vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 625

Cabău, orașul alandala

Dacă totul nu ar fi al naibii de real, ai paria că trăiești într-o schiță de Daniil Harms. Sau într-o piesă de Ionesco. Și asta pentru că ”edilii„ au făcut din Bacău, cu precădere în anii din urmă, un adevărat talmeș-balmeș.

Ați remarcat, cred, ghilimelele. La fel cum ați observat, probabil, că ele sunt puse cu susul în jos. În ton cu orașul. La noi până și anotimpurile-s pe invers: cine naiba a pomenit să ningă în ianuarie și nu în iulie? Sunt atâtea și atâtea bazaconii de parcă un copy-writer le-ar fi gândit anume, ca reclamă la consumul de piramidon.

De la acele covoare artificiale utilizate ca alternativă la spațiile verzi și până la băncile montate invers în unele stații de autobuz. Apropo: năzbâtia băncilor „en sense inverse” nu a putut fi întrecută decât de bufonada explicațiilor oficiale, care invocau siguranța cetățenilor. Sigur că, ulterior, atât mocheta cât și băncile-cu-curu-la-stradă au dispărut, dar exemplul de rea practică a rămas. Ca și bătaia de joc. Ce-i drept, avem și bănci montate corespunzător.

Dar tot în bătaie de joc, atât timp cât ele au fost gândite- sanchi- ca spațiu de relaxare în proximitatea tomberoanelor de gunoi, așa cum este situația în zona fostei Piețe Miorița. Mergeți să vedeți dacă nu credeți! Putem continua cu străzile decopertate și apoi asfaltate, deși ele se aflau în perfectă stare de funcționare. Asta în timp ce sunt atâtea și atâtea străzi care urlă, de ani buni, după o mână de pietriș. Pista de biciclete? Un proiect bun în teorie.

Dar prost în practică. E simplu de argumentat. Lăsăm la o parte numărul relativ mic de bicicliști (activi și potențiali) în comparație cu cel al automobiliștilor sau faptul că Bacăul este un oraș dispus transversal și nu concentric, după cum nu are rost să ne apucăm de numărat cam câte luni pe ani clima locală favorizează deplasarea cu bicicleta. Toate acestea sunt discutabile, ok? E clar însă pentru toată lumea că îngustarea carosabilului înseamnă mai mult timp petrecut în trafic. Ceea ce are ca rezultat nu doar mai mulți nervi, ci și o categorică accentuare a poluării.

Și asta nu e deloc ok. Cum nu este în ordine faptul că există zone din oraș în care pietonalul a devenit mai larg decât spațiul carosabil; că tot o ardem de zor cu fluidizarea traficului. Iar dacă își imaginează cineva că în felul acesta vom avea la un moment dat mai mulți biciciști decât automobiliști, înseamnă că a trăit pe Marte sau la Grenoble, și nu în Bacău, România.

În fine, trebuie să ne considerăm norocoși că unele proiecte nu au apucat să fie implementate. Unde am fi ajuns, oare, cu parcările plutitoare? Și câte decenii ar fi trebuit să strângem cureaua dacă se punea pe picioare cel mai scump stadion construit vreodată în România? În (toate) aceste condiții, am și eu o propunere legată de oraș: schimbarea numelui său. Și cum Orășelul Alandala a fost acontat de lumea filmului, ce-ați zice de Cabău? Sună onomatopeic. Așa, precum „Kaboom !”. Te lovește în moalele capului, dar este la marele fix. Tocmai pentru că-i pe dos.

Volei feminin/ Divizia A1. Start de retur

Sâmbătă, de la ora 17.00, în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, Știința Bacău va întâlni în primul joc oficial al anului pe CSM Târgoviște

În acest weekend se va relua Divizia A1 la volei feminin. Din cele 11 meciuri ale returului sezonului regulat, CS Știința Bacău va disputa pe teren propriu nu mai puțin de opt. Primul va avea loc chiar sâmbătă, 13 ianuarie, de la ora 17.00, atunci când băcuancele vor întâlni, în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, formația de pe locul 3, CSM Târgoviște.

După dezastrul din tur, încheiat cu ultimul loc în clasament, fără niciun punct câștigat și niciun set luat, gruparea băcăuană încearcă redresarea. Conducerea clubului a optat pentru un nou antrenor, în persoana lui Cătălin Știrbu, care a condiționat venirea sa de realizarea mai multor transferuri:

„Altfel este pierdere de timp și de bani”. Perioada de transferuri se încheie vineri, în preziua reluării campionatului, iar Știința face eforturi pentru aducerea de jucătoare (în mare parte straniere), menite să ridice nivelul valoric al lotului. „Esențial este să realizăm respectivele mutări, chiar dacă, în unele situații, nu vom putea dispune de respectivele jucătoare la primul meci din 2024, cel cu CSM Târgoviște”, a explicat Cătălin Știrbu.

La finalul sezonului regulat (ultima etapă este programată la mijlocul lui martie), echipele clasate în 1-8 vor continua sezonul în play-off, în timp ce formațiile  de pe locurile 9-12 se vor înfrunta în play-out pentru evitarea retrogradării. Pe lângă partida Știința Bacău- CSM Târgoviște, sâmbătă, în runda a 12-a a Diviziei A1, mai sunt programate următoarele meciuri: Rapid București- CSO Voluntari 2005, CSM Constanța- Medicina Târgu-Mureș, Dinamo București- Corona Brașov, CSM Lugoj- FC Argeș Pitești.

Clasament

1 Rapid București              11      9        2        29-9   27p.

2 Volei Alba Blaj               11      8        3        26-11 25p.

3 CSM Târgoviște              11      9        2        29-13 24p.

4 CSM Lugoj                    11      7        4        26-17 21p.

5 CSM București                11      7        4        25-17 20p.

6 CSM Corona Brașov        11      7        4        24-20 20p.

7 CSO Voluntari 2005       11      6        5        24-18 20p.

8 Dinamo București           11      6        5        21-16 19p.

9 CSM Constanța              11      3        8        14-27 9p.

10 Medicina Târgu-Mureș   11      2        9        11-27 7p.

11 FC Argeș Pitești            11      2        9        7-28   6p.

12 CS Știința Bacău           11      0        11      0-33   0p.

 

 

Zimbrii din Vânători (Neamț) apar pe mărcile poștale

O nouă emisiune de mărci poștale, având ca subiect fauna, realizată de Romfilatelia, va fi lansată în circulație, inclusiv în Bacău, cu ocazia „Zilei Mondiale a Rezervațiilor și a Parcurilor Naturale”, joi, 11 ianuarie.

Imaginile mărcilor poștale cu valorile nominale de 2, 3, 6 și 25 de lei prezintă zimbrii în diverse ipostaze surprinse în stare de libertate în Rezervația Vânători Neamț, iar manșetele minicolilor reproduc imagini inedite ale peisajului teritoriului în care aceștia conviețuiesc.

Mărcile poștale ale emisiunii Ziua mondială a rezervațiilor naturale ilustrează în imaginile lor zimbrul aparținător al speciei Bison bonasus, care se găsește în Europa. În România, zimbrii sălbatici se află în Parcul Natural Vânători Neamț, Munții Țarcu și Munții Făgăraș.

Cum îți calmezi anxietatea la început de an

Începutul unui nou an aduce cu sine așteptări mari și presiunea de a ne fixa obiective ambițioase. Această perioadă poate declanșa stres, sentimente copleșitoare și chiar anxietate.

“Economisește mai mulți bani, fă mai mult sport, urmează un nou plan de viață, lasă-te de fumat, gândește-te la o schimbare în carieră” și lista poate continua. Există o tentație de a petrece luna ianuarie copleșindu-ne cu gânduri legate de schimbare, reguli, reglementări și, de asemenea, o tendință evidentă spre restricții și limitări.

Pentru cei care se luptă deja cu anxietatea, aceste așteptări sporite pot fi și mai tulburătoare. Mai ales pentru că cercetările sugerează că mulți dintre noi nu ne îndeplinim rezoluțiile de Anul Nou.

Acest fenomen anual nu este doar în imaginația ta. Studiile arată că 42% dintre oameni se confruntă cu stres și anxietate crescute în această perioadă. Motivele sunt multiple:

Presiunea socială: societatea ne bombardează cu așteptări legate de rezoluții, realizări și obiective noi. Teama de a nu rămâne în urmă poate fi copleșitoare.

Tensiune financiară: cheltuielile de sărbători duc adesea la anxietăți financiare legate de îndeplinirea obiectivelor și menținerea stabilității.

Autoreflecție: Evaluarea anului trecut poate declanșa emoții negative cum ar fi regretul sau dezamăgirea unor oportunități ratate.

Incertitudine: tabla goală de Anul Nou poate fi descurajantă, plină de necunoscute și teamă de viitor.

“Mulți oameni simt presiunea să facă din anul care tocmai a început „cel mai bun an din istorie”, ceea ce poate duce la o anxietate paralizantă. Adăugați presiunea stabilirii rezoluțiilor de început de an, incertitudinea unui nou început, speranța că vor depăși dezamăgirile anului trecut și veți avea ingredientele perfecte pentru anxietate” explică hipnoterapeutul Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.

Iată câteva strategii eficiente de gestionare a stresului din această perioadă:

  • Setează-ți așteptări potrivite: concentrează-te pe stabilirea unor obiective realiste și realizabile care să se alinieze cu valorile și aspirațiile tale. Nu-ți fie teamă să faci mici schimbări treptate în locul unora radicale.
  • Concentrează-te pe progres, nu pe perfecțiune: orice schimbarea necesită timp, iar eșecurile sunt inevitabile. Învață din greșeli și continuă să mergi mai departe indiferent de obstacole.
  • Relaxează-te: fă-ți timp pentru tine, dar folosește-l pentru a face ceva care îți place. Nu vrei să fii prea rigid, dar să ai un plan cu ceea ce faci în fiecare zi te va ajuta să rămâi concentrat pe prezent
  • Concentrează-te asupra momentului prezent: nu te lăsa prins în caruselul cu regrete legate de trecut sau de anxietăți legate de viitor.
  • Înfruntă-ți temerile: cercetările sugerează că o confruntare directă cu lucrurile care ne fac anxioși poate ajuta la spargerea unui tipar de frică și evitare.

