vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4220

Alte „Note de primavara“

Întâlnirea din fiecare mai de la Casa Memoriala „George Bacovia“ a fost, anul acesta, altfel si altceva. Pe 22 mai – ziua trecerii în eternitate a poetului (în 1957) –, în salonul din strada George Bacovia, nr. 13, am asistat la o ceremonie aparte, dictata de finalul editiei a III-a a Concursului National de Creatie „George Bacovia“. Desene, fotografii, documente adnotate, parade vestimentare au asigurat ambianta vizuala, iar recitarile, dramatizarile si comentariile sustinute de liceeni de la colegiile „Gh. Vranceanu“, „Ion Ghica“ si „N. Vasilescu-Karpen“ au dat de înteles ca tinerii sunt din ce în ce mai aproape de spiritul bacovian. Îndrumatorii lor – Laura Gavriliu (coordonatorul proiectului), Ana-Maria Cutulab, Ionela Andrei, Anca-Mihaela Pascu – cel mult le-au sugerat cum sa-si alcatuiasca programul, iar amfitrionul – Tincuta Bernevig – le-a pus la dispozitie totul pentru o ora densa de literatura si arta. Poate cel mai mult a impresionat momentul când un baiat si o fata de la „Gh. Vranceanu“ au reprodus, din memorie, ultimul interviu acordat în 1981 de Agatha Grigorescu-Bacovia. Evenimentul este înscris în Calendarul activitatilor educative nationale 2013 si a beneficiat de colaborarea cu Societatea Cultural-stiintifica „Vasile Alecsandri“ Bacau.

„Buletinele” lucreaza tot la cota de avarie

    Serviciul de Evidenta a Persoanei lucreaza cu acelasi personal redus din 2011. Asta inseamna ca bacauanii stau la aceleasi cozi interminabile pentru a-si obtine un nou act de identitate. „Este aceeasi vesnica problema. Daca am gasi personal, am transfera, dar nu se poate. Se cunoaste situatia noastra, dar vom vedea ce se va intâmpla”, explica Ioan Prisecaru, seful directiei. Pentru eliberarea cartilor de identitate lucreaza in prezent 14 persoane, dar schema completa, care ii include si pe angajatii de la Starea Civila este compusa din 48 de persoane. „Reusim sa preluam circa 150-160 de cereri pe zi, desi cererea ar fi si de 200 si ne asteptam chiar sa se dubleze in perioada urmatoare”, a mai spus seful serviciului. Concret, in loc de doi oameni pe ghiseu, acum este doar unul singur care preia documentele. Pentru ca personalul a ramas neschimbat in ultimii ani, se poate procesa acelasi numar de cereri ca in perioada similara din 2012. Chiar daca miercuri este program lung, pâna la ora 18.30, pâna la ora 10 dimineata la ghiseu sunt doar doua persoane. Daca ar sta peste programul de opt ore, salariatii ar trebui platiti suplimentar, ceea ce nu se poate. Deocamdata, angajatii proceseaza manual toate dosarele, dar in curând sistemul ar putea fi informatizat complet, iar noile carti de identitate vor contine si amprenta digitala. In acel moment, orice angajat in plus va fi de folos.

      „Eliberarea bonurilor de ordine incepe la ora 7. Oamenii care vin si cu câteva ore inainte fac liste de asteptare si in functie de acestea se dau bonurile. Cu acest personal, noi deservim intreg municipiul si 35 de comune, ceea ce este un volum foarte mare de munca.”

    Ioan Prisecaru, seful Serviciului de Evidenta a Persoanei

    Degete retezate cu flexul

      Un tânar de 23 de ani, din Bacau, a ramas infirm dupa ce s-a taiat cu flexul. C.C. si-a retezat trei degete de la mâna stânga. A fost transportat la Spitalul Judetean de Urgenta. Dupa primele ingrijiri acordate in Unitatea de Primire Urgente, tânarul a fost internat in sectia Chirurgie Plastica.

      „România este total diferita de cum mi-o imaginam”

      -interviu cu Kristine Kvernmo, reprezentanta companiei ORKLA Norvegia, sponsor al SOS Satul Copiilor Hemeius

      -Ati venit la SOS Satul Copiilor Hemeius pentru a participa la inaugurarea unei case construita din banii donati de compania pe care o reprezentati. Sunteti pentru prima data in România?

