sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1259

„Dansând cu viitorul”. Spectacol…atestat

    Promoția 2022 a Colegiului Național de Artă „George Apostu” din Bacău, secția coregrafie, își va prezenta lucrările de atestat în cadrul unui spectacol susținut sâmbătă, 7 mai, de la ora 11.00, la Teatrul Municipal Bacovia. În cadrul acestui eveniment 9 elevi vor evolua în fața unei comisii de evaluare formată din profesorii de specialitate ai colegiului, șefa de catedră fiind prof. Simona Baicu.

    Cei nouă elevi care vor fi prezenți sâmbătă pe scena teatrului băcăuan sunt: Bălăiță Mara, Dănilă Teona, Mancaș Tudor, Stanciu Ramona, Miron Stefano, Vizitiu Gabriel, Călin Georgiana, Terinte Emilia, Micu Ștefana.

    La liceele de artă, secția coregrafie, examenul de atestat constă în susținerea lucrării de specialitate, dans clasic (studiu la sală) și repertoriu (lucrări prezentate în spectacol). Atestatul constă în examenul practic pentru dans clasic, două lucrări coregrafice ce vor fi prezentate de fiecare elev atât în fața comisiei cât și în fața publicului la spectacolul de pe 7 mai, respectiv proiectul/ lucrarea de specialitate ce conține 10-30 de pagini scrise pe o temă la alegere din istoria baletului.

    Pe parcursul anului școlar, fiecare elev asistat de un profesor îndrumștor își pregătește lucrările în stil clasic, modern, de caracter sau românesc. Candidatul se poate prezenta atât solo cât și în duet sau în ansamblu.

    Practic se anunță un spectacol în toată regula. Reținem reperele: sâmbătă, 7 mai, ora 11.00, Teatrul Municipal Bacovia. Intrarea este liberă!

    Bonele vor putea încheia contract de muncă direct cu părintele

      Familiile cu copii vor putea accesa mai ușor serviciile de îngrijire și supraveghere oferite de bone. Le va fi mai facilă inclusiv obținerea ajutorului financiar (Legea 35/2020) pentru plata serviciilor prestate de bona pe care o vor angaja. În acest sens, zilele trecute Guvernul României a aprobat modificarea și completarea Legii 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă.

      Astfel, serviciile acordate de aceasta nu vor mai fi supuse inspecției sociale, iar contractul individual de muncă va putea fi încheiat de bonă și cu părintele sau reprezentantul legal al copilului.

      Până acum contractul era numai între o persoană juridică și bonă sau aceasta trebuia să aibă calitatea de persoană fizică autorizată. O altă noutate se referă la faptul că angajatorul care a încadrat o bonă cu contract individual are obligația de a-i întocmi un dosar personal, pe care să-l prezinte la solicitarea inspectorilor de muncă.

      De asemenea, persoanele care au calificare de baby-sitter vor putea desfășura, în aceleași condiții, profesia de bonă. Cât despre contractele de prestări servicii, încheiate pentru desfășurarea activității de bonă și baby-sitter, care, în prezent, sunt în desfășurare, ele se vor derula în continuare în baza prevederilor în virtutea cărora s-au întocmit și semnat.

      Teatru online: „Când ai o soacră avară stă ca dracu pe comoară”

        „În Parcul Cancicov din Bacău, s-a anunțat că sâmbătă, 7 mai, ora 19, la Teatrul Municipal Bacovia se difuzează online comedia „Când ai o soacră avară stă ca dracu pe comoară” de Ion Ghelu Destelnica.

        Spectacolul deschide Centenarul nașterii maestrului, iar acest lucru ne-a fost vestit de Radu Bogdan Ghelu, în modul inedit și nonconformist cu care ne-a obișnuit deja.

        Actorul, întruchipându-l pe Păcală, și-a făcut anunțul călare pe lada cu bani care servește ca recuzită în piesă.

        Cotidianul Deșteptarea este partener media al Centenarului și în perioada 7 mai – 17 decembrie 2022 va relata despre evenimentele desfășurate.”

        Focar de gastroenterită acută! 32 de copii s-au îmbolnăvit la Școala „Nicolae Iorga” din Bacău

        Primarul Bacăului a anunțat că la școala „Nicolae Iorga” a apărut un focar de gastroenterită acută, fiind înregistrate 32 de cazuri.

        5 copii s-au prezentat la CPU Pediatrie-SJU Bacău, ceea ce e foarte grav.

        „Am solicitat Direcției de Sănătate Publică, după ce va face analiza cauzelor acestui focar, să le prezinte public pentru informarea părinților.

