miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1882

REGLEMENTĂRI ÎN SĂNĂTATE PE PERIOADA STĂRII DE URGENȚĂ

    toți pacienții primesc servicii medicale dacă sunt infectați COVID-19

    ce se întâmplă cu rețetele pacienţilor cu boli cronice

    cardul de sănătate nu mai e obligatoriu

    S-a adoptat, luni seară, o Hotărâre prin care sunt reglementate o serie de măsuri în domeniul sănătăţii pe perioada instituirii stării de urgenţă. Astfel:

    toate persoanele aflate pe teritoriul României beneficiază de servicii medicale, materiale şi medicamente necesare pentru persoanele diagnosticate cu noul COVID-19, indiferent de calitatea acestuia de asigurat sau nu.

    – în vederea asigurării managementului pacienților simptomatici de către medicii de familie și medicii de specialitate din specialitățile clinice din ambulatoriul clinic, pe perioada stării de urgență pacienții beneficiază de consultații, inclusiv la distanță, pentru orice manifestări clinice sugestive pentru infecția cu coronavirus, pentru toate persoanele aflate pe teritoriul României, chiar dacă nu sunt asigurate.

    în această peroadă nu va fi necesară folosirea cardului de sănătate. Practic serviciile medicale, îngrijirile la domiciliu, materialele sanitare, medicamentele şi dispozitivele medicale pot fi acordate şi validate fără cardul de sănătate. Nu mai este obligatorie nici transmiterea în platforma de sănătate în termen de 30 de zile de la acordarea acestora.

    medicii de familie şi medicii de specialitate din ambulatoriul clinic pot acorda consultaţii la distanţă, care pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea într-un număr maxim de 8 consultaţii/oră.

    – în ceea ce privește rețetele medicale: medicul de familie sau medicul specialist din ambulatoriul clinic va consemna consultațiile medicale la distanță în fișa pacientului și în registrul de consultații, după caz, cu indicarea mijlocului de comunicare utilizat și a intervalului orar în care acestea au fost efectuate, și va emite toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical. Documentele, inclusiv prescripțiile medicale, vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică.

    – medicul de familie poate emite prescripție medicală, în continuare, pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului – scrisoare medicală și/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere – și pentru medicamentele care erau prescrise de către medicii specialişti. Pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă stabilă de tratament, medicii de familie pot elibera prescripție medicală fără a mai fi necesară o noua reevaluare a medicului specialist, respectiv fără a mai fi necesară reînnoirea scrisorii medicale iniţiale. Pentru emiterea prescripției medicale se pot acorda consultații la distanță în structurile ambulatorii ale spitalelor publice și private.

    – medicii din spital pot elibera, dacă situaţia o impune, la externarea asiguratului, prescripţie medicală în ambulatoriu pentru maximum 90 de zile, conform scrisorii medicale/biletului de ieşire din spital, cu excepția medicamentelor ce fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, pentru care durata de prescriere este de până la 30 de zile. Detalierea modalității de prescriere va fi stabilită prin norme.

    se prelungește cu 90 de zile termenul de valabilitate a biletelor de trimitere pentru specialități clinice și a biletelor de trimitere pentru specialități paraclinice, a recomandării medicale pentru dispozitive medicale și a deciziei de aprobare pentru efectuarea investigației PET-CT.

    se prelungeşte aplicabilitatea contractului cadru pentru pachetele de servicii medicale contractate prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, respectiv Contractul cadru pentru perioada 2018- 2019 se prelungeşte cu perioada stării de urgenţă.

    – pentru unitățile de specialitate care acordă servicii medicale, investigații paraclinice, medicamente în cadrul programelor naționale de sănătate publică, cât și pentru unitățile sanitare care vor derula programe naționale în perioada stării de urgență, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.

    Spitalul Municipal de Urgență Moinești, pregătit pentru lupta anti-coronavirus

      Prof.univ.dr. Adrian Cotîrleț, manager: „Cine are încredere în serviciile noastre medicale, ne poate sprijini în continuare pentru amenajarea unui salon echipat complet pe Terapie Intensivă.”

      Iar primul ajutor a venit din partea Clinicii Medical Service Bacău, reprezentată legal de renumitul doctor Constantin Stan, care a dat în comodat un kit întreg pentru dotarea unui pat în acest salon de Terapie Intensivă, ce va fi amenajat în secția de Boli Infecțioase a Spitalului Municipal de Urgență Moinești, situată într-o clădire separată de unitatea medicală.

      „Am fost contactat de doctorul Stan, care și-a închis clinicile Medical Service atât din Bacău, cât și din București, pe perioada situației de urgență, și s-a oferit să ne dea nouă aparatura pe care o avea în clinica Bacău, printr-un contract de comodat. Este vorba despre un ventilator, un monitor pacient, o pompă injectomat, un aparat de anestezie și un oxigenator. Adică tot ce este necesar pentru utilarea unui pat de bolnav în Terapie Intensivă”, a declarat prof. univ. dr. Adrian Cotîrleț, managerul spitalului moineștean.

      S-au demarat acum procedurile pentru amenajarea a încă două paturi, măcar, cu astfel de echipamente, care vor fi amplasate într-un salon de Terapie Intensivă unde vor putea fi monitorizați, supravegheați și tratați inclusiv pacienți confirmați cu noul coronavirus, mai ales că și personalul este deja pregătit pentru a lucra inclusiv aici.

      „Îi mulțumesc doctorului Constantin Stan pentru acest gest. Știm că este o situație grea pentru toată lumea, dar fac un apel către toți cei care vor să ne fie alături și le spun că orice ajutor este binevenit, atât în bani, cât și în echipamente, pentru a asigura în continuare servicii medicale de calitate”, a mai precizat managerul Adrian Cotîrleț.

      Toți cei interesați să sprijine Spitalul Municipal de Urgență Moinești sunt rugați să trimită un mesaj pe adresa instituției, spitalmoinesti@bacau.astral.ro, persoană de contact fiind Oana Găman, directorul economic al unității.

      Bacău: Se dezinfectează lifturile și scările de blocuri

        De astăzi a început, în Bacău, și dezinfecția lifturilor și a scărilor din blocuri, de la parter până la utimul etaj.

