vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1645

Verificări pentru prevenirea infectării cu virusul COVID-19! Amenzi pentru cei care nu respectă legea

    Activitatea unui bar în desfășurare, după ora 23.00, întreruptă de polițiștii băcăuani şi jandarmi ai Grupării Mobile în cadrul acțiunilor desfășurate în ultimele 24 de ore, pentru prevenirea răspândirii şi limitarea infectării cu noul coronavirus, în judeţ. Totodată, peste 2.000 de persoane au fost legitimate, 147 de societăți comerciale verificate și 275 de mijloace de transport.

    Ieri, 05 februarie a.c., sub autoritatea Instituţiei Prefectului, poliţiştii băcăuani, alături de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniu, au continuat acțiunile în sistem integrat, în zonele publice aglomerate, centre comerciale, baruri, restaurante, dar şi în trafic, pentru verificarea respectării prevederilor legale și a măsurilor de protecție sanitară, în vederea prevenirii răspândirii COVID-19 în județul Bacău.

    În cadrul acțiunilor desfășurate în ultimele 24 de ore, echipele mixte au acționat integrat, au legitimat peste 2.000 de persoane și au verificat respectarea prevederilor legale dispuse în contextul stării de alertă și a măsurilor sanitare în 147 de societăți comerciale, restaurante, unităţi de tip fastfood, hoteluri, pensiuni şi alte spaţii de cazare, precum și în 275 de mijloace de transport, din care 98 de mijloace de transport public în comun.

    În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 81 de sancţiuni contravenţionale, din care, 62 de sancțiuni contravenţionale au fost aplicate pentru nepurtarea măștii de protecție.

    Exemplu:

    La data de 06 februarie a.c, în jurul orei 01.00, polițiștii Secției 1 Poliție Bacău, împreună cu jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi, au întrerupt activitatea unui bar care se desfășura în spațiu închis, în mun. Bacău, încălcând prevederile legale cu privire la respectarea programului de lucru. În momentul intervenției polițiștilor, în local se aflau 7 persoane, iar o parte din acestea fumau în incinta barului. Activitatea a fost întreruptă de polițiști, iar persoanele prezente au fost legitimate şi sancţionate contravenţional.

    Forţele de ordine au aplicat 35 de amenzi, în valoare de 39.000 de lei. Totodată, faţă de societatea  comercială în cauză a fost luată măsura sancționării contravenționale cu amendă în valoare de 10.000 de lei, pentru nerespectarea prevederilor Legii nr.55 din 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

    Acțiunile de verificare vor continua zilnic, la nivelul județului Bacău, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu COVID-19. Scopul acțiunilor desfășurate este acela de a-i determina pe toți cetățenii să conștientizeze necesitatea respectării tuturor normelor sanitare pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu noul virus. Reamintim cetăţenilor că pot sesiza cazurile de încălcare a normelor de protecție sanitară apelând la linia TelVerde – 0800.800.165.

    Părinți care dau și sub pandemie o față modernă Colegiului „Vrănceanu”  

    Bucuria declarată a elevilor care de luni, 8 februarie, revin la școală, după interdicțiile impuse de combaterea pandemiei de Covid-19, va fi cu atât mai mare la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău, când vor vedea unele sălile de clasă și alte spații complet renovate. Inițiativa unor astfel de lucrări aparține chiar părinților copiilor, iar rezultatul este deja unul uimitor.

    Am ajuns la Colegiul „Vrănceanu” într-o zi în care forfota obișnuită a elevilor lipsea. Elevii erau încă acasă, în fața tabletelor și calculatoarelor. La recomandarea președintelui Comitetului de părinți din acest Colegiu, Cristian Bunea, m-am întâlnit acolo cu președintele Comitetului de părinți al uneia dintre clasele a noua, Răzvan Dominteanu. Tânărul părinte mi-a făcut imediat o impresie bună: l-am simțit total implicat într-o inițiativă care vrea să schimbe fața școlilor noastre, ajuns și ele la o vârstă venerabilă și care au nevoie de înnoire. Câteva comitete de părinți, precum cel condus de Răzvan, s-au implicat în astfel de operații, iar rezultatele se văd. Clasele arată acum „neckermann” – cum spuneau cândva românii care vedeau cataloagele celebrului retailer german. Clasele sunt „bec”: parchet nou și modern, zugrăveală nouă, decorațiuni cu un design modern și reconfortant, mese și scaune confortabile și amenajate cu pereți de plastic transparent despărțitori. Ce să mai spunem de echipamentul electronic, inclusiv pentru învățământul online. Dar ce să mai spunem de noul sistem de vestiare de pe holuri, compartimentat și pentru hainele care altfel ar fi stat în clase, cu elevii. Iar noile toalete sunt „ca afară”: nu ca în curte, nu vă speriați, ci ca în Occident.

    Părinții au pus piciorul în prag

    Colegiul „Gheorghe Vrănceanu” are 32 de săli de clasă, zece cabinete, șapte laboratoare, o bibliotecă și terenuri de sport. Nu toate sunt aduse încă la standardele descrise mai sus, dar Răzvan Dominteanu crede că ar putea fi posibil în viitorul apropiat dacă s-ar implica mai mulți factori, mai ales Primăria tutelatoare. „Ce am făcut până acum – spune Răzvan – este o inițiativă a Comitetului de părinți și a președintelui Cristian Bunea. Am vrut să oferim copiilor un mediu de învățare propice, să schimbăm condițiile din clasă, total improprii până acum. Cu aprobarea conducerii școlii.A fost nevoie de finanțare pentru o astfel de lucrare. S-au adunat bani prin contribuția părinților, dar și prin atragerea unui important sponsor”.

    Părinții au susținut, financiar, și montarea sistemului electronic al clasei (proiectoare, calculator, difuzoare etc.), inclusiv pentru orele ținute online. Primăria a alocat pentru camerele video o anumită sumă, dar calitatea camerelor nu era cea mai bună. Părinții au pus umărul și aici și au dotat clasa cu astfel de sisteme de cinci-șase ori mai performante. Numai pentru clasa de care se îngrijește Răzvan Dominteanu s-a cumpărat o cameră de vederi cu 2.000 de lei.

    „La început – mai spune președintele de la clasa a noua – nu toți părinții au fost de acord cu o renovare totală, ci să schimbăm doar anumite piese de mobilier, precum scaunele aflate într-o stare deplorabilă sau să zugrăvim din nou, eventual. Până la final i-am convins însă pe toți că ceea ce vrem să facem este numai spre binele copiilor, care stau patru ani într-o clasă”.

