marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1615

Cronica teatrală: Cade pe noi!

Teatrul documentar, cel al efectului puternic de prezenţă, reflectând probleme şi urgenţe sociale, a ajuns şi la Bacău, invitată pentru realizarea unui astfel de spectacol fiind talentata regizoare Carmen Lidia Vidu, cunoscută fiind pasiunea ei pentru zona experimentală şi pentru cea de multimedia. Iniţiativa directoarei teatrului, Eliza Noemi Judeu, care a comanditat un astfel de spectacol, a fost una mai mult decât necesară, dată fiind starea avansată de degradare a clădirii în care se află teatrul nostru. Accentuez pe acest „al nostru”, pentru că teatrul este în serviciul comunităţii, şi de aceea trebuie păzit şi păstrat, aşa cum sună îndemnul lui Ienăchiţă Văcărescu, reprodus pe un panou care se afla în foaier. S-a scris mult în paginile ziarului despre drumul parcurs pentru împlinirea acestui proiect, lucruri interesante fiindu-ne dezvăluite de realizatorii Jurnalului.

Spectacolul este foarte concentrat şi nu ţine decât o oră şi câteva minute, ţintind problema esenţială, cea legată de apelul pentru urgentarea lucrărilor de restaurare a clădirii de patrimoniu din care face parte şi teatrul. Acesta fiind mult mai mult decât un loc, un spaţiu. E un „lăcaş de muze”, de aici răzbătând ecoul unor energii speciale, de aici plecând în lume fel de fel de poveşti, şi vesele, şi triste, de întâmplări semnificative între oameni. Dar teatrul e şi casa actorilor, însăşi viaţa lor, pentru cei care se dăruiesc fără rest profesiei. Şi toţi cei patru actori care apar pe scenă, Viorel Baltag, născut în 1948, odată cu teatrul băcăuan, Florina Găzdaru, Eliza Noemi Judeu şi Bianca Babaşa, făcând parte din generaţii diferite, depun mărturie despre istoria lor personală topită în cea a teatrului. Pentru că unii dintre actori chiar au locuit o vreme în teatru, unde s-au înfiripat poveşti de iubire, s-au făcut nunţi, s-au născut copii. În câteva minute, şi cu un ton firesc, cât se poate de neutru, fără „interpretare”, joc teatral, cei patru actori-document sunt mărturisitori ai experienţei lor de viaţă şi de creaţie. Amintirile lor, confesiunile, din care aflăm lucruri foarte personale, au culoarea sentimentelor şi trezesc empatie. Tu, spectator, intri într-un dialog interior cu actorii, te gândeşti la ce evocă ei, îţi convoci propriile amintiri şi le confrunţi.

Foarte organizată, precisă în tot ce face, atentă la cel mai mic detaliu,  Carmen Lidia Vidu, cu marea ei experienţă în domeniu (se află la cel de-al cincilea astfel de jurnal), a scris un bun scenariu, a făcut apoi un inteligent şi alert decupaj regizoral, a ales textele şi cele mai adecvate şi expresive imagini proiectate pe un mare panou, colaborând excelent cu actorii şi cu partenera ei de proiect, Cristina Baciu (multimedia).

Realizat cu mare acurateţe, cu impecabil profesionalism, „Jurnal. Bacău” pune o importantă întrebare, cea a raportării la cultură în scocietatea actuală, fiind un semnal de alarmă, o acţiune de civism, de simţ comunitar, pentru că teatrul este „vocea cetăţii”. Clădirea teatrului nostru trebuie salvată. „Cade pe noi!”, sună avertismentul ce se derulează pe fundalul scenei. Domnul primar Lucian Daniel Stanciu Viziteu, care apare în acest Jurnal, cu o intervenţie, este conştient de gravitatea, de urgenţa problemei. Iar noi, iubitorii de teatru, aşteptăm implicarea oficialităţilor în rezolvarea cât mai grabnică a situaţiei. Pentru că timpul nu mai are răbdare (în finalul spectacolului, Viorel Baltag cântă, cu adresă, melodia lui Aurel Felea „Te rog, ai răbdare cu mine!”), nici cu oamenii, nici cu clădirile care se pot prăbuşi peste ei.

Volei feminin/ Divizia A1: Știința, la trei puncte de locul 4

Voliebalistele Științei Bacău continuă cursa pentru locul 4 în Divizia A1. După turneul al treilea al returului, ecartul dintre studente și echipa de pe locul 4, CS Medgidia a rămas de trei puncte. Asta în condițiile în care rivala băcăuancelor a pierdut în tie-break cu Voluntari și a câștigat, tot după cinci seturi, meciul cu CSM Lugoj. În următorul turneu, programat în perioada 19-21 martie, Știința le va întâlni pe Dinamo și pe CSM Lugoj.

Rezultatele înregistrate în turneul 9

La Voluntari: CSO Voluntari 2005- CSM Lugoj 3-2, CSM Lugoj- CS Medgidia 2-3, CSO Voluntari 2005- CS Medgidia 3-2.

La Pitești: FC Argeș- Medicina Târgu-Mureș 3-0, Medicina Tărgu-Mureș- Alba Blaj 0-3, FC Argeș- Alba Blaj 0-3.

La Bacău: Știința Bacău- CSM Târgoviște 0-3, CSM Târgoviște- Rapid București 3-0 (neprezentare), Știința- Rapid 3-0 (neprezentare).

La Galați: Belor Galați- Dinamo București 1-3, Dinamo- „U” NTT Data Cluj 3-0, Belir Galați- „U” NTT Data Cluj 3-0.

Clasament: 1-2) CSM Târgoviște și Alba Blaj- câte 48p, 3)Dinamo 36p., 4) CS Medgidia 32p., 5) Știința Bacău 29p., 6) CSM Lugoj 24p., 7) Belor Galați 22p., 8) Rapid 21p., 9) CSO Voluntari 2005 20p., 10) FC Argeș  14p., 11-12) „U” NTT Data Cluj și Medicina Târgu-Mureș câte 6p.

