luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 591

Intervenție pentru lichidarea unui incendiu de vegetație uscată, în comuna Răchitoasa

    În cursul serii trecute, 07 februarie a.c., pompierii militari băcăuani au fost solicitați să intervină în comuna Răchitoasa, sat Burdusaci, în urma unui apel primit pe SNUAU 112, care anunța producerea unui incendiu de vegetație uscată.

    De urgență, la locul solicitării s-a deplasat o autospecială de stingere cu apă și spumă, din cadrul Stației de Pompieri Podu Turcului.

    La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta cu flacără, în focare izolate, pe o suprafață de aproximativ 10 ha, fiind lichidat în limitele găsite, în colaborare cu S.V.S.U. Răchitoasa.

    Din cercetările efectuate de pompierii militari, cauza probabilă de producere a incendiului este utilizarea focului deschis în spații deschise.

    Întrucât arderea vegetaţiei uscate, în scopul igienizării terenurilor şi pregătirii acestora pentru lucrările agricole de primăvară reprezintă o problemă recurentă a acestui sezon, reamintim cetățenilor că au obligația să respecte normele privind protecția mediului care interzic arderea vegetației uscate.

    Nerespectarea prevederilor legale privind interzicerea arderii miriştilor, turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărişurilor sau vegetaţiei ierboase constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei pentru persoane fizice, iar pentru persoanele juridice de la 50.000 lei la 100.000 lei.

    Subiectul mașinilor care frânează singure în Pasajul Gușe a ajuns în presa centrală

      După accidentul de acum câteva zile, relalat de Deșteptarea, în care sistemul de frânare automată a unei mașini este bănuit ca a pus frână fără intervenție umană, subiectul a ajuns în presa centrală.

      „Șoferii care conduc Dacia sunt sfătuiți să evite Pasajul Oituz din Municipiul Bacău, după ce au fost semnalate probleme la sistemul de frânare. Oamenii spun că mașinile activează frâna de urgență în mod aleatoriu în interiorul pasajului fără să existe vreun obstacol în drum. Eroarea ar fi provocat în zonă numeroase accidente”, a anunțat Kanal D.

      Alertă la Spitalul Județean de Urgență Bacău: Restricțiile de vizitare, înăsprite din cauza creșterii cazurilor de gripă

        Spitalul Județean de Urgență Bacău a anunțat astăzi restricții semnificative în ceea ce privește vizitele la pacienți, în contextul creșterii alarmante a numărului de cazuri de gripă în regiune. Măsurile au fost impuse în conformitate cu instrucțiunile Ministerului Sănătății și cu starea de alertă epidemiologică instituită pentru gripă.

        Potrivit noilor reglementări, timpul maxim de vizită este redus la doar 10 minute, iar programul de vizitare este restrâns după cum urmează:

        De luni până vineri: între orele 16:00 și 18:00
        Sâmbătă și duminică: între orele 14:00 și 16:00
        Excepții rămân valabile pentru Secțiile Pediatrie, Chirurgie Pediatrică, Neonatologie și Boli Infecțioase la adulți și copii, unde vizitele sunt permise doar cu acordul medicului curant și medicului șef de secție.

        Pentru Secția Psihiatrie, restricțiile de vizitare pot fi impuse în funcție de patologie. În astfel de situații, vizitele vor avea loc doar cu acordul medicului curant și medicului șef de secție, în intervalul orar considerat oportun pentru fiecare caz în parte.

        În cadrul secției de Terapie Intensivă (ATI), programul de vizită este restrâns la intervalul orar 13:00-14:00.

        Avancronica muzicală. Festival Ceaikovski

        Alexandra Conunova

        În această seară de joi, 8 februarie 2024, la Centrul de Expoziții și Afaceri din Bacău, orchestra Filarmonicii Mihail Jora, vă susține un concert cu lucrări din creația compozitorului rus, Piotr Ilici Ceaikovski.

        Prima audiție a Concertului pentru vioară și orchestră în Re Major, op. 35 a fost realizată de Adolf Brodsky la Viena, în 8 decembrie 1881.

        Solista ce ne va încânta astă seară este Alexandra Conunova, din Republica Moldova. Ea locuiește în Elveția și cântă pe o vioară creată de Giovanni Battista Guadagnini în anul 1785. Alexandra a început să studieze vioară la 6 ani cu Alina Buinovschi, la Liceul de Muzică Ciprian Porumbescu din Chișinău.

        La Hanovra a studiat cu Krysztof Wegrzyn și a urmat cursuri de măiestrie cu: Boris Kuschnir, Mihaela Martin, Ivry Gitlis și Igor Oistrah.
        Considerată una dintre violonistele de valoare din generația sa, Alexandra a fost premiată în importante competiții internaționale, precum: George Enescu, Tibor Varga, Ion Voicu, Joseph Joachim. A colaborat cu dirijori reprezentativi și orchestre din: Munchen, Sankt Petersburg, Geneva, Hamburg, Istanbul. A concertat la Filarmonica Moldova din Iași și acum, debutează alături de Filarmonica Mihail Jora din Bacău.

