joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4737

Salarii mai mari pentru angajatii APIA

Specialistii Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) vor avea, din 2012, salarii mai mari cu 50 la suta decât in 2011. Prevederea apare intr-un proiect de hotarâre aflat pe masa Guvernului. Majorarea ii vizeaza atât pe angajatii de la centru, cât si pe cei care ocupa functii de conducere si executie in centrele judetene. Scopul acestui proiect este sa-i stimuleze pe specialistii care lucreaza cu fonduri europene. România risca sa fie penalizata cu 10 la suta din suma destinata platilor, iar guvernantii au apreciat ca e mai ieftin sa angajezi oameni bine pregatiti si sa-i motivezi sa munceasca mai mult decât sa suporti penalizarea. Ioan Melinte, directorul executiv al APIA Bacau, nu crede pâna nu vede scris negru pe alb. "Eu nu stiu nimic. Nu am auzit de nicio majorare si nu cred pâna nu vad hotarârea de guvern", a declarat seful APIA Bacau. Conform proiectului, salariatii vor beneficia de cresteri cu 8 – 25 de clase. Salariul creste cu 25 de clase daca angajatul a obtinut calificativul "foarte bine", si 17 clase, daca are "bine". Cei cu "satisfacator" nu primesc nimic. Debutantii vor primi 8 clase de salarizare in plus. Costurile vor fi de 4.818.000 lei si vor fi acoperite din bugetul Ministerului Agriculturii.
Silvia Patrascanu

Cotele de contributii sociale pe anul 2012 raman neschimbate

Legea Finantelor Publice prevede pentru noul an bugetar 2012 aceleasi venituri, pe capitole si subcapitole, si cheltuieli, pe destinatii si pe ordonatori principali de credite, pentru tot ce inseamna datorie la bugetul de stat, respectiv: bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele institutiilor publice finantate partial din venituri proprii. Tot pentru 2012 s-a stabilit ca si câstigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sa fie de 2.117 lei. Ramân astfel neschimbate cotele de contributii sociale obligatorii pentrul anul 2012, prevazute de Codul fiscal, astfel:
– pentru contributia de asigurari sociale – 31,3 la suta pentru conditii normale de munca (din care 10,5 la suta pentru contributia individuala si 20,8 la suta pentru contributia datorata de angajator), 36,3 la suta pentru conditii deosebite de munca (din care 10,5 la suta pentru contributia individuala si 25,8 la suta pentru contributia datorata de angajator) si 41,3 la suta pentru conditii speciale de munca (din care 10,5 la suta pentru contributia individuala si 30,8 la suta pentru contributia datorata de angajator)
– pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj – 0,5 la suta pentru contribusia individuala si 0,5 la suta pentru contributia datorata de angajator
– pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale – cota este intre 0,15 la suta si 0,85 la suta, diferentiata in functie de clasa de risc, conform legii, datorata numai de angajator
– pentru contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – cota este de 0,25 la suta, datorata de angajator.
In cota de contributie individuala de asigurari sociale este inclusa si cota de 3,5 la suta aferenta fondurilor de pensii administrate privat.
Roxana Neagu

Aproape 6.000 de bacauani au conventie cu CET

    In anul 2011, 2.986 de proprietari de apartamente bransate la sistemul centralizat de furnizare a agentului termic au incheiat conventii individuale cu CET Bacau. Numarul total al consumatorilor cu care societatea de termoficare are relatie directa a ajuns astfel la aproape 6.000. Conventiile sunt un act aditional la contractul de furnizare-primire agent termic incheiat intre CET si asociatiile de proprietari, iar semnarea lor a fost o conditie obligatorie pentru primirea ajutoarelor de incalzire atât in sezonul rece 2010-2011, cât si in cel din 2011-2012. Consumatorii cu conventii individuale primesc facturi nominale, pe care le pot achita la centrele de incasari ale CET. (D.M.)

    Vesti proaste pentru saraci

      Pentru beneficiarii de asistenta sociala anul 2012 nu are semne bune. Printr-o ordonanta de urgenta, adoptata la sfârsitul lunii decembrie 2011, Guvernul României a redus prestatiile sociale de la 54 la 9 tipuri. Acestea se refera la alocatii, indemnizatii si facilitati. Primul tip este cel al venitului minim de insertie care cumuleaza venitul minim garantat (ajutorul social, conform Legii 416/2001), alocatia de sustinere familiala si ajutorul de incalzire. Unificarea acestora trei intr-o singura prestatie sociala se va face incepând cu anul 2013. Al doilea tip este alocatia de stat pentru copii, care ramâne neschimbata la 42 lei, 84 lei pentru cel cu handicap, respectiv la 200 lei pentru cei care au pâna in 2 ani sau trei ani, daca au o dizabilitate. Alocatia de plasament va fi cea de-a patra categorie de prestatie sociala si ea se mentine in cuantumul actual. Un alt tip de prestatii il va reprezenta cel al indemnizatiilor, stimulentelor si al ajutoarelor de crestere a copilului. Ele vor reuni indemnizatia de crestere a copilului, stimulentul lunar, care se acorda celor care se intorc la serviciu inainte de un an de la nastere, si cele 7 tipuri de indemnizatii si ajutoare achitate celor care au persoane cu vârsta intre 0 si 7 ani, cu handicap. In plus de acest tip, din 2013 se va institui indemnizatia pentru persoanele cu nevoi speciale. Cât despre indemnizatia de hrana pentru persoanele cu HIV/SIDA, ea se mentine, la fel si ajutorul pentru persoanele refugiate. La acestea se adauga ajutorul de urgenta, care il va "inghiti" pe cel financiar. El se va plati in caz de calamitati naturale, incendii sau propbleme grave de sanatate. Ultimul tip de prestatii sociale se refera la facilitati, la care vor avea dreptul beneficiarii de ajutor social, ai indemnizatiei de crestere a copilului si alte categorii de populatie. Facilitatile vizeaza, printre altele, si suportarea din bugetul de stat a transportului pentru persoanele cu dizabilitati si subventionarea dobânzii la creditele angajate de catre categriille de populatie mentionate anterior. O alta modificare a sistemului de asistenta sociala consta in faptul ca orice prestatie se raporteaza la indicatorul social de referinta. In functie de acesta, care si in 2012 va fi tot de 500 lei, se va stabili cuantumul tuturor prestatiilor sociale. Vestea si mai proasta este aceea ca beneficiarii de anumite prestatii sociale nu se vor mai bucura de ele, daca inregistreaza restante la plata impozitului si taxelor locale. Guvernul a decis ca incepând cu anul 2012 sa suspende pe o perioada de 5 luni achitarea ajutorului social, a alocatiei de sustinere si a indemnizatiei de crestere a copilului familiilor care nu si-au platit la zi impozitul si taxele. Plata retroactiv a prestatiilor incepe dupa ce familiile in cauza si-au onorat obligatiile fata de stat. Pentru familiile debitoare la bugetul de stat, masura este destul de dura. Ajutorul social lunar este de 462 lei in cazul familiilor cu 5 persoane, de exemplu. La aceasta suma se poate adauga indemnizatia de crestere a copilului care este de 600 lei-1.200 lei sau de 600 lei-3.000 lei. Dar o familie poate sa aiba si alocatie de sustinere care ajunge la 180 lei. Prin urmare, o familie risca sa piarda, prin neplata impozitului si taxelor, peste 1.000 lei, cel putin.
      Elena Tintaru

      Politista cercetata pentru ca s-a laudat ca poate cumpara un procuror bacauan

        Este vorba despre agentul de politie Irina B. din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Braila, care a fost trimisa in judecata de procurorii de la Directia Nationala Anticoruptie pentru trafic de influenta. In rechizitoriu, anchetatorii au retinut ca in anul 2008, când aceasta lucra la IPJ Galati, a pretins de la un denuntator suma de 20.000 de euro pentru a interveni pe lânga un procuror de la DIICOT – Serviciul Teritorial Bacau, care-l cerceta pentru trafic de persoane, trafic de droguri, proxenetism si aderare la un grup infractional organizat, pe care urma sa-l convinga sa nu-l trimita in judecata. Politista a incasat suma de 16.000 de Euro, dar barbatul tot a ajuns in fata instantei. (Geta P.)

