De peste două decenii, Judecătoria Moinești funcționează într-o clădire improprie, care nu corespunde cerințelor acestei instituții. Birourile sunt mici, la fel și spațiul destinat arhivei, nu există cameră de consiliu, nici cameră de audiere a minorilor, explicau, anul trecut, judecătorii.
Autoritățile locale au căutat un imobil mai mare pe care, eventual, să-l modernizeze, dar nu au găsit. „Vrem să sprijinim Ministerul Justiției pentru construirea unei judecătorii. Am căutat o clădire liberă, dar nu am găsit, așa că am optat pentru o altă soluție. Mai exact, am identificat un teren în spatele gării, care are aproximativ 2000 de metri pătrați.
Pe acest teren va fi construit un sediu nou pentru Judecătoria Moinești”, a declarat Valentin Vieru, primarul municipiului. Pe terenul respectiv se află o clădire în care a funcționat Poliția Municipiului înainte de Revoluție, iar după 1990, Parchetul.
Imobilul nu poate fi renovat deoarece este foarte degradat și nu prezintă siguranță. Terenul se află în proprietatea Ministerului Public și urmează să fie trecut în domeniul public al municipiului. Primăria va asigura racordarea la utilități, iar când noul sediu al Judecătoriei Moinești va fi gata, va fi transferat în administrarea Ministerului Justiției.
Despre fapta de curaj şi eroism a doi aviatori români de la sfârşitul Primului Război Mondial, atunci când se pregătea Marea Unire a tuturor provinciilor istorice într-un singur stat, s-a scris puţin, ea devenind publică doar în ultimii ani. Celebrul zbor peste Carpaţi, Bacău – Blaj, din ziua de 23 noiembrie 1918, realizat de locotenetul-pilot Vasile Niculescu şi copilotul Victor Precup, în condiţii deosebit de grele, a avut un rol decisiv în realizarea marelui vis de veacuri – Unirea cea Mare.
Calea aerului era singura legătură dintre Guvernul României, aflat la Iaşi, şi Consiliul Naţional Român Central de la Alba Iulia, astfel că piloţii au dus cu ei importante documente, care purtau semnătura prim ministrului Ion C. Brătianu, prin care se comunica, oficial, sprijinul şi dorinţa de unire a Moldovei cu Ardealul.
Pare o poveste de război, însă realitatea a fost cu totul alta, pentru o astfel de faptă îţi trebuie curaj, un curaj care frizează inconştienţa, specifică doar caracterelor tari, oamenilor care pun mai presus interesul ţării decât propria viaţă.
Din păcate, ţara nu i-a apreciat, peste timp, curajul, fiind marginalizat, uitat, murind în anonimat, misiunea lui fiind scoasă din colbul istoriei abia de câţiva ani. În memoria celor doi piloţi, şi anul acesta, se reface zborul Bacău – Blaj, la iniţiativa autorităţilor locale, care îi acordă astăzi şi titlul post mortem de Cetăţean de Onoare al Bacăului, iar în premieră public o informaţie care m-a impresionat: un rădăuţean, oraşul unde este înmormântat Vasile Niculescu, a refăcut, anul acesta, pe jos, acelaşi traseu cu al Avionului Unirii, semn că cei de astăzi ştiu să-şi cinstească eroii. Despre această temerară ispravă, puteţi citi în ediţiile următoare ale ziarului nostru.
Parcul industrial din Hemeiuș, mai exact societatea care gestionează acest parc, a intrat în insolvență după ce Curtea de Conturi a stabilit că trebuie să achite 5 milioane de lei Consiliului Local (CL) Hemeiuș. HIT Park a fost înființat printr-un proiect european implementat de Consiliul Județean (CJ) Bacău în asociere cu CL Hemeiuș, ultimul participând cu teren.
La ora aceasta, HIT asigură peste 1.000 de locuri de muncă. Simplificând, HIT trebuie să restituie unuia dintre acționari 5 milioane de lei, însă nu dispune de acești bani. „Țin să precizez că societatea Parc Industrial HIT SRL este în insolvență prin reorganizare. Iar asta înseamnă că pe perioada reorganizării, care poate dura trei-patru ani, există un administrator judiciar care va supraveghea activitatea companiei” a explicat Adrian Popescu, vicepreședintele CJ Bacău. HIT Park a ajuns în situația asta din cauză că au existat interpretări diferite ale legislației, după modificarea acesteia.
Deși era parc industrial între 2007 și 2012, inspectorii Curții de Conturi au apreciat că a funcționat ca orice SRL și trebuia să plătească taxe și impozite ca orice SRL. „HIT Park este o societate sănătoasă din punct de vedere economic și funcționează normal”, a afirmat Adrian Popescu. Dovada stă în faptul că HIT Park nu a luat niciun leu de la Consiliul Județean în ultimii opt ani.
Scop: Salvarea bunurilor și locurilor de muncă
Există două posibilități: 1. HIT va intra în faliment și se va vinde tot ce deține pentru a achita datoria către CL Hemeiuș; 2. HIT va fi reorganizat, iar datoria va fi achitată eșalonat sau transformată în acțiuni. Se preferă, firește, reorganizarea.
Administratorul public, persoană ce va fi decisă de acționari, va gestiona activitatea, iar Sierra Quadrant SPRL, administratorul judiciar, va urmări realizarea planului și va superviza toate plățile efectuate de HIT. „Societatea se află în perioada de observație, care va dura până la confirmarea sau infirmarea planului de reorganizare, perioadă care poate dura maximum un an”, a declarat Florin Dragomir, reprezentantul Sierra Quadrant.
În acest timp, creditorii – CL Hemeiuș și furnizorii de energie electrică, gaze etc. – își vor da acceptul cu privire la planul HIT Park, după care urmează punerea lui în aplicare. „Scopul planului de reorganizare este ca acești creditori să primească mai mult decât ar fi primit prin intrarea în faliment a societății”, a explicat Florin Dragomir. Această soluție va asigura, de asemenea, conservarea clădirilor, conservarea locurilor de muncă și a tot ce s-a realizat de la demararea proiectului.
Divizionara A de handbal masculin CSM Bacău II continuă să ocupe ultimul loc in Seria A. Sâmbăta trecută, băcăuanii au suferit cea de-a șaptea înfrângere stagională, pierzând acasă, cu 29-27 (15-15) meciul din etapa a opta susținut în compania celor de la CSU Galați.
Runda viitoare, programată sâmbătă, 24 noiembrie, de la ora 11.00, CSM Bacău II va juca tot acasă, cu CSU CNOT Brașov.
Până atunci, însă, Sala Sporturilor va fi gazda unui alt meci de handbal masculin. Unul mult mai important, în etapa a 11-a a Ligii Zimbrilor.
Concret, mâine, de la ora 19.00, CSM Bacău va primi vizita Politehnicii Timișoara. Cele două formații se vor afla față în față, tot în Sala Sporturilor din Bacău, și pe 8 decembrie, în „optimile” Cupei României.
Micuții „aviatori” își desfac aripile și își încearcă zborul. Iar rezultatele arată că sunt…la înălțime. Dovadă și succesul repurtat de echipa Under 8 a Aerostarului la „Cupa de toamnă TNT”, derulată la finalul săptămânii sportive, la baza sportivă TNT.
