miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1210

Coregrafa Carmen Coțofană: ”În Bacău, am familia, și inima”. Premieră: Cenușăreasa

Teatrul Municipal ”Bacovia” pregătește pentru începutul lunii iulie o nouă premieră a stagiunii 2021 – 2022 a Secției de Animație: ”LA CENERENTOLA sau CENUȘĂREASA, povestită altfel”după Gioachino Rossini. Este un proiect complex, inedit, care reunește în Bacău nume importante ale scenei românești de artele spectacolului, în echipa de creație condusă de regizorul Attila Vizauer. Astăzi, vă propunem un dialog cu artista Carmen Coțofană, originară din Bacău, care este în acest proiect asistenta de coregrafie a coregrafei Vava Ștefănescu, directoarea Centrului Național al Dansului din București.

Carmen Coţofană (n.1979) este dansator şi coregraf independent, a absolvit Liceul de Coregrafie “Octavian Stroia”, din Cluj Napoca, şi Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică «I. L. Caragiale» (UNATC) – Bucureşti, secţia Coregrafie. Din 1998 a participat la workshop-uri și a colaborat ca interpret cu coregrafi importanţi din întreaga lume. A participat cu proiectele sale la festivaluri importante din Iași, București, Londra, Amsterdam, Sao Paolo,  Viena, Veneția, Paris ș.a.m.d. Printre piesele proprii se numără “Fiinţe ale mâinilor”, “Take Five”, “Free Mesh”, “Recycle me”, “Stage psychosis”, ”Back to zero”, ”About”, dar a realizat mişcarea scenică și pentru piese regizate de Andreea Vălean, Alexandru Dabija, Radu Nica, Ioana Păun, Radu Apostol, Peca Ștefan, Ana Mărgineanu, Irina Gâdiuță, David Schwartz, Monica Marinescu, Andreea Vulpe. Carmen adaugă experienței sale profesionale munca ei ca profesor de dans contemporan la Liceul de Coregrafie ”Floria Capsali” (2004) și la Universitatea de Arte Târgu Mureș (2012-2017), și cea de coordonator de proiecte la Centrul Național al Dansului București (CNDB), din 2007, până în prezent.

Plecând din oraș, am avut mereu un sentiment de  melancolie

şi un dor constant”

 

– Ce înseamnă pentru tine orașul Bacău?

– M-am născut în Bacău, dar am copilărit aici până la vârsta de 10 ani, după care am plecat la Cluj, unde am făcut Liceul de Coregrafie ”Octavian Stroia”, și apoi am plecat la București, la UNATC. Aici în Bacău am familia, și inima aproape de locurile copilăriei. (zâmbește, nota mea).

 

– Ai amintiri legate de oraș, din perioada copilăriei?

– Am stat pe strada Mioriței, 32, lângă blocurile turn, am fost la Școala nr. 4 (astăzi, Şcoala Gimnazială ”Georgeta Mircea Cancicov”, n.m.). Îmi aduc aminte cu plăcere de copilăria cu prietenii, cu bunicii, familia, și începutul meu legat de dans când mergeam la gimnastică și mai apoi la cursurile de balet.

 

– Te-ai raportat vreodată la oraș, emoțional sau profesional, în evoluția ta ulterioară? Sau evoluând ai simțit nevoia să te distanțezi?

– Nu pot să spun că e vorba de o distanțare… Plecând din oraș de la o vârstă fragedă am avut mereu un sentiment de  melancolie şi un dor constant. Gândind  retrospectiv pot spune că  acest vis de a face dans la nivel profesionist a fost susținut de mama mea. Ea m-a ghidat în tot parcursul meu artistic, am avut mare noroc și îi mulțumesc tare mult pentru asta. Mi-a urmărit intențiile de când eram mică, pentru că se pare că de la grădiniță am avut veleități de dansatoare și de coregrafă… Educatoarea i-a spus mamei ”Ar trebui să facă ceva mișcare sau sport”, pentru că, spunea ea, îi aranjam pe copii și îi puneam mereu să danseze  (râde, n.m.). Și de aceea mama m-a dus la cursuri de dans, de gimnastică și m-a ghidat mai departe.

 

–    Mama ta a activat în zona artistică?

–    Nu,  mama  a fost asistentă medicală, timp de 32 de ani, la spitalul din oraș, la Secția Ortopedie, dar cumva și-a dorit, sau nu știu, a visat la o viață artistică… Tatălui meu îi plăcea dansul. Îmi aduc aminte de când eram mică și  dansam cu el la petreceri, dar mama a avut inițiativa să am această deschidere sau traseu în viață, să fiu creativă. Am plecat în’90 la Cluj.

Atunci erau doar două opțiuni pentru școlile de specialitate: Liceul de Coregrafie de la Cluj sau cel de la București, iar eu am optat pentru Cluj. Apoi, după anii ’90, s-au înființat diferite licee de artă cu profil de balet în țară, chiar şi în Bacău. Știu că între 2005-2008 am revenit în Bacău pentru anumite proiecte, de exemplu la Centrul de Cultură ”George Apostu”, unde am avut o rezidență de dans contemporan și am prezentat un spectacol.

 

”Propunerea regizorului Attila Vizauer aduce o abordare inedită”

 

– Acum lucrezi la spectacolul ”Cenușăreasa”, producție a Teatrului Municipal ”Bacovia”. A avut această poveste vreo semnificație specială pentru tine, când erai copil?

– Sincer, nu-mi aduc aminte de o legătură specială cu povestea Cenuşăresei, dar clar e o poveste reprezentativă pentru copii, și mai ales pentru visul oricărei fetițe care crede în magie.

 

În povestea Disney, este reprezentativă pentru ”Cenușăreasa” scena balului. O să avem o astfel de scenă de dans în acest spectacol?

– Spectacolul are multe, multe momente de dans. Propunerea regizorului Attila Vizauer aduce o abordare inedită, într-o altă cheie decât cea clasică.  Având ca suport muzica compusă de Gioachino Rossini, deci ceva mai diferit de povestea Disney, spectacolul are o structură pregnant coregrafică. Publicul va fi surprins cu siguranță.

 

–    Care a fost relația ta cu Teatrul Municipal ”Bacovia” până la momentul colaborării pentru spectacolul ”Cenușăreasa”? Aveți o istorie împreună, având în vedere că te-ai născut în Bacău?

–    Am o amintire cu un spectacol de balet ”Giselle” pe care l-am văzut când eram mică, posibil să fi fost aici, dar nu-mi aduc aminte foarte bine. Mergeam la Teatrul de Păpuși, dar știu că era o sală mai mică, într-o altă clădire (fostul sediu al Teatrului de Animație, din actualul Parc al Catedralei n.m.) și spuneam ”Vreau la Peatru de Păpuși!” (râde, n.m.), mergeam cu tatăl meu, și îmi plăcea foarte mult.

 

”Mi-a făcut mare plăcere să lucrez cu actorii”

 

–     Care este rolul tău în echipa de creație a spectacolului ”Cenușăreasa”?

–    Eu sunt asistent de coregrafie la acest proiect. Vava Ștefănescu a făcut coregrafia și ea a lucrat toate momentele de mișcare și tot ansamblul coregrafic, eu având contact cu echipa doar pentru a finisa sau pentru a pune la punct anumite detalii, anumite elemente de ritm, de mișcare, de relație cu muzica. Vava m-a invitat în proiect, fiind cumva nevoie și de un ochi exterior sau de a ajuta la definitivarea momentelor.

 

–        Cum ai lucrat cu echipa Secției de Animație a Teatrului Municipal ”Bacovia” pentru acest spectacol?

–    Este prima dată când întâlnesc echipa Secției de Animație a Teatrului Municipal ”Bacovia”. Mi-a făcut mare plăcere să lucrez cu actorii. Formează o echipă unită, muncitoare, și foarte deschisă. Sunt actori antrenați corporal, creativi, talentați şi profesionişti în tot ceea ce fac.

 

–        Ai mai lucrat până acum într-o formulă de teatru – dans pe animație? Cum ai descrie această experiență?

–        Nu, este o premieră pentru mine. N-am mai avut colaborări în teatrul de animație și mă bucur că în urma acestei experiențe și întâlniri învăț lucruri noi și descopăr alte abordări ale corpului în mișcare.

 

–    Ce este dificil în esență, la această formulă de spectacol, pe partea de mișcare scenică?

–    Cred că în acest caz, așa cum zice și titlul ”LA CENERENTOLA sau CENUȘĂREASA, povestită altfel”, totul e altfel. Propunerea inedită este că aici corpul, atât al păpușilor cât și al actorilor, spune povestea conform cu tot parcursul muzicii. E vorba de multă coordonare, de precizie și atenție la detalii. E destul de dificil dar cred că o să iasă foarte, foarte frumos.

 

”O viață pe care-am avut-o cu Vava”

 

–    Care e relația ta de colaborare cu coregrafa Vava Ștefănescu? Ce a însemnat ea pentru tine în dezvoltarea ta profesională, umană?

