luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2789

Inspiraţie în alegerea rochiei de ocazie – ce ne sfătuiesc specialiştii DyFashion?

Atunci când se apropie un eveniment mult aşteptat, orice femeie se pregăteşte din timp pentru a avea siguranţa că momentul respectiv nu o va prinde pe picior greşit. Alegerea unei rochii ideale pentru fiecare ocazie trebuie realizată din timp. Pentru ca o femeie să se simtă cu adevărat frumoasă, aceasta trebuie să găsească acea piesă vestimentară care să o avantajeze din toate punctele de vedere. Şi cum poate fi acest lucru realizat într-un mod cât mai eficient?

Răspunsul potrivit la această întrebare îl deţin experţii în modă DyFashion. Este vorba despre unul dintre cei mai renumiţi distribuitori de articole vestimentare pentru damă din mediul online, care nu încetează să îşi suprindă clientele cu cele mai noi apariţii, la preţuri mai mult decât accesibile.

Aşadar, care sunt sfaturile cu care ne întâmpină aceştia? Ce aspecte trebuie avute în vedere pentru alegerea unei rochii de ocazie cât mai potrivite?

Orice femeie îşi doreşte să aibă parte de momentul său în cadrul unui eveniment, iar rochia pe care o poartă este cheia către acesta. Indiferent că este vorba despre o petrecere în aer liber, de o cină deosebită sau o ieşire mai cu fast, femeia trebuie să deţină întotdeauna controlul deplin şi cum poate face asta mai bine decât simţindu-se încrezătoare în propria persoană?

Paşi de urmat pentru alegerea celei mai potrivite rochii de ocazie

Înainte de toate, fiecare femeie trebuie să îşi facă o autoanaliză în faţa oglinzii, pentru a-şi observa corpul şi constituția pe care o prezintă. Desigur că nu ar fi prima dată când face asta, însă ajută mult la schiţarea rochiei ideale în minte.

În funcţie de imperfecţiunile identificate, fiecare se poate orienta după o rochie de ocazie care să distragă privirile de la respectiva zonă, atrăgându-le către cele care o fac să emane o frumuseţe deosebită. Pentru fiecare problemă, există şi soluţia potrivită, iar locul potrivit în acest sens este magazinul online dyfashion.ro. În cadrul acestuia, indiferent de tipul de siluetă sau de trăsături, orice femeie descoperă rochia ce o va pune într-o lumină perfectă, care să îi ofere momentul său când îşi face intrarea în scenă.

Totodată, culoarea ochilor şi a părului poate ieși puternic în evidență atunci când se optează pentru rochia potrivită. Diversitatea modelelor de pe dyfashion.ro oferă tuturor posibilitatea de a străluci cu adevărat, indiferent dacă preferinţele sunt îndreptate către o rochie în culori stridente, cu dantelă sau de catifea, lungă sau scurtă, înflorată sau cu diverse modele. Este, aşadar, important ca o femeie să ţină cont de cromatica rochiei, pentru ca aceasta să se combine perfect cu trăsăturile evidenţiate ale corpului. Astfel, impactul vizual va fi unul major.

Personalitatea este un alt criteriu de selecţie. Este important ca modelul ales să ofere încredere deplină în propria persoană și să o ajute să îşi contureze un farmec aparte. O femeie ce radiază pe tot parcursul evenimentului la care participă este cea care ştie că a ales ţinuta potrivită şi că cei din jur sunt atraşi de feminitatea sa. Atât frumuseţea exterioară, dar mai ales cea interioară, vor emana în jur o aură deosebită, transmiţând eleganţă şi mister celorlalţi.

Aşadar, este important ca fiecare să ţină cont de aspectele menţionate pentru a avea siguranţa că ţinuta aleasă este cea mai reuşită şi că se potriveşte cu succes atât siluetei celei ce o poartă, cât şi caracterului.

Persoanele interesate pot accesa magazinul online dyfashion.ro pentru a descoperi cele mai variate colecţii de rochii de ocazie, caracterizate de un raport calitate/preț excelent.

Spune-mi cum investești, să-ți spun cine ești

Depozitele bancare ale populației, dar și ale firmelor și instituțiilor au crescut, luna trecută, cu până la un procent. Mare sau mic, procentul cu pricina arată multe: întâi că lumea are bani, că mai are și încredere în sistemul bancar, dar și că nu o sperie marja foarte scăzută de câștig din dobânzile care au ajuns la niveluri subunitare sau chiar negative.

Situația mai arată, însă, că lumea investește încă puțin, că nu are alternative sau că nu știe să le găsească în acest sens.

Iar banii, cel puțin pentru populație, parcă se anunță tot mai mulți odată cu promisiunile guvernanților de a crește salariile bugetarilor, măsură care va obliga, până la urmă, și angajatorii din mediul privat să procedeze la fel. Dar, acesta este alt subiect!

Revenind la ce poate face lumea cu banii, nu pot trece cu vederea îndemnurile tot mai insistente ale brokerilor și analiștilor pieței de capital pentru investiții pe această piață. Randamentul unui depozit bancar este, în prezent, mult sub cele ale pieței de capital, ale investițiilor directe sau indirecte pe această piață.

Bursa de Valori București a deschis, ieri, oficial, ședința de tranzacționare „Primăvara investițională”, tocmai – spun reprezentanții ei – pentru a atrage atenția spre importanța diversificării investițiilor. Bursa de Valori mai are însă un proiect, o inițiativă: a propus ca ziua de 15 mai să fie declarată Ziua Națională a Investițiilor, cu manifestările ei de rigoare, motiv pentru care a lansat chiar o petiție semnată deja de mii de oameni. Pentru că, spun promotorii și susținătorii ideii, lumea are tot mai mult nevoie de educație financiară: „împreună putem continua demersurile noastre educaționale, putem susține creșterea pieței de capital și putem crea premisele unui trai mai bun pentru noi toți”.

Cine ar putea rezista unei asemenea ispite? În definitiv, a venit vremea să scriem și noi: spune-mi cum investești, să-ți spun cine ești!

Băcăuanii din diaspora evaluează România (IV)

    Continuăm prezentarea opiniilor unor prieteni din diaspora, cu origini băcăuane, pe care i-am rugat să evalueze, profesoral, pe scala 1-10, următoarele repere ale ființării în România: natura; viața politică; administrația; viața socială; educația/învățământul; sistemul sanitar; calitatea vieții; viitorul/speranța. Evaluarea este însoțită și de o succintă argumentare.

    Livia Velnic, stewardesă pentru Norwegian Airline, Spania, Malaga.
    ,,Natura. Oricât de departe aș călători, tot mereu port în minte: natura virgină, sălbatică, verde și albastră a tinereții mele, dar uneori cred că toți ceilalți nu o văd la fel ca mine! Viața politică. O diplomă cumpărată, relația lui tata, campanii electorale bine plătite de bunicii și părinții mei, legi profitabile, revolte, închisoare! Administrația. Subtil, se continuă același sistem și după Revoluție, pe care actualii îl numesc modern! Viața socială. Cu un ochi plângem, cu altul râdem, dar nu ne-am retras niciodată de la joc și joacă! Educația/Învățământul. Atunci când toți vorbesc despre piața diplomelor, cine își mai aduce aminte cum se dădea examenul de capacitate în anul 2000?! Sistemul sanitar. Este definiția plății cu cardul sau cu punga de cafea pentru a pleca mai bolnavă decât am venit. Calitatea vieții. Este în dezechilibru, într-o balanță stricată, în care mulți optează pentru abandonul vieții din România, în favoarea alteia, ,,afară”. Viitorul/Speranța. Dacă ne-am pierde speranța, nu ne-am mai numi români!”

    Corina Elena Flenchea, profesor, Nürnberg, Germania.

    ,,Natura: 9. Nu mai avem păduri… Viața politică: 1. Aproape de zero… Mârșăvie și dezinteres total față de populație. Administrația: 2. Cea prezidențială… Puține vorbe… Și mai puține fapte… Viața socială: 2. Cancan și bârfă. Educația/Învățământul: 5. Se vrea o schimbare, dar nu se vede… Cel puțin raportat la perioada în care am fost eu în școală… Sistemul sanitar: 4. Moarte sigură, din păcate, în multe cazuri… Dar nu ne pierdem speranța… Poate își revine pe toamnă, la corijare… Calitatea vieții: 5 sau 10. Depinde de pătura socială în care se află persoana… Viitorul/Speranța: 6. Trăim cu speranța…”

    Adrian Braunstein, profesor, Petah Ticva, Israel

    Natura: 8. A fost devalizată prin tăierea pădurilor. Viața politică: 6. Palpitantă pentru cei care trăiesc afară. În rest, murdară. Administrația: 5. Lentă, coruptă. Viața socială: 6. Numai pentru privilegiați: 6. În rest, băutura îi ține locul. Educația/Învățământul: 7. În căutarea direcției. Nu sunt convins că o vor găsi. convins ca vor găsi. Sistemul sanitar: 6. Salvat pentru cine are bani. Calitatea vieții: notele 9 și 4. Diferențiată în funcție de venituri. Viitorul/Speranța. Din dragoste pentru România, nu mi-am pierdut speranța”.

    Sub 20 la sută din locuinţe sunt asigurate în caz de cutremur

    Băcăuanul, din păcate, nu are dezvoltată prea mult cultura asigurărilor, nici în privinţa poliţelor de viaţă, şi cu atât mai puţin a bunurilor. De cele mai multe ori, proprietarii de bunuri, în special, locuinţe, îşi lasă proprietăţile în voia sorţii, după principiul „Poate, mie nu o să mi se întâmple!”.

    În plus, cei care obişnuiau să-şi asigure, periodic, proprietăţile, la un moment au renunţat să o mai facă, dezamăgiţi de atitudinea firmelor de profil care, fie nu le-au acordat despăgubiri aşa cum stipulau contractele, fie au prelungit la nesfârşit momentul plăţii daunelor asigurate. Situaţia este relevată, pe undeva, şi de statisticile Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID).

