luni, 15 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1072

Constantin Amâiei, Ioan Măric şi Maricel Agop, mentori naţionali

La mijloc de noiembrie, în Sala Studio a Centrului Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia, jud. Ialomiţa, a avut loc prima ediţie a Festivalului Naţional de Mentorat „Ion Ghelu-Destelnica”. E o insolită iniţiativă aparţinând lui Radu-Bogdan Ghelu, artizanul programului dedicat împlinirii a 100 de ani de la naşterea tatălui său, creatorul şcolii de teatru în Bacău.

Printre laureaţi se află băcăuanii Constantin Amâiei, Ioan Măric şi Maricel Agop (rezident în Iaşi), la categoriile Arhitectură-design, Artă şi respectiv Ştiinţe – fizică. Bădiţa Măric a donat ialomiţenilor un ansamblu de lucrări, „Drumul crucii” (în imagine), aşezat în holul mare al Centrului, unde se întretaie intrările în cele patru instituţii aflate în aceeaşi clădire: Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, Biblioteca Judeţeană „Ştefan Bănulescu”, Direcţia pentru Cultură şi Centrul Cultural „Ionel Perlea”. Printre cei ce au salutat Proiectul a fost şi scriitorul ex-băcăuan Şerban Codrin (în fotografie, alături de Ioan Măric).

Am făcut propunerea ca ediţia a II-a să se ţină la Bacău, după modelul „Saloanelor Moldovei” (Bacău – Chişinău), cu localizare alternativă.

Proiectul „Centenarul naşterii lui Ion Ghelu-Destelnica” continuă până la 17 decembrie, ziua trecerii în eternitate a neuitatului mentor.

 

„Nu sunt eu”. „Eu sunt Maia”. Celebra actriţă Maia Morgenstern şi-a lansat două volume autobiografice

„Este o foame de evenimente culturale bune şi dacă se poate şi vesele, optimiste, care să ne scoată puţin din starea aceasta de semi-comă culturală în care trăim”.

Am început această cronică cu aceste cuvinte rostite de un scriitor, om de cultură, director al Casei de Cultură din Timişoara (iată, în unele oraşe mai există case de cultură funcţionale, nu doar suport pentru panouri publicitare şi dezmăţ bahic, ca în Bacău), pentru a prefaţa un asemenea eveniment care a avut loc miercuri, 16 noiembrie, de la ora 15.00, la Biblioteca Judeţeană „Costache Sturdza”.

Sala Mutimedia a instituţiei de cultură a fost efectiv asaltată de un public divers, ca vârste şi preocupări, venit să se întâlnească cu o personalitate a culturii, care, de-a lungul timpului creator a întruchipat numeroase şi semnificative personaje ale dramaturgiei contemporane, cât şi ale cinematografiei mondiale, actriţa Maia Morgenstern. Cei mai tineri o ştiu din celebra peliculă „Patimile lui Hristos”, în care a jucat împreună cu celebrul actor Mel Gibson, iar o altă parte din public din „Balanţa” sau „Secretul lui Bachus”.

Contrar obiceiului, actriţa şi-a întâmpinat publicul cu pâine şi sare, fiind, de data aceasta gazdă, nu oaspete, gest apreciat de cei prezenţi cu aplauze, ca la…teatru. De altfel, lansarea celor două volume autobiografice „Nu sunt eu” (Editura Litera, 2020) și „Eu sunt Maia” (Editura Litera, 2022) a fost una atipică, o lansare-spectacol, în care rolul moderatorului, Adrian Jicu, director al bibliotecii, s-a rezumat doar la a adresa întrebări şi contra-replici, regie stablită în „culise”, lăsând spaţiul şi timpul la dispoziţia actriţei invitată, care a intrat bine şi repede în rolul de personaj al propriei vieţi: cel al copilăriei făcând deliciul publicului, iar în registrul grav-ironic, Maia Morgenstern a explicat de ce se teme de cuvinte, reiterând o mai veche şi la fel de nouă recomandare că ar trebui să citim mai mult, înainte de a ne apuca de scris, exemplificând cu marea ei dragoste pentru cărţi, fiind efectiv, încă de mică, prizonieră a bibliotecilor.

Dialogul s-a transformat în monodramă, acaparând savuros asistenţa, cu vocea inegalabilă şi talentul povestitorului, evocând rolul tatălui, cel care o „teroriza”, îndemnând-o obsesiv să scrie, alegând calea Adevărului, Credibilităţii şi transpunerii trăirilor din fiecare perioadă a vieţii.

„Doar adevărul, netrunchiat, neîmpodobit exagerat cu epitete te face credibil, atât ca scriitor, cât şi ca actor”, cele două volume purtând între coperţi, cu bune şi mai puţin bune, o VIAŢĂ, viaţa unui om, marcată de generozitate, altruism şi bunătate, de suişuri şi coborâri, inerente unei vieţi trăită cu intensitate, oferindu-şi şi clipe pentru sine, familie şi cei trei copiii, de care este tare mândră.

Dacă actriţa a avut curajul să-şi „joace” şi în scris viaţa, crezul şi trăirile, nouă nu ne rămâne decât, aşa cum a precizat, în final, criticul Adrian Jicu, să citim cele două volume, care pot fi achiziţionate de la Editura Litera şi din librării.

A urmat o şedinţă foto şi una de autografe, care au încheiat o seară agreabilă, veselă şi optimistă, actriţei fiindu-i oferite flori din partea preşedintelui Consiliului Judeţean, Valentin Ivancea, prefectului judeţului, Lucian Bogdănel, prezenţi la eveniment, cât şi partea prietenilor şi admiratorilor.

Născută la 1 mai 1962, în București, Maia Morgenstern este actriță de film, radio și televiziune. A studiat la Academia de Teatru și Film, între 1981 și 1985, iar apoi a jucat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț până în 1988. A apărut, ulterior, pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din București, după care s-a alăturat trupei de la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”. Printre rolurile notabile pe scena de teatru se numără Lola Lola din „Îngerul albastru (Der Blaue Engel) sau Kathleen Hogan în „Park Your Car in Harvard Yard” . Dincolo de remarcabila activitate artistică, Maia Morgenstern este și directoarea Teatrului Evreiesc de Stat.

A obținut, de-a lungul anilor, numeroase premii și distincții, dintre care amintim: Ordinul național „Pentru Merit” în grad de Comandor (1 decembrie 2000), Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler (Franța, 2012), Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Mare Ofițer (România, 2018) și titlul de Doctor Honoris Causa al Universității „George Bacovia” (2018).