Se schimbă contractele în Sănătate! Acces mai facil la serviciile medicale

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a publicat pe site-ul instituției, în secțiunea „Transparență decizională”, proiectul de Hotărâre de Guvern  pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale, tehnologiilor și dispozitivelor asistive în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate  pentru anii 2021-2022. Proiectul conține o serie de propuneri care au ca principal scop asigurarea unui acces mai bun la serviciile medicale de prevenție, precum și la serviciile medicale necesare pentru diagnosticarea, tratamentul și monitorizarea afecțiunilor. De asemenea, proiectul  urmărește să susțină inversarea piramidei serviciilor de asistență medicală, prin creșterea ponderii serviciilor acordate în medicina primară și în ambulatoriul de specialitate și reducerea internărilor nejustificate care ar putea fi tratate în condiții de siguranță și în ambulatoriu sau de către medicii de familie.

  • Concret, proiectul prevede introducerea unor noi servicii acordate în asistența medicală primară și în ambulatoriul de specialitate. Printre acestea se numără consultațiile acordate la distanță pentru pacienții cu afecțiuni cronice. De asemenea, în ambulatoriul de specialitate pot fi acordate la distanță terapii psihiatrice, precum și servicii conexe actului medical furnizate de psiholog și logoped.
  • O altă propunere oferă posibilitatea pacienților să ridice medicamentele prescrise de la orice farmacie, indiferent dacă aceasta se află sau nu în relație contractuală cu aceeași casă de asigurări de sănătate cu care este și medicul prescriptor, cu excepția medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum-rezultat (Programul Free Interferon pentru bolnavii de Hepatită C), care se eliberează indiferent de casa de asigurări de sănătate în evidența căreia de află asiguratul, cu condiția ca furnizorul de medicamente să fie în contract cu aceeași casă de asigurări de sănătate cu care se află și medicul care a emis prescripția medicală.
  • Pentru bolnavii cu boli cronice stabilizate și cu schemă terapeutică stabilă, medicii din spital pot prescrie pacienților, la externare, medicamente pentru o perioadă de până la 90/91/92 de zile, așa cum era reglementat pentru medicii de familie și medicii de specialitate din specialitățile clinice aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, cu excepția medicamentelor ce fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, pentru care perioada de prescriere se menține până la 30/31 de zile.
  • Atât în pachetul minimal de servicii medicale, cât și în pachetul de bază, se propune introducerea consultațiilor la domiciliu pentru urmărirea lăuzei la 4 săptămâni de la naștere, în plus față de consultația la domiciliu la externarea din maternitate.
  • Proiectul mai propune ca medicii de familie nou-veniți într-o localitate din mediul rural deficitară în asigurarea asistenței medicale să rămână în contract cu casa de asigurări de sănătate, chiar dacă după primele 6 luni de funcționare a cabinetului medical nu s-a reușit înscrierea numărului minim de persoane asigurate pe lista proprie.
  • Dacă în prezent îngrijirile paliative în ambulatoriu pot fi acordate de medicii specialiști care lucrează exclusiv în această activitate, proiectul propune ca acest tip de îngrijiri să poată fi acordate și de către medicii specialiști care au obținut competența/atestat în studii complementare pentru îngrijiri paliative și care pot acorda în paralel și serviciile medicale aferente specialității lor, conform unui program de lucru asumat prin contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate.
  • Pentru asigurarea unui acces mai bun la serviciile medicale paraclinice, proiectul prevede ca furnizorii care acordă servicii medicale pentru specialitatea medicină fizică și de reabilitare să poată acorda și servicii medicale paraclinice – ecografii, care vor fi suportate din fondul alocat serviciilor medicale paraclinice, în baza unui act adițional încheiat la contractul cu casa de asigurări de sănătate.
  • Pentru spitalele de specialitate care tratează cazuri acute este prevăzută obligativitatea asigurării continuității activității medicale prin cel puțin o linie de gardă la sediul unității sanitare cu paturi.

„Este un proiect al Contractului-cadru cu furnizorii din domeniul medical care vor asigura servicii necesare la timp, în mod echitabil și eficient. Se regăsesc în acest proiect și o parte din măsurile implementate în perioada pandemiei, care s-au dovedit a fi  benefice pentru sistem și care se doresc să aibă un caracter permanent. De exemplu, în ceea ce privește medicul de familie din mediul rural, propunerea întărește ideea de flexibilitate a caselor județene pentru zona rurală. Oricum, normele la Contractul-cadru vor completa și detalia toate acele măsuri care vor contribui la o prevenție mai bună. Până atunci vom prelungi Contractul – cadru actual și pentru trimestrul II prin acte adiționale.”
Dan Stoica, director relații contractuale la Casa Națională de Asigurări de Sănătate Bacău

CNAS va publica în scurt timp calendarul consultărilor cu partenerii de dialog social, astfel încât forma finală a proiectului de Contract-cadru să fie definitivată în timp util, iar proiectul de act normativ să fie supus aprobării Guvernului până la data de 1 iunie 2021, urmând a fi implementat începând cu data de 1 iulie 2021.

Proiect pilot pentru construcția de parcări rezidențiale în Bacău

    Viceprimarul municipiului Bacău, Liviu Miroșeanu, a susținut miercuri, 10 martie, la sediul filialei județene a Partidului Național Liberal, o conferință de presă pe tema parcărilor rezidențiale și a garajelor de pe domeniul public.

    „Așa cum știți, acum câteva săptămâni am luat decizia de a emite un Regulament al parcărilor rezidențiale, astfel încât fiecare posesor de autoturism proprietate personală să poată beneficia de un loc de parcare, în proximitatea locuinței sale”, a afirmat în startul întâlnirii cu presa viceprimarul Bacăului. Despre acest regulament, Liviu Miroșeanu a spus că principiile sunt simple: identificarea și marcarea locurilor de parcare, dar și modernizarea acestora acolo unde se impune efectuarea de asemenea lucrări. Unde există suficiente locuri de parcare, posesorii de autoturisme proprietate personală vor putea opta pentru un loc rezidențial, în limita unui loc de parcare pentru un apartament.

    Locul de parcare va putea fi folosit între orele 17.00 și 08.00

    În cazul în care există mai multe autoturisme decât locuri de parcare, acestea vor fi obținute în urma unei licitații. Locul de parcare va putea fi folosit de către deținător între orele 17.00 și 08.00. În timpul zilei, pe locul de parcare va putea parca orice alt autoturism, condiția fiind ca locul de parcare să fie eliberat la ora 17.00. În cazul în care deținătorul unui loc de parcare constată că pe locul său a parcat un alt autoturism după ora 17.00, acesta se poate adresa Poliției Locale, care va aplica sancțiuni contravenționale.

