sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1752

CCD Bacău oferă consiliere online de specialitate cadrelor didactice

    Pe 1 septembrie, Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” a înființat Centrul de Asistență pentru Învățarea Online, cu scopul de a oferi cadrelor didactice consultanță online gratuită în vederea pregătirii lecțiilor în format online și a materialelor suport în format digital.

    Acestui Centru i-au fost alocați 17 formatori și colaboratori ai instituției, coordonați de prof. dr. Maria Ema Fâciu.

    În săptămâna 7-13 septembrie, au solicitat și au beneficiat de consiliere de specialitate 60 de cadre didactice din județ. Temele cele mai solicitate au fost: gestionarea activității specifice pe platformele Microsoft Teams și Google Classroom, asocierea elevilor la o conferință utilizând Meet și Zoom, organizarea activităților colaborative online, realizarea materialelor didactice utilizând Wordwall și LearningApps, crearea de teste online.

    Având în vedere numărul mare de solicitări din partea cadrelor didactice, activitatea Centrului va fi prelungită pe perioada primului semestru al anului școlar în curs.

    Astfel, cadrele didactice care vor întâmpina dificultăți în pregătirea lecțiilor și a materialelor suport în format digital pot solicita o programare pentru consiliere online, conform calendarului afișat pe site-ul CCD, în secțiunea destinată Centrului de Asistență pentru Învățarea Online (http://ccdbacau.ro/Centrul-de-asistenta-pentru-invatarea-online.php )

    Fotbal/ Liga a III-a: Debut cu stângul

    CSM Bacău a început cu stângul campionatul Ligii a III-a. Sâmbătă, în prima etapă din Seria 2, băcăuanii au fost învinși cu 2-0 (1-0) în deplasare de Viitorul Ianca. Gazdele au deschis scorul în min. 15, prin Alin Radu și l-au majorat în prelungiri (90+2), grație contraatacului finalizat de Marius Dima. „Nu trebuia să pierdem acest meci. Nu zic că trebuia să-l câștigăm, dar un egal puteam scoate. Am întâlnit o echipă pe calapodul nostru, numai că greșelile din apărare ne-au costat”, a declarat antrenorul oaspeților, Giani Florian, care a utilizat formula de echipă: Bartok- Prențu, Maxim, Manta, Strat- Adăscăliței, Preda (min. 46 Scorțanu)- Nicodim (min. 46 Căpușă),  Ungurenașu A. Mocanu (min. 60 Antal)- Istrate.

    Din min. 60, ca urmare a eliminării lui Manta, CSM Bacău a evoluat în inferioritate numerică. Etapa viitoare, programată sâmbătă, 19 septembrie, de la ora 17.00, băcăuanii vor juca pe stadionul „Aerostar”, contra Focșaniului. Celelalte rezultate ale rundei de debut: Sportul Chișcani- Sporting Liești 2-5, CSM Râmnicu-Sărat- SC Oțelul Galați 1-0, Avântul Valea Mărului- Dacia Brăila 0-3, CSM Focșani- CS Făurei 4-1.

    Poveste de Oscar

    Deși domnea undeva prin Scandinavia, Împăratul Alb se căsătorise cu un afro-american bine făcut, puțin șchiop, dar încă în putere. Împărăția mergea bine, timpul trecea, dar împăratul și soțul său nu își găseau pacea deoarece nu puteau să aibă moștenitor. Vraciul de la Palat ar fi putut să le spună că, pur și simplu, biologic și anatomic nu se poate, însă o lege mai veche îi interzicea să folosească în diagnostic concepte scoase în afară legii, cum ar fi cel de „bărbat” sau de „femeie”.

    Așa că, înțelept cum era, a născocit o stratagemă. I-a spus împăratului că va primi moștenitor dacă se va pune în fruntea mișcării BLM și va mărșălui în fiecare vineri prin centrul Capitalei. Zis și făcut! Împăratul mergea în fiecare vineri în fruntea manifestanților și în ciuda tuturor greutăților – i se raportase creșterea cu 800% a spargerilor de magazine și demisii în masă în rândul forțelor de ordine – după a șaptea săptămâna de marș găsi, la finalul manifestării, un tânăr așteptându-l în față porții palatului. „Eu sunt Miruna și voi fi fiul tău”, i-a spus tânărul. „Miruna?!”, s-a mirat împăratul. „Da, abia mi-am făcut operația de schimbare de sex și încă nu sunt gata actele”. Din ziua aceea, viața la palat s-a schimbat radical. Împăratul era bucuros că are moștenitor, care chiar dacă mai lua câte un joint sau câte o bilă de haș, promitea să devină un prinț falnic. Dar soțul împăratului nu era la fel de bucuros. Se temea că împăratul n-o să-l mai iubească și o să-i facă ochi dulci Mirunei. Sau Mirunului, că între timp veniseră și actele noi.

    Așa că, într-o zi, îi dublă cantitatea de haș din bilă și, în timp ce prințul căzuse într-un somn adânc, a chemat un responsabil ecologic de întreținere a pădurii imperiale și i-a zis să-l ia pe prinț și să-l arunce în mijlocul codrului, unde erau relocați niște lupi. Dar responsabilul ecologic nu se îndură să-l lase pe prinț să moară, mai ales că-i căzuse cu tronc. Așa că, în loc să-l abandoneze, a stat lângă el până s-a trezit, i-a spus toată tărășenia și au decis amândoi că e mai bine să rămână în pădure. Au îngrijit lupii, pe care i-au dresat să devină vegetarieni și au trăit fericiți multe anotimpuri. Împăratul, însă, neconsolat, a divorțat de soțul său african si s-a recăsătorit cu lidera locală a mișcării BLM, o activistă trans lesbiană. Ce ziceți, povestea se califică pentru noile criterii de decernare a Oscarului?!

    Daria Ioana Simon – „Punct, linie și culoare”

      Casa Memorială „Nicu Enea” continuă proiectul „Prietenii pictorului Nicu Enea” cu expoziția „Punct, linie şi culoare”, a tinerei artiste Daria Ioana Simon. Un număr de 25 de lucrări îi oglindesc cu generozitate multitudinea sentimentelor și luminozitatea cromatică. Daria își exteriorizează gândurile şi trăirile interioare prin semne grafice geometrice de triunghiuri, pătrate, cercuri, linii întrerupte, continue sau duble. Cu ajutorul creioanelor colorate scoate în evidență perspectiva cromatică realizând un limbaj plastic deosebit. Expoziția poate fi vizitată începând de luni, 14 septembrie, timp de o lună, respectând restricțiile impuse din cauza epidemiei de COVID-19.

      Provocările unui Septembrie altfel… la Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău

      Anul acesta, școala începe… atipic. Fără festivități, fără clopoțel, fără careuri, fără părinți și bunici de mână, pe scenarii diferite, în trei culori – verde, galben și roșu -, cu trasee stabilite clar pentru intrarea la clasă, cu masca pe față, cu dozatoare de dezinfectante și termometrizarea fiecărui elev și profesor. Cu regândirea claselor, cu separatoare, cu învățământ online și față în față, prin rotație, cu pauze scurte și atent monitorizate. Începutul anului școlar nu va arăta nici pe departe cum a fost în alți ani. Vor fi elevi, mai ales în mediul rural, în ciuda eforturilor susținute ale autorităților locale și directorilor de școli, care nu vor acces la educație pentru că nu au dispozitivele necesare învățământului din fața unui calculator. Sunt și profesori care poate nu dispun de anumite echipamente sau nu știu să le folosească.

      Manuale sunt și nu prea, la clasele a VIII-a deloc, prioritatea rămâne siguranța și sănătatea elevilor și cadrelor didactice, situațiile se pot schimba de la o zi la alta, în funcție de evoluția epidemiologică. E haos? E organizare? Sunt școlile pregătite pentru un Septembrie… altfel? Despre toate aceste provocări am stat de vorbă cu cei doi directori ai Colegiului Național „Ferdinand I”, una dintre instituțiile de învățământ etalon în Bacău.

      Prof. Nicu Harasemciuc

      Prof. Nicu Harasemciuc, director: „ Toți doresc revenirea la școală!”

      – Domnule director, de câte ori v-am sunat să stabilim o întâlnire, îmi spuneați că sunteți în școală. Am venit acolo și v-am găsit printre dosare, manuale, în videoconferință cu Inspectoratul Școlar sau cu părinții. Cum s-a pregătit Colegiul Național „Ferdinand I” pentru acest început de an școlar reorganizat din rădăcini din cauza pandemiei de coronavirus?