    Potrivit PAID, la 31 decembrie 2016, erau active 47.807 poliţe de asigurare obligatorie a locuinţei (PAD) împotriva riscurilor de cutremur, inundaţii şi alunecări de teren. Dintre acestea, cele mai multe erau încheiate de proprietarii de case din mediul urban – 30.005, în vreme ce 17.802 erau în mediul rural. Totalul poliţelor PAD active reprezentau un grad de cuprindere în asigurare de 17,04%. Situaţia nu e deloc încurajatoare nici în acest an. „La 28.02.2017, erau active 47.930 poliţe (30.331 în mediul urban şi 17.599 în mediul rural), reprezentând un grad de cuprindere în asigurare de 17,08%”, ne-au transmis reprezentanţii PAID România.

    Bătrânii da, tineri..mai ba

    Potrivit statisticilor, în judeţ există circa 260.000 de locuinţe, dintre care numai în municipiul Bacău sunt aproximativ 67.000. Un calcul simplu, relevă că puţin peste 18 la sută din locuinţele din întreg judeţul sunt asigurate obligatoriu împotriva dezastrelor naturale.

    „Nu e nimic schimbat în atitudinea băcăuanilor, în sensul că cei în vârstă îşi fac asigurări la case, iar cei tineri nu prea, eventual, când îi obligă banca. Mai fac şi cei care au poliţe facultative, pentru că îi obligă legea. Pe de altă parte, la ţară, se fac asigurări PAD pentru că, în general, la primării, există un angajat care, atunci când vine ţăranul, îi bagă sub nas şi asigurarea obligatorie, zicându-i că e obligat să o facă”, spune un boroker de asigurări din Bacău. Să mai spunem că de anul trecut, poliţele facultative se emit obligatoriu cu „franşiza PAD”.

    Mai reţinem că, numai în cazul unui cutremur cu intensitate peste medie, se simte o uşoară creştere a numărului de asigurări obligatorii la case. În rest, pauză. Preţul unei poliţe este de 20 de euro pe an pentru locuinţele de tip A (din cărămidă, beton armat sau orice alt material rezultat în urma unui tratament termic şi/sau chimic) şi acoperă suma de 20.000 de euro. Imobilele de tip B (din cărămidă nearsă sau orice alt material nesupus unui tratament termic şi/sau chimic) pot fi asigurate prin poliţa PAD contra sumei de 10 euro pe an, pentru o despăgubire de 10.000 de euro.

    Ce-i de făcut?

    O idee lansata de primarul Bacăului – cea de resistematizare a orașului – a provocat o seamă de reacții, unele destul de vehemente din partea cetățenilor. În fond, ceea ce spunea primarul ține de un minim bun-simț: Bacăul s-a dezvoltat haotic, traficul a sugrumat infrastructura rutieră, nu exista locuri de parcare, spațiile verzi sunt transformate în proiecte imobiliare și așa mai departe. Replica a fost, însă, de genul: „noi avem gropi în șosea și ne gândim la sistematizare?!”

    Orașul nu arată bine deloc. Sunt șantiere nefinalizate, unele intrate în conservare, străzile-s ca după bombardament. Dar asta nu de ieri și nu de anul trecut. Sunt ani de zile în care aceste lucruri au fost trecute cu vederea, au fost ascunse sub preș, neinteresând cetățenii. Însă, dintr-o dată, vrem să se rezolve într-un an ceea ce s-a stricat în 12.

    Revenind la problema sistematizării, dacă ne gândim puțin, aceasta ar trebui să fie prioritatea zero. Dar avem o mare problemă. Primăria are tot mai puțin spațiu la dispoziție în oraș. Din motive ce țin de aplicarea legilor de retrocedare, care au făcut ca spațiile libere din oraș să fie revendicate și trecute în proprietate privata. Mecanismul nu a fost complicat, a fost nevoie doar de puțină imaginație pentru ca o tarla de la 30 de kilometri de Bacău să se transforme într-un spațiu verde între blocurile din zona centrală a orașului. Pe unele s-a construit deja, pe altele s-a încercat dar s-au împotrivit cetățenii. Cert este că municipalitatea nu va avea mână libera în acestă probblemă, va depinde de bunăvoința proprietarilor sau va fi nevoită să exproprieze.

    O altă soluție pentru decongestionarea orașului ar fi extinderea sa pe axa Est-Vest. Deși s-a tot vorbit de aceasta idee, nimic nu s-a prea făcut în direcția asta. Ar însemna ca toată suprafața de la Centrul de Afaceri până către Măgura să devină intravilan. La fel, peste Bistrița, pâna la Siret. S-ar trasa străzi drepte, s-ar face rețele de canalizare, s-ar construi case. Nu e imposibil, dar, recunosc, e o idee destul de greu de pus în practică.

    Însă, cert este un lucru: nu vom mai putea rezista mult fără să facem o schimbare; vrem-nu vrem, orașul se va bloca daca nu luăm o decizie.

    „Student pentru 3 zile” la Universitatea „Vasile Alecsandri”

      Chiar dacă sunt în vacanță, mai mulți elevi din liceele băcăuane, dar și din județ și chiar din afara lui, participă în aceste zile la un proiect al Universității „Vasile Alecsandri” intitulat sugestiv „Student pentru 3 zile”.

      Proiectul este coordonat de Asociaţia Liga Studențească din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, iar obiectivul principal vizează în mod direct tinerii elevi aflați în anul terminal din mediul liceal, privind integrarea și trecerea dintr-un mediu preuniversitar într-un mediu al studiilor superioare. Elevii participanți au ocazia astfel să cunoască viața de student într-un timp relativ scurt și să experimenteze, atât viața dinamică din campus, cât și activitățile coordonate de către tinerii voluntari ai Ligii Studențești: sociale, educative, culturale sau sportive. Practic, ei învață să trăiască studențește! În aceste zile, sunt prezenți în universitatea băcăuană peste 30 de elevi, care participă efectiv la cursuri, în program intensiv, la toate facultățile din instituția de învățământ superior, sunt cazați în căminele studențești, iau masa la cantină, sunt implicați și în activități de voluntariat sau alte acțiuni organizate de Ligă.

      Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău are cinci facultăți – Facultatea de Inginerie, Facultatea de Litere, Facultatea de Științe, Facultatea de Științe Economice și Facultatea de Științe ale Mișcării, Sportului și Sănătății, dispune de 2 campusuri, bibliotecă, 900 de locuri de cazare în patru cămine și bază sportivă. Pentru studenții săi, instituția are încheiate parteneriate Erasmus cu peste 100 de universități din 20 de țări din Europa și nu numai. Pe de altă parte, pentru susținerea lor, se oferă și burse de merit, burse de studii, dar și burse sociale.

      „Este un proiect care a ajuns deja la a IV-a ediție. Ne bucurăm foarte mult că de la an la an numărul elevilor de liceu care vor să participe este din ce în ce mai mare, chiar dacă sunt în vacanță. Sunt elevi de la toate liceele din Bacău, din județ, dar și din județele limitrofe, Neamț, Vrancea, anul trecut au fost și din Vaslui. Ne bucurăm că le putem împărtăși o parte din tot ce înseamnă viața de student și că sunt alături de noi, neobosiți, chiar dacă programul este destul de încărcat.”
      Mihai Viorel Munteanu, președintele Ligii Studențești din Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău

      Bacăul, capitala dansului

        Pe 29 aprilie, în fiecare an, se sărbătorește în lume Ziua Internațională a Dansului. De această dată, această zi este mult mai importantă pentru că orașul nostru găzduiește un eveniment remarcabil legat de acest moment. Timp de trei zile, la Centrul de Afaceri și Expoziții, se va desfășura prima ediția a Bacău Dance Open, un concurs internațional de dans sportiv organizat de Asociația Club Sportiv Adamas și Primăria Municipiului Bacău.

        Evenimentul, care va reuni la start peste 1000 de sportivi de toate categoriile, se produce într-un moment în care putem spune că astrele s-au aliniat perfect pentru orașul nostru, de Ziua Internațională a Dansului, Bacăul fiind „Oraș European al Sportului” și de pe 2 mai urmând să fie și Capitala Tineretului din România. Ziua de vineri, 28 aprilie, de la ora 16.00, este rezervată concursurilor de formații când pe ringul de dans vor evolua copii și tineri de la diferite cluburi din oraș și din localitățile învecinate, aceștia practicând dansul la nivel de sport de masă. Concursurile de formații se vor desfășura pe categorii de vârstă și pe mai multe secțiuni, cum ar fi dansul sportiv, dans modern, hip-hop și streetdance ș.a.

        Competițiile oficiale, care se vor derula sâmbătă, 29 aprilie, și duminică, 30 aprilie, vor cuprinde câte cinci programe, cu începere de la orele 8.30, 11.30, 15.00, 17.30, urmând ca galele finale să se dispute de la 19.30. „Lupta” pentru titluri și trofee la Bacău Dance Open va fi aprigă, la evenimentul băcăuan anuntând-și prezența sportivi de top mondial.

        La secțiunea dansurilor latino-americane (samba, cha-cha-cha, rumba, passo doble, jive), pe parchetul de la Bacău Dance Open vor fi prezenți și campionii României, Paul Moldovan-Cristina Tătar, tripli campioni mondiali, locul 12 în clasamentul mondial al World Dance Sport Federation (WDSF). Alături de Paul și Cristina vor mai evolua și alte perechi românești valoroase, în ringul de dans fiind prezente și cupluri la fel de bine cotate din Rusia, Italia, Spania, Franța, Irlanda, Israel, Belgia, Serbia și Republica Moldova.

        Aceiași situație o regăsim și la secțiunea dansurilor Standard (vals lent, tango, vals vienez, slow fox, quick step), unde lupta va fi strânsă, iar pe ringul de dans, pe lângă perechile noastre vor evolua sportivi din Republica Moldova, Irlanda, Serbia, Ungaria, Bulgaria,Elveția, Belgia și Rusia. Una dintre perechile cele mai spectaculoase de la această categorie este cea formată din Igor Kruglov – Anna Barbacheva, Rusia, care sunt pe locul 42 mondial și care se bucură de o atenție sporită din partea specialiștilor care le prevăd o ascensiune remarcabilă. Însă Bacău Dance Open poate fi o competiție surprinzătoare, deschisă oricăror surprize și rezultate.

        Jurizarea competițiilor va fi asigurată de un complet de 21 de arbitri români și 12 arbitri străini, din tot atâtea țări, aceștia fiind ajutați de Justin Istrate – director de concurs, și supervizați de Costinel Mihaiu – observator FRDS, Dorel Bagiu – președinte juriu pentru competițiile naționale și Gheorghe Răducan – președinte juriu pentru competițiile internaționale.

