miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 984

Un bărbat care a omorât un câine, reținut de polițiști

Un bărbat de 59 de ani, din comuna Secuieni a fost reținut de polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor, fiind bănuit de săvârșirea infracțiunii de uciderea animalelor, cu intenție, fără drept. Acesta a fost introdus în Arestul I.P.J.Bacău.

La data de 20 ianuarie a.c., polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bacău – Biroul pentru Protecția Animalelor s-au sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea infracțiunii de uciderea animalelor, cu intenție fără drept.
Pe o rețea de socializare a fost postat un material video în care se observa un bărbat care trăgea după un atelaj hipo, un exemplar canin, legat cu un lanț.
În urma cercetărilor efectuate s-a stabilit identitatea persoanei care conducea atelajul hipo, respectiv, un bărbat în varstă de 59 de ani, din comuna Secuieni.
Din buletinul de analiză anatomo-patologică a rezultat că moartea câinelui a fost violentă.
Astfel, la data de 23 februarie a.c, polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au dispus reținerea bănuitului, pentru săvârșirea infracțiunii de uciderea animalelor, cu intenție fără drept.

Bărbatul a fost introdus în Arestul I.P.J Bacău.

Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor atrag atenția tuturor deținătorilor de animale, cu privire la faptul că la data de 16.05.2022 a fost publicată în monitorul oficial al României Partea I, nr. 484 din 16.05.2022, Legea 138 din 13.05.2022, pentru modificarea Legii 205/2004 privind protecția animalelor, fiind înăsprite pedepsele pentru infracțiunile prevăzute de această lege specială, după cum urmează:
 Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă:

a) intervențiile chirurgicale destinate modificării aspectului unui animal sau altor scopuri necurative, cum ar fi codotomia, cuparea urechilor, secționarea corzilor vocale, ablația ghearelor, coltilotul ciocului și dinților;
b) despărțirea puilor de mamă până la vârsta de minimum opt săptămâni de viață în vederea comercializării, exceptând îndepărtarea puilor de mamă înainte de perioada minimă specifică speciei pentru înțărcare;
c) folosirea de animale vii pentru dresajul animalelor sau pentru a le controla agresivitatea, dacă le creează suferință.

 Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă:
a) folosirea animalelor sălbatice aparținând subîncrengăturii vertebrate, indiferent de gradul de îmblânzire, născute în captivitate sau capturate din natură, în spectacole de circ, circuri ambulante, caravane și trupe de artiști ambulanți, precum și în orice alte tipuri de spectacole similare;
b) folosirea armelor cu tranchilizant asupra animalelor în alte situații decât pentru imobilizarea acestora;
c) practicarea tirului pe animale domestice sau pe animale sălbatice captive;
d) rănirea cu intenție a animalelor.

 Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani:
a) uciderea animalelor, cu intenție, fără drept;
b) schingiuirea animalelor;
c) organizarea de lupte între animale sau cu animale;
d) zoofilia.

Probleme în județ, din cauza vântului puternic, din ultimele zile

De câteva zile, județul Bacău se numără printre regiunile unde au fost în vigoare avertizări de fenomene extreme. Meteorologii au anunțat vânt puternic în aproape tot județul, în zona muntoasă fiind emis chiar cod galben de viscol.

De altfel, în aceste zone, la altitudini mai mari de 1.500 de metri, s-au înregistrat intensificări ale vântului,  cu rafale de 70 – 100 km/h. Cum era de așteptat, vântul puternic a creat ceva probleme în diferite localități. Bunăoară, la Moinești, rafalele de vânt au smuls mai multe acoperișuri. Tot aici, bucăți de tablă au căzut peste mașinile parcate, fără a fi înregistrate și victime.

Stălpi de înaltă tensiune, doborâți de vânt, din cauza hoților de fier vechi

Și la Asău, de exemplu, s-au întâmplat astfel de evenimente, urmare a vântului puternic. Potrivit primarului Emilian Budacă, în satul Straja, în punctele Piciorul Mesteacăn și Pârâul Ciungi, vântul a pus la pământ ditamai stâlpii de înaltă tensiune.

„Din păcate, aici vorbim și de inconștiența unor cetățeni, pentru că stâlpii au căzut ca urmare a lipsei unor elemente de susținere, cel mai probabil, furate de cine știe cine. Cred că astea au fost furate de mai multă vreme, nu de acum, de curând. Hoții de fier au deșurubat, pur și simplu, barele de cornier de la bază, iar vântul puternic a favorizat căderea stâlpilor”, aflăm de la primarul Budacă. Linia de înaltă tensiune alimenta stația CFR de la Asău.

Din fericire, aici sunt două astfel de echipamente de transport energie, astfel încât atunci când unul devine inutilizabil, cealălalt preia sarcina alimentării.

„Din câte am înțeles, stâlpii au sisteme de protecție. La viteze mai mari, care duc la o simplă înclinare a stâlpului, se declanșează deconectarea ansamblului energetic. Chiar și așa, tot exista riscul major de a se provoca o catastrofă”, mai spune edilul din Asău.

1200 de muncitori și 350 de utilaje pe șantierele lui Umbrărescu din Transilvania

    Pe șantierele UMB din Transilvania sunt mobilizați 1200 de muncitori și 360 de utilaje.

    Antreprenorul realizează grinzile necesare construcției în fabrica proprie din șantier.
    Lucrările la terasamentul viitoarei autostrăzi sunt suspendate temporar din cauza ploilor abundente din ultima perioadă și a accesului dificil în zona acestora.

    Secțiunile Nădășelu – Mihăiești (16,80 km.) și Mihăiești – Zimbor (13,26 km.)
    Antreprenor: Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC Electromontaj SA;
    Valoare contract: 1,39 miliarde lei fără TVA;
    Sursa de finanțare: Fonduri europene nerambursabile;
    Stadiul fizic: 49,28%.

    Secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km.)
    Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL;
    Valoare contract: 836,9 milioane lei fără TVA;
    Sursa de finanțare: Fonduri europene nerambursabile;
    Stadiu fizic: 23,62%.

    Atenție la viteză! Polițiștii au pus radarele pe șoferi

      Polițiștii Serviciului Rutier au acționat pentru reducerea riscului rutier prin depistarea și tragerea la răspundere a celor care încalcă prevederile legale, îndeosebi pentru depistarea vitezomanilor sau cei care comit infracțiuni la regimul circulației rutiere.

       La data de 22 februarie a.c., polițiștii rutieri și de ordine publică au acționat, pe drumurile publice din judeţ pentru depistarea și sancționarea conducătorilor auto care încalcă limita legală de viteză.

      În urma activităților desfășurate, polițiștii au aplicat 179 de sancțiuni contravenționale la regimul rutier, din care 89 pentru depășirea limitelor legale de viteză.

      De asemenea, polițiștii au reținut 24 de permise de conducere, din care 18 pentru depășirea limitei legale de viteză. Totodată, au fost retrase 6 certificate de înmatriculare și au fost constatate 2 infracțiuni.

      Pentru prevenirea evenimentelor rutiere negative, polițiștii vă reamintesc:

      Respectaţi limita legală de viteză pentru fiecare segment de drum! 

      Manifestaţi prudență sporită la volan,  adaptaţi viteza de deplasare condiţiilor de drum, măriţi distanța în mers și nu vă angajaţi în efectuarea unor manevre riscante în trafic! 

      Poliţiştii rutieri reamintesc că viteza excesivă şi cea neadaptată la condiţiile meteo, de drum sau trafic, reprezintă principalul factor generator al accidentelor rutiere în România.

      Cele mai bune destinații de city break din Europa în 2023

      După o perioadă delicată din punct de vedere al turismului, cu numeroase perturbări în programele zborurilor, iată că situația începe să se aseze, iar 2023 va fi anul în care revin în atenția publicului călător cele mai populare destinații de city break din Europa.

      Fie că sunteți în căutarea unei destinații de weekend sau a unui sejur liniștit și relaxat, frumusețea Europei este de necontestat și puteți călători oriunde doriți grație zborurilor de câteva ore. Amsterdam, Paris, Madrid, Barcelona, Roma – doar câteva dintre destinațiile ce atrag anual milioane de turiști, destinații ce se mândresc cu numeroase obiective turistice, dar și cu un nou val de hoteluri.

      Unele sunt pline de obiective culturale, altele sunt cunoscute pentru experiența culinare, divertisment, pentru viața de noapte sau pentru shopping. Din România se poate ajunge rapid la Londra, se poate călători rapid cu trenul de la Amsterdam la Bruxelles și de la Florența la Pisa. Sau puteți explora drumurile serpuite prin zona montană a Bavariei.

      Pentru 2023, avem pentru voi câteva recomandări cu privire la destinațiile de city break, acele mici escapade de 2-3 zile în care puteți descoperi noi locuri minunate din Europa.

      Lisabona – Portugalia

      Lisabona revine în topul preferințelor turiștilor pentru că este o destinație călduroasă, de coastă, cu clădiri pastelate și clasicele pastel de nata. Există piețe de vechituri și tarabe cu mâncare tradițională portugheză, artă stradală de Shepard Fairey și magazine care susțin talentul unor designeri autohtoni. Serile le puteți petrece în restaurantele tradiționale, în sky baruri sau prin pub-uri de lux.

      Este plăcut să te rătăcești pe străzile înguste ale Lisabonei, în timp ce admirați arhitectura și viața boemă a localnicilor.

      Barcelona – Spania

      Deși Madrid este capitala Spaniei, fără doar și poate, Barcelona este capitala turismului continental. Anual, această destinație atrage milioane de turiști prin mixul său câștigător de arhitctură modernistă Gaudi, restaurante renumite cu stele Michelin și plaje cu nisip fin și auriu. Barcelona mai este și gazda a sute de conferințe și evenimente de toate felurile.

      Iar dacă ajungeți acolo în perioada 10-22 mai, vă puteți testa abilitățile în materie de poker la evenimentele programate în cadrul 888poker LIVE Barcelona Festival, unul din cele mai apreciate festivaluri de poker din Europa, al cărui Main Event Texas Hold’em are un fond de premiere excelent. De menționat faptul că următoarea destinație pentru 888poker LIVE este chiar București, festivalul din capitală fiind programat între 8 și 14 august.

      Renumită pentru arhitectura frumoasă și divertismentul în materie de distracție, Barcelona va găzdui o serie de turnee 888poker LIVE pe care nu trebuie să le ratezi, dacă iubești pokerul live.

      Praga – Cehia

      Praga, recunoscut și ca orașul celor 100 de turnuri datorită bisericilor medievale, este una dintre destinațiile de top din Europa. Aceasta atrage anual milioane de turiști curioși să exploreze ale sale străzi presărate cu clădiri cu arhitectură hotică sau barocă. Centrul vechi – orașul vechi – este protejat de UNESCO, reprezentând o zonă cu străzi neuniforme, curți ascunse și numeroase cafenele și microberării ce își au originile de la începutul secolului. Există și partea modernă a orașului, presărată cu restaurante moderne de lux, cu baruri la modă și cluburi de noapte.

      Dubrovnik – Croația

      În ultimii ani, Croația a început să fie în atenția unui număr tot mai mare de turiști, iar dintre orașele preferate de aceștia se regăsește și Dubrovnik. Recunoscut și ca perla Adriaticii, orașul este ca o cetate înconjurată de ziduri ce sunt protejate de Unesco. Întregul oraș este bine conservat, plin de arhitectură elegantă în stil baroc.