Echipa pregătită de Eusebiu Nica a câștigat toate cele patru meciuri disputate. Inclusiv finala, adjudecată contra unei alte echipe cu viitor frumos, FC Bacău.
„Turneul a fost unul reușit din toate punctele de vedere și a evidențiat un progres din partea tuturor copiilor”, a declarat antrenorul Sebi Nica. Laureată a sezonului de toamnă, Aerostar vrea să-și treacă în palmares și „Cupa de iarnă TNT”, programată în curând.
Lotul Aerostar- categoria de vârstă 2011: Denis Anghel, Andrei cel Mare, Alex Sujdea, Dragoș Sujdea, Șerban Vasilca, Luca Hazu, Fabrizio Catană, Luca David, Damian Stanciu, Octavian Buliga, Angelo Catană. Antrenor: Eusebiu Nica.
Rezultate „Cupa de toamnă TNT”: Aerostar – FC Star Bacău 4-2, Aerostar – Kids Tâmpa 4-1, Aerostar – Juniorul Dorohoi 4-3. Finala: Aerostar- FC Bacău 3-2.
Câteva zeci de copii, beneficiari ai Centrului Daniel, au petrecut ieri (luni, 19 noiembrie-n.r.) câteva ore la restaurantul Green Park. Petrecerea celor mici a început cu un program artistic pus în scenă în cea mai mare parte de elevii de la Colegiul Național de Artă „George Apostu” care a fost partener al acestui eveniment, după care cei mici s-au distrat în compania unor animatori profesioniști.
Activitatea a făcut parte dintr-un șir mai lung de manifestări dedicate împlinirii a 25 de ani de existență a Centrului Daniel. Petrecerea a fost oferită de sponsorii și finanțatorii Centului Daniel, Andreas Kumin și Marco Cantele din Elveția, cei care susțin campanii pentru strângerea de fonduri de peste 20 de ani și care asigură jumătate din bugetul anual al centrului. Dacă în iunie Centrul Daniel a sărbătorit împreuna cu sponsorii, colaboratorii și partenerii, de această dată petrecerea a fost adresată exclusiv copiilor, însoțiți de părinți.
„Aceasta nu este activitatea finală a proiectului. Mai avem o activitate programata pe 7 și 8 decembrie la Teatrul Municipal Bacovia acolo unde se va juca o piesă de teatru cu dedicație, cum se spune-cu bataie lungă, în care un copil «verde ca pepenele», un copil diferit va trebui să răzbată în lumea în care trăiește, așa cum copiii de la Centrul Daniel trebuie să răzbată în lumea în care trăim”, a declarat Ionela Cătălina Popa, manager de proiecte la Centrul Daniel, cea care a precizat că acela va fi momentul final al proiectului de sărbătorire a 25 de ani ai centrului. La eveniment au participat în calitate de invitați oficialități locale și județene.
Între aceștia, primarul municipiului Bacău a exprimat un gând despre Centrul Daniel: „Sunt unii dintre cei mai importanți membri ai comunității noastre. Ne bucurăm foarte mult că-i avem. Mulțumim foarte mult doamnei Marioara Popa și întregii sale echipe pentru tot ceea ce a făcut. Este un reper deosebit de important pentru noi ca și comunitate nu doar prin activitățile pe care le fac ci și pentru exemplu pe care l-au dat în ultimii 25 de ani.”
În urmă cu 100 de ani, pe 23 noiembrie 1918, din Bacău pleca spre Câmpia Libertăţii de la Blaj un aparat de zbor pilotat de cel care avea să se numere printre eroii Marii Uniri, aviatorul Vasile Niculescu. Acesta ducea românilor de peste munţi, alături de un sac plin cu manifeste şi scrisoarea primului ministru, Ion C. Brătianu adresată Consiliului Naţional Român Central prin care se comunica, oficial, dorinţa de unire a Moldovei cu Ardealul dar și faptul că armata română, cantonată în trecătorile Munților Carpați, susținea pe deplin demersul Unirii. Acest mesaj era hotărâtor pentru convocarea Marii Adunări de la Alba Iulia.
Din cauza iernii aspre, cu temperaturi scăzute şi zăpezi abundente legăturile dintre Consiliul Naţional Român Central şi Guvernul României de la Iași nu se puteau menține decât pe calea aerului. Pentru a transporta de urgenţă documentele de importanţă majoră la Blaj, Marele Cartier General român a ordonat trimiterea unui avion. Un număr important de aviatori s-au oferit să îndeplinească această misiune.
Consiliul National, Iasi, 1918
A fost ales locotenentul Vasile Niculescu, întrucât cunoștea traseul de zbor şi în campania din vara anului 1917 trecuse cu avionul Carpații şi lansase manifeste în Transilvania. Locotenentul şi copilotul, căpitanul ardelean Victor Precup şi-au asumat acest zbor, conştienţi atât de misiunea crucială pe care o aveau de îndeplinit cât şi de posibilitatea eşecului. N-au eşuat. Au zburat la 2 600 de metri altitudine, cu un avion Farman 40 nr. 2340, împrumutat de la aviaţia franceză, fără paraşute, fără armament, la -40 de grade, cu carlinga deschisă pe tot parcursul zborului. Pentru a supravieţui temperaturilor scăzute, singura soluţie a fost ca participanții la zbor să îşi protejeze pielea cu un strat gros de parafină.
În după amiaza zilei de 23 noiembrie avionul a aterizat la Blaj unde a fost întâmpinat de mulţimea entuziastă care a însoţit membrii echipajului la Palatul Mitropolitan. La 6 seara, în şedinţa festivă s-a luat hotărârea ca echipajul Niculescu-Precup să revină la Bacău şi să anunţe că românii din Transilvania se vor uni cu ţara. La întoarcerea în Moldova, avionul aducea cel mai important document pentru înfăptuirea visului de secole al românilor, document ce consfinţea dorinţa românilor de pe ambele părţi ale Carpaţilor de a fi o singură naţie.
Mesajul Consiliul Judeţean Bacău la Centenarul Zborului Marii Uniri
Domnule Președinte al Consiliului Județean Alba, Ion DUMITREL,
Dragi români,
Se împlinesc, iată, 100 de ani de la realizarea visului de secole al românilor: Unirea într-un singur stat național. Așa cum bine știți, momentul 1 Decembrie 1918 a fost precedat de eforturi susținute și de sacrificii admirabile. Bacăul și băcăuanii au pus și ei umărul la acest efort colectiv prin rezistența din Moldova, unde se refugiaseră autoritățile și sute de mii de români.
De aici, din Bacău, a plecat, în ziua de 23 noiembrie 1918, un avion militar pilotat de locotenentul aviator Vasile Niculescu și de căpitanul ardelean Victor Precup, pe ruta Bacău – Blaj și retur. Cu siguranță, mesajul documentelor transmise de cei doi era unul excepțional, de susținere de către românii din vechiul regat a actului ce avea să aibă loc la Alba Iulia peste câteva zile, și anume faptul că armata română, remobilizată, înainta cu greu prin trecătorile munților, dar pătrunsese deja în Transilvania și ,,vine cu dragoste de frați să anunțe și locuitorilor străini de pe aceste meleaguri românești că vin în numele păcii și al libertății tuturor neamurilor”.