        Acțiunea a început din zona de nord a orașului și se va realiza periodic, substanțele folosite având o remanență de câteva zile. Dezinfectanții folosiți sunt siguri pentru sănătatea dumneavoastră, este indicat doar să nu intrați în contact direct cu jetul de pulverizare.

        În paralel continuăm igienizarea și dezinfectarea străzilor și trotuarelor din tot orașul. Folosim apă clorinata, tratată cu substanțe dezinfectante – sigure atât pentru noi cât și pentru mediu.

        „Am pornit deja procedurile pentru a achiziționa și două tunuri de mare putere pentru dispersia acestor substanțe pe străzile din oraș dar și 10 porti dezinfectante, cu lămpi UV și pulverizare.

        Anticipez câteva dintre dorințele dumneavoastră și vă rog, cu tot respectul, să nu ne solicitați dezinfecția scărilor de bloc la 3-4 zile. Acest lucru ne este practic imposibil, fiind peste 3700 de scări în municipiul Bacău. Totodată, vă rog să aveți răbdare și să fiți convinși că echipele noastre vor ajunge treptat în fiecare zonă din oraș”, a declarat primarul Cosmin Necula.

        Vă mulțumim pentru sprijin și înțelegere! Vă asigur că facem tot ce ne stă în putiinta pentru a ne organiza cât mai bine și a răspunde la toate necesitățile acestor zile.
        Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău

        Aproape 200 de amenzi date într-o singură zi, pentru nerespectarea restricțiilor de circulație

          În doar 24 de ore, echipele mixte ale poliției locale, județene și ale Ministerului Apărării Naționale au verificat aproape 1.000 de persoane aflate în izolare/carantină, în diferite locații.

          Acțiunile au urmărit verificarea respectării obligațiilor privind restricțiile de circulație, impuse de epidemia de coronavirus.

          Din păcate, numeroși băcăuani au arătat că nu au înțeles gravitatea situației, în ciuda informărilor diseminate prin toate canalele de comunicare, motiv pentru care oamenii legii au fost nevoiți să aplice 197 de sancțiuni în valoare totală de 182.750 de lei.

          În plus, aproape 300 de societăți comerciale și persoane fizice autorizate au fost verificate în privința respectării interdicțiilor pe timpul stării de urgență.

          Ratele bancare pot fi amânate până la nouă luni

          Plata ratelor la creditele bancare poate fi amânată de beneficiari cu maxim nouă luni, dacă vor dovedi că au fost afectați de pandemia de coronavirus și nu au restanțe bancare de la data instaurării Stării de urgență în România sau până la data solicitării suspendării obligației de plată. Măsura a fost luată de Guvern, iar ordonanța de urgență emisă pe acest subiect a fost publicată luni, 30 martie, în Monitorul Oficial. Amânarea plății ratelor se face numai la cererea beneficiarilor acestor credite.

          În această categorie intră ratele scadente aferente împrumuturilor și care reprezintă rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Suspendare lor este acceptată pentru nouă luni, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.

          Perioada maximă de creditare suplimentară care poate fi dată de bănci după perioada în care ratele au fost amânate, nu poate fi mai mare decât perioada în care au fost amânate. De asemenea, în cazul persoanelor fizice care au beneficiat de un credit, dar prin amânarea ratelor depășesc limita de vârstă impusă, creditorii vor trebui să restructureze creditele pentru a încadra persoanele în limita de vârstă.

          Amânarea ratelor la credite trebuie solicitată băncilor în format electronic sau prin poștă în cel mult 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență.

          Persoanele juridice, pentru a beneficia de amânarea ratelor, trebuie să dovedească întreruperea totală sau parțială a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe toată perioada stării de urgență decretate și dețin certificatul de situații de urgență prin care se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020, Firmele trebuie să nu se afle în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului.

          Specialiștii domeniului recomandă ca amânarea plății ratelor să se facă numai în condiții real impuse de situația creată de pandemie, pentru că după trecerea acesteia tot ei vor plăti ce au amânat.

          Fără Certificat de Situație de Urgență

          Mâine, 1 aprilie 2020, este prima zi în care agenții economici afectați de coronavirus pot depune documentele pentru obținerea fondurilor necesare susținerii șomajului tehnic.

          Solicitările vor fi transmise electronic de către angajatori Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, astfel încât să se închidă luna martie, în vederea primirii fondurilor aferente acoperirii cheltuielilor pentru angajații cu contract individual de muncă pe care i-au înregistrat anterior în REVISAL, ca intrând în șomaj tehnic.

          Angajatorii în cauză trebuie să depună electronic la instituția amintită o cerere, o declarație pe propria răspundere și lista angajaților pentru care solicită fondurile guvernamentale. Este vorba despre angajații cărora le-a fost suspendat temporar contractul individual și se află în șomaj tehnic, care vor primi 75 la sută din salariul de bază de încadrare.

          De șomaj tehnic vor beneficia și persoanele care lucrează la PFA-uri, întreprinderi individuale, cluburi sportive sau care obțin venituri pe bază de drepturi de autor etc., dar nu au contract individual de muncă. Toate aceste categorii vor depune electronic o cerere și o declarație pe propria răspundere, la Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Bacău.

          Ca o noutate de ultimă oră, niciuna din categoriile menționate mai sus (angajatori, PFA-uri etc.) nu mai este obligată să prezinte Certificatul de Situație de Urgență. Mâine, 1 aprilie 2020, va fi depusă cererea aferentă perioadei 16 martie-31 martie. Solicitarea va fi procesată în maximum 15 zile. După primirea banilor de șomaj tehnic angajatorii au la dispoziție 3 zile pentru plata către salariați a ajutorului financiar.

          (Mic) ghid anticovid: ce trebuie să facem acasă, loc de muncă sau pe stradă.

          Doctorul Tudor Ciuhotaru a postat un scurt ghid util pentru protecția fața de noul coronavirus.  

          „Se transmite pe cale aeriană dar și (!!!) digestivă-,,boală a mâinilor murdare”- de aceea e important să ne spălăm corect și cât mai des pe mâini, după contact cu suprafețe contaminate.

