luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1098

Martucci și Liszt diseară la Ateneu

În ultima zi de joi a lunii octombrie, melomanii băcăuani sunt așteptați la un Concert vocal-simfonic la care protagoniști vor fi dirijorul Leonardo Quadrini, soprana Gabriela Iștoc și pianistul Marco Pasini.

Din programul serii fac parte lucrări de Giuseppe Martucci – La Canzone dei Ricordi și Nocturna op. 70 și Franz Liszt – Concertul nr.3 pentru pian și orchestră în Mi bemol Major și Concertul pentru pian și orchestră „Pathétique”.

Concertul este programat pentru ora 18.30 la Sala Ateneu.

Avarie pe conducta de aducțiune care asigură apă potabilă către municipiul Onești.

    În cursul acestei seri, 26 octombrie 2022, a survenit o avarie pe conducta de aducțiune aparținând SC CRAB SA (Compania Regională de Apă Bacău), care asigura apă potabilă către municipiul Onesti.

    Din acest motiv, începînd cu ora 19.00 și până la finalizarea lucrărilor, RAJA SA este nevoită să restricționeze furnizarea apei în municipiul Onești. În funcție de stocurile acumulate la nivelul Complexului de înmagazinare și pompare Cuciur, alimentarea cu apă se va face după următorul program:

    Joi – 27 octombrie 2022: 06.00 – 08.00; 18.00 – 20.00

    Vineri – 28 octombrie: 06.00 – 08.00; 18.00 – 20.00

    Imediat ce se va finaliza remedierea avariei și se va relua pomparea apei pe conducta de aducțiune de către SC CRAB SA, compania noastră va efectua toate manevrele de vane utile în vederea refacerii nivelului optim de apă din rezervoare și reluării furnizării apei potabile în regim permanent și la parametrii optimi către toți consumatorii din municipiul Onești.

    RAJA SA recomandă utilizatorilor consumul cu moderație al apei în acest interval de timp .

    Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vom reveni cu informații despre stadiul și evoluția lucrărilor, în situația în care vor surveni modificări.

    Biroul de Comunicare

    Meci din Cupei României la volei, anulat din cauză că suprafața de joc era prea alunecoasă

    Partida de volei feminin CSM-Știința- FC Argeș de miercuri seara a fost suspendată definitiv, după doar câteva minute, deoarece echipa oaspete a refuzat să continue meciul. Gruparea piteșteană a invocat, pe bună dreaptă, faptul că suprafața de joc era foarte alunecoasă, după ce aceasta a fost curățată de angajații Direcției pentru Sport a Județului cu o anumită substanță.

    CSM-Știința câștigă cu 3-0 la masa verde, dar Bacăul își pierde obrazul, iar DSJ dă din colț în colț

    Idee pentru ministrul Sportului Eduard Novak și pentru directorul DJS Bacău, Radu Ababei: Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” și-ar putea schimba lejer denumirea în Patinoarul „Narcisa Lecușanu”.

    După ce a rămas fără căldură și apă caldă, arena băcăuană a devenit, mai nou, locul ideal pe care poți patina. Și nici nu-ți trebuie patine! E suficient ca angajații Sălii să curețe bine, dar bine de tot parchetul cu o anumită substanță, așa cum au făcut-o la începutul săptămânii, și treaba-i rezolvată.

    Ce-i drept, nu se mai pot juca meciuri de volei! Sau, dacă se joacă, se întrerup după doar câteva minute, așa cum s-a întâmplat miercuri seara, cu partida dintre CSM-Știința Bacău și FC Argeș Pitești, din prima fază a Cupei României la volei feminin.

    După patru minute de joc, la scorul de 4-4, antrenorul echipei oaspete, Paul Bogdan și-a retras echipa de pe teren, invocând, pe bună dreptate, că suprafața de joc este foarte alunecoasă și că periclitează integritatea jucătoarelor.

    Foaia de joc a fost închisă cu victoria băcăuancelor cu 3-0 (25-0, 25-0, 25-0), gruparea piteșteană având posibilitatea unui recurs la Comisia de Competiții din cadrul FRV.

    „Nu cunosc ce spune cu exactitate regulamentul, dar mai bine pierd cu 3-0 decât să mi se accidenteze fetele”, a explicat tehnicianul Argeșului, care a adăugat:

    „Nu acuz cu nimic echipa gazdă, care nici nu este proprietara sălii. Pur și simplu, nu există condițiile propice pentru a juca. Am observat asta încă de la antrenamentul de marți seara atunci când, în decurs de numai trei minute, două jucătoare au suferit întinferi în zona inghinală. Și nici nu ne-am antrenat în zona terenului de joc, unde se alunecă cel mai tare, ci pe margini.

    Probabil că substanța pe care cei de la Sală au folosit-o pentru curățarea podelei a fost într-o concentrație excesivă și nu a fost spălată îndeajuns de bine după. Poate că era nevoie de alcool, nu-mi dau seama”.

    Antrenorul gazdelor, Vicențiu Dumitrescu a mărturisit că nu s-a mai întâlnit cu o asemenea situație („e prima oară când se întrerupe definitiv un meci dintr-o astfel de cauză”), în timp ce trăgătoarea secundă a băcăuancelor, Adina Stanciu, a recunoscut că suprafața este una cu probleme din cauza substanței utilizate:

    „Când pășești în lateral simți pur și simplu cum ți se duce piciorul și nu ai control”. Prezent la meci, Adrian Gavriliu, directorul CSM Bacău (club care a încheiat un protocol de un an cu CS Știința pentru finanțarea prim-divizionarei de volei feminin CSM-Știința) nu a blamat decizia Argeșului de a se retrage de pe teren:

    „Trebuie să fim fair-play și să admitem că decizia celor de la FC Argeș de a securiza starea de sănătate a jucătoarelor este una corectă. Iată că domnul Radu Ababei, directorul DJS Bacău a mai reușit o performanță managerială, după ce ne-a lăsat fără apă caldă la vestiare și fără căldură în sală.

