marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 345

Convocarea Adunărilor generale extraordinară și ordinară ale acționarilor în 28/29 octombrie 2024

CĂTRE:

BURSA DE VALORI BUCUREȘTI

AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ

Sectorul Instrumentelor și Investițiilor Financiare

 

Raport curent conform: Legii nr. 24/2017, Reg. ASF nr. 5/2018

Data raportului: 25.09.2024

Piața reglementată pe care se tranzacționează valorile mobiliare emise: Bursa de Valori București, categoria Premium

 

Eveniment important

Convocarea Adunărilor generale extraordinară și ordinară ale acționarilor în 28/29 octombrie 2024

Consiliul de administrație a hotărât convocarea Adunărilor generale extraordinară și ordinară ale acționarilor EVERGENT Investments pentru data de 28/29 octombrie 2024, cu ordinea de zi din Convocatorul anexat. La cele două adunări sunt invitați toți acționarii înregistrați în registrul acționarilor la sfârșitul zilei de 16 octombrie 2024, data de referință.

Între cele mai importante subiecte de pe ordinea de zi ale Adunărilor generale se regăsesc:

  1. Adunarea generală ordinară:
  • Aprobarea alegerii membrilor Consiliului de administrație al EVERGENT Investments pentru un mandat de 4 ani, pentru perioada 06 aprilie 2025 – 06 aprilie 2029, după aprobarea prealabilă de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum și a contractelor pentru membrii Consiliului, Președintele Consiliului și pentru Directorul general pe durata mandatului.
  • Aprobarea Politicii de remunerare a conducătorilor EVERGENT Investments, revizuită, în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață.
  1. Adunarea generala extraordinară:
  • Aprobarea derulării unei Oferte publice de cumpărare realizată prin intermediul unei oferte publice de schimb, cu scopul de a reduce capitalul social, prin anularea acțiunilor. Numărul maxim de acţiuni care pot fi cumpărate este de 63.632.000 de actiuni (7% din capitalul social) valabil la data inițierii Ofertei. În schimbul acțiunilor EVER vor fi oferite valori mobiliare (acțiuni AEROSTAR listate, simbol ARS) deținute de Companie, pentru maximum 57.268.800 acțiuni EVER, respectiv numerar pentru maximum 6.363.200 acțiuni EVER.

Consecvent obiectivelor de creștere sustenabilă și de consolidare a valorii pe termen lung pentru acționari, Consiliul de administrație propune o Ofertă publica de cumpărare a acțiunilor proprii realizata printr-o ofertă publică de schimb. Această oferta, ce va fi efectuată cu un impact redus asupra lichidităților companiei, este concepută să sporească randamentele pentru investitori, să susțină recunoașterea valorii activelor administrate prin prețul acțiunilor în piață și să contribuie la îmbunătățirea nivelului de lichiditate a acțiunii EVER. Compania își reafirmă angajamentul de a crea valoare și de a consolida poziția financiară în beneficiul acționarilor.

Acționarii sunt invitați să consulte toate materialele suport pentru Adunarile generale extraordinară și ordinară, disponibile pe site-ul www.evergent.ro, începând de joi, 26 septembrie 2024, data publicării Convocatorului în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a.

Claudiu Doroș

Președinte Director general

Gabriel Lupascu

Ofițer Conformitate

 

 

C O N V O C A T O R

Consiliul de administrație al EVERGENT Investments SA (Compania), cu sediul în Bacău, str. Pictor Aman nr. 94C, judeţul Bacău, înregistrată la Registrul Comerţului sub numărul J04/2400/1992 și în registrul ASF cu numărul PJRO9FIAIR/040003, încadrată ca Fond de investiții alternative destinat investitorilor de retail (autorizația ASF nr. 101 din 25.06.2021) și ca Administrator de Fond de investiții alternative (autorizația ASF nr. 20 din 23.01.2018), ISIN ROSIFBACNOR0, codul unic de înregistrare 2816642, EUID: ROONRC: J/04/2400/1992, având capitalul social subscris și vărsat de 96.175.359,2 lei

C O N V O A C Ă 

Adunarea generală extraordinară a acționarilor EVERGENT Investments SA (AGEA) pentru data de 28 octombrie 2024, la ora 1000

 și 

Adunarea generală ordinară a acționarilor EVERGENT Investments SA (AGOA) pentru data de 28 octombrie 2024, la ora 1100.

Ședințele Adunărilor generale ale acționarilor se vor desfășura la sediul social al EVERGENT Investments din Bacău, strada Pictor Aman, nr. 94C.

Convocarea se realizează în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată, Regulamentului ASF nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, Legii nr. 243/2019 privind fondurile de investiții alternative, Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri alternative și reglementările Autorității de Supraveghere Financiară pentru aplicarea acestora, Legii nr. 31/1990 privind societățile și a prevederilor Actului constitutiv al EVERGENT Investments SA (autorizație ASF nr. 108/13.07.2022 – www.evergent.ro).

Capitalul social al Companiei este format din 961.753.592 de acţiuni nominative, cu valoare nominală de 0,1 lei, dematerializate şi indivizibile, fiecare acțiune dând dreptul la un vot în cadrul Adunărilor generale ale acționarilor, cu excepția unui număr de 63.060.905 de acțiuni, reprezentând 6,56% din capitalul social, care vor avea drept de vot suspendat, conform art. 105 alin. 2 din Legea nr. 31/1990 privind societățile (împreună cu acțiunile ce urmează a mai fi răscumparate până la data de referință, programul ”stock option plan” fiind în desfășurare). Acțiunile cu drept de vot la data de referință, 16 octombrie 2024, se vor afișa pe site – www.evergent.ro.

 La Adunările generale extraordinară și ordinară ale acţionarilor sunt îndreptățiți să participe şi să voteze doar acţionarii înregistraţi în registrul acţionarilor, ținut de Depozitarul Central SA, la sfârşitul zilei de 16 octombrie 2024, stabilită ca dată de referinţă.

   ORDINEA DE ZI A AGEA

 

1 Alegerea secretariatului ședinței Adunării generale extraordinare a acționarilor, format din 1-3 persoane dintre acționarii societății, înscriși pe buletinele de vot.
2 Aprobarea derulării unei Oferte publice de cumpărare realizată prin intermediul unei oferte publice de schimb, cu respectarea prevederilor legale aplicabile și întrunind următoarele caracteristici principale (Oferta):

a) Scopul ofertei: EVERGENT Investments („Compania”) va cumpăra acţiuni proprii pentru reducerea capitalului social, prin anularea acțiunilor.

b) Numărul de acţiuni ce pot fi cumpărate: maximum 63.632.000 de actiuni (7% din capitalul social) valabil la data initierii ofertei.

c) În schimbul acțiunilor EVER vor fi oferite valori mobiliare (acțiuni AEROSTAR listate, simbol ARS) deținute de Companie, pentru maximum 57.268.800 actiuni EVER, respectiv numerar pentru maximum 6.363.200 actiuni EVER.

d) Raportul de schimb intre valorile mobiliare pe care ofertantul dorește să le cumpere și valorile mobiliare oferite la schimb, inclusiv valoarea în bani a acțiunilor oferite la schimb se stabilesc printr-un raport de evaluare întocmit de către un evaluator independent, autorizat și înregistrat la ASF, conform prevederilor articolului 56 din  Regulamentul nr. 5/2018 pentru aplicarea Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare şi operațiuni de piaţă. Prețul de cumpărare în cadrul ofertei, folosit atât pentru determinarea raportului de schimb, cât si pentru componenta în numerar se stabilește conform Regulamentul nr. 5/2018.

e) Durata derulării Ofertei: maximum 18 luni de la data înregistrării hotărârii în Registrul Comerțului.

f) Plata acțiunilor cumpărate va fi făcută din surse proprii, in conformitate cu prevederile legale incidente ofertei.

g) Împuternicirea Consiliului de administrație și în mod individual a membrilor acestuia pentru adoptarea tuturor deciziilor necesare în vederea ducerii la îndeplinire a hotărârii, stabilirea ordinii efectuării răscumpărărilor aprobate, parcurgerea tuturor etapelor şi formalităţilor, întocmirea şi publicarea documentelor de informare în condiţiile legii.

Oferta se va derula după înregistrarea diminuării de capital social care este in curs de finalizare la data convocarii AGEA.

3 Aprobarea datei de 13 noiembrie 2024 ca dată de înregistrare (ex-date 12 noiembrie 2024) a acționarilor asupra cărora produc efecte hotărârile adoptate de către Adunarea generală extraordinară a acționarilor.
4 Mandatarea Consiliului de administrație și individual a membrilor acestuia pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adoptate de Adunarea generală extraordinară a acționarilor. Împuternicirea Președintelui Director general și/sau a Directorului general adjunct, cu posibilitate de substituire, să efectueze toate procedurile și formalitățile legale și să semneze orice documente necesare pentru implementarea hotărârilor Adunării generale extraordinare a acționarilor, inclusiv formalitățile de publicare și înregistrare in Registrul comerțului.

