joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 597

Guvernul României alocă 10 milioane de euro pentru Bacău din Fondul de rezervă

prefectul Lucian Bogdănel

Într-o declarație oficială, prefectul Lucian Bogdănel a anunțat că Guvernul României a aprobat o alocare semnificativă de fonduri pentru municipiul Bacău. Astfel, suma de 10 milioane de euro (peste 50 de milioane de lei) a fost alocată din Fondul de rezervă al Executivului pentru echilibrarea bugetului local și acoperirea cheltuielilor curente și de capital.

Decizia a fost luată în cadrul ședinței Executivului de ieri și vine în sprijinul nevoilor financiare ale comunității băcăuane. Prefectul Lucian Bogdănel a subliniat că această alocare de fonduri contrazice zvonurile nefondate conform cărora Guvernul ar fi „tăiat” din bugetele destinate municipiului Bacău.

„Este o sumă considerabilă care demonstrează implicarea constantă a Guvernului în susținerea comunității băcăuane. Premierul Marcel Ciolacu și echipa sa sunt mereu aproape de nevoile reale ale municipiului Bacău”, a declarat prefectul Bogdănel.

Cu toate acestea, prefectul a invitat conducerea Primăriei Bacău la o abordare mai prudentă și mai responsabilă în gestionarea fondurilor publice în cursul anului 2024. El a subliniat necesitatea unei cheltuieli raționale și a evitării risipei de bani, precizând că aceasta este o oportunitate pentru o administrare mai eficientă a resurselor financiare ale orașului.

În contextul aceleiași ședințe de Guvern, au fost alocate și fonduri pentru municipiile Onești și Moinești, subliniindu-se angajamentul Executivului față de dezvoltarea echilibrată a întregii regiuni.

Turturica diamant – exponatul lunii februarie 2024, la Vivariul Bacău

    Denumită științific Geopelia cuneata, turturica diamant este o specie fascinantă de pasăre care face parte din familia Columbidae. Cu un aspect distinctiv și un comportament interesant, această specie este originară din Australia și se bucură de o popularitate crescută în rândul iubitorilor de păsări exotice.

    Turturica diamant se remarcă prin penele sale viu colorate și un model unic în formă de diamant de pe gât și piept, de unde își și trage numele comun. De obicei, masculii au culori mai intense și un model mai pronunțat decât femelele. Cu o lungime medie de 20-23 de centimetri, această pasăre de talie mică atrage privirile cu aripile sale alungite și coada ușor în formă de evantai.

    Această specie de turturică preferă habitatele deschise și regiunile de coastă, inclusiv zonele umede și cultivate, unde găsește hrana și resursele necesare cu ușurință. Dieta sa include semințe, fructe, dar și insecte mici, făcând-o o pasăre omnivoră. În mediul său natural, turturica diamant este adesea observată în grupuri mari, formând stoluri zgomotoase și sociale.

    Un aspect remarcabil al comportamentului acestei specii este ritualul său de curtare, care constă într-un dans complex și arătător de aripile colorate. Masculii își folosesc coada și penajul pentru a atrage atenția femelelor în timpul acestei demonstrații de curte. După împerechere, cuplurile rămân adesea strâns legate, contribuind la creșterea puiilor.

    În captivitate, turturica diamant a devenit o alegere populară pentru iubitorii de păsări exotice datorită frumuseții sale și comportamentului său prietenos. Cu toate acestea, pentru a asigura bunăstarea și fericirea acestei specii în captivitate, este esențial să le oferiți un mediu adecvat, cu spațiu suficient pentru zbor și joc. O dietă echilibrată, care imită cât mai fidel dieta lor naturală, este, de asemenea, esențială pentru sănătatea lor optimă.

    Amenzi de peste 100.000 de lei pentru deținătorii de câini periculoși

      Pe parcursul anului 2023, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor Bacău au desfășurat activități specifice de verificare și control în județ.

      În cea de-a doua parte a anului trecut, în urma activităților desfășurate au fost verificați 200 de proprietari de câini periculoși și 71 de deținători de exemplare din categoria câinilor agresivi.

      Totodată, au fost înmânate pliante ce conțin obligațiile deținătorilor de animale prevăzute de legislația în domeniu (HG nr. 984/2005, Legea nr. 205/2004, OUG nr. 55/2002, OUG nr. 155/2001). Astfel, polițiștii au procedat la informarea deținătorilor de câini cu privire la obligațiile legale ce le revin și le-a fost stabilită o perioadă de conformare pentru punerea în legalitate a posesorilor de câini din categoriile vizate sau inițierea acestor demersuri prin depunerea documentelor la autoritățile responsabile.

      Având în vedere neregulile constatate, polițiștii au aplicat 226 de sancțiuni contraventionale, în valoare de 108.000 de lei.

      În context, au fost efectuate 20 de informări către autoritățile publice locale cu privire la obligațiile ce le revin privitor la câinii fără stapân.

      Scopul activităților a fost acela de creștere a siguranței cetățeanului în spațiile publice și de a reduce riscurile producerii unor evenimente negative în care sunt implicați câini agresivi sau periculoși, atât prin desfășurarea de activități preventive, cât și prin aplicarea cu fermitate a prevederilor legale din acest domeniu, atunci când se constată abateri de la normele legale incidente.

      Polițiștii continuă activitățile și în acest an în vederea informării cetățenilor cu privire la ogligațiile ce le revin pentru evitarea intrării sub incidența legii penale sau contravenționale din domeniul protecției animalelor.

      Polițiștii reamintesc obligaţiile deţinătorilor de câini şi condiţiile deţinerii acestora

      Proprietarii sau deţinătorii temporari ai câinilor din categoriile menționate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
       să aibă vârsta minimă de 18 ani;
       să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
       să nu fi fost condamnaţi pentru săvârşirea unei infracţiuni contra persoanei.

      Proprietarii sau deţinătorii temporari ai câinilor prevăzuţi au obligaţia să înregistreze câinii la Asociaţia Chinologică Română, afiliată la Federaţia Chinologică Internaţională, şi să inscripţioneze în mod vizibil, la intrarea în apartament sau în imobil ori pe împrejmuirea aferentă imobilului respectiv, avertismentul „Câine periculos” sau, după caz, „Câine agresiv”, printr-o plăcuţă având dimensiunile de cel puţin 15 x 25 cm.

      Peste 7,2 MILIOANE de ucraineni au intrat în România de la începutul războiului

        În data de 31.01.2024, prin punctele de frontieră de la nivelul întregii țări, s-au desfășurat intens formalitățile de control pentru aproximativ 131.100 de persoane, atât cetățeni români cât și străini, alături de peste 43.100 de mijloace de transport.

        Pe sensul de intrare în România, au fost înregistrați 62.442 de persoane, dintre care 7.025 erau cetățeni ucraineni.

        Această cifră face parte dintr-un val de intrări care a început încă din perioada pre-conflict, de la data de 10.02.2022. Astfel, la nivel național, de la începutul războiului, au intrat în România nu mai puțin de 7.232.742 de cetățeni ucraineni.

        Numai în luna ianuarie 2024, s-a înregistrat sosirea a 215.546 de cetățeni ucraineni prin cele 6 puncte de trecere a frontierei cu Ucraina: Halmeu, Sighetu Marmației, Vicovu de Sus, Siret, Racovăț și Isaccea. Această creștere semnificativă a intrărilor poate fi atribuită contextului regional tensionat și cautării de siguranță și stabilitate de către cetățenii ucraineni.

        Situația de la frontiera dintre cele două țări rămâne în atenția autorităților, care continuă să gestioneze fluxurile migratorii și să asigure securitatea națională.

        Tiberiu Ioniță la Deșteptarea Podcast

        «Nu există persoană care să nu-și fi dorit să urce pe scenă» spune Tibi Ioniță, fiul regretatului folkist „Gil Ioniţă”, el însuși cantautor.

        Mașina Primăriei din Zemeș furată de un tânăr care a vandalizat alte două autoturisme

          În cursul nopții trecute, un autoturism deținut de Unitatea Administrativ-Teritorială Zemeș a fost furat din zona de parcare în apropierea primăriei. Hoții au profitat de faptul că mașina era lăsată neasigurată, cu cheile în contact. Cu toate acestea, polițiștii moineșteni au reușit să recupereze vehiculul într-un timp record.