    Cuantumul acestor sancțiuni va fi stabilit de către Consiliul Local, în baza legislației în vigoare. Pentru locurile de parcare rezidențiale, deținătorii vor achita o taxă anuală ce urmează să fie stabilită de către Consiliul Local, în urma unei consultări publice. De altfel, întregul Regulament va fi analizat de comisia pentru parcări constituită la nivelul Primăriei Bacău, va intra pe o perioadă de 30 zile în consultare publică, iar forma finală va fi supusă dezbaterii Consiliului Local. Privitor la taxa anuală pentru aceste locuri de parcare, Miroșeanu a menționat că toate sumele care se vor colecta vor fi utilizate exclusiv pentru întreținerea parcărilor existente și crearea altor locuri de parcare, astfel încât tot mai mulți posesori de autoturisme să beneficieze de un astfel de loc.

    Ce se întâmplă cu garajele de pe domeniul public

    O problemă tot mai acută este aceea a garajelor care afectează foarte multă lume. „În primul rând, foarte mulți posesori de autoturisme nu le mai parchează în garaje, ci în fața lor. Apoi, multe dintre ele au devenit magazii, ateliere auto, vulcanizări etc. Nu mai vorbesc despre aspectul total inestetic”, a precizat viceprimarul Miroșeanu cu privire la situația existentă. În consecință, se are în vedere ridicarea garajelor de pe domeniul public situație care, după cum spune edilul băcăuan, va rezolva mare parte din această problemă. „Însă dorința mea și a colegilor mei este ca pe terenurile eliberate să nu amenajăm doar locuri de parcare. O astfel de zonă redată publicului va avea și locuri de parcare, și un loc de joacă pentru copii, și spațiu verde, inclusiv ghene de gunoi îngropate”, a subliniat Miroșeanu care a explicat și procedura prin care municipalitatea va rezolva această problemă: „Pentru deținătorii de contracte de concesiune sau închiriere, aceștia vor fi notificați de către primărie cu privire la faptul că trebuie să le ridice de pe domeniul public în termen de 72 de ore. Însă nu le vom impune de la bun început acest lucru, în sensul că nu le vom trimite notificări mâine, să spunem, cu termen 72 de ore. Mai întâi îi vom informa cu privire la această decizie și le vom lăsa mai multe săptămâni la dispoziție pentru a se organiza. Însă, odată demarată această acțiune toți deținătorii de garaje vor trebui să se conformeze.”

    Proiect pilot în zona Narcisa

    Cât despre proiectul pilot, acesta va fi implementat în zona podului de la Narcisa, având în vedere și resursele bugetului local. Miroșeanu a explicat că odată terenurile eliberate de garaje să fie amenajate într-un timp foarte scurt, după care, proiectul va fi implementat în tot orașul, viceprimarul subliniind că este vorba de un proces de durată.

    O mașină a luat foc pe strada George Bacovia

      FOTO: Petru Zaharia

      Un autoturism a luat foc, astăzi, în jurul orei 13.30, la interesecția străzilor George Bacovia și Banca Națională.

      FOTO: Petru Zaharia

      La fața locului au intervenit pompierii de la ISU Bacău și au stins incendiul.

      Nu s-au înregistrat victime.

      Cauza incendiului este în curs de elucidare.

      Jandarmii montani sunt la datorie

        Jandarmii montani sunt prezenți pe traseele din stațiunea Slănic Moldova, echipați și pregătiți să intervină pentru salvarea persoanelor aflate în dificultate, dar şi în cazul constatării unor abateri de la normele legale.

        Pentru evitarea producerii unor situații nedorite, Jandarmeria Montană face turiștilor următoarele recomandări:

        -în cazul în care întâlniți animale sălbatice, nu vă apropiați de ele pentru a face fotografii sau pentru a le hrăni;
        -să vă echipați corespunzător zonei montane;
        -să folosiți doar traseele marcate şi să urmăriți marcajele de pe traseu;
        -să nu distrugeți semnele de orientare turistică ale traseelor;
        -să nu lăsați în urmă resturi menajere depozitate în spaţii neamenajate;
        -evitați zonele aglomerate, protejați-vă sănătatea respectând regulile de protecţie şi distanţare socială impuse în această perioadă.

        În cazul în care vă aflați într-o situație dificilă, solicitați cu încredere sprijinul jandarmilor.

        Urmărit internaţional, depistat de poliţiştii de investigaţii criminale

          Poliţiştii băcăuani au reţinut un bărbat de 31 de ani, din judeţul Hunedoara, dat în urmărire internaţională.

          La data de 09 martie a.c., poliţiştii de investigaţii au reţinut pe raza municipiului Bacău, un bărbat, de 31 de ani, care era dat în urmărire internaţională.

          Măsura urmăririi internaţionale a fost instituită la solicitarea autorităţilor franceze întrucât bărbatul se sustrăgea de la executarea unui mandat european de arestare, pentru comiterea unor infracţiuni de proxenetism, trafic de persoane, spălare de bani şi constituire şi aderare la un grup infracţional organizat, conform codului penal francez.

          Acesta a fost încarcerat în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă al I.P.J. Bacău, iar în continuare se efectuează demersurile necesare declanşării procedurii de predare către autorităţile franceze.

          Accident mortal la Valea Seacă

            La data de 09 martie a.c, în jurul orei 19.00, un tânăr de 26 de ani, în timp ce conducea o autoutilitară pe DN 2-E 85, pe raza localităţii Valea Seacă, a surprins şi accidentat un localnic de 60 de ani, care s-a angajat în traversarea străzii prin loc nepermis şi fără să se asigure.

            În urma impactului a rezultat decesul pietonului.

            Conducătorul a fost testat cu aparatul etilotest iar rezultatul a fost negativ. În cauză poliţiştii au întocmit dosar penal pentru ucidere din culpă.

