marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 5206

Spor nelegal la Primaria Buhusi?

    Disputa intre doua institutii bugetare

    Corectarea statelor de functii conform Legii unice a salarizarii din unitatile bugetare si avizarea lor favorabila de catre Agentia Judeteana de Prestatii Sociale (AJPS) Bacau a fost incheiata. Aproximativ 400 ordonatori de credite din judet (scoli, primarii etc.) au trebuit sa-si adapteze statul de personal dupa noua lege. Totusi, exista un stat de functii care nu a primit unda verde, si aceasta pentru ca institutia in cauza a refuzat sa-l corecteze dupa cerinta formulata de catre conducerea AJPS Bacau. “Primaria Buhusi a inclus in statul de personal un spor care nu este prevazut de lege, afirma Gheorghe Alexe, director coordonator, interimar, al AJPS Bacau. Este vorba despre sporul de stabilitate care este dat prin dispozitia primarului si aprobarea de catre consiliul local. El este mentionat in contractul colectiv de munca pe institutie, dar nu-i legal. Un asemenea spor se da in sanatate, respectiv medicilor care lucreaza in zone izolate, pentru a-i mentine acolo.” Sporul de stabilitate care se acorda la Primaria Buhusi este in cuantum de 15 la suta din salariul de baza. Conducerea AJPS Bacau mai spune ca primaria ar putea sa-si aleaga un alt spor, prevazut de lege. Cum, insa, nu a reusit sa o convinga sa renunte la sporul de stabilitate, va sesiza Curtea de Conturi cu privire la acesta.

    „Am contract avizat de AJPS“

    Ionel Turcea, primarul orasului Buhusi, nu se teme, insa, de Curtea de Conturi, dimpotriva, ameninta, la randul lui, ca va sesiza instanta. “Eu am un contract colectiv de munca, avizat chiar de AJPS, pe care sunt obligat sa-l respect. Nu poti sa aprobi un drept, sa i-l dai omului si apoi sa-l retragi.” Edilul e hotarat sa plateasca acest spor pana in decembrie 2010, cand expira contractul. “Din punctul meu de vedere, eu aplic legea. Stiti ca 80 la suta dintre angajati au salarii sub 1000 de lei? Cat sa ia, 700-800 de lei pe luna? In situatia asta, toti vor pleca, nimeni nu munceste gratuit. Au familii de intretinut si credite de achitat.” Ionel Tucea se teme ca Primaria Buhusi ar putea ramane fara oameni. “Sa ne trimita Curtea de Conturi, iar eu ii voi actiona in instanta. Daca judecatorii vor decide ca sporul e ilegal, angajatii vor da banii inapoi, dar eu cred ca vom castiga!”

    Elena Tintaru
    Silvia Patrascanu

    Legea Educatiei a trecut de primul hop

      Controversatul proiect al Legii Educatiei Nationale a trecut ieri de Guvern. Desi dezbaterile din ultimele trei saptamani pe marginea documentului au fost tensionate, proiectul a trecut cu modificarile propuse de ministrul Daniel Funeriu. In plus, elevii de clasa a XII-a au mai primit o veste.

      Pe langa cele doua probe scrise anuntate initial, ei vor sustine si o a treia, de aceasta data transdisciplinara, diferentiata in functie de profil, iar in loc de trei probe orale de competente, vor sustine patru, la romana, competente digitale si doua limbi de circulatie internationala, in loc de una. “La terminarea liceului, elevul trebuie sa stapaneasca doua limbi straine. Consider ca este un pas inainte, ne apropiem astfel de cerintele europene”, a declarat prof. de engleza Iulia Agrigoroaie, de la Colegiul “Ferdinand I”. “In conditile in care bacalaureatul trebuie sa fie un examen national care sa vizeze cultura generala a absolventului, s-a procedat bine. Cat despre modalitatea de a introduce aceasta reglementare, in stilul romanesc, cand se pune problema de a schimba, noi suntem primii”, a explicat prof. Ghiorghi Iorga, inspector scolar.

      O suma de schimbari

      Elevii care în anul scolar 2010-2011 vor fi în clasa a V-a vor ramane la gimnaziu cinci ani, pana în clasa a IX-a inclusiv. În plus, grupa pregatitoare de la gradinita va fi obligatorie si va face parte din ciclul primar. Copiii vor avea parte de evaluari din doi în doi ani. Clasa a IX-a va încheia ciclul testarilor cu o alta evaluare transdisciplinara. Noutati sunt si pentru parinti, care vor semna un contract cu scoala. Pentru chiul, parintele poate plati amenzi între 500 si 5.000 de lei sau poate fi pus sa munceasca în folosul comunitatii. Dupa aprobarea din Guvern, proiectul va merge in Parlament si este posibil sa fie modificat. Premierul Emil Boc a cerut ca acest document sa fie dezbatut în regim de urgenta, pentru a putea fi aplicat începand cu noul an scolar.

      “MECTS, ministerul minciunii”

      In paralel cu dezbaterea proiectului, profesorii bacauani, membri ai Sindicatului Liber din Invatamant, se pregatesc de proteste. Joi, ei vor organiza un mars si un miting in fata Prefecturii, de la ora 10. In jur de 1.500 de cadre didactice sunt asteptate sa participe. In paralel, vor avea loc actiuni de protest si in Comanesti si Onesti. Pe langa Legea Educatiei, profesorii sunt nemultumiti de bugetul alocat acestui sector, de doar patru la suta, de salariile din 2010 care nu ajung la nivelul celor din decembrie 2009 si de nerespectarea volumului de investitii promis unitatilor de invatamant in acest an.

      Andreea Lupascu

      S-a ajuns la fundul sacului cu medicamente


        Tot mai putini bani pentru tratarea persoanelor cu HIV

        In martie, pentru tratamentul antiretroviral al seropozitivilor, s-au alocat 340.000 lei, cu 180.000 lei mai putin decat in februarie. Conducerea sectiei Boli Infectioase a Spitalului Judetean de Urgenta a fost nevoita sa consume o mare parte din stocul de rezerva. Intreruperea tratamentului duce la inrautatirea starii de sanatate a pacientilor.

        Banii alocati pentru tratamentul antiretroviral al persoanelor infectate cu virusul HIV sunt din ce in ce mai putini. Daca in 2009, Ministerul Sanatatii i-a repartizat judetului Bacau lunar, in medie, 570.000 lei, anul acesta in ianuarie si februarie i-a dat cate 520.000 lei, pentru ca in martie sa-i rezerve numai 340.000 lei. Pentru a asigura tratamentul tuturor seropozitivilor eligibili, conducerea sectiei de Boli Infectioase Adulti a Spitalului Judetean de Urgenta a fost nevoita sa utilizeze o mare parte din stocul de medicamente, care reprezinta rezerva de produse farmaceutice pe o luna. Acest stoc este necesar sa fie mentinut, deoarece luna de luna se depisteaza noi cazuri care, si ele, trebuie sa intre in tratamentul antiretroviral. Deocamdata, din ceea ce a fost in stoc, medicii infectionisti au acordat tratamentul celor care s-au prezentat la cabinet in martie si in prima parte a lunii aprilie. Ce se va intampla de acum incolo, nu se stie. Oricum, semnalele sunt destul de sumbre. Pentru aprilie nu a venit inca fila de buget. Medicii sunt ingrijorati ca vor fi nevoiti sa intrerupa tratamentul bolnavilor, ceea ce ar avea consecinte devastatoare pentru acestia si nu ar duce la economii la bugetul sanatatii. "Tratamentul se poate intrerupe, fara riscuri, maximum doua saptamani, ne-a spus dr.Valerica Ciobanu, sef sectie Boli Infectioase Adulti, Spitalul Judetean de Urgenta. Daca pauza depaseste doua saptamani, evolutia starii de sanatate a pacientului va fi nefavorabila. In plus, virusul devine rezistent la antiretrovirale. Astfel, trebuie instituit un tratament nou, si mai costisitor. Dar pentru a se relua tratamentul, toti trebuie reinvestigati si supusi testului de rezistenta, ceea ce inseamna, de asemenea, cheltuieli foarte mari."