Însemn de omagiu pentru acești piloți care și-au riscat viața pentru țară, refacem astăzi zborul Bacău – Blaj, convinși că avem datoria de a nu îi uita pe înaintași, dar și pentru a sublinia legăturile simbolice între români.
Închei cu speranța că așa cum echipajul Niculescu-Precup și-a îndeplinit misiunea, și noi vom reuși să ducem mai departe moștenirea pe care ei ne-au lăsat-o. O Românie modernă, rod al unui proiect european, în care Marile Puteri au crezut. Să credem și noi în România și în destinul ei! Fie ca zborul acesta să ne înalte spiritele și să ne dea încredere în destinele neamului! La mulți ani, România! La mulți ani, români!
Bacău, 20 noiembrie 2018 Sorin BRAȘOVEANU,
Președintele Consiliului Județean Bacău
Mesajul Consiliul Judeţean Alba la Centenarul Zborului Marii Uniri
La 1 Decembrie 1918, trupul României s-a întregit prin primirea inimii care se află la Alba Iulia. Românii ardeleni s-au pronunţat atunci pentru a făuri o Românie Mare, în care naţiunea română să fie una, însă cu respectarea particularităţilor locale şi identitare. Momentul istoric de la Alba Iulia nu ar fi fost însă posibil fără tributul de sânge al armatei române, care a luptat cu eroism pentru păstrarea fiinţei naţionale. Cele mai crâncene lupte s-au dat la Oituz, acolo unde s-a născut binecunoscuta expresie „Pe aici nu se trece!”, expresie ce avea să devină emblematică, pe întreg frontul, în marile bătălii din vara anului 1917. Ulterior, la 23 noiembrie 1918, un avion pilotat de locotenentul Vasile Niculescu, avându-l la bord şi pe ofiţerul ardelean Victor Precup, a plecat de la Bacău şi a aterizat la Blaj, pe Câmpia Libertăţii. Cei doi au adus o servietă cu documente importante din partea Guvernului României şi mesajul de solidaritate cu românii ardeleni. Cei doi militari au fost primiţi cu entuziasm la Blaj, iar zborul temerar, desfăşurat în condiţii extreme, a intrat în conştiinţa neamului românesc drept „Zborul Marii Uniri”.
La împlinirea a 100 de ani de la acest zbor eroic – mai puţin cunoscut dar deosebit de important pentru realizarea Marii Uniri -, memoria celor doi temerari va fi omagiată cu cinste atât la Bacău, cât şi la Blaj, prin reconstituirea Zborului Marii Uniri, eveniment care va premerge ritualul simbolic prin care ne propunem ca la Alba Iulia, în Sala Sfântă a Marii Uniri, să depunem ofrande de pământ din Bucovina, Basarabia, Ţara Românească şi Moldova şi să întregim astfel, simbolic, România Mare.
Desigur că din acest „trup reîntregit” nu putea lipsi pământul stropit cu sânge al martirilor români – peste 230 000 de militari -, morţi pe câmpul de onoare de pe văile Caşinului, Oituzului şi Trotuşului. Aceştia, cărora li s-a adăugat un număr dublu de civili, din aproape fiecare familie din România, se vor odihni, simbolic, în locul în care s-a hotărât UNIREA.
Acum, la Centenar, vă aşteptăm la Alba Iulia, în cealaltă capitală, să aducem, împreună, un omagiu înaintaşilor noştri, fără de care nu ne-am putea bucura de viitorul european şi democratic al României.
Ion DUMITREL,
Preşedintele Consiliului Judeţean Alba
Atmosferă unică de ambele părţi ale Carpaţilor
Iată câteva mărturii consemnate de istoria acelor zile:
Ziarul “Unirea”, din 23 noiembrie 1918 scria: “Din Ţara Românească ne-au sosit azi la ora 1.d.d. (după amiază) locotenentul pilot Niculescu din Armata Română şi căpitanul Precup, originar din Transilvania: au sosit cu aeroplanul, împrăştiind apelul pentru Blaj. Dânşii au plecat de la Bacău şi au parcurs drumul de la Blaj în două ore. Lumea a alergat din toate părţile, aclamând aeroplanul în culorile româneşti. După câteva virajuri peste oraş, aeroplanul a aterizat pe Câmpia Libertăţii. Toată lumea a grăbit într-acolo, prin gheaţă, zăpadă şi tină, că să strângă mâna fraţilor care ne-au adus solia mântuirii. Ei ne-au spus că Armata română a trecut Carpaţii, prin zăpada de peste 2 metri şi că vin să ne îmbrăţişeze cu dragoste de fraţi şi să anunţe locuitorii străini de pe plaiurile româneşti că vin în numele păcii şi al libertăţii tuturor neamurilor”.
Dr. Ionel Pop, cel care a înmânat o scrisoare emoţionantă aviatorului Vasile Niculescu, la plecarea în misiune: „Dragă domnule Niculescu, trecând Carpații în zbor, împreună cu comandantul dumitale – căpitanul transilvănean Victor Precup, – ca primă solie a mântuirii noastre, ai aterizat ieri, 23 noiembrie, pe Câmpia Libertății. Du, te rog, fraților noștri dragi toată căldura sufletului nostru, du-le chemarea noastră! Dumneata ne vei fi pururi neuitat şi…ca să-ti aduci din când în când aminte de aceia pe care sosirea dumitale i-a făcut fericiți, primește de la noi o bucată de piatră. Este o întruchipare a luptelor noastre seculare şi a suferințelor noastre. E o bucată de piatră, vechea piatră a Libertății, ridicată în 1848 pe câmpia de lângă Blaj, unde ați aterizat dumneavoastră împreună cu românul transilvănean Precup. Piatra a fost, între timp, aruncată în aer cu dinamită de către ocupanți, pentru ca nici acest modest semn al dorinței de libertate să nu-l avem. Din trupul ei este bucata care îți va aminti de noi. Cu frățească dragoste! Doctor Ionel Pop”.
Elevul sergent Eugen Radeş, unul din cei care au asigurat paza avionului pilotat de locotenentul Vasile Niculescu pe Câmpia de la Blaj: „În întâmpinarea celor doi aviatori au sosit dr. Victor Macovei și Gavrilă Precup de la Mitropolie, care prin cuvinte întrerupte de emoția si de strigatele „Să trăiască!” ale mulțimii, aceștia i-au asigurat pe oaspeți că sunt la adăpost… Între timp, sosește și dl.căpitan Virgil Pop și la întrebarea locotenentului pilot Vasile Niculescu cum rămâne cu avionul, dl. căpitan Pop îi spune ca va asigura paza avionului punând o gardă puternică întărită cu o mitralieră, iar echipajul sa meargă la Palatul Mitropolitan. Căpitanul Virgil Pop a desemnat opt soldați din Garda Națională, care, împreună cu sergentul Sandu, au venit cu mitraliera pentru paza avionului. Căpitanul Virgil Pop ne-a atras atenția să nu lăsăm pe nimeni să se apropie de avion și a dat ordin să ni se aducă de mâncare și lemne pentru foc, deoarece stăteam în frig, în aer liber, pe un ger cumplit de -30 grade C. Ni s-au trimis de la Mitropolie lemne, mâncare si zece litri de vin. După ce am curățat locul de zăpadă din jurul avionului, am făcut focul și garda se schimba din oră în oră.”