–    Este o lungă istorie pe care o am cu Vava. Am întâlnit-o la facultate, la UNATC, unde mi-a fost profesoară, în ’97, la secția de coregrafie, și practic ea mi-a deschis ochii către lucrurile metodice, în același timp cu ea am descoperit și diferite tehnici din dansul contemporan. A continuat o lungă  colaborare după terminarea facultății, s-a dezvoltat o întreagă relație de-a lungul timpului, și profesională și umană. Am fost în rezidențe artistice împreună, am colaborat în diferite proiecte de dans dar și de teatru. Acum avem și o relație directă de muncă, de birou să zic (râde, n.m.), fiind în echipa Centrului Național al Dansului din București, unde ea este manager, iar eu sunt coordonator proiecte, așa că s-au împletit lucrurile de-a lungul vieții în diferite zone și direcții. Am lucrat în spectacole de-ale Vavei. Am avut o colaborare strânsă pentru un spectacol care se numește ”After all…”, făcut în 2008, un solo în care eu interpretez parcursul artistic al Vavei. Atât pentru mine cât și pentru ea a fost un proces artistic intens la acel spectacol.

O viață pe care-am avut-o cu Vava (râde cald, n.m.).

 

–    Cum te simți, în prezent, ca artist din zona dansului contemporan, în această Românie… contemporană?

–    E o constantă problemă și o constantă luptă de a aduce în fața publicului și mai ales în conștiința publicului dansul contemporan. Pe scena internațională unde lucrurile evoluează din ce în ce mai mult, există legi și structuri cu o întreagă istorie în promovarea și susținerea artistului și a artei contemporane. În România lucrurile se lovesc de probleme sistemice fundamentale care împiedică prezentarea dansului contemporan către un public cât mai larg. Un exemplu concret este cel al Centrului Național al Dansului care are un spațiu impropriu pentru toate proiectele pe care le organizează. Cred că ar trebui ca mult mai multe teatre și spații de cultură să prezinte spectacole și artiști coregrafi din zona dansului contemporan. Financiar ar trebui mult mai multe resurse alocate, așa cum avem AFCN-ul – Administrația Fondului Cultural Național, ar trebui să existe mult mai multe structuri care să investească în proiecte de dans contemporan.

 

Interviu realizat de Laura Huiban, secretar literar al Teatrului Muncipal ”Bacovia”

 

CASETĂ:

Teatrul Municipal “Bacovia” / Secția de Animație / Stagiunea 2021 – 2022

Partener: Filarmonica ”Mihail Jora”

 

LA CENERENTOLA

Sau

CENUȘĂREASA

povestită altfel

după Gioachino Rossini

Un scenariu de Ema Stere

 

Regia: Attila Vizauer

Scenografie & grafică afiș: Mihai Pastramagiu

Coregrafie: Vava Ștefănescu

Lighting designer: Costi Baciu

Asistent coregrafie: Carmen Coțofană

 

Distribuția:

Ilinca Istrate

Tiberiu Gabor Bitere

Alexandru George Bodron

Andi Andriucă

Andreea Sandu

Laurențiu Budău

Mihai Chihaia

Marlene Duduman

Alina Neagu

 

LIVE: Cvartetul ”Consonanțe” al Filarmonicii ”Mihail Jora”

Andrei Onofrei – Vioara întâi
Ștefan Epuran – Vioara a doua
Iulian Bolog – Violă
Ionuț Zamfir – Violoncel

 

Zile eminesciene

    Iunie e nu doar luna când comemorăm trecerea în eternitate a poetului, ci şi punctul temporal cel mai înalt pentru Bacăul eminescian.

    Pe 25, am ţinut să fim la Lipova, ca să ne amintim că la această dată, în 1989, am inaugurat acolo bustul poetului-revizor şcolar. Promisesem aceasta la Galeriile „Alfa”, în primăvară, când am lăudat osârdia a doi oameni prezenţi la vernisaj: sculptorul Gheorghe Zărnescu, autorul bustului, şi Gheorghe Bălţătescu, cel care în urmă cu 33 de ani mi-a asigurat, cu câteva zile înainte de eveniment, un camion cu macara care a dus opera de artă în piaţeta din faţa Şcolii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Lipova. Înainte de a depune o floare la bust, sâmbătă, am trecut prin cele două săli ale muzeului sătesc din Valea Hogii şi am făcut câţiva paşi în ograda casei acad. Gh. Vrănceanu.

    Cu două zile înainte, la Fundeni, comuna Secuieni, am asistat la sfinţirea monumentului „Nihil sine Deo”, ridicat de familia Marianei Codrescu pe locul casei părinteşti. Fosta profesoară de la Colegiul „Ferdinand I” este descendentă eminesciană: străbunica ei, Safta Iuraşcu (sora Ralucăi, mama poetului), a fost căsătorită cu Dumitrache Velisar, cu conac şi pământ la Fundeni.

    Două zile mai târziu, în ziua vizitei noastre la Lipova, a fost prăznuită Sf. Cuv. Mc. Fevronia. Este numele uneia dintre surorile Ralucăi Iuraşcu, măicuţă la Mănăstirea Agafton.

    A fost lansată cartea care l-a adus din nou acasă, în Bacău, pe Roni Căciularu

    Cea mai recentă carte scrisă de ziaristul Roni Căciularu, „Strict personal”, apărută la editurile Rovimed Publishers, din Bacău, și Saga, din Tel Aviv, a fost lansată în Bacău sâmbătă, 25 iunie. Evenimentul a fost realizat de Editura Rovimed sub forma unui dialog online, autorul cărții fiind la Tel Aviv, orașul în care trăiește de peste 40 de ani. În Bacău s-au aflat scriitori, ziariști și prieteni ai autorului cărții, dar și reprezentanți ai Comunității Evreilor, ai Filialei Bacău a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și ai Filialei județene Cultul Eroilor. Între partenerii evenimentului s-a numărat și ziarul Deșteptarea.

     

    Despre carte și despre autorul ei au vorbit Dumitru Brăneanu – președintele Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor din România (USR), Cristina Ștefan – vicepreședinta Filialei USR, moderatoarea dialogului, criticii literari Petre Isachi și Grigore Codrescu, scriitorii Roxana Medvețki, reprezentanta Editurii Rovimed, ziariștii Mihai Buznea, Traian Valeriu, Ștefan Olteanu și Cornel Galben, colecționarul și scriitorul Mihai Ceucă, scriitorul Doru Ciucescu, precum și președintele Comunității Evreilor din Bacău, Hainrich Briff și prof. ing. Ionel Moscovici.

    „Această carte – a spus Petre Isachi – e romanul unei generații care, în mod miraculos, a rezistat în istorie. O generație care a reușit să învingă istoria. În Roni Căciularu descoperim un intelectual autentic. Cartea strălucește, în primul rând prin inteligență artistică de excepție, prin pluralitate stilistică. E un roman creat între poem, memorialistică și cu un umor specific autorului care are un spirit critic ce nu iartă, specific jurnalistului de excepție. Aparent, este un roman documentar, în care descoperim un Bacău acribios descris, cu personaje cheie, cu instituții cheie, dar care în realitate transfigurează un oraș metafizic, o stare de spirit.”

    Și ceilalți vorbitori au apreciat modul în care a fost realizată cartea, stilul autorului și mai ales dragostea sa față de locul în care s-a născut și unde a trăit și a muncit circa 40 de ani. Foștii colegi de presă ai autorului au evocat și relația caldă pe care au avut-o cu Roni Căciularu, dar și unele momente pe care le-au trăit împreună în reacția ziarului „Steagul Roșu”. „Am lucrat împreună, în redacție timp de 18 ani – a spus Mihai Buznea. Prin condeiul lui Roni se continuă o tradiție a reportajului în Bacăul care a dat cel mai mare reporter al perioadei interbelice, Marius Mircu, ziarist cu care Roni Căciularu a fost în relații de excepție. Cartea lui este una de minireportaje, de tablete care pornesc de la realități trăite de autor, dar care conțin și elemente de literatură”.

    Tuturor le-a răspuns, în direct, la final, Roni Căciularu. A mulțumit fiecăruia în parte pentru felul în care i-au perceput ideile din scrierile sale, pentru sprijinul oferit și la publicarea cărților sale în România, dar și la vizitele pe care le-a făcut de mai multe ori pe meleagurile natale.. „Vă mulțumesc tuturor! Mi-ați făcut, din vorbe, un adevărat monument – a apreciat Roni Căciularu. Pe coperta cărții mele apar stegulețele României și Israelului. Ele arată, sintetic, ce sunt eu la ora actuală: jumătate din inimă o am la Bacău, pentru că Bacăul este întâi și întâi România pentru mine, cealaltă jumătate este în Israel, unde mi-am consumat restul vieții. Cartea mea a apărut întâi în Israel, sub titlul «Acuarele de demult». I-am spus, însă, editorului că nu sunt împlinit dacă nu apare și în România. După un timp am primit variante ale copertei ediției românești și am ales ce mi-a plăcut cel mai mult. Cartea este un simbol de prietenie și de înțelegere între două națiuni.”

    Roni Căciularu s-a născut pe 8 martie 1939. Este filolog după studiile sale universitare, a fost ziarist și colaborator la mai multe publicații din Bacău și din presa centrală sau regională. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, dar și al Asociației Scriitorilor Israelieni de Limbă Română, care i-a conferit premiul „Al. Mirodan” și Diploma de onoare pentru publicistică. Municipiul Bacău i-a acordat Diploma de excelență Bacău 600”, iar Centrul Israeliano-Român și Revista Maximum  premiul „F. Brunea-Fox”.