        Cu ocazia Bacău Dance Open, Federația Română de Dans Sportiv a ales să organizeze în Bacău, la sălile Adamas, un seminar adresat arbitrilor oficiali de Basic și persoanelor (antrenori și instructori FRDS) care doresc să devină arbitri de clasă Precompetițional.

        Deschidere de sezon

        Ultimele zile din aprilie dau startul noului sezon de tenis în Bacău. În perioada 29 aprilie- 3 mai, pe terenurile bazei SCM Bacău se va desfășura o nouă ediție a Cupei Pacific DJTS SCM. Competiția, creditată de FRT drept una de categoria 1 la nivelurile de vârstă 10, 14 și 16 ani și drept una de categoria 2 la 12 ani, va reuni de o parte și de cealaltă a fileului aproximativ 70 de tenismeni din întreaga țară.

        Toate categoriile de vârstă menționate se adresează la simplu și băieților, dar și fetelor, cu precizarea că proba de dublu, atât la feminin cât și la masculin, se va regăsi doar la 12 ani și la 14 ani. Concomitent cu Trofeul Pacific DJTS SCM Bacău, arena băcăuană va găzdui sâmbătă și un turneu de Tenis 10, adresat copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani.

        „A devenit deja o tradiție ca, în paralel, să organizăm și un turneu de Tenis 10, care constituie o apropiere a copiilor de vârste mici și foarte mici cu ceea ce înseamnă competiția tenisistică”, a declarat coordonatorul secției de tenis de la SCM Bacău, prof. Mihai Ciuntea.

        La mai puțin de trei săptămâni de la încheierea Trofeului Pacific DJTS SCM, Bacăul va fi gazda tradiționalei competiții internaționale „Cupa Municipiului”, care se dorește a fi, și în acest an, una cu premii totale în valoare de 25.000 dolari plus ospitalitate.

        Acum ca niciodată?

        Duminică se trage cortina peste sezonul voleibalistic intern. Ultima piesă se joacă la Piatra Neamț. Se joacă în două acte, fără legătură între ele. Le unește doar titlul: Cupa României. De la ora 14.00, în Polivalenta de sub Pietricica, are loc primul act: finala Cupei României la feminin, între campioana Alba Blaj și Știința Bacău.

        De la 18.00, intră în scenă Arcada Galați și VM Zalău, care își vor disputa trofeul la masculin. Evident, toți ochii băcăuanilor sunt pe finala fetelor. În speranța că Știința va reuși ceva mai mult decât a izbutit în precedentele patru meciuri ale sezonului disputate contra Blajului. Ce înseamnă mai mult? Având în vedere că toate disputele directe jucate în 2016-2017 au fost pierdute de studente cu 3-0, mai mult poate însemna și un set.

        „Adevărul este că diferența este una destul de mare. Și nu doar între Blaj și noi, ci și între Blaj și primele două clasate din campionat, CSM București și CSM Târgoviște. Asta nu înseamnă că, gata, ne predăm. Avem șansele noastre și ne vom agăța de ele, indiferent cât ar fi acestea de mici”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă, care mizează pe întreg efectivul de jucătoare. Chiar dacă stranierele Perovic si Otasevic au fost principalele realizatoare ale Științei în ultimul joc de campionat, Grapă este tentat să insiste pe o formulă autarhică.

        Asta și pentru că bugetul rezervat Sportului pentru finanțările nerambursabile în baza Legii 350/ 2005 este șchiop rău în 2017 și nu lasă loc iluziilor că Știința își va putea permite transferuri de marcă pe viitor „Nu ne este ușor, dar încercăm să ținem capul sus. Cât de sus, rămâne de văzut”, a comentat tehnicianul băcăuan, care a făcut o conexiune și cu finala Cupei: „Diferența de buget face ca Blajul să aibă un lot alcătuit preponderent din straniere cu o valoare foarte ridicată pentru campionatul nostru, în timp ce echipa noastră contează în special pe jucătoare din România. Mai mult ca sigur așa vor sta lucrurile și în continuare”.

        Finala de duminică poate fi urmărită de fanii băcauani fie pe Digisport, fie la fața locului, conducerea clubului punând la dispoziția suporterilor interesați mai multe autocare care vor pleca spre Piatra Neamț la ora 12.00, din fața stadionului „Municipal”.

        Din culisele Festivalului „Bacău Fest Monodrame 2017

        Festivalul Recitalurilor Dramatice, indiferent cum s-a numit de-a lungul celor 45 de ani de la debut, în 1972 (Star, Gala STAR, Festivalul Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, Bacău Fest Monodrame), continuă. Managerii teatrului băcăuan de după 1990 au ţinut să-şi pună amprenta, mai mult sau mai puţin inspirată, asupra denumirii şi conţinutului acestei importante manifestări culturale, care a dus Teatrul „Bacovia”, cu luminile şi umbrele lui, în lumea bună teatrului românesc. De altfel, actori, dramaturgi şi critici de teatru, prezenţi şi la această ediţie, au remarcat longevitatea festivalului, calitatea şi diversitatea creativă şi interpretativă atât a spectacolelor din concurs, cât şi a celor din Secţiunea Recitaluri, astfel că mulţi artişti din ţară şi străinătate şi-l trec în agenda personală, ca pe o posibilă participare. Ar mai trebui remarcat interesul presei de specialitate, prezentă an de an în Bacău, cât şi a mediului economic, interesat de o colaborare benefică pentru ambele părţi. Timp pentru comentarii mai este, spaţiu de asemenea, impresiile încă nu sunt sedimentate, însă noi, aici şi acum, facem o radiografie la cald a ceea ce a însemnat „Bacău Fest Monodrame 2017”, cotidianul DEŞTEPTAREA fiind partener media şi la această ediţie.

        Desfăşurat în perioada 21-26 aprilie, Bacău Fest Monodrame, şi-a seschis porţile vineri, 21 aprilie, în Sala mare a Teatrului Municipal „Bacovia”, cu scurte alocuţiuni ale managerului teatrului Noemi Eliza Judeu: “Bacău Fest Monodrame nu este o toană managerială. Este despre a oferi o identitate clară. Este despre a duce mai departe ceea ce, de-a lungul vremurilor, a pus Bacăul pe harta teatrală: un festival al Artei Actorului. Din când în când trebuie să ne remintim că Arta Actorului se poate fără teatru, dar Teatru fără Arta Actorului niciodată, iar acest festival este o ocazie perfectă”, şi a primarului municipiului Cosmin Necula: “Acest festival face parte din identitatea teatrului băcăuan. Ţine de fiecare dintre noi, spectatori sau ordonatori de credit, ca acest festival să continue şi să se dezvolte frumos în fiecare an. Prezenţa dumneavoastră în sălile de spectacol propuse de Bacău Fest-Monodrame poate însufleţi oraşul”.

        –––––––
        Pe parcusul celor şase zile de festival, au avut loc 6 spectacole în concurs, 3 spectacole-lectură, cu piesele nominalizate la Concursul de Dramaturgie, nouă recitaluri.
        Concurenţii au provenit de la teatrele din Sibiu, Iaşi, Râmnicu Vâlcea, Tg. Mureş, Bucureşti (2).
        Toate piesele din concurs au aparţinut unor dramaturgi străini.
        –––––––––––

        Concomitent, cu festivalul propriu-zis, a avut loc şi concursul de Dramaturgie, aflat la a IV-a ediţie, cele trei piese nominalizate au beneficiat de spectacole-lectură, în săli neconvenţionale.

        Juriul Festivalului: Miklos Bacs (actor, profesor – Cluj), Carmen Mihalache (critic de teatru, manager al revistei Ateneu – Bacău), Mentor Zmberaj (director MonoAkt, Priştina, Kosovo).
        Juriul Concursului de Dramaturgie: Monica Andronescu – critic de teatru, Ada Lupu – actriţă/dramaturg, Doru Mareş – critic de teatru.

        Marele Premiu şi Trofeul Festivalului a fost câştigat de actriţa Valentina Zaharia, Teatrul „Mignon” Bucureşti

        După şase zile de festival, o adevărată sărbătoare a teatrului, în care vedetă a fost actorul şi beneficiar spectatorul, juriul a deliberat şi a hotărât: Marele Premiu (2000 de euro) şi Trofeul Festivalului au fost cucerite de actrița Valentina Zaharia, de la Teatrul „Mignon”-Bucureşti, cu monodrama „Venus şi Adonis”, după William Shakespeare, regia Ioana Petre.. Absolventă a facultăţii de Teatru, Secţia Artele Spectacolului, la UNATC I.L.Caragiale, cu master în Arta actorului comic. Este freelancer, joacă la Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul de Comedie, Unteatru şi Mignon.

        „Mă bucur foarte mult, cum mă bucur la orice reuşită a mea. Mulţumesc, atât juriului elevilor, pentru Premiul «Ştefan Iordache», cât şi juriului Festivalului pentru acest important premiu. Mie îmi plac textele care aparent nu sunt ușor accesibile, dar îmi place să le traduc și să le fac să fie accesibile, să le traduc prin limbajul actoricesc. Acest spectacol nu a fost un pariu, pur și simplu am citit textul, mi s-a părut că este un poem cu foarte multă substanță dramatică, este clar că Shakespeare asta știa să facă cel mai bine, să creeze conflict și, deși am întâmpinat niște dificultăți, am reușit să decupăm textul astfel încât să creeze situații dramatice. Inițial nici nu am vrut să fac acest spectacol ca one woman show, așa s-a întâmplat însă. Am repetat cu mai mulți actori, cu mai mulți muzicieni, am încercat tot felul de alte lucruri, doar din pasiune, așa a ieșit. Nu am făcut acest spectacol ca să câștig la vreun festival, ci pur și simplu voiam să le spun oamenilor că există acest text, că Shakespeare a scris asta și cât de extraordinar e!”, ne-a mărturisit câștigătoarea Bacău Fest Monodrame 2017.

