joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 432

Înot/ Campionatul Național Under 11: SCM Bacău, în primele opt

SCM Bacău s-a prezentat cu șapte înotători în vârstă de 11 ani antrenați de Claudia Degeratu și Iulian Matei la Campionatele Naționale de la Pitești. „La competiție au luat startul 162 de copii de la 52 de cluburi din toată țara. Sportivii noștri au avut o evoluție foarte bună, iar rezultatele au fost conform așteptărilor. În clasamentul general pe echipe am ocupat locul 8. Sunt mândră că doi dintre sportivii echipei se află în top 8 național: Alex Mocănașu, ocupantul locului patru în proba de 50 m Fluture și Lorean Marian, poziționată a șasea la 100 m Spate”, a subliniat antrenoarea Claudia Degeratu. Din totalul de 46 de probe la care au participat cei șapte băcăuani, reținem următoarele rezultate:

Alex Mocănașu (antrenor Claudia Degeratu) –locul 4 la 50 m Fluture, locul 6 la 50 m Spate, șlocul 8 la 100 m Liber, locul 9 la 50 m Libr, locul 10 la 100 m Spate.

Lorena Marian (antrenor Claudia Degeratu)- locul 6 la 100 m Spate, locul 7 la 50 m Spate, locul 10 la 50 m Liber, locul 11 la 100 m Liber.

Chiara Cobzaru (antrenor Claudoa Degeratu)- record personal la 50 m Liber, la 50 m Spate și la 100 m Spate.

Sofia Matei (antrenor Iulian Matei)- locul 14 la 50 m Fluture, locul 15 la 50 m Bras.

Tudor Popovici (antrenor Iulian Matei)- locul 13 la 50 m Bras, locul 13 la 100 m Bras.

Tudor Butăcel (antrenor Iulian Matei)- record personal la 50 m Fluture, la 50 m Bras și la 50 m Liber.

Andrei Popescu (antrenor Iulian Matei)- record personal la 50 m Liber și la 100 m Liber.

Ștafete (Alex Mocănașu, Tudor popovici, Andrei Poescu, Tudor Butăcel- locul 4 la 4×50 m mixt băieți și locul 6 la 4×50 m Liber băieți.

Tenis/ Trofeul Cybernet Audi Center. Meciuri de foc la… foc automat

Zile încinse pe terenurile de tenis ale bazei SCM Bacău. Încinse la propriu, dar și la figurat. În ciuda temperaturilor de foc, Trofeul Cybernet Audi Center a etalat meciuri viu disputate- și într-un ritm susținut- la toate cele opt categorii de concurs.

„Ne bucurăm că, grație sponsorilor, dar și participanților, și această competiție tinde să devină una de tradiție”, a declarat antrenorul SCM Bacău, Mihai Ciuntea despre cea de-a patra ediție a Trofeului Cybernet Audi Center, care-și va încheia conturile mâine, 2 iulie.

Clasamente

10 ani feminin: 1) Daria Erica Bostan (Micul As Iași), 2) Beatrice Ferenț (AS Profesional Tenis Club), 3) Natalia Alupului (CSM Roman), 4) Daria Boambă (CSȘ Unirea Iași).

10 ani masculin: 1) Marius Ștefan Lehăduș (CS Condor Piatra Neamț), 2) Denis Dâscă (CSM Roman), 3) Petru Bululete (CS Champions București), 4) Albert Zuriquat (ACS Moldosport Bacău).

12 ani feminin: 1) Ana Isabel Cernat (TC Enache București), 2) Maya Alexandra Bodescu (TC Micul As Iași), 3) Antonia Găugas (ST Tomești), 4) Andra Ioana Ipate (ACS Moldosport Bacău).

14 ani masculin: 1) Simon Andrei (SCM Bacău), 2) Adrian Lucanu (SCM Bacău), 3) Mihail Ganea (ACS Moldosport Bacău), 4) Ilia Sanalitii (Chișinău).

Senioare: 1) Amalia Nicoli (Dinamo București), 2) Ana Efrosa (Coreco Iași), 3) Karina Onișor (Sense Roman), 4) Lavinia Ruth Pricop (Bucovina Suceava).

Seniori: 1) Dragoș Bucurescu (Dinamo București), 2) Isidor Gavriliu (CSȘ Bacău), 3) Teodor Lefter (TC 2008 Dorohoi), 4) Tudor Petroiu (SCM Bacău).

 

Construcția Complexului Balnear Sărata: se toarnă 650 metri cubi de beton

    De anul trecut, a început construirea Complexului Balnear Sărata, un proiect ambițios menit să crească numărul locurilor de cazare și să ofere servicii impecabile pentru toți cei care aleg această destinație de vacanță sau de tratament.

    În plină desfășurare, proiectul determină un program de funcționare diferit în acest sezon față de anii anteriori. RCBB Gruppe, compania responsabilă de dezvoltare, a transmis live începutul lucrărilor majore de turnare a betonului pe șantierul din Sărata, județul Bacău.

    „Începem săptămâna în forță! Timp de 12 ore vom turna 650 metri cubi de beton în fundația celui mai mare corp de clădire pe care îl construim în cadrul acestui proiect. Clădirea va fi compusă din subsol, parter și șase etaje, și va face parte din noua bază de tratament,” a declarat reprezentantul RCBB Gruppe.

    Construcția Complexului Balnear Sărata va aduce beneficii semnificative în ceea ce privește oferta de tratament balnear și turismul din regiune. Noul complex va include facilități moderne și va contribui la dezvoltarea economică a zonei, atrăgând atât turiști cât și pacienți în căutarea tratamentelor balneare de calitate.