      – De câteva săptămâni, efectiv ne chinuim să gândim aplicarea scenariilor, luând în calcul, desigur, aspectul cel mai important: siguranța elevilor și a personalului angajat în școală (didactic, nedidactic și auxiliar). Resursele sunt foarte limitate, aproape de minimum, ceea ce nu poate decât îngreuna aplicarea integrală a scenariului galben (de verde nici nu poate fi vorba). Ce înseamnă aceasta? Să deții spații școlare care să asigure distanța de 1 m între bănci (imposibil, la clase de peste 30 de elevi, suprafața clasei fiind una medie spre mică).

      Ordinul de ministru 1494/2020 specifică foarte clar că acolo unde nu se poate asigura distanțarea, se montează separatoare. Până în acest moment nu au fost prevăzuți bani în buget pentru acestea. Există la nivelul Consiliului Local Bacău, al Primăriei Bacău, inițiative și dezbateri în acest sens, ceea ce este încurajator, deși cam târziu, după opinia mea. În orice caz, școala nu va putea începe nicăieri, cred, în oraș, pe scenariul verde, din cauza lipsurilor/temerilor din sistem. În ședința Consiliului de administrație din 8 septembrie s-a aprobat începerea școlii, pe scenariul 2, însă cu toți elevii în sistemul hibrid (jumătate prezență fizică și  jumătate  online). Este o soluție de compromis, până găsim soluții eficiente pentru montarea panourilor separatoare, pentru clasele primare, clasele terminale, a VIII-a și a XII-a.

      – Ce spun elevii? Ce soluții ați găsit pentru a nu pierde contactul cu ei?

      – Din consultările cu părinții și elevii, prin chestionarele trimise pe platforma Adservio pe care am lucrat și în semestrul II al anului trecut școlar, în starea de urgență, toți doresc revenirea la școală. Beneficiile prezenței la școală sunt evidente, din perspectiva educației, atât în ceea ce privește legătura psiho-emoțională  și intelectuală elevi-profesori, dar și din cea a socializării, din perspectiva părinților, care nu au cu cine să își lase copiii acasă. Situația hibrid nu rezolvă total cerințele, însă oferă, prin rotație, posibilitatea contactului direct cu școala tradițională, dar dragă și dorită, tuturor.

      De asemenea, de câteva săptămâni accesăm și pregătim platforma Microsoft Teams, unde am introdus (în secțiunea Echipe) toate efectivele școlare, pe formațiuni de studiu, personalul didactic de predare, documente utile didactice, administrative și legislative. Accesăm, pentru înregistrarea notelor, a absențelor,  a comunicării cu părinții, pentru sondaje, statistici, platforma Adservio, ca și anul trecut școlar, fiind un instrument online transparent și eficient.

      Prof.dr. Nicoleta Zărnescu

      Prof. dr. Nicoleta Zărnescu, director adjunct: „Nu este o situație catastrofală, ci una dificilă, care, prin efort comun, poate fi depășită”

      – Doamna director, la fel ca și domnul director Harasemciuc, de câteva săptămâni sunteți zi lumină în școală pentru a găsi cele mai bune soluții de începere a noului an școlar. Cât de pregătită e comunitatea ferdinandistă în fața acestei noi provocări?

      – Cu toții cunoaștem că a veni la școală, a fi prezent la cursuri și activități școlare și extrașcolare este chintesența optimă a educației continue, a formării personalității copilului. Situația cu care se confruntă astăzi omenirea este una specială, care o provoacă să regândească paradigma vieții și a propriei existențe cotidiene, la nivel material, dar și spiritual, pentru a găsi soluții adaptate, comune, noi orizonturi de viitor. Extrapolând ideea, reducând această provocare la nivelul comunităților mici, fără a minimiza importanța acesteia, comunitatea ferdinandistă simte din plin această provocare și această confruntare cu noua realitate.

      Dintotdeauna, cadrele didactice de la „Ferdinand” au reușit să construiască o relație apropiată, uneori chiar spectaculoasă, cu elevii lor. O spun rezultatele absolvenților și succesele pe care le obțin în viața personală și în carieră. Tocmai prin acest spirit, în tradiție continuă, al pregătirii pentru performanță și pentru viață, pentru rigoare și muncă, Colegiul „Ferdinand” (fost „Bacovia”) are un renume, o notorietate pe care generațiile de elevi și profesori au consolidat-o. Contextul actual este unul atipic, în care impactul deciziilor este atent chibzuit. Pe de altă parte, nu este o situație catastrofală, ci una dificilă, care, prin efort comun, poate fi depășită. Ca om, nu te gândești numai la trecut și la prezent, ci te gândești preventiv, și la viitor. Nu hazardat, nu cu groază, ci cu rațiune, privind anticiparea unor soluții, a modalităților de a ameliora situația.

      – Cât de importantă a devenit acum, în acest context, relația profesori-părinți-elevi?

      – Ce avem în acest moment? O situație nouă pentru programul școlar, care funcționează pe niște scenarii identificate de specialiști. Noi trebuie să alegem scenariul potrivit, de funcționare a programului școlar, în acest colegiu. Analize, dezbateri, legi, normative și ghiduri, consultări cu părinții, elevii, cadrele didactice, colegi manageri, autoritățile locale și alte organe abilitate stau la baza unor decizii. Fiecare școală are resursele ei materiale, umane,  specificul și etosul propriu. Azi, mai mult ca oricând, este dificil pentru echipele manageriale, consiliile de administrație, consiliile profesorale să ia decizii, să analizeze, să gândească soluții și să facă față unei presiuni psiho-emoționale, dar și administrative. Asta pentru că nimeni nu a fost format pentru așa ceva. Cu toții simțim cum a fost plasată o răspundere enormă pe umerii școlii (de la manageri la fiecare persoană angajată în sistem). Beneficiem, este adevărat, din fericire, de o relație foarte bună cu părinții, cu Asociația părinților și cu Alumni Ferdinand, creată de absolvenții noștri, care s-au implicat permanent în sprijinirea proiectelor interne și externe ale comunității elevi-profesori. Acum trebuie să dăm dovadă de solidaritate și unitate, profesori-părinți-elevi. Alegerile pe care le facem au un impact major asupra beneficiarilor educației, pe termen mediu și lung.

      Sunt și eu părinte al unui copil care acum va trebui să descopere taina scrisului de mână, dar într-o clasă numeroasă. Optez, ca cei mai mulți dintre părinți, pentru prezența fizică la școala, cu „doamna” în fața clasei. Facem eforturi mari să găsim soluțiile pragmatice, dar și flexibile în interesul tuturor beneficiarilor educației.

      „Suntem mentori, educatori, oameni-profesori, oameni-părinți, cu preocupări și temeri, ne interesează  viitorul copiilor noștri, iată de ce mesajele noastre către întreaga comunitate trebuie să fie unele care exprimă speranța și încrederea că «Totul va fi bine!» Resistiré! Dragi părinți, este un început «altfel» al școlii, după cum vedem și simțim cu toții. Și pentru că este așa, și noi, profesori, părinți, elevi va trebui să abordăm cotidianul educațional altfel! Mai atent, mai implicat, mai serios și mai conștiincios! Deopotrivă, noi toți! Procesul de învățare trebuie să continue! Aceasta este deviza noastră! Pentru a duce la îndeplinire acest obiectiv, este, mai întâi de toate, necesar să respectăm cu strictețe normele igienico-sanitare și cele comportamentale, pentru o bună desfășurarea a programului școlar! Am ales varianta «hibrid» pentru siguranța noastră, elevi și profesori, dar și pentru a oferi tuturor posibilitatea de a intra în contact cu profesorii lor. În baza reglementărilor în vigoare, am acționat cu toate posibilitățile pe care le avem, să creăm spațiul educațional optim pentru desfășurarea programului școlar. Fiți convinși că tot personalul didactic și auxiliar/nedidactic depune eforturi maxime pentru ca educația să continue, pentru ca noi toți să fim în siguranță și să optimizăm resursele pe care le avem. Este momentul să dăm dovadă de înțelepciune, unitate, maturitate și empatie, în această perioadă dificilă! Este extrem de important să îi educăm pe copii să respecte măsurile igienico-sanitare, de distanțare și să nu inducem teama, frustrarea și gândurile negative. De aceea este important și ce/cum le transmiteți și dumneavoastră, ca părinți, starea de bine. Cu toții avem temeri, dar ÎMPREUNĂ trebuie să facem eforturi de a le depăși,  pentru a fi bine. Să fim optimiști și cu simț de răspundere! Aveți încredere în cancelaria Ferdinand! Suntem alături de dumneavoastră și copii! Vă dorim multă sănătate, încredere și putere!