    Cu ochii spre Primărie

    Lucrările de renovare au început anul trecut, iar în Colegiu sunt și alte clase în care se fac lucrări similare. Răzvan spune că mai este mult de înnoit în acest sens. „Dar crede președintele – sunt și dotări pentru care noi, părinții, nu am putea contribui. Cum ar fi laboratoarele, să le modernizăm, să le redotăm. Într-o sală de curs obișnuită e altceva.Efortul financiar și nu numai este foarte mare la asemenea lucrări. De aceea, credem că ajutorul Primăriei, care patronează sistemul municipal de învățământ, este esențial. De la ei așteptăm mai mult ajutor. Anul trecut, după câte știu, primăria a alocat ceva bani pentru achiziționarea de calculatoare, dar ceea ce trebuie schimbat, renovat, în toată școala înseamnă mult mai mult. Investițiile în laboratoare ar fi binevenite. Cum altfel poți avea performanță în școală fără dotarea unor astfel de laboratoare?”.

    „Pentru viitorul apropiat ne dorim reabilitarea sistemului de laboratoare. Ne-am implica, dar și cu ajutorul Primăriei. În Colegiu avem profesori și elevi foarte buni, dar fără o bază materială corespunzătoare e greu să ajungi la performanțe. Avem speranțe mari ca noul nostru primar să se concentreze mai mult asupra unei astfel de probleme. Educația noilor generații ar trebui să fie prioritară pentru orice primar. Cerințele sunt altele acum. Diferența dintre școlile orașului o face și baza materială, nu doar calitatea corpului profesoral sau a efectivelor de elevi. Iar concurența între școli e mare”.
    Răzvan Dominteanu

     

    Dragei mele sau dragii mele? (III)

    Alte dicţionare academice

    Se poate observa cu uşurinţă că nu intră în atenţia noastră dicţionarele de autor, a căror subiectivitate în tratare este declarată, ci doar acelea care transmit autoritatea celui mai înalt for ştiinţific – Academia Română. Să deschidem unul din 1958: Dicţionarul limbii române moderne (DLRM), unde găsim această dublă prezentare: „DRAG2, -Ă, dragi, –e, adj.” (curios este exemplul care se dă aici: cuvinte dragi), respectiv „DRAG2, -Ă, dragi, –e, s[ubstantiv] m[asculin] şi f[eminin]”, cu înţelesul de „iubit, -ă”. Micul dicţionar academic (MDA – 2002, 2010) merge pe aceeaşi structură: „drag, ~ă” (sg.), „~agi, ~age” (pl.), atestat în Codicele Voroneţean. În  aceste condiţii, Dicţionarul explicativ ilustrat al limbii române (DEXI, 2007), destul de răspândit astăzi, nu face decât să copieze MDA-ul.

    Interesantă este imaginea din Dicţionarul limbii române literare contemporane (DLRLC, 1956), care produce – singurul – o diferenţiere netă pentru trei accepţii: „DRAG1 s[ubstantiv] n[eutru] sg. Iubire…”;  „DRAG2, -Ă, dragi, adj. Iubit” (cu un exemplu corect: „Îi erau dragi cărţile” – C. Negruzzi), respectiv „DRAG3, -Ă, dragi, –e, s[ubstantiv] m[asculin] şi f[eminin]. Iubit, iubită” (cu un exemplu din literatură: „Patru plopi ascund în umbră casa dragei mele” – G. Topîrceanu). Din distribuirea pe trei paliere a aceluiaşi cuvânt şi din asocierea unor exemple ilustrative ar rezulta o oarecare forţare a realităţii, prin impunerea de restricţii în construirea de contexte. Motivarea repartizării celor trei variante s-ar deduce din atributul  „literare”, prezent în titlul Dicţionarului.

    Între  DLRLC şi DLRM, Dicţionarul invers (1957), realizat de colectivul de la Formarea cuvintelor, din cadrul Institutului de Lingvistică din Bucureşti al Academiei R.P.R., înregistrează, firesc, o singură formă, „drag”, consemnată însă de două ori. Prin aceasta se îndepărtează de modelul din DLRLC (conform căruia trebuiau înscrise trei intrări: DRAG1, DRAG2, DRAG3) şi-l „simplifică”, anticipând formele din DLRM.

    Alte dicţionare

    Ne referim la cele de autor (cum e DEXI), între care unul important este Noul dicţionar universal al limbii române (NDULR, 2006), în care descrierea este realistă: „drag, ~gi, dragă, ~gi a[djectiv]. iubit []; din sl[avul] dragu „scump”.

    Dreptul la opinie

    Revenind la reacţiile vorbitorilor provocate de disputa formulată în titlu, am remarcat că unii dintre noi ne scuzăm invocând lipsa lecturilor de specialitate: „A, da, am auzit că s-a schimbat ceva după anul 2000”. Se ignoră faptul că situația lui „dragii” nu ține de o normă convențională, ci de una cu consolidat substrat (morfo)logic. (Nu e aceeași problemă ca scrierea lui niciun într-un cuvânt, ortografierea cu majusculă, scrierea cu cratimă a compuselor etc., care au aspectul unor convenții.)

    A fost publicat formularul de consimţământ al părinţilor pentru testarea antigen a copiilor în şcoli! Vezi de unde puteți descărca documentul

    Ministerul Sănătății a publicat formularul prin care părinţii îşi exprimă consimțământul pentru testarea antigen a copiilor la școală. Acordul este valabil în situaţia apariţiei unui caz confirmat de infectare cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă. Ministerul le recomandă părinților să ducă la şcoală acordul completat şi semnat, încă din prima zi.

    „Pentru copiii care au simptome, după aplicarea izolării, se face testarea. Atunci când un copil e testat pozitiv, apoi urmează ancheta epidemiologică condusă de DPS. Înseamnă că acei colegi care au interacţionat cu copilul testat pozitiv vor trebui testaţi dacă există un consimţământ al părintelui. Dacă nu există, se va lua legătura cu medicul de familie. E important ca datele de contact să fie actualizate”, a transmis ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, în timpul conferinţei comune cu ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

    Descărcaţi de aici  documentul emis de Ministerul Sănătăţii.

    Lista cu localitățile din județul Bacău în care se va face școală fizic

      În localitățile din scenariul roșu (peste 3 la mie) se vor face cursuri online, în cele din scenariul galben (între 1 și 3 la mie) vor merge la cursuri copiii de grădiniță, clasele I – IV plus clasa pregătitoare și elevii din clasele terminale, care vor susține examene naționale. În scenariul verde (până în 1 la mie) toți preșcolarii și elevii merg la școală.

      Așadar, 20 UAT-uri în scenariul galben și restul în verde. Comuna Măgura a fost în scenariu roșu, dar a ieșit în cursul zilei de vineri. Sursa: Direcția de Sănătate Publică Bacău.

