duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4950

Drepturi egale pentru toti salariatii

Munca temporara, reglementata conform normelor europene

La autorizarea agentului de munca temporara vor fi impuse conditii foarte dure. Salariatul temporar va avea aceleasi drepturi ca angajatul cu contract individual de munca pe durata nedeterminata ori determinata. Abaterile de la noile reglementari savarsite de catre agentul de munca temporara vor fi sanctionate aspru.

Munca temporara desfasurata printr-un agent va fi reglementata si printr-o hotarare de guvern, proiectul acesteia fiind afisat deja pe site-ul Ministerului Muncii. Alaturi de noul Cod al Muncii, hotararea vine sa revizuiasca institutia agentului de munca temporara, existenta inca din 2003, in conformitate cu normele europene. Vor fi eliminate astfel orice restrictii sau interdictii in utilizarea unor angajati printr-un agent de munca temporara. Autorizarea unui astfel de agent se va face de catre Ministerul Muncii la propunerea Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM). Cererea si dosarul se depun la aceasta. Solicitantul autorizatiei trebuie sa fie constituit potrivit legii si sa aiba prevazut in actul constitutiv ca obiect principal de activitate contractarea pe baze temporare a personalului. Totodata, nu trebuie sa inregistreze debite la bugetele de stat sau la cele locale si nu trebuie sa figureze in evidentele cazierului fiscal cu fapte sanctionate de reglementarile financiare, vamale, precum si de cele care privesc disciplina financiara. Practic, nu trebuie sa aiba sanctiuni in ultimele 24 de luni. Dar nu numai atat. El trebuie sa depuna o garantie financiara intr-un cont bancar, care sa acopere contravaloarea a 40 de salarii minime brute pe economie, si nu a 25, ca in prezent, la care se adauga contributiile datorate la bugetul asigurarilor sociale de stat, de somaj si de sanatate. Tariful de autorizare sau de prelungire a acesteia este de trei salarii medii brute pe economie, suma nefiind restituita in cazul in care agentul nu indeplineste conditiile si nu obtine autorizatia.

Salariul, cel putin cel minim pe economie

Agentul va incheia un contract de munca temporara, in scris, cu salariatul, contract care va contine toate elementele prevazute de Codul Muncii. Aceasta inseamna ca va avea aceleasi clauze ca orice contract individual de munca. Persoana angajata va fi pusa de catre agent la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia. Pentru fiecare misiune temporara se va incheia un nou contract. Misiunea de munca temporara nu poate fi pe o perioada mai mare de 24 de luni, integral. Pe perioade succesive se poate prelungi pana la 36 de luni. Salariul brut acordat salariatului temporar nu va fi mai mic decat nivelul celui minim pe economie. Mai mult decat atat, salariatul temporar se va bucura de toate drepturile valabile pentru angajatii utilizatorului. Agentul va avea obligatia sa inscrie fiecare contract intr-un registru de evidenta a salariatilor, ca orice angajator. La randul lui utilizatorul va trebui sa-i informeze pe salariatii temporari cu privire la toate posturile vacante existente, prin afisarea intr-un loc accesibil, unde lista poate fi vazuta si de catre angajatii lui cu contract individual de munca pe durata nedeterminata ori determinata. In acelasi timp, utilizatorul are obligatia sa-i asigure salariatului temporar posibilitatea sa urmeze cursurile de pregatire profesionala organizate pentru angajatii lui si sa beneficieze de instructajul in domeniul sanatatii si securitatii in munca.

Peste 40 de agenti, in judet

In prezent, cei care folosesc salariati temporari au obligatia doar sa declare acest lucru la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM). "Ei s-au inscris in evidentele noastre, dar nu au obligatia sa solicite autorizarea de la noi (si nici de la AJOFM – n.n.), ne-a spus Cristian Cucuian, inspectorul sef al ITM Bacau. Periodic depun si situatia cu persoanele pe care le-au angajat temporar. Toate societatile acestea trimit forta de munca in strainatate." Pentru ca, in prezent, nu este reglementata riguros si nu sunt prevazute sanctiuni drastice, unii asa-zisi agenti au pacalit si pacalesc multe persoane care isi doresc sa plece la munca in strainatate. Pentru a le feri de aceste riscuri, ITM Bacau a publicat pe site-ul lui lista cu agentii care angajeaza persoane pentru a le trimite la lucru in strainatate. In judet sunt nu mai putin de 44 firme care au acest obiect de activitate, 29 fiind in Bacau si 4 in Onesti. Dupa adoptarea noilor reglementari si ele vor trebui sa se conformeze acestora. Altfel vor suporta sanctiuni destul de dure. Lipsa autorizatiei de functionare ii va costa pe cei depistati o amenda intre 10.000 si 30.000 de lei. Neinregistrarea in registrul de evidenta a contractelor de munca temporara, precum si alte abateri se vor sanctiona cu amenda intre 2.000 si 3.000 lei. Identificarea unui numar de pana la cinci persoane fara contract de munca temporara se va sanctiona cu amenda de 10.000-20.000 lei de fiecare caz.
Elena Tintaru

Dubla sarbatoare la Barati

    Crestinii din intreaga lume au sarbatorit ieri Rusaliile sau Pogorarea Duhului Sfant. Credinciosii bacauani au participat cu mic, cu mare la slujba de Rusalii. Pentru credinciosii romano-catolici, aceasta sarbatoare a avut ca punct central Biserica din Barati, care poarta hramul “Coborarea Duhului Sfant”. Credinciosii din toate parohiile din oras si nu numai au mers in pelerinaj la Barati, unde s-au reunit in rugaciune si cant inchinate Duhului Sfant, atat sambata, cat si duminica. Sfanta Litughie solemna de celebrare a hramului Bisericii din Barati a avut loc duminica, de la ora 11. Un sobor de preoti s-a rugat pentru credinciosi, in ziua in care a luat fiinta Biserica. Pentru ca in Biserica Romano-Catolica anul 2011 este anul familiei crestine, rugaciunile inaltate Duhului Sfant au fost tocmai pentru familiile crestine care au nevoie de ajutorul Duhului Sfant in toate incercarile vietii.