      La tot pasul veți găsi restaurante cu fructe de mare, cafenele și pub-uri. Orașul este fantastic de vizitat în sezonul estival. Este plăcut să rătăciți pe străduțele întortochiate de calcar. Poate ar fi bine să mergeți și la fermele de stridii sau prin cramele din împrejurimi pentru experiențe unice și inedite.

      Amenzi de 23.000 de lei aplicate de polițiștii moineșteni

        La data de 22 februarie a.c., efectivele de poliție din cadrul Poliției mun.Moinești au acţionat în zonele de risc identificate, precum şi în locuri de interes, pentru creşterea gradului de siguranţă a cetăţenilor şi menţinerea climatului de ordine publică. La activități au participat și lucrători silvici.

        În urma activităților desfășurate au fost legitimate peste 90 de persoane și 67 de autovehicule controlate.

        Totodată au fost aplicate 57 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de 23.000 de lei, din care 6 în domeniul silvic și 51 la normele privind circulația pe drumurile publice.

        De asemenea au fost confiscați 9 m.c. de material lemnos.

        1.Polițiștii au identificat doi tineri de 19 și 25 de ani, ambii din comuna Glăvănești, bănuiți de săvârşirea infracţiunilor de tăiere ilegală de arbori şi sustragere de arbori. Prejudiciul a fost recuperat şi predat păgubitului.

        A fost identificat un localnic de 36 de ani, împotriva căruia Judecătoria Moineşti a emis mandat de executare a pedepsei închisorii, fiind condamnat la 135 de zile de închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

        Bărbatul a fost escortat şi depus în Penitenciarul Bacău.

        Depistat în trafic băut și fără permis de conducere  

          La data de 22 februarie a.c, un echipaj de poliţie din cadrul Biroului Rutier Bacău au depistat în flagrant delict, un bărbat de 44 de ani, din județul Vrancea, în timp ce conducea un autoturism pe raza comunei Parava, având o îmbibaţie alcoolică de 1,00 mg/l alcool pur în aerul expirat.

          Din verificările efectuate în bazele de date ale Poliţiei Române s-a stabilit faptul că, acesta nu posedă permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.
          Bărbatul a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

          Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi fără a poseda permis de conducere.

           

          Primarul Viziteu vrea să închirieze o clădire de 4.000 de mp ca să mute sediul Primăriei

          Primarul Bacăului vrea să mute sediul municipalității din actuala clădire de pe Calea Mărășești și cauta un imobil de circa 4.000 de metri pătrați pe care să-l închirieze.

          Conform unui proiect de hotărâre înaintat Consiliului local Bacău, aleșii locali sunt invitați să aprobe demararea procedurilor în vederea identificării și închirierii/ cumpărării de către Municipiul Bacău a unui imobil-clădire, în suprafață construită desfășurată de minim 4000,00 mp., și care, ulterior, va avea destinația de sediu administrativ al Primăriei Municipiului Bacău.

          În prezent, sediul administrativ al U.A.T. Municipiul Bacău este într-un imobil situat în Calea Mărășești nr.6. din anul 1964. „Această clădire, edificată în urma cu aprox.50 de ani nu corespunde din punct de vedere funcțional, al rezistenței și stabilității, normelor PSI și siguranței în exploatare”, se arată în expunerea de motive la proiectul de hotărâre.

          „În conformitate cu raportul de expertiză întocmit în anul 2011, această clădire prezintă mai multe vulnerabilități: deplasări laterale de nivel peste valorile admisibile, rigidități diferite după cele două direcții principale de lucru, procente de armare mici, atat în stâlpi cât și în planseul de tip bară, materiale inferioare în raport cu actualele cerințe, grad de asigurare la actiuni seismice sub plafonul minim admis.

          Prin expertiză, construcția a fost evaluată calitativ și analitic conform legislatiei în vigoare la acea dată. Rezultatul evaluarii a condus la încadrarea clădirii in clasa de risc seismic Rs II și la necesitatea realizării lucrărilor de consolidare”, se mai arată în expunere.

          De asemenea, se mai specifică faptul că clădirea actuală nu dispune de spații corespunzătoare desfășurării activităților, birourile fiind mici, spații de arhivă insuficiente, nu are obținut Certificat Energetic, nu are suficiente locuri de parcare atât pentru salariați cât și pentru cetățenii care frecventează clădirea.

          „Primarul zice că nu are bani de străzi, demolări de garaje și parcări, dar vrea milioane pentru închirierea/cumpărarea unei clădiri de 4.000 de metri pătrați pentru mutarea Primăriei Bacău. Atenție: fără licitație!”, spune viceprimarul Cristian Ghingheș.

          Acesta mai spune că subiectul privind mutarea primăriei a parcurs în ultimii doi ani numeroase ședințe și documentații în care s-a avut în vedere ba realizarea unui centru administrativ vizavi de Autogară, ba transformarea unui pavilion expozițional gol de la Centrul de Afaceri în sediu administrativ.

          Elevii din una din școlile încadrate în clasa I de risc seismic au fost mutați. Pentru ceilalți „se caută soluții”

          În contextul în care Școala Gimnazială Filipeni și Grădinița cu Program Normal Ferăstrău – Oituz, ambele din județul Bacău, sunt pe lista celor 39 de unități de învățământ raportate la nivel național, încadrate în clasa de risc seismic I, s-au luat următoarele decizii:

          Soluţia identificată la nivelul UAT Filipeni este relocarea nivelului primar de la Şcoala Gimnazială Filipeni la Şcoala Primară Mărăşti din localitatea Mărăşti, începând cu data de 28.02.2023, şi a nivelului gimnazial şi preşcolar în corpurile de clădiri C, D şi E ale Şcolii Gimnaziale Filipeni, din localitatea Filipeni, clădiri care nu sunt încadrate în categoria de risc seismic.