      DECIZIE FINALĂ: Cum se vor deschide școlile. Ce prevede ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății

      Masca purtată în permanență de profesori, personalul școlii și elevi, distanța de 1 metru între elevi, în clase, și ușa deschisă la sălile de curs, sunt măsurile de bază care trebuie respectate de luni, 8 februarie, odată cu deschiderea unităților de învățământ și începerea semestrului II al anului școlar în curs. Asta prevede Ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății publicat astăzi, în Monitorul Oficial (122/5.II.2021).

      Documentul are 17 pagini și conține atât regulile pentru învățământul preuniversitar, cât și cele pentru universități. Acesta reglementează procedura și măsurile obligatorii privind prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 care se vor aplica în toate unitățile de învățământ, în scopul asigurării dreptului la învăţătură şi a dreptului la sănătate, pentru beneficiarii primari ai dreptului la învăţătură, studenţi şi personalul din sistemul naţional de învăţământ. Aceste prevederi se aplică în mod corespunzător și pentru activitățile educative, recreative, pentru consolidarea competențelor dobândite de elevi sau de accelerare a învățării, precum și pentru activitățile de învățare remedială desfășurate în unitățile de învățământ în cadrul programelor de tipul „Școală după Școală”, se mai arată în ordin.

      Măsuri ce trebuie luate în școli înainte de reluarea cursurilor

      – Fiecare unitate de învățământ preuniversitar/ conexă/instituţie de învăţământ stabileşte spaţiile care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi spaţiul necesar ce va fi utilizat pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, identificate de cadrul medical din unitatea de învățământ preuniversitar/conexă/instituţia de învăţământ sau persoana desemnată de conducerea unităţii/instituţiei, se precizează în document.

      – Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza în funcție de evoluția epidemiologică din fiecare localitate, pe baza ratei incidenţei cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

      – Scenariile (deja cunoscute) sunt: Scenariul 1, cu participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învățământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie (pe o incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori), Scenariul 2, cu participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie și participarea zilnică, în sistem online a elevilor din celelalte clase/ani de studiu (la o incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000, dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori) și Scenariul 3, cu participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, iar a elevilor din celelalte clase/ani de studiu în sistem online a elevilor din celelalte clase/ani de studiu (la o incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori).

      – Organizarea și întreținerea spaţiilor astfel încât să se asigure distanțarea de 1 metru. În situația în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanțarea maxim posibilă, inclusiv prin amplasarea optimă a mobilierului școlar, stabilirea circuitelor funcţionale, organizarea spaţiilor de recreere, evaluarea necesarului de resurse umane, asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie, asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi/studenți şi personal.

      Profesorii și elevii cu vulnerabilități – reguli și excepții

       * personalul didactic din cadrul unităților de învățământ/conexe/instituțiilor de învățământ aflat în grupa de risc, respectiv vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară, poate desfășura activități didactice în sistem online numai în baza unei certificări emise de medicul de medicina muncii. În acest caz conducerea unității/instituției va adapta orarul școlar în mod corespunzător.

      * preşcolarii/elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor, pot fi scutiți de prezența fizică în școală, dar conducerile unităţilor de învăţământ trebuie să identifice, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional online pentru ei.

      * preșcolarii/elevii care locuiesc împreună cu o persoană care face parte dintr-o grupă de risc, după o evaluare medicală a persoanei respective, dacă aceasta nu a fost vaccinată şi există riscul de contaminare cu SARS-CoV-2, pot să nu se prezinte fizic la şcoală, la recomandarea medicului curant și cu acordul părinților/reprezentantului legal, dar vor urma școala în sistem online.

      * preșcolarii/elevii cu dizabilităţi, în funcție de specificul afecţiunii, vor beneficia de adaptarea măsurilor de prevenţie în mod adecvat dizabilităţii specifice.

      Regulile din fiecare clasă și școală

      – Organizarea circuitelor în interiorul şcolii prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite” de intrare, de deplasare în interiorul unităţii de învăţământ şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanţe corespunzatoare între persoane.

      – la intrarea în şcoală şi pe coridoare, precum și la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini.

      – uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact.

      – sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică de 1 metru între elevi. Dacă configurația sălii de clasă (suprafață, mobilier etc) nu permite distanțarea fizică de 1 metru, atunci spațiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanța maxim posibilă între elevi.

      – deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea aceleiași săli unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală”;

      – este interzis schimbul de obiecte personale;

      – va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul pauzelor minimum 10 minute şi la finalul zilei, ținând cont de temperatura exterioară;

      – se recomandă evitarea experimentelor practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi;

      Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască în permanență, atunci când se află în incinta unităţii de învăţământ.

      – este obligatorie disponibilitatea permanentă a substanțelor dezinfectante și a prosoapelor din hârtie, de unică folosință la toalete; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele din material textil;

      – se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent (conform Planului de curăţenie şi dezinfecţie de la nivelul unității);

      – este recomandată intrarea prin mai multe căi de acces pentru a reduce fluxul de elevi.

      Accesul persoanelor care nu au calitatea de elev sau angajat al unității de învățământ (părinţi, alţi însoţitori etc.) va fi interzis în afara cazurilor excepţionale, pentru care este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ.

      Când se suspendă cursurile în unitățile de învățământ preuniversitar/conexe

       a) La apariția unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă de învățământ preșcolar sau clasă de învățământ primar. În această situație se suspendă cursurile grupei sau clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile, după finalizarea procedurilor de dezinfectare a sălii de clasă.

      b) La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învățământ gimnazial, liceal, profesional și postliceal se efectuează ancheta epidemiologică și testarea contacților acestuia. Conducerea unității de învățământ va decide în urma consultării DSP dacă se impune carantinarea celor care fac parte din aceeași clasă sau suspendarea cursurilor, după caz.

      c) La apariţia a două cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învățământ gimnazial, liceal, profesional și postliceal, se suspendă cursurile clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care au fost confirmate cazurile de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile, după finalizarea procedurilor de dezinfectare a sălii de clasă. Măsura suspendării este dispusă prin decizia conducerii unității de învățământ/instituției conexe, după consultarea DSP, care va efectua ancheta epidemiologică, va stabili contacții direcți ai cazurilor confirmate și va decide împreună cu conducerea unității de învățământ dacă se impune carantinarea celor care nu fac parte din clasa la care s-au suspendat cursurile, inclusiv a personalului didactic/nedidactic/auxiliar.

      d) La apariţia cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, didactice auxiliare sau nedidactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP. În urma anchetei epidemiologice, se va stabili care sunt contacții direcți ai acestora și se va decide împreună cu conducerea unității de învățământ dacă se impune suspendarea activităților didactice la nivelul unității de învățământ. Măsura suspendării este dispusă prin hotărârea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea conducerii unității de învățământ/instituției conexe, cu avizul ISJ și al DSP.