 

   ORDINEA DE ZI A AGOA

 

1 Alegerea secretariatului ședinței Adunării generale ordinare a acționarilor, format din 1-3 persoane dintre acționarii societății, înscriși pe buletinele de vot.
2 Aprobarea alegerii membrilor Consiliului de administrație al EVERGENT Investments pentru un mandat de 4 ani, pentru perioada 06 aprilie 2025 – 06 aprilie 2029, după aprobarea prealabilă de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum și a contractelor pentru membrii Consiliului, Președintele Consiliului și pentru Directorul general pe durata mandatului.
3 Aprobarea Politicii de remunerare a conducătorilor EVERGENT Investments, revizuită, în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață.
4 Aprobarea datei de 13 noiembrie 2024 ca dată de înregistrare (ex-date 12 noiembrie 2024) a acționarilor asupra cărora produc efecte hotărârile adoptate de către Adunarea generală extraordinară a acționarilor.
5 Mandatarea Consiliului de administrație și individual a membrilor acestuia pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adoptate de Adunarea generală ordinară a acționarilor. Împuternicirea, cu posibilitate de substituire, a Președintelui Director general și/sau a Directorului general adjunct să efectueze toate procedurile și formalitățile legale și să semneze orice documente necesare pentru implementarea hotărârilor Adunării generale ordinare a acționarilor, inclusiv formalitățile de publicare și înregistrare la Registrului comerțului.

 

  1. Dreptul acţionarilor de participare la Adunările generale ale acționarilor conform reglementărilor aplicabile, a prevederilor Actului constitutiv și a Procedurilor de organizare și desfășurare a Adunărilor aprobate de Consiliul de administrație și publicate pe site-ul evergent.ro.

 Doar acţionarii înscrişi în registrul acţionarilor la data de referinţă 16 octombrie 2024 pot participa la Adunările generale ale acționarilor:

  1. personal ori prin reprezentanţii legali (în cazul persoanelor juridice);
  2. prin reprezentant pe bază de împuternicire specială sau împuternicire generală sau Declarație pe propria răspundere dată de custode;
  3. buletin de vot scris sau electronic, conform procedurilor afişate pe website-ul evergent.ro.

Accesul acţionarilor persoane fizice, cu drept de participare la Adunările generale ale acționarilor este permis prin simpla probă a identităţii acestora, făcută cu actul de identitateal acestora.

Acţionarii persoane juridice sau entitățile fără personalitate juridică pot participa la Adunările generale ale acționarilor prin reprezentant legal.

Calitatea de reprezentant legal se constată în baza listei acţionarilor de la data de referinţă, primită de la Depozitarul Central. În cazul în care datele privind calitatea de reprezentant legal nu au fost actualizate la Depozitarul Central de către acţionarul persoană juridică corespunzător datei de referinţă, dovada de reprezentant legal se face pe baza unui certificat constatator eliberat de Oficiul Registrul Comerţului, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data Adunării generale a acționarilor, în original sau copie conformă cu originalul, sau orice alt document emis de către o autoritate competentă din statul în care acţionarul este înmatriculat legal şi care atestă calitatea de reprezentant legal, emis în termenul de valabilitate.

Documentele care atestă calitatea de reprezentant legal, întocmite într-o limbă străină, alta decât limba engleză, vor fi însoţite de o traducere realizată de un traducător autorizat în limba română sau în limba engleză.

Acționarii care nu au capacitate de exercițiu, precum şi persoanele juridice pot fi reprezentaţi/reprezentate prin reprezentantul legal care, la rândul său, poate da împuternicire altei persoane pentru respectiva Adunare generală.

În cazul în care un acţionar este reprezentat de o instituţie de credit care prestează servicii de custodie, aceasta va putea vota în Adunările generale ale acţionarilor pe baza instrucţiunilor de vot primite prin mijloace electronice de comunicare, fără a mai fi necesară întocmirea unei împuterniciri speciale sau generale de către acţionar. Custodele votează în Adunarea generală exclusiv în conformitate şi în limita instrucţiunilor primite de la clienţii săi având calitatea de acţionari la data de referinţă. Instituţia de credit care prestează servicii de custodie va transmite la sediul EVERGENT Investments, în original sau cu semnătură electronică extinsă (aga@evergent.ro), nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA, o Declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal al instituției de credit, întocmită în conformitate cu prevederile legale aplicabile şi Procedurilor Adunărilor generale ale EVERGENT Investments afișate pe website-ul www.evergent.ro.

      Împuternicirea specială, Împuternicirea generală şi Buletinul de vot scris sau electronic

 Împuternicirile speciale şi buletinul de vot conforme cu dispozițiile legale incidente se pun la dispoziţia acţionarilor la sediul companiei şi pe website-ul www.evergent.ro.

Exercitarea votului electronic, prin corespondență sau prin împuternicire specială se face începând cu data de 21 octombrie 2024.

Exprimarea opţiunilor de vot prin împuterniciri, buletine de vot scris sau electronic se va realiza nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA, sub sancţiunea pierderii dreptului de vot în Adunările generale ale acționarilor.

 Împuternicirea specială se acordă de către acţionar unei persoane și conține instrucțiuni specifice de vot din partea acționarului emitent, pentru fiecare punct înscris pe ordinea de zi.

Acţionarul poate desemna o singură persoană care să îl reprezinte şi un reprezentant supleant pentru situaţiile în care reprezentantul desemnat este în imposibilitate de a-şi îndeplini mandatul. Unui acţionar îi este permis să acorde o Împuternicire specială unui singur reprezentant.

Reprezentarea acţionarilor în cadrul Adunării generale de către alte persoane se poate face şi în baza unei împuterniciri generale, însoţită de Declaraţia pe proprie răspundere dată de reprezentantul legal al intermediarului (definit conform art. 2 alin. (1) pct. 19 din Legea nr. 24/2017) sau avocatului care a primit împuternicirea de reprezentare în condiţiile legale aplicabile şi Procedurilor Adunărilor generale ale EVERGENT Investments afișate pe website-ul www.evergent.ro.

Împuternicirea generală este acordată de acţionar pentru întreaga deţinere la data de referinţă şi se depune la Companie în copie, cuprinzând menţiunea conformităţii cu originalul sub semnătura reprezentantului

Formularele de împuterniciri generale, formularele de împuterniciri speciale, formularele de buletine de vot scrise, semnate olograf, în original, însoţite de documente conform Procedurilor aprobate și publicate în baza prevederilor Actului constitutiv, se depun sau se transmit, la sediul Companiei (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94 C, etaj 2, secretariat) în zilele lucrătoare, între orele 900-1600 sau se transmit ca document electronic cu semnătură electronică extinsă, conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro, nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA. Documentele depuse după data și ora limită vor fi luate în calcul la stabilirea cvorumului de prezență, fără drept de vot în cadrul Adunărilor generale.

Revocarea unei împuterniciri generale sau speciale se poate face în scris, prin oricare dintre formele de desemnare şi se transmite nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA.

Împuternicirile generale sau speciale purtând o dată ulterioară (înregistrate nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA) au ca efect revocarea împuternicirilor datate anterior.

Acţionarii care au votat prin împuterniciri speciale sau buletine de vot îşi pot modifica opţiunea iniţială de vot, fiind valabil ultimul vot exprimat, cu condiția să fie exprimat şi înregistrat nu mai târziu de 48 de ore înainte de data primei convocări a AGEA, respectiv a AGOA.

În situaţia în care acţionarul, care şi-a exprimat votul prin corespondenţă, participă personal sau prin reprezentant la Adunările generale ale acționarilor, votul exprimat prin corespondenţă este anulat, fiind luat în considerare doar votul exprimat personal sau prin reprezentant.

Dacă persoana care participă la Adunările generale este alta decât cea care şi-a exprimat votul prin corespondenţă, pentru valabilitatea votului său acesta va prezenta la Adunările generale ale acționarilor o revocare scrisă a votului prin corespondenţă semnată de acţionar sau de reprezentantul care a exprimat votul prin corespondenţă.

Participarea directă a acţionarului în Adunările generale ale acționarilor, personal sau prin reprezentantul legal, înlătură orice alte opţiuni de vot transmise anterior.

Votul electronic se poate exercita pe bază de certificat digital calificat, accesând aplicaţia securizată “vot electronic” de pe site-ul www.evergent.ro, conform Procedurii de exercitare a votului  prin  corespondență, afișată pe www.evergent.ro.

Votul în Adunările generale, prin oricare din modalitățile de vot permise acționarilor, poate fi exprimat în condițiile Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, doar prin una din opțiunile de vot “pentru” sau “împotrivă”.

În conformitate cu prevederile art. 105, alin. (233) din Legea nr. 24/2017: ”(…) în situaţia în care actul constitutiv al emitentului nu dispune altfel, poziţia de «abţinere» adoptată de un acţionar cu privire la punctele înscrise pe ordinea de zi a unei adunări generale a acţionarilor nu reprezintă un vot exprimat”.

Actul constitutiv al EVERGENT Investments nu califică în niciun fel “poziția abținere”, astfel că această poziție va putea fi adoptată de acționar, fără ca mențiunea ”abținere” să fie considerată vot valabil exprimat, în condițiile legii.

  1. Dreptul acționarilor de a formula propuneri de candidați pentru posturile de administratori.

În conformitate cu dispozițiile art. 137 din Legea nr. 31/1990 privind societățile, membrii actuali ai Consiliului de administrație sau acționarii au dreptul de a nominaliza persoane pentru candidatura la funcția de administrator, cu respectarea de către candidați a condițiilor de eligibilitate prevăzute de Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2019.

                Informațiile privind condițiile minime ce trebuie îndeplinite de către candidați conform prevederilor legale incidente și lista documentelor necesare pentru dosarul de candidatură vor fi publicate pe website-ul oficial al EVERGENT Investments, www.evergent.ro începând cu data de 26 septembrie 2024 – data publicării Convocatorului în Monitorul Oficial.