    Ecran LED și restricții de circulație pentru meciul Naționalei României în Piața Tricolorului din Bacău

    Primăria municipiului Bacău va amplasa un ecran LED în Piața Tricolorului pentru a retransmite meciul echipei Naționale a României la Campionatul European de Fotbal 2024. Evenimentul va avea loc marți, 2 iulie 2024, între orele 18:00 și 23:00.

    Pentru a asigura desfășurarea în bune condiții a evenimentului și confortul spectatorilor, Primăria Bacău a anunțat că va aduce și 200 de scaune, așa cum a procedat și la transmisiunile anterioare.

    Totodată, vor fi implementate restricții de circulație pe Calea Mărășești, de la intersecția cu B-dul I.S.Sturza până la Casa de Asigurări de Sănătate Bacău. Aceste măsuri sunt luate pentru a asigura siguranța participanților și pentru a facilita desfășurarea evenimentului fără incidente.

    Autoritățile locale își doresc să ofere o atmosferă plăcută și sigură pentru toți suporterii echipei naționale care doresc să urmărească meciul în aer liber. Evenimentul din Piața Tricolorului reprezintă o oportunitate pentru locuitorii municipiului Bacău de a se bucura împreună de un moment important pentru fotbalul românesc.

    Primăria Bacău încurajează toți cetățenii să participe la acest eveniment și să își susțină echipa națională într-un cadru organizat și festiv.

    Bazele NATO, inclusiv cele din România, ridică nivelul de alertă

      Bazele militare americane din Europa au fost puse într-o stare de alertă sporită în weekend, în contextul intensificării amenințărilor de securitate. Instalatiile au cerut vigilență crescută în rândul membrilor comunității militare.

      La sediul Comandamentului European al SUA din Stuttgart, garnizoana Armatei a emis duminică o alertă la nivel comunitar, ridicând nivelul de amenințare pentru protecția forței la „Charlie” până la o nouă notificare, scrie ziarul Armatei SUA.

      Directive similare au fost trimise și altor baze din Germania, inclusiv bazelor aeriene Rheinland-Pfalz și Ramstein, care formează cea mai mare comunitate militară americană de peste mări. Alerta garnizoanei Rheinland-Pfalz include și instalațiile periferice din România și Bulgaria.

      Baza Aeriană Aviano din Italia și-a crescut, de asemenea, nivelul de stare la Charlie, iar alte instalații din Italia au introdus măsuri de securitate îmbunătățite.

      Nivelul de amenințare Charlie „se aplică atunci când are loc un incident sau se primesc informații care indică o formă de acțiune teroristă sau este probabilă țintirea împotriva personalului sau a instalațiilor”, conform site-ului web al Armatei.

      Potrivit alertelor, membrii serviciului și alți membri ai comunității militare ar trebui să anticipeze întârzieri semnificative la punctele de intrare pe poartă din cauza securității sporite.

      Garnizoana armatei americane din Stuttgart a direcționat întrebările legate de schimbarea protecției forței către EUCOM. EUCOM a declarat duminică într-o declarație că „evaluează în mod constant o varietate de factori care joacă un rol în siguranța comunității militare americane din străinătate. Ca parte a acestui efort, de multe ori luăm măsuri suplimentare pentru a asigura siguranța membrilor noștri de serviciu.”

      Membrii comunității militare sunt îndrumați să raporteze orice activitate suspectă, să monitorizeze avizele de călătorie ale Departamentului de Stat și să ia măsuri de precauție pentru a minimiza riscul personal, a adăugat declarația.

      Sâmbătă, Baza Aeriană Spangdahlem, o instalație din zona rurală de vest a Germaniei, a emis propria alertă, interzicând aviatorilor din a 52-a aripă de luptă să poarte uniformele în afara bazei ca măsură de precauție și cerându-le să facă naveta în haine civile.

      Oficialii de la Spangdahlem au declarat sâmbătă că sunt în vigoare măsuri pentru a proteja comunitatea, dar că din „motive de securitate operațională”, baza nu a putut oferi mai multe detalii.

      În anii trecuți, comandamentele au luat măsuri similare privind purtarea uniformelor din cauza preocupărilor legate de amenințările teroriste. În 2010, EUCOM a emis o directivă care interzicea temporar trupelor să poarte uniforme în afara postului. În 2014, EUCOM a limitat purtarea uniformei de la bază la navetă, o restricție care a început să fie relaxată în 2022.

      Armata stabilește nivelurile de protecție a forței la Normal, Alpha, Bravo, Charlie sau Delta, cea mai înaltă stare de alertă. Bravo a devenit obișnuit pe baze timp de mulți ani după atacurile din 11 septembrie. Charlie pune în mișcare „planuri de reducere a personalului neesențial”, conform Armatei.

      Oficialii garnizoanelor din Stuttgart au spus că o varietate de servicii nu vor fi disponibile din cauza nivelului crescut de amenințare. De duminică până la o nouă ordine, unele dintre aceste servicii reduse includ accesul la anumite restaurante și frizerii din post. „Multe alte servicii vor avea un număr semnificativ de angajați care lucrează la distanță sau se vor deschide birouri cu personal redus. Clienții ar trebui să mențină flexibilitatea și să permită timpi de service mai lungi decât în ​​mod normal,” a spus garnizoana într-un comunicat.

      În ultimele săptămâni, oficialii americani au tras un semnal de alarmă cu privire la amenințările teroriste crescute, ca urmare a atacului Hamas din 7 octombrie asupra Israelului și a războiului în curs din Gaza. „Am văzut că amenințarea teroriștilor străini a crescut la un alt nivel după 7 octombrie,” a declarat directorul FBI, Christopher Wray, în mărturia scrisă din 4 iunie în fața Senatului.