        Doi morti si mai multi raniti in accidente rutiere

          Viteza si neatentia in conducere a facut mai multe victime in ultimele zile. La iesirea din Buhusi, pe drumul national 15, un ialomitean grabit a apasat prea tare pedala de acceleratie, intr-o curba nu a mai putut controla autoturismul si a ajuns intr-un parapet metalic al barierei de la linia ferata. In urma impactului, soferul, Vasile N. (48 de ani), a murit pe loc iar sotia, aflata pe locul din dreapta a suferit mai multe leziuni. Un alt eveniment rutier cu urmari grave a avut loc la Oituz. Aici Constantin C. (20 de ani), din Gura Vaii a acrosat un pieton care a fost transportat in stare critica la Spitalul Judetean si pentru care medicii nu au mai putut face nimic ca sa-l salveze. Tot viteza a trimis pe patul de spital alte trei persoane. Accidentul s-a petrecut in afara localitatii Magura. Fanica A. (46 de ani) a pierdut controlul si s-a rasturnat. Copiii sai de 5 si respectiv 10 ani au suferit mai multe fracturi iar sotia s-a ales cu un traumatism de coloana. (Geta P.)

          A scapat ieftin, desi a trecut o masina peste el

            I s-a intâmplat unui tânar teribilist din comuna Oituz. Adrian B. (26 de ani) a vrut sa-si impresioneze amicii si s-a intins pe carosabil asteptând sa treaca un autoturism peste el. Pentru ca a facut asta pe drumul national 11, intens circulat, nici nu a fost prea greu ca acest lucru sa se intâmple. Elena D. care se deplasa catre Onesti nu l-a mai putut evita si a trecut cu masina peste el. In urma accidentului, pietonul pus pe glume a avut mare noroc si s-a ales doar cu traumatisme si contuzii. Testat cu aparatul etilotest, oamenii legii si-au dat seama si de unde a avut acest curaj. Tânarul avea o alcoolemie de 0.41 mg/l alcool pur in aerul expirat. (G.P.)

            Batalie pentru o asfaltare de 1 milion de euro la pasajul subteran Oituz-Stefan Guse

              Casuneanu si Rusu, la cutite, de Craciun

              Licitatia privind asfaltarea rampelor Oituz si Stefan Guse de la pasajul subteran s-a transformat intr-un adevarat razboi derulat intre societatile patronate de afaceristii Viorel Rusu (Conextrust) si Costel Casuneanu (PA&CO). In urma evaluarii ofertelor depuse, municipalitatea bacauana a declarat câstigatoare oferta asocierii de firme Conextrust – Servrut Construct – Amicii. Decizia autoritatii contractante (Primaria Bacau) a fost contestata la CNSC de Drumuri si Poduri SRL Gheorghieni (jud. Harghita), firma patronata de PA&CO International SRL, societatea lui Casuneanu. “Razboiul” a ajuns pe masa Curtii de Apel Bacau, insa litigiul are toate sansele sa se prelungeasca, Rusu afirmând ca Drumuri si Poduri Gheorghieni ar fi formulat o noua contestatie.
              Societatea detinuta, la Gheorghieni, de Casuneanu acuza faptul ca asocierea de firme condusa de Conextrust nu a putut sa justifice pretul extrem de mic avansat in licitatie. Acesta reprezinta doar 70,8 la suta din valoarea estimata initial de Primaria Bacau.

              Un contract de asfaltare estimat de municipalitatea bacauana la peste 1 milion de euro a pus pe jar mai multe firme de constructii. Finalul lui 2011 a surprins societatile detinute de Costel Casuneanu si Viorel Rusu intr-un razboi la cutite, miza constituind-o anularea deciziei de atribuire a contractului catre asocierea de firme Conextrust – Servrut Construct – Amicii.
              In august 2011, Primaria Bacau a scos la licitatie un contract vizând asfaltarea rampelor Oituz si Stefan Guse, de la pasajul subteran, precum si realizarea infrastructurii de retele din zona strazii Oituz. La data respectiva, municipalitatea a estimat contractul de lucrari la peste 4,4 milioane lei. In cursa au intrat cinci operatori economici, ofertele fiind deschise pe 29 august 2011.

              Pretul mic, imposibil de justificat?

              Pe 28 septembrie 2011, Drumuri si Poduri Gheorghieni – societatea lui Casuneanu – a contestat rezultatul licitatiei, remitând CNSC (n.r. – Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor) o plângere. Societatea a incriminat faptul ca asocierea de firme declarata câstigatoare de Primaria Bacau nu putea justifica valoare ofertei depuse, in speta pretul cu care a câstigat licitatia. Potrivit contestatiei elaborate de avocatul Horia Bora, Drumuri si Poduri Gheorghieni a cerut CNSC sa anuleze decizia municipalitatii vizând stabilirea câstigatorului licitatiei. Firma lui Casuneanu a mai solicitat, de asemenea, anularea partiala a raportului procedurii de achzitie publica, precum si obligarea Primariei Bacau la reevaluarea ofertei depusa de asocierea de firme condusa de Conextrust. Contestatia formulata de Drumuri si Poduri Gheorghieni atesta ca “decizia autoritatii contractante este nelegala”.
              “In opinia noastra, un pret de 70,8 la suta din valoarea estimata este in mod obiectiv suficient de scazut pentru a fi calificat drept nejustificabil”, se arata in contestatia depusa la CNSC de Drumuri si Poduri Gheorghieni. Oferta câstigatoare formulata de Conextrust a fost de 3,17 milioane lei fara TVA.
              Prin Decizia nr. 4584/C 6/5113 din 20 octombrie 2011, CNSC a admis contestatia formulata de societatea lui Casuneanu, anulând – de asemenea – raportul de atribuire prin care oferta Conextrust a fost desemnata ca fiind câstigatoare.

              “Noi suntem la 1 kilometru de santier”

              Potrivit administratorului Conextrust, Viorel Rusu, pretul scazut avansat de asocierea condusa de firma sa ar fi pe deplin justificat. Rusu a precizat ca Drumuri si Poduri Gheorghieni ar fi trebuit sa vina cu utilaje tocmai de la Oituz, in timp ce Conextrust are sediul la 1 kilometru de santierul pasajului subteran. “Nu e un pret neobisnuit de scazut. Ei sunt in Gheorghieni si la Oituz, la PA&CO, noi suntem la 1 kilometru. Asta e diferenta, e data de transport. N-aveam cum sa punem transport de la 150 de kilometri, când noi suntem la 1 kilometru”, a declarat Rusu.
              El a adaugat ca nu comenteaza contestatia formulata de “domnul Casuneanu”, dar ca in ritmul actual, lucrarile de la pasaj se vor incheia in primavara lui 2013. “Se va mai ajunge odata la Curtea de Apel si tot asa. Eu nu va pot da prea multe relatii pe acest subiect. Avem avocati, dar daca o tine tot asa, cred ca se duce (n.r. – santierul) pâna in primavara viitoare”, a comentat administratorul Conextrust.