        Medicatia a crescut speranta de viata la 15 ani

        Se discuta ca ministerul intentioneaza sa faca o pauza de trei luni in tratamentul tuturor bolnavilor ori sa aloce media sumelor date in cele trei luni din acest an, ceea ce inseamna putin. Prin urmare, medicii ar fi pusi in situatia cumplita de a decide cine sa continue tratamentul si cine, nu. Dintre cele 343 persoane diagnosticate cu virusul HIV din judet, 275 urmeaza de multi ani tratamentul antiretroviral, restul neacceptand ori nefiind eligibile din punct de vedere medical. Lor li s-au adaugat alte 28, care au fost depistate seropozitive pe parcursul anului 2009 si, mai mult ca sigur, in cazul lor calea de transmitere a virusului a fost cea sexuala. "Incidenta este din ce in ce mai mare, mai spune dr.Valerica Ciobanu. Daca mergem in acest ritm, ne vor trebui si mai multi bani pentru tratament. Deja, acum, necesarul real este de 660.000 lei pe luna." In 2010, au fost diagnosticate alte sapte cazuri noi, dintre care trei de luna trecuta, care, si ele, trebuie sa fie introduse in tratamentul antiretroviral. Cu ajutorul acestuia sansele de supravietuire a seropozitivilor cresc foarte mult. Cei mai multi dintre cei care beneficiaza de terapia specifica infectiei HIV au fost depistati seropozitivi in urma cu peste 10 ani. Speranta de viata a celor cu tratament instituit imediat ce au fost diagnosticati este de 10-15 ani acum.

        “Suntem de-a dreptul speriati”

        Organizatiile care apara drepturile copiilor si tinerilor seropozitivi, precum si familiile acestora sunt foarte ingrijorate. “Aici, in Bacau, avem medicamente pentru luna aprilie, dar pentru cea viitoare nu se stie, declara Ana Vatavu, presedinta Asociatiei «Lizuca» a familiilor afectate de HIV/SIDA. Nu cred ca ar fi corect sa intrerupi tratamentul dupa ce s-au cheltuit atatia bani pentru a-i salva pe acesti copii. Intreruperea tratamentului e foarte primejdioasa, creste viremia, apar infectiile oportuniste, orice se poate intampla…” Parintii sustin ca Guvernul incalca dreptul la viata si la asistenta medicala al copiilor lor: “Suntem de-a dreptul speriati… Medicii au facut tot ce au putut pana acum ca seropozitivii sa evolueze bine, dar am inteles ca prin Suceava nu au mai primit medicamente si ne e teama ca vine randul Bacaului. Copiii nostri sunt studenti sau deja au terminat facultatea. Credeam ca am depasit perioada cea mai grea, iar acum vine cineva si zice ca nu mai sunt bani, ca si cum viata noastra ar putea fi evaluata in bani. Daca ar fi vorba de viata lor, la fel ar gandi?”

        Elena Tintaru
        Silvia Patrascanu

        Fara apa calda


          21.000 de familii trec la baia in lighean

          Bacauanii din apartamentele racordate la CET nu mai au apa calda si caldura. In dimineata zilei de ieri, E.ON Gaz a sistat furnizarea catre societatea de termoficare. Motivul acestei masuri il reprezinta datoria de peste 9 milioane lei a CET catre E.ON. Conducerea CET face apel catre asociatiile de proprietari sa achite macar o parte din debitul pentru agentul termic furnizat. Datoria acestora a depasit 28 milioane de lei.

          Locatarii din cele peste 21.000 de apartamente din Bacau racordate la CET nu mai au caldura si apa calda. Societatea de termoficare a sistat productia dupa ce a ramas fara gaze naturale, din cauza unei datorii de peste 9 milioane de lei catre E.ON Gaz Romania. CET a mai fost amenintata cu sistarea gazelor si in iarna, dar a negociat esalonarea datoriei. Nu a reusit sa respecte termenele de plata negociate cu furnizorul de gaze, ca urmare a ritmului scazut de incasari de la asociatiile de proprietari. “Avem de incasat de la asociatii 28,4 milioane de lei, la care se adauga 2,3 milioane lei de la agentii economici racordati la CET, ne-a declarat Sorin Adrian Capat, directorul societatii. Pana acum, datoria nu a depasit 21 de milioane. In sezonul rece, consumul a fost foarte mare, iar incasarile, scazute.”Conducerea CET considera ca acest debit s-a acumulat din mai multe motive: platile preferentiale ale asociatiilor catre furnizorii care iau rapid masura sistarii utilitatilor, restantele locatarilor si fraudele din asociatii.

          Intai discutii, apoi controale

          Conducerea CET face apel la asociatii si la consumatori sa achite facturile pentru agentul termic.“Mesajul meu este foarte clar,a precizat directorul Capat. CET este in situatia de a nu mai putea plati furnizorii de combustibil, in speta E.ON Gaz. Avem datorii si catre furnizorul de carbune. De aici rezulta o alta problema: trebuie sa refacem stocul de lignit. Asociatiile de proprietari trebuie sa inteleaga situatia si sa nu mai faca plati preferentiale.” Saptamana aceasta, reprezentantii asociatiilor de proprietari sunt invitati la sediul societatii de termoficare pentru discutii pe marginea debitelor enorme. Urmeaza ca echipe de control mixte CET-Primaria Bacau sa demareze verificari in asociatiile cu cele mai mari restante la plata.

          Din 198 de asociatii de proprietari care au contract de furnizare/primire agent termic, 25 inregistreaza o datorie de peste 14 milioane de lei catre CET (jumatate din debit). Majoritatea asociatiilor din topul datornicilor au avut probleme cu gestionarea banilor incasati de la locatari.

          “Vom uza de toate posibilitatile pe care le permite legea pentru a recupera banii datorati de consumatori. Cei care sunt cu plata la zi ar trebui sa intrebe la asociatiile de proprietari unde s-au dus banii lor si de ce trebuie sa suporte disconfortul lipsei de caldura si apa calda. Pentru a le fi mai usor, am afisat si pe site-ul nostru lista cu soldurile asociatiilor de proprietari.”
          Sorin Adrian Capat, director general CET Bacau

          “Eu vreau sa le spun celor de la CET asa: asociatia noastra v-a platit facturile, voi de ce nu ne dati apa calda? Actualul viceprimar, Roxana Mironescu, mi-a spus sa vin cu solutii tehnice. Noi, consumatorii, sa venim cu solutii tehnice? Treaba mea este sa incasez bani de la oameni si sa-i dau la furnizori. Furnizorul trebuie sa-si respecte contractul si sa nu ne bage in aceeasi oala cu rau-platnicii.”
          Vergil Vatafu, administrator Asociatia de proprietari 125

          Doina Mincu

          Sufocati in trafic

            Decopertari, neasfaltari, drumuri blocate si variante ocolitoare impracticabile. Toate acestea au facut ca traficul din Bacau sa se desfasoare in cele mai grele conditii.

            Incepand cu acest sfarsit de saptamana, traficul din Bacau s-a transformat intr-un adevarat chin pentru soferi. Lucrarile la pasajul subteran au determinat administratia sa blocheze strada Garii. Foarte corect! Din pacate insa, patru strazi importante sunt acum inaccesibile. De aici pleaca tot calvarul. Dis-de-dimineata intregul oras a fost inghetat. Pe strazile unde candva se circula lejer, zilele acestea nu aveai unde sa arunci un ac. Variantele ocolitoare sunt insa impracticabile.

            Podul Margineni – un cosmar de nedescris

            Cei care vor sa evite traficul infernal si semafoarele din oras, aleg principala ruta ocolitoare, prin cartierul CFR. Pentru asta este nevoie sa traverseze podul Margineni. Proasta alegere! Administratia locala s-a apucat de treaba, insa in modul specific ei: lucrari de mantuiala. Intreaga pasarela este plina de gropi. Cei care se ocupa de asfaltare, sau mai bine spus de peticire, au decopertat asfaltul de cateva zile, dar au uitat sa mai si astupe craterele. Asta a pus la incercare nervii soferilor. Acestora le trebuie cateva zeci de minute doar sa urce pe pod. Odata ajunsi pe pasarela, incepe "distractia". Unii nu au rabdare sa stea la coada si, fara sa se gandeasca la pietoni, urca bordura si circula pe trotuare.
            Pentru soferii care asigura transportul in comun, cursele sunt o grea incercare. Lasand la o parte traficul de cosmar, mai sunt si gropile care le ridica mari probleme. "Cu podul asta am ajuns sa fac o ora pe un traseu de 15 minute. Au stricat si au lasat neacoperit. Asa ne chinuim noi in fiecare zi. Am ajuns sa ne rupem masinile in doua", ne-a spus Constantin Butnaru.
            Nici soferii de pe autobuze nu o duc mai bine: "Se circula prost in tot orasul. Sunt atatea strazi decopertate. Incercam sa evitam gropile, dar sunt cazuri cand efectiv nu ai ce face. Acum am autobuzul la reparat. Suntem nevoiti sa schimbam piesele care au cedat", se plange si Paul Covaci.