Candidaţii pentru funcţia de administrator vor putea depune dosarele de candidatură la sediul central al societății din Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94C, etaj 2, secretariat, în original, prin poștă, servicii de curierat sau personal, începând cu data de 14 octombrie, ora 900 și până la data de 17 octombrie 2024, ora 1700. Dosarele se vor înregistra în ordinea cronologică a depunerii acestora.

Lista cu candidaturi va fi întocmită după parcurgerea procedurii de depunere, analiză evaluare și selecție potrivit prevederilor Regulamentului ASF nr. 1/2019 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții – cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară și reglementărilor EVERGENT Investments aplicabile.

Evaluarea candidaților pentru funcția de administrator se va efectua de către Comitetul de Nominalizare și Remunerare și va fi supusă spre analiză Consiliului de administrație, care va aviza lista de candidaturi.

În baza prevederilor art. 24 (4) lit. b) raportate la art. 22 alin. (4) si (5) din Regulamentul ASF nr. 1/2019 coroborate cu dispozițiile art. 117 (6) si art. 137^1 din Legea nr. 31/1990 privind societățile, lista candidaţilor, cuprinzând informații cu privire la numele, localitatea de domiciliu,  calificarea profesională și rezultatul evaluării realizate de către companie, va fi pusă dispoziția acționarilor la data de 18 octombrie 2024, ora 1800, pe site-ul https://www.evergent.ro/ro/informatii-pentru-investitori#adunari-generale.

  • Dreptul acţionarilor de a introduce noi puncte pe ordinea de zi a Adunărilor generale ale acționarilor şi de a face propuneri de hotărâri pentru punctele existente sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi.

                 Unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social al Companiei, îşi pot exercita drepturile prevăzute de art. 105 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă și de art. 189, art. 199 din Regulamentul ASF nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă coroborat cu prevederile art. 117 indice 1 din Legea nr. 31/1990 privind societățile, numai în scris, până la data de 11 octombrie 2024, ora 1700, prin depunerea documentelor, în original, la sediul companiei (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94C, etaj 2, Secretariat) sau prin transmiterea cu semnătură electronică extinsă, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro (conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică). Solicitările trebuie să fie însoțite de o justificare și/sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare Adunărilor generale ale acționarilor.

Calitatea de acţionar şi calitatea de reprezentant legal, în cazul acţionarilor persoane juridice sau al entităţilor fără personalitate juridică, se dovedeşte pe baza documentelor eliberate de Depozitarul Central sau participanţii definiți la art. 2, alin. (1) pct. 19 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 (conform prevederilor art. 194 din Regulamentul ASF nr. 5/2018): extras de cont din care rezultă calitatea de acţionar şi numărul de acţiuni deţinute împreună cu documente care atestă înscrierea informaţiei privind reprezentantul legal la Depozitarul Central/respectivii participanți (art. 105 alin. (11) Legea nr. 24/2017).

  1. Dreptul acţionarilor de a adresa întrebări referitoare la ordinea de zi a Adunărilor generale ale acționarilor

Acţionarii îşi pot exercita drepturile prevăzute de art. 198-199 din Regulamentul ASF nr. 5/2018 până la data de 25 octombrie 2024. EVERGENT Investments poate răspunde prin postarea răspunsului pe site-ul propriu, la Secţiunea „Intrebări frecvente” sau în cadrul ședințelor Adunărilor generale, dacă informaţiile solicitate respectă caracterul de informaţie publică şi nu se regăsesc în materialele aferente ordinii de zi sau în raportările instituţionale efectuate.

Întrebările acţionarilor vor fi transmise în scris, prin depunerea documentelor, în original, la sediul companiei (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94C, etaj 2, “secretariat”) sau prin transmiterea cu semnătură electronică extinsă, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro (conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică).

Cerințele menționate la punctul III din prezentul Convocator sunt aplicabile și acționarilor care adresează întrebări privind punctele de pe ordinea de zi a AGEA sau AGOA.

  1. Documentele aferente Adunărilor generale ale acţionarilor

             Documentele aferente punctelor de pe ordinea de zi se pun la dispoziţia acţionarilor pe site-ul www.evergent.ro şi se pot consulta la sediul companiei (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94 C, etaj 2, secretariat) în zilele lucrătoare între orele 900-1600.

Materialele corespunzătoare punctelor de pe ordinea de zi, Procedurile de organizare și desfășurare ale Adunărilor generale, proiectele de hotărâri și modelul formularelor de vot se pun la dispoziția acționarilor odată cu publicarea Convocatorului în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a.

Formularele de buletine de vot prin corespondență și împuternicire specială completate cu numele și prenumele candidaților pentru funcția de administrator, actualizate și completate conform procedurilor, se vor pune la dispoziția acționarilor începând cu data de 21 octombrie 2024.

                Procedurile de organizare și desfășurare a Adunărilor generale ale acționarilor aprobate de Consiliul de administrație, conform prevederilor Actului constitutiv, publicate pe website-ul www.evergent.ro, sunt: Procedura generală a Adunărilor generale ale acționarilor, care cuprinde modul de funcţionare a organelor Adunărilor acționarilor şi precizări privind desfăşurarea ședințelor Adunărilor generale, Procedura de vot prin reprezentant (împuternicire specială, împuternicire generală), Procedura de vot prin corespondenţă (buletin de vot scris sau electronic).

Ședințele Adunărilor generale extraordinară și ordinară pot fi vizualizate pe baza elementelor de acces de către acţionarii înregistraţi la data de referinţă – prin accesarea site-ului www.evergent.ro (precizări în Procedura de organizare și desfăşurare AGA).

În situaţia neîndeplinirii condiţiilor de cvorum la prima convocare, conform prevederilor legale și ale Actului constitutiv al Companiei, Adunarea generală extraordinară a acţionarilor este convocată pentru data de 29 octombrie 2024, ora 1000, iar Adunarea generală ordinară a acţionarilor EVERGENT Investments este convocată pentru data de 29 octombrie 2024, ora 1100, cu menţinerea ordinii de zi, a locului de desfăşurare și a datei de referință.

EVERGENT Investments S.A. asigură prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul desfășurării ședințelor Adunărilor generale și implementării hotărârilor adoptate, conform prevederilor legale aplicabile.

Este asigurată traducerea live a dezbaterilor în limba engleză.

 

 

 

Claudiu Doroș

Președinte Director general

 

               

 

Bacăul anilor ’80. Un oraș surprins în imagini pe o carte poștală

Această carte poștală oferă o privire nostalgică asupra Bacăului așa cum era înainte de 1990, un oraș în plină dezvoltare socialistă, cu clădiri emblematice și spații verzi bine întreținute, care făceau parte din identitatea vizuală a orașului.

Zona centrală – o moștenire păstrată parțial

Imaginea principală din colțul stâng de sus surprinde centrul Bacăului, unde se pot observa blocurile tipice perioadei comuniste. Deși multe dintre aceste clădiri încă există, peisajul urban s-a schimbat semnificativ. Palatul Administrativ, care domină colțul din dreapta sus al colajului, este una dintre construcțiile care s-au păstrat aproape neschimbate. Acesta rămâne și astăzi un simbol al autorităților locale, fiind utilizat în continuare ca sediu administrativ.

Dispariția spațiilor verzi și a fântânilor arteziene

Un element central în multe dintre fotografiile de pe această carte poștală îl constituie spațiile verzi și fântânile arteziene. În partea inferioară a imaginii vedem fântâna din fața Casei de Cultură, un loc de promenadă și relaxare pentru băcăuani în acele vremuri. Din păcate, această fântână nu mai există astăzi, iar spațiul verde cu flori din Piața Casei de Cultură a dispărut și el, odată cu modernizarea zonei.

Mai mult decât atât, chiar și fântâna arteziană din Parcul Libertății (actualul Parc Cancicov), un loc emblematic de relaxare pentru locuitorii orașului, a fost dezafectată recent. Până ieri, aceasta era încă un punct de atracție, dar și această relicvă a dispărut din peisajul urban.

Transformarea zonei pietonale și dispariția palmierilor

Pietonalul din centru, care poate fi observat parțial în colțul din dreapta jos al imaginii, a suferit și el numeroase transformări. După 1990, zona a trecut printr-un proces de modernizare, iar aspectul său a fost mult modificat. Palmierii, care apar în imaginea de pe cartea poștală, erau un element neobișnuit în peisajul urban al Bacăului de atunci și au dispărut complet din decorul actual al orașului.

Industria locală și declinul post-comunist

Un alt simbol al Bacăului comunist, deși nu surprins direct pe această carte poștală, era Combinatul de Prelucrarea Lemnului, care a reprezentat una dintre cele mai mari întreprinderi din zonă. Acesta a fost desființat după 1990, fiind o victimă a tranziției economice și a declinului industrial care a afectat orașul.

Cartea poștală ne arată un Bacău verde, înfloritor, cu fântâni arteziene și spații largi destinate locuitorilor. Deși unele clădiri emblematice, precum Palatul Administrativ sau Casa de Cultură, au rămas la fel, aspectul general al orașului s-a schimbat mult în ultimele decenii. Dispariția fântânilor și a spațiilor verzi reflectă transformările prin care a trecut orașul, de la epoca industrializării comuniste la perioada modernă, marcată de noi priorități urbane și economice.

