miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 596

Mituitorul denunțător poate fi acuzat de mărturie mincinoasă? (I)

Speța de astăzi pune în discuție răspunderea martorului din procesul penal, în ipoteza în care aceste este martor denunțător, conform art. 290, alin. 3 din Codul Penal.

Este vorba despre posibilitatea mituitorului care denunță  infracțiunea de dare de mită comisă, pentru a beneficia de cauza de nepedepsire stabilită de textul legal aminitit, de a răspunde pentru infracțiunea de mărturie mincinoasă, în ipoteza în care adoptă o atitudine nesinceră cu ocazia declarațiilor date în fața organului judiciar.

Referitor la acest aspect, prin decizia nr. 1/16.01.2020, I.C.C.J. – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a stabilit cu titlu obligatoriu că „martorul denunțător care beneficiază de cauza de nepedepsire prevăzută la art. 290 alin. (3) din Codul penal poate fi subiect activ al infracțiunii de mărturie mincinoasă, prevăzută de art. 273 alin. (1) din Codul penal.”

Pentru a statua astfel, instanța supremă a avut în vedere următoarele argumente:

Potrivit dispozițiilor art. 273 alin. (1) din Codul penal, constituie infracțiune de mărturie mincinoasă „fapta martorului care, într-o cauză penală, civilă sau în orice altă procedură în care se ascultă martori, face afirmații mincinoase ori nu spune tot ce știe în legătură cu faptele sau împrejurările esențiale cu privire la care este întrebat“.

Subiectul activ al infracțiunii de mărturie mincinoasă este unul calificat, și anume martorul. Calitatea de martor reprezintă o cerință pentru existența infracțiunii de mărturie mincinoasă, în lipsa acesteia nefiind îndeplinită condiția tipicității. De asemenea, calitatea de martor trebuie să se mențină pe toată durata procesului, pentru că doar atunci i se poate cere martorului să fie consecvent în relatarea adevărului.

În literatura juridică s-a susținut că poate fi martor numai persoana care a perceput în mod direct faptele sau împrejurările de fapt pentru probarea cărora a fost propusă, întrucât calitatea de martor este legată de percepția directă și imediată a persoanei, adică de ceva ce a văzut, a auzit sau a simțit cu privire la chestiunea pentru care a fost propusă ca martor (I. Tanoviceanu, Tratat de drept și procedură penală, ed. a 2-a, vol. IV, pag. 661).

Definiția noțiunii de martor a fost modificată în noua lege procesual penală, calitatea de martor nemaifiind raportată la persoana care are cunoștință despre fapte sau împrejurări de natură să servească la aflarea adevărului. În acest sens sunt dispozițiile art. 114 alin. (1) din Codul de procedură penală, care prevăd că poate fi audiată în calitate de martor orice persoană care are cunoștință despre fapte sau împrejurări de fapt care constituie probă în cauza penală.

De asemenea, art. 115 alin. (1) din Codul de procedură penală consacră regula capacității oricărei persoane de a fi audiată în calitate de martor în procesul penal, cu excepția părților (inculpatul, partea civilă și partea responsabilă civilmente) și a subiecților procesuali principali (suspectul și persoana vătămată), deoarece aceștia, având un interes substanțial în modul de soluționare a cauzei, nu pot fi considerați observatori imparțiali ai faptelor deduse judecății.

Dispozițiile art. 29-34 din Codul de procedură penală reglementează expres și limitativ participanții în procesul penal. Aceștia sunt: organele judiciare, avocatul, inculpatul, partea civilă, partea responsabilă civilmente, suspectul, persoana vătămată, martorul, expertul, interpretul, agentul procedural, organele speciale de constatare, precum și orice alte persoane sau organe prevăzute de lege având anumite drepturi, obligații sau atribuții în procedurile judiciare penale. Acestea sunt singurele persoane care au vocația de a participa în procesul penal.

Materialul informativ are la bază decizia nr. 1/16.01.2020 a Î.C.C.J. – COMPLETUL PENTRU DEZLEGAREA UNOR CHESTIUNI DE DREPT, publicată în Monitorul Oficial nr. 173/03.03.2020 și a fost realizat de avocat Blăjuț Dragoș – Tiberiu din cadrul Cabinetului de Avocat Dan Nițu.

 

Șase bombe artizanale au intrat din Ucraina în România fără să fie depistate. Au ajuns până în Georgia

    Serviciile speciale georgiene, în colaborare cu autoritățile internaționale, au prevenit un posibil atac terorist cu ajutorul unor bombe artizanale disimulate în baterii, care au traversat teritoriile Ucrainei, României și Turciei.

    Într-o operațiune de amploare, Serviciile Speciale din Georgia au reușit să intercepteze o încărcătură periculoasă de bombe artizanale care traversa teritoriul Ucrainei și României. Potrivit informațiilor primite, șase dispozitive explozive improvizate, cu o greutate totală de 14 kg, au trecut neobservate de granița ucraineano-română și au fost identificate abia în Georgia.