Portret de erou
Pilotul Vasile Niculescu s-a născut la 21 noiembrie 1891, în Fălticeni. Părinții au insistat să urmeze cursurile Seminarului Teologic. Visul lui însă era să zboare. Şi până la urmă l-a realizat. La 24 ianuarie 1915 s-a înrolat în armatăşi a urmat cursurile Şcolii de Pilotaj de la Băneasa. „M-a fascinat zborul de mic copil şi am văzut pentru prima oară aeroplanele la manevrele militare din toamna anului 1911, care se desfășurau în zona noastră – își amintea el mai târziu. În şcoala de pilotaj l-am avut conducător pe George Valentin Bibescu – un adevărat prinţ al zborului”.
A obținut brevetul de pilot militar cu nr. 61, la 15 august 1915. Prin ordinul ministrului de Război, la 10 iulie 1916 a fost avansat plutonier şi repartizat la Corpul de Aviație.
După intrarea României în război, tânărul sublocotenent (fusese avansat la 1 octombrie 1916) a funcționat o vreme ca instructor în cadrul Şcolii de Pilotaj de la Bârlad. A fost mutat, la cerere, pe front, la Escadrila de recunoaștere şi bombardament ușor F4.
La începutul anului 1918, s-a deplasat cu unitatea în Basarabia şi a executat misiuni împotriva trupelor bolșevice, care invadaseră ţinutul. A făcut zboruri de recunoaștere pe Nistru, a bombardat pozițiile inamice de la Moghilev.
După zborul istoric de la 23 noiembrie 1918, aviatorul Vasile Niculescu a continuat să-şi îndeplinească misiunile primite.
Între anii 1920-1923 a fost pilot în cadrul Grupului 1 Aeronautic. Prin Înaltul Decret Regal nr. 5 634 din 24 octombrie 1923 a fost înaintat la gradul de căpitan. A fost transferat la 1 octombrie 1924 la Comandamentul Şcolii de Aeronautică. În perioada 1 martie – 1 septembrie 1925 a executat un stagiu de pregătire în aviația cehoslovacă, fiind apreciat pentru tehnica pilotajului, pe care o stăpânea la perfecție.
La 22 octombrie 1926 părăsește aviația, la cerere, fiind transferat prin Ordinul ministrului de Război nr. 37368/1926 la Centrul de Recrutare din Rădăuți. Este mutat apoi la 1 octombrie 1930 la Regimentul 96 infanterie. La 31 octombrie 1937 a trecut în rezervă cu gradul de căpitan.
De o înaltă ţinută morală şi o conduită profesională ireproşabilă, aviatorul Vasile Niculescu s-a bucurat de aprecierile contemporanilor săi :
“Foarte inteligent, cu o cultură civică aleasă. Deşi ofiţer de rezervă, a reuşit uşor prin puterea sa de muncă şi prin buna voinţă a sa să-şi apropie foarte bine toate cunoştinţele militare, precum şi pe cele specifice aviaţiei, având o deosebită aplicaţie pentru chestiunile tehnice. …Pilot excelent, conştient de tehnica zborului, a luat parte la luptele de la Mărăşeşti executând zboruri foarte riscante şi de lungă durată şi din care adesea a venit cu aparatul ciuruit de gloanţe. A luat de asemenea parte la luptele de la Cireşoaia, Runcu, zburând cu acelaşi avânt, curaj şi devotament. În Basarabia, de asemeni, a executat zboruri de lungă durată, aducând ştiri preţioase” – Maior aviator Atanasie Enescu, Comandantul Grupului I Aeronautic.
“Niciodată nu şi-a reclamat imediat drepturile, din care cauză, datorită modestiei sale a fost trecut cu vederea chiar după merite mari. Citez astfel zborul făcut în Ardeal în iarna anului 1918, când nicio altă legătură nu era posibilă. Expus la sacrificii mari şi riscuri de a se pierde în munţi, rezultatul acestui zbor a fost dintre cele mai reuşite şi publicat în toate ziarele” – Foaie calificativă pe anul 1923, semnată de locotenent-comandor Gheorghe Măicănescu.
“Ofiţer foarte inteligent şi foarte capabil. Este păcat că a pierdut posibilitatea să fie înaintat în grad, căci calităţile lui personale şi caracterul, precum şi cunoştinţele sale în orice domeniu trebuiau să-i deschidă o carieră frumoasă” – Foaie calificativă pe anul 1942, semnată de col. Opriţia.
După 100 de ani, la Bacău şi Alba
Pentru a rememora şi a cinsti momentele de referinţă ale istoriei noastre, Consiliul Judeţean Bacău şi Consiliul Judeţean Alba organizează, în perioada 19-20 noiembrie 2018, o serie de festivităţi destinate sărbătoririi a 100 de ani de la „Zborul Marii Uniri”.
În data de 19 noiembrie o delegaţie a judeţului Bacău formată dintr-un număr de aproximativ 160 de persoane – elevi olimpici şi cu rezultate deosebite, profesori, consilieri judeţeni se va deplasa la Blaj, pentru a întâmpina în 20 noiembrie, pe Câmpia Libertăţii echipajul misiunii aeriene sosite la Bacău. Echipajul va reitera, la 100 de ani distanţă, „Zborul Marii Uniri”. Delegaţia judeţului Bacău, sosită la Blaj cu 3 autocare şi alte mijloace de transport se va alătura „Convoiului Unirii” pentru a se deplasa la Alba Iulia, unde va participa la festivităţile dedicate Centenarului Marii Uniri.
Evenimentelesunt parte dintr-un proiect mai amplu intitulat „Zborul Marii Uniri”, finanţat, alături de alte două proiecte, de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, toate acestea fiind dedicate aniversării a 100 de ani de la Marea Unire.
O altă activitate de amploare a fost expoziția națională dedicată aviației române, vernisată în luna noiembrie 2018 şi realizată de Consiliul Judeţean Bacău în colaborare cu Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii – Filiala Bacău, Muzeul Național al Aviației Române, Muzeul Militar Național ”Regele Ferdinand” – Filiala Bacău, Statul Major General, Baza 95 Aeriană Bacău.
Activităţile zilei de 20 noiembrie sunt programate astfel:
Bacău, 20 noiembrie, Piaţa Tricolorului:
10.30 – Primirea invitaților,
Trecerea în revistă a Gărzii de Onoare,
10.35 – Intonarea Imnului de stat,
10.40 – Tedeum,
10.50 – Ceremonia de predare a documentelor care se transmit către Blaj,
11.05 – Plecarea piloților spre aerodrom,
11.10 – Alocuțiuni privind importanţa zborului Marii Uniri,
Înmânarea doamnei Astrid Mallet, nepoata pilotului a titlului de «Cetăţean de Onoare Post Mortem al municipiului Bacău», pilotului-aviator Vasile Niculescu,
12.00 – Parada militară,
12.30 – Complexul Muzeal «Iulian Antonescu» Bacău
Lucrările simpozionului «Centenarul Zborului Marii Uniri»,
Bacău, 21 noiembrie 2018, Complexul Muzeal «Iulian Antonescu» Bacău :
10.00 – Lucrările simpozionului «Centenarul Zborului Marii Uniri»
14.00 – Masă rotundă.
