Elevii de liceu, dar si cei de gimnaziu, se pregatesc pentru a participa la alte doua olimpiade, faza judeteana. Dupa olimpiadele de Fizica, Chimie, Româna si Matematica, acum sunt organizate alte concursuri pe alte discipline. Astfel, sâmbata, 2 martie, peste 150 de elevi din intreg judetul vor participa la Olimpiada Judeteana de Geografie, organizata la Colegiul National „Gr. Moisil” din Onesti, cu incepere de la ora 10. Accesul in sali se va face de la ora 9.20, iar evaluarea lucrarilor se va realiza de catre profesorii de specialitate. Tot sâmbata, de data aceasta la Colegiul Tehnic de Comunicatii „N.V. Karpen” Bacau va avea loc etapa judeteana a Olimpiadei de Informatica, la care participarea este mult mai numeroasa. Listele finale cu elevii ce vor trece in etapa urmatoare, respectiv olimpiada nationala, vor fi publicate pe site-ul Inspectoratului Scolar Judetean Bacau saptamâna viitoare.
Fotbal, Liga a III-a: Amical Sport Club – CS Râmnicu Sarat
Divizionarele C au intrat in linia dreapta a pregatirilor pentru returul de campionat, al carui start se va da pe 8 martie. Cu o saptamâna inaintea reluarii campionatului, principala problema a gruparilor bacauane o constituie starea terenurilor. In absenta unei suprafete bune de joc, Aerostar si CSM Moinesti au renuntat la ultimele meciuri de verificare. In ceea ce o priveste pe lidera Seriei l, Sport Club, aceasta va sustine astazi, de la ora 15.00, un test in compania Râmnicului Sarat. „Inca nu ne-am decis unde vom juca accest meci”, au declarat sefii SC-ului, care au de ales intre terenul Liceului Sportiv si cel principal al bazei „Lucretiu Avram”. Sport Club si CS Râmnicu-Sarat s-au mai intâlnit intr-un joc test in aceasta iarna, desfasurat la Buzau si incheiat la egalitate, 1-1.
Unde evadam in weekend
Petreceri si concerte
A venit primavara, iar odata cu ea si bucuria petrecerilor de sezon, care nu se lasa prea mult asteptate. Asadar petrecem si in acest weekend. Vineri, de la 19.30, Pub S4 te invita la un spectacol de stand-up comedy cu Costel, iar de la 21.00 ai Discoteque in The Stage. Tot The Stage te asteapta sâmbata de la 21.00 la o petrecere Spring Wave, iar Pub S4 iti aduce de la ora 21.00 un concert… de zile mari si seri fierbinti cu “Vita de Vie”.
Kristofer va incalzi atmosfera pentru Snatt & Vix
Muzica trance, foarte cunoscuta peste hotare pentru euforia si emotiile pe care le transmite, se aude numai de câteva ori pe an în cluburile bacauane. Debutul calendaristic al primaverii aduce bacauanilor primul eveniment trance din acest an. Club Monte Cristo organizeaza pe 1 martie un party cu Snatt & Vix, cel mai cunoscut duo trance românesc. De încalzirea atmosferei se va ocupa bacauanul Kristofer, pe numele sau real Cristian Ghinghes, un bacauan 100%, care are doar 19 ani, iar în 2012 a debutat cu „Katana”, primul single al proiectul progressive MKB pe care îl alcatuieste împreuna cu Madalin Rosioru, direct în seturile lui Markus Schulz.
Premiere la CinemaCity
Cinefilii vor fi cei mai rasfatati in acest sfârsit de saptamâna si asta pentru ca CinemaCity aduce trei pelicule in premiera:
Hitchcock. In rolurile principale: Helen Mirren, Anthony Hopkins, Scarlett Johansson, Jessica Biel. Filmul prezinta povestea de dragoste dintre unul dintre cei mai faimosi regizori din toate timpurile, Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins), si sotia si partenera sa Alma Reville (Helen Mirren). Evenimentele din acest film biografic au loc în timpul productiei unuia dintre cele mai celebre titluri din cariera regizorului, Psycho.
Primul an de casnicie. In rolurile principale: Anna Faris, Rose Byrne, Simon Baker, Rafe Spall. Primul an de casnicie este o comedie scrisa de scenaristul lui Borat si Bruno, care dezvaluie realitatile dintr-un cuplu în primul lor an de dupa casatorie. De la prima lor întâlnire, la o petrecere, ambitioasa Nat (Rose Byrne), broker, si Josh (Rafe Spall), scriitor în devenire, sunt în al noualea cer de fericire, în ciuda tuturor diferentelor care i-ar putea desparti. Josh este un gânditor, iar Nat este o întreprinzatoare, dar scânteia dintre ei este imposibil de tagaduit.
Parker. In rolurile principale: Jason Statham, Jennifer Lopez. Parker e un hot profesionist care are un cod moral propriu: sa nu furi de la oameni care nu-si permit pierderea si sa nu ranesti oameni care nu merita asta. Însa dupa ultimul jaf, echipa lui îl tradeaza, îi fura partea lui si îl paraseste într-un sant, crezându-l mort. Dupa ce-si revine, Parker e determinat sa-i faca pe fostii lui amici sa regrete ca l-au înselat asa ca îi urmareste si îi gaseste în Palm Beach, „locul de joaca” al celor bogati si faimosi.
Animatie si drama la „Bacovia”
Si Teatrul „Bacovia” aduce noutati la inceput de primavara. In primul rând pentru cei mici, duminica, 3 martie, de la ora 11.00, actorii de la animatie pun in scena „Frumoasa si bestia”, adaptare de Valentin Dobrescu, care semneaza si regia artistica. Cei mari sunt invitati in fiecare zi din weekend, respectiv vineri, sâmbata si duminica, de la ora 18.00, la premiera piesei „Unchiul Vanea”, de Anton Pavlovici Cehov, in regia artistica a Luminitei Ticu.
Peste 100.000 de retete compensate aproape integral
Zeci de mii de pensionari cu venit mai mic de 700 de lei pe luna beneficiaza in fiecare an de medicamente al caror pret este compensat 90%. Anul trecut, de exemplu, la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate s-au inregistrat peste 26.000 de beneficiari unici. Farmaciile au eliberat pensionarilor din aceasta categorie aproape 110.000 de retete. Costul acestora este suportat 50 % de la Fondul asigurarilor sociale de sanatate, iar 40 % printr-un program al Ministerului Sanatatii. Asiguratii suporta doar 10% din pretul medicamentelor primite.