      Extrema dreaptă din Franța sărbătorește avansul și își propune majoritatea parlamentară

        Extrema dreaptă din Franța se află în prim-plan după primul tur al alegerilor parlamentare, confirmându-și dominanța în politica franceză și apropiindu-se de porțile puterii.

        Susținătorii Adunării Naționale (RN), condus de Marine Le Pen, au aplaudat entuziasmați în timp ce aceasta declara că „blocul macronist a fost aproape anihilat”. RN a obținut 33,1% din voturi, urmat de o alianță de stânga cu 28%, în timp ce tabăra lui Macron a acumulat doar 20,76%.

        „Îmi propun să fiu prim-ministru pentru toți francezii, dacă francezii ne vor acorda voturile lor”, a declarat Jordan Bardella, liderul de 28 de ani al RN. Niciodată înainte extrema dreaptă nu a câștigat primul tur al unei alegeri parlamentare franceze. Simpla posibilitate a acestui fapt este istorică, spune comentatorul veteran Alain Duhamel.

        Marine Le Pen și Jordan Bardella își doresc o majoritate absolută de 289 de locuri în Adunarea Națională, care numără 577 de locuri. Proiecțiile de locuri pentru al doilea tur de scrutin de duminică sugerează că ar putea să nu atingă acest obiectiv. Fără o majoritate absolută, Franța va avea un parlament suspendat și RN nu va putea să-și impună planurile privind imigrația, reducerile de taxe și ordinea publică.

        Emmanuel Macron nu avea nevoie să convoace aceste alegeri, dar după victoria RN în alegerile europene, a spus că era „cea mai responsabilă soluție”. Acesta a fost un pariu care acum amenință să răstoarne ordinea politică, cu 10,6 milioane de cetățeni francezi votând pentru RN și unii dintre republicanii conservatori care i-au susținut.

        Participarea la vot, de 66,7%, a fost cea mai mare pentru un prim tur parlamentar din 1997, reflectând natura pivotală a unui vot ce a urmat unei campanii fulgerătoare de abia trei săptămâni. După primul tur, deja 37 de parlamentari RN au fost aleși câștigând mai mult de jumătate din voturi, în timp ce 32 au fost aleși pentru Noul Front Popular de stânga.

        Sute de votanți de stânga s-au adunat în Place de la République din Paris pentru a-și exprima furia și șocul față de succesul RN. Președintele Macron a lăsat declarațiile în seama prim-ministrului său, Gabriel Attal, dar a emis o declarație, spunând că a venit timpul pentru o „alianță largă, clar democratică și republicană pentru al doilea tur”.

         

        Polițiștii locali, scoși să dirijeze circulația din cauza defectării semafoarelor

          În weekendul recent, polițiștii locali cu atribuții în domeniul siguranței rutiere au fost prezenți în intersecțiile municipiului Bacău pentru a gestiona și fluidiza traficul în contextul unor defecțiuni la semafoare.

          În perioada aceasta, activitățile de fluidizare a traficului au fost intensificate în mai multe intersecții cheie, printre care se numără și intersecția străzilor 9 Mai – Ștefan cel Mare – Vadu Bistriței – Mioriței. Problemele tehnice la semafoare din aceste zone au necesitat intervenția promptă și susținută a polițiștilor locali, care au depus eforturi considerabile pentru a asigura un flux de trafic cât mai lin și sigur.

          Având în vedere temperaturile ridicate din această perioadă, asigurarea unui trafic fluid este esențială pentru a minimiza disconfortul și riscurile suplimentare pentru șoferi și pietoni. Autoritățile locale subliniază că măsura temporară de prezență intensificată a polițiștilor va continua până la remedierea completă a problemelor tehnice și punerea în funcțiune a noilor semafoare.

          „Siguranța și confortul tuturor participanților la trafic rămân prioritățile noastre principale”, au declarat oficialii locali. Aceștia asigură comunitatea că toate eforturile sunt concentrate pe restabilirea rapidă a funcționalității normale a semafoarelor pentru a garanta o circulație cât mai sigură și eficientă.

          Incident tensionat la Strada Maramureșului: Proprietara unui câine a amințat că dă drumul animalului pe strada dacă acesta nu este relocat

            Astăzi, Serviciul de Gestionare a Câinilor fără Stăpân al Primăriei Municipiului Bacău a intervenit rapid după ce a primit sesizări despre un câine agresiv pe Strada Maramureșului.

            Însă, la fața locului, echipa de capturare a descoperit că câinele nu se afla pe domeniul public, ci într-o curte privată, având un proprietar cunoscut. Proprietara câinelui a solicitat autorităților să ridice animalul, argumentând că nu mai dorește să-l păstreze.

            Autoritățile au explicat proprietarei că serviciul se ocupă exclusiv de câinii fără stăpân, conform OUG 155/2001, și nu de animale aflate în grija unui proprietar. Utilizarea resurselor publice pentru nevoi private este ilegală și sancționată de lege. De asemenea, Legea 205/2004 impune obligații proprietarilor de animale de companie privind bunăstarea acestora.

            În ciuda clarificărilor legale, proprietara a continuat cu amenințări, declarând că va elibera câinele pe stradă, ceea ce ar obliga autoritățile să intervină. Echipele de la fața locului i-au explicat consecințele legale ale abandonului canin, oferindu-i opțiunea de a consulta un medic veterinar privat pentru a lua o decizie în ceea ce privește câinele.