      -Da. Pâna acum am avut informatii despre tara dumneavoastra doar din ceea ce am auzit de la altii. Am mai vazut si câteva poze cu imagini din România. Ma asteptam sa gasesc o tara neprimitoare…

      Si ceea ce ati vazut pâna acum in România va confirma aceasta parere?

      -Nu este ceea ce ma asteptam sa fie. Este total diferit de ceea ce imi imaginam si auzisem. Aici, in România, peisajul este minunat. Este totul verde, sunt flori multe, miroase a proaspat. Am fost si in Bucuresti si mi-a placut foarte mult pentru ca peste tot este verdeata si plin de flori. M-a impresionat mai ales centrul istoric. Desi se simte ca este criza, cladirile sunt bine intretinute. Este frumos Bucurestiul.

      -Dar ce impresie v-au facut românii?

      – Foarte buna! Imi place ca nu se lasa doborâti de criza. Cu toate ca efectele acesteia se resimt si la dumneavoastra, constat ca se munceste. Pe unde am trecut, am vazut ca oamenii lucreaza, nu stau degeaba. Este evident ca se straduiesc sa-si depaseasca conditia.

      -Din pacate, insa, avem un numar destul de mare de copii aflati in dificultate. La dumneavoastra in Norvegia sunt asemenea cazuri?

      -La noi este un standard de viata mai ridicat, deci nu se pune problema ca o familie sa nu-si poata intretine copiii. La dumneavoastra problema este saracia. In schimb, la noi, multi copii se confrunta cu necazul ca parintii lor consuma alcool si droguri. Prin urmare, avem si noi copii care trebuie protejati.

      -In casa pentru construirea careia compania pe care o reprezentati a donat 225.000 de euro locuiesc sase copii aflati in dificultate. Proiectul de la Hemeius se opreste aici?

      -ORKLA Norvegia a inceput in 2000 sa sprijine asociatia SOS Norvegia. Aceasta are organizatii in toata lumea. De mai multa vreme si ORKLA Norvegia are o filiala in România. Este vorba despre ORKLA FOODS România. E normal, asadar, ca sa ajutam si copiii de aici. ORKLA Norvegia a finantat construirea casei si, intr-un fel, si-a incheiat proiectul. Dar acum noi ii vom preda stafeta filialei noastre-ORKLA FOODS România. Ea va continua sa sponsorizeze SOS Satul Copiilor Hemeius. Sprijinul financiar va fi orientat, in primul rând, pentru educarea copiilor de la acest centru.

      I-au cosit ovazul

        Un barbat, din comuna Bârsanesti, s-a trezit ca intr-una din noptile trecute o parte din cultura de ovaz i-a fost cosita. A facut plângere la politia din localitate si in urma verificarilor s-a constatat ca autori sunt doi tineri, unul de 19 si altul de 20 de ani, din Tg. Ocna. Oamenii legii au gasit ovaz in caruta din curtea locuintei unuia dintre suspecti si au intocmit dosar penal pentru furt calificat.