    Sarbatoare si la Ghimes-Faget

    Alte cateva mii de pelerini au participat la sarbatoarea Rusaliilor in localitatea Ghimes-Faget. Pelerinii maghiari au vizitat cu aceasta ocazie si fosta granita a Imperiului Austro-Ungar, cunoscuta ca “Granita de 1.000 de ani”. Credinciosii ortodocsi au participat in schimb la slujba celebrata de IPS Ioachim Bacauanul, arhiepiscopul vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului. Pentru a asigura linistea si ordinea la toate manifestarile prilejuite de Rusalii, peste 1.000 de politisti si jandarmi au fost trimisi in intreg judetul.
    Andreea Gavrila

    Tensiuni in Asociatia Crizantema

      Locatarii lupta fara succes pentru drepturile lor

      Mai multi locatari din blocul 24 de pe strada Stadionului sunt „la cutite” cu asociatia de proprietari din care fac parte. Impartirea consumului de apa calda si a celui de energie electrica pentru lift este principala nemultumire a locatarilor.

      „Asociatia 43 Crizantema ne face greutati, in sensul ca ne obliga sa platim apa calda, chiar daca nu consumam nicio picatura, ne-a declarat Ion Tunaru, unul dintre proprietarii apartamentelor din acest bloc. Mai suntem doar trei familii fara centrala termica proprie in bloc. Din acestea doar una consuma apa calda, insa factura care vine de la CET se imparte la toti cei care nu sunt inca debransati.” Celalalt proprietar care plateste apa calda de la CET fara sa o foloseasca este Emilian Untea. „Nu mi se pare normal sa platim toti pentru consumul unuia singur. Apometrele noastre arata consum zero. Vecinul care se foloseste de apa de la CET este taxat in pausal, iar diferenta se imparte pe noi, cei care nu deschidem deloc robinetele. Asociatia ne acuza ca furam apa. Este calomnie si ma voi adresa instantei daca nu se rezolva problema.” Locatarii sustin ca au solicitat conducerii asociatiei sa verifice apometrele din aparatamentele bransate inca la CET, dar ca administratorul si presedintele nu au dat curs cererii.

      Trebuie doar putina vointa

      Administratorul Asociatiei de proprietari 43 „Crizantema” ne-a declarat ca asteapta o solicitare scrisa de la locatari pentru verificarea apometrelor de apa calda din bloc. „Se banuieste ca sunt proprietari care si-au debransat apartamentele de la CET, dar nu au taiat si tevile de apa calda, explica administratorul Cristina Gavrila. Este posibil ca de aici sa apara consumul mare de apa calda. Potrivit unei hotarari de consiliu local, eu impart consumul la toate cele trei apartamente, atata timp cat doi dintre proprietari nu declara nimic de pe apometre.” Verificarea consumului inregistrat de apometre nu este doar un drept al asociatiei de proprietari, ci chiar o obligatie a administratorului. Nu este nevoie de o sesizare in acest sens. Pentru a inlatura orice suspiciuni, se poate forma o comisie de verificare, care sa incheie proces verbal in fiecare apartament. In ceea ce-i priveste pe proprietarii apartamentelor debransate, acestia sunt obligati, cu un preaviz de 5 zile, sa permita accesul reprezentantilor asociatiei pentru verificarea instalatiilor comune ale blocului.

      Dus cu vorba

      Dar problema repartizarii consumului de apa calda nu este singura care genereaza tensiuni in asociatie. Modul de impartire a consumului de energie electrica ii nemultumeste pe locatarii de la parter si de la primul etaj. Bogdan Dutu este unul dintre reclamanti. „Eu nu folosesc deloc liftul, ne-a declarat acesta. Legea prevede ca pot fi scutit de plata energiei electrice folosite pentru lift. Locuiesc de un an si jumatate in bloc, iar cand am cerut sa fiu scos de la plata mi s-a spus sa astept adunarea generala, pentru ca aceasta sa aprobe cererea mea. Am asteptat. Anul acesta, in adunarea generala cenzorul mi-a spus sa aduc semnaturi de la vecini, care sa confirme ca eu nu folosesc liftul.” Locatarul s-a conformat. Cand s-a prezentat la sociatie cu tabelul i s-a spus ca trebuie sa astepte adunarea general viitoare. „Adica inca un an, spune nemultumit Bogdan Dutu. Este bataie de joc.” Administratorul sustine insa ca locatarii prezenti la adunarea generala nu au fost de acord cu scutirea „fiindca exista un uscator la etajul 10 (cei de la parter spun ca nu-l folosesc, n.r.), iar nepotul unuia dintre ei urca la 9 intr-o veselie la viitoarea lui sotie.” Administratorul asociatiei mai spune ca neintelegerile din bloc sunt vechi si generate de pretentiile unor proprietari asupra terenului din jur si a iesirii pentru evacuarea gunoiului. Conducerea asociatiei evita sa intervina in conflict, desi tot ceea ce priveste spatiul comun ar trebui sa o priveasca.
      Doina Mincu

      AFACERI „in familie”: „CARACATITA” de la Podu Turcului „PATRONEAZA” Valea Zeletinului

        Doua rapoarte de control intocmite de inspectorii Camerei de Conturi Bacau atesta ca in comuna Podu Turcului neregulile administrative se tin lant. La fel si modul ilegal in care primaria cheltuie banul public. „Morisca” de la Podu Turcului se invarte in jurul unor societati locale patronate de trei afaceristi cu conexiuni in mediul politic bacauan. Informatiile prezente in rapoartele Camerei de Conturi sunt confirmate inclusiv de doi fosti consilieri locali, epurati – sustin ei – din forul decizional local in baza unor comenzi politice.

