vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2792

Cronica rutieră

    La data de 27 aprilie a.c., în jurul orei 02.30, polițiști din cadrul Serviciului Rutier Bacău au depistat un bărbat de 43 ani, din comuna Răcăciuni, în timp ce conducea un autovehicul pe DN 2- E85.
    În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,73 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
    Din verificări s-a stabilit că bărbatul în cauză avea suspendat dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
    În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi conducerea pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată.

    Cercetat pentru conducere cu permisul suspendat

    La data de 27 aprilie a.c., în jurul orei 09.30, polițiști din cadrul Poliţiei municipiului Oneşti au depistat un bărbat de 36 ani, din Comăneşti, în timp ce conducea un autovehicul pe strada Mărăşeşti din localitate.
    Din verificări s-a stabilit că bărbatul în cauză avea suspendat dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
    În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată.

    La volanul unui autoturism cu număr provizoriu expirat

    La data de 27 aprilie a.c., în jurul orei 09.00, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 65 ani, din comuna Dofteana, în timp ce conducea un autovehicul pe DN 12A din localitate.
    Din verificări s-a stabilit că bărbatul în cauză conducea un autoturism având numărul provizoriu expirat.
    În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat.


    Cercetat de poliţişti pentru conducerea unui moped neînmatriculat şi fără permis de conducere

    La data de 27 aprilie a.c., în jurul orei 20.30, polițiști din cadrul Secţiei 5 Poliţie Rurală Răcăciuni au depistat un bărbat de 48 ani, din localitate, în timp ce conducea pe drumul comunal un moped neînmatriculat.
    Din verificări s-a stabilit că bărbatul în cauză nu deţinea permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
    În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere pe drumurile publice a unui vehicul neînmatriculat şi conducere a unui vehicul pe drumurile publice fără permis de conducere.

    Protest spontan al salariaților Fiscului băcăuan

      Salariații Fiscului băcăuan au protestat, timp de două ore în fața instituției, pentru majorări salariale corecte.

      Vineri, 28 aprilie, salariații Administrației Județene a Finanțelor Publice Bacău au protestat, spontan, timp de două ore, față de modul în care guvernanții aplică în acest domeniu măsurile de majorări salariale.

      „Au apărut noi grile de salarizare a personalului din administrațiile financiare, odată cu introducerea proiectului majorării salariale în Senat – ne-a declarat liderul Sindicatului Sed Lex din instituția băcăuană, Iulian Cerbu. Noi, cei din acest domeniu de activitate, ne-am trezit la coada clasamentului, deși suntem cei care trebuie să aducem mulți bani la bugetul statului. Motiv pentru care salariații noștri vor să fie plătiți normal, nu în asemenea condiții.

      De aici, protestul spontan, care în Bacău a avut loc vineri, 28 aprilie, între orele 9,00 – 11,00. Culmea este că la noi stresul este cu atât mai mare cu cât populația are sentimentul că noi am fi vinovați pentru că adunăm banii, conform legii, la buget. Or, noi ne facem doar datoria de serviciu. Datorită acestui stres, unii dintre colegii noștri se îmbolnăvesc, ies anormal la pensie etc.”.

      Miercuri, 3 mai, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) va avea, la București, o întâlnire pe această temă cu directorii celor opt direcții regionale ale instituției naționale (județul Bacău este arondat la Direcția regională Iași) și cu liderii sindicatelor din instituțiile județene ale ANAF.
      Proteste similare au avut loc și în ale județe, în ultimele zile.

      Hublou / Un cuplu original

      Carmen Mihalache
      Carmen Mihalache

      Se foloseşte foarte mult acum termenul de „actor”. Francezii, mai ales, vorbesc mereu despre „actorii politici”, numindu-i aşa pe cei care evoluează pe scena publică şi sunt decidenţi. Puţini dintre aceştia au însă conştiinţă şi responsabilitate, mulţi dintre ei dovedindu-se doar nişte aventurieri lipsiţi de scrupule şi jucători la ruleta puterii, a câştigului şi profitului gros. Lucrurile sunt mai complicate pe scena adevărată, în teatru, unde e greu să ajungi actor adevărat. S-a văzut asta și la festivalul băcăuan de monodrame. Unde puțini au trecut de preselecție, iar din cei foarte puțini, doar unul, cel mult doi au probat calități de actor care e în stare să apară singur pe scenă. Unde e total expus, transparent, neprotejat.

      Pentru că despre teatru am vorbit și am și scris în aceste zile, mă voi întoarce la scena politică. Am văzut, pe undeva, nu mai știu exact unde, un articol despre candidatul la prezidențialele din Franța, Emmanuel Macron, cu referire la viața privată a acestuia. Un material grosolan, cu un ton mahalagesc, de țață contrariată. De ce anume? De faptul că monsieur Macron are o soție cu un sfert de veac mai în vârstă. Știam asta mai de mult, am văzut multe fotografii cu acest original cuplu prin ziare și reviste franțuzești, și i-am admirat pe cei doi. El, un bărbat tânăr, care arată bine, se îmbracă elegant, cu stil, ea, o doamnă cu alură de adolescentă, înaltă, extrem de subțire, blondă cu niște ochi albaștri foarte frumoși.

      Pare foarte simpatică, are o figură deschisă, surâzătoare și este, cu siguranță, o femeie foarte inteligentă, diplomată. I-am văzut în multe ipostaze și nu am remarcat nimic artficial în atitudinea lor. Dimpotrivă, ceea ce e foarte vizibil este tocmai afecțiunea reală, înțelegerea, comunicarea dintre ei, armonia. Nu mă interesează speculațiile din presa de scandal, dornică mereu de amănunte de senzație, de ieftine mizerabilisme. Dar am vrut să aflu câte ceva despre povestea deloc comună, deloc banală a acestui cuplu. Și m-am dus direct la sursă.

      Adică la ceea ce spune chiar Emmanuel Macron, într-un interviu acordat săptămânalului „Le Point”. În care își apără viața privată, declarând că ea nu este o curiozitate decât pentru cei care trăiesc în stereotipurile unui alt timp. Unul anacronic, desigur. Pentru că am pomenit mai înainte de teatru, trebuie să spun că Macron mi-a devenit foarte simpatic când am aflat că s-a îndrăgostit de profesoara lui de franceză, care se ocupa și de un cerc de teatru, pe la 17 ani. Și tot atunci a hotărât că, într-o bună zi, Brigitte îi va deveni soție. Chiar dacă ea era măritată și avea trei copii. Împreună, au reușit însă să învingă prejudecățile și să fie împreună. De douăzeci de ani durează pasiunea lor, timp în care în familie au apărut și vreo șapte nepoți. O familie mare, solidă, iubitoare, pe care Macron o vede ca pe un soclu stabil, o stâncă de neclintit.

      Despre soția sa, Bibi, cum este alintată, cei care o cunosc îndeaproape spun, cu admirație, că este extrem de cultivată, sclipitoare chiar, supersexy, cu picioarele ei lungi, superbe, și că e „bon vivante”. E și fashionistă, plăcându-i mult moda, știind întotdeauna ce să aleagă, ce i se potrivește, atât ei cât și lui, fiindcă ea se ocupă și de ținutele lui Manu (așa îi spun intimii lui Emmanuel Macron). I-am văzut împreună și în campanie, din nou evidentă fiind profunda complicitate intelectuală dintre ei, și îi admir pentru că nu au cedat conformismului social. Ceea ce e mai greu de înghițit de către patriarhalii de pe la noi, nu mă îndoiesc de asta.

      Recomandarile jandarmilor pentru minivacanța de 1 Mai

        Pe timpul ,,minivacanţei” de 1 Mai, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău se va afla în mijlocul cetăţenilor şi le va garanta acestora un climat optim de ordine şi siguranţă.

        Echipajele de jandarmerie vor executa, atât independent cât şi în sistem integrat, activităţi de patrulare în zonele şi arterele intens circulate, în zonele de agrement fiind în măsură să intervină de urgenţă pentru a preveni sau combate, la nevoie, incidentele la adresa ordinii şi siguranţei publice.

        Concomitent cu asigurarea măsurilor de ordine și siguranță publică, peste 300 de jandarmi băcăuani vor executa misiunile permanente de pază și protecție la obiectivele din responsabilitate în vederea prevenirii faptelor antisociale.

        Structurile montane si balneare de jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău, vor monitoriza permanent zonele turistice Slănic Moldova, Tîrgu Ocna, intensificând acţiunile în zona de competenţă şi vor veghea la menţinerea ordinii publice, fiind pregătiţi să intervină și în situaţii de urgenţă.

        Pentru a evita situaţiile nedorite, jandarmii montani sfătuiesc turiştii să aibă în vedere următoarele recomandări:

        -să se informeze asupra itinerariului propus, gradului de dificultate, condiţiilor climaterice locale, să consulte prognoza meteo înainte de a pleca în drumeţii;

        -să dețină echipament adecvat zonei de munte şi trusă de prim ajutor;

        -să folosească numai traseele marcate şi să urmească marcajele de pe traseu;

        -să nu folosească mijloace sau vehicule motorizate fără permis de acces în zona muntoasă.