            Dinu Pancescu, șeful Serviciului Gestionare Câini fără Stăpân – Primăria Municipiului Bacău a subliniat că serviciul nu prestează servicii private și că responsabilitatea pentru bunăstarea animalului revine exclusiv proprietarului. În cazul în care câinele va fi găsit pe stradă, autoritățile vor lua măsurile necesare conform legii.

            Primăria Bacău va plăti o taxă lunară pentru dreptul de a construi o porțiune a pistei de biciclete pe terenul stației CFR Bacău

              Primăria Bacău a cerut acordul Consiliului local pentru a semna un contract cu Compania Națională de Căi Ferate „CFR” – S.A., prin care va plăti o taxă lunară pentru dreptul de a construi o porțiune a pistei de biciclete pe terenul stației CFR Bacău.

              Acest demers face parte din proiectul de investiții „Coridor pentru deplasări nemotorizate Centru – Gara Bacău – Cartier CFR – CAEX/Parc Industrial CFR”, finanțat din fonduri europene.

              Contractul prevede constituirea unui drept de superficie pentru Primăria Bacău asupra unui teren de 168 mp care aparține stației CFR Bacău, situată pe strada Constanței. Terenul în cauză este divizat în trei segmente distincte:

              • S1: O suprafață de 4 mp, cu o lățime de aproximativ 0,16 m, situată între km CF 301+401 și km CF 301+426.
              • S2: O suprafață de 71 mp, cu o lățime de aproximativ 0,64 m, situată între km CF 301+194 și km CF 301+305.
              • S3: O suprafață de 93 mp, cu o lățime de aproximativ 0,23 m, situată între km CF 300+577 și km CF 300+978.

              Detalii financiare și durata contractului

              Dreptul de superficie se constituie cu titlu oneros, Primăria Bacău urmând să plătească un tarif de 1,37 lei/mp/lună pentru întreaga suprafață de 168 mp. Contractul va intra în vigoare la data semnării și va rămâne valabil pe durata de viață a construcțiilor edificate, fără a depăși termenul prevăzut de legislația în vigoare. Cum contractul se semnează pentru 10 ani, suma totală va fi de peste 27.000 de lei.

              Scopul proiectului

              Scopul constituirii acestui drept de superficie este edificarea unei piste de biciclete, parte integrantă a coridorului pentru deplasări nemotorizate. Acest proiect are ca obiectiv principal creșterea mobilității urbane durabile și reducerea emisiilor de carbon, facilitând deplasările nemotorizate în municipiul Bacău.

              Proiectul „Coridor pentru deplasări nemotorizate Centru – Gara Bacău – Cartier CFR – CAEX/Parc Industrial CFR”, identificat prin Cod SMIS 128419, reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii dedicate bicicliștilor și pietonilor, contribuind la un mediu urban mai sănătos și mai prietenos.

              Contractul de superficie este un act juridic prin care proprietarul unui teren (numit concedent) acordă unei alte persoane (numit superficiar) dreptul de a construi și de a deține o construcție pe terenul respectiv. Acest drept de superficie conferă superficiarului o serie de drepturi și obligații specifice.

              Raliul Moldovei revine în Bacău în cadrul Campionatului Național de Raliuri

              Asociația Club Sportiv RALLY SPIRIT, un organizator licențiat de către Federația Română de Automobilism Sportiv, anunță organizarea Raliului Moldovei în perioada 3 – 4 august 2024.

              Evenimentul va avea loc pe întreg teritoriul județului Bacău și face parte din calendarul Federației Internaționale de Automobilism Sportiv.

              Municipiul Bacău se va asocia cu Asociația Club Sportiv Rally Spirit pentru realizarea acestui eveniment important, conform unei hotărâri aprobate. Contribuția Municipiului Bacău include punerea la dispoziție cu titlu gratuit a unor locații de la Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău, în perioada 28 iulie – 05 august 2024.

              Aceste locații includ patru săli de conferințe și holul de la etajul 1, o sală tip magazie de la parter din Centrul de Marketing, precum și parcările din fața și spatele clădirilor Centrului de Afaceri și Expozițional Bacău.

              Organizatorii invită comunitatea și autoritățile locale să sprijine acest demers, contribuind astfel la succesul Raliului Moldovei – Bacău 2024, un eveniment de anvergură care va aduce împreună pasionați de automobilism din toată țara și nu numai.

              O parte din clădirile fostului Liceu Letea trec la Arhiepiscopie și se transformă în liceu teologic

              Consiliul Local Bacău va discuta în ședința din 4 iulie propunerea de a preda clădirile fostului Liceu Letea către Arhiepiscopia Romanului și Bacăului pentru înființarea unui liceu teologic

              În cadrul ședinței Consiliului Local al Municipiului Bacău, programată pentru data de 4 iulie 2024, se va dezbate un proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de folosință gratuită asupra unor imobile către Arhiepiscopia Romanului și Bacăului. Aceste clădiri, care au aparținut fostului Liceu Letea, urmează să fie utilizate pentru înființarea unui liceu teologic în municipiu.

              Proiectul prevede transmiterea gratuită a dreptului de folosință asupra imobilelor identificate prin CF 91111, în vederea înființării unei structuri de învățământ vocațional religios în municipiul Bacău și includerea acesteia în rețeaua școlară locală. Această inițiativă este susținută de Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, Inspectoratul Școlar Județean Bacău și Liceul Tehnologic „Episcop Melchisedec” Roman.

              Imobilele vizate includ:

              1. Imobilul situat în Bacău, str. Letea, nr. 24, C1 – Internat, P+3, edificat în anul 1970, cu o suprafață construită la sol de 721,3 mp și o suprafață desfășurată de 2885,2 mp.
              2. Imobilul situat în Bacău, str. Letea, nr. 24, C2 – Chioșc, P, edificat în anul 1972, cu o suprafață construită de 5,4 mp.
              3. Terenul categoria Cc cu o suprafață de 5448 mp, parțial împrejmuit prin garduri din plasă și prefabricate.