          Ghid de autoprotecție:

          A. În spațiile închise (acasă/loc de muncă/spații publice): Igienizați
          1. Suprafețe: Ideal este să dezinfectați cu înălbitor (1 litru de înălbitor cu 2,6% clor pentru 4 litri de apă rece) sau cu alcool la 70°. Suprafețele care sunt cel mai frecvent atinse trebuie curățate cu prioritate: mânerele ușilor sau întrerupătoarele, cel puțin o dată pe zi.
          2. Este de preferat să stați în încăperi în care podeaua poate fi curățată (evitați încăperile cu covoare). Folosirea unui aspirator nu este recomandată, deoarece riscă să difuzeze particulele virale. Pe cât posibil aerisiți camerele în mod regulat.
          3. În bucătărie. Înainte de a găti și manipula mâncarea, spălați-vă mâinile și suporturile de bucătărie (blat de lucru, masă etc.). Atenție! coronavirusul este sensibil la temperaturile de gătit, evitați alimentele crude.
          4. Este recomandat gătitul la 63°C timp de 4 minute (Agenția Națională de Securitate a Sănătății.
          5. Nu uitați să curățați periodic cu atenție tacâmurile (prin înmuierea solutie cu dezinfectant diluată timp de cel puțin 15 minute sau în mașina de spălat vase la un program mai lung, la 60°).
          6. Toalete: recomandăm curățarea și dezinfectarea mobilierului sanitar (bazin, bideu, lavoar), robinetele și mânerelor cu înălbitor diluat la 0,5%
          7. Lenjeria/hainele de stradă: se spală cu un ciclu de cel puțin 60°C pentru cel puțin 30 de minute (evitând să o scuturam, pentru a nu crea aerosoli cu particule virale).

          B. Pe stradă:
          1. Evitați deplasările și întâlnirire care nu sunt urgente, , transportul în comun la orele de vârf mai ales dacă aparțineți grupelor de risc (persoane în vărstă, deficiențe imunologice, patologie cardiacă, respiratorie sau metabolică (diabet).
          2. Respectați igiena tusei sau strănutului (acoperiți nasul și gura).
          3. Nu atingeți nasul, ochii, gura, fața (mai ales după contactul cu suprafețe contaminate)
          4. Nu stați în vecinătatea persoanelor care tușesc sau strănută.

          C. Oriunde și oricând:
          1. (!!!) Nu uitați să vă spălați pe mâini cu apă și săpun și/sau cu o soluție pe bază de alcool după tuse, strănut sau suflare a nasului, după ce ați luat contact cu orice suprafața contaminată, după curățenie și în mod regulat în timpul zilei.
          2. Purtați o mască chirurgicală în caz de tuse.
          .

          Și poate măcar acum parlamentarii vor adopta legea Ciuhodaru ce prevede predarea regulilor de igienă în toate școlile din România. Pentru a fi cu adevărat eficiente aceste reguli trebuie cunoscute precum alfabetul sau tabla înmulțirii.

          Rețineți:
          1. !!!Virusul rezistă minim 30 de minute în aer după ce „sursa” infecţiei nu mai este prezentă şi 4 zile pe diferite suprafeţe. (!Iar legat de temperatură, virusul rezistă la temperaturi de 36,6 grade Celsius circa trei zile pe sticlă, textile, metal, plastic sau hârtie. Peste 100 de infecţii cu COVID-19 au fost confirmate în Singapore, o ţară cu temperaturi ridicate. Zeci de alte infecţii au fost raportate şi în ţări precum Brazilia, Argentina şi Australia, unde este cald. Acestea sunt dovezi că, totuşi, virusului îi prieşte vremea caldă) Rezistă mai mult de cinci zile pe piele (faţă, mâini) sau pe fluidele corporale (transpiraţie, salivă etc.)

          2. Se poate transmite la o distanţă de 4,5 metri de persoana infectată. Rata de transmisie 1 la 7. (Hu Shixiong de la Centrul de Control şi Prevenţie din Provincia Hunan, a prezentat rezultatul unui studiu realizat pe pacienţii unui autocar care a călătorit în China pe 22 ianuarie, momentul „zero” pentru declanşarea noului coronavirus. „Pacientul zero”, infectat, a urcat în autobuz, fără a purta mască de protecţie şi fără a şti că este purtător de COVID-19. Rezultatele analizei arată că acesta a îmbolnăvit şapte persoane doar în timpul călătoriei (alţi patru au fost depistaţi pozitiv după).

          3. Trebuie să ne pregătim şi de valul doi al virusului. Vorbim, în acest caz, de un virus respirator, iar acest tip de viruşi ne dau mereu bătăi de cap în timpul sezonului rece, din motive evidente”, a declarat, pentru CNN, Nelson Michael, medic specialist în boli infecţioase al armatei americane.

          4. Comisia Naţională de Sănătate din China a publicat un ghid pentru pacienţii vindecaţi de coronavirus în care recomandă autoizolarea la domiciliu (în camere separate şi bine ventilate şi să se spele frecvent pe mâini) pentru 14 zile post-externare iar spitalele trebuie să se pregătească să-i primească în termen de două săptămâni pentru o verificare a stării lor de sănătate.

          Atenție, cu pandemia nu e de glumit. După ce trece această criză sper că e clar că sănătatea va fi prioritatea numărul 1 a României. Și că spitalele regionale (proiectul meu blocat mereu de unii), se vor face cu maximă viteză. Cel de la Iași prioritar. Vă dați seama ce beneficiu enorm ar fi fost acum ca aceste spitale să fie finalizate (așa cum Iașul l-ar fi putut avea din 2011 dacă niște interese mizere nu l-ar fi distrus).”

          Dragoș Benea: Doar MINCIUNA și IPOCRIZIA concurează cu EPIDEMIA, în aceste zile. Una mai mortală ca cealaltă.

          MINCIUNA

          📌 Am început luna martie cu asigurări, de la cel mai înalt nivel politic, că totul e sub control – că „nu există niciun motiv real de panică” și că „instituțiile responsabile au luat toate măsurile care se impun pentru a împiedica răspândirea virusului”. Că alegerile anticipate sunt #PRIORITATEA; nu pregătirile pentru #COMBATEREA Covid19.