            "Ionut Tomescu… Vorbim mai tarziu!…"

            Am vrut sa aflam care este pozitia primariei referitoare la modul in care se desfasoara traficul in Bacau. Ionut Tomescu, purtatorul de cuvant al Primariei Bacau, ne-a spus in nenumarate randuri pe tot parcursul zilei de ieri ca va da o declaratie, dar… dupa mai multe incercari de a-l contacta, mesajul casutei vocale a fost singurul raspuns: "Ionut Tomescu… Vorbim mai tarziu!"
            Primaria abia acum constientizeaza calvarul cu care se confrunta bacauanii si, cel mai probabil, acum edilii isi plang in pumni. In incercarea de a fluidiza traficul, politistii de la rutiera au luat masuri, iesind in strada si dirijand circulatia. "Le recomandam tuturor participantilor la trafic sa respecte noile restrictii impuse, semnele de circulatie si sa dea dovada de intelegere fata de situatia nou creata", a precizat comisar Dorin Roman, sef Serviciul Politiei Rutiere Bacau.
            Din pacate situatia nu se va schimba prea mult in urmatoarea perioada. Asa se intampla cand incepi mai multe lucruri o data, dar nu termini niciunul.

            Sinziana Filimon

            Automobilism / Formula GP3: Ultima sesiune de teste oficiale

            Formula GP3 incepe la Barcelona! De ieri, Doru Sechelariu a luat drumul Spaniei, tara care va gazdui prima etapa a sezonului 2010. Deplasarea din aceasta saptamâna nu este insa ocazionata de cursa, ci de ultimele doua zile de teste oficiale, alaturi de toti ceilalti participanti in acest campionat.

            Parametri optimi

            La precedentele teste, desfasurate pe circuitul francez "Paul Ricard" in urma cu doua saptamâni, Doru Sechelariu a reusit un timp cu doar opt zecimi mai slab decât cel mai bun tur de pista. De atunci, tehnicienii echipei Tech1 au depus o munca asidua pentru a pune la punct masina, in ideea ca la Barcelona aceasta sa fie la parametri optimi si sa-i ofere posibilitatea pilotului bacauan de a-si exprima pe deplin talentele.

            Bolid "pur-sânge"

            Noul bolid din Formula GP3 are calitati "pur-sânge", motorul Renault Turbo de 2000 cm cubi dezvoltând o putere de circa 300 cai putere. Masina cântareste aproximativ 450 kg. Un astfel de monopost atinge 100 km/h in mai putin de trei secunde, ceea ce-l plaseaza din acest punct de vedere la egalitate cu un bolid de Formula 1, cu care se aseamana foarte mult. Deloc intâmplator, in conditiile in care, alaturi de GP2, Formula GP3 este penultima "anticamera" dinaintea Marelui Circ.

            Peste 300 km/h

            Viteza maxima pe care o poate atinge un monopost GP3 variaza intre 280 si 315 km/h. Totul depinde fie de circuitul pe care ruleaza, fie de raportul din cutia de viteze (una in sase trepte de viteza, secventiala, actionata cu padele fixate pe volan si foarte apropiata tehnic de cele din Formula 1). Pneurile sunt Pirelli Pzero, cu trei specificatii (de uscat, pentru pista umeda si pentru pista foarte umeda), in timp ce sasiul este fabricat de reputatul constructor italian Dallara (care face monoposturi pentru toate formulele, inclusiv Formula 1).

            Formula de elita

            Testele de la Barcelona se vor desfasura marti si miercuri, in prezenta celor 30 de piloti care fac din Formula GP3 competitia cu cel mai mare numar de participanti. Circuitul din Catalunya are o lungime de 4.655 km, cu o capacitate a tribunelor de peste 100.000 de spectatori. Formula GP3 este o competitie de elita, in care se regasesc numerosi campioni din diverse formule. Spre exemplu, Alexander Rossi a câstigat Formula BMW Americas si Finala Mondiala BMW, Stefano Coletti a participat in GP2, Formula 3 si Formula Renault 2000, der Zande a avut rezultate in GP2 si World Series by Renault 3,5, iar Rossi si Guttierez s-au evidentiat pe primele pozitii in sezonul 2009-2010 al Formulei GP2 Asia.

            Cu gândul la start

            Cu totii vor face ultimele reglaje cu ocazia testelor oficiale programate la mijlocul acestei saptamâni. Cei 30 de piloti din Formula GP3 vor reveni apoi la Barcelona in intervalul 8-9 mai, când se va da startul acestui campionat, odata cu Marele Premiu al Spaniei. De altfel, Formula GP3 isi va desfasura toate cursele pe circuitele europene, in paralel cu etapele de Formula 1. Competitia se va incheia in septembrie, in "templul vitezei" de la Monza.

            Dan Alexandrescu, comentator Formula 1

            Voleibalistele n-au avut nicio sansa

            In cel de-al doilea turneu play-off, Stiinta Bacau a suferit infrângeri pe linie

            Socoteala de acasa nu se potriveste deloc cu cea din târg. Au inteles-o si voleibalistele de la Stiinta Bacau. Desi antrenorul Florin Grapa isi propusese macar o victorie in cel de-al doilea turneu play-off desfasurat week-end-ul trecut la Constanta, Stiinta, in formula Polischiuk, Chivorchian, Purice (Kovacic), Herlea, Anghel, Iosef (Truta), Manu (libero), a parasit Litoralul cu trei infrângeri din tot atâtea intâlniri.

            Doar un set

            Lucrurile s-au asezat prost pentru studente inca din startul turneului. Stiinta a pierdut vineri cu 3-0 in fata campioanei Metal Galati, pe care o invinsese cu 3-1 in turneul inaugural, de la Bacau. Per total, in loc de o victorie, bacuancele au fost nevoite sa se multumeasca doar cu câstigarea unui set: 25-22. Acesta a fost adjudecat sâmbata in jocul pierdut cu 3-1, in fata gazdelor de la Tomis. Duminica, a venit si ultimul dus rece: 0-3 cu Dinamo.

            Locul patru

            Infrângerile pe linie au facut ca Stiinta Bacau sa ramâna intepenita pe ultimul loc din Final Four. Lupta pentru titlu a cunoscut insa un nou impuls, in conditiile in care Tomis a invins cu 3-0 pe Dinamo, iar bucurestencele s-au impus cu acelasi scor impotriva Metalului. Urmatorul turneu play-off al Diviziei A1 la volei feminin se va desfasura in perioada 16 -18 aprilie, la Galati.

            Dan Sion

            Fotbal, Liga a II-a: Pas gresit

            Concordia Chiajna – FCM Bacau 1-0 (0-0)

            Campionatul discontinuu al FCM Bacau continua. La o saptamâna dupa prima victorie interna a returului (3-1 impotriva Dunarii Giurgiu), "galben-albastrii" au cunoscut un nou stop. De data aceasta in deplasarea de la Chiajna: 0-1 cu Concordia. Sâmbata, echipa bacauana a fost nevoita sa se incline in fata golului inscris de Buhaescu, in minutul 54, dar si in fata propriilor erori, comise atât in aparare, cât si in atac.

            Schimbari

            Fara Vajou si Carnariu, ambii accidentati, antrenorul Poenaru a apelat la un cuplu inedit de fundasi centrali: Adascalitei-Eudean. Ca mijlocas dreapta, in locul lui Radutoiu, nerefacut, a fost retras Ionut Radu, in timp ce atacul a fost incredintat perechii Tismanaru – Câmpeanu. De partea cealalta, Bumbescu, revenit pe banca Chiajnei a decis sa-l avanseze pe Ciubotariu in ofensiva, alaturi de Buhaescu.

            Ratari

            Gazdele au lovit mai intâi, insa Manea s-a opus lui Ciubotariu in minutul 32, pentru ca dupa alte doua minute, Buhaescu sa reia in bara. Tismanaru a trecut si el pe lânga deschiderea scorului in finalul reprizei, insa ocazia meciului s-a consumat la poarta Concordiei, in debutul mitanului secund. Aflat in pozitie buna, Câmpeanu nu a reusit sa-l invinga pe Nita, pentru ca in faza imediat urmatoare, Dobos sa rateze incredibil!