        Comuna Podu Turcului pare sa fi devenit un focar de clientelism politic care s-a extins asupra intregii vai a Zeletinului. Controale repetate efectuate de Camera de Conturi Bacau in ultimii doi ani au dezvaluit mai multe nereguli in gestionarea banului public de catre primaria Podu Turcului. Relatiile clientelare graviteaza, potrivit datelor consemnate in Raportul de control al Camerei de Conturi, in jurul mai multor societati controlate de trei afaceristi locali cu conexiuni in mediul politic din judetul Bacau: Gigel Avornicitei (foto), Gelu Ciorova, respectiv Dan Spulber. Primul, fara inregimentare politica oficiala, pare a fi un protejat al conducerii primariei; al doilea este seful organizatiei PSD Podu Turcului, in timp ce al treilea este proprietarul unei firme de constructii – Dasricom – care a renovat majoritatea scolilor din comunele de pe Valea Zeletinului in timpul guvernarii Tariceanu, fiind vazut drept un finantator local al PNL.

        Chiosc ilegal, inexistent in acte

        In noiembrie 2010, inspectorii Camerei au realizat un audit la primaria Podu Turcului care a evidentiat faptul ca unitatea administrativ teritoriala a omis sa perceapa chirie sau sa concesioneze un spatiu aflat in curtea Grupului Scolar „Alexandru Vlahuta”, spatiu in care una dintre societatile lui Avornicitei – Gimvox SRL – desfasoara activitati comerciale de mai mult timp. In urma scandalului de coruptie de la Bacalaureatul din vara lui 2010, unitatea scolara are o noua conducere. Reprezentantii acesteia au recunoscut ca spatiul comercial este ilegal construit, dar ca nu mai pot face nimic pentru a-l demola. „Chioscul a fost construit in 2009. Domnul Topa (n.r. – Dumitru Topa) era pe atunci director. Noi nu putem decide pentru ca pamantul si chioscul sunt ale primariei. Sigur, chioscul e ilegal dar noi nu putem lua decizia de a-l demola”, a declarat directorul Carmen Vrabie. Neregulile nu se opresc, insa, aici. O alta societate patronata de Avornicitei, Giga Construct SRL, ar fi primit – conform Raportului de control al Camerei de Conturi – sume nelegale de la primarie in contul unor lucrari care nu au putut fi justificate in totalitate. Intr-o situatie similara s-a aflat si firma Gelu Construct SRL, aceasta din urma apartinand sefului PSD Podu Turcului, Gelu Ciorova zis si „Gelibo”.

        Imobil instrainat catre sotia sefului PSD

        In septembrie 2009, Consiliul Local Podu Turcului a aprobat vanzarea unui grajd de 800 metri patrati si a terenului aferent acestuia (aproximativ 1400 metri patrati) catre Liliana Ciorova, sotia sefului PSD Podu Turcului. Pretul la care s-a efectuat vanzarea – 1549 RON – este, conform Raportului de control al Camerei de Conturi, mult sub valoarea reala a imobilului instrainat de CL Podu Turcului (acesta a fost vandut la o suma egala cu 10 la suta din valoarea de inventar a imobilului). Potrivit Raportului de audit, pana in mai 2008, Liliana Ciorova a primit in folosinta gratuita imobilul de la primarie, un contract de vanzare – cumparare fiind semnat de cele doua parti abia in toamna lui 2009. Intre cele doua intervale, sustin inspectorii Camerei, comuna Podu Turcului ar fi fost prejudiciata cu suma de peste 31.000 RON, valoare rezultata din impozitul pe teren neincasat de primarie pe o perioada de aproape un an si jumatate, intre mai 2008 si septembrie 2009.

        Au primit bani cu nemiluita

        Saracia in care se zbate Valea Zeletinului pare sa-i lase indiferenti pe afaceristii amintiti anterior. Acestia prospera in baza relatiilor bune dezvoltate cu primaria Podu Turcului. Giga Construct, apartinand lui Gigel Avornicitei, s-a ocupat de construirea mai multor podete in satele din comuna, in timp ce Gelu Construct, firma lui Gelu „Gelibo” Ciorova a balastat mai multe drumuri comunale. Un exemplu elocvent cu privire la modul in care a operat firma pesedistului este balastarea drumului comunal din satul Sarbi, lucrare evaluata la 64.604 RON. Cantitatea de balast intinsa, fizic, pe drumul comunal nu este cea existenta in situatia de lucrari, fapt confirmat chiar de dirigintele de santier. Aceeasi firma s-a ocupat si de realizarea unei instalatii de incalzire la caminul cultural si biblioteca existente in comuna, lucrari pentru care primaria a decontat in plus suma de 5610 RON, preturile cu care s-au achizitionat instalatiile termice fiind umflate nejustificat.
        Cea de-a treia societate evidentiata in Raportul Camerei de Conturi – Dasricom SRL – s-a ocupat de bransarea la reteaua de apa potabila a comunei a unor consumatori individuali. Valoarea contractului a fost de 553.364 RON, iar in decembrie 2009 primaria a decontat firmei Dasricom suma de 233.390 RON. Verificarile efectuate de inspectorii Camerei de Conturi au evidentiat ca proiectul initial prevedea realizarea a 380 bransamente, din care Dasricom a efectuat 323. Dintre acestea, doar 283 au fost insotite de procese verbale de confirmare din partea beneficiarilor. Firma apartine afaceristului Dan Spulber, un apropiat al cercurilor PNL. In timpul guvernarii Tariceanu, Dasricom a renovat cea mai mare parte a scolilor de pe Valea Zeletinului. Firma a cunoscut o ascensiune fulminanta si se va ocupa, intre altele, de pavoazarea centrului municipiului Bacau, contra unei sume peste 2 milioane RON.