          📌 Încheiem luna martie cu cel mai negru bilanț posibil și cu țara intrată în „scenariul 4” al epidemiei: Suceava a devenit Hiroshima României, infectând cu repeziciune toată Moldova; sunt 65 de morți de covid și peste 2000 de persoane infectate. Și cifrele sumbre cresc, galopant, de la o zi la alta!

          📌 Bineînțeles că Suceava – spital, oraș, județ – putea fi plasată în carantină încă de acum două săptămâni, DACĂ la mijloc n-ar fi fost minciunile și inconștiența autorităților locale care au ascuns, cum s-au priceput mai bine (și iată că s-au priceput!), realitatea monstruoasă de la spitalul județean.

          📌 IRESPONSABILITATE ARE NUME ȘI PRENUME și carnet de partid de la PNL: Gheorghe Flutur (șef CJ), Vasile Rîmbu (manager SJU Suceava), Mircea Macovei (director medical). Ei sunt artizanii focarului de minciuni și covid de la Suceava, care a lăsat în urmă peste 20 de morți și o Moldovă împietrită de epidemie.

          IPOCRIZIA

          📌 De o bucată de timp suntem victimele unor apeluri ipocrite la „depolitizarea” crizei: ni se cere să renunțăm la „politică”, să fim uniți și altruiști. Suntem.

          📌 Dar FARISEISMUL și duplicitatea acestor apeluri nu mă vor împiedica niciodată să spun lucrurilor pe nume. Nu putem renunța la politică, pentru că tocmai indeciziile și minciuna politică – la Suceava și la București – au umplut Moldova și țara de coronavirus. Guvernul PNL a trecut BUGETUL 2020 PRIN ASUMARE, nu prin dezbatere în Parlament, ca să nu vadă o țară întreagă meschinăria cu premeditare de la Sănătate.

          📌 PNL, și nu altcineva!, a ciopârțit bugetul Sănătății, din care AU DISPĂRUT DIN PIX PESTE 3,3 MILIARDE LEI. Un buget amputat cu un sfert față de cel din 2019. S-au însănătoșit, subit, românii odată cu venirea PNL la guvernare? A crescut imunitatea și au dispărut bolile de când au apărut la televizor Orban sau Cîțu? La PNL ați făcut din DEZBINARE și URĂ sporturi naționale. Ați împărțit, ani de zile, etichete și epitete înveninate. CE-AR FI SĂ VĂ ÎMPĂRȚIȚI ȘI RESPONSABILITĂȚI, CĂ TOT SUNTEȚI LA GUVERNARE DE JUMĂTATE DE AN?

          📌 De exemplu, responsabilitatea EȘECULUI TOTAL în furnizarea materialelor de protecție necesare spitalelor județene. Mulțumită vouă, oamenii din linia întâi n-au măști. N-au combinezoane. Nici halate impermeabile. Nici dezinfectant. Nimic.

          ALTRUISM

          📌 Încă din 𝟭𝟬 𝗺𝗮𝗿𝘁𝗶𝗲, alături de colegii mei din PSD Bacău, am propus un armistițiu politic, convins fiind că în fața coronavirus nu mai există nici stânga, nici dreapta și că epidemia nu are culoare politică. Asta credem și acum.

          📌 Pe 𝟭𝟯 𝗺𝗮𝗿𝘁𝗶𝗲, noi AM LANSAT INIȚIATIVA DE AMENAJARE A SPITALULUI MUNICIPAL, ASTFEL ÎNCÂT ETAJELE 4 ȘI 5 SĂ FIE CONVERTITE ÎN SPAȚII DE CARANTINARE ȘI TRATARE A CAZURILOR DE COVID19 (Consiliul Județean susține 60 la sută din valoarea lucrărilor). Tot CJ Bacău a cumpărat, pe 19 martie, echipamentul PCR de testare Covid19 pentru laboratorul aflat în construcție la Spitalul Județean de Urgență și tot CJ Bacău, la inițiativa politică a PSD Bacău din 21 martie, a încheiat un parteneriat cu 25 de asociații pentru îngrijirea vârstnicilor bolnavi și singuri, cu vârsta +65 ani (pătura cea mai vulnerabilă la infecția cu coronavirus).

          📌 AM ACȚIONAT CĂLĂUZIȚI DE CONVINGEREA CĂ – FĂRĂ ALTRUISM, SOLIDARITATE ȘI ASUMARE RAPIDĂ A DECIZIILOR – LUPTA ÎMPOTRIVA COVID19 NU POATE AVEA SORȚI DE IZBÂNDĂ. În timp ce unii își fac exerciții de imagine pe seama epidemiei, mii de bătrâni din Bacău beneficiază de asistență medicală adecvată, iar laboratorul de testare pentru coronavirus se află în construcție, contra-cronometru, la SJU Bacău.

          P.S. – Așa că, Ionele, dacă ți-a „crăpat” cămașa pe tine pentru că ți s-au umflat „mușchii”, îți recomand să scrii scrisori către Ministerul Sănătății – POATE vei fi băgat în seamă și spitalele din județul Bacău vor primi echipamentele de protecție vitale! Divinitatea, pe care o tot invoci ca ultimul fățarnic, Ionele, nu poate furniza halate impermeabile și materiale de protecție pentru medici, dar să-ți spun un „secret”: Ministerul Sănătății din Guvernul PNL sigur o poate face!

          Știm că ești prins între ciocanul unei noi candidaturi (a patra) la Consiliul Județean și nicovala de baron al Sănătății băcăuane, branșat cu clinica privată la bugetul public al CJAS, dar medicii și asistentele n-au nicio vină, Faraoane! Nu invocând Divinitatea procuri dezinfectant pentru #armata în halate albe, ci solicitând direct de la ministrul penelist Tătaru, dacă vrei SĂ NU AVEM și la Bacău un fel de „Suceavă” din cauza ta, a PNL și a guvernului tău care nici nu știe, nici nu poate! Ca tine, de altfel.