      Ce atâta școală, gen?

      „Bă, n-auzi, dacă-mi mai freci o singură dată direcția cu începerea școlii, te sparg la muzicuță!”. Fix așa i-am zis-o unui fraier care o tot ardea despre cum crede el că va fi anu ăsta la școală, cum o să înceapă și cum o să se închidă apoi și alea-alea. O ardea alb-negru și color: roș, galben, verde, de zici că aștepta la semafor și nu la rând la market unde intrasem să-mi iau țigări. Demență totală, frate, cu școala asta!

      În ultimele săptămâni mi s-a acrit că peste tot pe unde merg – la muncă, la cumpărături, la o joacă cu tovarășii, ba chiar și la sală – numai despre asta aud. Belea mare am avut și acasă, cu mucosu ăla mare care m-a disperat toată vara. „Tată, crezi că din septembrie vom putea merge normal la școală?”. „Oare o să avem manual de română, măcar online, tată?”. „Ce zici, tată, cum crezi că se va face la anu admiterea la liceu?”. Până să-i zic ce cred, i-am ars vreo două-trei peste bot țângăului că nu se mai putea.

      Eram în vacanță la mare și el se tot spărgea în figuri cu o altă familie, iar ăia, profesori sau pana mea știe ce naiba erau, îl tot întrebau ce vrea să devină, iar mucosu o lălăia la greu că vrea să se facă biolog marin că-i place lui de unu Custov și ce a descoperit ăla… Iote-te unde era gogu-biologu! Am așteptat până am ajuns în cameră și mi l-am luat la omor. Păi chiar vrei să mă faci de râs, mânca-ți-aș? Pune, bă, mâna și învață o meserie-șmecherie, să ajungi cineva, ca mine! Și mai lasă-mă cu prostiile, ce atâta școală gen? Păi uite în parlament câți frichi-ridichi sunt pe acolo. Câți din ăia crezi că au carte multă? Nu, bosule, au fost băieți deștepți, și-au văzut interesu și n-au dat-o-n vrăjeală cu școala. De-aia au și ajuns sus, în funcții babane, de-aia au afaceri și o duc bine. Ce atâta caz, gen, ce atâta școală?

      Da până și nevastă-mea m-a luat la împins vagoane că vorbesc prostii și că să las băiatu-n pace…Na, fă, că-l las, sunteți voi deștepți, să văd ce-ați face dacă n-aș aduce eu banu-gros acasă. Și ce, eu am mi-am rupt cocoașa la școală, fraierilor care sunteți? Acu gata, chiar că vă las, că trebuie să-l urc în mașină pe ăl mic și să-l duc la școală. Ăsta îmi calcă pe urme. Nici n-a intrat bine în clasa a treia, că a și învățat mersu, dovadă că m-a întrebat aseară: „Așa-i că închid ăștia școlile după alegeri și am să stau din nou ca boieru acasă, ca primăvara trecută?”. Așa-i, prințule, mânca-te-ar tata, că tare deștept mai ești; mâine-poimâine te văd ministru, gen!

      Pictură murală pe zidurile Liceului Sportiv

        A șasea lucrare ZidArt în Bacău a fost finalizată pe un perete al Liceului cu Program Sportiv. Lucrarea se întinde pe o suprafață de 80 mp și este realizată preponderent cu vopseaua purificatoare de aer Airlite și spray.

        Artiștii sunt Cazacincu Bogdan și Mihail Alin.

        „Mai mult ca oricând suntem cu toţii conştienţi de cât de dăunător este plasticul pentru natură. Oceane întregi sunt pline de plastic, ţări întregi sunt poluate cu acest material, devenit din ce în ce mai prezent în viaţa noastră.

        Ce nu se spune şi nu se ştie cu adevărat este efectul plasticului asupra organismului uman.

        Problemele de mediu sunt deosebit de complexe, deoarece cauzele sunt interdependente, fapt ce necesită acţiuni la toate nivelurile. Noi prin această lucrare dorim să facem şi mai conştientă nevoia de stopare a poluării şi de curăţare a mediului înconjurător. Este primul pas în a face schimbări şi în a îndrepta lucrurile.”

        Sursa

        Școlile din comuna Parincea, anunțate duminică de faptul că au trecut de la verde la roșu

          Șase școli din comuna Parincea au fost informate, astăzi, că nu-și vor mai deschide luni cursurile, ci vor trece la școala online deoarece au fost trecute din scenariul verde în cel roșu după ce s-ar fi constatat că, în comună, rata infecțiilor cu COVID 19 a ajuns la 3,5 la mie.

          Din cele 489 de unități cu personalitate juridică din județul Bacău, în urma hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, 32 de școli și o parte a structurilor lor, respectiv: Colegiul Național „Costache Negri” Târgu Ocna; Colegiul Tehnic
          „Grigore Cobălcescu” Moinești; Liceul Tehnologic Târgu Ocna; Liceul Teoretic „Ion Borcea” Buhuși; Palatul Copiilor Bacău; Școala Gimnazială „Gheorghe Avramescu” Prăjești; Școala Gimnazială Călugăreni cu structurile Școala Primară Drăgești și
          Școala Gimnazială Călugăreni; Școala Gimnazială „Mihail Andrei” Buhuși (fără preșcolari); Școala Gimnazială Nr. 1 Târgu-Ocna împreună cu grădinițele 1, 5 și „Piticot”; Școala Gimnazială Nr. 2 Târgu-Ocna (Grădinița 3, Școala Gimnazială Nr. 3, Școala Gimnazială Nr. 2 și Grădinița Floare de Colț); SNPAP Târgu-Ocna;Școala Gimnazială Nr.1 Slănic Moldova – Grădinița 2 și Grădinița „Mărunțica” ; Școala Gimnazială Nr.7 Târgu-Ocna; Școala Generală Ungureni cu toate structurile (Școala Gimnazială
          Bibirești, Școala Gimnazială Gârla Anei, Școala Primară Bărtășești, Școala Gimnazială Viforeni, Școala Gimnazială Ungureni) și 6 structuri din Parincea (modificate chiar după rata de incidență de astăzi) – vor începe noul an școlar în Scenariul 3.

          În Scenariul 2 se încadrează 168 de unități, cele mai multe – 289, urmând să debuteze în noul an școlar în Scenariul 1.

          Conform Ministerul Sănătății cele 3 scenarii înseamnă: scenariul 1 (sau scenariul verde), în care toți elevii merg la școală, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție. Pentru acest scenariu, incidența trebuie să fie mai mică de un caz la mia de locuitori în ultimele 14 zile. Scenariul 2 (sau scenariul galben) prevede participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilordin învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, pe de o parte, și revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție. Acest scenariu este pentru localitățile cu o incidență de 1-3/1.000 locuitori. În scenariul 3 (sau scenariul roșu) toți elevii vor face cursuri online. Acesta va fi folosit pentru localitățile cu o incidență mai mare de 3/1.000 de locuitori.

          Situațiile se reorganizează săptămânal și ori de câte ori este nevoie.

          Reamintim că, prefectul județului, Sorin Ailenei, a declarat într-o conferință de presă susținută la sfârșitul săptămânii trecute că la nivelul județului unii directori de școală au optat pentru începerea anului școlar în sceanariu roșu, dar nu din motive medicale, ci pentru că nu pot îndeplini condițiile de a susține orele în scenariu galben.

          Ce bani a alocat Primăria unităților de învățământ din Bacău

            Municipalitatea băcăuană a alocat cinci milioane de lei unităților școlare din oraș pentru măști, dezinfectanți, separatoare, testarea cadrelor didactice și a personalului auxiliar, tablete pentru copii provenind din familii defavorizate.

            „Râmân alături de directori și părinți pentru a soluționa împreună toate problemele care pot apărea odată cu începerea cursurilor. Insist să îmi comunicați eventuale deficiențe de organizare pentru a găsi cele mai bune soluții pentru copiii noștri”, a declarat primarul Cosmin Necula.