“Rezistă impulsului de a-ți face rezoluții, deoarece acestea sunt o modalitate extrem de ineficientă de a face schimbări în viața ta. În schimb, stabilește-ți  unul, maxim două obiective specifice și realiste pentru anul următor și – iată cheia – faci un plan specific și detaliat despre modul în care vei atinge acel obiectiv.”  recomandă Eugen Popa.

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză. De-a lungul carierei s-a specializat atât în metode de terapie și dezvoltare personală Occidentale (Hipnoză, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitivă) cât și Orientale (Meditație, Yoga, Spiritualitate), fiind astăzi un trainer holistic în toată puterea cuvântului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, în Europa, Asia și Statele Unite, iar până în prezent a susţinut conferinţe, traininguri şi workshop-uri în Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.

Cheltuielile unei familii cresc mai mult decât veniturile. Cât câștiga si cât cheltuiește, în medie, românul?

Institutul Național de Statistică (INS) a dezvăluit datele privind nivelul de trai în România pentru ultimele luni din 2023, indicând o creștere a veniturilor medii comparativ cu prima jumătate a anului precedent.

Potrivit INS, veniturile totale medii lunare au atins, în termeni nominali, suma de 7.301 lei pe o gospodărie în trimestrul III 2023, reprezentând o creștere de 5,7% față de trimestrul II 2023. În calculul pe persoană, veniturile au ajuns la 2.918 lei, înregistrând o creștere de 5,3% în aceeași perioadă.

Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, veniturile totale medii lunare pe gospodărie au înregistrat o creștere semnificativă de 9,5%, iar cele pe persoană au crescut cu 9,6%.

Cheltuielile totale medii lunare ale populației au fost de 6.432 lei pe o gospodărie în trimestrul III 2023, reprezentând 88,1% din veniturile totale. Aceasta a însemnat o creștere de 10,6% față de trimestrul III al anului precedent.

În ceea ce privește mediul de rezidență, nivelul venitului total mediu lunar pe o gospodărie în mediul urban a fost de 8.005 lei, fiind de 1,2 ori mai mare decât în mediul rural. Pe o persoană, venitul în mediul urban a fost de 3.444 lei, fiind de 1,5 ori mai mare decât în mediul rural.

Salariile și alte venituri asociate lor au constituit cea mai importantă sursă de venituri, reprezentând 68,9% din veniturile totale ale gospodăriilor. Veniturile din prestații sociale au avut o contribuție semnificativă, reprezentând 19,2% din veniturile totale ale gospodăriilor.

Cheltuielile totale au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 6.071 lei pe o gospodărie în trimestrul III 2023, o creștere de 8,6% față de trimestrul II 2023.

Cu toate acestea, datele INS nu oferă claritate asupra ratei șomajului în această perioadă, lăsând întrebări fără răspuns în ceea ce privește situația ocupării forței de muncă în țară. Analizând aceste cifre, economiștii și experții în domeniul social sunt așteptați să aducă lumină asupra evoluției pieței muncii în contextul creșterii nivelului de trai înregistrate în ultimele luni ale anului 2023.

Situația afecțiunilor respiratorii și a cazurilor de gripă în județul Bacău

În contextul condițiilor meteorologice extreme și a sezonului rece, situația afecțiunilor respiratorii și a cazurilor de gripă în județul Bacău a devenit o preocupare majoră pentru autorități și comunitatea medicală.

În perioada 01 – 07 ianuarie 2024, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău a furnizat date relevante despre evoluția acestor afecțiuni. În intervalul menționat, s-au înregistrat un total de 1223 de cazuri de afecțiuni respiratorii, împărțite pe categorii de vârstă. I.A.C.R.S. a afectat în special grupa de vârstă 15 – 49 ani, cu 286 de cazuri, urmată de categoria de vârstă 0 – 1 an, cu 262 de cazuri.

În ceea ce privește pneumoniile și bronhopneumoniile, s-au înregistrat 338 de cazuri, iar 102 dintre acestea au necesitat internare. Din fericire, nu au fost raportate decese în această categorie.

Numărul total de cazuri de gripă (tip A și B) a atins 264, distribuite pe grupe de vârstă. Cea mai afectată categorie a fost cea de 15 – 49 de ani, cu 70 de cazuri, urmată de categoria de 0 – 1 an, cu 23 de cazuri. Se remarcă eforturile autorităților de a informa populația și de a gestiona cazurile de gripă în funcție de vârstă și riscuri asociate. Pentru prevenirea și controlul răspândirii gripei, DSP Bacău menționează că, până la momentul actual, 31.665 de persoane din județ s-au vaccinat cu vaccin gripal.

În conformitate cu prevederile legale, vaccinul gripal este disponibil în farmacii pe bază de prescripție medicală, iar anumite segmente de populație beneficiază de eliberare și decontare gratuită în proporție de 100%. Segmentele populației cu prioritate includ copiii cu vârsta între 6 luni și < 19 ani, gravidele, persoanele cu vârsta ≥ 65 de ani, precum și cele cu afecțiuni medicale cronice. Persoanele cu vârsta cuprinsă între 45 și 65 de ani, fără boli cronice, beneficiază de decontare parțială a vaccinului, respectiv 50%.

Haos în sistemul RO e-Factura: Contabilii confruntați cu probleme majore, autoritățile criticate pentru informare deficientă

Noul an a adus nu doar o serie de noi taxe și impozite pentru operatorii economici și plătitorii de TVA, ci și un haos generalizat în implementarea sistemului RO e-Factura. Contabilii se confruntă cu dificultăți majore, încercând să facă față situației, iar lipsa de informare prealabilă completă și timpurie din partea Autorității Naționale de Administrare Fiscală și a Ministerului Finanțelor agravează starea de confuzie.

Nicoleta Banciu, expert contabil și administrator al unui grup de Facebook cu peste 34.000 de membri, a dezvăluit câteva dintre problemele majore cu care se confruntă contabilii și contribuabilii în interacțiunea cu sistemul RO e-Factura. De la dificultăți tehnice în Spațiul Privat Virtual (SPV) până la cazuri specifice nerezolvate și lacune legislative, realitatea de la nivelul utilizatorilor este departe de imaginea pozitivă prezentată de guvernanți, scrie Ziare.com.

Problemele majore includ dificultăți în navigarea SPV, neintegrarea unor cazuri specifice în sistem, și o comunicare deficitară din partea autorităților. Contabilii sunt suprasolicitați și se confruntă cu solicitări constante din partea utilizatorilor care se simt depășiți de complexitatea sistemului.

În timp ce contabilii încercau să ofere ajutor online încă din luna decembrie pentru a depăși diversele probleme tehnice, Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a lăudat numărul record de facturi înregistrate, într-o realitate care pare să contrasteze puternic cu experiența contabililor și contribuabililor.

Sistemul național de facturare electronică din România a devenit obligatoriu pentru toate persoanele impozabile stabilite în țară începând cu 1 ianuarie 2024, inclusiv pentru operatorii economici ne-stabiliți în România, dar înregistrați în scopuri de TVA. Această schimbare a generat confuzie și temeri printre contribuabili, cu mulți solicitând ajutor online și exprimând îngrijorări legate de posibile amenzi în cazul neconformității.

Problemele ridicate de Nicoleta Banciu pun sub semnul întrebării eficiența campaniilor de informare și calitatea ghidurilor oferite de autorități în pregătirea contribuabililor pentru această schimbare legislativă semnificativă. Contabilii se confruntă cu o presiune semnificativă, iar mulți se gândesc chiar să renunțe la meserie, conform declarațiilor expertei.

Autoritățile sunt criticate pentru lipsa de transparență și comunicare eficientă, iar situația complexă din teren contravine cu reușitele raportate de oficialități în privința implementării sistemului RO e-Factura. În acest context, întrebările legate de cadrul legislativ, sancțiuni și perioadele de grație rămân fără răspunsuri clare, creând incertitudine și stres în rândul celor afectați.

Cu obligativitatea emiterii electronice a facturilor impuse începând cu 1 iulie 2024, se așteaptă ca tensiunile și dificultățile să crească în lunile următoare, iar autoritățile sunt presate să furnizeze soluții și clarificări urgente pentru a evita un dezastru în implementarea acestui sistem vital pentru mediul de afaceri din România.

Peste 10.000 de pasageri au zburat cu Dan Air în prima luna de operare pe Aeroportul Bacău

    FOTO: bizbrasov.ro

    În prima lună de operare pe Aeroportul Bacău, compania Dan Air a înregistrat aproximativ 10,600 de pasageri către opt destinații europene.

    DAN AIR, compania aeriană 100% românească, a împlinit o lună de operare pe Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău. Aproximativ 10.600 de pasageri au călătorit cu DAN AIR, de la Bacău, către 8 destinații de top din Europa (Londra, Bruxelles, Torino, Dublin, Roma, Barcelona, Liverpool și Catania). 89% dintre zboruri au fost operate la timp, fără întârzieri. Trei noi destinații Madrid, Milano-Bergamo și Bologna, vor fi incluse în programul de vară.

    DAN AIR a început oficial operarea pe Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău pe data de 11 decembrie. În prima lună, DAN AIR a transportat aproximativ 10.600 de pasageri, dintre care peste 4.700 au călătorit din Bacău în străinătate, iar 5.900 au călătorit din străinătate în Bacău.

    100% dintre zborurile planificare au fost operate, astfel că nu au existat anulări operaționale. 89% dintre zboruri au fost operate la timp, iar 11% au avut întârzieri de până la trei ore. Întârzierile au fost cauzate în principal de condițiile meteo nefavorabile. Nu au existat zboruri care să aibă întârzieri mai mari de 3 ore.

    „Pasagerii din zona Moldovei și-au arătat sprijinul pentru DAN AIR încă de la început și au preferat serviciile noastre în detrimentul companiilor străine. Este foarte îmbucurător să vedem suportul arătat de către români pentru o companie 100% românească. Mizăm în continuare pe Bacău și drept mulțumire dorim să le oferim cele mai bune servicii la prețuri accesibile, iar odată cu debutul programului de vară să operăm și mai multe rute.” A declarat Matt IAN DAVID, CEO al companiei DAN AIR.

    Noi destinații incluse în programul de vară

    Compania aeriană 100% românească, DAN AIR a ales destinații extrem de căutate de călătorii din zona Moldovei, care nu mai fuseseră operate în ultimii ani de celelalte companii.