    Bombele, ingenios deghizate în baterii, au fost transportate din Odesa prin România, Bulgaria și Turcia, pentru a ajunge în cele din urmă în Rusia, la Voronej. În ciuda eforturilor de a pătrunde neobservate, autoritățile georgiene au reușit să confiște trei dintre aceste dispozitive la granița dintre Rusia și Georgia, în timp ce celelalte trei au fost identificate și lăsate în custodia autorităților din Tbilisi, la o adresă specifică.

    Transportul de explozibili a implicat cetățeni ai Georgiei, Ucrainei și Armeniei.

    Este demn de remarcat faptul că acest incident amintește de modul complex în care Direcția Principală de Informații din Ucraina a fost implicată în distrugerea Podului Crimeei, subliniind importanța colaborării internaționale pentru prevenirea amenințărilor teroriste.

    Serviciul Securității Statului din Georgia a dezvăluit detalii cruciale cu privire la conținutul și modul de funcționare al dispozitivelor explozive interceptate. Conform informațiilor furnizate de autoritățile georgiene, dispozitivele conțineau exploziv plastic de calitate militară de tip C-4, având o greutate totală de 14 kilograme.

    Această substanță explozivă putea fi activată cu ajutorul unui detonator electric și a unui cronometru special, cu fiecare dintre cele șase dispozitive fiind echipate cu un set de detonatoare și chei speciale. Toate dispozitivele aveau cronometre electronice de activare, programate anterior pentru declanșare.

    Prin studiul inițial al dispozitivelor recuperate, s-a stabilit că acestea au fost fabricate de către un specialist de înalt nivel și au fost proiectate pentru a cauza daune semnificative infrastructurii și pentru a provoca victime pe scară largă, în cazul unei detonări în zone aglomerate. Substanța explozivă utilizată a fost identificată ca având o putere distructivă mult mai mare decât explozivul TNT, consolidând gravitatea amenințării.

    Operațiunea complexă desfășurată de Centrul Antiterorist a permis identificarea originii dispozitivelor și a substanțelor explozive. Conform mărturiilor martorilor audiați și a fișierelor audio recuperate, transportul a fost efectuat din orașul ucrainean Odesa, traversând teritoriile României, Bulgariei și Turciei, pentru a ajunge în Georgia în data de 19 ianuarie.

    Aceasta a avut loc prin punctul de control „Sarpi” într-un monovolum condus de un cetățean al Ucrainei. Scopul final al acestei operațiuni era introducerea dispozitivelor în Federația Rusă, mai precis în orașul Voronej, prin punctul de control „Daryal”. Autoritățile georgiene desfășoară în continuare investigații pentru a identifica și aduce în fața justiției toți cei implicați în această tentativă de atac terorist.

    Procedura de acordare a drepturilor la transport gratuit pentru persoane cu dizabilități a fost simplificată și a fost introdus cardul electronic de carburant

       

      Guvernul României a luat măsuri semnificative pentru a simplifica procedura de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, introduse într-un sistem inovator prin intermediul cardului electronic de carburant.

      Potrivit noilor reglementări, persoanele cu dizabilități grave beneficiază de cheltuieli anuale în valoare de 1.500 lei pentru alimentarea cu carburant sau încărcarea mijloacelor de transport electrice, în timp ce cele cu handicap accentuat primesc 750 lei.

      Procedura Simplificată

      Procesul de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit a fost simplificat pentru a asigura o accesibilitate mai ușoară și rapidă a acestor beneficii. O noutate semnificativă este introducerea cardului electronic de carburant, care oferă o modalitate modernă și eficientă de gestionare a drepturilor de transport.

      Cardul Electronic de Carburant

      Cardul electronic de carburant devine o opțiune viabilă pentru persoanele cu dizabilități, oferindu-le o alternativă convenabilă la alte metode existente. Acesta poate fi folosit pentru achiziționarea de carburant sau încărcarea mijloacelor de transport electrice, contribuind la o administrare mai eficientă și transparentă a beneficiilor.

      Modalități Alternative de Beneficiare

      Pe lângă cardul electronic de carburant, beneficiarii mai au la dispoziție alte opțiuni. Acestea includ bonurile de carburant pe suport hârtie și decontarea bonurilor fiscale de combustibil pentru alimentarea mijloacelor de transport electrice. Este important de menționat că aceste avantaje se aplică doar dacă autoturismul este în proprietatea persoanei cu dizabilitate, a familiei sau a asistentului personal.

      Pentru cei fără autoturisme proprii, există variante precum biletele de transport interurban cu trenul sau autocarul.