Inteligenta poate fi si o pasare fara aripi
Inteligenta este mai ales capacitatea intelectuala de a rezolva eficient situatii noi si complicate. Psihologii au ajuns, prin teste specifice, la determinarea coeficientului de inteligenta, I.Q., ca raport intre vârsta mentala si vârsta biologica. Un I.Q. intre 90 si 110, pe care-l are aproximativ 50% din populatie, este considerat un I.Q. mediu. Ca un reper, Albert Einstein avea un I.Q. de 160. Stiu ca Sir Karl Popper a spus despre I.Q. ca este „una dintre cele mai mari neghiobii ale lumii noastre”. Stiu ca este foarte dificil sa aplici teste de inteligenta atât bosimanului, cât si savantului, pentru ca apoi sa concluzionezi asupra nivelului lor de inteligenta. Chiar si astfel avertizat, iata care sunt ierarhiile actuale ale psihologilor, din perspectiva acestui controversat indicator… William James Sidis, nascut in New York, intr-o familie de emigranti, in 1898, având un I.Q. de peste 250, este considerat ca fiind cel mai inteligent om care a trait vreodata. La 2 ani cunostea trei limbi straine, scria si citea; la 5 ani avea cunostintele unui copil care termina scoala generala; la 12 ani terminase facultatea, cunostea 14 limbi straine, traducând spontan dintr-o limba in alta; la 16 ani realizeaza studii de psihologie extrem de profunde. A descoperit gaurile negre inaintea fizicienilor si astronomilor, a creat o limba noua (Vendergood), o combinatie intre latina, greaca, germana, franceza si alte limbi romanice. La maturitate cunostea 100 de limbi straine. Avea 11 ani când a intrat la Harvard. La 16 ani este numit profesor de matematica la Rice University, insa, fiind ridiculizat de studenti, dupa 8 luni, renunta la postul de profesor si se intoarce la Harvard pentru a studia dreptul. Se refugiaza in carti, ajunge bibliotecar. O mare parte din lucrarile sale vor fi publicate sub pseudonim (Billy Sidis). Cu greu gasea un contemporan cu care sa comunice. A fost si incarcerat din cauza convingerilor/atitudinilor politice. A murit in 1944.
Terrence Tao a avut un I.Q. de 230. S-a nascut in 1975, la Adelaide, Australia, Parintii, chinezi, erau intelectuali. Supranumit Mozart al matematicii, precoce, la 9 ani era student. La 21 de ani a obtinut titlul de doctor la Princeton si la doar 24 de ani a devenit profesor la University of California, Los Angeles (UCLA). In anul 2002 a primit premiul Bocher Memorial Prize, iar in anul 2006 medalia Fields, care este considerata echivalentul premiului Nobel pentru matematica, devenind primul australian si primul membru de la UCLA care primeste o astfel de medalie. Tao mai are doi frati mai mici care traiesc in Australia si care au reprezentat aceasta tara la Olimpiada Internationala de Matematica: Nigel Tao are un I.Q. de 180 si face parte din echipa Google Australia, iar Trevor Tao are doua licente in matematica si muzica si va aparea intr-o carte despre savanti autisti.
Christopher Michael Hirata, cu un I.Q. de 225, s-a nascut in 1982, in SUA. La 13 ani câstiga o olimpiada internationala de fizica, la 14 ani a inceput sa studieze la Institutul de Tehnologie din California, iar doi ani mai târziu a inceput sa lucreze la N.A.S.A., la un proiect care explora posibilitatile de colonizare a planetei Marte. La 18 ani a obtinut doctoratul in matematica, iar la 22 doctoratul in fizica, la Universitatea Princeton. Este profesor asistent la Institutul CalTech din California. „Clasamentul” continua cu: Kim Ung Zong, sud-coreean, fizician, I.Q.-210; Christopher Michael Langan, american, liber profesionist, I.Q.-195; Philip Emeagwali, om de stiinta, nigerian, I.Q.-190; Garry Kimovich Kasparov, azer, sahist, I.Q.-190; Marilyn vos Savant, americanca, scriitoare/jurnalista, I.Q.-186; John H. Sununu, american, specialist in mecanica, I.Q.-180; Benjamin Netanyahu, israelian, politician, I.Q.-180; Andrew John Wiles, britanic, matematician, I.Q.-170; Jacob Barnett, american, astrofizician, I.Q. -170; Andrew John Wiles, britanic, matematician, I.Q.-170; Robert Eugene Byrne, american, sahist, I.Q.-170. Albert Einstein a avut un I.Q. de 160, la fel ca si Stephen Hawking, cel considerat de unii a fi un fel de Einstein al secolului nostru.
I.Q.-ul nu-ti ofera insa, neaparat, si marele succes in viata, un status pe masura. Americanul Christopher Michael Langan (I.Q.-195), de pilda, a mers la facultate, dar a renuntat. A avut mai multe locuri de munca. A lucrat ca muncitor in constructii, cowboy, pompier de padure, bodyguard si fermier… Poate ca nu intâmplator Salvador Dali spunea: „Inteligenta fara ambitie este o pasare fara aripi”… Iar daca te nasti in România s-ar putea vorbi uneori si despre inteligenta fara noroc…
DESTEPTAREA a imprimavarat dimineata bacauanilor
Ghiocei si martisoare, urari sincere si zâmbete de incântata surpriza intr-o frumoasa dimineata ce lasa loc la visarile de primavara au fost darul DESTEPTARII pentru bacauani de 1 Martie. Nicoleta Timaru si Nelu Brosteanu au fost purtatorii mesajului catre cititorii, telespectatorii si ascultatorii Trustului Media ce si-a câstigat un binemeritat prim loc in increderea si preferintele bacauanilor. “Multumesc, mi-ati facut ziua minunata!”, “Sunteti deosebiti, ramâneti la fel de buni!”, “In voi avem incredere, iar acest gest spune totul despre valoarea si sensibilitatea voastra! Bravo!” – acestea sunt cuvintele care au fost pentru noi cea mai frumoasa confirmare a faptului ca munca jurnalistilor de la DESTEPTAREA este apreciata.
Modernizarea Aeroportului e „in picaj”
Rezilierea contractului cu Blue Air e iminenta!
Destinele Aeroportului International „George Enescu” sunt destul de nesigure sau, mai degraba, intunecate la aceasta ora, fiind legate de declinul Romstrade, care e principalul actionar al Blue Air. In 2010, când se dezbatea concesionarea, toata lumea spera ca Bacaul va avea un aeroport modern, care va permite aterizarea avioanelor grele, va atrage un numar mare de pasageri si, mai ales, va convinge investitorii ca se poate face naveta la Bacau. Cu pasagerii s-a adeverit: de la 114.000 calatori in 2008 s-a ajuns, in decembrie 2012, la 393.352. In tara, Aeroportul Bacau s-a situat intre primele cinci, iar acum, când Baneasa e rezervata zborurilor de business, se afla pe locul 4. Datele au fost prezentate, in sedinta CJ de ieri, de catre Oana Chelaru, director general al RA Aeroportul International „George Enescu”. Blue Aero are intârzieri si in achitarea obligatiilor financiare. Astfel, la 31 decembrie 2012, avea de achitat debite de 429.950 lei, din care 322.819 lei scadente la aceasta data. Clauzele contractuale arata ca neplata chiriei timp de trei luni duce la rezilierea contractului. Investitia ar trebui sa fie finalizata in septembrie 2013. „Ne afla in acest procent de 13 la suta, bunuri care pâna la urma, indiferent de soarta concesionarului, ramân pe Aeroport, impreuna cu cele date in chirie si care, la final, se intorc in proprietatea CJ”, a precizat Oana Chelaru. Dupa ce a ascultat rezumatul raportului, Petrica Mihaila a intervenit, aratând ca „trebuie sa invatam din greseli” si ca „la viitorul contract de concesionare ar trebui ca dirigintele santier sa fie platit de noi”, adica de CJ Bacau.