        Consilieri locali epurati politic confirma „descoperirile” Camerei de Conturi
        Haosul administrativ evidentiat in Raportul Camerei de Conturi Bacau a fost confirmat si de doi fosti consilieri locali din comuna Podu Turcului. Stefan Grigoras si Catalin Sachelaru au fost, pana la jumatatea lunii mai, alesi locali din partea Partidului Ecologist Roman (PER). In urma sedintei CL din 17 mai, cei doi si-au pierdut sprijinul politic si au fost epurati. Fostii consilieri sustin ca in comuna domneste o atmosfera de teroare, intretinuta inclusiv de amenintarile proferate de grupul de afaceristi cu care primaria intretine relatii contractuale. „Deranjam. Nu votam ce trebuia si cand trebuia. |sta e adevarul. Pe deasupra le mai si reprosam ce fac. Puneam intrebari ce se face cu banul public si mi se raspunea «nu-i treaba ta». Pai, atunci, care mai e treaba mea? Am fost eliminat ca nu votam ce le convenea lor sa votez. A fost o motivatie aberanta, ca as fi trecut la alt partid. N-am primit o explicatie foarte clara. Pur si simplu m-am trezit inlaturat”, a comentat Grigoras, care a recunoscut ca s-au facut presiuni asupra lui pentru a vota instrainarea grajdului de la Balanesti catre sotia lui Gelu Ciorova. De cealalta parte, Catalin Sachelaru a afirmat ca cei trei afaceristi au recurs, nu o data, la ameninitari directe. „De 20 de ani se practica metode de intimidare in aceasta comuna. Oamenii s-au saturat, nu vorbesc si le e teama. Spun «de ce sa vorbesc ca oricum nu se intampla nimic». Ma dau de exemplu pe mine, ca daca am vorbit m-au dat afara din consiliu. «De ce sa vorbesc, Sachelaru a vorbit si uite ce a patit», asa spun. Cum vorbesti, se unesc acesti interlopi locali, ca eu asa le spun, si te elimina”, a dezvaluit el. Cei doi alesi au fost inlocuiti in CL Podu Turcului de doi supleanti dubiosi nominalizati de PER: unul dintre ei este sofer in cadrul firmei Gimvox, patronata de Avornicitei; celalalt este profesorul Liviu Balan, inculpat in dosarul mitei de la Bacalaureatul 2010 organizat la Grupul Scolar „Alexandru Vlahuta”.

        „Nu discutam probleme de-astea prin telefon”

        Conducerea primariei Podu Turcului afirma ca la mijloc ar fi vorba despre mai multe neintelegeri si ca acestea urmeaza sa fie solutionate de catre CL la sedinta din iunie. „Nu stiu de unde aveti acel raport. Care e problema? Alea le rezolvam. Noi am facut sedinta de consiliu, consilierii n-au aprobat. Eu ce sa le fac, daca consilierii nu aproba? Dar astea nu le putem discuta prin telefon. Puteti veni in comuna si discutam pe documente”, ne-a indemnat Gabriela Iacobescu, primarul comunei Podu Turcului. O echipa a Desteptarii s-a aflat in localitate joi, insa – conform secretarei – Iacobescu ar fi fost plecata cu treburi in Bacau. Primarita a mai spus ca in sedinta CL Podu Turcului din iunie vor fi clarificate mai multe probleme, intre care si cea privind chioscul ilegal din curtea Grupului Scolar „Alexandru Vlahuta”. „Nu am facut eu chioscul, nu este de pe vremea mea. Nu pot sa raspund eu in numele altora”, a conchis Iacobescu, nu inainte de a lansa o invitatie „calduroasa” de a revizita comuna.
        Un ton la fel de suspicios a avut si Gelu Ciorova, seful organizatiei PSD din comuna. Acesta a refuzat dialogul, pretextand ca nu crede ca este contactat de ziaristi. „Nu discutam prin telefon astfel de intrebari. Cand ne gasim la Bacau vorbim. Prin telefon, eu nu stiu cine-i si nu discut probleme de astea. Eu nu stiu cine sunteti, cine ma suna, nu discutam. Sa traiti, o zi buna”, a spus Ciorova.

        Reprezentantii Camerei de Conturi Bacau au declarat pentru cotidianul Desteptarea ca datele rezultate in urma ultimului control efectuat la Podu Turcului sunt inca in curs de valorificare si ca din acest motiv nu pot face declaratii. „Acele documente nu au inca un caracter public. Sunt in curs de valorificare. Din cate stiu, cei de la primaria Podu Turcului au termen pana la 31 august sa remedieze problemele evidentiate. Daca nu vor face ce-am dispus, noi nu putem face decat sesizare penala. Sesizarea o vom face la Bucuresti si ea va fi analizata in plenul Curtii de Conturi. Mai mult nu am ce sa comentez”, a declarat Costel Gherasim, seful Camerei de Conturi Bacau.
        Conform Deciziei nr. 6 din 8 aprilie 2011, Camera de Conturi a cerut primariei Podu Turcului sa ia mai multe masuri pentru remedierea a 13 probleme privitoare la cheltuirea banului public. Termenul pentru indeplinirea cerintelor a fost fixat de Camera la 31 august. Masurile vizeaza, in principal, verificarea mai multor plati efectuate de primarie catre diverse firme prestatoare de servicii.
        Lucian Bogdanel

