joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1612

Piața locurilor de muncă a început să-și revină

Chiar dacă în ultimele luni numărul șomerilor a crescut, surprinzător, oferta de locuri de muncă în județul Bacău continuă să fie destul de generoasă. De mai multă vreme, lista posturilor vacante comunicate de către diverși angajatori Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău se menține în jurul cifrei de 1.800. Mai exact, în prezent, oficial, în județul Bacău sunt disponibile 1.726 locuri de muncă, în peste 180 de meserii.

Cele mai multe, respectiv 1.345, sunt în evidența Agenției Locale de Forță de Muncă Bacău. Radiografia pe domenii de activitate arată că și acum cea mai ofertantă pe piața muncii este sfera serviciilor. Aici sunt libere 29 posturi de agent vânzări, 24-agent securitate, 40-asistent relații publice și comunicare, 12-bucătar, 12-conducător auto transport rutier de mărfuri, 20-electrician întreținere și reparații, 55-lucrător comercial, 36-manipulant mărfuri, 16-mecanic auto, 14-operator preluare comenzi, 17-șofer autocamionete etc. Urmează domeniul confecțiilor, firme cu acest profil fiind în căutarea, de multă vreme, a 250 de confecționeri îmbrăcăminte (71 în Onești), 25-confecționeri încălțăminte, 52-confecționeri asamblori articole din textile, 47-croitori confecționeri îmbrăcăminte după comandă, 7-CTC-iști, 10-cusători încălțăminte, 10-cusători piese din piele și înlocuitori și 120-muncitori necalificați. Dar pentru șomerii necalificați sunt locuri și la ambalarea produselor (52), în construcții (64), la spargerea și tăierea materialelor de construcții (17), întreținerea drumurilor, șoselelor, podurilor și barajelor (13), asamblarea și montarea pieselor (23) și în brutării (10).

Deși încă ne aflăm în sezonul rece, chiar și în construcții sunt posibilități de încadrare. Firme din acest domeniu caută spre angajare 12 constructori structuri, 13 dulgheri, 20 electricieni construcții, 6 electricieni întreținere construcții, 10 fierari-betoniști, 13 zidari-rosari-tencuitori, 10 zidari-pietrari, 19 zugravi și câte un rigipsar și faianțar. În alte domenii de activitate sunt disponibile 32 posturi de electrician protecție relee, automatizări și măsurători electrice, 31-lăcătuș mecanic, 10-montator subansamble, 13-operator CNC, 13-reprezentant tehnic (comercial), 11-strungar universal, 16-sudor, 22-tâmplar universal, 53-ucenic (aeronave) etc.

Și pentru șomerii cu studii superioare sunt câteva oferte tentante, mai ales pentru ingineri. Astfel, sunt disponibile, în prezent, 11 locuri de inginer electronist, 4-inginer de tricotaje și confecții, 2-inginer producție, 2-inginer textile, 2-inginer electrician, 1-inginer energetic, 1-inginer mecanic, 1-inginer cercetare și proiectare mobilă și 1-inginer instalații gaze. Alți șomeri cu studii superioare au la dispoziție 1 loc de biolog, 1-director hotel, 1-director marketing, 2-economist și 1-medic veterinar.

Cei care vor să acceseze unul din posturile vacante se pot adresa AJOFM Bacău, str.I.S.Sturza, nr.63, telefon 0234576736.

ATENȚIE! Se circulă greu pe DN 11, la Pasul Oituz, spre și dinspre Brașov

    Drum blocat, în Oituz spre și dinspre Brașov, copaci căzuți, zăpadă mareee… scriu băcăuanii aflați în trafic. Cătă Lin este la Pasul Oituz și a postat aceste poze. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că se acționează cu utilaje de deszăpezire pe toate sectoarele de drumuri naționale și autostrăzi aflate în administrare, afectate de fenomenele meteo. Se recomandă să circulați cu atenție și să adaptați viteza la condițiile meteo!

    Atletism/ CN Under 16 Indoor: CSM Onești și-a luat din nou partea leului

    Poate că nu ar fi rău ca secția de atletism a CSM Onești supervizată de profesorul Dorin Arădăvoaicei să utilizeze un leu stilizat ca logo. Și asta pentru că atleții oneșteni își taie partea leului la orice competiție la care participă. Au făcut-o anul acesta la absolut toate finalele Campionatelor Naționale Indoor, fie ele de Seniori, de Seniori U23, de Tineret sau de U18. Excepție nu puteau face Naționalele Under 16, cu atât mai mult cu cât ele s-au derulat la Sala de Atletism din Bacău. Gruparea condusă de Ingrid Istrate a cucerit nouă medalii, dintre care cinci de aur. Două aspecte merită aduse în prim-plan. Primul face referire la proba de 60 m garduri feminin, la care CSM Onești și-a adjudecat în totalitate podiumului. Al doilea aspect este legat de monopolul pe care tinerele ștafete feminine ale clubului de pe Trotuș l-au pus pe finalele CN, reușita băcăuană a „patrulaterului” alcătuit din Raisa Gabriela Diaconescu, Alexandra Uta, Andreea Bianca Mocanu (triplă campioană națională U16) și Ioana Alesia Băcanu constituind o nouă confirmare. Leoaice în blană și cu viteză de ghepard!

    Medaliații băcăuani la finala CN Under 16 Indoor

    Aur: Andreea Bianca Mocanu (LPS Brăila/ CSM Onești 60 m- 7.80 și 60 m garduri feminin -8.66; Alexandra Uta (CN Rm. Vâlcea/ CSM Onești) 400 m feminin- 58.17; Raluca Răduca (CSM Onești/ CSȘ 6) lungim feminine -5.37; ștafeta feminină 4×400 m CSM Onești (Raisa Gabriela Diaconescu, Alexandra Uta, Andreea Bianca Mocanu, Ioana Alesia Băcanu) 4: 14.95.

    Argint: Raluca Răduca (CSM Onești/ CSȘ 6 București) 60 m garduri feminin-9.08; David Antonio Gheosu 60 m garduri masculin (LPS Brăila/ CSM Onești) 8.83.

    Bronz: Ioana Alessia Băcanu (CSM Onești) 60 m garduri feminin 9.29; Răzvan Gabriel Moldovan (CSM Onești)  800 m masculin- 2: 09.15; Denisa Andreea Stan (CSȘ Bacău/ SCM Bacău) înălțime feminin- 1.49m.

    Calendarul evaluărilor naţionale din doi în doi ani

    S-a decis: evaluările naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2020-2021 se vor desfăşura în perioada 20 aprilie – 20 mai. Calendarul acestora a fost stabilit printr-un ordin al Ministerului Educaţiei și a fost deja publicat în Monitorul Oficial.

    Astfel, evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a va începe cu proba scrisă la Limba română, care va avea loc pe 20 aprilie. Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine proba la Limba maternă în aceeaşi zi. Următoarea probă, cea la Limba română – citit va avea loc pe 21 aprilie, iar elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine în aceeaşi zi proba la Limba maternă – citit. Pe 22 aprilie, elevii claselor a II-a vor avea de susţinut proba la Matematică. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale vor susţine pe 23 aprilie proba de scris – citit la Limba română.

    Evaluarea naţională la clasa a IV-a va începe pe 18 mai cu proba la Limba română, care va fi urmată pe 19 mai de cea la Matematică. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale vor susţine pe 20 mai proba la Limba maternă.