          În cazul UAT Oituz, raportat la Grădiniţa cu Program Normal Ferăstrău unde sunt şcolarizaţi preşcolari (o grupă), se caută încă soluţia identificării unui spaţiu pentru relocarea aceasteia.

          Primarul UAT Oituz şi-a exprimat inclusiv intenţia achiziţionării unei unităţi modulare.

          Având în vedere că responsabilitatea stabilirii unei noi locații sigure în cazul producerii unei calamități naturale aparține unității administrativ teritoriale, Inspectoratul Școlar Județean Bacău va comunica, în cel mai scurt timp, decizia luată în acest caz.

          CNIPMMR: salariile trebuie majorate responsabil și gradual

          Uniunea Europeană (UE) a stabilit noi norme care promovează „salarii minime adecvate și care contribuie la îmbunătățirea condițiilor de muncă și de trai ale angajaților din Europa”. Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) susține că salariile trebuie crescute la nivel național în mod responsabil și gradual – ne atrage atenția Gina Plantos, prim-vicepreședinte al Patronatului Județean al IMM.

           

          În România, impozitarea pe forța de muncă se situează la unul dintre cele mai înalte niveluri din Uniunea Europeană iar regândirea impozitării muncii trebuie să fie în centrul politicilor publice.

          Expunerea de motive a „Directivei privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană” menționează că au fost avute în vedere la elaborare situațiile de la nivel național: „Salariile minime legale la nivel național sunt mai mici de 60% din salariul median brut și/sau de 50% din salariul mediu brut în aproape toate statele membre”.

          Având în vedere unele informații apărute în spațiul public, CNIPMMR face următoarele precizări:

          • nu există o valoare a unui salariu minim la nivel European;
          • nu există obligația expresă în Directivă ca salariul minim brut garantat în plată la nivel național să fie un anumit procent din valoarea salariul mediu sau salariul median. “Utilizarea indicatorilor folosiți în mod obișnuit la nivel internațional, cum ar fi 60 % din salariul median brut și 50 % din salariul mediu brut, poate ajuta la orientarea evaluării gradului de adecvare al salariului minim în raport cu nivelul brut al salariilor”;
          • statele membre cu salarii minime legale trebuie să prevadă criterii naționale pentru stabilirea și actualizarea salariului minim legal, definite într-un mod stabil și clar, actualizări periodice și în timp util și instituirea de organe consultative.
          • evoluțiile salariilor din România sunt conforme cu situația economică a țării: salariul minim brut garantat în plată reprezintă 44,18% din salariul mediu brut de 6.789 lei (valoare utilizată la fundamentarea Bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023) ca urmare a creșterii la 3.000 lei/lună de la 1 ianuarie 2023;
          • se înregistrează o creștere de la 41,83% față de media anului 2022. Astfel, România se aproprie de media de 50% din salariul mediu brut, corespunzător cu recomandările din Directiva UE.

           

          Echipament medical nou pentru Spitalul „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși!

            Este vorba despre un analizor automat de biochimie destinat Laboratorului de Analize Medicale. Analizorul este o platformă compactă cu linie extinsă a reactivilor de chimie, a calibratorilor și controalelor. Se pot lucra până la 400 teste pe oră.
            Panele de teste disponibile: Hepatic, renal, pancreatic, lipidic, cardiac diabetic, factori reumatici. Are posibiliatatea de încărcare a 90 de probe în caruselul aparatului. Efectuează spălarea automată a acelor, are senzor de nivel și detectează cheag-urile și bulele. Asigură menținerea reactivilor și a probelor la rece prin recircularea apei reci. Prezintă mixere cu 3 brațe individuale pentru omogenizarea probelor și respectiv a reactivilor. Cu ajutorul lui se pot măsura următorii parametrii:
            1. ALP- (Fosfataza alcalina)
            2. ALT- (Alaninaminotransferază)
            3. AST- Aspartataminotransfera
            4. AMYLASE
            5. BILIRUBINA TOTALA
            6. BILITUBINA DIRECTA
            7. CALCIU TOTAL
            8. CALCIU IONIC
            9. COLESTEROL
            10. HDL COLESTEROL
            11. LDL COLESTEROL
            12. CREATININA
            13. UREE
            14. GAMMA GT
            15. GLICEMIE
            16.
            FE(SIDEREMIE)
            17. LDH- (Lactat dehidrogenaza)
            18. MAGNEZIU
            19. PROTEINE TOTALE
            20. TRIGLICERIDE
            21. ACID URIC
            22. ASLO Antistreptolizina O
            23. PROTEINA C
            24. FACTOR REUMATOID
            25. IgA – (IMUNOGLOBULINA A)
            26. IgG – (IMUNOGLOBULINA G)
            27. IgM – (IMUNOGLOBLUNIA M)
            28. FOSFOR
            29. LIPIDE TOTALE
            30. HEMOGLOBINA GLICOZILATA
            Laboratorul de analize medicale dispune și de personal medical bine pregătit – 3 medici, 4 biologi și asistenți medicali.
            Programările pentru investigații specifice aferente Laboratorului de analize medicale se pot face apelând unul dintre următoarele numere de telefon: 0234262220, 0234262221, 0372274937, 0372274878. După ce răspunde robotul telefonic, formați numărul de interior 171.
            Investigațiile se pot face pe baza unui bilet de trimitere, fără nici un cost din partea pacienților, in limita de contract pe care spitalul il are incheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate sau contra cost!