          Forțele de ordine au demarat imediat activități de căutare și investigare, care au condus la identificarea autoturismului sustras. În același timp, s-a reușit identificarea și depistarea unui bărbat în vârstă de 29 de ani, domiciliat în comuna Măgirești, care este acum bănuit de comiterea faptei.

          Poliția a precizat că, în prezent, se desfășoară cercetări în cadrul unui dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de furt calificat. Suspectul va fi adus în fața justiției pentru a răspunde pentru acțiunile sale, iar autoritățile continuă să investigheze circumstanțele exacte ale incidentului.

          În urma anchetei inițiate de poliție, s-a descoperit că autorul furtului nu s-a limitat doar la sustragerea autoturismului, ci a provocat și pagube semnificative vehiculelor parcate în proximitate. Hoțul a avariat două mașini, smulgând casetofonul de la una dintre ele și distrugând cablul de la stația de emisie-recepție a celeilalte. Tânărul; va fi cercetat și pentru infracțiunea de distrugere.

          Prof.înv. Mirela Spiță: ”Îmi doresc să fiu un antrenor bun pentru elevii mei”

          În perioada 2 – 3 februarie 2024, se desfășoară în Bacău, în premieră, Forumul Merito Moldova, un prestigios eveniment educațional, organizat, la nivel local, sub coordonarea profesorului pentru învățământ primar Mirela Spiță. Tot Mirela Spiță a inițiat în Bacău, în 2019, PROVOCARTE, un festival de lectură unic în țară, ce transformă Parcul ”Cancicov”, de Ziua Educației, într-un tărâm al iubitorilor de carte. În acest interviu, Mirela Spiță, numită ”învățătoarea viitorului”, vorbește despre istoria proiectului PROVOCARTE, devenit fenomen, în timp ce noi descoperim viziunea unui profesor băcăuan care schimbă lumi.

           Doar împreună este posibil să avem impact durabil asupra educației locale” 

          Maria – Alexandra Vaman:   În acest în week-end, în Bacău, se desfășoară prima ediție băcăuană a Forumului MERITO. Ce este și cui se adresează acest eveniment.

          Mirela Spiță: Forumul MERITO Moldova, derulat în perioada 2-3 februarie 2024, se înscrie pe linia directoare a misiunii Proiectului MERITO: împreună transformăm meseria de profesor, în sensul recredibilizării și profesionalizării ei. Evenimentul este contextul în care profesorii MERITO inițiază și organizează voluntar acțiuni al căror scop este de a dezvolta comunități de învățare prin intermediul activităților experențiale. Tema pentru acest sfârșit de săptămână este „Întoarcerea la DE CE în contextul erei digitale” și are ca punct de start conferința „Profesorul expert”, susținută de Măriuca Talpeș, inițiatorul Proiectului MERITO. În cadrul atelierelor, în care s-au înscris peste 240 de participanți din rândul educatoarelor, învățătorilor, profesorilor, directorilor de școală, învățăm împreună să proiectăm strategii didactice care să pună în evidență atributele unui profesor expert, aflat în era digitală. Și cum elevii și părinții sunt parte din calitatea educației, patru dintre ateliere le sunt dedicate.

          Maria – Alexandra Vaman:  Sunteți persoana care a adus Forumul Merito în Bacău. De ce ați dorit să faceți acest lucru?

          Mirela Spiță: Doar împreună este posibil să avem impact durabil asupra educației locale! Acesta este crezul care a condus spre inițierea, organizarea și derularea Forumului MERITO Moldova, aflat pentru prima dată în Bacău. Este, în esență, un context provocator de învățare pentru profesorii din zona Moldovei.

          Maria – Alexandra Vaman:  Ce înseamnă să fii oraș gazdă a Forumului Merito? Ca însemnătate, dar și ca organizare.

          Mirela Spiță: Însemnătatea este dată de premiera unui asemenea eveniment în care beneficiem de expertiza profesorilor MERITO, dobândită prin lecturi de specialitate, prin practica validată de cercetări la clasă. Din perspectiva organizării, este o excelentă provocare de a identifica parteneri valoroși care să contribuie la obținerea impactului preconizat.

          ”Eu cred în modelul pe care copilul îl ia de la propriul părinte”

          Maria – Alexandra Vaman: Sunteți, de asemenea, inițiatoarea Proiectului Provocarte, un proiect unic în România, care în 2023 a ajuns la a patra ediție. Care este povestea acestui proiect?              

          Mirela Spiță: Nu e prima dată când vorbesc despre poveste. Semnez cu elevii mei contracte pentru lectură.

          Prima parte din contract o reprezint eu, învățătoarea Clasei Viitorului, a doua parte din contract este reprezentată de către elev, însoțit de familie; între aceste două părți se încheie Contractul pentru lectură, pe durata vacanței de vară.

          Eu mă oblig să le dăruiesc o carte, mă oblig să le creez un context provocator de dezvoltare, iar ei se obligă să citească: 10 cărți fiecare copil și câte trei cărți fiecare părinte, pentru că eu cred în modelul pe care copilul îl ia de la propriul părinte și atunci fiecare familie vine, la sfârșit de vacanță, cu câte 16 fișe de lectură. Copilul negociază cu părintele, tot pe baza acestui contract, încât să primească o recunoaștere a muncii. În felul ăsta, Teodora a primit o orgă (Teodora este acum elevă la Colegiul de Artă), Robert și-a căpătat propria cameră și nu a mai dormit cu părinții. Alții au obținut o pizza, un alt elev a căpătat ajutor, pentru că doar asta și-a dorit din partea părinților, ajutor.

          S-a întâmplat ca Andreea să mă sune să îmi spună: ”Doamna, vreau să rup contractul cu tine”. ”De ce?”. ”Ești cea mai rea învățătoare. Ești singura care dă de citit”. ”Nuu, sunt multe învățătoare care își îndeamnă elevii să citească”. Fetița face parte dintr-o familie cu cinci copii, aproape toți la școală; aproape toți, pentru că ultimul încă învață să meargă. ”Doamna fratelui meu nu i-a dat de citit, nici doamna… surorii mele nu i-a dat, ești singura învățătoare care dă”. Am promis că voi fi alături de ea toată vara, așa încât să respecte contractul, pentru că nu există nici o clauză de rupere a contractului. I-am mai promis că în toamnă, în Parcul ”Cancicov”, vor fi multe prietene de-ale mele, învățătoare, care „dau” și ele de citit copiilor. Și așa a început PROVOCARTE.

          La prima ediție a proiectului, i-am zis Andreei: „Draga mea, toată lumea este aici pentru tine. Ele sunt prietenele mele, învățătoare care „dau” de citit copiilor. Și, uite așa, am început să rostogolesc și ediția a doua și ediția a treia și am ajuns și la cea de-a patra ediție, în care  avem și un record: am strâns aproape 1000 de cărți. Douăzeci de clase din medii defavorizate vor fi dotate cu câte o minibibliotecă echipată cu 50 de cărți; vom desfășura ateliere de literație cu elevii, așa încât să îi provocăm să se alăture următoarei ediții a proiectului.

          ”Este o provocare să citești într-o lume în care oamenii cred că lectura este perimată 

          Maria – Alexandra Vaman: De ce ați ales acest nume pentru proiect?              

          Mirela Spiță:   Pentru că este o provocare să citești într-o lume în care oamenii cred că lectura este perimată, când media prezintă alte modele decât modele de clădire, de devenire profesională. Este nevoie de repere. Și cartea întotdeauna este un reper pentru o dezvoltare personală. E o provocare să renunți la device-uri și să poți să intri într-o carte, în povestea  pe care o citești.

          Maria – Alexandra Vaman: Cum a fost primit acest proiect de către Inspectoratul Școlar Județean Bacău?             

          Mirela Spiță: Oficial, primesc documentele, le aprobă și acțiunile au loc. În această ediție, inspectorul de specialitate ne-a ajutat mult la identificarea claselor care au interes pentru lectură și nu au bază materială. Spre ei ne orientăm donațiile.

          Maria – Alexandra Vaman:  Dar de către comunitatea școlară băcăuană?                

          Mirela Spiță: Crește exponențial. Prima ediție a avut invitați doar 11 prieteni-profesori și elevii lor. Au venit mai puțini decât mă așteptam. A doua ediție, 58 de profesori, cu elevii; a treia ediție, aproape 100 și la ediția din 2023 s-au înscris 150. Și sigur în 2024 vom fi 300, și, cu ajutorul vostru, pentru că vom promova proiectul. Am trimis prietenilor mei din țară ideea de PROVOCARTE și deja au cerut acordul să rostogolească și la ei în oraș PROVOCARTE.

