Anul acesta, școala începe… atipic. Fără festivități, fără clopoțel, fără careuri, fără părinți și bunici de mână, pe scenarii diferite, în trei culori – verde, galben și roșu -, cu trasee stabilite clar pentru intrarea la clasă, cu masca pe față, cu dozatoare de dezinfectante și termometrizarea fiecărui elev și profesor. Cu regândirea claselor, cu separatoare, cu învățământ online și față în față, prin rotație, cu pauze scurte și atent monitorizate. Începutul anului școlar nu va arăta nici pe departe cum a fost în alți ani. Vor fi elevi, mai ales în mediul rural, în ciuda eforturilor susținute ale autorităților locale și directorilor de școli, care nu vor acces la educație pentru că nu au dispozitivele necesare învățământului din fața unui calculator. Sunt și profesori care poate nu dispun de anumite echipamente sau nu știu să le folosească.

Manuale sunt și nu prea, la clasele a VIII-a deloc, prioritatea rămâne siguranța și sănătatea elevilor și cadrelor didactice, situațiile se pot schimba de la o zi la alta, în funcție de evoluția epidemiologică. E haos? E organizare? Sunt școlile pregătite pentru un Septembrie… altfel? Despre toate aceste provocări am stat de vorbă cu cei doi directori ai Colegiului Național „Ferdinand I”, una dintre instituțiile de învățământ etalon în Bacău.

Prof. Nicu Harasemciuc

Prof. Nicu Harasemciuc, director: „ Toți doresc revenirea la școală!”

– Domnule director, de câte ori v-am sunat să stabilim o întâlnire, îmi spuneați că sunteți în școală. Am venit acolo și v-am găsit printre dosare, manuale, în videoconferință cu Inspectoratul Școlar sau cu părinții. Cum s-a pregătit Colegiul Național „Ferdinand I” pentru acest început de an școlar reorganizat din rădăcini din cauza pandemiei de coronavirus?

– De câteva săptămâni, efectiv ne chinuim să gândim aplicarea scenariilor, luând în calcul, desigur, aspectul cel mai important: siguranța elevilor și a personalului angajat în școală (didactic, nedidactic și auxiliar). Resursele sunt foarte limitate, aproape de minimum, ceea ce nu poate decât îngreuna aplicarea integrală a scenariului galben (de verde nici nu poate fi vorba). Ce înseamnă aceasta? Să deții spații școlare care să asigure distanța de 1 m între bănci (imposibil, la clase de peste 30 de elevi, suprafața clasei fiind una medie spre mică).

Ordinul de ministru 1494/2020 specifică foarte clar că acolo unde nu se poate asigura distanțarea, se montează separatoare. Până în acest moment nu au fost prevăzuți bani în buget pentru acestea. Există la nivelul Consiliului Local Bacău, al Primăriei Bacău, inițiative și dezbateri în acest sens, ceea ce este încurajator, deși cam târziu, după opinia mea. În orice caz, școala nu va putea începe nicăieri, cred, în oraș, pe scenariul verde, din cauza lipsurilor/temerilor din sistem. În ședința Consiliului de administrație din 8 septembrie s-a aprobat începerea școlii, pe scenariul 2, însă cu toți elevii în sistemul hibrid (jumătate prezență fizică și  jumătate  online). Este o soluție de compromis, până găsim soluții eficiente pentru montarea panourilor separatoare, pentru clasele primare, clasele terminale, a VIII-a și a XII-a.

– Ce spun elevii? Ce soluții ați găsit pentru a nu pierde contactul cu ei?

– Din consultările cu părinții și elevii, prin chestionarele trimise pe platforma Adservio pe care am lucrat și în semestrul II al anului trecut școlar, în starea de urgență, toți doresc revenirea la școală. Beneficiile prezenței la școală sunt evidente, din perspectiva educației, atât în ceea ce privește legătura psiho-emoțională  și intelectuală elevi-profesori, dar și din cea a socializării, din perspectiva părinților, care nu au cu cine să își lase copiii acasă. Situația hibrid nu rezolvă total cerințele, însă oferă, prin rotație, posibilitatea contactului direct cu școala tradițională, dar dragă și dorită, tuturor.

De asemenea, de câteva săptămâni accesăm și pregătim platforma Microsoft Teams, unde am introdus (în secțiunea Echipe) toate efectivele școlare, pe formațiuni de studiu, personalul didactic de predare, documente utile didactice, administrative și legislative. Accesăm, pentru înregistrarea notelor, a absențelor,  a comunicării cu părinții, pentru sondaje, statistici, platforma Adservio, ca și anul trecut școlar, fiind un instrument online transparent și eficient.

Prof.dr. Nicoleta Zărnescu

Prof. dr. Nicoleta Zărnescu, director adjunct: „Nu este o situație catastrofală, ci una dificilă, care, prin efort comun, poate fi depășită”

– Doamna director, la fel ca și domnul director Harasemciuc, de câteva săptămâni sunteți zi lumină în școală pentru a găsi cele mai bune soluții de începere a noului an școlar. Cât de pregătită e comunitatea ferdinandistă în fața acestei noi provocări?