        De asemenea, cetăţenii sunt rugaţi să anunţe la numărul unic de urgenţă 112 orice incident sau orice altă problemă legată de ordinea şi liniştea publică.

        Inspiraţie în alegerea rochiei de ocazie – ce ne sfătuiesc specialiştii DyFashion?

        Atunci când se apropie un eveniment mult aşteptat, orice femeie se pregăteşte din timp pentru a avea siguranţa că momentul respectiv nu o va prinde pe picior greşit. Alegerea unei rochii ideale pentru fiecare ocazie trebuie realizată din timp. Pentru ca o femeie să se simtă cu adevărat frumoasă, aceasta trebuie să găsească acea piesă vestimentară care să o avantajeze din toate punctele de vedere. Şi cum poate fi acest lucru realizat într-un mod cât mai eficient?

        Răspunsul potrivit la această întrebare îl deţin experţii în modă DyFashion. Este vorba despre unul dintre cei mai renumiţi distribuitori de articole vestimentare pentru damă din mediul online, care nu încetează să îşi suprindă clientele cu cele mai noi apariţii, la preţuri mai mult decât accesibile.

        Aşadar, care sunt sfaturile cu care ne întâmpină aceştia? Ce aspecte trebuie avute în vedere pentru alegerea unei rochii de ocazie cât mai potrivite?

        Orice femeie îşi doreşte să aibă parte de momentul său în cadrul unui eveniment, iar rochia pe care o poartă este cheia către acesta. Indiferent că este vorba despre o petrecere în aer liber, de o cină deosebită sau o ieşire mai cu fast, femeia trebuie să deţină întotdeauna controlul deplin şi cum poate face asta mai bine decât simţindu-se încrezătoare în propria persoană?

        Paşi de urmat pentru alegerea celei mai potrivite rochii de ocazie

        Înainte de toate, fiecare femeie trebuie să îşi facă o autoanaliză în faţa oglinzii, pentru a-şi observa corpul şi constituția pe care o prezintă. Desigur că nu ar fi prima dată când face asta, însă ajută mult la schiţarea rochiei ideale în minte.

        În funcţie de imperfecţiunile identificate, fiecare se poate orienta după o rochie de ocazie care să distragă privirile de la respectiva zonă, atrăgându-le către cele care o fac să emane o frumuseţe deosebită. Pentru fiecare problemă, există şi soluţia potrivită, iar locul potrivit în acest sens este magazinul online dyfashion.ro. În cadrul acestuia, indiferent de tipul de siluetă sau de trăsături, orice femeie descoperă rochia ce o va pune într-o lumină perfectă, care să îi ofere momentul său când îşi face intrarea în scenă.

        Totodată, culoarea ochilor şi a părului poate ieși puternic în evidență atunci când se optează pentru rochia potrivită. Diversitatea modelelor de pe dyfashion.ro oferă tuturor posibilitatea de a străluci cu adevărat, indiferent dacă preferinţele sunt îndreptate către o rochie în culori stridente, cu dantelă sau de catifea, lungă sau scurtă, înflorată sau cu diverse modele. Este, aşadar, important ca o femeie să ţină cont de cromatica rochiei, pentru ca aceasta să se combine perfect cu trăsăturile evidenţiate ale corpului. Astfel, impactul vizual va fi unul major.

        Personalitatea este un alt criteriu de selecţie. Este important ca modelul ales să ofere încredere deplină în propria persoană și să o ajute să îşi contureze un farmec aparte. O femeie ce radiază pe tot parcursul evenimentului la care participă este cea care ştie că a ales ţinuta potrivită şi că cei din jur sunt atraşi de feminitatea sa. Atât frumuseţea exterioară, dar mai ales cea interioară, vor emana în jur o aură deosebită, transmiţând eleganţă şi mister celorlalţi.

        Aşadar, este important ca fiecare să ţină cont de aspectele menţionate pentru a avea siguranţa că ţinuta aleasă este cea mai reuşită şi că se potriveşte cu succes atât siluetei celei ce o poartă, cât şi caracterului.

        Persoanele interesate pot accesa magazinul online dyfashion.ro pentru a descoperi cele mai variate colecţii de rochii de ocazie, caracterizate de un raport calitate/preț excelent.

        Spune-mi cum investești, să-ți spun cine ești

        Depozitele bancare ale populației, dar și ale firmelor și instituțiilor au crescut, luna trecută, cu până la un procent. Mare sau mic, procentul cu pricina arată multe: întâi că lumea are bani, că mai are și încredere în sistemul bancar, dar și că nu o sperie marja foarte scăzută de câștig din dobânzile care au ajuns la niveluri subunitare sau chiar negative.

        Situația mai arată, însă, că lumea investește încă puțin, că nu are alternative sau că nu știe să le găsească în acest sens.

        Iar banii, cel puțin pentru populație, parcă se anunță tot mai mulți odată cu promisiunile guvernanților de a crește salariile bugetarilor, măsură care va obliga, până la urmă, și angajatorii din mediul privat să procedeze la fel. Dar, acesta este alt subiect!

        Revenind la ce poate face lumea cu banii, nu pot trece cu vederea îndemnurile tot mai insistente ale brokerilor și analiștilor pieței de capital pentru investiții pe această piață. Randamentul unui depozit bancar este, în prezent, mult sub cele ale pieței de capital, ale investițiilor directe sau indirecte pe această piață.

        Bursa de Valori București a deschis, ieri, oficial, ședința de tranzacționare „Primăvara investițională”, tocmai – spun reprezentanții ei – pentru a atrage atenția spre importanța diversificării investițiilor. Bursa de Valori mai are însă un proiect, o inițiativă: a propus ca ziua de 15 mai să fie declarată Ziua Națională a Investițiilor, cu manifestările ei de rigoare, motiv pentru care a lansat chiar o petiție semnată deja de mii de oameni. Pentru că, spun promotorii și susținătorii ideii, lumea are tot mai mult nevoie de educație financiară: „împreună putem continua demersurile noastre educaționale, putem susține creșterea pieței de capital și putem crea premisele unui trai mai bun pentru noi toți”.

        Cine ar putea rezista unei asemenea ispite? În definitiv, a venit vremea să scriem și noi: spune-mi cum investești, să-ți spun cine ești!

        Băcăuanii din diaspora evaluează România (IV)

          Continuăm prezentarea opiniilor unor prieteni din diaspora, cu origini băcăuane, pe care i-am rugat să evalueze, profesoral, pe scala 1-10, următoarele repere ale ființării în România: natura; viața politică; administrația; viața socială; educația/învățământul; sistemul sanitar; calitatea vieții; viitorul/speranța. Evaluarea este însoțită și de o succintă argumentare.

          Livia Velnic, stewardesă pentru Norwegian Airline, Spania, Malaga.
          ,,Natura. Oricât de departe aș călători, tot mereu port în minte: natura virgină, sălbatică, verde și albastră a tinereții mele, dar uneori cred că toți ceilalți nu o văd la fel ca mine! Viața politică. O diplomă cumpărată, relația lui tata, campanii electorale bine plătite de bunicii și părinții mei, legi profitabile, revolte, închisoare! Administrația. Subtil, se continuă același sistem și după Revoluție, pe care actualii îl numesc modern! Viața socială. Cu un ochi plângem, cu altul râdem, dar nu ne-am retras niciodată de la joc și joacă! Educația/Învățământul. Atunci când toți vorbesc despre piața diplomelor, cine își mai aduce aminte cum se dădea examenul de capacitate în anul 2000?! Sistemul sanitar. Este definiția plății cu cardul sau cu punga de cafea pentru a pleca mai bolnavă decât am venit. Calitatea vieții. Este în dezechilibru, într-o balanță stricată, în care mulți optează pentru abandonul vieții din România, în favoarea alteia, ,,afară”. Viitorul/Speranța. Dacă ne-am pierde speranța, nu ne-am mai numi români!”

          Corina Elena Flenchea, profesor, Nürnberg, Germania.

          ,,Natura: 9. Nu mai avem păduri… Viața politică: 1. Aproape de zero… Mârșăvie și dezinteres total față de populație. Administrația: 2. Cea prezidențială… Puține vorbe… Și mai puține fapte… Viața socială: 2. Cancan și bârfă. Educația/Învățământul: 5. Se vrea o schimbare, dar nu se vede… Cel puțin raportat la perioada în care am fost eu în școală… Sistemul sanitar: 4. Moarte sigură, din păcate, în multe cazuri… Dar nu ne pierdem speranța… Poate își revine pe toamnă, la corijare… Calitatea vieții: 5 sau 10. Depinde de pătura socială în care se află persoana… Viitorul/Speranța: 6. Trăim cu speranța…”

          Adrian Braunstein, profesor, Petah Ticva, Israel

          Natura: 8. A fost devalizată prin tăierea pădurilor. Viața politică: 6. Palpitantă pentru cei care trăiesc afară. În rest, murdară. Administrația: 5. Lentă, coruptă. Viața socială: 6. Numai pentru privilegiați: 6. În rest, băutura îi ține locul. Educația/Învățământul: 7. În căutarea direcției. Nu sunt convins că o vor găsi. convins ca vor găsi. Sistemul sanitar: 6. Salvat pentru cine are bani. Calitatea vieții: notele 9 și 4. Diferențiată în funcție de venituri. Viitorul/Speranța. Din dragoste pentru România, nu mi-am pierdut speranța”.