          Maria – Alexandra Vaman : Câte școli au participat cu fișe de lectură la ediția din 2023?                

          Mirela Spiță: Nu am contorizat. Îmi scapă informația, este un responsabil care a înregistrat participanții, mă voi interesa. Știu că am întins 860 metri de sfoară pe care elevii au expus fișele de lectură realizate pe baza cărților citite.

          ”Îmi doresc tare mult să stimulez nevoia de carte

          Maria – Alexandra Vaman: Cum vedeți acest proiect în cinci ani?          

          Mirela Spiță: Fenomen. Un proiect în care participă toți cei care își doresc să arate lumii că există o comunitate a cititorilor, o comunitate a iubitorilor de lectură. Mai văd o  Scrisoare Fluviu de cel puțin 1 km de fișe de lectură, și multe, multe cărți noi dăruite, spre a fi donate școliilor din medii defavorizate; pentru că în bibliotecile școlare sunt cărți cu pagini îngălbenite, cărți stătute, care displac copiilor; încurajez, și copiii și profesorii participanți la Provocarte, să doneze cărți noi, așa încât atunci când copilul de la țară deschide o carte nouă, să miroasă a cerneală. Mai mult decât atât, să deschidă și țipla și să știe că este primul cititor al cărții. Este atâta plăcere să atingi pentru prima dată o carte cu pagini noi, curate, neatinse de nimeni și vreau să stimulez plăcerea asta. Îmi doresc tare mult să stimulez nevoia de carte, așa încât să tranformăm lectura din „Du-te în camera ta să citești” sau din „Trebuie să citești” în „ÎMI PLACE SĂ CITESC”. E o formulă pe care îmi place să o folosesc, pentru că, de multe ori, părinții spun copiilor: ”Du-te și citește”, „Du-te în camera ta, închide ușa, ai de citit”, „Doamna ți-a dat de citit!”; aș vrea să  fie o activitate comună, ”Hai să citim împreună!” este formula corectă. De asta și ideea din contract ca părintele, la rândul lui, să citească trei cărți. Citim împreună și atunci stimulăm în copil nevoia de a citi.

          Maria – Alexandra Vaman : Cu ce speranțe ați început PROVOCARTE acum patru ani?              

          Mirela Spiță: Dorința mea a fost să o determin pe Andreea  să accepte provocarea pe care a avut-o în contract și să constate că există foarte mulți iubitori ai lecturii. Cu speranța asta am început. Un context provocator pornit de la nevoia unui elev.

          Maria – Alexandra Vaman: Planificați să extindeți proiectul ”Provocarte” în viitor pentru a se desfășura de mai multe ori pe an?            

          Mirela Spiță: Este un proiect energofag și cronofag. Nu cred că echipa l-ar putea face de mai multe ori pe an. Sunt costuri uriașe legate de deplasarea scriitorilor – anul trecut, cinci scriitori s-au deplasat prin județ, în școli din mediul rural și urban. A fost greu și pentru ei să se trezească la ora 6, să își încarce mașina cu cărți la 7, așa încât la 8 să ajungă la școli. Sunt și costuri de cazare, de masă, de deplasare, sunt costuri financiare uriașe pe care le suportăm noi, cei din echipa de proiect. Este prima dată când am avut ca sponsori BCR, Banca Transilvania, Agricola și Școala Româno-Americană. În celelalte ediții am desfășurat proiectul cu zero lei veniți din exterior și cu foarte mulți bani proveniți din buzunarele personale. Dar, dacă ar fi oameni care să se ocupe doar de „Provocarte” de 2 ori pe an, de 3 ori pe an, ar fi cazul să fie și plătiți.

          Pe lângă costurile financiare, … e fooarte mult consum de energie: să convingi un scriitor să ajungă aici, să îl convingi să se deplaseze, fără să primească nici un ban, și să fie satisfăcut doar de emoția copiilor și de dorința lor de a cunoaște un scriitor în viață.

          Maria – Alexandra Vaman: Planificați ca în viitor acest proiect să fie regional sau național?                   

          Mirela Spiță: O, la nivel internațional, global, universal! Da, îmi doresc tare mult să nu rămână doar aici, în Bacău. Este motivul pentru care, reiterez, am trimis foarte multe link-uri prietenelor mele, prietenilor mei. Deja știu clar că Bucureștiul va porni, la fel, la Alba Iulia, Bistrița, Buzău, Sibiu, Galați; mi-au promis deja colegele mele învățătoare, profesori-prieteni că își doresc să ducă și la ei ideea de expunere a interesului pentru lectură. O colegă din București chiar își dorește tare mult să vină aici, în Bacău, cu elevii ei și i-am zis că este energofag, atâta cheltuială și energie pentru ce? Faceți acolo, în București! „Nu, nu, aș vrea să știe copiii mei că se întâmplă asta în Bacău, să vadă sutele de elevi care participă și vreau să fac cu copiii mei o excursie la Bacău.”, a fosr răspunsul.

          Maria – Alexandra Vaman: Considerați că fondul de carte din bibliotecile din România răspund nevoilor din această țară?             

          Mirela Spiță: Răspunsul rapid și sigur este: ”Evident că nu!”. Ediția de anul trecut a presupus semnarea unei scrisori deschise pe care am adresat-o ministerului, nu rețin date, dar știu foarte bine că, dacă noi vom continua în felul acesta, să donăm cărți și să dotăm în fiecare an 20 de clase din mediul rural, ne-ar trebui câteva sute de ani să putem împlini nevoia de carte din școli. Am rugat Ministerul să facă așa încât fiecare clasă să aibă propria bibliotecă cu cărți noi nouțe. Nu am primit răspuns, ci doar număr de înregistrare de la Minister. Scrisoarea a fost semnată de 700 de băcăuani, a avut ecouri în presă, dar în aministrație și în forurile decizionale la nivel de politici educaționale, încă nu. Sper că se poate întâmpla.

          Maria – Alexandra Vaman : În orele de curs, cum abordați lectura pentru a deveni o plăcere pentru cei mici, în afară de contractul de care mi-ați spus la început?                    

          Mirela Spiță: Pe lângă contractele pe care le semnăm la început, sunt orele de lectură din fiecare zi de vineri. Ciclul de achiziție fundamentală permite. În fiecare săptămână avem o oră de lectură. Mai mult decât atât, încep ziua cu lectură. Și mai mult decât atât, am citit „Fuga la muzeu” la Casa Memorială „George Bacovia”, am citit „Charlie și fabrica de ciocolată”, la cafeneaua Santa Cruz, cu o ciocolată caldă în față; mă duc cu elevii și în alte părți, în alte contexte, așa încât să accepte că poți citi oriunde, oricând și, dacă îți pasă cu adevărat, poți să o faci. În clasă, orele de lectură care sunt transformate în joc, în teatru, folosind tehnici de teatru de improvizație. Asta îi face să fie o parte din poveste.

          Maria – Alexandra Vaman: Care este cartea ce v-a făcut să iubiți lectura? Este una dintre cele citite în copilărie?      

          Mirela Spiță: Iarăși mă determinați să fiu asertivă. În clasa a treia, nu știam să citesc, învățătorul citea în clasă lecția, învățam pe de rost și turuiam, puneam mâna pe cuvinte, le rosteam corect fără să știu ce ascunde cuvântul în spate și așa am trecut până în clasa a treia, când mama nu a vrut să mai citească cu mine lecția, a zis: „Citește-o singură!”.  Și nu știam să o citesc. Nu știam să citesc în clasa a treia. Nu-mi aduc aminte să fi citit vreo carte în clasele unu-patru; știu că prin clasa a șasea am nimerit o carte din biblioteca părinților mei – am citit prima oară un autor francez  – și atunci am descoperit, în clasa a șasea, la 12 ani, că pot să citesc și că îmi place să citesc și de atunci nu m-am oprit.

          Maria – Alexandra Vaman: Dacă ați putea deveni orice personaj dintr-o carte la alegere, care ar fi acela?                 