Solutie: „O varianta mai zgârcita”
Consilierii nu au prea multe optiuni: fie inlocuiesc Blue Air cu o alta companie care sa continue investitia si sa faca afaceri in zona Aeroportului, fie reziliaza contractul si preia toate cheltuielile cu intretinerea si cu finalizarea lucrarilor. „Va fi o decizie economica”, a spus Dragos Benea, adaugând ca daca se va lua aceasta hotarâre vor fi sacrificate toate celelalte investitii in spitale, scoli, drumuri etc. Presedintele CJ crede ca se merge spre rezilierea contractului, dar sustine ca asta se va intâmpla atunci când vor fi indeplinite toate conditiile asa incât CJ Bacau sa nu riste sa fie târât intr-un litigiu. O alta solutie ar fi „un nou concesionar intr-o varianta mai zgârcita: un terminal mai modest, din anumite puncte de vedere, dar la suprafata sa nu se faca rabat”, a afirmat Dragos Benea.
Caravana Test Drive Volkswagen 4 Motion si Noul Seat Toledo la Cybernet Auto Center
In perioada 25 februarie – 2 martie, Cybernet Auto Center a organizat caravana Test Drive Volkswagen 4MOTION, care a pus la dispozitia celor pasionati de aceasta marca mai multe modele. Unul dintre acestea a fost VW Caddy, un autovehicul robust si versatil, ce reprezinta o solutie pentru orice afacere, dar poate fi si un autovehicul de familie sau vacanta. Datorita sistemului Haldex, care asigura o distributie optima a puterii de tractiune catre axe, Caddy 4Motion este pregatit pentru surprizele de pe soselele noastre. Pentru a marca cei 30 de ani ai modelului, VW a adus in fata publicului modelul aniversar Caddy Edition 30. Designul impresionant îl face inconfundabil. Inscriptia „Edition 30” marcheaza unicitatea modelului aniversar. Un alt model prezentat in caravana a Fost Amarok, care combina calitati off-road, flexibilitate si eficienta ca nici un alt pick-up pâna acum. Amarok impresioneaza si prin confortul, designul si functionalitatea sa de autoturism veritabil. Din caravana a facut parte si Multivan, un model confortabil, functional, cu dotari de lux, motorizari puternice si cu sisteme de siguranta deosebite. Cu prilejul implinirii a 25 de ani de la fabricarea modelului si a tractiunii integrale permanente, a aparut modelul aniversar Multivan „Edition 25”. Cybernet Auto Center prezinta in aceasta perioada si Noul SEAT Toledo, „o masina excelenta, la un pret excelent”. Dinamic si îmbracat elegant, extraordinar de practic si cu o calitate excelenta a finisajelor, limuzina ramâne fidela retetei de succes care s-a dovedit atât de populara pentru predecesorii sai. Pachetul de siguranta inclus în dotarea standard include airbag-uri pentru sofer si pasagerul din fata, airbag-uri laterale în fata si airbag-uri cap/torace. Dupa cum il prezinta specialistii, Noul Toledo este cea mai sportiva limuzina din clasa sa, are eleganta unui coupé si versatilitatea unui break.
Martisoare vechi si noi, la preturi de anul trecut
“In niciun an, cu o zi inainte de 1 martie, strada nu a fost asa «slaba».” Sunt cuvintele rostite cu tristete de o tânara femeie care-si aranja ieri taraba sa atraga putinii clienti la martisoare in Pasajul Revolutiei. Efortul comerciantilor este vizibil de la prima vedere. Chiar daca unii au venit si cu martisoare din „colectia” anilor trecuti, toti au incercat sa ofere ceva nou: bratari impletite complicat, figurine din desene animate, personaje la moda caricaturizate. Cumparatorii pareau atrasi in special de martisoarele care pot fi purtate si in extrasezon, cum ar fi medalioanele scaldate in sclipici, brosele (gargarite, sopârle, flori), inelele, toate accesorizate pentru aceste zile cu traditionalul snur alb-rosu. Unii comercianti s-au gândit sa-si mai scoata din pierderile de la Valentine’s Day, asa ca au scos din cutii animalutele de plus care tin in brate inimioare inscriptionate cu „Te iubesc” si „I love you”. Cu binecunoscutul snur, acestea pot fi oferite si de 1 martie, daca mesajul scris este valabil. Nu lipsesc martisoarele si felicitarile artizanale si nici cele foarte simple, care amintesc de vremuri vechi. Clasicele flori de trifoi, buburuze si cosari nu prea atrag, insa, desi sunt la numai un leu bucata. Vorbind de preturi, acestea nu au crescut fata de anii trecuti. Cu putina rabdare pot fi gasite in marea de oferte martisoare interesante la preturi mici. La polul opus, kitch-urile cele mai ochioase costa de la 10 lei in sus. Cei care se tem ca ar putea da gres cu martisoarele au oricând o alternativa: florile. Zambilele, ghioceii, viorelele si brândusele, singure sau in buchet, perfecte si parfumate vor aduce sigur un zâmbet si primavara in suflete.
Volei feminin / Divizia A1: Punct si de la capat
CSM Lugoj – Stiinta Bacau
Stiinta Bacau sustine ultimul examen din sezonul regulat. Tintuite pe locul 3, care le aduce un duel cu Medicina Târgu-Mures in play-off-ul campionatului, studentele vor intâlni sâmbata, in etapa a 22-a, pe CSM Lugoj, echipa aflata in lupta directa cu Unicul pentru locurile 7-8. Bacauancele vor sa incheie sezonul cu o victorie, mai ales ca returul a fost unul demn de dat uitarii. „Mergem la Lugoj pentru a obtine toate cele trei puncte si pentru a ataca apoi play-off-ul cu un moral bun”, a declarat antrenorul Stiintei, Florin Grapa, care spera sa o poata recupera si pe tragatoarea secunda din Bulgaria, Kremena Kamenova. „Avem nevoie de Kremena. Vineri, ea va mai face o infiltratie, dupa care vom vedea cum se simte”, a spus Grapa, care, in absenta bulgaroaicei, a facut tot felul de permutari, improvizând-o pe Herlea „fals” si pe Iosef „secunda”. „Cau tot felul de variante, in cazul in care Kamenova nu-si revine. Eu sper insa sa pot conta pe ea in play-off”, a precizat tehnicianul bacauan.
Rezultatele etapei a 21-a: Tomis Constanta – CSM Lugoj 3-0, CSM Sibiu – Medicina Târgu-Mures 1-3, SCM U Craiova – Dinamo Bucuresti 1-3, CSM Bucuresti – Volei Alba Blaj 3-0, Stiinta Bacau – Unic Piatra Neamt 3-0. U Cluj a stat.