            De Oae

            Si, asa cum se intâmpla de obicei, daca tot n-a fost 0-1, s-a terminat 1-0. In minutul 54, Oae l-a servit pe Buhaescu, care a liftat balonul peste Manea, deschizând scorul. Desi a jucat ultimul sfert de ceas in superioritate numerica (Oae fiind eliminat pentru doiua "galbene) si in ciuda ocaziei din final avute de Dobos, Bacaul nu a reusit sa intoarca rezultatul. Puncte in minus si o grija in plus: etapa viitoare, pe "Municipal" vine lidera!

            Dan Sion

            Karting: Bine dupa rau

            Denis Marcu a incheiat pe locul 3 prima etapa a Campionatului Europei de Sud-Est

            Pentru Denis Marcu, debutul in Campionatul Europei de Sud la karting, desfasurat in week-end-ul trecut, in Grecia, la Salonic, s-a soldat cu un loc trei, invaluit in lumini si umbre. Mai intâi au fost umbrele. Pornit de pe prima pozitia a grilei de start, in fata fostului sau coleg de echipa de la Selena Motor Sport, Petrut Florescu, campionul en titre la clasa Mini a fost scos in decor in urma unui viraj. Marcu a revenit si a incheiat prima cursa pe locul 8, dintr-un total de 29 de participanti.

            Fara rival

            A doua finala a etapei, programata duminica, a fost una fara incidente. Si plina de lumini. Pilotul asistat din punct de vedere tehnic de Selena Motor Sport a luat startul de pe locul opt, depasindu-si, rând pe rând, toti adversarii. Ajuns in frunte, Denis Marcu si-a pastrat pozitia, conducând cursa cât se poate de autoritar. A trecut primul linia de sosire si a ocupat locul trei in clasamentul general al Campionatului Europei de Sud-Est.

            Sanse la titlu

            "Este bine ca in cursa a doua am fost ferit de probleme", a comentat Denis Marcu. Directorul sportiv al Selenei Motor Sport, Vladimir Bortov este convins ca elevul sau isi va putea pastra titlul cucerit sezonul trecut: "Denis a demonstrat ca e in crestere, chiar daca a intâmpinat unele necazuri. Obiectivul nostru numarul unu ramâne Open Masters-ul Italian, dar pariem si pe Campionatul Europei de Sud-Est, unde sunt sanse mari pentru un nou succes".

            Dan Sion

            Sarituri in apa: O galeata de medalii

            Micutii pirahna de la sectia de sarituri in apa a SCM Bacau au devorat podiumurile Campionatelor Nationale desfasurate, in weekend, la Bazinul de Inot. 29 de participanti (aproape jumatate din totalul concurentilor), 24 de medalii! Pe culori: 9 de aur, 6 de argint, 9 de bronz. "Fiind un concurs desfasurat la noi acasa, am avut posibilitatea sa participam cu o delegatie numeroasa. Per total, totul a iesit foarte bine", a apreciat Adrian Gavriliu, antrenorul coordonator al unei sectii in care activeaza Clara Ciocan, Mihaela Neagu si Anisoara Sufariu. Evidentiatii concursului: Alin Rontu (cel mai talentat saritor al grupei 10 ani), Andra Botez (o fosta gimnasta care se impune acum pe trambulina) si Alexandru Helgiuc ("veteranul" de 13 ani al noii generatii de saritori in apa de la SCM). Drumul pâna la marea performanta este lung, dar la acest nivel copiii mentionati exceleaza la grupele lor. Saptamâna aceasta vine cu un nou Campionat National gazduit de Bazinul Olimpic bacauan si rezervat juniorilor mai mari, A si B.

            Dana Popa

            Mesaj bacauan: Omagiu si compasiune pentru Polonia

              Polonia ocupa, dintotdeauna, un loc special in inima mea si voi fi alaturi de prietenii mei polonezi cât voi trai! Mai ales in asemenea momente grele!
              Pentru mine, personal, Polonia inseamna primul voiaj in strainatate, prima bursa de studiu, in 1981, prima destinatie ca ghid-interpret pentru compatriotii mei, primele discutii politice cu prietenii polonezi (care nu m-au turnat!), primele modele de reactie anti-comunista, prima autostrada pe care o vazusem in viata mea, prima gara subterana numai in placa alba si sticla, prima aparitie in presa studenteasca ieseana cu traduceri din Tadeusz Rozewicz, primul contact cu o noua si, in acelasi timp, mare cultura si civilizatie. Cu adevarat, in intunecatii ani ’80 ai României ceusiste, Polonia reprezenta pentru mine gura de oxigen atât de necesara.
              Cum sa nu fii alaturi de o cultura care a dat 3 “nobelisti”, pe Sienkiewicz, Reymont si, o femeie!, Wislawa Szymborska? Sau un mare pedagog: Bogdan Sochodolski. M-am delectat citindu-l pe Adam Mickiewicz, pe Slowacki si nu numai, in original. Am avut sansa sa merg la Zelazowa Wola, locul in care s-a nascut Chopin, si sa intru in profunzimile vietii sale tumultuoase! Am inteles de ce Chopin purta cu el un saculet de pamânt polonez. Desi a murit in Franta, inima lui Chopin se odihneste intr-o catedrala din Varsovia.
              Valorile poloneze au stiut sa se afirme oriunde in lume, indiferent ca s-au numit Andrzej Wajda, Roman Polanski sau Krzysztof Kieslowski in cinematografie, sau Joszef Conrad in literatura. Cine s-ar fi gândit la un papa pononez in anii ‘70?
              Polonia s-a aflat totdeauna intre rotile istoriei. O tara care a murit de trei ori si apoi a renascut, cum e Polonia, spune mult despre taria acestui popor. Acolo, cultura n-a suferit prea mult in anii comunismului! Polonezii nu si-au distrus orasele vechi, ci au construit blocuri in exteriorul acestora! Ei si-au pastrat goticul cracovian si barocul din Sandomierz si Kazimierz Dolny cu sfintenie! Desi Polonia a inregistrat pierderi masive in al II-lea Razboi Mondial, si-a reconstruit complet capitala dupa planurile initiale. Polonezii stiu sa-si cinsteasca eroii: am vazut zeci de autocare poloneze la Monte Cassino (Italia) sau la cimitirele eroilor din Polonia. Probabil si la Smolensk…
              Ei nu si-au distrus sistemul de educatie, ci l-au consolidat, rivalizând acum cu cel german, poate chiar cu cel finlandez! Ei nu-si exprima neputinta dând vina pe criza, au stiut s-o ocoleasca! Ei nu-si numesc in functiile-cheie decât profesionisti! Urmaresc canalul tv Polonia 1, dar n-am auzit cazuri flagrante de coruptie! Uitati-va ce aspect au polonezii pe strada, cum arata liderii lor!
              Revenind dupa ‘89 in Polonia, mi-am dat seama ca ei chiar isi doresc sa progreseze, chiar tin la tara lor! Si-au renovat casele, au construit o retea de autostrazi, n-au luat calea pribegiei! Au stiut sa negocieze la Bruxelles si au mai fost si iertati de 70% din datorii!
              Sunt alaturi de Polonia, incercata pentru a câta oara?! Cuvintele-mi sunt totdeauna mult prea sarace pentru a-mi exprima regretul! Dumnezeu sa-i odihneasca in pace! Sincere condoleante polonezilor indurerati!

              Prof. Angela Sterpu

              Banii ajung la „aventurieri”

              Fermierii bacauani critica dur Puterea, acuzând-o ca actioneaza pompieristic si ca aloca banii pe criterii politice. Ei sustin ca nu exista o strategie nationala si ca regulile se schimba in timpul jocului, dar afla, in timp util, doar cine trebuie.

              Prima dezbatere privind viitoarea strategie de dezvoltare a judetului Bacau a avut loc, la sfârsitul saptamânii trecute, in sala mica a CJ si a avut ca tema prezentul si viitorul agriculturii bacauane. In prima parte, fermierii au facut diagnoza situatiei actuale, iar in partea a II-a, au cautat solutii. Discutiile au pornit de la niste date de natura sa-i ingrijoreze: cifra de afaceri este de 1,6 la suta, iar profitabilitatea agriculturii bacauane este de 0,5 la suta, in raport cu alte sectoare economice. Cauza e simpla: “Atâta atentie i s-a dat agriculturii in ultimii 20 de ani: 0,5 la suta”, a afirmat Ioan Chiorcea, Chimicom SRL. Fermierii au criticat aspru toate guvernele care s-au succedat de la Revolutie incoace. Ei acuza ca “s-a actionat pompieristic” si ca “aventurierii” sunt cei care obtin fonduri, si nu agentii economici seriosi, criteriile fiind “politice”. Acesti “neaveniti” si “neavizati” iau banii, apoi intra in faliment, iar “halele zac pline de paianjeni”. Lucrurile nu mai trebuie demonstrate, “exista exploatatii agricole care nu pot accesa un leu”, a afirmat Laurentiu Baciu, Romagria.

