vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1853

Teleşcoala noastră (VIII)

Scrierea dreaptă…

A venit rândul semnelor ortografice (orto- „dreaptă, corectă”; grafia „scriere”) şi de punctuaţie (TVR 2, 29 apr.) şi am reţinut o bună explicaţie a cratimei din ortograma „să-l vâr”: „morfologic, desparte două părţi de vorbire diferite (– conjuncţie; –l – pronume personal, forma neaccentuată); fonetic, marchează căderea vocalei „î” şi uneşte două silabe iniţial diferite: şi îl într-una singură; se evită hiatul”.

… şi mai puţin dreaptă

Graba cu care profesoara şi-a pregătit tema a făcut să se strecoare multe erori de – culmea! – scriere corectă, greu de acceptat.

Virgula, sărăcuţa!

Chiar că-ţi vine să-i plângi de milă.

  1. a) Virgula lipsă: „– Doamne, rogu-te[,] blagosloveşte-mi turbinca asta”; „cratima leagă cuvinte pronunţate fără pauză, uneori generând consecinţe fonetice [,] şi reorganizează tăietura silabică”; „conectori: în primul rând, apoi, în sfârşit, când ierarhizăm[,] etc.”;
  2. b) Virgula rea: „Construieşte fraze[,] în care conjuncţia …”; „Semnele de punctuaţie au rol expresiv[,] în comunicare”; „unind două silabe[,] într-una singură”; „Apostroful este semnul ortografic [,] folosit în…”; „Explicaţi folosirea semnelor ortografice şi de punctuaţie [,] în textul:”; un caz de lapsus memoriae: „O, vin’, al nopţii mele domn/ De ce nu-mi vii tu[,] vină…” (Mihai Eminescu, Luceafărul), în loc de „– O, dulce-al nopţii mele domn,/ De ce nu-mi vii tu? Vină!” În primul caz, „vină” pare un substantiv în vocativ şi nu un verb;
  3. c) Virgula = şi: „marchează segmentarea unui text în unităţi sintactice, intonaţia [,] pauzele”; „sacrificiul, dăruirea [,] necondiţionarea”; „Primii au venit Maria, Mihnea, Radu [,] Dodo”;
  4. d) Virgula = ;: „Nu ne pasă de teză [,] am învăţat”; „Adevărul este la Dumnezeu [,] niciodată la oameni”.

Un semn sub semnul întrebării

Discuţia despre un semn greu de catalogat, hashtagul (#) – lansat în anul 2007 pe social-media şi având rolul de etichetare –, ni s-a părut nemotivată. A fost plasat printre celelalte semne   de punctuaţie şi i s-a acordat funcţia de pauză între unităţi sintactice: „Cine sapă groapa altuia # cade primul în ea (subiectul, de predicat ”; de fapt, subiectiva de regentă); „Câinele # care latră # nu muşcă” (atributiva [,] de regentă”; doar a doua pauză e reală); „Vera # citeşte # «Ion» (subiectul de predicat, complementul direct de verb”; pauzele sunt insesizabile); „Ce-ai fost # nu mai poţi fi (predicativa de regent[ă]”. E de-a dreptul periculoasă prezentarea acestui nou semn „care, potrivit normelor, marchează pauza”, pentru că lesne va fi înlocuit de virgulă. Cel mult se poate propune ca semn pentru pauză ca marcă suprasegmentală, alături de intonaţie.

Numerale la zi. Doi iunie?   

Nicidecum. Corect: două iunie, douăsprezece (nu *doisprezece) iunie şi douăzeci şi două iunie (nu douăzeci şi *doi).

 

 

Festivalul OKaua

În anul 2020, după 7 ediții, Festivalul OKaua se adaptează contextului actual și organizează o ediție online, denumită ediția 7.2. În același timp se va păstra scopul principal al evenimentului: educația prin teatru și promovarea acesteia în toate formele sale.

Anul acesta, ediția 7.2 a Festivalului OKaua se va desfășura online pe pagina de facebook a festivalului în perioada 7-10 mai 2020. Spectatorii se vor bucura să vadă că și anul acesta programul este variat. Structura acestei ediții presupune:

  • Clipuri dedicate acestei ediții – Elevii și studenții răspund la provocarea lansată de către festival și anume de a reproduce o scenă de film în context de videocall
  • Difuzarea spectacolelor care s-au bucurat de aprecierea publiculuiși au fost răsplătite cu Marele Premiu și locul I de la ambele secțiuni
  • Secțiunea scurtmetraje – unde vor fi prezentate scurtmetrajele de absolvire ale generațiilor trecute, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București și Facultatea de Teatru și Film – Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca.