            Sumele alocate fiecărei școli pentru dotarea cu măști și substanțe dezinfectante:

            1. Colegiul Economic I. Ghica (149.600 lei)
            2. Colegiul M. Eminescu (87.400 lei)
            3. Colegiul Catolic Sf. Iosif (44.000 lei)
            4. Colegiul G. Apostu (93.000 lei)
            5. Colegiul Național Ferdinand (122.000 lei)
            6. Colegiul Pedagogic Șt. Cel Mare (170.600 lei)
            7. Colegiul V. Alecsandri (120.800 lei)
            8. Colegiul Tehnic N. V. Karpen (218.000 lei)
            9. Liceul cu program Sportiv (42.600 lei)
            10. Colegiul A. Saligny (97.200 lei)
            11. Colegiul Tehnic D. Mangeron (139.400 lei)
            12. Colegiul Gr. Antipa (86.000 lei)
            13. Liceul P. Rareș (48.600 lei)
            14. Colegiul Tehnic H. Coandă (67.800 lei)
            15. Școala Al. Russo (59.200 lei)
            16. Școala Al. cel Bun (66.800 lei)
            17. Școala A. I. Cuza (155.400 lei)
            18. Școala Ctin. Platon (85.600 lei)
            19. Școala Domnița Maria (41.800 lei)
            20. Școala Dr. Alex. Șafran (83.800 lei)
            21. Școala G. Bacovia (60.400 lei)
            22. Școala I. Creangă (90.000 lei)
            23. Școala M. Drăgan (177.800 lei)
            24. Școala M. Sadoveanu (95.200 lei)
            25. Școala M. Costin (133.400 lei)
            26. Școala N. Iorga (91.600 lei)
            27. Școala N. Enea (24.400 lei)
            28. Școala Nr. 10 (117.200 lei)
            29. Școala O. Voicu (57.600 lei)
            30. Școala S. Haret (72.600 lei)
            31. Colegiul Gh. Vrănceanu (130.200 lei)

            Handbal masculin/ Cupa României: CSM Bacău, cu fruntea sus

            Prim-divizionara de handbal masculin CSM Bacău a încheiat pe locul patru Final Four-ul Cupei României desfășurat în weekend, la Sfântu-Gheorghe. Învinși cu 22-17, sâmbătă, în semifinale, de Dinamo București, „CSMeii” au cedat duminică, 13 septembrie, cu 30-28, meciul pentru bronz disputat contra Politehnicii Timișoara. Echipa băcăuană încheie cu fruntea sus competiția a cărei revelație s-a dovedit și se pregătește pentru startul de campionat care va fi dat marți, tot la Sfântu-Gheorghe. În primele trei etape, formația antrenată pentru moment de Sandu Acsinte va susține următoarele jocuri în Liga Zimbrilor: marți, de la ora 16.00, în prima etapă, cu HC Dobrogea Sud Constanța, miercuri, de la ora 11.00, cu Dunărea Călărași, în runda secundă și joi, de la ora 19.30, cu Minaur Baia Mare, în cea de-a treia etapă de campionat. Niciuna din cele trei confruntări pe care CSM Bacău le va susține săptămâna aceasta nu va fi televizată.

            Unde a fost Bacăul de-a lungul ultimilor 540 de milioane de ani

              Viața a continuat să înflorească în timpul Ordovicianului ca și în perioada Cambriană anterioară. Nevertebratele - moluștele și artropodele - au dominat oceanele. Marele Eveniment Ordovician de Biodiversificare a crescut considerabil diversitatea vieții. Peștii, primele vertebrate adevărate din lume, au continuat să evolueze. De aproximativ 100 de ori mai mulți meteoriți au lovit Pământul pe an în timpul Ordovicianului comparativ cu zilele noastre.

              Un paleontolog din California a creat o hartă interactivă care permite oamenilor să vadă cât de departe s-au deplasat orașele lor de origine peste 750 de milioane de ani de derivă continentală.

              Harta online, proiectată de Ian Webster, oferă o serie de instrumente care facilitează descoperirea mai ușoară a Pământului, cum ar fi locul în care au trăit primele reptile sau când a înflorit prima floare.
              „Arată că mediul nostru este dinamic și se poate schimba”, a declarat Webster, de 30 de ani, pentru CNN. „Istoria Pământului este mai lungă decât ne putem concepe, iar dispunerea actuală a tectonicii de plăci și a continentelor este un accident de timp. Va fi foarte diferit în viitor, iar Pământul ar putea să dureze pe noi toți.”

              Am căutat Bacăul pe această hartă și l-am găsit acoperit de ghețuri, pe culmile unor munți sau la marginea unor imense lacuri.

              Cambrianul este prima perioadă în care se găsesc resturi fosilizate ale unor organisme multicelulare mai complexe decât bureții. În această perioadă, au apărut aproximativ 50 de grupe majore și diferite de organisme, inclusiv forme incipiente (un fel de modele pentru animalele de astăzi). Acest fenomen este numit explozia cambriană.
              Viața a continuat să înflorească în timpul Ordovicianului ca și în perioada Cambriană anterioară. Nevertebratele – moluștele și artropodele – au dominat oceanele. Marele Eveniment Ordovician de Biodiversificare a crescut considerabil diversitatea vieții. Peștii, primele vertebrate adevărate din lume, au continuat să evolueze. De aproximativ 100 de ori mai mulți meteoriți au lovit Pământul pe an în timpul Ordovicianului comparativ cu zilele noastre.
              Prima adaptare semnificativă a vieții pe uscat a avut loc în timpul Devonianului. Plantele au început să se răspândească pe uscat, formând păduri întinse care acopereau continentele. La mijlocul Devonianului, la mai multe grupuri de plante au evoluat frunze și rădăcini adevărate, iar până la sfârșitul perioadei au apărut primele plante cu semințe.
              Peștii au atins o diversitate substanțială în acest timp, ducând Devonianul să fie numit adesea Epoca peștilor. Placodermele au început să domine aproape orice mediu acvatic cunoscut. Strămoșii tuturor vertebratelor cu patru membre (tetrapode) au început să se adapteze la mersul pe uscat, deoarece înotătoarele lor puternice pectorale și pelvine au evoluat treptat în picioare. În oceane, rechinii primitivi au devenit mai numeroși decât în ​​Silurian și Ordovician târziu.
              Triasicul a început cu revenirea în urma Extincției Permian-Triasic, cea mai mare extincție din istoria Terrei, care a lăsat biosfera Pământului sărăcită; a fost nevoie până la mijlocul perioadei ca viața să-și recupereze fosta diversitate. Din prima parte a Triasicului lipsesc zăcămintele de cărbune, ceea ce arată a durat vreme îndelungată până ce plantele, în special copacii, au recucerit uscatul. Primii dinozauri apar în Triasicul târziu, aproape concomitent cu primele mamifere, la acestea adăugându-se și: reptile zburătoare (pterozaurii), crocodili, țestoase, broaște.
              În timpul Jurasicului timpuriu, supercontinentul Pangeea se fragmentează în supercontinentul din nord Laurasia și supercontinentul din sud Gondwana. Marea Tethys se închide și apare bazinul Neotethys. Clima este caldă și umedă, fără dovezi ale glaciațiunilor. În dreptul polilor nefiind masă continentală nu au existat calote polare extinse. Uscatul era dominat de reptile. Jurasicul a fost epoca de aur pentru marii dinozauri erbivori cunoscuți sub numele de sauropodele — Camarasaurus, Apatosaurus, Diplodocus, Brachiosaurus și multe altele, care au cutreierat pământul până în perioada târzie a perioadei. Deși mărimea lor ar putea sugerea că erau invulnerabili (puteau atinge 35 metri lungime și 60 tone greutate), ei au fost prada unor mari terapode (dinozauri carnoivori), cum ar fi Ceratosaurus, Megalosaurus, Torvosaurus și Allosaurus. Cei mai mulți dinozauri însă aveau dimensiuni reduse. În timpul Jurasicului apar majoritatea grupelor principale de dinozauri, iar răspândirea este pe toate continentele. În aer, pterozaurii dominau cerul.
              În timpul Cretacicului supercontinentul Pangeea se fragmentează complet, dând naștere continentelor pe care le cunoaștem în prezent, deși pozițiile lor sunt încă în mod substanțial diferite de ceea ce sunt astăzi. Plantele cu flori (angiospermele) se răspândesc în această perioadă; diversificarea și răspândirea acestora atinge asemenea cote încât devin predominante la sfârșitul Cretacicului târziu. Evoluția lor a fost ajutată de apariția albinelor; de fapt, angiospermele și insectele sunt un bun exemplu de coevoluție. Apar de asemenea și primii arbori cu frunze, inclusiv smochini, magnolii și platanaceae, chiar dacă nu se răspândesc extensiv și coniferele rămân dominante. Pe uscat, mamiferele reprezintă o componentă mică și încă relativ minoră de faună.
              Mamifere marsupiale timpurii au evoluat în Cretacicul timpuriu, iar în perioada Cretacicului târziu apar primele mamifere marsupiale cu placentă. Fauna este dominantă de reptile archosaur, în special dinozauri, care se aflau în cele mai diverse etape. Pterozaurii, reptilele zburătoare, erau stăpânii aerului în Cretacicul timpuriu însă până la sfârșitul Cretacicului pierd bătălia cu păsările care sunt mai bine adaptate la zbor. Ultimul pterozaur care a dispărut a fost Quetzalcoatlus. Păsările sunt mai rapide, mai ușoare, consumă mai puțină energie cu zborul și rezistă mai bine la schimbări termice.
              Anumite dovezi au condus la ipoteza conform căreia în urmă cu 65 de milioane de ani, Pământul a fost lovit de un obiect extraterestru – un asteroid sau o cometă – iar impactul a avut ca efecte asupra mediului distrugerea totală și permanentă a multora dintre animalele și plantele care trăiau atunci. Primele specii lovite au fost cele fotosintetice, în absența luminii solare. Cum aceste organisme se află la baza piramidei trofice, au urmat imediat animalele a căror sursă de hrană erau acestea. Exemplarele mari au fost dezavantajate când hrana s-a împuținat. În mări, organismele de pe fundul apei au fost avantajate, în schimb cele de suprafață, care se bazau pe plancton ca sursă de hrană, au fost foarte afectate, deoarece planctonul a avut de suferit în lipsa luminii solare. Crocodilii s-au numărat printre supraviețuitorii de succes; creșterea lor este foarte lentă, se pot hrăni și cu organisme moarte și rezistă fără hrană chiar și luni de zile. Alți supraviețuitori au fost rechinii, în schimb au dispărut peștii cu fălci, în prezent existând doar câteva fosile.
              Eocenul este a doua perioadă a paleogenului, care a durat de acum 55,8 ± 0,2 milioane de ani, până acum 33,9 ± 0,1 milioane de ani. Este caracterizată prin existența numuliților, lamelibranhiatelor, gasteropodelor, echinidelor și mamiferelor. Mamiferele incep sa domine uscatul. Apar primii șerpi.
              În Neogen, mamiferele și păsările au continuat să evolueze în forme moderne, în timp ce alte grupuri de viață au rămas relativ neschimbate. Primii hominizi, strămoșii oamenilor, au apărut în Africa aproape de sfârșitul perioadei. A avut loc o mișcare continentală, cel mai semnificativ eveniment fiind legătura Americii de Nord și de Sud la Istmul Panama, la sfârșitul Pliocenului. Acest lucru a întrerupt curenții oceanici calzi de la Pacific la Oceanul Atlantic, lăsând doar cursul Golfului să transfere căldura în Oceanul Arctic. Clima globală s-a răcit considerabil pe parcursul neogenului, culminând cu o serie de glaciații continentale din perioada cuaternară care urmează.

