Calitatea serviciilor publice din municipiu nu se ridica la nivelul taxelor platite de contribuabili
Sunt mult sub asteptarile bacauanilor, dar si sub cerintele anului 2010. Vorbim despre serviciile publice din Municipiul Bacau. Autoritatile locale sunt insa mândre de realizarile lor. Nu putem spune acelasi lucru si despre contribuabili. Daca luam in consideratie valoarea taxelor si impozitelor pe care fiecare cetatean trebuie sa le plateasca, Bacaul ar trebui sa arate ca o floare. Este adevarat ca arata ca o floare, dar ca una ofilita.
In ciuda tuturor acestor deficiente, municipalitatea are insa grija, ori de câte ori are ocazia, sa se laude cu magnificele-i realizari. Din nefericire refrenul este acelasi de ani de zile: fântâna arteziana din centru, spitalul municipal (departe de a fi terminat), centrul de afaceri (despre care, spun specialistii, nu este tocmai o reusita – in proiectul initial nu avea nici macar o usa speciala prin care marfa expusa putea fi introdusa in cladire), asfaltarea arterelor orasului (dupa nenumarate interventii si solutii exceptionale sunt pline de gropi si denivelari), groapa ecologica de gunoi (care trebuia finalizata de ceva vreme, dar care abia in perioada urmatoare va intra in probe), anveloparea blocurilor etc. Cam asa se prezinta situatia in Bacau, in anul de gratie 2010.
Mai putini, dar nu-i o scuza
Alesii locali au acum o scuza: ordonanta de Urgenta numarul 63 din 30 iunie 2010, care a stabilit numarul maxim de functionari angajati in institutiile de stat in functie de numarul de locuitori. Adica s-au facut concedieri. Astfel, Primaria Municipiului Bacau a trebuit sa scape de 316 angajati. Cei mai multi dintre ei au fost insa referenti si consilieri. Conform ordonantei, din 1.015 functionari, câti erau inainte, au ramas 698. Cu unul mai putin de limita maxima prevazuta de lege, adica 699. Noua organigrama a fost aprobata prin Hotarârea de Consiliu Local nr. 265 din data de 06 august 2010. Din cei 698 de functionari, 169 ocupa functii publice. Numarul total de angajati contractuali se ridica la 526. Un numar mai mult decât suficient, ar spune unii dintre noi, pentru ca treburile administrative sa mearga ca pe roate.
Secretomania, conditie obligatorie pentru a ocupa o functie
Dar, multi dintre sefii de directii se comporta ca niste mici divinitati. Secretomania si lipsa de comunicare sunt ridicate la rang de cinste in unele departamente. Unul dintre acestea este Serviciul Public de Asistenta Sociala Bacau. Directorul este aproape imposibil de gasit. Când reusesti sa dai de el, este lapidar. Când nu… este la Primarie. “Va rog sa-mi trimiteti pe mail de ce informatii aveti nevoie, iar in cursul zilei de astazi sau mâine cel târziu, veti avea raspunsul”. Asa am si facut. Raspunsul cred ca s-a pierdut insa pe undeva prin spatiul virtual. Site-ul SPAS este si el destul de zgârcit in informatii. Spre exemplu: in ciuda faptului ca organigrama Primariei a fost modificata inca din luna august, informatiile postate sunt din anul 2009. Astfel, in anexa nr.1, la hotarâre (n.r. – fara numar si data; este mentional doar anul in care ea a fost data, adica 2009. Am putea crede chiar ca hotarârea cu pricina nici nu exista), numarul celor care lucreaza la birouri este de 139. Tot in aceeasi organigrama este mentionat si faptul ca 16 persoane fac parte din conducere, 110 reprezinta personalul de executie, 13 sunt angajati ca personal de deservire.) Noi ce sa mai intelegem? S-au facut sau nu s-au facut concedieri la nivelul directiilor subordonate Primariei? Sunt mentionate insa câteva informatii suplimentare. “Un rol major in atingerea obiectivelor propuse il reprezinta personalul specializat in a carui competenta intra asigurarea de servicii de calitate, având stabilite atributii bine definite in acest sens. La data de 11.06.2010, personalul activ al S.P.A.S. este reprezentat de: 92 salariati din aparatul propriu, 16 asistenti maternali sI 532 asistenti personali”. Se face si mentiunea ca cifrele pot varia de la o luna la alta, in functie de necesitati si/sau solicitari. Cam atât. Si asta in conditiile in care transparenta institutiilor deconcentrate ale statului este la mare pret.