    Elevii de clasa a VI-a vor susţine pe 12 mai proba la Limbă şi comunicare şi pe 13 mai proba la Matematică din cadrul Evaluării naţionale.  

    Fotbal feminin/ Liga a II-a: Pentru început, doar pisicuțe

    Au început campionatul cu stângul. Dar important este că l-au început. Pentru că, așa cum amintea și conducătorul singurei grupări de fotbal feminin a Bacăului, Măgura 2012, Cătălin Cojocaru, „pe fondul problemelor financiare, obiectivul nostru principal este să ne putem prezenta la meciuri. Fiecare partidă jucată constituie o victorie, fiecare gol marcat sau punct luat reprezintă adevărate bonusuri”.

    Prin urmare, chiar dacă au fost învinse duminică, în deplasare, cu 5-1 (3-1) de Dream Team București, în prima etapă a Grupei 3 din liga secundă, „Pisicile Roșii” (deocamdată doar în format de….pisicuțe), au obținut deja o „victorie”. Plus un bonus.

    „Sigur că ne-am fi dorit mai mult, dar este să greu să pretinzi rezultate când te scoli cu noaptea în cap, pleci la cinci dimineața spre București, iar la ora 11.00, direct din autocar intri pe teren. Ca să nu mai vorbim de faptul că am întâlnit un adversar de calitate”, a punctat și directorul sportiv al Măgurii 2012, Iulian Răsloagă.

    De notat prestația bună a portăriței Andra Cernat, care a limitat proporțiile scorului, golul înscris de „Pisici” la 3-0 prin Vasilica Ungureanu și prezența unor membri ai brigăzii „Independent Bacău”, veniți să susțină gruparea moldoveană la primul meci oficial din 2021. Contra Dream Team-ului, antrenorul băcăuancelor, Mihai Voicu a utilizat garnitura: Andra Cernat- Alexandra Cojocaru, Narcisa Zadea, Amalia Aldea, Maria Panțîru, Vasilica Monalisa Zota, Denisa Fînaru, Vasilica Ungureanu, Petronela Nechita, Sabina Cojan, Andreea Ionela Bujor. Au mai jucat: Larisa Oborici, Ana Maria Chetyes, Iuliana Pătrașcu, Adina Cernat.

    În celălalt meci al grupei, CSM Târgu-Mureș a fost învinsă acasă, cu 2-1 de United Bihor. Luceafărul Filiași (viitoarea adversară a Măgurii 2012 Bacău) și-a amânat jocul de pe teren propriu cu Atletic Club Onix. Pentru „Pisicile Roșii” urmează două jocuri acasă (stadionul „Lucrețiu Avram”): duminică, 21 martie, de la ora 11.00, cu Luceafărul Filiași (de văzut dacă oltencele se vor prezenta în Bacău) și miercurea viitoarea, în Cupa României, cu Vulpițele Galbene Roman. Scoatem și noi, ușor-ușor, ghearele, pisicuțelor?

    BLĂGEȘTI: Centru catehetic pentru copiii rromi, la Poiana Negustorului

      Proiectul, dedicat copiilor de etnie rromă, având ca ocrotitoare pe Sfânta Cuvioasa Parascheva, va avea sediul în Școala din satul Poiana Negustorului, comuna Blăgești, județul Bacău. Noul proiect a prins viață sâmbăta trecută, la inițiativa părintelui paroh Lucian Dima, alături de care au venit în sprijin Protoieria Bacău, Primăria Blăgești, școala din sat, Asociația „Ovidenia” și Asociația Europeană Romă pentru progres și promovare interculturală.

      Slujba, ținută de un sobor de preoți în prezența copiilor însoțiti de părinți și bunici, s-a desfășurat sub protia delegatului Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, PC. Pr. Daniel-Ionel Marari, inspector al Birolului de Catehizare și activități cu tinerii din cadrul Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului. A fost urmată de sfințirea sălilor de curs, unde tinerii enoriași își vor desfășura activitățile după orele de școală. Protoieria va oferi rechizite și ajutor pentru desfășurarea unor activități duhovnicești, precum școli de vară, tabere și pelerinaje. Asociația „Ovidenia” va asigura hrana copiilor. Școala (director Ioan Dediu) va oferi prin rotație profesori voluntari care să țină cursuri elevilor. Laurențiu Munteanu, primarul comunei Blăgești, va pune la dispoziție sălile de curs din cadrul școlii și va asigura prezența unui asistent social și psiholog. Și nu în cele din urmă, Asociația Europeană Romă pentru progres și promovare interculturală, președinte Doru Tănase, va sigura mediere școlară, sanitară și juridică. Se va ocupa și de promovarea și susținerea tinerilor romi, în scopul formării lor ca viitori cetățeni activi ai societății.

      Răzvan Radu, asistent social Protoieria Bacău, a specificat că activitatea noului Centru va avea ca beneficiari 25 de copii. Din cauza condițiilor actuale, aceasta se va desfășura o dată la două săptămâni, sâmbăta, timp de câte 4 ore. Se speră ca pe viitor, după îmbunătățirea situației sanitare la nivel național, întâlnirile să fie mai dese.

      Aproape 7.000 de elevi băcăuani au ales orele remediale

      2.629 de elevi din învățământul primar și 4.354 de elevi din învătământul gimnazial din școlile băcăunane s-au înscris în Programul național „Școală după școală” pentru a efectua ore remediale. Cei mai mulți, cum era de așteptat, sunt din mediul rural, urmare a faptului că nu au avut acces fie la dispozitive electronice, fie la internet, pentru a putea urma cursurile în sistem de educație online. Sunt însă și elevi, în special din școlile de la oraș, care au ales aceste ore remediale pentru aprofundarea cunoștințelor la diferite materii. Activităţile de învăţare remedială desfăşurate în cadrul programului naţional pilot „Şcoală după şcoală”, prestate de cadrele didactice, sunt plătite cu suma de 100 lei / oră, tarif brut.

      În municipiul Bacău se organizează astfel de ore remediale la Colegiul „Vasile Alecsandri” (gimnaziu, 30 de elevi), Colegiul Național de Artă (gimnaziu, 31 de elevi), Colegiul Național Pedagogic (gimnaziu, 19 elevi), Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” (primar, 26 de elevi), Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron” (gimnaziu, 17 elevi), Liceul Tehnologic „Petru Rareș” (primar, 12 elevi și gimnaziu, 16 elevi), Școala Gimnazială „Alecu Russo” (primar, 57 de elevi și gimnaziu, 62 de elevi), Școala Gimnazială „Al. I.Cuza” (gimnaziu, 12 elevi), Școala Gimnazială „Constantin Platon” (primar, 25 de elevi), Școala Gimnazială „Domnița Maria” (gimnazial, 34 de elevi), Școala Gimnazială „George Bacovia” (gimnaziu, 18 elevi), Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” (gimnaziu, 40 de elevi), Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” (gimnaziu, 58 de elevi), Școala Gimnazială „Nicu Enea” (gimnaziu, 13 elevi), Școala Gimnazială „Octavian Voicu” (gimnaziu, 28 de elevi) și Școala Nr. 10 (gimnaziu, 14 elevi).