          Mirela Spiță: Cred că Willy Wonka. E plin de creativitate, de secrete, de inovații, de invenție, de generozitate, și … ce alte virtuții ar mai avea Willy Wonka? Da, și costumul lui atipic îmi place tare mult, că e altceva decât ceea ce au cei din jur; și cred că mă caracterizează Willy Wonka, pentru că îmi spun mulți din cei care mă cunosc că sunt o altfel de învățătoare decât cunosc ei. Nu știu de ce văd ei asta, de ce mă văd ei altfel pentru că eu zic că toți învățători fac ceea ce fac și eu și se dăruiesc copiilor așa cum mă dăruiesc și eu.

          Maria – Alexandra Vaman: De unde v-a venit ideea ”scrisorilor – fluviu”?  

                            

          Mirela Spiță: Ideea este de la un proiect TIA, Tineret în Acțiune. O altă prietenă de-a mea, și ea profesor Merito, Daniela  Ceredev, a lansat invitația să realizăm cu elevii o scrisoare-fluviu. Am participat la prima ediție a proiectului TIA cu o scrisoare – fluviu de vreo 70 și ceva de metri, eram foarte mândră și, în cadrul concursului inițiat prin TIA, am primit o diplomă de participare. Mi-am zis: „Doamne, da’ alții citesc mai mult?” și evident că am rugat atunci părinții să se alăture proiectului și în anul următor am avut 200 și ceva de metri de fișă de lectură; pe bune, atunci chiar era o scrisoare-fluviu, adică perforam fiecare fișă de lectură, le legam între ele cu panglică albastră, ca să ilustrăm ideea de fluviu, le mai și pictam cu ceară pe margini, sub forma unor valuri, le puneam pe două sucitoare de pâine și realizam produsul proiectului. Deci, ideea este de la Daniela Ceredev, nu știu dacă ideea îi aparține, dar știu că eu de la ea am luat-o, pe principiul  „Inspiră și dă mai departe”!

          Maria – Alexandra Vaman: De ce ați ales să aveți ateliere de scriere în cadrul proiectului ”Provocarte”?                     

          Mirela Spiță: În Provocarte sunt variate acțiuni. În primul an, am făcut vizionarea scrisorii-fluviu fără niciun fel de partener și fără nicun participant din afară, doar noi, învățătorii și profesorii participanți, am vorbit despre cărțile citite, într-o masă rotundă uriașă. În al doilea an mi-am dorit ideea de „cărți vii” în proiect: adulți care să le vorbească copiilor despre propria devenire, care s-a datorat întâlnirii cu o carte, și am avut drept „cărți vii”  jandarmi, jandarmerițe, polițiști, pompieri, cei de la Salvare. Apoi, am deschis, în următorul an, „Caravana scriitorilor”, așa încât copiii să stea de vorbă cu scriitorii. Acum, în 2023, am avut ateliere de scriere creativă, din dorința ca, din rândul celor care participă la Provocarte, să se nască noi scriitori care să-i capteze pe viitorii elevi participanți la Provocarte.

          Maria – Alexandra Vaman: Care a fost partea dumneavoastră preferată din ediția din 2023?                    

          Mirela Spiță:  Numărul de participanți și faptul că am invitat actori, 27 de actori, dispuși să citească copiilor. Au venit cu atâta deschidere să citească!

          Maria – Alexandra Vaman:  Dar din celelalte ediții?                   

          Mirela Spiță: Din  celelate ediții, ”cărțile-vii”, care au venit cu emoție și au pregătit atâtea ateliere, atât de frumoase, „Carava scriitorilor”, de anul trecut, a fost ”wow”-ul. Să motivezi șase scriitori să se plimbe prin școli din județ și să stea de vorbă cu atâția copii curioși și să răspundă la atâtea întrebări!! Fiecare ediție are câte ceva fain. Anul ăsta cred că actorii și elevii-actori m-au impresionat cel mai mult.

          ”Nu ai cum să te dezvolți fără lectură

          Maria – Alexandra Vaman:  De ce recomandați lectura?                   

          Mirela Spiță: De ce această întrebare? Nu ai cum să te dezvolți fără lectură, rotunjimea formării tale și personale și profesionale, e inadmisibil, imposibil fără lectură. E o apotemă. Nu ai cum fără lectură.

          Maria – Alexandra Vaman: Cum vă simțiți atunci când citiți?                    

          Mirela Spiță: Am văzut un film împreună cu o elevă de a mea. Personajul principal, o fetiță, iubea lectura și, în momentul în care citea, în camera ei, rând pe rând, pereții camerei se ridicau și fetița apărea în mijlocul poveștii citite. Pe lângă ea se întâmplau toate acțiuile. Cum mă simt eu când citesc? Exact ca acest personaj, numai că în momentul în care citesc simt că îmi îmbrac haina de învățătoare și mă gândesc cum pot duce asta elevilor mei, care este impactul cărții asupra vieții mele profesionale și cum pot transfera învățăturile către elevii mei. Cred că obiceiul se datorează și lecturii cărții ”Peak. Secretul informației de top”, scrisă de Anders Ericsson, din care am primit validarea că poți ajunge la performanță de top când ai un antrenor bun în spate și îmi doresc să fiu un antrenor bun pentru elevii mei. Deci așa mă simt, ca un antrenor: prin ce provocări să-i mai duc pe elevii mei, așa încât să le lărgesc zona de confort?

          Maria – Alexandra Vaman: Ce asociați cu lumea cărților?                      

          Mirela Spiță: Dezvoltarea, creșterea. Doar citind crești.

          Maria – Alexandra Vaman:  Aveți vreun obicei special atunci când citiți?                   

          Mirela Spiță: Da, citesc cu un pix în mână și foi lângă mine, post-it-uri, îmi fac scheme grafice, îmi fac mape mintale, lucrez foarte mult cu coduri de culoare și  simboluri. Deși știu că nu există ”stiluri de învățare”, aș putea spune că primează vizualul, îmbinat cu toate celelalte stiluri: auditiv, kinestezic. Mai am lângă mine și o cană de cafea.

          ”Mi-ar plăcea să avem curajul să fim noi înșine”

          Maria – Alexandra Vaman:  ”Provocarte”. Ați fost vreodată provocată să citiți o carte?                   

          Mirela Spiță: Da. „La Medeleni”. Copil fiind, nu am priceput despre ce este vorba în carte, nu am avut bunici la țară. Nu am priceput niciodată ce e cu cartea asta. Am citit-o și tânără fiind și abia atunci am înțeles-o. Când eram copil… niciodată. Nu. Este motivul pentru care acum, în calificarea pe care o am, recomand elevilor cărți desprinse din universul trăirilor actuale; citesc volumul în același timp cu ei și discutăm împreună despre conținut.

          Maria – Alexandra Vaman: Care este cartea pe care dumnevoastră ați recomanda-o unui tânăr elev/licean?                     

          Mirela Spiță:  Tânăr elev/ licean…. cred că „Portretul lui Dorian Gray”, pentru că în spatele măștii pe care zilnic o purtăm se ascunde o altă personalitate; mi-ar plăcea să avem curajul să fim noi înșine, să purtăm propria noastră personalitate, care să reflecte adevărul din noi, nicidecum masca pe care o vrea societatea, masca pe care o apreciază societatea; mi-ar plăcea tare mult să fim noi înșine în fața tuturor, fără prefecătorie, fără consumul acela de energie care macină interiorul nostru.

          Maria – Alexandra Vaman: Care este scriitorul dumneavoastră preferat?                  

          Mirela Spiță:  Roald Dahl – gândindu-mă iarăși la haina mea de învățătoare – pentru că, deși, vorba copiilor mei, „a murit de multă vreme”, este viu, actual. Cartea lui este aici cu noi, e vie, e prezentă printre noi.

          Maria – Alexandra Vaman: De ce credeți că o parte dintre tineri au uitat de magia lecturii?                    

          Mirela Spiță: Răspunsul este în „Peak, secretul informației de top”: lipsește un antrenor bun în spatele lor. Un antrenor bun  îl determină pe copil să iubească lectura, Îi provoc pe colegii mei profesori să devină antrenorii care să-i ducă pe elevi însprea plăcerea de a citi.

          ”Visul meu a fost să devin ofițer”

          Maria – Alexandra Vaman: Care a fost visul dumneavoastră atunci când erați mică?                   