Colectare selectiva deficitara
Un alt serviciu de o importanta covârsitoare este cel de Salubritate si Spatii Verzi. Cu 350 de angajati (numarul celor ramasi dupa disponibilizari) care au un salariu mediu net de 500 de lei, acest departament ar trebui sa se ocupe de tot ceea ce inseamna curatenie, amenajare spatii verzi, colectarea deseurilor. Si daca la primele doua (curatenie si amenajare spatii verzi) mai putem trece cu vedera deficientele, deseurile, indiferent de natural lor, nu pot fi ignorate. Colectarea selectiva a deseurilor este unul dintre punctele nevralgice. “Am schimbat containerele in 18 puncte din oras. In aceste locatii s-au montat containere-clopot. Activitatea va continua in functie si de ritmul in care le primeste operatorul”, ne-a declarat Viorica Marcu, director Serviciul de Salubritate si Spatii Verzi. Problema este insa alta. Daca de colectat deseurile se colecteaza, nu prea au unde sa le depoziteze. Groapa ecologica nu este inca data in folosinta, desi acest lucru trebuia sa se faca de ceva vreme. “Groapa ecologica este finalizata, iar in cel mai scurt timp vor incepe probele. Gunoiul de aici va fi colectat din Bacau si alte 22 de localitati. Tariful va fi stabilit de catre Consiliul Local in functie de conditii: distanta, populatie, tipul de container”, a mai spus Viorica Marcu.
Reamenajare cu probleme
Aceasta nu este singura problema legata de deseuri pe care o are Municipiul Bacau. Zona cuprinsa intre Casa Albastra, Sala Sporturilor si Bazinul de Inot este in plin proces de amenajare. Pâna aici, toate bune si frumoase. Numai ca acolo a luat fiinta o adevarata groapa de gunoi. “Terenul este proprietate privata, iar proprietarul si-a dat acordul pentru depozitarea temporara a gunoiului de catre firma care executa amenajarea peisagistica. Daca nu ar fi facut acest lucru, cel putin doua masini ar fi trebuit sa nu mai lucreze si sa transporte gunoiul”, a opinat sefa de la Spatii Verzi. Numai ca, pe lânga gunoiul depozitat de firma, bacauanii au crezut de cuviinta ca este bine sa faca si ei acelasi lucru. Parcul Olimpic din Bacau este construit de societatea Garden Center Grup, detinuta de aceleasI persoane care au in proprietate firma Eco Horticultura,firma care a amenajat si Parcul Catedralei. Contractul privind amenajarea Parcului Olimpic se cifreaza la suma de 1.580.000 lei. De acesti bani se vor planta 500 de arbori, 1000 de arbusti, se va construi o fântâna arteziana si se va reamenaja intreaga zona. Problema este insa termenul de finalizare. “Parcul ar trebui sa fie gata in luna decembrie 2010. Contractul de executie a fost pentru 3 luni”, a afirmat Viorica Marcu. La vremea respectiva, unul dintre viceprimarii Bacaului declara insa altceva. “Nu este o lucrare foarte mare. Au timp sa o faca. Daca se tin de treaba, in mai-iunie 2011 Parcul Olimpic ar putea fi inaugurat”, spunea atunci Dragos Luchian, viceprimar. Si toata aceasta bulibaseala se petrece sub ochii nostrii.