              #BookClub: „Cum am devenit YouTuber”. Lecția sincerității.

              Iubesc cărțile, citesc una pe săptămână, dar pe asta am citit-o într-o zi. Se numește „Cum am devenit YouTuber”, este scrisă de Ina Țăranu Hofnăr și a fost publicată în anul 2017, la Editura Niculescu. Această carte nu te va face să devii un youtuber renumit fără efort, dar te va ajuta, cu diferite sfaturi, să crești calitatea clipurilor tale.

              Volumul ne prezintă, în debutul său, o poveste despre o academie de elită a youtuberilor celebri din anul 2076(!), așa cum își imaginează autoarea că va arăta viitorul, și aș putea spune că are o imaginație foarte bogată.Presărată cu sfaturi utile şi interesante, pasaje „Ştiaţi că…” și „Tips and Tricks”, povestea ne aduce în prim plan tema sincerităţii şi pasiunii în activităţile noastre zilnice.

              Notându-mi sfaturile despre un canal YouTube din ce în ce mai bun am reţinut ideea că audienţa şi numărul de vizualizări nu trebuie să implice altceva decât sinceritate. Acţiunile false nu aduc decât un succes de moment şi o mare deziluzie ulterioară. A doua parte a cărţii ne prezintă interviuri în exclusivitate cu youtuberi celebri: #Andra Gogan, #Smiley, #Tequila, #Pandutzu, #Noaptea Târziu, #Coţofana. Structurate în mod similar, interviurile ne prezintă, în afară de datele biografice, întâmplări haioase din copilăria youtuberilor, provocările prin care au trecut şi cum au reuşit să le depăşească. Unele dintre acestea sunt publicate exclusiv în această carte. Am apreciat sinceritatea youtuberilor care au descris cum au reuşit să ajungă la nivelul din prezent, gândurile care i-au făcut să nu renunţe şi m-au convins că nimic nu este imposibil.

              Despre autoarea Ina Țăranu Hofnăr am aflat că are un blog lansat în anul 2006, a fost redactor la un ziar, scenarist de film, copywriter, editor de revistă, redactor-șef al unui site, scenarist de televiziune, trainer și game writer. Scrisul pentru ea este Talent, muncă, joacă, terapie, corvoadă, bucurie”, iar pentru mai multe detalii nu trebuie decât să accesăm https://www.inoza.ro. Scrisă într-o manieră creativă, având o cursivitate în lecturare, această carte mi-a părut un excelent moment de relaxare şi suspans.

              „Cum am devenit YouTuber” m-a învăţat cât de importantă este sinceritatea, dăruirea şi efortul în atingerea succesului visat. Şi nu uitaţi… Cititul nu doare! Sunt Tudor, sunt Youtuber și mă găsiți la adresă #TudorBibliofil.

              Tudor Pascu Mihail, 10 ani, clasa a IV-a, elev la Școala Gimnazială nr. 10 și la Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

              Jandarmii băcăuani asigură ordinea şi liniştea publică în zona şcolilor

                Odată cu începerea noului an şcolar 2020 – 2021, unul dintre obiectivele prioritare ale Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău îl va constitui asigurarea ordinii şi liniştii publice şi creşterea gradului de siguranţă în zona instituţiilor de învăţământ.
                În anul şcolar 2020 – 2021 Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău va continua activităţile specifice pe linia prevenirii faptelor antisociale, precum şi pentru asigurarea unui climat de normalitate în proximitatea instituţiilor de învăţământ din mediul urban şi rural.

                Acţiunile preventiv-educative vor viza, la fel ca şi până în prezent, consilierea şi îndrumarea elevilor în scopul creşterii interesului pentru participarea la cursuri, înţelegerea, conştientizarea şi respectarea legislaţiei în domeniul ordinii şi siguranţei publice și vor veghea la respectarea condițiilor impuse de situația actuală. Vor fi desfăşurate acţiuni specifice în vederea prevenirii şi combaterii fenomenului contravenţional şi infracţional în zona instituţiilor de învăţământ, precum şi pe traseele de afluire şi defluire a elevilor şi cadrelor didactice, în permanentă legătură cu reprezentanţii instituţiilor şcolare.

                DRAGI ELEVI, JANDARMERIA VĂ RECOMANDĂ !
                – Când vă jucați cu alţi elevi, aveți grijă să evitați să-i împingeți sau să-i loviți din greşeală.
                – Dacă asistați la o ceartă sau o altercaţie, anunțați imediat profesorii sau personalul de pază!
                – Comportați-vă calm și civilizat, evitând să vă lăsați influenţați de cei din jur şi să fiți agresivi în comportament sau limbaj!
                – Dacă ceilalţi copii vă izolează, vă umilesc sau vă jignesc, spuneți-le părinţilor, profesorilor sau jandarmilor ce se întâmplă şi cereți-le ajutorul!
                – La şcoală este important să aveți un comportament civilizat!
                Mult succes în noul an şcolar!

                Problemele unei minorități. Familiile rome la început de an școlar

                  Un dialog extins în timp, cu un fost mediator școlar, Dorel Tănase, care a văzut câți copii suferă, când părinții sunt plecați la muncă, crescuți de mătuși sau bunici. Cât de mult li s-a modificat comportamentul, în lipsa copilăriei trăite în familie și nevoia de a fi ajutați și încurajați să-și urmeze visurile.

                  În urmă cu doi ani, la inițiativa unor tineri pasionați de cultura și tradițiile etnice, care încet-încet se pierd, a luat ființă „Asociația Europeană a Romilor Pentru Progres și Promovare Interculturală”. Asociația a căpătat personalitate juridică pe data de 11 mai 2018. Scopul ei constă în ajutorarea persoanelor defavorizate, indiferent de etnie.