            O mașină cu numere de Ucraina a lovit un bărbat pe trecerea de pietoni

              FOTO: Bacau.net

              Un bărbat de 59 de ani a ajuns, ieri, la spital, în stare gravă, după ce a fost lovit de un autoturism cu numere de Ucraina, în timp ce traversa regulamentar strada, la Sascut.

              Conform IPJ, mașina era condusă de o șoferiță de 42 de ani. La controlul cu etilotestul s-a constatat că nu consumase băuturi alcoolice.

              Polițiștii spun că bărbatul traversa strada regulamentar.

              Polițiștii au deschis dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.

              Micii afaceriști, obligați să returneze ajutoarele Covid

              O parte dintre IMM-urile care au primit sprijin Covid, a câte 2.000 de euro, trebuie să-l înapoieze statului. Decizia vine la mai bine de doi ani de la acordarea acestor ajutoare.

              Mii de firme care s-au aflat în dificultate din cauza crizei generate de pandemia de Covid au primit ajutoare de la stat. Este vorba despre schema de microgranturi de câte 2.000 de euro acordate prin Ordonanța de urgență 130/2020 microîntreprinderilor fără angajați, PFA-urilor, cabinetelor medicale și altor beneficiari eligibili. Acum, o parte dintre beneficiari sunt obligați să returneze banii statului. Măsura a fost impusă de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului  care, în urma verificării documentației, au costatat că nu sunt îndeplinite anumite condiții de eligibilitate. Astfel, cei în cauză sunt obligați să returneze banii primiți de la stat, inclusiv dobânzile.

              Cum a început

              Reamintim că, în pandemie, pe perioada declarării stării de urgență, activitățile IMM-urilor au fost interzise prin ordonanțe militare sau au fost îngrădite. Toate aceste măsuri au condus la un blocaj al acestor activități economice la nivel național. În acest condiții, guvernul Orban, în contextul apropiatelor alegeri locale și generale, a lansat mai multe scheme de sprijin pentru IMM-uri, din fonduri europene și de la bugetul de stat. În mod evident, zeci de mii de firme au subscris acestor scheme de sprijin, oamenii de afaceri folosind banii pentru a-și plăti datoriile la stat și la furnizori. După câțiva ani, circa 1.300 dintre aceștia s-au trezit cu notificări din partea autorităților că trebuie să înapoieze sprijinul financiar. Potrivit Agenției pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii Iași, la nivel de județ, sunt zeci de firme care sunt bune de plată. În total, beneficiarii acestor ajutoare au de returnat peste 250.449 de lei. Contrariați, patronii acestora se întreabă cum de au fost acceptați în aceste scheme de finanțare și au fost lăsați să cheltuie banii.

              Explicații oficiale

              Să notăm că, în acele vremuri tulburi, când totul se derula „pe repede înainte”, cei 150 de angajați de la fostul Minister al Fondurilor Europene (actual Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene) aveau de procesat, în decurs de mai puțin de 3 luni, sute de mii de cereri, sub constrângerea unor termene extrem de scurte (finalul anului 2020). Inițial, s-a făcut o selecție automată, prin sistemul de granturi IMM realizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Doar că bazele de date de la ANAF și de la Registrul Comerțului nu s-au sincronizat, astfel încât nu s-a putut ști de la început cine este eligibil și cine nu. Abia la verificările ulterioare (când deja banii erau transmiși solicitanților și cheltuiți de aceștia) s-a descoperit că unele firme aveau pierderi în anul 2019 și se aflau în dificultate. Dintre firmele băcăuane care trebuie să înapoieze ajutoarele de 2.000 de euro, 18 au primit decizii de recuperare pentru că au fost în dificultate în 2019, iar 7 pentru că nu au depus un raport de progres. Însă, obligate să returneze ajutoarele de stat nu sunt doar micile afaceri care s-au aflat în dificultate, în anul anterior izbucnirii pandemiei, ci și cele care nu respectat condițiile privind încadrarea cheltuielilor efectuate din grant (le-au inclus drept cheltuieli eligibile în raportul de progres) sau care și-au schimbat statusul (în perioada contractuală, a ajuns în situația de închidere operațională, faliment, dizolvare sau insolvență).

               

              Conform Ordonanței de Urgență 130/2020, puteau beneficia de aceste ajutoare a câte 2.000 de euro IMM-urile care au fost puternic afectate prin scăderea cifrei de afaceri, iar personalul angajat a fost trimis în șomaj tehnic. Beneficiarii erau IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro. Însă, pentru a primi acești bani, solicitanții nu trebuiau să fi fost în dificultate în 2019, ultimul an înainte de izbucnirea pandemiei. În plus, pentru a nu li se retrage ajutoarele, beneficiarii aveau și obligația de a depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate.

               

              Admiterea la școlile militare se realizează… fără probă scrisă

              Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual trage un semnal de alarmă, după ce s-a ajuns ca în școlile militare să nu se mai intre pe bază de concurs, ci doar pe baza mediei obținute la bacalaureat. Acest lucru se întâmplă din cauza slabei salarizări, iar din acest motiv tinerii nu sunt atrași de uniformă.

              „Din nefericire, ceea ce era previzibil pentru perioada următoare – dar se pare că nu și pentru decidenții noștri politici, a căror viziune guvernamentală, pe termen scurt și mediu, e obturată de interesele axate preponderent pe cheltuielile bugetar-materiale, nu și pe cele care privesc personalul din familia ocupațională bugetară Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională -, se adeverește: atractivitatea tinerilor pentru accederea în instituțiile de formare profesională vocațională/școlile postliceale din SNAOPSN s-a diluat constant, în ultimii ani, ajungându-se la soluții nefaste pentru completarea locurilor scoase la concurs.

