marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 393

Conferința „Adicția digitală – boală și remedii pentru părinți, profesori, tineri și copii” susținută de biofizicianul Virgiliu Gheorghe

    Foto: Arhiepiscopia Romanului și Bacăului

    Vineri, la Comănești, județul Bacău, a avut loc un eveniment de mare interes pentru comunitatea locală și nu numai. Biofizicianul Virgiliu Gheorghe, doctor în Bioetică al Universității din Salonic, a susținut conferința „Adicția digitală – boală și remedii pentru părinți, profesori, tineri și copii”, aducând în prim-plan un subiect de actualitate și importanță majoră.

    Suprasaturarea de informații și adicția digitală

    În cadrul conferinței, Virgiliu Gheorghe a discutat despre utilizarea excesivă a tehnologiei și impactul acesteia asupra sănătății mentale. „Utilizarea excesivă a uneltelor tehnologice utile, inclusiv a rețelelor de socializare și a diferitelor resurse de pe internet, poate crea o supra-saturare de informații”, a afirmat biofizicianul, subliniind pericolele asociate cu această practică.

    Stimularea cerebrală comparabilă cu drogurile

    Virgiliu Gheorghe a explicat mecanismele prin care supra-stimularea digitală afectează creierul utilizatorilor. „O astfel de expunere acută la aceste informații duce la supra-stimularea multor utilizatori, asemenea unui drog: rețelele de socializare, jocurile video și alte forme de multimedia, oferă o doză de dopamină, stimulând creierul utilizatorilor într-un mod comparabil cu stimularea pe care o experimentează dependenții de opioide în timpul intoxicației.”

    Riscul de dependență

    „Supunerea la această stimulare zilnică poate crea rapid dependență”, a avertizat Virgiliu Gheorghe, punctând riscurile pe termen lung ale expunerii constante la tehnologie. Această perspectivă este susținută și de cercetările sale anterioare, reflectate în cărțile „Efectele televiziunii asupra minții umane” și „Pornografia, maladia secolului XXI”, publicate la editura Institutului de Cercetări Psihosociale și Bioetică.

    Organizarea și importanța evenimentului

    Evenimentul a fost organizat de Protoieria Moinești în parteneriat cu Primăria Comănești și Centrul Educațional Phronesis și s-a desfășurat la Centrul de Agrement „Ionuț Iftimoaie” din Comănești. Aceasta conferință a făcut parte din programul Zilelor Orașului Comănești și s-a încadrat în tematica Anului omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română.

    Ard dealurile la Horgești – VIDEO

      FOTO: Luminița Temnea

      Luni, în satul Horgești, un incendiu provocat de arderea miriștilor s-a extins rapid pe mai multe dealuri. Locuitorii au fost rugați să intervină pe Dealul Viilor și Dealul Țiganului pentru a ajuta la stingerea focului.

      Completare convocator AGEA Chimcomplex

      “Consiliul de Administratie al societatii CHIMCOMPLEX SA BORZESTI, cu sediul in Onesti, strada Industriilor, nr. 3, judetul Bacau, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bacau sub nr. J04/493/1991, CUI RO960322, in conformitate cu prevederile art. 1171 din Legea nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu completarile si modificarile ulterioare, ale Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, ale Legii nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, ale Regulamentului ASF nr. 5/2018 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, ale Actului constitutiv al societatii, precum si ale oricaror dispozitii legale aplicabile, ca urmare a solicitarilor primite din partea actionarului majoritar CRC Alchemy Holding BV, prin Decizia C.A. nr. 1/06.08.2024, completeaza ordinea de zi a Adunarii Generale Extraordinare a Acționarilor (“A.G.E.A.”) din data data de 22.08.2024, ora 11:00, care va avea loc la sediul societatii situat in Municipiul Onesti, strada Industriilor, nr. 3, judetul Bacau, cu urmatoarele puncte:

      1. (i) Aprobarea proiectului „Infiintarea unei unitati noi de productie poliepoxizi” pentru depunere spre finantare si implementare in baza HG 300/2024; valoarea maxima a proiectului va fi de 120.000.000 euro, din care suma maxima de 500.000 euro finatare (ajutor de stat) conform HG 300/2024, iar suma maxima de 73.500.000 euro contributie proprie a Chimcomplex S.A. Borzesti.
      • Aprobarea asigurarii contributiei proprii a Chimcomplex S.A. Borzesti dupa cum urmeaza (si astfel cum vor fi detaliate incepand cu punctul (iii) de mai jos):

       

      Credit bancar

       

      30.000.000 Euro
      Credit bancar (punte TVA)

       

      2.390.342 Euro
      Contracte de imprumut actionari si societati afiliate (asociate)

       

      41.109.658 Euro
      Total 73.500.000 Euro

       

      • Aprobarea negocierii si semnarii unor contracte de credit bancar in valoare maxima de 30.000.000 Euro (de la orice banca din Romania sau din strainatate, incluzand Alpha Bank Romania si Garanti BankRomania) pentru derularea proiectului „Infiintarea unei unitati noi de productie poliepoxizi” implementat in baza HG 300/2024.
      • Imputernicirea Consiliului de administratie sa aprobe si sa decida orice structura a finantarii bancare in limita maxima mai sus mentionata de 30.000.000 euro (incluzand dar fara a se limita la stabilirea valorii si tipului de finantarea contractata de la fiecare banca)
      • Aprobarea negocierii si semnarii a tuturor contractelor necesare garantarii creditelor mentionate la punctul (iii) de mai sus in favoarea bancilor finantatoare, incluzand, dar fara a se limita la (dupa cum va fi cazul):
      1. Contracte de ipoteca imobiliara asupra activelor societatii situatie in Municipiul Rm. Valcea, Strada Uzinei nr. 1, identificate prin nr. cadastral 54969 si 62200 (inclusiv asupra constructiilor amplasate pe acestea);
      2. Contracte de ipoteca mobiliara asupra conturilor deschise la bancile finantatoare;
      3. Contracte de ipoteca mobiliara asupra creantelor rezultate din contractele comerciale in care Chimcomplex S.A. este parte;
      4. Contracte de ipoteca mobiliara asupra stocurilor.
      • Imputernicirea Consiliului de administratie sa aprobe si sa decida orice modificare/extindere/restrangere a garantiilor mentionate la punctul (v) de mai sus.
      • Aprobarea negocierii si semnarii oricarui contract de tip „intercreditor agreement” cu bancile finantatoare, daca va fi cazul.
      • Aprobarea negocierii si semnarii unui contract de credit (punte pentru TVA) in valoare de 2.390.342 Euro, cu INTESA SANPAOLO ROMANIA sau cu orice alta banca, respectiv a oricaror contracte de constituire de garantii aferente acestui contract;
      • Aprobarea semnarii unor contracte de imprumut pentru o valoare maxima de 41.109.658 Euro cumulat, cu oricare dintre societatile afiliate (asociate) direct sau indirect Chimcomplex sau de la orice actionar direct sau indirect al Chimcomplex, pentru implementarea proiectului;
      • Imputernicirea domnului Stefan Vuza – presedinte al Consiliului de administratie pentru semnarea tuturor documentelor necesare si indeplinirii oricaror formalitati pentru finalizarea operatiunilor mentionate anterior.

       

      La adunare au dreptul sa participle actionarii inregistrati in Registrul actionarilor emis de Depozitarul Central SA la sfarsitul zilei de 09.08.2024, considerată ca data de referință.