              “Ne abtinem de la comentarii”

              Abordat de jurnalistii Desteptarii, omul de afaceri Costel Casuneanu a recunoscut ca se afla in spatele societatii din Gheorghieni, dar – a adaugat el – nu poate oferi detalii privitoare la licitatiile la care participa firma.
              “PA&CO este actionar la Drumuri si Poduri Gheorghieni. Firma are un administrator si va rog sa luati legatura cu el. Sa va spuna el, exact, despre ce este vorba. Eu nu stiu si nu vreau sa vorbesc aiurea“, a declarat Casuneanu. El a indicat ca societatea ar putea emite o pozitie oficiala la o solicitare formulata in scris. Am transmis o astfel de solicitare pe adresa de posta electronica a PA&CO, proprietarul societatii Drumuri si Poduri SRL din Gheorghieni. Potrivit raspunsului formulat de departamentul de comunicare a PA&CO, societatea se abtine de la comentarii pe tema licitatiei privind asfaltarea rampelor de la pasajul subteran.
              “Ne abtinem de la orice comentariu, cât timp contestatia se afla inca spre solutionarea autoritatilor competente. In cazul unei decizii nefavorabile, avem in continuare inca o cale de a ataca hotarârile autoritatilor contractante. Mentionam ca PA&CO International este doar actionar la Drumuri si Poduri Gheorghieni, firma ce are management si administrator propriu si care are propria politica de participare la licitatiile publice”, se precizeaza in raspunsul dat de societatea lui Casuneanu. Drumuri si Poduri Gheorghieni este administrata de Gabriel Ciocan, unul din directorii PA&CO International.

              Asfalt “made in Racaciuni”

              Argumentul distantei mai mici, invocat de Rusu, este contrazis insa de reprezentantii societatii lui Casuneanu. Potrivit contestatiei formulate de Drumuri si Poduri SRL Gheorghieni, asocierea desemnata câstigatoare de municipalitate va aduce asfaltul tocmai de la Racaciuni, unde societatea Servrut Construct detine o statie de mixturi asfaltice. Mai mult, se afirma in contestatia amintita, justificarea preturilor la utilaje si la transporturi ar fi “evaziva”.
              De cealalta parte, Servrut Construct – SRL cu sediul in Racaciuni – s-a remarcat in ultimii ani prin nenumarate contracte de asfaltari obtinute de la Serviciul Public Judetean de Drumuri, aflat in subordinea Consiliului Judetean si condus de Valentin Palea, vicepresedintele PSD Bacau. Servrut Construct, afirma surse administrative, s-ar fi aflat si la originea unor sponsorizari consistente primite de fruntasii PSD Racaciuni cu prilejul campaniei electorale din 2008.

              Razboi la Curtea de Apel

              La inceputul lui noiembrie, societatea lui Casuneanu a contestat in instanta rezultatul licitatiei, dosarul fiind inregistrat la Curtea de Apel sub numarul 668/32/2011. Pe 9 decembrie 2011, instanta ia act de decizia Drumuri si Poduri Gheorghieni de renuntare la judecata (!). Magistratii au respins, ca nefondata, si plângerea formulata de Conextrust SA in dosarul amintit.

              Casuneanu si Rusu, bani frumosi din contractele publice

              Societatile detinute de Costel Casuneanu si Viorel Rusu s-au remarcat, in ultimii ani, prin multitudinea contractelor publice obtinute. Pe parcursul lui 2009, PA&CO a obtinut din partea Primariei Bacau un contract de asfaltare a unor artere din municipiu. Valoarea contractului a depasit, la momentul respectiv, 8 milioane de lei (n.r. – vezi articolul: “Asfaltarile de unica folosinta ne-au costat 250 de miliarde de lei”). De cealalta parte, Conextrust si Rustrans – firmele controlate de Viorel Rusu – au prosperat din contractele derulate cu autoritati ale administratiei publice locale. Presa bacauana l-a catalogat pe Rusu drept “baron local al constructiilor pe banii statului”, societatile sale ocupându-se de construirea mai multor sedii de institutii publice (Directia Silvica, Agentia de Protectie a Mediului sau Oficiul de Cadastru). Conextrust a câstigat contractul privind modernizarea Maternitatii Bacau, precum si construirea noului cimitir al Bacaului (n.r. – vezi articolul: “Noul cimitir al Bacaului, «combinatie» de 45 de miliarde”).

              Un pasaj bolnav

              In 2011, un control efectuat de Autoritatea de Audit de pe lânga Curtea de Conturi a României a evidentiat ca municipalitatea bacauana e in ofsaid la fonduri europene. Primaria ar fi incredintat, in temeiul unui act aditional, un contract de lucrari de 3 milioane lei fara organizarea unei licitatii. Pasajul subteran din Bacau este executat de un consortiu de firme condus de societatea Procom SRL (Italia). Din consortiu face parte si firma lui Casuneanu, PA&CO. Ca o picanterie, societatea Amicii SA – controlata de Viorel Rusu – a executat lucrari in valoare de 640.000 de lei la pasajul subteran, in temeiul unui contract incheiat cu liderul consortiului – Procom SRL. Lucrarile au vizat devierea infrastructurii de utilitati din zona.
              Lucian Bogdanel

              Lovitura mortala

                De sarbatori, buhusenii Vasile Gâsca si Ion Vatavu au avut o discutie „aprinsa” în fata locuintei celui dintâi. Potrivit datelor oferite de politistii buhuseni, Vasile Gâsca l-ar fi lovit, cu mâna, în zona gâtului, pe Ion Vatafu. Cel lovit nu a acordat importanta speciala loviturii, dar a constatat, la ceva vreme dupa ce a ajuns acasa, ca i s-a umflat zona cailor respiratorii. A fost transportat cu ambulanta la spitalul bacauan, având diagnosticul traumatism hemo-trahee drept. Medicii nu l-au mai putut salva. Ion Vatafu avea 51 de ani. Parchetul de pe lânga Tribunalul Bacau a început operativ cercetarile in aceasta cauza. (Ion Fercu)

                Bacauan arestat in Italia pentru crima

                  Un tânar de 30 de ani din Bacau a fost incatusat in Italia dupa ce ar fi ucis un galatean. Teribila fapta s-a petrecut intr-un restaurant din oraselul Grugliasco, in apropiere de Torino, acolo unde cei doi petreceau Revelionul.

                  Potrivit presei italiene, intre bacauanul Marius Ionel Simion si Roman Lazar (27 de ani), din Galati, s-a iscat un conflict spontan. Motivul altercatiei pare sa fi fost muzica ceruta de cei doi DJ-ului. Martorii au declarat pentru ziaristii ajunsi la fata locului ca victima a fost taiata in zona gâtului cu o sticla sparta si a murit in mijlocul strazii. Agresorul ar fi fugit de furia prietenilor acestuia, s-a dus acasa, s-a culcat, iar când s-a trezit si a deschis televizorul ar fi aflat ca este un asasin. Si-a sunat avocatul si s-a predat carabinierilor. "Nu intentionam sa omor pe nimeni. M-am aparat doar. Am fost agresat de sapte persoane. In timp ce ma târau in afara restaurantului, unul din ei m-a lovit cu cutitul in zona gâtului. M-am aparat cu mâna. In ingramadeala, am apucat o sticla de pe o masa, am spart-o si cu ea am incercat sa resping atacurile agresorilor. Apoi am fugit pentru a evita alte necazuri", este declaratia bacauanului publicata in cotidianul italian "La Stampa". Marius Simion era rezident in Torino si petrecea Revelionul alaturi de sotia sa, insarcinata in sapte luni, si mai multi prieteni. La o masa alaturata s-a asezat si Roman Lazar cu un alt grup de prieteni. Cei doi nu se cunosteau si se pare ca munceau in constructii. Tot in ziarul "La Stampa", avocatul bacauanului a precizat ca este pregatit sa pledeze pentru nevinovatia acestuia si spune ca a fost in legitima aparare, având in vedere ca in incaierarea din fata restaurantului acesta a fost ranit la o mâna. (Geta P.) (La stampa)

                  Handbal masculin / Liga Nationala: De la capat

                  Liberi de Sarbatori, "studentii" isi reiau astazi pregatirile. Dupa o mini-vacanta de aproape trei saptamâni, Stiinta Municipal Dedeman se reuneste pe 3 ianuarie pentru partea a doua a sezonului 2011-2012. Revederea handbalistilor bacauani in noul an a fost programata la ora 19.00, ora de la care de obicei incepe cel de-al doilea antrenament zilnic al elevilor lui Eliodor Voica. Astfel, este timp suficient pentru ca toti componentii lotului, inclusiv cei aflati peste hotare, sa raspunda "prezent" la convocarea de la Sala Sporturilor.