            Poliţiştii le recomandă pietonilor:

            – să se angajeze în traversarea drumului public numai prin locurile special amenajate (pe trecerea pentru pietoni) şi la culoarea verde a semaforului electric, acolo unde există;

            -să se asigure permanent, chiar şi atunci când se află pe trecerea pentru pietoni, că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă (vehiculele sunt oprite înaintea marcajului pietonal, în special când drumul are mai multe benzi de circulaţie pe sens);

            -să nu traverseze niciodată în fugă pe marcajul pietonal, indiferent de urgenţa existentă la un moment dat;

            -să nu se deplaseze pe partea carosabilă, iar acolo unde nu există trotuar sau acostament (preponderent în mediul rural), să se deplaseze pe partea stângă a drumului, cât mai aproape de marginea acestuia;

            -pe vreme rea sau întuneric, să poarte haine de culori deschise şi/sau elemente reflectorizante, pentru a fi vizibili;

            -să nu traverseze prin faţa sau prin spatele mijloacelor de transport în comun, atunci când acestea sunt oprite în staţie;

            -copiii nu trebuie lăsaţi să traverseze singuri – ei sunt imprevizibili şi nu pot aprecia corect distanţele şi vitezele. Nu uitaţi! – copiii imită comportamentul rutier al adulţilor.

            Dragoș Benea: Cu „dreapta” la guvernare Moldova nu va avea autostradă ci, foarte posibil, metrou la Cluj!

              „În virtutea fostei sale calități de europarlamentar, am crezut că ministrul Ghinea va urmări, judicios, îndrumările instituțiilor europene, ghidându-se în elaborarea Planului Național de Redresare și Reziliență după principiile consfințite în documentele programatice ale Comisiei, Consiliului și, nu în cele din urmă, ale Parlamentului European. Evident că n-a fost așa”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

              Acesta consideră ca, în loc de o viziune națională congruentă celei europene, privind investițiile și reformele cuprinse în PNRR, ministrul a venit cu o „fușereală” în fața Comisiei de afaceri europene a Camerei Deputaților, prezentând nu un document de poziție în adevăratul sens, ci o compunere școlărească în care a îngrămădit dorințe și vise cu iz de „progresism” marca USR.

              „Aflăm din această încropeală că, în viziunea guvernării PNL/USR, „coeziunea teritorială” se va înfăptui prin piste de bicicletă (România Velo) și prin „turism de destinație” (România Atractivă) care, potrivit actualilor guvernanți, vor contribui la reziliența regiunilor României. Prin urmare, nu autostrăzi care să treacă munții Carpați spre Moldova, ci o coeziune teritorială din șaua bicicletei!”, spune Dragoș Benea.

              Europarlamentarul preciează că vechiul proiect „România Educată” – trâmbițat ani de zile, dar rămas fără consecințe notabile – este acum scos de la naftalină și reșapat în cadrul PNRR, sub promisiunea digitalizării educației – unul din eșecurile majore ale guvernării PNL de anul trecut, când digitalizarea a fost confundată cu tabletele pentru elevi. Prețul plătit: o întreagă generație care, vreme de un an și mai bine, a făcut școală de pe margine.

              S-a lansat, de asemenea, ideea creării unui „Fond de reziliență pentru localități”, plasat sub controlul Ministerului Dezvoltării, prin care – sunt convins – guvernarea PNL/USR va urmări politizarea alocărilor de resurse prin prioritizarea proiectelor depuse de administrațiile conduse de PNL & USR și marginalizarea investițiilor propuse de administrațiile PSD.
              Fix ca în cazul anexei 7/03 din bugetul național.

              „Asta va conduce, neîndoielnic, la adâncirea disparităților între regiuni, adică exact ce NU dorește Comisia Europeană să facă prin Mecanismul de redresare și reziliență. În loc de coeziune teritorială, vom avea parte de o Românie cu două viteze: una a administrațiilor PNL/USR privilegiate politic prin PNRR; alta abandonată la porțile dezvoltării. În februarie, am votat Regulamentul de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență cu gândul că guvernanții de la București vor înțelege prin coeziunea teritorială/regională ceea ce Bruxelles-ul a definit, încă de anul trecut, prin acest «principiu-cheie»”, mai precizează europarlamentarul băcăuan.

              Comunicarea Comisiei către Parlament & Consiliu, vizând „Strategia anuală pentru 2021 privind creșterea economică” (COM 2020 575), precizează fără echivoc că „statele membre ar trebui să se concentreze asupra acelor provocări și priorități care vor genera (…) coeziunea regională a statului membru” (pag. 5), respectiv că „procesul de redresare trebuie să fie echitabil pentru toți europenii, astfel încât să se evite adâncirea inegalităților (…) și să contribuie la coeziunea socială, economică și teritorială”. Comisia subliniază, în concluzie, că „va fi important să se îmbunătățească reziliența regiunilor, în special pentru a reduce disparitățile teritoriale”).

              În lumina acestor realități, mi-e greu să cred că guvernarea de strânsură de la București va obține reducerea disparităților teritoriale sau va evita adâncirea inegalităților între regiuni prin piste de bicicletă și turism de destinație, așa cum se intenționează prin PNRR. Faptul că ministrul Ghinea n-a scos o iotă despre autostrada A13 Bacău – Onești – Brașov, amintind doar în treacăt că s-ar afla în competiție cu A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni, atestă tot ce am susținut până acum pe acest subiect: cu „dreapta” la guvernare Moldova nu va avea autostradă ci, foarte posibil, metrou la Cluj!
              Dragoș Benea, europarlamentar

              Vești bune pentru evazioniști: Încă o amânare la conectarea caselor de marcat

                dav

                Conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este amânată din nou. Inițial, procedura trebuia finalizată în toamna anului trecut, dar a suferit mai multe amânări, astfel încât nici cel mai recent termen, de 31 martie 2021, nu va fi respectat. Potrivit conducerii ANAF, data limită va fi, cel mai probabil, 30 iunie 2021. Reamintim, conectarea caselor de marcat, achiziționate și puse în funcțiune înainte de 1 februarie 2021, trebuia făcută până la finalul lunii martie 2021. În plus, aparatele achiziționate după 1 februarie 2021, ar fi trebuit conectate în ziua punerii în funcțiune. În aceste condiții, evazioniștii pot sta liniștiți, întrucât și amenda este suspendată, încă din toamna trecută. În mod normal, pentru nerespectarea termenelor de conectare, contribuabilii riscau o amendă de la 8.000 la 10.000 de lei.