      Procedura de Optare

      Optarea pentru una dintre variante se face prin depunerea unei cereri scrise, fie electronic, fie la registratura Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC). Cererea poate fi depusă de persoana cu dizabilitate sau de un reprezentant legal, asistent personal, asistent personal profesionist, însoțitor, părinte, tutore sau asistent maternal. Această măsură vine în sprijinul unei diversități de categorii de beneficiari, asigurând un proces adaptabil la nevoile specifice ale fiecăruia.

      Noi ocupații recunoscute oficial în clasificarea ocupațiilor din România

         

        Într-un efort de a ține pasul cu schimbările din piața muncii și tehnologii noi, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a anunțat introducerea a șapte noi ocupații în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR). Ordinul comun, semnat de ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu, și președintele Institutului Național de Statistică, Tudorel Andrei, vine în urma solicitărilor angajatorilor și reflectă adaptarea continuă a standardelor ocupaționale la cerințele pieței muncii moderne.

        1. Farmacist primar (cod 226205)

        Printre noile ocupații se numără cea de farmacist primar, având ca principale atribuții primirea rețetelor, verificarea istoricului medicației pacienților, dozarea și administrarea adecvată a medicamentelor, furnizarea de informații și consiliere, precum și supervizarea activității farmaciștilor. Această ocupație necesită studii superioare.

        2. Inginer transporturi rutiere de mărfuri (cod 214144)

        Inginerul transporturilor rutiere de mărfuri are responsabilitatea de a analiza cererea de transport, planifica traseele cu ajutorul aplicațiilor geo-informaționale și asigura respectarea condițiilor de transport pentru mărfurile perisabile. Această ocupație solicită, de asemenea, studii superioare.

        3. Inginer transporturi rutiere de persoane (cod 214145)

        Inginerul specializat în transporturile rutiere de persoane coordonează operațiunile de alocare a capacităților de transport și întocmește documentațiile necesare pentru obținerea licențelor și avizelor. Pentru această ocupație, studiile superioare sunt esențiale.

        4. Manager de cost pentru dezvoltarea proiectului (cod 242122)

        Managerul de cost pentru dezvoltarea proiectului are ca atribuții planificarea, controlul și evaluarea riscurilor legate de costurile proiectului. Această poziție necesită studii superioare.

        5. Programator grafic de execuție pentru realizarea proiectului (cod 432206)

        Programatorul grafic de execuție este responsabil pentru realizarea programelor graficelor de execuție, monitorizarea și controlul acestora. Această ocupație necesită studii liceale și certificat de calificare.

        6. Tehnician mecatronist (cod 311540)

        Tehnicianul mecatronist se ocupă de diagnosticarea și remedierea defecțiunilor mecanice, electrice și electronice în echipamentele și sistemele mecatronice. Pentru această ocupație, sunt necesare studii liceale și certificat de calificare.

        7. Atașat pentru muncă și afaceri sociale (cod 242239)

        Această ocupație este prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu modificările și completările ulterioare.

        Tânăr depistat la volan sub influența substanțelor psihoactive

          La data de 02 februarie a.c., polițiștii Secției 3 Poliție Rurală Onești au depistat în trafic, un tânăr de 21 de ani, în timp ce conducea un autoturism în localitatea Sănduleni.

          În urma testării cu aparatul din dotare au reieșit indicii cu privire la posibila prezență a substanțelor psihoactive. Menționăm că aceasta nu reprezintă probă în cadrul dosarului penal, bărbatul fiind transportat la spital unde i-au fost recoltate probe biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei și a consumului unor substanțe interzise.

          De asemenea, din verificările efectuate în baza de date a reieșit faptul că, cel în cauză figurează cu permisul de conducere reținut.

          După administrarea probatoriului, polițiștii l-au reținut pe tânăr pentru 24 de ore și l-au introdus în Arestul I.P.J. Bacău.

          Polițiștii au întocmit un dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe și fără permis de conducere.

          Prins cu 156 km/h în Sascut

          La data de 03 februarie a.c, polițiștii Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 40 de ani, din comuna Săucești, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2, în afara localitatății Sascut, cu viteza de 156 km/h.

          Cel în cauză a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 1.650 lei, iar ca măsură complementară i-a fost reținut permisul de conducere pentru o perioadă de 120 de zile, fiindu-i eliberată dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

          La aceeași dată, polițiștii Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 53 de ani, din județul Iași, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2, în afara localitatății Sascut, cu viteza de 122 km/h.

          Cel în cauză a fost sancționat contravențional cu amendă, iar ca măsură complementară i-a fost reținut permisul de conducere pentru o perioadă de 90 de zile.