Secțiunea scurtmetraje este și noutatea acestei ediții. Este un obiectiv pe care festivalul și l-a propus de câțiva ani și iată care se îndeplinește de această dată. Este singura secțiune în concurs de anul acesta, urmând să fie jurizată de 3 profesioniști în domeniu:

  • Bogdan Mureșanu – scenarist, producător, regizor
  • Ciprian Iacob – director al Festivalului Bucharest Film Awards și Bucharest ShortCut Cinefest
  • Ion Florin Grigoraș – lect.univ.dr. UNATC „I.L.Caragiale” București
  • Pompilius Onofrei – jurnalist cultural, realizator radio

„Ne bucurăm că în acest an reușim să inaugurăm secțiunea de scurtmetraje, pe care o vom păstra și la edițiile viitoare. Scopul festivalului este educația prin cultură în toate formele acesteia, de aceea ne dorim o diversitate a programului și a secțiunilor prezentate. Prin această secțiune dorim să dezvoltăm, de asemenea,importanța actoriei de film, ca disciplină. Mulțumim facultăților de profil care ne-au ajutat și ne-au pus la dispoziție cele mai bune scurtmetrajeale ultimelor două generații.

Prin această ediție a festivalului le vom oferi spectatorilor noștri 4 zile pline cu filme, spectacole și provocări ale liceenilor și studenților la actorie, dorindu-ne să le oferim o alternativă plăcută de a-și petrece sfârșitul de săptămână acasă, în siguranță. Ne ghidăm după deviza festivalului „Măsură pentru măsură” la care adăugăm anul acesta #statiacasa și dați play!” – Alina Dumitrache, director al Festivalului OKaua

Programul complet al Festivalului și alte informații despre eveniment puteți găsi pe www.festivalulokaua.ro și pe pagina de Facebook și Instagram a Festivalului OKaua.

Organizatori: Compania de Teatru OKaua și Pink Art Stil

Parteneri: Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, Facultatea de Teatru și Film – Universitatea Babeș Bolyai, Cluj-Napoca, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu

Sponsori:Ravensburger

Festivalul OKaua este plăcut de Radio Guerilla.

Secţia Ortopedie din cadrul SJU Bacău, redeschisă pentru internări

    Foto arhivă

    Începând de astăzi, 8 mai 2020, secţia Ortopedie poate interna pacienţii care se prezintă în unitatea de primiri urgenţe cu afecţiuni specifice specialităţii ortopedice.

    Decizia a fost acceptată şi de Direcţia de Sănătate Publică Bacău, după parcurgerea procedurilor specifice de dezinfecţie şi de organizare a secţiei, astfel încât sa prevină infectarea cu coronavirus.

    Luni, 11 mai 2020, se va proceda în acelaşi mod şi în secţia Medicină Internă, care va putea relua internările în cazurile de urgență ce au nevoie de asistenţă medicală de specialitate.

    Semne bune… vremea are

      Zilele ploioase au trecut. Deocamdată! De astăzi, temperaturile cresc treptat, dar semnificativ, vremea devenind mai caldă decât normalul perioadei, cu maxime de 25…29 de grade în 11 mai. Apoi, sunt de aşteptat unele oscilaţii termice de la o zi la alta, dar cu probabilitate mare ca valorile să se menţină în general apropiate de cele climatologic specifice mijlocului lunii mai. Ulterior probabilitatea pentru ploi locale va fi în creştere după 12 mai, dar nu în cantități mari.

       

      8 mai – Ziua Mondiala a Crucii Roșii și a Semilunii Roșii

        Voluntarii și personalul angajat al Societății Naționale de Cruce Roșie din România sărbătoresc în data de 8 Mai, Ziua Mondială a Crucii Roșii și a Semilunii Roșii. Din anul 1863 până în 2020, Mișcarea de Cruce și Semilună Roșie este principalul mijloc de intervenție umanitară la nivel mondial.

        În ultimii ani, voluntarii și angajații Crucii și Semilunei Roșii au sprijinit peste 160 de milioane de oameni în situații de urgență, de la dezastre naturale la războaie civile. Deși suntem organizați ca o rețea la nivel global, rezultatele acțiunilor noastre au impact la toate nivelurile : mondial, regional, local, fiind mereu aproape de cei aflați în nevoie. De aceea, deciziile ce privesc organizația în ansamblul ei și stabilirea agendei umanitare internaționale pleacă de la cei care înțeleg cel mai bine problemele și soluțiile : voluntarii, oamenii și comunitățile afectate de greutăți.

        În cei 157 de ani de existenta, Crucea Roșie și Semiluna Roșie s-a adaptat mereu provocărilor cu care s-a confruntat. Anul acesta, de la începutul pandemiei, voluntarii și angajații au fost permanent în acțiune, asumându-și riscul îmbolnăvirii, pentru a oferi asistență umanitară și servicii socio-medicale celor în nevoie. Totodată, pentru a ajuta comunitățile să se pregătească, au diseminat informații esențiale pentru prevenirea și limitarea răspândirii virusului. În condiții neprielnice, voluntarii au depășit bariere și cu responsabilitate și dăruire, au dus la îndeplinire misiunea organizației.
        În această zi aniversară, aducem un omagiu celor 14 milioane de voluntari și personalului angajat din cele 192 de Societăți Naționale de Cruce Roșie și Semilună Roșie care sunt implicați și fac tot ce le stă în putere pentru a sprijini comunitățile afectate de pandemia COVID-19.
        Fiecare voluntar de Cruce Roșie merită aplauzele noastre și vă încurajăm pe toți, în data de 8 Mai, să aplaudați împreună cu noi eforturile lor.
        #DeLaDistanțăDarÎmpreună