    Bine, însă că a reușit schimbarea numelui Sălii Sporturilor”. Reacția celor din conducerea Direcției pentru Sport a Județului? Una la fel de alunecoasă precum suprafața Sălii Sporturilor „Narcisa Lecușanu”.

    „Nu eu răspund de sală”, s-a limitat să spună fostul director al DSJ, Georgel Cojocaru. „Cei de la sală mi-au comunicat că au spălat suprafața de joc ca de obicei. Nu înțeleg ce s-a putut întâmpla. Voi verifica, mă voi uita și pe camerele de luat vederi deoarece așa ceva nu se poate”, a răbufnit actualul director al DSJ, Radu Ababei, care a amenințat:

    „Lucrurile nu vor rămâne așa! Cineva va plăti”.

    Îl anunțăm pe directorul Ababei că nota de plată a venit deja și că am decontat-o cu toții, făcându-ne de râsul curcilor. Iar dacă lucrurile nu se rezolvă până sâmbătă, când este programat meciul de volei feminin din prima etapă de campionat a Diviziei A1 dintre aceleași două echipe, CSM-Știința și FC Argeș, se poate și mai rău!

    Stadiul lucrărilor la șantierul avariei din Strada 9 Mai

      Thermoenergy a remediat avaria accidentală din Str. 9 Mai și a început furnizarea agentului termic către toate obiectivele afectate.

      In acest moment se toarnă betonul rutier, după care urmează cele două straturi de asfalt.

      Circulația încă nu a fost redeschisă.

      Ministrul Rafila inaugurează, joi, heliportul de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău

      Alexandru Rafila, Ministru al Sănătăţii, va inaugura joi, 27 octombrie, heliportul de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău.

      Ministrul va vizita Secţia de Radioterapie II, Heliport, Clădirea fostului Spital Municipal – parter, Unitatea de Primiri Urgenţe.

      Heliportul va reduce semnificativ durata transporturilor medicale pe calea aerului, cu posibilitatea transportarii pacientilor direct in Unitatea de Primire Urgente.

      Heliportul a fost construit pe un suport metalic, exact pe terasa clădirii spitalului județean, unde până nu demult exista o instalație de încălzire solară. Obiectivul va beneficia, printre altele, de sisteme de detecție și avertizare, sistem voce-date, sisteme de control, balizare și marcaje aeronautice etc.

      Proiectul de modernizare si dotare a U.P.U. si construirea Heliportului este finantat din fonduri europene prin Programul Operational Regional (P.O.R.), bugetul total fiind de peste 13 milioane de lei, din care 4,7 milioane de lei este suma asigurata de Uniunea Europeana, 1,9 milioane de lei din bugetul national si 6,7 milioane de lei, contributia S.J.U. Bacau.

      Comisie de verificare a programului „Laptele și cornul”

        A fost constituită, prin Ordin de prefect, comisia mixtă de verificare/control a modului în care este implementat în anul şcolar 2022/2023, în județul Bacău, „Programul pentru şcoli al României 2017 – 2023”.

        Peste 60.000 de elevi din județ beneficiază de produse de panificație, produse lactate şi fructe prin programul menționat, iar cu alimentația corectă a copiilor nu ne jucăm şi nici loc de întors nu vom accepta.

        „Odată cu debutul noului an şcolar, ne-au parvenit mai multe sesizări cu privire la calitatea şi conformitatea produselor de panificație, motiv pentru care am decis verificarea amănunțită a modului în care se implementează Programul pentru şcoli, precum şi a distribuirii şi recepționării produselor respective la nivelul unităților educaționale”, a declarat prefectul județului Bacău, Lucian Bogdănel.

        Conform ordinului semnat azi, DSP va coordona comisiile mixte din care vor face parte reprezentanți ai CJPC, DSVSA, IŞJ Bacău, CJ Bacău, respectiv Instituția Prefectului.

        „Este păcat ca efortul bugetar pe care-l face Consiliul Județean Bacău, instituție care asigură finanțarea programului în acest an şcolar, să fie irosit în van, iar copiii Bacăului să nu primească hrana pe care o merită, conform contractului!”, a mai declarat prefectul de Bacău.

        Accident rutier la Săucești

          A intervenit o autospecială de stingere cu apă și spumă, o autospecială de primă intervenție și comandă și descarcerarea ușoară.

          În urma accidentului au rezultat trei victime.

          O persoană a fost extrasă din autoturism, inconștientă, stabilizată de amb. SAJ și transportată la spital.

          Celelalte două victime sunt conștiente. Acestea au fost examinate de echipajul medical, refuzând transportul la spital.

          Tânăr reținut pentru furt și prejudiciu recuperat, de polițiștii moineșteni

            La data de 24 octombrie a.c., polițiștii din Moinești au fost sesizați despre faptul că, în noaptea de 23/24 octombrie a.c., persoane necunoscute au pătruns în incinta unei societăți comerciale și în sediul unei asociații, de unde au sustras bunuri.

            În urma activităţilor informativ-operative şi de cercetare penală desfăşurate de către polițiștii de investigații  criminale din Moineşti, a fost identificat un tânăr, de 27 de ani, bănuit de comiterea faptelor.

            Prejudiciul cauzat a fost recuperat în proporţie de 80%, urmând a fi restituit societăților păgubite.

            Tânărul a fost reţinut de polițiști, pe bază de ordonanţă, pentru 24 de ore fiind introdus în Arestul I.P.J Bacău.

            Campanie de informare efectuată de polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor

              La data de 25 octombrie a.c., polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor, împreună cu Primăria Gura Văii și Asociația Dolly și Bobby, au desfășurat o campanie de informare a cetățenilor cu privire la obligativitatea sterilizării exemplarelor canine și feline, cu sau fără stăpân, aparținând rasei comune și metișii acestora, conform prevederilor art. 13^2 din O.U.G. 155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.