                Atenție, însă, căci suspendarea este valabilă până la sfârșitul acestei luni, deocamdată. De tot acest stres au scăpat, cumva, proprietarii de magazine aflate în zone neacoperite de rețele de internet, care nu au obligația conectării caselor de marcat la sistemul de supraveghere al Fiscului. Aceștia trebuie, în schimb, să transmită o declarație la ANAF, prin care se va arăta că dispozitivele vor funcționa offline, în profilul 0. În plus, datele aferente fiecărei zile fiscale încheiate vor fi exportate pe un mediu de stocare extern și semnate cu certificatul digital.

                Investiții în Sănătate și în consilidarea capabilităților în intervenție

                  Președintele Consiliului Județean Bacău, Valentin Ivancea, alături de echipa sa, lucrează la definitivarea fişelor de proiect cu propunerile de investiții pentru Planul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR).

                  Cele mai importante intervenții vizează reziliența sistemului medical județean, respectiv a Spitalului Județean de Urgență Bacău, precum şi consolidarea capabilităților de intervenție a ISU în situații de urgență. Lista indicativă elaborată de CJ conține 16 fişe de proiect, totalizând investiții de aproximativ jumătate de miliard de euro.

                  17 milioane de euro pentru digitalizarea Spitalului Județean Bacău

                  Pentru SJU Bacău se urmărește implementarea unui proiect de 17 milioane euro, prin care se va digitiza complet unitatea medicală şi serviciile acesteia, construind o infrastructură informatică bazată pe principiile tranziției digitale, centrată pe siguranța pacienților şi creşterea calității actului medical.

                  Prin acest proiect vor fi realizate, printre altele:

                  – soft medical ATI pentru eficientizarea actului medical;

                  – un sistem BMS-SCADA de monitorizare a fluidelor medicale;

                  – soluții de acces wireless pentru toate secțiile SJU;

                  – infrastructură de rețea gigabit între pavilioanele SJU;

                  – flux de documente în format electronic;

                  – sistem de stocare și vizualizare a imaginilor generate de echipamentele medicale;

                  – asigurarea de stații computerizate de lucru pentru tot personalul medical din schimb;

                  – registratură electronică în 3 puncte/locații de la SJU;

                  – arhivă medicală electronică.

                  12 milioane de euro pentru construirea unui Dispecerat Unic Integrat de intervenții

                  Consolidarea infrastructurii pentru situații de urgență este vizată de o aplicație de 12 milioane euro, prin care se intenționează construirea unui Dispecerat Unic Integrat şi a Centrului de Coordonare şi Conducere a Intervenției al județului Bacău: SMURD şi Serviciul de Ambulanță Județean vor funcționa în congruență, promptitudinea şi eficiența intervențiilor urmând să fie asigurată de activitatea complementară a celor două structuri, coordonată unitar.

                  Investiții și în Cultură

                  Nu este lăsat de o parte nici domeniul cultural, unde se va digitiza şi moderniza, cu tehnologie de ultimă oră, clădirea „Ateneu” (12 mil. euro), unde îşi desfăşoară concertele Filarmonica „Mihail Jora”, precum şi Biblioteca Județeană (10 mil. euro): imobilul va găzdui, în final, un centru cultural multifuncțional, cu o bibliotecă demnă de secolul XXI. Ambele investiții au în vedere eficientizarea energetică a clădirilor respective, dotarea cu surse de energie regenerabilă, respectiv digitalizarea serviciilor oferite pentru o experiență culturală deosebită.

                  „Finanțarea prin PNRR este o oportunitate pe care vrem s-o concretizăm: dacă actuala guvernare va înțelege că redresarea şi reziliența nu au culoare politică, ne aşteptăm să regăsim aceste proiecte în Plan. Vă asigur că vom merge până la capăt pentru proiectele județului, iar investițiile propuse prin PNRR vor face inclusiv obiectul unor aplicații separate, depuse pe programele de finanțare aferente cadrului bugetar multianual 2021 – 2027”.
                  Valentin Ivancea, președintele CJ Bacău

                  Incendiu la Buhuși. Cinci persoane luate cu Ambulanța VIDEO

                    Cinci persoane, între care doi copii, au fost preluate de serviciile de Ambulanță după ce au făcut atacuri de panică în urma incendiului care le-a cuprins casa.

                    Totul s-a petrecut, în această dimineață, la Buhuși, pe strada 9 Mai.

                    Două autospeciale cu apă și spumă și o unitate SMURD au ajuns la fața locului.

                    Focul a cuprins o casă tip duplex și, conform pompierilor, se manifesta pe o suprafață de 200 mp.

                    UPDATE:

                    Incendiul a fost lichidat la ora 10:45, s-a manifestat la acoperișul unui un grup de locuințe pe cca. 500 mp. Se lucrează la măsuri complementare. Cauza este în curs de stabilire.

                    Scuza pentru burse. Asociația Elevilor somează Primăria Bacău să plătească acest drept prevăzut în Legea Educației

                    Ce scuze găsește Primăria Municipiului Bacău pentru a nu acorda bursele în urma întâlnirii cu Asociația Elevilor din Bacău?

                    În urma presiunii publice făcută de Asociația Elevilor din Bacău, aceasta a fost invitată într-o audiență cu reprezentanții conducerii Primăriei Municipiului Bacău, în data de 8 martie, prin care i s-a adus și un răspuns fizic la adresa oficială pe care AEBc a trimis-o în atenția domnului primar Lucian Daniel Stanciu Viziteu. La această întâlnire au fost prezenți consilierul primarului, Lucian Andrei, și viceprimarul Cristian Ghingheș, care au comunicat problema burselor elevilor reprezentanți, atât din partea Asociației Elevilor din Bacău, cât și din partea proiectului Școli Curate și a Consiliului Județean al Elevilor.

                    Primăria Municipiului Bacău invocă în răspunsul nostru și într-o postare publică Legea nr. 273/2006 art. 40 (1) care să le susțină scuza de a nu acorda bursele aferente semestrului I înainte de primirea bugetului de stat prin care au condiționat și Hotărârea de Consiliu Local nr. 10/11.01.2021, în ciuda faptului că ei încalcă de asemenea Legea Educației, pe care aleg să o ignore în detrimentul portițelor de care se folosesc prin prevederile legale aduse drept contraargument. Astfel, s-a comunicat faptul că primăria se află în imposibilitatea de a plăti bursele elevilor înainte de întocmirea noului buget, susținând că nu pot plăti mai mult de o fracție de 1/12 lunar, deoarece bursele ar depăși de 4 ori suma maximă ce poate fi plătită de către primărie.