    Până pe 30 martie 2024, DAN AIR zboară către destinații precum (Londra, Bruxelles, Torino, Dublin, Roma, Barcelona, Liverpool și Catania) urmând ca în programul de vară să fie incluse noi destinații precum Madrid, Milano-Bergamo și Bologna.

    Intervenție pentru stingerea unui incendiu produs la o gospodărie din orașul Dărmănești

      În cursul serii trecute, 10 ianuarie a.c., pompierii militari au fost solicitați să intervină în orașul Dărmănești, în urma unui apel primit pe SNUAU 112, care anunța producerea unui incendiu la o gospodărie.

      Pentru gestionarea operativă a situației de urgență, la locul indicat s-au deplasat trei autospeciale de stingere și o autospecială de primă intervenție și comandă, încadrate cu 15 pompieri militari, intervenția fiind codusă de comandatul Detașamentului de Pompieri Moinești.

      La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta la nivelul unui adăpost de animale (90 mp), la nivelul unei case (60 mp), precum și la nivelul unei anexe (30 mp) aparținând proprietății învecinate.

      Din cercetările efectuate de pompierii militari, cauza probabilă de producere a incendiului este instalația electrică defectă.

      Pentru a evita producerea unor tragedii, reiterăm că, în gospodăriile cetățenești se interzice:

      • Utilizarea aparatelor electrice, cablurilor electrice, prizelor, întrerupătoarelor, dispozitivelor de protecţie cu defecţiuni sau cu improvizaţii;
      • Suprasolicitarea reţelei electrice prin folosirea simultană a mai multor receptori;
      • Nesupravegherea aparatelor electrice sub tensiune, cum sunt: fier de călcat, reşou, radiator şi altele asemenea;

      Folosirea siguranţelor fuzibile supradimensionate prin înlocuirea cu liţă a fuzibilului calibrat.

      Artistul Mihnea Baran: „Eu nu aud; eu doar văd, simt”

      Poveștile de viață ne inspiră. Nu contează ce daruri sau încercări ai primit la naștere, ci cum le folosești pentru devenirea ta sau pentru a transforma lumea în care trăiești. Mihnea Baran este unul dintre acei oameni care le-au primit pe toate, la naștere: daruri și încercări. A ales să transforme totul în artă. În pictură, fotografie, poezie. Anisia-Maria Mardale și Vladimir-Alexandru Moțoc, elevi la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău, ne dezvăluie prin interviul lor cu omul și artistul Mihnea Baran  o poveste de viață care să ne inspire la început de an. 

      Anisia-Maria Mardale: Cine este omul Mihnea Baran? Cine și ce l-a format?

      Mihnea Baran: Eu sunt Mihnea… M-am născut cu un talent de la Dumnezeu și de atunci am început să pictez. Să primesc acest talent înseamnă viața mea și ce s-a întâmplat în jurul meu, de mic, până acum. Eu sunt fotograf, artist plastic, poet… (nu mă numesc „poet”; este ca o pasiune pentru mine…) și muzeograf la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău, secția Relații publice și logistică. Și… eu sunt Mihnea. Zâmbăreț, vesel, unic și… cam atât este ceea ce pot să spun despre mine. Însă dacă nu ar fi familia mea, părinții mei, bunicii mei, n-aș mai exista. Spun asta pentru că tatăl meu, Constantin Baran, care a fost director la ziarul „Deșteptarea”, și bunicul meu, Ilie Baran, care a fost director la Poligrafia Bacău (prima tipografie majoră din Bacău), au avut o influență esențială asupra vieții mele. Dacă nu erau bunicii mei, nu mai eram astăzi, aici, de față cu voi; aș fi fost la surdomuți. Datorită bunicilor mei, părinților mei, am început să vorbesc, să aud, pentru că ei au făcut tot posibilul pentru mine. Aveam 6-7 luni și nu auzeam. Iar când aveam 5 ani, domnul prof. dr. ORL Hociotă a spus bunicului meu, colonel Petru Baran: „Domnu’ Baran, mergeți cu Mihnea la Viena!” A fost o minune pentru mine. Eu, înainte, nu auzeam decât niște sunete mici. Iar când am intrat în cabinet la Viena și am probat acele aparate auditive, la primele picături de auz am simțit o stare de sperietură, dar imediat am auzit o pasăre ciripind. Era un canar galben care cânta într-o colivie din cabinetul doctorului. Acela a fost primul meu sunet. De acolo a început miracolul, datorită în primul rând lui Dumnezeu, care ne-a îndrumat acești pași ca să pot auzi. Și acest mesaj, al unui miracol al vieții, vreau să-l transmit prin lucrările mele de artă, prin pictură, fotografie sau poezie. Și pentru asta vreau să mulțumesc familiei mele. Fără familie, nu ajungi nicăieri. Totuși, în viață, fie că ești cu familie sau fără familie, tot nu ești singur. Așa cum spunea Jalladudin Rumi: „Nu ești singur; ești un întreg univers”. E o zicere care ne învață foarte multe: să apreciem frumosul, o floare, o ființă, un animal, întreg universul.

      Anisia-Maria Mardale: Ne-am cunoscut în 2023, la vernisajul expoziției dumneavoastră de pictură „Priviri”. Cum ați ales titlul expoziției și care era legătura acestuia cu lucrările?

      Mihnea Baran: Am ales să o intitulez „Priviri” pentru că eu obișnuiesc să privesc lumea celor din jurul meu… pentru că privirea o are fiecare om… sentimentul de a privi pe cineva cu emoție, cu căldură… Eu când te privesc pe tine înseamnă că te simt cu multă căldură. Când privesc pe altcineva sau când privesc altceva simt că privesc cu altă căldură, pentru că privirile dintre mine și un om sau dintre mine și un animal (cum e calul, o pasăre, cum sunt câinii) pot fi diferite… dar toate sunt ca niște ființe. Și privirile acestea sunt ca și cum ai citi într-un suflet, în fiecare zi. Iar legătura cu lucrările mele… Am transmis aceste stări prin pânză, privirea ca pe o comunicare între artist și pânză. Și când mă uit, de exemplu, la aceste păsări din lucrările mele, îmi dau seama ce am vrut să transpun. Și de aici s-au născut aceste priviri. Inițial, am vrut să numesc expoziția „Priviri împreună cu păsări”, dar am ales, în final, să las un mister.

      „Simt că sunt chiar un cal”

      Anisia-Maria Mardale: Consideraţi că lucrările reflectă diferite emoții sau experiențe trăite pe parcursul vieții?

      Mihnea Baran: Da. Pentru că fără emoție nu s-ar mai simți… Lucrările mele transmit experiențele de zi cu zi, ceea ce eu văd în jurul meu… Când mă duc pe stradă sau în pădure și aud ciripind păsările sau cum galopează caii, ceea ce simt eu cu adevărat… simt că sunt chiar un cal. Sau îmi imaginez cum aș fi eu o pasăre, să călătoresc sau să simt sau să evadez într-o lume liberă… Și astea sunt niște stări, sunt emoții, pentru că o pasăre și un cal sunt două ființe. Calul este libertatea, iar pasărea este emoția, pentru că pasărea este simfonia; ea cântă. Iar calul este fericire; el aleargă spre fericire, și asta este libertatea.

      Anisia-Maria Mardale: De ce ați ales să integrați și un recital  muzical în vernisaj? Cine era interpretul?

      Mihnea Baran: Întotdeauna mi-au plăcut vernisajele cu recitaluri muzicale, pentru că… am vrut să creez o ambianță plăcută, să creez o poveste, o scenă de teatru. Fără muzică, fără poezie, nu s-ar mai simți cum trebuie. Dacă vizitatorul privea într-un tablou fără niciun fel de sunet, s-ar fi simțit prea liniștit… ar fi fost o liniște totală… Nu am vrut să creez acea liniște; am vrut să creez pașii, întâlnirea… în care privitorul ascultă muzica, vede tabloul și simte că este într-o pădure fermecată… De asta am vrut să fie acel recital: ca omul să se simtă bine, să simtă altceva… Pe Teodor Avram, interpretul de la vernisaj, l-am zărit cântând, cu vioara, la Teatru Fain și de atunci mi-a venit scânteia de a asorta povestea tablourilor mele cu cai și păsări cu o doină, interpretată de el la vioară. Mă bucur că am avut prilejul de a colabora, pentru că muzica lui a completat perfect povestea expoziției mele.

      Anisia-Maria Mardale: Care este asocierea dintre cal și pasăre? De unde v-ați inspirat? 

      Mihnea Baran: Așa cum spuneam, calul este libertatea, iar pasărea este muzica. Legătura dintre cal și pasăre este că ei comunică printr-un limbaj universal, pe care noi nu-l putem înțelege, așa cum noi, oamenii, avem altfel de limbaj universal. Totuși, calul și pasărea au un limbaj în care se simte emoția, se simt bucuria și fericirea, pentru că s-a creat o prietenie sfântă. Calul a fost mereu prietenul păsării, iar pasărea a fost mereu prietena calului. Așa cum este calul prieten cu pasărea, câinele este prietenul unei pisici, iar pisica, prietenă cu câinele. De asta spuneam că prietenia este sfântă. Fără animale (fără câini, fără pisici), nu cred că am trăi la fel de fericiți… de asta am creat această comunicare dintre cal și pasăre. Iar cea mai mare inspirație a fost chiar nepotul meu Armin, pentru că îl duceam la școala de echitație și de acolo mi-a venit ideea de a picta caii.

      „Dragostea pentru poezie o moștenesc de la mama mea”

      Anisia-Maria Mardale: Unele lucrări din expoziție erau însoțite de poezii. Ce rol are poezia în viața dumneavoastră?