              Campania de informare va fi precedată de o campanie de sterlizare gratuită în data de 27 octombrie a.c., începând cu ora 10.00, ce se va desfășura la căminul cultural Gura Văii.

              Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor reamintesc tuturor deținătorilor de animale, următoarele obligații:

              • Să asigure un adăpost corespunzător, hrană și apă suficiente, posibilitatea de mișcare suficientă, îngrijire, atenție și asistență medical veterinară (sancțiune contravențională de la 1000 la 3000 lei conform art. 5, alin. 1 din Legea 205/2004 privind protecția animalelor);
              • Să identifice exemplarul canin în termen de 90 de zile de la fătare sau înainte de vânzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea în spații publice (sancțiune contravențională de la 2000-5000 lei conform art. 13^3 alin. 4 din O.U.G. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân);
              • În cazul câinilor de rasă comună și metișii acestora, proprietarul este obligat să îi sterilizeze (sancțiune contravențională de la 5000-10000 lei conform art. 13^2 din O.U.G. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân);
              • Deținătorii de câini sunt obligați ca, la ieșirea cu aceștia în spațiile publice, să aibă asupra lor carnetul de sănătate al acestora (sancțiune contravențională de la 2000-5000 lei conform art. 43 alin. 1 din Anexa H.G. 1059/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân);
              • Să efectueze vaccinarea antirabică.

              Un șofer drogat a distrus patru autovehicule

              La data de 26 octombrie a.c., un echipaj de poliţie rutieră din cadrul Biroului Rutier Bacău a fost sesizat despre faptul că pe strada Garofiţei, din localitate, s-a produs un accident rutier soldat cu pagube materiale.

              La faţa locului, polițiștii au identificat un bărbat din Bacău, care ar fi condus un autoturism și ar fi pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare, intrând în coliziune cu 4 autovehicule parcate, rezultând avarierea acestora.

              Conducătorul autoturismului a fost testat cu aparatul etilometru rezultatul fiind negativ, după care a fost testat cu aparatul drugtest, rezultând valoare pozitivă, motiv pentru care a fost condus la spital unde i s-au recoltat mostre biologice.

              A fost întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa unor substanţe psihoactive.

              Inspectoratul de Jandarmi recrutează candidați pentru instituțiile de învățământ postliceal

                Inspectoratul de Jandarmi Judeţean” Stefan cel Mare ” Bacău va desfăşura activităţi de recrutare a candidaţilor pentru admiterea în instituțiile de învățământ postliceal pe locurile destinate formării inițiale a cadrelor militare ale Jandarmeriei Române.

                Pentru cei interesați de o carieră în Jandarmeria Română, în perioada octombrie – decembrie 2022 se organizează o nouă sesiune de admitere în vederea ocupării celor 700 de locuri disponibile în cele două instituții de învățământ postliceal care formează subofițeri jandarmi, respectiv:

                – Școala Militară de Subofițeri Jandarmi „Grigore Alexandru Ghica” Drăgășani, cu un număr total de 350 de locuri (din care 3 locuri pentru romi și 3 locuri pentru alte minorități);

                – Școala Militară de Subofițeri Jandarmi „Petru Rareș” Fălticeni, cu un număr total de 350 de locuri (din care 3 locuri pentru romi și 3 locuri pentru alte minorități).

                Înscrierea candidaţilor se va face în perioada 24 octombrie – 04 noiembrie 2022, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică.

                Cererile-tip de înscriere se completează în mod olograf, se semnează și se transmit, exclusiv în format electronic, pe adresa de e-mail: resurse.umane@jandarmeriabacau.ro
                Candidații se pot înscrie la o singură școală postliceală.

                Candidații trebuie să dețină sau să obțină până la absolvire permis de conducere categoria „B”.

                Depunerea dosarelor de candidat în volum complet se va face la sediul unităţii din municipiul Bacău, str. Constantin Mușat, nr. 4, jud. Bacău – până la data de 17 noiembrie 2022.

                Informațiile necesare privind condițiile legale și criteriile specifice, documentele necesare, evaluarea psihologică/medicală, tematica și bibliografia, susținerea probelor de admitere, contestațiile și afișarea rezultatelor finale sunt postate pe site-ul inspectoratului – www.jandarmeriabacau.ro, secțiunea ,,Carieră” / ADMITERE ,,ANUNȚ privind activitatea de recrutare a candidaților pentru admiterea în instituțiile de învățământ postliceal pe locurile destinate formării inițiale a cadrelor militare ale Jandarmeriei Române ” .

                Detalii cu privire la această sesiune de admitere se regăsesc și pe site-urile fiecărei instituții de învățământ:

                -Școala Militară de Subofițeri Jandarmi „Grigore Alexandru Ghica” Drăgășani, www.scoaladragasani.ro;

                -Școala Militară de Subofițeri Jandarmi „Petru Rareș” Fălticeni, www.jandarmeriafalticeni.ro.
                Pentru relaţii suplimentare, apelaţi numărul de telefon 0234/543131(interior 24537).

                Prefect: Reabilitarea aducțiunii s-a blocat: deși în acte terenul este liber de sarcini, pe el sunt construite case

                Reabilitarea aducțiunii de apă brută ce leagă lacul Poiana Uzului de stația de tratare Cărăboaia – investiție în derulare (de circa 8 milioane euro), finanțată din fonduri europene prin POIM – s-a blocat în…casele unor cetățeni, în condițiile în care din documentațiile de urbanism emise de Primăria Dărmănești rezulta că terenul pe care urmează să treacă respectiva conductă este liber de sarcini și se află în domeniul public al orașului.