              Ghidul se modifica pentru „prieteni“

              Discutia a fost foarte incinsa, insa toate concluziile, si cele ale directorilor, si cele ale fermierilor, au mers in aceeasi directie: terenul e farâmitat, lipseste un sistem cadastral unitar si proprietatile sunt dificil de identificat, lipsesc angajatii calificati in meserii ca tractorist, mecanic agricol etc. Unele critici au fost indreptate impotriva ministerului: accesul la informatie nu e pentru toate judetele, “ghidurile de finantare apar târziu si se modifica dupa lansare”, criteriile de selectie sunt discriminatorii, “banii vin târziu, dupa ce fermierii au cheltuit pentru a insamânta sau trata culturile.” In România, subventiile au mers preponderent spre micii fermieri, fiind invocate mereu cerintele UE. Agricultorii sustin ca “ar trebui sprijinite exploatatiile mari deoarece costurile scad pe masura ce creste efectivul de animale sau suprafata cultivata.” Asocierea e o solutie la indemâna fermierilor. Ei ar trebui sa se uneasca in cooperative regionale sau in asociatii profesionale pentru a fi mai puternici si mai eficienti. Cele mai importante dintre masuri depind, insa, de Guvern: o strategie coerenta pentru agricultura, descentralizare reala, transparenta in gestionarea fondurilor si sprijin financiar pentru sector important al economiei.

              Silvia Patrascanu

              Elevii bacauani au umplut podiumul

                S-a tras cortina peste Olimpiada Nationala de Istorie

                Dupa 26 de ani de pauza, Bacaul a gazduit in perioada 7-11 aprilie nationala de istorie. Din lotul de 14 elevi bacauani, sase au urcat pe podium. Premiul cel mai important, locul I, a fost câstigat de eleva de clasa a VIII-a, Ioana Mare (foto), de la Colegiul „Ferdinand I”. Aflata la prima participare la o olimpiada nationala, eleva a primit premiul cu entuziasm, alaturi de parintii si sora mai mica, toti emotionati.
                Ioana, câstigatoarea premiului I la nivelul clasei a VIII-a, marturiseste ca s-a pregatit intens, tocmai de aceea „subiectele au fost accesibile. Eram pregatita si as fi stiut sa rezolv orice sarcina”. Eleva inca din clasa a V-a la Colegiul “Ferdinand I”, adolescenta povesteste ca istoria este o pasiune. “Imi place de mica. Parintii mi-au cumparat din copilarie diverse carti de istorie pe care le-am citit”. Desi in general ii plac obiectele din ramura umanista, este decisa sa isi continue studiile la profilul matematica-informatica, intensiv engleza, fiind de parere ca acest profil ii poate oferi o deschidere mai mare spre alte domenii de studiu. „Vreau sa studiez in strainatate si apoi sa revin in tara. Sunt de acord cu ideea ca nu poti schimba istoria, dar poti face ca viitorul sa aiba o istorie mai buna”. Aflata la a cincea olimpiada numai anul acesta, eleva este hotarâta sa faca performanta si pe viitor.

                „Olimpiada a fost o reusita”

                Au marturisit la unison atât profesorii din comisia centrala, cât si elevii sositi din toate colturile tarii. „Este o zona foarte frumoasa. Am vizitat locuri interesante, cu o istorie deosebita, care ne-au aratat câteva minuni ale Bacaului”, ne-a spus eleva Cristina Chilibon, din Mehedinti. Manastirile si Salina de la Târgu-Ocna se afla in topul preferintelor elevilor, unii dintre ei turisti pentru prima data in Bacau. „Este o experienta noua. Orasul este dragut si are si o parte de distractie”, ne-a spus si eleva Melania Bahna, din Miercurea Ciuc. Sincere felicitari pentru organizare au adresat si inspectorii din minister, prof.univ.dr. Mihai Iacobescu si prof. univ.dr. Doru Dumitrescu. Desi subiectele au fost accesibile, in opinia elevilor, prof.dr. Doru Dumitrescu, inspector scolar general in minister a remarcat o diferenta intre clasele a VIII-a, a IX-a, a X-a si clasele a XI-a si a XII-a. Elevii au primit pe lânga traditionalele diplome si premii cu adevarat simbolice de la Ministerul Educatiei: 120 de lei pentru locul I, 90 de lei pentru locul al II-lea, 65 de lei pentru locul al III-lea si 50 de lei pentru mentiune. Trei premii au fost acordate de „Asociatia Stefan cel Mare si Sfânt”, „Societatea de Stiinte Istorice – filiala Bacau” si „Asociatia Culturala Iulian Antonescu”, reprezentate de Ioan Mitrea.

                Premiile câstigate de elevii bacauani

                Clasa a VIII-a: locul I: Ioana Mare, Colegiul „Ferdinand I” (profesor: Maria Berceanu), si mentiune: Ioana Popa, Scoala „Mihai Dragan”, (profesor Didi Alistar);
                Clasa a X-a: mentiune: Catalina Vrabie, Colegiul „Ferdinand I” (profesor: Nicoleta Zarnescu);
                Clasa a XI-a: mentiune: Daniela Ghicajanu, Colegiul „Vasile Alecsandri” (profesor: Viorel Cruceanu), si mentiune: Claudia Andries, Colegiul „Ferdinand I” (profesor: Adrian Horodnic);
                Clasa a XII-a: mentiune Alexandru Guta, Colegiul „Vasile Alecsandri” (profesor: Viorel Cruceanu).

                Catalin Esanu, elevul de clasa a XII-a care a participat la olimpida desi se afla intr-un scaun cu rotile, a fost rasplatit cu trei premii speciale: din partea CJ Bacau (300 lei), din partea „Societatii de Stiinte Istorice – filiala Bacau” si din partea Facultatii de Studii Europene din cadrul Universitatii „Babes Bolyai” din Cluj Napoca.

                Andreea Lupascu

                Nebunie pe Aleea Parcului

                  Pe Aleea Parcului, din Bacau, circulatia a fost data peste cap. Decizia primariei de a permite accesul masinilor din ambele sensuri pe aceasta strada ingusta i-a luat prin surprindere atât pe locatarii din zona, cât si pe soferii care au avut drum pe aici. Nici pietonii nu sunt multumiti. Desi era de asteptat ca aceasta masura sa creeze probleme, autoritatile au lasat totul la voia intâmplarii. In zona nu se vedea nici picior de politist.

                  Blocaje, claxoane, nervi si pietoni speriati. “Reteta” de weekend pentru Aleea Parcului. Si este doar inceputul. Masura prin care Primaria Bacau a permis circulatia in ambele sensuri pe Aleea Parcului a stârnit numai nemultumiri. Soferii au facut slalom printre masinile parcate, strecurându-se cu greu pe lânga cele care veneau din sens opus. Locatarii blocurilor din zona, proprietari de masini sunt surprinsi de schimbare. Politia Primariei a pus bilete pe parbrizele masinilor parcate vineri pe alee. Cei care au gasit astfel de notificari s-au conformat. Alte masini au ramas, din diverse motive, parcate, cu biletele sub stergatoare. Proprietarii lor sunt plecati din oras sau nu au avut nevoie de masina si nu au vazut instiintarea. “Nici nu stiam ca se circula pe doua sensuri, ne-a declarat Anica Lupulescu. Semnul de sens unic este in continuare pe gard. Masina mea este parcata la locul obisnuit, pe alee, unde pot sa o vad de pe geam. Daca imi cere primaria sa o mut, sa-mi ofere si loc de parcare. Unde sa o parchez? In copaci?” Nici bacauanii care au venit in Parcul Cancicov nu sunt incântati de masura primariei. Cei mai multi au copii mici, cara jucarii si alte bagaje. “Unde sa las masina pentru a veni in parc? Printre blocuri nu incap nici masinile celor care locuiesc aici.” Altii nu inteleg de ce nu se iau masuri pentru fluidizarea traficului. “Am venit ca de obicei, dinspre centru, ne-a declarat Ana Simion. Ma miram ca tot vin altii din fata. Am crezut ca profita de faptul ca este duminica, nu se asteapta sa-i prinda politia, si circula pe sens interzis. Acum aflu ca s-a revenit la dublul sens. Nu ar fi trebuit sa se indice in vreun fel asta sau macar sa fie niste agenti in zona?” Printre cei cu care am stat de vorba au fost si bacauani care au declarat ca inteleg necesitatea pasajului subteran care sa permita accesul spre Cartierul CFR. “Sunt lucrari necesare, chiar daca produc disconfort, ne-a spus Marius Coman. Mi-e teama numai ca va dura mult. L-au inceput acum ca sa fie gata in preajma alegerilor, sa fie siguri ca-l termina pâna atunci.”