      Programul naţional pilot „Şcoală după şcoală” este destinat elevilor din ciclurile primar şi gimnazial, de până la clasa a VIII-a inclusiv. Scopul principal este organizarea de activităţi remediale, atât pentru elevii care au nevoie să-şi sporească şansele de a accesa niveluri superioare de educaţie, precum şi pentru cei care se află în risc de abandon şcolar. Sunt eligibili elevii de până la clasa a VIII-a inclusiv, aflați în risc de părăsire timpurie a școlii și / sau în risc sau situație de eșec școlar, în special elevii care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activitățile educaționale, desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cum ar fi elevi romi, elevi din mediul rural, elevi cu dizabilități și elevi din comunitățile dezavantajate care îndeplinesc criteriile de eligibilitate.

      • Recomandarea oficială e să fie constituite grupe cu o medie de 12 elevi/grupă, organizarea a 20 de ore de activități remediale/lună/elev, cu prezență fizică în clasă și ca organizarea și susținerea activităților remediale trebuie să fie făcută de către cadre didactice calificate provenite din unitatea de învățământ care organizează programul sau din alte unități de învățământ.

      Prof. Mariana Umbrărescu, directorul Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga”: „S-au înscris elevii din toate clasele a VIII- a, nu pentru că nu au avut acces la învățământul online, ci pentru că doresc să-și aprofundeze cunoștințele, mai ales că ei anul acesta, destul de complicat, au de susținut examenul de Evaluare Națională. Inițial s-au înscris mai puțini, iar apoi toți au dorit să facă aceste ore. După orele de clasă, iau o oră pauză și apoi revin la aceste ore remediale. Vor fi cinci ore pe săptămână, patru săptămâni pe lună, care se împart pe Limba română și Matematică. Orele se vor desfășura exact în clasele în care elevii fac și orele zilnice, din programa școlară.”

      Prof. Iustin Antonie, directorul Școlii Gimnaziale „Mihail Sadoveanu”: „Și noi lucram pe aceste ore remediale cu elevii claselor a VIII-a. Deja prezența este de 100%. La ora 13.00, rămân după programul de școală, în timpul săptămânii, iar, în luna martie, deocamdată, organizăm aceste ore și sâmbăta. Rocada o fac doar cadrele didactice. A fost dorința tuturor, atât a elevilor, cât și a profesorilor, să facem aceste ore remediale pentru aprofundarea cunoștințelor, întrucât ne dorim să avem rezultate bune și foarte bune la examenul de Evaluare Națională. Pe învățământul primar nu a fost nevoie să organizăm aceste ore. Ne-am confruntat cu situații de abandon școlar, câteva cazuri doar, însă la copii care au plecat cu părinții din țară.”

      Despre teroare și teroriști

      Am murit ars la ATI în spitalul din Piatra Neamț. Ori poate la Balș-București, ori poate înecat cu propria spută legat de pat, cu un furtun de oxigen băgat adânc pe gât la secția ATI a spitalului din Sibiu. Nici nu mai știu unde am murit. Însă de murit, muream oricum din momentul în care am intrat pe mâna lor. Cine sunt eu? Poate tatăl, mama, bunicul, fratele tău ori un foarte bun prieten. Eu puteam fi tu. Am fost internat în spital în vederea analizelor premergătoare unei operații ce nu suporta amânare. Trebuia să o fac mai demult, dar spitalele universitare, cum știți, au fost închise și au funcționat cu 20% din capacitate, iar ambulatoriile și-au redus activitatea cu 50%. Și recunosc, mi-a fost teamă. Mereu ni se spunea pe toate canalele de radio și televiziune că virusul e ucigaș. Să nu interacționăm, să nu ne vedem copiii, să ne consumăm în singurătate fricile. Nu se vorbea de imunitate, de măsuri de prevenție, nimic din toate acestea. Dar nu am protestat. Ni s-a interzis să ne plângem în biserici Dumnezeului nostru.

      A fost lockdown total și nu am protestat. Mi-am spus că ei, specialiștii, știu ce-i mai bine pentru mine. A urmat apoi stare de alertă care nu a mai încetat. Am purtat conștiincios masca. Îmi era foarte greu, lipsa oxigenului din organism a amplificat dezvoltarea celulelor canceroase. Asta e consecința insuficientei oxigenări a corpului, cel puțin așa spuneau trei laureați ai premiului NOBEL acum vreo doi ani. Deși îmi era din ce în ce mai rău am purtat mască, nu m-am opus și nu am protestat. Dacă nu aș fi purtat mască aș fi fost amendat. Iar banii oricum insuficienți abia îmi ajungeau pentru întreținere, medicația curentă și mâncare. Măști am avut doar două pe care le spălam și purtam alternativ. În cele din urmă a trebuit să mă internez.

      Eram în salon cu alti pacienți, unii suspecți ca fiind infectati cu SARS-CoV 2 care așteptau și ei un al doilea test. Regula era ca toți internații să facă un test COVID. Din experiență știam că sunt relativ imun la gripe. Speram să nu mă contaminez în spital, tocmai acum. Primul test a ieșit după cateva zile negativ, dar mi-au spus că procedural trebuie să mai fac unul. Al doilea a ieșit pozitiv. Le-am zis că nu am nici un simptom, că sunt în regulă. Mi-au explicat că așa se manifestă asiptomaticii, adică sunt infectat dar nu bolnav și trebuie să fac un tratament premergător. Așa e procedura aprobată de minister, au mai spus. Nu am înțeles de ce trebuia să fac un tratament pentru o boală pe care nu o aveam. Dar nu am protestat. Am cerut doar să mă lase să mă tratez acasă. Dar nu au vrut pentru că ,,… puteam fi un pericol pentru societate, în general și cei apropiați, în particular”. Și mai mult de atât, având în vedere necesitatea unei iminente operații, trebuia musai să rămân în spital.

      Mi-au luat telefonul, insistând că …așa e procedura. Și nu mi-au spus nimic atunci când fără de veste m-au sedat, m-au legat de pat și mi-au băgat furtunul cu oxigen rece pe gât. Horcăiam și mă durea, îmi amintesc ca într-un vis. Dar nu venea nimeni. Nu mi-au spus că ușa salonului va fi încuiată și chiar dacă nu ești legat tot nu poți ieși. Nu mi-a spus nimeni că nu are cine să-ți dea o cană cu apă, că nu există camere de supraveghere în salon și poți crăpa până la următoare vizită. Dar existau camere de supraveghere în parcare și intrările din incintă pentru a preveni intrarea rudelor celor internați. Nimeni nu mi-a spus că instalațiile electrice sunt vechi și pot lua foc. Dacă aș fi știut toate acestea atunci nu m-aș fi internat.