        AVERTIZARE HIDROLOGICA: Coduri ROSU, PORTOCALIU si GALBEN de inundatii

          Hidrologii au instituit avertizare cod ROSU pe dou? râuri din Sibiu, cod GALBEN pe râurile Mure?, Olt, Bistri?a, Trotu?, Putna, Râmnicu S?rat, Buz?u ?i cod PORTOCALIU pe râurile Baraolt, Homorod, Covasna, Porumbacu, Topolog, Câr?i?oara ?i Avrig. Avertizarea este valabil? pân? sâmb?t?, la ora 18:00. Având în vedere situa?ia hidrologic? actual? ?i precipita?iile prognozate pentru urm?toarele 24 ore, se pot produce scurgeri importante pe versan?i, toren?i, pâraie ?i râuri necadastrate cu efect de inunda?ii locale ?i cre?teri de niveluri cu dep??iri ale cotelor de aten?ie, inunda?ie ?i pericol dup? cum urmeaz?:
          Cod GALBEN se instituie pe râurile din bazinele hidrografice Mure? superior ?i mijlociu – judetele Harghita, Mures, Sibiu si Alba, Olt superior ?i mijlociu – judetele Harghita, Covasna, Brasov, Bistri?a – judetele Suceava, Neamt, Bacau, Trotu? – judetele Harghita si Bacau, Putna – judetele Vrancea, Ramnicu S?rat – judetele Vrancea si Buzau, Buz?u – judetele Covasna ?i Buzau.
          Se instituie cod PORTOCALIU pe râurile Baraolt, Homorod, Covasna, Porumbacu, Topolog, Câr?i?oara, Avrig – judetele Covasna, Harghita, Sibiu, Valcea.
          Se instituie cod ROSU pe râurile Arpa?ul Mare ?i Arp??el – judetul Sibiu.
          Sursa: Realitatea.net

          Romana de azi: Romana, de Andrei si Ghita

            In 1971, cand a aparut „Culegerea de exercitii lexicale, fonetice, gramaticale si stilistice“ (Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 423 p., format B5), Mihail Andrei si Iulian Ghita, autorii, erau respectabili profesori in Bacau: primul, la Liceul Pedagogic, iar al doilea, inspector scolar. Cartea a fost un aliat de nadejde in primul rand pentru viitorii invatatori si educatoare si a izvorat, in buna parte, din continutul fiselor de lucru concepute pentru orele de limba romana. si astazi gasesc absolventi din anii ’70 care marturisesc ca au regasit in paginile cartii girate de Gh. Bulgar (unul dintre referenti) modelele de exercitii lingvistice din caietele lor de limba romana. Meritul evident al lucrarii este dat de preponderenta cerintelor privind nu atat cunoasterea limbii materne, cat „folosirea ei practica in comunicare“. De aceea verbele cele mai frecvente vizeaza creatia: construiti, verificati, elaborati, alcatuiti etc. Doar prima parte a lucrarii evalueaza cunostintele de limba romana, de la vocabular, la fonetica si de aici la gramatica, partea a doua (pp. 226-410) fiind rezervata stilisticii.
            Era pe atunci una dintre cele mai izbutite culegeri de exercitii de acest tip aparute la noi. Probabil, ultima corectura nu a mai fost verificata de autori. Astfel se explica titlul „Clasificarea fenomenelor: vocale, consoane, semivocale…“, in loc de „fonemelor“ (cartea a fost tiparita tocmai la Oradea). Ceva i s-a obiectat totusi lucrarii: absenta totala a informatiei teoretice. Asa se face ca in 1983, cei doi au dat la iveala o varianta mult imbunatatita nu sub raportul suplimentarii continutului, ci din punctul de vedere al structurarii. Mihail Andrei si Iulian Ghita sunt si astazi citati ca autori ai uneia dintre cele mai sintetice si mai unitare lucrari de limba romana. In doar 227 de pagini, se afla toata informatia lingvistica: probleme generale (istoria limbii romane, dialectologie, pragmatica), fonetica (de M. Andrei), lexicologia, morfologia (de I. Ghita), sintaxa, stilistica (M. Andrei) si compozitia (I. Ghita). In 1983, pe care l-am numit „anul filologiei romanesti“, au aparut si alte lucrari de profil, intre care cea a bacauanilor s-a detasat prin calitatile impuse de un manual cvasiuniversitar. Exercitiile propuse erau „indeosebi de autoverificare si de folosire creatoare a cunostintelor de limba“. lucrarea a primit avizul Comisiei de limba si literatura romana din cadrul ministerului de resort si i-a avut referenti pe Grigore Brancus si pe Sever Ursa.
            Dupa disparitia lui Mihail Andrei, Iulian Ghita a reluat, in 1996, la Editura „Corint“, cartea din 1971, combinata cu cea din 1983 si cu unele elemente originale, publicate de el in 1995, la E.D.P. – „Sinteze si exercitii lexicale, lingvistice si stilistice“. Titlul complet este „Limba romana – fonetica, lexicologie, morfosintaxa. Sinteze si exercitii“, de Mihail Andrei si Iulian Ghita.
            Primul nume era pus, in 1996, in chenar negru. Din 3 iunie 2011, si cel de-al doilea autor a trecut in lumea umbrelor. Le-au ramas, amandurora, cartile – in special primele doua -, dar si o amintire luminoasa revarsata de educatorii modelati exemplar de Mihail Andrei si de dascalii de romana indrumati cu tact si competenta de inspectorul Iulian Ghita.
            Ioan Danila