    Povești (din păcate) adevărate

    Acum câțiva ani, la Chișinău, autoritățile au autorizat, iar un dezvoltator imobiliar a construit, o mare clădire în apropierea Ambasadei Franței. Din cauza clădirii respective, Franța a trebuit să-și găsească un alt sediu pentru ambasadă și să-și mute serviciile consulare la București. Au trecut anii… Ambasada R. Moldova de la Paris a pierdut procesul cu proprietarul clădirii în care se afla și trebuie să-și găsească sediu… Până acum a primit 20 de refuzuri la solicitarea pentru sediu al misiunii diplomatice și 12 refuzuri la solicitarea pentru locuința destinată ambasadorului.

    Dacă mai țineți minte, și la noi a existat mișcarea „Parchezi ca un bou” și au mai fost câteva încercări.  În Rusia există ONG-ul StopHam, ai cărui membri se ocupă cu hărțuirea celor care încalcă regulile de circulație, în special a celor care parchează aiurea. Vineri, la Moscova, câțiva membri ai grupării s-au luat de un microbuz care li s-a părut parcat ilegal. Doar că în microbuz se aflau militari GROM – forțele speciale ale MAI. ONG-iștilor li s-a cerut să plece, ăia n-au vrut și de aici discuții. Trei activiști au avut nevoie de asistență medicală și riscă până la 5 ani de închisoare.

    Praful stârnit de decizia Curții Supreme a SUA pe tema dreptului la avort a acoperit o altă decizie a instanței: renunțarea la Drepturile Miranda. Acestea constau în faptul că poliția era obligată să-i spună unui arestat că are dreptul să păstreze tăcerea și că orice spune el poate fi folosit împotriva lui în instanță. Curtea Supremă a retrogradat acest drept la o simplă recomandare. Drepturile Miranda au apărut după decizia Curții Supreme din 1966 în cazul Miranda v. Arizona. Instanța a dispus să i se citească învinuitului un anumit set de avertismente pentru a-l informa pe suspect că nicio persoană „nu poate fi obligată în să depună mărturie împotriva sa”. Hotărârea va reduce protecția unei persoane împotriva autoincriminării, limitând potențialul de a obține daune. De asemenea, înseamnă că neadministrarea avertismentului nu va expune un ofițer de aplicare a legii la potențiale daune într-un proces civil. Nu va afecta, însă, excluderea unor astfel de probe la un proces penal.

    Joi seară, în Kosovo, instalațiile companiei sârbe de electricitate Elektrokosmet au fost aruncate în aer într-un atac terorist care a avut loc în nordul orașului Kosovska Mitrovica. Localitatea a rămas fără curent electric. Situația este destul de încurcată: Elektrokosmet este subsidiară a Elektroprivreda Srbije și nu e recunoscută de autoritățile kosovare. Pe 21 iunie s-a semnat un acord prin care Elektrokosmet cedează drepturile sale către Drustvo Elektrosever, o altă subsidiară a companiei de electricitate din Serbia, dar care a depus actele pentru a obține o licență de la autoritățile din Kosovo. Pe de o parte, sârbii din nordul Kosovo nu recunosc autoritățile kosovare și nu vor să plătească facturi către acestea. Acest acord ar regla lucrurile.  Pe de altă parte, încă din 2017, americanii încearcă să integreze piață de energie din Kosovo cu cea din Albania. Și mai complicat: în Kosovo și Metohija se află cel mai mare zăcământ de cărbune din Europa, în care sunt concentrate aproape 80% din rezervele Serbiei. Președintele sârb i-a propus, la începutul lunii, liderului kosovar să-i livreze energie electrică în schimbul cărbunelui. Premierul kosovar a refuzat.  Conform Balkanossiper, din 2017, specialiștii de la USAID se ocupă de problema integrării Kosovo în piețele regionale de energie și în UE: «La sfârșitul anului 2020, Kosovo KOTT a început să funcționeze independent de operatorul sârb. Imediat după aceea, a fost semnat un acord cu Macedonia de Nord și a fost lansat procesul de distribuție a energiei electrice cu Muntenegru. În februarie anul trecut, USAID a lansat un nou proiect de cinci ani. Și, în toamnă, Tirana și Priștina au semnat un acord-cadru privind unificarea piețelor de energie electrică».

     

    Atletism/ CN Seniori: Bianca Ghelber, aur național cu 73.15m!

     

    Cu două săptămâni înainte de plecarea la Mondialele din SUA, aruncătoarea de ciocan a SCM Bacău a stabilit recordul personal al sezonului

    Super-reușită pentru aruncătoarea de ciocan Bianca Ghelber. În weekend, la Craiova, atleta SCM Bacău a cucerit un nou titlu de campioană națională cu o aruncare ce a măsurat 73.15 metri. Rezultatul este inferior cu doar un metru și trei centmetri performanței cu care Bia a obținut, vara trecută, locul 6 la Olimpiada de la Tokyo și reprezintă, totodată, un record personal în 2022.

    „Anul acesta, nici măcar la antrenamente nu am dat atâta. Acum, la Craiova, mai izbutisem un 71.71, dar acest 73.15, venit chiar la ultima aruncare, a fost cireașa de pe tort. Simțeam că aruncarea e una bună, dar, cu toată sinceritatea, nu mă așteptam să fie chiar într-atât de bună. Mă bucur foarte tare, cu atât mai mult cu cât rezultatul vine cu puțin înaintea plecării spre Mondiale”, a declarat Bianca Ghelber, care între 15 și 24 iulie va participa la Campionatul Mondial de la Oregon, din Statele Unite ale Americii.

    „În America plecăm pe data de 11, iar reușita de la Craiova este una care ne dă un moral foarte bun pentru Mondiale. Așa cum am spus-o și în alte dăți, Bia este genul de sportiv care sparge tiparele exact atunci când trebuie: la concursurile importante. Tot ce ne dorim este să fim sănătoși, astfel încât la Oregon să ne putem prezenta în cele mai bune condiții”, a declarat antrenoarea Biancăi, Mihaela Melinte, care, în urmă cu o săptămână, a mai trăit o satisfacție majoră, în condițiile în care un alt elev de-al său, sulițașul Alex Novac a cucerit titlul balcanic cu un rezultat de 83 m. Alex Novac va face parte și el din lotul național al României prezent luna viitoare, la Mondialele de la Oregon.

    Lupte/ CE U20: Trei băcăuani la Europenele din Italia

    Astăzi încep la Roma, în Italia, întrecerile Campionatului European Under 20 la lupte. În lotul național de greco-romane al României se află și trei băcăuani: Denis Mihai și Vasile Cojoc (SCM Bacău) și Igor Botez (CSM Bacău).

    Primii doi, antrenați la echipa de club de Ion Butucaru vor concura la 55 kg, respectiv 82 kg, în timp ce Igor, pregătit la CSM de fratele său, Irinel Botez, participă la categoria de greutate 72 kg.

    Toți cei trei băcăuani prezenți la Europenele U20 din Italia sunt creditați cu șanse însemnate pentru a face o figură frumoasă, „șef de coloană” fiind Denis Mihai, care vine după un bronz continental cucerit anul acesta, în primăvară, la U23 și un impresionant loc 5 obținut la Europenele de Seniori.

    Hai la mare, dacă ai parale!

    Vasăzică, nici Litoralul nu mai e ce a fost! Adică nu mai e varianta oarecum îndemânoasă de a pleca în vacanță fără ifose de barosan, dar să poți să stai la plajă la fel de sumar îmbrăcat cum sunt și cei mai bogați. Speranța, însă, moare ultima. Speri încă să te duci pe Litoral și să găsești cazare ieftină, cum ar fi la vreun particular care să te ia la el acasă chiar de cum ai coborât din tren. Sau să-ți pui undeva cortul și să duci câteva zile viață în stil hipiot, fără mare confort, fără mese la restaurant, fără dușuri la îndemână, dar cu destulă bere și cu suficiente pachete de țigări.

    Ehei, ce viață mai era odată pe Litoral și pentru oamenii modești! Acum aflăm însă că pe acolo se cam umflă tarifele pe măsură ce se apropie vârful de sezon. Unii hotelieri au majorat deja prețurile și cu 30 la sută. La hotelurile de trei stele din celebra stațiune Mamaia, pentru o noapte de cazare dai între 200 și 300 de lei, iar la hotelurile de patru stele tarifele pornesc de la 350 de lei. Se spune, totuși, că managerii unor hoteluri au și tot felul de oferte pentru a atrage turiștii. De pildă, la un hotel de patru stele, cu trei nopți de cazare câștigi un voucher de 200 de lei valabil numai în acel hotel. Dar pe unde există și un SPA, trebuie să scoți din buzunar 3.000 sau chiar 3.300 de lei. Vestea rea e că de la 1 iulie vor fi tarife majorate cu încă 40%, adică față de luna mai e o creștere de până la 70%. Abia în luna septembrie se pare că tarifele și prețurile vor reveni la nivelul celor din mai, numai noroc de vreme caldă să ai, de ceva soare și de mai multă liniște ca în plin sezon.

    Am parcurs, în anii din urmă, multe dintre stațiunile litorale de la Mediterana, Adriatica, Marea Ionică, Marea Egee și Marea Neagră. Pe la unii mai ieftin, pe la alții mai scump, dar frumos și elegant cam peste tot. Mulți români se repezeau pe la bulgari, la turci sau la greci, chiar și pe la croați sau la muntenegreni, dar cu timpul s-au mai convins că și pe litoralul nostru viața a început să redevină interesantă. Celebra pandemie a cam schimbat situația, însă acum se intră în matca normală. Gem aeroporturile din lipsă de salariați care să asigure toate serviciile necesare, din cauza cărora se anulează destule curse, dar gem și de turiștii cu dor de ducă prin lume. Dar pe oricare litoral s-ar duce, cred că nicăieri litoralul nu mai e ce a fost.