      Dar nu mi-au spus. Nu, nu mi-au spus , deși, prin Legea privind reforma în domeniul sănătăţii (nr.95/2006) medicul trebuie să acționeze respectând voinţa pacientului şi dreptul acestuia de a refuza ori de a opri orice intervenţie medicală asupra sa – Art.382.(1). Și teoretic, orice cetățean român are dreptul să refuze sau să oprească orice intervenţie medicală asupra propriei persoane (drept prevăzut în Legea drepturilor pacientului –nr.46/2003, art.13). Iar Convenția de la Oviedo prevede ca regulă de bază suveranitatea principiului consimțământului liber, informat și neviciat. Convenția este un tratat al Consiliului European ratificat prin Legea nr. 17 din 22 februarie 2001, care la art. 2 spune că ,,…interesul şi binele fiinţei umane trebuie să primeze asupra interesului unic al societăţii sau al ştiinţei. Nu-mi puteam imagina că o autoritate poate încălca Constituția României și atât de multe alte norme că nu ar ajunge hîrtia pentru a le scrie. Nu-mi puteam imagina că printr-un ordin, spitalele sunt transformate în lagăre, fără posibilitatea fizică de a-ți mai vedea rudele. Că în tehnicile pentru diagnosticarea simptomelor de răceală, care pot proveni de la sute de viroze, devin automat SARS-CoV 2. Nu am bănuit că atunci când voi muri, pe o secție ATI, voi fi declarat mort de COVID indiferent de cauza bolii, băgat în sacul negru, sigilat în sicriu, cu doar 8 persoane autorizate să mă plângă la mormânt și că nimeni nu v-a avea dreptul să solicite o autopsie, să verifice dacă la mijloc nu a fost o culpă medicală, ori o altă cauză a decesului. Așa a fost gândită procedura, dar atunci nu am știut și nu am protestat.

      Acum însă m-am hotărât să protestez să devin ,,terorist”, după definiția premierul României, care în data de 12 martie a.c. declara de la Palatul Victoria: „În România, de un an de zile există o campanie împotriva acestor acțiuni pe care le ia guvernul de a opri pandemia. Există o campanie împotriva portului măștii în spațiul public. Există o campanie împotriva măsurilor de distanțare. Și există o campanie împotriva vaccinării. Vă spun că, din punctul meu de vedere, aceste acțiuni sunt similare cu acțiuni ale unor teroriști…”  Din definiția terorismului, Legea 535/2004, am descoperit că terorismul trebuie căutat în altă parte. Art.1 din lege spune că Terorismul reprezintă acele acţiuni, inacţiuni, precum şi ameninţări cu privire la acestea, care prezintă pericol public, afectează viaţa, integritatea corporală sau sănătatea oamenilor, ……, securitatea naţională …..şi sunt săvârşite în unul din următoarele scopuri:

      1. a) intimidarea populaţiei sau a unui segment al acesteia, prin producerea unui puternic impact psihologic;….c) destabilizarea gravă sau distrugerea structurilor…. fundamentale, constituţionale, economice ori sociale ale unui stat …

      În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:

      1. entitate teroristă – persoană, grupare, grup structurat sau organizaţie care, prin orice mijloc, direct sau indirect: a) comite sau participă la acte de terorism;
      2. b) se pregăteşte să comită acte de terrorism.”

      Mai nou am aflat că „se pregăteşte” legea privind vaccinarea obligatorie, că populația e încurajată ori șantajată să se vaccineze cu un vaccin experimental fără un consimțământ informat. De aceea m-am hotărât să devin terorist. Și pentru că nu pot ieși în mod tangibil în stradă, voi fi acolo alături de copii, nepoți, soție și prieteni, voi fi în amintirea celor care nu m-au uitat. Dar voi intra și în visele și spaimele celor ce au creat sistemul ucigaș. Îi voi însoți pretutindeni, ca o conștiință omniprezentă în lipsa propriilor lor conștiințe, până când, concret, cei care m-au ucis vor da socoteală. Atunci mă voi odihni…

      (În memoria tuturor celor cunoscuți și necunoscuți , uciși de sistem)

      Jr. Adrian M. Ionescu

      Politica la zi: ne împrumutăm, vindem şi amanetăm tot

      Nu ştiu de ce a trebuit aprobată o lege pentru ca România să se mai împrumute cu 4,4 miliarde de euro. O fi parte din cele 80 de miliarde promise de preşedinte, venite pe filiera UE! Oricum, ţineţi-vă bine, datoria externă a României este, după informaţiile comunicate de BNR, de peste 125 miliarde de euro, cu o creştere de 15,66 miliarde numai în 2020, iar 2021 a început promiţător: alte miliarde luate de pe piaţa internă şi externă, sub diferite forme. Pe termen lung datoria este de aproape 94 de miliarde de euro și reprezintă 72,8% din totalul datoriei externe, iar datoria externă pe termen scurt este de 34,17 miliarde de euro, bani pe care, teoretic, i-am putea rambursa noi, cei în viaţă, însă datoria pe termen lung rămâne celor care se nasc astăzi.

      Este moştenirea guvernelor din ultimii 10 ani pentru viitor, nu poţi să te naşti liber, au trecut vremurile, trăim în era globalismului, altă lume, altă viaţă. Cred că primul lucru pe care îl vor învăţa prichindeii la grădiniţă şi la şcoală, pe lângă imn, va fi şi valoarea datoriei externe, care, cu siguranţă, va creşte în următorii ani, deoarece nu sunt indicii fermi că am putea stopa practica întinsului mâinii, fără să ne gândim la consecinţe. Un alt fenomen care tinde să ia amploare este scoaterea la vânzare, pe timp de criză şi pandemie, a ceea ce mai deţine statul în economie, bănci, companii, societăţi, unele extrem de profitabile, pe care le vom „mărita” mai pe nimic.

      Şi ca imaginea a ceea ce se întâmplă în ţară să fie completă, există, la Senat, o iniţiativă, semnată de 61 de parlamentari ai actualei puteri, prin care se dă liber la vinderea pământului agricol. Consecinţa? Catastrofală, imposibilitatea de a ne asigura hrana zilnică. Va fi, în perioada următoare, afirmă analiştii economici, surse din instituţiile statului, un adevărat jaf, pe faţă, fără ca parlamentarii opoziţiei, ai puterii, partidele politice, populaţia, presa de specialitate să ia poziţie, să protesteze, cu argumente, în plenul celor două camere, în stradă. Comentăm pe facebook, pe Twitter, pe sub mască. Când ne vom trezi (dacă se va întâmpla), va fi foarte târziu şi inutil. Răul va fi fost făcut.

      Fotbal/ Liga a II-a: Tot mai greu pentru „aviatori”

      Misiunea Aerostarului Bacău de a evita retrogradarea în Liga a III-a se complică odată cu fiecare etapă scursă. Astfel, cu două runde înainte de încheierea sezonului regulat și de începerea play-out-ului, ecartul între „aviatori” și prima poziție care garantează permanența în L2 este de nouă puncte. În etapa a 19-a, derulată în perioada 11-14 martie, echipa antrenată de Mișu Ionescu a stat deoarece adversara sa, Turris Oltul Turnu Măgurele, s-a retras din campionat în pauza de iarnă. Contracandidatele băcăuanilor n-au dormit însă.

      Astfel, cinci din cele șapte echipe cu care Aerostar se bate pentru rămânerea în eșalonul secund au făcut puncte. Unirea Slobozia și-a continuat turul de forță, învingând Rapidul, „lanterna” Pandurii a ținut în șah noua lideră, ASU ACS Politehnica Timișoara, la fel cum a făcut viitoarea adversară a Aerostarului, Concordia Chiajna cu Petrolul Ploiești. În fine, CSM Reșița și CSM Slatina au remizat între ele. Singurele echipe din zona joasă a clasamentului care nu au punctat în runda recent încheiată au fost Fotbal Comuna Recea, învinsă însă la mare luptă la Constanța și Ripensia, care a pierdut acasă cu a treia forță a campionatului, Viitorul Pandurii Târgu-Jiu.