        Despre Crucea Roșie Română
        Societatea Națională de Cruce Roșie din România este o organizație umanitară membră a Mișcării Internaționale de Cruce Roșie și Semilună Roșie, auxiliară a autorității publice și abilitată prin lege să asigure asistență umanitară în caz de dezastre și să vină în sprijinul persoanelor vulnerabile, serviciile fiind acordate voluntar, imparțial și neutru. Organizația contribuie, prin programele desfășurate, la prevenirea și alinarea suferinței sub toate formele, protejează sănătatea și viața, promovează respectul față de demnitatea umană, fără nicio discriminare bazată pe naționalitate, rasă, sex, religie, vârstă, apartenență socială sau politică.
        Umanitate, Imparțialitate, Neutralitate, Independență, Voluntariat, Unitate și Universalitate sunt principiile fundamentale ale Crucii Roșii Române care stau la baza tuturor acțiunilor sale.

        Dimitrie Ghica, Nicolae Crețulescu, George Gr. Cantacuzino, Gr. C. Cantacuzino, C.A. Rosetti, Ioan Ghica, Dimitrie Sturza, Carol Davila sunt semnatarii actului de înființare al Crucii Roșii Române la 4 iulie 1876. Primul sediu al organizației a fost deschis în Spitalul Colțea din București. Nume sonore ale istoriei și culturii române – Regina Elisabetta, Regina Maria, Regina Elena, Regina Ana, Prințul Dimitrie Ghica, George Enescu, Grigoraș Dinicu, Cella Delavrancea – au contribuit cu spiritul lor umanitar la alinarea suferințelor celor mai vulnerabili.

        Măsură reparatorie pentru o parte dintre pensionari

          Peste 2.000 de pensionari din județul Bacău vor beneficia de o pensie mai mare, ca urmare a aplicării Deciziei nr.702/2019 a Curții Constituționale a României (CCR), document publicat în Monitorul Oficial în data de 10 februarie 2020.

          [lock_content]

          Potrivit deciziei CCR, indicele de corecție prevăzut la art.170 din Legea 263/2010 trebuie să se aplice și pentru persoanele care au fost pensionate pe caz de boală, în baza Legii 19/2000, și care, ulterior, au fost trecute ori urmează să fie trecute la pensie de limită de vârstă în temeiul Legii 263/2010. Persoanele vizate nu au beneficiat de indicele de corecție care le-a fost acordat celorlalte, pensionate potrivit Legii 263/2010, la momentul ieșirii lor la pensie. Valoarea indicelui de corecție, care se va aplica la punctajul mediu anual, determinat în condițiile art.95 din Legea 263/2010, va fi cea în vigoare la data la care fiecare beneficiar (pensionar de invaliditate, în baza Legii 19/2000) s-a pensionat ori urmează să se pensioneze pentru limită de vârstă. Indicele de corecție stabilit prin Decizia CCR le va fi acordat din oficiu persoanelor pensionate de boală cu Legea 19/2000 și care apoi au ieșit la pensie de limită de vârstă, potrivit Legii 263/2010, anterior datei de 10 februarie 2020.

          Când anume vor primi banii nu se poate spune cu certitudine, deoarece procedura de revizuire și de punere în plată a dosarelor celor amintiți mai sus este destul de dificilă.

          „Avem dificultăți cu punerea în plată, deoarece aplicația informatică merge foarte, foarte greu. Pentru a urgenta, am lucrat și lucrăm și sâmbăta, și duminica. În plus, la serviciul Stabiliri pensii a trebuit să trecem oameni și de la alte compartimente (juridic, audit, casierie, bilete de tratament), pentru a face față tuturor solicitărilor.”
          Alina Iftode, directorul Casei Județene de Pensii Bacău.

          Până acum, din cele peste 2.000 dosare care se încadrează în decizia CCR și trebuie revizuite, Casa Județeană de Pensii Bacău a reușit să lucreze mai mult de 1.000. Indiferent de data la care Casa de Pensii va emite decizia de acordare a indicelui de corecție și de punere în plată, cert este că drepturile cuvenite vor fi acordate retroactiv, respectiv începând cu data de 10 februarie 2020.

          [/lock_content]

          Epidemia a scumpit stomatologia

          Singurii medici cărora li s-a interzis să profeseze pe timpul stării de urgență au fost stomatologii, indiferent dacă lucrau în clinici sau în cabinete individuale. Peste 400 de medici stomatologi din Bacău au intrat în șomaj tehnic; nici nu aveau altă soluție pentru a supraviețui. Cu toate că suntem pe ultimele locuri în Europa la igiena orală și întreținerea danturii, românii au fost nevoiți să-și întrerupă mai bine de două luni continuarea lucrărilor începute, cât despre cele noi planificate sau de forță majoră nici nu a putut fi vorba: am stat și am răbdat, din cauza noului coronavirus și a stării de urgență.