              Un lucru de neînțeles, în condițiile în care guvernul este condus de un militar în rezervă: în premieră, pentru sesiunea 2023-2024, MApN a decis să organizeze concursul de admitere în școlile de maiștri militari și subofițeri fără concurs scris, doar pe baza mediei obținute la bacalaureat și a probelor sportive/psihologice/medicale (probe care oricum erau prevăzute și în anii anteriori). Dacă locurile scoase la concurs nu vor fi ocupate în prima sesiune, din vară, se va organiza și sesiunea a doua (despre calitatea viitoarei „resurse umane” ce va fi selectată…nu mai comentăm).

              SNPPC a tras mai multe semnale de alarmă, în ultimii doi ani, amintindu-le politicienilor aflați la putere, atât în în scris, cât și în discuțiile directe sau prin comunicatele publice, că predictibilitatea în salarizare și în pensionare, alături de predictibilitatea în carieră, asigură o bază sănătoasă de recrutare a viitorilor polițiști și militari, în interesul cetățenilor și al țării! Fără predictibilitate pe termen lung în cariera militară sau de polițist, cu o salarizare precară, generată de indiferența și neimplicarea decidenților politici, vom suferi cu toții: cetățeni, societate și stat!

              În condițiile date, este posibil ca și în cadrul altor instituții de pregătire inițială din SNAOPSN să se procedeze în mod similar sau să se apeleze la soluții fără precedent, așa cum semnalam în comunicatul nostru din 15 feb. 2023 (posibila angajare a extracomunitarilor, ca efect al politicilor dezastruoase de salarizare în MAI) ”, arată un comunicat al SNPPC.

              ”Operațiunea Cardul” – un succes în județ

              De 20 de ani n-au mai fost așa aglomerate oficiile poștale din tot județul Bacău, majoritatea celor veniți fiind beneficiari ai cardurilor de energie care le permite decontarea cheltuielilor cu încălzire. Deși au avut de distribuit și gestionat peste 51.000 de carduri, oamenii din Poșta băcăuană au reușit deja să împartă aproape 50.000. Acum, munca lor este de a-i ajuta pe oameni să facă plățile către furnizorii de energie, înciuda problemele de tot felul cu care se confruntă din cauza problemelor ce țin de neclarități administrative sau imprecizii în evidența locativă.

              ”Eu și colegii mei lucrăm mereu după principiul respectului față de toți clienții noștri, dar și colaborării cu toate instituțiile. Nimeni, în afară de Poșta Română, nu putea să gestioneze aceste carduri, de la baza de date, la tipărire, împlicuire și distribuire. Dar am reușit să fim de folos băcăuanilor. Suntem un fel de armată care răspunde prezent când e nevoie și ne bucurăm când reușim să rezolvăm asemenea probleme atât de complexe.”

              Liviu Ciumeti, director Oficiul Județean de Poștă Bacău

               

              Ce facturi achiți cu cardul de energie?

               

              * energie electrică

              * energie termică în sistem centralizat – în Bacău, cei ce primesc căldură de la Thermoenergy (CET)

              * butelie cu GPL propan pentru încălzire (exclus buteliile pentru aragaz folosite la gătit)

              * gaze naturale

              * lemne pentru foc (exclus lemne de construcții, lemne în vederea prelucrării etc.)

              * păcură, peleți și alte materiale doar pentru încălzire (de pildă, apă geotermală, cărbune, brichete rumeguș)

               

              Cum folosești cardul?

               

              1. a) Direct la poștaș, la domiciliul beneficiarului, prin mandat poștal. Dacă optează pentru plata la domiciliu, beneficiarii trebuie fie să ceară acest lucru direct poștașului, fie să solicite prezența unui poștaș la domiciliul său, apelând Call Center-ul Poștei Române, la numărul de telefon 031.9966;
              2. b) Prin mandat poștal, la orice oficiu poștal din mediul urban sau la oficiul poștal în raza căruia își are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;
              3. c) Online, prin intermediul aplicației informatice pe care Poșta Română o pune la dispoziția beneficiarilor. Solicitarea de plată online poate fi realizată accesând site-ul Poștei Române, posta-romana.ro, la secțiunea “Compensare energie”. Acolo, beneficiarul înregistrează cererea, fiind îndrumat pas cu pas pentru încărcarea documentelor. La final, primește pe e-mail o confirmare că solicitarea de plată a fost înregistrată.

               

              Cum poți plăti întreținerea cu cardul de energie?

               

              Directorul  Liviu Ciumeti a convocat președinții și administratorii asociațiilor de proprietari din municipiul Bacău, le-a explicat pașii legali pentru a-i ajuta pe oameni, iar Poșta a încheiat peste 100 de protocoale cu asociațiile din municipiu care sunt clienți ai Thermoenergy (fostul CET). Thermoenergy are circa 13.000 de abonați în municipiu. Dintre aceștia, aproximativ 7.000 plătesc prin asociațiile de proprietari, iar 6.000 au contracte individuale.

              Procedura de plată este simplă:

              * beneficiarul merge la asociație și primește un certificat de validare a datoriei (o dovadă cu cât are de plătit pentru căldură la zi sau restant)

              * cu certificatul, cardul de energie și buletinul/cartea de identitate merge la un oficiu poștal

              * pe baza acestor documente, în limita sumei de 700 de lei, se plătește prin mandat poștal suma datorată

               

              Și lemnele de foc se decontează

               

              Și cei de la sate care se încălzesc cu lemne pot folosi cardul, ei fiind singurii care pot primi banii în numerar. Pentru asta, cei care și-au cumpărat deja lemne trebuie să prezinte buletinul/cartea de identitate, cardul de energie și factura de la firma de unde au cumpărat. dacă nu au factura, este obligatoriu să arate bonul fiscal de la firmă și avizul de însoțire a lemnului cumpărat. Dacă au aceste documente, vor primi banii în mână. În curând, și cei care se încălzesc cu peleți cumpărați de la DEDEMAN (sau de la alt producător) vor putea folosi cardul de energie pentru a-și amortiza cheltuiala, pe baza facturii emise de firma producătoare, care va fi decontată în limita sumei de 700 lei.

