Un tanar din Magura era cat pe ce sa dea etilotestul politistilor peste cap in momentul in care a fost pus sa sufle in aparat. Daniel G. (33 de ani) se afla la volanul unui autoturism si se deplasa pe raza localitatii Crihana cand a pierdut controlul si s-a izbit de o alta masina parcata. Agentii sositi la fata locului l-au testat si au constatat ca avea o alcoolemie de 1,26 mg/l alcool pur in aerul expirat. Omul este acum cercetat penal pentru conducere in stare de ebrietate. (G.P.)
Accident feroviar cu urmari grave sub podul de la Narcisa
Marti seara, un barbat de 55 de ani, din Bacau, nu s-a asigurat la trecerea peste nivel cu calea ferata si a fost lovit in plin de trenul InterRegio Adjud – Iasi. In urma impactului, Ionel P. a suferit mai multe contuzii dar si o fractura deschisa la nivelul fetei. „Pacientul a fost transferat la Iasi la o clinica de specialitate”, a spus Mirela Romanet, purtatorul de cuvant al Spitalului Judetean Bacau. (G.P.)
Schimbare radicala: Se reorganizeaza reteaua scolara
Inspectoratul Scolar lucreaza la foc maxim
Gradinite absorbite de scoli, schimbarea denumirii unitatilor de invatamant, conducere unica pe numar mai mare de elevi si reduceri de clase prin comasare sunt doar cateva din schimbarile majore care vor surveni in sistemul de invatamant. Este si motivul pentru care, in aceste zile, la Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) se lucreaza la foc maxim. Pana saptamana viitoare trebuie definitivata situatia pe tot ce inseamna reorganizarea retelei scolare si fundamentarea cifrei de scolarizare pentru anul scolar viitor, asa cum prevede noua Lege a Educatiei.
Reorganizarea retelei de scolarizare, impusa din acest an de noua Lege a Educatiei, va schimba radical structura actuala a sistemului de invatamant. Cea mai importanta modificare va fi la nivelul invatamantului prescolar (gradinite), unde grupa pregatitoare se va transforma in clasa 0 si va trece la invatamantul primar. Reteaua se organizea de catre autoritatile publice locale cu avizul Inspectoratului Scolar. "Practic, vom aronda gradinitele la scolile generale cu personalitate juridica. Va fi o organizare pe verticala a sistemului de educatie, cu o conducere unica si un numar mai mare de prescolari si elevi. Obligatoriu, clasa pregatitoare se va organiza in scolile in care exista invatamant primar acreditat sau autorizat", a explicat inspectorul scolar general, prof. Florin Lazar.
Lucru in echipa
La toata aceasta organizare lucreaza acum reprezentantii ISJ, profesorii consilieri din cabinetele scolare, sindicatele din invatamant, reprezentantii organizatiilor judetene ale parintilor, dar si autoritatile locale (Prefectura, Consiliul Local si Consiliul Judetean). "Din judet deja avem primele situatii. Lucram pe Bacau si Onesti in aceste zile, pentru ca pe 9 ianuarie trebuie sa avem definitivata intreaga retea", a mai spus inspectorul scolar general.
Licee cu mai putine clase de a IX-a
O alta instructiune prevede ca la licee, clasele de inceput (clasele a IX-) vor fi constituite din 28 de elevi, iar in unitatile de invatamant de nivel liceal in care procentul de promovabilitate la examenul de bacalaureat in 2011 a fost sub 15 la suta, pentru clasa a IX-a, zi, planul de scolarizare va fi diminuat cu cel putin o clasa. Tot din anul scolar 2012 – 2013 la filiera vocationala, profilul pedagogic, nu se mai fac propuneri pentru clasa a IX-a, la calificarea invatatori-educatoare. In schimb, se pot organiza clase pe specializarile: educator-puericultor, mediator scolar, instructor de educatie extrascolara, bibliotecar cu studii medii, documentarist si pedagog scolar.
"Deci noutatea incepand din acest an consta in faptul ca, daca pana acum Inspectoratul Scolar era cel care realiza structura retelei, acum autoritatile locale sunt cele care propun reteaua unitatilor de invatamant, iar noi doar dam avizul conform."
prof. Teodora Craus – inspector scolar general adjunct
Noua denumire a unitatii de invatamant va reflecta nivelul cel mai inalt de invatamant scolarizat din institutie, respectiv:
– pentru educatie timpurie: cresa, gradinita cu program normal/prelungit/saptamanal, centru de zi
– pentru invatamantul primar: scoala primara
– pentru invatamantul gimnazial: scoala gimnaziala
– pentru invatamantul liceal: liceu teoretic, liceu vocational, liceu cu program sportiv, club sportiv scolar, liceu tehnologic, colegiu/ colegiu national
– pentru invatamantul postliceal: scoala posticeala
– pentru invatamantul de arta: scoala de arta
– pentru invatamantul special: scoala pentru copii cu deficiente
Se va avea in vedere:
– reducerea, prin comasare, a numarului de grupe/clase cu incadrarea in normativele de efectiv
– eliminarea claselor cu efective sub limita minima
– reducerea numarului de clase cu efective mici, in special la invatamantul profesional/tehnic si vocational
Formatiuni de studiu pe clase de inceput de ciclu:
– gradinite – 20 copii/grupa (urban) si 20 copii/grupa (rural)
– ciclul primar – 25 elevi/ clasa urban si rural
– ciclul gimnazial – 30 elevi/clasa urban si rural
– ciclul liceal – 28 elevi/clasa
– ciclul postliceal – 30 elevi/clasa
Roxana Neagu
Dosarele de pe rolul instantelor au fost luate la puricat
Inspectia Judiciara din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii a ajuns si la Bacau, unde a verificat activitatea magistratilor din instante. Inspectorii au urmarit in primul rand situatia dosarelor care au prins vechime pe rol. Au gasit la Judecatoria Bacau doua, unul de mai bine de 18 ani si altul de 12 ani si la Tribunalul Bacau, unul tot de 12 ani.
Potrivit raportului intocmit la finalul controlului, in primul semestru al anului 2011, pe rolul instantelor din circumscriptia Curtii de Apel Bacau, care are in subordine si judetul Neamt, s-au inregistrat peste 86.000 de dosare. Aproape 6.500 dintre acestea au o vechime cuprinsa intre 1 an si 3 ani, 780 au intre 3 ani si 5 ani, 262 intre 5 ani si 10 ani, iar 16 dosare stau pe rol de mai bine de 10 ani. „Din cele 16 dosare mai vechi de 10 ani în sistemul judiciar, 13 sunt dosare în materia insolventei, 12 dintre acestea aflandu-se pe rolul Tribunalului Neamt si unul pe rolul Tribunalului Bacau, în acesta din urma pronuntandu-se hotararea de închidere a procedurii la data 21.09.2011. Cele doua dosare care înregistreaza o durata a procedurii mai mare de 10 ani care se afla pe rolul Judecatoriei Bacau reprezinta cauze care au fost suspendate în temeiul art. 242 Cod de procedura civila si s-au aflat în nelucrare o perioada de aproximativ 12 ani. În cazul acestora nu se poate vorbi de o durata excesiva a procedurii, ci despre o omisiune de a se verifica îndeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru perimare”, se arata in raportul Inspectiei Judiciare. Unul dintre dosare are o vechime de 18 ani si 4 luni, iar al doilea de 12 ani si 3 luni.