                  Dorel Tănase, președinte ales, ne dă mai multe amănunte: „În această asociație sunt membri din toate categoriile sociale, și din toate etniile. Și armeni, și români, și unguri, și romi. Se adresează în special persoanelor vulnerabile. Am încercat să ne pliem pe scopul pe care îl are asociația și să alegem cele mai importante departamente prin care funcționează un ONG. Pe sănătate, pe cultură, pe educație, pe sport. Dar și pe reprezentarea minorităților în instituțiile publice. Am pus accent mai mult pe partea culturală, pentru că, după denumire, asociația interculturală promovează valorile pe care societatea românescă le are. Am încheiat mai multe protocoale de colaborare cu diferite instituții ale orașului. În special instituțiile deconcertate, unde știm că noi, minoritatea romă, avem nevoie de sprijin. Prin  Agenția Județeană de Ocupare și Formare a Forței de Muncă am desfășurat diverse cursuri, la care am trimis copii și tineri să se școlarizeze, în meserii căutate astăzi : ospătari, bucătari, agenți de pază. Pentru fete, cursuri de manichiură, pedichiură, frizerie și coafură. Pentru absolvenții de liceu am organizat cursuri de informatică.”

                  Asociația este înscrisă și la Biroul Județean pentru Romi, având reprezențanți care participă la ședințele organizate lunar, și la proiectele dezvoltate împreună cu celelalte instituții. „Cu Școala de Arte și Meserii am organizat cursuri pe profil meșteșugăresc. La Liceul din Sascut avem zece copii la Școala profesională. Am venit și cu o ofertă, parțial bugetată, cu stimulente în bani, pentru cei care vin de la distanță. Cei care termină liceul și doresc, pot urma cursuri de calificare în alte domenii, diploma fiind recunoscută pe plan european. Am avut proiecte interculturale, de colaborare, cu Școala «Domnița Maria» și cu Școala Gimnazială «Nicolae Iorga». Aici au participat copii din mai multe țări: Italia, Iugoslavia, Polonia. Noi am prezentat o tânără formație de elevi de la Liceul de Arte, care a oferit un program specific tradițional, și o echipă de dansatori de la școlile din Valea Seacă și Sascut.”

                  De 8 aprilie, când se marchează Ziua Internațională a Romilor

                   Realizări, proiecte în derulare

                  „În perioada de izolare din cauza pandemiei, ne-am mobilizat și am ajutat cu cele necesare, fiecare cu cât am putut, mai multe familii fără posibilități materiale. Dar suntem activi mereu. Împreună cu Agenția de Dezvoltare Locală am participat, anul trecut, la Săptămâna Mobilității. Ne-am dus cu voluntari și am prestat cu copiii, activități care erau stabilite în program. Cu formația de muzică pe care asociația o are, alcătuită din 11 membri instrumentiști de valoare, am susținut concerte în Parcul Trandafirilor, având un repertoriu variat, din care nu a lipsit muzica de promenadă. Încercăm să promovăm și un ansamblu de dansuri pentru copii, dar e mai greu acum, cu distanțarea socială. Însă cu formația de instrumentiști vrem să școlarizăm copii, cu aptitudini muzicale, dar fără posibilități materiale. Să poată să țină în mână și să vadă ce înseamnă o vioară, un acordeon, un saxofon, un nai și, mai ales, să afle istoricul acestor instrumente. Vrem să promovăm aceste meserii din zona lăutăriei, a instrumentiștilor, pentru că mulți sunt înzestrați cu un talent nativ, moștenit de generații. În același timp sprijinim și activitățile sportive, unde avem tineri talentați, la fotbal, box, karate. Contează foarte mult să-i oferi unui copil, pe care-l iei din stradă sau dintr-o familie nevoiașă, o altă opțiune, o altă variantă să se integreze în societate.”

                  Abandonul școlar

                  Este cea mai gravă problemă cu care se confruntă societatea astăzi, mai alels la sate, în domeniul educației. În majoritatea familiilor de romi, și nu numai, unul dintre părinți, dacă nu amândoi, sunt plecați la muncă în străinătate. Mulți dintre tineri aleg și ei aceeași variantă, dar le este greu să se integreze într-o comunitate cu alte obiceiuri și altă limbă. „Așa cum văd eu lucrurile, nu poți să faci educație de acasă. Mă refer la cetățenii de etnie romă, care, în unele sate nu-și pot plăti nici curentul. Cum să-i dai tabletă și să faci școală online, când nu are cine să-l supravegheze. Mama, bunica, au și ele treabă. Au crescut cu sapa nu cu tableta. Realitatea din teren nu este cum cred cei de la București. Da, poți face învățământ la distanță, dacă ai câteva familii mai bine situate financiar, și cu dorința de a evolua social. Sistemul pe care îl propune Ministerul Educației trebuie să îndeplinească și condițiile de punere în practică. Tot școala din localitate rămâne baza. Dar vor fi dificil de respectat toate regulile impuse.”

                  Sportul nu mai este pentru toți

                   La mijlocul lunii august s-a încheiat un protocol de colaborare între asociație și clubul de karate din Buhuși, în vederea organizării și desfășurării activităților sportive. Facem împreună un drum la Buhuși, cu intenția celor din „Asociația Europeană a Romilor Pentru Progres și Promovare Interculturală” de a stimula copiii din comunitate, care fac performanță, oferind în dar echipament sportiv celor mai merituoși. Dintre toate cluburile din România, trei luptători de la Clubul „Sabaki Wolf Enshin Karate” (situat la intrarea în orașul Buhuși, pe Str. V. Alecsandri nr 9,  colț cu Str. Mircea Voievod, antrenori Clara Oana Iojă și Norocel Lupu), au reușit să cucerească podiumul. Au obținut rezultate foarte bune la competițiile de profil, organizate anul acesta la nivel național și internațional, în condițiile impuse de pandemie.

                  Clara Oana Iojă, președinta clubului din Buhuși

                  Clara Oana Iojă este președinta Clubului „Sabaki Wolf Enshin Karate”, înființat aici în urmă cu trei ani, prin forțele proprii ale părinților acestor copii talentați. La 21 de ani are mult de treabă: „Mă ocup cu pregătirea copiilor pentru diferite stagii: antrenament, înscriere la competiții, cupe, examene și ce mai avem noi pe aici. Pregătirea presupune efectuarea exercițiilor, antrenamentelor, seriozitatea, educația, respectul…  Absolut orice ține de calitățile pe care trebuie să le aibă un sportiv, de la vârsta de 5 ani până la 100. Avem copii foarte ambițioși, cărora le place ceea ce fac.”  Clara mai are puțin până la centura neagră. După un exercițiu demonstrativ sunt oferite cadourile.

                  Dorel Tănase desface pachetul trimis de președintele fundației „Internațional Organizațion for Democracy and Human Rights IODHR Norway”, Olariu Demostene. Un sportiv român care nu și-a uitat originile, stabilit de mulți ani în Norvegia, cu care Dorel Tănase colaborează de mai mulți ani. Acesta a trimis în dar, sportivilor din Buhuși, două rânduri de echipament sportiv. Palmaresul copiilor de aici este demn de menționat: Ștefan Lipovanu, locul doi la competiția de la Moinești și locul întâi la Iași. Cel mai bun rezultat, locul întâi la Campionatul Mondial la Kata online, desfășurat în Statele Unite ale Americii, în Colorado. Mirina Alupoaie, locul doi mondial la Kata, în aceeași competiție, și Paul Jamal, două locuri trei la Piatra Neamț și Moinești, un loc doi la Iași, și un excelent loc doi, la competiția mondială din Colorado.

                  Cornelia Jamal, mama lui Paul, are, cum este și firesc, emoții mai mari decât tânărul sportiv, atunci când participă la competiții. „Nu este vorba de timp. Un părinte trebuie să se implice în educația copilului. L-a început, când l-am adus aici, ne-am gândit, eu și soțul, Cristi, că este bine să facă un sport. Pentru sănătate. Când am văzut că îi place, normal că ne-am implicat cât de mult am putut. Nu poți să tai aripile unui copil, când vezi că are pasiune pentru ceea ce face. Și muncește. Muncește foarte mult! Sunt aici și niște oameni extraordinari, pasionați de ceea ce fac, care le sunt exemplu.”

                  Biografie. Cine este Dorel Tănase?