            Cateva locuri de munca in constructii

            Pentru saptamana viitoare, oferta de locuri de munca vacante a crescut. Daca anterior, in evidenta Agentiei Locale de Forta de Munca Bacau au fost 220 posturi libere, acum sunt 251. Au aparut si cateva posturi pentru somerii cu studii superioare. Totusi, in continuare, oferta este extrem de saraca, daca tinem cont de faptul ca in prezent sunt 15.000 de someri. Dintre acestia au cele mai mari sanse de angajare doar cei care au calificare in domeniul confectiilor de imbracaminte, dar someri cu o asemenea meserie nu mai sunt. Firme cu acest obiect de activitate cauta spre angajare 90 confectioneri, 5 cusatori piese din piele si inlocuitori, 10 croitori, 4 croitori din piele, 1 mecanic si 5 muncitori necalificati. In sfera serviciilor sunt disponibile 11 posturi de agent de vanzari, 10 de agent de asigurari, 3 de gestionar, 30 de operatori vanzari prin telefon si 5 de soferi de taxi. In constructii oferta consta in 8 locuri de dulgher, 4 de faiantar, 4 de fierar betonist, 7 de muncitor necalificat, 2 de rigipsar si 14 de zidar. In alte domenii sunt 2 posturi de contabil, 6 de lacatus mecanic, 7 de sudor cu flacara de gaze, 2 de tamplar mecanic la frezat si gaurit si 2 de tractorist. Pentru somerii cu studii superioare exista cate un loc de director vanzari, economist, inginer constructor, inginer mecanic, inginer tehnolog si jurist. (E. Tintaru)

            Badia Maric pleaca in Spania!

            In perioada 16-18 iunie 2011, in localitatea Leganes, din Spania, se desfasoara o interesanta manifestare interculturala, reunita sub genericul “Festival Intercultural Leganes Ciudad Abierta 2011”. Este pentru prima data cand comunitatea romanilor este invitata la un eveniment de o asemenea anvergura. Prin Asociatia Casa de Rumania Unida de Leganes, la Festival a fost invitat sa participe si pictorul naiv bacauan Ioan Maric, alaturi de sculptorul Stefan Grigoriu din Tg. Neamt. “Am raspuns invitatiei cu mare placere si sunt bucuros ca pot participa cu lucrari inspirate din lada de zestre a satului romanesc, unde sper, ca romanii de acolo, dar si spaniolii sa gaseasca o oaza de liniste sufleteasca”, ne-a spus Badia Maric. Recent “innobilat” cu Diploma de Excelenta si Medalia aniversara “75 de ani de la infiintarea Muzeului Satului “Dimitrie Gusti”, pictorul bacauan va lua cu el in Spania, pe langa lucrarile selectate, si sevaletul, pentru demonstratii pe viu ale talentului lui inconfundabil. (G. Baltatescu)

            Marti se inchide trecerea peste calea ferata

              Incepand din data de 14 iunie, de la ora 7.30, pana pe 15 iunie, la ora 16.00, circulatia rutiera peste calea ferata de la Politie, de pe strada Tolstoi, va fi suspendata. Motivul il reprezinta lucrarile care se vor efectua la infrastructura SNCFR, in vederea largirii suprafetei de trecere de la doua la patru benzi. (A. Gavrila)

              Cereri pentru subventii la animale

              Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura primeste cereri pana pe 15 iunie pentru Plata Nationala Directa Complementara pentru sectorul zootehnie. Mai precis, pana la aceasta data, crescatorii de ovine si caprine pot depune solicitarile la centrele locale sau centrul judetean APIA Bacau pentru animalele din batatura. "Pana in acest moment am primit 250 de cereri, cu un efectiv de 25.000 de capete. Anul trecut, numarul cererilor a fost de 1.310, cu un efectiv de 140.000 de capete", a declarat Ioan Melinte, directorul APIA Bacau. Abia dupa centralizarea tuturor cererilor la nivel national se va stabili si cuantumul platii pe cap de animal. Anul trecut, subventia a fost de aproximativ 40 de lei pe cap de animal. (A. Gavrila)

              Spitalul Onesti cauta medici

                Spitalul Municipal Onesti se grabeste sa angajeze medici in specialitatile neurologie, psihiatrie si ortopedie-traumatologie. “Este imperios necesar sa gasim acesti specialisti pentru a organiza liniile de garda”, a explicat dr. Doru Androne, managerul spitalului onestean. Completarea liniilor de garda a fost un obiectiv pe care conducerea spitalului si l-a asumat pentru obtinerea gradului III de competenta la clasificarea care a avut loc la inceputul acestei luni. Daca nu va indeplini planul de conformare pana la sfarsitul lunii noiembrie, spitalul risca declasificarea. (D. Mincu)

                Inaugurare de camin cultural la Gaiceana

                Duminica, 12 iunie, Primaria Gaiceana inaugureaza noul amin cultural. Incepand cu ora 12 va avea loc sfintirea noului spatiu si un program cultural-artistic organizat in colaborare cu Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Bacau. Vor sustine momente artistice grupul vocal folcloric "Florile din Cucuieti", Ansamblul folcloric "Caraselul" din Gaiceana, Ansamblul "Busuiocul" din Bacau. Momentele de umor vor fi sustinute de Florin Zancescu, directorul centrului si Rares Draghici, profesor la Scoala Populara de Arte. Dupa-amiaza au loc o hora si discoteca. (A. Gavrila)