        Legat de faptul că spectacolul a fost adus în atenția publicului – cucerit chiar și așa! – fără costumele și decorul pe care, de altfel, le are, actrița a precizat că a fost vorba de o decizie luată pe ultima sută de metri, fiind vorba despre o adaptare, practic, la spațiul de joc care i-a fost propus/repartizat, respectiv Hotel Decebal. ”De la începutul spectacolului m-am adresat publicului, încercând să explic că, din moment ce a trebuit să jucăm într-o sală de mese a unui restaurant, fără tehnică, am preferat ca și noi să rămânem în blugi, cu doar două elemente de recuzită, și să pornim de aici, de la realitatea acestei întâlniri, cu oamenii care sunt aici, cu sala care este aici și cu noi, fără catifeaua extraordinară croită de Wilhelmina Arz și fără conceptul de decor al Andradei Chiriac, fără light-design-ul destul de elaborat. Am vrut să fie scoasă în evidență măiestria textului, a lui George Popescu – chitară clasică. Și credem că a fost o decizie potrivită, găsind aici un public care nouă ne-a plăcut foarte mult, fiind foarte fain, foarte atent.

        Mulţumesc regizoarei Ioana Petre, scenografei şi, în mod special, doamnei Miriam Răducanu, care a rafinat acest spectacol”, ne-a mărturisit câștigătoarea Bacău Fest Monodrame 2017.

        Bacău Fest Monodrame, în ”lumini și umbre”

        Să aflăm şi opinia juriului, prin vocea actorului şi profesorului Miclos Bacs, actor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, directorul Galei Tânărului Actor – Hop, unul dintre cei mai buni și îndrăgiți profesori de actorie din țară, mentor al tinerei generaţii de actori: atât în calitate de membru al juriului, cât și de fin cunoscător al lumii Teatrului care nu a lipsit, pe parcursul zilelor de festival, de la nici un eveniment petrecut în cadrul acestuia.

        ”Legat de plusuri și minusuri, e cam curajos să mă arunc în clasificări. Eu nu am participat decât la două ediții ale festivalului (FIRD, 2016, și Bacău Fest Monodrame, 2017, n.r.), dar comparativ, cele două ediții au avut, desigur, și plusuri și minusuri. E ca la vinuri, în fiecare an depinde de recoltă, de ofertă, nu ai ce să faci. Cred că anul acesta strategia celor care conduc festivalul a fost să aleagă între a-l dezvolta pe linie orizontală, adică să-l lărgească în ceea ce privește genurile, formele, direcțiile, categoriile, premiile, absolut tot sau a-l adânci într-o singură direcție, adică a-l profesionaliza mai mult, a-i da adâncime mai mare, și presupun că aceasta a fost alegerea actualei conduceri. E o alegere bună, zic eu, e mai bine să fie o concetrare mai mare pe ceea ce înseamnă, de fapt, realitate monodrama, sigur, cu activitățile adiacente, cu recitaluri invitate, cu spectacole care nu mai sunt monodrame, ci spectacole de teatru, cu textele dramatice citite dimineața, cu încurajarea tinerilor care scriu deja și își încearcă aripile – e un lucru superb! -, cu această nouă direcție, numită Mărturisiri de care avem o reală nevoie atât noi, cei din teatru, dar cu atât mai mult publicul. E bine ca publicul să afle puțin cam cum funcționează meseria asta… Eu totdeauna am trăit cu acest complex al meseriei mele care este privită, față de celelalte arte, ca fiind un lucru destul de neserios, iar asta pentru că lumea nu are acces la partea tehnică sau la ceea ce presupune pregătirea reală, profesională a unui actor. Publicul se mulțumește cu ideea că actorul este bonom, este boem, este simpatic și atractiv, are charismă, umor și cu asta s-a terminat or, asta nu înseamnă, totuși, un artist. Iar aceste întâlniri cu publicul, Mărturisiri, ne oferă nouă șansa să-l educăm puțin, să-l facem mai avizat în ceea ce privește demersul teatral. Cred că acesta este unul dintre marile plusuri ale acestei ediții a Bacău Fest Monodrame.

        Acum ca nivel… Sigur, nu bate nivelul de anul trecut, poate și din cauza acelui premiu care, anul trecut a fost de 7.000 euro și care sigur că a fost o motivație mai serioasă pentru participanți, decât un premiu de 2.000 euro. Sunt și aceste mici detalii tehnice care, câteodată influențează participarea la un festival. Un plus, desigur, a fost recitalul în afara concursului, ”Obsesii” cu Cerasela Iosifescu, o lucrare ce frizează perfecțiunea din toate punctele de vedere și care ar trebui să fie un real exemplu pentru toți cei care se încumetă pentru această probă îngrozitor de grea pentru un actor, care se numește monodramă.

        Legat de public… Publicul este educat de noi. Mă disperă discuțiile despre nivelul publicului teatral din România! Că e scăzut e real, dar nu este vina lor, a spectatorilor, ci a noastră. Primii care trebuie să se uite în propria ogradă suntem noi. Noi facem ceva greșit dacă publicul nu reușește să acceadă lucrarea noastră de artă. Dacă nu se îndreaptă spre lucrarea de artă, dacă se înstrăinează de sălile de teatru, nu este vina publicului și nici a societății. În primul și în primul rând este vina noastră. Sigur, poți să spui nu sunt bani pentru cultură, nu sunt condiții etc., dar toate aceste lucruri le poți influența doar indirect, pe când pe tine însuți te poți influența direct. Deci dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să pornim în primul rând de la noi. Actorii și breasla teatrală au obligația să-și educe publicul. Iar acest lucru este valabil și pentru Teatrul Municipal Bacovia!”.

        Fest Monodrame este singurul festival de teatru din ţară care a instituit două premii speciale, unul acordat de actorii teatrului gazdă „Actori pentru actor – „Dinu Apetrei”, câştigat la actuala ediţie de actriţa Simona Codreanu (din motive obiective nu a fost prezentă la premiere), pentru interpretarea din „Gări înlăcrimate”, după Anton Pavlovici Cehov, regia Nicoleta Dănilă, proiect independent Tg. Mureş, iar Premiul Onorific „Ştefan Iordache” a fost încredinţat judecăţii elevilor din liceele băcăuane, care, în seara premierii (26 aprilie, ora 22.00) a fost atribuit tot actriţei Valentina Zaharia.
        La concursul de Dramaturgie s-au acordat trei premii: Premiul I „Valentin Nicolau” (1000 de euro) – Elise Wilk, Premiul II – Călin Ciobotari, Premiul III – Crista Bilciu, care au primit, pe lângă diplomă şi câte un pachet de cărţi oferit de diferite edituri, partenere ale festivalului.

        ”Cel mai frumos lucru mi se pare faptul că acest Festival există”

        O prezență constantă la Festivalul Recitalurilor Monodramatice, Mircea M. Ionescu, dramaturg, cronicar dramatic, manager de teatru, a împărtășit pentru cititorii cotidianului nostru, cu sinceritate, opiniile sale legate de manifestarea în sine, cu sufletul plin, deschis pentru că de Bacău îl leagă multe lucruri frumoase ( punerea în scenă, la Teatrul Municipal Bacovia, în 1983, a spectacolului ”Aventura unei femei cuminți”, și, acum 13 ani, a spectacolului ”Dona Quijota”, dar și câștigarea concursului debut de dramaturgie în cadrul acestui festival, cu ”Monolog cu moartea la ușă”), care nu poate să nu vadă, uneori, și umbrele:

        ”Cel mai frumos lucru mi se pare faptul că acest Festival există, merge mai departe în pofida unor spasme de care, de altfel, nu duce lipsă nici un teatru. Mă bucur că noua conducere a Teatrului a reușit să ducă mai departe concursul de dramaturgie, și spun acest lucru pentru că de regulă, în România, schimbarea unui director, și nu doar în teatru, duce la ștergerea a tot ce a fost frumos. E greu să spui ce a fost mai bine sau mai rău… E bine că s-a apelat și la Clubul Cultural Decebal, din păcate, pentru unele spectacole, acest spațiu nu reprezintă cadrul ideal, pentru că acustica, luminile sunt niște dedesubturi care fac parte din spectacol.

        Bunăoară, recitalul minunat al domnului Emil Boroghină, un monstru sacru al teatrului nostru, nu a avut dimensiunea lui exactă în această matcă. Era mai bun la teatru. Dintre lucrurile bune, am văzut că au venit și tineri care au scris, a fost și un recital în afara concursului de excepție, cel al Ceraselei Iosifescu – Obsesii, a fost și apariția lui Florin Piersic Jr. într-o nouă ipostază, plus prezența Teatrului din Constanța cu ”Ursul”, după Cehov. De asemenea, un lucru poate de notat, în sensul bun, este că cei șase concurenți, doi băieți și patru fete, n-au mai venit după cum i-a dus pe ei inspirația, din moment ce sunt struniți de un regizor. Partea nu tocmai bună este că în cele șase texte prezentate în concurs, unul nu a fost scris de un dramaturg român, iar eu, unul, nu pot să accept așa ceva. Regret, și am mai spus-o și anul trecut, că nu există în concurs și un băcăuan. E păcat. Și la recitaluri, și la concursul de monodrame, când există actori buni în Bacău și cel puțin un dramaturg de calibru, îmi permit să spun, ca Laurențiu Budău, dar și un Valentin Braniște, cu Teatru de Kartier”.

        „Arta actorului înseamnă un mod de a gândi”

        Opinia unui concurent: Iulia Valentina Verdeş, Teatrul ARIEL, Râmnicu Vâlcea, prezentă în concurs cu piesa „Before breakfast”, după Eugene O’Neill, regia Constantin Florescu: „Eu ştiu de ziarul dumneavoastră, de pe site-ul lui m-am informat înainte de concurs, dar şi în ultimele zile, când am văzut actorii înscrişi, juriul, tot ce ţine de organizarea acestui festival. Acum, despre ce m-aţi întrebat. Monodrama este un gen teatral, nu contează că eşti singur pe scenă, este tot un dialog, un dialog cu tine, cu personaje imaginare sau din piesă. Eu, şi nu numai în acest monolog, am pus şi pun accent pe un mod de a gândi, pentru că arta actorului înseamnă un mod de a gândi. Eu am lucrat cu regizorul Constantin Florescu, dincolo de vorbe, ce spun şi ce vreau, vorbele au fost un pretext, a trebuit să lucrez dincolo de text.

        A fost un text greu, foarte greu, unul dintre cele mai grele pe care le am. După citirea textului – cred că orice actor face la fel, mi-am pus întrebări: ce fac, ce vreau, de ce fac, cum fac, atât eu, cât face, cum face – aţi văzut – şi «celălalt», care sunt, nu?, tot eu, este, în monodramă, o permanentă dedublare. Sper că am reuşit. De ce teatru în pub-uri, în spaţii alternative?