          Peste câteva zile, ca urmare a faptului că virusul și-a mai ostoit avântul, taman când durerile noastre de dinți au ajuns la paroxism, cabinetele stomatologice au primit voie de la Guvern să-și deschidă ușile. Am zis bine „ușile”, deoarece una dintre condiții, pe lângă multe altele, este ca respectivele spații să aibă două uși, una de intrare a pacienților, iar alta de ieșire. Reînceperea activității medicilor stomatologi presupune investiții majore în reamenajarea spațiilor, în achiziționarea de noi utilaje și dispozitive, de foarte multe instrumente și echipamente de protecție, de la banalii botoșei, până la halate, măști sofisticate, mănuși, ochelari, chiar și dezinfectanți.

          Fiecare pacient va beneficia de un asemenea „tratament”, iar medicii se vor schimba după fiecare intervenție. Toate acestea ar părea o poveste, dacă nu vor costa bani, mulți bani, care, în final, vor fi introduși în costuri, în tarife, pe care le vor suporta pacienții, în condițiile în care medicii, cabinetele stomatologice nu au primit și nu primesc, deocamdată, niciun sprijin, ca medicii de familie, de exemplu, din partea Guvernului. Nimic nu va mai fi ca înainte, mecanismul o dată pus în mișcare trebuie să funcționeze după metode germane și ceasuri elvețiene. Orice rabat, fie din partea medicului sau a pacientului, de la normele stricte, de la ordine, disciplină, dar, mai ales, de la funcționarea conștiinței sociale, poate duce la închiderea din nou a tuturor cabinetelor stomatologice.

          Încă un deces COVID -19 în Bacău. Al 32-lea în județul nostru

            Decesul cu numărul 877 la nivel național

            Bărbat, 77 ani, județ Bacău.

            Data confirmării: 27.04.2020.
            Dată deces: 06.05.2020.
            Comorbidități: Ciroză hepatica, Fibrilație atrială, Hepatocarcinom.

            Continuă modernizarea drumurilor din județul Bacău. S-au asfaltat 10 kilometri din DJ.243 B Stănișești-Motoșeni

              Zilele acestea, la Stănișești se lucrează cu zeci de utilaje și efective crescute, pentru turnarea primului strat de asfalt. Beneficiarii direcți ai acestei investiții a Consiliului Județean Bacău sunt cei peste 7 000 de locuitori care trăiesc în comunele Stănișești și Motoșeni.

              Sectorul de drum județean care se modernizează are o lungime totală de 15.5 km și nu a fost asfaltat niciodată. Valoarea contractului de proiectare și execuție este de 30 de milioane de lei. Zilele acestea a fost turnat primul strat de asfalt pe o lungime de 10 kilometri.

              ”Doresc pe acestă cale să îl felicit pe primarul Bogdan Teodor Popa pentru implicarea deosebită și pentru tot ce a realizat în comună în ultimii ani. Toate școlile au fost modernizate și o parte din drumurile locale au fost asfaltate și modernizate”, a precizat Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean Bacău.

              Lucrările la DJ 243 B Stănișești-Motoșeni sunt finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Locală.

              Pe 14 martie 2017 au fost depuse la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene documentațiile tehnico-economice aferente unui număr de 9 proiecte de reabilitare și modernizare de drumuri județene propuse spre finanțare.

              Obiectivele propuse spre finanțare au fost:
              – DJ 241 B Pădureni-Godovana, lungime de 15.43 km;
              – DJ 252F, Ungureni-Gârla Anei-Bărtășești, lungime 13.8 km;
              – DJ 243B, Vultureni (intersecție cu DJ 241A) – Parincea (intersecție cu DJ 252), lungime de 21.33km;
              – DJ 243B, Motoșeni-Stănișești, lungime de 15 km;
              – DJ 252A, Horgești-Răcătăul de Jos (DJ 252B), lungime de 7.4 km;
              – DJ 119, la Ciucani, lungime 2.25 km;
              – DJ 123, limită județ Harghita – Valea Uzului – Dărmănești – DN 12A, lungime 21.10 km;
              – DJ 252C, Tătărăști-Corbasca, lungime 15.06km;
              – DJ 117, Poduri, lungime 4.18 km.

              Pe 11 Aprilie 2019, a fost semnat contractul de proiectare și execuție pentru drumul Motoșeni-GuraCrăiești-Benești-Balotești-Stănișești, DJ 243B.

              În ziua 22 octombrie 2019 a fost eliberat ordinul de începere a lucrărilor. Profitând de vremea favorabilă, antreprenorul a lucrat și în timpul iernii, ocazie cu care a făcut lucrări de pregătire a asfaltării, a săpat șanțuri pentru rigole și au fost conturate locurile în care sunt realizate podețe. În cadrul acestei investiții vor fi reabilitate 7 poduri existente, vor fi redimensionate 92 podețe și se vor construi șanțuri și rigole.

              Infracţiuni de braconaj piscicol constatate de jandarmi

                Respectarea reglementărilor legale pe linie de pescuit, acvacultură și protecția fondului cinegetic, preocupare permanentă a jandarmilor băcăuani.

                În urma acţiunii de ieri, 06 mai a.c., desfăşurată pe râul Bistrița, în jurul orei 12.30, o patrulă de jandarmerie a surprins în flagrant doi bărbați în timp ce pescuiau, folosindu-se de un crâsnic cu o plasă de pescuit tip monofilament cu dimensiunile de 2,30 lungime și 2,30 lățime, în timpul perioadei de prohibiție.