          Dragoș Benea
          europarlamentar

          Unde sunt echipamentele de protecție pentru personalul medical de la Spitalul Județean Bacău? Unde ați îngropat peste 375.000 de euro?

          Unde sunt echipamentele de protecție pentru personalul medical de la Spitalul Județean Bacău? Unde ați îngropat peste 375.000 de euro?

          Personal medical fără echipamente de protecție, trimis fără arme în bătălia împotriva coronavirusului. Aceasta este realitatea de astăzi din Spitalul Județean de Urgență (SJU) Bacău, gestionat de un manager numit de PSD și de un președinte de consiliu județean, se pare niște marionete, păpușate de un europarlamentar PSD, partid care a transformat de-a lungul vremii spitalul într-o pușculiță de partid.

          O incursiune în site-ul oficial de achiziții publice, SICAP, demonstrează, însă, că, pe parcursul lunii martie, Spitalul Județean Bacău a făcut achiziții numai pentru echipamente de protecție destinate epidemiei de coronavirus, care depășesc 1.800.000 de lei, adică peste 375.000 de euro! Dacă la începutul lunii achizițiile au fost palide, iar conducerea spitalului a ignorat amenințarea epidemică, SJU Bacău a cumpărat, după 10 martie:

          105.650 de măști simple;
          42.000 de perechi de mănuși chirurgicale pudrate;
          15.400 de halate de unică folosință;
          antiseptice și dezinfectanți în valoare de 251.995 de lei;
          articole de unică folosință din hârtie de 64.000 de lei;
          7000 perechi botoși;
          6000 de bonete;
          3.880 de ochelari de protecție;
          600 măști protecție cu filtru FFP1;
          12.000 măști chirurgicale FFP 2;
          400 măști speciale FFP3;
          2.600 combinezoane de protecție;
          223 combinezoane de protecție risc biologic;
          800 de mănuși impregnate cu săpun;
          3.300 perechi de mănuși nepudrate;
          1.130 viziere de protecție;
          1000 Kituri de analize pentru coronavirus;
          420 de KIT-uri pentru recoltare și transport probe coronavirus;
          4500 de teste rapide antigen COVID-19 și un cititor de teste;
          2000 de șorțuri impermeabile.

          Toate produsele trebuiau livrate în 24-48 de ore, conform datelor publice de pe SICAP! În total, produse de 375.000 de euro! La care se adaugă alte achiziții, de medicamente.

          Unde sunt toate acestea? De ce medicii, asistentele, personalul sanitar nu au primit mai nimic din echipamentele achiziționate de spital? Unde se ascund materialele de protecție și dezinfectanții? Toți cei care conduceți Spitalul Județean Bacău, lăsați politica și joaca! Nu cereți Ministerului Sănătății, câtă vreme spitalul este în subordinea Consiliului Județean, iar dumneavoastră aveți dreptul să faceți achiziții. Și ați făcut! Real sau pe hârtie? Scoateți la lumină echipamentele și dezinfectanții de 375.000 de euro, cumpărate până acum, ca să nu aveți victime pe conștiință!

          GRUPUL CONSILIERILOR JUDEȚENI PNL BACĂU

          E.ON cere permisiune pentru intervenții sigure în locuințe și sedii

          Compania E.ON, care distribuie energie electrică și gaze naturale și în județul Bacău, a suspendat temporar toate activitățile care implică un contact direct cu clienții, în condițiile impuse de pandemia de COVID-19. Angajații ei sunt, însă, pe teren pentru a asigura continuitatea serviciilor și pentru intervenții tehnice importante la instalațiile interioare de gaze naturale și electricitate în condiții sigure.

          „Reprezentanții E.ON – spun oficialii companiei – sunt echipați cu măști și mănuși de protecție de unică folosință pe toată durata intervenției și se vor asigura că păstrează distanța de siguranță recomandată față de celelalte persoane. De aceea, rugăm clienții să permită accesul lor în locuințe sau în sedii de instituții, fiind instruiți să respecte cu strictețe regulile de protecție sanitară. Clienții sunt rugați să ne anunțe dacă se află în izolare la domiciliu”.

          Cum iei legătura cu E.ON, pentru intervenții

          Activitățile de bază – dispecerat, intervenții pentru soluționarea incidentelor și deranjamentelor la rețelele de gaze naturale și de energie electrică, precum și mentenanța sistemului de distribuție, sunt organizate astfel încât să poată fi asigurată continuitatea în alimentarea cu energie. Procesarea cererilor de racordare la rețea și de emitere a avizelor de amplasament se va realiza exclusiv online, prin intermediul site-ului delgaz.ro.
          Delgaz Grid, compania de distribuție a Grupului E.ON, asigură în continuare funcționarea permanentă, 24/7, a dispeceratului de urgență și a echipelor de intervenție. În cazul în care simt miros de gaz, clienții pot apela numerele de telefon pentru situaţii de urgenţă: 0800 800 928 și 0265 200 928. Pentru a semnala întreruperile în furnizarea energiei electrice, furturi de energie sau de echipamente, clienții pot suna la numerele de telefon: 0800 800 929, 0232 200 430, 0232 200 431 și 0232 200 432.

          Canale de apelare la E.ON

          Call Center- la numerele de telefon: 0800 800 900 sau 0800 800 366 unde asistentul virtual Ioana oferă, simplu și rapid, informații utile legate de facturile de gaz/electricitate, 24/7. De asemenea, consultanții E.ON pot prelua apeluri și oferi informații și soluții de luni până vineri între orele 8,00-20,00;
          prin e-mail, la serviciiclienti@eon-romania.ro;
          prin contul E.ON Myline se pot efectua direct operațiuni legate de contul personal; clienții care nu au un cont Myline îl pot activa pe eon.ro/myline;
          prin SMS la 0745 612 345 pentru autocitire index contor, info sold și confirmare plată;
          prin Live Chat direct din contul E.ON Myline sau din pagina de Facebook E.ON România.
          Mai multe detalii despre serviciile online pot fi găsite accesând eon.ro/servicii-online.