      În toate aceste situații procesul de învățământ continuă în sistem online.

      e) Decizia de suspendare a activităţii didactice pentru unitățile de învățământ universitar care desfășoară activitate didactică ce presupune prezenţa fizică a studenţilor se dispune prin hotărâre a senatului universitar, în raport cu numărul de îmbolnăviri şi cu rezultatul anchetei epidemiologice realizate, cu avizul DSP.

      Stagiile de pregătire practică pentru elevii din învățământul liceal tehnologic, postliceal, profesional și profesional dual se desfășoară cu prezența fizică a elevilor, cu respectarea procedurilor privind măsurile de protecție instituite de către entitățile organizatoare de stagii de pregătire practică și prevederile din Ordin, indiferent de scenariul epidemiologic.

      Proiect la ISJ Bacău: Mentorat pentru cariera didactică

        Inspectoratul Școlar Județean Bacău, în calitate de beneficiar al proiectului ID 106405 – „InFORMA – Programe educaționale pentru personalul din școlile defavorizate din județul Bacău”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, a organizat zilele acestea (2-4 februarie) trei Seminarii de promovare a mentoratului. Obiectivul general al proiectului este reducerea și prevenirea abandonului scolar timpuriu și promovarea accesului egal la învătământul preșcolar, școlar și secundar de calitate în 18 școli țintă din județul Bacău.

        Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

        – Reducerea fenomenului de abandon școlar și creșterea ratei de participare la educație, prin acțiuni integrate și printr-un sistem de educație de bună calitate, cu personal adecvat, acțiuni care vizează cadrele didactice și care duc la dezvoltarea pe termen lung a comunității. Rate mai mari de finalizare a studiilor și influențarea comportamentului tinerilor și a familiilor acestora prin încurajarea unui învățământ de calitate, care să vizeze performanța, prin acordarea a 50 de stimulente financiare pentru performanța în educație;

        – Reducerea decalajului de acumulare educațională și participare între copiii care provin din comunitățile/școlile dezavantajate și restul populației prin împuternicirea personalului din școlile țintă să desfășoare activități care să reprezinte un proces educațional de calitate, bazat pe competențe complexe care să răspundă nevoilor reale ale elevilor proveniți din medii dezavantajate. Acest obiectiv specific va fi atins prin subvenționarea a 270 de participanți la grupul tintă, cu sume cuprinse între 100 și 500 de euro / an, prin care aceștia să poată acoperi costurile cu materialele necesare pentru desfășurarea activităților în școlile țintă (materiale didactice, rechizite, jocuri educaționale, etc.);

        – Asigurarea calității educației în unitățile de învățământ publice în care sunt înmatriculați copii cu un grad ridicat de risc educațional prin organizarea unor programe de formare profesională/instruire a cadrelor didactice și personalului suport din școlile țintă (60 de serii de curs cu credite transferabile, 10 serii de curs TIC, 3 serii de curs educație non-formală);

        – Promovarea educației incluzive și reducerea cazurilor de discriminare și segregare școlară pe baze etnice, de statut social, dizabilități sau alte criterii care afectează copiii și tinerii proveniți din grupuri dezavantajate, prin creșterea nivelului de incluziune educatională a elevilor care provin din medii dezavantajate la un nivel similar cu cel al restului elevilor, inclusiv prin combaterea decalajelor sociale care cresc riscul de abandon școlar și analfabetism, prin organizarea unei competiții în rândul personalului didactic care să vizeze acordarea a 50 de premii acelor participanți la grupul țintă care demonstrează prin acțiuni concrete promovarea principiului de educație incluzivă în școlile țintă.

        Școlile partenere în proiect sunt: Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Comănești, Liceul Tehnologic Răchitoasa, Școala Gimnazială „Ion Rotaru” satul Valea lui Ion, comuna Blăgești, Școala Gimnazială nr. 1 Valea Seacă,  Școala  Gimnazială „Vasile Borcea” Berești-Bistrița, Școala Gimnazială Slobozia,  Școala Gimnazială Plopana, Școala Gimnazială Ungureni, Școala Gimnazială „Constantin Moscu” Izvoru Berheciului,  Școala  Gimnazială  Parava, Școala  Gimnazială „Mihai Eminescu” Lipova, Școala  Gimnazială  Vultureni, Școala  Gimnazială  nr.3 Dărmănești, Școala  Gimnazială  Răcătău, Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Podu Turcului, Școala Gimnazială „George Apostu” Stănișești, Școala Gimnazială „Gheorghe Nechita” Motoșeni, Liceul Tehnologic „Georgeta J.Cancicov” Parincea.

        La fiecare seminar cu durata de 4 ore au participat câte 15 cadre didactice din grupul țintă (cu respectarea măsurilor specifice în contextul pandemic), în total un număr de 45 de participanți. Activitățile s-au desfășurat la Colegiul „N. V. Karpen” Bacău, sub coordonarea celor doi experți mentoring, prof. Mariana Ifrim și prof. Daniela-Cristina Mocondoi. În cadrul acestor activități a fost promovat mentoratul și dezvoltarea unor strategii menite să asigure integrarea profesională pentru profesorii debutanți în vederea fidelizării acestora pentru cariera didactică. Au fost abordate următoarele tipuri de problematici: maniera în care principiul de mentorat/mentor este respectat/implementat în cadrul școlilor țintă, dar și la nivel național; principiul de mentoring la nivelul comunității europene; modalitatea în care mentorii își desfășoară activitatea și problemele cu care se confruntă; posibile soluții propuse de participanți la provocările identificate.

        Cadrele didactice participante au fost consiliate în vederea înscrierii în rețeaua de mentorat la nivel național. Încurajarea și dezvoltarea rețelei de mentoring sunt aspecte esențiale pentru obținerea unui proces educațional de calitate, dar și pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.

        S-a montat structura de rezistență a Heliportului de la Spitalul Județean de Urgență Bacău

          Extinderea secției UPU şi construirea Heliportului de la Spitalul Județean de Urgență Bacău au ajuns la 40% grad fizic de realizare a lucrării, a anunțat președintele Consiliului Județean Bacău. În această săptămână s-a finalizat montarea structurii de rezistență a Heliportului, fiind demarată instalarea liftului exterior aferent obiectivului, precum şi amenajarea accesului dinspre Colegiul Pedagogic.