                În cauză, jandarmii au întocmit pe numele persoanelor actele de constatare sub aspectul încălcării prevederilor art. 64, lit. b (pescuitul prin orice metode al reproducatorilor, în perioada de prohibitie … ) și art. 64, lit. g (pescuitul resurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale) din O.U. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura.

                De asemenea, asupra persoanelor în cauză au fost găsiți mai mulţi peşti de diferite specii care au fost redați mediului natural.
                Dosarele cu actele de constatare au fost înaintate organelor de urmărire penală în vederea continuării cercetărilor şi aplicării măsurilor legale.

                * Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău va acţiona şi în perioada următoare, pentru protejarea fondului piscicol şi respectarea cadrului legal care reglementează pescuitul și acvacultura.
                Reamintim celor care au ca pasiune pescuitul sportiv că în perioada 04.04.2020- 02.06.2020 sunt instituite măsuri de prohibiţie pentru pescuit (atât comercial cât şi sportiv).
                Nerespectarea acestor prevederi legale poate avea consecințe neplăcute materializate în sancţiuni contravenţionale sau penale.

                Recomandăm pescarilor sportivi și profesionişti să tină cont de faptul că respectarea acestor reguli are efecte pe termen mediu şi lung, iar păstrarea mediului natural trebuie să constituie o regulă a fiecăruia; mediul înconjurător sănătos este un drept de care avem nevoie şi pe care trebuie să-l apărăm permanent.

                Viorel Cataramă vrea să se infecteze voluntar cu noul coronavirus

                  Omul de afaceri Viorel Cataramă, originar din Bacău și candidat la președinția României, fondator al partidului Dreapta Liberală – lansat tot în Bacău, a revenit, miercuri, 6 mai, pe pagina de Facebook a partidului, cu o declarație șoc pe care a făcut-o încă de la începutul lunii chiar și într-o emisiune tv difuzată de Mediafax. „Cer să fiu lăsat să mă autoinfectez cu coronavirus, să demonstrez că nu pățesc nimic, distrugem țara degeaba!” – a spus Cataramă în emisiunea tv.

                  Omul de afaceri spune că ar vrea să demonstreze, astfel, că noi, românii, „injectați de frică” am acceptat pierderea unor drepturi fundamentale, dar și căderea economiei. Cataramă susține ideea „imunizării de grup” în fața coronavirusului (practicată și în alte state) și se teme că după starea de urgență de la noi coronavirus va mai exista, dar vaccin nu. „Falimentarea României și anularea drepturilor și libertăților oamenilor fără o cauză obiectivă trebuie sancționate, într-un fel sau altul a conchis omul de afaceri.Nu neg existența COVID-19, spun numai că persoanele vulnerabile trebuie protejate, restul populației trebuie să beneficieze de sfaturi competente, dar să aibă deplină putere de decizie a propriilor acțiuni.”

                  Prima care s-a opus intenției lui Viorel Cataramă a fost chiar soția sa, esteticiana Adina Alberts. Tot pe o pagină Facebook.

                  „Ca medic  am văzut coronavirusul ca o amenințare asupra oamenilor, pe care am jurat să-i protejez și să-i ajut. Viorel Cataramă a ales să privească pandemia de SARS-CoV-2 ca o amenințare asupra economiei. Și vrea să dovedească tuturor că are dreptate supunându-se unui experiment riscant. Așa că drumurile noastre se despart pentru o perioadă.Știu că ne va fi foarte greu, dar nu pot trece peste menirea mea de medic, de mamă și de fiică.O perioadă mă voi muta de acasă, împreună cu fetița noastră, astfel încât să nu ne expunem acestui virus”.

                  Adina Alberts

                   

                  Prefectura și Camera de Comerț la sfat cu firmele băcăuane

                    Camera de Comerț și Industrie (CCI) din Bacău a organizat, în această săptămână, împreună cu Instituția Prefectului, o reuniune de consultare a firmelor băcăuane pentru identificarea celor mai bune soluții și măsuri de sprijinire a celor din urmă pentru reluarea și/sau continuarea activității după trecerea prin Starea de urgență impusă de pandemia de Covid-19. Prefectul Liviu Miroșeanu, președintele CCI, Doru Simovici, și directorul general al camerei, Mihai Tulbure, au dialogat prin telefon cu reprezentanții firmelor.

                    Grupul țintă al reuniunii a cuprins cele mai importante firme ale județului, selectate din toate domeniile de activitate, pe grupe de mărime: întreprinderi mici și mijlocii, întreprinderi mari și foarte mari. Au răspuns la apelul CCI și al prefectului reprezentanții companiilor Romagria Bacău, Interagroaliment Filipești, Nicbac Prod Nicolae Bălcescu, Grupul Agricola Bacău, Croco Onești, Vicmod și Willy Impex Bacău, Lux Artim Onești, Aerostar Bacău și Da Bacco din comuna Cașin.  