Pune diabetul pe fugă. Sănătatea ta este importantă

    Cu ocazia zilei mondiale a combaterii diabetului, Școala Sanitară Postliceală Sanity Bacău a organizat o activitate extrașcolară coordonată de Prof. Alexandra Toma în colaborare cu Direcția Județeana de Sport Bacău. Activitatea a avut loc la începutul acestei săptămâni la Sala de Atletism iar participanți au fost elevii Școlii Sanitare Postliceale Sanity Bacău, de la toate specializările: Asistent medical generalist, Balneo-fizio-kinetoterapie, Asistent medical de farmacie și cadre didactice.

    S-au format 6 echipe a câte 10 concurenți-5 echipe formate din elevi și 1 echipă formată din profesori- în vederea efectuării a 4 probe sportive în care au fost  introduse elemente și tehnici medicale. Au fost echipa Iepurașii sprintenii, echipa Șoimii, echipa  Chifoiașii, echipa Vikingii, echipa Faimoșii și echipa Melcii turbo (echipa cadrelor didactice). Acestea s-au întrecut pe următoarele probe:

    • Proba 1 – alergare cu depășire de obstacole și predare de ștafetă (ștafeta fiind o seringă Guyon)
    • Proba 2 – proba dus-întors cu recipient(urocultor) umplut cu apă cu depășire de obstacole
    • Proba 3 – alergare, depășire obstacole, măsurarea funcțiilor vitale (tensiune, puls)
    • Proba 4 – proba deplasării cu manechin printre obstacole + umflarea unei mănuși chirurgicale.

    După finalizarea celor 4 probe a avut loc premierea echipelor câștigătoare, urmată de realizarea unui cerc uman în care s-au ridicat baloane de diferite culori pentru a marca această zi -Ziua Mondială a diabetului

    Mențiune- Echipa Faimoșilor; Locul 3- Echipa Chifoiașii și Șoimii; Locul 2- Echipa Iepurașii Spinteni; Locul 1- Melcii turbo.

    Scopul acestei activități a fost acela de a aduce diabetul în atenţia oamenilor, în mod susţinut, ca fiind o afecțiune din ce mai frecventă chiar și în rândul tinerilor, dar și de a marca importanța sportului /mișcării în viața de zi cu zi. Organizator eveniment: prof. Toma Alexandra Elena; coordinator proiect: Prof.Toma Alexandra Elena – Prof. Farțade Mihaela.

    Documentarul Pissarro: părintele Impresionismului, pe 21 noiembrie la Happy Cinema Bacău

    Luni, 21 noiembrie, de la ora 19:00 are loc proiecția documentarului Pissarro: părintele Impresionismului, despre viața și opera lui Camille Pissarro, fondator al curentului impresionist și un artist care a avut o influență deosebită asupra lui Cézanne, Gauguin sau Van Gogh. 

    Născut în Indiile de Vest, Pissarro și-a găsit pasiunea pentru pictură în tinerețe, pe când era la Paris. A adunat în jurul lui un grup de artiști  entuziaști. Prima lor expoziție a fost disprețuită de critici, dar grupul căpătase un nou nume: impresioniştii. În următorii 40 de ani, el a fost forța motoare în spatele a ceea ce a devenit astăzi unul dintre curentele artistice importante ale lumii.

    Cu acces exclusiv la cea mai extinsă arhivă a unui pictor impresionist, aceea găzduită de muzeul Ashmolean din Marea Britanie, și prin intermediul scrisorilor trimise de Pissarro familiei sale, documentarul explorează biografia captivantă și arta unei personalități fascinante.

     

    Vezi trailerul: https://bit.ly/3tw7HlQ

     

    Biletele sunt disponibile pe www.happycinema.ro

     

    HAPPYCINEMA® este a doua rețea de cineplex-uri din România după numărul de locații, fiind prezent în 8 orașe (București, Buzău, Focșani, Alexandria, Bacău, Bistriția, Botoșani și Vaslui). De asemenea, Happy Cinema a dezvoltat în 2020 propria platformă de streaming online – www.play.happycinema.ro.

     

    Percheziții domiciliare la bănuiți de tăiere ilegală, furt de arbori și delapidare

      Polițiștii din Moinești au efectuat două percheziții domciiliare într-un dosar penal în care efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracțiunilor de tăiere ilegală, furt de arbori și delapidare.

      Din cercetări s-a stabilit că, în perioada mai – noiembrie 2022, un bărbat de 44 de ani, din comuna Balcani, în calitate de maistru de exploatare în cadrul ocolului silvic ar fi comercializat fără a întocmi şi elibera documente legale de provenienţă, din rampa de material lemnos şi din partizile pe care le administra, atât lemn de foc cât şi lemn de lucru, către un tânăr, de 29 de ani, din comuna Zemeş. Totodată, cel din urmă ar fi tăiat ilegal şi sustras mai mulţi arbori din aceste partizi, cu acceptul lucrătorului din cadrul ocolului silvic.

      În baza mandatelor de percheziţie domiciliară au fost efectuate două percheziţii domiciliare la imobilele bănuiților, ocazie cu care au fost ridicate şi indisponibilizate
      înscrisuri cu regim silvic, 5 telefoane mobile, o unitate de stocare imagini video, cantitatea de 4,3 m.c. materiale lemnos și o instalaţie neautorizată de debitare a materialului lemnos.

      De asemenea, la data de 16 noiembrie a.c. polițiștii Serviciului de Ordine Publică, împreună cu specialiști din cadrul Direcţiei Silvice Bacău şi ai Gărzii Forestiere Suceava au efectuat un control în partizile gestionate de maistrul de exploatare, ocazie cu care s-a stabilit că, lucrătorul silvic are o lipsă în gestiune de 150 m.c material lemnos, în valoare de 35.000 lei.

      Activitățile au fost realizate cu sprijinul Brigăzii Operaţiuni Speciale Bacău.

      Doi băcăuani aflați într-o mașină furată au murit după ce autoturismul s-a răsturnat

      FOTO: https://monitorulneamt.ro

      Un echipaj de poliţie ce patrula, joi dimineaţă, 17 noiembrie, pe DN 15, a observat un autoturism răsturnat pe un teren agricol, în apropierea localităţii Podoleni, informează Monitorul de Neamț.

      Din nefericire, în autovehicul au fost găsite cadavrele a doi bărbaţi. Verificările ulterioare făcute de poliţişti aveau să stabilească faptul că maşina fusese furată din judeţul Bacău.

      De asemenea, oamenii legii au reuşit să afle apoi identitatea şoferului, un bărbat în vârstă de 37 de ani, din Piatra Şoimului.

      “La data de 17 noiembrie a.c., în jurul orei 07:30, echipajul de poliție, ce desfășura activități de patrulare, a observat un auto răsturnat pe cupolă, pe un teren agricol, pe Drumul Național 15, în afara localității Podoleni.

      Din nefericire, echipajul medical care a intervenit la fața locului a declarat decesul a două persoane.