                    În acest sens, reprezentanții primarului la întâlnire, au venit cu argumentul că plata burselor școlare aferente intră sub incidența prevederilor din Legea privind finanțele publice locale anterior menționate, ceea ce este total eronat, deoarece există o soluție de care nu au menționat, crezând că profită de lipsa pregătirii unor elevi în domeniul administrației publice. Argumentele enunțate atât nouă, cât și public sunt false și induc în eroare cetățenii băcăuani. Articolul invocat prevede faptul că dacă bugetul național nu este aprobat, bugetul local rămâne într-adevăr în vigoare în limita a 1/12 lunar, ceea ce înseamnă că acesta ultraactivează. Totuși, fiind un buget aflat în vigoare, el poate fi rectificat de către Consiliul Local, în așa fel încât să poată fi plătite bursele. Soluția clară, care nu ne-a fost deloc menționată, este o nouă Hotărâre de Consiliu Local, care poate schimba întreaga situație, iar manipularea unei Asociații de Elevi cu imposibilitatea plății burselor în ultima lună este un pas greșit al Primăriei Municipiului Bacău, pe care domnul viceprimar Cristian Ghingheș și l-a asumat, în urma întâlnirii, prin invocarea unei legi irelevante situației actuale, drept scuză.

                    Subliniem că actuala administrație este în funcție de mai bine de 5 luni, fapt pentru care nu își pot invoca propria culpă a lipsei banilor din buget.

                    Administrația actuală a pus în evidență problemele fostei administrații, în detrimentul propriilor acțiuni care n-au decurs de asemenea la fapte concrete. Domnul primar, Lucian Daniel Stanciu Viziteu, dacă avea ca prioritate dezvoltarea socio-economică a educației la nivelul Municipiului Bacău, se ocupa îndeaproape de această situație încă din anul 2020, când era posibilă o rectificare bugetară. Vina este aruncată asupra întârzierii primirii datelor din partea Inspectoratului Județean în legătură cu situațiile încheiate și potențialii beneficiari de bursă, dar părerea noastră este că dacă exista mai mult interes și din partea administrației locale, nu era nevoie de 3 luni până la aprobarea unei Hotărâri de Consiliu Local. Dacă primarul își dorește, va găsi o cale, iar dacă nu, va găsi scuze în continuare.

                    În urma discuțiilor purtate la întâlnire, se deduce faptul că și bursele aferente semestrului II vor primi același tratament deoarece administrația locală nu a învățat nimic din prima greșeală a întârzierii colectărilor datelor, fiind în postura în care nu au solicitat nici în momentul actual situația încheiată pentru semestrul I din partea ISJ pentru a da curs demersurilor necesare intrării în legalitate printr-o altă Hotărâre de Consiliu Local destinată burselor semestrului II aferent. Din această cauza, blamăm actuala administrație că va risca din nou să întârzie plata burselor elevilor și pentru semestrul II din anul 2021 pentru care, conform legii, plata ar fi trebui deja să se facă lunar încă de la începerea celui de-al doilea semestru școlar.

                    Deși am stabilit cu Primăria Municipiului Bacău o colaborare deschisă despre nevoile elevilor și am propus ușurarea procesului de comunicare dintre administrație și elevi, totodată avem așteptarea că primarul să-și respecte atribuțiile legale și să țină cont de lucrurile pe care i le solicităm. Acesta nici până în momentul de față nu a semnat scrisoarea de angajament trimisă cu promisiunea publică de a acorda bursele elevilor pentru ambele semestre.

                    Somăm administrația Municipiului Bacău ca în termen de 7 zile să plătească bursele către elevi. În caz contrar, încurajăm elevii beneficiari să cheme în judecată Municipiul Bacău pentru obligarea la plata creanțelor exigibile. Totodată, Asociația Elevilor din Bacău va sesiza organele de parchet cu privire la nepunerea în executare, de către primarul Lucian Viziteu, a hotărârii de consiliu care aprobă bursele elevilor.

                    Comunicat de presă Asociația Elevilor Bacău

                    Investiții de amploare la Podu Turcului: Grădiniță cu etaj, o școală nouă cu patru clase și un dispensar uman

                      Chiar lângă campusul şcolar, în Podu Turcului se construiește o grădiniţă, cu etaj. Lucrările au ajuns la etapa finisajelor interioare, iar sălile de clasă vor avea nu doar mobilier modern, ci şi dotări de ultimă generaţie pentru educaţia celor mai mici cetăţeni ai comunei. Grădiniţa va oferi preșcolarilor şi after-school, în condiţii la fel de bune, iar părinţilor, posibilitatea de a-şi rezolva măcar o parte din treburile zilnice. Tot în aceeași zonă se ridică o altă locaţie nou-nouţă: școala cu patru clase. Aceasta va respecta standardele europene privind suprafaţa dedicată studiului şi compartimentarea întregului spaţiu. De top va fi şi dispensarul uman la care se lucrează intens, un necesar sprijin pentru locuitorii comunei. Pe lângă clădire şi aparatură medicală, primarul din Podu Turcului vrea să atragă medici buni, cărora le va oferi locuinţe gratuite.

                      „Sunt investiții prin PNDL – Programul Național de Dezvoltare Locală și de la AFIR – Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale. Am făcut proiectele și am primit finanțarea necesară. Pentru construcția școlii, prin PNDL ni s-au alocat 1,3 milioane de lei, pentru grădiniță, prin AFIR, alte 1,8 milioane de lei, iar pentru dispensar, tot prin PNDL, aproape 800 de mii de lei. Prioritatea noastră este să investim în educație și în sănătate.”
                      Gelu Cioravă, primarul din Podu Turcului

                      Respect şi aducere aminte pentru mărturisitori!

                        În baza Legii nr. 247/2011, ziua de 9 martie este zi națională de rememorare a destinelor întrerupte înainte de vreme sau schimbate în mod nedrept ale miilor de deţinuţi politici anticomunişti din România postbelică.