                    CCI Bacău a transmis firmelor propuneri de măsuri pentru sprijinirea activității economice, completate, după dialog, cu alte propuneri din partea participanților.
                    Au fost formulate, inițial, propuneri în 17 categorii care aparțin de activitatea economică și administrativă a firmelor băcăuane, pentru reluarea acestei activități, pentru reducerea cheltuielilor bugetare și pentru plata în regim de urgență a restanțelor datorate de stat firmelor. De asemenea, au fost analizate facilități și acordarea de ajutoare pentru profesioniștii activi afectați de efectele măsurilor de combatere a pandemiei. S-a analizat și stimularea înființării de firme noi și activarea celor încă nefuncționale, atragerea de investiții, înființarea de entități care să ajute la scrierea de proiecte de interes public. S-a vorbit și despre situația din infrastructurile de transport și de afaceri, a infrastructurii de irigații și de depozite în agricultură și s-au propus măsuri pentru o nouă lege a camerelor de comerț și industrie din România. Nu a fost ocolită nici perfecționarea administratorilor de firme, digitalizarea instituțiilor autorităților și chiar reforma administrativă a României.

                    „Am formulat și am dezbătut propuneri de măsuri pentru sprijinirea firmelor identificate de Camera de Comerț și Industrie Bacău până în prezent, în urma consultărilor anterioare cu firmele, documentării privind măsurile luate la nivel european și valorificării informațiilor pe fluxul primit pe acest subiect. Aceste propuneri vor fi trimise Guvernului României, prin Instituția Prefectului.”
                    Mihai Tulbure, director general al CCI Bacău

                    Centura… continuă GALERIE FOTO

                      Lucrările la Șoseaua de centură a Bacăului continuă.
                      La Bogdan Vodă, pasajul ridicat peste tronsonul de cale ferată Bacău – Roman, urmează să fie racordat la terasamentul rutier.

                      Află răspunsul: Ne putem infecta cu coronavirus de la aerul condiționat?

                      Principiul de a nu se transmite boala este aerisirea foarte bună a spațiilor, spune cunoscutul medic Virgil Musta, de la Timișoara. Doar că dacă aceste spații sunt ventilate cu instalații de aer condiționat care nu îndeplinesc condițiile de a avea un filtru cu efect bactericid sau dacă acest filtru nu este schimbat conform recomandărilor, atunci da, pot reprezenta o sursă de contaminare, a arătat dr. Virgil Musta, marți seara, la Digi24.

                      În cazul aerului condiționat din mașină, acela poate mai degrabă să slăbească imunitatea organismului. Sunt acele teorii din medicina indiană și chinezească care spun că vântul slăbește organismul. De aceea, persoanele care stau în aer condiționat, unele dintre ele, răcesc foarte ușor după aceste expuneri, a explicat prof. Musta.

                      În încăperi, este recomandabil ca acestea să fie foarte bine aerisite, nu neapărat cu aer condiționat, care, dacă nu are filtrele de securitate în regulă, s-ar putea să reprezinte un focar de contaminare. Există filtre speciale pentru aer condiționat, care sunt făcute pentru a steriliza aerul, dar sunt foarte scumpe și nu toate echipamentele de aer condiționat au aceste filtre, atrage atenția medicul.

                      Depinde, pe de altă parte, și despre ce fel de spații vorbim, dacă sunt spații de locuit, unde practic numai persoanele din respectiva casă pot contamina aerul, sau spații comune, de birouri, unde nu știi dacă sunt persoane bolnave purtătoare de virus și care pot contamina aerul. Dacă aceste instalații nu au filtre speciale, ele reprezintă o sursă de contaminare. În asemenea spații, indiferent dacă se folosește sau nu aerul condiționat, este important să purtăm masca și să păstrăm acea distanță de 2 m.
                      (sursa: cotidianul.ro)

                      Părinții primesc zile libere pentru supravegherea copiilor, inclusiv după ridicarea stării de urgență

                        Posibilitatea unui părinte de a-și lua concediu pentru supravegherea copilului și modalitatea de aplicare a acestei prevederi a fost votată cu unanimitate în Camera Deputaților, unde s-a dezbătut proiectul de lege privind Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2020.

                        Potrivit acestor prevederi, devenite lege, unul dintre părinți poate beneficia de concediu pentru supravegherea copiilor, în situația suspendării cursurilor sau închiderii temporare a unităților de învățământ, inclusiv pe durata vacanțelor școlare, dacă programele ”after school”, tabere școlare sau alte forme de protecție sunt închise din cauza vremii nefavorabile sau a altor situații extreme, decretate de autorități. Zilele libere se acordă și părinților copiilor mai mici de trei ani, chiar dacă aceștia nu sunt cuprinși într-o formă de educație timpurie anteșcolară.

                        Cererea pentru acordarea de zile libere trebuie însoțită de o declarație pe proprie răspundere a celui de-al doilea părinte, din care să reiasă că nu a solicitat aceleași facilități la locul său de muncă.

                        Beneficiază de zile libere pentru îngrijirea minorilor, doar cu acordul angajatorului, salariații dintr-o serie de domenii cheie: sectorul energetic național, telecomunicații, radioul și televiziunea publică, domeniul nuclear, asistența socială, transporturile în comun și pe calea ferată, salubrizarea localităților, aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură, apă, comerț alimentar, producție și distribuție de medicamente, farmacii, distribuție de carburanți.