        In 3 februarie 1868, la Moscova răsunau, pentru prima oară acordurile Simfoniei nr. 1 în sol minor, op. 13 de Ceaikovski, sub bagheta lui Nikolai Rubinstein.
        Constantin Grigore, cel ce va conduce orchestra băcăuană, este dirijor principal la Orchestra Camerata Regală și la Teatrul de Operetă și Musical Ion Dacian. A studiat dirijatul în țară cu Horia Andreescu, I. Ionescu Galați, Petru Andriesei și, în Polonia, cu Marek Pijarowski.

        A participat la recunoscute cursuri de măiestrie în Spania, Germania, Polonia, Belgia, Austria și la cursuri de dirijat conduse de Jora Paula, Jin Wang, Mark Stinger, Konrad von Abel. De remarcat stagiile de la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin și de la Munchener Philarmoniker, din anii 2011-2012.
        Constantin Grigore a dirijat, cu succes, orchestre din țară, din Polonia și Republica Moldova, acompaniind soliști de marcă.

        Nostalgica temă a Canzonettei din Concertul de vioară era una din preferatele lui Ionuț Nedelcu – fidel și împătimit meloman – nelipsit de la serile simfonice și recitalurile Filarmonicii băcăuane. Pios omagiu să-i fie, la trecerea veșnică, în tonul „reveriilor de iarnă” . Dumnezeu să îl odihnească în lumină și pace!

        Muzicolog dr. Ozana Kalmuski Zarea

        Emoțiile primului zbor în simplă comandă

        Astăzi, la Baza 95 Aeriană, a avut loc un moment deosebit pentru sublocotenentul Dănilă Mărginean, primul zbor în simplă comandă la manșa aeronavei IAR-99 Șoim. Încă de la primele ore ale dimineții, atmosfera era plină de anticipare și emoție, iar colegii și personalul tehnic și-au dat toată silința pentru ca acest moment să fie unul memorabil.

        „Este un moment cu totul special pentru mine și sunt recunoscător pentru toată munca și suportul pe care l-am primit de la colegi, prieteni și familie”, a declarat sublocotenentul Mărginean Dănilă.

        „Acest prim zbor în simplă comandă marchează începutul unei călătorii lungi și pline de provocări, dar și unul dintre cele mai frumoase momente din cariera unui pilot.”

        Pentru cei pasionați de aviație, zborul în simplă comandă reprezintă un moment deosebit de important. Este momentul în care pilotul se află singur la comanda aeronavei, responsabil în totalitate de controlul și manevrarea ei.

        Pentru sublocotenentul Mărginean Dănilă, acest pas reprezintă un avans semnificativ în drumul său către îndeplinirea visului de a deveni pilot de vânătoare pe avionul F16.

        „Fiecare zbor în simplă comandă este o etapă esențială în evoluția mea ca pilot și în realizarea visului meu de a zbura pe un avion de vânătoare”, a continuat el. „Este un drum lung și greu, dar știu că fiecare efort depus va merita din plin atunci când voi ajunge să pilotez o aeronavă multirol în cadrul Forțelor Aeriene Române.”

        Eforturile și profesionalismul întregului personal de la Baza 95 Aeriană au contribuit la succesul acestui moment important.

        „Cerul senin și succesul în continuare sunt lucruri pe care le sperăm cu toții pentru sublocotenentul Mărginean Dănilă și pentru toți cei care își urmează pasiunea pentru aviație”, a concluzionat unul dintre colegii săi.

        Astfel, primul zbor în simplă comandă reprezintă nu doar un moment individual, ci și unul care marchează eforturile colective și dedicarea întregului personal din spatele carierei unui pilot. Este un pas crucial în drumul către îndeplinirea viselor și unul care va rămâne întipărit în memoria și inima celor implicați pentru totdeauna.

        Români la Carnavalul din Tenerife

        Colegul nostru de breaslă și de redacție, fotoreporterul Constantin Pletosu, stabilit de câțiva ani în Tenerife, unde trăiesc mulți români și chiar băcăuani, ne atrage atenția asupra actualei ediții a Carnavalului din Santa Cruz de Tenerife, cel mai mare eveniment de acest gen organizat în Insulele Canare și în Spania. Sunt, însă și destui turiști români la acest eveniment.

        Ediția actuală are loc până pe 18 februarie și durează o lună. Pe 7 februarie a avut loc Gala Reginei Carnavalului, pe 9 februarie are loc Parada de deschidere a Carnavalului, pe 13 februarie Parada de carnaval în Santa Cruz de Tenerife, iar pe 14 februarie „Înmormântarea Sardinei” – ceremonie veselă de înmormântare a sardinei, care simbolizează sfârșitul carnavalului și începutul postului.

        Carnavalul este al doilea cel mai mare eveniment de acest fel din lume, cu petreceri care țin toată noaptea, iar tema din acest an este „Televiziunea” („La Televisión”).

        Practic, evenimentele carnavalului au început din 12 ianuarie și se vor încheia pe 18 februarie cu programul „Ni fu – Ni fa” (numele este și adjectiv și interjecție: „așa și așa”, „nimic special”, „orice”).