        Sunt convins că atât Inspectoratul Școlar Județean, cât și celelalte instituții responsabile vor lua măsurile care se impun pentru ca o astfel de situație să nu se mai repete.

        Din informațiile furnizate de S.C. CRAB S.A, apa potabilă nu va fi oprită pe str. Bicaz, unde este situată Școala „Nicolae Iorga”. Conducerea unității are tot sprijinul instituției pe care o reprezint”, a declarat primarul Lucian-Daniel Stanciu – Viziteu.

        Gastroenterita este o afecțiune caracterizată prin inflamația tractului gastrointestinal care implică atât stomacul cât și intestinul subțire, și care se manifestă prin diaree, vărsături, dureri și crampe abdominale. Gastroenterita este cunoscută și sub denumirea de enterogastrită, infecție gastrică și gastroenteropatie.

        Gastroenterita se manifestă, de obicei, atât prin diaree cât și prin vomă, iar în cazuri mai rare, prin doar unul dintre cele două simptome. De asemenea, pot apărea crampe abdominale. Semnele și simptomele apar la 12–72 ore de la contractarea infecției. În cazul în care cauza este virală, boala se vindecă în decurs de o săptămână. Gastroenterita virală poate fi asociată uneori cu febră, senzație de oboseală, dureri de cap și dureri musculare. În caz de scaun cu sânge, cauza bolii nu este virală, ci bacteriană. Unele infecții bacteriene pot fi asociate cu dureri abdominale severe și pot persista mai multe săptămâni.

        Ce spune DSP

        Clarificări referitoare la preșcolarii de la Școală Gimnazială N. Iorga Bacău

        Vă comunicăm că la nivelul Școlii Gimnaziale N. Iorga Bacău, există un focar de gastroenterită acută cu 32 de cazuri din care 5 copii s-au prezentat la CPU Pediatrie-SJU Bacău, în dată de 04.05.2022, restul cazurilor fiind relatate de către directorul școlii și învățătorii claselor care au fost anunțați de către părinți.

        Cei 5 preșcolari care s-au prezentat la spital, au acuzat dureri abdominale și vărsături și au fost diagnosticați cu sindrom dispeptic. Aceștia au primit tratament, evoluția fiind favorabilă, nefiind necesară internarea.

        Menționăm că aceste cazuri se regăsesc la 3 grupe pregătitoare și toate cazurile au fost izolate la domiciliu.

        Din anchetă epidemiologică efectuată de către specialiștii Direcției de Sănătate Publică, reiese că preșcolarii nu au consumat în comun nici un aliment, nu au fost în excursie în grup cu clasa/școala și nu s-au efectuat dezinfecţii/ dezinsecţii ȋn ultima perioadă.

        Se impun următoarele măsuri:

        Triaj epidemiologic la intrarea ȋn clasă privitor la simptomatologia de tip digestiv/respirator, conjunctivită; supravegherea clinico-epidemiologică a preşcolarilor pentru o perioadă de 7 zile;

        Fiecare preșcolar va avea pacheţel cu mâncare şi sticluţă de apă individuale;

        Asigurarea curăţeniei şi dezinfecţiei ȋn şcoală;

        Precizăm că în eventualitatea în care se vor prezența la spital și alți preșcolari/școlari din această școală DSP Bacău a recomandat SJU Bacău, să recolteze probe în vederea efectuării investigațiilor specifice de laborator, după caz.

        Premierul Ciucă a stat de vorbă cu protestatarii din sindicatele Meridian

          Reprezentanții sindicatelor participante, miercuri, 4 mai, la acțiunea de protest organizată chiar în fața sediului Guvernului de Confederația Meridian, au fost invitați la o întâlnire cu premierul Nicolae Ciucă. La întâlnire au mai venit și Constantin Budăi – ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Mircea Abrudean – secretarul adjunct al Guvernului, Cristian Vasilcoiu – secretar de stat la Ministerul Muncii și reprezentanți ai Cancelariei primului-ministru.

          Au fost abordate – ne-a informat liderul Federației Sindicale Silva, inginerul băcăuan Silviu Geană – probleme specifice fiecărui sector de activitate. Liderul Federației Silva a prezentat revendicările sindicatelor din silvicultură, fiind solicitată în perioada următoare o întâlnire de lucru punctuală cu prim-ministrul României și cu ministrul Muncii, pentru a se identifica soluții concrete de punere în aplicare a Statutului Personalului Silvic.

          Între revendicările Confederației Meridian s-au regăsit și cele propuse de Federația Silva:

          – majorarea salariului minim brut garantat în plată la 3.000 lei, similar cu cel reglementat pentru domeniul construcțiilor și domeniul agricultură;

          – respectarea și aplicarea Statutului Personalului Silvic și Reducerea vârstei de pensionare a silvicultorilor care își desfășoară activitatea în locurile de muncă încadrate în condiții speciale.