          „Heliportul va creşte substanțial capacitatea de intervenție a SJU Bacău pe cazurile de urgență, promptitudinea actului medical fiind crucială în salvarea de vieți omeneşti. În final, rezultatul concret, din teren, este expresia eficienței manageriale, nu declarațiile zgomotoase ce rămân, adeseori, fără niciun rezultat. Din acest punct de vedere, actuala echipă managerială de la SJU Bacău a contribuit substanțial la dezvoltarea spitalului, transformând unitatea medicală prin investiții vizibile cu adresabilitate pentru pacienții băcăuani şi nu numai.”
          Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău

          Investiția derulată la spital este finanțată din fonduri europene şi cofinanțată de Consiliul Județean, având o valoare totală de peste 3 milioane euro.

          Bunuri confiscate pe raza comunei Ungureni, în urma unor percheziţii domiciliare

            La data de 04 februarie a.c., polițiștii din cadrul Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci au descins la domiciliile unor persoane bănuite de comiterea unor infracțiuni prevăzute de Legea 46/2008 privind Codul Silvicl. Împreună cu cei din cadrul Secţiilor de Poliţie Rurală Traian şi Răcăciuni, cu sprijinul luptătorilor S.A.S, au efectuat 7 percheziții domiciliare, pe raza comunei Ungureni.

            În sarcina a doi bărbaţi, de 32 şi 39 de ani, ambii din localitate, s-a reținut că, ar fi tăiat ilegal și ar fi sustras material lemnos din fondul silvic de pe raza comunei Ungureni. Prin activitatea infracțională s-ar fi creat un prejudiciu de aproximativ 5.800 de lei. În urma descinderilor, au fost indisponibilizate 5 motofierăstraie, 12 m.c de material lemnos şi 2 atelaje hipo.

            Poliţiştii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal sub aspectul comiterii infracţiunilor de tăiere ilegală şi furt de arbori.

            Urmărită internaţional, depistată de poliţiştii de investigaţii criminale

              Poliţiştii Serviciului Investigaţii Criminale Bacău au reţinut o tânără de 23 de ani, din localitate, dată în urmărire internaţională. Măsura urmăririi internaţionale a fost instituită la solicitarea autorităţilor olandeze întrucât tânăra se sustrăgea de la executarea unui mandat european de arestare, pentru comiterea infracţiunii de tentativă la omor.

              Aceasta a fost încarcerată în Centrul de Reţinere şi Arest Preventiv al Inspectoratului de Poliție Județean Bacău iar în continuare se efectuează demersurile necesare declanşării procedurii de predare către autorităţile olandeze.

              Cum vor începe școlile în Moinești

              Astăzi, 5 februarie, la convocarea primarului municipiului Moinești, Valentin Vieru, a avut loc o ședință de lucru a Comitetului Local pentru Situații de Urgență Moinești cu prezența tuturor membrilor – la acest eveniment a fost reevaluată situația privind incidența cumulată a cazurilor pe ultimele 14 zile – conform informațiilor furnizate de DSP Bacău, rata de infectare actuală în arealul municipiului Moinești fiind de 1,93 la mie, deci toate unitățile de învățământ intră în scenariul II (galben). În municipiiul Moinești sunt 4 școli gimnaziale, un liceu teoretic și un colegiu tehnic. Se vor prezenta fizic, de luni, 8 februarie, în unitățile de învățământ doar elevii din ciclul preșcolar, primar, clasele a VIII-a, clasele a XII-a și clasele a XI-a din învățământul profesional (an terminal). Restul elevilor, de la celelalte niveluri de studiu vor continua învățământul online.

              În această ședință de lucru au fost discutate, în prezența tuturor directorilor unităților de învățământ din municipiul Moinești, toate subiectele de interes major pentru asigurarea începerii în bune condiții a semestrului II pentru elevi:

              -sunt asigurate toate măsurile de protecție împotriva pandemiei cauzate de virusul gripal SARS-COV 2, COVID 19 în toate unitățile de învățământ;

              -au fost asigurate măsurile de securitate referitoare la protecția împotriva incendiilor;

              -există combustibilul necesar încălzirii spațiilor de învățământ (gaz), instalațiile de încălzire funcționează la parametri optimi;

              -a fost asigurat necesarul de materiale pentru protecția sanitară în toate unitățile de învățământ;

              -există asigurată paza unităților de învățământ – școlile gimnaziale și liceele din Moinești au pază proprie și toate obiectivele sunt monitorizate video 24/24 ore cu un sistem gestionat de un dispecerat aflat în sediul Primăriei municipiului Moinești.

              Mai puține programe de formare profesională

                Luna aceasta, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău va deschide doar 2 cursuri de calificare sau recalificare (în ianuarie, 4) la care vor participa aproximativ 40 șomeri. Astfel, jumătate dintre cei 40 șomeri vor învăța tainele meseriei de operator introducere, validare și prelucrare date, iar restul se vor pregăti pentru a deveni electricieni în instalații energetice. Dar nici la nivelul întregii țări nu vor fi inițiate, în februarie, mai multe programe de formare profesională. Practic, vor fi demarate numai 58 cursuri, la care vor fi cuprinse 870 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă.

                Cei mai mulți cursanți se vor pregăti pentru a profesa meseria de agent securitate. Alții vor învăța meseria de inspector (referent) resurse umane, lucrător în comerț sau operator introducere, validare și prelucrare date. În ceea ce o privește, AJOFM Bacău este acreditată să desfășoare cursuri în 16 meserii: lucrător în comerț, patiser, ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație, bucătar, operator confecționer industrial, agent de vânzări, operator introducere, validare și prelucrare date, contabil, inspector/referent resurse umane, operator la mașini unelte cu comandă numerică, electrician în instalații energetice, sudor, instalator instalații tenico-sanitare și de gaze, mecanic auto, lucrător finisor pentru construcții și lucrător în structuri pentru construcții.

                Reamintim că pregătirea profesională prin AJOFM este gratuită, pentru șomerii aflați în evidența ei. Cei din altă localitate decât Bacăul beneficiază și de decontarea cheltuielilor cu transportul. La formare profesională gratuită au dreptul și cei care obţin venituri mai mici decât valoarea (500 lei) indicatorului social de referinţă (ISR) şi sunt înregistrați la agenţiile de şomaj. Același drept îl au și persoanele care şi-au reluat serviciul la încetarea concediului pentru creşterea copilului, precum şi cele care s-au întors la lucru, după recuperarea capacităţii de muncă, ulterior pensionării de invaliditate.