          Loredana a făcut donații Spitalului municipal Onești

            Cunoscuta interpretă de muzică ușoară Loredana Groza, originară din Onești, a făcut două donații Spitalului Municipal „Sf. Ierarh dr. Luca” din municipiu. Gestul a fost făcut la teledonul organizat, în aceste zile, de postul tv Antena 1 și se înscrie, astfel, și în campania „Oneşteni alături de Onești!”.

            „Oneșteanca noastră dragă, Loredana Groza – a scris pe pagina sa de facebook primarul Nicolae Gnatiuc -, a intrat în direct la teledonul organizat de Antena 1şi a făcut o donație personală și una specială pentru spitalul din Onești. Mulțumesc, Loredana Groza!

            Mulțumesc tuturor celor care au donat pentru Spitalul Municipal Onești! Împreună suntem mai puternici și vom învinge!”.

            Loredana se află acum autoizolată în propria casă, de unde transmite zilnic mesaje audio și video admiratorilor săi, pe propria pagină de Facebook. De acolo, însă, mai interpretează și câte o meloie.

            Cosmin Necula: Primăria asigură cazarea personalului de la Spitalul TBC și Serviciul Județean de Ambulanță

            Primarul Bacăului a anunțat că municipalitatea va asigura cazarea în hoteluri a personalului de la Spitalul de Pneumoftiziologie și Serviciul Județean de Ambulanță.

            „Trebuie să protejăm atât cadrele medicale cât și familiile acestora. Doar așa ei vor putea avea grijă de noi”, a anunțat primarul Cosmin Necula.

            Acesta a mai spus ca Primăria va achiziționa 10 tuneluri cu lămpi UV și pulverizare de substanțe dezinfectante. Acestea vor fi folosite în unitățile medicale și în alte spații publice, dar și un tun de mare putere pentru dispersia substanțelor dezinfectante pe străzile din oraș.

            Personalul dotat cu atomizoare, care realiza până acum dezinfecția la intrările în blocuri, va fi redirecționat către dezinfecția scărilor, lifturilor și a tuturor spațiilor comune din blocuri.

            Bacăul are peste 3700 de scări de bloc în municipiul Bacău pe care le vom dota cu dispozitive cu dezinfectant, conform Ordonanței Militare nr. 4.

            Lucrările la Baza medicala Letea continuă. Se montează băile și se fac legăturile de canalizare pentru a fi operațională în cel mai scurt timp.

            „Pregătim această bază pentru utilizare medicală, doar dacă situația o va impune. Vreau si trebuie să fim pregătiți și pentru scenariul nedorit în care nu vom mai avea locuri pentru pacienți în unitățile medicale. În această săptămână începem și lucrările în Spitalul Municipal la etajele 4 și 5. Am luat deja decizia ca personalul ce va lucra pe șantierul de la Spitalul Municipal să fie cazat într-un cămin neutilizat din municipiul Bacău. Acesti oameni sunt esențiali pentru a finaliza lucrarea într-un timp cât mai scurt și de aceea dorim să îi protejăm de orice contact care i-ar putea pune în pericol”,a mai anunțat primarul Bacăului.

            Pe cele 11 numere de telefon pe care le avem puse la dispoziția dumneavoastră am primit până acum 1349 de apeluri. În urma acestor apeluri:
            🔹️ 301 persoane vârstnice singure, fără ajutor, au fost ajutate cu pachete provenite din donații de la personalul Primariei Bacău, societatea Agricola și Crucea Roșie Bacău
            🔹️ pentru 30 de persoane angajații primăriei au făcut cumpărături pe baza listelor primite iar acestea au fost decontate ulterior de beneficiari
            🔹️ 16 persoane aflate în izolare au fost de asemenea sprijinite în funcție de nevoile declarate

            Din 3 aprilie începe distribuția celor 20.000 de pachete cu produse alimentare și de igienă către persoanele vârstnice cu venituri reduse. ️Pentru distribuție vor fi alături de Primărie voluntarii de la Crucea Rosie Bacau, Fundatia de Sprijin Comunitar (FSC) și Scoala Sanitara Postliceala ”Sanity” Bacau.

            Primarul Cosmin Necula reamintește că zilnic, între orele 08 – 18, sunt disponibile 10 numere de telefon pentru persoanele vârstnice și singure care au nevoie de ajutor în această perioadă:

            📞 0742.114.476
            📞 0742.114.997
            📞 0742.138.136
            📞 0742.187.429
            📞 0742.252.914
            📞 0742.040.114
            📞 0742.043.976
            📞 0742.059.339
            📞 0742.076.751
            📞 0742.083.590

            Totodată, numărul de telefon 0234.984 va sta în continuare la dispoziție, 24/7, pentru a semnala orice alte probleme pe care le întâmpinați.

            Reţinut şi cercetat de poliţişti pentru săvârşirea infracţiunii de furt calificat

              Poliția în acțiune

              Un tânăr de 30 de ani, din Buhuşi, bănuit de comiterea unor infracţiuni de furt calificat a fost reţinut pentru 24 de ore de către poliţişti.

              La data de 30 martie a.c., poliţiştii din Buhuşi au depistat şi identificat un tânăr, de 30 de ani, din localitate, bănuit de săvârşirea infracţiunii de furt calificat.

              Astfel, în urma cercetărilor specifice efectuate de poliţişti, s-a stabilit că tânărul în perioada 20-25 martie a.c., ar fi pătruns fără drept în incinta unei societăţi comerciale, de unde ar fi sustras împreună cu trei minori, cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani, 590 de litri de motorină.

              Bănuitul a fost reţinut de poliţişti pentru o perioadă de 24 de ore şi urmează a fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Buhuşi cu propuneri corespunzătoare.

              Cercetările sunt continuate în vederea documentării întregii activităţi infracţionale a celui în cauză, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat.

              Consiliul local se întrunește pe Skype

                Consiliul local al municipiului Bacău se va întruni în ședință extraordinară, astăzi, de la ora 13.00. De data aceasta, ședința nu se va desfășura la Centrul de Afaceri și Expoziții, ci în mediul virtual, pe Skype.
                Skype este un software ce permite utilizatorilor să efectueze convorbiri telefonice cu video prin Internet, utilizând tehnici din familia Voice over IP (VoIP).