Curățarea periodică a coșului de fum și verificarea sistemului de încălzire pot salva vieți

 

  • În 2023, la nivel național, 94 de persoane au decedat în urma intoxicării cu fum și monoxid de carbon;
  • Respectarea a trei reguli simple poate salva vieți: verificarea din timp a coșului de fum, curățarea întregului sistem de încălzire și izolarea corectă a hornului;
  • Podcast-ul „RoSig Recomandări pentru siguranță” vine cu sfaturi și recomandări concrete din partea specialiștilor pentru siguranța cetățenilor;

 

În România, 15% dintre incendiile care au loc anual sunt provocate de coșuri de fum defecte, necurățate sau izolate necorespunzător, conform statisticilor Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U). Astfel, din cauza utilizării necorespunzătoare a mijloacelor de încălzire, necurățarea coșurilor de fum sau exploatarea neconformă a instalațiilor electrice, anul trecut, 94 de persoane au decedat în urma intoxicării cu fum și monoxid de carbon.

 

În 2023 în zona de activitate a companiei Delgaz Grid (jumătatea de Nord a țării), s-au înregistrat șase intoxicații cu monoxid de carbon care au dus la decesul a cinci persoane, alte 14 fiind afectate. În acest an, până la acest moment, au fost raportate deja opt cazuri de intoxicații cu monoxid de carbon, soldate cu trei persoane decedate și alte 18 afectate.

 

Ne îngrijorează aceste statistici și, de aceea, în preajma sezonului rece, continuăm campaniile de informare alături de partenerii noștri de la I.G.S.U și D.S.U. pentru a le reaminti clienților cât de importantă este respectarea cu strictețe a unor reguli simple, dar care se dovedesc vitale, în utilizarea instalațiilor, a aparaturii și a echipamentelor pe bază de electricitate sau gaze din gospodării”, a declarat Cristian Secoșan, director general al Delgaz Grid.

 

Situațiile de risc pot fi prevenite! Stă în puterea fiecăruia dintre noi să fim responsabili și să adoptăm un comportament preventiv pentru siguranța individuală și a celor dragi! Respectarea măsurilor și a modului de comportare pentru preîntâmpinarea situațiilor care pot pune în pericol vieți și bunuri este pasul esențial către #romaniasigura!”, a declarat inspectorul general al I.G.S.U., general Dan-Paul Iamandi.

 

Nu este greu să rămâi în siguranță. Recomand trei reguli foarte ușor de urmat: curăță și verifică din timp coșul de fum cu un coșar profesionist, asigură-te că întreg sistemul de încălzire este curățat, de la horn și până la sobă, și asigură-te că hornul este izolat corect față de tot ce înseamnă materialele combustibile din jurul lui”, a completat Cristian Simion, președintele Asociației Hornarilor, Constructorilor de Coșuri de Fum și Șeminee ASFOCH, în primul episod din podcastul „RoSig Recomandări pentru siguranță”, dedicat importanței curățării și întreținerii corespunzătoare a coșurilor de fum.

 

Este foarte important ca verificarea aparatelor de încălzire și a canalelor de evacuare a gazelor arse să fie realizată numai cu specialiști! Cei care locuiesc la casă trebuie să verifice coşurile de fum şi hornurile și să le curețe, numai cu o firmă specializată sau coșari autorizați, de cel puţin două ori pe an, obligatoriu o dată înainte de începerea sezonului rece.

Totodată, trebuie să fie verificate şi îmbinările între aparatele de încălzire şi coşurile de evacuare, deseori fiind necesară refacerea acestor îmbinări dacă prezintă neetanșeități. La fel de importante sunt garniturile de etanşare de la focare, care trebuie schimbate periodic, deoarece trebuie să reziste la temperaturi ridicate.

Cei care locuiesc în blocuri de locuințe trebuie să se asigure că apartamentele au în bucătării, unde sunt instalate mașini de gătit de tip aragaz, canale sau grile de ventilare pentru evacuarea gazelor de ardere spre exterior şi să verifice dacă aceste goluri nu sunt obturate, iar în cazul în care se observă probleme, să fie remediate cu specialişti autorizaţi. Foarte important, aragazele nu trebuie să fie utilizate pentru încălzirea locuinţei!

 

Pentru a preveni intoxicația cu monoxid de carbon, este recomandată instalarea detectoarelor de monoxid de carbon, de preferat în fiecare spațiu în care se doarme, dar pentru mai multă siguranță se pot instala și în bucătărie și subsol.

Incident grav în comuna Cleja: Un bărbat de 59 de ani, mușcat de propriul câine, a ajuns la Spitalul Județean de Urgențe Bacău

Marți seara, un bărbat în vârstă de 59 de ani, din localitatea Somușca, comuna Cleja, a ajuns de urgență la Spitalul Județean de Urgențe Bacău după ce a fost atacat și grav rănit de propriul câine. Incidentul a avut loc în gospodăria sa, în jurul orei 20:00, iar bărbatul a fost transportat de un echipaj de la Ambulanță la secția UPU Adulți.

Potrivit medicilor de la Urgențe, pacientul prezenta răni multiple în zona brațelor, gambelor și pe torace, fiind vorba de mușcături extinse. „Pacientul a fost stabilizat și ulterior preluat de medicii de la secția Chirurgie Plastică și Microchirurgie Reconstructivă, dată fiind gravitatea rănilor”, au declarat surse din spital. Echipa medicală a intervenit rapid, pregătindu-l pe bărbat pentru o operație complexă de reconstrucție a țesuturilor afectate.

Alarme privind frecvența mușcăturilor de animale

Acesta nu este un caz izolat. În doar câteva zile, alte patru persoane din județul Bacău au fost aduse la spital cu răni provocate de mușcături de animale, fapt care a atras atenția medicilor. Potrivit specialiștilor, majoritatea acestor incidente implică animalele de companie, însă există și riscul mușcăturilor provenite de la animale sălbatice, cum ar fi vulpile, considerate vectori principali ai rabiei în zonele rurale.

Medicii de la SJU Bacău subliniază importanța vaccinării antirabice a animalelor de companie, în contextul răspândirii rabiei. „Rabia este o boală virală care afectează sistemul nervos și creierul, iar odată ce apar simptomele, este aproape întotdeauna letală”, au avertizat aceștia. De asemenea, profilaxia post-expunere prin vaccinarea persoanelor mușcate de animale suspectate de rabie este esențială pentru prevenirea îmbolnăvirii.

Riscuri crescute odată cu începerea sezonului agricol de toamnă

Medicii de la secția Chirurgie Plastică și Microchirurgie Reconstructivă anticipează o creștere a cazurilor de accidente odată cu debutul sezonului agricol de toamnă. „Ne așteptăm să vedem mai multe cazuri de răni provocate de utilajele agricole, dar și arsuri cauzate în gospodării, în special la procesarea fructelor pentru țuică”, au precizat aceștia.

În contextul acestei creșteri a incidentelor, personalul medical sfătuiește populația să ia măsuri de siguranță adecvate pentru a preveni astfel de accidente, fie că este vorba de manipularea animalelor de companie, fie de utilizarea utilajelor agricole sau a focului deschis în gospodării.

Cât costă parcarea în Bacău? Confuzie între prețuri și afișajele vechi de pe panouri

    Un cititor ne-a semnalat o situație confuză cu privire la costul parcării în municipiul Bacău. După ce a plătit o oră de parcare, acesta a observat o discrepanță între prețul afișat pe panou și suma încasată. Pe panou era specificat un cost de 0,6 euro + 0,05 euro + TVA, însă băcăuanul a fost taxat cu 0,90 euro + 0,05 euro + TVA.

    Pentru a clarifica situația, l-am contactat pe George Săcăleanu, purtător de cuvânt al Primăriei Bacău, care a explicat că prețul corect pentru o oră de parcare este într-adevăr 0,90 euro, însă panourile afișează încă vechiul tarif. „Aceste panouri nu au fost încă schimbate deoarece procedura de achiziție a noilor panouri a durat mai mult decât era estimat. Schimbarea necesită mașini speciale, echipamente și echipe de lucru, iar panourile sunt montate sus, ceea ce complică procesul”, a declarat Săcăleanu.

    O altă sursă de confuzie poate apărea la plata prin SMS. Potrivit lui George Săcăleanu, plata parcării prin SMS este puțin mai scumpă din cauza comisioanelor percepute de operatorii de telefonie mobilă.

    În ceea ce privește noile parcometre instalate în oraș, prețul parcării este de 4 lei pe oră, aceeași sumă fiind valabilă și în aplicațiile electronice de plată. Aceasta oferă o opțiune mai simplă și clară pentru șoferii care nu doresc să plătească prin SMS.

     

    Pompierii au stins un incendiu la Gura Văii. Când să plece din sat, au dat peste alt foc

      În noaptea de 24 spre 25 septembrie, pompierii din Onești au avut parte de o intervenție dificilă și solicitantă, după ce două incendii au izbucnit aproape simultan în comuna Gura Văii, județul Bacău. Evenimentele au pus la grea încercare echipajele de intervenție, care au acționat prompt pentru a limita distrugerile și a proteja locuințele afectate.

      Primul apel a sosit la dispeceratul ISU-SAJ în jurul orei 21:27, anunțând un incendiu la o casă de locuit din satul Gura Văii. Fără întârziere, două autospeciale de stingere cu apă și spumă, alături de o ambulanță SMURD, au fost mobilizate la fața locului. La sosirea forțelor de intervenție, flăcările mistuiau deja acoperișul casei pe o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați. Pompierii au reușit să controleze incendiul și să prevină extinderea acestuia, însă pagubele materiale au fost semnificative.