          Federația Silva a solicitat și urgentarea dotării personalului silvic cu uniforme de serviciu, armament de serviciu și mijloace de deplasare adecvate pentru activitatea de teren, precum și măsuri concrete pentru protecția personalului silvic astfel încât să fie descurajate fenomenele de agresiune.

          „Referitor la majorarea salariului minim brut garantat în plată solicitată de sindicate – a precizat Silviu Geană -, s-au dat asigurări că după rectificarea bugetară din luna iulie vor începe consultări între Guvern, sindicate și patronate în acest sens. Protestul sindical de miercuri s-a dorit a fi un semnal de alarmă față de problemele sociale tot mai dificile cu care se confruntă lucrătorii din România, pentru care Guvernul împreună cu partenerii sociali trebuie să găsească urgent soluții”.

          Portofel returnat de polițiștii locali

          Marţi, în jurul orelor 13.40, polițiștii locali din cadrul Biroului Ordine Publică aflaţi patrulare în zona străzii Erou Ghe. Rusu din municipiul Bacău au fost sesizaţi de către o persoană cu spirit civic cu privire la faptul că a găsit un portofel care conținea mai multe documente, acte și carduri.
          În urma verificărilor efectuate, polițiștii locali au identificat proprietarul și l-au invitat la sediul Poliție Locale din strada I. L. Caragiale, nr. 2, pentru ai fi restituite bunurile.
          La momentul restituirii, numitul G.C, în vârstă de 49 ani, cu domiciliul în Bârlad, jud. Vaslui, a declarat că a pierdut portofelul într-un moment de neatenție, motiv pentru care sfătuit de polițiștii locali să manifeste, pe viitor, o atenție sporită la utilizarea bunurilor personale, pentru a evita situațiile neplăcute de acest gen.
          Poliția Locală a Municipiului Bacău recomandă cetățenilor să fie mai atenți cu bunurile personale și reamintește numărul de telefon la care persoanele pot să apeleze atunci când vor să semnaleze situații din sfera de competență: 0234/986.

          Cum întâmpină Bacăul Olimpiada Națională a Sportului Școlar

          Lipsa apei în municipiul Bacău afectează activitatea educativă din 52 de școli (37 unități de învățământ de stat și 15 private), cele mai multe dintre ele având, ca structuri, grădinițe. Altfel spus, 31.549 elevi și 3362 cadre didactice sunt direct afectați de acest neajuns.

          „Cu responsabilitatea funcției de inspector școlar general afirm că nu există scuze pentru perpetua problemă a apei, mai ales că, de câte ori se întâmplă, se pasează vina pentru eventualele disfuncții cauzate de imposibilitatea asigurării apei potabile, a condițiilor de igienă etc. pe umerii conducerilor școlilor”, a declarat inspectorul școlar general Anca Egarmin.

          „Convocarea, peste noapte, a directorilor unităților de învățământ din oraș în această dimineață echivalează cu o pasare a responsabilității către dumnealor, în condițiile în care o anunțată intervenție la rețea poate deveni, din nou, un coșmar al băcăuanilor. Comitetele și ,,comițiile” nu aduc apa în școli… Știm cu toții că problema reală, cea mult-cântată de Primăria Bacău, este cea a funcționării rezervei de apă, care are tot felul de neajunsuri, de improvizații…

          Dacă la toate cele remarcate, adaug și faptul că, începând de mâine, Bacăul găzduiește și în jur de 100 de elevi și cadre didactice însoțitoare, competitori în cadrul Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar, am spus tot: Ne putem face de râs în fata unei țări întregi!
          Cam dă de gândit! Cam doare!”, a mai spus Anca Egarmin.

          Thermoenergy somează asociațiile să plăteasca datoriile

            Thermoenergy Group S.A. Bacău, informează că există un număr de asociații de proprietari care înregistrează un debit restant total în valoare de aproximativ 4.698.605 lei.

            „Înțelegem greutățile prin care a trecut toată lumea în această perioada dificilă, dar neachitarea debitelor conduce la imposibilitatea onorarii obligațillor Thermoenergy Group S.A. Bacău față de furnizorii săi de combustibili, în special către furnizorii de gaz și energie electrică, plăti care nu pot fi amânate.

            Pentru a evita o imposibilitate a presta serviciului public de alimentare cu energie termică din cauza blocajelor financiare, facem un apel pe această cale către toate asociațiile de proprietari să-și achite sumele restante sau să procedeze la o eșalonare a datoriilor, astfel încât să existe o ritmicitate a plăților care să ne asigure funcționalitatea”, se arată într-un comunicat al societății.