                „Astfel, deși ordinul de începere a lucrărilor a fost dat încă din mai 2022, investiția bate pasul pe loc din cauză că, invers de cele scrise/susținute de Primăria Dărmănești în certificatul de urbanism & autorizația de construire, traseul de 9 km al conductei dă peste mai multe locuințe private ridicate, de ani buni, pe terenul pe care Primăria l-a certificat în domeniul public și liber de sarcini”, spune prefectul Lucian Bogdănel.

                „Cazul de la Dărmănești este ilustrativ pentru modul în care o parte din primăriile beneficiare înțeleg să pună bețe în roate investițiilor derulate prin aplicația POIM, furnizând informații inexacte sau – mai rău – false, care nu reflectă realitatea din teren”, a mai spus acesta.

                Conform prefectului de Bacău se ridică două probleme, ambele la fel de grave:

                Fie respectivele case de la Dărmănești sunt ilegal construite, dar cu îngăduința și concursul Primăriei care a închis ochii (acele case nu par răsărite peste noapte!), iar în „hârtii” terenul figurează în domeniul public; fie emitentul documentelor urbanistice, în speță UAT Dărmănești, a mințit sistematic, furnizând informații false atât la momentul identificării traseului conductei de aducțiune, cât și la data eliberării certificatului de urbanism și autorizației de construire.

                Consecințele sunt cu atât mai grave, cu cât de această investiție ar trebui să beneficieze aproximativ 200.000 de cetățeni (din Moineşti, Oneşti etc – toată Valea Trotuşului), câți ar deservi stația de tratare Cărăboaia odată cu punerea în funcțiune a conductei de aducțiune (a cărei construire e obstrucționată de situația caselor de la Dărmănești).

                „Sigur, ca parlamentar e ușor să scrii scrisori pe Facebook, și să urmărești cu orice preț bulversarea implementării unei aplicații-mamut (de peste 470 milioane euro), care presupune 20 de contracte de execuție, deci lucrări direct afectate de contextul dificil pe care-l traversăm din punct de vedere economic. Ne facem că nu vedem pădurea de copaci? Ne facem că nu vedem că toată Europa suferă din cauza prețurilor la energie, materii prime și a aprovizionării deficitare cu materiale de construcții?
                Oare de ce Guvernul depune eforturi considerabile pentru a ține sub control această situație? Cumva pentru că ea afectează, între altele, inclusiv derularea contractelor cu finanțare europeană, așa cum este aplicația POIM din jud. Bacău?”, mai spune prefectul Lucian Bogdănel.
                În Grupul suport constituit la nivelul Instituției Prefectului se caută soluții pentru a debloca situația.

                Modificări la programul Bazinului de înot pe durata Cupei României la sărituri în apă

                  Începand de joi, 27 Octombrie 2022 ora 15.00 și până pe 30 Octombrie 2022, Bazinul de Înot găzduiește Cupa României la sărituri în apă – juniori C și D.

                  Această competiție organizată de către Federația Română de Natație și Pentatlon Modern face parte din calendarul competițional național al respectivei discipline sportive.

                  Motivat de acest lucru, se suspendă programul cu publicul în zilele de:

                  27 Octombrie în intervalul 14.00 – 20.30
                  28 Octombrie în intervalul orar 07.00 – 20.30
                  29 Octombrie în intervalul orar 07.00 – 20.30

                  Abonamentele eliberate si sunt în termen de valabilitate își vor prelungi valabilitatea cu acest numar de 3 zile în care nu este program cu publicul.

                  Programul normal de lucru se reia începând de luni, 31 Octombrie ora 13.00

                  Rapsodii de toamnă: spectacol folcloric cu intrarea gratuită

                  Ansamblul Folcloric Profesionist „Busuiocul”, în parteneriat cu Consiliul Județean și Primăria Municipiului Bacău, organizează duminică, 30 octombrie 2022, orele 18, la Teatrul de Vară „Radu Beligan“, o nouă întâlnire cu publicul băcăuan iubitor al tradițiilor populare și al folclorului autentic.

                  Înscris în suita proiectelor culturale inițiate de apreciatul colectiv artistic băcăuan, spectacolul de varietăți Rapsodii de toamnă e dedicat împlinirii celor 614 ani de atestare documentară a Bacăului și se constituie într-un prilej fericit de a redescoperi minunatele nestemate ale folclorului muzical tradițional tezaurizate în aproape jumătate de veac de activitate neîntreruptă a acestuia și, totodată, de a reauzi cântece de voie bună din colecția muzicianului Constantin Arvinte, în interpretări inedite.

                  Alături de numerele din spectacol susținute de Orchestra dirijată de acordeonistul Victor Coman, soliștii și formația de dansuri ale Ansamblului Folcloric „Busuiocul“, în coregrafia lui Gheorghe Vlase și regia artistică semnată de Liliana Maria Vlase, pe scena Teatrului de Vară „Radu Beligan” vor mai evolua Grupul vocal bărbătesc, Trupa de dans sportiv,  instrumentiștii Denis Gogan și Silviu Tănase, solistele Paula Florescu și Georgiana Păduraru, care va avea și rolul de prezentatoare, și, cu un recital special, cunoscutul și îndrăgitul interpret Paul Surugiu-Fuego.

                  Nu vor lipsi, de asemenea, dansurile de societate, semn că polivalența membrilor ansamblului vă poate introduce în atmosfera de epocă amintind de balurile vieneze.

                  Intrarea este liberă, relații putând obține la numărul de telefon 0234523357 sau la sediul din Bacău, strada Trotuș nr. 6 A.

                   

                  Bani de la stat pentru construirea de stâne, în zona montană

                  Locuitorii din zona montană pot cere de la stat fonduri nerambursabile pentru a înființa stâne noi, dar și centre de colectare a laptelui sau centre de colectare și prelucrare a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale. Scopul este menținerea populației active la munte, dar și asigurarea de produse de calitate consumatorilor. Banii pot fi ceruți până pe pe 21 noiembrie 2022.