          Sub 20 la sută din locuinţe sunt asigurate în caz de cutremur

          Băcăuanul, din păcate, nu are dezvoltată prea mult cultura asigurărilor, nici în privinţa poliţelor de viaţă, şi cu atât mai puţin a bunurilor. De cele mai multe ori, proprietarii de bunuri, în special, locuinţe, îşi lasă proprietăţile în voia sorţii, după principiul „Poate, mie nu o să mi se întâmple!”.

          În plus, cei care obişnuiau să-şi asigure, periodic, proprietăţile, la un moment au renunţat să o mai facă, dezamăgiţi de atitudinea firmelor de profil care, fie nu le-au acordat despăgubiri aşa cum stipulau contractele, fie au prelungit la nesfârşit momentul plăţii daunelor asigurate. Situaţia este relevată, pe undeva, şi de statisticile Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID).

          Potrivit PAID, la 31 decembrie 2016, erau active 47.807 poliţe de asigurare obligatorie a locuinţei (PAD) împotriva riscurilor de cutremur, inundaţii şi alunecări de teren. Dintre acestea, cele mai multe erau încheiate de proprietarii de case din mediul urban – 30.005, în vreme ce 17.802 erau în mediul rural. Totalul poliţelor PAD active reprezentau un grad de cuprindere în asigurare de 17,04%. Situaţia nu e deloc încurajatoare nici în acest an. „La 28.02.2017, erau active 47.930 poliţe (30.331 în mediul urban şi 17.599 în mediul rural), reprezentând un grad de cuprindere în asigurare de 17,08%”, ne-au transmis reprezentanţii PAID România.

          Bătrânii da, tineri..mai ba

          Potrivit statisticilor, în judeţ există circa 260.000 de locuinţe, dintre care numai în municipiul Bacău sunt aproximativ 67.000. Un calcul simplu, relevă că puţin peste 18 la sută din locuinţele din întreg judeţul sunt asigurate obligatoriu împotriva dezastrelor naturale.

          „Nu e nimic schimbat în atitudinea băcăuanilor, în sensul că cei în vârstă îşi fac asigurări la case, iar cei tineri nu prea, eventual, când îi obligă banca. Mai fac şi cei care au poliţe facultative, pentru că îi obligă legea. Pe de altă parte, la ţară, se fac asigurări PAD pentru că, în general, la primării, există un angajat care, atunci când vine ţăranul, îi bagă sub nas şi asigurarea obligatorie, zicându-i că e obligat să o facă”, spune un boroker de asigurări din Bacău. Să mai spunem că de anul trecut, poliţele facultative se emit obligatoriu cu „franşiza PAD”.

          Mai reţinem că, numai în cazul unui cutremur cu intensitate peste medie, se simte o uşoară creştere a numărului de asigurări obligatorii la case. În rest, pauză. Preţul unei poliţe este de 20 de euro pe an pentru locuinţele de tip A (din cărămidă, beton armat sau orice alt material rezultat în urma unui tratament termic şi/sau chimic) şi acoperă suma de 20.000 de euro. Imobilele de tip B (din cărămidă nearsă sau orice alt material nesupus unui tratament termic şi/sau chimic) pot fi asigurate prin poliţa PAD contra sumei de 10 euro pe an, pentru o despăgubire de 10.000 de euro.

          Ce-i de făcut?

          O idee lansata de primarul Bacăului – cea de resistematizare a orașului – a provocat o seamă de reacții, unele destul de vehemente din partea cetățenilor. În fond, ceea ce spunea primarul ține de un minim bun-simț: Bacăul s-a dezvoltat haotic, traficul a sugrumat infrastructura rutieră, nu exista locuri de parcare, spațiile verzi sunt transformate în proiecte imobiliare și așa mai departe. Replica a fost, însă, de genul: „noi avem gropi în șosea și ne gândim la sistematizare?!”

          Orașul nu arată bine deloc. Sunt șantiere nefinalizate, unele intrate în conservare, străzile-s ca după bombardament. Dar asta nu de ieri și nu de anul trecut. Sunt ani de zile în care aceste lucruri au fost trecute cu vederea, au fost ascunse sub preș, neinteresând cetățenii. Însă, dintr-o dată, vrem să se rezolve într-un an ceea ce s-a stricat în 12.

          Revenind la problema sistematizării, dacă ne gândim puțin, aceasta ar trebui să fie prioritatea zero. Dar avem o mare problemă. Primăria are tot mai puțin spațiu la dispoziție în oraș. Din motive ce țin de aplicarea legilor de retrocedare, care au făcut ca spațiile libere din oraș să fie revendicate și trecute în proprietate privata. Mecanismul nu a fost complicat, a fost nevoie doar de puțină imaginație pentru ca o tarla de la 30 de kilometri de Bacău să se transforme într-un spațiu verde între blocurile din zona centrală a orașului. Pe unele s-a construit deja, pe altele s-a încercat dar s-au împotrivit cetățenii. Cert este că municipalitatea nu va avea mână libera în acestă probblemă, va depinde de bunăvoința proprietarilor sau va fi nevoită să exproprieze.

          O altă soluție pentru decongestionarea orașului ar fi extinderea sa pe axa Est-Vest. Deși s-a tot vorbit de aceasta idee, nimic nu s-a prea făcut în direcția asta. Ar însemna ca toată suprafața de la Centrul de Afaceri până către Măgura să devină intravilan. La fel, peste Bistrița, pâna la Siret. S-ar trasa străzi drepte, s-ar face rețele de canalizare, s-ar construi case. Nu e imposibil, dar, recunosc, e o idee destul de greu de pus în practică.

          Însă, cert este un lucru: nu vom mai putea rezista mult fără să facem o schimbare; vrem-nu vrem, orașul se va bloca daca nu luăm o decizie.

          „Student pentru 3 zile” la Universitatea „Vasile Alecsandri”

            Chiar dacă sunt în vacanță, mai mulți elevi din liceele băcăuane, dar și din județ și chiar din afara lui, participă în aceste zile la un proiect al Universității „Vasile Alecsandri” intitulat sugestiv „Student pentru 3 zile”.

            Proiectul este coordonat de Asociaţia Liga Studențească din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, iar obiectivul principal vizează în mod direct tinerii elevi aflați în anul terminal din mediul liceal, privind integrarea și trecerea dintr-un mediu preuniversitar într-un mediu al studiilor superioare. Elevii participanți au ocazia astfel să cunoască viața de student într-un timp relativ scurt și să experimenteze, atât viața dinamică din campus, cât și activitățile coordonate de către tinerii voluntari ai Ligii Studențești: sociale, educative, culturale sau sportive. Practic, ei învață să trăiască studențește! În aceste zile, sunt prezenți în universitatea băcăuană peste 30 de elevi, care participă efectiv la cursuri, în program intensiv, la toate facultățile din instituția de învățământ superior, sunt cazați în căminele studențești, iau masa la cantină, sunt implicați și în activități de voluntariat sau alte acțiuni organizate de Ligă.

            Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău are cinci facultăți – Facultatea de Inginerie, Facultatea de Litere, Facultatea de Științe, Facultatea de Științe Economice și Facultatea de Științe ale Mișcării, Sportului și Sănătății, dispune de 2 campusuri, bibliotecă, 900 de locuri de cazare în patru cămine și bază sportivă. Pentru studenții săi, instituția are încheiate parteneriate Erasmus cu peste 100 de universități din 20 de țări din Europa și nu numai. Pe de altă parte, pentru susținerea lor, se oferă și burse de merit, burse de studii, dar și burse sociale.

            „Este un proiect care a ajuns deja la a IV-a ediție. Ne bucurăm foarte mult că de la an la an numărul elevilor de liceu care vor să participe este din ce în ce mai mare, chiar dacă sunt în vacanță. Sunt elevi de la toate liceele din Bacău, din județ, dar și din județele limitrofe, Neamț, Vrancea, anul trecut au fost și din Vaslui. Ne bucurăm că le putem împărtăși o parte din tot ce înseamnă viața de student și că sunt alături de noi, neobosiți, chiar dacă programul este destul de încărcat.”
            Mihai Viorel Munteanu, președintele Ligii Studențești din Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău

            Bacăul, capitala dansului

              Pe 29 aprilie, în fiecare an, se sărbătorește în lume Ziua Internațională a Dansului. De această dată, această zi este mult mai importantă pentru că orașul nostru găzduiește un eveniment remarcabil legat de acest moment. Timp de trei zile, la Centrul de Afaceri și Expoziții, se va desfășura prima ediția a Bacău Dance Open, un concurs internațional de dans sportiv organizat de Asociația Club Sportiv Adamas și Primăria Municipiului Bacău.