Dosar inchis dupa 12 ani
Judecatorilor de la Tribunalul Bacau le-au trecut prin maini peste 12.000 de cauze, asta in timp ce din schema lipseau doi magistrati. Aici, inspectorii au gasit peste 2.200 de dosare mai vechi de un an. Cele mai multe, respectiv 1.428 sunt la Sectia comerciala si de contencios administrativ, din care aproape 600 sunt de insolventa. Aici 429 au o vechime cuprinsa intre 1 si 3 ani, 84 intre 3 si 5 ani, 82 intre 5 si 10 ani, iar un dosar a stat pe rol 12 ani si 2 luni. Este vorba despre un faliment inregistrat in vara anului 1999. Aici partile din dosar au venit cu solicitari peste solicitari si asa s-a ajuns sa dureze atat de mult. La 21 septembrie 2011 Tribunalul Bacau respinge cererea de reexaminare formulata de una din parti, se resping si obiectiunile si se inchide procedura de faliment. "S-a inchis ca urmare a inexistentei bunurilor pentru a se acoperi masa credala. Mai exact, nu mai aveam ce vinde si a trebuit sa luam aceasta decizie", a explicat judecatorul Maria Oborocianu, purtatorul de cuvant al Tribunalului Bacau. Dupa mai bine de un deceniu de judecata, in final au mai ramas cinci – sase creditori care nu si-au recuperat banii. Magistratii de la Tribunalul Bacau, asa cum au concluzionat si inspectorii, spun ca procedura insolventei este una extrem de greoaie si necesita mult timp. O speta de faliment nu se poate rezolva intr-un interval de timp similar unui dosar penal sau a unei cauze civile unde lucrurile sunt mult mai clare. "Procedura insolventei reprezinta o forma de executare silita colectiva, prin care se urmareste stingerea creantelor unui debitor, cu sau fara mentinerea in functiune a acestuia, presupunand parcurgerea unor anumite etape si solutionarea unor multitudini de cereri cu caracter contencios si necontencios, in paralel cu desfasurarea unor activitati manageriale de catre administratorul judiciar sau lichidator", explica si inspectorii in raportul intocmit.
Conducerea Curtii monitorizeaza
La aceeasi instanta, dosarele în materie comerciala sau a contenciosului administrativ sunt în numar total de 832, dintre care 71 sunt cauze în prima instanta, doua dosare avand o vechime cuprinsa între 3 si 5 ani, iar restul fiind dosare ce nu depasesc 3 ani de la data înregistrarii. În apel nu sunt înregistrate cauze mai vechi de 1 an. În recurs sunt înregistrate 761 dosare, toate avand o vechime ce nu depaseste 3 ani de la data înregistrarii cererii de chemare în judecata. Dintre acestea, în cazul unui numar de 77 de dosare procedura a depasit 6 luni de la înregistrarea pe rolul tribunalului, fara a fi mai mare de 3 ani. „Din datele prezentate reiese faptul ca, exceptand dosarele de insolventa, pe rolul Tribunalului Bacau se înregistreaza un numar redus de cauze în care procedura judiciara depaseste 3 ani de la data înregistrarii pe rolul tribunalului, raportat la volumul de activitate al acestei instante (18 dosare, dintre care 3 sunt mai vechi de 5 ani). Majoritatea dosarelor avand o durata a procedurii ce depaseste un an reprezinta cauze în apel si recurs, care cumuleaza si vechimea anterioara înregistrata la instanta de fond”, se mai arata in raportul IJ. "Un dosar de faliment se poate intinde si pe sase sau chiar zece ani, iar termene se pot da si la interval de patru luni pentru ca in acest timp sunt alte proceduri ce trebuie urmate", a mai spus judecatorul Oborocianu. La Curtea de Apel Bacau, din cele peste 4.600 de cauze aflate pe rol, aproape 1.100 sunt cauze mai vechi de un an si doar 13 au o durata cuprinsa intre 5 si 10 ani. La aceasta instanta, inspectorii nu au gasit cauze mai vechi de 10 ani. La final, comisia de verificare a tras linie si a dispus monitorizarea de catre conducerea Curtii de Apel Bacau a cauzelor ce au o vechime mai mare de 3 ani in sistemul judiciar si sa transmita la Inspectia Judiciara, la fiecare trei luni, o situatie actualizata a acestor dosare, dar si situatia personalului de la instanta respectiva.
Geta Panaite
A invins o forma rara de cancer
Povestea unei luptatoare
Iuliana Chiriac este o femeie pe care viata a pus-o dureros la incercare in ultimii ani. A trecut peste toate datorita puterii innascute si optimismului. Moartea parintilor, cancerul, o interventie chirurgicala grea au invatat-o ca tot ce conteaza in viata este sa fii sanatos si sa-i ai alaturi pe cei dragi. Si pentru ca analizele medicale facute la timp si grija unor specialisti buni i-au salvat viata, sfatuieste pe toata lumea sa-si ingrijeasca sanatatea.
Necazurile au inceput cu pierderea parintilor dragi. Se implinesc zilele acestea patru ani de la tragicul accident inexplicabil in care si-au pierdut viata. „Mi-am gasit parintii morti in casa, intoxicati. Nici pana astazi nu am inteles cum s-a intamplat. Mi s-a spus ca au fost scurgeri de gaze, dar este de necrezut, fiindca focul ardea in soba. A fost cumplit sa intru in camera si sa-i vad fara viata. Erau oameni activi si sanatosi, desi aveau 75 de ani. Am fost foarte apropiati, iar pierderea lor m-a socat. Timp de jumatate de an dupa moartea lor viata mea s-a impartit intre cimitir si casa.” Pe fondul durerii sufletesti si a scaderii imunitatii, organismul ei a cedat in fata unui dusman pe care il purta in sange: cancerul.
Una la o suta de mii
Sotii Chiriac erau obisnuiti sa-si ingrijeasca sanatatea. Faceau periodic analize medicale si nu amanau vizitele la medic. „Acesta a fost norocul meu. In septembrie 2009, sotul meu a avut ca o intuitie. A zis sa ne facem investigatii amanuntite la un laborator din Comanesti. Rezultatele analizelor lui au fost bune, dar ale mele ridicau mai multe semne de intrebare. M-au pus pe ganduri si m-am intors in Bacau tacuta, ingrijorata.” Fiind „o Leoaica hotarata”, dupa cum se caracterizeaza, Iuliana Chiriac a luat imediat legatura cu un medic prieten vechi. Acesta i-a recomandat un nou set de analize si pe medicul Adriana Corneliac. „Doamna doctor s-a ocupat exemplar de mine. In urma punctiei sternale mi-a dat si vestea cea rea: aveam o forma rara de cancer, una la o suta de mii de cazuri, de mielom multiplu. Era un cancer al maduvei, care ameninta sa se extinda la oase.” La o saptamana de la primele analize, pacienta era deja la Spitalul Universitar Bucuresti, unde i s-a confirmat diagnosticul pus in Bacau. „Medicii din Bucuresti mi-au spus sa-i mutumesc doamnei doctor Corneliac pentru ca mi-a descoperit cancerul in stadiul 2A, cu sanse de vindecare.”
A ajuns aproape „dincolo”
Chimioterapie. Un cuvantul aproape la fel de infricosator ca si „cancer”. Timp de 5 zile a stat nemiscata in pat, in timp ce in vene i se scurgeau, cu picatura, substantele chimice care bombardau celulele canceroase. „Tratamentul a fost extrem de dur. Am rezistat eroic. Urma sa fiu externata, cand am cazut din picioare in salon. Am fost aproape «dincolo», dar echipa medicala m-a salvat.” Efectele chimioterapiei au inceput sa apara dupa intoarcerea acasa: stari de neliniste, de nervi, de slabiciune si depresie. S-a retras intr-o camera a apartamentului, „camera mea de suflet”, a luat telefoanele alaturi si a luptat cu boala vorbind cu rudele si prietenii dragi. I-au fost efectiv alaturi sotul si o matusa foarte apropiata. „Daca nu ai pe nimeni si un psihic puternic nu ai sanse in fata cancerului.” Dupa momentele de disperare amplificate de efectele chimioterapiei s-a adunat si s-a hotarat sa lupte. „Prima depresie am facut-o la spital in Bucuresti. Acolo aveau un psiholog bun. In timpul unei discutii de numai 20 de minute si-a dat seama ca eram obsedata de parintii pierduti. Mi-a spus sa-i las sa plece si sa lupt pentru viata mea.”