          Portofel pierdut, returnat proprietarului de către polițiștii locali

            Duminică seara, în jurul orelor 21.20, un cetățean de bună credință a predat polițiștilor locali din cadrul Compartimentului Intervenție, aflați în patrulare pedestră, în zona Tic- Tac din municipiul Bacău, un portofel conținând mai multe bunuri personale.
            În urma verificărilor efectuate, polițiștii locali s-au deplasat la scurt timp spre locuința proprietarului pentru a-i restitui portofelul.
            Bărbatul în vârstă de 29 de ani, din municipiul Bacău, a fost surprins de venirea acestora, dar și mai surprins când a aflat că portofelul său a fost găsit pe stradă. El a adresat mulțumiri atât polițiștilor cât și persoanei care a predat accesoriul pentru spiritul civic de care a dat dovadă.
            Poliția Locală a Municipiului Bacău recomandă tuturor cetățenilor să manifeste prudență și atenție sporită atunci când au asupra lor bunuri de valoare sau diverse sume de bani, pentru a evitarea unor incidente neplăcute .

            Ceremonie de predare-primire a comenzii la Baza 95 Aeriană

            FOTO: Baza 95 Aeriană

            Baza 95 Aeriană a fost astăzi martora unei ceremonii de predare-primire a comenzii, marcând o schimbare importantă în conducerea unității. Evenimentul desfășurat la sediul bazei pe data de 5 februarie 2024 a fost onorat de prezența general-maiorului Leonard-Gabriel Baraboi, locțiitorul șefului Statului Major al Forțelor Aeriene.

            Comandorul Marcel Breșug, locțiitor al comandantului în funcție, a predat comanda și Drapelul de Luptă către noul comandant, comandorul Ciprian Marin. În discursul său de preluare a comandei, comandorul Marin a exprimat mândrie și onoare în fața responsabilității asumate.

            „Este o mândrie și o onoare pentru mine să fiu astăzi în fața dumneavoastră, în calitate de comandant al acestei unități, o unitate cu tradiție. Țin să mulțumesc, pe această cale, pentru încrederea acordată, atât conducerii Statului Major al Forțelor Aeriene, cât și Statului Major al Apărării. Pornesc pe acest drum cu gândul că resursa umană este cea mai importantă și mi-aș dori ca împreună să ducem mai departe valori precum mândria de a fi români și mândria de a fi militari”, a declarat comandorul Ciprian Marin.

            La rândul său, locțiitorul șefului Statului Major al Forțelor Aeriene, general-maior Leonard-Gabriel Baraboi, i-a adresat cuvinte de apreciere comandorului Marcel Breșug pentru activitatea desfășurată la comanda Bazei 95 Aeriană și i-a dorit noului comandant, comandor Marin Ciprian, mult succes în exercitarea atribuțiilor specifice unității.

            „Țin să vă felicit pentru modul în care v-ați făcut datoria și ați condus această unitate, iar pentru viitor, am convingerea că veți face față cu brio tuturor provocărilor deoarece aveți parte de un colectiv extraordinar”, a subliniat general-maior Baraboi.

            Schimbarea de comandă marchează o nouă etapă în evoluția Bazei 95 Aeriană, iar comandorul Ciprian Marin preia rolul de lider cu angajamentul de a continua tradiția și de a menține standardele înalte ale unității militare.

            Controale pe linia apărării împotriva incendiilor. Pentru ce a dat ISU amenzi de 50.000 lei în restaurante

            Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău desfășoară permanent activități orientate spre siguranța cetățenilor, pe cele două componente specifice, prevenirea situațiilor de urgență și gestionarea operativă a evenimentelor care pun în pericol viața semenilor sau bunurile materiale ale acestora.

            În ceea ce privește activitatea de prevenire, în acest sfârșit de săptămână au fost executate controale pe linia apărării împotriva incendiilor, la unități de turism și alimentație publică.

            Pe timpul acestora, inspectorii de prevenire au urmărit cu prioritate, fără a se limita la acestea, următoarele aspecte: respectarea capacității maxime de utilizatori, funcționarea din punct de vedere al autorizării privind securitatea la incendiu, respectarea cerințelor care au stat la baza emiterii autorizației de securitate la incendiu și asigurarea condițiilor de evacuare a utilizatorilor.

            Pe timpul controlului efectuat la o unitate de alimentație publică, regim de înălțime P+1E, cu aria desfășurată de 1342 mp, inspectorii de prevenire au constatat încălcări grave ale cerinței esențiale de securitate la incendiu, motiv pentru care obiectivul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 50.000 lei, iar ca măsură complementară, a fost dispusă oprirea funcționării ori utilizării construcției.

            Neregulile care au stat la baza luării acestei măsuri sunt: depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistență la foc, neechiparea construcției cu instalație de detectare, semnalizare și avertizare la incendiu și lipsa hidranților interiori și exteriori.

            Reamintim faptul că prevenirea situațiilor de urgență reprezintă unul dintre obiectivele prioritare ale instituției noastre, aspect realizat atât prin intermediul activităților de prevenire, cât și prin intermediul acțiunilor de control.

            Șase elevi în practică la Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău

              Șase elevi din cadrul Școlii Militare de Subofițeri de Jandarmi „Petru Rareș” Fălticeni desfăşoară începând de astăzi la Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău, stagiul de practică prevăzut în programa de învăţământ.