Alba, 20 noiembrie, Câmpia Libertăţii Blaj:
13.00 – Sosirea paraşutistului
13.15 – Primirea ofiţerului de către un copil îmbrăcat în costum tradiţional
Moment artistic – Ansamblul Mugurii de Tezaur – „Măi române, românaş”
13.20 – Primirea ofițerului parașutist de către Primarul Municipiului Blaj și Președintele Consiliului Judeţean Alba
13.25 -Intonarea Imnului de stat
13.30 -Mesajele Consiliului Județean Bacău și a Primăriei Municipiului Bacău
13.40 -Mesajele Consiliului Județean Alba și a Primăriei Municipiului Blaj
13.50- Prezentarea contextului și a importanței istorice a Zborului Unirii din 23noiembrie 1918
14.00-Moment artistic – Veta Biriș
14.10 –Moment artistic – Ansamblul Folcloric al Județului Alba :„Steagul să lucească”, ”Noi suntem români”
14.20 – Plecarea spre Palatul Cultural din Blaj
15.00 – Recital cameral
15.20 – Vernisajul expoziției Centenarul Zborului Marii Uniri
16.00 – 100 de clopote
Dezvelirea plăcii comemorative de pe Palatul Cultural Blaj.
Un stil de viață sănătos folosește repere de performanță care delimitează un prag inferior al rezultatelor acceptate. Aceste repere trebuie să creeze întotdeauna un “disconfort” productiv cam în felul în care îl generează un antrenament fizic intens și trebuie să fie motivante pentru a fi realizate și în situațiile mai dificile. Un mod de viață echilibrat are repere autoimpuse. Acestea crează un plafon superior referitor la cât de sănătos vrei să fii psihic și fizic. Nu ar trebui să aveți nevoie de noroc pentru a-l executa, deoarece acesta se află în totalitate sub controlul propriu. Un plan bine pus la punct și adaptat propriei persoane acționează ca un mecanism strategic, puternic și pragmatic. Dacă nu respectați pașii, nu veți obține rezultatul dorit. Gândește-te ce dezastru ar fi să realizezi că ai greșit doar o singură dată și că pe viitor îți va fi mult mai greu decât ar fi trebuit să fie. Concluzia? Înseamnă că trebuie să fim disciplinați în orice moment al acțiunilor noastre. Înseamnă că putem spune că am prefera să creștem în mod consecvent, decât să fim performeri timp de trei luni și să ne retragem în următoarele… A ști cum să rămâi consecvent îți dă o nouă perspectivă. Această perspectivă se numește performanță.
Acum pot să formulez întrebarea: Poți să aspiri la un stil de viață sănătos cu o rată de succes de 100%? Mi-ar plăcea ca cei ce se știu cu musca pe căciulă să citească aceste rânduri de mai multe ori. Până când aceasta își ia zborul. Dacă ai greșit, chiar și o singură dată, să faci tot ce este necesar pentru a reveni pe direcția corectă. Și reține: nu există nicio scuză și depinde doar de noi să ne corectăm greșelile. Realizarea unui mod de viață constant și în vremurile bune și în vremurile rele, consolidează încrederea. Realizările tangibile obținute în condiții adverse întăresc perspectiva, deoarece noi suntem responsabili de îmbunătățirea performanței. Și așa mă duce gândul la persoanele care se confruntă cu probleme legate de echilibrul acido-bazic al alimentației și care totuși reușesc să obțină rezultate foarte bune pe tot parcursul procesului de slăbire. Aceste persoane trebuie să fie foarte atente la tot ceea ce mănâncă, dar nu numai. Pentru sănătatea noastră are o mare importanță echilibrul acido-bazic al sângelui. Vă amintesc că pH-ul neutru este 7. Toate valorile peste 7 arată un pH alcalin iar sub această cifră, un pH acid. Când pH-ul devine prea acid scade capacitatea celulelor distruse de a se reface, dar crește posibilitatea ca acestea să se mărească, favorizând cancerul și scăzând în general rezistența la boli. Un pH acid poate apărea datorită stresului emoțional și mediului toxic.
Alimentele care produc un pH acid sunt: carnea, lactatele, ouăle, băuturile carbogazoase, alcoolul, cafeaua, sucurile sintetice, zahărul și îndulcitorii sintetici, pâinea albă și cerealele procesate, mămăliga, uleiurile rafinate, oțetul, murăturile, mâncărurile preparate la microunde etc. Printre alimentele care produc un pH alcalin se enumeră: castravetele, ceapa, conopida, salata verde, usturoiul, spanacul, mazărea și fasolea verde, morcovul, prazul, țelina, dovlecelul, ridichea, mărarul, pătrunjelul, avocado, roșia, grapefruitul, pepenele verde, lămâia, soia, sucurile proaspete stoarse din legume, uleiurile presate la rece…De reținut: roșiile și lămâile deși sunt de natură acidă, odată intrate în organism au un efect puternic alcalin. Toate informațiile pe care vi le-am oferit au avut un singur scop: să vă orientați singuri asupra felului cum vă puteți hrăni cât mai rațional, adică să consumați ceea ce are nevoie organismul dumneavoastră. Și cu cât meniul este mai variat, cu atât organismul găsește mai ușor substanțele de care are nevoie un om sănătos.
Acum aștept reacții…O clipă, nici să nu te gândești să pasezi vina atunci când rezultatele tale nu sunt bune. Trebuie să ai tăria de a privi obiectiv problema și de a-ți asuma întreaga responsabilitate!
Repere, motivație și reușită…O direcție bună de urmat este să asculți pur și simplu iar apoi să acționezi. Faceți un efort conștient începând de azi, chiar de acum, pentru a cunoaște performanța și succesul autentic, între cele două neexistând de fapt nicio diferență. Să obții un stil de viață sănătos și să-l menții a la longue înseamnă să întorci șansa de partea ta. Aspiră la o sănătate de fier cu o rată de succes de 100%, ghidat de regula de aur: Consolidează încrederea în abilitatea ta de a face performanță chiar și în circumstanțe adverse!
Prinde bine la public o nouă expresie: „marxismul cultural”, identificat de unii a fi sursa tuturor relelor care ni se întâmplă. Că există o întreagă ideologie care aruncă logica pe geam și încearcă să explice de ce e bine s-o ducem tot mai rău ca să le fie altora bine, este adevărat; însă această ideologie nu are nimic cu marxismul; ba, uneori, chiar din contra.
Corectitudinea politică, extinderea drepturilor minorităților, acordarea unui plus de drepturi celor considerați în situații de risc – cum ar fi LGBT, migranții, etc. -sunt doar instrumente folosite de o serie de organizații care încearcă să-și impună agenda; marxismul, pe de altă parte, este o școală a economiei politice care încearcă să explice lumea și să ofere soluții.
Că au fost sau nu bune soluțiile, este discutabil, mai ales în condițiile în care se practică o confuzie voită cu leninismul, stalinismul sau chiar cu maoismul. Dar, Marx a oferit o excelență critică a societății capitaliste, valabilă și în ziua de azi iar, așa cum a spus profesorul american, Robert L. Heilbroner, i-a lăsat pe alții să teoretizeze ce se va întâmplă după ce va veni comunismul. Revenind la ceea ce numesc unii a fi „marxism cultural”, această abordare care îmbină corectitudinea politică, supraacordarea de drepturi minorităților concomitent cu încercarea de a-i face pe majoritari să se simtă inferiori doar pentru că aparțin unei majorități face ravagii în spațiul cultural occidental. Dar nu are nimic în comun cu marxismul. Decât dacă vrei să produci confuzie.