        Este o soluţie bună, eu am avut multe spectacole independente în spaţii neconvenţionale, nu a fost o barieră, actorul are puterea de a se adapta, la spaţiu, la spectatori. Sunt şi aici micile secrete pe care le înveţi în timp. Sunt adevărate teorii cu privire la expunerea actorului, a relaţiei cu publicul, publicul devine actor, personaj, a venit timpul, se spune, să mergem şi noi la el, mai aproape de el. Mi-a plăcut Bacăul, când am venit era soare. Un oraş frumos. După aceea am intrat în sălile de spectacol, iar mâine plec. Aştept rezultatul acasă.”

        Colocviu de teatrologie

        Ca la fiecare ediţie, în ultima zi a festivalului se desfăşoară şi Colocviul de Teatrologie, la care sunt invitaţi critici de teatru, regizori, actori, ziarişti. Din motive neelucidate, anul acesta (şi) colocviul s-a desfăşurat la PUB „Valhalla”, printre clinchete de pahare, butonarea telefoanelor mobile, scrâşnetul maşinii de măcinat cafea, iar pe fundal, crâmpeie din discuţiile clienţilor.

        Am vorbit despre teatru, despre festival, juriu, actori. În lipsa criticului Doru Mareş, secretar literar al Teatrului Municipal, cel destinat iniţial, să modereze acest colocviu, rolul a fost preluat de Noemi Eliza judeu, director al teatrului băcăuan.

        Au emis opinii, au pus întrebări dramaturgii Mircea M. Ionescu, Crista Bilciu şi Călin Ciobotari, Traian Apetrei, director al Teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani, prof.univ. dr. Mircea Morariu, critic de teatru – Universitatea Oradea, Andreia Bârsan, critic de teatru – Radio România, Florica Ichim, critic de teatru.

        De ce s-a renunţat la piesele româneşti, de ce actorii Teatrului „Bacovia” nu se regăsesc printre concurenţi, sunt spaţiile neconvenţionale o soluţie, de ce doar şase concurenţi, din 17 înscrişi, care au fost criteriile pentru care s-a stabilit vârsta de 40 de ani pentru concurenţi etc., au fost doar pretexte pentru discuţii mai ample, iar răspunsurile au născut alte întrebări. Am reţinut de la Noemi Judeu un răspuns la întrebarea „de ce s-a optat pentru spaţii neconvenţionale”: „Teatrul este în noi, nu în afara noastră.” Ar fi frumos, dar locul teatrului este pe scândură, nu pe beton.

        Câte ceva despre recitalurile extraordinare

        Fără doar și poate, cea mai reușită secțiune de la „Bacău Fest Monodrame” (o ediție foarte restrânsă, camerală, și cu un relief cam plat), a fost cea a recitalurilor din off, adică din afară de concurs. Toate au avut un caracter de exemplaritate, fiind un model de ceea ce înseamnă arta actorului și, din acest punct de vedere, au fost un câștig categoric pentru public, care nu prea des are astfel de fericite ocazii, pentru că, prin țară, circulă acum mai ales genul de șușe. Cu acestea se fac lungi turnee, și nu cu spectacolele de valoare, din motive de ordin economic, în primul rând. Nu voi insista asupra acestui fapt, pentru că sunt mai multe lucruri de discutat aici, vreau doar să spun că acesta este și rostul unui festival, să aducă în fața publicului iubitor de teatru spectacole de certă valoare, atent selecționate de specialiștii în domeniu.

        Ce am văzut, așadar, în aceste zile de festival? Voi face, în cele ce urmează, doar o rapidă și succintă trecere în revistă a recitalurilor extraordinare a căror prezență la Bacău ne-a bucurat pe deplin.
        Vineri, în prima seară, am urmărit-o pe Luminița Borta (Teatrul Alexandru Davila, Pitești) în „Medeea”, după Nina Mazur. Textul este o interpretare modernă a cunoscutului mit antic, cu unele deplasări de accente în sensul reabilitării Medeei, absolvită de odioasa crimă, vina uciderii copiilor ei fiind aruncată asupra societății.

        Tema este cea a condiției nefericite a femeii, bine pusă în valoare de o actriță matură, cu un joc convingător, plin de dramatism. O impresie plăcută a lăsat și Denise Ababei, de la Teatrul Municipal „Bacovia”, care a evoluat în monodrama „Știu că nu asta vrei să auzi” de Carmen Dominte (un text nu tocmai original, amintind de alte cunoscute piese cu subiect asemănător, brusca maturizare a unei fetițe în ultimii ai dictaturii comuniste). În rolul Ralucăi, Denise Ababei (o actriță conștiincioasă, cu multe resurse, cu o admirabilă energie), îndrumată inteligent și cu o fermă delicatețe de regizoarea Irina Crăiță-Mândră, punctează expresiv evoluția personajului, de la zglobia pionieră la febrila adolescentă alergând la o întâlnire mult așteptată (de vreo nouă ani) cu tatăl său, pentru a-și găsi tragicul sfârșit în focul de arme deschis la revoluția din decembrie 1989.

        Concentrat, cu o mare densitate de idei, realizat cu impecabil profesionalism, cu patetism reținut și elegantă sobrietate a fost recitalul susținut de Emil Boroghină. „Eugen Ionescu- Béranger” rămâne în conștiința spectatorilor prin acea tulburătoare mărturisire finală a protagonistului: Sunt un om. Sunt ultimul om. Nu capitulez. În fața crimei, a terorii, a absurdului.

        O idee inspirată a organizatorilor festivalului este aceea a prezentării unor recitaluri de mărturii de creație, tip confesiune. Primul invitat al noii secțiuni a fost Ștefan Hagimă, băcăuan la origine, dar cu o carieră bucureșteană, atât în teatru cât și în învățâmântul superior, unde a predat vorbirea. Aspect în grea suferință la tânăra generație de actori. Într-un recital gândit judicios, cu acribie, cu ironie, dar cu o excrescență teoretică, didacticistă (care putea să lipsească), Ștefan Hagimă a făcut o veritabilă demonstrație de arta vorbirii. Înzestrat cu o remarcabilă voce, puternică, timbrată, cu un amplu registru, actorul s-a oprit, printre alte frumoase texte, monologuri, poezii, la celebra, virulenta tiradă romantică a lui Ruy Blas, în care acesta denunță corupția miniștrilor, făcând acide trimiteri la realități contemporane.

        De la Teatrul de Stat din Constanța a venit „Ursul” de Cehov, o savuroasă comedie pusă în scenă de regizorul Felix Alexa, într-o viziune modernă, depășind clișeele, cu niște talentați actori: Marius Bodochi, Dana Dumitrescu, Marian Adochiței (i-am apreciat, în special, pe ultimii doi, Bodochi șarjând cam mult).

        O seară cu adevărat specială a fost cea de luni, 24 aprilie, atmosfera sălii teatrului devenind incandescentă sub forța iradiantă, magnetică a actriței Cerasela Iosifescu. Care s-a topit realmente, s-a identificat până la cea mai mică nuanță cu personajul ei, o scriitoare maniaco- depresivă. În „Obsesii” (producție ARCUB, București), scenariu de Claudiu Sfirschi-Lăudat, Cerasela Iosifescu face proba unei actorii de mare clasă, având aplomb, vivacitate, nebunie, truculență. O creație memorabilă, întru totul. Alți doi excelenți interpreți s-au confruntat în „The sunset limited” de Cormac McCarthy (producție Unteatru, București, regie Andreea și Andrei Grosu). Richard Bovnoczki și Șerban Pavlu au oferit un regal actoricesc într-un captivant exercițiu de o nudă, dezarmantă sinceritate, vorbind despre credință și necredință, despre viață și moarte. Primul întruchipează un fost pușcăriaș, o ființă umilă, dar luminoasă, plină de optimism și de fervoare religioasă, al doilea este un profesor, cu chipul întunecat, un bărbat enigmatic care a încercat să se sinucidă, fiind într-o profundă criză existențială. Jocul amândurora este bogat, credibil, cuceritor.

        De o bună primire din partea publicului s-a bucurat și recitalul tinerei actrițe Ada Lupu (Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași). Ea și-a interpretat propriul text, „Povestea păsării fără cuib” (premiul concursului de Dramaturgie-Monodramă din ediția precedentă) cu sensibilitate și farmec, traversând mai multe etape din devenirea unei femei. Povestea e frumoasă, are poezie, emoție, candoare, autoironie, interpretarea este însă cam monocordă.

        Și, în fine, am ajuns la recitalul „O mie de motive” după Duncan Macmillan (Club Point, București), protagonist Florin Piersic jr. Un spectacol interactiv, inspirat conceput și condus de regizorul Horia Suru. O poveste caldă, tandră despre tot ceea ce putem descoperi, mii și mii de lucruri mici, dar plăcute, care să facă viața de trăit, s-o motiveze frumos. Florin Piersic jr. are un firesc, o naturalețe de invidiat, e deosebit de empatic, astfel că publicul a fost cucerit în chip necondiționat. Mai ales că unii dintre spectatori, la invitația actorului, au și participat direct la spectacol, în unele secvențe, interpretând câteva personaje. A fost o seară destinsă, amuzantă, caldă, care a încheiat în chip fericit sărbătoarea teatrală băcăuană. (Carmen Mihalache)

        “Arta actorului este o cercetare continuă”

        În final, să dăm Cezarului ce e al Cezarului: Eliza Noemi Judeu, manager al Teatrului Municipal „Bacovia”;

        „Consider că tot ce mi-am propus la actuala ediţie, s-a îndeplinit şi asta se datorează echipei Teatrului Municipal «Bacovia», am atins tot ce am vrut, am prezentat băcăuani în festivalul acesta, actori, regizori, am introdus o nouă secţiune, cea de «Mărturisiri», am prezentat presei de specialitate, criticii, trupa teatrului cu piesa «Amphitrion 38».