      După o intervenție epuizantă, în jurul orei 00:12, echipajul se întorcea spre subunitate când a observat un alt incendiu în aceeași localitate. Focul izbucnise la o altă casă de locuit, iar pompierii au reacționat imediat. Cu aceeași determinare, aceștia au intervenit din nou cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD. De această dată, flăcările au cuprins o suprafață de aproximativ 65 de metri pătrați din locuință. Din fericire, nici de această dată nu au fost raportate victime, însă distrugerile materiale au fost însemnate.

      Cercetările preliminare ale pompierilor au indicat că, în ambele cazuri, cauza probabilă a incendiilor a fost utilizarea neglijentă a focului deschis, primul în spații deschise și cel de-al doilea în spații închise.

      Locuitorii din Gura Văii, martori la desfășurarea operațiunilor, au privit cu îngrijorare, dar și cu recunoștință față de intervenția rapidă a pompierilor, care au reușit să limiteze impactul acestor incendii. Deși noaptea a fost una lungă și grea, pompierii oneșteni au demonstrat încă o dată că sunt pregătiți să răspundă cu profesionalism în situații critice, protejând vieți și bunuri.

      Concurență acerbă pentru posturile din cadrul Jandarmeriei Bacău: 478 de candidați pentru doar 40 de locuri disponibile

        Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău se confruntă cu o competiție strânsă pentru ocuparea celor 40 de posturi disponibile, după ce nu mai puțin de 478 de candidați și-au exprimat interesul pentru diversele specializări oferite. Această participare masivă subliniază atractivitatea și prestigiul de a face parte din echipa jandarmilor băcăuani, fiecare loc fiind disputat de un număr considerabil de candidați.

        Distribuția pe specializări arată astfel:

        • Financiar: 2 posturi disponibile, 69 de candidați înscriși.
        • Resurse umane: 1 post disponibil, 129 de candidați.
        • Pază și protecție instituțională: 17 posturi, 112 candidați.
        • Ordine publică: 20 de posturi, 168 de candidați.

        Candidații au trecut deja printr-o serie de probe, inclusiv verificarea dosarelor și probele sportive, esențiale pentru cei care aspiră la posturi din domeniul ordinii publice sau cel al protecției instituționale. Urmează etapele finale, care includ testele psihologice și evaluările medicale.

        Cei care vor reuși să finalizeze cu succes întregul proces de selecție vor avea șansa de a se alătura unei echipe dedicate, contribuind activ la menținerea ordinii și siguranței publice în județul Bacău. Inspectoratul le urează succes tuturor candidaților!

        Încă un loc disponibil pentru conducător auto

        Pe lângă posturile deja anunțate, Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău a deschis și un nou concurs pentru ocuparea unui post de subofițer operativ principal – conducător auto. Acesta poate fi ocupat atât prin încadrare directă, cât și prin rechemare în activitate.

        Candidații interesați trebuie să depună dosarele de recrutare până pe data de 11 octombrie 2024, ora 16:00. Dosarele, completate și scanate în format PDF, trebuie trimise la adresa de e-mail resurse.umane@jandarmeriabacau.ro.

        Pentru detalii complete despre cerințele concursului, probele specifice și bibliografia necesară, doritorii pot accesa anunțul oficial la adresa: hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=5539.

        Karate Fudokan/ Cupa României: David Senteș (Inițio Bacău), dublu medaliat

        ACS Karate Tradițional Inițio Bacău își continuă seria rezultatelor meritorii.

        Ultimele reușite s-au înregistrat la finalul săptămânii trecute, cu ocazia Cupei României la karate Fudokan, care a reunit, la București, 260 de sportivi de la 26 de cluburi din întreaga țară.

        Astfel, la copii 2 (10-11 ani), reprezentantul Inițio Bacău, David Senteș a avut o evoluție foarte apreciată, cucerind două medalii.

        Sportivul antrenat de Sorin Aștefănoaei și-a adjudecat aurul la kumite jiyu ippon și argintul la kata individual.

        Rezultatele obținute la Cupa României vin ca o confirmare a parcursului din acest an al lui David Senteș, laureat în primăvară dublu campion european la Copii 3 în Slovenia, unde s-a impus în probele de kata individual și kihon kumite la Fudokan Tradițional.

        CSC Viitorul Berești Tazlău, la debut

        Weekendul trecut s-a dat startul ediției 2024-2025 a Campionatului Național de Junioare 3 la handbal feminin. În Seria A se regăsesc nu mai puțin de patru echipe ce reprezintă județul Bacău. Alături de ACS OSK Onești, CSO Buhuși CSȘ Bacău, un nume nou: CSC Viitorul Berești Tazlău. Gruparea antrenată de Florin Romanescu își dispută jocurile de acasă la Măgirești și, cu două excepții, are în lot doar handbaliste crescute în zonă.

        Acest proiect inițiat de profesorul Romanescu are menirea de a dezvolta handbalul juvenil în zona Berești-Tazlău. Avem și grupe mai mici de vârstă și nutrim speranța că, în viitor, vom avea mai multe echipe înscrise în campionat. Deocamdată, ne focusăm pe bunul mers al echipei de junioare 3, care a pregătit sezonul susținând numeroase meciuri de verificare și efectuând un stagiu centralizat”, a explicat directorul sportiv al grupării bereștene, Marius Căpușă.

        În etapa de debut a campionatului, CSC Viitorul Berești Tazlău a cedat cu 28-19 (13-10) pe terenul echipei antrenate de Mirela Popa, CSO Buhuși, pentru ca joi, 26 septembrie, în etapa secundă, să bifeze o nouă deplasare (evident, cu speranța unui rezultat favorabil de data aceasta), pe terenul celor de la AS HC Pietricica Neamț. Duminică, 29 septembrie, în schimb, Viitorul Berești Tazlău va susține primul joc stagional acasă, adversară fiindu-i CSȘ Bacău.

        Rezultatele primei etape din Seria A a CN Junioare 3: CSO Buhuși- CSC Viitorul Berești Tazlău 28-19 (13-10), LPS Iași- LPS Roman26-18 (12-9), ACS OK Sport Onești- AS HC Pietricica Neamț 38-12 (17-4), LPS Vaslui- CSȘ Bacău 38-26 (22-11).  LPS Suceava a stat.

        Programul etapei a doua, joi, 26 septembrie: CSȘ Bacău- CSO Buhuși, LPS Roman- LPS Vaslui, ACS OK Sport Onești- LPS Suceava, AS HC Pietrica Neamț- CSC Viitorul Berești-Tazlău. LPS Iași stă.

        România: Cea mai slabă ofertă de locuri de muncă din Uniunea Europeană

        Rata scăzută a locurilor de muncă vacante din România poate fi un semnal al unui dezechilibru între cererea și oferta de forță de muncă, un indicator al unor sectoare economice care nu generează suficiente locuri de muncă noi sau o reflectare a unei migrări masive a forței de muncă către alte țări din UE.

        În al doilea trimestru al anului 2024, rata locurilor de muncă vacante din Uniunea Europeană a fost de 2.4%, conform datelor publicate de Eurostat, oficiul de statistică al Uniunii Europene. Aceasta reprezintă o scădere față de 2.6% în primul trimestru al anului și față de 2.9% în același trimestru al anului precedent (2023). La nivelul zonei euro, rata a fost de 2.6%, în scădere față de 2.9% în primul trimestru și de 3.1% în al doilea trimestru din 2023.

        România: Cea mai scăzută rată a locurilor de muncă vacante

        România a înregistrat în al doilea trimestru al anului 2024 cea mai mică rată a locurilor de muncă vacante dintre statele membre ale Uniunii Europene, cu un procent de doar 0.7%. Aceasta se situează mult sub media europeană și chiar mai jos față de țări precum Bulgaria (0.8%), Polonia și Spania (ambele cu 0.9%). Această situație reflectă o piață a muncii mai stabilă sau mai puțin dinamică în comparație cu alte economii europene, unde cererea de forță de muncă este mai ridicată.

        Comparația cu alte sectoare și țări europene

        La nivelul Uniunii Europene, rata locurilor de muncă vacante a fost de 2.2% în industrie și construcții și de 2.7% în servicii. În zona euro, aceste cifre au fost de 2.3% și respectiv 2.9%. În România, însă, rata scăzută sugerează o cerere mai mică de forță de muncă disponibilă, fie din cauza unui surplus de muncitori în anumite sectoare, fie din cauza unei cereri limitate pentru competențe specifice.

        Diferențele între statele membre

        Cele mai mari rate ale locurilor de muncă vacante au fost înregistrate în Belgia și Olanda (ambele cu 4.4%), urmate de Austria (4.0%). Aceste țări se confruntă cu o cerere foarte mare de forță de muncă, ceea ce sugerează că piețele lor economice sunt extrem de dinamice, cu o dezvoltare rapidă a sectoarelor industriale și de servicii. Pe de altă parte, România, cu una dintre cele mai scăzute rate, poate indica o stagnare sau o lipsă de oportunități de angajare în anumite industrii.

        Evoluția ratelor de locuri vacante în Europa

        În comparație cu același trimestru al anului precedent, rata locurilor de muncă vacante a scăzut în 18 state membre ale UE, a rămas stabilă în 3 și a crescut în 6 state. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în Grecia (+0.9 puncte procentuale), iar cele mai mari scăderi au avut loc în Germania (-1.0 pp), Austria (-0.9 pp) și Suedia (-0.8 pp).