        Regina carnavalului este aleasă separat pentru cei tineri, separat pentru vârstnici și separat pentru copii. Cine vrea să sărbătorească alături de localnici trebuie să participe la cel puțin o noapte de petreceri și la cel puțin un carnaval de zi („Sábado de Piñata”). Petrecerile sunt evenimente de stradă și e bine ca fiecare participant să poarte un costum specific.

        Avarie CRAB – Apă cu program la Onești, 09-10 februarie 2024!

          Ca urmare a unei avarii pe conducta de aducțiune aparținând SC CRAB SA în municipiul Onești se va furniza apă după un program prestabilit!

          O nouă avarie survenită pe conducta de aducțiune aparținând SC CRAB SA (Compania Regională de Apă Bacău) determină sistarea furnizării apei către mun. Onești mâine – 09 februarie 2024, începând cu ora 08.00.

          Ca urmare a acestei situații, vineri și sâmbătă, respectiv 09 și 10 februarie 2024, RAJA SA va furniza apă după un program prestabilit în municipiul Onești. Astfel se va putea asigura minimul necesar de apă tuturor consumatorilor și un nivel optim în rezervoarele de stocare de la Complexul de înmagazinare și pompare Cuciur.

          Programul de alimentare cu apă în municipiul Onești va fi următorul:

          Vineri – 09 februarie 2024, în intervalul orar 18.00 – 20.00;
          Sâmbătă – 10 februarie 2024, în intervalul orar 06.00 – 08.00.

          În aceste intervale alimentarea cu apă se va face cu o presiune mai mică decât în mod normal ceea ce va conduce la lipsa totală a apei în anumite zone, în funcție de topografia rețelei.

          Reluarea apei în regim permanent și la parametrii optimi se va face în funcție de timpul în care se vor derula lucrările, de perioada necesară pentru umplerea conductei de aducțiune de către SC CRAB SA și după refacerea stocurilor de apă din rezervoare. Totodată, furnizarea apei potabile se va realiza în mod progresiv în fiecare zonă afectată, pe măsură ce rețeaua va intra în presiune.

          RAJA SA recomandă utilizatorilor consumul cu moderație al apei în acest interval de timp și asigurarea unor rezerve care să asigure necesitățile pentru consum și uz casnic în perioada în care va fi sistată alimentarea cu apă.

          Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vom reveni cu informații despre evoluția lucrărilor și a programului de furnizare a apei, în situația în care vor surveni modificări și în funcție de finalizarea lucrărilor de remediere a avariei de la nivelul conductei de aducțiune.

          Biroul de comunicare

          Acțiuni în trafic la Onești și Bacău

            La data de 07 februarie a.c, polițiștii din Oneşti au acţionat în intervalul orar 09:00 – 12:00 pentru prevenirea și combaterea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere.

            Astfel, pentru abaterile constatate, polițiștii rutieri și de ordine publică au aplicat 66 de sancțiuni contravenționale. Dintre acestea, 24 au fost aplicate pietonilor, 2 pentru neacordarea priorității autovehiculelor și 5 pentru neacordarea priorității pietonilor.

            Totodată, au fost reținute 13 permise de conducere.

            Pentru disciplinarea conducătorilor auto privind portul centurii de siguranţă şi combaterea utilizării necorespunzătoare a telefonului mobil, în intervalul orar 09.30-12.30, poliţistii rutieri şi de ordine publică din cadrul Poliţiei Municipiului Bacău au acţionat în trafic și au constatat 114 încălcări ale Codului rutier, fiind aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 33.175 de lei.

            Dintre acestea, 48 au fost aplicate pentru neportul centurii de siguranță, 4 pentru neacordarea priorității autovehiculelor, 10 pentru utilizarea necorespunzătoare a telefonului mobil, 17 pentru starea tehnică a autovehiculelor, iar restul pentru alte abateri. De asemenea, au fost reținute 9 permise de conducere și reținute 13 certificate de înmatriculare.

            Bărbat depistat în trafic sub influența alcoolului

              La data de 07 februarie a.c., în jurul orei 23:45, o patrulă de siguranţă publică din cadrul Secţiei 2 Poliţie Bacău, în timp ce îşi desfăşura atribuţiile de serviciu pe strada Mioriţei din localitate a depistat un conducător auto sub influenţa băuturilor alcoolice.
              Bărbatul de 57 de ani, din Bacău avea o îmbibaţie alcoolică de 0,70 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital unde i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

              Polițiștii au întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

              S-a încălzit afară, se… dezgheață și clasamentul?

              Sâmbătă, de la ora 17.00, în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu”, CS Știința Bacău întâlnește pe CSM București, în etapa a cu numărul 17