              Propunerea de hotărâre stipulează că atribuirea în folosință gratuită a acestor imobile se va face pe o perioadă de 10 ani. Aceasta inițiativă, înregistrată la Primăria Municipiului Bacău sub nr. 133367 din 12.03.2024, are ca scop sprijinirea educației religioase vocaționale în municipiul Bacău și diversificarea ofertei educaționale locale.

              În cazul în care propunerea va fi aprobată, noul liceu teologic va funcționa în clădirile fostului Liceu Letea, aducând astfel o nouă viață acestui spațiu istoric și contribuind la formarea tinerelor generații în spiritul valorilor religioase și morale.

              Ei sunt jandarmii care au salvat viața unei fetițe de un an și șase luni

              Plutonierul adjutant Sfârlog Florin și sergentul major Balmuș Cătălin sunt cei doi jandarmi care au reușit să salveze viața unei fetițe de un an și șase luni, intervenind prompt și aplicând manevre de resuscitare.

              În momentul în care au ajuns la fața locului, cei doi jandarmi au observat-o pe mama fetiței, extrem de panicată, încercând să-și salveze copilul inconștient. Florin și Cătălin au intervenit rapid, aplicând manevrele de resuscitare necesare până când fetița a început să dea semne de viață și să respire. Ulterior, copila a fost preluată de cadrele medicale, fiind stabilizată și acum se află în afara oricărui pericol.

              Plutonierul adjutant Sfârlog Florin, în vârstă de 45 de ani, este angajat al Jandarmeriei Române de 21 de ani și are o vastă experiență în intervenții salvatoare, inclusiv salvarea a doi bătrâni din inundații și a unui băiețel care a căzut în apă în același loc, cu peste 22 de ani în urmă. „Nu voiam să o pierd, avea momente când părea că își revine, când că o pierd, dar nu am renunțat și i-am aplicat manevre de resuscitare până când am readus-o la viață. E greu să ai în fața ochilor un suflet mic care dă să se stingă”, a declarat Florin.

              Sergentul major Balmuș Cătălin, angajat al Jandarmeriei Române din 2020, a avut un rol esențial în salvarea fetiței. „M-au încercat o mie de gânduri, că am și eu acasă doi copii, că îmi doream din tot sufletul să o putem salva și să o facem să respire, dar în același timp aveam și misiunea grea de a o calma pe mama care era foarte panicată. Nu putem descrie în cuvinte ce sentimente ne-au încercat, dar cea mai mare bucurie este că fetița a trecut peste momentele grele și este în afara oricărui pericol”, a spus Cătălin.

              Intervenția celor doi jandarmi a fost una decisivă și salvatoare, iar pentru gestul lor de curaj și devotament, Florin și Cătălin merită toate felicitările.

              Povestea incredibilă a avionului F-106 „Cornfield Bomber” care a aterizat singur

              În data de 2 februarie 1970, căpitanul Gary Foust a experimentat un incident aviatic remarcabil în timp ce pilota un avion F-106 Delta Dart. În timpul unui zbor de antrenament, Foust a intrat într-o vrie plată, o situație extrem de periculoasă din care este aproape imposibil de ieșit. Într-o ultimă încercare de a recăpăta controlul aeronavei, el a desfășurat parașuta de stabilizare a avionului. Din păcate, manevra nu a avut succesul scontat, iar Foust a fost nevoit să se catapulteze la o altitudine de 15.000 de picioare (aproximativ 4.600 de metri).

              În mod miraculos, după ce căpitanul Foust a părăsit aeronava, aceasta nu doar că a ieșit din vrie, dar a reușit să aterizeze singură pe un câmp agricol din Montana.

              Înainte de a se catapulta, Foust a stabilizat avionul și a setat motorul la ralanti, fapt ce a contribuit la această aterizare neobișnuită. După ejectare, schimbarea centrului de greutate și forța rachetelor scaunului ejectabil au ajutat avionul să își recapete stabilitatea.

              Cu motorul încă în funcțiune la ralanti, avionul a plutit încet și a aterizat pe burtă într-un câmp acoperit de zăpadă. În timp ce căpitanul Foust a fost salvat de localnici care circulau cu snowmobile, șeriful din zonă a fost instruit să lase avionul să se oprească de la sine când combustibilul se va termina. După aproximativ 45 de minute, motorul avionului s-a oprit, iar aeronava a rămas intactă pe câmp. Avionul F-106, cu numărul de înregistrare 58-0787, a fost ulterior supranumit „Cornfield Bomber” (Bombardierul din porumb), deși a aterizat pe un câmp de grâu acoperit de zăpadă.

              Datorită faptului că nu a suferit avarii structurale majore, avionul a fost transportat la Baza Aeriană McClellan pentru reparații și, ulterior, a fost repus în serviciu. După nouă ani, căpitanul Foust a avut ocazia să piloteze din nou „Cornfield Bomber”, demonstrând o legătură specială cu această aeronavă unică.

              La retragerea din serviciu, în august 1986, „Cornfield Bomber” a fost donat Muzeului Național al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite, unde este expus și în prezent. Muzeul se află la Baza Aeriană Wright-Patterson, situată la aproximativ 10 kilometri nord-est de Dayton, Ohio.

              Această poveste rămâne un capitol fascinant în istoria aviației, demonstrând nu doar abilitățile piloților militari, ci și reziliența și capacitatea incredibilă a tehnologiei aviatice de a surprinde chiar și în cele mai critice momente.