Este adevărat că așa-zisul marxism cultural a fost îmbrățișat de o parte a stângii, care a schimbat paradigmă clasică a conflictului dintre clasa muncitoare și burghezie cu cea a conflictului dintre minorități și majorități. Asta nu schimbă esență: marxismul este despre economie, așa-zisul marxism social este despre psihologie.
Dealtfel, s-a văzut acolo unde partidele de stânga au uitat ideologia și au încetat să mai lupte pentru drepturile clasei muncitoare. În țările în care stânga s-a concentrat pe drepturile LGBT, migranți ori pe identitatea de gen, partidele comuniste sau socialiste au decăzut iar situația clasei muncitoare s-a deteriorat. Un argument în plus pentru cei care susțin că vinovatul trebuie căutat in altă parte și că ideologia de stânga a fost deturnată pentru a pava ascensiunea Capitalului.
Sunt cei mai mari importatori de marmură, granit, travertin și piatră naturală din Moldova, prezenți prin două depozite în județele Neamț și Bacău și două magazine online cu livrare în toată țara. Compania VINCA este o afacere de familie cu o vechime de 26 de ani, rezistând în tot acest timp datorită premisei că vor prospera și evolua doar prin îndeplinirea dorințelor clienților și consolidarea puterii echipei lor.
Ramona Moncea Vinca, General Manager la VINCA consideră că puterea echipei (care numără astăzi 45 de valori) este cheia succesului. Toți angajații împărtășesc o serie de valori comune care definesc puterea echipei și care îi diferențiază de multe alte companii.
Echipa VINCA se ghidează după 10 reguli de aur:
1. Integritate. Sunt sinceri și își duc promisiunile până la capăt.
2. Echilibru. Țin cont tot timpul de aspectele familiale, sociale, fizice și spirituale pentru că le consideră la fel de importante ca cele intelectuale și financiare.
3. Succes/ Proactivitate. Sunt dedicați 100%.
4. Sunt adepții comunicării pozitive, înclinată spre înțelegere și rezolvare.
5. Își doresc excelență în rezultate, de aceea produsele și serviciile VINCA trebuie să fie la același statut.
6. Se informează zilnic pentru a putea oferi cele mai bune sugestii și recomandări.
7. Duc proiectele pană la capăt și oferă garanție fizică și morală clienților.
8. Le place să lucreze în echipă pentru că știu că doar așa vor avea performanțe.
9. Sunt pozitivi și vor să aibă un impact pozitiv asupra tuturor clienților și colaboratorilor.
10. Sunt recunoscători pentru că au clienți dedicați și colaboratori de încredere. Le plac victoriile și de aceea le sărbătoresc cu cei dragi alături.
„Desigur, succesul financiar este important. Fără o stabilitate financiară, fără profit, VINCA nu ar fi putut rezista 26 de ani pe piață. Însă, succesul financiar vine de la sine atunci când te ghidezi după valori puternice. Companiile cu o cultură puternică tind să producă rezultate superioare și implicit venituri mai mari, tocmai prin faptul că atrag și formează angajați motivați și performanți. Drept dovadă stă și faptul că VINCA are angajați cu o vechime de 13 ani, chiar și în aceste condiții în care toți antreprenorii se plâng de fluctuația forței de muncă.” Afirmă Ramona Moncea Vinca, General Manager la VINCA.
Ca manager general, Ramona Vinca concepe în mod constant noi moduri de a mări puterea și eficiența echipei. Echipa lucrează continuu la optimizarea proceselor de luare a deciziilor, la îmbunătățirea work-flow-ului și tehnologiei de prelucrare a pietrei, la menținerea unei comunicări deschise și transparente între angajați, între management și angajați. Compania VINCA investește constant în dezvoltarea cunoștințelor și competențelor propriilor angajați, oferind gratuit cursuri și workshopuri in-house sau externalizate.
Succesul poate avea multiple înțelesuri sau multiple fațete: profit, impact pozitiv asupra comunității, produse eficiente și de valoare, construirea unei echipe pasionată de ceea ce face și motivată să persevereze. Pentru compania VINCA, succesul constă în primul rând în puterea echipei, iar restul beneficiilor vin de la sine.
Lucian Șova, actualul ministru al transporturilor va fi remaniat, s-a anunțat după ședința Comitetului Executiv Naţional al PSD de astăzi.
În locul lui Șova va veni Lia Olguţa Vasilescu, care părăsește ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, post care va fi ocupat de preşedintele Comisiei de buget-finanţe din Camera Deputaţilor, Marius Budăi.
Gabriel Leş a fost nominalizat pentru funcţia de ministru al Apărării, în locul lui Mihai Fifor, Niculae Bădălău va prelua funcţia de ministru al Economiei, în locul lui Dănuţ Andruşcă, Alexandru Petrescu pe cea de ministru al Comunicaţiilor, în locul lui Petru Bogdan Cojocaru, Daniel Breaz a fost numit la Ministerul Culturii, în locul lui George Ivaşcu, iar la Ministerul Tineretului şi Sportului a fost nominalizat Constantin-Bogdan Matei, în locul Ioanei Bran.
Ilan Laufer revine în echipa guvernamentală ca ministru al Dezvoltării.
Primarii din județ au participat, luni, la adunarea membrilor Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare (ADIS) Bacău. A fost prezentată situația datoriilor către Romprest, operatorul care colectează și transportă gunoiul, precum și solicitarea Romprest de a modifica contractul. Din cele 65 de unități administrativ-teritoriale (UAT) în care operează acesta, 41 au datorii. Suma totală pe care trebuie să o încaseze societatea este de 6.931.087 de lei.
Romprest a obținut executarea silită a ADIS și a notificat UAT-urile cu datorii că va rezilia contractul dacă nu-și achită restanțele până în decembrie.
„Și dacă va fi reziliat contractul, și dacă nu va fi reziliat, datoriile trebuie plătite. În cazul rezilierii, însă, va costa mai mult deoarece suma care va fi achitată va include și investițiile făcute de Romprest”, a explicat Bogdan Seto, directorul ADIS. E vorba de 5 milioane de euro cheltuiți pentru achiziționarea mașinilor de gunoi și 2 milioane de euro, pentru containere și bazele operaționale. Sume care vor fi suportate de toate cele 65 de UAT-uri.
În unele comune, e pustiu!
Modificare contractului cu Romprest constă în majorarea taxelor de salubrizare pe care le plătesc cetățenii și a tarifelor/tona de gunoi, care stau la baza facturilor trimise de Romprest către ADIS.
Astfel, taxa de salubritate pentru mediul urban, care ar fi trebuit să fie în 2019 de 10,20 lei/persoană pe lună va crește la 14,27 lei/persoană, iar cea valabilă pentru mediul rural va crește de la 4,16 lei/persoană la 6,82 de lei/persoană pe lună.