       

      In urma completarii, ordinea de zi va fi urmatoarea:

      1. Aprobarea modificarii art. 5.2. Obiectul de activitate secundar al societatii, prin eliminarea urmatoarelor coduri CAEN:

      0111 – Cultivarea cerealelor (exclusiv orez), plantelor leguminoase si a plantelor producatoare de seminte oleaginoase

      0113 –   Cultivarea legumelor si a pepenilor, a radacinoaselor si tuberculilor

      0119 –   Cultivarea altor plante din culturi nepermanente

      0130 –   Cultivarea plantelor pentru înmulțire

      1020 –   Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor

      1031 –   Prelucrarea si conservarea cartofilor

      1032 –   Fabricarea sucurilor de fructe si legume

      1039 –   Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor n.c.a.

       

      1. Aprobarea eliminării din lista codurilor CAEN autorizate ale Societății a codurilor CAEN menționate la art. 1.

       

      1. Aprobarea actualizarii actului constitutiv al societatii si imputernicirea Presedintelui Consiliului de Administratie sa semneze actul constitutiv modificat/actualizat.

       

      1. Aprobarea datei de 10.09.2024 ca dată de înregistrare, adică data de identificare a acționarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârii adunării generale a acționarilor, in conformitate cu dispozițiile art. 87 din Legea 24/2018.

       

      1. Aprobarea datei de 09.09.2024, ca dată “ex date”, adică data anterioara datei de înregistrare cu un ciclu de decontare minus o zi lucrătoare, de la care instrumentele financiare obiect al hotărârilor organelor societare se tranzacționează fără drepturile care deriva din respectiva hotărâre, in conformitate cu prevederile art. 2 lit. l) din Regulamentul nr. 5/2018.

       

      1. Imputernicirea avocat Costin Gabriela, pentru a realiza toate formalitățile necesare în vederea îndeplinirii rezoluțiilor de mai sus dispuse de adunarea generala, în relația cu Oficiul Registrului Comertului si orice alta instituție în acest scop.

       

      1. (i) Aprobarea proiectului „Infiintarea unei unitati noi de productie poliepoxizi” pentru depunere spre finantare si implementare in baza HG 300/2024; valoarea maxima a proiectului va fi de 120.000.000 euro, din care suma maxima de 46.500.000 euro finatare (ajutor de stat) conform HG 300/2024, iar suma maxima de 73.500.000 euro contributie proprie a Chimcomplex S.A. Borzesti.
      • Aprobarea asigurarii contributiei proprii a Chimcomplex S.A. Borzesti dupa cum urmeaza (si astfel cum vor fi detaliate incepand cu punctul (iii) de mai jos):

       

      Credit bancar

       

      30.000.000 Euro
      Credit bancar (punte TVA)

       

      2.390.342 Euro
      Contracte de imprumut actionari si societati afiliate (asociate)

       

      41.109.658 Euro
      Total 73.500.000 Euro

       

      • Aprobarea negocierii si semnarii unor contracte de credit bancar in valoare maxima de 30.000.000 Euro (de la orice banca din Romania sau din strainatate, incluzand Alpha Bank Romania si Garanti BankRomania) pentru derularea proiectului „Infiintarea unei unitati noi de productie poliepoxizi” implementat in baza HG 300/2024.
      • Imputernicirea Consiliului de administratie sa aprobe si sa decida orice structura a finantarii bancare in limita maxima mai sus mentionata de 30.000.000 euro (incluzand dar fara a se limita la stabilirea valorii si tipului de finantarea contractata de la fiecare banca)
      • Aprobarea negocierii si semnarii a tuturor contractelor necesare garantarii creditelor mentionate la punctul (iii) de mai sus in favoarea bancilor finantatoare, incluzand, dar fara a se limita la (dupa cum va fi cazul):
      1. Contracte de ipoteca imobiliara asupra activelor societatii situatie in Municipiul Rm. Valcea, Strada Uzinei nr. 1, identificate prin nr. cadastral 54969 si 62200 (inclusiv asupra constructiilor amplasate pe acestea);
      2. Contracte de ipoteca mobiliara asupra conturilor deschise la bancile finantatoare;
      3. Contracte de ipoteca mobiliara asupra creantelor rezultate din contractele comerciale in care Chimcompex S.A. este parte;
      4. Contracte de ipoteca mobiliara asupra stocurilor.

      (vi) Imputernicirea Consiliului de administratie sa aprobe si sa decida orice modificare/extindere/restrangere a garantiilor mentionate la punctul (v) de mai sus.

      • Aprobarea negocierii si semnarii oricarui contract de tip „intercreditor agreement” cu bancile finantatoare, daca va fi cazul.
      • Aprobarea negocierii si semnarii unui contract de credit (punte pentru TVA) in valoare de 2.390.342 Euro, cu INTESA SANPAOLO ROMANIA sau cu orice alta banca, respectiv a oricaror contracte de constituire de garantii aferente acestui contract.
      • Aprobarea semnarii unor contracte de imprumut pentru o valoare maxima de 41.109.658 Euro cumulat, cu oricare dintre societatile afiliate (asociate) direct sau indirect Chimcomplex sau de la orice actionar direct sau indirect al Chimcomplex, pentru implementarea proiectului.
      • Imputernicirea domnului Stefan Vuza – presedinte al Consiliului de administratie pentru semnarea tuturor documentelor necesare si indeplinirii oricaror formalitati pentru finalizarea operatiunilor mentionate anterior.

       

      Proiectul de hotarare  al A.G.E.A., precum si documentele si materialele de sedinta de pe ordinea de zi sunt disponibile cu 30 de zile inainte de data tinerii A.G.E.A.,  in format electronic, pe website-ul societatii la adresa www.chimcomplex.com si la sediul societatii, incepand cu data de 22.07.2024.

      Actionarii isi pot exercita dreptul la vot in adunarea generala, proportional cu numarul de actiuni pe care le poseda.

      In conformitate cu prevederile art. 117 indice 1 din Legea nr. 31/1990 privind societatile si art. 189 din Regulamentul nr. 5/2018 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, unul sau mai multi actionari, reprezentand individual sau impreuna, cel putin 5% din capitalul social, au dreptul:

      – de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunarilor generale, cu conditia ca fiecare punct sa fie insotit de justificare sau de un proiect de hotarare propus spre adoptare adunarilor generale pana pe data de 06.08.2024;

      – de a prezenta proiecte de hotarari pentru punctele propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunarilor generale;

      – ordinea de zi completata, ulterior convocarii, se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei cu cel putin 10 zile inaintea adunarii generale mentionate in convocatorul initial.

      Potrivit art. 198 din Regulamentul nr. 5/2018, fiecare actionar, persoana fizica sau juridica, are dreptul sa adreseze intrebari privind punctele de pe ordinea de zi a adunarii generale, pana cel tarziu in data de 06.08.2024, ora 10, data numarului de inregistrare. Societatea poate raspunde inclusiv prin postarea raspunsului pe web-site-ul propriu www.chimcomplex.com, la sectiunea AGA.

      Solicitarile vor fi depuse in forma scrisa, in original, la sediul societatii din localitatea Onesti, strada Industriilor, nr. 3, judetul Bacau, sub semnatura actionarului sau reprezentantului legal al acestuia.