     

     

    De Ziua Drapelului, pompierii băcăuani au dus tricolorul pe Vârful Moldoveanu -VIDEO

      În semn de omagiu pentru această zi, pompierii băcăuani au urcat Drapelul Național pe Vârful Moldoveanu, la altitudinea de 2544 metri.

      În această expediție nu a fost vorba doar despre a urca fizic un munte sau despre a “cuceri un vârf”, spun salvatorii noștri, sergent major Genes Raluca și locotenent Minel Bogdan.

      Ziua de azi a fost despre noi toți, cei care purtăm în inimă România și despre cei care, sub falduri tricolore, au jurat să apere țara chiar cu prețul vieții!

      Poduri: O casă a luat foc din cauza unui scurt-circuit

        În această dimineață, pompierii băcăuani au acționat pentru lichidarea unui incendiu, produs la o casa de locuit din localitatea Poduri.

        La locul indicat, s-au deplasat de urgență trei autospeciale de stingere cu apă și spumă, o autospecială de primă intervenție și comandă și o ambulanță SMURD, încadrate cu 13 pompieri militari.

        La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta generalizat la casa de locuit și trei anexe pe o suprafață de aproximativ 300 mp.

        În urma incendiului ce a avut drept cauză probabilă scurtcircuitul electric, a ars acoperișul casei pe o suprafață de aproximativ 100 mp, anexe pe o suprafață de aproximativ 90 mp, bunuri din interiorul locuinței, precum și o suprafață din adăpostul de animale.

        ”Teatrul, pasiunea mea”, cu actrița Andreea Sandu, la Colegiul ”N.V.Karpen”

        Elevi de clasă primară de la Colegiul ”N.V. KARPEN” Bacău au învățat lecții importante de viață prin teatru, coordonați de actrița Andreea Sandu, de la Secția de Animație a Teatrului Municipal ”Bacovia”. Multe ore de repetiție, un grup de copii și un regizor de excepție – Andreea Sandu – și, ca rezultat, o piesă de teatru inedită, prezentată la finalul anului școlar recent încheiat. Cam așa am defini un proiect de activitate extracurriculară numit ”Teatrul, pasiunea mea”, coordonat de prof. înv. primar Carmen Leaua, învățătoare la clasa a III-a B, de la Colegiul ”N. V. Karpen” Bacău.

        ”Andreea Sandu ne-a scris scenariul ”Puiul”, o adaptare după povestirea lui Ioan Alexandru Brătescu-Voinești, ne-a ajutat cu punerea în scenă și cu repetițiile, a fost regizorul nostru. Copiii, personaje colective, și-au demonstrat abilitățile artistice, creativitatea și spiritul de echipă. Au fost excepționali. Au jucat pentru copiii din școală, dorind să le transmită acestora o experiență de viață prin intermediul puiului neascultător care, deși în povestire rămâne rănit și abandonat, în piesa noastră este salvat de un grup de copii.”, a declarat prof. Carmen Leaua, coordonatoarea proiectului.
        Pentru elevi și pentru cadrele didactice a fost o experiență extraordinară de învățare, să aflăm ce a însemnat această colaborare pentru actrița Andreea Sandu.

        – Aura Leaua (clasa a II-a): Cum a fost experiența de a lucra la acest spectacol cu elevii de clasa a III-a?
        – Actrița Andreea Sandu: Sigur că toată această întâmplare creatoare are legătură cu o ființă dragă mie, nepoata mea Daria Hoștină, care respiră cunoașterea – este elevă în clasa a III-B a Colegiului ”Nicolae Vasilescu-Karpen” – și de care eu sunt foarte mândră, ea fiind cea care a interpretat cu mult entuziasm personajul MAMA PREPELIȚĂ. Experiența cu micii creatori nu a fost decât așa cum era firesc să fie, adică plină de emoție, exigență, necesitate, angajare, responsabilitate, sarcină, plâns, râs, plictis, neatenție, respect, tot ceea ce însumează verbul “a crea” (STĂRI) de o parte și de cealaltă.

        Aura Leaua: De ce ați ales piesa “Puiul” de Alexandru Brătescu Voinești?
        Andreea Sandu: Pentru că această povestire o port cu mine, există acolo, undeva, înlăuntrul meu, e un dar de care am foarte mare grijă, pentru că atunci când eu eram copil, începător în viață, am citit-o și o păstrez… cu mine. Așa că m-am gândit să împart experiența mea cu prietenii din clasa a III-B.

        Aura Leaua: Ați descoperit în această clasă un mic actor?
        Andreea Sandu: Toți au fost actori, pentru că toți au interpretat roluri, personaje, fiecare în felul său. Întrebarea mea ar fi câți dintre ei și-ar dori să fie ACTORI?

        Aura Leaua: Cât și cum ați lucrat la această scenetă?
        Andreea Sandu: Ca în orice proces de creație, creatorii au nevoie de timp iar timpul definește CREAȚIA. Nu a fost suficient pentru fiecare în parte pentru a defini procesul stabilit, însă ne-am descurcat – eu fiind nevoită să plec pentru că lucram în alt proiect la Teatrul Municipal ”Bacovia” – Teatrul de Animație, a continuat doamna învățătoare Carmen Leaua, căreia îi mulțumesc transmițându-i felicitările cuvenite. Așadar, dragii mei prieteni, vă mulțumesc că mi-ați oferit ocazia să vă cunosc îndeaproape iar ție, dragă Aura, îți urez succes în ceea ce-ți dorești să faci!

        Aura Leaua, clasa a II-a, elevă la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

        Ziua Drapelului, sărbătorită și în Bacău

          Duminică, 26 iunie 2022, de la ora ora 10.00, Garnizoana Bacău cu sprijinul Unității Administrativ-Teritorială Bacău a organizat o ceremonie militară și religioasă, în Piața Tricolorului din Bacău, cu prilejul sărbătoririi Zilei Drapelului Național.

          „Simbol al dăinuirii şi identității noastre naționale, Tricolorul contopeşte în culorile sale – roşu, galben şi albastru – trecutul, prezentul şi viitorul poporului român.

          Purtat cu mândrie pe mările şi oceanele lumii, arborat cu cinste pe lângă cele mai importante instituții și alianțe din care România face parte, fluturat cu glorie la marile competiții sportive ori de câte ori un compatriot repurtează un succes răsunător sau, pur şi simplu, ilustrat în cărțile noastre de identitate, Drapelul Național este acolo pentru a ne reaminti, întotdeauna, cine suntem. Să-l prețuim şi să-l cinstim cum se cuvine!” a declarat prefectul Lucian Bogdănel.

          A fost inaugurată noua locație a Clinicii Medicale Dr. Zală din Moinești. „Sănătatea ca un întreg”

          Noua locație a Clinicii Medicale Dr. Zală din Moinești a fost inaugurată sâmbătă, 25 iunie, în prezența a numeroase personalități a lumii medicale, cărora li s-au alăturat reprezentanți ai autorităților locale, mediului socio-economic, jurnaliști și întreaga echipă medicală a clinicii.
          Printre cei prezenți la inaugurare s-au numărat Prof. univ. dr. Adrian Cotîrleț, Managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești, Valentin Vieru, Primarul Municipiului Moinești, Prof. univ. dr. ing. Valentin Zichil, Prorector pentru programe de învățământ și activități studențești la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, și Ionuț Merlușcă, director general Dimmer.

          Dr. Fkt. Andrei Zală, PhD, fondator și manager al clinicii, a vorbit despre ceea ce l-a motivat să-și investească toate resursele în crearea unui loc în care să poată susține procesul de vindecare mai eficient și cu mai multă implicare: „Mi-am dorit să reușesc să dau înapoi mai mult decât am primit. Să reușesc să mă implic mai mult și mai eficient în procesul de vindecare al fiecărei persoane care are nevoie de ajutor, dar și să pun umărul la dezvoltarea unei comunități mai sănătoase – pentru că atunci când oamenii sunt sănătoși, pot face orice.”
          După o investiție financiară considerabilă și 8 luni de renovare, Clinica Medicală Dr. Zală își mută întreaga activitate din Moinești în locația din Str. Zorilor. Clinica Dr. Zală este un loc special gândit pentru a oferi servicii medicale multidisciplinare, dezvoltând o legătură între examinarea pacientului, diagnostic și tratamentul potrivit. Dotată cu aparatură de ultimă generație și o echipă medicală formată din doctori cu experiență în sistemul medical, clinica continuă să investească resurse pentru a îmbunătăți calitatea vieții tuturor celor care îi trec pragul, ghidându-se după sloganul „Sănătatea ca un întreg”.

          Dr. Fkt. Andrei Zală

          Prof. univ. dr. Adrian Cotîrleț, Managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești, a subliniat necesitatea creării unor punți de legătură între sistemul de sănătate public și cel privat, cel din urmă venind în completarea serviciilor medicale efectuate în clinici și spitale de stat: „Vreau să subliniez că sistemul medical din Moinești mai dă încă o dată un exemplu de bună practică de sistem de stat-sistem privat complementar, nu concurențial. Pacienții își pot continua aici, la Clinica Dr. Zală, tratamentele primite în cadrul Spitalului din Moinești.”

