În anul 2020 au fost portate 945.186 de numere de telefon, din care 92% (873.519) sunt numere de telefonie mobilă și 71.667 numere de telefonie fixă. Media lunară de portări aferentă anului 2020 este scădere față de anul anterior, de la 79.902 în 2019 la 78.766 de portări. În lunile decembrie, octombrie și ianuarie s-au portat cele mai multe numere: 99.828, 93.249, respectiv 86.947 de numere portate.
În 2020, 84% din numărul de portări au fost realizate de către persoane fizice și 16% de către persoane juridice, iar 31 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă au fost implicați în procesele de portare desfășurate în acest an.
În total, de la introducerea serviciului de portabilitate în România în 2008, aproape 7,3 milioane de numere au fost transferate între rețele. Dintre acestea, 6,4 milioane sunt numere de telefonie mobilă (87%) și peste 900 de mii de numere sunt de telefonie fixă.
Telefonie mobilă
873.519 utilizatori de telefonie mobilă și-au schimbat furnizorul în 2020. Cei mai mulți utilizatori au optat pentru rețeaua RCS & RDS – 377.536, în timp ce Telekom Romania Communications a primit prin portare 141.795 de utilizatori, Vodafone – 133.158, Orange – 125.633, iar Telekom Romania Mobile Communications – 95.375.
|
Furnizor |
Numere de telefonie mobilă portate în 2020 |
|
RCS & RDS |
377.536 |
|
Telekom Romania Communications |
141.795 |
|
Vodafone |
133.158 |
|
Orange |
125.633 |
|
Telekom Romania Mobile Communications |
95.375 |
|
Alții |
22 |
Din cele 873.519 numere de telefonie mobilă portate în 2020, 55% au fost numere utilizate pe bază de abonament.
Telefonie fixă
În anul 2020 au fost portate 71.667 de numere de telefonie fixă, reprezentând 8% din totalul numerelor portate în acest an. Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărțite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 34.014, Orange – 13.671, Vodafone – 12.792, Telekom Romania Communications – 4.899 și GTS Telecom – 3.200.
|
Furnizor |
Numere de telefonie fixă portate în 2019 |
|
RCS & RDS |
34.014 |
|
Orange |
13.671 |
|
Vodafone |
12.792 |
|
Telekom Romania Communications |
4.899 |
|
GTS Telecom |
3.200 |
|
Alții |
3.091 |
Din cele 71.667 de numere fixe portate în 2020, 11.445 au fost numere independente de locație, numere cu acces gratuit și numere cu tarif special.
Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 211 de petiții pe tema portabilității, utilizatorii semnalând în special realizarea cu întârziere a procesului de portare, apariția unor probleme tehnice în derularea procesului de portare (cum ar fi întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată sau probleme de rutare), precum și aspecte legate de anularea portării.
Bine de știut
Portabilitatea numerelor de telefon oferă utilizatorilor libertate deplină de alegere pentru că permite păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.
ANCOM a creat pentru informare site-ul portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon folosit în România, dacă acesta a fost portat, precum şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
ANCOM acordă sprijin operatorilor pentru desfăşurarea corespunzătoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor și cu respectarea legislației în vigoare).
Utilizatorii care doresc să-și porteze numărul de telefon sunt sfătuiți să verifice contractul pe care îl au cu operatorul actual; în cazul în care perioada minimă contractuală nu a expirat, cel mai probabil vor fi în situația de a plăti penalități pentru rezilierea anticipată a contractului, în special dacă a fost achiziționat și un terminal odată cu serviciile de comunicații.
În cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din rețeaua furnizorului la care vor să-și porteze numărul, în zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, ce cuprinde rezultatele măsurătorilor realizate de Autoritate în 2019 și 2020 și este pusă la dispoziția publicului în acest scop.














„Există mai multe modalități de programare: online pe platformă sau prin call center. În ultimă instanță, pacienții pot fi programați și prin medicul lor de familie, dar acesta nu are contractate cu Casa de Asigurări de Sănătate și servicii de informații. Medicul de familie, la cabinet, trebuie să își desfășoare activitatea curentă, consultațiile și serviciile medicale care sunt în contract cu Casa de Asigurări. Sigur că, în limita timpului liber, disponibil, probabil că unii dintre ei își vor putea programa și asigurații de pe listă, în condițiile în care chiar nu reușesc să se programeze singuri. Trebuie însă să se înțeleagă că această campanie de vaccinare se preconizează că va dura până la toamnă, deci nu trebuie să se programeze toți în momentul acesta. Nu putem să ne lăsăm activitatea curentă și să stăm, noi, medicii, cu ochii în calculatoare și să facem programări. În Bacău, în municipiu, deocamdată nu este decât un centru de vaccinare, iar această vaccinare se va derula doar în aceste centre. Așteptăm să se mai deschidă și alte centre de vaccinare și atunci vor fi și mai multe locuri de vaccinare. Oricum, nu medicul de familie va face vaccinarea, ci personalul medical din aceste centre, unde, probabil, se vor înscrie și medici de familie, în afara orelor de program de la cabinet. Nu este o vaccinare obișnuită, ca până acum. În acest moment, medicina de familie nu e implicată în această campanie de vaccinare.”