      În vederea identificării si a dovedirii calitătii de actionar a unei persoane care adresează întrebări sau solicita completarea ordinii de zi, persoana in cauza are obligatia sa anexeze solicitarii, documente care îi atestă identitatea (pentru persoana fizica: copie BI/CI, pentru persoana juridica: copie BI/CI reprezentant legal si certificat constatator eliberat de Registrul Comertului sau un act emis de o autoritate competenta, in care actionarul este inmatriculat legal eliberat cu cel mult 3 luni inainte de data publicarii convocatorului adunarii generale, precum şi extrasul de cont din care rezultă calitatea de acţionar şi numărul de acţiuni deţinute, emis de Depozitarul Central.

      Aceleasi documente se vor depune si de catre actionarii care inainteaza intrebari Consiliului de Administratie.

      Data limita la care actionarii isi pot exercita drepturile mentionate mai sus este stabilita la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

      Propunerile de completare a ordinii de zi sau intrebarile actionarilor mentionati in alineatele precedente vor putea fi transmise in scris, prin posta sau serviciile de curierat, la sediul societatii mentionat mai sus, cu mentiunea scrisa clar, cu majuscule, PENTRU ADUNAREA GENERALA EXTRAORDINARA A ACTIONARILOR DIN DATA DE 22.08.2024.

      Actionarii inscrisi in registrul actionarilor la data de referinta pot participa la adunarea generala direct sau pot fi reprezentati de alte persoane,  pe baza unei imputerniciri generale sau speciale, in conformitate cu prevederile art. 188 din Regulamentul ASF nr. 5/2018, sau pot vota prin corespondenta conform formularelor postate pe website-ul societatii www.chimcomplex.com.

      Accesul actionarilor, persoane fizice, indreptatiti sa participe la adunarea generala este permis prin simpla proba a identitatii acestora.

      Imputernicirea speciala poate fi acordata oricarei persoane pentru reprezentare intr-o singura adunare generala, continand instructiuni specifice de vot din partea actionarului.

      Formularul de imputernicire speciala poate fi obtinut de la sediul societatii sau descarcat de pe website-ul societatii www.chimcomplex.com, incepand cu data de 22.07.2024.

      Actionarii pot acorda o imputernicire generala valabila pentru o perioada care nu va depasi 3 ani, permitand reprezentantului sau sa il reprezinte in una sau mai multe adunari generale ale actionarilor a uneia sau mai multor societati identificate in imputernicire, care nu contine instructiuni specifice de vot din partea actionarului.

      Imputernicirea generala trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
      1.numele/denumirea actionarului;
      2. numele/denumirea reprezentantului (cel caruia i se acorda imputernicirea);
      3. data imputernicirii, precum si perioada de valabilitate a acesteia, cu respectarea prevederilor legale; imputernicirile purtand o data ulterioara au ca efect revocarea imputernicirilor datate anterior;
      4. precizarea faptului ca actionarul imputerniceste reprezentantul sa participe si sa voteze in numele sau prin imputernicirea generala in adunarea generala a actionarilor pentru intreaga detinere a actionarului la data de referinta, cu specificarea expresa a societatii/societatilor pentru care se utilizeaza respectiva imputernicire generala. Imputernicirea generala inceteaza prin:
      (i) revocarea scrisa de catre actionarul mandant a acesteia, transmisa emitentului cel mai tarziu pana la data-limita de depunere a imputernicirilor aplicabila unei adunari generale extraordinare sau ordinare, organizata in cadrul mandatului, redactata in limba romana ori in limba engleza; sau
      (ii) pierderea calitătatii de acţionar a mandantului la data de referinta aplicabila unei adunari generale extraordinare sau ordinare, organizata in cadrul mandatului; sau
      (iii) pierderea calitatii de intermediar sau de avocat a mandatarului.

      Unui actionar i se interzice sa exprime voturi diferite în baza actiunilor detinute de acesta la aceeasi societate.

      Dupa completare si semnare, un exemplar al imputernicirii, in limba romana, se va depune in original, cu 48 de ore inainte de adunare, intr-un plic inchis, cu mentiunea scrisa in clar si cu majuscule „PENTRU ADUNAREA GENERALA EXTRAORDINARA A ACTIONARILOR DIN 22.08.2024”, sub sanctiunea pierderii exercitiului dreptului de vot  in adunarea generala, conform prevederilor legii.

      Imputernicirile se pot transmite si electronic cu semnatura electronica extinsa incorporata potrivit legii, la adresa de email ir@chimcomplex.com, mentionand la subiect „PENTRU ADUNAREA GENERALA EXTRAORDINARA A ACTIONARILOR DIN 22.08.2024.

      Actionarii pot vota si prin corespondenta, inainte de AGA, utilizand formularul de vot prin corespondenta. Formularul va putea fi obtinut de la sediul societatii sau se poate descarca de pe site-ul www.chimcomplex.com.

      Formularul de vot prin corespondenta completat si semnat insotit de copia actului de identitate al actionarului (pers. fizice)/certificat de inregistrare(pers juridice), se va expedia la sediul societatii, in original, in limba romana, astfel incat sa fie primit de societate, cu minim 48 de ore inainte de AGA, intr-un plic inchis, cu mentiunea scrisa in clar si cu majuscule „PENTRU ADUNAREA GENERALA EXTRAORDINARA A ACTIONARILOR DIN 22.08.2024”, sub sanctiunea pierderii exercitiului dreptului de vot in adunarea generala, conform prevederilor legii.

      Formularele de vot se pot transmite si electronic cu semnatura electronica extinsa incorporata potrivit legii, la adresa de email ir@chimcomplex.com, mentionand la subiect „PENTRU ADUNAREA GENERALA EXTRAORDINARA A ACTIONARILOR DIN 22.08.2024”.

      Buletinele de vot care nu sunt primite pana la data indicata mai sus, nu pot fi luate in calcul pentru determinarea cvorumului si majoritatii in cadrul adunarii generale.

      Prezenta convocare se face cu aplicarea dispozitiilor Regulamentului ASF nr. 5/2018.

      Informatii suplimentare se pot obtine la sediul societatii sau la telefon 0234/302007.”

                             

                                PRESEDINTE CONSILIU DE ADMINISTRATIE

                                                  CHIMCOMPLEX SA BORZESTI,

                    dr.ec. Vuza Stefan

      Atletism/ Aruncarea ciocanului: Bianca Ghelber, pe locul 9 la Olimpiadă

      Marți seara, în finala probei feminine de aruncare a ciocanului la Jocurile Olimpice de la Paris, Bianca Ghelber (SCM Bacău) s-a clasat pe locul 9, cu rezultatul de 72,36 metri.

      Atleta în vârstă de 34 de ani nu a izbutit să intre în Top 8 al aruncătoarelor care s-au luptat ulterior pentru medaliile olimpice.

      Bia a ratat prima aruncare, iar a doua tentativă, ce a măsurat 72,24 m, a clasat-o temporar pe poziția a opta.

      Având în vedere că venezueleanca Roza Andreina Rodriguez a reușit un rezultat de 72,98 m, Ghelber era obligată, pentru a rămâne în primele opt, să „dea” cel puțin 72,99m la a treia încercare.

      Din păcate pentru Bianca Ghelber, a treia aruncare a sa a măsurat 72,36, astfel încât eleva Mihaelei Melinte a terminat competiția pe locul 9, în afara bătăliei pentru medalii.