                  Conduce „Asociația Europeană a Romilor Pentru Progres și Promovare Interculturală”. S-a născut în Bacău, pe 14 septembrie 1963. Clasele I-VIII le-a urmat la Școala Generală nr. 27, pe str. Carpați. A absolvit Liceul de Mecanică nr. 2, apoi studiile universitare, promoția 1996 -2000, la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Facultatea de Științe, profil Biologie. Muzica și sportul au mers în paralel. S-a născut într-o familie de muzicieni. Părinții au lucrat la „Proletarul”. Cinci copii? Patru frați și o soră, atât cât trebuie pentru închegarea unui formații. Fiecare la un instrument, plus voce. Formația era cunoscută ca „Frații Tănase”, ziși și „Chiper”. Lui Doru, cum îl știu toți prietenii, i-a plăcut să cânte la saxofon și clarinet. Instrumente care pot aborda mai multe genuri muzicale.

                  Orchestra asociației, de Săptămâna mobilității, 2019

                  Fotbalul, altă pasiune. A început să joace de la 8 ani, până la 18, la Centrul de copii și juniori. A devenit campion cu Divizia Națională de Tineret, în 1980, antrenor Sorin Avram. După liceu a plecat la echipa Ceahlăul Piatra Neamț, în Divizia B, unde l-a avut antrenor pe Mircea Nedelcu. Întors la SCM Bacău, a plecat apoi la SCM Borzești. În 1984 a cunoscut-o pe Afrodita. S-au căsătorit un an mai târziu. Au venit pe lume doi copii, Răzvan și Elena. Acum se bucură că au devenit bunici. Au două nepoțele, Raisa Maria și Elena Brisesse. Dorel Tănase, la 33 de ani, s-a hotărât să intre în politică. Consilier municipal, apoi județean, s-a dedicat rezolvării problemelor cu care se confuntă comunitatea romilor din Bacău. O face și acum, prin asociația pe care o conduce.

                  Lucrările de la pista Aeroportului Bacău au ajuns în etapa finală

                    Alături de Oana Chelaru, directorul Regiei Aeroportuare, europarlamentarul Dragoș Benea a vizitat, astăzi, lucrările ajunse în etapa lor finală: instalare balizaje și montare rețelelor pentru ape pluviale. Lucrările au o dinamică fără precedent, ritmul impus de antreprenor fiind unul susținut, alert.

                    Începând cu prima săptămână din octombrie, pista Aeroportului Bacău va fi cea mai modernă din țară.

                    În cifre brute, lucrările de la noua pistă au însemnat:
                    📌 130.000 tone de asfalt
                    📌 120 km de cabluri de balizaj
                    📌 1000 de lămpi și becuri de semnalizare
                    📌 6 km de conducte de canalizare/pluviale
                    📌 4000 mc de apă consumați pe lună

                    „La Bacău, dezvoltăm Aeroportul cu fonduri europene nerambursabile, totalizând investiții de 55 milioane euro: 35 mil. euro pistă,
                    20 mil. euro terminalul de pasageri. În octombrie, vom avea nu doar cel mai modern aeroport din Moldova, ci și un nou exemplu că ne ținem de cuvânt, dovedind că se poate”.
                    Dragoș Benea, europarlamentar

                    13 Septembrie – Ziua Pompierilor din România

                      La data de 13 septembrie 2020, pompierii din România comemorează 172 de ani de la bătălia din Dealul Spirii, care a rămas în istoria neamului ca un act eroic al pompierilor militari în apărarea Revoluţiei de la 1848. Totodată, revoluţia a consacrat pentru totdeauna virtuţile patriotice şi jertfa de sine pentru idealurile democraţiei şi independenţei ale pompierilor militari.
                      Ziua de 13 Septembrie a fost sărbătorită dintotdeauna ca fiind ZIUA POMPIERILOR DIN ROMÂNIA, însă a fost legal oficializată mai întâi după război, apoi prin Legea nr. 121/1996 privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari, dar şi prin H.G.R. nr.1490/2004, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.

                      Astfel, se cuvine ca în fiecare an să cinstim memoria înaintaşilor, dar în acelaşi timp să ne facem datoria ducând la îndeplinire misiunile şi sarcinile multiple care ne stau permanent în faţă.
                      În acest an sărbătorim Ziua de 13 Septembrie – Ziua Pompierilor din România cu rezultate bune şi foarte bune. Suntem conştienţi de caracterul patriotic şi umanitar al muncii ce o desfăşurăm, de răspunderile fiecăruia în domeniul său. Atitudinea noastră, a pompierilor, nu se reduce numai la cea de spectator la ceea ce se petrece în jur, ea este şi trebuie să fie cea a unor oameni de acţiune, curajoşi, hotărâţi, disciplinaţi, caracterizaţi prin simplitate şi modestie. Ţara, judeţul sau comunitatea în care trăim au nevoie de aportul, munca şi lupta noastră şi au încredere în noi.

                      Anul 1848 reprezintă în Istoria Românilor anul în care naţiunea română şi-a făcut auzit glasul, după lungi secole de suferinţă şi tăcere. Redeşteptarea naţională a fost animată de dorinţa poporului de libertate, unitate şi progres.
                      „O fază, o etapă istorică naturală, neapărată, prevăzută” după cum afirma Nicolae Bălcescu – revoluţia de la 1848 a constituit unul din momentele culminante, hotărâtoare ale procesului de înfăptuire a României moderne. Având trăsături specifice, determinate de condiţii interne, revoluţia românilor s-a înscris totodată ca parte integrată a marelui efort de reînnoire care a cuprins Europa în 1848, de la Atlantic până la Marea Neagră.
                      În vâltoarea revoluţiei, ce a pus stăpânire pe Ţările Române timp de câteva luni, au intrat toate categoriile de cetăţeni. Un rol deosebit în apărarea revoluţiei de la 1848 a revenit în Ţara Românească armatei, în general, şi Companiei de Pompieri, în special.
                      Acum, la aniversarea a 172 de ani de la Revoluţia Română din 1848, este prilej de înaltă mândrie patriotică şi ostăşească, a reaminti că pompierii militari au fost de partea revoluţiei de la începuturile ei, inclusiv în momentele cele mai grele ale intervenţiei străine.
                      Revoluţia din Ţara Românească a fost înfrântă odată cu sângeroasa luptă din Dealul Spirii de la 13 Septembrie 1848, dar idealurile naţionale şi sociale ale acesteia s-au înfăptuit pas cu pas prin lupta eroică a poporului român în anul 1859, în anii războiului pentru cucerirea independenţei naţionale absolute – 1877-1878, la 1 Decembrie 1918 şi în zilele fierbinţi ale lui decembrie 1989.

                      În mesajul adresat naţiunii cu prilejul aniversării a 50 de ani de la revoluţia din 1848, regele Carol I a subliniat: „Trebuie să ne reamintim, dar cu adâncă recunoştinţă, de aceşti bărbaţi care au muncit şi luptat cu voinicie, trecând prin grele încercări, spre a împlini dorinţele poporului şi aspiraţiunea naţională”.

                      Seară de poveste la Conacul Buzdugan

                        Băcăuanul Ion Neagu, în parteneriat cu Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, a organizat un eveniment intitulat „Concert la Conac”, sâmbătă, 12 septembrie, la Conacul Gheorghe Buzdugan din Gheorghe Doja, comuna Răcăciuni. Concertul, desfășurat în aer liber, l-a avut în „rolul principal” pe dirijorul și solistul Adrian Petrescu și a conținut partituri celebre spre încântarea publicului.

                        La acest eveniment au participat aproximativ 500 de persoane care au respectat toate normele de protecție sanitară impuse de situația actuală. Întreaga manifestare a fost savurată și apreciată de toți cei prezenți, iar maestrul Ovidiu Bălan a susținut chiar că atmosfera de la conacul băcăuan poate concura lejer cu ce se întâmplă în Viena. Concertul a fost primul de o asemenea anvergură în încercarea de a crea la Conacul Buzdugan un eveniment care să devină tradiție și de a promova locurile și valorile din județul Bacău.

                        † DUMINICA a 24-a de peste an

                        Pericopa evanghelică din această duminică face parte din ciclul parabolelor prin care Isus vesteşte venirea Împărăţiei cerurilor. Evanghelia se deschide cu întrebarea pe care apostolul Petru i-o adresează Învăţătorului său, prin care dorea să ştie de câte ori trebuie să-l ierte pe fratele său care i-a greşit. Observăm în această întrebare concepţia lui Petru, tributară tradiţiei iudaice, care zicea că: cineva trebuie să ierte dacă cel care i-a greşitîşi cere iertare de trei ori în faţa a doi martori. Vedem că Petru vrea să facă un pas înainte propunând numărul şapte. Însă, răspunsul lui Isus este categoric: „Nu-ţi zic să ierţi de şapte ori, ci de şaptezeci de ori câte şapte” (Mt 18,22), adică totdeauna.