            Apă în butoaie pentru elevii băcăuani

            DSP Bacău a cerut Inspectoratului Școlar Județean, ca, vineri, zi în care nu va exista apă curentă, în municipiul Bacău, instituțiile de învățământ să asigure minim 3-4 litri de apă pentru ca elevii să se spele pe mâini.

            Prefectul județului, Lucian Bogdănel, a prezentat modul în care un liceu de elită din municipiul Bacău s-a pregătit pentru asta: cu un butoi de plastic plin de apă. „De ce i-ați mințit pe băcăuani că Rezerva de apă e gata din aprilie 2021? De ce ați încuviințat plata lucrării, deşi aceasta este neterminată? De ce vă purtați cu mănuşi cu antreprenorul lucrării? De ce nu faceți plângerile penale cu care ați „amenințat” în Consiliul Local (şedința din 7 februarie 2022)? De ce nu demarați punerea în siguranță a conductei de aducțiune, al cărei proprietar este UAT Municipiul Bacău?”, l-a întrebat prefectul Lucian Bogdănel pe primarul Bacăului

            De cealaltă parte, primarul Lucian – Daniel Stanciu – Viziteu spune că s-a asigurat că unitățile de învățământ și instituțiile importante din municipiul Bacău vor avea condițiile necesare bunei desfășurări a activității în intervalul joi, 5 mai, orele 22.00 – sâmbătă, 7 mai, orele 8.00.

            „Am solicitat în cadrul unei întâlniri cu directorii unităților de învățământ din municipiul Bacău să ni se comunice orice problemă sau cerință, astfel încât activitatea să nu fie perturbată în intervalul orar mai sus menționat. Deja toate solicitările venite până acum au fost îndeplinite. Primăria municipiului Bacău, prin structurile subordonate, va asigura, acolo unde este cazul, alimentarea cu apă menajeră și apă potabilă”, a declarat primarul Bacăului.

            În această perioadă, la Colegiul „N.V. Karpen”, are loc Olimpiada Națională a Sportului Școlar.

            CRAB SA va întrerupe furnizarea apei potabile pentru a se realiza interconectarea conductei PE Dn 630 mm, element necesar pentru racordarea obiectivului de investiţii „Rezerva de Apă a Municipiului Bacău”, la reţeaua de distribuţie apă potabilă. Cuplarea este o operațiune menită sa reducă costurile de operare ale rezervei de apă.

            Cum a fost prins un urmărit internațional, căutat pentru jafuri în Austria

              La data de 04 mai a.c., în jurul orei 12:30, o patrulă din cadrul Poliţiei Târgu Ocna, au oprit în trafic, pe DN 12 B, un autoturism condus de un bărbat de 45 de ani, în timp ce circula cu viteza de 87 km/h.

              În urma verificărilor efectuate în bazele de date ale Poliţiei Române, polițiștii au constatat că bărbatul posedă mandat european de arestare emis de autorităţile judiciare din Austria, pentru savârşirea a cinci infracţiuni de participare în cadrul unui grup infracţional şi furt organizat sau armat, fapte prevăzute de Codul penal austriac, fiind emisă o dispoziţie de urmărire internațională.

              Acesta a fost condus la sediul Poliţiei Târgu Ocna de unde a fost preluat de către polițiștii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale și prezentat Prachetului de pe lângă Curtea de Apel Bacău, care a dispus reţinerea sa pentru o perioadă de 24 de ore.

              De asemenea, urmează să fie declanşată procedura de predare către autorităţile din Austria.

              La volan, fără permis sau sub influența băuturilor alcoolice

                La data de 04 mai a.c., în jurul orei 20.00, o patrulă din cadrul Politiei MunicipiuluiOnești, aflându-se în exercitarea atribuţiilor de serviciu pe Bulevardul Republicii au depistat în flagrant un tânăr de 19 ani, din comuna Buciumi, în timp ce conducea un autoturism, fără a deţine permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
                În cauză s-a întocmit dosar penal privind comiterea infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara a poseda permis de conducere.

                La aceeași dată, un echipaj de poliție din cadrul Secției 5 Poliție Rurală Racăciuni a oprit în trafic un autoturism condus de o persoană de sex masculin, din comuna Cleja, care se afla sub influența băuturilor alcoolice.
                Bărbtul a fost testat cu aparatul etilotest marca Drager rezultând o valoare de 0,47 mg/l alcool pur în aerul expirat.
                Având în vedere valoarea indicată de aparatul etilotest, acesta a fost condus la Spitalul Judeţean de Urgențe Bacău, unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
                În cauză s-a intocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

                Formularele pentru șomaj tehnic sunt gata

                Zilele trecute, Marius Budăi, ministrul Muncii, a aprobat modelul tipizat al documentelor pe care angajatorii trebuie să le prezinte pentru a primi sumele necesare plății salariaților aflați în șomaj tehnic ca urmare a războiului din Ucraina și a sancțiunilor internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului.