          „Sunt onorat să particip astăzi la un eveniment care pune în valoare o clădire care până mai ieri stătea în paragină și mă întrebam deseori când treceam prin față ce se va întâmpla și ce va lua ființă aici. Atunci când Dr. Zală s-a hotărât să facă acest pas, l-am încurajat și în același timp l-am sfătuit să aibă în vedere exemplul de bune practici al Spitalului Municipal de Urgență Moinești. Iată că ce vedem astăzi la Clinica Medicală Dr. Zală se ridică la standardele înalte pe care Spitalul din Moinești le-a creat”, a declarat Valentin Vieru, Primarul Municipiului Moinești.

          Odată cu inaugurarea noii locații, clinica și-a extins capacitatea și a întregit serviciile medicale. În cadrul Clinicii Medicale Dr. Zală funcționează acum și un centru de recoltare analize Synevo, cel mai mare furnizor de analize medicale de laborator din România.
          „Deși această investiție nu a venit fără emoții și eforturi, spațiul în care ne-am mutat este considerabil mai mare și ne permite să putem ajuta un număr mult mai mare de oameni, inclusiv prin parteneriatul cu laboratorul de analize medicale Synevo. Astăzi, suntem 24 cei care ne-am asumat o misiune comună: de a îmbunătăți calitatea vieții celor care ne trec pragul. Ne-au adus împreună credința că putem face oamenii bine și valorile care ne servesc drept busolă în fiecare moment: perseverența și dezvoltarea continuă, pasiunea, inovarea, și integritatea”, a declarat Dr. Fkt. Andrei Zală, PhD.

          Inițiativa antreprenorială a fost apreciată de Ionuț Merlușcă, Manager General Dimmer: „Dăruirea cu care văd că echipa lucrează îmi arată că are foarte mari șanse să ajungă la succes și nu în ultimul rând mă bucur ca a ales să investească într-un oraș mic, de provincie, pentru că prin puterea exemplului îi putem motiva și pe alții să investească în inițiative antreprenoriale. Nu doar în zona medicală, dar și în alte industrii.”
          În 2018, Dr. Fkt. Andrei Zală a deschis un mic cabinet de fiziokinetoterapie, după 5 ani de activitate în învățământul superior din Iași și 7 ca fiziokinetoterapeut specialist, doctor în științe și șef al Departamentului de Cercetare Medicală din cadrul Spitalului Municipal de Urgență Moinești.

          Astăzi, Clinica Medicală Dr. Zală numără 2 locații – în Moinești și Onești – și 16 specializări medicale cărora li se adaugă punctul de recoltare analize medicale Synevo și serviciile de estetică facială și remodelare corporală:
          · Fiziokinetoterapie
          · Terapie P-DTR
          · Obstetrică-ginecologie
          · Endocrinologie
          · Dermatologie
          · Neurologie
          · Neurochirurgie
          · Dietetică & nutriție
          · Gastroenterologie
          · Cardiologie
          · Chirurgie generală
          · Pediatrie
          · Urologie
          · Chirurgie vasculară
          · Psihiatrie
          · Analize laborator – Partener Synevo
          · Chirurgie plastică și reconstructivă
          · Estetică facială și remodelare corporală

          „Această abordare holistică va deschide noi perspective în tratamentul și acordarea ajutorului necesar oamenilor aflați în suferință. Mă bucur să știu că în Cadrul Clinicii Medicale Dr. Zală oamenii din Moinești și nu numai au acces la această nouă metodă, P-DTR, o metodă revoluționară care are la bază studiile în neurologie. Sunt convins că medicii care vor lucra aici se vor concentra asupra eliminării cauzelor și nu numai asupra tratării simptomelor”, a declarat prof. univ. dr. ing. Valentin Zichil, Prorector pentru programe de învățământ și activități studențești la ,,Universitatea Vasile Alecsandri” din Bacău.

           

           

           

          Fotbal / Sportul Onești a ratat promovarea în Liga a III-a

          După 3-3 în meciul tur de acasă, campioana Bacăului a pierdut cu 4-3 returul de sâmbătă, de la Vaslui, contra Rapidului Brodoc, golul decisiv fiind înscris pe final de Ponea

          Bacăul rămâne cu două echipe în Liga a III-a: Aerostar și FC Dinamo. CSM Bacău a retrogradat la finalul sezonului 2021-2022, în timp ce campioana județeană Sportul Onești a ratat promovarea în C după ce a pierdut barajul de promovare cu vasluienii de la Rapid Brodoc: 3-3 și 3-4.

          Returul barajului de promovare, disputat sâmbătă, în fața a 1200 de spectatori prezenți în tribunele stadionului de Vaslui a avut un început de coșmar pentru oneșteni, Brodocul coducând cu 3-0 prin dubla lui Ponea și golul lui Iftimie.

          Sportul Onești a redus din handicap până la pauză ca urmare a punctelor semnate de Covaci și Poane, pentru ca ulterior să egaleze la trei prin golul lui Tudorache. Finalul a aparținut însă gazdelor, iar reușita aceluiași Eduard Ponea, autorul unui hat-trick, a adus Rapidului Brodoc victoria cu 4-3 șl, implicit, accederea, în premieră, în eșalonul trei.

          „Este frustrant să pierzi în felul acesta, mai ales că după ce revenizsem de la 0-3 la 3-3, ne gândeam că barajul poate avea un deznodământ fericit pentru noi. Urmează o perioadă în care vom analiza ce avem de făcut pentru mai departe”, a declarat antrenorul grupării oneștene, Costel Munteanu.

          În returul de la Vaslui, Sportul a evoluat în formula: Mercaș, Al. Ștefan, Porumb, Moloman, Boacă (Copăcel), Poane, C. Munteanu, Covaci, E. Tismănaru, Tudorache, Corman. Alături de Rapid Brodoc au mai promovat în C: Viitorul Darabani (Botoșani), Speranța Răucești (Neamț), CSM Sighetu-Marmației (Maramureș), Victoria Carei (Satu-Mare), ACS Târgu-Mureș (Mureș), Olimpic Zărnești (Brașov), CS Universitatea din Alba Lulia (Alba), Phoenix Buziaș (Timiș), ACB Ineu (Arad), Retezatul Hațeg (Hunedoara), Cozia Călimănești (Vâlcea), Dunărea Turris (Teleorman), CS Rucăr (Argeș), CS Amara (Ialomița), CS Păulești (Prahova), CS Dinamo București (București), Voința Limpeziș (Buzău), Unirea Braniștea (Galați), Silvicultorul Maieru (Bistrița Năsăud) și Gloria Băneasa (Constanța).

          Un musical strălucit, electrizant

          Pentru un oraș, un festival de teatru înseamnă mult, îi schimbă parcă aerul cu o adiere proaspătă, îi insuflă o nouă energie, alimentată de curiozitate, de dorința publicului de a vedea, de a simți ceva nou și frumos. Și, prin frecventarea unor astfel de evenimente, calitatea publicului se schimbă, așa cum am avut prilejul să observ, să constat la Buzău, unde, de aproape două decenii există un festival așteptat cu nerăbdare de un public matur, cu gusturi bune, educate. „Buzău Iubește Teatrul” este o denumire de festival care reflectă realitatea despre care vorbeam. La ediția din această vară, desfășurată între 11-18 iunie, o foarte bună selecție a fost făcută de teatrologul Carmen Stanciu, conferențiar universitar la UNATC „I.L. Caragiale” București. Bună cunoscătoare a realității teatrale românești, ea și-a îndreptat atenția spre spectacole bazate pe texte dramatice de valoare, cu o concepție regizorală clară și inventivă, cu o bună interpretare actoricească, aducând și o strălucită montare dintr-un gen mai puțin reprezentat la noi, și anume, un musical. Mă refer la „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht de la Teatrul Excelsior din București. O piesă faimoasă din repertoriul universal, cu o muzică originală de Kurt Weill. Este un spectacol de autor, imaginat de Răzvan Mazilu, care semnează regia, coregrafia și costumele, toate la un nivel de excelență. Cunoscutul coregraf nu încetează să ne uimească, să ne încânte cu musicalurile sale, începând cu „Portretul lui Dorian Gray” și continuând cu „West Side Story”, cu „Cabaret” și Mon Cabaret noir”, „Maria de Buenos Aires”, cu „Fecioarele noastre grabnic ajutătoare” și „Familia Addams”. În afară de ultimul, le-am văzut pe toate, cucerită, de fiecare dată, de impecabilul profesionalism al lui Răzvan Mazilu (un creator de școală a genului, în spațiul românesc), de perfecționismul său, de imaginația bogată, nutrită de cultură, de gustul lui pentru lucrurile excentrice, extravagante, care contrariază și atrag în egală măsură.
          Vorbind despre păcate etern umane, cupiditate, ticăloșie, trădare, „robia trupească”, despre corupția din societate, de la orice nivel al ei, „Opera de trei parale” (amintesc și că, un spectacol bun cu piesa lui Brecht a fost pus în scenă și la teatrul băcăuan, în 1996) își păstrează actualitatea. Deviza acestei montări plină de îndrăzneală stilistică, electrizantă, este „Homo homini lupus est”, satira unei lumi de care, din nefericire, nu ne-am despărțit, căpătând corp scenic prin formula teatru în teatru. Spectacolul, un mix de epoci și de stiluri, în țesătura căruia descoperim multe referințe, citate culturale, are un maestru de ceremonie, raisonneur și bufon, totodată, jucat de un travestit cu chipul lui Marlene Dietrich. Un personaj extraordinar, versatil, de o pregnantă expresivitate, inventat de Răzvan Mazilu. De fapt, în musical, toate personajele trebuie să aibă, pe lângă indubitabile calități actoricești, talent muzical și plasticitatea corporală, pentru că trebuie să cânte și să danseze, și de aceea genul este considerat, pe drept, ca unul greu.
          Ce este nou și interesant în spectacolul lui Mazilu e schimbarea finalului, Mackie Șiș este grațiat, scăpând de spânzurătoare. Pentru că la teatru totul se poate, el fiind văzut de Răzvan Mazilu „ca o posibilă salvare, care pune ordine în haosul existențial, ca o ultimă șansă a unei lumi utopice în care orice este posibil și în care Binele învinge Răul.”
          La Buzău, în ultima seară a festivalului organizat de Teatrul „George Ciprian”, un public numeros și entuziast a aplaudat îndelung pe minunații actori care au evoluat în „Opera de trei parale”, strălucită realizare a unui gen dificil, pretențios. Dar seducător atunci când este bine făcut.