Programul ultimei etape a sezonului regulat (sâmbata, 2 martie): CSM Lugoj – Stiinta, Unic – CSM Bucuresti, U Cluj – SCM U Craiova, CSM Sibiu – Dinamo, Medicina – Tomis. Alba Blaj sta.
Comisia locala de ordine publica si-a schimbat componenta
Pe lânga Politia Locala Bacau, in baza aceleiasi legi va functiona de acum si aceasta comisie care are o componenta specificata in Legea politiei locale, respectiv primarul si viceprimarul municipiului (Romeo Stavarache si Mihai Sustac), seful Politiei Municipiului (cms. sef Vasile Puscasu), seful Politiei Locale (Relu Mardare), secretarul municipiului (Ovidiu Popovici) si trei consilieri locali. In cazul Bacaului, vor fi patru consilieri locali membri in aceasta comisie, respectiv Ilie Birzu, George Bogatu, Neculai Nechita si Cristi Manolache. Atributiile acestei comisii sunt de coordonare a institutiilor cu atributii in domeniul ordinii publice, va aviza proiectul regulamentului de organizare si functionare a politiei locale, va elabora planul de ordine al municipiului, va face propuneri cu privire la necesarul de personal al politiei.
Raspopa face echipa cu Sky Wellness
Sezonul competitional de raliuri din acest an gaseste echipajul bacauan Adrian Raspopa si Catalin Grigoriu in plina pregatire. Responsabila de masina pilotilor, poreclita Emanuelle, este echipa de la Pro Motor Râmnicu-Vâlcea, condusa de Mugurel Pirscoveanu, iar revizia completa “de iarna” a acesteia a fost sustinuta indeaproape de sfaturile celor de la Citroen Sport.
De conditia fizica a pilotului Adrian Raspopa se ocupa in acest an echipa din cadrul centrului de pregatire Sky Wellness: managerul Claudiu Osman – campion national de Kick Boxing si Muay Tay – si antrenorul Valentin Floricel. “Sustinem sportivii de performanta si credem ca pentru a face rezultate marcante ai nevoie de un mediu propice desfasurarii unor antrenamente intense, iar centrul Sky Wellness ii ofera lui Adrian Raspopa acest confort”, a declarat Claudiu Osman.
“Sunt foarte bucuros si motivat de faptul ca pot lucra cu profesionisi intr-un mediu profesionist. Alaturi de Valentin urmaresc un program cu 4 antrenamente pe saptamâna, bazat foarte mult pe exercitii cardio si de echilibru. Sunt mai mult decât convins ca o forma fizica foarte buna ma va apropia mai mult de ceea ce ne dorim anul acesta, si anume câstigarea unui nou titlu in cadrul grupei 2WD”, a precizat Adrian Raspopa.
Pe 7-8 martie, echipajul Adrian Raspopa – Catalin Grigoriu va efectua la Valea Uzului, lânga Onesti, primul test pe asfalt cu modelul DS3 R3. Sesiunea va fi monitorizata de Yann Chamelton – inginer la Citroen Sport.
Primaria Onesti lupta sa salveze caldura locuitorilor
Locuitorii municipiului Onesti vor mai avea caldura in locuinte pâna pe data de 5 martie, când furnizorul local de agent termic, societatea Termon, va fi nevoita sa isi sisteze activitatea din lipsa gazului. In aceasta iarna, Termon a acumulat datorii de 1,1 milioane catre furnizorul de gaz, care a amânat de mai multe ori pâna acum sistarea, dar zilele trecute a emis o notificare in care precizeaza ca nu mai accepta nici o amânare de la plata. Situatia a fost calificata ca fiind extrem de grava de catre directorul Termon, Mircea Balanica Cetean, care a ridicat problema in sedinta de ieri a Consiliului Local Onesti si a cerut sprijin pentru a se iesi din impas. “Populatia nu reuseste sa achite decât o treime din valoarea facturilor. Atunci când am stabilit pretul gigacaloriei la 300 de lei, era vorba ca la Termon sa fie racordate o serie de institutii publice, dar s-a demonstrat ulterior ca tehnic nu este posibil. Racordarea institutiilor ar fi redus costurile productie ale agentului termic, dar in conditiile actuale, pretul real al gigacaloriei este de circa 500 de lei. Va cer sprijinul pentru a gasi o solutie pentru onesteni, sa nu ramâna fara caldura cât inca este sezon rece, dar si o rezolvare pentru problemele financiare”, a sustinut Mircea Balanica Cetean, directorul Termon Onesti, in sedinta Consiliului Local Onesti.
Directorul economic al Primariei Onesti, Nicolae Gabureanu, a precizat ca din bugetul local s-au acoperit deja 1,3 milioane de lei reprezentând datorii mai vechi la plata agentului termic, dintr-un total de 2,1 milioane lei, dar pentru diferenta de 0,8 milioane lei nu mai exista deocamata resurse. Conducerea Primariei Onesti si reprezentantii Termon vor avea zilele urmatoare o intrevedere pe probleme tehnice, menita sa scoata din dificultate furnizorul de agent termic, astfel ca populatia sa primeasca in continuare caldura, pâna la finalul sezonului rece. De asemenea, se va discuta pentru gasirea de solutii tehnice pentru a produce la un pret mai scazut gigacaloria, pentru ca si populatia sa achite mai usor facturile.
BILET LA CIVILIZATIE. ABONAMENT DE BUNA-CRESTERE
TRANSPORT PUBLIC SA si SC AB TRADE SRL propun bacauanilor, in perioada 1-10 martie, un exercitiu prin care toti, impreuna, sa demonstram ca stim sa fim cetateni de rang european, modele de civilizatie si buna-crestere. De la cumpararea biletului sau abonamentului de calatorie, la pastrarea curateniei in autobuze si statii, sau o atitudine decenta si ingaduitoare fata de ceilalti calatori – toate sunt dovezi ale unui statut superior, de care sa fim mândri. Avem convingerea ca toti cei ce folosesc transportul in comun din municipiul Bacau vor fi parteneri activi si interesati sa contribuie la instaurarea regulilor unei normalitati ce inseamna respect pentru cei din jur, dar mai ales convingerea ca binele comun incepe cu propria contributie. Drum bun, bacauani, si nu uitati sa aveti la voi Biletul la civilizatie sau Abonamentul de buna-crestere.
Transport Public are o carte de vizita europeana
Cartile de vizita ale unui oras sunt garile, autogarile, transportul public, drumurile si curatenia. Orice cetatean, fie ca este localnic, in tranzit sau mai ales turist apreciaza sau nu calitatea unui oras dupa aceste standarde. Despre economie vorbesc cifrele statistice, unele fiind publicate, altele sunt doar la indemâna specialistilor. Bacaul nu iese din regula, a parcurs etape mai bune, dar a cunoscut si cunoaste si o depreciere a calitatii vietii. Un sector care s-a mentinut si a ridicat permanent stacheta a fost transportul public local. An de an, SC Transport Public SA Bacau a facut investitii majore pentru innoirea parcului de masini, astfel ca bacauanii sa beneficieze de un transport modern, rapid, confortabil. Dovada stau investitiile, care asigura pastrarea standardelor europene.