        Micile nevoi ale marelui oras

        Situatia de la CET este raportata drept excelenta din punct de vedere financiar de cei ce-l administreaza, consilierii locali si conducerea Primariei Bacau. Din cauza stilului incâlcit si prea tehnicist in care se prezinta rezultatele economice ale furnizorului de caldura si apa calda, trebuie sa le acordam prezumtia de cinste si buna credinta raportorilor. Desi s-ar cuveni o discutie despre inechitatea acordarii de subventii doar celor care au mai ramas brabsati la CET, subventii suportate, macar partial, din taxele si impozitele incasate de la toti bacauanii, indiferent de sursa pe care o folosesc pentru a se incalzi si imbaia. Dar, in calitate de client al CET-ului nostru, vreau sa ma refer la calitatea serviciilor oferite, servicii care sunt, la urma urmelor, si etalonul profesional al celor care lucreaza acolo, dar si oglinda preocuparii proprietarilor-administratori pentru bunastarea bacauanilor. Avariile care s-au insiruit ca margelele inghetate la gâtul unei mirese uitate in gara toata iarna trecuta au stârnit, cu siguranta furia celor obligati sa consume electricitate in plus pentru a se incalzi si gaze naturale in exces pentru a fi curati. Explicatiile pentru aceste chinuitoare “inconveniente” au fost prea senine si deloc acoperitoare: sunt vechi conductele! Da, si? De ce nu le schimbati daca stiti ca vor crapa ori de câte ori temperaturile scad sub zero grade? Intrebarea nu este, sau nu ar trebui sa fie retorica. Sincer, m-am saturat sa aud vorbindu-se despre planurile de inlocuire a respectivelor conducte, planuri care se tot intind de ani buni ca intr-o poveste a Seherezafei, unde finalul se tot amâna. Numai ca noi nu le vom taia capul celor ce vor duce la bun sfârsit acest basm, ci le vom multumi frumos, ba, ii vom propune si la o premiere. Ei, si aici ajungem la cei care tin frâiele la CET, consilierii locali si sefii din Primarie. Lor, in primul rând, ar trebui sa le pese de prosta functionare a societatii ce numai servicii bune nu ofera. Asigurarea confortului de baza pentru locuitori nu inseamna decât bifarea constiincioasa a unei sarcini la care te-ai angajat atunci când te-ai hotarât sa candidezi. Doar asa iti justifici si functia, si salariul sau indemnizatia, insa doar asa poti sa spui fara sa minti ca ti-ai facut datoria. Da, rezolvarea micilor nevoi ale oamenilor te fac un mare lider, pâna la marile fapte care sa itI asigure locul intr-o istorie nesigura.

        S-a lansat proiectul „Alege sa fii sanatos”

          Asociatia pentru Promovarea Dezvoltarii Personale (APDP) Bacau a lansat proiectul „Alege sa fii sanatos”, destinat tinerilor cu vârste intre 14 si 19 ani si realizat in colaborare cu Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog (CPECA) si ISJ Bacau. Scopul acestuia este dezvoltarea unor atitudini si practici privind sanatatea mintii, corpului si sanatatea sociala. Prin intermediul activitatilor educative nonformale si de petrecere a timpului liber organizate in intervalul mai-noiembrie 2013, va fi promovat, in rândul tinerilorilor, un stil de viata sanatos, fara tutun, alcool si droguri. „Importanta si relevanta proiectului sunt evidentiate si prin grupul tinta caruia i se adreseaza, respectiv, 300 de tineri, elevi ai liceelor din municipiul Bacau”, arata Carla Popa, presedinte APDP Bacau. Initiatorii isi propun insa-i informeze pe tineri in legatura cu beneficiile unui stil de viata sanatos, sa previna comportamentele de risc prin dobândirea unor informatii corecte despre droguri, alcool si tutun, sa sensibilizeze comunitatea cu privire la fenomenul drogurilor si substantelor cu efecte psihoactive, sa-i ajute pe tineri sa se cunoasca si sa-si formeze o imagine de sine pozitiva. Proiectul a debutat cu o activitate sportiva organizata la Colegiul „Vasile Alecsandri”, urmata de o conferinta de lansare organizata, ieri, la Centrul Antidrog.

          Bacauanul Marius Casis e vicepresedinte pe Moldova al agricultorilor „eco”

            Reprezentantii Asociatiei Române pentru Agricultura Durabila (ARAD) s-au intâlnit, saptamâna aceasta, la Statiunea de Cercetare pentru Viticultura si Vinificatie Murfatlar pentru a-si alege noua conducere. Bacauanul Marius Casis a fost ales in functia de vicepresedinte pe Moldova, pentru fiecare regiune existând un vicepresedinte care coordoneaza filialele. Presedintele nou ales al asociatiei este dr. Ion Toncea, de la Institutul National de Cercetare – Dezvoltare Agricola Fundulea. ARAD este o organizatie neguvernamentala infiintata in mai 1998 in scopul promovarii agriculturii ecologice, prin urmare a implinit, luna aceasta, 15 ani de activitate. ARAD are 70 de membri care cultiva 25.000 ha. Marius Casis, cel care va raspunde de promovarea agriculturii ecologice in Moldova, are o firma de import utilaje si o ferma vegetala in zona Damienesti, dar intentioneaza ca, pe o suprafata de un hectar, sa construiasca sere si sa practice agricultura ecologica.