      Mihnea Baran: Prima poezie pe care am scris-o a fost în clasa a șasea. Și de atunci am început să scriu poezii, ca un fel de jurnal… zi de zi. Pentru că am avut în timp și momente de bucurie, și de tristețe, și de singurătate, și cu prieteni, iar poezia pe care o simt și mă inspiră este din jurul meu. Adică eu nu aud; eu doar văd, o simt, în felul în care simte corpul meu… corpul meu simte niște vibrații negative și pozitive și de asta am început să scriu poezia, pentru că pentru mine poezia, pictura sunt o evadare. Arta este prietenul meu cel mai bun, o terapie ca să zic așa. E o stare. Și e importantă, pentru că fără o astfel de stare, am fi niște roboți. Și nu e bine să fii robot; e bine să simți emoție, pentru că emoția e ceva divin. Nu moștenesc din familia mea arta, dar dragostea pentru poezie, pentru scris cred că o moștenesc de la mama mea (Elika Baran, n.n.), care a scris câteva poezii și cărți de povești. Iar mentorul meu în ale poeziei a fost profesorul Ioan Dănilă, care mi-a pregătit primul volum de versuri, „Autoportrete”, la Editura Magic Print din Oneşti, în 2021.

      „Fotografia și pictura sunt o evadare a mea”

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Care a fost prima dumneavoastră pasiune: fotografia sau pictura?

      Mihnea Baran: Prima pasiune, de când m-am născut, a fost pictura, pentru că a fost conceptul de a fi liber în ceea ce desenez eu. A doua pasiune, fotografia, a început în timpul liceului, cu călătoriile prin străinătate, unde am făcut multe fotografii. Implicarea mea cu adevărat în fotografie a început printr-o colaborare cu artiști fotografi din Cluj-Napoca, unde am terminat Facultatea de Arte Vizuale. Eu nu am făcut cursuri de artă fotografică; fotografia este o pasiune, care aparține însă aceluiași domeniu, al artei. Ca artist, pot să fiu și pictor, și grafician, și fotograf, deci eu fac o combinație. Eu când fac fotografia, pentru mine este… nu știu cum să spun… îmi creez povestea. Eu sunt un fan al fotografiei alb-negru pentru totdeauna, alb-negrul este ceva mai vintage, antichități cum ar veni. Fotografia și pictura sunt o evadare a mea, pentru că simt ceea ce văd eu și ceea ce mă mulțumește. Dar întâi a apărut pictura și apoi fotografia.

      „Am fost un mare desenator de bănci

      Vladimir-Alexandru Moțoc: De unde vine înclinația dumneavoastră către artă?

      Mihnea Baran: Înclinația către artă… Eram în clasa a V-a și, spre rușinea mea, am fost un mare „desenator de bănci”, care scria și scrijelea pe bănci și pe pereți. Primele desene pe  care le-am făcut au fost cu dinozauri. Tot pe atunci, aveam un coleg cu care colaboram. M-am luat după dânsul: acțiune, tancuri, război… desenam personaje cu mușchi… desenam… și de aici a început înclinația spre artă. Iar cel care mi-a descoperit acest talent a fost domnul Mihai Bejanariu, care mi-a fost profesor la Școala „Miron Costin” (Nr. 28) din Bacău. Într-o zi, când domnul profesor Bejanariu s-a întâlnit cu bunicul meu, colonelul Petru Baran (Dumnezeu să-l odihnească pe bunicul!), i-a zis: „Vreau să vă spun, domnule colonel Baran, că nepotul dumneavoastră nu are ce căuta aici. Trebuie să meargă la Liceul de Artă George Apostu”. Și așa am început, cu liceul, care m-a primit cu mult fast. Acolo mi s-a deschis această lume… A doua persoană care m-a descoperit a fost profesorul şi pictorul Gheorghe Velea. Aici m-am transformat din școlar în licean, când am fost cooptat de un om și un mentor extraordinar, pe care l-am apreciat cu multă stimă: graficianul Ovidiu Marciuc. De acolo a început înclinația spre grafică, drumul meu spre artă. Și, ca paranteză, am terminat Liceul de Arte, Academia de Arte Vizuale Cluj-Napoca (sub aripa fostului rector, Ioan Sbârciu)  iar în prezent, sunt… prezent tot în arte, uite!

      Vladimir-Alexandru Moțoc: De unde ați dobândit tainele fotografiei?

      Mihnea Baran: Tainele fotografiei pur și simplu le-am dobândit prin atelierele de fotografie la care am participat în Cluj-Napoca. Acolo am cunoscut un mare profesor fotograf, domnul Dorel Găină, care mi-a dezvăluit multe tehnici pe care le-am învățat de la dumnealui și care m-au inspirat, deși nu am făcut un curs; doar am furat idei, cum ar veni. De acolo am început să învăț tainele fotografiei. Îmi place să fac fotografie tip portret, fotografii cu animale și natură. De ce? Pentru că majoritatea privitorilor, atunci când văd acest personaj principal din fotografie… mă văd pe mine… e ca o stare. Și de aici am început să transpun în artă tot felul de povești, adică cum trebuie să privești omul, cum să fii trist, cum să ții o floare, o carte, tainele poveștii, cum ar veni. Pe mine nu mă interesează atât de mult tehnica; mă interesează povestea, că fără poveste nu s-ar mai face fotografie.

      „Tablourile sunt niște cărți”

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Ați dat de persoane care nu v-au înțeles arta?

      Mihnea Baran: Da. Dar, sincer, persoanele care nu mi-au înțeles arta înseamnă că nu cunosc povestea, nu cunosc ce înseamnă arta mea, pentru că la ora actuală toată lumea creează tot felul de compoziții în pictură, în grafică… Nu toți înteleg ce înseamnă pictura clasicistă, contemporană, Pop Art sau ce înseamnă grafica de tipar sau orice fel de grafică. Sunt unii oameni care n-au înțeles pentru că nu au simțit, nu știu ce înseamnă viața acestui tablou, material. Tabloul este o viață, este viu; nu este mort, pentru mine, pentru că tabloul este ca o carte și atunci… Tablourile sunt niște cărți. Dacă privești un tablou, îți imaginezi ce este în spatele picturii, ca și cum ai citi o carte, iar această carte este vie, în imaginația ta. Există persoane care nu au înțeles arta. La ora actuală, din păcate, există persoane care nu mai știu ce înseamnă cultura din ziua de astăzi. Ei preferă mai mult mesaje subliminale, despre interese politice, despre oameni care nu știu să facă diferența dintre rău și bine. Eu sper totuși că sunt și câțiva oameni care ar aprecia arta la ora actuală. Tineretul de astăzi preferă mai mult manga sau arta japoneză, chineză, nu mai știu exact. Pictura, ca o carte, evoluează și evoluează din ce în ce mai mult și, din păcate, la ora actuală nu prea mai avem pozitivitate; vedem mai mult în jurul nostru negativitate și asta nu prea place privitorului. De asta spun că ar trebui să sperăm, să evoluăm din ce în ce mai pozitiv, pentru că avem nevoie de speranță.

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Cum ați gestionat părerile negative?

      Mihnea Baran: Sincer, părerile negative nu mă interesează! Punct. Eu îmi văd de treaba mea, îmi văd de viața mea. Dacă cineva vrea să enunțe păreri negative, să-și asume responsabilitatea, pentru că a scoate un cuvânt de rău despre cineva, despre alte persoane e ca și cum ai călcat pe o pietricică sau ai spart un ou, cum ar veni. Negativismul nu-i de mine. Eu sunt mai pozitiv, eu sunt mai vesel, pentru că asta e important.

      „Am simțit poveștile fiecărui obiect de patrimoniu”

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Ce v-a învățat perioada în care ați lucrat ca muzeograf?

      Mihnea Baran: În perioada de muzeograf, am lucrat la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, unde am învățat foarte multe despre cultură, în primul rând pentru că am simțit poveștile fiecărui obiect de patrimoniu, pentru că aceste obiecte de patrimoniu sunt toate tezaur. Ca muzeograf am început să și promovez, să fac afișe, pliante, filmări, fotografii. Când mă duc în fiecare dimineață la serviciu, eu simt că e ca a doua casă, o a doua familie și – tot ca muzeograf – vreau să spun că mai avem multe de învățat despre istorie; încă nu se termină, toate astea tind spre infinit. Și admir când vin la Muzeu copiii de astăzi, tineri, ca să învețe despre cultură, despre istorie, despre artă și sper să continue așa.

      „Ce nu-mi place mie în orașul Bacău este dramatismul”

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Ce vă place și ce nu vă place la orașul Bacău, ca artist?

      Mihnea Baran: Sincer, ce nu-mi place mie în orașul Bacău este dramatismul, deprimarea. Dacă cineva mă întreabă „De unde ești?”, eu nu spun că sunt din orașul Bacău; eu zic că sunt din „orașul lui Bacovia” sau din „orașul bacovian”. De ce? Pentru că e un oraș deprimant. Orașului Bacău îi trebuie multă culoare, așa cum a început ZidArt să-i dea, prin Lucian Popa. Astea mi-au plăcut cel mai mult, pentru că dau o altfel de culoare Bacăului. Iar cu dezvoltarea economică și altele asemenea… nu mă bag, nu prea mă interesează. Pe mine mă interesează doar domeniul artei. Iar aici vreau să văd cât mai multă activitate culturală, astfel încât copiii să se simtă mai bine, mai liberi, fără să se uite la telefoane sau la altceva, pentru că știi cum se spune: „Avem o singură viață, de asta avem ce învăța”. În ceea ce privește construcția Bacăului, nu mă bag… fiecare, cu ideile lui. Dar dacă aș fi eu primar, prefect, președinte sau mai știu eu ce, aș transforma Bacăul într-un Sibiu sau Cluj-Napoca, într-un oraș mai cultural, care să protejeze clădirile, arhitectura, pentru că au și ele o poveste.

      Vladimir-Alexandru Moțoc: Ce sfaturi oferiți tinerilor care doresc să studieze artele?

      Mihnea Baran: Dacă le-aș transmite tinerilor de astăzi ceva, le-aș spune: „Trăiți-vă libertatea voastră, exprimați ceea ce simțiți, direct pe o pânză, pe o foaie, într-o poezie, prin muzică… Trăiți la maximum, dar să fiți liberi precum caii, pentru că ei galopează, aleargă, dar spre fericire!” Sfatul este să fiți fericiți, să nu vă întristați niciodată, indiferent ce vi s-ar întâmpla în familie, cu fratele, copiii sau bunicii. Trăiți emoția, pentru că emoția nu o să dispară niciodată. Lăsați inimile voastre să fie cucerite de artă!