                Cei interesaţi să se califice ori recalifice într-o anumită meserie sunt aşteptaţi să-şi exprime din timp opţiunea la AJOFM Bacău, str.Ioniţă Sandu Sturza, nr.63, telefon 0234525265 sau 0234576286 ori la Centrul de Formare Profesională Bacău (str.V.Alecsandri, nr.25, etajul IV, 0234514859). Pentru înscrierea la un curs, solicitanții trebuie să prezinte cartea de identitate, certificatul de naștere, actele de studii, toate în original și copie. În plus, vor depune adeverința medicală, din care să rezulte starea de sănătate și că sunt apți să exercite meseria în care doresc să se califice, precum și actul fiscal care să ateste că nu realizează venituri ori obțin mai puțin de 500 lei lunar, din activități autorizate.

                Ore de sport ofilite de flori de mucegai la „Miron Costin”

                Din cauza scurgerilor de apă, sala de sport a Școlii Gimnaziale „Miron Costin” a devenit nu doar nefuncțională, ci și o potențială bombă biologică pentru elevi și profesori. În 2021, conducerea școlii speră ca Primăria să-i ofere, în sfârșit, ajutorul solicitat ani de-a rândul.

                Luni, se redeschid, în sfârșit, școlile. În sălile de clasă și în cele de sport, în laboratoare și în amfiteatre, elevii vor fi întâmpinați cu urări de bun-venit. Posibil, vor fi și flori. În sala de sport a Școlii Gimnaziale „Miron Costin” din Bacău, în schimb, mesajul va fi diferit. Ce-i drept, și el e scris cu flori. Cu flori de mucegai. Cei 1.200 de elevi ai școlii care, anul trecut, și-a aniversat semi-centenarul, s-au obișnuit cu el. Dar nu s-au obișnuit sub nicio formă cu ideea că sala lor de sport va rămâne și în 2021 un potențial focar de infecție, cu mucegai pe pereți și pe tavan și cu o dușumea care, din cauza infiltrărilor de apă, arată precum cocoașa unui dromader. Nu s-au obișnuit nici părinții. Și, evident, nici profesorii. În ultimii ani, conducerea Școlii Gimnaziale „Miron Costin” a trimis mai multe adrese către Primărie, semnalând problemele de infrastructură existente și solicitând sprijin pentru reabilitare. Prima adresă poartă numărul 2709 și datează din 16 octombrie 2017.

                Ultima e din 11 februarie, anul trecut. Și spune: „Revenim la adresele noastre anterioare, care semnalau probleme mari de infrastructură și dotare ale sălii de sport, ale laboratorului de chimie și vă înaintăm prin prezenta devizele de lucrări pentru cele două obiective întocmite de o firmă specializată, care cuprind lucrările de reabilitare necesare pentru estimarea costurilor. Vă rugăm să ne sprijiniți prin includerea acestor două obiective în proiecția bugetară pe anul în curs. Problemele legate de reabilitarea lor sunt semnalate de multă vreme deoarece aceste două obiective sunt folosite zilnic de toți elevii școlii, iar în situația în care se prezintă afectează inclusiv starea de sănătate a elevilor. În plus, anul acesta școlar, Școala Gimnazială «Miron Costin» va împlini 50 de ani de la înființare, prilej cu care ea va fi vizitată de mulți oaspeți în cadrul activitîților omagiale ce se vor organiza”. Adresele constituie mai mult decât un semnal de alarmă. Sunt un adevărat strigăt de ajutor. Unul surd.

                Surde s-au dovedit însă și autoritățile locale. Cel puțin până acum. „Ajutor? Zero. Răspunsuri oficiale? Tot zero. Doar ceva promisiuni verbale. Concret însă, nu s-a mișcat nimic”, este poziția școlii. „Vom continua și în 2021 demersurile noastre, în speranța că noua administrație va înțelege gravitatea problemei și va include în buget suma necesară reabilitării, măcar în ceea ce privește sala de sport. Practic, trebuie refăcut acoperișul pentru a opri scurgerile de apă și trebuie o nouă hidroizolare. Și asta cât mai urgent deoarece degradarea este progresivă. Dosarele respective sunt la Primărie”, declară directorul școlii, prof. Liliana Adochiței.

                În trecut, grație numărului mare de elevi, dar și a poziționării în imediata vecinătate a Bazinului de Înot, a Sălii de Atletism, a Sălii Sporturilor și a stadionului „Municipal”, Școala Gimnazială „Miron Costin” constituia una din principalele baze de selecție pentru diferitele ramuri sportive ale orașului. Astăzi, până și orele de educație fizică sunt compromise la această unitate de învățământ din inima Bacăului.

                „Părinții refuză să-și lase copiii la orele de sport din sală din cauza mucegaiului de pe pereți. Și au perfectă dreptate. Ca să nu mai spun că în anii din urmă, prin proiectele Erasmus pe care le-am derulat în calitate de gazde, am avut musafiri din strănătate, din Anglia și Germania, iar în lipsa unui amifiteatru sau a unei alte săli mai spațioase, am ținut festivitățile aici, în sala de sport. Chiar dacă am încercat să acoperim o parte din pereți cu desene făcute de copii, vă dați seama ce impresie și-au făcut oaspeții noștri”, mărturisește directorul prof. Liliana Adochiței, care speră ca redeschiderea școlii să fie însoțită și de vești bune din partea administrației locale.

                Speranța moare întotdeauna ultima. Numai că, până la urmă, moare și ea. Mai ales dacă va fi lăsată să zacă în mucegai, ca și până acum.

                Foto: Ioan Bîșcă

                BRONX Powerlifting Club, o nouă direcție în sportul băcăuan

                  Conducerea CS BRONX POWERLIFTING CLUB Bacău s-a întâlnit, zilele acestea, cu noul ministru al Tineretului și Sportului, Eduard Novak, pentru a discuta cele mai noi proiecte ale clubului sportiv, prin care se urmăresc dezvoltarea oportunităților pentru sportivii locali ce aparțin unor categorii sociale speciale, stimularea turismului sportiv și revigorarea sportului băcăuan.

                  Clubul dorește ca, în perioada care urmează, să construiască o bază sportivă pentru practicarea judoului, handbalului și powerliftingului, principalii beneficiari ai activităților desfășurate în incinta complexului fiind copiii din mediul instituționalizat, dar și copiii și tinerii cu dizabilități (orbire, paralizie, nanism, diferite handicapuri fizice). Antrenarea unor tineri pentru următoarea ediție a Jocurilor Paralimpice este unul dintre obiectivele Bronx Sport Club, în România neexistând concurenți la Weight Lift. În trecut, clubul a încercat să organizeze sesiuni de terapie prin judo pentru nevăzători, însă, din lipsă de fonduri, a trebuit să sisteze proiectul.

