Cine va pune mana pe deseurile judetului?
Depozitul ecologic de deseuri din municipiul Bacau va fi dat in folosinta cu o intarziere apreciabila. Daca la sfarsitul anului trecut edilii dadeau asigurari ca noua groapa de gunoi va fi pusa in functiune pana cel tarziu in primavara, acestia s-au vazut obligati sa „impinga” termenul limita catre sfarsitul verii. Principala motivatie a intarzierii este faptul ca nici pana la aceasta ora municipalitatea nu a contractat un operator pentru depozitul de deseuri, desi se lauda ca in primavara lui 2010 va organiza o licitatie in acest sens.
Inaugurarea depozitului ecologic din Bacau mai are de asteptat. Inca de la sfarsitul anului trecut municipalitatea anunta ca in primavara lui 2010 va scoate la licitatie serviciul de salubrizare. Situatia s-a complicat pe parcurs, lucrarile au inaintat cu greutate, iar administratia locala nu s-a putut tine de promisiune. In plus, darea in folosinta a noului depozit de gunoi implica o dubla contractare: cea a transportatorului de deseuri, respectiv cea a operatorului depozitului. Banii pusi in joc nu sunt de ici, de colo.
Groapa cu cantec
Primarul Romeo Stavarache a mostenit proiectul depozitului ecologic de la administratia Sechelariu, in 2004. Dupa ce l-a continuat o perioada in termenii angajati de fostul primar, municipalitatea a fost nevoita sa refaca proiectul. In 2005, edilii bacauani incep sa “adune” pamant pentru crearea suprafetei de peste 30 de hectare destinate construirii noii gropi de gunoi.
Prin Hotararea nr. 184 a Consiliului Local din 11 iulie 2005, alesii aproba un schimb de terenuri intre CL Bacau si Adrian Solomon, primarul comunei Faraoani, precum si Anton Patrascu, locuitor din comuna Nicolae Balcescu. Acestia dau la schimb doua terenuri in suprafata totala de 3,81 hectare. In contrapartida, Solomon primeste de la CL Bacau un teren de 2,56 hectare pe strada Poligonului, in timp ce Patrascu ia in primire suprafata de 0,91 hectare situata pe aceeasi strada (pe DJ 119 Bacau – Sarata). Raportul de evaluare pe care s-a bazat schimbul este realizat de firma Intercon SRL, cea care tine contabilitatea societatii de termoficare CET Bacau.
In 2006, prin HCL 135 din 31 mai, edilii aproba trecerea in domeniul public al municipiului Bacau a 23,63 hectare din domeniul privat “pentru cauza de utilitate publica”: edificarea noului depozit. In acelasi an, prin HCL 157 din 29 iunie, este aprobata documentatia tehnico-economica a proiectului. Consilierii locali aproba indicatorii tehnici ai proiectului, evaluand costurile totale la 20 de milioane de euro. Cu prilejul sedintei din 29 iunie, acestia stabilesc si un calendar privind esalonarea investitiei pe 5 ani. Calendarul nu a fost respectat, date fiind intarzierile din proiect. Pentru realizarea proiectului, municipalitatea a beneficiat de 15 milioane de euro fonduri din programul european ISPA, la care mai era necesara o cofinantare de 5 milioane de euro. In vederea asigurarii cofinantarii, alesii aproba prin HCL 158/2006 contractarea unui credit extern de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Desi linia de creditare a fost deschisa in 2006, Primaria s-a folosit de bani abia in 2010, cand printr-o hotarare a CL a cerut BERD prelungirea termenului de tragere a acestora.
In 2007, prin HCL 113 din 30 aprilie, consilierii aproba trecerea in domeniul public al municipiului a suprafetei de 8,55 hectare pe cauza de utilitate publica. Prin alocarea suprafetei, terenul afectat construirii depozitului ajunge la 32 hectare. Lucrarile inca nu incepusera, desi odata cu integrarea in Uniunea Europeana, autoritatile locale aveau termen limita pentru inchiderea vechilor gropi de gunoi si conformarea la normativele de mediu europene.
Tot in 2007, prin HCL 245, municipalitatea semneaza Acordul cadru privind implementarea proiectului.
TVA de 1 milion de euro
Dupa doi ani, in 2009, consilierii aproba, prin HCL 298 din 20 august, suportarea din bugetul local a sumei de 950.000 euro, constand in TVA aferenta sumelor destinate cofinantarii proiectului depozitului ecologic. In septembrie 2009, proiectul este revizuit din nou, depozitul ecologic din Bacau devenind singurul de acest fel din judet. Initial, in municipiul Onesti trebuia construit un al doilea depozit care sa preia deseurile din localitatile situate pe Valea Trotusului. Proiectul a picat in cele din urma.