                        De zilele libere nu pot beneficia familiile în care unul dintre părinte se află în concediu de creștere a copilului, în concediu de odihnă sau fără plată sau este asistent personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere. Nu pot primi zile libere nici salariații din firmele cu activitatea suspendată și angajații al căror soț sau soție nu realizează venituri din salarii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, din activități agricole sau silvice, excepție făcând doar cei care sunt încadrați într-un grad sever de handicap.

                        Cuantumul indemnizațiilor aferente zilelor libere este suportat de angajator și este 75% din salariul de bază aferent unei zile lucrătoare. Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale, iar angajatorul poate recupera din Fondul de garantare a creanțelor salariale contravaloarea indemnizației nete, achitată salariatului aflat în concediu.

                        În cazul persoanelor aflate în concediul pentru creșterea copilului, dreptul acestora la indemnizație se va prelungi cu încă 180 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

                        De o prelungire de trei luni la plata ajutorului de șomaj vor beneficia și șomerii aflați acum în plată, inclusiv cei care ar trebui să iasă din șomaj în timpul stării de urgență. Ajutorul de șomaj se va achita până la ridicarea stării de urgență și încă trei luni, ulterior.

                        Deputat Ionel Palăr

                        Președinte PNL Bacău

                         

                        Numărul de internări de Covid-19 la Onești s-a dublat

                          Numărul de internări în spitalul din Onești pentru persoanele infectate cu noul coronavirus și confirmate pozitiv s-a dublat în ultimele șapte zile (30 aprilie-6 mai) – spune primarul municipiului, Nicolae Gnatiuc, într-un nou semnal de alarmă adresat instituției prefectului și Direcției de Sănătate Publică (DSP). Dacă pe 30 aprilie au fost 55 de internări, pe 6 mai s-a ajuns la 108.

                          Zilnic, la Spitalul Municipal din Onești sunt aduși pacienți din focarele de Covid-19 de la Moinești, Comănești și Dărmănești. Nicolae Gnatiuc spune că există pericolul ca în acest ritm activitatea în spital să fie blocată. Primarul reamintește că astfel de pacienți ajung numai în spitalele din Onești, Bacău și Buhuși, nu și la Moinești și la Comănești.

                          De la debutul crizei de Covid-19 – a precizat Nicolae Gnatiuc -, spitalul din Onești a beneficiat de prea puține echipamente de protecție (combinezoane, măști, mănuși, dezinfectant și viziere) a căror valoare este de aproximativ 190.000 de lei. Spre comparație, implicarea Consiliului Județean, a Primăriei și Consiliului Local Onești, a unor firme, oameni de afaceri sau simpli cetățeni în sprijinirea spitalului în lupta împotriva răspândirii acestei pandemii depășește trei milioane de lei.

                          „În timp ce municipalitatea și managementul spitalului caută soluții pentru lupta împotriva COVID-19 – a mai spus primarul de Onești -, prefectul și conducerea DSP par să ignore și refuză să recunoască realitatea extrem de îngrijorătoare din județ”.

                          Majorarea cu 40 la sută a pensiilor, între lege și incertitudine

                            Majorarea punctului de pensie, de la 1 septembrie, continuă să reprezinte un motiv de nesiguranță pentru cei peste 4 milioane de pensionari din țară, dintre care aproape 150.000 (aproximativ 140.000, de stat, și peste 9.000, agricultori) sunt în județul Bacău. Prin urmare, din când în când guvernanții noștri vin cu declarații de liniștire. Ultima este a premierului Ludovic Orban, declarație pe care a făcut-o după ședința Biroului Executiv al formațiunii liberale, desfășurată marți, 5 mai. Astfel, primul-ministru al României i-a asigurat pe pensionari că: ”PNL are ca obiectiv creșterea pensiilor. Nu se atinge nimeni de pensiile lor, avem ca obiectiv respectarea legii pensiilor”. Dar premierul evită, în continuare, să spună dacă punctul de pensie va fi majorat cu 40 la sută, așa cum prevede Legea 127/2019, precizând că ”obiectivul guvernului este ca pensiile să crească în funcție de resursele bugetare și evoluția economică, astfel încât să poată fi plătite și pe viitor”.

                            La rândul său, Violeta Alexandru, ministrul Muncii, a menționat, marți seara, la postul național de televiziune că banii pentru majorarea punctului de pensie conform legii sunt prevăzuți în bugetul pe anul 2020, dar, de asemenea, a reiterat faptul că procentul de creștere depinde de evoluția economică și că aceasta se va ști după încheierea primului semestru. Reamintim că, potrivit art.86, al.2, lit.b din Legea 127/2019, valoarea punctului de pensie ar trebui să crească, la 1 septembrie 2020, de la 1.265 lei, în prezent, la 1.775 lei, deci cu 40 la sută. Evident că această majorare ar fi o bucurie imensă pentru toți pensionarii, dat fiind faptul că majoritatea dintre ei au o pensie cuprinsă între 740 lei (indemnizația socială) și 2.000 lei. În județul Bacău sunt aproximativ 140.000 pensionari de stat și peste 9.000 de persoane pensionate din agricultură. La începutul anului pensia medie de stat în județ era de 1.347 lei, iar cea de agricultor, de numai 562 lei, sumă la care statul vine în completare până la 740 lei. Nici cei care au ieșit la pensie de limită de vârstă nu sunt de invidiat. La cei peste 105.000 pensionari de stat de limită de vârstă dintre cei aproape 140.000, în total, pensia medie era de 1.533 lei. Celor aproape 9.000 pensionari agricultori de limită de vârstă, câți sunt în județ, le revenea o pensie medie de 577 lei (primesc 740 lei). Valoarea punctului de pensie a rămas neschimbată, din 1 septembrie 2019, când a fost stabilită la 1.265 lei.