A albit fara sa stie
A luptat zi de zi cu starile de rau din cele 6 luni de chimioterapie, cu asteptarea rezultatelor de la analize, cu degradarea fizica. „In cateva zile, parul lung si blond a disparut. Eram cheala. Mi-am cumparat o peruca si am continuat sa ies pe strada, sa fiu activa. Ciudat este ca atunci cand mi-a crescut parul era carunt: albisem fara sa stiu.” In 2010 si 2011 a facut tot felul de analize. Anul trecut, in iulie, a trecut printr-o interventie chirurgicala pentru extirparea unui fibrom uterin. Alte suferinte, alte temeri. „Am trecut cu bine. Am avut norocul sa intru pe mana unui medic exceptional din Iasi. A fost impresionat ca aveam forma de cancer care ii ucisese tatal.” In septembrie a facut o scintigrafie, tot la Iasi. A primit rezultatul acasa si l-a aratat medicilor care au tratat-o in Bacau. „Bravo, mi-au spus, ai scapat de cancer! Nu pot sa descriu ce am simtit. Dupa atata lupta, dupa ce ma vazusem zacand langa parinti in cavou , eram sanatoasa.” Boala a schimbat-o. „Eram ca multi dintre noi: prea meticuloasa, pretentioasa, hotarata sa fac multe. Acum nu mai am dorinte materiale. Cand ma rog cer sanatate. Doar cand o pierzi iti dai seama ca este cea mai pretioasa. De aceea sfatuiesc pe toata lumea sa-si faca analize periodic si sa mearga din timp la medic. Asta mi-a salvat viata.”
Doina Mincu
Patronul Dasricom Podu Turcului, afacerist de casa al lui Stavarache, acuzat ca a braconat fazani
Dan Spulber, patronul societatii care executa modernizarea pietonalului din centrul Bacaului, este acuzat ca, in ultima zi din 2011, alaturi de alte doua persoane, ar fi braconat fazani. Afaceristul a negat acuzatiile, insa Petru Galan – paznicul de fond de vanatoare care i-a deferit politiei pe cei trei “vanatori” de conjunctura – a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca s-au tras cel putin 3 focuri de arma. Surse din IPJ Bacau au confirmat ca pe numele celor trei persoane s-a deschis dosar penal pentru infractiunea de braconaj.
In dimineata zilei de 31 decembrie, Dan Spulber – patronul societatii Dasricom Podu Turcului, firma ce executa modernizarea pietonalului din Bacau – a fost surprins la braconaj de fazani alaturi de alte doua persoane. Cei trei “vanatori” au fost prinsi in fapt de Petru Galan, paznicul fondului de vanatoare Podu Turcului. Galan a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca a auzit 3 focuri de arma trase dinspre masina in care se aflau cei trei vanatori. Un al patrulea tub a fost descoperit in vecinatatea masinii. “Dimineata, pe 31 decembrie, cam pe la 9.30, puneam mancare la fazani. Pe soseaua ce leaga Glavanesti de comuna Razesu am observat o masina. M-am dus la punctul de hranire. Era ceata. In timp ce puneam mancare la fazani, am auzit 3 focuri de arma. De frica sa nu traga inspre mine, m-am dat dupa masina cu care venisem. Ei pot sa spuna ce vor, ca eu la braconaj i-am prins. S-au confiscat si armele pentru expertizare. De tras au tras sigur, nu exista dubii. Erau acolo 10 fazani – opt cocosi si doua gaini. Spulber mi-a zis ca-l fac de rusine de la un fazan. I-am spus ca s-a facut de rusine singur”, a afirmat Galan.
Spun ca n-au tras
Impricinatii sustin insa contrariul. Potrivit declaratiilor lui Dan Spulber, vanatorii acuzati de braconaj n-ar fi tras nici macar un cartus. “Suntem acuzati ca am fost la braconaj, dar n-am fost la niciun braconaj. Eram pe drum public, veneam de la Motoseni unde eu am o magazie si aveam autorizatie. Nu a reiesit niciun element de braconaj. In afara faptului ca aveam armele in portbagaj, rupte, nu s-a gasit nimic. N-am tras domne cu nicio arma. In ce sa tragem, in sat? Noi am fost opriti exact la iesirea din satul Razesu”, a opinat Spulber. El a adaugat ca dosarul penal deschis de IPJ “n-are cum sa treaca de politie”, pentru ca n-ar exista proba braconajului.
Cine e Dan Spulber
Patronul societatii Dasricom Podu Turcului si-a facut intrarea in politica in urma cu mai multi ani, inregimentandu-se in PNL. “Expansiunea” firmei sale s-a derulat in paralel cu activitatea sa politica. Dasricom a dat lovitura anul trecut, cand a obtinut din partea Primariei Bacau contractul privind modernizarea pietonalului din centrul orasului. In prealabil, societatea s-a ocupat cu modernizarea Casei Cancicov, sediul organizatiei PNL Bacau. Societatea a obtinut contractul fara a avea experienta necesara in domeniul placarii cu granit.
Lucian Bogdanel
Ce spune Politia
Politistii de la Podu Turcului au fost anuntati in dimineata zilei de 31 decembrie despre faptul ca pe un fond de vanatoare din comuna trei persoane au executat foc de arma. Potrivit oamenilor legii, acestia erau Danut S. (37 de ani), Florin G. (41 de ani) si Viorel T. (33 de ani), toti posesori legali de arme de vanatoare, “dar care detineau autorizatie de vanatoare la specia iepuri pentru un alt fond cinegetic. La fata locului s-a deplasat o echipa de cercetare formata din politisti din cadrul Serviciului Arme, Explozivi, Substante Periculoase, care au ridicat cele trei arme in vederea cercetarilor. In cauza s-a intocmit dosar penal sub aspectul savarsirii infractiunilor de uz de arma letala fara drept si braconaj la vanatoare”, a declarat inspectorul Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvant al IPJ Bacau. Politistii mai spun ca nu au gasit animale impuscate. (Geta P.)
Fotbal, Liga a II-a: Singuri impotriva tuturor
FCM Bacau se confrunta cu un viitor incert, dar si cu fantomele trecutului
Obstacole de tot felul
Pentru FCM Bacau, 2012 se anunta un an crucial. Cu o istorie de peste 60 de ani in spate, echipa fanion a Bacaului se confrunta cu problemele unui viitor incert, dar si cu fantomele trecutului. In ultimii ani, si cu precadere in 2011, "galben-albastrii" au fost insotiti de sloganul "Singuri impotriva tuturor". De la ostilitatea fatisa aratata de administratia Stavarache si pâna la abuzurile Federatiei in "cazul Baciu", fara a uita erorile de arbitraj care au privat-o de o clasare pe unul din primele 4 locuri la finalul turului actualei editii de campionat, FCM Bacau a avut de infruntat tot felul de obstacole. Din nefericire, cu totul altele decât cele intâlnite, in mod normal, pe terenul de joc.
Un primar pentru toti bacauanii?
Cele mai mari piedici pe care le-a cunoscut FCM Bacau au fost puse tocmai de cei ce aveau datoria morala sa sprijine echipa: reprezentantii municipalitatii, in frunte cu primarul Romeo Stavarache. Edilul a lovit in mod sistematic echipa fanion a orasului, ignorând, in mod paradoxal, unul din leit-motivele campaniilor sale electorale: un primar pentru toti bacauanii. Ani la rândul, Stavarache a tocat miliarde de lei din bani publici pentru finantarea unor echipe surogat care au avut un unic scop: spulberarea suprematiei FCM-ului. Toate aceste tentative s-au dovedit insa zadarnice, indiferent ca a fost vorba de Pambac, FC Stiinta, Aerostar 2008 sau Sport Club. Unele echipe au pierdut categoric duelul sportiv cu FCM Bacau, altele pur si simplu s-au desfiintat, lasând in urma intrebari si, mai ales, datorii.