            Premii nationale pentru ATOP Bacau

              Reprezentantii ATOP Bacau au participat, in weekend-ul trecut, la Adunarea Generala a Asociatiei Nationale a Autoritatilor Teritoriale de Ordine Publica (ANATOP) România, desfasurata in judetul Brasov. Pe lânga liderii ATOP din tara, la eveniment au fost prezenti chestorul Doru Dumitrescu, Subsecretar de Stat in Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), precum si alti inspectori si directori din Politia Româna. Cu acest prilej, ANATOP România i-a oferit lui Ionel Floroiu, vicepresedintele CJ Bacau, o placheta omagiala „ca expresie a inaltei consideratii pentru sustinerea si promovarea politicilor pe segmentul de ordine publica” si pentru eforturile depuse in realizarea asociatiei nationale. Ionel Floroiu, presedinte al ATOP Bacau in 2004-2008, a fost si primul presedinte al ANATOP România, iar din 2009 este presedinte de onoare al ANATOP. Autoritatii Teritoriale de Ordine Publica Bacau i s-a recunoscut contributia la promovarea si dezvoltarea institutiei ATOP prin acordarea de plachete omagiale presedintelui actual, Maricica Luminita Cosa, lui Eugen Ochenatu, presedintele ATOP Bacau si vicepresedinte al ANATOP in 2008-2012, Cornel Cepariu, ziarist, si Florian Morosanu, secretar executiv de la infiintarea ATOP. In cadrul alegerilor, Claudiu Coman a fost reales presedinte al ANATOP, iar Luminita Cosa a fost aleasa vicepresedinte al ANATOP pentru Regiunea Nord-Est.

              Sute de angajati ai CET vor fi concediati

                CET Bacau va concedia pana in luna iulie peste 100 de angajati. Potrivit unui proiect de hotarare care va fi dezbatut in prima sedinta a Consiliului Local Bacau se va restructura personalul care are legatura cu trecerea functionarii instalatiilor de pe carbune pe gaze naturale. Pentru inceput, va fi necesar mai putin personal de exploatare, apoi si de reparatii. A doua etapa a disponibilizarilor va avea loc in perioada mai- iulie 2014, iar a treia, in mai-iulie 2015. In fiecare dintre aceste etape vor mai pleca in jur de 100 de angajati. Acum, CET Bacau are 576 de salariati.

                Lucrari in hopuri la maternitati

                  Banii de la Banca Mondiala ajung greu la constructori

                  Programul de modernizare a maternitatilor de la spitalele din Bacau si Onesti nu s-a derulat nici pe departe asa cum ar fi trebuit. Primele vesti bune despre includerea celor doua spitale in program au aparut in 2007. Abia in 2009 s-a semnat protocolul de colaborare dintre Ministerul Sanatatii, Consiliul Judetean Bacau si spitale. Pâna la inceperea lucrarilor au mai trecut intre 2 si 3 ani. Proiectul de la maternitatea Onesti, in valoare de 2 milioane de euro, este finantat de la Banca Mondiala si include reabilitarea a trei etaje ale cladirii. Pentru parter si etajul cinci, finantarea este asigurata de la bugetul municipiului Onesti. Saloanele vor fi compartimentate astfel incât sa aiba trei paturi in loc de doua si grup sanitar propriu. Se vor schimba toate  instalatiile si tâmplaria, iar aparatura veche va fi inlocuita. Lucrarile au inceput in septembrie 2012 si ar  trebui sa nu dureze mai mult de 300 de zile. Constructorul a dat insa vesti proaste beneficiarului, dar si femeilor care asteptau sa nasca intr-o maternitate moderna.

                  In cazul Maternitatii Bacau, lucrarile au demarat in aprilie 2011,iar costurile de modernizare au fost suportate de Consiliul Judetean si de Banca Mondiala, prin Ministerul Sanatatii. Administratia locala si-a indeplinit obligatiile la timp, alocând 3,3 milioane de euro, insa fondurile de la minister au intârziat foarte mult. Lucrarile sunt acum pe ultima suta de metri. S-au recompartimentat spatii, s-au modernizat instalatiile, s-au schimbat tâmplaria si pavimentul. Ministerul Sanatatii a alocat 800.000 de euro si pentru aparatura.