      Campioană europeană în urmă cu doi ani, Bia se poate consola că, în urma sa, în ierarhia olimpică stabilită marți seara pe stadionul Saint Denis din Paris s-au clasat, în ordine, daneza Koch Jakobsen, americanca DeAnna Price (deținătoarea celei de-a doua performanțe din toate timpurile la aruncarea ciocanului, cu 80,31 m) și campioana continentală en titre, italianca Sara Fantini!

      Cea mai bună performanță personală a Biancăi Ghelber rămâne cea de la Olimpiada precedentă: 74,18m cu care s-a clasat a șasea la Tokyo 2020.

      Hong Kong Introduce amenzi și închisoare pentru hrănirea porumbeilor

        Hong Kong – Parlamentul din Hong Kong a adoptat recent un proiect de lege care majorează amenzile pentru hrănirea porumbeilor și a altor animale sălbatice la 100.000 de dolari Hong Kong (aproximativ 1 milion de ruble). Această modificare reprezintă o creștere de zece ori față de amenda actuală, care este de 10.000 de dolari Hong Kong.

        Proiectul de lege, care include și prevederi pentru pedepse cu închisoarea de până la un an pentru cei care încalcă noua regulă, subliniază că hrănirea păsărilor este o „problemă de sănătate publică”. În prezent, amenda pentru această infracțiune este de aproximativ 1.000 de dolari Hong Kong.

        Interdicția de a hrăni animalele sălbatice în Hong Kong a fost implementată la 31 decembrie anul trecut. Aceasta a fost introdusă ca răspuns la creșterea semnificativă a populațiilor de mistreți și porumbei. Autoritățile locale au subliniat că aceste animale și păsări sunt purtătoare de boli și reprezintă un pericol pentru locuitorii și vizitatorii orașului.

        Măsurile stricte reflectă preocupările autorităților legate de sănătatea publică și de siguranța cetățenilor. Într-o notă explicativă atașată documentului, se precizează că hrănirea porumbeilor contribuie la proliferarea acestor păsări, care sunt cunoscute pentru transmiterea unor boli ce pot afecta grav sănătatea oamenilor.

        Această inițiativă legislativă face parte dintr-un efort mai amplu al guvernului din Hong Kong de a controla populațiile de animale sălbatice și de a reduce riscurile asociate cu acestea. De asemenea, autoritățile speră ca noile sancțiuni să descurajeze locuitorii și turiștii să mai hrănească animalele sălbatice, contribuind astfel la menținerea unui mediu urban sănătos și sigur.

        O plimbare prin Bacăul anilor ’60 (II)

        Hotelul și restaurantul Bistrița

        În inima Moldovei, Bacăul anilor ’60 se înfățișa ca un oraș în plină transformare, unde modernitatea și tradiția coabitau armonios. Pornind din Parcul Libertății, traversăm aleea principală pentru a ne regăsi pe Calea Mărășești. Nu putem să nu observăm cartierul de locuințe, un ansamblu rezidențial compus din blocuri cochete cu 3 și 4 etaje, asemănătoare unor vile, ce adăpostește circa 500 de apartamente. Acest cartier este amplasat în spatele unei alei tinere și frumoase, bordată de plopi piramidali.

        La doar câțiva metri de parc, întâlnim la numărul 20 secția de artă a Muzeului regional, unde sunt expuse opere valoroase ale unor artiști renumiți precum Constantin Lecca, Mișu Popp, Barbu Iscovescu și mulți alții. Tot pe Calea Mărășești, la numărul 12, funcționează o galerie de expoziții temporare ce găzduiește diverse expoziții de artă.

        Continuând drumul pe Calea Mărășești, pe partea stângă, găsim sediul agenției O.N.T., o clădire elegantă, urmată de sediul Comitetului regional P.C.R. și construcția recentă ce adăpostește comitetele orășenești și raionale de partid. Noile construcții de-a lungul bulevardului, cu blocuri arcuite de 4 și 5 etaje, crează un peisaj urban aparte. La parterul acestor blocuri găsim diverse magazine specializate, un cinematograf, o librărie, bufet lacto-bar și cofetărie.

        Centrul orașului este dominat de două edificii monumentale situate față în față. Palatul administrativ, construit în 1889, și sediul Sfatului popular regional și orășenesc. În apropiere, într-o piață largă, se află complexul modern de blocuri și Casa de cultură, un adevărat palat al culturii cu o capacitate de 1500 de persoane. Acesta include o sală de spectacole de 800 de locuri, săli de conferințe, încăperi pentru cercuri de activități și o bibliotecă de 60.000 de volume.

        În centrul orașului, turiștii sunt întâmpinați cu ospitalitatea specifică la hotel-restaurantul „Bistrița”, situat pe latura nordică a pieței Casei de cultură, la colț cu Calea Mărășești. De aici, arterele de comunicație se ramifică spre toate zonele orașului, facilitând accesul turiștilor la principalele locuri turistice.

        Bacăul anilor ’60 oferă astfel o combinație fascinantă de dezvoltare urbanistică și bogăție culturală, reflectând spiritul unei epoci de transformare și modernizare. Plimbarea prin acest oraș devine o călătorie printr-un peisaj urban în continuă schimbare, unde fiecare colț își are propria poveste și frumusețe.

        Acțiunea ROADPOL Speed: Eforturi pentru siguranța rutieră în Bacău și România

          În perioada 5 – 11 august 2024, în cadrul Programului Operațiunilor Europene 2024, Organizaţia Poliţiilor Rutiere din Europa (ROADPOL) desfășoară o campanie amplă denumită „Speed”. Scopul acestei acțiuni este de a verifica respectarea regimului legal de viteză și de a preveni evenimentele rutiere cauzate de viteza excesivă, un factor major de risc în traficul rutier.

          În România, polițiștii rutieri sunt mobilizați pentru a depista șoferii care depășesc limitele legale de viteză. Echipamentele de supraveghere a traficului și de măsurare a vitezei sunt utilizate pe scară largă, acestea fiind un instrument crucial în asigurarea respectării legii. Eforturile sunt concentrate pe drumurile din județul Bacău, dar și la nivel național, unde viteza neregulamentară a fost identificată ca o cauză principală a multor accidente grave.

          Statistici alarmante din perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2024 relevă că în județul Bacău au avut loc 9 accidente rutiere grave cauzate de viteza excesivă. Aceste incidente s-au soldat cu 4 decese și 9 răniți grav. Viteza a fost responsabilă pentru 14% din totalul accidentelor grave, subliniind necesitatea unor măsuri preventive mai stricte și a unei conștientizări sporite din partea tuturor participanților la trafic.

          În România, limitele de viteză sunt clar stabilite: 50 sau 70 km/h în localități, în funcție de acordul administratorului drumului public, 90/100 km/h în afara localităților, 120 km/h pe drumurile expres și 130 km/h pe autostrăzi. Respectarea acestor limite este esențială pentru siguranța tuturor utilizatorilor drumurilor.

          Poliția Română recomandă tuturor conducătorilor auto să respecte regimul legal de viteză aplicabil pe fiecare tronson de drum și să își adapteze în permanență viteza la condițiile meteo-rutiere. De asemenea, șoferii sunt sfătuiți să circule cu prudență și să respecte semnalele polițiștilor rutieri, asigurându-se astfel că fiecare călătorie se desfășoară în condiții de siguranță maximă.

          Pietonii sunt, de asemenea, îndrumați să respecte regulile de circulație aplicabile lor. Este important ca aceștia să traverseze strada doar pe marcajele pietonale și la semnalizarea verde a semafoarelor, evitând astfel situațiile periculoase în care șoferii trebuie să frâneze brusc pentru a le acorda prioritate. Printr-un comportament responsabil, pietonii pot contribui semnificativ la reducerea accidentelor și pot constitui un exemplu pozitiv pentru tinerii participanți la trafic.