        România, cu o scădere a ratei locurilor de muncă vacante, reflectă o piață a muncii relativ stagnantă, cu puține oportunități noi de angajare în comparație cu alte state membre.

        Despre toate noutățile din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii

        Pentru că foarte mulți dintre pensionari nu cunosc ori au înțeles eronat schimbările aduse de Legea 360/2023, conducerea Casei Județene de Pensii (CJP) Bacău a prezentat, într-o conferință de presă, toate noutățile cuprinse în actul normativ, care a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024. În acest context, Simona Nicoleta Tabacaru, directorul executiv al CJP Bacău, ne-a declarat: ”Legea 360/2023 are ca scop implementarea unei noi formule de calcul bazate pe numărul de puncte realizat de către fiecare beneficiar, potrivit principiului contributivității, pentru a fi corectate mare parte a inechităților sistemului public de pensii prin eliminarea indicelui de corecție și a stagiului complet de cotizare diferit. Prin această lege se întărește principiul contributivității astfel încât cuantumul pensiei să reflecte activitatea profesională și contribuția la sistemul public ale fiecărui beneficiar, în raport de veniturile realizate de el cât timp a fost asigurat”. Pentru a întări principiile contributivității și egalității, care stau acum la baza sistemului public de pensii, au fost introduse sintagme precum: stagiul de cotizare contributiv, stagiul complet de cotizare contributiv, stagiul minim de cotizare contributiv. Prima sintagmă se referă la perioada pentru care s-a datorat și a fost achitată contribuția de asigurări sociale de stat, respectiv la pensii. Prin stagiul complet de cotizare contributiv se are în vedere perioada de contribuție efectivă, prevăzută de lege, pentru ca asiguratul să beneficieze de reducerea vârstei standard de pensionare în scopul obținerii pensiei pentru limită de vârstă sau, după caz, a celei anticipate. Stagiul minim de cotizare contributiv reprezintă perioada minimă (15 ani) de contribuție pe care trebuie să o realizeze o persoană pentru a beneficia de pensia de limită de vârstă.

        Puncte în plus, pentru stabilitate

        Legea introduce și un nou principiu și anume acela al stabilității. Astfel, pentru stagiul de cotizare contributiv realizat peste 25 de ani se acordă, în plus, un număr de puncte de stabilitate. Concret, pentru fiecare an contributiv cuprins între 25 și 30 ani se acordă 0,50 puncte, iar pentru perioada 30-35 ani, câte 0,75 puncte/an. Pentru stagiul contributiv care trece de 35 ani se dă 1 punct/an. Trebuie să reținem, însă, că la determinarea punctelor de stabilitate nu se iau în calcul, firesc, stagiile de cotizare pentru care nu s-a datorat și nici nu s-a plătit contribuția de asigurări sociale. Deci nu sunt contributive, dar ele au fost și sunt luate în considerare la deschiderea dreptului de pensie. Așadar, nu se ia în calcul pentru stabilirea punctelor de stablitate perioada în care asiguratul, respectiv pensionarul, a beneficiat de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă (concediu medical) în intervalul 1.04.2001-1.01.2006 ca stagiu de cotizare realizat în condiții deosebite de muncă, sau în cel dintre 10.09.2003 și 01.01.2006, când cel în cauză a lucrat în condiții speciale. De asemenea, nu se iau în considerare veniturile de completare sau plățile compensatorii, ulterioare datei de 1 aprilie 2001, care constituie stagiu de cotizare în condiții speciale, și nici perioadele în care asiguratul a beneficiat de concediu de creștere a copilului după data menționată mai sus. Toate aceste perioade, însă, sunt luate în considerare la determinarea stagiului minim și a celui complet de cotizare pentru deschiderea dreptului de pensie. Sunt excluse de la determinarea punctelor de stabilitate și perioadele în care se cumulează pensia cu venituri (salarii etc.) asigurate conform legii (inclusiv pentru situațiile în care beneficiarii au avut calitatea de pensionar în mai multe dosare de pensie). Așadar, nu întotdeauna stagiul de cotizare contributiv utilizat pentru acordarea punctelor de stabilitate coincide cu cel necesar acordării drepturilor de pensie. Cât privește stagiile de cotizare pe care o persoană le are în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate celui public, ele se au în vedere doar pentru deschiderea dreptului la pensie. Totodată, stagiile de cotizare realizate în celelalte sisteme se au în vedere la deschiderea dreptului de pensie de invaliditate numai în condițiile în care cel în cauză are un stagiu de cotizare contributiv la pensia publică. Referitor la pensionarii de limită de vârstă care au realizat, ulterior pensionării, un stagiu de cotizare (au lucrat, cumulând pensia cu salariul, de exemplu), ei pot solicita recalcularea, prin adăugarea acestuia, o singură dată într-un an calendaristic.

        Mamele, pensionate mai devreme

        O altă noutate este în beneficiul mamelor. În acest sens, legea prevede că pentru ele se acordă o reducere a vârstei standard de pensionare, dacă au realizat stagiul complet de cotizare contributiv și au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani sau 13 ani, în cazul celor adoptați. Astfel, cele care au născut până la 6 copii, inclusiv, vor beneficia de o reducere a vârstei standard de pensionare cu 6 luni pentru fiecare copil. Cele care au peste 7 copii, vor primi o reducere de 3 ani și 6 luni. Această diminuare se poate cumula cu reducerile prevăzute la art.48 din lege (grupe superioare de muncă, Decretul-lege nr.118/1990) și alte acte normative, cu caracter special, fără însă ca totalul să depășească 11 ani. Tot ca o noutate, dacă un copil care beneficiază de pensie de urmaș nu face dovada continuării studiilor, plata se suspendă începând cu data de 1 noiembrie a anului în curs.

         

        Pensia anticipată

        De o reducere, dar cu până la 5 ani, care nu se cumulează cu altele, a vârstei standard de pensionare pot beneficia și persoanele care au depășit cu cel puțin 5 ani (față de 8 ani, după vechea lege) stagiul complet de cotizare contributiv. În acest caz, la determinarea stagiului complet de cotizare contributiv nu se iau în calcul perioadele necontributive și stagiile asimilate, respectiv, facultatea la zi, serviciul militar obligatoriu, indemnizația de asigurări sociale din perioada 1.04.2001-1.01.2006, concediul medical începând cu data de 1.01.2005 pentru accident de muncă sau boală profesională și nici stagiul suplimentar pentru grupa I și a II-a de muncă ori condiții speciale sau deosebite. Aceste perioade necontributive ori asimilate sunt luate în considerare, însă, la calculul celor 5 ani de stagiu de cotizare peste cel complet contributiv. În cazul celor care au cel puțin 5 ani peste stagiul complet contributiv și care beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare, nu se aplică penalizări. Acestea vor fi suportate, însă, de către cei care se pensionează mai devreme (pensie anticipată) și au realizat doar stagiul de cotizare complet contributiv sau mai puțin de 5 ani (stagiu contributiv, stagiu suplimentar pentru grupe superioare de muncă și/sau condiții deosebite și speciale, perioade asimilate, necontributive) peste acesta. Ei vor beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare cu până la 5 ani, dar vor primi o pensie anticipată ce le va fi stabilită prin diminuarea cuantumului celei la care ar fi avut dreptul în momentul atingerii vârstei standard de pensionare. Diminuarea va fi în raport de stagiul de cotizare realizat peste cel complet de cotizare contributiv și numărul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare. Pentru ei numărul total de puncte realizat îl include și pe cel corespunzător stagiilor asimilate/necontributive, perioade care sunt excluse de la determinarea stagiului complet de cotizare contributiv. La stabilirea acestuia pentru acordarea pensiei anticipate nu se vor lua în considerare nici perioadele în care persoana a avut calitatea de asigurat în baza unui contract de asigurare, încheiat voluntar cu CJP, începând cu data de 1 ianuarie 2018.

        Se poate lucra și în perioada pensiei de invaliditate, indiferent de grad

        Pensia de invaliditate li se cuvine persoanelor care au capacitatea de muncă diminuată, iar la stabilirea ei se va acorda și un stagiu potențial, după caz, indiferent de gradul de invaliditate. Acest stagiu potențial reprezintă echivalentul stagiului de cotizare nerealizat din cauza afecțiunilor invalidante. Pentru stagiul potențial punctajul lunar va fi de 0,25 la sută, în cazul invalidității de gradul I, de 0,20 la sută pentru gradul II, și de 0,10 la sută pentru gradul III. Pensia de invaliditate se acordă dacă persoana în cauză a realizat un stagiu de cotizare contributiv. Potrivit dispozițiilor Legii 360/2023, capacitatea de muncă poate fi considerată păstrată pentru anumite activități profesionale. De aceea, tot în premieră, noua lege îi permite pensionarului, indiferent de gradul de invaliditate, să lucreze, deci să cumuleze pensia cu venituri realizate din desfășurarea unor activități profesionale. La această categorie de pensie, tot ca o noutate, în lege este prevăzut ca indemnizația însoțitorului pensionarului de invaliditate de gradul I să reprezinte 50 la sută din salariul de bază minim brut pe țară. În cazul în care un pensionar va trece de la pensia anticipată la cea de invaliditate sau invers, plata primei încetează cu luna următoare celei în care a fost exprimată opțiunea.