                Pe ordinea de zi figurează rectificarea bugetului pentru ca Bacăul să se conformeze ordonanțelor militare.
                Se vor aloca 400.000 de lei pentru achiziția de dezinfectant ce va fi folosit la scările de bloc, 140.000 de lei pentru măști de protecție, 440.000 de lei pentru cumpărarea unei instalații de pulverizare cu soluție dezinfectantă cu turbină de presiune și a 10 tunele de dezinfecție.

                Bugetul Politiei locale ceste suplimentat cu 30.000 de lei, iar cel al Spitalului TBC, cu 110.000 de lei.

                O altă hotărâre care se va discută astăzi prevede prelungirea până la 30 iunie a termenului până la care se putea depune declarația de impunere a taxei de salubritate și obtinerea bonificației de 10%. Acest termen expirase pe 30 martie.

                O șoferiță beată a intrat cu mașina într-un copac

                  La data de 30 martie a.c, în jurul orei 22.30, poliţiştii băcăuani au fost sesizaţi cu privire la faptul că, pe strada Calea Republicii, din localitate a avut loc un eveniment rutier soldat cu pagube materiale.

                  Din cercetări a rezultat faptul că, o femeie de 42 de ani, din Bucureşti, în timp ce conducea un autoturism pe strada Calea Republicii, a intrat în coliziune cu un arbore pe marginea părţi carosabile.

                  Conducătoarea auto a fost testată cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,81 mg/l alcool pur în aerul expirat. Aceasta a refuzat recoltarea de mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                  În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de refuz de recoltare de mostre biologice de sânge.

                  Crucea Roșie oferă consiliere psihologică

                    În această perioadă dificilă, în care izolarea socială și anxietatea provocată de avalanșa de informații referitoare la infecția cu noul coronavirus pot reprezenta factori majori de stres, în special pentru persoanele vârstnice, echipa de specialiști ai Crucii Roșii Bacău, formată din asistent social principal Lorena Maxim, asistent social principal Mihaela Roșca și psiholog clinician principal Laurențiu Postolache oferă telefonic consiliere socială/suportivă și consiliere psihologică.

                    În total, aproximativ 160 de persoane vârstnice sunt monitorizate în această perioadă, la care se adaugă solicitările pe care le primim telefonic, prin e-mail sau prin intermediul retelelelor de socializare.

                    De asemenea, va informăm că în perioada 30 martie-31 martie, echipa Crucii Roșii Bacău a ajuns la domiciliul a 12 persoane vârstnice, aflate în situație de risc, cu pachete cu alimente de baza.

                    Măsurile luate de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara

                      În următoarele săptămâni, publicul nu va avea, în continuare, acces în incinta OCPI BACĂU. Astfel, primirea sesizărilor, petițiilor și memoriilor se va face prin corespondență, folosindu-se mijloacele de comunicare electronică sau poștă, până la ridicarea restricțiilor impuse de autorități pe durata stării de urgență.

                      De asemenea, solicitanții pot primi informații referitoare la serviciile oferite prin e-mail, accesand site-ul OCPI BACĂU, dar și prin intermediul unui call-center, care va functiona de luni până joi în intervalul orar 8.00 – 16.30 și vineri între orele 8.00 – 14.00. Audiențele vor fi acordate doar telefonic sau prin e-mail.

                      Numerele de telefon și adrese de e-mail destinate beneficiarilor serviciilor oferite de OCPI BACĂU sunt următoarele:
                      Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliari Bacău:
                      Registratură pentru publicul larg:
                      Telefon: 0334.405.059, 0334.405.063
                      E-mail: bc@ancpi.ro
                      Registratură pentru PFA/PJA autorizate
                      Telefon: 0234.405.063 / interior 229
                      Registratură pentru notarii publici:
                      Telefon: 0234.405.063 / interior 211
                      E-mail: bcpi.bacau@ancpi.ro
                      Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Onești
                      Telefon: 0234.310.910 0234.310.911 0234.310.912
                      Fax: 0234.310.910
                      E-mail: bcpi.onesti@ancpi.ro
                      Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Buhuși
                      Telefon 0234.262.012
                      E-mail: bcpi.buhusi@ancpi.ro
                      Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Moinești
                      Telefon: 0234.362.722
                      Fax: 0234.362.722
                      E-mail: bcpi.moinesti@ancpi.ro
                      Biroul de Relații cu Publicul Podu Turcului
                      Telefon: 0334.130.301
                      Email: brp.poduturcului@ancpi.ro

                      Toate aceste măsuri au scopul de a proteja publicul și salariații, în egală măsură. Vă mulțumim pentru înțelegere.

                      ROMCHIM PROTECT aruncă în lupta cu COVID -19 doi dezinfectanți puternici

                        Conoscuta firmă băcăuană Romchim Protect, care, prin produsele sale inovatoare, s-a evidențiat atât în țară, cât mai ales peste hotare, intră în lupta cu temutul virus COVID – 19 care a îngenuncheat întreaga planetă. Astfel, proprietarul fabricii, inventatorul Ion Neculcea, multiplu medaliat național și internațional, a decis transformarea liniei de producere a degivranților în obținerea dezinfectanților.

                        „Toată lumea știe cât de necesari sunt, acum, dezinfectanții. Așa că am decis să venim cu două astfel de produse, mai ales după apariția Ordonanței militare nr. 4, prin care se solicită dezinfecția periodică a intrărilor în blocuri, a lifturilor, a casei scărilor și a altor spații comune. Avem un igienizant pentru mâini, pe bază de alcool etilic denaturat, 70% din volum, apă demineralizată și glicerină. Or, se știe că Organizația Mondială a Sănătății a stabilit că acest virus nu rezistă alcoolului cu o asemenea concentrație. În plus, mai avem și un dezinfectant pentru suprafețe, pe bază de biocide, care nu are miros, nici nu pătează și nu corodează, cum e în cazul clorului”, ne-a dezvăluit Ion Neculcea, proprietarul Romchim Protect.