      Rezultatele complete ale etapei a 19-a: Concordia Chiajna- Petrolul Ploiești 0-0, Universitatea Cluj- U Craiova 1948 1-0, Metaloglobus București- Gloria Buzău 5-1, Farul Constanța- Fotbal Comuna Recea 3-2, CSM Reșița- CSM Slatina 1-1, Ripensia Timișoara- Viitorul Pandurii Târgu-Jiu 0-2, Csikszereda Miercurea Ciuc- Dunărea Călărași 0-1, Unirea Slobozia – Rapid 2-1.

      Clasament: Poli Timișoara 32p., 2-5) U Craiova 1948, Viitorul Pandurii, Farul și Dunărea Călărași câte 31p, 6) U Cluj 29p., 7-8) Petrolul și Csikszereda câte 28p., 9-11) Metaloglobus, CS Mioveni și Rapid câte 27 p., 12) Gloria Buzău 25p., 13-15) Comuna Recea, CSM Reșița și Unirea Slobozia câte 19p., 16-17) Concordia și Ripensia câte 18p., 19) Aerostar 10p., 20) Pandurii Lignitul 9p.

      Programul etapei a 20-a, penultima a sezonului regulat (sâmbătă, 20 martie, ora 11.00): CSM Slatina- Ripensia, Fotbal Comuna Recea- CSM Reșița, Aerostar- Concordia Chiajna, Gloria Buzău- Pandurii Lignitul, Unirea Slobozia- Metaloglobus, Petrolul- CS Mioveni (ora 12.30), Rapid- Dunărea Călărași (21 martie, ora 19.00), Viitorul Pandurii- Csikszereda (22 martie, 19.30), U Craiova 1948- Farul (23 martie, ora 19.30).

      Ce am fost și ce am ajuns

      Pentru cineva familiarizat cu politica românească, evoluția evenimentelor din ultima vreme pare de neînțeles. Pentru cine nu cunoaște piața românească, atmosfera va fi pur și simplu de necomentat. Mai des decât altădată asistăm la răzgândiri, suciri, întorsături de situație, ca să nu mai vorbim de faptul că majoritatea deciziilor luate sunt fix invers cum au promis în campania electorală. Mult zgomot, scandal, vorbe goale și cam zero consistență. Miniștrii se preocupă cu datul la gioale, cu campania electorală, cu angajatul rudelor în posturi călduțe, cu eliminarea incomozilor. Probleme? Are țara gârlă. Soluții par să nu mai fie sau nu are cine să le găsească. Stai și te întrebi cine conduce țara, Guvernul, cine ia decizii în problemele importante.

      Că băieții care-s oficial pe funcție nu par să fie preocupați de aceste lucruri. Am comparat actuala guvernare cu cea a CDR, dar în vreme ce atunci era vorba de foarte multă prostie, acum avem de-a face cu o răutate. Se iau măsuri pentru a pedepsi categorii de populație și nimănui nu i se pare anormal. Ba, mai mult, lumea aprobă. Fascismul civic s-a întins în toate segmentele societății, lumea a învățat să-i urască pe cei care gândesc altfel, să ceară linșarea lor, pedepsirea, să fie făcuți să sufere. Așa au văzut că e la modă, așa fac toți acum și rezultatul este o deteriorare a discursului politic. Totul pe fondul crizei sanitare care complică lucrurile și oferă autorităților tentația clivajului spre măsuri nedemocratice. România nu mai are mecanismele constituționale necesare care să garanteze că nu vom claca într-o dictatură; Constituția a fost distrusă sub președinția lui Traian Băsescu, iar procedura a fost definitivată sub actualul președinte, care, s-a pus în fruntea Guvernului fără că vreun politician să protesteze.

      Simfonic și pentru… copii

        Cea de-a 65-a stagiune muzicală organizată de Filarmonica „Mihail Jora” și Consiliul Județean Bacău vine cu noi și plăcute surprize pentru melomanii băcăuani. Astfel, Sala Ateneu găzduiește joi, 18 martie, de la ora 18.30, un nou Concert simfonic la care invitați vor fi dirijorul Valentin Doni (dirijor permanent al instituției), pianistul Răzvan Dragnea și Gheorghe Geo Popa în calitate de narator.

        Programul serii va cuprinde:

        • Franz Liszt – Totentanz
        • Francis Poulenc – Suita franceză
        • Francis Poulenc – Povestea elefănțelului Babar.

        Copiii sunt invitați să ia parte la eveniment, lucrarea cu care se va încheia seara fiind una foarte potrivită pentru cei mici. Poulenc s-a inspirat din cartea cu același nume al scriitoarei Cécile de Brunhoff pentru a reda călătoria plină de încercări a micului elefant.

        Și la acest eveniment locurile sunt limitate conform reglementărilor în vigoare.

        Cum facem curat în frigider? Și cât de des?

        Dacă intrați acum în bucătărie vă veți aminti cu siguranță când ați curățat ultima dată blatul, aragazul sau ustensilele de bucătărie. Dar vă amintiți când ați curățat ultima dată frigiderul? Probabil ca nu. Și nu sunteți singurii. Frigiderul este unul dintre elementele care cad mai întâi în uitare atunci când vine vorba de ordonarea bucătăriei și, cu toate acestea, este unul dintre cele care conțin cei mai mulți germeni în interior.

        Cel puțin așa a fost certificat în 2010 de un studiu realizat de Global Hygiene Council pentru care au fost examinate probe de gospodării din nouă țări diferite. În timpul anchetei, s-a descoperit că în 40% din case, interiorul frigiderelor avea un nivel ridicat de bacterii și mucegai capabil să afecteze alimentele conservate.

        Proprietarii acelor frigidere au crezut cu siguranță că aparatele lor erau impecabile. S-ar putea să credeți același lucru, dar doar pentru că arată curat nu înseamnă că și este. Alimentele conțin microorganisme pe care nu le vedem, acestea se acumulează și provoacă mirosuri, contaminează alte alimente și pot duce la toxiinfecții alimentare.

        Cum să curățați, așadar, frigiderul în mod corespunzător:

        1. Deconectați frigiderul

        Primul pas pentru a face o curățare corectă este deconectarea aparatului de la rețea. În acest fel, nu numai că vom economisi energie, dar vom putea lucra și mai confortabil fără ca bip-ul ușii să ne amintească că l-am lăsat deschis.

        2. Scoateți mâncarea

        Când frigiderul este oprit, pasul următor este golirea frigiderului de alimente. Ideal este să le păstrați în pungi izoterme sau într-un loc răcoros, astfel încât să nu se deterioreze pe parcursul întregului proces. Înainte de a începe curățarea, trebuie să ne asigurăm că nu există straturi de gheață. Dacă există, este recomandabil să așteptați să se dezghețe.

        3. Îndepărtați piesele detașabile

        Cofrajele pentru ouă, sertarele, tăvile și alte părți detașabile pot fi spălate afară, fie cu săpun, fie punându-le în mașina de spălat vase. Astfel le putem curăța mai bine și evităm să lăsăm urme de produse chimice în frigider.

        4. Curățați cu apă și săpun

        În timp ce părțile detașabile se usucă, putem începe curățarea cu o cârpă umedă și săpun delicat. Cu toate acestea, acest lucru nu ucide bacteriile. Acest prim pas servește doar pentru a îndepărta murdăria de la suprafață, cum ar fi petele sau încrustările.