                  “Avem difficultati cu proiectul de la maternitate. Au incetinit foarte tare lucrarile. Am discutat cu constructorul, o firma din Iasi, care mi-a spus ca nu i s-ar fi platit lucrarile. Am anuntat primaria si Ministerul Sanatatii. Am inteles ca mai sunt maternitati in aceasta situatie. Un exemplu este Maternitatea Cuza Voda din Iasi.”

                  Dr. Doru Androne, manager al spitalului Municipal Onesti

                  APIA vrea noi birouri pentru agricultura

                    Directorul Agentiei de Plati si Interventie in Agricultura (APIA), Gabriela Mazilu, a cerut ajutorul prefectului pentru a facilita mutarea institutiei in cladirea nou-construita din curtea Directiei pentru Agricultura. Nu este din moft, a motivat directorul, ci pentru ca „beneficiarii nostri sunt persoane in vârsta, din mediul rural. In anumite perioade, când sunt campanii specifice, afluxul de persoane este foarte mare. Spatiul nostru este extrem de mic pentru a-i primi pe toti si in plus, pozitionat destul de sus in cladire”. Asadar, functionarii ar vrea sa se mute in noile birouri, mai spatioase si care se preteaza mai bine activitatii cu publicul. Cladirea noua apartine Ministerului Agriculturii si in ea functioneaza Camera Agricola si Serviciul de Dezvoltare Rurala. Directorul APIA a propus prefectului sa fie mutata Camera Agricola de la parter, insa pentru acest lucru ar fi necesare câteva fonduri pentru relocare, bani pe care trebuie sa ii dea Consiliul Judetean. Prefectul Claudiu Serban a promis ca se va ocupa de problema.

                    Batrâna in stare grava dupa o explozie produsa in locuinta

                      Deflagratia s-a produs in aceasta dimineata, in satul Somusca, din comuna Cleja, la locuinta unei batrâne, in vârsta de 72 de ani. Vecinii au auzit o bubuitura puternica iar când au mers la casa acesteia au gasit-o in curte cu hainele in flacari. I-au sarit in ajutor si au chemat si o ambulanta care a transportat-o la spital. Explozia s-a produs in bucatarie când batrâna a vrut sa aprinda aragazul pentru a-si face un ceai. ~n acea incapere s-au acumulat gaze, cel mai probabil de la aragazul uitat deschis peste noapte. Starea victimei este foarte grava si s-a solicitat un elicopter Smurd pentru a fi transportata la o clinica de arsi din Capitala.

                      Doctorita Elena Munteanu, condamnata la 5 ani si 6 luni de închisoare cu executare

                        Dosarul în care doctorita Elena Munteanu si alti sase inculpati sunt acuzati de luare de mita, dare de mita ori cumparare de influenta a ajuns la final pentru magistratii de la Tribunalul Bacau. Ieri, judecatorii de aici au condamnat-o pe Elena Munteanu la 5 ani si 6 luni de închisoare cu executare si 3 ani interzicerea unui drepturi, inclusiv dreptul de a mai fi medic. Acesteia i s-au retinut 33 de fapte de luare de mita, dar si de trafic de influenta, dare de mita si exercitarea fara drept a profesiei de farmacist. Alti sase inculpati au primit pedepse cu suspendare cuprinse intre 3 luni si 2 ani. Cazul a fost deschis la finele lunii octombrie 2012, atunci când medicul a si fost arestat preventiv. Decizia tribunalului poate fi atacata cu recurs la instanta superioara.