                Retete pentru pacienti omorati de… sistemul informatic

                  La Spitalul Judetean de Urgenta Bacau s-a finalizat verificarea retetelor pe care conducerea Casei Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS) Bacau le-a dat drept exemplu de prescrieri nejustificate. La inceputul acestei saptamani, reprezentantii institutiei au prezentat intr-o conferinta de presa rezultatul unui control la retete eliberate de medici de familie si de medici implicati in programele nationale de sanatate, mai exact cele de oncologie si diabet. Potrivit CJAS, au fost descoperite retete in valoare de 88.000 de lei eliberate pe numele unor pacienti decedati, cu CNP-uri gresite sau alte vicii de completare. Cele mai multe dintre acestea ar fi fost imputabile SJU Bacau. CJAS a cerut spitalului sa verifice situatia. “Am verificat reteta cu retete din cele eliberate pentru diabet, ne-a declarat Mirela Romanet, purtator de cuvant al SJU. A fost vorba despre 24 de retete. 99% sunt corecte. Este vina sistemului informatic al CJAS pentru aparentele nereguli.” Cea mai elocventa situatie pentru erorile de sistem este cea a unui pacient bolnav de diabet care apare in evidentele CJAS ca fiind decedat din… 11 ianuarie 2001. CJAS a “descoperit” 5 retete eliberate pe numele acestui bolnav in perioada verificata (anii 2008-2010). “De fapt, pacientul a decedat pe 11 ianuarie 2010, iar in 2009 chiar a fost internat in unitatea noastra”, a explicat purtatorul de cuvant al SJU. Medicilor li se pot imputa, in cateva cazuri, erori de completare a CNP-urilor sau, in cazul unor pacienti cu cancer, eliberarea unor retete pentru pacienti decedati, dar numai fiindca acestea s-au inmanat apartinatorilor unor bolnavi in faza terminala. Este posibil ca pacientii sa fi decedat, iar apartinatorii sa se fi prezentat la farmacie, ulterior, cu reteta si sa fi ridicat medicamentele pentru a le vinde. In acest caz, CJAS trebuie sa se indrepte impotriva imputernicitilor care au ridicat medicamentele din farmacii, nu impotriva medicilor prescriptori. Tot ca exemple de frauda au fost prezentate si… doua retete de la Spitalul Onesti. Medicii de familie, prezentati de presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate drept cei care “au o relatie de concubinaj cu firmele de medicamente” au fost prinsi in Bacau tot cu 2 retete in neregula dupa ultimul control al CJAS. (D. Mincu)

                  BUHUSI: Calvarul rutier Orbic ia sfarsit

                    Circulau tot felul de glume pe seama „strazii gropilor”, Orbic-Buhusi, care are statut de drum judetean. Una dintre ele sugera sa se renunte la indicatorul care ne arata granita cu judetul Neamt, întrucat hotarul se observa clar: unde sfarseau gropile începea celalalt judet… Iata ca, recent, Consiliul Judetean a alocat aproape un milion de euro pentru reabilitarea acestei artere rutiere. Sunt refacute santurile, zonele podetelor sunt decolmatate, în vreme ce artera rutiera propriu-zisa va cunoaste bucuria asfaltului pe o lungime de peste cinci kilometri. Lucrarile sunt în plina desfasurare. Firma CORETI îsi face treaba foarte bine.
                    Niste bancuri interesante circula si despre drumul judetean Buhusi – Blagesti. Unul dintre ele zice ca în Irak permisul de conducere auto se acorda daca onor candidatul reuseste sa ajunga cu automobilul întreg, dupa ce parcurge niste strazi cu gropi… naturale, aidoma celor mioritice. Noi propunem politistilor romani o asemenea modalitate de examinare pe acest traseu. Asta nu înseamna ca nu vom reveni cu alte glume, daca nu se va trece la reabilitarea soselei. (I. Fercu)

                    Campioana detronata: Colegiul „MANGERON” a castigat CUPA liceelor la CAIAC

                      GALERIE FOTO

                      Patru unitati de invatamant din Bacau si-au disputat finala Cupei Liceelor la Caiac, competitie nautica organizata de Centrul Regional de Ecologie. Victoria le-a revenit in acest an reprezentantilor CT "Dumitru Mangeron", dupa ce primele doua editii au fost castigate de Colegiul "Mihai Eminescu".

                      Mesaj

                      Editia a III-a a Cupei Liceelor la Caiac a reunit la start 12 unitati de invatamant bacauane, dintre care patru s-au calificat in finala. In acest an, in lupta pentru trofeu au intrat elevii de la Colegiul Tehnic de Comunicatii "N.V. Karpen", Colegiul "Mihai Eminescu", Colegiul Tehnic "Dumitru Mangeron" si Colegiul "Gheorghe Vranceanu". "Nu a fost o competitie sportiva de performanta, scopul fiind acela de a le oferi tinerilor posibilitatea de a petrece timpul liber in natura intr-un mod inedit", a precizat Gabriel Gritcu, presedintele Centrului Regional de Ecologie (CRE) Bacau.

                      Participare

                      Organizata pentru promovarea activitatilor de recreere si agrement fara impact negativ asupra mediului, Cupa Liceelor a programat etapele de calificare in intervalul 25 mai – 3 iunie. Alaturi de cele patru finaliste, in concurs au intrat echipe de la Colegiul National Pedagogic "Stefan cel Mare", Colegiul National "Vasile Alecsandri", Colegiul Tehnic "Letea", Colegiul Economic "Ion Ghica", Colegiul Catolic "Sf. Iosif", Colegiul National "Ferdinand I", Grupul Scolar de Ecologie "Grigore Antipa" si Colegiul Tehnic "Henri Coanda".

                      Noii campioni

                      In finala s-au desfasurat 10 probe impartite pe sectiunile de viteza si rezistenta, cu echipaje de fete si baieti la simplu, dublu si mixt. Efort maxim, disputa apriga, emotii mari. Dupa aproximativ doua ore de suspans, cupa a fost castigata de Colegiul Tehnic "Dumitru Mangeron", echipa care a detronat astfel campioana primelor doua editii, respectiv Colegiul "Mihai Eminescu". Locul al III-lea a fost ocupat de Colegiul "N.V. Karpen", iar pe patru s-au clasat elevii de la Colegiul "Gheorghe Vranceanu".
                      Dana Popa