                  Din această săptămână, fermierii băcăuani din zona montană se pot înscrie online pentru noi fonduri nerambursabile acordate de stat. Sumele sunt asigurate de trei programe de finanțare, derulate prin Agenția Națională a Zonei Montane (ANZM), subordonată Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Scopul declarat al programelor vizează atât stimularea investițiilor cu capital românesc, ceea ce conduce la crearea de locuri de muncă și menținerea populației active în zona montană, cât și susținerea producătorilor autohtoni pentru a oferi consumatorilor produse de calitate. În total, sunt puse la dispoziție 45 de milioane de euro, bani care pot fi folosiți pentru investiții în producție. Astfel, se vor plăti bani nerambursabili pentru înființarea de stâne în zona montană, înființarea de centre de colectare și/sau prelucrare a laptelui în zona montană, precum și pentru înființarea centrelor de colectare și prelucrare a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice din flora spontană şi/sau de cultură în zona montană. „Toți cei interesați trebuie să știe că principiul după care funcționează accesarea programelor este «primul venit – primul servit», din acest motiv MADR încurajează rapiditatea în depunerea proiectelor. Cele trei programe de investiții se vor derula până la sfârșitul anului 2022, iar plățile aferente se pot realiza până la data de 29 decembrie 2023”, au precizat reprezentanții MADR. Înscrierile se fac pe https://anzm.afir.info/Utilizator/Deconectat/UserExtern, sesiunea urmând a se încheia pe 21 noiembrie 2022, ora 23:59.

                  Bani pentru cumpărarea terenului și a instalațiilor solare de producere a energiei electrice

                  Celor care vor să-și facă stâne noi, statul le va acorda bani gratis pentru construirea de adăpost pentru animale, adăpost pentru crescătorii de animale și a unui spațiu pentru prelucrarea laptelui. Atenție, prin proiect nu poate fi înființată doar una dintre aceste componente, ci neapărat toate trei. Printre altele, se acordă finanțare pentru plata unei părți din terenul achiziționat, inclusiv pentru  sistemele de producție și utilizare on-grid și off-grid a energiei electrice cu putere maximă de 5 kwp și/sau a apei calde din surse regenerabile (solară, eoliană, valorificarea energetică a biomasei, geotermală). Beneficiarii pot realiza construcția stânei montane și în regie proprie, parțial sau integral, cu respectarea legislației în vigoare din domeniul construcțiilor (angajare de diriginte de șantier, obținerea de autorizații de construcții, proiecte tehnice etc). În acest caz, sunt eligibile și cheltuielile cu materialele,  rambursarea făcându-se în baza documentelor justificative. În schimb, nu vor fi decontate cheltuielile cu manopera și transportul materialelor.

                  Cine poate cere banii de la stat

                  Valoarea proiectelor diferă în funcție de tipul de investiție care se realizează. În cazul celor care vor solicita bani pentru a înființa un centru de colectare, statul oferă o finanțare nerambursabilă ce poate ajunge la o intensitate de 90% din valoarea totală maximă eligibilă. Celor care doresc să înființeze o stână montană sau un centru integrat de colectare-prelucrare, intensitatea finanțării este de 50%. Se pot accesa fonduri nerambursabile de minimum 75.000 de lei până la maximum 150.000 de lei, în cazul celor care vor să-și facă stâne, sau 540.000 de lei, în cazul celor care țintesc să înființeze centre de colectare a ciupercilor, a fructelor de pădure etc. Beneficiari ai Programului de investiţii pot fi persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, dar și grupurile de producători, cooperativele agricole sau persoanele juridice, inclusiv cele care desfășoară activități în agricultură și/sau industria alimentară. Condiția este ca toți aceștia să fie crescători de animale, respectiv producători de fructe de pădure, ciuperci şi/sau plante medicinale, să își desfășoare activitatea în zona montană și să acceseze investiții o singură dată pe întreaga perioadă de derulare a Programului.

                   

                  Campanie de sterilizare GRATUITĂ a câinilor cu stăpân din municipiul Bacău

                    Serviciul Public de Gestionare Câini Fără Stăpân din cadrul Primăriei Bacău face înscrieri pentru ultima campanie gratuită de sterilizare a câinilor cu stăpân de anul acesta.

                    Campania are loc pe 11 noiembrie și se desfășoară ca și până acum, la Adăpostul Canin, în parteneriat între Primăria Bacău și „Wir retten Hunde”, o organizație nonguvernamentală din Germania, care acoperă toate costurile cu materiale și manopera.

                    Își pot steriliza gratuit câinii, cetățenii care au domiciliul stabil în municipiul Bacău.

                    De asemenea, se acceptă la sterlizare doar cățeii care nu sunt de rasă. Accesul proprietarilor în adăpostul Primăriei Municipiului Bacău este interzis, câinii urmând să fie preluați din parcare de personalul medical. Nerespectarea regulilor duce la anularea programărilor.

                    Înscrierile pentru campania din data de 11 noiembrie se fac la numărul de telefon 0234.547.427.

                    Următoarea campanie va fi la anul, în primăvară.