               

              Cardurile de energie, atât pentru tranșa I cât și pentru tranșa a II-a, pot fi folosite până la data de 27 decembrie 2023.

              Accident la Căiuți: o autobasculantă s-a răsturnat

              În urmă cu puțin timp, pompierii băcăuani au fost solicitați să intervină în comuna Căiuți, sat Căiuți, în urma unui apel care anunța producerea unui accident rutier.

              De urgență, la locul indicat s-a deplasat o autospecială de stingere cu apă și spumă, o ambulanță SNURD și descarcerarea.

              La sosirea forțelor de intervenție, s-a constata faptul că o basculantă s-a răsturnat în afara părții carosabile.

              Nu sunt persoane încarcerate, șoferul ieșind singur din autoturism, până la sosirea forțelor de intervenție.

              Azi, un centenar: „Şotronul” lui Patiţa Silvestru

              Între anii 1981 şi 1984, a apărut la Editura Ion Creangă primul volum dintr-o serie rămasă drept unul dintre cele mai reuşite proiecte editoriale destinate şcolarilor: „Enciclopedia practică a copiilor”.

              Coperta (de Val Munteanu) închipuie un şotron cuprinzând şapte căsuţe, între care una indică printr-un desen numărul şi profilul respectivului volum: 1. „Inteligenţă şi îndemânare tehnică”, 2. „Jocuri şi jucării”, 3. „Pasionaţii literaturii şi istoriei”, 4. „În ţara muzelor”, 5. „Prietenii naturii”, 6. „De la Pământ, la stele”, 7. „Sportul şi turismul”. În mai 1983, coordonatorul colecţiei, Patiţa Silvestru (23 febr. 1923, Vinţu de Jos, jud. Alba), invitat de Şcoala Generală Nr. 19 Bacău (azi, „Al.I. Cuza”), ne-a anunţat că va mai fi un volum, „De toate pentru toţi copiii”, rezultat din propunerile micilor cititori (a apărut în 1984).

              De interes pentru băcăuani este că printre colaboratori se află pictorul oneştean Gheorghe Mocanu, astronomul Matei Alexescu sau scriitorul Claudiu Vodă.

              Patiţa Silvestru, doctor în pedagogie, ne-a mai lăsat cărţi de proză ori de informare pentru copii şi tineret.

              Măcelari în halate

              Stai și te crucești la cât de degradată este societatea din care, din nefericire, facem și noi parte, evident, fără a fi părtași la toate nemerniciile care se petrec. Și nu mă refer la mizeria din politică, la cum se fac și se desfac lucruri, în dauna noastră și spre câștigul lor. A devenit plictisitor să-i tot încondeiez pe acești politicieni de tot… disprețul. Nu m-aș opri nici la ororile (erorile) de la mănăstiri, sălbăticii prezente doar în filmele deocheate sau în mințile tulburi ale dezaxaților sexuali. Nu vorbesc nici despre carnagiile de pe șosele, unde autorii principali sunt șoferi teribiliști care abia știu să scrie, ori despre drogurile care trec cu atâta ușurință pe sub ochii autorităților, oprindu-se direct în venele sau plămânii rataților de peste tot.

              În schimb, nu pot trece fără să mă opresc, pentru câteva minute, în dreptul criminalilor în halate albe din Iași, indivizii care foloseau acele dispozitive medicale preluate de la cadavre. Aproape că nu-mi găsesc cuvintele, rămân de-a dreptul mut în fața grozăviilor, răsuflând oarecum ușurat că așa ceva nu i s-a întâmplat cuiva drag mie. Dar asta nu mă face să nu empatizez cu victimele acelor măcelari fără jenă, însetați de bani și lipsiți total de grija față de ființele umane.

              Cât de mizerabil poți să fii încât să nu respecți o limită minimă a decenței? Să nu ai niciun pic de remușcare, în fața lui Dumnezeu măcar, știind că astfel de acte abjecte nu vor rămâne nepedepsite, chiar dacă, să presupunem, judecătorii sau Colegiul medicilor, nu vor lua nicio măsură punitivă, cel puțin egală cu prejudiciile morale și emoționale aduse sutelor de victime! Cum de-i mai rabdă pământul, mă întreb, la câte acte dezgustătoare au înfăptuit, în goana lor vorace, îndreptată exclusiv spre avere, chinuind niște ființe care, imaginați-vă, și-au pus sufletul și trupul pe tavă, cu o ultimă speranță – aceea de a supraviețui, măcar câțiva ani, cât să-și vadă nepoțeii ridicându-se în lumea maturilor? Dar părinții asasinilor cum, oare, vor mai ridica ochii din pământ, rușinați, cred, de odraslele lor care au pângărit trupurile unor oameni (pacienți cu diagnostice inventate, care nici n-aveau nevoie de acele dispozitive)?

              Macarba tărășenie capătă proporții amplificate dacă ne gândim că totul a fost, cum altfel?, o … afacere. Una mare. Din asta, indivizi fără scrupule au făcut averi. Imaginați-vă că tartorul șef, recidivist (dacă luăm în calcul dosarul în care, anerior, mai fusese anchetat), acoperit de un procuror căzut, colecționa bani (euro, lei, dolari, lire sterline, franci elvețieni, forinți și coroane daneze), dar și tablouri. Din salariul de medic!? O bandă întreagă de infractori, printre care și rezidenți!!!, aflați la început de drum, care, iată!, acum se află sub riscul de a înfunda pușcăria. Niciunul n-a lăsat să se întrevadă măcar o secundă că, odată, pe la începuturile lor, au jurat „pe Apollo medicul, pe Esculap, pe Higea și Panacea și pe toți zeii și zeițele”. Un jurământul depășit, arhaic, de-ar fi să luăm în calcul zeii dispăruți din conștiința lumii.