          Acțiunea „Speed” organizată de ROADPOL reprezintă o oportunitate de a reaminti tuturor participanților la trafic importanța respectării regimului legal de viteză și a celorlalte reguli de circulație, în vederea reducerii numărului de accidente rutiere și a consecințelor acestora. Siguranța rutieră este o responsabilitate comună și fiecare dintre noi are un rol esențial în protejarea vieții pe drumurile publice.

          Viața la Secția F3 a Fabricii Letea Bacău în anii 1966-1967

          FOTO: Lăcrămioara Stoian

          În mijlocul anilor 1960, fabrica Letea din Bacău era un simbol al industriei românești de hârtie, un loc unde muncitorii și inginerii colaborau pentru a produce hârtie de înaltă calitate. Secția F3, una dintre secțiile cheie ale fabricii, era locul unde se desfășurau procese esențiale de producție. Pozele datând din anii 1966-1967, oferă o privire captivantă asupra vieții și activității de zi cu zi în această secție.

          În prima fotografie, vedem patru muncitori concentrați asupra unui rulou mare de hârtie. Aceștia par să examineze atent calitatea produsului, asigurându-se că fiecare foaie de hârtie respectă standardele stricte ale fabricii. Atmosfera industrială este evidentă, cu luminile puternice filtrându-se prin ferestrele mari, creând un contrast între lumină și umbră care adaugă o notă dramatică scenei.

          A doua fotografie ne arată un muncitor singur, verificând o foaie de hârtie la un utilaj. Expresia de concentrare de pe chipul său reflectă dedicarea și profesionalismul necesare pentru a menține calitatea produsului. Acest instantaneu surprinde un moment de atenție meticuloasă, esențial pentru a asigura că produsul final este fără cusur.

          În cea de-a treia fotografie, doi muncitori discută, unul dintre ei indicând un punct specific pe un rulou de hârtie. Această imagine simbolizează colaborarea și transferul de cunoștințe între muncitorii cu experiență și noii veniți. Fiecare detaliu al utilajului este inspectat cu grijă, reflectând importanța muncii în echipă și a experienței în menținerea funcționării eficiente a fabricii.

          Aceste imagini sunt mărturii ale unei epoci în care industria hârtiei din România era în plină expansiune.

          FOTO: Lăcrămioara Stoian

          Precizări referitoare la transmiterea certificatului de viață de către beneficiarii stabiliți în străinătate conform Legii nr. 360/2023

            Începând cu 1 septembrie 2024, intră în vigoare noua Lege a pensiilor, nr. 360/2023, care aduce modificări semnificative pentru beneficiarii de pensii stabiliți în străinătate. Conform noilor reglementări, acești beneficiari (nerezidenți) trebuie să transmită certificatul de viață semestrial, din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.

            Procedura de transmitere a certificatului de viață

            Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care va certifica acest fapt. Printre „autoritățile legale” se numără:

            • Instituții de pensii
            • Autorități administrative locale
            • Oficii consulare
            • Notari publici
            • Avocați
            • Consilieri juridici
            • Medici de familie
            • Birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a încheiat Protocoale de Colaborare, precum: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia.

            Consecințele neprezentării certificatului de viață

            În cazul în care certificatul de viață nu este prezentat în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată începând cu luna următoare expirării termenului prevăzut (31 martie sau 30 septembrie). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.

            Modele de certificat de viață

            Modelul noului certificat de viață, disponibil în mai multe limbi (RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT), a fost aprobat prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 și publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651, la data de 09.07.2024. Beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, de asemenea, modelul anterior de certificat de viață (RO/ES, RO/IT, RO/EN, RO/DE, RO/FR), conform Ordinului Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.

            Transmiterea certificatului de viață

            Certificatul de viață poate fi transmis către casa teritorială de pensii prin orice mijloace de comunicare, inclusiv poștă, fax, e-mail. Datele de contact ale acestor instituții se regăsesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instituții și pe site-ul CNPP www.cnpp.ro.

            Precizări pentru noii beneficiari nerezidenți

            În cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei au trecut mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a pensiei și o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață. Prima plată a pensiei se va efectua după primirea certificatului completat, semnat și ștampilat, care atestă că beneficiarul este în viață.

            Legea nr. 360/2023 și noile proceduri asigură o verificare riguroasă a beneficiarilor de pensii stabiliți în străinătate, garantând astfel corectitudinea și continuitatea plăților.

            Inaugurarea primei curse aeriene directe Bacău-Torino (Cuneo) de pe Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău

              Președintele Consiliului Județean Bacău, Valentin Ivancea, a anunțat inaugurarea primei curse aeriene directe între Bacău și Torino (Cuneo), operată de compania Aeroitalia. Această realizare reprezintă un pas important în cadrul programului Bacău ReConnect, inițiativă dezvoltată și implementată alături de Bezniuc Radu și Gabi Mariut.

              „Extinderea rețelei de destinații disponibile de pe Aeroportul Internațional ‘George Enescu’ Bacău este o prioritate confirmată prin creșterea semnificativă a numărului de rute disponibile,” a declarat Ivancea. „Dacă în august 2023 aveam trei destinații, acum, în august 2024, am ajuns la 14 destinații.”

              Noua rută Bacău-Torino (Cuneo) răspunde unei nevoi stringente, având în vedere numărul mare de băcăuani care locuiesc și lucrează în Torino. Această conexiune aeriană directă va facilita transportul rapid și eficient al pasagerilor, oferind o opțiune de călătorie mult așteptată și necesară.

              „Continuăm să aplicăm strategia de îmbunătățire a serviciilor oferite pasagerilor și de extindere a opțiunilor de zbor, prin asigurarea unor conexiuni rapide și eficiente către cele mai solicitate destinații,” a subliniat Ivancea. „Le doresc tuturor celor care călătoresc de pe și către aeroportul băcăuan zile pline de bucurii și relaxare în compania celor dragi.”

              Inaugurarea acestei noi rute reprezintă o concretizare a eforturilor depuse pentru dezvoltarea infrastructurii de transport aerian din Bacău, contribuind astfel la creșterea conectivității și accesibilității regiunii. Programul Bacău ReConnect continuă să aducă beneficii concrete comunității locale, consolidând legăturile cu diaspora și promovând dezvoltarea economică și socială a județului.

              DEFINITIVAT 2024, rezultate finale: 149 de candidați au promovat și obținut definitivarea în învățământul preuniversitar

              După soluționarea contestațiilor, rata finală de promovare înregistrată la examenul național pentru definitivare în învățământ, sesiunea 2024, la nivelul județului Bacău, este de 79,3% (peste rata națională care este 76,5%), în creștere cu 3,8%, comparativ cu rezultatele inițiale, când rata a fost de 75,5%.

              Astfel, după rezolvarea celor 36 de contestații depuse la proba scrisă, 149 candidați au reușit să obțină medii mai mari sau egale cu 8 (opt), în condițiile în care, după afișarea primelor rezultate, au fost declarați promovați 142 de candidați.