              S-a scurs un an, dar parcă a trecut un secol. În februarie 2023, prim-divizionara A de volei feminin CSM-Știința Bacău obținea primul său punct stagional în deplasare. Și-l obținea pe terenul unei adversare cu pretenții, CSM București, în etapa a 16-a a Diviziei A1. Echipa băcăuană antrenată pe atunci de Daniel Banu, Vicențiu Dumitrescu și Crina Bălțatu ceda greu, cu 3-2 (-24, 21, 20, -23, 11), în fața „tigroaicelor” de la CSM București, după mai bine de două ore de joc. Băcăuancele, care câștigaseră până atunci un singur meci, cel contra Universității Cluj, din finalul turului, începeau astfel, ușor-ușor, să-și croiască drum spre evitarea retrogradării: un set la Pitești, altul cu Voluntariul, un punct în fieful CSM-ului București și așa mai departe. O făceau cu o echipă foarte tânără, „construită” practic din nimic de regretatul Florin Grapă, iar echipa aceasta foarte tânără, care se baza însă și pe doi piloni cu mare experiență precum Anamaria Berdilă și Adina Stanciu avea să onoreze memoria profesorului Grapă cu permananța în A1. La un an distanță, doar amintirile par să se ridice din praf. Astfel, în cele 16 etape scurse din actuala ediție de campionat, Știința Bacău a contablizat tot atâtea înfrângeri. Și toate cu 3-0, ceea ce a transformat fosta multiplă campioana a României în codașa-codașelor din A1. Una… înghețată la Polul Sud al clasamentului. La zero grade. E adevărat, runda trecută, la Constanța, formația preluată în această iarnă de Cătălin Știrbu a fost aproape de sparge gheața și de a câștiga primul său set în această stagiune. Crusta s-a dovedit însă rezistentă, iar CSM Constanța- probabila adversară a Științei și în play-out- s-a impus cu 3-0 (10, 27, 22). Sâmbătă, 10 februarie, de la ora 17.00, în runda cu numărul 17, studentele băcăuane vor forța din nou copca, mai ales că primăvara bate în geamuri; cine știe, poate-poate va intra ceva aer proaspăt și în vetusta Sală a Sporturilor denumită pompos și inoportun „Narcisa Lecușanu”. Primăvara bate ea în geam, dar de cealaltă parte a fileului se anunță vânt înghețat. Vânt adus hăăt, din Capitală, de echipa în fieful căreia, acum un an, pe vremea aceasta, voleibalistele băcăuane antrenate de Banu, Dumitrescu și Bălțatu pierdeau la limită, în tie-break: CSM București. Așa cum spuneam, alte timpuri; timpuri apuse. Învingătoare contra Științei în actualul sezon cu scorul de 3-0 atât în turul campionatului, cât și în faza de debut a Cupei României, CSM București se va prezenta în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” pe cai mari. Cu excepția derby-ului pierdut în fața concitadinei Dinamo (0-3 pe 21 ianuarie), bucureștencele de la CSM au câștigat toate celelalte întâlniri de campionat din 2024: 3-2 cu CSO Voluntari, 3-1 la Constanța, 3-0 cu FC Argeș și, chiar la mijlocul acestei săptămâni, 3-2 cu campioana Volei Alba Blaj, în restanța din prima rundă a returului. Contra Blajului, CSM București, cu Guewe Diouf (23 puncte), Iuna Zadorojnai (19) și Matea Ikic (17), dar și cu ex-băcăuanca Alexandra Sobo titulară a condus cu 2-0 la seturi (la 15 și 23), a fost egalată la general după două acte cedate în prelungiri (24-26 și 25-27), pentru ca în tie-break să aibă câștig de cauză cu 15-9. În urma acestei victorii, „tigroaicele” continuă să ocupe poziția a șasea în clasament, cu… vedere la locul 5, ocupat de Dinamo. Cum între cele două echipe se află doar un punct diferență, iar vineri, în uvertura etapei, Dinamo va întâlni lidera Rapid, nu exclus să asistăm la o rocadă în clasament. Evident, dacă Dinamo nu va trece acasă de prima clasată. Și, la fel de evident, dacă alde Zadorojnai și Apolinario Correa nu se vor încurca, mununea- minunilor, tocmai la Bacău!

              Programul etapei a 17-a

              Vineri, 9 februarie, ora 17.00: Dinamo București- Rapid București.

              Sâmbătă, 10 februarie, ora 14.30: CSM Corona Brașov- Volei Alba Blaj. Ora 17.00: CS Știința Bacău- CSM București, CSM Târgoviște- FC Argeș.

              Duminică, 11 februarie, ora 15.00: CSM Constanța- CSM Lugoj. Ora 17.00: Medicina Târgu-Mureș- CSO Voluntari 2005.

              Clasamentul Diviziei A1

              1 Rapid București              16      13      3        43-15 39p.

              2 Volei Alba Blaj                16      11      5        39-19 25p.

              3 CSM Lugoj                     16      11      5        40-21 34p.

              4 CSM Târgoviște              15      12      3        40-20 32p.

              5 Dinamo București            16      10      6        34-19 31p.

              6 CSM București                16      11      5        37-25 30p.

              7 CSO Voluntari 2005        15      8        7        34-26 27p.

              8 CSM Corona Brașov        16      8        8        29-32 24p.

              9 CSM Constanța              16      6        10      24-36 17p.

              10 Medicina Târgu-Mureș   16      3        13      15-39 10p.

              11 FC Argeș Pitești           16      2        14      8-43   6p.

              12 CS Știința Bacău           16      0        16      0-48   0p.

               

              Bacăul în 1965: Provocările arhitectonice ale dezvoltării necontrolate. Ideea portului fluvial începe să fie abandonată

              În 1965, revista „Arhitectura” a adus în atenție problemele arhitectonice majore ale Bacăului, ilustrând o dezvoltare urbană necontrolată și un cadru arhitectural în urmă. Situat într-o regiune cu relieful plat, Bacăul a căzut pradă unei extinderi tentaculare, pe lungul arterelor principale, reflectând o realitate comună pentru multe orașe din România, mai ales cele amplasate în zone de șes.