                        Însă, lucrurile nu se opresc aici, cunoscutul inventator având, în testare, un al treilea produs, revoluționar, care poate fi utilizat ca agent de dezinfecție și curățare atât la exterior, cum ar fi locuri de joacă, stadioanele, parcările, străzile sau pistele de aterizare-decolare etc, cât și la interior – hoteluri, spitale, aeroporturi, instituții, scări de blocuri, etc. Acest produs, pe lângă inhibitori de coroziune, are în compoziție acidul perforic, utilizat cu succes în industria medicală, dar și în cea alimentară, pentru dezinfectarea utilajelor, substanța dovedindu-și eficiența în distrugerea virusurilor, a sporilor bacterieni, a algelor, a ciupercilor microscopice, microbacteriilor sau a altor microorganisme.

                        „Acțiunea de dezinfectare a acidului performic este, de asemenea, foarte rapidă, iar, ca sterilizator, este sigur, întrucât, după acțiune, acesta se degradează, în mare parte în dioxid de carbon, oxigen și apă, fără a afecta suprafețele pe care a fost aplicat și nici mediul înconjurător”, a completat Ion Neculcea. La final, mai reținem că fabrica are o capacitate foarte mare de producție, aici, putându-se obține dezinfectanți în cantități considerabile, suficiente pentru mulți beneficiari.

                        Minutul adevărului

                        Că fiecare, la locul lui, fie medic, asistent, infirmier, ambulanţier, director, şef de secţie îşi face datoria, a devenit aproape un loc comun. Şi este adevărat. Se fac eforturi supraomeneşti, cu riscul îmbolnăvirii, ca în vreme de război, mai ales dacă luăm în calcul, şi trebuie să ne conformăm, unele articole din Ordonanţa militară nr. 4 şi hotărârile Comandamentului pentru situaţii speciale de urgenţă.

                        După o perioadă de tatonare, virusul ucigaş atacă în forţă în ultimele zile şi, după aprecirea specialiştilor, va continua în ritm şi mai alert. A fost timp pentru învăţare din mers, a fost timp pentru reglementări şi stabilirea de protocoale absolut obligatorii, începând cu institutele şi spitalele specializate, până la ultima clinică şi cabinet medical.

                        Teoretic, deoarece, în practică, după cum se vede în multe spitale, este un adevărat haos. S-a cuibărit frica, a intervenit panica, de aici şi multele greşeli care se fac prin diferite spitale, cea mai gravă fiind plimbarea pacienţilor prin mai multe spitale şi chiar refuzul de a-i interna. Realitatea ne arată, şi a trebuit reglementată prin decizii ale ministerului de resort, că nici astăzi, în unele spitale pacienţii nu sunt chestionaţi, nu li se ia nici măcar banala temperatură şi sunt aruncaţi prin secţii.

                        Nu-i timp acum de a stabili vinovăţia unuia sau altuia pentru că nu sunt ventilatoare, măşti, combinezoane sau mănuşi, ca să nu mai vorbesc de medicamente, cred că a venit timpul ca un minut să ne oprim din această nebunie şi să judecăm, să gândim ce şi cum trebuie procedat. Ce am făcut bine şi unde am greşit. De la manager, la portar. Nu se mai poate merge aşa, după cum vrea şi poate fiecare.

                        Vor veni la poarta spitalelor mii de pacienţi, fiecare cu „virusul” lui, fiecare trebuie tratat ca şi cum, în primul rând ar fi infectat cu coronavirus, altfel, îmi permit să spun, vom ajunge în situaţia de închide tot mai multe spitale. Acel minut de reflecţie, de oprire din maraton, acel minut de gândire, de lucididate ne poate salva. Pe fiecare şi pe toţi.

                        Șomaj tehnic și pentru cei care obțin venituri, dar nu au contract de muncă

                        Firmele care au fost obligate, prin lege, ori nevoite să-și înceteze sau să-și reducă activitatea, din cauza pandemiei provocată de coronavirus, vor beneficia de sprijin financiar din partea Guvernului României, chiar din luna aprilie 2020. Ce trebuie să facă persoanele care nu au un contract de muncă, dar obţin venituri?

                        Societăţile care au salariați cu contract individual vor depune documentele necesare la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, la începutul lunii aprilie, pentru martie, și vor primi banii de la stat, pentru plata șomajului tehnic către angajați, în termen de cel mult 15 zile de la prezentarea listei cu salariații afectați, față de 30 zile, cât era prevăzut în lege.

                         Cei interesați pot suna la numerele de telefon:

                        0234.314.546 Punct de lucru Onești-Mihaela Nicolcea),

                        0234.576.737 (Agenția Locală a Forței de Muncă Bacău-Ioan Silitră),

                        0787.840.926 (AJOFM Bacău-Ionela Busuioc) sau

                        0787.725.547 (AJOFM Bacău-Ionel Pavel).

                        Documentele necesare acordării sprijinului financiar pentru șomaj tehnic pot fi înaintate AJOFM Bacău prin poșta electronică, la adresa de e-mail bacau@anofm.gov.ro.

                        Cei care obțin venituri, dar nu au contract individual de muncă, precum PFA-urile, întreprinderile individuale, cei plătiți pentru drepturi de autor ori cei care prestează diverse profesii liberale vor depune cererea pentru acordarea șomajului tehnic la Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Bacău (telefon 0234.510.082).

                        Amintim că, pe lângă aceste categorii, de șomaj tehnic vor beneficia angajații agenților economici care își întrerup activitatea, total sau parțial, în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, conform legii, pe perioada stării de urgență decretate (hoteluri, restaurante, baruri, săli de sport etc.). Angajatorii în cauză vor solicita fonduri pentru șomaj tehnic de la AJOFM Bacău, unde trebuie să prezinte Certificatul de situații de urgență, care este emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Primesc sprijinul financiar necesar și agenții economici care își reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea de a-i plăti pe toți salariații. Ei vor beneficia de fonduri pentru 75 la sută dintre salariații care au contracte individuale de muncă active, dacă înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu 25 la sută față de media sumelor de bani realizate în perioada ianuarie-februarie 2020, și nu au capacitate financiară pentru a-i plăti pe toți angajații.