                Astfel, modelul cererii, al declarației pe propria răspundere și cel al listei cu persoanele care urmează să beneficieze de indemnizație de șomaj tehnic pot fi descărcate de pe site-ul www.anofm.ro, secțiunea ”Formulare angajatori”.

                Amintim că salariații, al căror contract individual de muncă a fost suspendat temporar din inițiativa angajatorului, pentru că activitatea acestuia este afectată de războiul din Ucraina sau de sancțiunile aplicate Rusiei și Belarusului, beneficiază de o indemnizațe de șomaj de 75 la sută din salariul de bază. Cuantumul nu va fi ma mare de 75 la sută din câștigul salarial mediu brut pe economie. Indemnizația va fi acordată începând cu 7 aprilie și până la 31 decembrie 2022 și va fi suportată din bugetul asigurărilor de șomaj.

                Fondurile necesare plății vor fi acodate angajatorilor afectați direct sau indirect, care înregistrează o diminuare a încasărilor cu minimum 20 la sută din cele realizate în ianuarie 2022 sau în luna similară a anului 2021, precum și celor care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele ANAF.

                Pentru a obține sumele cuvenite, angajatorii în cauză vor depune, în format electronic, la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, cererea, datată și semnată, declarația pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectați de conflictul armat din Ucraina, lista cu persoanele care urmează să beneficieze de indemnizație, balanța de venituri și cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită banii, precum și cea la care se raportează diminuarea sau, după caz, copia ordinului de blocare a fondurilor ori resurselor economice.

                 

                Încep evaluările naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, în anul școlar 2021-2022

                  Conform ordinului Ministerului Educației privind Calendarul de administrare a evaluărilor la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar în curs, aceste testări vor avea loc, în perioade diferite, după cum urmează:

                  1. Evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a:
                  • Limba română (scris) – 10 mai 2022
                  • Limba maternă (scris) – 10 mai 2022
                  • Limba română (citit) – 11 mai 2022
                  • Limba maternă (citit) – 11 mai 2022
                  • Matematică – 12 mai 2022
                  • Limba română pentru minoritățile naționale (scris-citit) – 13 mai 2022

                  Primul test vizează evaluarea competenţelor de producere a mesajelor scrise, al doilea test, evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite, iar al treilea test, evaluarea competenţelor de matematică. Testele elaborate pentru evaluarea elevilor aparţinând minorităţilor naţionale urmăresc evaluarea competenţelor de receptare-producere a mesajelor scris-citite în limba română, a competenţelor de matematică, de receptare a mesajelor citite în limba maternă și a celor de producere a mesajelor scrise în limba maternă. Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.

                  2. Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a:
                  • Limba română – 17 mai 2022
                  • Matematică – 18 mai 2022
                  • Limba maternă – 19 mai 2022

                  Testele elaborate pentru evaluarea elevilor de la acest nivel de studiu vizează evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română și a competenţelor de matematică.Testele elaborate pentru evaluarea elevilor aparţinând minorităţilor naţionale sunt structurate astfel încât să evalueze competenţele de înţelegere a textului scris în limba română, competenţele de matematică și competenţele de înţelegere a textului scris în limba maternă. Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.

                  3. Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a:
                  • Limbă și comunicare – 25 mai 2022
                  • Matematică și Științe ale naturii – 26 mai 2022
                  Testele pentru evaluarea elevilor la finalul claselor a II-a au o durată de 30 de minute, iar cele pentru elevii din clasele a IV-a și a VI-a, de 60 de minute. Evaluările se fac în baza unui orar unic la nivelul tuturor unităților de învățământ care au în structură învățământ primar/gimnazial, iar sălile în care se susţin aceste testări sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul desfășurării evaluării.
                  Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se finalizează în termen de cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test de la clasa respectivă.
                  Rezultatele individuale obţinute la aceste evaluări nu se afişează, nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Acestea sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ doar pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, și informarea elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali ai acestora asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.

                  Doi tineri au furat o vacă. Au fost prinși

                    În urma derulării unor activităţi informativ-operative de către un polițist din cadrul Postului de Poliție Motoșeni, la data de 05 mai a.c., doi tineri de 22 și 23 de ani au fost identificați și depistați, după ce ar fi sustras o bovină de la locuinţa unei femei de pe raza comunei.