Ultima achizitie de mijloace de transport in comun facuta de SC Transport Public Bacau a fost de 10 autobuze de ultima generatie. Acestea respecta cele mai draconice standarde in privinta emisiilor poluante, fiind dotate cu motoare „euro 5“. Autobuzele au podea joasa care faciliteaza accesul persoanelor cu handicap. Efortul financiar suportat de actionariatul companiei bacauane s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de euro. O societate care se respecta, care are respect pentru bacauani, are si mândria de a fi parte a comunitatii. Transport Public nu este doar o societate de transport, ea face parte din viata Bacaului. (Gheorghe Baltatescu)
2,5 milioane de persoane circula zilnic cu autobuzele vieneze
In Viena, 37% dintre calatoriile zilnice ale localnicilor se desfasoara cu transportul public in comun. Mai exact, aproximativ 2,5 milioane de persoane utilizeaza zilnic mijloacele de transport in comun, insa acest lucru nu isi lasa amprenta asupra integritatii autobuzelor, a scaunelor sau usilor. Cu un abonament anual de 365 de euro se poate circula oricât in Viena, in toata reteaua Wiener Linien (metrou, tramvaie, autobuze). In functie de numarul de calatori de pe o linie, se stabilesc si intervalele de transport. Toate statiile de autobuze (peste 3.300 ) au banci si copertine pentru spatiile de asteptare. Viena dispune de o retea bine dezvoltata de mijloace de transport in comun (90 de linii), cu rute suplimentare ce asigura legaturi foarte bune cu zonele de periferie. Multi aleg sa calatoreasca cu autobuzele publice intrucât pentru parcarile publice, municipalitatea a stabilit ocuparea lor pe timp limitat si la costuri destul de mari. Se apeleaza in special la parcarile de la periferie (fara cost sau la preturi modice) pentru ca linia de transport in comun asigura legatura intre acestea si centrul orasului.
Amintiri din Moscova
Cu multi ani in urma, am fost intr-o excursie la Moscova, apoi pe Volga, pâna in orasul Kazan, acolo unde Lenin a facut universitatea. Avion, vapor, metrou, autobuz, avion. Pentru mine a fost un soc tot ce am vazut. Mi s-a spus din tara ca trebuie sa vad metroul din Moscova. L-am vazut. Nu prea m-a impresionat, opulenta, grandoare, insa m-au impresionat rusii. In fiecare statie, si am vazut vreo cinci, lumea statea la rând in asteptarea trenului. Se dechideau usile, intrau doar atâtia calatori câti aveau locuri pe scaune, restul astepta alt tren. Noi ne-am bulucit toti, galagiosi, curiosi, mirari, intrebari. Localnicii citeau ziare, reviste, carti, altii ne priveau cu repros. A trebuit sa intervina ghidul pentru a ne linisti. In vagon nu se mai auzea decât tacanitul rotilor pe sine. Ni s-a explicat, când am iesit la suprafata, ca in mijloacele de transport spatiul este al tuturor si trebuie respectata intimitatea. Milioane de moscoviti folosesc zilnic metroul, ce s-ar intâmpla daca toti ar avea comportamentul nostru? In euforia noastra nu ne-am dat seama ca, in statii, era ca intr-o biserica. Ne-am luat papara si am bagat la cap.
A doua zi am avut o dupa amiaza libera. Cinci dintre noi am hotarât sa mergem la Universitatea Lomonosov. De la hotelul unde eram cazati am luat un autobuz, am mers cred vreo patru statii. Lume pestrita, imbracata decent, chiar elegant, mai ales femeile. Barbatii citeau, absolut toti. Niciun sunet, nicio vorba, doar zgomotul aparatului de taxat. Soferul anunta statia urmatoare si spunea ceva despre ce exista pe traseu, dupa cum ne traducea aproximativ o colega de grup. Autobuzul nu era cine stie ce, insa era curat, adia un parfum discret, se auzea o muzica de fundal. Pur si simplu, rusii nu vorbeau, fiecare isi vedea de gândurile lui, de micile preocupari. Impresia mea despre rusi, alimentata de unele lecturi, de povesti si amintiri ale unora mai in vârsta, s-a schimbat radical, mai ales dupa o plimbare prin Piata Rosie. (G. Baltatescu)
Infrastructura „aeriseste” transportul in Barcelona
In Barcelona se circula cu usurinta si se poate ajunge rapid in orice punct al orasului, ambuteiajele fiind rare. Strazile cu sens unic, numarul mare de autobuze turistice, metroul si tramvaiele contribuie la fluidizarea circulatiei. Biletele de calatorie pot fi cumparate atât de la automatele din statii, dar si de la soferii autobuzelor. Reteaua de transport de suprafata, la fel ca si cea din subteran, este impresionanta, face legatura cu toate punctele turistice si acopera toate zonele. Transportul civilizat este sustinut si de calatori civilizati care respecta orarul de functionare, facilitatile oferite, siguranta celorlalti pasageri. De cele mai multe ori, soferul se poate transforma si intr-un adevarat ghid turistic, spaniolii fiind cunoscuti prin amabilitatea pe care o manifesta, fiind foarte primitori, deschisi si saritori, atunci când intra in contact cu turistii straini, mai ales. Pretul unui bilet de calatorie cu autobuzul este pentru o zi de 15 euro, iar pentru doua zile de 21 euro. O singura calatorie costa 1,30 euro. Tot in Barcelona exista 15 linii de Nitbus (cursa de noapte) care traverseaza orasul, multe dintre ele trecând prin Placa de Catalunya. O calatorie de noapte este de 1.15 euro. In plus, zecile de parcari subterane, respectate cu strictete atât de localnici, cât si de turisti, duc la descongestionarea traficului de suprafata.
Reguli nemtesti in transportul german
Cetatenii germani sunt printre cei mai ordonati si civilizati când vine vorba de transportul public in comun.
Prima regula: nici un calator nu urca fara bilet in autobuz sau daca face acest lucru are la indemâna maruntis pentru a achizitiona biletul de calatorie de la sofer. Nici un pasager, indiferent de vârsta, nu ocupa in autobuz locurile destinate persoanelor cu handicap, vârstnicilor sau femeilor insarcinate. A doua regula: nimeni nu urca pe unde se coboara si nici nu coboara pe unde se urca. Astfel, autobuzele nu inregistreaza intârzieri chiar daca distanta intre statii trebuie parcursa in doar trei minute.
Cea mai importanta regula: in autobuz, nimeni nu deranjeaza pe nimeni. Pasagerii trec pe lânga ceilalti calatori fara sa ii deranjeze sau isi prezinta scuzele atunci când sunt nevoiti sa ii incomodeze. Partea cea mai buna la transportul nemtesc: poti merge in aglomeratie cu geanta deschisa, dar cu siguranta nu vei avea surprize la coborâre!