      Interviu realizat de Anisia – Maria Mardale (clasa a IX-a) și Vladimir – Alexandru Moțoc (clasa a IX-a), elevi la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

      Foto credits: Mara – Ioana Lazăr (clasa a IX-a), elevă la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

      Prof. coord. Laura Huiban

      Sursa foto portret: arhiva personală Mihnea Baran

       

      Aspiratoarele verticale. Care sunt cele mai lăudate și de ce?

      Aspiratoarele sunt acele aparate electrocasnice absolut indispensabile într-o locuință. Există pe piață numeroase tipuri diferite, cu funcții, forme și caracteristici tehnice diferite. Vorbim astăzi despre două tipuri de aspiratoare, foarte apreciate și “la modă”: modelele verticale.

      Aspiratoarele Bosch se numără printre cele mai cumpărate aspiratoare datorită calității de fabricație și puterii de aspirare, care garantează rezultate optime. Există o gamă largă de aspiratoare Bosch pe piață, de la aspiratoarele profesionale la cele destinate în principal uzului casnic. În cazul în care produsul este folosit pentru a curăța un apartament mic, soluția ideală este să alegi un aspirator vertical Bosch, astfel încât să poată fi depozitat cu ușurință după utilizare.

      Bosch Flexxo – poate cel mai bun aspirator vertical Bosch

      Acesta s-a dovedit a fi un produs versatil și mai ales foarte practic și ușor de utilizat. Modelul se caracterizează prin faptul că este alcătuit din două părți: dacă îndepărtezi partea din mijlocul corpului mașinii, obții un aspirator practic cu care poți curăța atât blaturile de bucătărie, cât și mesele și chiar interiorul mașinii tale.

      Un aspirator vertical Bosch Flexxo este foarte ușor de utilizat și îl poți transporta fără efort prin casă, deoarece funcționează fără fir, dar cu o baterie litiu-ion de ultimă generație care garantează o autonomie de aproximativ 55 de minute; dacă în schimb setezi funcția turbo, poți folosi aspiratorul timp de 30 de minute, după care va trebui să-l reîncarci. Prețul aparatului nu este foarte mic, dar este un produs extrem de bun, capabil să ofere rezultate mai mult decât satisfăcătoare.

      Acest aspirator vertical Bosch este echipat cu 4 perii, care permit o curățare temeinică chiar și sub mobilier, împărțite după cum urmează: o perie standard, perfectă pentru podele dure și moi, cum ar fi cele cu mochetă, și 3 perii mai mici, concepute pentru curățarea plintei, perdelelor, canapelelor și așa mai departe. Acest aspirator vertical Bosch este foarte ușor, cântărind doar 3,1 kg, este ușor de manevrat și ocupă puțin spațiu atunci când este depozitat în poziție verticală. În ceea ce privește puterea acestui aspirator vertical Bosch, aceasta este de 25,2 V și este asemănătoare cu cea a unui model clasic cu fir. La fel de bună este și capacitatea recipientului, care este ușor de scos și golit, și a filtrului, care este lavabil.

      Alte aspiratoare extrem de lăudate sunt cele de la Dyson. Dyson V12 Slim Absolute este un model high-end care oferă performanțe ridicate, o gamă completă de accesorii și câteva caracteristici inovatoare, cum ar fi peria cu lumină laser și senzorul Detect.

      Dyson V12 Slim Absolute este echipat cu un motor Hyperdymium extrem de puternic. Acesta are o viteză maximă de 125.000 rpm. Bateria integrată are o capacitate de 3.000 mAh și asigură o autonomie maximă de 60 de minute în modul Eco, 30 de minute în modul normal și 12 minute în modul Boost. Reîncărcarea completă durează aproximativ 4 ½ ore și se poate face prin intermediul suportului de perete inclus.

      Dyson V12 Slim Absolute are un rezervor de praf de 0,35 litri, care poate fi golit cu ușurință, fără a intra în contact cu murdăria. Sistemul de filtrare este foarte eficient și reține 99,99% din particulele microscopice, inclusiv polenul, alergenii și bacteriile. Filtrul este lavabil și nu necesită întreținere.

      Dyson V12 Slim Absolute este livrat cu o gamă de accesorii care îl fac potrivit pentru curățarea tuturor tipurilor de suprafețe și colțuri ale casei. Printre acestea se numără:

      – Peria Motorbar, care curăță în profunzime toate tipurile de pardoseli, datorită rolei moi care se adaptează la terenurile denivelate și a sistemului care descurcă automat firele de păr de pe rola periei.

      – Peria Slim Fluffy Laser Brush are o lumină laser încorporată care dezvăluie cele mai fine particule de praf de pe suprafețele dure, cum ar fi parchetul sau marmura. Această perie este foarte subțire și ușoară și îți permite să aspiri chiar și în cele mai înguste spații.

      – Mini peria turbo este ideală pentru curățarea țesăturilor, cum ar fi canapelele, fotoliile, saltelele sau păturile. Are peri rigizi care îndepărtează eficient murdăria și un mecanism care împiedică acumularea părului în jurul rolei.

      – Duza cu lance, care este folosită pentru a aspira murdăria din crăpături sau din colțuri greu accesibile.

      – Duza combinată, care are două funcții: poate fi folosită ca duză îngustă pentru a aspira firimiturile sau ca o perie mică pentru a șterge praful de pe suprafețele delicate.

      – Furtunul extensibil, care mărește raza de acțiune și permite curățarea chiar și zonele cele mai înalte sau ascunse.

       

      Jaf la Biserica Sf. Dumitru. Hoții au furat 30.000 de lei în timpul slujbei chiar din Cutia Milei

        O biserică din Bacău a devenit scena unui jaf șocant, în care mai mulți bărbați au furat peste 30.000 de lei din cutia milei, chiar în timpul desfășurării unei slujbe. Evenimentul tragic a avut loc la Biserica „Sfântul Dumitru – Narcisa”, una dintre cele mai mari parohii din județul Bacău, atrăgând atenția întregii comunități și a autorităților locale.

        Hoții au acționat rapid și în mod îndrăzneț, profitând de aglomerația și concentrarea asupra slujbei. În ciuda acestui fapt, au fost surprinși de camerele de supraveghere ale bisericii, care au înregistrat întreaga scenă și au capturat chipurile infractorilor, relatează Antena 3.

        Hoții au reușit să sustragă suma considerabilă de 30.000 de lei din cutia milei, bani adunați din generozitatea și devotamentul enoriașilor.

        Poliția din Bacău a demarat o anchetă amănunțită, utilizând înregistrările de pe camerele de supraveghere pentru a identifica și prinde hoții. Autoritățile subliniază importanța implicării comunității în furnizarea de informații care ar putea duce la soluționarea rapidă a cazului și aducerea vinovaților în fața legii.

        Tricotaje la modă în 2024: Idei de ținute

         

        Tendințele modei te surprind în fiecare sezon cu propuneri vestimentare inedite, ce te îndeamnă să explorezi noi abordări stilistice. Vedetele sezonului rece sunt tricotajele, apreciate pentru confortul termic oferit, dar și stilul pe care îl adaugă unei ținute.

        Tendințele modei te surprind în fiecare sezon cu propuneri vestimentare inedite, ce te îndeamnă să explorezi noi abordări stilistice. Vedetele sezonului rece sunt tricotajele, apreciate pentru confortul termic oferit, dar și stilul pe care îl adaugă unei ținute.

        Dacă vrei să îți actualizezi garderoba, pentru a fi la modă în 2024, află în continuare care sunt articolele tricotate de care ai nevoie.

        Vestele tricotate

        Cu siguranță îți amintești de vestele tricotate purtate în copilărie. Ei bine, anul acesta ele sunt reinventate, pentru a respecta tendințele actuale. Poartă vestele preferate peste bluze de damă și obții outfituri călduroase și stylish.

        Purtarea unei veste este perfectă pentru a combina texturi și culori diferite, ce pot alcătui un look echilibrat. Combină o vestă tricotată cu o cămașă, o pereche de blugi skinny și botine elegante. Alege nuanțe contrastante sau optează pentru o ținută monocromă, posibilitățile  de stilizare fiind nelimitate.

        Puloverele tricotate

        Puloverele tricotate se regăsesc într-o varietate de nuanțe și forme, fiind preferate cele supradimensionate. În ceea ce privește nuanțele, poți alege culori neutre, care se potrivesc cu aproape toate articolele din garderobă sau nuanțe vibrante, ce sunt la modă în acest sezon.

        Îmbracă un pulover supradimensionat cu o pereche de blugi damă și cizme lungi, dacă îți dorești un look casual chic. Pentru un plus de eleganță, combină puloverul cu o fustă midi, care va crea un contrast interesant.

        Rochiile tricotate

        Oricât de friguroasă este vremea, poți purta o rochie tricotată, care să păstreze nota feminină pe care o dorești în ținutele tale. Alege un model midi, pe care să îl asortezi la o geacă din piele și cizme lungi, pentru un look cu influențe rock.

        Dacă vrei să îți evidențiezi talia, adaugă o curea subțire. La fel de bine poți alege o rochie tricotată cu decolteu în V, care îți va alungi silueta. Nu uita de dresuri sau colanți, care îți completează perfect lookul.

        Căciulile tricotate

        Iubite pentru cât de călduroase sunt, căciulile tricotate sunt accesorii chic, pe care le poți asorta la o varietate de ținute. În acest sezon, le găsești într-o mulțime de culori îndrăznețe, care adaugă stropul de culoare pe care îl dorești în ținutele tale de iarnă.

        Astfel, dacă optezi pentru o ținută în nuanțe neutre, poartă o căciulă într-o culoare vibrantă, ce te va înveseli. Cât timp ai tricotajele inspirate la îndemână, este simplu să îmbini confortul cu eleganța în sezonul rece.

        FOTO MĂRĂNDICI – O tradiție de trei generații

        Începând cu anul 2010, România sărbătorește Ziua Artei Fotografice sau, cum mai este cunoscută, Ziua Națională a Fotografiei.

        Alegerea datei de 11 ianuarie pentru acest eveniment nu este întâmplătoare. Este ziua de naștere a lui Carol Popp de Szathmary, recunoscut drept primul fotograf și primul fotoreporter de război din lume.