              Scumpiri majore la carburanți și gaze naturale începând de azi

              În această noapte, prețurile la benzină și motorină au crescut semnificativ, ca urmare a intrării în vigoare a celei de-a doua tranșe de majorare a accizelor din 2024. Astfel, benzina s-a scumpit cu 43 de bani pe litru, iar motorina cu 39 de bani pe litru. Până ieri, un litru de benzină sau motorină costa aproximativ 7 lei.

              Aceasta nu este prima majorare fiscală a carburanților din acest an. La 1 ianuarie, acciza a fost majorată din nou, ceea ce a dus la creșterea prețurilor pentru un litru de benzină și motorină cu 26 de bani, respectiv 29 de bani pe litru. Analizele economice sugerează că această creștere a prețurilor la carburanți ar putea avea un efect de domino, ducând la noi scumpiri în întreaga economie.

              În plus, de azi, tarifele reglementate de distribuție a gazelor naturale au fost majorate cu 19% pentru consumatorii beneficiari ai serviciului de distribuție, ceea ce reprezintă aproximativ 10 lei/MWh distribuit. Această creștere vine într-un context deja tensionat pentru consumatorii casnici și industriali, care se confruntă cu facturi tot mai mari.

              Totodată, sistemul național de facturare electronică, RO e-Factura, a devenit obligatoriu pentru toate tranzacțiile între firme. Până la 30 iunie 2024, operatorii economici au avut obligația să raporteze toate facturile emise în relația B2B și cu instituțiile publice în acest sistem, e-Factura devenind astfel singura factură valabilă în aceste tranzacții.

              Aceste măsuri sunt parte dintr-o serie de reforme fiscale și economice menite să crească veniturile la bugetul de stat, însă impactul asupra consumatorilor și întreprinderilor mici și mijlocii este semnificativ, alimentând temerile legate de o posibilă escaladare a inflației.

              Ce subiecte au picat la Bacalaureat – Limba română

                Azi încep probele scrise la examenul de Bacalaureat 2024. Prima probă este cea de la Limba și Literatura Română.

                De azi crește prețul gazelor naturale

                  Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat o creștere medie de 19% a tarifelor reglementate de distribuție a gazelor naturale, aplicabile consumatorilor de gaze naturale beneficiari ai serviciului de distribuție. Majorarea tarifelor, echivalentă cu aproximativ 10 lei/MWh distribuit, a intrat în vigoare începând de astăzi.

                  Această modificare a tarifelor este determinată de trei factori principali:

                  1. Creșterea costurilor serviciului de distribuție a gazelor naturale, aliniată cu inflația prognozată pentru anul 2024, de 4,6%.
                  2. Creșterea costurilor de capital ca urmare a realizării unui volum investițional record în anul 2023, atât în racordări de noi consumatori, cât și în extinderi de sisteme de distribuție în zonele concesionate.
                  3. Reducerea cantității de gaze naturale distribuite în anul 2023 cu 8%.

                  Conform prevederilor Legii energiei și a gazelor naturale nr. 123/2012 și ale Ordinului ANRE nr. 217/2018 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciul de distribuție în sectorul gazelor naturale, ANRE aprobă tarifele reglementate pentru serviciul de distribuție a gazelor naturale și stabilește tarifele diferențiat, pentru fiecare operator de distribuție.

                  Noile tarife includ costuri generate de modernizarea și dezvoltarea capacităților de distribuție, extinderea rețelelor, înființarea unor noi sisteme/rețele și racordarea unor noi solicitanți. Aceste costuri sunt justificate prin necesitatea asigurării unei calități adecvate a serviciului și a unei dezvoltări durabile a infrastructurii de distribuție.

                  Tarifele de distribuție se aplică pe un an tarifar, de la 1 iulie până la 30 iunie. În prezent, proiectul de ordin privind stabilirea ratei reglementate a capitalului investit, aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport și distribuție ale energiei electrice și gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare, se află în faza finală de elaborare. ANRE urmărește atingerea unui echilibru între necesarul de investiții pentru asigurarea calității serviciilor și nivelul tarifului aplicat beneficiarilor.

                  În perioada următoare, ANRE va publica acest proiect de ordin în consultare publică, într-o formă actualizată.

                  Ceva e putred in Danemarca. Și mirosul nu vine de la vaci

                  Probabil ați aflat si v-ați hlizit de taxa de mediu impusă de Danemarca, țară în care fermierii vor trebui să plătească până la 100 de dolari pentru fiecare vacă. Oficial, această măsură este menită să încurajeze fermierii să găsească soluții pentru reducerea poluării cauzate de emisiile de metan ale bovinelor.

                  Oficial, taxa este impusă pentru a determina fermierii să găsească soluții pentru ca vacile să polueze mai puțin. Dincolo de nebunia taxei pe bășinile vacilor, mai este o altă problemă: cum, din punct de vedere tehnic, se va putea măsura faptul că poluarea provocată de bășinile vacilor a scăzut sau a crescut? Le bagă contoare la fund? Vine ministrul agriculturii să măsoare cât s-a bășit o vacă?

                  Evident că taxa nu are nimic de-a face cu poluarea, ci cu intenția Guvernului de a determina fermierii să se reorienteze, prin descurajarea acestui sector. Vestea proastă este că nu cred că taxa va rămâne doar în Danemarca, ci, ca urmare a înțelepciunii liderilor europeni, o vor extinde la toată Uniunea. Vestea bună este că pe noi nu ne va afecta: noi, de zece ani, am distrus sectorul zootehnic de unii singuri.