Padureanu, mut ca o lebada
In octombrie 2009, prin HCL 345, consilierii locali au aprobat, cu evidenta intarziere, regulamentul de functionare a Unitatii de Implementare a Proiectului (UIP). Seful UIP a fost numit prin decizie a primarului Stavarache, in persoana lui Leonard Padureanu, administratorul public al municipiului. In conformitate cu normele europene, regulamentul prevede ca UIP sa colaboreze cu institutiile mass-media din Bacau (p. 19 din HCL 345). Acest lucru nu s-a intamplat niciodata. Ba, mai mult, Padureanu a refuzat in repetate randuri sa ofere declaratii presei, pasand problema catre purtatorul de cuvant al Primariei, desi UIP pe care o conduce are incadrat un post de “expert in comunicare”.
Functioneaza ilegal
De curand, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, declara pentru un cotidian central ca sase judete din Romania – intre acestea fiind incriminat si Bacaul – nu au, teoretic, unde sa depuna gunoiul, gropile folosite pana de curand fiind inchise ori functionand ilegal. “In momentul de fata, judetele Teleorman, Satu Mare, Timis, Vaslui, Bacau si Mures nu au un sistem de gestionare a gunoiului colectat de la populatie. Autoritatile din aceste judete fie depoziteaza in gropi care ar fi trebuit inchise si care functioneaza ilegal, fie aleg sa transporte gunoiul in gropile din alte judete”, a precizat Laszlo Borbely.
Groapa de retrocedat
O parte semnificativa a depozitului ecologic a fost construita pe un teren revendicat de catre urmasii latifundiarului bacauan Anton Fodor. Cele peste 9,23 de hectare situate in vecinatatea fostului CIC au apartinut mosierului pana in 1949, an in care acesta a fost expropriat de catre regimul comunist. Pe o portiune din aceasta suprafata au rasarit mai multe constructii care vor face parte din depozit. Cristiana Fodor, urmas de drept al mosierului, a depus inca din 2005 o notificare la Primaria Bacau prin care cerea municipalitatii demararea procedurii de reconstituire a proprietatii in conformitate cu prevederile Legii 247. Femeia locuieste in Bucuresti, motiv pentru care cererea a fost inaintata catre administratia locala prin intermediul lui Ioan Furdui, reprezentantul legal al mostenitorilor. Acesta a declarat ca timp de cinci ani a fost dus cu zaharelul de catre sefii municipalitatii, iar cele peste 9 hectare nu au mai intrat in posesia proprietarului.
“Am facut demersuri pe cele 10 hectare de teren in vederea retrocedarii. Nu am primit nici pana azi vreun raspuns. De fiecare data cand mergeam la Primarie mi se spunea ca se va rezolva. Din 2005 tot asteptam sa se rezolve”, a afirmat Furdui. El a adaugat ca este posibil ca pe respectiva suprafata Primaria sa fi eliberat deja certificate de proprietate, dar pentru alti doritori.
Anton Fodor a fost un latifundiar bacauan care a avut proprietati ce insumau peste 300 de hectare. Acestea erau raspandite in mai multe zone din judet. In municipiul Bacau, Fodor a detinut aproximativ 50 de hectare. Conform unei expertize extrajudiciare facuta in primavara lui 2008, cele 9,23 de hectare revendicate de urmasii sai faceau parte din “lanul de la Lunca”. Mostenitorii au declarat ca pe aceasta suprafata s-a aflat conacul mosierului bacauan. In 1949, regimul comunist l-a expropriat pe Fodor de toate terenurile avute in proprietate.
Ce fel de salubrizare va face Novabac?
Alesii locali au aprobat in urma cu mai mult timp constituirea unei noi societati sub aripa municipalitatii: Novabac SA. Aceasta integreaza, ca obiect de activitate, tot spectrul serviciilor comunitare din zona salubrizare – transport – colectare deseuri etc. Pentru constituirea Novabac SA – societate care a fost reactivata, ea fiintand de drept inca din 2006 – municipalitatea a scos din vistierie 20 de miliarde lei vechi. Suma constituie capitalul social minim cu care va pleca la drum SA-ul amintit. Societatea se va ocupa de toate activitatile efectuate, anterior, de serviciul de salubrizare. In plus, firmei i s-a atribuit si gestiunea activitatilor de depozitare controlata a deseurilor din municipiu, precum si colectarea, transportul, sortarea si valorificarea deseurilor provenite din gospodariile populatiei. Crearea Novabac pare a fi un sah dat de edili societatii Soma, actualul operator de salubritate din municipiul Bacau.