Cum s-a stins lumina
Atitudinea anti-FCM Bacau manifestata de administratia Stavarache nu s-a limitat la fabricarea pe banda rulanta a unor echipe concurente. Municipalitatea s-a "remarcat" in acesti ultimi ani si prin alte actiuni, unele fara acoperire legala, cum ar fi cea din august 2006, cu privire la cheltuielile aferente utilitatilor de la stadionul "Municipal". Atunci, din ordinul expres al primarului si in ciuda tuturor prevederilor contractuale, au fost sistate curentul electric si apa la stadioanele "Municipal", "Letea" si "Lucretiu Avram", decizie care a paralizat timp de câteva zile o buna parte din activitatea sportiva a orasului, victimele colaterale ale acestui abuz fiind "satelitul" FCM II si echipele de juniori ale clubului. Tot in acea perioada, FCM Bacau a fost cel mai controlat club din prima liga si singurul obligat sa plateasca taxe si impozite la bugetul local pentru veniturile din reclama si publicitate! In fine, lasarea in paragina a stadionului "Municipal" a fost o alta lovitura sub centura pe care autoritatile locale au dat-o echipei fanion, dar si publicului bacauan.
Retrogradati la masa verde
Cea mai puternica lovitura primita de FCM Bacau din partea administratiei Stavarache a venit insa in vara lui 2010. Aflata sub controlul municipalitatii, in baza unui contract de cesionare care trebuia innoit anual timp de trei sezoane, echipa a cunoscut cea mai neagra pagina din intreaga sa istorie. In iunie 2010, FCM Bacau a fost retrogradata in premiera in Divizia C, ca urmare a retragerii sale din campionat, la decizia municipalitatii! Si asta in ciuda faptului ca echipa "galben-albastrilor" isi asigurase in plan sportiv permanenta in liga secunda. Mai mult, SC FCM Bacau SA, societate detinuta in proportie de 90 la suta de municipalitate, a acumulat in acel sezon datorii de ordinul miliardelor, atât fata de proprii angajati, cât si fata de terti.
Condamnare la uitare
Revenita in esalonul secund dupa un sezon 2010-2011 in care nu a cunoscut infrângerea (record la nivelul primelor trei ligi din anul trecut), FCM Bacau a sperat ca ascensiunea sa va sensibiliza autoritatile locale. Cu atât mai mult cu cât miza pe un lot de perspectiva, alcatuit in marea sa majoritate din fotbalisti bacauani. Finantatorul echipei, Dumitru Sechelariu, a trecut peste toate sicanele din trecut si s-a aratat deschis unei noi colaborari cu Consiliul Local menita sa asigure FCM-ului forta necesara atacarii urmatorului obiectiv: saltul spre Liga I. Din nefericire, primarul Stavarache, care nu a gasit de cuviinta sa adreseze macar un banal "Felicitari" echipei care readusese Bacaul pe harta ligii secunde, a intors spatele oricarui proiect legat de viitorul FCM-ului. O decizie sinonima cu o condamnare.
Nervi si bani pierduti
Sustinuta doar de omul care a preluat-o in 1992, Dumitru Sechelariu, FCM Bacau a reusit un tur onorabil de campionat, dar a continuat sa incaseze alte lovituri. De data aceasta din exterior. Federatia Româna de Fotbal, prin comisiile sale, a speculat din plin momentul de cumpana al FCM-ului si dat un verdict favorabil Stelei in litigiul cu gruparea bacauana. Daca speta ar fi fost judecata cu impartialitate, "galben-albastrii" ar fi avut de incasat peste un milion de euro, incluzând si penalitatile, suma ce ar fi servit la stingerea tuturor datoriilor catre Fisc. Si daca tot vorbim de datorii, trebuie spus ca FCM Bacau are un cont deschis si cu arbitrajele din turul actualei editii de campionat. Fara toate aceste erori ale arbitrilor – cele mai multe intentionate si flagrante – "galben-albastrii" ar fi avut o situatie in clasament care ar fi putut influenta in mod pozitiv destinul lor in 2012. Un an care se anunta crucial pentru bacauani. Chiar si fara Calendarul Mayas.
Dan Sion
Tenis: Start oficial
Primele campionate nationale din anul sportiv 2012 sunt cele organizate sub egida Federatiei Române de Tenis. Startul oficial in lupta pentru medalii este dat la Bucuresti prin intrecerile individuale de iarna pentru categoriile 12, 14 si 16 ani.
Primii sportivi care intra la fileu sunt reprezentantii grupei U16, care vor concura la simplu si dublu in perioada 4-8 ianuarie. Tablourile principale au câte 32 de locuri, pe listele de acceptare figurând Andreea Gradinaru (CSM Onesti) si Tudor Burghelea (SCM Bacau).
La sfârsitul saptamânii se va deschide concursul rezervat tenismenilor U12 (8-13 ianuarie), urmat de Campionatele Nationale Individuale de Iarna U14 (12-17 ianuarie). (Dana P.)
Se asfalteaza drumurile agricole
Douazeci de milioane de euro din FEADR
Judetul Bacau a obtinut peste 20 de milioane de euro pe Masura 125 si un milion de euro pe Masura 112. Programele sunt finantate din fonduri europene prin Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit. Pentru "instalare" s-au inscris 55 de fermieri, iar pentru asfaltarea drumurilor agricole au depus proiecte 19 comune si o firma.
Masura 125 este destinata "imbunatatirii si dezvoltarii infrastructurii legate de adaptarea agriculturii si silviculturii" si se încadreaza în Axa I. Obiectivul general al programului este modernizarea drumurilor agricole si forestiere, dupa restituirea proprietatilor. Finantarea acestor investtii va duce la cresterea competitivitatii sectorului agricol si forestier. "Pe site-ul APDRP au fost publicate rapoartele de evaluare pe Masura 125, modernizarea drumurilor de exploatatie, si Masura 112, instalarea tinerilor fermieri, a declarat Codrina Pascaru, director OJPDRP Bacau. La nivelul judetului Bacau au fost selectate spre finantare 20 de proiecte din cele 21 depuse pentru drumuri, iar pe Masura 112, din 55 de proiecte depuse sunt eligibile 49." Pentru modernizarea cailor de acces vor primi bani o societate si 19 comune: Faraoani, Oituz, Traian, Gioseni, Birsanesti, Plopana, Strugari, Tamasi, B. Tazlau, Glavanesti, Corbasca, Colonesti, Odobesti, Sarata, Orbeni, Margineni, Stanisesti, Dofteana si Ghimes Faget. In total, vor intra in judet 20 de milioane de euro. Fondurile totale destinate Masurii 125 sunt de 545.745.816 de euro, din care 7.169.427 de euro reprezinta alocarea financiara pentru realizarea obiectivelor Planului European de Redresare Economica. Pe Masura 112 destinata "instalarii tinerilor fermieri" au fost depuse 55 de proiecte: 5 au fost retrase, unul este neeligibil, iar 49 de proiecte in valoare de un milion de euro au fost declarate eligibile. Masura urmareste imbunatatirea si cresterea competitivitatii sectorului agricol prin promovarea instalarii tinerilor fermieri si sprijinirea procesului de conformare la cerintele privind protectia mediului, igiena si bunastarea animalelor, siguranta la locul de munca, imbunatatirea managementului, cresterea veniturilor exploatatiilor si a numarului de tineri agricultori care incep pentru prima oara o activitate agricola. Fondurile totale alocate Masurii 112 prin FEADR sunt de 337.221.484 euro, din care 20 la suta reprezinta contributia Guvernului, iar 80 la suta, contributia UE.
Silvia Patrascanu
Singurul potcovar la treizeci de sate
Meserie pe cale de disparitie
Un barbat din Parincea este singurul meserias din zona. Omul ar vrea sa mai invete si pe altii sa faca potcoave, grilaje sau porti din fier forjat, insa toti ucenicii au fugit mâncând pamântul când au vazut cât e de munca.