                    Profesorul Crisostom Dantz a trecut în legendele orașului Buhuși; și nu numai

                     A trecut în legendă profesorul Crisostom Dantz, reper național al sportului. Născut la Buhuși, în ziua de 27 ianuarie 1944, a decedat în noaptea de 25 spre 26 octombrie 2022. A finalizat cursurile liceale în orașul natal. A absolvit Facultatea de Educație Fizică la Institutul Pedagogic Iași, unde a fost coleg/ prieten cu antrenorul Constantin Teașcă, și I. E. F. S. București. Profesor la Liceul ,,Ion Borcea” Buhuși, Școala ,,Mihai Eminescu” Buhuși și S. S. E. Bacău, a urcat toate treptele ierarhiei didactice, a fost implicat, și ca metodist, în activitatea de perfecționare a cadrelor didactice. A obținut, cu elevii pe care i-a coordonat, la competițiile naționale, peste 60 de locuri I, II, III. De 14 ori a obținut locul I. Competițiile la care a participat: handbal fete, handbal băieți, baschet băieți, fotbal fete, fotbal băieți, tenis de masă, atletism, gimnastică ritmică, șah. În două rânduri, 1985 și 1988, baza sportivă a Școlii ,,Mihai Eminescu”, pe care a amenajat-o/ administrat-o împreună și cu prof. Angela Dantz, soția sa, a obținut locul I la competiția națională. Timp de șase ani (1983-1989), această bază sportivă a fost apreciată ca fiind cea mai bună din județul Bacău. Construirea sălilor de sport de la Școala ,,Mihai Eminescu” și Liceul ,,Ion Borcea” a avut ca suport proiecte la elaborarea/ aprobarea/ finanțarea cărora a participat și prof. Crisostom Dantz.

                      A fost, în perioada 1968-1994, antrenor al echipei de handbal feminin ,,Textila” Buhuși. A realizat cu această echipă patru promovări în divizia A (1970, 1979, 1980, 1994), locul al III-lea în divizia A (1974), locul al II-lea la Cupa F. R. H. (1976), locul al II-lea la Cupa ,,Congresului U.G.S.R.” (1976). Echipa ,,Textila” a câștigat și turnee internaționale importante de handbal desfășurate la Buhuși, Subotița (Iugoslavia), Plovdiv (Bulgaria), Halle (R.D.G.), Olomuc (Cehoslovacia). Multe dintre handbalistele pe care le-a antrenat au fost cooptate în loturile naționale de senioare, tineret și junioare. Privind peste timp în statisticile care evidențiază participarea la loturile naționale a handbalistelor pe care le-a descoperit/ antrenat, am putea lesne alcătui o echipă națională de senioare și cel puțin două de junioare A realizat capitolul ,,Sport” al ,,Monografiei orașului Buhuși”, o radiografie inedită a acestui domeniu. În ultimul timp lucra la completarea ,,Monografiei…” cu noi informații; spera în apariția ediției a II-a a lucrării. Era un tezaur de date, de amintiri, de afecțiune. A colaborat cu tehnicieni renumiți ai handbalului. Este un nume de referință în istoria handbalului românesc.

                      Activitatea sa a fost răsplătită cu numeroase premii/ distincții. Amintim dintre acestea: ,,Placheta de argint” (1974) – Federația Română de Handbal”; ,,Merite pentru activitatea sportivă”(1975) – Consiliul Național pentru Educație Fizică și Sport; ,,Diploma de merit pentru contribuția adusă în organizarea competiției sportive naționale «Daciada»”(1982); ,,Diploma de excelență” (2004) – Inspectoratul Școlar al Județului Bacău; ,,Diploma de recunoștință” (2007) – Sindicatul Învățământ Bacău. A primit titlul de CETĂȚEAN DE ONOARE al orașului Buhuși.

                      Neîndoielnic, este cel mai important manager din istoria sportului buhușean, un reper de excepție pentru domeniul învățământului și implicarea sa civică. Profesionist de excepție, responsabil, exigent, altruist, eficient, evitând facilul și varii glasuri de sirenă politică, preferând mereu truda care zămislește valori în agora, în lecții, antrenamente și competiții sportive, a ocolit/declinat nonșalant alte oferte ispititoare care i-ar fi adus beneficii materiale importante. Avea o deviză care ne-ar putea îmbogăți pe toți: ,,Orice activitate serioasă trebuie începută cu o… pauză”. O pauză de gândire, de proiectare responsabilă, de reflecție asupra resurselor și managementului activității. În timp, un stadion, o sală de sport, o instituție, o stradă ar putea purta numele său.

                      Prieten rar, cu vocația grozavă a familiei, lasă, (și) prin trecerea sa în eternitate, urme minunate pe care nu doar orizontul local le va prețui. Rămâne și în tezaurul cel de mare preț al memoriei afective colective. Familiei, condoleanțele cotidianului nostru la care a colaborat generos, în repetate rânduri! Dumnezeu să-l ocrotească, să-i primească prinosul dragostei și trudei sale terestre!

                     

                    La recalcularea pensiilor, vor fi luate în considerare toate veniturile pentru care s-a plătit contribuție

                    -interviu cu Simona Nicoleta Tabacaru, directorul executiv al Casei Județene de Pensii Bacău

                    -Pentru început, vă rog să ne spuneți în ce stadiu se află evaluarea dosarelor, acțiune care precede recalcularea pensiilor din sistemul public?

                    -În evidențele instituției noastre sunt, în prezent, 140.000 de dosare de pensionare. Până la această dată a fost procesată cea mai mare parte din dosarele eligibile pentru a fi evaluate în vederea recalculării. Procesul de evaluare a presupus preluarea în etape a datelor din dosarele de pensionare, pornind de la cele actuale și urmând a se finaliza cu cele din fostul sistem de asigurări sociale ale agricultorilor, dosare care, la nivel național, se află doar în format letric (pe hârtie-n.n.).

                    -Prezentați mai în detaliu ce înseamnă această evaluare…

                    – Evaluarea se derulează de către Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale, în baza dispozițiilor articolului 157, alineatul 2, din Legea 127/2019 privind sistemul public de pensii și a Ordinului 487/2021. Procedura constă, mai întâi, din identificarea stagiilor de cotizare contributive, a stagiilor de cotizare asimilate (perioada de studii, armată etc.-n.n.) și a stagiilor de cotizare necontributive valorificate la stabilirea drepturilor de pensie cuvenite sau aflate în plată la 31.08.2023. Totodată, aceste stagii vor fi evidențiate într-o bază de date complexă, care va fi completată cu veniturile lunare brute sau nete, realizate de către fiecare pensionar anterior datei de 1 aprilie 2001, care nu au fost valorificate. Referindu-ne la veniturile care vor fi luate în calcul la stabilirea punctajelor lunare, Legea 127/2019, prorogată până la 1 septembrie 2023, lărgește plaja lor, astfel că vor fi luate în considerare și acordul global, premiile și sporurile cu caracter nepermanent, precum și orele suplimentare, pentru care s-a datorat și plătit contribuția de asigurări sociale.