        5. Dezinfectați cu oțet

        Sunt necesare soluții chimice pentru dezinfectarea și uciderea microorganismelor. Oțetul se folosește de obicei, deoarece datorită acidității sale este un dezinfectant natural care nu lasă reziduuri sintetice. Dacă preferați, există și produse specifice pentru decontaminarea frigiderului. Este foarte important să nu uitați să curățați și să dezinfectați cauciucurile ușii: aici se acumulează în general ciupercile și mucegaiul.

        6. Lăsați-l să se usuce

        Odată curățat, vom lăsa ușa frigiderului deschisă pentru a lăsa umezeala să treacă. Dacă dorim să grăbim procesul, îl putem șterge cu prosoape de hârtie uscate.

        7. Și ușa exterioară contează

        Deși poate nu pare, exteriorul frigiderului este una dintre părțile pe care ar trebui să le curățăm mai frecvent. Mai ales mânerele de deschidere, unde se concentrează mai multă contaminare. În mod normal, când gătim și manipulăm mâncarea, atunci când deschidem ușa frigiderului fără să ne spălăm mai întâi pe mâini. Produsele de curățare standard pot fi utilizate aici, atâta timp cât sunt materiale neoxidabile.

        Deși este recomandat să faceți o curățare amănunțită la fiecare trei sau patru luni, există și modalități de a preveni atât acumularea de microorganisme, cât și mirosul neplăcut pe care acestea îl provoacă. Una dintre ele este la fel de simplă ca și curățarea scurgerii oricărui produs, fie că este vorba de o picătură de lapte sau puțin gem. O altă cheie este curățarea externă a recipientelor de sticlă sau a tupperelor înainte de a le pune în frigider.

        Și pentru a elimina mirosurile neplăcute? Experții descurajează puternic utilizarea odorizantelor chimice dacă doriți să împiedicați alimentele să absoarbă mirosurile artificiale. Cel mai bine este să puneți alimente foarte acide sau foarte neutre, cum ar fi o lămâie deschisă sau un vârf de bicarbonat de sodiu, pentru a absorbi mirosurile.

        Direcția Sanitară Veterinară s-a autosesizat în cazul zecilor de câini, găsiți morți, într-un adăpost canin din Buhuși

        Așa cum prezentam, în exclusivitate, săptămâna trecută (citește aici), într-un adăpost canin din Buhuși, au fost descoperite cadavrele a circa 50 de câini. Din imaginile luate la fața locului, se pot distinge clar corpuri inerte de animale care par a fi sfârșit prin asfixie, în sacii legați la gură, aceștia fiind aburiți pe interior. Cazul care a oripilat întreaga comunitate a fost investigat de Poliția Animalelor și de alte instituții ale statului. Printre acestea, și Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Bacău, care s-a autosesizat, dispunând o anchetă la fața locului. Din păcate, în urma investigațiilor, inspectorii DSV au constatat că, la locul indicat, unde s-ar fi descoperit atrocitățile, mai sunt doar dejecții/fecale de câini și fragmente de oase.

        Prin personalul administrației locale, locul a fost igienizat, iar fecalele de câini și fragmentele de oase au fost depozitate în perimetrul adăpostului, în vederea neutralizării de către o firmă specializată”, ne-au comunicat reprezentanții DSVSA Bacău, la câteva zile de la macabra descoperire.

        Ancheta  inspectorilor sanitari veterinari, la adăpostul din Buhuși, a continuat și în cursul zilei de  luni, 15 martie, verificându-se aspecte legate de legalitatea funcționării obiectivului, respectarea condițiilor de protecție și de bunăstare animală, dar și de identificarea și înregistrarea animalelor din adăpost, inclusiv intrările, adopțiile, eutanasierile sau decesul animalelor din locație. La final, deși nu au fost constatate neconformități în aceste privințe, totuși DSV a decis să-l sancționeze cu amendă de 1.500 de lei pe reprezentantul legal al ONG-ului care deține adăpostul – Asociația „Lupii Tineri”, „pentru nerespectarea depozitării corespunzătoare a dejecțiilor provenite de la animalele avute în grijă”.

        Stațiunea Slănic-Moldova, promovată pe canalul internațional al televiziunii publice

          Emisiunea „Investiți în România!”, difuzată de TVR Internațional, promovează mediul de afaceri autohton în întreaga lume, inclusiv cel din domeniul turismului.
          Emisiunea din această săptămână ne propune un interesant material, care are în prim plan una dintre unitățile hoteliere de tradiție din stațiunea Slănic-Moldova.

          Echipa managerială de la Complexul Hotelier «Perla» încearcă să facă față crizei actuale și să mențină un standard ridicat de confort și securitate sanitară. Pe lângă dezvoltarea infrastructurii de cazare, investițiile în serviciile prestate fac din «Perla» o adevărată reprezentantă a industriei ospitalității românești”, este preambulul emisiunii, prezentat de jurnalistul Răzvan Onesa.

          După ce a parcurs o etapă mai lungă de renovare și modernizare integrală, Hotelul „Perla” din Slănic-Moldova a fost repus în circuitul turistic în iulie 2016. Clasificat acum cu patru stele, Hotelul „Perla” deține, pe lângă spațiile de cazare, un centru de relaxare și SPA, o bază de tratament cu dotări de ultimă oră, o cameră a izvoarelor și o salină interioară, două săli de conferințe (care poartă numele lui Mihai Eminescu și George Enescu), restaurante, galerii comerciale etc. Emisiunea este realizată cu Andreea Alexandru, directorul general al Complexului „Perla”, la TVR Internațional. În prezent, „Investiţi în România!”, care a împlinit 20 de ani de activitate, are 90 de minute şi este difuzată în direct, în fiecare zi de marți, de la ora 21.00, la TVR Internaţional şi pe TVR+. De asemenea, aceasta poate fi urmărită și pe pagina de Facebook a TVR1.
          Romulus-Dan Busnea

          Consiliul Județean Bacău transformă județul într-unul SMART

          „Simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației sunt priorități ale mandatului meu de preşedinte al Consiliului Județean. În acest sens, implementăm cu fonduri europene proiectul «Bacău Smart County» ce presupune elaborarea profilului monografic al județului, document ce va servi la realizarea strategiei de dezvoltare durabilă a județului 2021 – 2029. Proiectul vizează inclusiv introducerea unui instrument geospațial de gestiune a informațiilor de urbanism. Cetățenii și agenții economici vor beneficia de un canal de comunicare digitalizat cu CJ și vor putea completa și transmite documente de urbanism în format electronic. Astfel, vom simplifica substanțial birocrația administrativă din acest domeniu. E foarte importantă și implicarea locuitorilor județului Bacău în acest proiect. De aceea, îi invit să ne fie alături în demersul nostru și să completeze chestionarul disponibil la linkul https://www.surveymonkey.com/r/6QGN65J. Răspunsurile lor vor contribui la identificarea de soluții și conturarea unei viziuni de dezvoltare pe termen lung a județului”, a explicat Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău.

          De asemenea, prin proiect se va facilita emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construcție pentru 10 UAT-uri care nu au personal autorizat în domeniul urbanismului. Va exista un spațiu special pentru comunicare și transmitere de documente în format electronic.