Punctualitatea cu care autobuzule sosesc in statie le garanteaza cetatenilor ca vor ajunge la timp la serviciu sau la interviul de angajare. La aceasta se adauga si reteaua extrem de bine dezvoltata, cetatenii putând ajunge chiar si in cel mai indepartat punct al orasului cu un mijloc de transport in comun. In fine, nu doar soferii de autobuz sunt disciplinati. Le sunt de mare ajutor si ceilalti participanti la trafic care inteleg importanta unui astfel de serviciu de utilitate publica.
Un martisor de compostat
Nu e neaparat o prelegere despre civism. Sau poate ca da. Oricum, pentru mine este, inainte de toate, o amintire draga si veche. Veche de vreo 12-13 ani. Daca vreti, un martisor, pentru ca tot ne aflam in ajun de primavara. Un martisor cules intâmplator intr-o dimineata florentina de februarie cu adieri si soare de april. Mergeam de la gara centrala din Florenta-Santa Maria Novella, cum o numesc localnicii – spre stadionul „Artemio Franchi”. Eram in autobuz, autobuzul 17, al carui traseu avea sa-mi devina, peste ani, extrem de familiar. Pe atunci insa, „17”, ca si toate statiile sale, imi erau complet straine. Am intrebat in stânga si in dreapta la a câta ar trebui sa cobor si o doamna cu vârsta nedefinita mi-a servit drept ghid. Cum, pâna la stadion era ceva de mers, cadrul discutiei s-a largit. Am vorbit si despre fotbal, iar ghidul meu de ocazie mi-a aratat, din mersul masinii, sediul clubului Fiorentina, aflat pe atunci in Piazza Savonarola. Imediat cum am cotit la dreapta pe Viale dei Mille – o strada pe care am visat-o in fel si chip pe când eram copil – doamna, care se pregatea sa coboare, mi-a spus ca trebuie sa ma dau jos la „a doua”. Sau era a treia? In fine, cert este ca, dupa ce a apasat butonul verde prin care il atentiona pe sofer ca trebuie sa deschida usa la mijloc, s-a intors brusc câtiva pasi. Am crezut ca vrea sa-mi mai spuna ceva, mai ales ca-si fluturase mâna pe lânga tâmpla, in semn de „cum am putut sa uit?”. Si-a scos biletul din buzunar si l-a compostat. Apoi a coborât. Am ramas uimit, crezând, ca taranul, ca e obligatoriu sa compostezi biletul si la coborârea din autobuz. Am dat glas nedumeririi mele si ce a fost mai straniu e ca putinii oameni din autobuz au luat remarca mea drept o ironie fina, tipic florentina. Nu mai tin minte daca unii au si râs. Se prea poate. Eu, in mod sigur, mi-am inghitit cuvintele, am coborât la a doua sau la a treia si am intrat pe stadion. Martisorul l-am pastrat. Vi-l ofer! (Dan Sion)
“Asa cum iti iei bilet la tren, la avion sau la cinematograf, trebuie sa cumperi si bilet de autobuz!”
Interviu cu ing. Adrian Bibire, administrator al SC AB TRADE SRL
– Un parteneriat civic intre bacauani si SC Transport Public SA aduce in discutie si gradul de civilizatie al locuitorilor municipiului, manifestarile diverse si uneori contradictorii ale calatorilor in autobuze si in statii. Bacauanii au dovedit ca se respecta si isi respecta concetatenii, oferin modele de comportament admirabil. Putem vorbi despre necesitatea unei evaluari a comportamentului si, in acelasi timp, de necesitatea asumarii unei conduite responsabile?
– In primul rând ar trebui vorbit despre necesitatea asumarii unei conduite responsabile din partea calatorilor. Majoritatea calatorilor inteleg aspectul responsabilitatii civice. Putini calatori confunda conceptul de responsabilitate civica si ingreuneaza mult activitatea agentilor de control. Desi agentii de control au autoritatea de a verifica toate persoanele din autobuz, exista persoane din rândul celor care circula corect, ce impiedica, paradoxal, aceasta activitate normala. Dintr-o solidaritate care nu aduce nimanui avantaje, accepta situatiile frauduloase si protejeaza pe cei, putini, care nu respecta normele. Acestea sunt cele mai frecvente situatii si comportamente. Consider ca toti bacauanii trebuie sa constientizeze ca simtul civic si responsabilitatea sunt aspecte ale civilizatiei.
– Care este tipologia calatorului bacauan, are el calitati si defecte specifice?
– In general, calatorul bacauan este responsabil si civilizat. De foarte multe ori agentii de control au intâlnit persoane in autobuz cu foarte mult bun-simt si bine-crescute. Putini dintre calatori sunt lipsiti de educatie, au un limbaj trivial si un comportament extrem de agresiv. Acesti calatori sunt deferiti justitiei si sunt sanctionati contraventional sau chiar penal. Mai exista o categorie de calatori, care desi circula cu legitimatie de calatorie valabila, sunt foarte iritati de faptul ca sunt verificati si refuza sa prezinte biletul sau abonamentul agentului de control. Noi respectam legea care spuna ca fiecare calator care circula cu mijloacele de transport in comun este obligat sa prezinte agentilor de control legitimatia de calatorie si un act de identitate de câte ori le este solicitata pe parcursul calatoriei.
– “Vorba dulce mult aduce” se spune in popor. Daca li se explica oamenilor ca una dintre formele de respect public este cumpararea biletului de autobuz, ei inteleg acest lucru?
– Intr-adevar, vorba dulce mult aduce. Agentii de control explica mereu calatorilor ca este o forma de civilizatie si de respect fata de sine achizitionarea unui bilet sau abonament. Marea lor majoritate inteleg acest aspect si se corecteaza.
– Sanctiunile aplicate contravenientilor corecteaza sau nu comportamentul acestora?
– Sanctiunea aplicata consta intr-un bilet de suprataxa cu valoarea de 15 lei. Acest bilet se acorda pentru toate categoriile de persoane (elevi, studenti, persoane active in câmpul muncii si pensionari). Biletul este valabil doar pâna la terminarea calatoriei si nu mai mult. Acest bilet de suprataxa tine loc de chitanta sau bon fiscal, conform aceleiasi hotarâri de Consiliu Local amintite (HCL 223/17.12.2001 – n.r.). Desi o buna parte a calatorilor fraudulosi achita aceasta suprataxa, unii nu se corecteaza si aleg sa circule in acelasi fel in speranta ca nu vor fi prinsi de agentii de control, reusind astfel sa-si recupereze banii pe care i-au achitat anterior pe biletul de suprataxa. Este ilogic ce fac, deoarece este mult mai ieftin sa-ti cumperi un abonament valabil o luna, in valoare de 53 lei, decât sa achiti 3-4 bilete de suprataxa in 2 saptamâni sau, mai rau, o amenda contraventionala in valoare de pâna la 300 lei la Politie. Dar, chiar si asa, lucrurile acestea se intâmpla foarte des.
– O campanie de acest gen poate provoca imediat o reactie pozitiva sau trebuie sa fie reluata la anumite interval de timp?