      În cauză, polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă, în vederea stabilirii cauzelor și condițiilor în care a avut loc evenimentul rutier”, a declarat subinspector Ramona Ciofu, purtător de cuvânt al IPJ Neamţ.

      Citește știrea integrală

      Câte persoane fără adăpost sunt în municipiul Bacău

      Printre activitățile zilnice desfășurate de polițiștii locali se numără depistarea și identificarea persoanelor fără adăpost care își construiesc adăposturi improvizate în diferite locații: scări de bloc, piețe, parcuri, etc creând o stare de disconfort pentru cetățenii din municipiul Bacău.

      Astfel, pe parcursul anului 2022, polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică și Evidența Persoanei au identificat 101 persoane fără adăpost, unele dintre acestea cu repetabilitate, fiind întocmite un număr de 188 fișe de depistare.

      Printre locațiile dezafectate de polițiștii zonali, cu sprijinul lucrătorilor din cadrul Primăriei Municipiului Bacău se numără unele locații cunoscute din Piața Centrală, Parcul Spicul și de pe străzile Alexandu cel Bun, Aprodu Purice, Avram Iancu, Nicolae Titulescu, Victor Babeș, Pictor Aman, Decebal etc.

      Persoanele depistate cu domiciliul în municipiul Bacău au fost consiliate cu sprijinul Direcției de Asistență Socială Bacău pentru identificarea de soluții comune privind reintegrarea în societate și îndrumate către Centru de Cazare Temporară a Persoanelor fără Adăpost din str. Calea Moldovei nr 96-98, iar cele care nu domiciliază în municipiu au fost îndrumate către localitățile de domiciliu. În prezent în acest centru se află cazate un număr de 18 persoane.

      Pe această cale rugăm cetățenii din municipiul Bacău să sesizeze la numărul de telefon 0234/986 prezența persoanelor fără adăpost în vederea identificării și aplicării măsurilor legale, precum și a dezafectării și salubrizării locațiilor sesizate.

      Alimente și bani pentru nevoiași

      Familiile și persoanele singure nevoiașe vor primi, până în Ajunul Crăciunului, nu numai un ajutor financiar, ci și pachete consistente cu alimente. Zilele trecute, Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a anunțat că a început deja (în 9 noiembrie) distribuirea pachetelor cu 25 kilograme de alimente, pentru persoanele și familiile aflate în situații de dificultate.

      La acest tip de ajutor au dreptul pensionarii și beneficiarii de indemnizațiile prevăzute de anumite legi speciale, precum și persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri lunare totale nete proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei. Același drept îl au și familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere și cele monoparentale, ale căror venituri nete lunare pe fiecare membru component se situează sub 600 lei, precum și cele care sunt beneficiare de ajutor social (Legea 416/2002).

      Fiecare pachet va conține 5 kg de făină albă de grâu, 4 kg de mălai, 2 pungi (400 g fiecare) de paste făinoase, 4 l ulei, 2 kg zahăr, 4 kg orez, 5 cutii (300 g) de conserve din carne de vită, 3 cutii (300 g) de conserve din carne de porc, 5 cutii (200 g) de pate de porc, 2 borcane (720 ml) de compot de fructe, 1 borcan (360 g) de gem și 1 borcan (360 g) de gem dietetic.

      Pe lângă acest sprijin alimentar, categoriile de populație menționate mai sus vor primi și în 2023, o dată la 2 luni, vouchere în valoare de 50 euro, adică 250 lei, sumă care, de asemenea, va putea fi utilizată pentru achiziționarea produselor de bază. Marea majoritate dintre familiile și persoanele singure care beneficiază de ajutor social (între 149 lei și 554 lei, în funcție de numărul copiilor aflați în întreținere), primesc și alocație de susținere familială (79-450 lei), dar și alt tip de spijin.

      Prin urmare, multe dintre ele ajung să depășească plafonul de 1.500 lei ca venit. Așa stând lucrurile, pensionarii care depășesc cu puțin acest plafon sunt nemulțumiți că Guvernul consideră că ei cu venitul lor pot să-și asigure toate cele necesare traiului, și nu au nevoie de niciun sprijin.

      Printre cei nemulțumiți se numără și Maria T., pensionară din Dărmănești. Iată ce ne-a declarat ”Eu am o pensie de 1.150 lei, pentru 28 de ani vechime în muncă. Pe lângă pensie mai primesc și o indemnizație de 380 lei, pentru că tatăl meu a fost prizonier la ruși, după 23 august 1944. Așadar, am un venit total de 1.530 lei. Deci nu beneficiez de niciun ajutor pentru că depășesc plafonul cu 30 lei! Ce pot eu cumpăra cu 30 lei?

      Este drept ca alții care au lucrat mult mai puțin să primească în plus și bani, și alimente, iar cei care au muncit o viață să fie lipsiți? Eu nu am aceleași nevoi ca ei? Să le dea și lor, dar guvernanții ar trebui să se gândească și la noi!”.

      Din județul Bacău, se estimează că aproape 100.000 familii și persoane singure vor beneficia de alimente și vouchere. Dintre beneficiari, nu mai puțin de 37.559 pensionari trăiesc din indemnizația socială de 1.000 lei, ei având dreptul la o pensie mai mică decât această sumă, pentru că au un stagiu de cotizare (vechime) redus.

      Totul despre Sanity: O școală internațională cu standarde europene

      Specializarea „Asistență medicală generalist” cu predare în limba italiană  este în proces de acreditare la Școala Sanitară Postliceală „Sanity”. Măsura a fost luată în urma solicitării exprese din partea partenerilor italieni care au fost convinși de nivelul și cerințele școlii noastre. Faptul că elevii străini vor studia aici în limba lor maternă, contribuie la prestigiul unității noastre și o face unică printre școlile de profil din România. Angajamentul față de această acreditare nu este ușor și necesită resurse consistente (umane și materiale), dar încrederea partenerilor noștri ne onorează și ne motivează în mod egal.

      Elevii Școlii Postliceale de Sănătate „Sanity” au șansa de a participa la stagii de practică în spitale și clinici din întreaga Europă, pe baza parteneriatelor pe care le avem. Astfel, standardele internaționale, obiceiurile și protocoalele nu le sunt străine și vor aduce în cele din urmă o viziune unificată. Obișnuiți cu mediul și limba comună, cei mai buni dintre ei răspund apelului și nevoii de personal din țările de referință (Italia, Norvegia, Belgia, Irlanda, Germania).

      Anul acesta lansăm un nou concept: „Sanity Academy”, cu intenția de a trece la etapa următoare. Astfel, nu numai că extindem oferta educațională prin noi specializări, dar o completăm cu nivelul universității. Primii pași au fost deja făcuți. Lucrările și logistica pentru noul sediu se află într-un stadiu avansat.