In luna mai 2010, Viorica Marcu, sefa Directiei Servicii Publice din Primarie, dadea asigurari ca activitatile efectuate de Soma vor fi facute si de catre operatorul care va castiga licitatia privind concesionarea serviciului de salubritate. “Actualul contract de concesionare a serviciului de salubrizare catre Soma se va finaliza cand se va da in folosinta rampa ecologica. Contractul este sub rezerva incetarii in momentul in care depozitul va fi dat in functiune”, a afirmat ea, la data respectiva. Structurile de conducere ale Novabac sunt impregnate politic, dupa o traditie deja consacrata in peisajul administratiei bacauane. Astfel, Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) numara cinci membri, din care 3 sunt consilieri locali ai PNL: Isabela Adam, Ileana Paduraru, respectiv Vasilica Hirtescu. Ceilalti membri ai AGA sunt Irina Florea (PSD) si Florin Toma (PD-L).
Lucian Bogdanel
La limita legii
In fiecare localitate din judet primarii sunt obligati sa gaseasca solutii la limita legii in ceea ce priveste depozitarea gunoiului menajer. In Sascut, lucratorii care beneficiaza de ajutor social conform legii 416, aduna resturile menajere o data pe saptamana. Autoritatile locale si judetene au ajuns la un compromis: voi depozitati gunoiul la vechea groapa din localitate iar noi ne facem ca nu vedem ce se intampla. “Gunoiul este dus la groapa noastra de gunoi. Cei de la Mediu au acceptat. Ne-au dat un fel de derogare, chiar daca groapa noastra de gunoi trebuie inchisa”, ne-a declarat primarul Cristinel Bostan. Pentru viitor, autoritatile din Sascut sunt hotarate sa adopte cea mai avantajoasa solutie. O alta groapa ecologica de gunoi va functiona si in Adjud. Asa ca, societatea care va cere pretul cel mai mic pentru colectarea deseurilor menajere va avea castig de cauza. “Il voi duce acolo unde este mai ieftin. Atat din punctul de vedere al transportului cat si din punctul de vedere al depozitarii. Nu vreau ca cei din Sascut sa plateasca 5-6 lei de persoana”, a mai afirmat primarul Bostan. Fiecare familie din Sascut plateste acum 1 leu pe luna pentru colectarea deseurilor. Situatia din Sascut nu este singura de acest fel. La Racaciuni administratia locala se confrunta cu aceeasi problema. Colac peste pupaza, gropile de gunoi din localitate au fost inchise din anul 2009 printr-un program ISPA. In schimb, 7 noi platforme de colectare a deseurilor, au fost deschise. Tot prin acelasi program. “Anul trecut am avut 986 de tone de gunoi. Avem un contract de delegare a gestiunii unei firme de salubritate. Practic, gunoiul nostru va merge unde il va duce operatorul”, a afirmat viceprimarul Ionut Ciciu. Nu toata lumea reuseste insa sa se descurce cu bani putini. 2,5 lei pe luna pentru fiecare membru al familiei. Acesta este pretul gunoiului in Racaciuni. Si la Faraoani, gropile de gunoi s-au inchis inca din luna iulie 2009. Acum, resturile sunt carate de o firma specializata in Bacau. “Vom mentine in continuare contractul cu firma de salubritare. Oricum nu avem o alternativa. Acum, fiecare persoana plateste o taxa de 30 de lei pe an”, a afirmat primarul din localitate, Adrian Solomon. Lunar, firma colecteaza peste 40 de tone de gunoi. Dar cum “afacerea gunoiul” este una banoasa si putin riscanta, situatia trebuie analizata cu mare atentie pentru ca profiturile dolofane sa intre in conturile cui trebuie. Mai ales in vremuri de criza.
Alexandra Zaharia
Zicem ca UE si facem ca noi
Pe 17 iulie 2009, toate gropile de gunoi din mediul rural ar fi trebuit sa fie inchise. Cum insa, la noi, toate se fac pe dos, dupa ce au fost desfiintate, mai exact, acoperite cu pamant, specialistii de la APM, care monitorizau operatiunea, au descoperit ca taranii nu mai au unde sa duca deseurile. Concret, ce se intampla? Amenintati cu amenzi, edilii au inchis gropile si le-au cerut cetatenilor sa faca ce-or sti cu gunoaiele. Iar oamenii au facut ce au stiut: au ars crengile, frunzele, hartiile, iar PET-urile, lighenele, cutiile de conserve au fost transportate, pe furis, in comuna alaturata, ca sa-l amendeze “Garda” pe primarul de acolo. La fel procedau si megiesii lor: veneau noaptea, cu caruta, si rasturnau gunoaiele in comuna vecina, la marginea padurii. Primarii au recunoscut, in final, ca, disperati fiind de schimbul permanent de deseuri, au incalcat dispozitiile: “Le ducem tot la groapa veche. Dam pamantul la o parte, le rasturnam si tasam pamantul la loc.” Cum la fel se intampla in toata tara, ministerul a dat o derogare pentru ca primarii, sa depoziteze, totusi, gunoaiele in comuna. Nici acum, dupa un an, cei de la maginea judetului nu au alta solutie: firmele de colectare nu au chef sa faca, dus-intors, 100 de kilometri pentru un camion de deseuri si, de fapt, nici nu au unde sa le transporte deoarece faimoasa “celula 1” nu exista.