          Mirela Spiță: Să mă fac învățătoare. Mint. Nu. Visul meu a fost să devin ofițer. Mama mi-a zis să mă fac învățătoare, pentru că învățătorul meu Diea Ioan, acum retras în Brașov, i-a zis mamei mele, când eram în clasa a treia: ”Făceți-o învățătoare!”, și mama chiar a crezut în traiectoria dată de învățătorul meu și a insistat să mă fac învățătoare. M-am dus din respect pentru mama la Pedagogic, cu dorința permanentă și declarată ca, după liceu, să mă duc la școală de ofițeri. Și de abia în clasa a unsprezecea m-am „prins” că am vocație. Și pentru că în subconștientul meu îmi doresc să fiu militar, copiii mei sunt trupă de instruire; descoperind noi teritorii, marcăm istoria prin ceea ce facem, prin inovațiile noastre, prin acțiunile noastre, descoperim teritorii de cunoaștere; și nu eliberăm teritorii ocupate de alții, ci teritorii ocupate de necunoaștere și le eliberăm, le redăm cunoașterii personale. E un fel de continuare a visului meu de a deveni militar             

          Maria – Alexandra Vaman: Care sunt temerile pe care le aveți cu privire la următoarele ediții ”Provocarte”?                     

          Mirela Spiță: Numărul de persoane, numărul de oameni din nucleul proiectului. Provocarte este deja o comunitate. E necesar ca nucleul să crească pentru că vin din ce în ce mai mulți oameni spre proiect și este nevoie în nucleu de oameni responsabili, perseverenți și punctuali în ceea ce privește sarcinile pe care le au de făcut.

          Maria – Alexandra Vaman: Dintre toate cuvintele, pe care l-ați alege pentru a descrie ”Provocarte”?                     

          Mirela Spiță: Oamenii îi spun ”festival de lectură”, îi spun ”fenomen”, eu îi spun ”context educațional”, pentru că e datoria profesorului să creeze contexte educaționale care să permită copiilor dezvoltarea.

          Maria – Alexandra Vaman: Dacă ați putea schimba ceva în lume, obiect sau percepție, ce ați alege?

          Mirela Spiță: Mentalitatea aș schimba-o. Mi-ar plăcea să fac o magie și pe Planeta Pământ să existe doar mentalitate flexibilă care să aducă o stare de bine. Dar o mentalitate flexibilă aduce mereu o stare de bine pentru că vezi lucrurile altfel, înțelegi altfel, manifești toleranță, tact, blândețe, pricepere, astea sunt consecințele mentalității flexibile.

          Maria – Alexandra Vaman: Cum definiți lumea lecturii?

          Mirela Spiță: Imaginație, vis, creativitate, inovație.

          Maria – Alexandra Vaman:  Dar cum definiți fericirea?

          Mirela Spiță:  Stare de bine.

          Maria – Alexandra Vaman: Care este  cartea dumneavoastră preferată?

          Mirela Spiță:  Nu am o carte preferată. Acum, în această perioadă a vieții, citesc cărți de dezvoltare profesională; e o perioadă a vieții mele în care simt că beletristica nu-și mai are locul.

          Interviu realizat de Maria – Alexandra Vaman (clasa a IX-a), elevă la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri” și la Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

           

          Prof. coord.: Laura Huiban

          Handbal feminin/ Divizia A. „Cuplaj” în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”

          Primele două etape de campionat disputate în 2024 au adus înfrângeri pe linie pentru cele două divizionare A de handbal feminin ale Bacăului, CSM și Știința. În runda a șaptea, ultima a turului, CSM Bacău a cedat cu 35-25 (18-14) pe terenul liderei, CSM Iași 2020, pentru ca duminica trecută, în startul returului, echipa antrenată de Adi Brezan să piardă la limită, cu 29-28, la Făgăraș, unde a condus la pauză cu 16-14.

          În ceea ce o privește pe Știința, după eșecul sever din „derby-ul codașelor”, de la Piatra Neamț, din finalul turului, scor 32-18 (18-9), „lanterna roșie” băcăuană a rămas singura echipă din Seria B fără punct luat. În aceste condiții, era clar că studentele nu pot emite pretenții în jocul de marți, din prima etapă a returului, de pe terenul liderei CSM Iași 2020. Astfel, la capătul unui joc cu sens unic, ieșencele au surclasat Știința cu 38-11 (20-5).

          Duminica aceasta, însă, cele două formații băcăuane revin pe teren propriu, cu ocazia etapei a noua a Diviziei A. O vor face într-un „cuplaj” în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, acolo unde, de la ora 10.30, Știința va primi vizita Făgărașului, pentru ca de la ora 12.30, CSM Bacău să aibă un meci de foc în compania vice-liderei CSM Galați. Această rundă va fi completată de jocul dintre CSM Roman și CSM Iași 2020. HCF Piatra Neamț stă.

          Clasament Seria B

          1 CSM Iași 2020      7        6        0        1        247-136       18p.

          2 CSM Galați           6        6        0        0        213-143       18p.

          3 CSM Roman         7        5        0        2        215-197       15p.

          4 CSM Bacău           7        3        0        4        203-201       9p.

          5 CSM Făgăraș        7        3        0        4        182-223       9p.

          6 HCF Piatra Neamț 7        1        0        6        160-196       3p.

          7 CS Știința Bacău   7        0        0        7        119-243       0p.

           

          Volei feminin/ Divizia A1. Știința, la Constanța

          Sâmbătă, 3 februarie este programată etapa a 16-a a Diviziei A1 la volei feminin. În această rundă, „lanterna roșie” a clasamentului, CS Știința Bacău va întâlni, în deplasare, ocupanta locului 9 și, posibil, viitoarea adverară din play-out, CSM Constanța. Etapa este completată de partidele: Rapid București- CSM Corona Brașov, CSM București- FC Argeș, CSO Voluntari 2005- CSM Târgoviște, Volei Alba Blaj- Medicina Târgu-Mureș și CSM Lugoj- Dinamo București.

          Clasament Divizia A1

          1 Rapid București              15      12      3        40-15 36p.

          2 CSM Târgoviște              15      12      3        40-20 32p.

          3 Volei Alba Blaj               14      10      4        34-16 31p.

          4 CSM Lugoj                    15      10      5        37-20 31p.

          5 Dinamo București           14      9        5        30-16 28p.

          6 CSO Voluntari 2005       15      8        7        34-26 27p.

          7 CSM București                14      9        5        31-23 25p.

          8 CSM Corona Brașov        15      8        7        29-29 24p.

          9 CSM Constanța              14      5        9        21-33 14p.

          10 Medicina Târgu-Mureș   15      3        12      15-36 10p.

          11 FC Argeș Pitești            15      2        13      8-40   6p.

          12 CS Știința Bacău           15      0        15      0-45   0p.

          O nouă abilitare în domeniul Ingineria Mediului, la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

            Şcoala de Studii Doctorale a Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău a găzduit marţi, 30 ianuarie 2024, susţinerea publică a tezei de abilitare a doamnei conf. univ. dr. ing. Mirela PANAINTE-LEHĂDUŞ, decanul Facultăţii de Inginerie.

            Teza prezentată de candidată, intitulată „Procedee şi tehnici moderne utilizate în protecţia mediului”, a ocazionat prezenţa, în Aula Universităţii, a numeroşi invitaţi, specialişti de prestigiu în domeniul Ingineria Mediului, cadre didactice universitare, colaboratori şi studenţi.

            Comisia de abilitare au avut următoarea componență: prof. univ. dr. ing. Dr.h.c. Valentin NEDEFF de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, prof. univ. dr. Maricel AGOP de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași şi prof. univ. dr. Florentina-Daniela MUNTEANU de la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad.

            Au mai participat la eveniment prof. univ. dr. Gabriel MURARIU de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, conducător de doctorat la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, prof. univ. dr. ing. Ioan ŢENU de la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi şi C.S.I. dr. ing. Mihai NICOLESCU de la Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” din Bucureşti.

            Tematica prezentată de candidată şi dezbaterea acestora au generat discuţii interesante privind direcţiile viitoare de cercetare ale colectivului de la Departamentul de Ingineria Mediului, Inginerie Mecanică şi Agroturism, precum şi posibile teme de abordat de către viitorii studenţi doctoranzi în domeniul Ingineria Mediului.

            Dezvoltarea acestui domeniu în regiunea centrală a Moldovei sprijină realizarea unor proiecte viitoare în zona provocărilor de mediu, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău aducându-şi astfel aportul la dezvoltarea sustenabilă a regiunii.