      1.Istoria Asociației pentru Promovarea Educației Europene în Bacău

      Am înființat Școala Sanitară Postliceală Sanity Bacău determinată de necesitatea practicării unei educații sanitare de calitate.  Credem că învățământul profesional românesc se poate desfășura la nivel academic.  Suntem hotărâți să formăm asistenți medicali cu o pregătire profesională foarte bună știind că în acest domeniu depinde calitatea vieții pacienților și recuperarea lor și nivelul de pregătire a asistenților medicali. Am adus cu noi experiența noastră medicală și educațională la nivel universitar și am atras cu noi unii dintre cei mai buni specialiști pentru a forma asistenții medicali ca adevărați profesioniști. Cu toate provocările sale, profesia de Asistent Medical este una dintre cele mai nobile și  frumoase meserii, una generatoare de mare satisfacție profesională.

      „În cadrul școlilor noastre din Bacău, Comănești și Onești oferim o educație sanitară de calitate.  Credem cu tărie că putem încredința absolvenților noștri grija părinților sau a copiilor noștri în orice moment!   Pentru că asistenții medicali instruiți de noi sunt unii dintre cei mai bine înțeleși și asimilați esența acestei școli: știu ce fac, fac cât pot de bine și tot ce pot pentru pacientul care le-a fost încredințat”, a declarat prof. univ. dr. Lăcrămioara Mocanu

      De ce „Sanity”?

      Sanity (din latină: sanitas) se referă la solidaritate, raționalitate și stabilitate mentală.  În societatea modernă, termenii au devenit sinonimi cu compos mentis (latină: compos, având măiestrie și mentis, minte).  Sensul cuvântului bun-simț este sănătatea, bunul simț, cumpătarea, echilibrul mental, sănătatea mintală.

      Viziune

      Școala Sanitară Postliceală își asumă misiunea de formare a specialiștilor în domeniul sănătății și asistenței pedagogice (asistenți medicali generaliști, asistenți medicali de farmacie și asistenți medicali de balneofizioterapie și recuperare), competitivi în sistemul de sănătate din țară și din străinătate.  Astfel, școala se angajează să ofere elevilor un mediu practic și stimulativ de învățare și formare, axat pe nevoi, stil de învățare și aspirații individuale, formându-și dorința de a învăța și de a se îmbunătăți.    Având în vedere specializările care vizează îngrijirea și păstrarea sănătății oamenilor, instituția noastră de învățământ, prin întreaga sa activitate, urmărește dezvoltarea abilităților și dezvoltarea competențelor studenților, împreună cu o motivație reală a studenților pentru profesia de asistent medical.

      Misiune

      Școala Sanitară își propune să creeze un mediu de educație și formare profesională, centrat pe elev în contextul unei educații moderne, promovând un dialog permanent, deschis și flexibil, care să stimuleze formarea profesională de calitate. La Școala Sanitară Postliceală Bacău se descoperă și se dezvoltă abilități, se încurajează concurența și performanța, se formează gândirea critică și se oferă șanse reale de calificare, în domeniul sănătății și asistenței pedagogice.  Serviciile pe care le oferim se bazează pe calitate, performanță, promovarea valorilor europene, egalitatea de șanse pentru toți participanții la proces și deschiderea către învățare pe tot parcursul vieții.

      Dedicarea, perseverența și profesionalismul ne ghidează pașii

      Cadrele didactice și studenții dau dovadă de o motivație puternică, implicare și profesionalism.  Susținem un învățământ postliceal orientat pe valori, creativitate, abilități și abilități practice esențiale în cariera unui asistent medical. Ne dorim ca absolvenții noștri să fie cei care să îmbunătățească nivelul de calitate al activității de asistență medicală din România.

      2007

      • A fost înființată Asociația pentru Promovarea Educației Europene în Bacău (A.P.I.EU). Sub îndrumarea doamnei președinte Lăcrămioara Mocanu, asociația a organizat cursuri de formare profesională: Asistență socială, neglijare, abuz și maltratare, Echipă multidisciplinară în asistența persoanelor cu dizabilități, Asistent personal pentru persoanele cu dizabilități severe, Formare profesională în terapia tulburărilor de limbaj, Cosmetician, Manichiurist – pedichist, Stilist – proteză de unghii, Coafor, Administrator pensiune turistică, Manager în activitatea turistică, Manager de proiect, Trainer.

      2008

      • Apare prima ediție a revistei „Stagiria – Studii și cercetări umaniste”.

      2013

      • Școala Sanitară Postliceală Bacău a înființat, ca unitate de învățământ înființată în cadrul asociației, instituție autorizată de Ministerul Educației Naționale prin Ordinul ministrului educației naționale nr.4226 din 16.07.2013. Specializări autorizate: Asistent medical generalist, Asistent medical farmacist, Balneophysiokinetoterapeut și asistent medical de recuperare.
      • Apare cea de-a treia ediție a revistei „Stagiria – studii și cercetări umaniste”.

      2014

      • S-a înființat Școala Postliceală Sanitară Comănești, ca școală înființată în cadrul asociației. Această a doua dintre cele două instituții postliceale este autorizată de Ministerul Educației Naționale și Ministerul Sănătății prin Hotărârea A.R.A.C.I.P. nr. 6/26.05.2014.
      • Campania „O viață poate depinde de tine” conține o serie de workshop-uri pentru elevii de liceu din clasele a XII-a în care au fost abordate subiecte precum primul ajutor, autocunoașterea și dezvoltarea personală, gestionarea presiunii de grup și rolul stimei de sine în influențarea percepției asupra realității.
      • A avut loc prima ediție a Zilelor Școlii Postliceale Bacău, a conferinței cu tema „Medicină de urgență și situații de dezastre”.

      2015

      • Școala Sanitară Postliceală Onești a fost înființată ca școală înființată în cadrul asociației. Școala Postliceală Sanitară Onești este o instituție de învățământ postliceal autorizată de Ministerul Educației Naționale și Ministerul Sănătății.