          Profesorul Valeriu Bogdăneț a împlinit 90 de ani

          Prima carte primită cadou, la vârsta de cinci ani

          Valeriu Bogdăneț a împlinit, azi, 26 iunie, 90 de ani. Fiind născut la Soroca, în actuala Republică Moldova, la numai 8 ani, a fost nevoit să plece în refugiu, după ce rușii au ocupat Basarabia. L-a cunoscut foarte bine pe Nicolae Labiș, fiind îndrăgostiți, amândoi, de aceeași fată.

          „M-am născut într-o țară foarte frumoasă care se chema România Mare. Părinții și bunicii locuiau în Soroca, oraș străjuit de una din cetățile ridicate de Ștefan cel Mare în calea invadatorilor”, povestește Valeriu Bogdăneț. „Pot să spun că am avut o copilărie de aur. Părinții mei erau studenți la Iași, tata la chimie industrială, mama la geografie. În primii 5 ani ai copilăriei, părinții erau mai mult oaspeți la noi. Așa că am crescut cu bunicul Dimitrie, care era preot-paroh, român get-beget. Cu el am început să citesc ziarele la 5 ani. Un prieten de familie, aflând că știu să citesc, mi-a trimis prima carte: «Un tăciune și-un cărbune, spune baete, spune!»”. În perioada primului refugiu, din 1940, bunicul sau a fost găsit în biserica de doi soldați ruși, care i-au spus să-și pună căciulă pe cap. El a refuzat, deoarece nu se putea așa ceva în biserica. Rușii, neștiind că bunicul știe rusește, au vorbit între ei și au spus că l-ar fi împușcat dacă-și punea căciula pe cap. În iunie 1940 dacă părinții săi nu plecau la 4 dimineața, să ajungă la podul de la Sculeni pe la 6.30-7.00, ar fi rămas sub ruși. La ora 8.00, tancurile ruseșți au ajuns la graniță și au blocat trecerea. „Am ajuns la Vaslui, la Școala Normală. Absolvisem clasa I dar mi s-au cerut actele. Acestea nu existau și a trebuit să dau examen ca să intru în clasa a II-a. A fost primul meu examen”.

          O întâlnire cu Antonescu

          În 1941 se întoarce în Basarabia, după ce trupele româneșți reușesc să o elibereze. La Fălești, unde tatăl sau era profesor, se făcuse unul din cele cinci centre școlare pentru fiii țăranilor, propuse de Spiru Haret. Se numea „Centrul practic școlar supraprimar cu internat” și era destinat copiilor de la țară care nu puteau merge la liceu, la oraș. Școala avea 20 de hectare de pământ, tractor, inginer agronom, ateliere de tâmplărie, olărit, sculptură, loznițe pentru uscat fructele. Toate acestea pentru ca băieții de la țară să învețe cele de trebuință. După trei ani ar fi urmat și fetele, cu profilul special pentru viața la țară. În 1941, la finele lui iulie, la Fălești a ajuns, în drum spre front, și generalul Ion Antonescu. A fost întâmpinat în fața școlii de cadrele didactice. Între cei care l-au întâmpinat era și Valeriu Bogdăneț. „M-a întrebat unde vreau să dau examen de admitere. I-am spus că la Liceul Internat. «Eu te-aș sfătui, și părinții tăi o să-ți mulțumească pentru asta, să dai examen la Liceul Militar», mi-a spus. A dat examen și a intrat. Al doilea refugiu, cel din 1944, l-a prins la Liceul Militar de la Iași de unde, pentru a fi feriți de urgiile frontului, au fost trimiși la Câmpulung Muscel. Apoi, primii trei elevi din toate clasele liceelor militare au fost trimiși la Colegiul Național Nicolae Filipescu de la Predeal. În clasă cu mine se afla și Ernest Radulian, fiul unui ofițer de aviație, care m-a invitat, nu o dată, să petrec vacanțele la București, pe strada Aroneanu. În ultima vacanță am avut norocul să venim în București cu un camion și am evitat, astfel, bombardamentul din Gara de Nord”.

          Primul cataclism

          Pe 24 iunie 1948, după ce dăduse examenul de capacitate la Liceul Militar „Nicolae Filipescu” din Predeal, s-a produs unul din primele cataclisme ale vieții lui Valeriu Bogdanet. Goarnele au anunțat adunarea în careul din față liceului. S-a ridicat drapelul, s-a cântat imnul liceului – imnul regal nu se mai cânta. Elevii credeau că vor fi anunțate rezultatele unor examene, dar, în câteva minute află de la comandantul liceului și de la ofițeri că unitatea de învățământ se desființează. Toți elevii urmau să plece fiecare în partea sa de țară. „Cu noi era mai ușor, dar cei din ultimul an abia așteptau să-și capete carnetul de conducere și brevetul de pilot”, povestește Valeriu Bogdăneț. A dat un nou examen pentru a intra în clasa a 9-a la Școala Medie din Fălticeni. „Desființarea liceului a fost o mare lovitură pentru noi toți. Ne-am despărțit de profesori, în special de profesorul George Lăzărescu, care preda italiană”. Ulterior, avea să scrie o prefață la o carte dedicată de foștii elevi profesorului de limba italiană.

          Lucia Boroianu și Nicolae Labiș

          Întâlnirea cu Nicolae Labiș

          Valeriu Bogdăneț a ajuns la Fălticeni. Tatăl său fusese numit profesor la Liceul Nicu Gane. Acolo, în toamna lui 1948, mergând spre școală, Valeriu a văzut o firma: OSP: Organizația Sportului Popular. „Am intrat, aveau o masă de ping-pong, sportul meu preferat. Regula era simplă: câștigătorul rămânea la masă. Era acolo un băiețel negricios dar cu niște ochi scăpărători. Am câștigat două partide și m-a invitat la o cofetărie, ca să ne răcorim”. Aceasta a fost prima întâlnire cu Nicolae Labiș. Au urmat multe alte momente în perioada în care Valeriu Bogdăneț a stat la Fălticeni, până a intrat la Facultate. Între timp, a cunoscut-o pe Lucia Boroianu, o fată cu un păr de aur și mers de regină și care avea și o caligrafie excepțională. Ea învăța la Liceul de Fete din Târgu Neamț. „O reuniune, două, trei, un dans și idilă noastră romantică 100% a ținut trei ani până la plecarea mea la facultate„, povestește el. În timp ce savurau o înghețată la celebra cofetărie unde mersese cu Labiș, într-o zi de vară, aglomerată, îl vede pe acesta cu o cupă de înghețată care i se topea în mâini. Nu avea unde să stea așa că l-au invitat la masă lor. Această a fost prima întâlnire a lui Nicolae Labiș cu Lucia Boroianu. Înainte de a pleca la București ne-am luat rămas-bun definitiv pe o bancă din parcul de lângă Primărie. Știam că nu o să ne mai vedem niciodată și i-am spus să aibă grijă de Nelu pentru că cred că o iubește„. Fata a rămas la Fălticeni până la terminarea liceului. Partea interesantă este că Labiș îi scria lui Valeriu Bogdăneț și-i relata mereu ce mai făcea Lucica. „Anii au trecut. În cartea lui Gheorghe Tomozei despre Labiș am găsit și citit ultima scrisoare a lui Nelu către Lucica și care nu a fost expediată niciodată„. Corespondența lui Valeriu Bogdăneț cu Nicolae Labiș a apărut, acum câțiva ani într-o carte pregătită de un biograf al lui Labiș. Lui i-a dat Valeriu Bogdăneț și fotografiile celor doi: Nelu și Lucica, pe care avea să le revadă în casa memorială de la Mălini.

          În fotografie cu Nichita Stănescu și Ana Blandiana, veniți in vizită în Bacău.