                  Amicale

                  In aceasta iarna, Stiinta va efectua toata pregatirea in Bacau, renuntându-se la traditionalul cantonament de la Piatra Neamt. In zilele urmatoare, staff-ul echipei va creiona si calendarul jocurilor de verificare din intersezon. "Am fost invitati la un turneu puternic in Ucraina, dar am considerat ca este mai bine sa ramânem acasa in conditiile in care drumul pâna la Zaporoje este greu de facut si ar fi fost prea obositor sa mergem atât de mult cu autocarul, mai ales cu o saptamâna inainte de reluarea campionatului", a explicat managerul Puiu Ciobanu.

                  Formula incompleta

                  De la reunirea de astazi vor lipsi jucatorii de "nationala" ai Bacaului: Cristian Ghita si Florin Dospinescu. Inainte de Revelion, cei doi handbalisti au jucat pentru România intr-o "dubla" cu Serbia desfasurata la Novi Sad, unde "tricolorii" au inregistrat o remiza (31-31) si o victorie (25-24). In aceste jocuri, Dospinescu a marcat 4, respectiv 1 gol, in timp ce Ghita a punctat de trei ori in cel de-al doilea meci. Tot pe 3 ianuarie, reprezentativa coordonata de Vasile Stânga va relua antrenamentele la Izvorani pentru duelul cu Belarus (11 ianuarie la Bucuresti, respectiv 15 ianuarie la Minsk), din preliminariile Campionatului Mondial 2013.

                  Program oficial

                  Dupa meciurile României, Liga Nationala isi va reintra in drepturi in cea de-a doua jumatate a acestei luni, când se vor desfasura ultimele doua etape ale turului. Stiinta MD va reveni in campionat pe 22 ianuarie, printr-un joc acasa cu CSM Satu Mare. Echipa bacauana abordeaza partea a doua a sezonului din postura de vicelidera (18 puncte), la patru puncte in spatele campioanei HCM Constanta si la cinci lungimi avans fata de urmatoarele clasate (HC Odorhei, Pandurii Tg Jiu, Dinamo, CS Caras Severin).
                  Dana Popa

                  Fotbal, Liga a III-a: Pleaca Popovici, vine Condurache?

                  Sport Club Bacau s-a despartit de antrenorul din tur, urmând sa aleaga inlocuitorul sau pâna la finalul saptamânii

                  Spre Dinamo II

                  An nou, antrenor nou la Sport Club Bacau, care s-a despartit de Cristi Popovici dupa numai jumatate de campionat. "Divortul" reprezinta o certitudine, chiar daca rezilierea contractului urmeaza sa se produca in cursul zilei de azi, atunci când este programata o intrevedere intre cele doua parti. Ofertat de divizionara B Dinamo II Bucuresti, Popovici ar urma sa fie inlocuit la cârma Sport Clubului de unul din "secunzii" sai, Sorin Condurache, care ar face cuplu cu Giani Florian, alternativa fiind aducerea lui Marin Barbu.

                  "Poti pleca"

                  Anuntata de mai multa vreme, "ruptura" dintre Sport Club si Cristi Popovici a survenit, totusi, intr-un moment si un mod mai putin previzibile. Cu doua zile inainte de finalul lui 2011, Popovici a comunicat conducerii clubului bacauan ca a primit o oferta de la Dinamo II. "Voi hotarâti daca vreti sa continuam impreuna sau daca nu cumva este mai bine ca eu sa plec", le-ar fi spus Popovici conducatorilor de la Sport Club. "Nicio problema, poti pleca", a venit raspunsul celor care conduc destinele divizionare C.

                  Punct mort

                  Inceputa vara trecuta, colaborarea dintre Sport Club si Cristi Popovici ajunsese intr-un punct mort in aceasta iarna. Pe de o parte, conducerea clubului era nemultumita de parcursul echipei care incheiase turul de campionat pe pozitia a treia, la un punct in spatele tandemului fruntas Rapid CFR Suceava – Petrotub Roman. Pe de alta parte, Popovici intentiona sa renunte la mai multi jucatori in perspectiva returului, masura neagreata de conducere. Prin urmare, oferta de la Dinamo II a fost ca untul pe pâine; si pentru Popovici, dar si pentru Sport Club.

                  "Magiun", o varianta

                  Si daca tot vorbim de unt pe pâine, ce-ati zice si de putin "Magiun"? Marin Barbu, zis "Magiun" figureaza pe lista posibililor inlocuitori ai lui Popovici, dupa ce el s-a aflat in vederile Sport Clubului si in urma cu câteva luni. "Am o relatie buna cu presedintele Sport Clubului, Liviu Goian, mai ales ca eu l-am promovat pe fratele sau Dorin, pe vremea când antrenam la Suceava. Va spun cu toata sinceritatea ca nu m-a cautat nimeni de la Sport Club in ultima perioada, insa nici nu exclud posibilitatea unei colaborari daca oamenii ma cheama, iar proiectul este unul interesant", a spus Barbu, care se afla momentan fara angajament, dupa ce s-a despartit de Callatis Mangalia.

                  Sanse mari

                  Desi este un maestru al promovarilor, având la activ una din C in B si trei din esalonul secund in prima liga, "Magiun" Barbu nu este principalul favorit la preluarea functiei de antrenor al Sport Clubului. In pole-position se afla cuplul Sorin Condurache – Giani Florian, care prezinta un dublu avantaj: sunt familiarizati cu actualul lot si pot da garantii pentru un proiect pe termen lung. Oricum, o decizie va fi luata pâna cel târziu duminica, având in vedere faptul ca, saptamâna viitoare, divizionara C bacauana isi va relua pregatirile in vederea returului de campionat.
                  Dan Sion

                  Volei feminin: Start in forta

                  Pentru lidera la zi a Diviziei A1 la volei feminin noul an incepe in forta. Voleibalistele Stiintei Bacau si-au reluat antrenamentele inca din primele zile ale lui 2012, fiind conditionate de programul competitional. Sâmbata, elevele lui Florin Grapa si Melu Manta vor sustine primul joc al anului, intâlnind, in deplasare, pe Unic Piatra Neamt, in penultima etapa a turului, pentru ca la mijlocul saptamânii viitoare, sa evolueze in prima mansa a "optimilor" Cupei Cev, pe terenul austriecelor de la Post Schwechat. "Am avut putine zile libere de Sarbatori, in conditiile in care primele meciuri din 2012 bat deja la usa. Speram sa incepem cu dreptul anul si sa ne atingem obiectivele fixate; câstigarea titlului si calificarea in Final Four-ul Cupei CEV", a precizat antrenorul studentelor, Florin Grapa, care a vorbit si despre derby-ul Moldovei, cu Unic, care deschide seria intâlnirilor din 2012: "Intâlnim o formatie care s-a descurcat foarte bine pâna acum si care are si avantajul terenului propriu. Sunt convins insa ca daca vom juca la valoarea noastra vom obtine toate cele trei puncte deoarece acesta este obiectivul nostru: sa luam trei puncte, nu doua". (D.S.)

                  Tenis / Cupa de Iarna Sadova: Turneu castigat

                  Cu trei victorii din tot atâtea meciuri disputate in "sahul" grupei 16 ani, Ioana Porcos (SCM Bacau) a câstigat Cupa de Iarna Sadova-Bucovina. Tenismena bacauana a ocupat locul I dupa rezultatele: 6-0, 6-1 cu Amalia Manea (Giglio Iasi), 6-0, 6-0 cu Gratiela Zbant (Suceava), 6-3, 6-2 cu a doua clasata, Madalina Zbranca (CFR Iasi).
                  La 16 ani masculin, Tudor Burghelea (SCM) s-a clasat pe locul al III-lea. Cap de serie nr. 2, bacauanul a avut un tur liber, dupa care l-a invins cu 6-2, 6-1 pe Dumitru Dohotaru (Elp Bistrita). In semifinale, Burghelea a fost invins cu 1-6, 1-6 de George Prisacaru (Giglio Iasi).
                  La 12 ani, in turneul final, Alexandru Luchian (SCM) a terminat pe 4 din 6 concurenti, in meciul decisiv fiind invins cu 4-6, 4-6 de Rodion Panayotou (Micul AS).
                  Cupa de Iarna Sadova – Bucovina a fost un turneu de categoria I desfasurat la Câmpulung Moldovenesc, in perioada 27-31 decembrie. (D.P.)