      2017

      • Școala Sanitară Postliceală Bacău devine Școala Sanitară Postliceală „Sanity” Bacău
      • Școala Sanitară Postliceală Comănești devine Școala Sanitară Postliceală „Sanity” Comănești

      2018

      • Școala Postliceală „Ana Aslan” Onești devine Școala Postliceală „Sanity” Onești

      2020

      • Cele 3 școli se reunesc ca un singur institut, Consorțiul Sanity

      2022

      • Consorțiul Sanity din cadrul Asociației pentru Promovarea Învățământului European, intenționează să îmbrățișeze o nouă filială în învățământul superior Sanity Academy la nivel universitar.
      • Consorțiul Sanity

      Obiective Sanity

      Dezvoltarea nivelului de excelență

      • Incheierea contractelor de colaborare cu parteneri interni si internationali pentru angajarea absolventilor „Sanity”

      Sanity – o școală accesibilă

      • Propunerea taxelor de școlarizare și a condițiilor minime care să permită tuturor celor care au vocația de asistent medical să meargă la școală

      Competență pedagogică și disponibilitate

      • Profesorii școlii sunt aleși pe baza formării și competențelor lor și sunt la dispoziția studenților pentru meditații și recuperări

      Implicarea comunității

      • Sanity are programe de voluntariat pentru a educa comunitatea locală la măsuri de prim ajutor sau de a trăi o viață sănătoasă

      Instruire exhaustivă

      • Diverse activități: conferințe, simpozion internațional, soirees culturale formează studenții intelectuali, umani și culturali „Bun-simț”

      Răsplătim efortul, implicarea și integrarea

      • Sanity oferă 12 burse pentru fiecare școală persoanelor care s-au remarcat prin note exemplare la bacalaureat, prin voluntariat sau de către elevii rom
      • Sanity oferă cursuri gratuite în cei 3 ani de studii
      • Sanity oferă reduceri fiscale celor mai buni elevi din învățământ și celor care au un număr mare de activități de voluntariat cu activitățile școlilor

      Educăm oamenii cu dragoste

      • „Absolvenții de sănătate” vor învăța valorile școlii: respect, dăruire, sacrificiu, răbdare, delicatețe pentru că la „Bun-Simț” educăm oamenii cu dragoste.
      • Succesul „Sanity” este echivalent cu formarea exemplară a asistenților medicali
      • Școala Sanity a individualizat principiile și valorile care trebuie cultivate pentru elevi pe parcursul celor trei ani de pregătire.
      • Școala Sanity a dezvoltat o strategie unică în dezvoltarea completă a trei elemente cheie în formarea unui asistent medical: formarea intelectuală, umană și culturală

      1. Instruire Completă

      Formare Intelectuală

      • Cadre didactice competente pentru fiecare specializare
      • Suport de curs actualizat în conformitate cu cerințele Ministerului Educației
      • Disponibilitate pentru recuperări pentru cei care sunt absenți din motive

      Formare Umană

      • Implicarea în comunitatea locală prin voluntariat și proiecte școlare
      • Dezvoltarea de programe extracurriculare pentru educația copiilor în școli
      • Stagii gratuite în spitale, clinici și cabinete partenere

      Formare Culturală

      • Organizarea și participarea la simpozioane, conferințe și ateliere internaționale
      • Organizarea de soirees culturale pentru a promova talentele personale
      • Încurajarea elevilor să publice articole în revista școlii „Stagiria”

      Fragment din articolul publicat de prof. Ciuchi Mihaela -Liliana, Inspectoratul Școlar Județean Bacău

      „… am avut ocazia să intrăm în contact direct cu activitatea Școlii Postliceale Sanitare „Sanity” Bacău și Onesți a Asociației pentru Promoting Educație Europeană din Bacău, pe care o susțin și, mi-am dat seama că nu este tocmai corect să analizăm situația unei școli din perspectiva „publicului” / „privatului”,   dar din perspectiva rezultatelor, a eforturilor și a implicării în pregătirea elevilor și susținerea comunității din care provin.  Parerea mea este acum clara : oamenii sunt cei care fac diferenta si pot spune tare si clar ca sunt „Pro Sanity”, cu urmatoarele argumente:…”

      • Pentru că baza materială a celor două școli menționate este în conformitate cu standardele profesiilor medicale și este întotdeauna în curs de modernizare;
      • Pentru profesorii instruiți și apropiați de elevi;
      • Pentru mediul armonios pentru dezvoltarea profesională a studenților și angajaților, creat de management
      • Pentru a reuși să realizam parteneriate solide cu instituțiile sanitare sau din comunitate, susținând efectiv stagiile de practică ale studenților, voluntariatul în beneficiul comunității Bacău
      • Pentru acțiuni umanitare desfășurate prin burse acordate studenților cu situații financiare sau familiale dificile
      • Pentru curajul și dorința de a încerca, de a învăța și de a crea o alternativă în peisajul Bacăului, al sistemului de învățământ regional și chiar național.

      3.Obiectivele Sanity

      • Asigurarea viitorului absolvenților „Sanity”. Încheierea de contracte de colaborare cu parteneri interni și internaționali pentru angajarea absolvenților „Sanity”
      • La nivel local, „Sanity” are o colaborare strânsă atât cu instituții publice precum spitalele județene, municipale sau locale, cât și cu clinici, farmacii, cabinete, centre medicale sau cămine private de bătrâni. În acest fel, în timpul școlii, se oferă stagii gratuite studenților, iar după absolvire vor alege experiența potrivită formării și vocației lor.
      • Cererea de forță de muncă din domeniul sănătății este în creștere în Uniunea Europeană, motiv pentru care clinicile private din Germania, Anglia sau Irlanda contactează școala „Sanity” pentru încheierea de contracte de colaborare. În acest scop, studenții interesați beneficiază de cursuri gratuite de limbă germană sau engleză și de perioade de vizită în scopul cunoașterii reciproce în clinicile externe partenere.

      Parteneri locali

      Spitalul Județean de Urgență Bacău, Spitalul Municipal de Urgență Moinești, Spitalul Orășenesc Buhuși,  Spitalul „Ioan Lascăr” Comăneşti City Hospital.

      Clinici: „Palade Clinic”, Chronic Diseases Hospital „Ileana Cezarina” Bacău, New Central Med Bacău, Centrul Medical Micromedica Bacău.

      Farmacii: Catena, Salofarm, Ropharma, Sf. Stan.

      Parteneri Internaționali

      APM Medical – Germania

      • Intermediază angajarea personalului medical în spitale și clinici din Germania
      • Ofera cursuri gratuite de limba germana pentru cei interesati

      Unisync Healtcare Recrutare – Irlanda

      • Peste 20 de cămine pentru vârstnici în diferite orașe
      • Oferă cursuri gratuite de limba engleză pentru cei interesați
      • Facilitează integrarea în sistemul de sănătate irlandez

      KOS Care – Italia

      • Se ocupă de îngrijirea bolnavilor, a persoanelor cu handicap, a persoanelor în vârstă și a reabilitării
      • Peste 100 de instituții
      • Ofera cursuri gratuite de limba italiană pentru cei interesați
      • Stagii de practică pentru studenți începând cu anul I de studii

      Intituto Auxologico Italiano – Italia

      • Se ocupă de îngrijirea bolnavilor, a persoanelor cu handicap, a persoanelor în vârstă și a reabilitării
      • Peste 50 de instituții din întreaga țară
      • Ofera cursuri gratuite de limba italiană pentru cei interesați
      • Stagii de practică pentru studenți începând cu anul I de studii