              Evenimentul, care va reuni la start peste 1000 de sportivi de toate categoriile, se produce într-un moment în care putem spune că astrele s-au aliniat perfect pentru orașul nostru, de Ziua Internațională a Dansului, Bacăul fiind „Oraș European al Sportului” și de pe 2 mai urmând să fie și Capitala Tineretului din România. Ziua de vineri, 28 aprilie, de la ora 16.00, este rezervată concursurilor de formații când pe ringul de dans vor evolua copii și tineri de la diferite cluburi din oraș și din localitățile învecinate, aceștia practicând dansul la nivel de sport de masă. Concursurile de formații se vor desfășura pe categorii de vârstă și pe mai multe secțiuni, cum ar fi dansul sportiv, dans modern, hip-hop și streetdance ș.a.

              Competițiile oficiale, care se vor derula sâmbătă, 29 aprilie, și duminică, 30 aprilie, vor cuprinde câte cinci programe, cu începere de la orele 8.30, 11.30, 15.00, 17.30, urmând ca galele finale să se dispute de la 19.30. „Lupta” pentru titluri și trofee la Bacău Dance Open va fi aprigă, la evenimentul băcăuan anuntând-și prezența sportivi de top mondial.

              La secțiunea dansurilor latino-americane (samba, cha-cha-cha, rumba, passo doble, jive), pe parchetul de la Bacău Dance Open vor fi prezenți și campionii României, Paul Moldovan-Cristina Tătar, tripli campioni mondiali, locul 12 în clasamentul mondial al World Dance Sport Federation (WDSF). Alături de Paul și Cristina vor mai evolua și alte perechi românești valoroase, în ringul de dans fiind prezente și cupluri la fel de bine cotate din Rusia, Italia, Spania, Franța, Irlanda, Israel, Belgia, Serbia și Republica Moldova.

              Aceiași situație o regăsim și la secțiunea dansurilor Standard (vals lent, tango, vals vienez, slow fox, quick step), unde lupta va fi strânsă, iar pe ringul de dans, pe lângă perechile noastre vor evolua sportivi din Republica Moldova, Irlanda, Serbia, Ungaria, Bulgaria,Elveția, Belgia și Rusia. Una dintre perechile cele mai spectaculoase de la această categorie este cea formată din Igor Kruglov – Anna Barbacheva, Rusia, care sunt pe locul 42 mondial și care se bucură de o atenție sporită din partea specialiștilor care le prevăd o ascensiune remarcabilă. Însă Bacău Dance Open poate fi o competiție surprinzătoare, deschisă oricăror surprize și rezultate.

              Jurizarea competițiilor va fi asigurată de un complet de 21 de arbitri români și 12 arbitri străini, din tot atâtea țări, aceștia fiind ajutați de Justin Istrate – director de concurs, și supervizați de Costinel Mihaiu – observator FRDS, Dorel Bagiu – președinte juriu pentru competițiile naționale și Gheorghe Răducan – președinte juriu pentru competițiile internaționale.

              Cu ocazia Bacău Dance Open, Federația Română de Dans Sportiv a ales să organizeze în Bacău, la sălile Adamas, un seminar adresat arbitrilor oficiali de Basic și persoanelor (antrenori și instructori FRDS) care doresc să devină arbitri de clasă Precompetițional.

              Deschidere de sezon

              Ultimele zile din aprilie dau startul noului sezon de tenis în Bacău. În perioada 29 aprilie- 3 mai, pe terenurile bazei SCM Bacău se va desfășura o nouă ediție a Cupei Pacific DJTS SCM. Competiția, creditată de FRT drept una de categoria 1 la nivelurile de vârstă 10, 14 și 16 ani și drept una de categoria 2 la 12 ani, va reuni de o parte și de cealaltă a fileului aproximativ 70 de tenismeni din întreaga țară.

              Toate categoriile de vârstă menționate se adresează la simplu și băieților, dar și fetelor, cu precizarea că proba de dublu, atât la feminin cât și la masculin, se va regăsi doar la 12 ani și la 14 ani. Concomitent cu Trofeul Pacific DJTS SCM Bacău, arena băcăuană va găzdui sâmbătă și un turneu de Tenis 10, adresat copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani.

              „A devenit deja o tradiție ca, în paralel, să organizăm și un turneu de Tenis 10, care constituie o apropiere a copiilor de vârste mici și foarte mici cu ceea ce înseamnă competiția tenisistică”, a declarat coordonatorul secției de tenis de la SCM Bacău, prof. Mihai Ciuntea.

              La mai puțin de trei săptămâni de la încheierea Trofeului Pacific DJTS SCM, Bacăul va fi gazda tradiționalei competiții internaționale „Cupa Municipiului”, care se dorește a fi, și în acest an, una cu premii totale în valoare de 25.000 dolari plus ospitalitate.

              Acum ca niciodată?

              Duminică se trage cortina peste sezonul voleibalistic intern. Ultima piesă se joacă la Piatra Neamț. Se joacă în două acte, fără legătură între ele. Le unește doar titlul: Cupa României. De la ora 14.00, în Polivalenta de sub Pietricica, are loc primul act: finala Cupei României la feminin, între campioana Alba Blaj și Știința Bacău.

              De la 18.00, intră în scenă Arcada Galați și VM Zalău, care își vor disputa trofeul la masculin. Evident, toți ochii băcăuanilor sunt pe finala fetelor. În speranța că Știința va reuși ceva mai mult decât a izbutit în precedentele patru meciuri ale sezonului disputate contra Blajului. Ce înseamnă mai mult? Având în vedere că toate disputele directe jucate în 2016-2017 au fost pierdute de studente cu 3-0, mai mult poate însemna și un set.

              „Adevărul este că diferența este una destul de mare. Și nu doar între Blaj și noi, ci și între Blaj și primele două clasate din campionat, CSM București și CSM Târgoviște. Asta nu înseamnă că, gata, ne predăm. Avem șansele noastre și ne vom agăța de ele, indiferent cât ar fi acestea de mici”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă, care mizează pe întreg efectivul de jucătoare. Chiar dacă stranierele Perovic si Otasevic au fost principalele realizatoare ale Științei în ultimul joc de campionat, Grapă este tentat să insiste pe o formulă autarhică.

              Asta și pentru că bugetul rezervat Sportului pentru finanțările nerambursabile în baza Legii 350/ 2005 este șchiop rău în 2017 și nu lasă loc iluziilor că Știința își va putea permite transferuri de marcă pe viitor „Nu ne este ușor, dar încercăm să ținem capul sus. Cât de sus, rămâne de văzut”, a comentat tehnicianul băcăuan, care a făcut o conexiune și cu finala Cupei: „Diferența de buget face ca Blajul să aibă un lot alcătuit preponderent din straniere cu o valoare foarte ridicată pentru campionatul nostru, în timp ce echipa noastră contează în special pe jucătoare din România. Mai mult ca sigur așa vor sta lucrurile și în continuare”.

              Finala de duminică poate fi urmărită de fanii băcauani fie pe Digisport, fie la fața locului, conducerea clubului punând la dispoziția suporterilor interesați mai multe autocare care vor pleca spre Piatra Neamț la ora 12.00, din fața stadionului „Municipal”.

              Din culisele Festivalului „Bacău Fest Monodrame 2017

              Festivalul Recitalurilor Dramatice, indiferent cum s-a numit de-a lungul celor 45 de ani de la debut, în 1972 (Star, Gala STAR, Festivalul Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, Bacău Fest Monodrame), continuă. Managerii teatrului băcăuan de după 1990 au ţinut să-şi pună amprenta, mai mult sau mai puţin inspirată, asupra denumirii şi conţinutului acestei importante manifestări culturale, care a dus Teatrul „Bacovia”, cu luminile şi umbrele lui, în lumea bună teatrului românesc. De altfel, actori, dramaturgi şi critici de teatru, prezenţi şi la această ediţie, au remarcat longevitatea festivalului, calitatea şi diversitatea creativă şi interpretativă atât a spectacolelor din concurs, cât şi a celor din Secţiunea Recitaluri, astfel că mulţi artişti din ţară şi străinătate şi-l trec în agenda personală, ca pe o posibilă participare. Ar mai trebui remarcat interesul presei de specialitate, prezentă an de an în Bacău, cât şi a mediului economic, interesat de o colaborare benefică pentru ambele părţi. Timp pentru comentarii mai este, spaţiu de asemenea, impresiile încă nu sunt sedimentate, însă noi, aici şi acum, facem o radiografie la cald a ceea ce a însemnat „Bacău Fest Monodrame 2017”, cotidianul DEŞTEPTAREA fiind partener media şi la această ediţie.