                  Norme diferentiate pentru directori de scoli si inspectori

                    Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, a emis un ordin privind aprobarea normelor metodolgice pentru stabilirea obligatiei de predare a personalului de conducere din inspectoratele scolare, unitatile de invatamânt, unitatile conexe, precum si a personalului de indrumare si control din inspectorate si din casele corpului didactic.

                    Potrivit acestui act, personalul de conducere din Inspectoratul Scolar si unitatile de invatamânt este degrevat partial sau total de norma didactica de predare incepând din acest an scolar. In schimb, directorii gradinitelor cu program normal, care au personalitate juridica si care functioneaza cu peste 8 grupe de copii, dar si profesorii pentru invatamântul prescolar, nu sunt degrevati de norma didactica. Ei efectueaza integral activitatea didactica de instruire – educare cu grupa de copii.

                    Norme partiale pentru directorii de scoli

                    In ceea ce priveste functia de director, acest statut le confera profesorilor dreptul de a lucra pe norme partiale. Astfel, directorii unitatilor de invatamânt de nivel primar, gimnazial, liceal si postliceal cu personalitate juridica si care functioneaza cu mai putin de 25 de clase, efectueaza 6-8 ore/saptamâna din norma didactica de predare, iar directorii unitatilor de invatamânt de nivel primar, gimnazial, liceal si postliceal care functioneaza cu peste 25 de clase efectueaza 4-6 ore/saptamâna din norma didactica de predare. Si directorii adjuncti au norme partiale. Acestia efectueaza 6-8 ore/saptamâna din norma didactica de predare, in cazul in care unitatile de invatamânt se afla in una din urmatoarele situatii: au peste 30 de clase de elevi sau au intre 20 si 30 de clase de elevi si indeplinesc una din urmatoarele conditii – functioneaza cel putin 10 clase de elevi si/sau grupe de copii la invatamântul primar si/sau prescolar, au sectii cu predare in limbile minoritatilor nationale, in scoala in care invatamântul se desfasoara in limba româna, au sectii cu predare limba româna, in scoala in care invatamântul se desfasoara in limbile minoritatilor nationale, au cel putin 20 clase si unitatea de invatamânt are internat si cantina. Totodata, directorii adjuncti din unitatile de invatamânt de nivel liceal/postliceal efectueaza 6-8 ore/saptamâna din norma didactica de predare

                    Directorul CCD, norma de 2-4 ore/saptamâna

                    In acelasi ordin se mai prevede ca directorul Palatului Copiilor efectueaza 6-8 ore/saptamâna din norma didactica de predare, directorii cluburilor copiilor care functioneaza sub 10 norme, efectueaza 10-12 ore/saptamâna din norma didactica de predare, iar directorul adjunct intre 14 si 16 ore. In schimb, directorul – profesor al Casei Corpului Didactic are o norma de 2-4 ore/saptamâna, la fel ca si profesorul-metodist al CCD.
                    Roxana Neagu

                    Directorii unitatilor de invatamânt cu program sportiv suplimentar, denumite si cluburi sportive scolare, care functioneaza cu personalitate juridica si care au 20 grupe de elevi, efectueaza 9-12 ore/saptamâna din norma didactica de predare, daca clubul are 20-35 de grupe de elevi. Pentru cel putin 20 grupe de elevi se efectueaza 6-9 ore/saptamâna din norma didactica de predare, iar pentru cei care care au peste 45 grupe de elevi se efectueaza 10-12 ore/saptamâna din norma didactica de predare.

                    In ceea ce priveste inspectorii scolari generali si inspectorii scolari generali adjuncti din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean au, la alegere, 2-4/ saptamâna de norma didactica de predare. In schimb, inspectorii scolari de specialitate efectueaza 2-4 ore/saptamâna din norma didactica de predare, în specializarea din diploma de licenta.

                    Multi diplomati, putine rezultate

                      Anul 2011 a fost unul plin din punct de vedere al vizitelor oficiale. Rând pe rând, delegatiile straine au poposit in Bacau. Ambasadori, investitori sau oameni de afaceri s-au aratat interesati de ceea ce Bacaul le poate oferi, dar toti s-au cramponat de o mare carenta: avem o infrastructura deficitara si nici legislatia, prea stufoasa, nu este de mare ajutor.

                      Bacaul a fost un punct de atractie a delegatiilor straine in 2011. Numerosi diplomati si oameni de afaceri straini au calcat pragul celor mai importante institutii ale judetului, manifestându-si intentia de a incheia colaborari pe toate planurile cu partea bacauana. In luna februarie, delegatia Ambasadei Britanice a poposit in Bacau pentru a evalua oportunitatile de investitii in judet. Oficialul britanic, Esther Blythe, s-a aratat interesat in proiectul de modernizare a Aeroportului International „G. Enescu” din Bacau si a vizitat societatea Aerostar care deruleaza mai multe contracte de mentenanta a aeronavelor apartinând unor companii engleze.

                      O altfel de „delegatie”

                      In luna martie, o alta "delegatie", de aceasta data mai putin formala, a unor elevi din Olanda a umplut sala mare a Palatului Administrativ. Ei au incercat sa creeze "Punti peste diferente", dupa cum s-a numit proiectul derulat intre unitatea de invatamânt straina si Colegiul "Ferdinand I".
                      In lunile mai si octombrie, o delegatie maghiara a purtat discutii cu prefectul judetulu. Lezsak Sándor, vicepresedintele Adunarii Nationale a Republicii Ungare si Fuzes Oszkár, ambasadorul Republicii Ungare la Bucuresti dar si reprezentantii Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Ungare au discutat cu prefectul Constantin Scripat despre relatiile cu Asociatia Maghiarilor Ceangai din Moldova, dar si despre potentialele relatii din domeniul economic si comercial. In septembrie, la discutii au venit sefa sectiei economice a Ambasadei Germaniei si presedintele Clubului Economic German Moldova. Si Ambasada Republicii Croatia a venit in Bacau, pe de o parte pentru inaugurarea unei investitii croate in Bacau, dar si pentru a vedea daca sunt alte oportunitati de afaceri in zona.
                      Delegatiile Republicii Moldova si Finlandei au venit pe final de an in vizite oficiale in Bacau. Moldovenii au dorit dezvoltarea contactelor economice initiate anterior prin Camera de Comert. De altfel, intâlnirile pe teme de afaceri sunt tot mai dese, in ultimii doi ani, Camera de Comert si Industrie având 4 misiuni economice in Republica Moldova, la diverse târguri si expozitii, la care se adauga si alte contacte, individuale.
                      Ambasadorul Finlandei a mediat,in schimb, intâlnirea din Bacau privind strategia anticoruptie a României pentru urmatorii ani.

                      Care sunt concluziile dupa aceste vizite?