      Orpea – Belgia

      • Peste 60 de instituții din întreaga țară
      • Instruire gratuită și curs de limbă
      • Bursă

      Apm MEDICAL- Norvegia

      • Peste 50 instituții din întreaga țară
      • Instruire gratuită și curs de limbă
      • Bursă

      4.Proiect în timp

      • Simpozionul Internațional Anual
      • „În sprijinul autorităților locale din mediul rural”, numărul de referință al proiectului: 3325, proiect elaborat de Asociația pentru Promovarea Educației Europene în Bacău, finanțată de Consiliul Județean Bacău, care ocupă funcția de coordonator de proiect (august-noiembrie 2008).
      • „Comunicare în administrația publică de la sate”, numărul de referință 9392, proiect realizat de Asociația pentru Promovarea Educației Europene în Bacău, finanțat de Consiliul Județean Bacău, ocupând funcția de coordonator de proiect (octombrie-noiembrie 2009).
      • „Comunicare – mijloace de combatere a violentei”, numar de contract 68748/ 01.06.2010, proiect derulat de Asociatia pentru Promovarea Educației Europene în Bacău, finanțat de Consiliul Local Bacău, având funcția de coordonator de proiect (iunie-noiembrie 2010).
      • „Copiii pregatiți să schimbe viitorul satelor românești”, proiect derulat de Fundația de Sprijin Comunitar, Bacău, având funcția de psiholog voluntar, fiind responsabil de realizarea metodologiei de lucru cu beneficiarii (ianuarie – noiembrie 2010).
      • „Rețeaua Națională de Arte pentru Comunitate Împreună – un instrument de coeziune social”, proiect derulat de Fundația de Sprijin Comunitar Bacău, având funcția de psiholog voluntar în cadrul rețelei (ianuarie – decembrie 2009).
      • Fondul social european, Programul operațional sectorial pentru dezvoltarea resurselor Uman 2007-2013, Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale”, Domeniul major al intervenție: 6.3. „Promovarea egalității de șanse pe piața muncii”, proiect intitulat: „START – O viață de calitate sigură” POSDRU/170/6.3/5/146738 – membru al echipei de lucru.
      • „Gânduri de Paște”, proiect inclus în Calendarul Național de Activități Extracurriculare al MEN, 2016-2017;
      • „Gânduri de Paște”, proiect inclus în Calendarul activităților extracurriculare regionale ale oamenilor, 2015-2016
      • „Magia anotimpurilor”, proiect inclus în Calendarul activităților extracurriculare regionale ale oamenilor 2017
      • „Ajută-mă”, proiect inclus în Calendarul activităților extracurriculare regionale 2016-2018
      • „Cu mâinile goale”, proiect inclus în Calendarul activităților extracurriculare regionale 2019
      • „Jerusallema”, un proiect dedicat asistentelor și asistenților medicali după perioada pandemiei. Un proiect inclus în Calendarul activităților extracurriculare regionale 2022.

       

       

      Fosele septice trebuie înregistrate la primării, până săptămâna viitoare

      Băcăuanii care dețin fose septice în gospodării trebuie să le declare autorităților. Obligația este prevăzută în HG 714/2002, prin care sunt aprobate criteriile pentru regimul sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate.

      Potrivit normativului, acele fose septice, cunoscute ca bazine vidanjabile etanșe, trebuie autorizate, dacă sunt amplasate în zone unde nu există canalizare publică, iar amenajarea unui sistem nu s-ar justifica economic sau din punctul de vedere al impactului asupra mediului. Prin excepție, până la punerea în funcțiune a sistemelor publice de canalizare nou – înființate, pot fi autorizate și fosele septice în cazul utilizatorilor persoane fizice sau juridice, inclusiv al celor care au sisteme proprii de alimentare cu apă. Însă, în termen de cel mult un an de la punerea în funcțiune a bazinelor vidanjabile etanșe, proprietarii acestora au obligația de a le racorda la sistemul public de canalizare.

      Registru de evidență, la fiecare primărie

      În primă fază, autoritățile vor să aibă o evidență a gospodăriilor care nu sunt racordate la sistemul public de canalizare, în scopul identificării celor care, accidental sau nu, poluează pânza freatică și apele de suprafață. Astfel, primăriile au avut termen până pe 25 august să înființeze un registru de evidență a sistemelor individuale de colectare și epurare a apelor uzate din localități. Prin urmare, până la data de 26 noiembrie 2022, fosele deja construite şi conectate înainte de 27 mai 2022 (data apariției completării HG 714/2002) trebuie înscrise în acest registru. Obligația aparține și celor au fose septice în construcție. În vederea înregistrării foselor septice, autoritățile publice locale vor pune la dispoziție formulare de înregistrare. Înscrierea în registrul de evidență se poate face fie direct la primărie, fie online, dacă primăria a stabilit organizarea acestui registru astfel. Ulterior înregistrării bazinelor vidanjabile etanșe, registrul deținut de autoritățile publice locale va fi pus la dispoziția autorității de gospodărire a apelor. De reținut că proprietraii de fose septice au obligația de a elimina nămolul de epurare din instalație exclusiv cu firme acreditate de vidanjare. În plus, intervalele de vidanjare pentru bazinele de colectare, inclusiv intervalele de preluare a nămolului de la sistemele de epurare trebuie înscrise în registrul de la primărie.

      Controale și amenzi

      Primăriile pot fi sancționate de autorități dacă nu s-au conformat obligației de a întocmi registrul de evidență a sistemelor individuale de colectare și epurare a apelor uzate. Sancțiunile pot fi amendă de la 10.000 de lei la 15.000 de lei. Pe de altă parte, și deţinătorii foselor septice riscă amenzi dacă nu le-au declarat, pentru a fi înregistrate, la primărie. În cazul lor, amenzile sunt cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei. De altfel, potrivit unei programări stabilite anual cu reprezentanţi ai primăriilor şi cu Administraţia Naţională Apele Române, Garda de Mediu îi va controla pe toți deținătorii de sisteme individuale de colectare și epurare a apelor uzate. Controalele se vor face „în baza monitorizării corpurilor de apă care evidenţiază deteriorări ale stării acestora” pe care o va realiza Administrația Națională „Apele Române”.

       

      Potrivit Legii nr. 241 din 22 iunie 2006 (republicată) privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, sistemele individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate sunt acelea care asigură un nivel de protecție a mediului corespunzător similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare și epurare, și care îndeplinesc condițiile tehnice, de mediu și de reglementare conform standardizării și legislației specifice din domeniul apelor uzate și gospodăririi apelor.