              Desfăşurat în perioada 21-26 aprilie, Bacău Fest Monodrame, şi-a seschis porţile vineri, 21 aprilie, în Sala mare a Teatrului Municipal „Bacovia”, cu scurte alocuţiuni ale managerului teatrului Noemi Eliza Judeu: “Bacău Fest Monodrame nu este o toană managerială. Este despre a oferi o identitate clară. Este despre a duce mai departe ceea ce, de-a lungul vremurilor, a pus Bacăul pe harta teatrală: un festival al Artei Actorului. Din când în când trebuie să ne remintim că Arta Actorului se poate fără teatru, dar Teatru fără Arta Actorului niciodată, iar acest festival este o ocazie perfectă”, şi a primarului municipiului Cosmin Necula: “Acest festival face parte din identitatea teatrului băcăuan. Ţine de fiecare dintre noi, spectatori sau ordonatori de credit, ca acest festival să continue şi să se dezvolte frumos în fiecare an. Prezenţa dumneavoastră în sălile de spectacol propuse de Bacău Fest-Monodrame poate însufleţi oraşul”.

              –––––––
              Pe parcusul celor şase zile de festival, au avut loc 6 spectacole în concurs, 3 spectacole-lectură, cu piesele nominalizate la Concursul de Dramaturgie, nouă recitaluri.
              Concurenţii au provenit de la teatrele din Sibiu, Iaşi, Râmnicu Vâlcea, Tg. Mureş, Bucureşti (2).
              Toate piesele din concurs au aparţinut unor dramaturgi străini.
              –––––––––––

              Concomitent, cu festivalul propriu-zis, a avut loc şi concursul de Dramaturgie, aflat la a IV-a ediţie, cele trei piese nominalizate au beneficiat de spectacole-lectură, în săli neconvenţionale.

              Juriul Festivalului: Miklos Bacs (actor, profesor – Cluj), Carmen Mihalache (critic de teatru, manager al revistei Ateneu – Bacău), Mentor Zmberaj (director MonoAkt, Priştina, Kosovo).
              Juriul Concursului de Dramaturgie: Monica Andronescu – critic de teatru, Ada Lupu – actriţă/dramaturg, Doru Mareş – critic de teatru.

              Marele Premiu şi Trofeul Festivalului a fost câştigat de actriţa Valentina Zaharia, Teatrul „Mignon” Bucureşti

              După şase zile de festival, o adevărată sărbătoare a teatrului, în care vedetă a fost actorul şi beneficiar spectatorul, juriul a deliberat şi a hotărât: Marele Premiu (2000 de euro) şi Trofeul Festivalului au fost cucerite de actrița Valentina Zaharia, de la Teatrul „Mignon”-Bucureşti, cu monodrama „Venus şi Adonis”, după William Shakespeare, regia Ioana Petre.. Absolventă a facultăţii de Teatru, Secţia Artele Spectacolului, la UNATC I.L.Caragiale, cu master în Arta actorului comic. Este freelancer, joacă la Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul de Comedie, Unteatru şi Mignon.

              „Mă bucur foarte mult, cum mă bucur la orice reuşită a mea. Mulţumesc, atât juriului elevilor, pentru Premiul «Ştefan Iordache», cât şi juriului Festivalului pentru acest important premiu. Mie îmi plac textele care aparent nu sunt ușor accesibile, dar îmi place să le traduc și să le fac să fie accesibile, să le traduc prin limbajul actoricesc. Acest spectacol nu a fost un pariu, pur și simplu am citit textul, mi s-a părut că este un poem cu foarte multă substanță dramatică, este clar că Shakespeare asta știa să facă cel mai bine, să creeze conflict și, deși am întâmpinat niște dificultăți, am reușit să decupăm textul astfel încât să creeze situații dramatice. Inițial nici nu am vrut să fac acest spectacol ca one woman show, așa s-a întâmplat însă. Am repetat cu mai mulți actori, cu mai mulți muzicieni, am încercat tot felul de alte lucruri, doar din pasiune, așa a ieșit. Nu am făcut acest spectacol ca să câștig la vreun festival, ci pur și simplu voiam să le spun oamenilor că există acest text, că Shakespeare a scris asta și cât de extraordinar e!”, ne-a mărturisit câștigătoarea Bacău Fest Monodrame 2017.

              Legat de faptul că spectacolul a fost adus în atenția publicului – cucerit chiar și așa! – fără costumele și decorul pe care, de altfel, le are, actrița a precizat că a fost vorba de o decizie luată pe ultima sută de metri, fiind vorba despre o adaptare, practic, la spațiul de joc care i-a fost propus/repartizat, respectiv Hotel Decebal. ”De la începutul spectacolului m-am adresat publicului, încercând să explic că, din moment ce a trebuit să jucăm într-o sală de mese a unui restaurant, fără tehnică, am preferat ca și noi să rămânem în blugi, cu doar două elemente de recuzită, și să pornim de aici, de la realitatea acestei întâlniri, cu oamenii care sunt aici, cu sala care este aici și cu noi, fără catifeaua extraordinară croită de Wilhelmina Arz și fără conceptul de decor al Andradei Chiriac, fără light-design-ul destul de elaborat. Am vrut să fie scoasă în evidență măiestria textului, a lui George Popescu – chitară clasică. Și credem că a fost o decizie potrivită, găsind aici un public care nouă ne-a plăcut foarte mult, fiind foarte fain, foarte atent.

              Mulţumesc regizoarei Ioana Petre, scenografei şi, în mod special, doamnei Miriam Răducanu, care a rafinat acest spectacol”, ne-a mărturisit câștigătoarea Bacău Fest Monodrame 2017.

              Bacău Fest Monodrame, în ”lumini și umbre”

              Să aflăm şi opinia juriului, prin vocea actorului şi profesorului Miclos Bacs, actor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, directorul Galei Tânărului Actor – Hop, unul dintre cei mai buni și îndrăgiți profesori de actorie din țară, mentor al tinerei generaţii de actori: atât în calitate de membru al juriului, cât și de fin cunoscător al lumii Teatrului care nu a lipsit, pe parcursul zilelor de festival, de la nici un eveniment petrecut în cadrul acestuia.

              ”Legat de plusuri și minusuri, e cam curajos să mă arunc în clasificări. Eu nu am participat decât la două ediții ale festivalului (FIRD, 2016, și Bacău Fest Monodrame, 2017, n.r.), dar comparativ, cele două ediții au avut, desigur, și plusuri și minusuri. E ca la vinuri, în fiecare an depinde de recoltă, de ofertă, nu ai ce să faci. Cred că anul acesta strategia celor care conduc festivalul a fost să aleagă între a-l dezvolta pe linie orizontală, adică să-l lărgească în ceea ce privește genurile, formele, direcțiile, categoriile, premiile, absolut tot sau a-l adânci într-o singură direcție, adică a-l profesionaliza mai mult, a-i da adâncime mai mare, și presupun că aceasta a fost alegerea actualei conduceri. E o alegere bună, zic eu, e mai bine să fie o concetrare mai mare pe ceea ce înseamnă, de fapt, realitate monodrama, sigur, cu activitățile adiacente, cu recitaluri invitate, cu spectacole care nu mai sunt monodrame, ci spectacole de teatru, cu textele dramatice citite dimineața, cu încurajarea tinerilor care scriu deja și își încearcă aripile – e un lucru superb! -, cu această nouă direcție, numită Mărturisiri de care avem o reală nevoie atât noi, cei din teatru, dar cu atât mai mult publicul. E bine ca publicul să afle puțin cam cum funcționează meseria asta… Eu totdeauna am trăit cu acest complex al meseriei mele care este privită, față de celelalte arte, ca fiind un lucru destul de neserios, iar asta pentru că lumea nu are acces la partea tehnică sau la ceea ce presupune pregătirea reală, profesională a unui actor. Publicul se mulțumește cu ideea că actorul este bonom, este boem, este simpatic și atractiv, are charismă, umor și cu asta s-a terminat or, asta nu înseamnă, totuși, un artist. Iar aceste întâlniri cu publicul, Mărturisiri, ne oferă nouă șansa să-l educăm puțin, să-l facem mai avizat în ceea ce privește demersul teatral. Cred că acesta este unul dintre marile plusuri ale acestei ediții a Bacău Fest Monodrame.

              Acum ca nivel… Sigur, nu bate nivelul de anul trecut, poate și din cauza acelui premiu care, anul trecut a fost de 7.000 euro și care sigur că a fost o motivație mai serioasă pentru participanți, decât un premiu de 2.000 euro. Sunt și aceste mici detalii tehnice care, câteodată influențează participarea la un festival. Un plus, desigur, a fost recitalul în afara concursului, ”Obsesii” cu Cerasela Iosifescu, o lucrare ce frizează perfecțiunea din toate punctele de vedere și care ar trebui să fie un real exemplu pentru toți cei care se încumetă pentru această probă îngrozitor de grea pentru un actor, care se numește monodramă.