                    Cei doi tineri, ambii din comuna Ivești, județul Vaslui, au fost depistați în flagrant în timp ce transportau cu autoutilitară bovina sustrasă, femelă, de aproximativ 400 kg.

                    În cauză a fost întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat, iar prejudiciul a fost recuperat, bovina fiind restituită persoanei vătămate.

                    Trei bărbați au jefuit un tânăr în parcarea unui supermarket. I-au luat banii și telefonul

                      La data de 04 mai a.c., în jurul orei 22.45, Secţia 2 Poliţie Bacău a fost sesizată prin S.N.U.A.U. 112 de către un tânăr de 25 ani, domiciliat în municipiul Adjud, despre faptul că în timp ce se afla împreună cu un prieten, un tânăr de 20 de ani tot din județul Vrancea, în parcarea unui supermarket din municipiul Bacău, au fost ameninţaţi cu un cuţit de trei persoane necunoscute, care i-au deposedat de suma de 300 de lei și un telefon mobil.

                      La faţa locului s-au prezentat imediat două patrule auto de siguranţă publică, care au identificat cele două persoane vătămate iar în urma cercetărilor efectuate au stabilit faptul că în jurul orei 22:30, cei doi tineri, în timp ce se aflau la intersecţia străzilor Vadu Bistriţei cu strada Vântului, au fost acostaţi de către trei persoane necunoscute de sex masculin, una dintre acestea ameninţându-i cu un briceag, deposedându-i de suma de 300 de lei șți un telefon mobil.

                      Întrucât persoanele vătămate au văzut în ce imobil au intrat cele trei persoane nescunoscute, polițiștii au reușit identificarea uneia dintre ele, un bărbat cu antecedente penale, pe care părțile vătămate l-au recunoscut ca fiind cel care i-a amenințat.

                      În cauză s-a întocmit dosar penal iar cercetările continuă sub aspectul săvârșirii infracţiunii de tâlhărie calificată.

                      Încep înscrierile la grădiniță: ce trebuie să știți

                      Părinții își pot înscrie copiii cu vârste între 3 și 5 ani la grădiniță în anul școlar 2022-2023, începând cu data de 16 mai, în cazul celor care se reînscriu, iar pe 30 mai se fac înscrierile pentru cei care frecventează prima oară o grădiniță. Programul reînscrierilor/înscrierilor va fi stabilit de unitatea de învățământ care are în structură și învățământ preșcolar și va fi afișat la loc vizibil, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există. Etapa de depunere a dosarelor cu documentele necesare se va desfășura conform planificării realizate de unitatea de învățământ, pe zile și intervale orare.

                      Condițiile pentru reînscrierea și înscrierea copiilor la grădiniță sunt:
                      • Ocuparea locurilor libere după finalizarea etapei de reînscriere se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă: grupa mare, grupa mijlocie și grupa mică.
                      • În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice.

                      Criteriile generale de departajare sunt următoarele:
                      • existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
                      • existența unui document care dovedește că un copil este orfan de un singur părinte;
                      • existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
                      • existența unui document medical eliberat de medicul specialist /certificat de orientare școlară și profesională /certificat de încadrare în grad de handicap a copilului.

                      Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar sau cu grupe de preșcolari, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Judeţean, până la data de 27 mai 2022) vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului de înscriere în învățământul preșcolar.

                      Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor posta, de asemenea, pe site-ul unității de învățământ și, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii:
                      – capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată);
                      – numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2022-2023 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare);
                      – criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor.

                      Pentru anul școlar viitor, sunt propuse 800 de grupe pentru circa 15.200 de preșcolari, din care 250 grupe mici pentru aproximativ 4.700 de preșcolari.

                      Un camion s-a răsturnat la Poiana Sărată

                        La ora 9:00, prin apelul unic pentru situații de urgență, pompierii băcăuani au fost solicitați să intervină în urma unui accident rutier.

                        Din primele informații, un camion încărcat cu cherestea s-a răsturnat pe DN11, comuna Oituz, sat Poiana Sărată.

                        Imediat, la fața locului s-au deplasat 1 ASAS, 1 Descarcerare, 1 SMURD, 1 Ambulanță SAJ.

                        În urma accidentului a rezultat o singură victimă conștientă (persoana era ieșită din camionul rasturnat) care a refuzat transportul la spital. A fost asigurată zona cu masuri PSI.