Pe Constantin Popa (41 de ani) il stiu toti satenii din Parincea si din alte trei-patru comune invecinate. La el vin toti cei care vor sa-si potcoveasca caii, fiind singurul meserias din zona. A invatat sa modeleze fierul de la un mester care “nu facea potcoave. El facea sicrie, usi, mai mult tâmplarie. L-am rugat sa ma invete si am prins repede”, spune barbatul. Batrânul s-a prapadit intre timp si asa a ramas Constantin sa duca mai departe meseria pe care nimeni nu a vrut sa o invete. In urma cu multi ani si-a deschis un atelier in curtea casei. Pe atunci taranii faceau coada la el la poarta. O perioada i-a mers bine, dar de ceva timp atelierul este mai mult pustiu. „Nu mai merge treaba. Inainte lucram de dimineata pâna noaptea. Ce era aici! Zeci de carute asteptau cu noaptea-n cap. Veneau din treizeci de sate din zona, ca altul nu mai era. Nici acum nu e, doar ca potcoave se gasesc de cumparat. Mai vin la mine doar de doua ori pe an ca sa le curat copitele cailor, sa nu se infecteze, dar nu mai este ce-a fost. Si nici nu este rentabil. Când trag linie cât dau pe materiale si cu factura de la curent, nu se mai merita”, explica Constantin.
Nu are pe cine sa invete mai departe
Barbatul este singurul meserias care stie sa faca si roti din lemn pentru carute, dar si comenzile pentru acestea au disparut demult. „Se fac numai din lemn de fag. Iti trebuie vreo patru ceasuri ca sa faci numai o roata. Acum nu mai comanda nimeni. Eu am fost primul din sat care am pus roti de cauciuc la carute”, mai spune covaciul. „Potcoave mai fac. Cumpar fier de la Bacau, il pun in forja, il incing pe pat de cox si apoi e nevoie de multa indemânare sa-i dai forma de potcoava. Bati fierul cât e cald si tot atunci trebuie sa faci si gaurile. Nu e chiar asa de simplu, dar daca iti place nu este greu deloc”, a mai spus Constantin. Din mâinile lui mai ies cozi de topoare, de lopeti, sicrie, porti si garduri din fier forjat. Face de toate, dar recunoaste cu tristete ca nimeni nu a avut rabdarea sa invete meserie de la el. Baiatul sau este singurul care pare interesat. „Am avut vreo 20 de ucenici de-a lungul timpului. Toti au plecat. Au zis ca-i munca grea si nici nu se câstiga. Baiatul meu, care are 8 ani, vrea sa invete, dar nu-l las eu. I-am zis sa faca scoala, sa aiba un serviciu din care sa aduca suficienti bani in casa”, a conchis meseriasul. Chiar si el a parasit atelierul si acum lucreaza la o firma din Bacau ca manipulant. Doar in week-end mai „incalta” caii.
Geta Panaite
O familie pentru fiecare copil
Anul 2011 a insemnat pentru 37 de copii abandonati din judetul Bacau sansa de a dobândi o noua familie, care ii doreste si care vrea sa le ofere siguranta si dragoste. Noua lege va face mai dificila procedura deoarece va interveni in evaluare si ORA. In acelasi timp, nu va mai fi absolut obligatoriu acordul parintilor biologici si al rudelor pâna la gradul IV.
Adoptia nationala reprezinta solutia ideala in cazul copiilor abandonati de parintii naturali si ocrotiti de stat intr-un centru de plasament sau dati in grija unui asistent maternal profesionist. Realitatea a dovedit ca minorii care ramân intr-o unitate de asistenta pâna la 18 ani se integreaza mult mai greu in societate, având, adesea, probleme de comportament greu de vindecat. Pe de alta parte, orice copil are dreptul sa creasca intr-o familie, iar pentru Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Bacau respectarea acestui drept este o prioritate. Din acest motiv, exista un serviciu specializat in adoptii, care ii evalueaza pe minorii adoptabili, familiile doritoare sa infieze si monitorizeaza relatia dintre copil si viitorii parinti. Datorita acestui serviciu, 27 de copii abandonati au dobândit, in 2011, o familie. “Situatia adoptiilor nu a fost, in 2011, nici mai rea, nici mai buna decât in anii precedenti, a declarat Sorin Brasoveanu, directorul general al DGASPC Bacau. Fata de 2010 a crescut cu aproximativ 10 la suta. Noua lege a adoptiilor va face un pic mai greoaie procedura deoarece vom trimite documentatia Oficiului Român pentru Adoptii (ORA). Practic, va exista o veriga in plus.”
Pe ei nu-i doreste nimeni!
Noua legislatie aduce si o schimbare care accelereaza adoptia, in beneficiul copiilor ai caror parinti naturali nu mai dau niciun semn de viata dupa ce i-au parasit. Daca in 12 luni, adultii nu-si viziteaza niciodata copilul ocrotit in Centrul de Servicii pentru Interventii in Regim de Urgenta sau uitat in Spitalul de Pediatrie, nu mai este nevoie de acordul lor pentru ca instanta sa-l declare liber la adoptie. Pâna acum, asistentii sociali erau obligati sa-i caute nu doar pe parintii biologici, ci si toate rudele pâna la gradul IV inclusiv, pentru a le intreba daca nu doresc sa infieze si a le cere incuviintarea. Daca fiecare dintre parinti avea câte 4 – 6 frati, trebuia sa cauti câteva zeci de verisori. Unii erau de negasit, locuind fara mutatie in cine stie ce colt de tara sau fiind plecati la munca, in strainatate. Pâna când se reusea contactarea tuturor rudelor treceau câtiva ani, iar copilul crestea si rata sansa de a fi adoptat, majoritatea familiilor dorind un copil de vârsta mica. “S-a constatat in rândul familiilor si persoanelor care se afla in evidenta Serviciului «Adoptii» mentalitatea ca nu trebuie sa adopte decât copii care sunt sub 2 ani. Datorita procedurii indelungate, copilul ajunge sa treaca de 3-4-5 ani si in momentul acela nu mai este dorit”, arata Sorin Brasoveanu. Pe copiii care au ajuns in clasa I, de exemplu, nu-I mai vrea nimeni. Pentru a creste numarul copiilor pentru care se indentifica o familie permanenta, s-a incercat identificarea copiilor potential adoptabili la o vârsta cât mai mica, dar si selectarea unor familii care accepta sa infieze si copiii din sistemul de protectie care au peste 3 ani. In anul care tocmai s-a incheiat, 39 de copii au fost declarati liberi la adoptie. Tot 39 sunt si familiile atestate sa infieze. Alte 16 sunt pe lista de asteptare. 37 de copii au fost incredintati, in 2011, in vederea adoptiei, iar pentru alti 37 de copii, procedura a fost finalizata, prin urmare au petrecut sarbatorile de iarna in noua lor familie.
Silvia Patrascanu
Prefectura a stat cu ochii pe actiunile primariilor
Aproape 40.000 de acte verificate
Verificarea legalitatii actelor administrative adoptate de administratiile locale reprezinta una din cele mai importante misiuni ale Institutiei Prefectului. Anul trecut, activitatea juristilor a fost una bogata, acestia având de verificat aproape 40.000 de documente.
In 2011 au fost verificate sub aspectul legalitatii 39.654 de acte administrative, din care 5.073 reprezinta hotarâri adoptate de consiliile locale si Consiliul Judetean Bacau si 34.581 dispozitii emise de primari sau presedintele CJ. Prefectura a si contestat mai multe acte ale unitatilor administrative. Este si cazul CJ Bacau. Prefectura a contestat trei dintre hotarârile acestei institutii. Una viza nerespectarea prevederilor legale in ceea ce priveste concesionarea unor spatii, alta stabilirea taxelor locale pentru activitati de evidenta a persoanelor si stare civila. Tot prefectul judetului a contestat in instanta de contencios administrativ hotarârea CJ privind propunerea de organizare, in vara anului trecut, a unui referendum legat de reorganizarea teritoriala. HCJ nr. 97 din 27 iunie 2011 a fost suspendata de drept, iar instanta a decis la finele lunii noiembrie sa admita actiunea Prefecturii. „Presedintele României nu are atributii de a infiinta sau desfiinta judete. Acea intrebare nu avea niciun fel de finalitate administrativa. In al doilea rând, cei de la CJ au identificat o sursa de finantare pentru organizarea referendumului – bugetul de rezerva – dar nu au prezentat un buget concret al actiunii. Hotarârea cu referendumul a fost facuta parca pentru a fi atacata in contencios”, a afirmat, la acea vreme, prefectul Constantin Scripat.