          O viață de om

          La facultate a intrat al doilea dar a fost dat afară după o lună odată cu toți cei care aveau în acte ca loc al nașterii URSS. Pe buletinul său era scris că era născut în Soroca – URSS și, deci, își părăsise țara. După trei luni de lupte cu birocrația, reușește să demonstreze că se născuse în România și nu era „element dușmănos” la adresa URSS. Reușește să se reînscrie, culmea ironiei, la „Maxim Gorki”, la facultatea de limba rusă. Primește repartizare la Piatra Neamț, de unde este chemat în Bacău, la Bacovia, actualul Colegiu Ferdinand I. Apoi la Alecsandri. Între multele realizări ale sale se numără și înconjurul României cu un vagon de cale ferată. „Cinci profesori și o mulțime de elevi am pornit-o prin țară. Avantajul era că vagonul putea fi atașat oricărui tren”. În paralel cu predarea limbii ruse, Valeriu Bogdanet a practicat cu succes fotografia și, uneori, jurnalismul scris, fiind primul ziarist care a scris despre Nadia Comăneci. În 40 de ani a publicat peste 6.000 de fotografii în 17 ziare, reviste sau almanahuri. A tradus și publicat din Pușkin, Lermontov, Maiacovski, Fadeev, Soljenițîn și Pasternak.

          La 1 iunie 1956, o delegație a Sovietului Suprem al URSS a vizitat Bacăul. Orașul i-a intamplinat cu prima pagină a ziarului Steagul roșu scrisă bilingv – în românește și în rusește. De episod s-a făcut vinovat Valeriu Bogdanet, profesor de limba rusă, care a avut nevoie de câteva zile pentru a culege textele împreună cu câțiva foști elevi. A ajutat foarte mult și faptul că tipografia ziarului avea și setul de litere chirilice.
          Fotografia Hotelului Decebal – originalul și apariția în ziar. Se observă statuia lui Vasile Roaită pe locul aproximativ al amplasării viitoare a statuii lui George Bacovia
          Nicolae Ceaușescu, vizită în Bacău. Fotograf: Valeriu Bogdăneț
          Primul articol despre viitoarea stea a gimnasticii, Nadia Comăneci. Fotogragrafiile și textul: Valeriu Bogdăneț

          Ce cred eu despre războiul din Ucraina? Cred că gestul lui Putin nu a fost întâmplător. Dar nu cred că a fost informat suficient de starea în care este Armata Rusă, de increderea pe care o au în generalii lor și nu știu dacă era momentul prielnic să se înceapă o asemenea acțiune. Desigur, îmi amintesc și de faptul că în 1941, Rusia era socotită un colos cu picioare de lut. Și nu pot să uit nici de regimentele ucrainene care s-au înrolat în Armata germană. Azi toată lumea cred că înțelege că dacă Rusia ar fi pierdut Ucraina, era total descoperită și NATO ar fi ajuns la granițele ei. Vreau să mai spun așa: Crimeea a fost dintotdeuna a Rusiei, până a venit Hrușciov care a dăruit-o ucrainenilor.

          Valeriu Bogdăneț

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Drapelul României, arborat de jandarmii băcăuani pe varful Șandru – VIDEO

          Ziua Drapelului Naţional a fost sărbătorită de către Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău la înălţime. Drapelul Naţional al României a fost arborat pe Vârful Șandru, la 1640 m altitudine, în Munţii Nemirei.

          Patru jandarmi montani din cadrul Postului de Jandarmi Montan Slănic Moldova au omagiat această zi prin arborarea Drapelului Naţional pe vârful Șandru, marcând astfel această sărbătoare importantă din istoria ţării noastre.

          „Ne bucurăm că am avut această misiune nobilă și că în această zi importantă drapelul tricolor flutură la înălţime.

          Pentru noi este un sentiment aparte, un act de onoare pe care îl săvârșim de Ziua Drapelului Național”, a declarat plutonierul adjutant Florea Stefan, șeful Postului de Jandarmi Montan Slănic Moldova, participant la această activitate.

          Eminescu, Eminescu, Eminescu…

          O poveste de dragoste atât de statornică precum cea a lui Ștefan Munteanu întru Eminescu nu este de trimis doar în antologia spiritului, ci și de așezat într-un tezaur al fidelității față de valorile care oferă sens ființării noastre. Dacă lui Ștefan Munteanu i-ai răpi, prin absurd, bucuria de a trăi ca explorator al universului eminescian, l-ai jefui de rosturile esențiale ale cugetării, ai comite un fel de crimă de lezmajestate. Pentru filosoful universitar, Eminescu este Eminescu, Eminescu, Eminescu…, un Gânditor, nu doar un Poet de excepție…
          Cu ,,O istorie a opiniilor privind filosofia lui Eminescu”, vol. al III-lea (București, Editura Eikon, 2022), Ștefan Munteanu își centrează popasul reflexiv pe expertiza eminesciană oferită de trei repere critice: filosoful universitar Tudor Ghideanu, cel hărăzit și cu un rar talent literar, Liviu Rusu, estetician, critic și istoric literar, și Mihai Ciurdariu, filosof estetician. Și cu acest volum, cel încununat de Academia Română cu Premiul ,,Ion Petrovici” pentru dragostea întru Eminescu argumentează că fără aplecarea filosofilor asupra operei eminesciene înțelegerea valorii Poetului-filosof n-ar fi pe deplin posibilă.
          Tudor Ghideanu, ,,spirit profund, spontan și predispus la polemică” (Șt. M.), reper în concertul elevat al vocilor filosofiei contemporane, este cel care l-a ajutat pe autorului volumului să descopere ,,că arborele care susține creația geniului eminescian trebuie lăsat în legea lui. Un asemenea arbore nu suportă portaltói. De aceea, orice intervenție cu mlădițe politice ori religioase nu poate conduce decât la eșec. Iar încercarea, faptă orgolioasă, nu rămâne nesancționată”. ,,Calea către metafizică”, ,,Ontologia posibilului și realului”, ,,Archaeus, identitatea și libertatea”, ,,Despre jignirea Archaeusului…”, ,,Ființa și noima structurilor negative”, ,,Nostalgia după absolut. Visul nemuririi”, ,,Filosofia politică. Teoria statului și dreptului”, ,,De la teoria muncii productive la teoria păturii superpuse” sunt doar câteva dintre provocările de esență ale lui Tudor Ghideanu asupra cărora Ștefan Munteanu privește critic, pentru a ne dezvălui noi orizonturi ale cugetării filosofice eminesciene.
          Scrutând opiniile lui Liviu Rusu, estetician, critic și istoric literar, spiritul polemic ștefanmuntenesc se află în zilele sale de grație. Centrându-și atenția asupra lucrării acestuia, ,,Schopenhauer și Eminescu”, autorul argumentează că profesorul clujean ,,comite o mare nedreptate față de poetul-cugetător, atunci când susține că «Schopenhauer a fost cu adevărat ghidul filosofic al lui Eminescu»”. Accentuând gândul că ,,Liviu Rusu, la întâlnirea cu Eminescu, nu este un mare câștigător”, concluzionează obiectiv că acesta ,,nu a luat în calcul faptul că personalitatea creatoare a lui Eminescu s-a manifestat unitar”, ,,ajungând să vorbească de două niveluri ale cugetării eminesciene: unul teoretic, de suprafață, de împrumut, prin care face schopenhauerism, și un nivel al profunzimii, autentic, al practicii poetice”. ,,Cam la același rezultat” ajunsese și Tudor Vianu, dar ambii, conchide Ștefan Munteanu, încercând ,,să-l facă mai viguros pe Eminescu, separându-l de Schopenhauer, i-au sacrificat vitalitatea, originalitatea, crezând că fac un lucru bun”.
          În exercițiul academic pe care-l realizează cercetând studiile lui Mihai Ciurdariu, acest ,,mare eminescolog” care-l privește pe Eminescu și din orizonturi în care ne așteaptă Nietzsche, Kant, Hegel, Schopenhauer, Cusanus, Bruno sau Laplace, Ștefan Munteanu concluzionează ca de obicei, convingător: ,,Este adevărat că și el exagerează puțin, atunci când delimitează, la Eminescu, filosofia «teoretică» de încărcătura filosofică a poemelor. Însă dincolo de această exagerare este lăudabil faptul că a înțeles, până la urmă, că toate «speculațiile filosofice» din opera lui Eminescu sunt procedee artistice conștient folosite […]. A înțeles că, pentru autorul Luceafărului, poezia și filosofia formau o unitate indestructibilă, pe drumul către perfecțiune”.
          Volumul, care poate fi receptat și ca un (nou) balsam pentru vânătăile pe care unii le-au pricinuit creației eminesciene, consolidează statutul de eminescolog aplaudat al lui Ștefan Munteanu, oferă nuanțe critice inedite, provocatoare, o valoare adăugată care deschide și alte orizonturi de înțelegere profundă a moștenirii-tezaur pe care Eminescu ne-a dăruit-o.

           

          Cronicile presei: Cum descoperi un copil minune și un autograf celebru

          Gazetarul trebuie să observe și să fie atent la detalii, pentru că altfel n-ar exista diferență dintre un cititor oarecare și-un jurnalist. N-am știut această lecție, pentru că am furat meseria din mers și mai mult pe instinct la începutul carierei care s-a întins pe 30 de ani până acum.

          O expoziție plictisitoare și cumva din obligație

          Pe când eram la secția de cultură de la Ultima Oră, tatăl meu m-a rugat să merg la o expoziție de pictură de grup de la o școală generală, unde are lucrări și fiica unui amic. Iubesc copiii dintotdeaună, că aduc bucurie prin geniul lor și pofta de viață, dar o astfel de propunere vine pentru un gazetar chitit pe investigații ca nuca-n perete.