              Legat de public… Publicul este educat de noi. Mă disperă discuțiile despre nivelul publicului teatral din România! Că e scăzut e real, dar nu este vina lor, a spectatorilor, ci a noastră. Primii care trebuie să se uite în propria ogradă suntem noi. Noi facem ceva greșit dacă publicul nu reușește să acceadă lucrarea noastră de artă. Dacă nu se îndreaptă spre lucrarea de artă, dacă se înstrăinează de sălile de teatru, nu este vina publicului și nici a societății. În primul și în primul rând este vina noastră. Sigur, poți să spui nu sunt bani pentru cultură, nu sunt condiții etc., dar toate aceste lucruri le poți influența doar indirect, pe când pe tine însuți te poți influența direct. Deci dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să pornim în primul rând de la noi. Actorii și breasla teatrală au obligația să-și educe publicul. Iar acest lucru este valabil și pentru Teatrul Municipal Bacovia!”.

              Fest Monodrame este singurul festival de teatru din ţară care a instituit două premii speciale, unul acordat de actorii teatrului gazdă „Actori pentru actor – „Dinu Apetrei”, câştigat la actuala ediţie de actriţa Simona Codreanu (din motive obiective nu a fost prezentă la premiere), pentru interpretarea din „Gări înlăcrimate”, după Anton Pavlovici Cehov, regia Nicoleta Dănilă, proiect independent Tg. Mureş, iar Premiul Onorific „Ştefan Iordache” a fost încredinţat judecăţii elevilor din liceele băcăuane, care, în seara premierii (26 aprilie, ora 22.00) a fost atribuit tot actriţei Valentina Zaharia.
              La concursul de Dramaturgie s-au acordat trei premii: Premiul I „Valentin Nicolau” (1000 de euro) – Elise Wilk, Premiul II – Călin Ciobotari, Premiul III – Crista Bilciu, care au primit, pe lângă diplomă şi câte un pachet de cărţi oferit de diferite edituri, partenere ale festivalului.

              ”Cel mai frumos lucru mi se pare faptul că acest Festival există”

              O prezență constantă la Festivalul Recitalurilor Monodramatice, Mircea M. Ionescu, dramaturg, cronicar dramatic, manager de teatru, a împărtășit pentru cititorii cotidianului nostru, cu sinceritate, opiniile sale legate de manifestarea în sine, cu sufletul plin, deschis pentru că de Bacău îl leagă multe lucruri frumoase ( punerea în scenă, la Teatrul Municipal Bacovia, în 1983, a spectacolului ”Aventura unei femei cuminți”, și, acum 13 ani, a spectacolului ”Dona Quijota”, dar și câștigarea concursului debut de dramaturgie în cadrul acestui festival, cu ”Monolog cu moartea la ușă”), care nu poate să nu vadă, uneori, și umbrele:

              ”Cel mai frumos lucru mi se pare faptul că acest Festival există, merge mai departe în pofida unor spasme de care, de altfel, nu duce lipsă nici un teatru. Mă bucur că noua conducere a Teatrului a reușit să ducă mai departe concursul de dramaturgie, și spun acest lucru pentru că de regulă, în România, schimbarea unui director, și nu doar în teatru, duce la ștergerea a tot ce a fost frumos. E greu să spui ce a fost mai bine sau mai rău… E bine că s-a apelat și la Clubul Cultural Decebal, din păcate, pentru unele spectacole, acest spațiu nu reprezintă cadrul ideal, pentru că acustica, luminile sunt niște dedesubturi care fac parte din spectacol.

              Bunăoară, recitalul minunat al domnului Emil Boroghină, un monstru sacru al teatrului nostru, nu a avut dimensiunea lui exactă în această matcă. Era mai bun la teatru. Dintre lucrurile bune, am văzut că au venit și tineri care au scris, a fost și un recital în afara concursului de excepție, cel al Ceraselei Iosifescu – Obsesii, a fost și apariția lui Florin Piersic Jr. într-o nouă ipostază, plus prezența Teatrului din Constanța cu ”Ursul”, după Cehov. De asemenea, un lucru poate de notat, în sensul bun, este că cei șase concurenți, doi băieți și patru fete, n-au mai venit după cum i-a dus pe ei inspirația, din moment ce sunt struniți de un regizor. Partea nu tocmai bună este că în cele șase texte prezentate în concurs, unul nu a fost scris de un dramaturg român, iar eu, unul, nu pot să accept așa ceva. Regret, și am mai spus-o și anul trecut, că nu există în concurs și un băcăuan. E păcat. Și la recitaluri, și la concursul de monodrame, când există actori buni în Bacău și cel puțin un dramaturg de calibru, îmi permit să spun, ca Laurențiu Budău, dar și un Valentin Braniște, cu Teatru de Kartier”.

              „Arta actorului înseamnă un mod de a gândi”

              Opinia unui concurent: Iulia Valentina Verdeş, Teatrul ARIEL, Râmnicu Vâlcea, prezentă în concurs cu piesa „Before breakfast”, după Eugene O’Neill, regia Constantin Florescu: „Eu ştiu de ziarul dumneavoastră, de pe site-ul lui m-am informat înainte de concurs, dar şi în ultimele zile, când am văzut actorii înscrişi, juriul, tot ce ţine de organizarea acestui festival. Acum, despre ce m-aţi întrebat. Monodrama este un gen teatral, nu contează că eşti singur pe scenă, este tot un dialog, un dialog cu tine, cu personaje imaginare sau din piesă. Eu, şi nu numai în acest monolog, am pus şi pun accent pe un mod de a gândi, pentru că arta actorului înseamnă un mod de a gândi. Eu am lucrat cu regizorul Constantin Florescu, dincolo de vorbe, ce spun şi ce vreau, vorbele au fost un pretext, a trebuit să lucrez dincolo de text.

              A fost un text greu, foarte greu, unul dintre cele mai grele pe care le am. După citirea textului – cred că orice actor face la fel, mi-am pus întrebări: ce fac, ce vreau, de ce fac, cum fac, atât eu, cât face, cum face – aţi văzut – şi «celălalt», care sunt, nu?, tot eu, este, în monodramă, o permanentă dedublare. Sper că am reuşit. De ce teatru în pub-uri, în spaţii alternative?

              Este o soluţie bună, eu am avut multe spectacole independente în spaţii neconvenţionale, nu a fost o barieră, actorul are puterea de a se adapta, la spaţiu, la spectatori. Sunt şi aici micile secrete pe care le înveţi în timp. Sunt adevărate teorii cu privire la expunerea actorului, a relaţiei cu publicul, publicul devine actor, personaj, a venit timpul, se spune, să mergem şi noi la el, mai aproape de el. Mi-a plăcut Bacăul, când am venit era soare. Un oraş frumos. După aceea am intrat în sălile de spectacol, iar mâine plec. Aştept rezultatul acasă.”

              Colocviu de teatrologie

              Ca la fiecare ediţie, în ultima zi a festivalului se desfăşoară şi Colocviul de Teatrologie, la care sunt invitaţi critici de teatru, regizori, actori, ziarişti. Din motive neelucidate, anul acesta (şi) colocviul s-a desfăşurat la PUB „Valhalla”, printre clinchete de pahare, butonarea telefoanelor mobile, scrâşnetul maşinii de măcinat cafea, iar pe fundal, crâmpeie din discuţiile clienţilor.

              Am vorbit despre teatru, despre festival, juriu, actori. În lipsa criticului Doru Mareş, secretar literar al Teatrului Municipal, cel destinat iniţial, să modereze acest colocviu, rolul a fost preluat de Noemi Eliza judeu, director al teatrului băcăuan.

              Au emis opinii, au pus întrebări dramaturgii Mircea M. Ionescu, Crista Bilciu şi Călin Ciobotari, Traian Apetrei, director al Teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani, prof.univ. dr. Mircea Morariu, critic de teatru – Universitatea Oradea, Andreia Bârsan, critic de teatru – Radio România, Florica Ichim, critic de teatru.

              De ce s-a renunţat la piesele româneşti, de ce actorii Teatrului „Bacovia” nu se regăsesc printre concurenţi, sunt spaţiile neconvenţionale o soluţie, de ce doar şase concurenţi, din 17 înscrişi, care au fost criteriile pentru care s-a stabilit vârsta de 40 de ani pentru concurenţi etc., au fost doar pretexte pentru discuţii mai ample, iar răspunsurile au născut alte întrebări. Am reţinut de la Noemi Judeu un răspuns la întrebarea „de ce s-a optat pentru spaţii neconvenţionale”: „Teatrul este în noi, nu în afara noastră.” Ar fi frumos, dar locul teatrului este pe scândură, nu pe beton.

              Câte ceva despre recitalurile extraordinare

              Fără doar și poate, cea mai reușită secțiune de la „Bacău Fest Monodrame” (o ediție foarte restrânsă, camerală, și cu un relief cam plat), a fost cea a recitalurilor din off, adică din afară de concurs. Toate au avut un caracter de exemplaritate, fiind un model de ceea ce înseamnă arta actorului și, din acest punct de vedere, au fost un câștig categoric pentru public, care nu prea des are astfel de fericite ocazii, pentru că, prin țară, circulă acum mai ales genul de șușe. Cu acestea se fac lungi turnee, și nu cu spectacolele de valoare, din motive de ordin economic, în primul rând. Nu voi insista asupra acestui fapt, pentru că sunt mai multe lucruri de discutat aici, vreau doar să spun că acesta este și rostul unui festival, să aducă în fața publicului iubitor de teatru spectacole de certă valoare, atent selecționate de specialiștii în domeniu.