Circa 40 de acte ilegale
Din cele aproape 40.000 de acte administrative, au fost considerate ilegale 41 de acte. Pe lânga cele trei hotarâri ale CJ, Prefectura a luat la reanalizare 21 de hotarâri ale consiliilor locale si 17 dispozitii emise de primarii localitatilor. 11 hotarâri si 7 dispozitii au fost revocate , iar pe rolul instantelor se afla alte 23 de dosare. "Au fost identificate o serie de probleme in motivarea actelor emise prin invocarea unor dispozitii legale abrogate sau modificate sau lipsa indicarii dispozitiilor legale pe care se intemeiaza, in contradictie cu normele in vigoare", se arata intr-un raport al institutiei. De exemplu, la Primaria Podu Turcului s-au operat modificari la aparatul de specialitate al primarului fara a respecta unele prevederi legale. Aceeasi situatie si la Primaria Buhoci. Prefectura Bacau a contestat si deciziile Primariei Bacau, printre care si pe cea vizând cresterea pretului gunoiului adus in rampa de la Nicolae Balcescu sau schimbul de terenuri de la Autogara Bacau, dar si hotarârile de a contracta finantarile rambursabile interne de catre CL Moinesti si CL Onesti, peste gradul de indatorare acceptat de lege si in scop electoral, dupa cum sustinea prefectul la acel moment.
Stimulentele, taiate de pe lista
Prefectura Bacau i-a sanctionat si pe primarii care au incercat sa-si rasplateasca proprii angajati cu stimulente. Este cazul unitatilor administrative Horgesti, Colonesti, Filipeni, Racaciuni, Secuieni, Beresti Bistrita si Dealu Morii care au dorit sa acorde stimulente salariale pentru angajatii implicati in aplicarea legilor fondului funciar sau pe cei care lucreaza in conditii periculoase sau vatamatoare. O parte din actiuni au fost revocate, in timp ce altele fac acum obiectul unor actiuni in instanta. "Consider ca acesta este atributul de baza al institutiei pe care o conduc. Am cautat ca acest compartiment juridic sa functioneze si sa nu facem rabat la legislatie. Recunosc, am contestat servicii, schimburi de terenuri, concesionari, lucrari. Ne intereseaza foarte mult achizitiile publice. Vecin cu banul este si coruptia. Trebuie sa fim atenti. Am deranjat pe multi dar asta e metoda de lucru pe care am incercat sa o implementez. Trebuie sa respectam legile. Daca sunt bune, rele, nu comentam, le aplicam", a spus prefectul Constantin Scripat vizavi de aceste actiuni.
Andreea Gavrila
Raspunderi pentru pacienti
Noua lege a Sanatatii, care va intra in vigoare in acest an, fiind acum in stadiul de proiect, vine cu prevederi care vizeaza cazurile de malpraxis. Acestea vor putea fi solutionate si pe cale amiabila, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea plângerii, de o comisie de mediere al carei rol este cel de aplanare a conflictelor din sistem. Doar in cazul in care comisia nu poate rezolva cazul, acesta va fi inaintat Colegiului Medicilor sau va ajunge in instanta. Pentru prima data, se prevede ca si pacientii pot fi trasi la raspundere intr-un caz de malpraxis, nu doar personalul medical, daca nu s-au prezentat la timp la medic. De altfel, in proiectul legii, la capitolul obligatii pentru asiguratii sistemului de asigurari sociale de sanatate, acestora li se impune sa se prezinte la controalele profilactice si la cele periodice stabilite prin contractul-cadru si prin contractul cu asiguratorul de sanatate. Propunerea autoritatilor a primit aprecieri diferite din partea bacauanilor. Unii dintre acestia cred ca raspunderea „pentru un act medical corect trebuie sa fie si a medicilor, dar si a pacientilor”, dupa cum ne-a declarat Marin Stefan, altii sunt de parere ca „de multe ori pacientii nu au posibilitatea de a ajunge la timp la doctor si nu ar trebui sa raspunda cu asta”, a spus si Vasile Teodorescu. In acelasi context, pacientii care depun plângere pentru malpraxis au dreptul sa intre in posesia tuturor informatiilor relevante pentru cazul lor. Furnizorii de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice au obligatia de a comunica orice informatie solicitata de persoana care se considera victima unui act de malpraxis. La nivelul structurilor teritoriale ale organizatiilor profesionale de profil cu rol de reglementare a profesiilor medicale este prevazuta infiintarea unei comisii de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis.
Doina Mincu
Notarii publici vor da grilele pentru proprietati abia la sfarsitul lui ianuarie
Ca la fiecare inceput de an, Camera Notarilor Publici trebuie sa dea publicitatii grilele de evaluare a proprietatilor din Bacau. In functie de acestea, se vor incasa impozitele la bugetul de stat, dar, mai important, vom sti daca valoarea proprietatilor pe care le avem a mai crescut sau dimpotriva.
Anul 2012 ar putea aduce din nou repozitionarea celor care au afaceri in domeniul imobiliarelor. Camera Notarilor Publici (CNP) Bacau va da la sfârsitul acestei luni noile grile in raport cu care se va aplica impozitul pe transferurile de proprietati incheiate intre persoanele fizice. "Am avut sase experti care au refuzat sa faca expertizele pentru ca este vorba de o procedura complicata. Intr-un final, am gasit un expert si vom da aceste valori in câteva zile", a explicat seful Camerei Notarilor Publici Bacau, Stefan Isache. Dupa primele estimari, valorile apartamentelor si a terenurilor vor fi pe alocuri chiar mai mici decât in anul precedent. "Evaluarile vor indica preturi mai mici cu câteva procente. Abia acum putem spune ca au ajuns la o stare de normalitate. Totusi, asta inseamna ca piata nu s-a dezghetat", mai spune presedinte CNP Bacau. Dar, macar, cumparatorii vor sti care este pretul real al proprietatilor pe care le tranzactioneaza si, o veste buna, vor achita si impozite mai mici la stat. Potrivit grilelor notariale oficiale care s-au aplicat pe parcursul intregului an 2011, cele mai ieftine apartamente s-au cumparat sau vândut in zone precum Cornisa sau Letea, dar chiar si pe strazile 9 Mai, Mihai Viteazu sau Nicolae Titulescu, in functie de suprafata sau utilitati. Mai piperate au fost, in schimb, locuintele aflate in centrul orasului si cele cu suprafete mari, de patru camere. Fata de cifrele de tranzactionare din 2008, preturile apartamentelor au scazut cu 35 pâna la 50 la suta. In zona ultracentrala, metrul patrat de teren a ajuns anul trecut la 300-400 de euro (pentru terenuri cuprinse intre 300 si 1000 de metri patrati), in timp ce in zona strazilor Energiei, Mioritei, Bucium pretul stabilit a fost de 50 de euro pe metru patrat, iar la polul opus, in sudul orasului, in zona URA sau in cartierul CFR negocierile au pornit de la 30 euro/mp.
Andreea Gavrila
Schimbari importante in sistemul de invatamant
2012 aduce modificari importante in sistemul de invatamânt. Conform noii Legi a Educatiei, promulgata inca de anul trecut, din acest an clasa pregatitoare va intra in invatamântul primar, titularizarea profesorilor pe catedra se va face la nivel de scoala, iar finantarea unitatilor scolare se va face in functie de numarul de elevi inscrisi.