                        Locuri de munca in tarile scandinave

                          Bacauanii care vor sa plece la lucru in strainatate au sanse mai mari de a-si atinge acest scop, prin intermediul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Bacau. O demonstreaza statistica privind numarul persoanelor incadrate in spatiul economic european, dupa ce s-au adresat compartimentului Ocuparea fortei de munca in strainatate al AJOFM Bacau. La 31 decembrie 2012, in evidenta acestei institutii se aflau 2.271 persoane care si-au depus actele pentru a li se gasi un loc de munca in strainatate. In perioada ianuarie-aprilie 2013 lor li s-au adaugat alte 129 persoane care isi doresc acelasi lucru. Pâna la 30 aprilie 2013, prin intermediul AJOFM Bacau au reusit sa se angajeze in diverse state din Europa nu mai putin de 947 persoane, dintre care 56 au fost incadrate in perioada ianuarie-aprilie 2013. Cei aflati in baza de date a AJOFM, dar si altii, isi pot depune CV-ul acum pentru Norvegia, Danemarca, Slovacia si alte state europene care se regasesc cu oferte de locuri de munca pe site-ul www.mmuncii.ro. In prezent, firme din Norvegia cauta 4 bucatari care vor fi platiti cu un salariu brut de 39.000-47.000 euro/an, un arhitect si un inginer sisteme marine, care vor fi remunerati cu 85.000-115.000 euro brut/an, in functie de experienta profesionala, obligatorie de minimum 3 ani. Ofertele sunt valabile pâna in data de 31 mai 2013. Tot Norvegia are nevoie de 2 muncitori constructori (21-28 euro brut/ora), posturile putând fi accesate pâna la 30 iunie 2013. La rândul ei Danemarca are disponibile 21 de posturi de medici specialisti (5 radiologi si câte 2 in radiologie mamara, patologie neurologica, nefrologie, endocrinologie, gastroenterologie, pulmonologie si medicina interna) care vor primi 6.000-7.000 euro brut/luna. Inscrierile in competitie sunt posibile pâna in 20 iunie 2013. Si Lituania asteapta candidati pâna in 31 august 2013, dar pentru 6 posturi de lucratori cu masini de cusut.

                          Saracii Bacaului s-au inmultit

                            Numarul celor care au nevoie de sprijin din partea statului pentru a supravietui sau pentru a-si trimite copiiii la scoala este din ce in ce mai mare. Numai in primele patru luni din acest an, Agentia Judeteana de Plati si Inspectie Sociala (AJPIS) Bacau a facut plati bacauanilor aflati in nevoie in valoare de circa 20 de milioane de euro. Din pacate, fata de anul trecut si chiar fata de 2011, numarul beneficiarilor de prestatii sociale este in crestere. Sunt mai multi elevii care incaseaza alocatie de stat: cu circa 700 in plus fata de anul anterior. Tot mai multe sunt si familiile care se incadreaza sa primeasca venitul minim garantat. Daca in 2011 si 2012 erau circa 7.300 de beneficiari, in aprilie 2013, deja luau aceste sume 8.419 familii de bacauani. Tot in 2013 a crescut numarul beneficiarilor de ajutor pentru incalzire cu energie termica, cu circa 1.000 fata de anul anterior. A mai scazut numarul celor care iau acest ajutor si care se incalzesc cu lemne, aceasta pentru ca din 2012 se aplica alte criterii, mai dure, care descalifica o mare parte din populatie de la primirea acestui sprijin. De la 1 iulie, respectiv 1 ianuarie 2014, ajutoarele sociale vor fi majorate in total cu 13 procente, pentru a compensa tocmai cresterile la electricitate si gaze naturale. „Probabil vi se pare aceasta crestere foarte mare, dar noi ne raportam la sume care nu sunt extraordinar de mari. Venitul minim garantat pentru persoana singura este de 125 de lei, iar pentru doua persoane 225 de lei. La ora actuala, atât isi poate permite bugetul de stat”, a declarat Cristina Ciobanu, directorul AJPIS. Anual, AJPIS face plati de ajutoare sociale, ajutoare de incalzire, alocatii de sustinere familiala sau alocatii pentru elevi in valoare de 55 de milioane de euro, catre 266.000 de persoane. In judetul Bacau, beneficiaza de alocatie de stat 138.000 de copii, 8000 de familii incaseaza venitul minim garantat, in timp ce 16.000 de bacauani primesc alocatie de sustinere familiala.

                             

                            „Numarul beneficiarilor de alocatie de stat in acest an a crescut fata de 2011 si 2012 nu datorita faptului ca natalitatea ar fi crescut, ci datorita faptului ca multi din conationalii care au lucrat in strainatate s-au reintors. Numarul celor care beneficiaza de venit minim garantat este in crestere, ceea ce pentru noi este un semn de intrebare. Fata de anul trecut, numarul lor a crescut cu 1.000 de familii, asadar populatia este in nevoie.”

                            -Cristina Ciobanu, director Agentia Judeteana de Plati si Inspectie Sociala

                             

                            In 2012, 1125 de bacauani au fost depistati ca inseala statul incasând pe nedrept anumite prestatii sociale, in total suma de 110.000 lei. Cele mai multe probleme le-au creat tocmai beneficiarii ajutoarelor sociale. 450 de familii au incasat 62.000 de lei necuvenit de la stat, desi aveau bunuri care le-ar fi descalificat sa primeasca aceste sume. Acestea au fost nevoite sa returneze banii.