              Orașul se confrunta cu o evidentă stagnare în toate aspectele sale, de la infrastructură la dotări sociale și culturale. Cu toate că râul Bistrița trecea prin oraș, nu contribuia cu nimic la viața acestuia, rămânând un element exterior și neutilizat.

              Eforturile de sistematizare și dezvoltare urbană au fost îndreptate în mai multe direcții, subordonate și condiționate de studiile asupra potențialului hidroenergetic al râului Bistrița. Proiectele au fost reactualizate în mod constant, reflectând dinamica schimbărilor economice și tehnologice, care au deschis noi orizonturi pentru dezvoltarea orașului.

              Una dintre strategiile adoptate a fost amplasarea unităților industriale în afara orașului, pentru a elibera spațiu și pentru a evita suprapunerea funcțiilor urbane. De exemplu, un teritoriu valoros, situat la sud-est de Bacău și separat de oraș prin râul Bistrița, a fost considerat ideal pentru viitoarele amplasamente industriale.

              În concepția urbanistică a vremii, distanțele mari către unitățile industriale nu mai erau considerate o problemă, datorită mijloacelor de transport în comun. Coloniile de serviciu, ca exemplu de soluție trecută, au fost depășite, iar lucrările hidroedilitare de ameliorare au deschis orașul pentru o creștere demografică viitoare.

              Cu toate acestea, proiectele și soluțiile adoptate nu au fost lipsite de critici și deficiențe. Propunerile precum amenajarea unui port fluvial la Bacău au fost abandonate, iar unele ansambluri de locuințe au redus posibilitățile de dezvoltare urbană, creând dificultăți ulterioare în sistematizarea orașului.

              „Este interesant de semnalat, ca un exemplu de etapă de studiu depăşită, propunerea de amenajare a unui port fluvial la Bacău, în ipoteza navigabilităţii Siretului şi a Bistriţei în apropierea confluenţei cu acesta.

              Studiile de sistematizare efectuate în perioada 1953 — 1954 au fost orientate pe această ipoteză, care astăzi nu a mai fost considerată de actualitate, ţinînd seama de amenajarea hidrocentralelor în lanţ de pe Bistriţa (ipoteza Siretului navigabil rămînînd principial posibilă pentru o porţiune mai redusă şi pentru o perspectivă mai îndepărtată), în etapa actuală de studiu, recentele amenajări hidroenergetice în curs de efectuare pe Bistriţa aduc alte elemente determinante pentru sistematizarea oraşului.

              Ansamblul lucrărilor cuprinde : un lac de mare amploare, realizat prin îndiguirea şi înălţarea malurilor actualei albii a rîului (foarte largi în această zonă) , barajul şi uzina hidroelectrică situate în dreptul zonei centrale a oraşului, imediat în amonte de podul actual peste Bistriţa. Această realizare de mare anvergură, completată cu un lac de agrement în dreptul actualei zone centrale, în cadrul unui parc, aduc oraşului, în afara avantajelor economice, multiple posibilităţi de organizare a unei zone de recreaţie, sport şi odihnă, de mare valoare urbană”, se arată în articol.

              În ciuda acestor provocări, dezvoltarea orașului Bacău a evidențiat și aspecte pozitive. Arhitectura urbană a fost îmbogățită cu proiecte reușite, cum ar fi curburile arterei din centrul orașului și ansamblul școlar care a mobilat frumos artera de penetrație. Totuși, sunt și probleme:

              „Referitor la ansamblurile din centrul oraşului, se observă că rezolvarea adoptată în zona Sfatului Popular Regional scade din importanţa acestei clădiri, de stil mai vechi, prin apropierea prea mare a noilor construcţii. Un cadru plantat mai larg, în jurul acestei instituţii reprezentative rămase în centrul compoziţiei, ar fi evitat discrepanţa între cele două stiluri. De asemenea, în compunerea cadrului casei de cultură, reuşită arhitectural, se constată că aceasta, în loc să fie scoasă în evidenţă, este diminuată plastic de aspectul închis şi monoton al ansamblului de locuinţe înconjurător.

              Mobilarea laturii sudice a parcului din centrul oraşului ilustrează riscul lansării premature a unei idei urbanistice. Construirea ansamblurilor în această zonă a fost declanşată într-o etapă cînd posibilităţile tehnico-economice nu permiteau realizarea unor ansambluri de anvergură. Aceasta a dus la aspectul fragmentat al compoziţiei.

              Tot ca rezolvări limitate la condiţiile perioadei respective, creînd mai tîrziu dificultăţi în sistematizarea oraşului, se semnalează unele ansambluri de locuinţe care au redus din posibilităţile de noi străpungeri pentru arterele majore de circulaţie ; de asemenea, rezolvarea stadionului, a cărui amplasare, prea aproape de artera de penetraţie în oraş, nu permite crearea unor spaţii de degajare pentru complexul sportiv”.