Legea Educatiei, intrata in vigoare inca de anul trecut, are o serie de prevederi care vor fi aplicate incepând cu 2012. Acestea aduc modificari importante in sistemul de invatamânt. Prima, la care inca se mai lucreaza la nivelul Inspectoratului Scolar, este cea referitoare la introducerea clasei pregatitoare (clasa 0 – care pâna acum apartinea de gradinite) la invatamântul primar. Asadar, noul an scolar ii va cuprinde din start si pe copiii de sase ani, care vor intra in clasa 0, ce precede clasa I. "La solicitarea scrisa a parintilor pot fi inscrisi in aceasta clasa si copii care vor implini vârsta de 6 ani pâna la sfârsitul anului 2012, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare, asa cum prevede legea", a explicat inspectorul scolar general, prof. Florin Lazar.
Titularizare pe scoala
Anul trecut a fost ultimul an in care titularizarea profesorilor pe catedra s-a realizat in urma unui concurs national. Din acest an, modul de angajare al cadrelor didactice va fi complet diferit fata de anii trecuti. Trierea lor se va face direct la nivelul scolii. Concret, dascalii nu vor mai sustine examen organizat de Inspectoratul Scolar Judetean, ci se vor adresa direct scolii in care doresc sa predea. "Inspectoratul Scolar Judetean nu va mai organiza din 2012 examen national de titularizare, ci doar va viza corectitudinea organizarii concursurilor la nivel de unitate de invatamânt. A aparut deja Instructiunea nr. 5 care prevede clar ce trebuie facut. Consiliile de administratie din unitatile de invatamânt care au posturi didactice/catedre vacante/rezervate vor comunica situatia la ISJ si vor organiza individual concursuri pentru ocuparea lor", a explicat a precizat si inspectorul scolar general adjunct, prof. Teodora Craus, care se ocupa de partea de management institutional.
Finantare diferentiata
Pe lânga schimbarile de structura, invatamântul preuniversitar va avea parte si de o noua schema de finantare. Noua lege prevede clar ca din anul 2012, de data aceasta de la 1 ianuarie, se introduce masura privind costul standard per elev pe principiul "finantarea urmeaza elevul". Astfel, fondurile in scoli vor fi alocate tinând cont in primul rând de numarul elevilor inscrisi in fiecare unitate de invatamânt, existând si posibilitatea alocarii unor sume suplimentare in functie de performanta scolii. Se vorbeste si de costuri orientative standard de la 1.800 lei/an/ elev in invatamântul prescolar pâna la 2.700 lei/an/elev in invatamântul liceal.
Roxana Neagu
Amenzi mai mari pentru soferi
Noul an a venit cu sanctiuni mai mari la regimul rutier. Punctul de amenda s-a majorat de la 67 de lei la 70 de lei si drept urmare soferii vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar. Politistii de la Circulatie s-au pus la punct cu noile tarife si sunt pregatiti sa le aplice celor care incalca regulile in trafic.
De la inceputul acestui an sanctiunile la regimul rutier vor fi mai mari. Punctul de amenda s-a majorat iar conducatorii auto care nu respecta regulile in trafic vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar. Amenzile au crescut in medie cu valori cuprinse intre 13 si 135 de lei, aplicate la cele mai frecvente incalcari ale Codului Rutier. "Potrivit Codului Rutier in vigoare, valoarea punctului de amenda se stabileste in functie de salariul minim brut pe economie. Astfel, de la 1 ianuarie 2012, odata cu majorarea salariului minim, valoarea punctului de amenda creste de 67 de lei la 70 de lei", a spus insp. Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvânt al Inspectoratului de Politie Judetean Bacau. Asa se face ca, de la 1 ianuarie cuantumul amenzilor cel mai frecvent aplicate de politisti pentru abateri in trafic sunt urmatoarele pentru:
– folosirea telefonului mobil, lipsa centurii de siguranta si oprirea in loc nepermis – 2 puncte de penalizare si amenda intre 147 si 220 lei;
– stationarea in loc nepermis, depasirea vitezei legale cu 20-30 km/h – 3 puncte de penalizare si amenda intre 295 si 370 lei;
– depasirea vitezei legale cu 10-20 km/h – 2 puncte de penalizare si amenda intre 147 si 220 lei;
– depasirea vitezei legale cu 20-30 km/h – 3 puncte de penalizare si amenda intre 295 si 370 lei;
– depasirea vitezei legale cu 30-40 km/h – 4 puncte de penalizare si amenda intre 440 si 590 lei;
– depasirea vitezei legale cu 40-50 km/h – 6 puncte de penalizare si amenda intre 665 si 1.474 lei;
– depasirea vitezei legale cu peste 50 km/h – permis retinut si amenda intre 665 si 1.474 lei;
– trecerea pe culoarea rosie a semaforului, neacordarea de prioritate pietoni si autovehicule – permis retinut si amenda intre 295 si 370 lei;
– circulatia pe contrasens – permis retinut si amenda intre 440 si 590 lei;
– conducerea sub influenta bauturilor alcoolice – permis retinut si amenda intre 660 si 1.475 lei
Si pentru ca amenzile sunt mari mari, conducatorii auto trebuie sa fie ceva mai responsabili in trafic. Politistii de la Serviciul Rutier sunt cu ochii pe cei care incalca regulile si in anul care a trecut au taiat in medie 250 de sanctiuni pe zi. Potrivit ultimului bilant al acestui serviciu, in primele 9 luni ale anului 2011 agentii de la rutiera din judet au aplicat peste 70.000 de sanctiuni, cu aproape 6.000 mai multe fata de perioada similiara a anului 2010. O buna parte dintre acesteau au fost pentru viteza, respectiv 20.400 si alte 6.000 au ajuns la pietoni.
Geta Panaite
Intoxicati la inceput de an
La inceput de an medicii de garda din Spitalul de Pediatrie nu au avut o clipa de ragaz. Printre pacientii internati se afla si un bebelus care a fost intoxicat cu nitriti. Alti patru adolescenti au fost spitalizati cu intoxicatie datorata consumului de bauturi alcoolice.
La sfârsitul anului 2011 si inceputul lui 2012, Compartimentul de Primiri Urgente al Spitalului de Pediatrie a fost luat cu asalt de catre pacienti mai mici ori mai mari. Zilnic la acest compartiment s-au inregistrat cel putin 90 de consultatii. Incepând din 31 decembrie 2011 si pâna in dimineata zilei de 3 ianuarie 2012 medicii de garda au consultat aproape 300 de copii. Dintre acestia, 16 au beneficiat de spitalizare de zi iar 45 au fost internati pentru o perioada mai indelungata. "Revelionul si zilele urmatoare au fost destul de aglomerate, a declarat dr.Aurelia Taga, managerul spitalului. Au venit multi copii cu bronhopneumonii, cu bronsiolite sau convulsii febrile. Avem si doua cazuri suspecte de meningita, internate in sectia de Boli Infectioase Copii." Printre cei spitalizati se afla si un bebelus in vârsta de opt luni. El a fost diagnosticat cu o boala mai putin obisnuita. Copilul avea pielea colorata in albastru si se sufoca, astfel ca medicii au stabilit ca a fost intoxicat cu nitriti.
Apa de fântâna, un pericol
Copilul a fost diagnosticat cu methemoglobinemie, o afectiune cunoscuta si sub numele de „boala albastra”. „Aceasta apare la sugari si copii mici, daca au consumat ceai, lapte praf sau alta hrana preparata cu apa din fântâni cu nitrati in exces, ne-a declarat dr. Cristina Matanie, de la Directia de Sanatate Publica (DSP) Bacau. Nitratii patrund in sânge, se combina cu hemoglobina si determina un deficit de oxigenare a organismului. Din acest motiv, simptomul principal al bolii este cianoza sau colorarea albastruie a tegumentelor si mucoasei intoxicatului.” In anul 2011 s-au inregistrat in judetul Bacau 9 cazuri de intoxicatie de acest fel la copii cu vârsta sub un an. In comuna Sascut au fost 3 cazuri, iar in Odobesti, Hameius, Oituz, Parincea, Stanisesti si Corbasca, câte unul. Reprezentantii DSP cred ca tendinta descrescatoare a imbolnavirilor este in strânsa legatura cu extinderea retelelor de furnizare a apei potabile in sistem centralizat in mediul rural si reducerea consumului de apa din fântâni. In cazul sugarilor, boala albastra poate fi letala, daca nu se intervine la timp.