                            Cu „teledetectia” dupa hotii de lemn!

                              Directia Silvica se modernizeaza

                              Directia Silvica (DS) Bacau va putea sa depisteze mai usor zonele in care se efectueaza taieri ilegale de arbori. Cu  ajutorul Institutului de Cercetari si Amenajari Silvice, RNP Romsilva a elaborat o metoda de teledetectie prin care vor fi  descoperite modificarile care au aparut, in timp, in fondul forestier. Cei care raspund de gestionarea padurii, seful de ocol si seful de canton, nu vor mai putea afirma ca nu s-a sustras lemn. In padurile administrate de Romsilva au dreptul sa exploateze lemn si agentii economici, dar se poate intâmpla ca suprafata incredintata sa fie depasita, iar padurarul sa inchida ochii. Rezultatul teledetectiei va avertiza autoritatile ca sunt probleme in anumite zone si va constitui punctul de plecare al anchetei. Foarte importante ramân, insa, actiunile de prevenire a taierilor ilegale. „Teledetectia este doar un prim pas, arata Viorel Ghelasa, directorul DS Bacau. In zonele in care se sesizeaza nereguli, se trece la controale de fond si se depisteaza taierile ilegale. Foarte importante sunt, insa, actiunile preventive, pe baza de grafice si pe baza identificarii zonelor vulnerabile. Urmarea acestor actiuni, din 2011, in judetul Bacau, furturile au scazut constant.” DS Bacau mai are probleme in trei cantoane silvice, „cauza fiind, in mod clar, neglijenta padurarilor”, arata Viorel Ghelasa. E vorba de Borsani-Caiuti, unde, in 2013, s-au taiat ilegal 138 mc , Sascut si Livezi, cu 40 mc. Pe lânga introducerea teledetectiei, Romsilva a decis marirea suprafetelor arondate unui canton si care se afla in paza unui padurar pornind de la faptul ca directiile silvice au o dotare tehnica buna, mijloace de comunicare rapida si autoturisme de deplasare in teren. Pentru zona de câmpie s-a stabilit o suprafata de 400 ha de fond forestier pentru un padurar, in zona de deal – 800 ha, iar in cea de munte, 1.300 ha.

                              Pentru judetul Bacau, dupa ’89, doi ani au fost mai negri din perspectiva infractiunilor silvice: 2000  si 2004, cu peste 20.000 mc de lemn taiati ilegal. Dupa mobilizarea institutiilor publice – Prefectura, Politie, ITRSV, Directia Silvica, Garda Financiara – furturile au scazut continuu. In 2011, volumul taierilor ilegale a ajuns la 7.400 mc, iar in 2012, la 2.400. La 15 mai 2013, se inregistrau 1.438 mc lemn taiati ilegal, fata de 2.024 mc, in luna mai 2012.

                              Primarii nu mor de grija asistatilor

                                Cheltuielile pentru intretinerea adultilor si copiilor cu handicap, ocrotiti in centrele rezidentiale sau in sistemul de tip familial, sunt suportate din bugetul judetului si din bugetul comunei sau al orasului din care provine asistatul. reprezentata de primar, CJ Bacau si DGASPC se incheie un contract de asociere. In baza acestuia, consiliile locale sunt obligate sa vireze pâna pe 25 ale lunii suma transmisa de DGASPC pentru luna anterioara. Contributia consiliilor municipale si orasenesti acopera 50 la suta din costuri, iar cea a consiliilor locale din mediul rural, 35 la suta. Alesii judetului au aprobat, in  sedinta trecuta, actul aditional la acest contract, urmând ca documentul sa fie semnat si de primari. Asta nu inseamna ca finantarea pe 2013 este asigurata. Unii primari nu platesc pentru ca nu au contract, altii au, dar tot nu platesc. Toti edilii dau aceeasi explicatie: „Nu avem bani!” Suma totala pe care ar fi trebuit sa o plateasca, in 2012, cele 93 de unitati administrativ-teritoriale pentru acoperirea cheltuielilor cu ingrijirea persoanelor cu handicap din centre a fost de  6.352.000 lei. In realitate, in visteria CJ Bacau au intrat doar 3.388.000 lei, adica jumatate din suma cheltuita (53,3 la suta). Noua comune nu au platit deoarece primarii nu au semnat contractul de asociere cu CJ Bacau. Majoritatea, mai exact 84, au contract si platesc, dar niciodata toti banii pe care ii datoreaza judetului. Exista si comune ale caror primari au semnat in fiecare an actul aditional, dar nu au virat un leu la CJ Bacau. Intre acestea, se afla Prajesti, Gârleni, Horgesti, Odobesti si Livezi.