                    În urma evaluării, ce probleme au fost constatate?

                    -Necesitatea evaluării dosarelor de pensionare a rezultat din nevoia de a aduce pe o platformă informatică unică toate datele referitoare la categoriile de pensie pe care beneficiarii sistemului public le au și care au fost stabilite în baza unor acte normative anterioare datei de 1 aprilie 2011, utilizând programe informatice care nu mai corespund cerințelor actuale. Preluarea datelor a fost realizată cu sprijinul Casei Naționale de Pensii Publice care a furnizat aplicațiile informatice, precum și suportul tehnic, instituția noastră ținând în mod permanent legătura cu forul central, pentru a soluționa, în mod eficient, diversele deficiențe apărute pe parcursul derulării acestui proces.

                    -Evaluarea și recalcularea pensiilor are ca finalitate punerea sistemului public pe principii corecte, echitabile. În acest conext, precizați ce sesizează, cu precădere, pensionarii care se înscriu la audiență ori cei care depun reclamații scrise?

                    -Sunt multe aspecte referitoare la inechitățile create de-a lungul timpului de diverse acte normative care au modificat în repetate rânduri legislația în domeniul pensiilor, la felul cum se stabilește punctajul mediu anual, la modalitatea de acordare a diverselor ajutoare financiare din anul 2022 și la alte lucruri. Problemele pe care ni le transmit pensionarii băcăuani nu sunt diferite de cele ale celorlalți din țară. La audiențe noi le explicăm actele normative și modalitățile de aplicare a acestora, raportat la fiecare caz în parte.

                    În anii anteriori, nu au lipsit nici sesizările la adresa unor pensionari de invaliditate. Acum sunt mai multe, mai puține? Care sunt datele statistice referitoare la pensionările de invaliditate?

                    -Comparând datele din octombrie 2021 cu cele din aceeași lună a anului în care ne aflăm, putem spune că numărul pensionarilor de invaliditate s-a diminuat sensibil, respectiv de la 10.393 la 10.054. Acest lucru s-a datorat, în parte, trecerii la pensia pentru limită de vârstă. Anul acesta numărul depensionărilor a scăzut de la 13 la 9, în timp ce numărul schimbărilor de grad de invaliditate a crescut de la 220 la 227. Cât privește sesizările la adresa unor pensionari de invaliditate, numărul nu este semnificativ. Au fost înregistrate până acum 13 și s-au referit la faptul că anumite persoane, deși beneficiau de pensie de invaliditate, desfășurau și o serie de activități profesionale. În cazul în care persoanele reclamate au putut fi identificate în baza noastră de date, dosarele lor medicale i-au fost înaintate spre analiză Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă.

                    -Atribuțiile Casei de Pensii sunt numeroase și deosebit de complexe. Instituția dispune în momentul de față de personalul necesar rezolvării tuturor sarcinilor?

                    – Instituția noastră își desfășoară activitatea cu organigrama stabilită și aprobată de către Casa Națională de Pensii Publice, având un număr de 87 de posturi în toate compartimentele. Precizăm că, în baza OUG nr.80/2022, respectând constrângerile bugetare, angajările în instituțiile publice au fost suspendate anul acesta, astfel că suntem puși în situația de a ne desfășura activitatea cu personalul existent. Pentru zona de stabiliri pensii, relații internaționale și cea de plăți prestații lucrăm cu un număr de 36 persoane, acoperind atât partea de stabilire a drepturilor de pensie națională și comunitară, de recalculare și alte tipuri de operațiuni efectuate din oficiu cât și cea referitoare la plata drepturilor de pensie, a ajutoarelor de deces, la popriri etc. Luând în considerare deficitul de personal de la nivelul caselor teritoriale de pensii, raportat la numărul de pensionari aflați în evidența acestora și la complexitatea documentației în funcție de care se stabilesc drepturile de pensie, cu consecințe în derularea procesului de evaluare a dosarelor, în vederea recalculării pensiilor potrivit Legii 127/2019, totuși a fost angajat personal suplimentar care să realizeze preluarea documentațiilor de pensie. Personalul angrenat exclusiv în operațiunile de evaluare a dosarelor de pensionare beneficiază de sprijinul colegilor de pe zona de stabiliri drepturi de pensie, în ceea ce privește legislația aplicabilă și utilizarea programelor informatice.

                    -Aminteați de faptul că instituția pe care o conduceți se ocupă și de pensiile comunitare. De-a lungul anilor, persoanele care au solicitat acest tip de pensie au așteptat perioade lungi până au obținut documentele necesare din țara în care au lucrat. Situația s-a îmbunătățit din acest punct de vedere?