                         

                        Agăşul – model de perpetuare a tradiţiilor artistice

                        Aprecierea îi aparţine directoarei Şcolii Populare de Arte şi Meserii Bacău, Olguţa Pâţu/Carmen Voisei, cu trimitere către prestaţia Grupului folcloric „Muguraşii agăşeni”. Elevii şi tinerii coordonaţi cu pricepere maximă de Ecaterina Raţă au prezentat la Căminul Cultural Goioasa un spectacol de zile mari: cântece (primul, închinat sărbătorilor pascale încă vii), dansuri populare din zonă şi din ţară, muzică instrumentală (la acordeon), totul agrementat cu costumaţia specifică Văii Muntelui. „Aproape nimic nu am fi realizat fără sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Agăş”, ne-a spus profesoara pentru învăţământul primar, care a ştiut să atragă talente în devenire (cel mai mic are 6 ani) ori cvasiformate din localităţile de pe Valea Trotuşului. În fapt, spectacolul a fost decorul artistic al unui moment complex, recunoscut de multă vreme: „Conexiunile culturale”, iniţiate de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale (manager, Florin Zăncescu). Calendarul cultural a inclus scurte medalioane dedicate scriitorilor născuţi în luna aprilie: Camil Petrescu, Gib Mihăescu, Ştefan Augustin Doinaş, Veronica Micle, Emil Cioran, Calistrat Hogaş ş.a. Despre pictorul Nicolae Tonitza a vorbit etnografa C.J.C.P.C.T., Feodosia Rotaru, iar Olguţa Pâţu a prezentat albumul picturii naive băcăuane.

                        A fost prilejul de a semnala câteva dintre personalităţile locului: artiştii plastici Constantin Sandu-Milea şi Angela Salahoru, actorul Matei Alexandru ş.a. Aici a fost învăţător pictorul Nicu Enea. Am făcut şi trei corecţii la informaţiile din unele lucrări de prezentare a istoriei băcăuane: Dimitrie Nanu (1873, Câmpulung-Muscel – 1943, idem) nu s-a născut la Agăş în 1906, ci a conferenţiat în acel an la căminul cultural din localitate, după ce între 1902 şi 1905 fusese profesor de limba franceză la Gimnaziul din Bacău (cf. Eugen Budău, Bacăul literar); numele sculptorului nu este Mitea-Sandu, ci Milea, iar ordinea numelor este Sandu-Milea.

                        În panorama tradiţiilor de iarnă „Decemianuarie” (donată, împreună cu albumul de pictură, bibliotecii din Şcoala Agăş şi Bibliotecii Comunale), Anica Bucalău, din satul Preluci, este prezentă cu colindul „Pe cărarea şerpuită”, cules de Felicia-Livia Bucalău, în anul 2011. Florin Raţă, viceprimarul comunei, m-a condus la locul casei natale (de fapt, două căsuţe mai mult decât modeste) a lui Matei Alexandru, din Preluci. Din păcate, la mijlocul lui aprilie, construcţia a căzut pradă unui incendiu. Actualul proprietar a ridicat altele două, păstrând proporţiile iniţiale. Am fotografiat partea din casă în care a încastrat un stâlp alb ornamentat, din vechea construcţie. Acestea vor deveni, sperăm, loc de pelerinaj pentru că am propus un botez: Căminul Cultural „Matei Alexandru”.

                        Foto: Amedeo Spătaru

                         

                         

                        Campania de ecologizare „Curățăm România” continuă

                        La inițiativa Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Bacău, voluntari din această instituție, dar și din Comisariatul Județean al Gărzii Naționale de Mediu, de la Serviciul Teritorial Bacău al Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, de la Garda Forestieră Bacău și din Ocolul Silvic Fântânele, au luat parte la o acțiune de ecologizare pe raza Ocolului Silvic Fântânele, în arealul sitului Natura 2000 Piatra Șoimului-Scorțeni-Gârleni.

                        Sacii cu deșeurile adunate au fost preluați la Ocolul Silvic Fântânele, pentru a fi predați operatorului local de salubritate.

                        „În urma solicitărilor multiple venite din teritoriu și datorită faptului că interesul față de campanie este într-o continuă creștere, dar și pentru că încă mai există multe zone poluate cu deșeuri, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a decis prelungirea campaniei naționale «Curățăm România» până la 31 mai 2022. Cu toții vrem o țară fără deșeuri abandonate, iar cifrele și implicarea de până acum vorbesc de la sine. Fiți alături de noi!” – ne-a transmis consiliera Maria Ionos, purtător de cuvânt la APM Bacau.

                         

                         

                        Zona Metropolitană, tot mai aproape

                        Investiții pentru creșterea capacității instituționale și eficiența serviciilor administrației publice locale

                        La finalizarea proiectului „REFORMA – Investiții pentru creșterea capacității instituționale și eficiența serviciilor administrației publice locale”, Agenția de Dezvoltare Locală Bacău a organizat la Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău o întâlnire în care a expus punctele din proiect și realizările ce vor urma. Au participat la eveniment primarul municipiului Bacău, Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, reprezentanți ai universităților băcăuane, șefii unor servicii din Primăria Bacău și reprezentanți ai unor servicii descentralizate, reprezentanți ai societății civile și ai primăriilor din zona metropolitană. Întâlnirea a fost mediată de Adrian Anghel, directorul ADL Bacău și manager de proiect.