       

      Oportunitate pentru completarea stagiului de cotizare la pensie

      Persoanele care mai au puțin timp până la pensionare și vor să-și completeze stagiul de cotizare la pensie mai au această posibilitate încă 9 luni și jumătate. Astfel, cele care nu au calitatea de pensionar pot plăti, până la data de 31 august 2023, inclusiv, contribuția (25 la sută din venitul asigurat) la sistemul public de pensii pentru perioade de cel mult 6 ani anteriori momentului în care vor face acest lucru.

      Pentru aceasta vor încheia un contract de asigurare cu Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău. Este vorba despre cei care, în perioada menționată, au goluri în vechimea în muncă (nu au stagiu de cotizare și nici stagii asimilate, precum armata sau studiile universitare). Practic, ei își pot ”cumpăra” astfel vechime pentru a-și completa stagiul de cotizare în vederea ieșirii la pensie de limită de vârstă.

      Venitul pentru care se vor asigura nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară (2.550 lei). La acesta contribuția lunară este de 638 lei. Plata contribuției de asigurări sociale datorate se face într-o singură tranșă sau eșalonat, lunar, până la data de 31 august 2023, inclusiv. La salariul minim, contribuția pe un an va fi de 7.656 lei, iar pentru 6 ani, de 45.936 lei. Amintim că persoanele care vor să-și completeze astfel vechimea în muncă trebuie să aibă cel puțin 18 ani, să nu fi fost obligate ca în perioada pentru care vor plăti contribuția să fie asigurate și să nu aibă realizat stagiul complet de cotizare (35 ani, bărbații, 31 ani și 11 luni, în prezent, femeile).

      Această măsură le dă posibilitatea obținerii dreptului la pensie și persoanelor care, deși au împlinit vârsta standard, nu se pot pensiona, pentru că nu au stagiul minim de cotizare, adică nu au cel puțin 15 ani de vechime în muncă. La încheierea contractului cu CJP Bacău, solicitantul va completa și o declarație din care să rezulte că în perioada pentru care își ”cumpără” vechimea în muncă nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, nu a avut obligația de a contribui la acesta și că nu este pensionar.

      Totodată, pentru cei care nu dețin carnetul de muncă (s-a degradat ori deteriorat sau l-au pierdut) și au ajuns la vârsta pensionării, în mod excepțional se pot utiliza informațiile din arhiva electronică existentă la CJP, la determinarea vechimii. Arhiva electronică a fost creată la CJP Bacău prin preluarea, din carnetul de muncă al fiecărui titular, a informațiilor referitoare la stagiul de cotizare acumulat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001.

      Practic, în baza de date a CJP Bacău există pentru fiecare asigurat toate mențiunile din carnetul de muncă, pentru anii de dinainte de 1 aprilie 2001. De reținut că fiecare carnet de muncă a fost și scanat. Dar, din păcate, în unele cazuri scanarea nu a fost complet și corect executată, astfel că titularii în cauză trebuie să prezinte și carnetul de muncă. Dacă nu îl au, vor trebui să obțină adeverință de vechime în muncă de la fiecare unitate la care au lucrat sau de la cei care dețin arhiva de personal a acesteia.

      Turneul Internațional „Judo Fără Bariere” ediția a II-a

      În perioada 18-21 noiembrie 2022, Clubul Sportiv Bronx Powerlifting Club Bacău organizează ce-a dea doua ediție a Turneului Internațional „Judo Fără Bariere”, program sportiv cofinanțat de Consiliul Județean Bacău în cadrul programului de utilitate publică „Promovarea sportului de performanță” în anul 2022.

      Evenimentul se va deschide pe data de 18 noiembrie, printr-o conferință de presă, care va avea loc în incinta Consiliului Județean Bacău, la ora 14.00, la care vor participa membrii echipei CS Bronx Powerlifting Club, un delegat al Federației Internațioanle de Judo, precum și reprezentanți ai Consiliului Județean Bacău.

      Turneul se va desfășura în zilele de 19 și 20 noiembrie la Sala de Atletism Bacău, anul acesta fiind așteptați peste 600 de sportivi din aproximativ 15 țări, la categoriile U12, U14, U16 și U21.

      Duminică, 20 noiembrie, se vor prezenta și veterani ai judoului, care vor intra pe saltea în cadrul unor reprezentații de judo alături de mici sportivi care abia se inițiază în tainele judoului, din România și din Ucraina. Meciurile își propun să sublinieze caracterul intergenerațional și incluziv al judoului, promovând inițiativele și direcțiile adoptate de Federația Internațională de Judo.

      Câștigătorii vor primi premii în bani oferite cu sprijinul Consiliului Județean Bacău, dar și numeroase premii speciale pregătite de partenerii oficiali ai competiției: Simba Invest, ColorEscu, Dejtrans, Moldoglass, SC Sami Prest Serv SRL, Decathlon Bacău, Redis Nutriție, Elexius Cătină, Fereastra ADF – Novoplast și Criando.

      Evenimentul va fi unul amplu, iar buna sa desfășurare va fi susținută și de Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău „Ștefan Cel Mare”, de Asociația Militarilor Veterani și Veteranilor cu Dizabilități „Sf. Mare Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir” și de Azia Security Systems, care vor desemna reprezentanți ce vor fi prezenți la Sala de Atletism Bacău în ambele zile de competiție.

      În cadrul evenimentului, vor fi prezenți și reprezentanți ai Federațiilor Națională și Internațională de Judo, care vor face parte din echipa tehnică a competiției. Competiția va putea fi urmărită în direct pe site-ul Federației Române de Judo, cât și pe pagina de Facebook Bronx Sport Club și DeBacău. Turneului i se va alătura și Ana Maria Oancia Potînghie, fotograf pasionat de sport, prezent la numeroase evenimente sportive de anvergură, atât națioanle, cât și internaționale.

      La finalul competiției, CS Bronx Powerlifting Club Bacău va lansa o provocare către toate cluburile de judo în cadrul Judogi Bank, inițiativă unică în România, prin care participanții sunt invitați să doneze echipamente și materiale sportive către cluburile de judo mai puțin dezvoltate, pe care doresc să le încurajeze și să le susțină pentru a crește și pentru a le oferi sportivilor lor resurse prin care să exceleze.

      „Judo Fără Bariere” se va finaliza pe data de 21 noiembrie, când judoka de toate categoriile vor putea participa la un stagiu de pregătire susținut de Anaysi Hernandez, medaliată cu argint la Jocurile Olimpice de Vară din 2008, campioană la numeroase competiții naționale și internaționale, în intervalul orar 09.00-11.00.