              Tinerii se pregătesc pentru a deveni subofițeri și timp de 5 săptămâni, vor participa la misiuni alături de jandarmii băcăuani.

              Încă de la primele ore ale dimineții, cu emoții vizibile, tinerii s-au prezentat la sediul unității noastre. Primele activități au constat în prezentarea istoricului unității, misiunile curente ale jandarmeriei și activitățile pe care le vor desfășura pe parcursul celor 5 săptămâni de practică.

              În următoarele zile, tinerii elevi vor fi repartizați către structurile de pază și protecție instituțională, unde vor face cunoștință cu tutorii profesionali de la care vor învăța în toată această perioadă.

              La finalul stagiului de practică, elevii vor fi apreciaţi pentru activitatea desfăşurată şi li se vor acorda calificative care vor fi transmise instituției de învăţământ.

              Tăierea unei sălcii de 50 de ani stârnește emoții la Târgu Ocna

                În Târgu Ocna, tăierea unei sălcii venerabile cu o vechime de peste 50 de ani a declanșat o vie emoție în rândul locuitorilor. Daniel Popa, un localnic preocupat de mediu, și-a exprimat nemulțumirea pe rețeaua de socializare Facebook, denumind evenimentul „Certificatul de deces al unei sălcii cu o vechime de peste 50 de ani.”

                În postarea sa, Popa pune sub semnul întrebării atitudinea primăriei față de curățarea și întreținerea arborilor, sugerând că pare să se axeze mai mult pe „uciderea” copacilor decât pe menținerea lor într-o stare sănătoasă. El ridică și problema stării tulpinii sălciei, întrebându-se dacă aceasta era sănătoasă și dacă existau alternative la tăierea radicală.

                „Oare de termenul curățare și întreținere nu s-a auzit la primărie? Doar ‘uciderea’ copacilor există?” – a scris Daniel Popa în postare.

                Autostrada A7 între Focșani și Bacău – video

                  Descoperiți viitorul infrastructurii rutiere românești într-un videoclip care prezintă animații ale viitoarei Autostrăzi A7 dintre Focșani și Bacău.

                  Cu ajutorul tehnologiei de ultimă generație, vizualizăm un peisaj în mișcare, unde rețeaua rutieră se transformă într-un sistem modern de autostrăzi.

                  În acest videoclip, vom călători virtual pe Autostrada A7, parcursând terenuri variate și terenuri montane, în timp ce vedem infrastructura avansată care va facilita călătoriile între cele două orașe. Animațiile viu colorate ne vor arăta nodurile rutiere, tunelurile, pasajele și podurile care vor face parte din această autostradă modernă.

                  Ruinele Barajului Belci – filmare cu drona

                  Barajul Belci, care a fost inițial ridicată între 1958 și 1962 pe râul Tazlău, a devenit scenariul unui tragic eveniment în iulie 1991. Această structură avea rolul de a furniza apă Centralei Termoelectrice Borzești. Cu toate acestea, în 1991, barajul Belci a fost victima unui fenomen natural devastator și nu a mai fost reconstruit vreodată.

                  Barajul și lacul de acumulare de pe râul Tazlău au fost proiectate pentru a asigura un debit de 6 m³/s pentru alimentarea Centralei Termoelectrice Borzești și a Platformei Petrochimice Borzești. Lacul avea inițial un volum de 12,5 milioane de metri cubi la momentul punerii în funcțiune. În 1983, s-a adăugat o microhidrocentrală cu o putere de 1,1 MW și o producție anuală de 3,5 MWh/an.

                  Barajul Belci avea o lungime de 415 metri și închidea valea râului Tazlău. În zona albiei minore, era prevăzut cu un descărcător de ape mari și două baraje laterale de pământ, unul pe versantul stâng și celălalt pe versantul drept. Pe terasa versantului drept, lacul era limitat de un dig de pământ înalt de 4 metri, cu o lungime de 580 metri.

                  În anii 1970-1973, s-a construit o bază turistică a orașului Onești pe malul drept al lacului, iar digul de protecție a fost supraînălțat pentru a proteja această zonă.

                  În noaptea de 28-29 iulie 1991, după o zi senină și fără precipitații notabile, ploile torențiale au căzut în bazinul râului Tazlău, generând o undă de viitură de aproximativ 7 metri înălțime. Ploile au fost extrem de intense, înregistrându-se 95,6 l/m² la stația hidrometrică Lucăcești și 148,8 l/m² la stația Livezi. Microhidrocentrala de aval era oprită din cauza unei defecțiuni tehnice, ceea ce a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică a mecanismelor barajului.

                  Apa a crescut rapid, iar la ora 2:15 a atins nivelul coronamentului, începând să se verse peste baraj. La ora 4:50, debitul în aval a crescut brusc la aproximativ 1.800 m³/s, indicând prăbușirea digului. La ora 7:15, lacul era aproape gol, iar la 7:50 râul Tazlău curgea printr-un șenal format în depunerile aluvionare din lac și trecea prin breșa formată în digul mal stâng al barajului de pământ.