                        Municipiul Bacău a implementat, în calitate de beneficiar, proiectul „REFORMA – Investiții pentru creșterea capacității instituționale și eficiența serviciilor administrației publice locale”. Proiectul s-a derulat pe o perioadă de 24 de luni, scopul fiind implementarea mecanismelor și instrumentelor strategice de dezvoltare din cadrul Primăriei Municipiului Bacău, prin actualizarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Bacău pentru perioada 2021-2027 și a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Bacău 2021-2027, prin intermediul unor instrumente moderne de management și crearea unui sistem de planificare strategică a dezvoltării locale. „Noi suntem interesați de Planul de Mobilitate Urbană care să permită transportul, deplasarea persoanelor cât și a mărfurilor pe raza municipiului Bacău. De asemenea, am dori, dacă putem fi ajutați ca acest Plan de Mobilitate Urbană să prevadă și un fel de conexiune a Universității la rețeaua de drumuri naționale, pentru că suntem cam izolați cu intrarea din prezent. În aceste zile avem niște construcții, vin mașini grele și nu avem acces în curtea Universității decât dacă luăm niște măsuri speciale. În rest, noi felicităm echipa de proiect în realizarea proiectului de transport metropolitan și vă dorim succes în realizarea lui”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carol Schnakovszky, rectorul Universității „Vasile Alecsandri” Bacău. „Prin aprobarea acestei Strategii și a Planului de Mobilitate Urbană s-a arătat că politicienii locali au trecut peste toate orgoliile și că lucrează în interesul cetățeanului. Este foarte important faptul că vor fi achiziționate autobuze electrice în valoare de peste 70 de milioane de lei care vor deservi municipiul Bacău și zona metropolitană. Vreau să îi salut pe toți cei prezenți aici, într-un număr foarte mare, ceea ce demonstrează că acest proiect este foarte important pentru noi toți”, a declarat Ilie Bârzu, consilier județean și reprezentant Zona Metroploitană.

                        „Pe lângă transportul metropolitan care este într-o stare avansată, avem în vedere și serviciul de ecarisaj care va deserve toată această zonă. Apoi ne mai gândim să organizăm și o poliție metropolitană prin unirea forțelor polițiilor locale pentru o mai bună protejare a cetățenilor, dar și un serviciu de urbanism metropolitan, pentru dezvoltarea întregii zone. Sunt primii pași și sperăm ca în următorii 6-7 ani să implementăm aceste servicii la nivel metropolitan.”

                        Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, primarul municipiului Bacău

                         

                        Obiectivele specifice ale proiectului au fost:

                        • OS1. Actualizarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Bacău pentru perioada 2021-2027 cu scopul identificării și rezolvării problemelor comunității, în domeniul economic, de mediu și social, cât și crearea unei administrații publice eficiente în beneficiul socio-economic al comunității;
                        • OS2: Actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, creșterea gradului de

                        dezvoltare urbană echilibrată, integrată și durabilă a Municipiului Bacău;

                        • OS3. Îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților profesionale pentru personalul din cadrul UAT Municipiul Bacău în vederea creșterii performanței managementului instituției publice.

                        Rezultate obținute în urma implementării proiectului sunt:

                        • R1: Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Bacău 2021-2027 elaborată;
                        • R2: Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Bacău 2021-2027 actualizat;
                        • R3: 70 de persoane participante la modulele de formare profesională, certificate.

                        Grupul țintă a fost reprezentat de persoanele direct sprijinite în cadrul proiectului din categoriile:

                        • personal de conducere și de execuție din cadrul UAT Municipiul Bacău;
                        • aleși locali din cadrul UAT Municipiul Bacău, astfel cum sunt definiți în actele normative incidente administrației publice locale.

                        Au fost certificate 70 de persoane care au participat la unul dintre cele 2 cursuri de formare profesională – „Politici Publice de Dezvoltare” și „Planificare Strategică”, în vederea dobândirii de competențe și abilități noi, inovative, cu scopul creșterii performanțelor și profesionalismului.

                        Valoarea totală a proiectului care a făcut obiectul contractului de finanțare a fost de 956.901,40 lei, din care 813.366,19 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European, 124.397,18 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național iar suma de 19.138.02 lei a reprezentat-o cofinanţarea eligibilă a beneficiarului.