        În istoria fotografiei mondiale, Szathmary a imortalizat, în premieră, scene din Războiul Crimeii pe plăci de sticlă. În context local, Bacăul se mândrește cu prima amintire fotografică a lui Emil – Napoleon Prato, care în 1901 aduce franciza „Adele” din Viena la Bacău. De origine franceză, Prato primește cetățenia română în 1911, facilitându-și relațiile și drepturile civile în comunitatea băcăuană. A achiziționat clădirea de pe Strada Centrală Nr. 23, transformând parterul într-un atelier fotografic și etajul în locuința sa. În anul 1912, într-o competiție acerbă, atelierele fotografice precum Chevallier, Weinberg, „Fotografia Centrală – Goldstein & Dmochowski” și Studio „Foto – Max” își făceau loc în peisajul cultural și artistic al orașului. Un alt atelier notabil, „Foto – Julietta”, deschis lângă Studioul Adele, a avut o existență scurtă.

        Însă, singurul atelier fotografic din Bacău cu o tradiție de 3 generații este „Foto Mărăndici”. Aici, pe lângă serviciile de fotografie de ultimă generație, se găsește și „Colecția de Tehnică Fotografică de-a Lungul Timpului”, care include fotografiile originale ale lui Al.I.Cuza și ale soției sale Elena, realizate de însuși Carol Popp de Szathmary, precum și aparatură și accesorii folosite în trecut. Fotografia nu este doar o înregistrare a momentului prezent; ea este și un instrument prin care putem construi și păstra istoria.

        În Bacău, familia Marandici este o prezență semnificativă în acest domeniu, cu o tradiție ce începe în perioada interbelică. Elisabeta Marandici, bunica fondatoare, a fost inițiatoarea acestui drum, iar Serghie Marandici, fiul, a devenit un reputat fotograf portretist. Romeo Mărăndici, moștenitorul acestei tradiții, rememorează evoluția industriei fotografice. Deși astăzi avem acces la mii de imagini digitale, el aduce în discuție schimbările din perspectivă financiară și morală ale artei fotografice.

        În trecut, familia mergea într-un studio foto într-o zi de sărbătoare pentru a obține un portret deosebit, o tradiție ce pare să se estompeze în era digitală. Astfel, dincolo de evoluția tehnologică, „Foto Mărăndici” își propune să păstreze și să împărtășească nu doar imagini, ci și o bucată autentică din istoria locală și familială a Bacăului. Atelierul continuă să promoveze arta fotografică și să aducă în atenția publicului provocările și transformările vieții în comunitatea locală.

        DRAGI BĂCĂUANI,

        Iubiți și respectați fotografia! Ea reprezintă istoria orașului nostru, a familiilor noastre !  Cel mai grav este să-ți pierzi amintirile din telefon sau calculator!  Este dureros să nu poți lăsa cea mai mare moștenire urmașilor noștri! Cei care nu-și vor cunoaște trecutul nu vor ști rădăcinile lui ! Epoca digitala NU IARTA ! Printează imaginele din telefon pe hârtie fotografică originală (evită imprimantele cu cerneală care se decolorează) și vei bucura multe generații pentru că – ADEVARATA FOTOGRAFIE NU MOARE NICIODATĂ !

        Romeo Mărăndici

         Mrs. Maestro

        Între filmele de anul trecut, care au stârnit mult interes și vii discuții pro și contra, s-a numărat „Maestro”, un bio despre viața de cuplu a  genialul muzician american Leonard Bernstein cu actrița Felicia Montealegre. Dirijorul, compozitorul, pedagogul excepțional este  întruchipat de Bradley Cooper, care semnează regia și este coautor al scenariului. Comentariile, și mă refer la acelea ale specialiștilor, au fost, în mare parte, favorabile. Cele vădit rău intenționate și stupide   s-au revărsat pe rețele: reproșul pentru proteza nazală purtată de actor,  pentru ochii lui albaștri, pe când Bernstein îi avea căprui, nemulțumirea acră, superioară venită din partea unor dirijori, care declară că este vorba despre un geniu inimitabil și că Bradley Cooper e penibil când conduce o orchestră… Neobosiții combatanți, „naziștii acurateței” și-au făcut treaba. Dar cum în artă nu este nevoie de unanimitate, asta nu prea are nicio importanță.

        Cert este că mulți dintre cei care au văzut filmul se așteptau să fie  premiat la Globurile de Aur și apoi la Oscar, dar nu a fost așa.  „Oppenheimer” a lui Christopher Nolan, cu Cillian Murphy în rolul savantului damnat (inventatorul bombei atomice a fost un geniu torturat psihic, un martir) a câștigat cele mai multe trofee. Era de așteptat, de altfel, dat fiind și puternicul mesaj politic și umanitarist al filmului, vizând responsabilitatea morală a oamenilor de știință, subiect mereu actual în epoca progreselor științifice uluitoare, cu potențial distructiv.

        Pe mine, „Maestro” nu m-a dezamăgit, pentru că are un subiect interesant, și anume viața de cuplu a două personalități in lumea artei, un cuplu de artiști, de creatori, deci conflictual din pornire. Pentru că este vorba despre două ego-uri orgolioase, competitive, care vor să se exprime și, de obicei, unul pierde partida. Așa cum s-a întâmplat și cu actrița Felicia Montealegre, care s-a îndrăgostit de Leonard Bernstein știind că este bisexual, i-a dăruit trei copii, l-a înțeles și l-a susținut în decursul unei căsătorii de 26 de ani, asigurându-i stabilitatea și căldura unui cămin, a unei familii afectuoase, unite.

        Era de neam bun, frumoasă, stilată, avea educație, o temeinică pregătire artistică, talent actoricesc și muzical, mult gust, ea fiind cea care decora interioarele locuințelor familiei. A fost o amfitrioană minunată, însuflețind nesfârșitele petreceri din salonul lor, pe unde s-au perindat celebritățile epocii și, în plus, era considerată un adevărat fashion icon. Nu a mai avut însă când și cum să se dedice carierei, deși se bucurase de succes în multe producții de la televiziune și de pe Broadway. Îndrăgostită fără scăpare de Lenny, ea i-a spus că îl acceptă așa cum este, fără însă a se „sacrifica pe altarul L.B.” Realitatea însă a contrazis-o, pentru că exact asta a făcut, după cum a și scris fiica cea mare a familiei, Jamie, în cartea ei „Famous father girl”, unde recunoaște cât de greu a fost să trăiești „pe versantul unui vulcan”. Felicia a sperat să-l schimbe pe celebrul ei soț (care a fost însă mereu atras de bărbații tineri), trăind o sfâșiitoare dramă interioară, nenumărate umilințe. Totul culminând cu părăsirea ei pentru un june muzician. Dar când ea s-a îmbolnăvit de cancer, Lenny, cuprins de vinovăție (sentiment cu care a trăit până la sfârșitul vieții lui), s-a întors acasă și a rămas să o îngrijească până la capăt. Ceea ce spune mult despre fidelitatea sufletelor mari și despre tandrețe, care e mai presus decât dragostea. Filmul lui Bradley Cooper asta încearcă să surprindă, povestea extrem de complicată, de contradictorie a unei mari iubiri („se adorau unul pe celălalt”, depun mărturie copiii lor, pentru care a fost un tată foarte atent, cât și apropiații cuplului) cu o parte întunecată, și în mare parte a reușit. Carey Mulligan (Felicia) este excepțională, creând un personaj veridic, tulburător. Bradley Cooper acordă o mare importanță jocului actoricesc și este foarte generos cu partiturile oferite interpretelor, cum a făcut și cu Lady Gaga în „A star is born”. Chiar dacă mi-a plăcut mai mult Carey Mulligan pentru sensibilitatea, subtilitatea și toate nuanțele atât de bine găsite împrumutate personajului ei, nu am cum să nu recunosc performanța lui Bradley Cooper, un actor extrem de serios, care-și documentează minuțios creațiile, depunând eforturi ieșite din comun pentru a fi credibil, și care probează certe calități de cineast, girat fiind acum de giganții Martin Scorsese și Steven Spielberg, producătorii filmului său.

        Dar poate că lucrul cel mai important rămâne acela că filmul îți retrezește curiozitatea, dacă nu gustul de a-l asculta și de a-l revedea pe Leonard Bernstein în înregistrările rămase, ceea ce eu am făcut zile la rând.

        Europa se scufundă. La fel și puterile maritime

        Blocada impusă de Houthi navelor comerciale care încearcă să ajungă în Marea Roșie a început să afecteze Europa, care deja suferă din cauza creșterii prețurilor la energie și a acțiunilor pentru trecerea la energia verde. Dar problema Europei pălește în fața unei adevărate schimbări de paradigmă: progresele tehnologice în materie de armament au permis, pentru prima dată, ca națiuni mici nu doar să reziste, ci să provoace daune serioase națiunilor mari care își proiectau forța cu ajutorul marinei militare.

        Pe fondul crizei din Marea Roșie, unde navele militare ale Statelor Unite, Marii Britanii și Franței se confruntă cu amenințarea constantă a rachetelor și dronelor Houthi, se conturează o realitate în care eficiența financiară devine un element cheie în echilibrul puterii globale. Această schimbare radicală nu doar subliniază vulnerabilitățile economice ale națiunilor mari, ci și accentuează necesitatea unei reevaluări a strategiilor de securitate și a modului în care acestea sunt implementate în contextul noilor tehnologii militare.

        Conflictul din strâmtoarea Bab el-Mandeb dintre Houthis, Israel și Statele Unite a generat incertitudine în Europa, iar consecințele se fac deja simțite. În contextul în care o bună parte din comerțul mondial trece prin Canalul Suez, iar principala rută comercială între Europa și Asia este afectată, creșterea prețurilor și problemele economice devin inevitabile, scrie Politico.

        Suspendarea transportului maritim prin Canalul Suez de către companii maritime de top, precum Maersk, MSC și Hapag-Lloyd, a declanșat o reacție în lanț. Prețurile petrolului au înregistrat creșteri semnificative, iar aproximativ 10% din producția mondială de petrol și 8% din GNL trec prin această rută vitală. Acest lucru afectează direct economia europeană.

        Cu creșterea prețurilor la petrol și GNL, costurile de transport pentru bunuri provenind din țări precum India, Vietnam, Thailanda și Bangladesh vor crește, contribuind la o recesiune în Europa. În condițiile unei lipse de bunuri, se preconizează că inflația va crește, iar Uniunea Europeană se va confrunta cu dificultăți în gestionarea acestei situații.