              Cu toate acestea, este evident că pentru a deveni un centru urban modern și corespunzător, Bacăul trebuie să abordeze problemele arhitectonice cu mai multă atenție și să dezvolte o personalitate urbanistică proprie. Integrarea elementelor naturale, cum ar fi râul Bistrița, în viața urbană și valorificarea lor estetică ar putea constitui un pas important în acest sens.

              „Pentru o etapă mai îndepărtată, se propune realizarea unei noi zone centrale corespunzătoare dezvoltării oraşului: actualul centru păstrîndu-şi importanţa şi urmînd a cuprinde, în afară de numeroase dotări de cartier, şi unele instituţii de importanţă orăşenească rămase în continuare cu aceeaşi funcţiune.

              Tot ca rezolvări limitate la condiţiile perioadei respective, creînd mai tîrziu dificultăţi în sistematizarea oraşului, se semnalează unele ansambluri de locuinţe care au redus din posibilităţile de noi străpungeri pentru arterele majore de circulaţie ; de asemenea, rezolvarea stadionului, a cărui amplasare, prea aproape de artera de penetraţie în oraş, nu permite crearea unor spaţii de degajare pentru complexul sportiv”, se mai arată în articol.

              „Sistematizarea oraşului poate crea premizele dezvoltării unei personalităţi urbanistice proprii prin valorificarea plastică a elementelor naturale existente. Astfel, în viaţa oraşului va trebui să participe mai intens ansamblul amenajărilor de pe Bistriţa, legate de zonele de locuinţe printr-un lanţ de plantaţii cu dotări de folosinţă publică în care să se desfăşoare fluxul circulaţiei pietoniere”, este concluzia articolulului.

              Amfiteatrul „Solomon Marcus” – Simbol al Patrimoniului Cultural și Didactic al Colegiului Național „Ferdinand I”

              La Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău a avut loc marți, 30 ianuarie, un eveniment cu bogată încărcătură emoțională. Restaurarea și renovarea amfiteatrului „Solomon Marcus”, spațiu-simbol al școlii, reprezintă un proiect ambițios la a cărui realizare și-au adus contribuția colaboratorii dintotdeauna ai comunității ferdinandiste – sponsori generoși, Primăria Bacău, Asociația Absolvenților „Alumni Ferdinand” și  Comitetul Reprezentativ al Părinților din CNF.

              În prezența invitaților, a echipei manageriale și a cadrelor didactice, domnul inspector școlar, preot Adrian Alexandrescu, împreună cu Preotul Protopop Eugen Ciprian Ciuche și părintele profesor Bogdan Neacșu, a oficiat slujba de sfințire a amfiteatrului.

              Pentru a răsplăti eforturile depuse timp de doi ani, de-a lungul cărora s-a desfășurat amplul proiect, sub directa coordonare a domnului inginer George Lupu, domnul director al colegiului, prof. Nicu Vasile Harasemciuc, în numele întregului colectiv de cadre didactice i- a oferit acestuia o plachetă. Aprecierea celor prezenți s-a îndreptat și către domnul pedagog Remus Lupu, care a adus o tușă inconfundabilă la imaginea finală a locului care “concentrează întreaga istorie a colegiului”, așa cum a remarcat un fin cunoscător, domnul profesor dr. Ghiorghi Iorga.  Pentru domnia sa, doamna director-adjunct al colegiului, prof. Nicoleta Grozav, a rostit un discurs de elogiere a întregii activități desfășurate în calitate de profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Ferdinand I” (2001-2022) și de director al instituției (2005-2006). Vădit emoționat, domnul profesor a mulțumit asistenței și a urat școlii să aibă puterea de a continua, în spirit reformator, tradiția succesului, aducând permanent în conștiința elevilor vocația trecutului acestui lăcaș de educație.

              File de Istorie

              Tradiția și  moștenirea culturală ne renasc și ne reaprind. Peste un secol și jumătate de istorie a acestei comunități de dascăli și elevi impun respect și recunoaștere, reevaluare a rolului nostru în această dimensiune școlară și ne privilegiază eforturile.

              Cursul și discursul istoric al amplasamentului cultural-educațional închiriat, pe proprietatea soților Maria si Gheorghe Pascu, debutează în 1867, sub auspiciile legii instrucțiunii publice din 1864 și a primului an de domnie a principelui Carol, evenimente cu mare impact în efortul civilizator al societății românești. Gimnaziul clasic de băieți își deschidea oficial cursurile la 1 decembrie 1867, cu 2 profesori (Nicolae Corivan pe real, respectiv Ioan Chiru pe uman), sub coordonarea directorului Ștefan Costandache. Timp de 25 de ani, spațiul, resursele umane, financiare, materiale au fost la nivel deficitar, folosindu-se cinci spații închiriate, în casele lui Costache Murguleț, mutate în casele lui Vasile Greceanu, din 1875 în casele lui Joseph Zarnischi. În 1879 se muta din nou în casele lui G. Iavoli din strada Bacău-Moinești, locație mai spațioasă și mai potrivită activității didactice (Adrian Horodnic, “Gimnaziul Principele Ferdinand”, pg 10-13, în Anuarul Colegiului Național “Ferdinand I” Bacău, ediția VI, noiembrie 2017). Activitate serioasă întrucât promovarea nu era facilă căci, în 1889, din cei 24 de elevi de clasa a 8-a au absolvit doar 4.