      #BronxSportClubSportulUnesteOameni

      CS Phoenix Bacău, un sac de medalii

      Ediția a patra a Campionatului Național de karate Isshinryu a reunit, la finalul săptămânii trecute, la Polivalenta din Iași 183 de sportivi, care s-au întrecut, în baza categoriilor de vârstă (copii, mini-cadeți, cadeți, juniori și seniori) la patru probe de concurs: kata individual, kata sincron, kobudo (kata cu arme) și kumite. CS Phoenix Bacău a deplasat la Naționale 48 de sportivi care s-au întors cu un sac de medalii. „A fost o ediție de Campionat Național cu un nivel ridicat și bine organizat de Federația Română de Karate Isshinryiu și Kobudo, pe care sportivii l-au așteptat cu nerăbdare. Competiția a avut rolul de a verifica cunoștințele tehnice ale concurenților, cu atât mai mult cu cât, în ceea ce privește lotul nostru, 2022 a fost un an încărcat de competiții, inclusiv la nivel internațional”, a precizat antrenoarea CS Phoenix, Luminița Dan, care s-a declarat mulțumită de evoluția și rezultatele grupării pe care o reprezintă.

      Kumite

      Locul 1: Sara David, Teodora Damian, Andreea Prodan, Eliza Damian, Sofia Popa, Cătălina Panoschi, Vlad Alexiu, David Petrea, Andrei Vieru, George Lupu, Ovidiu Hermeziu.

      Locul 2: Ioana Belet, Georgiana Ungureanu, Cezara Cozma, Andrei Bertalan, Dorian Chelaru, Gabriel Stolnicu, David Colceru, Eduardo Munteanu, Bianca Aldea, Ștefan Jitaru, Ștefan Iftodi, Andrei Boariu, Diana Vișan.

      Locul 3: Cristina Prodan, Denisa Bălan, Andrei Ungureanu, Cristian Beleț, Vlăduț Roșu, Luca Prutianu, Denisa Diaconu, Luca Albu, Mara Pitirici, Narcis Pitica, Teodora Iliescu, Miruna Moldoveanu, Carla Hermeziu, Ioana Măriuț.

      Kata individual

      Locul 1: Teodora Damian, Sofia Popa, Denisa Diaconu, Ana Maria Cucu, Narcis Pitica, Ștefan Jitaru, Ștefan Iftodi.

      Locul 2: Eliza Damian, Ioana Beleț, Cristian Belet, Dorian Chelaru, Igor Pînzaru, Vlad Alexiu, Luca Albu, David Petrea, Diana Samson, Andrei Boariu, Teodora Iliescu, Ștefania Ghiorghieș, Georgiana Ungureanu.

      Locul 3: Vlăduț Roșu, Tudor Perju, Rareș Bazon, Luca Prutianu, David Colceru, Eduardo Munteanu, Andrei Vieru.

      Kata pe echipe

      Locul 1: Denisa Diaconu, Igor Pînzaru, Ovidiu Hermeziu.

      Locul 2: Teodora Damian, Ștefania Ghiorghieș, Andreea Prodan; Sofia Popa, Cătălina Panoschi, Ioana Măriuț.

      Locul 3: Ioana Belet, Cristian Belet, Andrei Boariu; Florentina Calfă, Miruna Moldoveanu, Ștefania Brașoveanu.

      Kobudo

      Locul 1: Diana Samson.

      Locul 2: Igor Pînzaru.

      Locul 3: Florentina Calfă.

       

      Mihail Ganea leagă victoriile

      Știți cum se spune: victoriile aduc victorii. E valabil și pentru tenismenul ACS Moldosport Mihail Ganea, care a câștigat două turnee Under 12 luna trecută.

      Mai întâi, elevul lui Ovidiu Ciulină și-a adjudecat Cupa Green Field Biosfarm de la Bârlad, acolo unde a dispus în finală de componentul lotului național Tudor Theodor Gabrile cu scorul de 6-1, 6-0.

      Apoi, Mihail Ganea s-a impus la categoria sa de vârstă în cadrul Circuitului Dacia, de la Onești.

      „Sunt rezultate bune, care confirmă că Mihail, care a avut o pauză competițională pe timpul verii, atunci când ne-am concentrat mai mult pe antrenament, este din noi în cărți pentru clasarea în primii zece anul viitor”, a declarat antrenorul Moldosport, Ovidiu Ciulină.

      Film documentar și ghid despre endometrioză, la Onești

        Știți ce este endometrioza? Răspunsul îl puteți afla joi, 24 noiembrie, la două evenimente organizate de Asociația „Eu și Endometrioza”, în colaborare cu Primăria Municipiului Onești și cu Biblioteca Municipală „Radu Rosetti”, în Aula bibliotecii.

         

        De la ora 13,00, va avea loc lansarea cărții „ENDOMETRIOZA – Ghidul adolescenților conștienți”, iar de la ora 15,30 se va proiecta primul film documentar din România despre endometrioză, „ENDODYSSEY”.

        Trebuie știut că 75% din adolescentele ale căror dureri menstruale nu trec cu medicație specifică suferă de endometrioză, iar aproximativ 50% din cazurile de infertilitate feminină sunt cauzate de endometrioză. Așa arată statisticile la nivel mondial ale unei boli de care suferă una din zece femei din lume: ENDOMETRIOZA!

        Este o boală despre care s-a vorbit prea puțin și care nu alege. Afectată poate fi chiar sora ta, colega ta, mama ta, cele care suferă de endometrioză. Poate distruge familii prin anularea șansei de a concepe copii. Iar în România încă așteptăm între 9-12 ani diagnosticarea corectă. Ne e rușine să vorbim despre menstruație, despre durere și purtăm cu noi prejudecăți, dar ni s-a spus și că durerile la menstră sunt normale. Suferința începe încă din adolescență, în multe cazuri, dar poate fi prevenită. E firesc să vorbim despre acestea și e timpul să o facem deschis.

        În Onești va fi lansat, astfel, primul ghid despre endometrioză din România, dedicat adolescenților, un proiect inovativ targetat pe segmentul de vârstă 13-22 de ani, care vizează educația preventivă a adolescenților în conștientizarea endometriozei.

        Ghidul este dedicat atât adolescentelor cât și adolescenților. Tinerii sunt cei care le vor sta alături pe viitor femeilor care suferă de endometrioză, le vor fi sprijin, le vor oferi ajutor și susținere.

        Ghidul poate fi însă parcurs și de părinți, de aparținători, de profesori, de cadre medicale, de toți cei care au în grijă adolescenți și care, înțelegând mai multe despre endometrioză, vor putea susține optim tinerele femei.

        Ca parte din prevenția dedicată endometriozei, acest ghid structurează informații de specialitate supervizate de medici colaboratori, pentru diagnostic, tratament, ciclu menstrual, managementul unui astfel de diagnostic, nutriție și emoții.

        Proiectul este realizat prin bunăvoința Cercului Donatorilor din Italia, GRASP Milano – Global Romanian Society of Young Professionals, cu sprijin de la Maia Morgenstern, dr. Florin Puflea și Salma Iorgu.