              Ce am văzut, așadar, în aceste zile de festival? Voi face, în cele ce urmează, doar o rapidă și succintă trecere în revistă a recitalurilor extraordinare a căror prezență la Bacău ne-a bucurat pe deplin.
              Vineri, în prima seară, am urmărit-o pe Luminița Borta (Teatrul Alexandru Davila, Pitești) în „Medeea”, după Nina Mazur. Textul este o interpretare modernă a cunoscutului mit antic, cu unele deplasări de accente în sensul reabilitării Medeei, absolvită de odioasa crimă, vina uciderii copiilor ei fiind aruncată asupra societății.

              Tema este cea a condiției nefericite a femeii, bine pusă în valoare de o actriță matură, cu un joc convingător, plin de dramatism. O impresie plăcută a lăsat și Denise Ababei, de la Teatrul Municipal „Bacovia”, care a evoluat în monodrama „Știu că nu asta vrei să auzi” de Carmen Dominte (un text nu tocmai original, amintind de alte cunoscute piese cu subiect asemănător, brusca maturizare a unei fetițe în ultimii ai dictaturii comuniste). În rolul Ralucăi, Denise Ababei (o actriță conștiincioasă, cu multe resurse, cu o admirabilă energie), îndrumată inteligent și cu o fermă delicatețe de regizoarea Irina Crăiță-Mândră, punctează expresiv evoluția personajului, de la zglobia pionieră la febrila adolescentă alergând la o întâlnire mult așteptată (de vreo nouă ani) cu tatăl său, pentru a-și găsi tragicul sfârșit în focul de arme deschis la revoluția din decembrie 1989.

              Concentrat, cu o mare densitate de idei, realizat cu impecabil profesionalism, cu patetism reținut și elegantă sobrietate a fost recitalul susținut de Emil Boroghină. „Eugen Ionescu- Béranger” rămâne în conștiința spectatorilor prin acea tulburătoare mărturisire finală a protagonistului: Sunt un om. Sunt ultimul om. Nu capitulez. În fața crimei, a terorii, a absurdului.

              O idee inspirată a organizatorilor festivalului este aceea a prezentării unor recitaluri de mărturii de creație, tip confesiune. Primul invitat al noii secțiuni a fost Ștefan Hagimă, băcăuan la origine, dar cu o carieră bucureșteană, atât în teatru cât și în învățâmântul superior, unde a predat vorbirea. Aspect în grea suferință la tânăra generație de actori. Într-un recital gândit judicios, cu acribie, cu ironie, dar cu o excrescență teoretică, didacticistă (care putea să lipsească), Ștefan Hagimă a făcut o veritabilă demonstrație de arta vorbirii. Înzestrat cu o remarcabilă voce, puternică, timbrată, cu un amplu registru, actorul s-a oprit, printre alte frumoase texte, monologuri, poezii, la celebra, virulenta tiradă romantică a lui Ruy Blas, în care acesta denunță corupția miniștrilor, făcând acide trimiteri la realități contemporane.

              De la Teatrul de Stat din Constanța a venit „Ursul” de Cehov, o savuroasă comedie pusă în scenă de regizorul Felix Alexa, într-o viziune modernă, depășind clișeele, cu niște talentați actori: Marius Bodochi, Dana Dumitrescu, Marian Adochiței (i-am apreciat, în special, pe ultimii doi, Bodochi șarjând cam mult).

              O seară cu adevărat specială a fost cea de luni, 24 aprilie, atmosfera sălii teatrului devenind incandescentă sub forța iradiantă, magnetică a actriței Cerasela Iosifescu. Care s-a topit realmente, s-a identificat până la cea mai mică nuanță cu personajul ei, o scriitoare maniaco- depresivă. În „Obsesii” (producție ARCUB, București), scenariu de Claudiu Sfirschi-Lăudat, Cerasela Iosifescu face proba unei actorii de mare clasă, având aplomb, vivacitate, nebunie, truculență. O creație memorabilă, întru totul. Alți doi excelenți interpreți s-au confruntat în „The sunset limited” de Cormac McCarthy (producție Unteatru, București, regie Andreea și Andrei Grosu). Richard Bovnoczki și Șerban Pavlu au oferit un regal actoricesc într-un captivant exercițiu de o nudă, dezarmantă sinceritate, vorbind despre credință și necredință, despre viață și moarte. Primul întruchipează un fost pușcăriaș, o ființă umilă, dar luminoasă, plină de optimism și de fervoare religioasă, al doilea este un profesor, cu chipul întunecat, un bărbat enigmatic care a încercat să se sinucidă, fiind într-o profundă criză existențială. Jocul amândurora este bogat, credibil, cuceritor.

              De o bună primire din partea publicului s-a bucurat și recitalul tinerei actrițe Ada Lupu (Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași). Ea și-a interpretat propriul text, „Povestea păsării fără cuib” (premiul concursului de Dramaturgie-Monodramă din ediția precedentă) cu sensibilitate și farmec, traversând mai multe etape din devenirea unei femei. Povestea e frumoasă, are poezie, emoție, candoare, autoironie, interpretarea este însă cam monocordă.

              Și, în fine, am ajuns la recitalul „O mie de motive” după Duncan Macmillan (Club Point, București), protagonist Florin Piersic jr. Un spectacol interactiv, inspirat conceput și condus de regizorul Horia Suru. O poveste caldă, tandră despre tot ceea ce putem descoperi, mii și mii de lucruri mici, dar plăcute, care să facă viața de trăit, s-o motiveze frumos. Florin Piersic jr. are un firesc, o naturalețe de invidiat, e deosebit de empatic, astfel că publicul a fost cucerit în chip necondiționat. Mai ales că unii dintre spectatori, la invitația actorului, au și participat direct la spectacol, în unele secvențe, interpretând câteva personaje. A fost o seară destinsă, amuzantă, caldă, care a încheiat în chip fericit sărbătoarea teatrală băcăuană. (Carmen Mihalache)

              “Arta actorului este o cercetare continuă”

              În final, să dăm Cezarului ce e al Cezarului: Eliza Noemi Judeu, manager al Teatrului Municipal „Bacovia”;

              „Consider că tot ce mi-am propus la actuala ediţie, s-a îndeplinit şi asta se datorează echipei Teatrului Municipal «Bacovia», am atins tot ce am vrut, am prezentat băcăuani în festivalul acesta, actori, regizori, am introdus o nouă secţiune, cea de «Mărturisiri», am prezentat presei de specialitate, criticii, trupa teatrului cu piesa «Amphitrion 38».

              Concurenţii, aşa cum spuneam şi la colocviu, au fost şase, din 17 înscrişi, au fost cei care ni s-au părut nouă că pot performa, pot să-şi înceapă un parcurs frumos în teatru, atingând şi monodrama. Am vrut actori în lucru care să se adapteze spaţiilor pe care le-am propus, eu am vrut să văd actorii la lucru, nu ne-a interesat certitudinea, mă interesează mai mult când se cercetează, arta actorului este o cercetare continuă, iar cei şase ne-au convins pe noi că pot cerceta monodrama la faţa locului. Fiecare şi-a ales piesa care a considerat că poate să-l reprezinte, nu le pot impune un anume repertoriu, să fie piesă din dramaturgia românească sau din cea străină, aşa cum nu am putut obliga un actor din teatrul nostru să se prezinte în concurs. A fost o ediţie, din punctul nostru de vedere, reuşită, asta nu înseamnă că nu sunt şi alte opinii, de care vom ţine cont, le vom discuta, astfel ca ediţia următoare, să fie şi mai bună.”

              Mădălina Rotaru
              Gheorghe Bălţătescu

              Avancronica muzicală: Melancolie și exhuberanță

              În fiecare an, în avanpremiera Concursului Internațional de pian de la Cantu, maestrul Ovidiu Bălan acompaniază orchestra Filarmonicii Mihail Jora si mai mulți soliști. În concertul de miercuri au fost prezenți pe scena Ateneului, Cătălin Stănescu (pian), Maria Florea (vioară), Cristian Florea (violoncel), Matias Nestor Cuevas (pian), cu lucrări de Beethoven, Brahms și Rahmaninov.

              În această seară, un Concert de concerte pentru pian, unde vă veți reîntâlni cu Cristian Sandrin și italienii: Riccardo Zangirolami, Maximilian Trebo, Michele Chinellato, în pagini de Schumann, Ceaikovski, Liszt și Rahmaninov.

              Cu toții în plină afirmare artistică, cu premii câștigate, Sandrin – student la Royal Academy of Music din Londra, ceilalți, discipoli ai lui Vincenzo Balzani, studenți la Conservatorul Giuseppe Verdi din Milano. Un program solicitant pentru orchestră și dirijor, care a devenit normalitate, în timp.