                    -Începând cu data de 1 mai 2010, în acest domeniu, se aplică noile regulamente europene, Regulamentul (CE) nr.883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și Regulamentul (CE) nr.987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004, care prevăd că schimburile de informații, accesarea și prelucrarea de date între instituțiile competente din statele membre ale Uniunii Europene, din Spațiul Economic European, precum și din Elveția să se efectueze pe cale electronică în cadrul sistemului EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information). Până acum, aceste schimburi de informații s-au desfășurat pe baza formularelor europene de legătură de tip ”E”, care au fost concepute să circule numai în format de hârtie, fapt care a condus la prelungirea timpului de soluționare a dosarelor de pensie comunitară, situația fiind la nivel național. De aceea, Direcția Relații Internaționale de la nivelul Casei Naționale de Pensii s-a implicat activ și a stabilit o serie de contacte periodice cu factorii decidenți ai statelor membre UE, unde se înregistrau întârzieri în primirea răspunsurilor de confirmări de stagii de cotizare, fiind soluționate punctual cererile aflate de multă vreme în așteptare. Sistemul EESSI este o infrastructură comunitară din domeniul tehnologiei informației și al comunicațiilor care constă, în principal, din dezvoltarea unui sistem informatic ce conectează administrațiile statelor membre responsabile de securitatea socială, în vederea trecerii de la schimburile de informații pe suport de hârtie, la schimburile electronice de date. În acest sens, începând cu luna septembrie a anului în curs, Casa Națională a creat o aplicație care să asigure comunicarea cu aplicația RINA și soluționarea cazurilor de pensie comunitară care vor fi transmise în cadrul EESSI. Acest modul informativ va permite realizarea conversiei perioadelor de asigurare și totalizarea lor, precum și calculul pensiei conform principiului pro-rata temporis. Datorită schimbului electronic între statele membre UE și SEE, timpul pentru instrumentarea unui dosar va fi redus în mod semnificativ, acesta constituind un mare avantaj în colaborarea cu beneficiarii serviciilor caselor teritoriale de pensii. Instituția noastră vine în ajutorul beneficiarilor, prin reveniri asupra informațiilor solicitate de la instituțiile omoloage. Anul acesta, instituția noastră a înregistrat un număr de 1.440 solicitări de acordare a drepturilor de pensie comunitară.

                    -Mulțumesc!

                     

                    „Fantaisie”, concert la Ateneu

                    Miercuri, 26 octombrie, de la ora 18.30, melomanii băcăuani pot lua parte la recitalul de pian oferit de pianistul Nicolae Dumitru, In memoriam Liviu Dănceanu, eveniment ce va avea loc la sala Ateneu.

                    Nicolea Dumitru a studiat pianul la Academia Rusă de Muzică „Gnessin“, la clasa maestrului emerit Mihail Sayamov, sub conducerea căruia şi-a desăvârșit şi studiile postuniversitare. În perioada petrecută în străinătate, a concertat ca solist al Filarmonicii Academice de Stat din Moscova, al Filarmonicii de Stat din Chișinău şi al Filarmonicilor din Nijni – Novgorod, Omsk, Novosibirsk, Belgorod. După întoarcerea în ţară, din ianuarie 2002 şi până în prezent, a evoluat pe scenele principalelor filarmonici din România. La București, a susţinut recitaluri la Sala Mare a Ateneului Român, Sala Radio şi Sala „Auditorium“ a Muzeului de Artă. A apărut ca solist invitat al Filarmonicii „George Enescu“ din Bucureşti şi al Orchestrei Naţionale Radio, cu care a realizat prima interpretare radio a Concertului pentru pian şi orchestră de Antonin Dvořák.

                    Fantaisie este numele evenimentului de la sala Ateneu, iar programul muzical este compus din:

                    • Jean Phillipe Rameau – Suita în la minor
                    • George Enescu – Piese – Impromptus
                    • Maurice Ravel – Gaspard de la nuit
                    • Liviu Dănceanu – Pianul cu instrumente

                    Florin Ștefănescu

                     

                    Cât mai ardem  gazul?

                    Cu destui ani în urmă, aș spune chiar cu peste 35 dacă nu și mai mult, sub un regim politic și într-un context social despre care astăzi spunem că era împotriva libertății omului și a unui trai decent, citeam cu surprindere că vom ajunge curând să nu mai avem suficient petrol. Jale mare dacă se va întâmpla așa ceva, dar cum nimic nu este veșnic pe Terra, o asemenea viziune apocaliptică pare totuși reală.

                    Nebunia unui lider al unei țări care dispune de importante resurse naturale combustibile ne demonstrează, iată, cam cum ar arăta o asemenea situație.

                    De mii de ani, ardem liniștiți gazul, petrolul, cărbunele și lemnul. O facem pentru a ne încălzi, pentru a pregăti mâncarea, dar și pentru a fabrica tot felul de bunuri fără de care viața nu mai poate fi cum ne-o dorim. Ardem tot ce se poate arde și, astfel, constatăm că infectăm amarnic mediul în care trăim noi, oamenii, animalele de lângă noi și tot ce este viu. Adică tot ce se hrănește din mediul care înseamnă și aerul de care probabil numai Terra se bucură în Univers.

                    Viața în sine înseamnă ardere. Până și în cazul pârdalnicelor de calorii în plus tot despre ardere ar fi vorba dacă vrem să scăpăm de ele.

                    Dar, până când?

                    Pe această temă se trag tot mai multe semnale de alarmă și se încearcă tot felul de soluții. Unii cred că oamenii vor mai putea exista, cu tot ce este viu pe lângă ei, numai pe alte corpuri cerești, prielnice. Alții rămân mai pământeni și vin cu soluții parcă mai la îndemână. Acestea duc, însă, cam spre Epoca de piatră, adică să ne mulțumim cu tot mai puțin, numai să existăm.

                    În istoria omenirii, trei mari descoperiri ne-au adus la ceea ce înseamnă viața normală astăzi: descoperirea focului, a roții și a internetului. La ultimele două se pare că am mai putea renunța, dar la prima nu prea.

                    În Biblie se spune că dacă iubire nu e, nimic nu e! Ei, să văd eu ce facem acum: dacă foc nu mai e, ce mai e? Pentru că lemn nu prea mai putem arde, cărbune nu, petrol nu, gaz nu. Cât mai ardem gazul? – ne întrebăm de multe ori, chiar dacă nu de arderea propriu-zisă ar fi vorba. Ajungem la mâna eolienelor, a căldurii și luminii de la un soare pe ducă și el? Ajungem la mâna apei și a gravitației care o face să rotească turbinele? Sau la mâna atomilor din nucleare? ETC.

                    Să ne gândim mereu, deci: CÂT MAI ARDEM GAZUL?