Tarifele vor crește de la 317 de lei/tona de deșeuri la 326 de lei/tonă în mediul rural și de la 162 de lei/tonă la 362 de lei/tonă în mediul urban. Taxele trebuie aprobate de fiecare consiliu local în parte. Dacă nu vor fi aprobate, operatorul va rezilia contractul de colectare a deșeurilor. De ce s-a ajuns în această situație? „Din cauză că sunt mai mulți locuitori decât declară primarii.
În anul 2010 eram 700.000, iar acum suntem 437.000. Nu ar fi fost o problemă dacă ar fi scăzut și cantitatea de gunoi, dar nu a scăzut! Producem gunoi cât 700.000 de locuitori, dar plătim pentru 437.000”, a declarat Bogdan Seto. Un calcul făcut în baza recensământului din 2011-2012 arată că, în județul Bacău, media era de 2,6 persoane/unitate locativă, iar acum a ajuns la 1,5.
„Există comune în care media este de 0,58 persoane/unitate locativă. Înțelegeți? E pustiu”, a concluzionat, ironic, Bogdan Seto.
UPDATE: S-a ridicat restricția de circulație instituită pentru autovehiculele cu masă totală de peste 7,5 tone, pe DN 11, Onești – Bacău
––––––––––––––––
Pe fondul ninsorilor abundente, autoritățile au instituit restricții de tonaj pentru autoturismele cu masă maximă admisă mai mare de 7,5 tone, pe mai multe sectoare de drumuri naționale aflate în administrarea DRDP Iași, după cum urmează:
Măsurile au fost instituite pentru a facilita activitatea echipajelor de deszăpezire, dar și pentru a limita blocajele în trafic, cauzate în special de autovehiculele derapate din cauza neadaptării vitezei la condițiile de trafic sau a echipării necorespunzătoare condițiilor de iarnă.
Pe sectoarele respective, DRDP Iași acționează cu autobasculante cu lamă și sărărițe, dar și cu utilaje de tip Unimog. Circulația se desfășoară însă în condiții de iarnă, cu sectoare de zăpadă frământată, pe fondul căderilor consistente de precipitații. DRDP Iași face eforturi pentru a oferi participanților o circulație în condiții de siguranță pe drumurile naționale, ridicarea restricțiilor fiind condiționată însă și de evoluția situației meteo.
Mai menționăm că, pe parcursul zilei, DRDP Iași a intervenit în mai multe situații pentru deblocarea traficului rutier, prin repunerea pe carosabil a unor autovehicule derapate din cauza echipării necorespunzătoare sau a degajării carosabilului în urma unor accidente rutiere.
De la primele ore ale dimineții, până la ora 17, pe drumurile naționale de pe raza DRDP Iași s-a acționat cu aproximativ 145 de autoutilaje de deszăpezire și s-au răspândit peste 2000 de tone de material antiderapant. La acest moment, carosabilul este umed cu zăpadă frământată în strat de 0-3 cm în județele Suceava, Vaslui, Iași, Bacău și Vrancea, umed cu zăpadă frământată în strat de 0-5 cm în județul Botoșani, respectiv cu zăpadă frământată de 2-5 cm, în județul Neamț. Ninge abundent în județele Iași și Suceava și moderat în Vaslui, Vrancea, Botoșani, Neamț și Bacău.
În continuare, DRDP Iași atenționează conducătorii auto să circule cu prudență pe drumurile naționale, cu adaptarea vitezei la condițiile de drum, precum și cu privire la obligativitatea echipării autovehiculelor pentru sezonul rece, cu montarea anvelopelor de iarnă.
Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că în judeţul Bacău, pentru a permite utilajelor să cureţe în mod eficient carosabilul, începând cu ora 13.00, au fost instituite următoarele restricţii:
-DN11 Oneşti- Bacău şi pe DN 2G Bacău- Moineşti, pentru autovehiculele cu masa maximă total autorizată mai mare de 7,5t;
-DN11 Oneşti – Oituz, pentru autovehiculele cu masa maximă total autorizată mai mare de 3,5t.
În condiții meteorologice nefavorabile, manifestați atenţie sporită pe toată durata deplasării pe drumurile publice, rulați cu viteză redusă, adaptată permanent la factorii de drum, iar fiecare manevră în trafic trebuie făcută numai după o temeinică asigurare.
Utilizaţi luminile de întâlnire şi pe timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri, precum şi pe cele de ceaţă, în cazul apariţiei acestui fenomen, pentru a reduce riscul înregistrării unor evenimente rutiere negative ca urmare a neasigurării la schimbarea direcţiei de mers. Păstraţi o distanţă mai mare faţă de autovehiculele care circulă în faţă.
Curăţaţi în permanenţă farurile şi blocurile de semnalizare şi folosiţi corespunzător instalaţia de ventilaţie – climatizare!
Atunci când autovehiculul este imobilizat, pe timp de ceaţă, din cauza unei defecţiuni, accident sau din orice altă cauză, prezenţa acestuia trebuie semnalizată atât prin luminile de poziţie şi cele de avarie, cât şi prin folosirea triunghiurilor reflectorizante.
Pentru a nu produce blocaje în trafic, le recomandăm șoferilor să nu depăşească coloana de autovehicule oprite la semafor și să nu oprească sau să staţioneze în locuri unde ar putea împiedica desfăşurarea normală a traficului rutier.
Totodată, este necesar ca aceștia să păstreze liber centrul intersecţiei, să nu blocheze calea de rulare a mijloacelor de transport public și să nu treacă la culoarea roşie a semaforului electric destinat lor și să nu claxoneze inutil.
De asemenea, conducătorii auto trebuie să păstreze în mers o distanţă suficient de mare faţă de autovehiculul care îl precedă, pentru a putea opri în condiţii de siguranţă, în situaţia în care acesta încetineşte brusc.
Nu uitați de echiparea autoturismului cu anvelope de iarnă atunci când circulați pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Totodată, autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante.
Pietonilor le recomandăm să circule numai pe trotuare, traversarea străzii să o facă prin locurile special amenajate, la culoarea verde a semaforului electric şi numai după ce sunt siguri că intenţia lor de a traversa a fost observată de către şoferi.
14.30: Utilajele municipalității băcăuane intervin pentru a ajuta TIR-ul care a blocat circulația pe Podul Mărgineni. FOTO: Mircea Merticariu
„Nu plecați la drum fără lanțuri și cauciucuri de iarnă”
A nins fără oprire duminică noaptea și luni, astfel încât s-a circulat cu dificultate pe toate drumurile din județ, în ciuda faptului că plugurile și autogrederele au lucrat non-stop pentru a îndepărta zăpada. „Nu avem drumuri blocate, dar se circulă greu deoarece intervenim și curățăm zăpada, după care se depune iar”, a declarat Lena Ardeleanu, directoarea Serviciului Public Județean de Drumuri (SPJD).
Toate utilajele din dotarea bazelor de deszăpezire au fost scoase în teren. Nu au apărut situații în care traficul să fie blocat sau să se circule pe un fir, dar au apărut câteva probleme pe drumurile în pantă. Astfel, la Berzunți două mașini cu carburanți au patinat și au avut nevoie de sprijinul utilajelor, care au dat cu antiderapant la baza roților.
În Prăjești, o mașină care transporta pui a fost ajutată de un tractor cu lamă să înainteze o porțiune de drum. S-a circulat cu dificultate mai ales în comunele Corbasca, Dealu Morii, Podu Turcului și în cele din zona de munte.