              Mâine, publicul băcăuan are șansa de a descoperi muzica albumului “Transylvanian Concert” – cu piese de la Enescu la blues și de la doină la jazz, ”cu frumusețe melancolică dar și o neînfrânată exuberanță” (The Guardian, UK), “Un album minunat si nelinistit ce releva pasiunea celor doi muziceni pentru mister”, cum nota New York Times. Concertul face parte dintr-un turneu european al artiștilor cu discul lansat de ECM Records. Comparat cu Vladimir Horrowitz și McCoy Tyner (All About Jazz), Lucian Ban este considerat ”unul din cei mai buni pianiști care s-au mutat la New York în ultima decadă” (Bruce Lee Gallanter, 2009).

              Unul dintre cei mai cunoscuți muzicieni români de jazz, pianistul Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena newyorkeză grație unei serii de proiecte și albume de primă mână, creative.
              Împreună cu contrabasistul american John Hebert inițiază Octetul Enesco Re-Imagined dedicat reinterpretării lucrărilor celebrului compozitor George Enescu, un proiect ce s-a bucurat de o excelentă primire în presa internațională, câștigând o serie de premii BEST OF 2010, fiind aplaudat pe marile scene ale lumii.

              Cu violistul american Mat Maneri nominalizat la premiile Grammy la proiectul Enesco Re-Imagined, colaborează din 2009. Voce individuală, originală, Maneri redefinește rolul viorii și violei în jazz.

              Ozana Kalmuski Zarea

              Peste 600 de jocuri pentru copii, confiscate de la o firmă băcăuană

                Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, împreună cu lucrătorii vamali, au descoperit într-un container sosit în Portul Constanța Sud Agigea din China, peste 600 jocuri pentru copii, produse susceptibile a fi contrafăcute, în valoare de aproximativ 55.000 lei, dacă ar fi fost originale.

                În data de 26.04.2017, polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, împreună cu lucrătorii vamali au efectuat, în baza analizei de risc, controlul amănunțit la un container sosit din China, pentru o societate comercială cu sediul pe raza municipiului Bacău.

                Administratorul societății comerciale în cauză este un cetățean român, în vârstă de 48 de ani, cu domiciliul pe raza municipiului Bacău.

                În urma controlului au fost descoperite 612 jocuri pentru construcții, din plastic, ce purtau însemnele unor mărci cunoscute, susceptibile a fi contrafăcute.

                Bunurile, în valoare de 55.000 lei dacă ar fi fost originale, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor de către lucrătorii vamali, iar polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în circulație, fără drept, a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare și care prejudiciază pe titularul mărcii înregistrate.

                FOTO: Ziua de Constanta

                O femeie și-a trimis în Bacău jumătate de kilogram de cannabis din Italia

                  La data de 26.04.2017 procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Neamț au dispus reținerea pentru o perioadă de 24 de ore a inculpatei T. E. Liliana, pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de droguri de risc și trafic internațional de droguri de risc.

                  În cauză, există suspiciunea rezonabilă că în cursul lunii aprilie 2017, inculpata T. E. Liliana a luat decizia de a achiziționa din Italia o cantitate de droguri de risc și de a o expedia ulterior prin intermediul unui colet poștal în România, cu intenția ca ulterior drogurile să fie comercializate en gros, către diverși consumatori.

                  În realizarea scopului arătat, inculpata T. E. Liliana, înainte de a pleca din Italia, a expediat un bagaj către România, prin intermediul unui serviciu de curierat, care asigură transportul de persoane și colete pe relația Italia — România. În conținutul acelui bagaj, inculpata a ascuns o cantitate de aproximativ 550 de grame de cannabis.

                  Bagajul a fost expediat de către inculpată către propria persoană, cunoscând că aceasta urma să ajungă cu avionul în România înainte ca serviciul de curierat să livreze pachetul respectiv, intenția inculpatei fiind ca ea să-l preia personal la destinație și anume în municipiul Bacău.

                  La data de 25.04.2017, după ce a expediat coletul, T. E. Liliana a intrat în România, prin intermediul unei curse aeriene, care a circulat pe relația Roma-Iași.

                  La data de 26.04.2017, inculpata s-a deplasat în municipiul Bacău, unde a luat legătura cu curierul, fiind surprinsă în flagrant în momentul în care intra în posesia bagajului respectiv.

                  În urma verificărilor, a rezultat faptul că în conținutul bagajului se afla o cantitate de aproximativ 550 de grame de cannabis. Drogurile erau ambalate în pungi din material plastic transparent, cu fermoar autosigilant și ascunse în mânecile unei haine, depozitate în bagajul respectiv.

                  Acțiunea a fost efectuată împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalității Neamț.

                  Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, suspecții și inculpații beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.

                  Două mutări într-o ședință: Silviu Pravăț este vicepreședinte al Consiliului Județean

                  Ședința de joi a Consiliului Județean (CJ) Bacău a fost inedită din două motive. Primul se referă la prezența prefectului Maricica Coșa și a subprefectului Valentin Ivancea, al doilea, la numărul înlocuirilor aprobate de aleși.

                  Maricica Coșa și-a luat rămas bun de la colegii din CJ Bacău, a mulțumit echipei alături de care s-a format și a mărturisit că va duce dorul acestor ședințe.

                  Au urmat proiectele privind înlocuirile, fiind primele pe ordinea de zi. Consilierii au aprobat vacantarea mandatului social-democratului Dorian Pocovnicu, plecat la Aeroport, și validarea lui Silviu Ionel Pravăț.

                  Locul ocupat în Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) de Viorel Toma, promovat la șefia Agenției de Protecția Mediului, a fost luat de Sorin Umbrărescu, de asemenea membru ALDE.

                  Carmen Dima l-a înlocuit pe Dorian Pocovnicu în ATOP, iar subprefectul Valentin Ivancea pe Sorin Ailenei, în aceeași structură.
                  Cel mai important proiect a vizat alegerea celui de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean, post rămas liber după ce Ionel Floroiu a intrat în Camera Deputaților.

                  Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău, a prezentat propunerea PSD pentru acest post: Silviu Pravăț, validat consilier la începutul ședinței. Grupul PNL, prin vocea lui Liviu Miroșeanu, l-a propus pe oneșteanul Cezar Olteanu.

                  În sală erau prezenți 34 de consilieri din 36: 24 au votat pentru Silviu Pravăț, iar 10 pentru Cezar Olteanu. După anunțarea rezultatului, câștigătorul a fost invitat la prezidiu.

                  Tânărul social-democrat promovat, joi, în funcția de vicepreședinte a CJ Bacău este fiul primarului comunei Valea Seacă, Ion Pravăț. Silviu Pravăț a absolvit Facultatea de Teologie și este fost profesor, fost director de școală.

                  Tribunalul Bacău sesizează ÎCCJ în legătură cu marja de eroare a aparatelor radar

                    foto Facebook IGPR

                    Neclarităţile legate de marja de eroare a aparatelor radar şi diferitele interpretări ale actelor normative au determinat Tribunalul Bacău să facă sesizare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) în vederea pronunţării unei hotărâri.

                    Sesizarea a fost cerută în cadrul unui dosar, aflat în faza de apel, de anulare a procesului verbal de contravenţie, fiind aduse în discuţie mai multe hotărâri contradictorii pronunţate în cauze identice. Bărbatul sancţionat pentru depăşirea vitezei a reclamat la instanţa de fond că aparatul radar are o marjă de eroare de +/- 2 km/h, situaţie în care viteza scade sub limita de 100 km/h, motiv ce ar duce la anularea procesului verbal.

                    Judecătoria Bacău, însă, nu a ţinut cont de aceste argumente şi a respins plângerea. Practic, interpretările în ceea ce priveşte marja de eroare a aparatelor radar sunt diferite. Unele instanţe au considerat că eroarea tolerată a aparatelor radar prezintă relevanţă doar pentru verificarea metrologică, iar după această verificare, eroarea nu se mai ia în calcul la fiecare viteză înregistrată.

                    Prin urmare, viteza măsurată de aparatul radar este viteza legală stabilită, fără a se aplica marja de eroare.

                    Alţi magistraţi au apreciat că eroarea maximă tolerată prevăzută de norma de metrologie legală se aplică de agentul constatator la momentul constatării contravenţiei şi încheierii procesului verbal, iar în caz de neconformare, de instanţa investită cu soluţionarea plângerii contravenţionale. Astfel, prin sesizare, s-a cerut ICCJ să stabilească momentul la care se aplică marja de eroare reglementată de dispoziţiile din Norma de Metrologie Legală.

                    Sesizarea ICCJ vine şi în contextul în care inclusiv la nivelul Tribunalului Bacău au existat opinii divergente şi hotărâri diferite în astfel de cauze. Instanţa a hotărât suspendarea procesului până la soluţionarea sesizării, termenul estimat fiind de circa două luni.