                  Clubul antrenează sportivi din mediul instituționalizat încă din anul 2010. În anul 2019, a preluat 12 la Centrul Familial Maria Bronx, unde prin sport de performanță, educație și artă, destinul acestora a fost schimbat.

                  „Invitația la Ministerul Tineretului și Sportului este debutul noii direcții pe care vreau să o imprim Clubului Sportiv Bronx Powerlifting Club. Mereu, am ales să investesc în acei copii dați deoparte, temători, dar care aveau un potențial, o pasiune și o putere de muncă extraordinare. Sportul este un principal factor de dezvoltare a comunității noastre locale. Prin proiectele care urmează, îmi doresc să formez, să construiesc oportunități de practicare a unui sport de performanță pentru tineri cu dizabilități, pentru copii din medii defavorizate, îmi doresc cât mai multe participări la competiții naționale și internaționale, dar și atragerea și organizarea de competiții în Bacău, ceea ce ar stimula turismul și economia locală. Ministrul Tineretului și Sportului, Eduard Novak, un campion pe care îl admir și de la care orice sportiv de performanță are enorm de multe de învățat, mi-a întărit credința că mă aflu acolo unde trebuie, că fac și visez ceea ce trebuie. Și surprizele vor continua să vină pentru sportul băcăuan.”
                  Daniel Zodian, președinte CS Bronx Powerlifting Club

                  Aventura incredibilă a unui băcăuan, plecat pe jos din Bucureşti spre casă!

                    Un băcăuan de 50 de ani a plecat către casă pe jos, din Bucureşti, ţinând piept traficului intens de pe şoseaua europeană E85 mai bine de 12 ore, scrie adevărul.ro. A parcurs peste 70 de km până să fie abordat de un echipaj de poliţie din judeţul Buzău. Când a fost găsit, el împingea un cărucior de supermarket.

                    Alexandru şi Sebastian (foto) sunt tinerii poliţişti din comuna buzoiană Costeşti care l-au căutat pe bărbatul care plecase dimineaţă din Bucureşti. Se aflau în serviciul de patrulare pe raza zonei de competenţă în momentul în care un apel la 112 îi anunţa despre un caz mai puţin obişnuit. Un şofer de TIR care tocmai trecuse de satul buzoian Limpeziş a sunat la 112 pentru a anunţa că a fost la un pas să spulbere un bărbat care se deplasa pe carosabil şi împingea un cărucior de supermarket. Poliţiştii au pornit de îndată către zona indicată şi, la scurt timp, l-au depistat pe băcăuanul de 50 de ani, înfometat şi îngheţat de frig, care plecase pe jos tocmai din Bucureşti. l-au invitat pe acesta în maşină, să se încălzească, și așa au aflat mai multe despre el. „Bărbatul s-a dus la Bucureşti să îşi caute de muncă. Acesta a încercat să se întoarcă la familia sa, însă, în lipsa banilor, a ajuns să rătăcească pe drumuri”, scriu reprezentanţii Poliţiei Române, citați de adevărul.ro. Polițiștii au oprit la un restaurant din satul buzoian Spătaru, de unde i-au cumpărat o masă caldă, i-au oferit banii necesari pentru biletul de tren, după care l-au condus la gară, unde avea să prindă un tren spre casă.

                    A fost actualizată lista ţărilor din zona galbenă! Ce trebuie să facă cei care revin în ţară

                      Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a actualizat lista ţărilor cu risc epidemiologic ridicat, cele care sunt incluse în zona galbenă. Românii care revin din aceste regiuni vor fi obligaţi să prezinte un test negativ RT-PCR, efectuat cu cel mult 72 de ore înaintea intrării în România. Apoi, vor intra în carantină declarată la domiciliu pentru 14 zile.

                      Iată documentul CNSU cu lista actualizată a ţărilor din zona galbenă:

                      (sursa: rptv.ro)

                      Volei feminin/ Divizia A1/ Obiectiv: șase puncte

                      Voleibalistele Științei Bacău au luat drumul Clujului pentru al doilea turneu al returului Diviziei A1. Și pentru un en-plein: șase puncte din cele două întâlniri programate în acest weekend. Prima partidă se va desfășura astăzi, de la ora 17.00, contra gazdelor de la „U” NTT Data Cluj. A doua va avea loc mâine, de la aceeași oră, împotriva Argeșului. Obiectivul băcăuancelor este perfect realizabil în condițiile în care întâlnesc penultima și antepenultima clasată. „Sper, într-adevăr, să nu întâmpinăm probleme deosebite și să luăm toate cele șase puncte”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă, care contează pe întreg lotul de jucătoare: „Rezultatele testelor anti-Covid au ieșit negative în totalitate. Totul e să fim pozitivi în teren”. La primul turneu al returului, derulat acum două săptămâni, la Medgidia, Știința a cedat trei puncte în fața gazdelor, care au urcat pe poziția a treia clasamentului. Studentele continuă să se afle însă în cursa pentru locul 4, alături de Dinamo, de care o separă 4 puncte. Cum și Dinamo are un program relativ în acest weekend, Știința nu are voie să facă niciun pas greșit la Cluj.

                      Programul grupelor de la turneul al doilea

                      Grupa 1 (Târgu-Mureș). Vineri, ora 18.00: Medicina Târgu-Mureș- CSO Voluntari 2005. Sâmbătă, ora 18.00: CSO Voluntari- Dinamo București. Duminică, ora 18.00: Medicina- Dinamo.

                      Grupa 2 (Blaj). Vineri, ora 18.00: Volei Alba Blaj- CS Medgidia. Sâmbătă, ora 14.00 (TVR3): CS Medgidia- Rapid București. Duminică, ora 18.00: Alba Blaj- Rapid.

                      Grupa 3 (Cluj). Vineri, ora 17.00: „U” NTT Data Cluj- Știința Bacău. Sâmbătă, ora 18.00: Știința- FC Argeș. Duminică, ora 18.00: „U” NTT Data Cluj- FC Argeș.

                      Grupa 4 (Lugoj). Vineri, ora 18.30: CSM Lugoj- Belor Galați. Sâmbătă, ora 18.30: Belor galați- CSM Târgoviște. Duminică, ora 18.30: CSM Lugoj- CSM Târgoviște.

                      Clasament

                      1 CSM Târgoviște    13      13      0        39-5   38p.

                      2 Volei Alba Blaj     13      12      1        38-7   36p.

                      3 CS Medgidia         13      10      3        32-15 29p.

                      4 Dinamo București 13      7        6        29-19 24p.

                      5 Știința Bacău        13      7        6        23-22 20p.