            Studiu: Sistemul de pensii din România suferă de inegalităţi structurale semnificative, alimentate în parte de existenţa pensiilor speciale

              Sistemul de pensii din România se confruntă cu numeroase probleme structurale şi inegalităţi, conform unei analize realizate de Institutul European pentru Studii Economice. Raportul, întocmit de specialiştii Christian Năsulea, Radu Nechita şi Diana Florentina Năsulea, scoate în evidenţă deficienţele profunde ale sistemului şi propune reforme majore pentru a asigura sustenabilitatea şi echitatea pe termen lung.

              Inegalităţi structurale şi pensii speciale

              Conform studiului, sistemul actual de pensii din România suferă de inegalităţi structurale semnificative, alimentate în parte de existenţa pensiilor speciale. Această practică nu numai că subminează echitatea sistemului, ci şi exercită o presiune financiară considerabilă asupra acestuia. În plus, analiza arată că deficitul constant din ultimele două decenii a contribuit la deficitul bugetar al guvernului şi la creşterea datoriei publice.

              Problemele cu sistemul de repartiţie

              Studiul evidenţiază că sistemul actual de pensii este predominant unul redistributiv, bazându-se în mare măsură pe contribuţiile curente ale angajaţilor pentru a plăti pensiile actuale. Această abordare prezintă riscuri semnificative în contextul unei populaţii îmbătrânite şi al unui climat demografic schimbător. Economiştii susţin că contribuţiile la sistemele de pensii prin repartiţie sunt mai degrabă o formă de impozitare decât un mijloc de economisire pentru pensie.

              Recomandări pentru reformă

              Studiul propune mai multe recomandări pentru reformarea sistemului de pensii în România. Una dintre sugestiile majore este tranziţia rapidă şi amplă către un sistem bazat pe capitalizare, care ar permite acumularea de rezerve financiare pentru pensionarii viitori. De asemenea, se încurajează adoptarea de măsuri pentru stimularea investiţiilor private în pensii, pentru a oferi o mai mare flexibilitate şi siguranţă financiară pentru viitorii pensionari.

              Eliminarea excepţiilor şi îmbunătăţirea transparenţei

              Raportul propune, printre altele, eliminarea excepţiilor de la contribuţiile pentru Pilonul 2 şi îmbunătăţirea transparenţei şi responsabilităţii în cadrul sistemului. Autorii susţin că toate obligaţiile financiare, fie că sunt explicite sau implicite, ar trebui să fie reflectate corect în finanţele publice pentru a oferi o imagine realistă a sănătăţii financiare a sistemului.

              În concluzie, analiza Institutului European pentru Studii Economice subliniază necesitatea unei reforme ample şi rapide a sistemului de pensii din România pentru a asigura o mai mare echitate, sustenabilitate şi transparenţă. Implementarea acestor recomandări ar putea contribui la construirea unui sistem de pensii mai eficient şi adaptat la nevoile unei societăţi în continuă schimbare.

              Tendințe în jachete de iarnă pentru femei: Cum să alegi jacheta perfectă?

               

              Iarna este momentul perfect de a testa noile tendințe în materie de modă. Aduce deopotrivă frig, umiditate și oportunitatea de a-ți reînnoi garderoba cu cele mai noi și funcționale modele de jachete. Află care sunt piesele vestimentare must-have în acest sezon și cum poți alege geaca perfectă în funcție de stilul tău de viață.

              Ești activ sau lucrezi într-un birou? Iata ce tip de sacou de dama ti se potriveste!
              Fie că ești o femeie dinamică mereu în centrul acțiunii, o tânără care petrece mult timp în spatele unui birou sau adoră să petreacă timpul în aer liber, avem jacheta de damă perfectă pentru tine. Alegerea lui trebuie făcută ținând cont de acest detaliu pentru a vă bucura din plin de funcționalitate și de confortul mult dorit. Dacă ești o persoană activă și petreci mult timp în aer liber, o jachetă groasă cu buzunare mari, rezistentă la intemperii și izolatoare termic poate fi opțiunea perfectă. Pe de altă parte, dacă stai mai ales la birou sau preferi călătoriile în oraș și cu mașina, o jachetă scurtă inteligentă și ușoară poate fi soluția perfectă.

              Un alt aspect pe care îl poți lua în considerare dacă vrei să investești cu înțelepciune este durabilitatea. Cumpărarea de îmbrăcăminte de înaltă calitate poate plăti pe termen lung. Alege țesături și materiale impermeabile și rezistente la vânt, cu manșete bine făcute și accesorii rezistente. Datorită acestui lucru, vei fi sigur că vei primi un articol care te va proteja eficient pe timpul iernii.

              Știi ce tip de jachetă să alegi?
              Există multe tipuri de jachete de damă, care diferă prin croială, lungime, accesorii și finisaje. Alegerea opțiunii potrivite poate fi o sarcină convenabilă și plăcută dacă analizați mai multe aspecte sau tendințe. Iată patru tipuri de jachete de iarnă funcționale, atemporale, care vă pot spori încrederea în sine.

              O jachetă scurtă de damă cu guler înalt este perfectă pentru zilele reci de iarnă, deoarece oferă un pic de căldură și confort. Este potrivit pentru femeile tinere, dinamice sau pentru cele care prețuiesc un look modern și urban.

              Parka este considerată o alegere clasică, sigură și universală. Jacheta oferă o protecție excelentă împotriva vântului, frigului și intemperiilor. Aceasta este o propunere pentru femeile active care petrec mult timp în aer liber și au nevoie de haine funcționale, calde, cu buzunare mari.

              O jachetă lungă matlasată este o piesă care adaugă un plus de stil garderobei tale. Este o haină cu personalitate, considerată extrem de versatilă și confortabilă, oferind un aspect cosmopolit indiferent dacă este purtată cu cizme Chelsea, teniși înalți sau cizme de zăpadă. Poate fi folosit într-o varietate de contexte și este perfect pentru femeile independente.

              O jachetă oversize este la modă în acest sezon. Adaugă relaxare și o atmosferă cool oricărei ținute. Aceasta este o propunere pentru fiecare femeie puternică care își dorește un aspect nonșalant, dar nu vrea să facă compromisuri când vine vorba de confort.

              Este important să ne amintim că alegerea jachetei depinde de preferințele noastre. Merită să alegeți haine care vă completează perfect stilul de viață. Cel mai important este să găsești o jachetă în care să te simți confortabil și care să-ți permită libertate de mișcare.

              Scădere semnificativă în numărul de autorizații și locuințe rezidențiale

              Datele recente furnizate de administrațiile locale din județul Bacău arată o scădere semnificativă în eliberarea de autorizații și construcții de locuințe rezidențiale în luna noiembrie 2023, evidențiind o posibilă tendință de încetinire în dezvoltarea sectorului imobiliar local.

              În luna noiembrie 2023, au fost eliberate 72 de autorizații pentru construcția de clădiri rezidențiale, dintre care 34,7% în mediul urban și 65,3% în mediul rural. Aceasta reprezintă o scădere de 8,9% față de aceeași lună a anului precedent și o scădere de 15,3% față de luna octombrie 2023.

              În perioada 1.01.-30.11.2023, numărul total de autorizații pentru clădiri rezidențiale a fost de 903, din care 22,9% în mediul urban și 77,1% în mediul rural.

              Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, numărul acestora a scăzut cu 15,5%. Numărul de locuințe pentru care s-au eliberat autorizații în noiembrie 2023 a fost de 74, cu o distribuție de 33,8% în mediul urban și 66,2% în mediul rural.

              Aceasta reprezintă o scădere semnificativă de 75,9% față de aceeași lună a anului precedent și o scădere de 30,8% față de luna octombrie 2023. În perioada 1.01.-30.11.2023, numărul total de locuințe din clădirile rezidențiale a fost de 1.012, cu o scădere de 37,4% față de aceeași perioadă a anului 2022.

              Cum se dau cardurile sociale în 2024. Guvernul a stabilit condițiile de acordare a tichetelor de alimente și a pachetelor alimentare

                Guvernul României a aprobat în ședința din 31 ianuarie a.c. valoarea și condițiile de acordare ale tichetelor pentru alimente, precum și ale pachetelor alimentare în anul 2024 și în perioada 2025-2027.

                În anul 2024, beneficiarii vor primi tichete de alimente în valoare de 250 de lei o dată la două luni. Plafonul de încadrare al veniturilor a fost majorat de la 1.700 de lei la 2.000 de lei. Guvernul estimează că aproximativ 2,5 milioane de persoane vor beneficia de aceste carduri sociale.