        Concurenţii, aşa cum spuneam şi la colocviu, au fost şase, din 17 înscrişi, au fost cei care ni s-au părut nouă că pot performa, pot să-şi înceapă un parcurs frumos în teatru, atingând şi monodrama. Am vrut actori în lucru care să se adapteze spaţiilor pe care le-am propus, eu am vrut să văd actorii la lucru, nu ne-a interesat certitudinea, mă interesează mai mult când se cercetează, arta actorului este o cercetare continuă, iar cei şase ne-au convins pe noi că pot cerceta monodrama la faţa locului. Fiecare şi-a ales piesa care a considerat că poate să-l reprezinte, nu le pot impune un anume repertoriu, să fie piesă din dramaturgia românească sau din cea străină, aşa cum nu am putut obliga un actor din teatrul nostru să se prezinte în concurs. A fost o ediţie, din punctul nostru de vedere, reuşită, asta nu înseamnă că nu sunt şi alte opinii, de care vom ţine cont, le vom discuta, astfel ca ediţia următoare, să fie şi mai bună.”

        Mădălina Rotaru
        Gheorghe Bălţătescu

        Avancronica muzicală: Melancolie și exhuberanță

        În fiecare an, în avanpremiera Concursului Internațional de pian de la Cantu, maestrul Ovidiu Bălan acompaniază orchestra Filarmonicii Mihail Jora si mai mulți soliști. În concertul de miercuri au fost prezenți pe scena Ateneului, Cătălin Stănescu (pian), Maria Florea (vioară), Cristian Florea (violoncel), Matias Nestor Cuevas (pian), cu lucrări de Beethoven, Brahms și Rahmaninov.

        În această seară, un Concert de concerte pentru pian, unde vă veți reîntâlni cu Cristian Sandrin și italienii: Riccardo Zangirolami, Maximilian Trebo, Michele Chinellato, în pagini de Schumann, Ceaikovski, Liszt și Rahmaninov.

        Cu toții în plină afirmare artistică, cu premii câștigate, Sandrin – student la Royal Academy of Music din Londra, ceilalți, discipoli ai lui Vincenzo Balzani, studenți la Conservatorul Giuseppe Verdi din Milano. Un program solicitant pentru orchestră și dirijor, care a devenit normalitate, în timp.

        Mâine, publicul băcăuan are șansa de a descoperi muzica albumului “Transylvanian Concert” – cu piese de la Enescu la blues și de la doină la jazz, ”cu frumusețe melancolică dar și o neînfrânată exuberanță” (The Guardian, UK), “Un album minunat si nelinistit ce releva pasiunea celor doi muziceni pentru mister”, cum nota New York Times. Concertul face parte dintr-un turneu european al artiștilor cu discul lansat de ECM Records. Comparat cu Vladimir Horrowitz și McCoy Tyner (All About Jazz), Lucian Ban este considerat ”unul din cei mai buni pianiști care s-au mutat la New York în ultima decadă” (Bruce Lee Gallanter, 2009).

        Unul dintre cei mai cunoscuți muzicieni români de jazz, pianistul Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena newyorkeză grație unei serii de proiecte și albume de primă mână, creative.
        Împreună cu contrabasistul american John Hebert inițiază Octetul Enesco Re-Imagined dedicat reinterpretării lucrărilor celebrului compozitor George Enescu, un proiect ce s-a bucurat de o excelentă primire în presa internațională, câștigând o serie de premii BEST OF 2010, fiind aplaudat pe marile scene ale lumii.

        Cu violistul american Mat Maneri nominalizat la premiile Grammy la proiectul Enesco Re-Imagined, colaborează din 2009. Voce individuală, originală, Maneri redefinește rolul viorii și violei în jazz.

        Ozana Kalmuski Zarea

        Peste 600 de jocuri pentru copii, confiscate de la o firmă băcăuană

          Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, împreună cu lucrătorii vamali, au descoperit într-un container sosit în Portul Constanța Sud Agigea din China, peste 600 jocuri pentru copii, produse susceptibile a fi contrafăcute, în valoare de aproximativ 55.000 lei, dacă ar fi fost originale.

          În data de 26.04.2017, polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, împreună cu lucrătorii vamali au efectuat, în baza analizei de risc, controlul amănunțit la un container sosit din China, pentru o societate comercială cu sediul pe raza municipiului Bacău.

          Administratorul societății comerciale în cauză este un cetățean român, în vârstă de 48 de ani, cu domiciliul pe raza municipiului Bacău.

          În urma controlului au fost descoperite 612 jocuri pentru construcții, din plastic, ce purtau însemnele unor mărci cunoscute, susceptibile a fi contrafăcute.

          Bunurile, în valoare de 55.000 lei dacă ar fi fost originale, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor de către lucrătorii vamali, iar polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în circulație, fără drept, a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare și care prejudiciază pe titularul mărcii înregistrate.

          FOTO: Ziua de Constanta

          O femeie și-a trimis în Bacău jumătate de kilogram de cannabis din Italia

            La data de 26.04.2017 procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Neamț au dispus reținerea pentru o perioadă de 24 de ore a inculpatei T. E. Liliana, pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de droguri de risc și trafic internațional de droguri de risc.

            În cauză, există suspiciunea rezonabilă că în cursul lunii aprilie 2017, inculpata T. E. Liliana a luat decizia de a achiziționa din Italia o cantitate de droguri de risc și de a o expedia ulterior prin intermediul unui colet poștal în România, cu intenția ca ulterior drogurile să fie comercializate en gros, către diverși consumatori.

            În realizarea scopului arătat, inculpata T. E. Liliana, înainte de a pleca din Italia, a expediat un bagaj către România, prin intermediul unui serviciu de curierat, care asigură transportul de persoane și colete pe relația Italia — România. În conținutul acelui bagaj, inculpata a ascuns o cantitate de aproximativ 550 de grame de cannabis.

            Bagajul a fost expediat de către inculpată către propria persoană, cunoscând că aceasta urma să ajungă cu avionul în România înainte ca serviciul de curierat să livreze pachetul respectiv, intenția inculpatei fiind ca ea să-l preia personal la destinație și anume în municipiul Bacău.

            La data de 25.04.2017, după ce a expediat coletul, T. E. Liliana a intrat în România, prin intermediul unei curse aeriene, care a circulat pe relația Roma-Iași.

            La data de 26.04.2017, inculpata s-a deplasat în municipiul Bacău, unde a luat legătura cu curierul, fiind surprinsă în flagrant în momentul în care intra în posesia bagajului respectiv.

            În urma verificărilor, a rezultat faptul că în conținutul bagajului se afla o cantitate de aproximativ 550 de grame de cannabis. Drogurile erau ambalate în pungi din material plastic transparent, cu fermoar autosigilant și ascunse în mânecile unei haine, depozitate în bagajul respectiv.

            Acțiunea a fost efectuată împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalității Neamț.

            Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, suspecții și inculpații beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.

            Două mutări într-o ședință: Silviu Pravăț este vicepreședinte al Consiliului Județean

            Ședința de joi a Consiliului Județean (CJ) Bacău a fost inedită din două motive. Primul se referă la prezența prefectului Maricica Coșa și a subprefectului Valentin Ivancea, al doilea, la numărul înlocuirilor aprobate de aleși.

            Maricica Coșa și-a luat rămas bun de la colegii din CJ Bacău, a mulțumit echipei alături de care s-a format și a mărturisit că va duce dorul acestor ședințe.

            Au urmat proiectele privind înlocuirile, fiind primele pe ordinea de zi. Consilierii au aprobat vacantarea mandatului social-democratului Dorian Pocovnicu, plecat la Aeroport, și validarea lui Silviu Ionel Pravăț.

            Locul ocupat în Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) de Viorel Toma, promovat la șefia Agenției de Protecția Mediului, a fost luat de Sorin Umbrărescu, de asemenea membru ALDE.

            Carmen Dima l-a înlocuit pe Dorian Pocovnicu în ATOP, iar subprefectul Valentin Ivancea pe Sorin Ailenei, în aceeași structură.
            Cel mai important proiect a vizat alegerea celui de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean, post rămas liber după ce Ionel Floroiu a intrat în Camera Deputaților.

            Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău, a prezentat propunerea PSD pentru acest post: Silviu Pravăț, validat consilier la începutul ședinței. Grupul PNL, prin vocea lui Liviu Miroșeanu, l-a propus pe oneșteanul Cezar Olteanu.

            În sală erau prezenți 34 de consilieri din 36: 24 au votat pentru Silviu Pravăț, iar 10 pentru Cezar Olteanu. După anunțarea rezultatului, câștigătorul a fost invitat la prezidiu.

            Tânărul social-democrat promovat, joi, în funcția de vicepreședinte a CJ Bacău este fiul primarului comunei Valea Seacă, Ion Pravăț. Silviu Pravăț a absolvit Facultatea de Teologie și este fost profesor, fost director de școală.

            Tribunalul Bacău sesizează ÎCCJ în legătură cu marja de eroare a aparatelor radar

              foto Facebook IGPR

              Neclarităţile legate de marja de eroare a aparatelor radar şi diferitele interpretări ale actelor normative au determinat Tribunalul Bacău să facă sesizare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) în vederea pronunţării unei hotărâri.

              Sesizarea a fost cerută în cadrul unui dosar, aflat în faza de apel, de anulare a procesului verbal de contravenţie, fiind aduse în discuţie mai multe hotărâri contradictorii pronunţate în cauze identice. Bărbatul sancţionat pentru depăşirea vitezei a reclamat la instanţa de fond că aparatul radar are o marjă de eroare de +/- 2 km/h, situaţie în care viteza scade sub limita de 100 km/h, motiv ce ar duce la anularea procesului verbal.

              Judecătoria Bacău, însă, nu a ţinut cont de aceste argumente şi a respins plângerea. Practic, interpretările în ceea ce priveşte marja de eroare a aparatelor radar sunt diferite. Unele instanţe au considerat că eroarea tolerată a aparatelor radar prezintă relevanţă doar pentru verificarea metrologică, iar după această verificare, eroarea nu se mai ia în calcul la fiecare viteză înregistrată.

              Prin urmare, viteza măsurată de aparatul radar este viteza legală stabilită, fără a se aplica marja de eroare.

              Alţi magistraţi au apreciat că eroarea maximă tolerată prevăzută de norma de metrologie legală se aplică de agentul constatator la momentul constatării contravenţiei şi încheierii procesului verbal, iar în caz de neconformare, de instanţa investită cu soluţionarea plângerii contravenţionale. Astfel, prin sesizare, s-a cerut ICCJ să stabilească momentul la care se aplică marja de eroare reglementată de dispoziţiile din Norma de Metrologie Legală.