                  De exemplu, în județul Bacău, numărul de vite a scăzut de la 68.000 în 2014 la 36.000, numărul de porci a scăzut de la 70.000 la 46.000, iar numărul de oi și capre a scăzut de la 613.000 la 438.000. Aceste cifre indică un declin semnificativ, provocat nu doar de factori interni, ci și de influențe externe și directive primite de la nivelul Uniunii Europene.

                  Pentru a înțelege adevăratele motive din spatele acestor schimbări, este important să urmărim banii și interesele economice. Cine are de câștigat din declinul fermelor tradiționale? Cine beneficiază de înlocuirea acestora cu ferme de greieri sau laboratoare de carne artificială? Este evident că există interese comerciale puternice care influențează aceste politici.

                  Rămâne de văzut care va fi reacția românilor. Am observat cum, în pandemie, s-a produs o revigorare a sectorului zootehnic privat; oamenii au început să crească porci și păsări, temându-se că restricțiile impuse de autorități îi vor lăsa să moară de foame. Această tendință ar putea continua, în funcție de modul în care noile politici vor influența agricultura și securitatea alimentară în România.

                  Eroul Căpitan Ioan Boroș comemorat la 84 de ani de la trecerea în Eternitate

                    Căpitanul de artilerie Ioan Boroș, căzut eroic pe 29 iunie 1940 în luptele pentru apărarea de invazia trupelor sovietice a Ținutului Herța, a fost comemorat la monumentul și mormântul său din Cimitirul Central „Eternitatea” din Bacău. Slujba de pomenire a fost organizată la inițiativa Filialei județene „Colonel Corneliu Chirieș” a Asociației Naționale Cultul Eroilor (ANCE) „Regina Maria”. Ioan Boroș este considerat a fi primul ofițer al Armatei Române căzut la datorie în preliminariile celui de-Al Doilea Război Mondial.

                    La manifestare au venit membri ai conducerii Filialei Județene Cultul Eroilor: președintele și prim-vicepreședintele Dănuț Voicu și Cristinel Aioanei, secretarul Filialei – Petru Done, consilierul județean Ilie Bîrzu, comandorul (r) Victor Berca – ofițerul care este și prim-vicepreședinte al Fundației Naționale „Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, maiorul (r) Gicu Moraru – care este și vicepreședinte al Asociației Tradiții Militare Românești din Bacău, inginerul și scriitorul Mihai Ceucă – membru fondator al Filialei Județene Cultul Eroilor și trei reprezentanți ai Filialei Bacău a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România.

                    Slujba de comemorare a monumentului și mormântului renovat anul trecut de familia Daniela și Dănuț Voicu, a fost oficiată de preotul militar Lucian Butnaru, de la Biserica „Sfântul Gheorghe și Eroii Neamului” din Bacău.

                    Personalitatea eroului și împrejurările în care a fost ucis Eroul au fost evocate și prezentate de președintele Filialei Județene Cultul Eroilor, Dănuț Voicu – membru al Consiliului Director al ANCE, iar despre semnificația omagierii Eroilor Neamului a vorbit părintele Lucian Butnaru.

                    La final, la monument a fost depusă o coroană de flori.

                    Ioan Boroș, născut în anul 1906 în orașul Sfântu Gheorghe (comitatul Trei Scaune, Austro-Ungaria), a început cursurile primare ale școlii în Bacău, apoi pe cele ale Liceului Militar din Iași și ale Școlii Militare de Ofițeri de Artilerie. În iunie 1940, căpitanul comanda Bateria 5 Tunuri din Regimentul 16 Artilerie din Bacău. După ce armata sovietică a ocupat Basarabia și nordul Bucovinei, la 28 iunie, în dimineața zilei de 29 iunie 1940 primele unități militare sovietice au ajuns în apropierea orașului Herța.

                    În procesul-verbal al Regimentului 16 a rămas scris: „În dimineața zilei de 29 iunie 1940, la orele 4, localitatea Herța a fost ocupată de armata rusă, cu elemente mecanizate. La această dată, Bateria I era instalată pe poziție în Herța, sprijinind un detașament de infanterie. Două dintre carele de luptă ce intraseră în localitate au apărut în poziția Bateriei și au cerut ca Bateria să se predea. Căpitanul Boroș a încercat să parlamenteze cu rușii, însă ei au tras focuri de armă și de pistoale omorându-l pe loc, căzând la datorie între ostașii și tunurile Bateriei sale”.

                    Eroul Căpitan Ioan Boroș a fost înmormântat în Dorohoi, cu onoruri militare, în ziua de 1 iulie 1940, iar mai târziu a fost reînhumat în Bacău, în Cimitirul Eternitatea.

                    Din anul 1998, Filiala Cultul Eroilor din Bacău îl comemorează pe eroul căpitan Ioan Boroș pe 29 iunie. La prima comemorare a participat și Ioanița Boroș, fiica eroului, medic la Constanța, și col. (r) Traian Jugureanu, cel care s-a ocupat de transportarea rămășițelor pământești ale căpitanului Boroș de la Dorohoi la Bacău.

                    În prezent, o stradă din municipiul Bacău poartă numele eroului.

                    Cu prilejul evenimentului de comemorare, care a avut loc chiar în ziua Sinților Petru și Pavel (Pau), participanții au aprins câte o candelă și la mormântele fostului președinte al Filialei Județene Cultul Eroilor – colonel Paul Valerian Timofte și la cel al primului președinte și fondator – colonel Corneliu Chirieș.