                      "Noi suntem deschisi. Am avut colaborari prin Camera de Comert cu oamenii de afaceri. Am incercat parteneriate, am si reusit. Bacaul este cautat in continuare, este un oras relativ mare, cu traditie in industrie si economie, cu un aeroport mare, dar lipseste infrastructura", a explicat prefectul Constantin Scripat.
                      Daca la capitolul infrastructura inca avem de lucrat, in ceea ce priveste legislatia, autoritatile locale incearca sa gaseasca solutii si trebuie sa faca asta cât mai repede, daca nuvrem sa ii pierdem pe investitori in fata vecinilor. "Sunt niste forme legale de facilitati pe care incercam sa le identificam, sa determinam si alte institutii sa le puna la dispozitie prin concesionare terenuri sau sa ii ajute la obtinerea de avize care sunt foarte multe. Legislatia româneasca este stufoasa si asta acuza partenerii straini. Toti partenerii cred ca e prea dura. Umbli prea mult pentru acorduri, avize. Trebuie sa creem niste facilitati sa ii aducem la noi", a mai spus Scripat.
                      Andreea Gavrila

                      „Am discutat despre sectorul transporturi, dar si despre dezvoltarea infrastructurii. Cred ca Bacaul si România trebuie sa puna accent pe dezvoltarea infrastructurii pentru a atrage investitorii. Exista, intr-adevar, oportunitati legate de dezvoltarea aeroportului din Bacau.”
                      Esther Blythe, viceambasadorul Marii Britanii

                      "Nu avem multe firme active in România, poate zece din ele, dar fiecare are o experienta buna aici. Ambasada Croatiei este deschisa antreprenorilor din Croatia si celor din România in stabilirea viitoarelor contacte si afaceri.”
                      Andrea Gustovic Ercegovac, ambasadorul Croatiei in România

                      „Sunt multe similitudini intre România si Republica Moldova, intre judetul Bacau si raionul Causeni. Exista, insa, si alte puncte comune: ponderea agriculturii in economia zonei, exodul familiilor tinere spre Occident, in cautare de locuri de munca, reticenta investitorilor straini, care doresc stabilitate politica si legislativa.”
                      Nicolae Andries, vicepresedintele Consiliului Raional Causeni

                      Nemultumiri printre medicii de familie

                        Restrictii la consultatii si in 2012

                        Medicii de familie au incheiat 2011 cu nemultumiri care vizeaza relatia lor cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate in anul care vine. „Au fost aprobate Normele de aplicare a Contractului-cadru de acordare a asistentei medicale in 2012, legea dupa care functioneaza tot sistemul medical din România, ne-a declarat dr. Marilena Caliman, presedinte al Filialei Bacau a Patronatului National al Medicilor de Familie. Reprezentantii nostri la nivel national nu au fost chemati la consultari de catre Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Au fost elaborate si aprobate aceste norme care anuleaza tot ce am câstigat pentru pacienti prin protestul nostru din luna iunie.” Amintim ca medicii de familie au refuzat sa incheie contractele cu casele de asigurari deoarece erau nemultumiti, printre altele, ca li se limita numarul de consultatii la 20 pe zi. Pacientii care nu mai aveau loc pe lista de programari plateau consultatia si nu aveau dreptul sa primeasca retete, trimiteri si certificate de concediu medical. Pentru a debloca situatia, MS si CNAS au acceptat sa modifice normele. A fost pastrata limita de 20 de consultatii pe zi, dar medicilor li s-a permis sa „jongleze” cu programarile. S-a renuntat si la regula eliberarii de retete pentru pacientii cronici pe trei luni, precum si la introducerea plafonului de medicamente compensate la medicul de familie. „Practic, aceste norme ii afecteaza pe pacientii nostri in primul rând, considera dr. Caliman. Medicii de familie vor putea sa acorde numai 20 de consultatii pe zi in cabinet si una la domiciliu, in functie de solicitari. Doar acestor pacienti, programati, li se vor putea elibera retete compensate, bilete de trimitere catre medicii specialisti si certificate de concediu medical.” Toti pacientii care nu au programare vor achita consultatia si vor primi doar reteta simpla, ceea ce inseamna ca vor plati medicamentele in farmacii. Pentru cei care nu isi permit sa scoata bani din buzunar in cabinetul medicului de familie, exista doar doua solutii: sa astepte eliberarea unui loc pe lista cu programari sau sa se adreseze serviciilor de urgenta din spitale. Desi sunt nemultumiti de aceste prevederi, medicii de familie vor semna contractele cu casa de Asigurari de Sanatate luna viitoare. „Multi dintre colegi nici nu stiu ca au aparut normele noi, a adaugat dr. Caliman. Au trecut neobservate, findca se face vâlva cu noua lege a Sanatatii.” Conducerea CJAS sustine ca medicii nu au motive de suparare si ingrijorare. „Vom discuta aceste norme inainte de a incheia contractele, ne-a declarat Viorica Draganuta, director al CJAS Bacau. Nu sunt prea multe modificari, fiindca avem in vigoare un contract-cadru pe doi ani, 2011 si 2012. Medicilor de familie care au intre 2200 si 3000 de asigurati pe liste li s-a prelungit programul de lucru cu o ora pe zi, iar celor care au peste 3000, cu doua. Credem ca au câstigat la consultatii.”
                        Doina Mincu

                        O afacere in familie

                        6.000 de metri patrati de plante ornamentale

                        Intr-o perioada in care numeroase afaceri s-au inchis, cele de familie au rezistat tocmai specificului lor, dar si cu putin ajutor de la mijloacele moderne de comunicare, care au dat un plus vânzarilor. Si fondurile europene au salvat unele afaceri, dar pâna la urma succesul este asigurat de multa munca, planificare si pasiune.

                        Familia Irimia a lucrat in pepiniera de când se stie. "Am preluat afacerea de la bunicul meu. El s-a ocupat pe vremuri si de pepiniera Onesti-ului. A iesit la pensie undeva in anii 80 si s-a ocupat aceasta afacere. De la el am furat meserie, pentru ca nimeni din familie nu are o pregatire teoretica in acest domeniu", ne spune Madalina Irimia, mostenitoarea unei afaceri de familie (ajunsa la a patra generatie) din Radeana (comuna Stefan cel Mare) de unde se pot cumpara plante ornamentale de tot felul. Bunicul sau, Gheorghe Irimia, a fost cel care a incercat sa obtina in pepiniera sa trandafirul albastru. "In timp a renuntat la trandafiri pentru ca nu era o afacere rentabila. Am ramas la plante ornamentale de gradina, mereu verzi pe care le ingrijim pe o suprafata de 6.000 de metri patrati", mai spune nepoata lui Gheorghe Irimia. Recent, stranepotul, Alexandru Irimia, a obtinut printr-un proiect, de la Oficiul Judetean de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit 25.000 de euro pentru utilaje care sa inlesneasca munca in pepiniera.

                        "Nu as putea sa ma ocup de altceva!"

                        Pepiniera de la Radeana este printre putinele din Moldova cu plante mari si foarte mari. "Este mult de munca, dar nu as putea sa ma ocup de altceva. Noi facem butasii, nu ii cumparam. Vorbim despre mii de fire de plante. Pentru a le valorifica avem nevoie de cel putin 3-5 ani", mai povesteste Madalina Irimia. Chiar daca aceasta afacere este infloritoare (si la propriu si la figurat), familia Irimia nu se dezminte si marturiseste ca are si alte idei de afaceri: o pastravarie. "Ca in orice afacere, nu poti sti ce aduce anul. Noi avem vânzari in principal primavara si toamna. Din ceea ce câstigam atunci trebuie sa traim tot anul, asadar suntem obligati sa ne facem o planificare. Reusim sa ne intretinem si sa facem ceea ce place", mai spune femeia.

                        Vânzari pe net

                        De mare ajutor a fost anul trecut si vânzarea online. Pentru ca metodele traditionale de publicitate nu sunt de ajuns, Alexandru Irimia a apelat la promovarea in mediul virtual. "Alexandru a dat mai multe anunturi pe internet si ne-au sunat oameni din toate colturile tarii. Le-am pregatit plantele si au venit sa le ridice. Am incercat sa incheiem contracte si cu strainii, dar nu ne-am inteles pentru ca ofereau foarte putin. Noi avem preturi mici la o calitate foarte buna", conchide Madalina Irimia. Cu aceasta reteta, Madalina Irimia este increzatoare in succesul afacerii si pe viitor, indiferent de cum va merge piata.
                        Andreea Gavrila

                        Directia Silvica a castigat procesul cu urmasul lui Sturdza

                          Directia Silvica Bacau a incheiat anul cu o victorie nesperata: a câstigat un proces important, care vizeaza retrocedarea a 34.000 ha padure si a Palatului Ghica din Comanesti. Cel care a cerut aceste bunuri a fost Elias Sturdza, stranepotul lui Dimitrie N. Ghica, proprietarul mosiei. Actiunea lui Elias Sturdza e continuata, azi, de fiul lui, Paltin Sturdza.