        UE se confruntă deja cu presiuni financiare, iar lipsa de bunuri și creșterea inflației pot accentua această situație. În încercarea de a controla inflația, BCE se confruntă cu limitele emiterii de noi euro, așa cum fac Statele Unite cu dolarii lor. Acest lucru complică gestionarea crizei și poate agrava condițiile economice europene.

        Din perspectivă financiară, UE se confruntă cu o situație dificilă, cu creșteri de taxe și reduceri de cheltuieli în întreg blocul. Lipsa de fonduri afectează nu doar capacitatea de a gestiona criza actuală, ci și consumul și, implicit, economia europeană în ansamblu.

        În ciuda dificultăților economice, Europa ar putea să adopte o abordare subiectivă în gestionarea situației. Prin explorarea altor rute comerciale, cum ar fi Ruta Mării Nordului sau Noul Drum al Mătăsii, și separându-și interesele economice de conflictul din Orientul Mijlociu, UE ar putea minimiza impactul asupra portofelului cetățenilor și asupra economiei sale.

        În contextul schimbărilor tehnologice din domeniul militar, un studiu chinezesc susține că puterea maritimă și-a depășit momentul de vârf în ceea ce privește proiectarea forței pe uscat. Tehnologia actuală a făcut posibilă inversarea paradigmei, concentrându-se pe proiectarea puterii terestre asupra apelor. Conform acestui studiu, noua tehnologie se dovedește a fi mai ieftină, optimă în consumul energetic și mult mai eficientă, oferind un timp de răspuns mai prompt. Acesta marchează un moment istoric în care securitatea mărilor și oceanelor poate fi asigurată prin intermediul sistemelor tehnologice eficiente, având baza terestră în puncte cheie.

        Elemente cheie ale acestui nou sistem de putere includ dronele și tehnologia hipersonică. Dronele, integrate în sisteme de tip roi, devin arme sofisticate, beneficiind de o inteligență proprie pe câmpul de luptă, ceea ce le face practic invincibile. Roiul de drone acționează ca un sistem bine orchestrat, cu o bază comună de date care stochează detalii despre ținte, echipamente de neutralizat și tactici necesare pentru succesul misiunii. Adaptabilitatea autonomă a roilor de drone permite ajustarea strategiilor în timp real, în funcție de schimbările neașteptate din teren.

        Pe măsură ce rachetele devin mai accesibile din punct de vedere economic, dronele evoluează în complexitate. Integrarea dintre cele două tehnologii redefinește paradigmă și marchează un salt semnificativ față de epoca Războiului Rece. În contrast cu rachetele oarbe din acea perioadă, tehnologia actuală adaugă un element crucial de inteligență, transformând complet modul în care sunt gândite și folosite aceste arme. Astfel, sinergia dintre tehnologia roiului și rachetele inteligente creează o rețea senzorială avansată, capabilă să obțină informații în timp real, să le proceseze și să se adapteze dinamic la schimbările din teren. Această evoluție tehnologică redefinește paradigmele și dimensiunile conflictelor, impunând o adaptare rapidă și eficientă pentru a face față noilor provocări.

        Pe măsură ce criza din Marea Roșie persistă, navele militare ale Statelor Unite, Marii Britanii și Franței se confruntă în mod repetat cu amenințarea rachetelor și dronelor Houthi, iar Washingtonul conduce o coaliție pentru a asigura securitatea maritimă în regiune. Această confruntare reflectă un nou tip de război, unde eficiența financiară devine crucială, iar marile flote militare se găsesc în situația de a folosi rachete ultra-costisitoare pentru a contracara dronele ieftine ale Houthi. Un oficial al Departamentului de Apărare al SUA a subliniat dificultățile legate de compensarea costurilor în această ecuație, subliniind vulnerabilitatea economică a acestui tip de război.

        Recent, fregata franceză Languedoc a fost nevoită să utilizeze rachete sol-aer Aster 15 în valoare de 1 milion de euro pentru a neutraliza dronele Shahed, fabricate în Iran și utilizate, cel mai probabil, de către Houthi. Cu toate acestea, costul acestor drone era de aproximativ 20.000 de euro, evidențiind o discrepanță financiară semnificativă. Această creștere a costurilor ridică probleme legate de sustenabilitatea eforturilor de menținere a securității maritime în fața amenințărilor inovatoare și economice.

        Criza din Marea Roșie subliniază faptul că grupurile ostile nu mai au nevoie de flote mari pentru a avea un impact militar semnificativ asupra mărilor și oceanelor. Conform expertului în geopolitică maritimă, Maxence Brischoux, rachetele și dronele lansate de la sol pot schimba radical modul în care forțele armate trebuie să își conceapă strategiile și achizițiile militare.

        Ministerul Energiei lansează apelul nr. 3 de finanțare pentru eficiența energetică în sectorul industrial

        Ministerul Energiei anunță deschiderea apelului nr. 3 de finanțare în cadrul Măsurii de Investiții I.5 din Componenta C.6 Energie din PNRR, sesiunea ianuarie 2024.

        Această inițiativă continuă ritmul accelerat al investițiilor din fonduri europene în sistemul energetic național, având ca obiectiv asigurarea eficienței energetice în sectorul industrial. Programul de finanțare în valoare de 62 de milioane de euro, numit Investiția 5 din PNRR, vizează sprijinirea microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, precum și a întreprinderilor mari românești pentru achiziționarea echipamentelor specifice industriei.

        Acestea includ linii de producție, transformatoare, compresoare de aer, pompe, instalații/echipamente/sisteme de ventilație, sisteme de încălzire/răcire, sisteme integrate de management al consumului de energie și altele. Obiectivul principal al apelului este implementarea a minimum 30 de proiecte de eficiență energetică în industrie, cu reducerea emisiilor directe și indirecte cu 30%. Termenul limită de depunere a proiectelor este 29 martie 2024, ora 17:00. Este important de menționat că aplicanții respinși în primele două apeluri au posibilitatea să redepună cereri de finanțare.

        Pentru a participa la competiție, companiile interesate pot înscrie proiectele prin intermediul platformei electronice dedicate PNRR. Această inițiativă reprezintă un pas semnificativ în direcția consolidării eficienței energetice în industria românească, contribuind nu doar la modernizarea sectorului, ci și la atingerea obiectivelor de mediu și sustenabilitate.

        Ministerul Energiei încurajează participarea activă a actorilor din industrie și reafirmă angajamentul său pentru transformarea și îmbunătățirea durabilă a sistemului energetic național.

        Bilanțul lunar al salvatorilor băcăuani

          Stingerea incendiilor, acordarea primului ajutor calificat și salvarea vieții din medii ostile reprezintă doar câteva exemple dintre cele 517 intervenții gestionate de pompierii băcăuani, în luna decembrie. În intervalul de referință, subunitățile de intervenție din județ au acționat pentru lichidarea a 83 de incendii, 24 de arderi necontrolate, au desfășurat 44 de misiuni pentru asistența persoanelor, trei exerciții, au intervenit într-o misiune pentru descarcerare și au gestionat alte 155 de intervenții în sprijinul comunităților. Totodată, echipajele SMURD au acționat în 208 misiuni.

          Printre cele mai frecvente cauze ale incendiilor produse în intervalul de referință, sunt: coșul, burlanul de fum defect sau necurățat (31), instalații electrice defecte (17) și  cenușa, jarul și scânteile de la sistemele de încălzire (6).

          În acest context, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău solicită cetățenilor să manifeste prudență la exploatarea instalațiilor electrice și a mijloacelor de încălzire și să anunțe orice eveniment care poate pune în pericol viața sau mediul înconjurător, la Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112!

          Pe lângă intervenția promptă la solicitările cetățenilor, eforturile pompierilor băcăuani s-au concentrat pe instruirea populației în domeniul situațiilor de urgență. Astfel, în luna decembrie, au fost desfășurate două activități de instruire cu privire la modul de comportare în diferite situații de urgență și un exercițiu de evacuare în caz de incendiu, la trei unități de învățământ din județ. În urma acestora, au fost instruiți 553 de tineri și 69 de adulți.

          Pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei civile, specialiștii din cadrul inspecției de prevenire au efectuat 88 controale de specialitate la obiective de investiții, operatori economici și instituții.  În urma acestora, au fost constatate 400 de  deficienţe, sancționate contravențional astfel: 328 de avertismente și 72 de amenzi în cuantum de 589.500 lei. De asemenea, în urma controalelor efectuate, au fost aplicate două sancțiuni contravenționale complementare, una de oprire a funcționării ori utilizării construcției pentru un obiectiv cu destinația comerț și una de anulare a unui aviz de sector de competență pentru un S.P.S.U., în urma controlului efectuat la un operator economic. Totodată, în luna decembrie, inspectorii de prevenire au resigilat un obiectiv cu destinația turism și alimentație publică, pentru care, la începutul lunii ianuarie 2023, a fost aplicată măsura complementară de oprire a funcționării, ca urmare a încălcării grave a cerinței de securitate la incendiu.

          Personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău va continua activitățile orientate spre siguranța cetățenilor, cu accent pe prevenirea situațiilor de urgență și gestionarea operativă a evenimentelor care pun în pericol viața semenilor sau bunurile materiale ale acestora.

          Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

          Diminețile orașului

          La ora când vălul nopții dispare treptat, pulverizat de lumina dimineții, orașul își dezvăluie una dintrecele mai frumoase părți ale existenței. El are semnele și semnalele lui. Din satul cocoșilor ii lipsește, răpindu-i calmul ospitalier și cald al satului. In schimb sirenele, ceasurile deșteptătoare, telefoanele îi conferă, încă din primele clipe ale dimineții, acea frenezie citadină, acea febrilă mișcare către viața cotidiană.

          La ora cind orașul se trezește aproape brusc, privitorul îl găsește frumos ca pe o fecioară, surprinsă în intimitatea camerei ei, tocmai pentru că, atunci, el este străin de noutatea etalată șocant de-a lungul întregii zile. Pasul trecătorilordiurni se intretaie, la acea oră, cu cel al oamenilor pentru care noaptea și-a scurs timpul în veghe sau muncă. Și pașii lor sînt parcă de culori și intensități diferite.