              Reamintim că, la nivelul județului Bacău, în această sesiune a examenului de Definitivat au fost prezenți la proba scrisă, care a avut loc în data de 24 iulie, 192 candidați, din totalul de 202 cu dosare validate, ceea ce înseamnă o rată de participare de 95,1% (mai mare decât rata la nivel național care este de 94,4%). Dintre aceștia, 4 candidați s-au retras în timpul susțineri lucrării, din motive personale, niciun candidat nu a fost eliminat pentru fraudă în centru de examen, organizat anul acesta la Colegiul „N.V.Karpen” Bacău, și nicio lucrare nu a fost anulată în centrul de evaluare. Toate lucrările au fost evaluate/reevaluate digitalizat.

              După afișarea rezultatelor finale, rămâne tot un singur candidat, din județul Bacău, care a obținut la proba scrisă nota 10 (zece), pe disciplina Biologie, iar 22 de candidați au medii de promovare între 9,50 și 9,99. Cu medii sub limita de 8 (opt), deci declarați nepromovați la acest examen, sunt 39 de candidați (față de 46 câți au fost înainte de contestații).
              Până pe 26 august, toate aceste rezultate ale examenului de Definitivat 2023 vor fi validate prin ordin al ministrului Educației.

              Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar. Prin obținerea definitivării în învățământ, un cadru didactic depășește stadiul de debutant și poate intra pe o rută ascendentă de profesionalizare. Acest examen poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu inclusiv pentru obținerea gradelor didactice.

              Cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe o perioadă determinată, care au promovat examenul de definitivare în învăţământ, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(ă), prin hotărârea consiliului de administraţie din unitatea de învăţământ respectivă, în condiţiile legii. Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ, pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

              Candidaţii pot susţine examenul naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar fără taxă de cel mult 3 ori.

              VIDEO: Autostrada A7 * Focșani – Bacău * Loturi 1, 2 și 3

                Înregistrare video de pe șantierul autostrăzii A7 pe segmentul Focșani – Bacău, acoperind o distanță de 95,9 km, împărțită în trei loturi.

                Sursa video

                Bilanțul misiunilor executate de pompierii băcăuani în luna iulie

                  În luna iulie, echipajele de salvatori din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău au demonstrat încă o dată angajamentul și profesionalismul lor prin intervenția la 1022 de evenimente. Utilizând mijloacele tehnice destinate stingerii incendiilor, salvării persoanelor din medii ostile vieții și acordării primului ajutor calificat, pompierii băcăuani au răspuns prompt și eficient numeroaselor solicitări venite din partea cetățenilor.

                  Intervenții diverse și eficiente

                  În perioada de referință, subunitățile de intervenție au fost mobilizate pentru a gestiona un număr impresionant de situații de urgență:

                  • 114 incendii lichidate cu succes
                  • 65 de arderi necontrolate stinse prompt
                  • 46 de misiuni de asistență a persoanelor aflate în dificultate
                  • 7 misiuni pentru salvarea animalelor din situații periculoase
                  • 2 misiuni de descarcerare pentru eliberarea persoanelor prinse în vehicule avariate
                  • 6 exerciții cu forțe și mijloace în teren, menite să asigure pregătirea continuă și eficientizarea intervențiilor
                  • 286 alte intervenții desfășurate în sprijinul comunităților

                  Intervențiile SMURD

                  Serviciile Mobile de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) au intervenit în 496 de cazuri, dintre care 282 în mediul rural și 214 în mediul urban. Aceste acțiuni au fost esențiale pentru acordarea primului ajutor calificat și pentru transportul rapid al persoanelor aflate în stare critică către unitățile medicale.

                  Cauzele incendiilor și prevenirea acestora

                  Analiza intervențiilor a relevat câteva dintre cele mai frecvente cauze generatoare de incendii în luna iulie:

                  • Instalații electrice defecte: 23 cazuri
                  • Foc deschis în spații deschise: 17 cazuri
                  • Foc deschis în spații închise: 7 cazuri

                  Pompierii băcăuani continuă să își concentreze eforturile pe educația preventivă a populației, subliniind importanța comportamentului preventiv și responsabil.

                  Rezultate notabile și obiective clare

                  Grație intervențiilor rapide și eficiente, pompierii băcăuani au reușit să salveze 12 persoane și bunuri în valoare de aproximativ 4.105.000 lei. Aceste realizări subliniază devotamentul echipelor de salvatori și importanța resurselor, infrastructurii și nivelului de educație al populației în gestionarea situațiilor de urgență.

                  Apel către cetățeni

                  Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău face un apel către toți cetățenii să manifeste un comportament preventiv și să raporteze orice eveniment care poate pune în pericol viața, bunurile sau mediul înconjurător la Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112. Salvarea fiecărei vieți este obiectivul nostru fundamental și, împreună, putem contribui la siguranța comunității noastre.

                  „Egali pe apă și munte”

                  Proiectul “Egali pe apă și munte”, derulat de Asociația Door To Outdoor și sprijinit de Fundația Orange a demarat cu succes. Peste 145 de persoane cu dizabilități și aparținătorii acestora au participat  doar în prima lună la activitățile pe apă. De asemenea, miercuri 31 iulie, a avut loc un eveniment în Delta Bacăului la care au fost prezente peste 50 persoane, unele venind chiar din alte judete precum Vrancea, Vaslui sau chiar Suceava.

                  Activitățile cu caiacul ne aduc împreună într-un context diferit și ne fac să ne simțim ca și numele proiectului Egali și pe …apă.

                  Mulți dintre noi nu ne-am fi gândit că putem practica un sport nautic sau să putem pur și simplu să ne bucurăm de natură.”  – Corina, participantă la activitățile Egali pe apă și munte

                  Proiectul, sprijinit de Fundația Orange, prin intermediul „Susține un ONG!”, program anual ce încurajează participarea activă a angajaților companiei în proiecte sociale, și-a propus să încurajeze accesul la sporturi nautice, la drumeții montane, cursuri de prim-ajutor și de îngrijire personală pentru persoanele cu dizabilități din județul Bacău și din împrejurimi .

                  Prin acest proiect ne dorim  să promovăm mișcarea și sportul în vederea creșterii calității vieții în rândul persoanelor cu dizabilități dar mai ales a celor cu dizabilități locomotorii.

                  Acest proiect reprezintă o extindere si în afara județului a proiectului „Egali pe apa”, demarat în anul 2021.

                  Odată cu aceasta lărgire a granițelor ne propunem și o diversificare a activităților, precum si cresterea numarului de beneficiari și voluntari care sa contribuie la creșterea incluziunii sociale, la îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu dizabilități atât în plan fizic cât și mental.

                  În cadrul proiectului, a fost achiziționată o remorcă necesară transportării caiacelor, a scaunelor rulante și a echipamentelor necesare desfășurării activităților în siguranță. În plus, 3 voluntari au absolvit cursul de salvamar.

                  În luna august beneficiarii împreună cu voluntarii vor ajunge în Munții Bucegi – o provocare și totodată un eveniment inedit.  Cu sprijinul voluntarilor și colaboratorilor asociației vom organiza evenimente de caiac și drumeție și în alte județe precum Neamt, Buzău, Vrancea.

                  Proiectul va continua cu alte  evenimente și cursuri, programate până la finalul lunii octombrie. Evenimentele vor fi anunțate și actualizate constant pe pagina de facebook dedicată: https://www.facebook.com/egalipeapa

                  Schimbarea la Faţă a Domnului

                  „Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultaţi de el!”

                  Evenimentul Schimbării la Față a Domnului, la care ucenicii au fost părtași pe muntele Tabor a fost o „explozie de lumină supra-pământească”, care a strălucit în jurul lui Isus și a izvorât din interiorul lui.