                          Directia Silvica se impotriveste restituirii, aratând ca solicitantul este mostenitor de gradul V, iar mostenirea colaterala e posibila doar pâna la gradul IV. D.N. Ghica a avut doi copii: pe Nicolae si Maria, casatorita Mavrocordat. Succesiunea s-a facut prin buna intelegere, Ghica dând fiului padurile si palatul din Comanesti, iar fiicei, bani. Nicolae moare inaintea tatalui, dar bunurile sunt lasate fiilor. Mai târziu, fiica s-a razgândit si a contestat succesiunea in instanta. Paltin Sturza e stranepotul Mariei si cere averea fratelui ei, Nicolae. Urmasii directi ai acestuia nu au solicitat restituirea. Paltin Sturdza sustine ca, fiind contestata succesiunea, este mostenitor in linie directa. DS Bacau a descoperit, in arhive, un document care dovedeste ca speta privind contestarea succesiunii ar fi trebuit sa se rejudece de catre Judecatoria Bacau, dar procesul nu a mai avut loc din cauza instalarii comunismului, deci succesiunea decisa de D.N. Ghica a ramas valabila. Paltin Sturdza a adus si el trei documente si a solicitat revizuirea procesului.

                          Documentele nu sunt relevante

                          “La Onesti s-a câstigat pe fond, mai exact s-a câstigat recursul fata de hotarârea judecatoreasca irevocabila privind restituirea celor 34.000 ha detinute de Dimitrie Ghica catre Paltin Sturdza, arata Gheorghe Manaila, directorul DS Bacau. Paltin Sturdza a ridicat trei documente de la Arhivele Nationale pe baza carora a cerut revizuirea pe cale de exceptie si a stramutat procesul la Judecatoria Sf. Gheorghe.” DS Bacau a sesizat ca documentele sunt depuse tardiv fiind depasita perioada de 30 de zile de la data obtinerii lor, data care apare pe stampila institutiei care le elibereaza, respectiv Arhivele Nationale. “Câstigam pe fond la tardivitate, dar pierdem recursul la Sf. Gheorghe. Desi documentele erau depuse dupa expirarea perioadei de 30 de zile, Tribunalul Sf. Gheorghe ii da câstig de cauza, mai mult, se pronunta si pe inadmisibilitatea acelor documente. Mai exact, daca documentele sunt sau nu sunt relevante si pot schimba solutia procesului”, explica Gh. Manaila. Pentru ca in acest temei a cerut Paltin Sturdza revizuirea pe cale de exceptie. Prin urmare, “instanta se pronunta abuziv. DS a facut plângere la Consiliul Magistraturii si la DNA Brasov pentru acest abuz.” S-a reluat procesul cu privire la admisibilitatea documentelor in schimbarea solutiei si DS Bacau a câstigat pe fond, instanta considerând ca documentele depuse de Elias Sturdza, reprezentat de fiul sau, Paltin, nu sunt relevante, drept pentru care a respins cererea de revizuire a hotarârii judecatoresti definitive. Sigur ca Paltin Sturdza va face recurs, dar, arata directorul DS, “e foarte greu sa mai fie intoarsa solutia intrucât decizia e foarte bine argumentata.”

                          Primordiala e “vointa ascendentului”

                          Cu privire la fondul cauzei, instanta arata ca “revizuientul solicita practic mosiile Dofteana, Beleghet, Comanesti si Palanca”, insa “calitatea de proprietar la momentul exproprierii mosiilor Dofteana si Beleghet era detinuta de persoane fara legatura cu revizuientul.” Legat de mosiile Comanesti si Palanca si problema calitatii de persoana indreptatita la reconstituirea dreptului de proprietate asupra lor, instanta precizeaza ca mosiile “au trecut irevocabil in patrimoniul lui Nicolae D. Ghica prin partajul de ascendent din 1902, iar in patrimoniul Mariei Mavrocordat doar o suma de bani”. Mai mult, “primordiala in cazul donatiei-partaj este vointa ascendentului sub autoritatea caruia se face repartizarea bunurilor succesorale, iar nu vointa descendentilor, care, in masura in care nu li se incalca rezerva, nu pot decât sa se supuna celei dintâi, daca vor sa mosteneasca, sau sa renunte la mostenire.” Iar vointa lui D.N. Ghica a fost ca fiul sau Nicolae sa primeasca toata averea imobiliara, inclusiv mosiile Comanesti si Palanca, iar fiica sa, Maria Mavrocordat, strabunica lui Paltin Sturdza, o suma de bani.
                          Silvia Patrascanu

                          Primarul Bacaului si-a „tras” buget de campanie electorala

                            Investitii electorale de milioane de euro anuntate pentru 2012 de municipalitate

                            Exigentele electorale ale lui 2012 (an in care alegerile locale se vor desfasura in acelasi timp cu parlamentarele) par sa-si fi pus amprenta – in mod decisiv – pe bugetul de investitii avansat de municipalitatea bacauana. Edilii Bacaului au alocat 15 milioane de lei pentru finantarea constructiei noii sali polivalente, 10 milioane pentru Spitalul Municipal, precum si 1 milion de lei pentru modernizarea Teatrului de Vara. Cele peste 25 de milioane de lei vor proveni, exclusiv, din bugetul local. Alaturi de alte alocari "modice", de ordinul sutelor de mii de lei, bugetul de investitii al municipalitatii bacauane abunda in initiative cu o pronuntata tenta electorala.

                            La sedinta Consiliului Local (CL) din 23 decembrie, primarul Romeo Stavarache promitea un buget pentru 2012 axat pe o filozofie a echilibrului. Edilul aprecia, cu aceasta ocazie, ca municipalitatea isi va "reduce la minimum" cheltuielile materiale, sume de ordinul milioanelor de euro urmând a fi "dirijate" catre investitii. Stavarache a anuntat, de asemenea, ca bugetul afectat investitiilor din 2012 ar fi unul "record" si ca municipalitatea va contribui cu sume importante la cofinantarea unor proiecte finantate cu fonduri UE.

                            Polivalenta din cartierul CFR inghite cei mai multi bani

                            Cel mai costisitor proiect finantat in 2012 din bugetul local se dovedeste a fi noua sala polivalenta, ridicata in cartierul CFR. O analiza atenta a programului de investitii prezentat in sedinta CL din 29 decembrie 2011 atesta ca, pentru proiectul amintit, municipalitatea a alocat 15 milioane de lei, o suma aparent considerabila. Finantarea ramâne, totusi, modica daca este raportata la valoarea actualizata a investitiei (asa cum reiese ea din programul de investitii aprobat de CL Bacau pe 29 decembrie). Astfel, valoarea totala a proiectului polivalentei depaseste suma de 99 de milioane de lei, cele 15 milioane alocate in 2012 de municipalitate fiind – prin urmare – insuficiente.
                            Lucrarile de construire a salii au demarat, in mare graba, in toamna anului trecut, când – in urma unei controversate licitatii – concernul polonez Polimex Mostostal a câstigat contractul de construire a polivalentei. O ancheta publicata la acea data de cotidianul Desteptarea (n.r. – vezi articolul: "Polimex a subcontractat lucrari pe placul PNL Bacau: Penelistul Rotaru sapa groapa noii Polivalente") dezvaluia ca prima faza a lucrarilor fusese subcontractata de Polimex catre societatea RKS Drumuri, controlata prin interpusi de consilierul local PNL Ion Rotaru.