        Pensia persoanei cu handicap

        Persoanele încadrate într-un grad de handicap, respectiv cele cu deficiență vizuală gravă, vor beneficia de pensie de limită de vârstă în raport de stagiul de cotizare realizat după data ivirii deficienței. La calculul stagiului de cotizare contributiv nu se iau în considerare perioadele de asigurare voluntară în baza unui contract încheiat cu CJP Bacău. Aceste perioade, însă, vor fi valorificate la determinarea numărului total de puncte realizat. La stabilirea drepturilor acestor persoane se acordă un număr suplimentar de 0,50 puncte pentru fiecare lună de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiții de handicap grav, respectiv deficiență vizuală gravă. Pentru cei cu handicap accentuat se dau suplimentar 0,25 puncte, în aceleași condiții.

         Spor pentru condiții grele de muncă

        În plus, Legea 360/2023 reglementează acordarea unui număr de puncte lunare pentru perioadele de activitate desfășurate de către asigurați în sectoare încadrate în grupele I și a II-a de muncă ori în condiții deosebite sau speciale. Astfel, pentru fiecare lună de stagiu contributiv realizat în grupa a II-a sau codiții deosebite se dau în plus 0,25 puncte. Cei care au lucrat în grupa I și/sau în condiții speciale vor primi 0,50 puncte/lună. În cazul minerilor și al celor care au lucrat în zonele I și a II-a de expunere la radiații legea prevede, diferențiat, un punct suplimentar pentru fiecare lună de stagiu contributiv realizat în aceste condiții.

        De la 1 septembrie 2024, o nouă formulă de calcul

        În ceea ce privește modul de stabilire a cuantumului pensiei, legea prevede că pentru perioadele de stagiu de cotizare realizat începând cu data de 1 septembrie 2024, punctajul lunar se calculează prin raportarea venitului brut lunar obținut sau, după caz, a celui lunar asigurat la câștigul salarial mediu brut pe economie din anul respectiv. Pentru perioadele de stagiu de cotizare realizate anterior datei de 1 septembrie 2024, raportarea se face la câștigul salarial mediu brut sau net, după caz, comunicat de Institutul Național de Statistică. Să mai notăm că, pentru stabilirea cuantumului pensiei, numărul total de puncte realizat de către fiecare beneficiar se înmulțește cu valoarea punctului de referință, care, în acest an, este de 81 lei.

        Românii, cetățeni de rangul doi pentru statul român

        Situația actuală în care guvernul român tratează criza refugiaților ucraineni în contrast cu modul în care gestionează problemele propriilor cetățeni afectați de dezastre naturale, precum inundațiile, ridică întrebări serioase despre prioritățile statului și despre echitatea în alocarea resurselor. Discrepanțele dintre ajutoarele acordate refugiaților și cele oferite românilor aflați în dificultate sunt alarmante și creează un sentiment de frustrare și nedreptate în rândul populației.

        În vreme ce refugiații ucraineni primesc alocații de cazare și hrană care le permit să stea la hoteluri sau să închirieze apartamente luxoase, românii afectați de inundațiile din ultimele săptămâni se confruntă cu o realitate dură: locuiesc în corturi, supraviețuind din ajutoare limitate și în condiții precare.

        Această discrepanță în tratament nu doar că amplifică sentimentul de nemulțumire al populației, dar ridică și probleme serioase legate de echitatea socială. Statul român pare să acorde mai multă importanță unei crize externe decât propriilor cetățeni aflați în dificultate, creând o percepție că românii sunt considerați „cetățeni de mâna a doua” în propria lor țară.

        Un alt punct de tensiune este legat de contribuția României la efortul de război al Ucrainei. Din perspectiva unora, România investește masiv în susținerea militară, energetică și alimentară a Ucrainei, fără a primi ceva tangibil în schimb. Donarea sistemului de apărare Patriot către Ucraina, urmată de decizia de a contracta un împrumut pentru a achiziționa alte arme, adâncește sentimentul de frustrare. Această decizie ridică întrebări legate de prioritățile guvernului: dacă banii publici sunt folosiți în mod corect și dacă guvernul protejează cu adevărat interesele cetățenilor săi.

        Cetățenii români au dreptul să fie sprijiniți și protejați în mod egal, iar neglijarea nevoilor lor în fața unor priorități externe poate avea consecințe negative pe termen lung, inclusiv pierderea încrederii în autorități.

        Modul în care guvernul român gestionează criza refugiaților ucraineni și situația românilor afectați de inundații subliniază o problemă majoră în prioritizarea resurselor. Statul român trebuie să găsească un echilibru între angajamentele internaționale și responsabilitatea față de propriii cetățeni. Fără acest echilibru, riscul este să se creeze o diviziune profundă în societate, în care cetățenii se simt marginalizați și neglijați în favoarea unor interese externe.

        Exercițiu cu trageri de luptă în poligonul Smârdan

          Aeronavele IAR-99 Șoim și IAR-330 SOCAT din cadrul Bazei 95 Aeriană „Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău au desfășurat un exercițiu de trageri de luptă în Poligonul Smârdan, parte a Centrului Secundar de Instruire pentru Luptă. Acest antrenament face parte din seria de pregătiri necesare pentru menținerea unui nivel ridicat de operativitate și eficiență a Forțelor Aeriene Române.

          Tragerile de luptă au fost efectuate cu succes, folosind armamentul de la bordul aeronavelor, sub stricta supraveghere a personalului calificat. În cadrul misiunilor, aeronavele au executat atacuri asupra unor ținte prestabilite, utilizând muniția specifică acestui tip de exercițiu.

          Conform raportărilor oficiale, toate misiunile au fost îndeplinite în deplină siguranță, fără incidente tehnice, tehnica de zbor funcționând conform parametrilor stabiliți. Performanța personalului a fost remarcabilă, demonstrând un înalt grad de profesionalism și responsabilitate. Fiecare etapă a fost planificată și executată cu precizie, aspect ce reflectă nivelul ridicat de pregătire al piloților și al echipelor de suport tehnic.

          „Instruirea temeinică și antrenamentul intens au dus la rezultatele așteptate, iar la finalul tragerilor, s-a raportat: «Ținte distruse! Misiune îndeplinită!»”, au declarat reprezentanții Bazei 95 Aeriană.

          Exercițiile de acest tip sunt esențiale pentru dezvoltarea capacităților operaționale ale Forțelor Aeriene Române, contribuind la menținerea unei stări de pregătire optime pentru intervenții rapide și eficiente în situații reale de luptă.

          Baza 95 Aeriană din Bacău este una dintre cele mai importante structuri ale Forțelor Aeriene Române, având ca misiune principală protecția spațiului aerian al României și asigurarea pregătirii operative a personalului aeronautic. Prin intermediul unor astfel de exerciții și antrenamente, baza contribuie semnificativ la consolidarea securității naționale și la menținerea capacităților de apărare ale țării

          Lucrările de înlocuire a rețelei de termoficare pe strada Garofiței și în curtea Grădiniței 24, finalizate

            Primarul municipiului Bacău, Lucian Daniel Stanciu Viziteu, a anunțat încheierea lucrărilor de înlocuire a rețelei primare de termoficare pe strada Garofiței și în curtea Grădiniței nr. 24. Aceste lucrări vin în contextul necesității de a îmbunătăți infrastructura termică a orașului, evitând problemele ce apăreau frecvent în timpul sezonului rece.

            „Pe aceste tronsoane aveam mari probleme în plin sezon și ajungeam ca apartamente întregi să fie fără căldură și apă caldă exact atunci când aveau cea mai mare nevoie”, a declarat primarul Stanciu Viziteu.

            La sfârșitul săptămânii vor avea loc probele la cald, iar în cazul în care totul va funcționa conform așteptărilor, rețeaua va fi pusă în funcțiune în timp util pentru scăderea temperaturilor. De asemenea, constructorii vor fi responsabili de aducerea străzii la starea inițială, prin asfaltarea porțiunilor afectate de lucrări.

            În plus, primarul a anunțat că vor fi deschise alte șantiere în zona 9 Mai, dar acestea vor afecta într-o mai mică măsură traficul rutier. În cadrul proiectului general, se va înlocui un total de 8,9 kilometri de rețea de termoficare, cu un buget de 23 de milioane de euro, finanțat din fonduri europene.

            Aceste lucrări sunt esențiale pentru asigurarea confortului termic al locuitorilor din Bacău, reducând riscurile de întrerupere a furnizării de căldură în perioada de iarnă.

            Tânăr de 20 de ani reținut după un eveniment rutier soldat cu pagube materiale

              Polițiștii din cadrul Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au reținut, la data de 22 septembrie a.c., un tânăr de 20 de ani din comuna Răchitoasa, în urma implicării acestuia într-un eveniment rutier soldat cu pagube materiale. Tânărul a fost introdus în Arestul I.P.J. Bacău pentru 24 de ore, în cadrul cercetărilor desfășurate.

              Conform investigațiilor polițiștilor, în seara zilei de 21 septembrie a.c., tânărul a pierdut controlul autoturismului pe care îl conducea în comuna Răchitoasa. Vehiculul a părăsit partea carosabilă, distrugând un gard și oprindu-se într-un stâlp. Din fericire, incidentul nu s-a soldat cu victime, însă pagubele materiale au fost semnificative.

              În urma verificărilor efectuate în baza de date, polițiștii au descoperit că tânărul nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, încălcând astfel legislația rutieră.