                        Modul în care trebuie să aibă loc această iertare, Isus îl exemplifică printr-o parabolă în care un rege iartă unui slujitor o datorie imensă, iar acest slujitor nu a putut să ierte o mică datorie a altui slujitor ca și el. Este evidentă aici comparaţia pe care evanghelistul Matei o face între regele din parabolă cu Regele ceresc aflat la judecata de apoi. Prima parte a parabolei ne trezeşte în primul rând admiraţiafaţă de imensa bunătate a regelui, însă, în al doilea rând, insensibilitatea servitorului ne indignează. El care a fost iertat de o sumă atât de mare, nu a putut să-l ierte pe fratele său care îi datora o sumă infimă. De multe ori şi noi facem asemenea acestui servitor nemilos: primim din partea lui Dumnezeu darul iertării pentru numeroasele păcate săvârşite, dar nu suntem în stare să-i iertăm aproapelui nostru nici cea mai mică greşeală.

                        Evanghelia se încheie cu aceste cuvinte: „Tot aşa vă va face şi Tatăl meu, care este în ceruri, dacă nu veţi ierta fiecare fratelui său din toată inima” (Mt18,35). Aceasta este una din regulile fundamentale pe care trebuie să se bazeze comunitatea creştină: a-l ierta din toată inima pe aproapele. Este acea iertare pe care noi o cerem în rugăciunea Tatăl nostru: „şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilornoştri” (Mt 6,12). Dacă ne găsim în tabăra celor care îi iartă greu pe alţii, atunci aproape sigur că nu am reuşit încă să apreciem şi să celebrăm suficient iertarea uriaşă pe care am primit-o de la Dumnezeu.

                        Pr. Richardo-Dominic Baciu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae” Bacău

                        La o șuetă elevată despre vot

                        Am invitat, zilele trecute, câteva personalități la o dezbatere cu o temă de actualitate: importanța votului. Invitații au creat ceva probleme ambiției mele de moderator care voia să arate cât de important este votul pentru sănătatea democrației…

                        Întrucât am cu el o relație personală grozavă, i-am sugerat lui Mark Twain să deschidă apetitul pentru acest debate. Numai că amicul meu a ținut să toarne din start gaz pe foc: „Dacă prin vot am putea schimba ceva, nimeni nu ne-ar mai lăsa să votăm”. Căutând salvarea, mi s-au lipit privirile de Emma Goldman, rebela, anarhista americană, despre care am crezut că mă va scoate din impas. Aiurea! S-a uitat angelic spre Twain și i-a accentuat pesimismul: „Dacă votul ar putea schimba ceva, el ar fi declarat ilegal”. Știut fiind faptul că americanii încă se cred a fi buricul democrației, a sărit și Benjamin Franklin în iureșul dezbaterii: „Democraţia înseamnă doi lupi şi un miel care votează meniul pe care îl vor servi la masă. Libertatea este un miel bine înarmat care contestă votul”.  Când credeam că americanii și-au propus  să facă harcea-parcea din dezbatere, aruncând mai ales accente negre pe importanța votului, unde nu-l văd pe libertarul James Bovard, tot american, care, ținând sub braț „Deficit Democracy”, tomul său preferat, l-a fulgerat pe Franklin, de parcă n-ar fi știut că acesta este inventatorul paratrăsnetului: „Democraţia trebuie să însemne mult mai mult decât doi lupi şi o oaie care votează ce să mănânce la cină”.

                        Vizibil deranjat de faptul că americanii încearcă să monopolizeze dezbaterea, Iosif Vissarionovici Stalin s-a ridicat din fotoliu și, scurt, ca un adevărat tătuc al popoarelor, a decretat: „Nu contează cine votează. Contează cine numără voturile”. Firește, ca moderator, nu puteam lăsa dezbaterea să alunece periculos pe acest tobogan al fraudei, mai ales din cauza faptului că vigilentul C.N.A. este mereu pe fază. Când am vrut să-l lovesc pe tătuc în moalele capului, s-a ridicat olimpian (și salvator, credeam eu) Sir  Tom Stoppard, dramaturg și scenarist britanic, pe care aproape voiam să-l sărut.  Numai că, după ce-a deschis gura, am crezut că este frate de cruce cu Stalin: „Democraţia nu este votarea, ci calcularea voturilor”. Intrat pe furiș în scena dezbaterii – eu chiar nu-l invitasem – Corneliu Vadim Tudor și-a netezit coama, i-a aruncat priviri languroase lui Stalin și a cuvântat aruncând otravă în vorbe: „România e singura ţară din lume unde, dacă cei vii boicotează votul, atunci votează morţii – care-i problema?”

                        Firește, trebuia neapărat să-i determin pe onorabili să gândească pozitiv despre vot. Cumva, le-am și sugerat asta. Când Schiller a cuvântat cumpătat, dar tot împotriva cursului optimist al opiniilor despre vot, chiar am crezut că pot schimba puțin atmosfera dezbaterii: „Votul ar trebui să fie cântărit, nu numărat”. N-a fost să fie. Imediat, mi-a fost arătată, cu degetul acuzator, mlaștina corupției. „De mult timp, bancnota a înlocuit buletinul de vot”, a opinat Roger Garaudy, controversatul filosof francez convertit la islam. L-am zărit atunci pe venerabilul american James Lane Buckley – politician, avocat, senator, autor – și, admirându-i statura de star de Hollywood care se apropie de suta de ani, i-am sugerat să ne ofere argumente anti-corupție.  Cu mare plăcere, tinere!, mi-a spus el. Și-a coborât vioi picioarele de pe masă, s-a ridicat fără să-i scârțâie vreo încheietură și a cuvântat: ,,Ceea ce oamenii nu reuşesc să înţeleagă este că bancnota corupţiei apare în oficiile de votare, nu în bani, ci în voturi”.

                        În acest moment al dezbaterii am lăsat furtuna să bântuie așa cum o vreaea. În vreme ce se delecta citind  o cronică literară despre romanul său „Mascarada”, Alberto Moravia a făcut o scurtă pauză, m-a privit sobru și a glăsuit: „În mod curios, cei care votează nu se simt responsabili de eşecul guvernului pe care l-au votat”. Croatul Alojz Buljan a cuvântat aforistic: „Deşteptul votează cu partidul pe care îl mulge, iar naivul, cu partidul care îl mulge!” Jurnalistul american Kin Hubbard, caricaturist și umorist, n-a reușit să descrețească frunțile sau să aducă niscaiva sămânță de optimism: „Noi toţi am vrea să votăm persoana adecvată, dar aceasta nu candidează niciodată”. Norocul meu s-a numit Harry Truman. Fostul președinte yankeu a tras cortina peste dezbatere, salvând oarecum virtuțile democratice ale votului: „Nu mâna care semnează legile este cea care ţine frâiele destinului […], ci mâna care votează”.

                        Duyn din Bacău a lansat „Ultimul gând”

                          Artistul băcăuan Duyn, pe numele său din buletin Dorin Constantin Apetri, în vârstă de 32 de ani, a lansat de curând piesa „Ultimul gând”, piesă ce beneficiază de un videoclip cu mare priză la public. „Am început să fac muzică în anul 2010, mai exact, am început să scriu versuri, să le potrivesc pe diferite beat-uri și să le cânt”, ne-a spus Duyn, care a povestit că ideea piesei „Ultimul gând” și a clipului a venit în urma unei experiențe de dragoste eșuate pe care ulterior a decis să o scrie în rime. Muzica și textul îi aparțin iar instrumentalul piesei este al artistului canadian „Powfu”. Compoziția a fost înregistrată în studioul Skills Production din Bârlad.

                          „Am încercat să dăm mai mult sens poveștii prin regia lui Marian Parjo (Masao) care este din Onești, totodată filmând acest videoclip. «Actrița» care a jucat rolul de fostă iubită în acest videoclip este o tânără din Onești pe nume Roberta Maria. Clipul a fost filmat în mai multe locații cum ar fi Pensiunea Cataleya și țin să le mulțumesc din nou pe această cale, în Bacău pe malul Bistriței dar și la Onești. Lansarea a avut loc cu ajutorul casei de discuri Voices Media”, a specificat artistul băcăuan, care, dincolo de muzică, este implicat și în viața politică. „Mai am două piese lansate de aceeași casă de discuri dintre care la una am videoclip, dar, până în acest moment, nu am lansat niciun album. Când va fi, veți fi primii care veți afla”, a spus în final Dorin Constantin Apetri, alias Duyn.