                            Investitie recuperata de urmasii urmasilor nostri

                            Proiectul faraonic al noii polivalente e cu atât mai dubios cu cât Bacaul are deja o sala a sporturilor de peste 2000 de locuri. Mai mult, efortul financiar presupus de construirea salii expune bugetul local intr-o perioada de criza economica. Potrivit proiectului tehnic al salii, realizat de societatea ieseana Dirijent SRL, termenul de recuperare a investitiei (TRI) afectat proiectului a fost calculat la 86 de ani, in timp ce durata de serviciu a salii a fost prevazuta la 60 de ani. Practic, in cei 60 de ani cât se preconizeaza ca se va afla in serviciu, municipalitatea nu-si va putea recupera investitia realizata in sala polivalenta, valoarea TRI fiind de aproape 90 de ani (n.r. – articolul: "«Vrajeala» de 1000 de miliarde: Pentru polivalenta electorala bacauanii vor plati 100 de ani").

                            Un nou imprumut pentru spital

                            Tot din bugetul local vor fi finantate si lucrarile Spitalului Municipal, proiect devenit principala miza electorala a administratiei Stavarache in perspective alegerilor din aceasta toamna. De altfel, in sedinta CL din 23 decembrie, primarul decreta ca spitalul trebuie finalizat in 2012 si ca lucrarile sunt terminate in proportie de "cam 70 la suta". Conform programului de investitii, edilii au alocat pentru construirea Spitalului Municipal suma de 10 milioane de lei. Si aceasta este insuficienta, in conditiile in care pentru terminarea obiectivului medical municipalitatea mai are nevoie de aproximativ 75 milioane lei. "Trebuie sa facem tot posibilul sa finalizam Spitalul Municipal. La ora actuala avem cam 70 la suta din lucrarile de la Spitalul Municipal executate. Urmeaza sa facem o evaluare pe lucrarile care au mai ramas si echipamentele pe care le avem de luat. Cautam solutii pentru a avea acesti bani cu care sa terminam lucrarile, intre 60 si 75 de milioane de RON au mai ramas de executat. Vom incerca sa gasim solutii. O parte din bani vor fi din bugetul local, dar o alta parte vor fi – cu siguranta – dintr-un credit”, dezvaluia Stavarache in sedinta CL din 23 decembrie. In conditiile in care proiectul spitalicesc beneficiaza, pentru 2012, de o alocare bugetara de doar 10 milioane de lei, este de asteptat ca restul banilor, pâna la cei 75 de milioane anuntati de primar, sa provina dintr-un imprumut bancar (n.r. – vezi articolul: "Imprumut de 75 de milioane de lei pentru finalizarea Spitalului Municipal").

                            Finantat din improvizatii

                            Constructia Spitalului Municipal a debutat in toamna lui 2007. Inaugurarea lucrarilor s-a facut in prezenta premierului de atunci, Calin Popescu Tariceanu, care a promis de fata cu asistenta ca obiectivul medical va fi finalizat in maxim 18 luni. De atunci au trecut 4 ani. Intârzierea enorma a fost motivata, in principal, de faptul ca spitalul nasit de administratia Stavarache n-a avut niciodata o sursa sigura de finantare, astfel incât odata cu iesirea PNL de la guvernare proiectul a ramas, pur si simplu, in aer. Pentru a finanta spitalul, sefii municipalitatii au recurs la tot felul de improvizatii financiare, alegând – in cele din urma – sa contracteze mai multe imprumuturi bancare de zeci de milioane de euro.
                            Potrivit programului de investitii stabilit in decembrie 2010, in cursul lui 2011 Spitalul Municipal a beneficiar de o alocare bugetara in suma de 25,4 milioane lei. Suma a provenit dintr-un credit bancar contractat in 2010 de municipalitate.
                            Intr-un singur an (intervalul 2007 – 2008), costul spitalului a crescut cu 10 milioane de euro (!), de la 125 la 160 de milioane lei, pe fondul aparitiei unor lucrari inital neprevazute. In octombrie 2011, CL Bacau a operat o noua ajustare a costurilor, valoarea Spitalului Municipal crescând de la 160 milioane lei (fara TVA) la peste 176 de milioane lei (fara TVA), cu 16 milioane mai mult decât preciza proiectul tehnic din 2008. (n.r. – vezi articolul: „Spitalul Municipal, pacientul incurabil al administratiei Stavarache"). Valoarea totala actualizata a investitiei derulata la Spitalul Municipal se cifreaza la peste 218 milioane lei conform inscrisurilor oficiale.

                            Teatrul de Vara, anul si milionul

                            Continua modernizare a Teatrului de Vara ii va costa pe bacauani in 2012 inca un milion de lei. Desi obiectivul a fost inaugurat in toamna lui 2009, in timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidentiale, imobilul s-a dovedit nefunctional. In anul tocmai incheiat, municipalitatea a alocat 1 milion de lei pentru modernizarea teatrului, suma de altfel prevazuta si in acest an. Costul lucrarilor de modernizare a teatrului au crescut de la 8 milioane lei (fara TVA) la 12 milioane lei (fara TVA) in decursul a numai doi ani 2010 – 2011 (n.r. – vezi articolul: "12 milioane de lei plus TVA, modernizarea Teatrului de Vara"). De lucrarile de modernizare a imobilului au beneficiat diferite societati de constructii devenite, prin traditie, clienti politici ai municipalitatii (n.r. – vezi articolul: "Administratia Stavarache, clientelism fara frontiere").

                            Insula de Agrement si padurea Tamasi, scoase de la naftalina

                            Pentru proiectul vizând modernizarea Insulei de Agrement edilii bacauani au alocat in 2012 suma de 17,45 milioane lei. Banii reprezinta cofinantarea pe care municipalitatea e obligata sa o asigure, modernizarea Insulei facând parte dintr-un proiect finantat cu fonduri europene, potrivit declaratiilor facute, in ultima perioada, de conducerea Primariei Bacau. Tot pentru 2012 edilii au prevazut o finantare de 250.000 de lei destinata construirii unui centru de agrement si turism in padurea detinuta de Primarie pe raza comunei Tamasi. Ambele proiecte – Insula de agrement si construirea centrului situat in padurea Tamasi – au fost anuntate de municipalitate inca din timpul campaniei electorale din 2008. Timp de peste 3 ani, acestea n-au avut – insa – timp sa se materializeze.

                            O bucata de “ciolanel” si pentru Sustac & Goian

                            Programul de investitii aprobat de CL pe 29 decembrie 2011 prevede, de asemenea, alocarea a 400.000 de lei catre societatea Fotbal Club Municipal Bacau SA, detinuta de Primarie, cu titlul de “participare la capitalul social”. Societatea este controlata de Liviu Goian, vicepresedintele organizatiei municipale a PNL. Alte 200.000 de lei vor constitui participarea municipalitatii la capitalul social al ART BACAU SRL, societate ce are ca obiectiv administrarea Teatrului de Vara.
                            In ultimii ani, SRL-ul gestionat de Mihai Sustac – omul de casa al primarului Romeo Stavarache – a devenit un adevarat “club” penelist (n.r. – vezi articolul: “Sub conducerea lui Mihai Sustac, Art Bacau a devenit «cresa» liberala”). Societatea a primit sume consistente de bani din partea “patronului”, Primaria Bacau, fara ca imobilul pe care-l administreaza (Teatrul de Vara) sa fie functional. In cele din urma, SRL-ul administrat de Sustac a fost constrâns sa-si diversifice activitatea, preluând in chirie restaurantul Directiei Judetene de Sport (n.r. – vezi articolul: “Art Bacau impinge tava la restaurantul DJS”).

                            Harta zgomotului, mai ieftina ca in 2011

                            Municipalitatea nu a abandonat ideea de a elabora o harta a zgomotului in Bacau. Potrivit programului de investitii pe 2012, nebuloasa harta va fi realizata sub coordonarea Agentiei pentru Dezvoltare Locala si va costa 102.000 lei. In bugetul de anul trecut, edilii au prevazut suma de 200.000 de lei pentru elaborarea hartii. Proiectul nu s-a mai concretizat pe parcursul lui 2011, astfel incât el figureaza pe lista de investitii din 2012 a municipalitatii (n.r. – vezi articolul: “Bacaul va avea o harta a zgomotului si sirene electronice de alarmare”).

                            Lucian Bogdanel