          Asfaltul are rezonanțe precipitate sub tălpile celui odihnit peste noapte, sunînd sec și moale sub picioarele veghetorului nocturn. Privesc atent acești trecători încercînd să surprind cu ce s-au îndeletnicit în ceasurile luminate de firul electric și de calda lor pasiune, sau să găsesc în ochii celor grăbiți năvala grijilor care ii asaltează. O femeie, un bărbat și iar o femeie sau un bărbat. Dintre puținii trecători marcați de efortul muncii de peste noapte, o femeie îmi atrage atenția prin privirea absentă, dar caldă, prin zâmbetul de-abia schițat, pierdut mai degrabă în resorturile interioareale ființei ei.

          — Cine sunteți (iertată fie-mi indiscreția), și de unde veniți ?
          — Sunt medicul pediatru Cecilia Gagiu și am vegheat, lungul drum al nopții către ziuă la căpătâiul copiilor lumii. Frumoasă metaforă a medicului ce se vrea alitătorul suferințelorși mamă pentru toți copii pămintului !
          — Vă pasionează munca, vă dă satisfacții ?
          — Mai poate fi pusă această întrebare ? Nu cunoscnimic mai nobil decât arta de a vindeca rănile omenești, de orice natură ar fi ele. Dacă aș puteasă vindeca toate durerile, toate rănile timpului și sufletului, dacă aș putea oferi tuturor sănătate și înțelepciune, cred că atunci nu aș mai avea ce cere vieții.

          Scurtul popas-interviu a răpit reporterului timpul, și orașul s-a trezit de-a binelea. Și-a aprins vitrinele, și-a dat drumul motoarelor și a intrat in zumzetul de stup al vieții defiecare zi.

          A apărut și vânzătorul de ziare, obișnuitul nostru vînzător, cu vocea lui puternică și melodioasă… “ziare „Steagul roșu“, ziare, ultimele știri din țară și de peste hotare, noutăți din județul nostru, ziare…“.

          Vasile PRUTEANU

          Steagul roșu, 12 ianuarie 1969

          Handbal masculin/ Liga Zimbrilor: Leonard Bibirig (CSM Bacău): „Returul se anunță mult mai dificil decât turul”

          Prim-divizionara de handbal masculin CSM Bacău și-a reluat pregătirile la începutul săptămânii. În condițiile în care primul meci oficial din 2024, cel din etapa a 15-a, de la Timișoara, este fixat pe 4 februarie, „CSMeii” au la dispoziție mai puțin de o lună pentru acumulările și reglajele necesare. „Practic, sunt trei săptămâni în care va trebui să tragem foarte tare”, a declarat antrenorul băcăuanilor, Leonard Bibirig în momentul reunirii lotului.

          -Domnule Bibirig, care este cel dintâi lucru pe care l-ați spus elevilor dumneavoastră la primul antrenament al anului?

          -Înainte de orice, le-am urat „La mulți ani” și să fie sănătoși pentru că era prima noastră întâlnire pe 2024. Apoi le-am spus că dacă vom da sută la sută la antrenamente, este imposibil ca la meciuri să nu avem dorite. I-am simțit pe băieți motivați, cu dor de muncă și de handbal. Timpul avut la dispoziție este scurt- ceva mai mult de trei săptămâni până la reluarea campionatului- motiv pentru care trebuie să tragem tare pentru a relua campionatul în forță și pentru a ne atinge obiectivul. Vrem să progresăm de la un meci la altul: de altfel, pentru asta muncim.

          -Cu excepția lui Gabi Bujor, aveți tot lotul la dispoziție.

          -Gabi Bujor va rămâne și pe parcursul acestei săptămâni la București, unde se recuperează după accidentarea suferită în noiembrie la tendon, după care ni se va alătura. Mizăm mult pe coeziunea și omogenitatea grupului.

          -Faptul că nu aveți jucători convocați la lotul național reprezintă un avantaj sau dezavantaj?

          -Dintr-un anumit punct de vedere este un avantaj, în sensul că în felul acesta dispun în pregătiri de întregul efectiv. Pe de altă parte, însă, e un dezavantaj deoarece ne-am fi dorit să avem măcar unul sau doi jucători la prima reprezentativă. Și, la drept vorbind, sunt jucători de la noi care merită convocați.

          -Un nume vi-l spun eu: Tudor Stănescu. Surprinde faptul că, în ciuda evoluțiilor foarte bune, nu a fost convocat.

          -Într-adevăr, Tudor a avut meciuri foarte bune, dar trebuie să respectăm opțiunea selecționerului. Nu ne rămâne decât să ne pregătim cât mai bine astfel încât la următoarea acțiune a lotului național pe lista convocaților să figureze și handbaliști ai CSM Bacău.

          -Inițial s-a vorbit de patru jocuri de verificare ale CSM-ului, însă au rămas trei.

          -Da, stabilisem câte o „dublă” cu CSM Focșani 2007 și CSU din Suceava, însă returul cu sucevenii a picat deoarece ei vor susține la data respectivă un joc cu Motor Zaporoje. Prin urmare, au rămas trei meciuri: pe 20 ianuarie, în deplasare și pe 27 acasă, cu CSM Focșani, iar pe 24, pe teren propriu cu Suceava. Având în vedere că Liga Zimbrilor se reia pe 4 februarie, sunt suficiente aceste trei teste.

          -Pentru CSM Bacău, campionatul se reia cu o deplasare pe terenul Politehnicii Timișoara. În condițiile remizei din tur, e clar că jocul de pe Bega se profilează și ca o revanșă, nu?

          -Sincer, eu nu-l privesc ca pe o revanșă, ci ca pe unul în care trebuie să facem totul pentru a lua toate trei puncte. Să știți însă că Timișoara joacă foarte bine pe teren propriu, așa că nu ne va fi deloc ușor. De altfel, ce meci mai poate fi ușor într-un campionat într-atât de echilibrat precum cel actual? Exceptând-o pe Dinamo, care era să se împiedice însă și ea la Vaslui, pe terenul ultimei clasate, fiecare poate bate pe fiecare. Până acum, aproape că nu a existat etapă în care să nu avem surprize. În ceea ce ne privește, dacă nu pierdeam la Sighișoara și nu capotam cu Suceava, acasă, într-un meci pe care l-am avut în mână, altfel stăteau lucrurile. Aveam șase puncte în plus și am fi fost la egalitate cu formația de pe locul 5.

          -Înfrângerea cu Suceava continuă să vă bântuie.

          -Au fost nopți la rând în care numai la meciul ăsta m-am gândit. Le spuneam băieților astă vară că un meci se câștigă sau se pierde între minutele 50 și 60. Ei uite, că asta ni s-a întâmplat nouă cu Suceava. Nici acum nu-mi iese din minte cum am putut pierde meciul ăsta! Cât despre eșecul de la Sighișoara, și el continuă să mă apese foarte mult. Iată de ce trebuie să muncim pe brânci pentru a remedia o serie de probleme și pentru a nu mai repeta greșelile care ne-au costat.

          -Ce a funcționat bine și ce nu în prima parte a campionatului?

          -Pot spune că sistemul de apărare a funcționat în multe rânduri foarte bine, iar faza a doua bine. Am întâmpinat probleme pe atacul pozițional, unde trebuie să găsim soluții la nivel de joc colectiv, așa cum trebuie să ne ne îmbunătățim acțiunile de unu la unu și replierile. Ar mai fi un aspect: noi am avut evoluții mai bune în deplasare decât acasă. Trebuie să facem în așa fel încât și rezultatele de pe teren propriu să fie la un nivel bun, cu atât mai mult cu cât contăm pe un public atașat de echipă și care ne-a susținut mereu.

          -Programul, din acest punct de vedere, pare să vă favorizeze în retur: veți juca acasă cu Sighișoara, Vaslui, Steaua, echipe aflate sub CSM în clasament. OK, ați ratat o ocazie, în prima etapă a returului, cu Suceava, dar celelalte jocuri de acest  nivel trebuie tranșate cu victorii.

          -Asta ne și dorim, deși tocmai meciurile de genul acesta pot fi mult mai grele deoarece întâlnim adversari aflați cu sabia deasupra capului. Repet, e un campionat foarte-foarte echilibrat, spre deosebire de ultimele ediții, iar returul va fi mult mai greu decât turul. Și nu o spun doar de dragul de a o spune.

          -Apropo de tur: ați amintit de meciurile care v-au supărat cel mai mult și anume înfrângerile cu Sighișoara și Suceava. Care au fost partidele care v-au bucurat cel mai mult?

          -Toate în care am luat puncte. M-au bucurat mult și victoriile de la Suceava, Vaslui și Focșani, și remizele cu Minaur și Steaua. Mi-e greu să aleg un singur meci.

          -Unde credeți că se poate situa CSM Bacău la finalul campionatului?

          -Cred că pe locul 7 sau 8.

           

          Programul etapei a 15-a, a doua a returului și prima din 2024

          Sâmbătă, 3 februarie: CSU din Suceava- Universitatea Cluj, CSM Vaslui- Steaua.

          4 februarie: Potaissa Turda- CSM Constanța, CSM Sighișoara- CSM București, HC Buzău 2012- Minaur Baia Mare, Dinamo- CSM Focșani 2007, Politehnica Timișoara- CSM Bacău.

          Clasament Liga Zimbrilor

          1 Dinamo București           14      14      0        0        523-390       42p.

          2 Minaur Baia Mare           14      10      2        2        443-395       32p.

          3 CSM Constanța              13      10      1        2        382-332       31p.

          4 CSM București                14      8        2        4        401-380       26p.

          5 Potaissa Turda               14      7        3        4        477-440       24p.

          6 HC Buzău 2012              14      7        2        5        436-426       23p.

          7 CSM Focșani 2007          14      6        2        6        394-422       20p.

          8 CSM Bacău                    14      5        3        6        404-432       18p.

          9 CSU din Suceava            14      6        0        8        440-480       18p.

          10 Steaua București           14      3        2        9        401-429       11p.

          11 Politehnica Timișoara    14      3        2        9        365-410       11p.

          12 Universitatea Cluj         14      3        1        10      409-457       10p.

          13 CSM Sighișoara            13      3        0        10      328-368       9p.

          14 CSM Vaslui                  14      1        2        11      387-429       5p.