                  „Autoritatile nu au anuntat din timp ca se va circula pe aici in ambele sensuri. Si la noi se executa lucrari care necesita astfel de masuri, dar se fac anunturi in presa cu saptamâni inainte. Se pun si afise pe strazi, pentru ca toti soferii si proprietarii de masini sa stie cum trebuie sa procedeze. Daca nu respecta indicatiile, iau amenda. Eu mi-am parcat masina ieri in fata blocului, ca intotdeauna. Nu stiam ca nu mai am voie.“
                  Un cetatean englez, locatar pe Aleea Parcului

                  Doina Mincu

                  Si-a decapitat tatal din gelozie

                    Locuitorii din Lipova au asistat, sâmbata, la o scena desprinsa parca din filmele de groaza: consateanul lor, Aurel C., mergea pe drum cu un cap de om in mâna. Asta se intâmpla in jurul orei 15. Anuntati de cetateni, politistii s-au dus imediat la fata locului si l-au gasit pe Aurel C., de 31 de ani. Acesta isi omorâse cu brutalitate tatal, Gheorghe Aurel C., in vârsta de 51 de ani. “Inculpatul recunoaste cu detasare comiterea faptei”, a declarat Felix Banila, procurorul care se ocupa de acest caz. Ajuns acasa, Aurel a surprins-o pe concubina sa Liuba (28 ani), din Republica Moldova, in pat cu tatal lui. Orbit de gelozie, acesta a pus mâna pe un cutit si a injunghiat-o de mai multe ori in gât pe femeie. Gheorghe a intervenit si aceasta a reusit sa scape din mâinile iubitului. Barbatul nu s-a oprit si a fugit dupa concubina. Tatal a vrut sa-l opreasca pe Aurel. Furios la culme, acesta a pus mâna pe un topor si “i-a aplicat o lovitura cu lama toporului, cu ambele mâini, in moalele capului”, dupa care l-a decapitat, a mai precizat procurorul. La fata locului a venit o echipa de procurori. Aurel risca acum ani grei de inchisoare, asta pentru ca i s-a intocmit dosar penal pentru omor din culpa si tentativa de omor. Barbatul a fost retinut pentru 24 de ore, urmând sa fie prezentat tribunalului pentru a primi mandat de arestare.

                    Liuba a ajuns la „Chirurgie“

                    Concubina agresorului a fost transportata cu ambulanta la Spitalul Judetean de Urgenta (SJU) Bacau. A fost prezentata mai intâi la Unitatea de Primire Urgente a spitalului, unde i s-au acordat imediat ingrijirile medicale necesare. Apoi a fost internata in sectia Chirurgie generala, unde va sta mai multe zile sub tratament si supraveghere medicala. Ea a fost taiata la gât si, ieri, la prânz, starea ei era stabila. Medicii chirurgi sunt increzatori ca evolutia pacientei va fi buna.

                    Copiii au fost martorii decapitarii bunicului

                    Deoarece copiii celor doi, o fetita de 9 ani si doi baieti gemeni in vârsta de 7 ani, au asistat la cumplitul eveniment, referentul social a anuntat Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Bacau. Asistentii sociali de la Centrul de Interventie in Regim de Urgenta s-au deplasat imediat la Lipova pentru a vedea cum stau lucrurile. Echipa CIRU a decis sa-i preia pe copii deoarece au nevoie de consiliere. In plus, “nu a fost identificata nicio ruda sau o alta persoana care sa isi asume responsabilitatea cresterii si ingrijirii copiilor, asa incât s-a impus preluarea micutilor in regim de urgenta si instituirea unei masuri de protectie pentru acestia”, arata Alina Iftode, purtator de cuvânt al DGASPC. Specialistii au demarat o ancheta sociala si, in functie de modul in care vor evolua lucrurile, se va stabili ce anume trebuie pentru “interesul superior al copiilor.” Deocamdata, cei trei frati beneficiaza, in cadrul sistemului de protectie al DGASPC, de toate serviciile, in special de sprijin psihologic. “Având in vedere gravitatea evenimentului la care au fost martori, e limpede ca acesti copii vor avea nevoie de o consiliere psihologica de lunga durata”, afirma Alina Iftode, adaugând ca va fi nevoie de multa rabdare si pricepere pentru a-i ajuta sa treaca peste trauma generata de crima la care au asistat.

                    Povestea Liubei

                    Toata viata ei, Liubovi Cernetcaia a avut parte numai de suferinta. Imediat ce a adus-o pe lume, mama ei a dat-o la un orfelinat. Aici a crescut si a mers la scoala. A absolvit noua clase de invatamânt general dupa care a facut doi ani de scoala profesionala. In urma cu noua ani, a venit impreuna cu clasa ei la cules de struguri la Panciu. Aici l-a cunoscut pe Aurel Citea. De atunci traiesc impreuna, dar nu sunt casatoriti legitim. Barbatul nu a fost angajat niciodata. Lucrau amândoi cu ziua prin sat. Traiau din bruma pe care o câstigau astfel, din alocatia copiilor si ajutorul social de la primarie. Dar multi din banii pe care ii luau se duceau pe bautura. Femeia sustine ca barbatul umbla mai tot timpul beat si ca adesea o batea. Anul acesta, in 8 ianuarie, a fost internata in Spitalul Judetean de Urgenta tot dupa o bataie crunta primita de la concubin. Inainte de crima, a lovit-o iar si ea a fugit de acasa la Fundu Tutovei, comuna Plopana. Acum trei zile, insa, a convins-o sa revina acasa si femeia s-a intors. Desi stia ce trai va avea in continuare. “A insistat sa ma intorc, dar el nu vroia decât sa ma omoare, ne spune Liubovi Cernetcaia. M-a amenintat de multe ori ca imi da foc de vie, ca imi taie gâtul ori ca ma spânzura. Ieri (sâmbata – n.n.) s-a imbatat iar si a venit dupa mine la veceu cu cutitul. M-a prins de cap, mi-a pus mâna la gura sa nu tip si m-a taiat la gât. Eu m-am zbatut si am reusit sa scap. Am fugit la socrul meu si am strigat la el sa-mi vina in ajutor.” Socrul dormea intr-o camera. Buimac de somn nu a vazut ca fiul lui vine spre el cu o sapa. Tânarul s-a napustit asupra tatalui si a inceput sa-l loveasca in cap cu sapa. La un moment dat lama sapei a sarit din coada. Barbatul a luat atunci lama si a continuat sa-l taie cu ea. “Eu nu mai stiu ce s-a intâmplat apoi, pentru ca am sarit gardul la vecini, de unde am dat telefon dupa salvare, mai declara Liubovi Cernetcaia. Am auzit ca ar fi iesit pe ulita cu capul batrânului in mâna.” Femeia este hotarâta sa se intoarca in casa parintilor concubinului. Declara ca nu i-ar parea rau, daca el ar fi condamnat la puscarie pe viata. Si-ar regasi astfel linistea “si mi-as creste mai bine singura copiii”, sustine ea. Femeia neaga vehement zvonul ca furia barbatului ar fi fost provocata de faptul ca el a vazut-o in pat cu tatal lui.