              În 1890  a început construcția localului școlii, cu sală de sport și bibliotecă, iar în noiembrie 1891 s-a terminat construcția noului local al gimnaziului clasic din Bacău. Cu siguranță, vizita regelui Carol I, însoțit de principele moștenitor Ferdinand I, a conturat ideea construirii unui local propriu și a atribuirii denumirii de Principele Ferdinand. În această clădire nouă, de impact la nivelul orașului, se prezenta ca un amplasament armonios, construit cu resurse economice reduse, dar asigura un cadru funcțional, estetic și corespunzător funcționării a 5 clase de gimnaziu în care  erau înscriși 248 de elevi, din care 66 au rămas repetenți.

              Din documentele vremii, valorificate în monografiile scrise de-a lungul timpului, ultima și cea mai complexă fiind aceea a profesorului Adrian Horodnic, profesor de istorie și director al Colegiului Național “Ferdinand I”, se poate realiza o descriere a acestui gimnaziu, așa cum arăta la inaugurarea din 1891. Sălilor de clasă li se adăugau spații speciale pentru bibliotecă, laborator, pentru materiale didactice, o sală de gimnastică și un amfiteatru. În acesta din urmă încăpeau 80 de elevi și avea 7,50 m. Mobilierul amplasat consta din bănci de lemn, de 2 locuri, pe 3 mărimi. Pe pereții acestuia erau expuse cromolitografii cu teme istorice executate de pictori români renumiți. La aceste săli se adăugau cele destinate cancelariei, arhivei, biroului directorului, portarului, servitorilor, dar și carcerei.

              Clădirea era considerată prea vastă și somptuoasă pentru nivel de gimnaziu cu 4 clase, așadar înființarea liceului, în septembrie 1897, se face prin ordinul Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice, care comunică și profesorii numiți la acest liceu. Gimnaziul clasic din Bacău, care se numea, din 1891, Gimnaziul „Principele Ferdinand”, devine prin înființarea clasei a V-a de liceu cu 36 de elevi, „Liceul Principele Ferdinand”, denumire transformată, după urcarea pe tron a prințului moștenitor în „Liceul Ferdinand I”, nume sub care a fost cunoscut oficial până la Reforma Învățământului din 1948.

              În timpul Primului Război Mondial în liceu se organizează un spital de campanie, iar  în 1919 se construiește internatul, cu medie minimă de admitere 8. În perioada interbelică se amenajează o sală de lectură cu 30 de locuri, existau aici toate colecțiile editorialelor. Este o perioadă de înflorire, cu 3 candidați (numai băieți) pe loc, cu examene de admitere grele, dimineața la română, după-amiaza la matematică, a doua zi examenul oral.  În 1940 se introduce secția de limbi moderne – franceză, germană, italiană, engleză. Se construiesc cele două aripi supraetajate în 1925-1927, plătite 2 treimi de minister, iar o treime de către liceu. Sunt angajate primele 2 profesoare (la limba franceză). În 1940 a fost un cutremur, iar în 1943 un incendiu la sala de sport.

              În timpul celui de- Al Doilea Război Mondial a fost amenajat din nou în liceu un spital de campanie. Armata I-a Română închiriază aparatură și substanțe de la Liceul “Ferdinand”, care avea dotare din Germania. În 1947 a avut loc epurarea bibliotecii prin arderea volumelor interzise , iar în 1948 asigurarea bibliotecii și schimbarea numelui în „Școala medie de băieți”, care mai apoi devine liceu mixt. În 1967 s-a modificat numele liceului, devenind Liceul „George Bacovia”. În 1968 s-a înregistrat primul absolvent cu media 10 absolut. În 1976 s-a adăugat tronsonul sudic. În anul centenarului, 1997 Ministerul Educației Naționale a dispus schimbarea denumirii Liceului Teoretic „George Bacovia” în Colegiul Liceal „Ferdinand I”, pentru ca, mai târziu, să se numească Colegiul Național „Ferdinand I”.

              Scurtul istoric de mai sus vizează în special extinderea spațiului, dar ceea ce contează cel mai mult a fost expansiunea intelectuală și creativă a elevilor și profesorilor care și-au trecut firul conștiinței profesionale și personale prin clepsidra timpului numit Ferdinand sau Bacovia. Căci martore ne sunt zidurile care, deși nu fac o școală, ci spiritul din interiorul lor, cum spunea regele Ferdinand I. Personalitățile care au pășit pe coridoarele acestui liceu, au gândit în banca unei clase sau au participat la festivități și ceremonii în amfiteatrul liceului, un adevărat simbol al tradiției, constanței și eleganței sunt cei care rezonează cu generații întregi de elevi și dascăli, identificându-se ca adevărați corifei ai acestora.

              Amfiteatrul în Conștiința Prezentului

              Pășind pe coridoarele respirând prin toți porii istorie, elevi și profesori ai zilei de azi privim cu condescendență portrete de oameni care au trăit cu sens. Care au înfăptuit educație, cultură, știință, artă. Și pe care îi apropie același fir – apartenența la comunitatea ferdinandistă.