                        În această zi, declarată prin actul normativ sus-menționat ca fiind Ziua Deținuților Politici Anticomuniști din Perioada 1944 – 1989, trebuie să ne aducem aminte de martiri, iar Biserica Ortodoxă ne aminteşte de supliciul celor 40 de mucenici din Sevastia, pentru că, în esenţă, aceasta a fost şi drama deţinuţilor anticomunişti din perioada 1944 – 1989: un martiraj îndurat pentru că au mărturisit şi nu s-au lepădat de credinţa lor de a vedea o Românie liberă.

                        Cu acest prilej, în ziua de 08 martie 2021, la sediul Școlii Naționale de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna a avut loc o sesiune de comunicări științifice, cu tema Mărturisitori din închisorile comuniste, la care au participat preoți capelani de poliție penitenciară din Regiunea Nord-Est.

                        În data de 09 martie 2021, personalul instituției a fost prezent la manifestările moral-religioase organizate de către preotul capelan de poliție penitenciară Florin SMARANDI – coordonator al preoților din Administrația Națională a Penitenciarelor.

                        Slujba religioasă, oficiată de preotul coordonator, preoţi capelani de la unitățile penitenciare din zonă și preoți din comunitate, a cuprins Sfânta Liturghie, Acatistul Sfinţilor Mucenici şi pomenirea martirilor si mărturisitorilor din închisorile şi lagărele comuniste, pomenirea pentru cei vii și pentru cei adormiți.

                        Activitățile au avut loc la Biserica Mărturisitorilor din Închisorile Comuniste în această zi frumoasă a sărbătorii Sfinților 40 de Mucenici din Sevastia, hram al așezământului religios din incinta Școlii Naționale de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna.

                        Prin acest demers dorim să promovăm în mod deosebit recuperarea memoriei noastre pierdute, ca datorie morală faţă de martirii neamului românesc, având convingerea că dezvăluirea adevărului istoric, ascuns de mai bine de jumătate de secol, este cea care ne poate ajuta să construim cu respect şi credinţă.

                        Având în vedere contextul epidemiologic, toate activitățile moral-religioase s-au desfășurat în condiții de siguranță epidemiologică, cu respectarea măsurilor stabilite la nivel național.

                        Amenzi mai mari aplicate contabililor care nu-și fac treaba

                        La sfârșitul săptămânii trecute, a intrat în vigoare un normativ prin care sunt modificate mai multe aspecte din domeniul contabilității. Sunt introduse noi contravenții, dar și un termen nou pentru păstrarea bilanțurilor.

                        Începând cu 28 martie 2021, vor fi aplicate noi sancțiuni în cazul neîntocmirii, la termen, a situațiilor financiare interimare, între 2.000 și 3.000 de lei amendă. Tot cu amenda, între 300 și 4.500 de lei, este sancționată și nedepunerea, în termenul legal, a acestor documente. Sancțiuni riscă și cei care nu întocmesc și nu depun, la timp, la Fisc, raportul administratorilor (inclusiv cel consolidat), raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, precum și raportul privind plățile către guverne (inclusiv cel consolidat), după caz. Amenzile vor fi între 300 și 4.500 de lei, în funcție de numărul zilelor de întârziere. Refuzul de a depune aceste documente va fi sancționat cu amenzi între 2.000 și 5.000 de lei. În fine, nerespectarea obligației de auditare a situațiilor financiare interimare va putea fi sancționată cu amenzi între 30.000 și 40.000 de lei.

                        Termen nou de păstare a bilanțurilor

                        Potrivit noilor prevederi legale, situațiile financiare sau raportările contabile trebuie păstrate zece ani. Obligativitatea cade în sarcina celor care realizează o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro. Totodată, la articolul 35 din lege s-a stabilit această durată de păstrare de zece ani inclusiv pentru situațiile financiare anuale consolidate și situațiile financiare interimare. Situațiile financiare anuale vor trebui să fie însoțite inclusiv de raportul privind plățile către guverne (dacă reglementările contabile aplicabile prevăd obligația întocmirii sale). Noul tip de raport va fi obligatoriu (în formă consolidată) și pentru situațiile financiare anuale consolidate. În prezent, situațiile financiare anuale trebuie însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. O altă noutate vizează firmele străine care sunt conduse efectiv din România. Astfel, companiile străine al căror loc al conducerii efective se află în România vor trebui să depună situații financiare anuale nu doar în țara unde a fost înființată, ci și la noi.

                        Avertisment: Alte măști neconforme, pe rafturile comercianților

                          Încă trei tipuri de măști sanitare neconforme au fost descoperite în comerț de către comisarii Protecției Consumatorilor. Măştile neconforme se comercializau sub brandurile Elmed, Ouke şi Maiken. Grav este că acestea din urmă erau destinate copiilor.

                          În aceste condiții, Protecția Consumatorilor a decis să emită în RAPEX – sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare al Uniunii Europene  – încă trei noi alerte privind comercializarea acestor măşti de protecţie. În total, de la începutul pandemiei, au fost transmise 25 de astfel de avertizări. Potrivit instituției, produsele recent identificate nu erau certificate de un organism abilitat în acest sens, existând marele risc de a nu oferi protecţia dorită. „Avem toleranţă zero faţă de practicile incorecte ale unora dintre operatorii economici. Suntem extrem de vigilenţi în toate cazurile care prezintă un pericol potenţial pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor români”, au transmis reprezentanții Protecției Consumatorilor. Potrivit instituției de control, mai ales în perioada pandemiei, toți angajații se află în permanentă alertă în ceea ce priveşte piaţa de bunuri şi servicii. În plus, Protecția Consumatorilor atenționează comercianții să verifice informațiile de pe site-ul ANPC, înainte de a pune la vânzare astfel de produse, dar şi pe cel al Comisiei Europene, asigurându-se că marfa nu figurează la capitolul „produse interzise comercializării.

                          Atenție și la dezinfectanți

                          Probleme au fost identificate și la dezifectanții de pe piață. Astfel, recent, comisarii Protecției Consumatorilor au depistat în comerț „produse sub marca «Kolonya – eau de cologne», prezentate drept «dezinfectant de mâini»”. Prin urmare, toate structurile teritoriale ale Protecției Consumatorilor au fost anunțate să procedeze la efectuarea de controale pe această temă, „pentru a se depista toate produsele similare care s-ar putea afla la vânzare pe cuprinsul întregii țări”. Rezultatele acestor controale vor fi făcute publice în cursul lunii. Între timp, Protecția Consumatorilor îi asigură încă o dată pe consumatori că „supraveghează cu atenție și permanent piața, astfel încât să împiedice orice posibilă încălcare a drepturilor lor, în timpul actului comercial, de către operatorii economici”.