                    Sinziana Filimon
                    Elena Tintaru
                    Silvia Patrascanu

                    Se poate! Gratuitate pentru toti pensionarii

                      In timp ce in alte orase din tara (Rm. Vâlcea, Cluj, Timisoara, Iasi etc.) pensionarii beneficiaza de transport in comun subventionat integral de primarie, vârstnicii Bacaului sunt umiliti de catre edili ori de câte ori se iveste ocazia. Acestia au transformat categoriile defavorizate din municipiu intr-o masa de manevra politica, in incercarea disperata de a compromite actionariatul societatii Transport Public.
                      Conflictul orchestrat de actuala conducere a municipalitatii, pe tema acordarii subventiilor la transportul in comun, are drept scop inlaturarea societatii de transport de pe traseele din municipiul Bacau, prin organizarea unei noi licitatii de concesionare a acestora. Asta in conditiile in care Transport Public a câstigat, in 2004, o licitatie privind concesionarea pe 25 de ani a traseelor, respectiv pâna in 2029.
                      In vreme ce conducerea Primariei pare mai preocupata de minimizarea prejudiciilor de imagine cu care se confrunta, decât de ajutarea concreta a persoanelor defavorizate, reprezentantii Transport Public au propus edililor sa subventioneze transportul pentru toti pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Propunerea a fost refuzata de Primarie pe motiv ca nu sunt fonduri. Chiar daca afirma ca nu au bani pentru vârstnicii Bacaului, sefii municipalitatii trec sub tacere faptul ca angajatii Primariei au bugetate pe 2010 lefuri ce totalizeaza suma de 7 milioane de euro. O caruta de bani.

                      Rm. Vâlcea, gratuitati pe toata linia

                      La Râmnicu Vâlcea, de exemplu, subventionarea transportului in comun pentru pensionari demonstreaza ca edilii vâlceni, spre deosebire de cei bacauani, sunt mult mai preocupati de implementarea unor politici sociale adecvate. Situatia din Rm. Vâlcea, seamana izbitor cu cea din Bacau. Transportul in comun este asigurat tot de o societate privata, SC ETA SA, insa asemanarile se opresc aici. Municipalitatea vâlceana asigura, prin Hotarârea de Consiliu Local nr. 93 din 2006, o paleta larga de gratuitati la transport. Astfel, Articolul 2, alineat a (facsimil, subliniat cu albastru) din hotarârea amintita anterior, prevede gratuitate la transportul in comun pentru „(…) locuitorii municipiului – barbati si femei – care au implinit vârsta de 62 de ani, pe baza actelor de identitate”. In plus, acelasi articol mai stipuleaza, la litera d (facsimil, subliniat cu rosu), „reducerea cu 50 la suta a tarifului abonamentului de calatorie la transportul cu autobuzele societatii pentru pensionarii cu vârsta de pâna la 62 de ani – barbati si femei – cu pensia mai mica decât salariul minim pe economie, pe baza actelor de identitate si a cuponului de pensie”. Mai mult, HCL 93 din 2006, prevede si modul prin care municipalitatea vâlceana va acoperi cheltuielile privitoare la transportul acestor categorii defavorizate (facsimil, subliniat cu verde): „Facilitatea privind transportul gratuit va fi acoperita prin acordarea subventiei din bugetul local, ca diferenta intre cheltuieli si venituri in baza unei metodologii de decontare”, se mai arata in HCL 93.

                      Alte cazuri din tara

                      La Oradea, potrivit Regulamentului atasat la HCL nr.719 din 29 septembrie 2005, beneficiaza de gratuitate pe mijloacele de transport in comun persoanele de vârsta a III – a dupa cum urmeaza (facsimil stânga, subliniat cu albastru): 1. Pensionarii peste limita de vârsta cu domiciliul in Oradea; 2. Pensionarii cu pensie anticipata si pensie anticipata partiala; 3. Pensionarii cu boala; 4. Persoanele care nu au calitatea de pensionar, dar care au implinit vârsta legala de pensionare.
                      La Cluj, prin HCL nr.715 din 27 noiembrie 2006 (facsimil dreapta, subliniat cu rosu), „incepând cu 01.01.2008, toate persoanele vârstnice si pensionarii cu domiciliul stabil in municipiul Cluj-Napoca si care au implinit 70 de ani, beneficiaza de gratuitatea transportului urban, pe mijloacele de transport in comun, pe toate liniile, indiferent de cuantumul veniturilor”.
                      La Buzau, prin HCL nr. 186 din 30 noiembrie 2006, beneficiaza de gratuitati la transportul in comun „toate categoriile de pensionari din sistemul public de pensii“ (facsimil stânga, subliniat cu verde). De mentionat ca, in Buzau, transportul public este asigurat de o firma privata, la fel ca in Bacau: SC Trans – Bus SA Buzau.

                      Buget este, vointa lipseste!

                      Spre deosebire de Rm. Vâlcea, Buzau, Oradea sau Cluj, in Bacau acordarea subventiilor a devenit un subiect de conflict politic ale carui victime colaterale sunt chiar potentialii beneficiari ai acestora: pensionarii si categoriile defavorizate. Desi conducerea Transport Public a cerut Primariei sa dea subventii si pentru pensionarii cu venituri lunare sub 650 lei, municipalitatea a refuzat acest lucru, invocând faptul ca lucreaza cu bani publici. „Bugetul local este construit din taxele si impozitele platite de bacauani. Este o perioada de criza si credem ca Primaria ar trebui sa subventioneze transportul in comun si pentru pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Nu este un favor pe care edilii sa-l faca pentru cineva. Este o masura normala si, in conditiile sus-amintite, necesara”, a afirmat Nicuta Manea Citu, avocatul Transport Public. Aceasta a mai spus ca in prezent beneficiaza de gratuitati doar pensionarii cu venituri sub 490 de lei pe luna. „Pentru ce depasea 490 de lei pe luna, Transport Public a subventionat cu 70 la suta calatoriile, in timp ce Primaria dadea doar 30 la suta. Asa ceva nu se intâmpla nicaieri in tara. Primaria trebuie sa-si faca datoria fata de persoanele defavorizate si nu o societate privata”, a mai spus avocatul SC Transport Public.

                      Lucian Bogdanel

                      Un artist care nu cunoaste granite

                      Vasile Moscu are 50 de ani si in acest moment este inchis in Penitenciarul Bacau pentru omor calificat. Desi viata lui s-a schimbatradical, in inchisoare a descoperit adevaratul lui talent si anume pictura. Pentru ca timpul trecea mult prea incet a inceput sa faca sculpturi in sapun. Psihologul Lorena Bolfa si invatatorul unitatii, Tiberiu Pascal au remarcat aptitudinile lui artistice si i-au pus la dispozitie panze si culori pentru pictura. De pe mana lui Vasile au iesit multe lucrari. Ultimele picturi realizate in ulei, pe scoarta de copac au fost expuse la Biblioteca Judeteana Bacau. 15 icoane, realizate cu multa migala si multe ore de lucru. De ce icoane? "Pentru ca icoanele m-au inspirat cel mai mult. Prin pictura am reusit sa capat mai multa incredere in mine. Asa sper sa ma schimb in bine. Am mai facut si alte lucrari pana acum. La aceste icoane am lucrat foarte mult timp, pentru ca nu pictez in fiecare zi, ci atunci cand am putin timp liber", ne-a spus Vasile. Desi mai are de petrecut multi ani dupa gratii, el nu sta degeaba. In timpul saptamanii lucreaza ca electrician in penitenciar. Doar in weekend isi face timp si pentru pasiunea lui cea mai mare: pictura. Pentru aceasta expozitie a fost ajutat si de cativa colegi, care au montat lucratile pe perete. Dupa ce au terminat treaba, grupul de detinuti au avut parte de un tur al bibliotecii judetene. Totul face parte din programul Art-terapie, in care sunt implicati 11 detinuti. Prin acest program se incearca schimbarea comportamentului in bine a acestor persoane private de libertate. Totul, prin diferite tehnici de arta: pictura, muzica si teatru. Aceste activitati ajuta la ridicarea stimei de sine, ce au ca scop final, reintegrarea lor in societate. Vasile Moscu nu are de gand sa se opreasca aici. Vrea sa continue aceasta pasiune si se gandeste sa scoata la vanzare lucrarile sale.

                      Sinziana Filimon

                      Agricultorii cer transparenta si echitate

                      Prima dezbatere privind viitoarea strategie de dezvoltare a judetului Bacau a avut loc vineri, in sala mica a Palatului Administrativ, si a avut ca tema prezentul si viitorul agriculturii bacauane. Discutiile au pornit de la niste date de natura sa-i ingrijoreze: cifra de afaceri este de 1,6 la suta, iar profitabilitatea agriculturii bacauane este de 0,5 la suta, foarte putin in raport cu alte sectoare ale economiei. Cauza e simpla: atata atentie i s-a dat agriculturii in ultimii 20 de ani: 0,5 la suta. Fermierii au criticat aspru toate guvernele care s-au succedat de la Revolutie incoace. Ei au acuzat ca “aventurierii” sunt cei care reusesc sa obtina fonduri europene si guvernamentale, si nu agentii economici seriosi. Criticile curg: accesul la informatie nu e pentru toate judetele, ghidurile de finantare apar tarziu si se modifica dupa lansare, nu exista banci agricole etc. Agricultorii mai spun ca ar trebui sprijinite exploatatiile mari deoarece costurile scad pe masura ce creste efectivul de animale sau suprafata cultivata. Asocierea e la indemana fermierilor, insa celelate solutii depind de Guvern: o strategie coerenta pentru agricultura, transparenta in gestionarea fondurilor si sprijin financiar pentru acest sector.