                  Debitul maxim al viiturii de pe râul Tazlău a fost de 3100 m³/s. Mecanismul cedării barajului a implicat eroziunea superficială a prismului aval, saturarea acestuia și alunecarea taluzului aval, urmată de o eroziune rapidă și profundă.

                  Accidentul a avut loc din cauza subestimării debitelor de calcul în faza de proiectare, iar modificările ulterioare nu au mărit capacitatea de evacuare. Deversarea peste baraj și cedarea acestuia s-au produs din cauza viiturii excepționale din acea noapte, evaluată la 2800-3000 m³/s, și a imposibilității manevrării echipamentelor hidromecanice, din cauza întreruperii alimentării cu energie electrică.

                  În urma dezastrului, au fost înregistrate 25 de vieți pierdute și aproximativ 250 de case au fost distruse, marcând tragic istoria Barajului Belci și amintind de fragilitatea infrastructurii în fața forțelor naturii imprevizibile.

                  Accidentul bizar din Pasajul Ștefan Gușe cauzat, aparent, de sistemul de frânare automată al unei mașini

                  FOTO: Costel Daniel Dănceanu

                  Într-un incident neobișnuit, desfășurat ieri în Pasajul Ștefan Gușe din Bacău, o mașină Dacia Jogger a fost implicată într-un accident atipic. Ceea ce face acest incident deosebit este faptul că mașina a fost lovită în spate de un alt autoturism Dacia, după ce prima ar fi frânat brusc. Însă, surpriza nu se oprește aici: frâna nu ar fi fost acționată manual de către șofer, ci de către sistemul de franare automată al mașinii, cunoscut sub denumirea de Distronic.

                  Pe grupul Radar/Politie/Evenimente Rutiere Bacau, există o dezbatere intensă cu privire la acest subiect. Mai mulți utilizatori afirmă că au avut experiențe similare în pasaj, susținând că anumite modele care dispun de sistemul de franare automată interpretează rampa pasajului ca pe un obstacol și frânează mașina fără o intervenție umană.

                  Reacțiile șoferilor pe social media:

                  • Mihai Madalin Voicu: „Atenție pentru loganurile noi! Dacă depășești 30 km/h, distronicul vede situația ca și obstacol și oprește mașina… „
                  • Vlad Toma: „Uite așa îți iei mașina nouă și te lovește unul cu mașina de 1000 euro”
                  • Eduard Gabriel: „Toate modelele noi Dacia frânează singure în pasaj dacă nu apeși ambreiajul și pedala de frână puțin.”
                  • Parnic Laurentiu: „Am pățit și eu, dar poți să dezactivezi sistemul înainte de a intra în pasaj!”
                  • Tiberiu Dobos: „Și eu am intrat într-un Sandero, exact la fel, mi-a frânat brusc în față.”
                  • Marius Panaite: „Am pățit și eu cu Sandero Stepway… eram singur în pasaj.”

                  Ce este Distronic?

                  Distronic este un sistem avansat de asistență la șofer, specific anumitor modele Dacia, care integrează controlul de croazieră cu funcționalități de asistență la frânare automată. În loc să acționați manual frânele și să reglați viteza de croazieră în traficul lent, Distronic detectează vehiculele din față și aplică automat frânele pentru a menține o distanță sigură.

                  Comisia Europeană a propus, începând cu 2009, ca autoturismele să fie obligatoriu dotate cu sisteme de asistență la franare. Această măsură are scopul de a reduce numărul victimelor pe șosele și de a îmbunătăți siguranța rutieră.

                  În final, incidentul din Bacău ar trebui să servească drept avertisment pentru șoferi să fie vigilenți și să înțeleagă complet modul de funcționare al sistemului pentru a evita situații neplăcute în trafic.

                  Explorând universul cultural bacăuan în primul număr din 2024 al Revistei „Ateneu”

                  Într-o incursiune fascinantă în lumea culturală a Bacăului, primul număr al revistei „Ateneu” pentru anul 2024 deschide paginile sale cu un cuvânt inspirat al lui Ioan Dănilă dedicat Zilei Culturii Naționale.

                  Cronica literară, semnată de Adrian Jicu, aduce în atenție volumul recent publicat de Marius Manta la Editura „Babel” – „Temeiuri în contraforte”. De asemenea, Petronela Apopei analizează jurnalul captivant al lui Cornel Galben, intitulat „70. Pas cu pas”, apărut sub umbrela Editurii „Amurg Sentimental”. Cornel Simion Galben, jurnalist și scriitor prolific, primește elogii pentru dedicarea sa în consemnarea scriitorilor băcăuani, dovedind rigurozitate, profesionalism și pasiune pentru Cuvânt.