Directia de Drumuri Publice, asfaltari de mântuiala
La Directia de Drumuri Publice a Primariei Municipiului Bacau sunt angajate 33 de persoane, dintre care patru au functii de conducere. Directorul executiv este Florin Mateuta. Tot in aceeasi Directie de Drumuri Publice mai exista si Sectia Siguranta Circulatiei cu 12 angajati si un sef. Subordonata acestui Serviciu este Atelierul Mecanic pentru interventii rapide, la care lucreaza alte sapte persoane. Acestea sunt trei compartimente despre care multi bacauani nici nu au auzit. In ceea ce priveste activitatea desfasurata de catre Directia de Drumuri Publice nu se poate vorbi prea mult. Situatia in care se afla drumurile municipale lasa de dorit. La sfârsitul acestei veri, primaria a demarat programul "marea asfaltare", ce nu a avut rezultatul scontat. Traficul din Bacau a fost dat peste cap câteva saptamâni bune, din cauza lucrarilor care s-au desfasurat cu viteza melcului. Haosul a inceput initial in partea de nord ca orasului. Strazi importante precum Stefan cel Mare, 22 Decembrie sau Prelungirea Bradului, dar si cele dintre blocuri au fost decapate de catre lucratorii firmei de asfaltare si pret de câteva saptamâni acestea au fost lasate asa, fara a fi acoperite. Lucrarile au continuat si s-au extins in aproape toate zonele centrale din Bacau. Mult timp insa strazile nu au avut marcaje rutiere, inclusiv treceri de pietoni in preajma scolilor. Dupa câteva luni de la finalizarea programului de reabilitare a strazilor, acestea incep deja sa se deterioreze. Motivul? Asfaltarile s-au facut fara simt de raspundere. Stratul de uzura turnat are doar câtiva centimetri, iar calitatea covorului asfaltic nu este cea mai buna. La inceputul anului 2010, reprezentantii primariei s-au laudat cu lucrarile efectuate anul trecut. “In anul 2009, investitiile in infrastructura rutiera din municipiul Bacau au insumat peste 200 de miliarde de lei vechi, concretizati in modernizarea in proportie de 90% a 14 strazi din cartierele periferice, amenajarea a patru sensuri giratorii si reparatii si reparatii curente pentru strazile asfaltate, precum si pentru trotuare, alei, parcari si marcaje rutiere”, declara in urma cu câteva luni Ionut Tomescu, purtator de cuvânt al Primariei Bacau. Aceste informatii le-am obtinut când purtatorul de cuvânt al Primariei Bacau mai oferea declaratii presei.
Bulevard uitat de autoritati
Apartin de municipiul Bacau, platesc anual darile la bugetul local si cu toate acestea traiesc intr-o zona parca uitata de municipalitate. Vorbim despre locuitorii de pe Bulevardul Vasile Pârvan, din cartierul CFR. O artera rutiera principala, tranzitata zilnic de sute de masini, a trecut in ultimii trei ani prin mai multe reabilitari, insa arata mai rau ca niciodata. Strada a devenit impracticabila din cauza unor guri de canal suprainaltate, lasate asa de constructorul care a lucrat la sistemul de canalizare. Desi in octombrie 2007 au fost demarate lucrarile, nici acum nu au fost finalizate. Initial s-a turnat un prim strat de asfalt si au fost inlocuite bordurile. Imediat dupa aceea, lucrarea a stagnat. Au trecut câteva luni bune de atunci si nimic nu mai misca pe Vasile Pârvan. Cel de-al doilea strat de asfalt, cel de uzura, care trebuia turnat ulterior, nu a mai fost pus. Valoarea proiectului este de aproximativ 3 milioane de euro. Termenul de finalizare era 16 aprilie 2009.