              Cercetările continuă în cadrul unui dosar penal, tânărul fiind investigat pentru săvârșirea infracțiunilor de conducere fără permis și distrugere. Poliția reamintește importanța respectării regulilor de circulație și a deținerii unui permis valid pentru siguranța tuturor participanților la trafic.

              Reținut de polițiști după ce a fost depistat la volan cu o alcoolemie de 1,40 mg/l alcool pur în aerul expirat

                La data de 23 septembrie a.c., polițiștii Secției 2 Poliție Rurală Moinești au depistat în flagrant delict un bărbat de 53 de ani, din comuna Ardeoani, care conducea un autoturism pe DN 2G, sub influența băuturilor alcoolice.

                În urma testării cu aparatul etilotest, s-a constatat că acesta avea o alcoolemie de 1,40 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, bărbatul a fost transportat la spital, unde i-au fost prelevate mostre biologice de sânge pentru a stabili cu exactitate nivelul alcoolemiei.

                După administrarea probatoriului, polițiștii au dispus reținerea acestuia pentru 24 de ore, fiind introdus în Arestul I.P.J. Bacău. În prezent, cercetările continuă pentru clarificarea tuturor circumstanțelor și luarea măsurilor legale necesare.

                Poliția reiterează apelul către toți conducătorii auto să respecte legislația rutieră și să nu urce la volan sub influența alcoolului, pentru a preveni tragedii și a asigura siguranța pe drumurile publice.

                Muzeul Răzeșilor Găzari, la zi aniversară

                  La sediul Muzeului Răzeșilor Găzari de pe Valea Tazlăului Sărat, sat Prăjești, comuna Măgirești – Bacău, va avea loc, duminică, 29 septembrie, cu începere de la ora 12.00, cea de-a IX-a aniversare a muzeului, în organizarea Primăriei Măgirești și Fundației Culturale ,,Urmașii Răzeșilor Găzari de pe Valea Tazlăului Sărat”, coordonator: ing. Câdă Ionică, primarul comunei Măgirești.

                  Din programul evenimentului: Prezentarea machetei unei sonde realizată de studenții Facultății de Arhitectură ,,G. M. Cantacuzino” din Iași, coordonați de dr. arh. Gabriel-Călin Corduban, unul dintre autorii proiectului acestui muzeu, alături de prof. univ. dr. ing. Irina Bliuc, ing. Vasile Bălțătescu și constructorul Mihail Nichita; Lansarea Volumului ,,Patimile după Manachia”, semnat de prof. univ. dr. Constantin Parascan, după care, autorul va participa la tardiționalul Dialog al Personalităților Culturii Române, cu Urmașii răzeșilor găzari de pe Valea Tazlăului Sărat.

                  Muzeul Răzeșilor Găzari din Prăjești este un muzeu unic în România și în lume, fondat la inițiativa Fundației culturale „Urmașii răzeșilor găzari de pe Valea Tazlăului Sărat”, coordonată de universitarul, scriitorul și muzeograful ieșean, Constantin Parascan, născut la Prăjești.

                  Construcția clădirii muzeului (finalizată și inaugurată în octombrie 2015), o bijuterie arhitectonică ce îmbină tradiționalul cu modernul, a fost posibilă datorită sprijinului voluntarilor și finanțărilor de la bugetul local, în timp ce profesorul Constantin Parascan a donat terenul, moștenit de la tatăl și bunicul său, pe care se afla o construcție abandonată de dinainte de 1989.

                  Muzeul include donații de obiecte originale: Minisecțiunea de arheologie și numismatică (cu urme ale culturii Cucuteni și monede din tezaure descoperite în zonă); Minisecțiunea de documente și acte administrative legate de activitatea de cărăușie a găzarilor; Minisecțiunea de etnografie, în care se regăsesc obiecte din gospodăria tradițională (bucătăria răzeșilor găzari), dar și legate de ocupațiile casnice ale femeilor (așa cum se poate observa în camera meșteșugurilor); Minisecțiunea de obiecte religioase, carte bisericească și o colecție de icoane pe lemn; Minisecțiunea de învățământ (manuale școlare de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul sec. XX, donate în special de familia Bibiri din Cernu).

                  Colecția muzeului este completată de o secțiune în aer liber, cu obiecte ce reflectă ocupațiile răzeșului găzar (dulgherit, fierărie, munci agricole, cărăușie) și chiar o căruță cu coviltir, cu care găzarii obișnuiau să umble în călătoriile lor prin Moldova, pentru a-și vinde păcura. Lângă această secțiune a fost reconstituită o instalație tradițională de extras păcură, o hecnă, cum i se spune în zonă.

                  În muzeu se mai găsesc documente și obiecte rare: planul desfacerii moșiilor Măgirești și Prăjești întocmit de ,,gheometrul satului” în 1856 (cel care se ocupa de cadastru) și care folosea ca unitate de măsură „palma domnească”; un antimis de la 1844, de la biserica din Valea Arini (Neamț), un splendid chivot miniatural pentru împărtășit soldații pe front.

                  În incinta muzeului sunt organizate periodic, manifestări cultural-educative și de valorificare a patrimoniului tradițional, dar și de omagiere a personalităților naționale și locale (precum cea intitulată ,,Dialog al Personalităților Culturii Române, cu Urmașii răzeșilor găzari de pe Valea Tazlăului Sărat”), prin recitaluri și spectacole, lansări de carte, expoziții de artă plastică, întâlniri cu scriitori, istorici, specialiști în conservare și restaurare, artiști plastici, muzicieni.

                  Printre oaspeții muzeului s-au numărat prof. univ. dr. Gheorghe Calcan, scriitorul și poetul Dumitru Vacariu (închis în temnițele comuniste timp de opt ani pentru poezia ,,Moldova însângerată”), IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim, filosoful și eseistul Mihai Șora, criticul de film Irina Margareta-Nistor, actorii Florin Piersic (care a participat la inaugurarea muzeului), Dorel Vișan, Ileana Popovici, Doru Octavian Dumitru, Vasile Muraru, Valentina Fătu, Daniela Tănase, artista plastică Rodica-Anca Marinescu și mulți alții.

                  Romulus-Dan BUSNEA

                  SNPAP, gazdă a modulelor de instruire destinate personalului din sistemul penitenciar

                    Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” din Târgu Ocna a fost recent gazda unor importante activități de pregătire profesională destinate personalului din sistemul penitenciar. Între 2 și 20 septembrie 2024, la sediul instituției s-au desfășurat mai multe sesiuni de instruire și perfecționare, menite să asigure o mai bună gestionare a incidentelor operaționale în unitățile penitenciare din Regiunea Sud-Est.

                    În cadrul primului modul de instruire, organizat între 2 și 20 septembrie 2024, 23 de cursanți din sectorul Siguranța Deținerii și Regim Penitenciar au participat la o pregătire intensă. Programul a cuprins activități specifice pentru gestionarea incidentelor operaționale, fiind încheiat cu un exercițiu tactic dedicat gestionării incidentelor critice.

                    În paralel, între 16 și 20 septembrie 2024, SNPAP Târgu Ocna a găzduit și o sesiune de selecție și pregătire a personalului penitenciar din Regiunile Nord-Est și Sud-Est. Această sesiune a vizat dezvoltarea competențelor necesare pentru gestionarea incidentelor critice în locurile de deținere, instruind atât personalul de linie, cât și directorii și directorii adjuncți ai penitenciarelor. Programul a implicat 93 de cursanți, incluzând și formarea de negociatori, o abilitate esențială în situațiile critice.

                    Conștientă de necesitatea unei formări profesionale continue, SNPAP a inițiat, totodată, un curs de specializare pentru „Evaluator de competențe profesionale”, autorizat de ASJPIS. Cursul, cu o durată de 180 de ore, este organizat pentru trei serii de cursanți în perioadele 16 septembrie – 18 octombrie 2024, 30 octombrie – 1 noiembrie 2024, și 11 noiembrie – 13 decembrie 2024.

                    Prin infrastructura sa modernă și programele diverse de pregătire profesională, Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor personalului din sistemul penitenciar, consolidând astfel siguranța și eficiența în cadrul acestui sector crucial al justiției din România.

                    Jandarmii din Gruparea Mobilă Bacău au acordat sprijin la un accident rutier

                      În dimineața zilei de 24 septembrie 2024, jandarmii din Gruparea de Jandarmi Mobilă Bacău s-au mobilizat rapid pentru a acorda ajutor la locul unui accident rutier, în timp ce se deplasau spre localitățile afectate de inundații din județul Galați. Incidentul a avut loc pe sectorul de drum dintre localitățile Doaga, județul Vrancea, și Cosmești, județul Galați.

                      Cele două autovehicule implicate în coliziune au atras imediat atenția jandarmilor, care au reacționat prompt, oprind autospecialele și intervenind pentru a evalua situația. Din fericire, niciunul dintre șoferi nu era încarcerat. Cu toate acestea, unul dintre ei prezenta o lovitură la cap, fiind conștient, dar vizibil afectat de impact.

                      Până la sosirea echipajelor medicale și a Poliției, jandarmii au luat măsuri rapide de siguranță, semnalizând zona accidentului cu autospecialele lor și asigurându-se că traficul rutier rămâne fluid și securizat.

                      Datorită intervenției lor prompte și profesioniste, situația a fost gestionată fără alte incidente. Această acțiune este un exemplu elocvent al angajamentului jandarmilor de a asigura protecția și siguranța cetățenilor, indiferent de circumstanțe.