                  Rubrica de comentarii aduce în prim-plan o carte remarcabilă în dialog – „Cuvântul și carele de foc”, semnată de Ion Fercu și Marius Manta. Petre Isachi radiografiază această operă, subliniind marea aventură a omului în căutarea reafirmării.

                  Delectându-ne cu pasiunea pentru film, Violeta Savu ne împinge să explorăm „realitățile paralele” și să ne întâlnim cu „Îngerul melancoliei”, descoperind misterul lui Victor Erice. Elena Brândușa Steiciuc ne încântă cu o analiză a celor cincisprezece proze scurte din „În numele tatălui”, semnată de Natalia Onofrei.

                  În secțiunea dedicată poeziei, Leo Butnaru și Cornelius Drăgan ne captivează cu expresivitatea lor, explorând substanțialul și tonul nostalgic. Gheorghe Schwartz contribuie la secțiunea de proză cu un fragment din romanul său „Convoiul”.

                  Revista pune în lumină și diversitatea artelor, inclusiv critică teatrală (Carmen Mihalache la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț – „Reflecție asupra răului făcut de războaie”), cinema (Marian Sorin Rădulescu – „Principiul dominoului”), și arte vizuale (Constantin Țînteanu – „Toată culoarea din lume”, cu minunata lume a pânzelor lui Dumitru Macovei în centrul atenției).

                  Printre alte contribuții notabile se numără articolele semnate de Daniel Ștefan Pocovnicu, Adrian Lesenciuc, Constantin Călin, Vasile Spiridon, Ion Fercu, Ionel Savitescu și Elena Ciobanu, oferind o perspectivă bogată asupra diversității culturale și intelectuale din Bacău și nu numai. Revista „Ateneu” devine astfel o fereastră deschisă către universul captivant al culturii contemporane, ilustrând în profunzime potențialul artistic și intelectual al comunității locale.

                  Cursuri de calificare și specializare pentru șomeri și persoane neindemnizate

                  AJOFM Bacău deschide noi orizonturi pentru cei aflați în căutarea unei oportunități de dezvoltare profesională, oferind cursuri de calificare și specializare gratuite prin intermediul Centrului de Formare Profesională propriu. Această inițiativă este dedicată persoanelor care pot fi înregistrate în evidența agenției, conform prevederilor articolului 66 din Legea 76/2002, actualizată.

                  Principala categorie vizată sunt șomerii indemnizați sau neindemnizați, oferindu-le posibilitatea de a-și îmbunătăți abilitățile și de a se pregăti pentru oportunitățile de angajare disponibile pe piața muncii.

                  Printre facilitățile oferite se numără decontarea transportului, fie că este vorba de bilete de călătorie sau abonamente. Astfel, AJOFM Bacău își propune să elimine barierele de acces la cursurile de formare profesională și să ofere sprijin suplimentar participanților.

                  Un aspect deosebit al acestei inițiative este posibilitatea de a continua gratuit cursul în cazul angajării în timpul perioadei de desfășurare a acestuia. Aceasta reprezintă o șansă valoroasă pentru cei care doresc să-și îmbunătățească competențele și să obțină calificări în concordanță cu cerințele pieței muncii.

                  De asemenea, AJOFM Bacău permite participarea la cursuri și persoanelor care nu îndeplinesc criteriile de gratuitate, prin achitarea contravalorii cursului conform prevederilor articolului 26 alineatul 3 din Hotărârea de Guvern 377/2002.

                  Pentru cei interesați să afle mai multe detalii sau să se înscrie la cursuri, Centrul de Formare Profesională poate fi contactat la numărul de telefon 0234.514859. Informații suplimentare pot fi obținute și de la sediul AJOFM Bacău, situat pe strada I.S. Sturza nr. 63, în sediul vechi, camera 8, la numărul de telefon 0234.576286.

                   

                  Un TIR cu pui vii s-a răsturnat la Sascut

                  Un accident rutier a avut loc astăzi pe DN 2 în localitatea Sascut, județul Bacău, după ce un TIR s-a răsturnat, blocând o bandă de circulație. Potrivit primelor informații, cauza probabilă a incidentului este adormirea la volan a șoferului.

                  Șoferul, în vârstă de 45 de ani, a suferit leziuni în urma răsturnării TIR-ului și a fost imediat evaluat medical de către echipele de intervenție. Potrivit autorităților, se pare că șoferul ar fi adormit la volan, fapt ce a condus la pierderea controlului asupra vehiculului și răsturnarea acestuia.

                  La fața locului au sosit echipaje de intervenție, inclusiv ambulanțe și poliție, pentru a gestiona situația și a acorda asistența necesară. Circulația în zonă este afectată, iar autoritățile încearcă să normalizeze traficul cât mai rapid.

                  În timp ce se efectuează operațiunile de ridicare a TIR-ului și de degajare a căii de circulație, șoferii sunt sfătuiți să fie atenți la semnalizările și indicațiile autorităților rutiere pentru a evita întârzieri și incidente suplimentare.