O noua strada in centrul Bacaului
Municipiul nostru duce lipsa de spatii verzi si de parcari. Cu toate acestea, in centrul orasului se construieste o noua strada menita sa fluidizeze traficul. Este vorba despre deja cunoscuta strapungere a strazilor Mihai Viteazu si 9 Mai. Multi bacauani nu vad cu ochi buni acest proiect. Pentru a demara lucrarile a fost nevoie ca trei copaci sa fie taiati. In acest caz, am dat piept cu refuzul directorului Mateuta de a da amanunte despre proiect. Acesta declara atunci ca nu este purtator de cuvânt sI, mai mult, nu primeste bani in plus pentru a da declaratii. "Imi pare rau, dar chiar nu va pot oferi niciun fel de informatii. Purtatorul de cuvânt al primariei poate face acest lucru. In fisa postului pe care o am, nu este trecuta o asemenea atributie. Când voi primi bani in plus pentru asta, va voi da si aceste informatii", a declarat Florin Mateuta, seful Directiei Drumuri Publice, Primaria Municipiului Bacau. Proiectul a demarat la sfârsitul lunii august si ar trebui finalizat in aceasta luna, conform declaratiilor date de catre reprezentantii primariei inainte de inceperea lucrarilor. "Proiectul are efecte benefice asupra fluentizarii traficului rutier intr-una din zonele cele mai aglomerate din municipiul Bacau. Se va amenaja o cale de acces auto cu o latime de 7 metri si o lungime de 300 de metri pe care se va circula pe un singur sens, se vor amenaja trotuare pavate. Se vor executa lucrari de inlocuire a retelelor de apa si de canalizare, camine de vizitare. Valoarea investitiei este de 590.000 lei noi. Termenul de finalizare a proiectului este luna noiembrie 2010", a declarat Ionut Tomescu, purtator de cuvânt Primaria Municipiului Bacau. In acest moment lucrarile nu sunt nicidecum aproape de finalizare. Daca vremea se va inrautati, cu siguranta noua strada va fi finalizata abia anul viitor.
Iluminat Public doar pe hârtie
Tot in cadrul Directiei de Drumuri Publice este Serviciul Drumuri, Retele si Iluminat. Aici lucreaza 12 angajati, in frunte cu seful de departament, Toader Otetea. Calitatea iluminatului public din municipiul Bacau nu este nici pe departe cea mai buna. Din punctul de vedere al administratiei locale, vinovata pentru situatia Bacaului la acest capitol este societatea E-On. Desi anual, primaria cheltuieste sume mari pentru achizitionarea de corpuri noi de iluminat, aceste investitii nu se observa si pe strazile din oras. Zone intregi zac in bezna in fiecare noapte. Din pacate, conducerea acestui serviciu se spala pe mâini de problema. Atributiile lui Otetea si ale angajatilor sai constau in schimbarea becurilor defecte si cam atât. Asta pentru ca stâlpii de iluminat apartin societatii de electricitate. Cu toate ca E-On este proprietar, primaria Bacau este beneficiarul serviciului oferit de societate. Administratia locala este direct responsabila de calitatea iluminatului public. De cealalta parte, E-On-ul este dispus sa vânda stâlpii primariei Bacau. "Sistemele de iluminat aflate in proprietatea unor persoane juridice de drept privat (i.e. – E.ON, n.r.) vor fi transferate cu justa despagubire autoritatilor administratiei publice locale. Data fiind solicitarea Primariei Bacau de preluare a instalatiilor de iluminat, urmeaza etapa negocierii valorii instalatiilor de iluminat public si a conditiilor de vânzare-cumparare intre reprezentantii E.ON Moldova Distributie SA si ai Primariei Bacau, dupa care se va proceda la incheierea contractului de vânzare-cumparare a instalatiilor de iluminat public", a declarat Sorin Munteanu, purtator de cuvânt E-On Moldova.
Refuza dialogul
In ceea ce-l priveste pe directorul Florin Mateuta, acesta refuza clar orice discutie cu reprezentantii mess-media, cel putin cu redactorii cotidianului Desteptarea. Intrebat despre activitatea pe anul 2010 a Directiei de Drumuri Publice, acesta a refuzat sa dea declaratii. "Orice informatie v-o dau prin purtatorul de cuvânt al primariei", a declarat Mateuta. Acelasi raspuns l-am primit si din partea lui Toader Otetea. Nici acesta nu a vrut sa ofere niciun fel de declaratie. De cealalta parte, purtatorul de cuvânt al Primariei Municipiului Bacau este de partea legii. Pentru orice informatie legata de activitatile desfasurate de primarie, este nevoie de o solicitare in scris, conform legii 544. Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda în scris la solicitarea de informatii de interes public în termen de 10 zile sau, dupa caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitarii. Astfel, nu am putut obtine niciun fel de amanunt legat de activitatea celor doua servicii din cadrul Primariei Municipiului Bacau.
Alexandra Zaharia
Sânziana Filimon