– O campanie de constientizare a publicului calator este binevenita. Speram sa-i facem pe calatori sa inteleaga un aspect foarte important. Daca populatia va alege sa nu achizitioneze bilete sau abonamente ori vor incuraja astfel de comportamente, ulterior costul unui bilet sau abonament se poate majora. Calatorii trebuie sa constientizeze ca sunt depuse eforturi fantastice pentru mentinerea acestui nivel scazut al pretului biletului de calatorie si al abonamentelor! Este vorba de bun simt, civilizatie si normalitate sa platesti un serviciu de care te folosesti, adica transportul in comun… si slava Domnului, bacauanii beneficiaza de un transport public la nivel european. Asa cum achiti pâinea de care ai nevoie sau biletul de tren, avion ori biletul la film, tot asa trebuie platit si biletul de transport in comun.
– Familia, scoala, prietenii – cine sunt vinovati de comportamentul necivilizat?
– Daca ne referim la copii, e clar faptul ca parintii sunt cei vinovati in marea majoritate a cazurilor. Nu aducem in discutie cazurile exceptionale. Adolescentii sunt un alt caz. Este stiut faptul ca sunt intr-o perioada a transformarilor si schimbarilor, unii devin confuzi si foarte usor de influentat, unii sunt rebeli si-si exprima personalitatea intr-o multitudine de feluri. Totusi, consider ca parintii si scoala ar trebui sa le incurajeze comportamentul responsabil si civilizat, desi influenta prietenilor este majora si ar putea fi in sens opus.
– Se poate miza pe autoresponsabilizarea bacauanilor sau trebuie ajutati sa constientizeze ca civilizatia manifesta este in primul rând o forma a respectului de sine?
– Putem spera intr-o responsabilizare a bacauanilor in urma unei campanii de informare si constientizare. Probabil ca persoanele cu constiinta si cele ce se respecta vor intra in normalitate, adica isi vor cumpara bilet sau abonament. Va mai exista probabil o categorie ce va continua sa ramâna in ilegalitate. Speram sa devina o categorie cât mai mica, ce tinde spre zero. Cel mai probabil o constrângere ii va determina pe acestia din urma sa realizeze ca ceea ce fac nu e normal, etic, legal sau responsabil.
Postasii au protestat la Prefectura
Lucratorii din Directia Judeteana de Posta Bacau, afiliati la Sindicatul Lucratorilor Postali din România (SLPR), au organizat ieri un pichet de protest in fata Prefecturii, menit sa atraga atentia opiniei publice si a factorilor politici decidenti asupra numeroaselor probleme cu care se confrunta Posta si angajatii acestei companii. Sindicalistii cer demisia conducerii, pe care o acuza ca implementeaza un program eronat de reorganizare, care va duce la reducerea salariilor, la concedieri masive, la desfiintarea de oficii postale urbane si a tuturor ghiseelor postale rurale, la degradarea calitatii serviciilor si a conditiilor de munca.
“Vrem sa atragem atentia asupra dezastrului ce ne paste in urma masurilor care se iau pentru restrucurarea Companiei. Nu este posibil ca intr-un oras ca Bacaul sa fie inchise oficii postale fara nici o noima, fara un calcul eficient, astfel ca cetatenii sa nu mai aiba acces la serviciile oferite de Posta”, a declarat Sorin Sova, presedintele SLPR Bacau.
Protstatarii au purtat masti pe fata, in semn de protest fata de masurile coercitive la care au fost supusi unii dintre colegii lor care au participat la un miting de la Bucuresti, din 12 februarie, care au ost deferiti comisiilor de cercetare disciplinara, pentru a li se desface contractul de munca.
O delegatie a sindicalistilor a fost primita de prefectul Claudiu Serban, caruia i-a fost inmânata o petitie cu nemultumirile angajatilor din Posta.
Postasii si-au prezentat in aceasta saptamâna nemultumirile si in cadrul Comisiei de Dialog Social. „Ne intereseaza în mod deosebit soarta celor 850 de angajati. Situatia în care se gaseste compania se datoreaza masurilor adoptate si managementului defectuos, dar si politizarii excesive, pâna la ultimul angajat. Ma astept ca responsabilii de aceasta situatie sa fie trasi la raspundere. Sper sa ajungem la un consens care sa avantajeze institutia în sine si pentru aceasta aveti tot sprijinul nostru”, le-a spus subprefectul Dorian Pocovnicu postasilor.
Compania ungara de stat Magyar Posta a anuntat ca este interesata de Posta Româna si va decide in privinta unei posibile investitii in functie de oportunitatile si conditiile privatizarii. Ofertele pentru privatizarea Postei Române vor fi deschise la 11 aprilie, investitorii interesati urmând sa faca dovada ca dispun de resurse financiare pentru un aport de capital in numerar de minim 150 milioane de euro. La privatizare pot participa doar firme, individual sau in consortiu, care indeplinesc mai multe criterii de precalificare.
Andreea Gavrila
Ovidiu Pauliuc
La Rachitoasa s-au deschis portile pentru “copiii invizibili”
Sapte familii cu 34 de copii din Rachitoasa au beneficiat de primul proiect derulat, in zona, de UNICEF in parteneriat cu primaria si DGASPC Bacau. Marti, echipa care a gestionat micrograntul a prezentat in fata partenerilor bilantul, de la dificultatile de inceput la beneficiile finale, dar si intentiile de viitor, primarul Ovidiu Ivanciu dorind sa continue acest proiect. La evenimentul „Porti deschise spre orizonturi noi”, desfasurat la Caminul Cultural, au participat reprezentanti ai DGASPC, primari, asistenti sociali, preotul paroh, seful postului de politie, profesori, invatatori, mass-media. In afara de beneficiile aduse celor 34 de copii, „acest microgrant finantat de UNICEF ne-a ajutat sa fim ca o mare familie si sa invatam lucruri bune unii de la altii”, a declarat primarul Ovidiu Ivanciu, in deschidere. Proiectul a pornit de la premisa ca „politicile de protectie sociala au un impact scazut asupra celor mai vulnerabile categorii” din cauza ca sunt axate pe prestatii, a explicat Sorin Brasoveanu, directorul DGASPC. El a vorbit despre eforturile directiei de a sprijini comunitatile locale, care raspund de serviciile primare dar au resurse scazute, dupa care Simona Blejusca, asistent social, a descris proiectul finantat de UNICEF.
Proiectul s-a derulat in opt comune si dus la identificarea a 371 de „invizibili”, copii care au beneficiat de consiliere, acte de identitate, ajutor, au intrat in contact, pe internet, cu parintii aflati in strainatate etc. O mie de adulti au fost informati, au fost consolidate Comitetele consultative si au fost infiintate patru centre comunitare de sprijin.