          Proiectul se derulează pe o perioadă de 30 luni și este finanţat din fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, apel POCA/661/2/1- Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP.

          Valoarea totală a acestuia este de 3.369.338 lei din care:
          • Finanțarea eligibilă nerambursabilă asigurată de UE 2.863.937 lei
          • Finanțarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național 438.012 lei
          • Contribuția eligibilă a Consiliului Județean 67.387 lei.

          Obiectivul general al proiectului vizează consolidarea capacității administrative a Județului Bacău prin fundamentarea deciziilor, planificarea strategică pe termen lung, simplificarea procedurilor administrative și reducerea în același timp a birocrației pentru cetățenii județului Bacău. Obiectivele specifice ale proiectului urmăresc introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP, astfel:

          1. Prin realizarea Profilului monografic al județului Bacău, document ce va sta la baza elaborării Strategiei de dezvoltare durabilă a județului Bacău în orizontul de timp 2021-2029, precum și a instrumentului de monitorizare a strategiei;
          2. Prin extinderea funcționalităților portalului web cu servicii aferente competențelor partajate ale Consiliului Județean Bacău (urbanism și amenajarea teritoriului);
          3. Prin instruirea a 173 de persoane din cadrul grupului ţintă ce va determina creșterea competențelor de utilizare a sistemelor informatice realizate și implementate prin proiect.

          Realizarea acestor obiective specifice contribuie la îndeplinirea următoarelor rezultate de proiect: un profil monografic al județului Bacău, document ce va sta la baza realizării Strategiei de dezvoltare durabilă a județului Bacău în orizontul de timp 2021-2029, un portal web cu funcționalități extinse, un model standard de date geo-spațiale și o documentație de standardizare, rezultate ce se referă la extiderea functionalităților portalului CJ Bacău prin adăugarea UAT-urilor care nu au personal de specialitate în domeniul urbanismului. Totodată, implementarea soluției geospațiale de gestiune a informațiilor de urbanism constă în dezvoltarea și implementarea unei soluții bazate pe o platformă software WebGIS scalabilă, platformă care permite extinderea ulterioară cu noi module și accesul la funcționalitățile sistemului pentru un număr nelimitat de utilizatori.

          Leonard Bulai, prefectul județului: „Doresc să continui ceea ce este bun”

          Noul prefect al județului, Leonard Bulai, recent învestit în această funcție, a avut o primă întâlnire cu reprezentanții mass-media. Astfel, primul prefect numit care, în același timp, este și membru al unui partid politic, și-a arătat interesul față de problemele spinoase ale momentului, dând asigurări că se va implica activ în rezolvarea acestora.

          Încă de la început, fostul șef de cabinet al primarului Bacăului, devenit, între timp prefect al județului, a insistat pe transparentizarea instituției, ca primă și importantă măsură pe care o va adopta în perioada imediat următoare. „Nu știu câte pârghii are Prefectura de a schimba ceva neapărat, dar îmi doresc o transparență totală a acestei instituții. (…) Eu vin din mediul privat și m-am lovit de administrație, de modul în care se face administrație locală. Încerc să fac niște shimbări, în sensul de a aduce și în administrația locală mai mult din principiile care operează în privat, gen competență, profesionalism etc”, a declarat Leonard Bulai, noul prefect al județului. Totodată, ca reprezentant al guvernului în teritoriu, prefectul Bulai și-a arătat disponibilitatea de a implementa cât mai bine politicile naționale în județul Bacău.

          „Îmi doresc să continui ceea ce este bun, prefectura fiind, de fapt, un liant între primării, autoritățile centrale și cetățean. (…) Am avut o întâlnire și cu domnul Ailenei (fostul prefect n.r.) când am preluat mandatul. Am preluat niște idei și niște proceduri pe care și le dorea să le implementeze la nivelul instituției și pe care eu vreau să le continui. (…) Îmi doresc să fac lucruri bune. Cum le pot realiza?!… Nu mi-am format încă o imagine, nu știu ce pârghii am, ce pot să fac, astfel încât să mă implic la nivelul județului în dezvoltare, în proiecte. Stau aici, vin la ora 8.00 dimineața și plec la 8.00 seara. Ăsta era și programul meu, în privat”, a mai arătat prefectul Leonard Bulai. De altfel, acesta a precizat că a intrat în politică, devenind membru al formațiunii USR PLUS, din dorința de a schimba ceva în acest domeniu. „Noi ne dorim multe să facem, dar o să vedem câte lucruri vom reuși să realizăm”, a punctat prefectul Bulai.

          „Oferim suport Covid și altor județe din jur”

          Unul dintre subiectele abordate în cadrul discuției a fost cel legat de pandemie, „de actualitate și care ne apasă cel mai tare, atât la nivel general, cât și la nivel personal”, prefectul Bulai fiind abia ieșit din carantină, după ce a fost testat pozitiv cu virusul SARS-COV 2. Acesta a admis că situația generală nu este deloc bună, date fiind implicațiile la toate nivelurile, în întreaga societate, dar pe care va încerca să o îmbunătățească, inclusiv prin accelerarea vaccinării populației. Referindu-se la situația la nivelul ATI Covid, prefectul a arătat că, la momentul discuției, exista doar un pat liber, din totalul de 35 de paturi.

          „Din ce am discutat cu domna dr. Mihaela Arim, directorul executiv al DSP, la nivel de județ, stăm bine, în privința locurilor la ATI, chiar oferim suport și altor județe din jur. Ieri (15 martie n.r.), de exemplu, au venit trei pacienți din alte județe. În plus, DSP a făcut o adresă prin care s-a solicitat suplimentarea numărului de paturi la spitalele din județ, în sensul identificării acestor locuri”, a explicat prefectul județului.

          Acesta a precizat că, în ultimele 2 luni, necesarul a fost suplimentat cu 8 paturi, ajungându-se, acum, la un total de 35. În plus, se caută soluții, astfel încât „să ajungem la un total care să asigure acel minim disponibil, orice s-ar întâmpla”, inclusiv personal medical calificat. Totodată, prefectul Bulai și-a luat angajamentul de a mediatiza mai bine și în mod mult mai eficient situația pandemiei, la nivel de județ. „Îmi doresc să îmbunătățesc comunicarea, pentru că știu că am fost deficitari pe tema asta. Este un aspect pe care doresc să-l întăresc. După fiecare întâlnire a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, unde noi actualizăm datele, o să le facem publice”,  a promis prefectul Leonard Bulai.

          Termen pentru depunerea declarației unice

          Până la data de 25 mai inclusiv, băcăuanii care au realizat venituri în 2020 trebuie să treacă pe la Fisc pentru a depune Formularul 212. Documentul este necesar pentru a se stabili impozitul pe venit datorat statului, precum și contribuțiile sociale aferente.

          Obligația aparține persoanelor fizice care au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri în România sau în străinătate, precum și persoanelor fizice care nu realizează venituri, dar care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. În plus, mai trebuie să facă acest demers profesioniști care, în starea de urgență, au beneficiat de indemnizaţia de 75% din salariul mediu, precum și avocaţii şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe, care au încasat această indemnizaţie.