                Cu începere din anul 2025, valoarea tichetelor pentru alimente va scădea la 125 de lei, iar acestea vor fi acordate o dată la șase luni. De asemenea, se va restrânge categoria de beneficiari, iar acordarea tichetelor este prevăzută până în anul 2027.

                În ceea ce privește pachetele cu alimente, acestea vor fi distribuite de două ori pe an, având un cuantum de maxim 125 lei în 2024 și în perioada 2025-2027, cu acordare o dată la șase luni.

                Condiții de acordare pentru tichetele de alimente în anul 2024

                • Sprijinul material sub formă de tichete sociale pe suport electronic pentru alimente și mese calde are o valoare nominală de 250 lei și se acordă o dată la două luni.
                • Beneficiază de aceste carduri sociale următoarele categorii de persoane defavorizate: a) Pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, cu venituri mai mici sau egale cu 2.000 lei. b) Persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri mai mici sau egale cu 2.000 lei. c) Familiile cu cel puțin doi copii în întreținere, ale căror venituri pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 675 lei. d) Familiile monoparentale cu venituri mai mici sau egale cu 675 lei pe membru de familie. e) Familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune conform Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare. f) Persoanele fără adăpost conform prevederilor legale în vigoare.

                Condiții de acordare pentru tichetele de alimente în perioada 2025-2027

                • Sprijinul material sub formă de tichete sociale pe suport electronic pentru alimente și mese calde are o valoare nominală de 125 lei și se acordă o dată la șase luni.
                • Beneficiază de acest sprijin categoriile de persoane defavorizate menționate mai sus.

                Utilizarea Cardurilor Sociale

                • Scopul acordării tichetelor sociale este compensarea unei părți din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic.
                • În anul 2024, cardurile sociale pot fi utilizate pentru achiziționarea de alimente și/sau mese calde.
                • În perioada 2025-2027, acestea pot fi utilizate exclusiv pentru achiziționarea de hrană preparată, respectiv masă caldă.

                Pachete cu Alimente

                • În 2024, sprijinul material sub formă de pachete cu alimente este de maxim 125 lei și se acordă o dată la șase luni.
                • Beneficiază de aceste pachete categoriile de persoane defavorizate menționate mai sus.

                Calendar de Acordare

                • Cardurile sociale și pachetele cu alimente vor fi acordate în funcție de un calendar stabilit de Guvern.
                • Persoanele care îndeplinesc condițiile de acordare vor primi un mesaj de informare pe suport electronic cu privire la valoarea și perioada de valabilitate a tichetelor.

                Prin aceste măsuri, Guvernul își propune să asigure sprijinul necesar categoriilor vulnerabile ale populației, contribuind astfel la ameliorarea situației acestora în ceea ce privește securitatea alimentară.

                Primăria Comunei Gura Văii anunță înființarea unui Centru de colectare a deșeurilor, investiție finanțată prin PNRR

                  Primarul comunei Gura Văii, Silviu Tinei, anunță publicarea anunțului de participare cu privire la obiectivul de investiții „Înființarea unui Centru de Colectare a Deșeurilor Prin Aport Voluntar în Comuna Gura Văii, Județul Bacău”. Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

                  Obiectivul, ce va fi realizat în satul Motocești, Strada Pe Poiana, pe terenul unde a fost Școala Motocești (complet distrusă în 2012), include construirea unui centru de colectare a deșeurilor voluminoase, platforme de acces, imprejmuire cu plasă metalică, lucrări de structuri metalice, lucrări sanitare, construcții de drumuri și instalații pentru platforme, precum și lucrări de instalații electrice.

                  Investiția a primit autorizația de construire. Aceasta nu prezintă impact negativ asupra populației sau mediului și va contribui la creșterea capacității de preluare a deșeurilor din comună, diversificarea deșeurilor colectate și protejarea mediului înconjurător.

                  Valoarea totală a investiției este de 2.359.707,23 lei fără TVA, fiind asigurată integral din fonduri europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fără a implica cheltuieli din Bugetul Local.

                  Primăria Comunei Gura Văii subliniază că aceste investiții în protecția mediului nu reprezintă un moft, ci o reală necesitate, având ca scop transformarea comunei într-un loc tot mai curat și prietenos cu mediul în fiecare an.

                  Modernizare de amploare la Secția de Psihiatrie a Spitalului Județean de Urgență Bacău

                    Secția de Psihiatrie a Spitalului Județean de Urgență a fost complet renovată și modernizată, marcând astfel finalizarea primei etape a proiectului amplu „REPARAȚII CAPITALE, AMENAJARE, EXTINDERE ȘI REABILITARE TERMICĂ CLĂDIRE SPITAL VECHI”. Finanțat de Compania Națională de Investiții (CNI), acest proiect vizează îmbunătățirea semnificativă a infrastructurii și condițiilor de spitalizare în Bacău.

                    Secția de Psihiatrie a fost supusă unei transformări complete, dispunând acum de 60 de paturi, cu 4 paturi dedicate pentru spitalizarea de zi, în saloane dotate cu grup sanitar propriu. În plus, în viitor, se vor adăuga 2 paturi suplimentare destinate Neuropsihiatriei Infantile (NPI). Sistemele de supraveghere instalate asigură personalului medical posibilitatea de a răspunde rapid și eficient nevoilor pacienților, contribuind la un nivel ridicat de siguranță și îngrijire.

                    Secția de Psihiatrie acută (urgențe) va deservi întregul județ și cazurile deosebite din zonele limitrofe, consolidând astfel serviciile medicale de specialitate în domeniul psihiatriei.

                    În continuarea proiectului, etapa a doua se află în stadiul de licitație pentru contractarea serviciilor de reparații și amenajare a secțiilor Boli Infecțioase Adulți, Boli Infecțioase Copii și a Farmaciei 43. Odată finalizată integral, clădirea cunoscută sub numele de „Spital Vechi” va găzdui secțiile de Psihiatrie, Boli Infecțioase (Contagioase) Adulți, Boli Infecțioase (Contagioase) Copii, Secția Paliative și Farmacia 43 a Spitalului.

                    Valoarea totală a cheltuielilor de investiții pentru această transformare medicală majoră se ridică la aproximativ 32 de milioane de lei. Acest proiect se înscrie în strategia de reabilitare și modernizare a sistemului de asistență medicală spitalicească de specialitate, urmărind îmbunătățirea actului medical și aducerea standardelor de calitate și eficiență la nivelul spitalelor din Comunitatea Europeană. Transformările vor contribui semnificativ la îmbunătățirea calității serviciilor medicale și la confortul pacienților.

                    CFR Călători Introduce Serviciul Intercity pe Ruta București – Bacău – Piatra Neamț

                      CFR Călători a marcat o nouă etapă în dezvoltarea serviciilor de transport feroviar prin reintroducerea trenurilor Intercity pe ruta București – Bacău – Piatra Neamț, în urma unui hiatus de opt ani. În planul de mers al trenurilor pentru perioada 2023/2024, operatorul național de călători a anunțat că va pune la dispoziția călătorilor nu mai puțin de 16 garnituri pe rutele în care condițiile tehnice și de infrastructură permit circulația acestor trenuri rapide.

                      Această extindere a serviciului Intercity vine ca răspuns la creșterea cererii de călătorii rapide și confortabile pe calea ferată. Începând cu luna decembrie 2022, CFR Călători a reintrodus serviciul Intercity pe mai multe rute, observând o creștere semnificativă a numărului de călători, de la 1.500 de călători pe zi la 2.200 de călători pe zi în 2023. Se estimează că acest trend ascendent va continua și în 2024.

                      În prezent, pe lângă rutele deja deschise, precum București – Cluj Napoca, București – Constanța, Brașov – Constanța, București – Suceava, București – Pașcani – Iași, și București – Teiuș – Arad, CFR Călători a adăugat două noi relații – București – Galați și retur, precum și București – Bacău – Piatra Neamț și retur.

                      Noua rută către Bacău și Piatra Neamț va beneficia de 16 garnituri moderne, echipate cu peste 40 de vagoane de călători. Acestea includ vagoane de clasa I, vagoane de clasa a II-a și vagoane de clasa a II-a cu spațiu destinat serviciului de alimentație publică. Toate vagoanele au fost modernizate și sunt conforme standardelor actuale, oferind facilități precum instalație de climatizare, toalete ecologice, prize electrice pentru încărcarea dispozitivelor electronice și internet Wi-Fi.