              Admit că formularea este mai mult o chestiune pur formală, care ține de etica profesională, de moralitate, fără a avea și o valoare legală. Bine ar fi ca întregul grup de josnice ființe să plătească, cu vârf și îndesat, măcar să fie un exemplu pentru toți cei din Sănătate și nu numai. Atât cât să nu se întâmple asemenea scenarii odioase și la noi, în județ. Căci nici SJU nu este departe de imaginea atât de infamă de care se bucură întregul sistem, de-ar fi să invoc derapajele comportamentale ale unor angajați – medici și asistente medicale deopotrivă, evident, fără a-i pune pe toți în aceeași categorie indezirabilă, considerând că sunt destui profesioniști din domeniul medical care fac cinste breslei.

              Silvicultorii au protestat la Senat

                • semnalul lor de alarmă a fost „Pădurile proprietate publică în pericol!” 

                Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva a organizat, marți21 februarie, o acțiune de protest la Senatul României, la care au participat membri de sindicat din întreaga țară, alături de reprezentanți ai Confederației Sindicale Naționale Meridian și ai unor asociații profesionale și patronale din domeniu.

                Principalele revendicări care susținute de protestatari au fost:

                 

                • Exceptarea pădurilor de la aplicarea guvernanței corporative, sistem managerial care are în vedere în principal maximizarea profitului și înlocuirea cu managementul forestier durabil, singurul care asigură continuitatea în gospodărirea și protejarea pădurilor prin dezvoltarea echilibrată și unitară a celor trei funcții ale pădurilor: funcția ecologică, funcția socială și cea economică;
                • Menținerea activităților economice în cadrul structurilor de administrare a pădurilor, aceasta fiind singura posibilitate de asigurare a resurselor necesare gestionării durabile și unitare a pădurilor.

                Guvernul României – ne amintesc sindicaliștii – a inițiat, la sfârșitul anului 2022, un Proiect de lege pentru modificarea și completarea OUG nr. 109 din 2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. „Conform Proiectului de lege aprobat de Guvern fără consultarea partenerilor sociali, transmis apoi Senatului României (L831/2022) pentru adoptare în procedură de urgență – au precizat ei -, se dă o lovitură decisivă regiilor autonome ale statului, forțând reorganizarea acestora prin divizarea activităților de serviciu public de activitățile comerciale. De la intrarea în vigoare a legii, statul nu mai poate înființa regii autonome care să desfășoare în principal activități economice”.

                Dacă actul normativ va fi legiferat în forma adoptată de Guvern, toate activitățile comerciale ale regiilor autonome vor fi organizate în societăți pe acțiuni sau cu răspundere limitată, în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a legii, iar activitățile de serviciu public vor deveni bugetare.

                Una dintre întreprinderile publice vizate în mod direct de această lege, alături de Autoritatea Rutieră Română, Monetăria Statului, Monitorul Oficial, Romatsa – Administrația Serviciilor de Trafic Aerian, Autoritatea Aeronautică Civilă Română și multe altele, este Regia Națională a Pădurilor, regie autonomă de interes național, care administrează în prezent o suprafață de 3,1 milioane ha de păduri proprietate publică a statului, la care se adaugă o suprafață de 1,1 milioane de hectare de păduri aparținând altor categorii de proprietari, pentru care se asigură administrarea și serviciile silvice pe bază de contract.

                „Din punctul nostru de vedere – atrag atenția silvicultorii -, prin această modificare legislativă se pune în pericol administrarea pădurilor proprietate publică, bun de interes național, întrucât după înființarea acestor societăți pe acțiuni statul le va lista la bursă, iar marii operatori economici interesați de păduri și de lemnul românesc vor deveni acționari majoritari”.

                 

                Conferință online pentru IMM-uri

                Uniunea Națională a Patronatului Român – Regiunea Nord-Est organizează, împreună cu partenerii de proiect – Interlog Com și Eurotraining Solution, „Evenimentul online de informare și conștientizare”.

                Evenimentul va avea loc prin intermediul platformei Zoom joi, 23 februarie, de la ora 11,00, ca activitate de promovare și de informare în proiectul „DigitalizeIT – Competențe digitale pentru angajați” și este destinat întreprinderilor mici și mijlocii (IMM).

                Participanții la eveniment pot afla amănunte despre obiectivele și activitățile proiectului și care sunt beneficiile aplicării la acest program gratuit de formare profesională. De asemenea vor putea cunoaște partenerii acestui proiect, vor afla care sunt județele vizate de proiect, care sunt condițiile de participare (eligibilitatea IMM-urilor interesate și a angajaților acestora), dar și care sunt actele necesare și oferta de cursuri gratuite. La fel, vor putea fi cunoscute programele finanțate prin Planul Național de redresare și Reziliență adresate IMM-urilor.

                Accesul pe platforma Zoom se face pe adresa de net https://us02web.zoom.us/j/88534564760?pwd=ZnQ0SktOaXcvVTZRcmxMSEt6U0ZTUT09 (Meeting ID: 885 3456 4760, Passcode: 605883).

                Detalii complete despre proiect se găsesc la adresa https://unpr-rne.ro/digitalizeit/ , iar înscrierea la cursurile gratuite se poate face pe adresa https://unpr-rne.ro/inscriere-proiect/ .

                Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman2014-2020.