          Clasic sau electronic

          Declarația unică poate fi depusă în varianta clasică, pe hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire. În condițiile restrictive impuse de pandemie, contribuabilii care optează pentru această metodă sunt sfătuiți să facă din timp acest demers, pentru a evita formarea cozilor la ghișeele Fiscului. Cel mai recomandat ar fi ca formularul să fie transmis prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV) ori pe site-ul e-guvernare.ro, evident, în acest caz folosind semnătura electronică calificată. De reținut că prin Spațiul Privat Virtual, contribuabilii pot să depună atât declarații, cât și cereri, având, totodată, posibilitatea să solicite documente, să-și verifice situația fiscală sau obligațiile fiscale la un anumit moment.

          Se pot face rectificări

          Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale poate fi corectată, fără probleme, din proprie iniţiativă de către contribuabili, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior. Acest lucru se face prin depunerea unei declaraţii rectificative. Aceasta se întocmeşte pe acelaşi tip de formular – 212, însă bifându-se cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”, completându-se, după caz. Declaraţia rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

          Bani mai mulți pentru tinerii fermieri care revin acasă

          Vești bune pentru tinerii băcăuani care au decis să revină în locurile natale și să pornească o afacere în domeniul agriculturii. Statul le mărește la 70.000 de euro spijinul nerambursabil destinat culturilor ecologice.

          Astfel, ministerul de resort pregătește o nouă sesiune pentru submăsura 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”, derulată prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Noutatea este că, în acest an, beneficiarii pot primi sprijin nerambursabil de 70.000 de euro/fermier (față de 40.000 de euro/fermier sau 50.000 de euro/fermier, în 2020). Banii vor putea fi folosiți pentru înființarea de culturi ecologice sau pentru reconversia la culturile ecologice. În plus, sprijinul financiar poate fi utilizat și de către beneficiarii care doresc ca o parte din producția obținută să fie destinată condiționării sau procesării. De asemenea, se analizează oportunitatea introducerii de noi criterii de selecție, respectiv principiul integrării în planurile de afaceri a activităților de protecție a mediului, privind gestionarea gunoiului de grajd, principiul agriculturii de precizie (de exemplu, beneficiarul va avea prioritate la finanțare dacă are activitate de zootehnie și a integrat ultimele tehnologii în domeniu, conformându-se regulilor Green Deal), etc. Reținem că tânăr fermier este considerată persoana cu vârsta de maximum  41 de ani.

          Termen limită – 31 martie 2021, pentru construirea de mici abatoare

          Pe de altă parte, au fost pregătite sume suplimentare și la prin submăsura 4.2 „Sprijin pentru investiţii în procesarea/ marketingul produselor agricole. Practic, banii sunt destinați cooperativelor și grupurilor de producători, și pot fi utilizați pentru realizarea de abatoare de capacitate mică, în zona montană. La acest capitol, alocarea financiară totală  disponibilă solicitanților este de 12,93 milioane de euro.

          „Cererile de finanţare se depun, exclusiv online, pe site-ul Agenţiei, până la data limita de 31 martie 2021, ora 16.00, sau până când, prin totalul cererilor depuse, se atinge plafonul maxim de 150% din valoarea alocării”, au precizat reprezentanții AFIR Bacău.

          De reținut că proiectele depuse trebuie să atingă un prag minim de 10 puncte, pentru a putea primi finanțare. Prin urmare, dacă documentația este concepută bine, un solicitant are șansa să primească o finanțare nerambursabilă de până la 300.000 euro. Mai exact, dacă cererea este depusă de un IMM, finanţarea nerambursabilă acordată este de 50% din totalul cheltuielilor eligibile. Pentru grupurile de producători, cooperative sau societăţi cooperative, intensitatea sprijinului poate ajunge până la 70%. În rest, solicitanții care nu se încadrează în aceste categorii pot primi subvenții de maximum 40%.

          Care sunt centrele de vaccinare pe tipuri de vaccin antiCOVID-19 în județ

          După cum am mai informat deja, cei care vor să se vaccineze împotriva noului coronavirus au la dispoziție platforma ROVACCINARE și posibilitatea de a se programa pe site-ul programare.vaccinare-covid.gov.ro, care s-a deschis inclusiv pentru etapa a III-a, adică pentru populația generală, cu vârsta de peste 18 ani. Au în continuare prioritate persoanele din categoria 2a (populaţia de risc), cu vârsta peste 65 de ani sau cu boli cronice, și persoanele din categoria 2b (lucrători din domenii esenţiale). Cei care doresc să se vaccineze se pot trece pe listele de aşteptare pentru programarea la vaccinare. În platformă sunt vizibile, pentru beneficiari, atât centrele de vaccinare deja existente, cât şi cele care vor fi operaţionalizate începând cu luna aprilie.

          În județul Bacău au fost stabilite următoarele centre pentru vaccinarea împotriva noului coronavirus:

          Pentru vaccinarea cu vaccinul Pfizer

          Centrul de de Afaceri și Expoziții Bacău

          Complexul de Servicii Sociale Moinești

          Muzeul de Istorie Onești (2 puncte)

          • Baza 95 Aeriană Bacău

           

          Pentru vaccinarea cu vaccinul Moderna

          • Oraș Tg. Ocna: Centrul Balnear „Parc Măgura”
          • Municipiul Bacău: Sala de Sport de la Școala „Ion Luca”
          • Comuna Sascut: Clădire S.C. SEPRAG S.R.L. – SALON LUX
          • Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” Buhuși

          Pentru vaccinarea cu vaccinul AstraZeneca

          Centrul de de Afaceri și Expoziții Bacău

          Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” Buhuși

          Centrul de Vaccinare nr. 5 Comănești

          Cum funcționează listele de așteptare?

          – Platforma permite unei persoane să se înscrie pe o singură listă, la un singur centru de vaccinare, din județul în care își declară rezidența în platformă (nu trebuie să fie neapărat cea din buletin). Schimbarea rezidenței în platformă permite înscrierea pe lista de așteptare la un centru din județul respectiv.

          – O persoană se poate răzgândi în privința centrului de vaccinare și se poate înscrie pe o altă listă, dar va ieși automat de pe lista pe care s-a înscris inițial.

          – În cazul în care găsiți loc liber pentru programare la o anume dată și la un centru din județul în care v-ați declarat rezidența, platforma face programarea la fel ca și până acum. În cazul în care nu găsiți loc liber și vă înscrieți pe o listă de așteptare, notificarea cu data și ora programării se face abia în momentul în care locul se eliberează. Notificarea se va face telefonic, dar nu este clar deocamdată cu câte zile înainte de data vaccinării va veni aceasta și ce se întâmplă dacă nu puteți merge la vaccinare în ziua respectivă.

          Se poate alege tipul de vaccin?

          Teoretic, nu! Practic, în momentul în care platforma vă face programarea vaccinării vi se comunică automat și data rapelului. Dacă rapelul este la 21 de zile, ați fost programat pentru vaccinul Pfizer, dacă este la un interval de 28-35 de zile veți primi Moderna, iar dacă este la o distanță de opt săptămâni, ați fost programat pentru vaccinare cu AstraZeneca.

          Pot refuza să fac un anume tip de vaccin?

          Da, dar nu este clar ce se întâmplă în acest caz cu prioritatea de pe lista de așteptare. Cel mai probabil aceasta se va pierde.

          Alte modalități de programare la vaccinare: prin intermediul medicului de famillie/curant individual, prin aparținători sau prin direcțiile de asistență socială de la nivelul primăriilor, dar cât și call center la telefon 021/414.4425 sau 021/414.4434.