                      100 de medici de familie s-au intors la CJAS

                        Numarul medicilor care au semnat actele aditionale pentru luna iunie la contractul cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS) a ajuns la 100. Acestea sunt datele oferite publicitatii la inchiderea programului de vineri de la CJAS Bacau. Cifra reprezinta o treime din numarul total de medici care au avut contract pe anul 2010 si care l-au prelungit prin acte aditionale pana in luna mai inclusiv. La inceputul lui iunie, in intreaga tara s-a declansat un protest al medicilor de familie, care au anuntat ca refuza sa prelungeasca relatia cu casele de asigurari de sanatate, nemultumiti de noile conditii de finantare impuse de acestea. Prin urmare, asiguratii s-au trezit in imposibilitatea de a mai beneficia de retete compensate, de trimiteri si concedii medicale. Dupa cum arata datele oferite de CJAS, medicii renunta la protest pe rand. (D. Mincu)

                        ONESTI: Primaria, obligata de Mediu sa scape de pulberi

                        Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Bacau (ARPM) a initiat procesul de elaborare a Programului de gestionare a calitatii aerului pentru pulberi PM 10 in municipiul Onesti, zona in care nivelul concentratiei trebuie sa indeplineasca cerintele europene. O problema importanta in acest sens o reprezinta particulele mai mici de 10 micrometri care trec prin nas si gat si patrund in alveolele pulmonare provocand inflamatii si intoxicari. Expertii sustin ca sunt afectate in special persoanele cu boli cardiovasculare si respiratorii, copiii, varstnicii si astmaticii. Programul de gestionare a calitatii aerului vizeaza intocmirea unui plan de actiuni pe care trebuie sa le intreprinda societatile, dar si autoritatile locale pentru a reduce poluarea. Astfel, Primaria Onesti trebuie sa execute pana in 2012 lucrari de reparatii la mai multe artere din oras, fluidizand astfel traficul si reducand emisia de poluanti in atmosfera, trebuie sa amenajeze 123 de hectare de spatii verzi si sa modernizeze Strandul Municipal. Totodata, SC Transmoldova trebuie sa continue programul de innoire a parcului auto, sa inlocuiasca in proportie de suta la suta combustibilii utilizati in acest moment si sa verifice periodic emisiile de noxe pentru autovehiculele din parcul societatii. Si poluatorii industriale trebuie sa reduca emisiile provenite din procesele de fabricare. Propunerea completa de program poate fi consultata la sediul ARPM Bacau si la sediul Primariei Onesti si poate fi amendata cu alte sugestii pana la data de 20 iulie. (A. Gavrila)

                        Misiuni religioase pentru jandarmii bacauani

                          Jandarmii bacauani vor asigura in zilele de sambata si duminica ordinea si siguranta publica la manifestarile religioase prilejuite de sarbatoarea Rusaliilor. Sambata, jandarmii ii vor insoti pe credinciosi catolici in procesiunea de la Decanatul Catolic "Sf. Nicolae" la Biserica Romano-Catolica din satul Barati, comuna Margineni. Si duminica, in localitatea Ghimes-Faget, are loc Liturghia de Rusalii care va fi oficiata la Biserica Contumati. La aceasta activitate sunt asteptati sa participe 10.000 de localnici si pelerini veniti din Ungaria. Tot duminica, la Biserica Ortodoxa din satul Faget slujba de Rusalii va fi oficiata de IPS Ioachim Bacauanul. La aceasta manifestare religioasa sunt asteptati 1.000 de localnici si pelerini. (A. Gavrila)

                          Prima proba de bacalaureat, in cifre

                            La prima proba de Bacalaureat din aceasta sesiune, evaluarea competentelor la limba si literatura romana, desfasurata in perioada 8-10 iunie, au fost prezenti 5.424 de candidati, iar 59 au lipsit. 510 dintre cei care au sustinul aceasta proba au primit calificativul de nivel mediu (9.4 la suta), alti 1.420 – calificativul de avansat (26.17 la suta) si 3.494 de candidati au fost evaluati cu nivel experimentat (64.4 la suta). (R. Neagu)

                            Locuitorii de pe Aleea Parcului vor parcari

                              La ultima sedinta de Consiliu Local, executivul Primariei a luat cunostinta de dorinta cetatenilor care locuiesc pe strada Aleea Parcului de a le fi amenajate locuri de parcare. In loc de spatiul verde amenajat pe toata lungimea Parcului Cancicov, acestia ar dori locuri de parcare pentru ca, in realitate, spatiul actual si-a pierdut destinatia, fiind utilizat tot de soferi pentru a-si parca masinile pe timpul noptii.

                              "Nu are practic nicio utilitate. Nu este nici trotuar, nici nu e respectat spatiul verde. Mai mult impiedica circulatia si e folosit ca parcare", a declarat George Bogatu. De altfel, strada a devenit extrem de circulata dupa ce a fost deschis santierul de la Pasajul rutier Oituz-Stefan Guse, iar circulatia pe strada Garii a fost deviata pe strada Aleea Parcului. "Intr-adevar, se circula intens pe aceasta artera. Am putea renunta la fasia de verdeata, pe care incaleca oricum masinile, a replicat viceprimarul Roxana Mironescu.

                              „Nu vreau sa rup din spatiul verde”

                              Directorul Directiei Servicii Publice din cadrul Primariei Bacau, Viorica Marcu, sustine ca "de-a lungul anilor, locuitorii de pe aceasta strada au solicitat un trotuar acolo. Eu sunt rezervata vizavi de aceasta propunere pentru ca nu as vrea sa luam din spatiul verde, capitol la care stam oricum prost", mentionand ca si Bacaul va trebui sa indeplineasca norma europeana de 26 mp de spatiu verde/cap de locuitor.

                              O alta solutie

                              Pentru a impaca si capra si varza, cei din Primaria Bacau vor face masuratori pentru o parcare ecologica. In zona s-ar putea construi locuri de parcare, iar intre dale sa fie semanata iarba. "Ramane sa masuram si sa vedem despre ce e vorba", a conchis viceprimarul Mironescu.
                              Andreea Gavrila