              Sesizarea ICCJ vine şi în contextul în care inclusiv la nivelul Tribunalului Bacău au existat opinii divergente şi hotărâri diferite în astfel de cauze. Instanţa a hotărât suspendarea procesului până la soluţionarea sesizării, termenul estimat fiind de circa două luni.

              Turcii de la șoseaua de centură și-au concediat angajații

              Rezilierea contractului de execuţie a şoselei de centură a Bacăului de către societatea turcă Eko Insaat Ve Tic As a devenit certă, din păcate. O dovadă în acest sens o reprezintă faptul că firma, care ar fi trebuit să execute lucrarea, a depus marţi, 25 aprilie 2017, la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), un proiect de concediere colectivă a marii majorităţi a salariaţilor pe care îi are din judeţul Bacău.

              Potrivit acestui proiect, administratorul firmei a decis disponibilizarea, începând cu data de 24 mai 2017, a unui număr de 54 de angajaţi dintre cei 59, pe care îi are din judeţul nostru. După cum ne-a precizat Dan Buftea, purtătorul de cuvânt al ITM Bacău, motivele invocate de către conducerea societăţii turce sunt „problemele economice pe care le are aceasta, ceea ce determină intrarea ei în insolvenţă”.

              Cei 54 de angajaţi nu vor beneficia de niciun avantaj financiar din partea firmei, ca de exemplu, de plăţi compensatorii. Ei urmează să depună actele la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în vederea obţinerii indemnizaţiei de şomaj, dacă, evident, îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru acordarea acestui sprijin financiar. Dar nici cei care se vor încadra în cerinţele legale nu sunt de invidiat, deoarece ajutorul de şomaj este modest.

              Acest ajutor financiar se acordă numai şomerilor care au contribuit, în ultimii doi ani de dinaintea concedierii, cel puţin 12 luni la bugetul asigurărilor de şomaj. Cuantumul se stabileşte în funcţie de indicatorul social de referinţă (ISR) şi vechimea în muncă a fiecăruia. De peste 5 ani, ISR-ul este de numai 500 lei.

              Din această sumă, ajutorul de şomaj reprezintă 75 la sută, adică 375 lei. La această sumă se adaugă între 3 şi 10 la sută din media salariilor de bază brute lunare pe ultimul an. Procentul este în funcţie de vechimea în muncă (stagiu de cotizare) a fiecărui şomer, dar cei care au până în 3 ani, au dreptul doar la 75 la sută din ISR.

              Pentru cei care au lucrat cel puţin 3 ani, este de numai 3 la sută iar cei cu o vechime de minimum 5 ani au dreptul la 5 la sută. 7 la sută se acordă celor cu peste 10 ani de muncă iar 10 la sută, celor cu mai mult de 20 de ani de activitate. Plata se face pe o perioadă care diferă în funcţie de stagiul de cotizare. Cei cu un stagiu de cel puţin un an vor beneficia de ajutorul financiar o perioadă de 6 luni. Cei care au o vechime de minimum 5 ani vor lua indemnizaţie timp de 9 luni, iar cei cu peste 10 ani vor beneficia de aceasta 12 luni.

              O notificare privind concedierea colectivă a fost trimisă și la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

              „După acest pas urmează rezilierea efectivă a contractului de execuție, lucru despre care compania Eko Insaat Ve Tic As a înștiințat CNAIR încă de acum căteva săptămâni. Șantierul intră în conservare. Sperăm ca în cel mai scurt timp să finalizăm procedurile pentru a putea lansa o nouă licitație, în vederea găsirii unui alt constructor. Estimăm că în vara aceasta ar putea loc licitația.”
              Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR

              Elena Țintaru,
              Ovidiu Pauliuc

              Cum e cu „amenda” de la CEDO

              Ca de obicei, decizia CEDO în privința situației din închisorile din România a fost decriptată de unii și de alții în funcție de propriile interese. Cei care au fost pentru ordonanța de grațiere din ianuarie au zis, satisfăcuți, ceva de genul „v-am spus noi că așa o să se întâmple, dar voi, nu, batman-batman”.

              Cei care s-au împotrivit grațierii, au comentat, la rândul lor, satisfăcuți, că nu e nici o amendă în decizia CEDO. Din păcate, atunci când se judecă doar în cheie ideologică, există riscul de a se evita problema reală. Ceea ce nu spune nimeni despre decizia referitoare la închisori este că „amenda” nu este dată de CEDO, ci chiar de Guvern. De fapt, e impropriu spus „amendă”, prin decizia CEDO, statul român a fost obligat să aplice măsuri preventive și măsuri de compensare.

              Măsurile preventive se referă la faptul că după sentință să nu mai existe situații de încălcare a articolelor referitoare la tortură și tratamente inumane din Convenția Drepturilor Omului. Măsurile compensatorii, în schimb, obligă statul să despăgubească prizonierii care se vor plânge de violarea Convenției referitor la spațiile de cazare inadecvate și/sau condițiile materiale precare din închisori. (The specific compensatory remedy had to ensure that appropriate compensation could be awarded for any violation of the Convention concerning inadequate living space and/or precarious material conditions).

              În 2015, CEDO a luat aceleași decizii și în cazul Ungariei. Exact același termen de șase luni pentru prezentarea unui program guvernamental pentru îmbunătătirea situației și exact aceiași prevedere referitoare la acordarea de despăgubiri:

              „De asemenea, Curtea a concluzionat că autoritățile ungare ar trebui să pună imediat în aplicare măsuri eficiente sau o combinație de măsuri, atât preventive, cât și compensatorii, pentru a garanta reducerea eficientă a suprapopulării închisorilor” – scrie în decizia CEDO din 10 martie 2015 referitoare la Ungaria.

              Rezultatul a fost că țara vecină a dispus plata unei sume de 40.000 de foriți (600 de lei) lunar pentru fiecare deținut care reclamă condițiile de detenție inadecvate. Sistemul este simplu: conform unei legi intrate în vigoare la 1 ianuarie 2017, deținuții pot cere penitenciarului îmbunătățirea condițiilor de detenție. Penitenciarul are 15 zile la dispoziție pentru a evalua petiția; dacă nu reușește să îmbunătățească situația sau nu transferă deținutul într-o închisoare unde condițiile sunt mai bune, deținutul poate cere unui judecător acordarea de despăgubiri financiare.

              La un calcul simplu, 30.000 de deținuți ori cel puțin 600 de lei pe lună înseamnă cam 48 de milioane de euro pe an. O fi mult, o fi puțin?

              Până în 2020, toată comuna Parava va fi asfaltată, alimentată cu apă şi canalizată

              – Vă propun să începem discuţia noastră de la o constatare: sunteţi la al treilea mandat, aţi fost susţinut de PDL, iar din 2016 sunteţi membru PSD. Trecerea la un alt partid a însemnat şi o schimbare de optică, de doctrină în abordarea problemelor comunităţii?

              – Ca membru al primului partid din care am făcut parte nu am avut susţinere, nu am fost sprijinit, nici la nivel de filială şi nici la Consiliul Judeţean, băteam la uşi închise. Trecerea la PSD a însemnat o altă deschidere, proiectele mele, ale administraţiei locale au început să prindă contur, am primit diferite finanţări, ceea ce este un pas înainte faţă de anii trecuţi, iar noi acordăm o mai mare atenţie problemelor sociale, investiţiilor care au menirea de a îmbunătăţi confortul şi viaţa oamenilor. Acum, repartizarea bugetului se face pe criterii clare, nu pe apartenenţa la un partid sau altul.

              – În 2008, când aţi fost ales primar, în comună erau câteva proiecte finalizate, altele le-aţi preluat. Care a fost zestrea din infrastructură cu care aţi pornit la drum?

              – Nu am preluat nimic nefinalizat. Prin SAPARD se finalizase un proiect de alimentare cu apă a satelor Parava, Drăguşani şi Rădoaia, nu în întregime, dar atât au permis ghidurile de finanţare. Am participat la acel proiect, deoarece, în perioada 2004-2008, am fost viceprimar. Tot împreună cu fostul primar am finalizat noul sediu al Primăriei, în care ne-am mutat în 2007. Ca prim proiect propriu, a fost „Modernizare drum comunal DC 109”, pe o lungime de 3,2 km, în valoare de 2,5 milioane de euro, în satul Drăguşani, cu fonduri europene, prin AFIR, un proiect integrat, cu mai multe componente, după care a urmat canalizare în satele Parava şi Drăguşani, plus Staţie de epurare, la care am adăugat proiectul de alimentare cu apă şi canalizare a satului Teiuş, la care, însă, mai avem de remediat câteva probleme tehnice. Deoarece nu am primit aprobare pentru un centru cultural în satul Rădoaia, am amenajat doar un centru After Scool, în şcoală, dotat cu calculatoare, maşini de gătit şi spălat, însă, din păcate, nu este folosit, din lipsă de personal calificat. Aici funcţionează doar partea de IT. Am accesat fonduri şi pe componenta culturală şi am înfiinţat un centru de păstrare şi valorificare a tradiţiilor culturale, dotat cu toată aparatura necesară, demarând astfel festivalul „Ziua comunei Parava”, stabilită pe 8 septembrie. Vreau să vă spun că această tehnică este extrem de folositoare pentru fermierii subvenţionaţi de APIA, cu ajutorul ei specialiştii de la această instituţie pot viziona poziţionarea fiecărei parcele introdusă în proiect.
              Acum suntem în faza de demarare a lucrărilor pentru finalizarea drumului din Drăguşani până la capăt, după care asfaltăm şi Teiuşul, o lucrare prioritară, astfel ca, până în 2020, la finalizarea acestui mandat, să pot spune că toată comuna este asfaltată, alimentată cu apă (investiţie finalizată) şi canalizată. O problemă ar fi cu drumul judeţean care străbate Parava şi Rădoaia, cu ieşire prin Dumbrava, la Oneşti, aflat într-o stare destul de proastă. Oneştiul fiind un oraş mort, din punct de vedere economic, lumea din Gura Văii, Dumbrava vine, prin Rădoaia, în Bacău, la cumpărături, de aceea acest drum trebuie urgent să intre în modernizare.

              – Canalizare unde mai aveţi de introdus?