                      6 Belor Galați                   13      7        6        25-24 19p.

                      7 Rapid București    13      5        8        25-28 18p.

                      8 CSM Lugoj           13      6        7        22-27 17p.

                      9 CSO Voluntari      13      4        9        18-31 13p.

                      10 FC Argeș           13      2        11      10-33 8p.

                      11 U NTT Data Cluj 13      3        13      11-36 6p.

                      12 Medicina Tg. Ms 13      2        11      11-36 6p.

                      În Cupă, cu învingătoarea dintre Rapid și Voluntari

                      Peste două săptămâni, Știința se va întoarce la Cluj. Dar nu pentru un nou turneu al Diviziei A1, ci pentru faza finală a Cupei României. Băcăuancele au șanse mari de a se califica în Final Four-ul Cupei programat pe 20 februarie (semifinalele, orele 14.00 și 17.00) și 21 februarie (finala, ora 14.00) și transmis în direct de TVR3. Și asta pentru că în faza a doua a competiției de la Cluj, pe 19 februarie, echipa lui Florin Grapă o va avea ca adversară pe învingătoarea dintre Rapid București și CSO Voluntari 2005. Meciul Rapid- CSO Voluntari va avea loc pe 18 februarie.

                      Oamenii sistemului

                      După tragedia de la Colectiv, urmată de groaznicul incendiu de la Piatra Neamţ, iar recent un nou incident tragic soldat cu morţi la un institut medical din Bucureşti, au declanșat în spaţiul public, dar şi cele politice şi ştiinţifice, numeroase dezbateri, luări de poziţii, atacuri dure la diferiţi factori şi responsabili administrativi şi politici, căutând vinovaţii. Din păcate, de fiecare dată, n-am avut inteligenţa, ştiinţa, răbdarea de a construi, fără patimă, fără politică, ceea ce ar fi fost normal. Pur şi simplu suntem orbiţi de ură: să dărâmăm toate spitalele, sunt vechi şi au devenit pericol, să investim în aparatură de înaltă performanţă, imediat să ne apucăm să construim alte spitale, să întărim legislaţia şi protocoalele etc. Dar câte alte năzbâtii nu s-au spus în această perioadă.

                      Am fost nevoit cu ceva timp în urmă să apelez la serviciile unui spital, cu nume, cu prestigiu. M-am dus cu încredere, cu recomandări ale unor specialişti. Nu intru în amănunte, ele ar fi interesante şi utile, acel spital avea de toate, şi aparatură de înaltă performanţă, şi specialişti de înaltă clasă. Nu sunt la prima experienţă, însă dincolo de cele afirmate, în sistemul nostru medical, salariaţii, corpul tehnic, de la portar la electronist, director, şef secţie, electrician, mecanic, infirmieră, programator, acei oameni care lucrează într-un spital nou sau vechi, este obligatoriu să-şi privească munca cu o altă mentalitate, în care să primeze responsabilitatea pentru fiecare decizie.

                      Fară responsabilitate, asumată din convingere şi conştiinţă profesională, putem să construim zeci de spitale, putem să le burduşim cu tehnică de ultimă generaţie, în continuare ne vom confrunta cu drame, tragedii, pierderi de vieţi omeneşti şi distrugeri materiale, dacă nu avem oameni profesionişti peste tot. Din şcoli, din facultăţi, de la concursurile pentru ocuparea unui post oarecare, trebuie, oameni buni, să eliminăm superficialitatea, atunci când angajăm un om într-un spital, de fiecare depinde siguranţa şi integritatea tuturor pacienţilor, deoarece un spital nu s-a construit numai pentru medici.

                      Despre asta vorbim.

                      Povești și povestiri

                      A creat o oarecare emoție vestea că marele opozant rus, Alex Navalnîi a fost băgat la bulău de dictatorul cel rău, Putin. Marile democrații occidentale au cerut punerea în libertate a opozantului, deși acesta a fost condamnat de o instanță pentru încălcarea condițiilor eliberării condiționate. Înainte de a analiza sentința, să spunem că aceleași mari democrații occidentale care condamnă încarcerarea lui Navalnîi nu au spus nimic de încarcerarea lui Julien Assange, care este ținut în închisoare în Anglia în așteptarea extrădării în SUA pentru a fi judecat deoarece a publicat documente contondente la adresa administrației americane.

                      Revenind la Navalnîi, puțină lume știe de ce a fost condamnat la închisoare. Mulți vor mustaci: Ei, las’ că știm noi, pentru că s-a opus lui Putin! Ei, bine, nu. Navalnîi și fratele sau au făcut o „suveică” cu o firma de lux franceză. Au convins-o să încheie un contract cu firma deținută de Navalnîi pentru transportul produselor; banii erau încasați de firmă, dar transportul îl făcea Poșta Rusă, companie de stat, unde fratele opozantului avea o funcție de conducere. Nici măcar nu era prima afacere, în 2009, bloggerul Navalnîi, devenit consilierul guvernatorului Regiunii Kirov, a intrat în niște combinații cu fabrica Kirovles. Mai precis, dintr-o dată au apărut niște intermediari care cumpărau ieftin de la fabrică și vindeau scump pe piață. Diferența ajungea la firmele lui Navalnîi. Scandalul a ajuns public după ce corespondența dintre acesta și guvernator a fost făcută publică de un grup de hackeri. Chiar și așa, anchetatorii regionali au închis dosarul, care a fost redeschis de structurile de anchetă centrale.

                      În ceea ce privește celebrul film care prezența „palatul” lui Putin, treburile sunt și mai complicate. Filmul a fost montat de o companie specializată din Germania, la comanda unei firme din SUA. Asta a scris presa din Germania, ca să nu avem discuții. Pe lângă această problemă, mai sunt câteva inadvertențe: reporterii ruși care au vizitat palatul au descoperit că acesta este încă în construcție, abia tencuit, dar în film ni se arată interioare de lux, inclusiv o bibliotecă plină cu cărți rare care s-a descoperit că se află, de fapt, în Cehia. Poarta palatului din film (în realitate nu există poartă) are stema Muntenegrului care, într-adevăr, seamănă cu cea a Rusiei, doar că are un leu în loc de Sf. Gheorghe pe pieptul vulturului bicefal. De ce a fost nevoie de o așa punere în scenă? Putem doar să speculăm. Dar, înainte de a lacrima pe umerii opozanților închiși nevinovați în Rusia, poate aruncăm o privire și la „democratica” Ucraină, țară pe care o sprijinim inclusiv militar, unde președintele tocmai a suspendat pe bază de decret trei posturi TV care-l criticau și unde serviciile au deschis zeci de dosare contra unor bloggeri. Motivul este simplu: critica președintelui este considerată a fi un act terorist.