                  Deși această sărbătoare are în spate o tradiție veche de sute de ani, Schimbarea la Față este legată și de un eveniment mai recent, o altă „explozie de lumină”. La data de 6 august 1945, în orașul japonez Hiroshima, a fost detonată bomba atomică, iar explozia ei a dus la moartea a sute de mii de oameni.

                  Schimbarea la Față ne amintește de o altă lumină, cea de pe Muntele Tabor care nu aduce moarte, ci viață. Este lumina celui care creează lumea, nu a celui care o distruge. Cei ce distrug lumea trăiesc în întuneric.

                  Acest eveniment a fost pentru apostoli și este și pentru noi atât o provocare, cât și o promisiune. O provocare: să vedem chipul gloriei lui Dumnezeu în toți oamenii („Gloria lui Dumnezeu este omul viu”, spunea Sf. Irineu); și, de asemenea, sărbătoarea de azi este și o promisiune: aceea că vom fi asemenea lui Cristos în slavă.

                  Pe muntele Tabor, ucenicii au putut vedea divinitatea lui Isus. În acel loc și-au dat seama că Isus era mai mult decât un simplu învățător, un reformator sau un vindecător. Isus era Fiul lui Dumnezeu.

                  Schimbarea la Față a fost o prefigurare pentru apostoli și au avut ocazia să vadă ce va fi dincolo de Vinerea Mare. Acest eveniment i-a întărit înainte de răstignirea și moartea lui Isus. Însă acest eveniment este o prefigurare și pentru noi creștinii. Slava pe care o vedem în Isus va fi într-o zi și a noastră.

                  Ne subapreciem, ne subevaluăm, dacă noi credem că această lume ne va oferi răsplata deplină pentru binele pe care l-am făcut, dacă ne așteptăm la dreptate deplină în această viață, dacă ne așteptăm ca adevărata noastră valoare să fie evidentă aici.

                  Suntem chemați la mai mult. Gloria noastră deplină ne așteaptă atunci când vom fi împreună cu Cristos.

                  Să ne lăsăm pătrunși de Cuvântul lui Dumnezeu, care este lumină și călăuză pe drumul vieții noastre, ca el să ne transforme și într-o zi să putem vedea strălucirea feței lui Cristos!

                   

                  Pr. Octavian Sescu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae”, Bacău

                  Pe ce loc se află Bacăul în clasamentul salariilor. Depășim un județ foarte bine dezvoltat economic

                  Conform unui raport recent privind salariile medii nete din România, există diferențe semnificative între județe. Aceste variații reflectă diversitatea economică și nivelul de dezvoltare al fiecărei regiuni.

                  Datele pentru luna aprilie 2024 arată un peisaj economic dinamic, cu județe care se evidențiază prin salarii nete mai mari, în timp ce altele sunt în curs de recuperare a decalajelor. Raportul oferă o imagine clară a situației economice actuale și subliniază importanța continuării eforturilor pentru creșterea nivelului de trai în toate zonele țării.

                  Județul Bacău ocupă locul 11 în clasamentul salariilor medii nete la nivel național, în luna aprilie 2024. Cu un salariu mediu net de 4717 lei, Bacău se situează sub media națională, dar se menține în prima jumătate a clasamentului.

                  Raportul evidențiază că Bucureștiul este liderul incontestabil, cu un salariu mediu net de 6713 lei, urmat de Timiș (5989 lei) și Cluj (5943 lei). Pe locurile următoare se află Sibiu (5683 lei), Ilfov (5328 lei) și Argeș (5018 lei).

                  În schimb, Bacăul se plasează înaintea județelor Constanța (4674 lei) și Galați (4660 lei), dar sub Gorj (4769 lei) și Prahova (4733 lei).

                  Această poziționare poate fi influențată de mai mulți factori, printre care structura economică a județului, prezența unor angajatori mari și nivelul general de dezvoltare economică. De asemenea, investițiile în educație și formare profesională joacă un rol crucial în determinarea salariilor medii nete, afectând direct puterea de cumpărare și calitatea vieții locuitorilor.

                  În concluzie, deși Bacău se află pe locul 11 în clasamentul salariilor medii nete, există un potențial semnificativ de îmbunătățire. Cu strategii bine puse la punct și cu o colaborare eficientă între autorități și sectorul privat, județul Bacău poate avansa în acest clasament, oferind locuitorilor săi un nivel de trai mai bun.

                  Bacăul, fruntaș la tăierile de arbori

                    Anul trecut, în România s-au recoltat 12,157 milioane metri cubi de lemn din pădurile proprietate publică, reprezentând 63,4% din volumul total de masă lemnoasă recoltată. Restul a fost recoltat din pădurile proprietate privată (30,8%) și din vegetația forestieră situată pe terenuri din afara fondului forestier (5,8%).

                    În comparație cu anul 2022, în 2023 volumul de lemn recoltat din vegetația forestieră situată pe terenuri din afara fondului forestier a scăzut cu 10,4%. Din pădurile proprietate publică ale unităților administrativ-teritoriale s-a redus cu 8,5%, din pădurile proprietate privată cu 8%, iar din pădurile proprietate publică a statului cu 1,7%.

                    Tăierile de pădure în județul Bacău

                    În anul 2023, județul Bacău a contribuit cu 5,7% la volumul total de masă lemnoasă recoltată în România, situându-se după județele Suceava (12%), Harghita (7,3%) și Neamț (6,7%). Cele mai mici cantități de lemn s-au recoltat în județele Giurgiu (0,6%), Olt (0,5%), Ilfov, Ialomița, Galați și Brăila (0,4%), Teleorman (0,3%), Constanța (0,2%) și Municipiul București (sub 0,1%).

                    Recoltarea lemnului pe regiuni și specii

                    La nivelul regiunilor de dezvoltare, 28% din volumul total de masă lemnoasă s-a recoltat din regiunea Nord-Est, care include și județul Bacău. În această regiune, rășinoasele reprezintă majoritatea masei lemnoase recoltate (54,9%). La nivel național, fagul este predominant în regiunile de dezvoltare Vest (46,3%) și Sud-Vest-Oltenia (38,6%).

                    Structura produselor lemnoase

                    În 2023, produsele lemnoase principale au reprezentat 72,2% din volumul total de masă lemnoasă recoltată. Produsele lemnoase secundare au constituit 22,9%, iar produsele lemnoase de igienă 4,9%. Volumul de masă lemnoasă recoltată din produse de igienă a scăzut cu 41,9% comparativ cu anul anterior, cel din produse secundare s-a redus cu 5%, iar cel din produse principale cu 1,1%.

                    Metode de tăiere

                    Conform INS, acțiunile de recoltare a arborilor au inclus tăieri de conservare pe 60,5% din suprafața totală parcursă cu tăieri, tăieri de regenerare în codru pe 37,3%, tăieri de regenerare în crâng pe 2,0% și tăieri de substituiri-refacere a arboretelor slab productive și degradate pe 0,2%. Suprafețele de pe care s-a recoltat lemnul în totalitate au fost cele cu tăieri rase, reprezentând 4,7% din suprafața parcursă cu tăieri de regenerare în codru. Aceste suprafețe urmează să fie reîmpădurite sau utilizate în alte scopuri silvice.