                   

                  Tentative de fraudă de tip vishing, în numele Autorității de Supraveghere Financiară

                    Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) atrage atenția publicului larg să nu dea curs, sub nicio formă, unor propuneri telefonice de investiții sau de transferuri de fonduri venite din partea anumitor persoane care susțin că reprezintă ASF și care folosesc o aplicație care generează, în mod fraudulos, apeluri care se identifică cu numărul de TelVerde al Autorității 0800 825 627.

                    În ultima perioadă, au fost semnalate mai multe tentative de fraudă de tip voice phishing (vishing), în numele Autorității de Supraveghere Financiară, iar persoanele care au dat curs acestui tip de „oferte“ au fost prejudiciate cu sume importante de bani.

                    Reiterăm că Autoritatea de Supraveghere Financiară:

                    • nu face recomandări și propuneri de investiții;
                    • nu apelează consumatorii pentru a le propune plasamente în criptomonede și în niciun alt fel de activ;
                    • nu solicită oamenilor să direcționeze sume de bani către platformele de investiții financiare online sau offline;
                    • nu propune intermedierea recuperării unor sume pierdute în investiții anterioare.

                    Autoritatea de Supraveghere Financiară recomandă tuturor celor care intenționează să realizeze investiții pe piața financiară să apeleze doar la firme autorizate și să se informeze temeinic înainte de a-și plasa banii într-un instrument sau altul.

                    Dacă aveți suspiciuni cu privire la un apel, întrerupeți imediat comunicarea. Pentru a vă asigura că apelul este autentic, contactați-ne telefonic (0800.825.627/004 021.305.34.70) sau prin email (office@asfromania.ro). De asemenea, în situația în care vă confruntați cu tentative de fraudă sau activități suspecte, raportați imediat aceste situații autorităților competente.

                    CSM Bacău a coborât pe nouă

                    Învinși fără drept de apel sâmbătă, în etapa a 15-a a Ligii Zimbrilor (a doua a returului și prima din 2024), în deplasare, de SCM Politehnica Timișoara, cu 28-24 (15-9), handbaliștii de la CSM Bacău au coborât pe locul 9 în clasament.

                    Iar programul nu se anunță blând pentru echipa lui Leonard Bibirig, în condițiile în care miercuri, 7 februarie, „CSMeii” vor primi vizita liderei Dinamo, iar la finalul săptămânii viitoare, pe 18 februarie, se vor deplasa la Buzău. Rezultatele complete înregistrate în runda cu numărul 15: Dinamo București- CSM Focșani 2007 31-26 (14-17), HC Buzău 2012- Minaur Baia Mare 25-30 (11-11), SCM Politehnica Timișoara- CSM Bacău 28-24 (15-9), CSU din Suceava- Universitatea Cluj 36-27 (16-14), CSM Sighișoara- CSM București 23-30 (9-15), CSM Vaslui- Steaua București 31-28 (16-15), Potaissa Turda- CSM Constanța 26-33 (15-12).

                    Fără doar și poate, performera rundei este „lanterna roșie” CSM Vaslui, care s-a impus într-unul din jocurile cu implicații directe în ceea ce privește evitarea retrogradării: 31-28 în fața Stelei.

                    Etapa viitoare va începe mâine, 7 februarie, atunci când sunt programate jocurile Steaua- CSU din Suceava (ora 15.00/ Pro Arena), CSM Bacău- Dinamo (ora 18.00) și Minaur Baia Mare- CSM Sighișoara (ora 18.00), va continua vineri și sâmbătă cu partidele CSM Constanța- CSM Vaslui, respectiv CSM București- Potaisa Turda și se va încheia duminică, 11 februarie, cu întâlnirile: CSM Focșani 2007- HC Buzău 2012 și Universitatea Cluj- SCM Politehnica Timișoara.

                    Clasament Liga Zimbrilor

                    1 Dinamo București           15      15      0        0        555-416       45p.

                    2 CSM Constanța              15      12      1        2        452-378       37p.

                    3 Minaur Baia Mare           15      11      2        2        473-420       35p.

                    4 CSM București                15      9        2        4        431-403       29p.

                    5 Potaissa Turda               15      7        3        5        503-473       24p.

                    6 HC Buzău 2012              15      7        2        6        461-456       23p.

                    7 CSU din Suceava            15      7        0        3        476-507       21p.

                    8 CSM Focșani 2007          15      6        2        7        420-453       20p.

                    9 CSM Bacău                    15      5        3        7        428-460       18p.

                    10 Politehnica Timișoara    15      4        2        9        393-434       14p.

                    11 Steaua București           15      3        2        10      429-460       11p.

                    12 Universitatea Cluj         15      3        1        11      436-493       10p.

                    13 CSM Sighișoara            15      3        0        12      370-435       9p.

                    14 CSM Vaslui                  15      2        2        11      418-457       8p.

                    Dan Sion