Avem „Master Plan“ pentru gunoaie, dar inca nu avem depozite ecologice
Consilierii judeteni au aprobat, zilele trecute, “Master Planul Sistemului de Management Integrat al Deseurilor in judetul Bacau”, lista de investitii in domeniu si “Planul Judetean de Gestionare a Deseurilor in Judetul Bacau.” Fiind realizat de CJ cu asistenta tehnica ISPA, probabil ca planul e bun. Intrebarea e de ce a fost realizat dupa trei ani si jumatate de la integrare. Intai s-au dat dispozitii, au fost demarate proiecte, actiuni, apoi s-a facut si un plan. E normal? E eficient? De ce abia in iulie 2010 cand termenul de inchidere a gropilor din judet era in iulie 2009? Reprezentantii CJ Bacau sustin ca nu puteau elabora “Master Planul” pe mediu mai devreme pentru ca nu aveau atributii in domeniu. “Programul Operational Sectorial (POS) pe Mediu – Axa prioritara 2 a fost aprobat in iulie 2007 printr-o hotarare de guvern, arata Cornelia Gireada, director de urbanism in cadrul CJ Bacau. In 2008, Ministerul Mediului a organizat licitatia internationala pentru elaborarea master planului si a incheiat contractul cu firma castigatoare. Din toamna 2008 a inceput strangerea datelor din fiecare judet, pentru master-plan.” Nu s-a putut mai devreme si din cauza ca nu CJ avea relatii contractuale cu consultantul. “Actul normativ privind stabilirea unor competente in domeniul gestionarii deseurilor, Legea 101, a aparut abia pe 28 octombrie 2008, desi cu asta ar fi trebuit sa se inceapa.” Specialistii care invart hartiile in minister si-au amintit de CJ abia cand si-au dat seama ca trebuie culese date din toate judetele, ca o zona nu seamana cu alta si ca lucrurile trebuie analizate la fata locului, prin urmare, va fi ingrozitor de mult de muncit.
Edilii vor pune 7 milioane de euro
“Master Planul” are peste 1000 de pagini si prevede investitii care vor costa 44,8 milioane de euro, din care 37,5 vor fi asigurate prin POS Mediu, iar diferenta de 7,3 milioane, din bugetele locale. Initial, planul a cuprins 5 alternative de lucru, apoi au ramas 3. Prima dintre ele, de exemplu, prevede 2 depozite, unul la Onesti si altul in Bacau. A doua, cea recomandata de urbanisti, opteaza pentru un singur depozit cu doua celule in Bacau. “Celula 1”, la care sunt arondate 22 de comune, e o investitie finantata prin programul ISPA. Celelalte comune urmeaza sa fie arondate la “celula 2”, realizata prin POS. Din cauza ca “celula 2” va fi gata, probabil, in 2012, s-a obtinut acceptul Comisiei Europene ca si celelalte 63 de comune sa aduca deseurile in “celula 1”, mai exact, sa imprumute spatiu din “celula 1”, iar ulterior sa-l restituie din “celula 2”. Asta ca sa se repare ne-gandirea de pana acum. Conform master-planului, aceasta varianta mai cuprinde o statie de transfer la Tescani, unde deseurile vor fi selectate si aduse in Bacau, una in Gaiceana, pentru zona de sud-est, una la B. Tazlau si o statie de sortare, compostare si transfer in Onesti, in loc de depozit. “A trebuit sa integram in master-plan si ceea ce se demarase deja, arata Cornelia Gireada. E vorba de celula 1, pe ISPA, in Bacau, si proiectele finantate prin Phare: statia de sortare din Moinesti, cu 4 comune arondate, statia din Comanesti, cu 9 comune, statia de balotare din Tg. Ocna si sistemul de colectare si transport din Casin si M. Casin.” Acest ultim serviciu are europubele, dar si o masina cu care transporta gunoiul la depozitul din Adjud, care va fi inchis in 2012 pentru ca edilul de acolo a fost mai destupat la minte si a negociat un termen rezonabil.
Silvia Patrascanu