          Așadar, m-am dus într-o dimineață la 10 să văd ce opere colosale au elevii de-a IV-a de la Școala Miron Costin. Evident că a fost o expoziție cuminte, fără nimic spectaculos, dar mi-a sărit în ochi o pată de culoare pe un peisaj, unde luna nu o puteai rata. Am întrebat cine este autorul lucrării, iar întâmplarea a făcut să fie fix fetița prietenului de care-mi pomenea tata: Roxana Donisanu. Așa mi-a venit ideea să nu mă opresc la o știre despre un vernisaj oarecare, ci să văd ce mai pictează.

          Am rămas impresionat, mi-a ieșit un interviu bun cu un copil chiar genial, cu note de 10 la toate obiectele și mai târziu olimpic, care avea un fel special de a picta. După atâția ani nu știu dacă ei i s-a spus prima oară Micuța Picasso sau Alexandrei Nechita, dar nici nu mai contează. A intrat în fundația copiilor supradotați, a avut o groază de expoziții, premii peste premii și o promisiune îndeplinită. Pe vremea când erai puștoaică, am întrebat-o ceva banal: ce vrei să fii când vei fi mare? Și la cei 9 ani, cred, Roxana a mărturisit surprinzător: doctor, pentru a avea grijă de părinții mei când vor fi bătrâni și să-i vindec. Dar ce faci cu pictura, am mai descusut-o. Ea: e doar un hobby. După liceu, talentata artistă a plecat la Facultatea de Medicină de la Cluj, apoi și-a făcut masterul în Franța, unde a și rămas. Operele ei pot fi cumpărate din colecții private sau din tot felul de galerii de artă. Și pornirea a fost o amiciție, apoi o lună specială în acuarelă, după care ideea unui interviu. Amănunte care au dus-o pe culmi, cu meritul ei, evident, dar care poate ar fi fost greu remarcat, dacă n-ar fi apărut în presă.

          Un autograf surpriză

          Lângă Parcul Trandafirilor din Bacău se afla pe colț un anticariat, unde eram cumva abonat. Eram îndrăgostit de cărțile vechi și plecam mereu măcar cu o plasă plină. Aveam obiceiul să le răsfoiesc, nu doar să văd autorul și titlul, iar uneori găseam vederi, scrisori, dedicații și chiar autografele autorilor. Așa am găsit două exemplare dintr-o povestire de Panait Istrati. Una dintre cărți avea autograful original. Le-am luat pe amândouă la un preț ridicol, cu frică să nu vadă vânzătoarea autograful, că atunci ar fi costat mult. Profesorul Ioan Dănilă mi-a confirmat că e autentic și chiar a fost ușor invidios pe norocul meu, fiind un colecționar împătimit. Noroc că am fost atent la detalii și am observat ceea ce nici vânzătorul și nici ceilalți clienți n-au văzut. Abilități obligatorii pentru jurnaliști, nu doar de investigație. Altfel, apar articole banale pe care le-ar fi putut scrie oricine a fost prezent la un eveniment. Dacă ai calitățile enumerate, atunci vei oberva că și un coș de gunoi e subiect de anchetă. Despre el în următorul episod.

          Despre autor pe scurt

          Tiberiu Lovin lucrează de 30 de ani în presă, a debutat la Deșteptarea, a scris la cele mai importante ziare ale timpului, iar de 12 ani este freelancer, colaborează la diverse publicații și conduce un site de știri și anchete din Transilvania: Ceasul Cetății.

          ÎN MIEZUL VERII, NAȘTEREA SF. PROROC IOAN BOTEZĂTORUL

          În cea de-a 24-a zi a lunii Iunie, Biserica sărbătorește Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul. Fiul Elisabetei și al preotului Zaharia, ultimul mare proroc al Vechiului Testament, cel care face legătura cu Noul Legământ, este cunoscut ca fiind Înaintemergător al Domnului. Pentru că a prevestit, prin cuvânt și faptă, venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu.
          Este interesant a evidenția faptul că în calendarul ortodox sunt celebrate liturgic doar trei zile de naștere ale unor persoane sfinte: Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul (24 iunie), Nașterea Domnului (25 decembrie) și Nașterea Maicii Domnului (8 septembrie). Și nu întâmplător, căci toate aceste date fac trimitere la momente hotărâtoare ale istoriei mântuirii. Mai mult decât atât, întâiul capitol al Evangheliei Sfântului Luca pune în lumină nașterea Sfântului Ioan Botezătorul și cea a Mântuitorului Hristos, petrecute la șase luni distanță. Evenimentele-s prezentate într-un oarecare paralelism: se face cunoscut cum Arhanghelul Gavriil se arată Maicii Domnului, vestindu-i Întruparea minunată și nașterea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu. Cu ceva timp înainte, însă, același trimis al Domnului se arată lui Zaharia, preotul cetei preoțești a lui Abia, omul stăpânit de întristarea de a nu putea avea copii. În timpul slujirii de la Templu, i se vestește că i se va naşte un fiu, numit Ioan, de a cărui naştere mulţi se vor bucura. Proorocul Ioan și Domnul Iisus sunt prezentați în evanghelia a treia a fi înrudiți nu doar trupește, ci și în tot ceea ce înseamnă misiunea lor mântuitoare, anume propovăduirea înaintea lumii a faptului că s-a apropiat Împărăția Cerurilor. Și încă ceva… datele de 24 iunie şi 25 decembrie sunt apropiate solstiţiului de vară, când ziua începe să se micşoreze, respectiv solstiţiului de iarnă, când ziua începe să crească. Pare a se împlini prin acestea ceea ce însuşi Sfântul Ioan Botezătorul a anticipat: „Acela (Hristos) trebuie să crească, iar eu să mă micşorez.” (Ioan 3, 30). Domnul Îşi va începe misiunea mântuitoare în momentul în care Sfântul Ioan și-o încheia pe a sa. Iar această „micşorare” îi va crea Sfântului Ioan Botezătorul o bucurie iruptă din taina credinţei, legată de trăirea realităţii şi a manifestării puterii lui Dumnezeu pe pământ prin Hristos – Mesia, Cel îndelung aşteptat.
          Ne aflăm și în apropierea duminicii închinate Sfinților Români. Așezarea în calendar, imediat după Rusalii și îndată după Duminica Tuturor Sfinților, arată modul în care Duhul Sfânt se imprimă în fiecare națiune, pe măsura credinței și a făptuirii. Dar faptul că noi înșine putem deveni ucenici adevărați ai Mântuitorului, pregustând Viața. ….împreună cu Sfântul Ioan!

          Inspector scolar,
          pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu

          .

          Cultivarea limbii române în liceu

          Ţintă şi carte

          M-am prevalat de avantajele fontului italic şi am scris cu litere cursive trei mesaje: un obiectiv fundamental al învăţământului nostru, o sintagmă apropiată de numele unei discipline şi, nu în cele din urmă, titlul unei cărţi apărute în 1983, la Editura Didactică şi Pedagogică. Autorii de pe coperta acesteia sunt în ordine alfabetică: Mihai Gafencu, Dorina Mărgineanţu, Vasile Şerban, Vasile D. Ţâra, eminenţi dascăli de limba şi literatura română din Timişoara.

           

          Centenarul unui lingvist

          Exemplarul din faţa mea (al doilea) i-a aparţinut lui Mureş Covătaru, profesor la Liceul Economic Bacău şi scriitor, şi poartă dedicaţia singurei autoare din colectivul de mai sus. Coordonatorul întregii lucrări este Vasile Şerban (18 iun. 1922 Vârciorova-Iloviţa, Mehedinţi), decanul de atunci al Facultăţii de Filologie de la Universitatea din Timişoara. A fost specialist nu doar în sintaxa limbii române, ci şi în domenii conexe: gazetăria (cu „Exprimarea corectă în jurnalistică”, 1996, sau „Fonetica”, 1997, ambele în „Biblioteca de jurnalistică”) ori folcloristica (a cercetat „Fapte de limbă bănăţene în culegerile de folclor ale lui G. Catană”, în 1965). Împreună cu un alt filolog, Gh. Ivănescu, a editat culegerea lui Mihai Costăchescu „Cântece popolare româneşti”.

           

          De ce cultivarea limbii române

          Ne explică în prefaţă Autorii, dar noi ghicim vocea lui Vasile Şerban: „Grija pentru păstrarea nepreţuitei comori lăsate din străbuni, care este limba noastră românească, se manifestă permanent din partea multor oameni de cultură”. Cultivarea ei presupune efortul „de a i se respecta structura, mlădierea şi expresivitatea”, dar şi „cunoaşterea şi respectarea trăsăturilor specifice fiecărui stil funcţional în parte”. Profesorul este ferm şi mereu actual: „Nu este admisă «poetizarea» exprimării ştiinţifice, care trebuie să se distingă prin claritate şi precizie. De asemenea, trebuie evitată utilizarea exagerată a neologismelor, a «neaoşismelor», a termenilor arhaici, argotici sau de jargon, chiar dacă avem impresia că introducerea lor în comunicare dă un plus de «culoare» exprimării noastre”. Suntem obligaţi „la o atitudine activă faţă de toţi cei care «strică» limba, nerespectându-i normele”.

           

          Avem voie să intervenim în ortografia unui scriitor?

          Dacă luăm în seamă adaptarea făcută de autorii cărţii citate, da. Vasile Şerban, coordonatorul, reproduce celebrele versuri din „Testamentul” Văcăreştilor, ca permanent imbold spre „Creşterea limbii româneşti/ Şi-a patriei cinstire” (p. 4), în loc de „limbei” şi „Ş-a”, cum e în original şi cum apare în alte lucrări.