– Cu toții cunoaștem că a veni la școală, a fi prezent la cursuri și activități școlare și extrașcolare este chintesența optimă a educației continue, a formării personalității copilului. Situația cu care se confruntă astăzi omenirea este una specială, care o provoacă să regândească paradigma vieții și a propriei existențe cotidiene, la nivel material, dar și spiritual, pentru a găsi soluții adaptate, comune, noi orizonturi de viitor. Extrapolând ideea, reducând această provocare la nivelul comunităților mici, fără a minimiza importanța acesteia, comunitatea ferdinandistă simte din plin această provocare și această confruntare cu noua realitate.

Dintotdeauna, cadrele didactice de la „Ferdinand” au reușit să construiască o relație apropiată, uneori chiar spectaculoasă, cu elevii lor. O spun rezultatele absolvenților și succesele pe care le obțin în viața personală și în carieră. Tocmai prin acest spirit, în tradiție continuă, al pregătirii pentru performanță și pentru viață, pentru rigoare și muncă, Colegiul „Ferdinand” (fost „Bacovia”) are un renume, o notorietate pe care generațiile de elevi și profesori au consolidat-o. Contextul actual este unul atipic, în care impactul deciziilor este atent chibzuit. Pe de altă parte, nu este o situație catastrofală, ci una dificilă, care, prin efort comun, poate fi depășită. Ca om, nu te gândești numai la trecut și la prezent, ci te gândești preventiv, și la viitor. Nu hazardat, nu cu groază, ci cu rațiune, privind anticiparea unor soluții, a modalităților de a ameliora situația.

– Cât de importantă a devenit acum, în acest context, relația profesori-părinți-elevi?

– Ce avem în acest moment? O situație nouă pentru programul școlar, care funcționează pe niște scenarii identificate de specialiști. Noi trebuie să alegem scenariul potrivit, de funcționare a programului școlar, în acest colegiu. Analize, dezbateri, legi, normative și ghiduri, consultări cu părinții, elevii, cadrele didactice, colegi manageri, autoritățile locale și alte organe abilitate stau la baza unor decizii. Fiecare școală are resursele ei materiale, umane,  specificul și etosul propriu. Azi, mai mult ca oricând, este dificil pentru echipele manageriale, consiliile de administrație, consiliile profesorale să ia decizii, să analizeze, să gândească soluții și să facă față unei presiuni psiho-emoționale, dar și administrative. Asta pentru că nimeni nu a fost format pentru așa ceva. Cu toții simțim cum a fost plasată o răspundere enormă pe umerii școlii (de la manageri la fiecare persoană angajată în sistem). Beneficiem, este adevărat, din fericire, de o relație foarte bună cu părinții, cu Asociația părinților și cu Alumni Ferdinand, creată de absolvenții noștri, care s-au implicat permanent în sprijinirea proiectelor interne și externe ale comunității elevi-profesori. Acum trebuie să dăm dovadă de solidaritate și unitate, profesori-părinți-elevi. Alegerile pe care le facem au un impact major asupra beneficiarilor educației, pe termen mediu și lung.

Sunt și eu părinte al unui copil care acum va trebui să descopere taina scrisului de mână, dar într-o clasă numeroasă. Optez, ca cei mai mulți dintre părinți, pentru prezența fizică la școala, cu „doamna” în fața clasei. Facem eforturi mari să găsim soluțiile pragmatice, dar și flexibile în interesul tuturor beneficiarilor educației.

„Suntem mentori, educatori, oameni-profesori, oameni-părinți, cu preocupări și temeri, ne interesează  viitorul copiilor noștri, iată de ce mesajele noastre către întreaga comunitate trebuie să fie unele care exprimă speranța și încrederea că «Totul va fi bine!» Resistiré! Dragi părinți, este un început «altfel» al școlii, după cum vedem și simțim cu toții. Și pentru că este așa, și noi, profesori, părinți, elevi va trebui să abordăm cotidianul educațional altfel! Mai atent, mai implicat, mai serios și mai conștiincios! Deopotrivă, noi toți! Procesul de învățare trebuie să continue! Aceasta este deviza noastră! Pentru a duce la îndeplinire acest obiectiv, este, mai întâi de toate, necesar să respectăm cu strictețe normele igienico-sanitare și cele comportamentale, pentru o bună desfășurarea a programului școlar! Am ales varianta «hibrid» pentru siguranța noastră, elevi și profesori, dar și pentru a oferi tuturor posibilitatea de a intra în contact cu profesorii lor. În baza reglementărilor în vigoare, am acționat cu toate posibilitățile pe care le avem, să creăm spațiul educațional optim pentru desfășurarea programului școlar. Fiți convinși că tot personalul didactic și auxiliar/nedidactic depune eforturi maxime pentru ca educația să continue, pentru ca noi toți să fim în siguranță și să optimizăm resursele pe care le avem. Este momentul să dăm dovadă de înțelepciune, unitate, maturitate și empatie, în această perioadă dificilă! Este extrem de important să îi educăm pe copii să respecte măsurile igienico-sanitare, de distanțare și să nu inducem teama, frustrarea și gândurile negative. De aceea este important și ce/cum le transmiteți și dumneavoastră, ca părinți, starea de bine. Cu toții avem temeri, dar ÎMPREUNĂ trebuie să facem eforturi de a le depăși,  pentru a fi bine. Să fim optimiști și cu simț de răspundere! Aveți încredere în cancelaria Ferdinand! Suntem alături de dumneavoastră și copii! Vă dorim multă sănătate, încredere și putere!



PUBLICITATE