                    Filiala Cultul Eroilor și-a sărbătorit unul dintre membrii săi fondatori

                      Col. Tc. (rtr.) Militon Sacinschi, unul dintre membrii fondatori ai Comitetului Național pentru Restaurarea și Îngrijirea Monumentelor și Cimitirele Eroilor, devenit ulterior Asociația Națională Cultul Eroilor (ANCE) „Regina Maria”, a fost sărbătorit de membri ai conducerii Filialei „Colonel Corneliu Chirieș” a județului Bacău la împlinirea venerabilei vârste de 97 de ani. La acest eveniment special au venit, acasă la sărbătorit, președintele asociației – Dănuț Voicu, prim-vicepreședintele Cristinel Aioanei, secretarul Biroului Executiv – Petru Done și Ilie Bîrzu – consilier județean și membru în Comitetul Director al Filialei Județene.

                       

                      Oaspeții au fost primiți, cu multă emoție și bucurie, de sărbătorit și de soția sa, Victoria, alături de care trăiește de 70 de ani. Venerabilului colonel i-au fost înmânate o Distincție de merit „pentru devotamentul și activitatea deosebită în Filiala Bacău a ANCE și în semn de prețuire și respect pentru generoasa contribuție adusă păstrării memoriei Eroilor băcăuani care s-au jertfit pentru înfăptuirea marilor idealuri ale Neamului Românesc” și Carnetul de membru de onoare al Filialei Județene. Sărbătoritul a sărutat, atunci, cu evlavie documentele primite. Un elegant buchet de flori a fost înmânat și doamnei Victoria Sacinschi.

                      Onorabilul veteran, un om înalt și cu o alură de militar demn, cum a fost toată viața sa de ofițer al Armatei Române, ne-a împărtășit, din prima clipă a întâlnirii, respectul său pentru uniforma militară, pentru Armata pe care a slujit-o și pentru Asociația Cultul Eroilor. Apoi a povestit ce a însemnat cariera militară căreia i s-a dedicat de la absolvirea Școlii Militare de la Pitești, până la funcțiile pe care le-a avut în mai multe unități militare. Vorbind despre acestea, onorabilul ofițer a luat poziția de drepți, tot ca semn de cinstire a Armei căreia i s-a dedicat. Nu au fost omise nici unele amănunte despre familia cuplului Sacinschi, în care au apărut deja și strănepoții.

                      Pentru acest eveniment, delicata sa soție, care a fost ingineră în industria alimentară, a venit cu un tort aniversar, iar sărbătoritul a suflat hotărât în lumânarea simbolică a tortului. Apoi s-a ciocnit câte o cupă de șampanie și s-a cântat un emoționant „Mulți ani trăiască!”.

                      „Vizita dumneavoastră – a spus sărbătoritul – mă onorează. Dar să știți că eu vă aștept și la aniversarea de 100 de ani!”.

                      „Dodge Challenger”, o legendă vie pe străzile din Slănic-Moldova!

                        De-a lungul anilor, turiștii și locuitorii stațiunii Slănic-Moldova au avut parte de mai multe ediții ale evenimentului ,,Parada Mașinilor de Epocă”, cu prilejul cărora au putut să admire nu doar bătrânele, ci și mai tinerele ,,doamne” pe patru roți, alături de care s-au fotografiat cu mare plăcere, pentru albumul de familie, întru eternitatea clipei.

                        Cert este că, indiferent de timp sau anotimp, Slănicul-Moldovei este locul care surprinde la tot pasul, bineînțeles, dacă dorești să-l descoperi și să-l imortalizezi în toată frumusețea lui.

                        Și iată că, mai zilele trecute, toți cei care au trecut prin zona comercială a stațiunii au avut ocazia să admire una dintre cele mai tari și mai ,,musculoase” mașini din lume, o marcă americană destul de rar întâlnită în România, ba chiar și în lume: ,,Dodge Challenger”!

                        Să nu uităm că o ediție specială a acestui model, respectiv ,,Dodge Challenger SRT Demon 170”, a fost în 2023, cea mai rapidă mașină din lume, fiind echipată cu un motor V8 de 1.039 CP, care a atins 100 km/h, în doar 1,66 secunde!

                        Mașina care ședea acum atât de cuminte pe unul dintre locurile de parcare de pe strada Ștefan cel Mare, este printre ultimele modele ,,Dodge Challenger” și ,,Dodge Charger” care vor mai putea fi văzute pe șosele, întrucât producția lor a încetat la finele anului 2023, urmând ca cele două automobile legendare să fie înlocuite în 2024, cu modele absolut noi, plug-in hybrid și electrice.

                        Acest model ,,Dodge Challenger” care a poposit la Slănic-Moldova, este primul și singurul coupé muscle din lume cu tracțiune integrală disponibilă, spațios și confortabil, cu un interior bine lucrat, cu facilități moderne și caracteristici avansate de siguranță. Este o mașină deosebit de puternică și de mare viteză, dar pentru că nu am reușit să dau de proprietarul acesteia, nu pot da mai multe detalii.

                        Oricum, pare un model 2019, sau poate chiar mai recent, întrucât este într-o stare impecabilă, așa cum a putut fi observat cu ochiul liber de către trecători. Am căutat totuși, spre edificare și alte informații, iar în final am atașat spre comparație, câteva poze preluate de pe site-ul ,,autovit.ro”, care se aseamănă întru totul cu mașina fotografiată pe strada din Slănic-Moldova. De aici reiese faptul că avem de-a face cu modelul ,,Dodge Challenger Automatik SXT Plus” (2019), un coupé dotat cu motor de 309 CP și cutie de viteze automată, care oferă o clasă exclusivă de cinci locuri.

                        Fără îndoială, prezența unei astfel de mașini, într-o frumoasă zi de vară, a fost pentru toți, o reală încântare… Și, felicitări proprietarului, pentru alegerea făcută!

                        Romulus-Dan BUSNEA