Concret, proiectul „Niciun copil invizibil” a insemnat pregatirea echipei, amenjarea spatiului, identificarea familiilor vulnerabile, derularea activitatilor. Autoritatile au pus la dispozitie etajul I al bibliotecii, iar echipa a dotat doua sali, una de consiliere a mamelor si alta in care cei 34 de copii au invatat, s-au jucat, au pictat. Voluntarii au mers din poarta in poarta si au selectat familiile vulnerabile, dupa care au inceput sa lucreze cu ele. In afara celor selectati, „au venit si alti copii, au venit si alte mame care au vrut sa vada ce se intâmpla in acest proiect”, a explicat prof. Aurora Milea. Cu parintii au vorbit si asistentul social, si preotul, si cadrele didactice. Asa au devenit o comunitate. „Acesti copii nu erau abandonati, dar nu erau vizibili pentru noi, a declarat preotul paroh. Nu eram interesati de ei. Noi, românii, suntem divizati, iar acest proiect ne-a adus impreuna. De aceea am participat, pentru spiritul lui integrator.” Simona Boghiu, supervizor, a afirmat ca acest proiect a fost o provocare deoarece „UNICEF are niste standarde foarte inalte si o abordare noua fata de familie si copil”. Ar putea fi „o lectie de invatat, aceea ca o suma de bani nu rezolva o problema daca nu exista si oamenii potriviti.”
„Acest proiect, care a fost o provocare, ne-a pus la treaba si ne-a stimulat sa identificam si sa sprijinim familiile cu probleme din Rachitoasa”, a afirmat prof. Aurora Milea, director adjunct Liceul Tehnologic.
„Pe lânga prevenirea abandonului, un lucru bun pe care l-a generat acest proiect a fost competitia dintre cele opt primarii, dintre cele opt comunitati”, a declarat Simona Boghiu, supervizor.
Eurobacauanii mei
Si la ei acasa, sau prin ce colturi de lume i-a purtat viata, bacauanii s-au dovedit a fi oameni de toata isprava. Cinstiti si muncitori, mereu mândri de locul nasterii lor, acolo unde s-au intors cei mai multi sa traiasca, despre oamenii acestia s-a vorbit numai in cuvinte de lauda. Ii uitam, mai bine, pe cei putini ce-au dat cinstea pe rusine si pe care nimeni nu a mai vrut sa-i stie dupa ce au stricat bunul nume al Bacaului. Si cum sa nu fie asa când ei, cei ce nu au dat inapoi de la munca oricât ar fi de grea, care au gândit creator si au incântat lumea intreaga cu spiritul si talentul lor, cei ce au facut performanta de admirat in sport – cu totii au contribuit la transformarea orasului lor intr-o altfel de asezare. Una in care civilizatia, respectul, buna-crestere si onestitatea au devenit legi nescrise, dar cu atât mai puternice in intreaga comunitate. Si mai sunt cunoscuti pentru ceva bacauanii – nu au spus nu vreodata noului, fie ca acest nou insemna vitrinele magazinelor fara gratii, parcuri ingrijite de care sa se bucure fara a le devasta sau, pur si simplu, cosuri de gunoi moderne amplasate pe strazi. Au fost bucurosi ca orasul lor se schimba, au pastrat ceea ce s-a facut – cu intelepciunea cetateanului care stie ca sunt si banii lui investiti in binele comun, dar mai ales au cerut sa fie mereu mai bine la ei acasa, sa traiasca la fel ca italienii, spaniolii, englezii pe care i-au vazut, ei sau copiii lor, acolo, in Europa cea bogata. Chiar daca in ultimii ani saracia a cam dat navala prin casele lor, bacauanii au ramas aceiasi admirabili cetateni. Si-au platit la timp taxele si impozitele nationale sau locale, au achitat cum au putut facturile la intretinere, oricât ar fi de mari, unii au investit aici si au dat de munca altora, au dat dovada de ceea ce trebuie sa numim patriotism local in cel mai frumos si mai adevarat sens al expresiei. Cu o buna-crestere intotdeauna de nota zece, din pacate prea rara intr-o Românie a tupeului si obrazniciei, bacauanii au respectat si eforturile unor firme private care le-au oferit servicii de calitate. Simplul gest de a cumpara bilet sau abonament pentru transportul in comun, pastrarea curateniei in autobuze si reactiile ferme, dar civilizate, impotriva celor care sfidau bunul-simt si legea dovedesc frumosul caracter al acestor oameni. De fapt, nu este decât o confirmare, inca una, a deja stiutului fapt ca bacauanii sunt europeni in gândire si in fapta. Este cel mai frumos loc comun dintre cele posibile!
Cojocaru il inlocuieste pe Tescaru la Centrul de Afaceri
Vasile Tescaru, viceprimarul municipiului Bacau va fi inlocuit in Adunarea Generala a Actionarilor Societatii Centrul de Afaceri de catre un alt consilier local. Este vorba de Viorel Cojocaru. Odata cu numirea in functia de viceprimar, Tescaru era in situatia de incompatibilitate, motiv pentru care o alta persoana trebuia sa ii ia locul. In aceeasi AGA a mai fost numit Laurentiu Novac, in locul lui Mircea Fechet. Totodata, si in alte AGA, fostii consilieri locali au fost inlocuiti de colegi lor din actualul mandat. Din AGA SC ARTBACAU SRL, societatea care administreaza Teatrul de Vara Bacau, fac parte Stefan Stanciu si Elena Cosma, la SC SPORT CLUB BACAU a fost numit Cristi Manolache, in locul lui Lucian Ciubotariu. La CRAB a fost numit Iulian Stoican, iar la CET Corneliu Jitariu, Stefan Dragos, Irina Florea, Maria Enasel si Costel Bujor.
Cladirea fostei gradinite Florita se vinde
Imobilul in care a functionat Gradinita Florita, de pe strada Vasile Alecsandri nr. 6, care este monument istoric, se va vinde. Cel putin asta intentioneaza proprietarul care are domiciliul in Israel. Potrivit documentelor atasate la proiectul de hotarâre inaintat Consiliului Local pentru ca sa isi exercite dreptul de preemtiune, daca doreste, pretul de vânzare va fi 150.000 de euro. Consilierii locali au decis sa nu revendice aceasta cladire, deoarece „municipiul Bacau nu are alocata bugetar o astfel de suma pentru achizitii”. Cladirea dateaza din anul 1921 si a fost nationalizata in ’48. In aceasta locatie au functionat mai multe institutii, dar ultima sa destinatie a fost aceea de unitate de invatamânt. Locuinta are 226 mp si un teren aferent de 184 mp, iar specialistii de la Directia pentru Cultura spun ca este o casa tipic oraseneasca, construita in stil eclectic, adica are elemente arhitecturale din diferite stiluri. Indiferent ce va dori sa faca noul proprietar cu imobilul, acesta trebuie sa anunte orice fel de modificare pe care intentioneaza sa o faca la Directia de Cultura. Asta inseamna ca nu va putea nici macar sa inlocuiasca actuala tâmplarie cu una de termopan fara stampila institutiei de cultura. In 2011, Primaria Bacau s-a aratat interesata sa achizitioneze imobilul de peste drum, „Casa Patrascanu”, contra sumei de 720.000 de euro. Aici ar fi urmat sa functioneze Oficiul de Stare Civila. Ulterior, proiectul a cazut.
