                    Tăierile de pădure din județul Bacău reflectă o parte integrantă a gestionării resurselor forestiere la nivel național. Cu o contribuție semnificativă la volumul total de masă lemnoasă recoltată, județul se aliniază tendințelor naționale în ceea ce privește structura produselor lemnoase și metodele de recoltare.

                    Legea a treia a lui Newton aplicata la istorie

                    „Orice acțiune are o reacțiune egală și de sens opus.”

                    În istoria umanității, numeroase cazuri bine documentate arată cum o minoritate care a abuzat de puterile sale a provocat, inevitabil, o revoltă din partea majorității. Aceste revolte, de multe ori, au dus la căderea și chiar la dispariția minorităților respective, fie că era vorba de elite religioase, financiare sau politice.

                    Astfel de episoade nu sunt doar mărturii ale tensiunilor sociale și economice inerente în societăți inegale, ci și exemple clare ale modului în care puterea excesivă și abuzivă poate genera reacții violente și transformări radicale.

                    De la răscoalele antice ale sclavilor până la revoluțiile moderne, istoria este plină de momente în care masele și-au luat soarta în propriile mâini, pedepsind sever pe cei care au folosit puterea în detrimentul celor mulți.

                    Revoluția Franceză (1789-1799)

                    Aristocrația franceză și clerul au abuzat de puterea lor, impunând taxe grele și menținând o stratificare socială rigidă. Revoluția a dus la căderea monarhiei și la execuția Regelui Ludovic al XVI-lea și a Reginei Maria Antoaneta prin ghilotinare. Mulți nobili și clerici au fost, de asemenea, executați sau exilați în timpul Terorii.

                    Revoluția Rusă (1917)

                    În Rusia, țarul Nicolae al II-lea și clasa nobililor au fost răsturnați de revoluția bolșevică. Nicolae al II-lea și familia sa au fost executați de bolșevici. Mulți dintre nobilii și oficialii de rang înalt au fost uciși, întemnițați sau exilați, iar averile lor au fost confiscate.

                    Revoluția Engleză (1642-1651)

                    Războiul Civil Englez a fost declanșat de conflictul dintre regele Carol I și Parlament. Carol I a fost capturat, judecat pentru trădare și executat. Monarhia a fost abolită temporar, iar mulți nobili și susținători regaliști au fost exilați sau executați.

                    Revoluțiile de la 1848

                    Aceste revoluții au cuprins Europa și au fost îndreptate împotriva nobilimii și monarhiilor autocratice. În multe locuri, nobilii și oficialii regali au fost forțați să abdice, să fugă în exil sau să accepte reforme democratice sub presiunea revoluționarilor.

                    Reforma Protestantă (secolul al XVI-lea)

                    În timpul Reformei Protestante, abuzurile comise de clerul catolic au fost contestate. Aceasta a dus la conflicte violente, iar în unele regiuni, preoții și oficialii bisericii au fost expulzați sau uciși, iar proprietățile bisericii au fost confiscate.

                    Tribunalelor Poporului în România după 1945

                    După al Doilea Război Mondial, în România au fost înființate Tribunalele Poporului pentru a judeca și pedepsi pe cei considerați responsabili de crime de război și colaborare cu regimul fascist. Mulți membri ai elitei politice și economice au fost judecați, condamnați și executați sau întemnițați. Averile lor au fost confiscate, iar influența lor asupra societății a fost eliminată.

                    În aceste condiții, nu putem exclude posibilitatea unui scenariu similar în care o minoritate contemporană, cum ar fi cea reprezentată de mișcarea woke, care încearcă să remodeleze lumea conform unor principii controversate, să ajungă să se confrunte cu o reacție adversă semnificativă din partea majorității.

                    Istoria ne învață că orice grup care își impune valorile și politicile în mod forțat și abuziv poate declanșa o reacție de respingere. Pe măsură ce tensiunile sociale cresc și nemulțumirea publică se amplifică, este posibil ca majoritatea să își exprime dezaprobarea într-un mod similar cu revoltele din trecut.

                    Dacă minoritatea woke continuă să ignore vocile critice și să adopte atitudini percepute ca extremiste sau represive, ar putea urma un val de opoziție vehementă, determinând astfel schimbări sociale și politice majore.

                    Această posibilitate reflectă un tipar istoric repetitiv în care echilibrul puterii este restabilit prin acțiuni colective de mare amploare, menite să readucă un sentiment de echitate și stabilitate.

                    Gropi uitate pe strada Constantin Ene – Un coșmar pentru șoferi și locuitori

                      Pe strada Constantin Ene, din municipiul Bacău, s-au săpat două gropi imense în urmă cu aproximativ o lună, ca parte a lucrărilor de schimbare a conductelor de căldură. De atunci, aceste gropi au rămas neatinse, iar traficul rutier a fost deviat, provocând nemulțumiri și frustrări în rândul localnicilor.

                      Gropile au fost sapate direct pe carosabil și au fost împrejmuite pentru siguranță. Totodată, traficul a fost deviat prin intermediul unor jaloane, reducând numărul de benzi de la trei la două. Această măsură a cauzat deja congestionări semnificative în trafic, dar ceea ce îi deranjează cel mai mult pe șoferi și locuitori este lipsa activității la fața locului.

                      „De când au fost săpate aceste gropi, nu am văzut niciun muncitor lucrând aici. Este o situație frustrantă, mai ales în orele de vârf când traficul devine insuportabil,” a declarat o rezidentă a zonei.

                      Ca și cum nu era de ajuns, o a treia groapă a apărut recent fix în sensul giratoriu de la intersecția străzilor Constantin Ene și Spiru Haret. Această nouă intervenție a complicat și mai mult circulația rutieră și a ridicat numeroase semne de întrebare printre bacăuani.

                      „Nu înțeleg de ce au început alte lucrări fără să le termine pe celelalte. Sensul giratoriu este acum un adevărat coșmar pentru șoferi,” a spus un alt locuitor afectat de aceste lucrări.

                      „Este inacceptabil să lăsăm astfel de lucrări neterminate pentru atât de mult timp. Așteptăm soluții rapide și eficiente,” a afirmat un șofer afectat de devierea traficului.

                      Pe măsură ce zilele trec și gropile rămân neacoperite, nemulțumirea crescândă a locuitorilor din Bacău devine tot mai vizibilă. Soluționarea rapidă a acestor lucrări este esențială pentru restabilirea normalității în trafic și pentru a recâștiga încrederea publicului în eficiența administrației locale. Până atunci, locuitorii din zona Constantin Ene vor continua să navigheze printr-un adevărat labirint urban, cu speranța că promisiunile oficialităților vor fi respectate.

                      Reținut de polițiști după ce ar fi încălcat ordinul de protecție

                         La data de 03 august a.c., polițiștii Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au fost sesizați de către o femeie de 30 de ani, din comuna Găiceana, despre faptul că, fostul concubin ar fi venit la locuința sa, încălcând ordinul de protecție.

                                      Polițiștii deplasați la fața locului l-au depistat în flagrant delict pe tânărul de 20 de ani, în timp ce se afla în curtea locuinței fostei concubine. Împotriva celui în cauză era în vigoare un ordin de protecție emis de Judecătoria Podu Turcului, prin care îi era interzis să se apropie la mai puțin de 50 de metri de femeie și de locuința acesteia.

                                  După administrarea probatoriului, polițiștii l-au reținut pe tânăr pentru 24 de ore și l-au introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

                                      Cercetările sunt continuate în cadrul unui dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiuni de încălcarea măsurilor dispuse prin ordin de protecție.