Adolescenti beti
Nu au lipsit nici cazurile de intoxicatie cu alcool din rândul minorilor. Mai multi adolescenti au ajuns la spital dupa ce au consumat bauturi spirtoase, vin sau bere. "Am avut patru cazuri de intoxicatie voluntara cu alcool, a mai spus managerul spitalului. Este vorba despre doi baieti si doua fete. Ei au intre 15 ani si 17 ani si jumatate. Din fericire, nu au pus probleme deosebite. Dupa ce au fost supusi tratamentului, starea lor s-a imbunatatit."
Elena Tintaru
Doina Mincu
„Posta Romana” organizeaza concurs epistolar pentru copii
Copiii, iubitori de sport si talentati in a compune o scrisoare, vor avea ocazia sa-si valorifice aceste calitati in cadrul unui concurs lansat de Compania Nationala "Posta Româna" (CNPR). La inceputul noului an, aceasta a demarat cea de-a 41-a editie a Concursului Epistolar, care se adreseaza tuturor copiilor cu vârsta pâna in 15 ani. Tema lucrarilor din acest an este: "Scrie o scrisoare catre un atlet ori unei persoane din lumea sportului pe care o admiri, in care sa-i explici ce inseamna pentru tine Jocurile Olimpice". A fost ales acest subiect, deoarece in perioada 27 iulie-12 august 2012, la Londra, vor avea loc Jocurile Olimpice de Vara, organizate o data la patru ani. Fiecare lucrare va avea cel mult 800 de cuvinte in limba româna si nu se va abate de la tema competitiei. Ea trebuie sa fie recenta si nepublicata. Va trebui redactata sub forma unei scrisori, astfel ca va contine pe lânga textul propriu-zis, si locul si data, adresa destinatarului, salutul si incheierea specifice unei epistole, precum si semnatura celui care a compus-o. Evaluarea lucrarilor inscrise in concurs, in toate etapele acestuia, va fi realizata de catre comisii care vor fi constituite din reprezentanti ai Ministerului Educatiei (profesori de specialitate) si ai CNPR. Scrisoarea va fi expediata pe adresa Oficiului Judetean de Posta Bacau, str.Marasesti, nr.161, pâna in 25 ianuarie 2012, data postei, cu mentiunea "Pentru concursul epistolar". La faza judeteana, alegerea câstigatorilor va fi facuta in ziua de 1 februarie 2012. Lucrarile clasate pe primele trei locuri din fiecare judet vor fi transmise directiei regionale de posta de care acesta apartine. Ele vor fi evaluate pâna in data de 17 februarie 2012. Câstigatorul locului I pe fiecare regiune postala va participa la faza nationala a concursului. La nivel national clasamentul va fi comunicat dupa data de 12 martie 2012 iar festivitatea de premiere a primelor trei locuri va fi organizata de catre CNPR in cadrul unei festivitati, pâna in 30 aprilie. Lucrarea clasata la nivel national pe primul loc, insotita de traducerea in limba franceza sau engleza, va fi trimisa la Biroul International al Uniunii Postale Universale, pâna la 30 aprilie 2012. Toate scrisorile transmise acesteia vor ajunge la UNESCO, organismul care va desemna câstigatorii la nivel mondial. UNESCO va acorda trei premii si cinci mentiuni speciale.
Elena Tintaru
Doi ani de scoala intr-unul singur
Elevii vor putea sa promoveze doi ani scolari intr-unul singur, daca indeplinesc conditiile impuse de noua metodologie elaborata de Ministerul Educatiei. Astfel, in invatamântul preuniversitar de stat, parcurgerea a doi ani de studii deodata se va putea face o singura data in fiecare dintre cele trei cicluri de invatamânt – primar, gimnazial si liceal. Elevii care vor sa faca acest lucru trebuie sa aiba in anul scolar anterior calificativul "foarte bine" la fiecare disciplina de invatamânt, in cazul elevilor din ciclul primar, respectiv media peste 9 la fiecare materie pentru elevii din ciclurile superioare. De asemenea, media la purtare trebuie sa fie minimum 9,50. "O alta conditie fara de care elevii nu pot sa parcurga doi ani intr-unul singur este promovarea unui test transdisciplinar din curriculumul clasei anterioare celei curente, la care sa obtina un punctaj de cel putin 80 la suta din totalul punctajului acordat pe test. Elevii care vor sa parcurga doi ani intr-unul singur vor frecventa concomitent cel putin 50 la suta din cursurile aferente anului curent si cel putin 40 la suta din cursurile aferente celui de-al doilea an de studiu. Ei vor fi evaluati la fiecare disciplina/modul din planul-cadru de invatamânt al celor 2 ani", a explicat prof. Cristian Cuciac, inspector scolar general adjunct. Admiterea in aceasta forma de pregatire nu se poate face fara un raport al psihologului scolar care sa ateste capacitatea elevului de adaptare la parcurgerea a 2 ani de studii intr-un an scolar, precum si de integrare intr-o clasa cu elevi de vârsta mai mare. Mai este necesar raportul medicului scolar sau al medicului de familie privind starea de sanatate si dezvoltarea fizica a elevului, dar si recomandarea din partea unor persoane competente si abilitate prin activitatea desfasurata, care sa evidentieze realizari de exceptie ale elevului in domenii scolare sau extrascolare.
Roxana Neagu
Documentele necesare pentru admiterea unui elev in forma de invatamânt "doi ani in unul" sunt:
– o cerere a parintelui sau a tutorelui legal al elevului
– avizul favorabil al psihologului scolar
– avizul favorabil al medicului scolar sau al medicului de familie
– avizul consiliului profesoral al unitatii de invatamânt
ABA Siret la raport
Administratia Bazinala de Apa (ABA) Siret a tras linie anului 2011. In total, anul trecut s-au efectuat 59 de lucrari pe intreg cuprinsul bazinului hidrografic Siret.
"Printre activitatile cele mai importante se numara lucrarile de aparare impotriva inundatiilor. In Bacau au fost finalizate si receptionate patru lucrari, cea mai importanta fiind indiguirea malului drept al râului Siret pe tronsonul Serbesti, Siretu, Schineni, Saucesti, Holt pe o lungime de 15,6 kilometri, suprainaltarea digului de protectie in zona Schineni si consolidari de mal si corectari de albie minora", a explicat Emil Vamanu, directorul ABA Siret. Pe lânga aceasta investitie, tot in judet s-a indiguit malul stâng al Siretului in zona localitatilor Negri si Prajesti, pe o distanta de 8,2 kilometri, au avut loc lucrari de regularizare si consolidare in zona localitatii Hârlesti, comuna Filipesti (regularizarea albiei pe o lungime de 0,8 kilometri, executarea unui dig de dirijare pe o lungime 0,65 kilometri). O ultima receptie s-a facut la investitia de regularizare a albiei si consolidari de mal pe râul Oituz, in comuna Oituz, pe o lungime de 0,68 kilometri si un canal de reprofilare in lungime de 0,73 de kilometri. "35 de lucrari din totalul de 59 au fost receptionate in acest an – 16 in judetul Suceava, una in judetul Botosani, 10 in judetul Neamt, 3 in judetul Iasi, 4 in judetul Bacau si una in judetul Vrancea", a mai spus Vamanu. Tot in 2011 ABA Siret si-a imbogatit parcul auto. S-au adaugat numeroase utilaje si autoutilitare: 6 buldoexcavatoare, 2 buldozere, 29 de autoutilitare, un autoremorcher cu trailer si o cositoare pentru diguri. Acestea au ajuns la toate cele 6 subunitati si vor fi folosite pentru exploatarea si intretinerea obiectivelor aflate in administrare. Dotarea este binevenita, intrucât, "institutia noastra gestioneaza cel mai mare bazin hidrografic din tara, râul Siret provocând cele mai multe probleme dintre toate cursurile de apa", reaminteste directorul institutiei, Emil Vamanu.
Andreea Gavrila