                            Trucul simplu care ajută bobocii de BUJOR să se deschidă

                            Vrei ca bujorii pe care i-ai primit în dar să rămână proaspeţi cât mai mult timp? Iată câteva trucuri care cu siguranță te vor ajuta. Înainte de a pune florile în vas, împrospătează tăietura tijei îndepărtând 2 cm din ea. Taie cât mai oblic, pentru a mări suprafaţa de absorbţie a apei.

                            Dacă florile au început să dea semne de ofilire, aplică- le un tratament de înviorare înainte de a le pune în vas: umple cada cu apă rece şi scufundă-le în ea. Pentru a împiedica putrezirea tijelor, schimbă zilnic apa din vas. De asemenea, spală porţiunea de tijă care s-a aflat sub apă şi reîmprospătează tăietura.
                            (sursa:realitatea.net)

                            Modificări în traficul rutier din Bacău

                              Primăria Municipiului Bacău aduce la cunoștința publică următoarele modificări ce vor intra în vigoare în perioada următoare privind traficul rutier pe raza municipiului Bacău ca urmare a măsurilor dispuse de Poliția Rutieră:
                              – Modificarea reglementării rutiere la intersecția strada Banatului cu strada Erou Marius Hasan (zona Energiei), respectiv strada Erou Marius Hasan va deveni strada prioritară, iar autovehiculele care circulă din direcția străzii Banatului vor avea obligația de a ceda trecerea autovehiculelor care circulă pe strada Erou Marius Hasan.
                              – Mutarea trecerii de pietoni de lângă blocul nr. 2 de pe strada Letea la intersecția Calea Mărășești cu strada Milcov.

                              Participanții la trafic sunt rugați să se conformeze noilor reglementări ce urmează a fi introduse pentru asigurarea fluenței traficului rutier și siguranței rutiere.

                              S-A APROBAT calendarul privind înscrierea/reînscrierea în învățământul preșcolar (grădinițe) pentru anul școlar 2020-2021

                                Ministerul Educației și Cercetării a stabilit, în vederea cuprinderii în învăţământul preşcolar a copiilor cu vârste între 3 şi 6 ani, derularea succesivă a următoarelor etape (la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ):
                                – reînscrierea copiilor care frecventează grădinița în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze și în anul școlar 2020-2021;
                                – înscrierea copiilor care nu au frecventat până acum acest tip de învățământ.
                                Reînscrierile se vor desfășura în perioada 25 mai – 5 iunie. Înscrierile se vor desfășura în două etape: 8 iunie – 3 iulie și 20 iulie – 10 august. Cazurile care nu au fost clarificate în cele două etape de înscrieri se pot rezolva în perioada 11 – 31 august.

                                Reînscrierile se pot efectua și prin poștă electronică, telefonic sau fax.
                                Pentru înscriere, părinții pot comunica unității de învățământ prin poștă electronică, telefonic sau fax, datele necesare pentru a fi introduse în aplicația specifică din Modulul SIIIR – Înscriere la grădiniță 2020-2021.

                                Ocuparea locurilor libere, după finalizarea procesului de reînscriere, se va face cu respectarea prevederilor din legislația în vigoare și, cu precădere, în acest an școlar, a prevederilor Legii nr. 56/2019, asigurând cuprinderea tuturor copiilor de 5 ani în grupa mare, ca parte a învățământului general obligatoriu.
                                În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice, respectiv:
                                – existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
                                – existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
                                – existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
                                – existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, însoțit de certificatul de orientare școlară, eliberat de Comisia de orientare școlară și profesională.
                                Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului Şcolar Judeţean până la data de 29 mai 2020) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale.

                                Orarul reînscrierilor și, respectiv, al înscrierilor va fi stabilit de conducerea unităţii de învăţământ şi va fi afişat, la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru informarea părinţilor şi a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) şi pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Bacău.

                                Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor mai posta pe site-ul unității de învățământ/ISJ și, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii: capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată); numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2020-2021 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare); criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor. Unităţile de învăţământ preșcolar particular vor afişa și informații privind statutul grădiniței, respectiv autorizată să funcţioneze provizoriu sau acreditată de Agenția pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

                                Înscrierea în grădiniță a copiilor care nu au mai urmat până acum învățământul preșcolar se va desfășura în 3 etape. Etapa I de înscriere la grădiniță 2020 are loc în perioada 8 iunie – 3 iulie, Etapa a II-a de înscrieri se desfășoară între 20 iulie – 10 august, iar etapa a III-a se numește “Corecturi” și este programată în intervalul 11 – 31 august.