                      Silvia Patrascanu

                      Conflicte fara sfarsit in Piata Centrala

                        Nemultumirile par fara rezolvare in Piata Centrala. Comerciantii si administratia nu reusesc niciodata sa se puna de acord. Ultimul scandal i-a implicat pe vanzatorii de flori la ghivece. In anii trecuti, acestia isi expuneau marfa in parcarea din fata Vivariului. Acum, au fost mutati pe o alee laterala a pietei. Ca si vanzatorii de rasaduri, florarii sustin ca nu au vad si pierd banii investiti.

                        In acest an, comerciantii de flori au pornit cu stangul. Criza se face simtita mai mult decat in 2008. Bacauanii trec pe alee, admira multitudinea de flori, dar nu se grabesc sa cumpere. “Am venit cu pansele, cu muscate, craite si garofite, dar merge greu, ne-a declarat Gheorghe Moraru. Se simte criza. Parca anul acesta este mai rau decat anul trecut.”Constantin Turcitu aduce flori din Iasi, pentru a se ofili in cea mai mare piata din Bacau. “Ce sa vindem, ne-a spus omul, suparat. Nu are lumea bani. Platim tarabele degeaba.” Comerciantii nu sunt suparati doar pe criza, ci si pe Administratia Pietelor. Acestia acuza conducerea ca i-a exilat pe o alee fara vad. “Adorm aici, ne-a spus o florareasa. Ne-a bagat doamna Monica la prapastie. Nu trece nimeni pe aici. Nu am facut nici safteaua azi.” Si producatorii cu rasaduri se alatura nemultumitilor. Acestia sustin ca au fost trimisi sa-si vanda marfa la Piata Sud, unde sunt putini cumparatori.“Avem investitie de sute de milioane, ni s-a plans Daniela Hirdea. Am dat bani pe seminte, pe folie, pe lemne pentru foc, sa incalzim serele. Ce sa facem la Piata Sud? Sa numaram oamenii?” Elena Chelaru a explicat ca rasadurile sunt o marfa care trebuie vanduta intr-o zi. De aceea este important sa ai vad. “Dimineata le smulgem, iar daca nu le vindem in aceeasi zi sau a doua zi, le dam la gunoi. Vrem si noi sa ni se faca loc la tarabe in Piata Centrala.” Comerciantii sunt suparati ca nu li se permite sa vanda in parcarea de la Vivariu. Aceasta a fost redata scopului sau initial, dupa ce toata iarna a fost ocupata de tarabe goale. “Am ocupat parcarea cu tarabe in iarna fiindca nu le-am putut muta, ne-a declarat Monica Butnaru, director interimar la Administratia Pietelor. Cum a venit timpul frumos, am facut loc pentru masini. Comerciantii trebuie sa ramana acolo unde s-a hotarat. Sa aiba rabdare. Cat despre cei cu rasaduri, pentru ei se va gasi o solutie cand vor veni mai multi pe piata.” Comerciantii nu sunt multumiti si acuza conducerea pietelor ca ii dezavantajeaza cu astfel de decizii. Oamenii sunt hotarati sa mearga in audienta la primarie, desi, in ocazii asemanatoare, au primit doar promisiuni.

                        Doina Mincu

                        Pensionarii, victime colaterale in jihadul orchestrat de Primarie impotriva Transport Public

                          Conducerea Transport Public a organizat o dezbatere cu sefii asociatiilor de pensionari in vederea prezentarii situatiei create de neacordarea subventiilor la transport de catre Primaria Bacau. Initial, discutiile trebuiau sa aiba loc intr-o alta locatie, dar in cele din urma acesteau s-au derulat in incinta Prefecturii. La eveniment au mai participat viceprimarul Roxana Mironescu si purtatorul de cuvant al Primariei, Ionut Tomescu, acompaniati de presa de casa a primarului Stavarache.

                          Pensionarii au criticat municipalitatea pentru ca a intarziat in mod deliberat prelungirea conventiei cu Transport Public prin care categoriile defavorizate din oras beneficiau de facilitati la transportul in comun. De critici nu a scapat nici conducerea societatii de transport, careia varstnicii i-au reprosat faptul ca nu-i lasa sa circule cu autobuzele companiei.
                          Conducerea companiei de transport a declarat ca intalnirea cu pensionarii trebuia sa aiba loc sub cu totul alte auspicii si ca participarea reprezentantilor Primariei la discutii a fost benefica. "Tema subventiilor nu trebuia tratata cu indiferenta de catre municipalitate. Din pacate Primaria nu a facut nici pana la aceasta ora demersuri pentru a le explica pensionarilor de ce a intarziat prelungirea conventiei cu Transport Public. Noi am considerat ca o astfel de dezbatere era mai mult decat necesara, motiv pentru care am si initiat-o", a declarat Nicuta Manea Citu, avocatul societatii de transport.

                          "De ce au lasat pe ultima zi?"

                          Ciprian Grecu, unul dintre reprezentantii pensionarilor la discutii, s-a declarat nemultumit de intarzierea cu care a actionat Primaria. "Nu tin nici cu Sechelariu, nici cu Stavarache. Eu tin cu mine. Dar ma intreb, asa cum bine zicea doamna avocata, de ce Primaria a lasat pentru data de 31 martie, ultima zi, prelungirea conventiei? Asta nu e o treaba pe care s-o faci in ultima zi. Trebuia sa o faca din timp, sa o lase la plamadit, sa se aseze, iar acuma nu am fi avut probleme cu transportul", a afirmat Grecu.
                          Pusa la zid, Primaria a reactionat prin interventia viceprimarului Roxana Mironescu. Aceasta a cerut pensionarilor un ragaz de cateva zile pentru a debloca situatia creata prin intarzierea prelungirii conventiei. "Eu cred ca dupa aceasta intalnire se poate discuta. Nu putem rezolva lucrurile intr-o zi sau doua. Avem nevoie de cateva zile pentru a debloca situtia", a declarat Mironescu.

                          Oficiosul lui Stavarache, acuzat de minciuni

                          De cealalta parte, Nicuta Manea Citu, avocatul societatii Transport Public, a criticat pozitia presei aservite intereselor primarului Stavarache, declarand ca aceasta a mintit in mod deliberat opinia publica. Aceasta a declarat ca prin intermediul Ziarului de Bacau, Primaria a dus o continua campanie de dezinformare a opinie publice cu privire la acordarea subventiilor la transport de catre municipalitate.

                          Multumiti ca au fost ascultati

                          Pensionarii care au participat la dezbaterea organizata de conducerea Transport Public s-au declarat multumiti de rezultatul discutiilor. Acestia au afirmat ca pentru prima data, de la debutul scandalului subventiilor, cineva le-a ascultat pasurile. "Consider ca dezbaterea de azi a avut efectul scontat. Transport Public si Primaria au fost puse fata in fata cu pensionarii. Eu spun ca nu poate fi decat benefica o astfel de abordare. Am fost ascultati si cred ca ati avut o idee buna cu organizarea acestei dezbateri. Urmeaza sa vedem in cat timp cele doua parti vor cadea la intelegere. Noi, pensionarii, ne dorim rezolvata problema subventiilor", a declarat Petru Filioreanu.

                          Subventii si pentru cei cu venituri de pana la 650 lei

                          Acordarea subventiilor la transport catre categoriile defavorizate din Bacau a fost dinamitata de faptul ca municipalitatea a intarziat, in mod premeditat, prelungirea conventiei cu Transport Public. Aceasta a expirat pe 31 martie, zi in care alesii au organizat, in pripa, o sedinta de Consiliu Local. Negocierile dintre Transport Public si Primarie au intrat in impas, edilii santajand societatea de transport cu un act aditional ilegal.
                          In contrapartida, conducerea societatii a cerut Primariei sa se implice activ in politicile sociale si sa acorde subventii pentru toti pensionarii care au venituri lunare mai mici de 650 lei.

                          Lucian Bogdanel