                      De asemenea, trenurile Intercity sunt adaptate pentru circulație cu o viteză maximă de 160 km/h și chiar 200 km/h în unele cazuri, asigurând astfel călătoriilor o călătorie rapidă și confortabilă între București, Bacău și Piatra Neamț.

                      Această expansiune a serviciului Intercity reflectă eforturile continue ale CFR Călători de a satisface nevoile variate ale călătorilor și de a contribui la modernizarea și eficientizarea sistemului feroviar din România.

                      Dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată în municipiul Onești

                      În cadrul Proiectului „Dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată în Municipiul Onești în perioada 2014-2020”, RAJA S.A. Constanța a pus în aplicare mai multe contracte de lucrări menite să aducă îmbunătățiri semnificative în domeniul alimentării cu apă și gestionării apelor uzate în orașul Onești.

                      CL1: Reabilitarea și extinderea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare menajeră

                      Prin contractul CL1, proiectul vizează îmbunătățirea și extinderea rețelelor de furnizare a apei și de canalizare menajeră în Municipiul Onești. Progresul contractului până în prezent este de 98%, evidențiind o abordare eficientă și promptă. Obiectivul investiției este garantarea accesului la servicii de calitate în domeniul furnizării apei potabile și reducerea pierderilor de apă prin reabilitarea conductelor de transport și distribuție uzate. Prin implementarea acestui contract, se asigură protecția mediului, reducerea costurilor de exploatare, creșterea securității personalului operator, îmbunătățirea calității vieții populației și extinderea gradului de acoperire cu servicii de gestionare a apelor uzate.

                      CL2: Reabilitarea și modernizarea Stației de Epurare

                      Stația de Epurare din Municipiul Onești a fost supusă unei reabilitări și modernizări complete conform contractului CL2, care a fost finalizat cu succes. Obiectivele contractului au inclus implementarea tehnologiilor avansate de tratare a apelor uzate, sisteme de monitorizare a calității apei și dezvoltarea rețelei de canalizare. Aceste îmbunătățiri vor contribui semnificativ la conformarea la standardele europene și la asigurarea sănătății populației.

                      CL3: Facilități noi de captare și tratare a apei

                      Prin intermediul contractului CL3, proiectul urmărește implementarea unei noi surse de apă pentru rezidenții din Onești. Progresul contractului până în prezent este de 75%, iar obiectivele includ captarea apei brute de suprafață, construirea unei conducte de aducțiune și reabilitarea Gospodăriei de Apă Cuciur. Acest contract va contribui la diversificarea surselor de apă potabilă și la asigurarea unui acces mai bun la resursele de apă pentru comunitatea locală.

                      Impactul asupra dezvoltării socio-economice și a calității vieții

                      Proiectul are un impact semnificativ asupra dezvoltării socio-economice a zonei, stimulând investițiile private și asigurând accesul la servicii publice de apă și canalizare de calitate. Îmbunătățirea infrastructurii de apă contribuie la îndeplinirea standardelor de mediu și la dezvoltarea durabilă a zonei.

                      Monumentul lui Ion Ionescu de la Brad si biserica din Brad. Filmare cu drona

                        Ion Ionescu de la Brad, cunoscut și sub numele său de naștere, Ion Isăcescu, s-a născut la 24 iunie/6 iulie 1818 în Roman, Moldova, marcând un nume de referință în istoria României. El a fost un revoluționar pașoptist, întemeietorul științei agricole românești și membru de onoare al Academiei Române. Viața sa a fost dedicată luptei pentru emanciparea națională și socială a poporului român, iar contribuțiile sale în domeniul agricol au deschis drumul spre modernizarea sectorului.

                        Biografia lui Ion Ionescu de la Brad începe într-o familie modestă, fiul iconomului Ion Isăcescu și al Saftei (Elisabeta), fata preotului Toader Cima. La vârsta de 7 ani, a început școala domnească din Roman, unde și-a început formarea educațională. Ulterior, studiile sale s-au desfășurat la Academia Mihăileană din Iași, iar apoi a plecat în Franța pentru a se dedica agronomiei, științelor naturii și economiei.

                        La Paris, Ion Ionescu de la Brad a devenit parte a unui grup de tineri români studenți, animați de dorința de a îmbunătăți condițiile din țara lor. Aici, el și-a dezvoltat o rețea de relații cu personalități progresiste franceze, fiind martor la evenimentele care au condus la revoluția din 1848. Revenit în patrie, a devenit primul profesor de științe agricole la Academia Mihăileană din Iași (1842-1848).

                        Rolul său a devenit crucial în timpul revoluției de la 1848, când, la chemarea lui Nicolae Bălcescu, a fost numit vicepreședinte al Comisiei proprietății din București. Această comisie a avut ca scop rezolvarea problemei agrare, fiind implicată în elaborarea proiectului de lege conform Proclamației de la Islaz. Ion Ionescu de la Brad a luptat neobosit împotriva atitudinii reacționare a proprietarilor și a susținut cererile legitime ale țăranilor.

                        În urma înăbușirii revoluției, Ion Ionescu de la Brad a fost arestat de armata otomană și a trăit în exil în Turcia timp de opt ani și patru luni. Aici, și-a dedicat timpul preocupărilor științifice și a îndeplinit funcții importante, precum expert și consilier imperial, director al Școlii de agricultură de la San-Stefano și administrator al domeniilor din Tesalia.

                        În 1855, s-a căsătorit, dar căsnicia sa a avut un final tragic, cu soția părăsindu-l în momentul în care cei doi s-au întors în țară în 1857.

                        Bun cunoscător al problemelor rurale, Ion Ionescu de la Brad a fost consultat de Alexandru Ioan Cuza la alcătuirea legii pentru reforma agrară. El a fost numit inspector general al agriculturii pentru toată țara (1864-1869), funcție în care a îndrumat aplicarea reformei agrare.

                        O bună parte a vieții sale, timp de 22 de ani, el a condus ferma-școală de la Brad, unde a practicat o agricultură model, aplicând metode dintre cele mai avansate pentru acele timpuri. Ca deputat al țăranilor, Ion Ionescu de la Brad a militat cu energie pentru cauza celor mulți și nevoiași. Cu competența și autoritatea sa recunoscută, el a reprezentat țara la congrese internaționale, expoziții în străinătate etc.

                        Ca recompensă pentru creația lui științifică, a fost ales membru corespondent și apoi membru de onoare al Academiei Române (1884), membru al Societății de statistică din Londra etc.

                        A fost o personalitate care s-a bucurat de admirația opiniei publice internaționale și care a contribuit la „îmbogățirea” tezaurului gândirii și științei mondiale.

                        Casa memorială „Ion Ionescu de la Brad” se găsește în Bacău, pe partea stânga a șoselei Prăjești-Brad, exact la ieșirea din localitatea Negri și intrarea în localitatea Brad. Vis-a-vis de casa memorială se găsește o troiță.

                        Ion Ionescu de la Brad nu s-a recăsătorit și nu a avut urmași direcți. Viața sa a fost marcată de pasiunea pentru știință, devotamentul față de cauza națională și lupta pentru îmbunătățirea condițiilor poporului român. Astfel, numele său rămâne unul de referință în istoria României, fiind recunoscut și apreciat ca pionier al științei agricole și patriot înflăcărat.

                        Sursa video: Ovidiu Imbrea

                        Creștere remarcabilă a valorii lucrărilor de construcții

                        Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, valoarea lucrărilor de construcții în județul Bacău în perioada 1.01.–30.09.2023 a înregistrat o creștere semnificativă, avansând cu 42,0% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent.

                        Analizând structura lucrărilor, se constată că din volumul total de lucrări de construcții realizat în primele nouă luni ale anului 2023, 97,67% sunt lucrări de construcții noi.

                        Acest procent este în creștere față de perioada similară a anului 2022, când lucrările noi reprezentau 95,16%. Lucrările de reparații capitale au înregistrat o scădere, reprezentând acum 1,10% față de 2,30% în 2022, în timp ce lucrările de întreținere și reparații curente au reprezentat 1,23%, față de 2,54% în anul precedent.

                        Această creștere semnificativă a valorii lucrărilor de construcții indică o dinamică activă în sectorul construcțiilor din județul Bacău. Investițiile în construcții noi au reprezentat un procent majoritar, reflectând o creștere a cererii pentru noi proiecte și dezvoltări în diverse domenii.