              – În satul Rădoaia avem proiectul făcut, am prevăzut anul acesta în buget bani pentru actualizarea lui, lucrare care va fi finanţată prin PNLD 2., cu o continuare în Parava şi Drăguşani, acolo unde terenul se pretează. Un lucru pozitiv este şi faptul că am reuşit să facem un model de contract cu toţi abonaţii, am făcut branşamente individuale, contorizate. Facturăm consumul, trimitem, prin personalul nostru, la fiecare consumator sumele, astfel că nu avem probleme, cum am auzit că mai sunt în alte comune. Noi nu am predat instalaţia de alimentare cu apă la CRAB, deoarece o parte din instalaţie trece pe proprietăţi private, iar accesul, în caz de necesitate, nu este asigurat. Probabil, în anii următori, vom fi nevoiţi să predăm toată instalaţia la CRAB.

              – O altă sursă de finanţare este şi prin GAL. Aţi depus proiecte anul acesta pentru finanţare?

              – Am fost membru al GAL „Bacăul Verde” şi, în 2014, am accesat fonduri europene pentru achiziţionarea unui buldoexcavator. Acum s-a schimbat denumirea în GAL Tamasidava şi vom depune un proiect pentru achiziţionarea unui camion, dotat cu mai multe accesorii, inclusiv de deszăpezire, foarte necesar pentru comună.

              – Recent s-a procedat la repartizarea bugetului la nivel de judeţ. Care este distanţa dintre speranţe şi decepţie?

              – N-am auzit pe nimeni că-i ajung banii. Niciodată nu ajung. Important este ca noi să-i chibzuim bine. Din puţini, putem face mulţi, cu planificare, economie şi investiţi cu folos. Repet, investiţi cu folos, deoarece banul nu are valoare în sine, ci în bunuri şi servicii. Eu ştiu cât de greu se adună banii de la buget, văd aici, în comună, de aceea nu ne permitem să-i risipim.

              – Educaţia, cultura, sănătatea, domnule primar, sunt componente importante ale activităţii administraţiei locale. Au mai rămas bani şi pentru aceste domenii?

              – În anii din urmă am analizat în CL urgenţele din învăţământ şi cultură, la Sănătate stăm bine, şi am investit în reabilitarea şcolilor, în dotări. La Rădoaia, printr-o finanţare PFHARE, am construit un nou corp de şcoală, a fost reabilitată şi şcoala veche, cu geamuri din termopan, centrală termică, apă curentă, însă mai sunt multe de făcut, cum ar fi un grup sanitar în interior. De altfel, aceeaşi problemă o avem la toate şcolile din comună. La Parava am construit, prin centrul bugetar, o grădiniţă nouă, modernă, în formă de hexagon, cu trei săli de clasă, centrală termică, grupuri sanitare pentru fiecare clasă, apoi am preluat-o noi, şi am finalizat-o. Este o mică bijuterie. De asemenea, la Şcoala Parava avem un proiect de reabilitare termică, amenajarea de grupuri sanitare în interior, cu finanţare prin POR, iar la Drăguşani am înlocuit tâmplăria, cu una de termopan. Avem două microbuze şcolare, care asigură transportul elevilor la şcoala din centru. Comuna Parava nu are un cămin cultural. Avem un studiu pentru construirea unui cămin, însă nu avem teren, am discutat în CL posibilitatea cumpărării unui teren, normal că la km zero, astfel ca în 2-3 ani să reuşim construirea unui centru cultural, cu multiple funcţionalităţi, mai ales că tinerii îşi doresc un asemenea spaţiu.

              – Parava, geografic, nu are acces direct la un drum naţional, la calea ferată, o despart doar cinci km. V-au bătut investitorii la uşă? În ce constă, acum, puterea economică a comunei?

              – În primul rând, taxele şi impozitele achitate de ţărani, funcţionari etc., mai sunt şi câteva magazine. Pe teritoriul comunei au sediul social două firme, una profilată pe produse de balastieră, betoane şi transport, însă nu are punct de lucru la noi, alta are sediul la Răcăciuni, cu punct de lucru în Parava, cu activităţi de construcţii rutiere. De aici vin sume importante la bugetul local. Deocamdată, mari investitori nu ne-au…deranjat. Mulţi localnici sunt plecaţi în străinătate, alţii, nu puţini, prin tradiţie, merg să muncească, temporar, la diferite ferme agricole. Mai avem 120 de dosare la legea venitului minim garantat. Cam atât.

              – Situaţia satelor româneşti nu este – şi nu a fost – una roz. Câteva lucruri, unele importante, s-au mai schimbat, însă fondul a rămas acelaşi: sărăcie, lipsa locurilor de muncă, a investiţiilor, paradoxal nici agricultura nu mai dă randament. Şi ar mai fi multe de inventariat. De mâine, cumulaţi funcţia de ministru al Dezvoltării, al Agriculturii şi al Administraţiei. Cu experienţa pe care o aveţi, care ar fi măsurile pe care le-aţi lua? Adăugaţi şi faptul că este posibil ca, în următorii ani, cei plecaţi în ţări străine să se întoarcă acasă.

              – Nu m-am gândit şi nici nu mai tind la asemenea funcţii. Îmi place meseria de ţăran, însă accept provocarea. Da, mai ales ultima afirmaţie ar trebui să ne dea serios de gândit. Mulţi dintre cei plecaţi trimit bani acasă, alţii se întorc şi vor să investească banii în ceva util. Şi-au făcut case, acum vor să-şi investească banii, ceea ce este un lucru pozitiv. Ce ar trebui să facă Guvernul? Multe. În primul rând ar trebui să orienteze politica spre o altfel de agricultură. Proprietarii de terenuri sunt oameni în vârstă, nu au resurse materiale şi fizice pentru a le mai lucra la parametri productivi. Au apărut câţiva tineri, care au achiziţionat utilaje şi iau terenuri în arendă, însă şi aici este o problemă, proprietarul nu mai beneficiază de subvenţie. Trebuie gândit ca în Germania, ca în Franţa, unde pământul este lucrat în forme asociative, productive, integrate, de la arat, până la produsul finit. Ce se întâmplă acum, este o crimă: mii de hectare rămân nelucrate. Pământul să-l lucreze cine poate, are cu ce şi se pricepe, iar proprietarii să fie acţionari, să primească cotă parte, sau minţile luminate să găsească o formulă care se pliază pe situaţia din fiecare zonă a ţării. Am să vă dau un exemplu de la noi: la Teiuş, toate dealurile au rămas nelucrate ani la rând. A venit un tânăr din Răcăciuni, a stat de vorbă cu oamenii şi a trecut la treabă, iar acum toate terenurile sunt pline de rapiţă. E ceva! Este necesară o legislaţie clară, discutată la nivel de ţară cu fermierii, cu ţăranii, cu asociaţiile, şi într-un an, se poate aplica. Este adevărat că sunt necesare sume importante de bani, trebuie rezolvată grabnic proprietatea, apoi cadastrul. Eu am început, am finalizat importante suprafeţe, aştept să le înmânez oamenilor Cartea Funciară. Este o muncă titanică, dar extrem de importantă, atât pentru oameni, cât şi pentru administraţie, pentru bugetele locale. Vă daţi seama ce ar însemna o agricultură integrată: producţie, locuri de muncă, bunăstare. Voi mai apela la un alt exemplu, tot de la Parava. Mulţi cetăţeni, mulţi tineri, se ocupă de legumicultură, concurăm cu Pînceşti. Aţi văzut, încă de la intrarea în comună, multe solarii, terenuri pregătite pentru cultura legumelor. Aceşti oameni mucesc, în familie, suprafeţe importante. Mulţi au accesat fonduri europene, cultivă, transportă, valorifică pe piaţa liberă, au contracte cu diferite societăţi. Aici, un investitor ar putea înfiinţa o fabrică de conserve. Piaţă este. Ar fi următorul pas. Bunăstarea nu vine deodată, ci pas cu pas, zi de zi, cu muncă, cu pricepere. Aş schimba urgent Legea achiziţiilor publice, actuala este stufoasă, restrictivă, ineficientă, mâncătoare de timp, burduşită de birocraţie.

              – Care sunt satisfacţiile unui primar?

              – Fiecare proiect, cât de mic, finalizat, este o satisfacţie. De ani şi ani, tinerii din comună ne-au solicitat un teren de sport, nimeni nu a reuşit. Eu sunt mare amator, am şi jucat fotbal în tinereţe. Acum avem teren de fotbal. Mă duc mereu la teren, o vreme am şi jucat, acum am lăsat-o mai moale. Mă bucur că am reuşit să le fac acestor tineri o bucurie. În acelaşi timp sunt nemulţumit că nu avem cămin cultural, dar vom avea. M-aş bucura să mai treceţi pe aici în 2020, să vedeţi dacă am reuşit tot ce mi-am propus.

              – Aveţi o meserie frumoasă, sunteţi inginer silvic. Nu vă face bine pădurea, aerul curat, de ce aţi părăsit-o?

              – N-am părăsit-o, sâmbăta, duminica, când am timp, mă duc la pădure, am codrii mei, pădurile mele, plantaţiile mele, mă duc să le văd, să le simt cu cresc. Iubesc foarte mult pădurea. De la 14 ani am intrat în pădure. De ce am lăsat-o? În 2004 au venit oameni la mine şi mi-au sugerat să intru în politică, în administraţie. Am refuzat o vreme, până la urmă am acceptat, a intervenit şi familia, mi s-a sugerat şi de la nivel mai mare. Asta-i viaţa! Sunt fericit că mai am prieteni, colegi, ingineri, tehnicieni silvici, pe această funcţie. Nu sunt singurul în judeţ. Ba, aş putea spune că suntem mulţi pădurari primari.

              – Vă salută lumea pe stradă?

              – Da, am relaţii bune cu toţi cetăţenii. Ne salutăm reciproc. În Primărie nu poţi să-i mulţumeşti pe toţi, însă asta nu înseamnă că trebuie să uităm de politeţe, de respect.

              – Aţi reuşit să vă încadraţi soţia la Primărie?

              – Nu. Nici nu mi-a trecut prin minte. Soţia lucrează la APIA, la Centrul Local Răcăciuni. Ajunge unul din familie în administraţie, cineva trebuie să aibă grijă şi de casă. Am doi copii, băiatul a terminat liceul anul trecut, a încercat la Academia de Poliţie, nu a reuşit, acum este student la Facultatea de Drept. Fetiţa este în clasa a VIII-a, la Colegiul „Ştefan cel Mare” din Bacău. Am o familie foarte frumoasă, de care sunt mândru.