                          Zeci de mii de măști neconforme

                          Reamintim că, la sfârșitul anului trecut, Protecția Consumatorilor Bacău a realizat un control similar la nivelul județului, la finalul acțiunii, peste 21.600 de măști vândute de 7 comercianți, fiind declarate neconforme. Circa 6.450 de măști au fost oprite temporar de la comercializare, în vreme ce 15.000 au fost oprite definitiv de la vânzare. În plus, au fost aplicate 7 amenzi în valoare de 34.000 și 3 avertismente. Măștile cu probleme erau vândute la Buhuși, sub marca Dr. Albert, și erau produse de o firmă din Bihor. Tot acolo, au mai fost depistate măști de protecție produse de o firmă  din Câmpina, precum și măști din China, care nu erau însoțite de declarații de conformitate care să ateste tipul de mască. În fine, măști cu probleme au fost găsite și la comercianți din Bacău – KN 95, import China, sau măști de protecție de unică folosință care nu se încadrau nici măcar în categoria Echipamentelor individuale de protecție (EIP). Grav este că au fost găsite măști neconforme și în farmacii din Bacău și Buhuși.

                          Măștile retrase de pe raft fie prezentau, în acte, neconcordanțe între denumirea scrisă pe produs cu cea înscrisă în certificatul de conformitate sau nu aveau documente care să dovedească, în mod cert, că pot fi folosite pentru protecția împotriva micoorganismelor, fie erau produse de firme care nu dețineau autorizație sanitară pentru astfel de mărfuri sau nu aveau marcajul CE și nici traducere în limba română a instrucțiunilor.

                          Câți băcăuani s-au vaccinat până acum împotriva COVID-19

                          Conform datelor statistice prezentate de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău, până la data de 8 martie, la nivelul județului au fost administrate 33.041 de doze de vaccin împotriva noului coronavirus. Media zilnică a acestor vaccinări este de circa 800-900 de persoane.

                          Centrele funcționale de vaccinare sunt cele amenajate de autoritățile locale, în Bacău (3), Onești (1), Moinești (1), Comănești (1) și Buhuși (1). Acestea sunt localizate astfel:

                          • Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău (2 puncte)
                          • Spitalul Județean de Urgență Bacău (doar pentru administrarea rapelului celor vaccinați cu prima doză în acest centru)
                          • Baza Aeriană Bacău
                          • Muzeul de Istorie Onești
                          • Complexul de Servicii Sociale Moinești
                          • Centrul de Vaccinare nr. 5 Comănești
                          • Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” Buhuși.

                          Programările pentru această vaccinare se pot face la CALL CENTER – 021/414.4434, care are program de funcţionare în intervalul orar 08.00-22.00 și poate fi accesat inclusiv pentru obținerea de informații privind persoanele carantinate (contacți direcți), persoanele izolate (confirmate COVID-19), despre ce trebuie să faci dacă ai simptome specific noului coronavirus și alte date suplimentare legate de campania de vaccinare.

                           Cum vă mai puteți programa?

                          • Dacă aveți peste 65 de ani: prin medicul dumneavoastră de familie, prin pagina web de programări vaccinare-covid.gov.ro sau prin direcția de asistență socială din localitate.
                          • Dacă aveți o boală cronică și vârsta sub 65 de ani: prin medicul de familie, la call center sau prin direcția de asistență socială din localitatea de domiciliu.
                          • Dacă lucrați în domenii cheie, esențiale: prin angajator, care vă poate valida și programa pe platforma vaccinare-covid.gov.ro, apoi va puteți programa/reprograma, dar numai după ce ați fost validat de angajator.

                          DSP Bacău face un apel către populație să respecte în continuare regulile de distanțare și igienă și să se vaccineze împotriva COVID-19, pentru că imunizarea reduce riscul de îmbolnăvire.

                          Sugestii amicale   

                          Mai nou, se recunoaște că polițiștii torturează. Pentru ticăloșia asta nu am sugestii. Nu cred că-i putem opri. Am însă sugestii pentru situațiile similare celei de la Onești, unde crimele n-au putut fi evitate. Nu-i o surpriză. În subconștientul meu, polițiștii sunt doar agenți constatatori care uneori îi favorizează pe  infractori.

                          Înțeleg că nu există „berbec” performant în dotare, pentru spargerea ușilor. Este însă suficient ca, simultan, doi polițiști cu iubire de sumo mioritic să se izbească în ușă. Sau, ca să nu se  atenteze la virtuțile delicatelor trupuri burtoase, poate fi solicitat un borfaș din oraș, cel în fața căruia yalele/ balamalele de la uși cedează în câteva secunde. Borfașii chiar știu meserie, deși nu au diplome pentru așa ceva.

                          Nu sunt scări? În situații critice, se poate apela simplu la ,,zburătorii” care spală ferestrele sau realizează izolarea termică a fațadelor blocurilor, cu polistiren. Și ăștia, tot fără diplome și epoleți, prost plătiți, știu meserie.

                          M-am întrebat de ce n-a fost împușcat de la început, într-un picior, criminalul oneștean. Ca să nimerească, glonțul trebuie trimis de-un meseriaș. E greu. Antrenamentele în poligon sunt doar prilejuri pentru șprițul de după. Și în acest caz, dacă era rugat un țânc mânuitor de praștie, de pe toloaca din preajmă, criminalul era „adormit”cu o „ghiulea” nevinovată.

                          Nici cu negocierile nu e greu. Trebuie rugat un nea Gigel din prima crâșmă, ca să joace rolul negociatorului. Gigel îi va povesti nemulțumitului, pre limba lui, câte nedreptăți i-au făcut lui polițiștii/ milițienii, autoritățile, în general, iar ofuscatul, înțelegând că alții sunt și mai bătuți de soartă, va accepta invitația la un șpriț de consolare.

                          Mai am și alte sugestii, desigur. Totul este ca polițiștii să-și calce pe orgolii și să apeleze la resursa externă. E gratuită, în regim de voluntariat etc., leafa merge; bașca avansările.

                          Cuvinte cheie: torturează, burtoase, borfaș, zburători,  țânc, praștie, Gigel,  diplome, epoleți, avansări.