Pentru unii șoferi, iarna a venit prea devreme. „Îi rugăm pe conducătorii auto să nu pornească la drum fără cauciucuri de iarnă și lanțuri de zăpadă”, a insistat directoarea SPJD Bacău. Cei care ignoră aceste recomandări se expun riscului de a rămâne înzăpeziți în câmp.
Ora 16.00: Conform Delgaz Grid, localitatea Sascut nu era alimentată cu energie electrică și, parțial, localitatea Urechești. Sunt două linii electrice parțial nealimentate, 20 de posturi de transformare nealimentate, în total, 655 de consumatori nealimentati. Se acționează cu două echipe pentru remedierea defecțiunilor.
1 de 7
TIR-uri neechipate de iarnă blochează intrările în oraș.
14.30: Utilajele municipalității băcăuane intervin pentru a ajuta TIR-ul care a blocat circulația pe Podul Mărgineni. FOTO: Mircea Merticariu
1 de 13
13.20: Coada de la iesirea din Bacau si pana la Turnul de Televiziune. Tirurile stationeaza si pe banda 1 si pe banda 2, se circula doar pe sensul de intrare in Bacau. FOTO: Gabriel Iancu
13.00: Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că în judeţul Bacău, pentru a permite utilajelor să cureţe în mod eficient carosabilul, începând cu ora 13.00, au fost instituite următoarele restricţii:
-DN11 Oneşti- Bacău şi pe DN 2G Bacău- Moineşti, pentru autovehiculele cu masa maximă total autorizată mai mare de 7,5t;
-DN11 Oneşti – Oituz, pentru autovehiculele cu masa maximă total autorizată mai mare de 3,5t.
12:45. Circulația în zona Podului Margineni este blocată din cauza unui TIR care a derapat.
FOTO: Răzvan Constantin
12.22: CNAIR anunță că a început intevenția pentru a trage de pe carosabil cisterna care blochează E574 Bacău – Brașov, în zona localității Brețcu. Nu se știe căt va dura intervenția. Circulația este blocată de cel puțin o oră.
Potrivit avertizării meteorologice COD GALBEN pentru judeţul Bacău, emisă de către Administrația Națională de Meteorologie, luni, 19 noiembrie, până la ora 22.00, va ninge în general moderat cantitativ și se va depune strat de zăpadă local mai consistent. Vor fi intervale de timp în care vântul va avea intensificări cu rafale ce vor atinge în medie 45…55 km/h.
12.18: Circulație dificilă între Onești și Bacău, pe Dealul Măgura.
Se relatează că un TIR cu cauciucuri de vară a blocat circulația. FOTO: Marian Codreanu
12.01 Drumul Bacău – Brașov este blocat în aporpiere de Brețcu din cauza unei cisterne care a derapat.
11.30 Municipiul Bacău intervine, prin Direcția Salubrizare, Agrement, Parcuri, pentru deszăpezirea căilor rutiere din Municipiul Bacău și îndepărtarea zăpezii de pe trotuare.
Băcăuanii stau la cozi ca să-și schimbe cauciucurile de vara cu cele de iarnă. FOTO: Dragos Bora
Se acționează la acest moment pe străzile principale din Bacău, cu 3 autospeciale cu lamă, 4 utilaje cu plug, 2 autocisterne de împrăștiat clorură de calciu, un buldoexcavator, urmând ca pe parcursul zilei să fie suplimentat numărul utilajelor de deszăpezire.
De asemenea, 110 lucrători și utilaje: 12 sărărițe pentru împrăștiat antiderapant, un utilaj pentru împrăștiat clorură și un miniîncărcator, intervin pentru curățarea trotuarelor.
1 de 16
Sunt asigurate stocurile de antiderapant și materialele pentru deszăpezire: 50 de tone de sare, 2 tone de clorură de calciu (alte 20 de tone urmând a fi livrate în cursul zilei de luni, 19 noiembrie) și 80 tone de antiderapant.
A nins în timpul nopții și continuă să ningă în tot județul, prin urmare se circulă cu dificultate. Utilajele au început să lucreze înainte de a se lumina de ziuă, prin urmare nu sunt probleme. Nu încă.
„Se circulă în condiții de iarnă, dar nu avem drumuri blocate, a declarat Lena Ardeleanu, directoarea Serviciului Public Județean de Drumuri (SPJD).
Utilajele curăță zăpada și acum pregătim încă opt autobasculante cu lamă și răspânditoare de material antiderapant.”
Acolo unde va fi nevoie vor fi trimise și alte vehicule cu rol de a îndepărta zăpada, ca autogredere și buldoexcavatoare.
Moldova rămâne sub Cod galben de vreme rea
Administrația Națională de Meteorologie a revizuit avertizarea Cod galben de ninsori emisă cu o zi în urmă. Potrivit acesteia, astăzi, în intervalul 10:00 – 22:00, în zona Carpaților Orientali și în Moldova, temporar, va ninge moderat cantitativ și se va depune strat de zăpadă, local mai consistent. Vor fi intervale în care vântul va avea intensificări cu rafale ce vor atinge viteze, în general, între 40 și 50 km/h, în special în jumătatea sudică a Moldovei.
Avertizarea de vreme rea se va prelungi însă pentru regiunea Moldovei, până miercuri, 21 noiembrie.
Astfel, în intervalul 20 noiembrie, ora 06:00 – 21 noiembrie, ora 10:00, se vor înregistra polei, precipitații moderate cantitativ – ploaie, mixte la munte, mai ales ninsoare în Moldova, și intensificări ale vântului, conform hărții. Pe arii restrânse se va semnala polei, la început în Oltenia, apoi și în celelalte regiuni. Temporar, vântul va avea unele intensificări în jumătatea de sud a țării și în zonele montante, cu viteze mai mari în sudul Banatului, unde la rafală se vor depăși 70 – 75 km/h.
La acest moment, circulația pe drumurile naționale din zona Moldovei se desfășoară fără probleme deosebite, în ciuda ninsorilor abundente, care și-au făcut apariția în toată regiunea.
În cursul nopții de 18/19 noiembrie 2018, echipajele DRDP Iași au acționat preventiv cu 35 de autoutilaje și au răspândit 46,5 tone de material antiderapant, după cum urmează:
– SDN Bacău: 15 autoutilaje și 6 tone material antiderapant pe DN12A, DN12B
– SDN Câmpulung Moldovenesc: 2 autoutilaje și 4 tone antiderapant pe DN17, DN17A, DN17B, DN18, DN2E
– SDN Focșani: 2 autoutilaje și 9 tone antiderapant pe DN11A, DN2, DN23, DN23A, DN23B, DN24, DN2D, DN2M, DN2N, DN2R
– SDN Piatra Neamț: 7 autoutilaje și 27,5 tone antiderapant pe DN12C, DN15, DN15D
– SDN Suceava: 9 autoutilaje pe DN15C, DN17, DN17A, DN2, DN29, DN29A, DN2E, DN2H, DN2K
La acest moment, echipajele de deszăpezire au fost suplimentate, acționându-se pe sectoarele din administrare cu autobasculante cu lamă și sărărițe.
Ninge în toate județele regiunii, iar viteza vântului este de 15 km/h.