                                400 de colectori si dealeri auto vor sa intre in „Rabla”

                                  Administratia Fondului de Mediu analizeaza in aceste zile dosarele depuse de colectorii si producatorii care doresc sa intre in programul Rabla editia 2013. Termenul limita a fost 23 mai si s-au inregistrat pâna la aceasta data 288 de dosare depuse de colectori si 105 de dealerii auto. „AFM va urgenta procedura de validare având in vedere volumul mare de dosare depuse spre analiza, astfel incât lista producatorilor, importatorilor si distribuitorilor autorizati si cea a operatorilor care vor face colectarea si tratarea vehiculelor scoase din uz sa fie publicate in cel mai scurt timp posibil pe site-ul AFM. Aceasta lisat va putea fi consultata de persoanele fizice si juridice care vor dori sa se inscrie in program”, se arata intr-un comunicat al administratiei. Dupa ce se vor publica listele, colectorii sau producatorii pot depune contestatii in termen de doua zile. Dupa rezolvarea eventualelor contestattii, institutia va distribui tichetele la colectorii validati, in functie de vechimea parcului auto din fiecare judet. Abia dupa ce aceste formalitati sunt duse la indeplinire, proprietarii rablelor pot intra in program si va incepe distributia tichetelor. Anul acesta sunt disponibile 20.000 de tichete, in valoare de 6500 de lei fiecare. Cei interesati isi pot pregati dosarul potrivit ghidului de finantare care poate fi consultat pe acelasi site. Pentru a preda autovehiculul uzat colectorului validat, proprietarul trebuie sa ii prezinte cartea de identitate in original si copie, certificatul de inmatriculare a masinii in original si copie legalizata, cartea de identitate a vehiculului uzat, in original si copie legalizata, actul doveditor eliberat de serviciul de permise si inmatriculari daca din certificat sau cartea de identitate a vehiculului nu rezulta anul fabricatiei sau primei inmatriculari si categoria si certificatul de atestare fiscala din care sa rezulte ca autovehiculul este pe numele celui care il da la casat, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local. Institutiile publice, ONG-urile, unitatile de invatamânt, unitatile apartinând cultelor religioase si operatorii economici se pot inscrie in program, cu o documentatie specifica. Institutiile publice au la dispozitie 3.000 de tichete, in timp ce persoanele fizice si juridice 20.000 de tichete. Potrivit statisticii, in judetul Bacau sunt inmatriculate peste 81.000 de masini mai vechi de zece ani.

                                  Asociatia Sindrom Down a lansat un nou proiect

                                    Asociatia Sindrom Down Bacau a lansat proiectul „Sa dam dovada ca se poate”, editia a II-a. Prima intâlnire a avut loc la Centrul „Our Kids” din strada Aprodu Purice, in prima zi a „Saptamânii Europene a Tineretului”, iar a doua – dezbaterea „Intreprinderi sociale dezvoltate de tineri pentru incluziune sociala” – a avut loc, ieri, la ProActionCafe. Vor urma, in aceasta saptamâna, alte trei actiuni: „Primul ajutor salveaza vieti”, programata astazi, la Universitatea „Vasile  Alecsandri”,”Cafeneaua Publica”, la Natura Club, vineri, 31 mai 2013, de la ora 16,30, sâmbata, 1 iunie, va avea loc  Târgul „Copiii si noi”, la Scoala „M. Sadoveanu”, de la ora 10, iar duminica, workshop-ul „Impactul deprinderilor alimentare in familie asupra copiilor si tinerilor”. Proiectul „Sa dam dovada ca se poate” se va desfasura in perioada mai 2013 – aprilie 2014 si va fi finantat de Comisia Europeana prin intermediul programului „Tineret in Actiune”.