              Ne place să credem, inspirați fiind de paginile lucrării “Colegiul Național FERDINAND I – Studiu monografic” Volumul I (1867-1947), apărută în anul 2019 la Editura Casei Corpului Didactic Bacău, sub semnătura eruditului profesor Adrian Horodnic, că băncile amfiteatrului au fost martorele prezenței și prestației unor elevi remarcabili ai secolului apus. Că aici s-au pus bazele culturii solide și s-a șlefuit personalitatea lui Viorel Alecu, specialist în pedagogie și doctor în filologie, care a absolvit, ca șef al promoției 1936, Liceul „Ferdinand I”, pentru ca, mai apoi, în 1945, să revină în școală în calitate de profesor de limba și literatura română. Sau poate că Gheorghe Vasiliu, cunoscut publicului sub pseudonimul literar de George Bacovia, cu fruntea odihnindu-i-se-n podul palmei, răscolind prin sufletul plin de poezie, și-a însemnat, pe colțul băncii, întâile încercări ale consacratelor versuri „Liceu, cimitir al tinereții mele”. Și că, în ciuda a ceea ce azi ne poate părea un scenariu mai puțin fericit, dar care, de fapt, reflectă standarde ridicate ale educației vremurilor trecute, s-a întors pentru a preda cursuri de desen aceluia ce avea să devină celebrul pictor avangardist Dimitrie Berea, absolvent al liceului în 1927. Se pare că întâlnirea cu profesorul Vasiliu a fost de bun augur căci lucrările lui Berea au fost expuse alături de cele ale lui Matisse sau Picasso și chiar Salvador Dali a deținut în colecția personală lucrări semnate de acesta.

              Sau putem face un exercițiu de imaginație ai cărui protagoniști să fie, pe rând, Florin Blănărescu și Toma Caragiu (nume de răsunet în viața artistică), interpretând cu patos și dezinvoltură adolescentină, în fața unui auditoriu compus din profesori exigenți și colegi merituoși, roluri în spectacolele de sfârșit de an școlar, când premianții, în pofida eforturilor academice deloc neglijabile, erau puțini la număr, dar de o reală valoare.

              Trebuie că la fel a rămas în amintire și talentul lui Emanuel Elenescu, dirijor care, pentru olimpiada de la Berlin din 1936, a decis, cu un curaj nebun, împreună cu Richard Strauss, că marșurile hitleriste nu își vor afla loc în programul muzical. Sau, poate, câteva note muzicale ale compoziției devenite, în 1967, primul imn oficial al liceului s-au născut în mintea elevului Nicolae Patrichi pe când se pregătea la vreuna dintre materii sau chiar la muzică. Și, deloc întâmplător, credem, partitura avea să se însoțească inspirat cu versurile unui alt absolvent de “Ferdinand”, poetul Ovidiu Genaru, care, paradoxal, locuiește într-un bloc comunist construit pe locul casei părintești a lui Bacovia. Pe acesta din urmă îl mai leagă de Bacovia, pe lângă faptul că trăiește aceeași experiență neprofitabilă ca artist al cuvântului, și calitatea de muzeograf, vreme de zece ani, a casei memoriale a poetului simbolist (și mai mult decât atât).

              Pe holurile somptuoase, „lungi coridoare”, către amfiteatru, purtând o mapă sub braț sau o servietă ticsită de cărți în mână, i-au purtat pașii pe cel care a pus bazele primei societăți românești de neurochirurgie – Constantin N. Arseni sau pe întemeietorul fiziologiei moderne în România – Ioan Athanasiu. Dacă ne îndreptăm cercetarea către figuri impozante din domeniul militar, trebuie, negreșit, să amintim pe absolventul „excepțional” (așa cum este înregistrată absolvirea sa în analele școlii) Constantin Avram, care, ulterior, s-a orientat spre învățământul universitar tehnic.

              Literatul Alexandru Piru – autor al „Istoriei literaturii române de la origini până în prezent”, istoricul Gheorghe Platon, specializat în istoria modernă a României, teologul Alexandru Șafran, promotor al toleranței și dialogului confesional, sau pedagogul Grigore Tăbăcaru, susținătorul conceptului de „școală activă” – care plasează interesul elevului în centrul activității didactice – sunt doar câteva dintre numeroasele nume sonore ale absolvenților de succes ai liceului.

              Că, alături de disciplinele din sfera filologiei, de cele socio-umane sau de cele vocaționale, matematica, fizica și celelalte științe exacte se studiau cu temeinicie la Liceul „Ferdinand I”, creând premisele unei cariere în domeniile tehnice, este dovedit de performanțele unor nume binecunoscute, printre care cel al lui Gheorghe Cartianu-Popescu – realizatorul primei legături cu radiorelee din țară, ca să menționăm doar una dintre invențiile sale revoluționare.

              Nu în ultimul rând, se cuvine a fi remarcată personalitatea complexă a matematicianului lingvist Solomon Marcus, o emblemă a interdisciplinarității de la care trebuie să pornească și spre care trebuie să tindă, în mod natural, fiecare demers de predare și de învățare. Și care, în anii din urmă ai vieții, cu generozitatea omului cult, a revenit la catedra din amfiteatru pentru un dialog autentic, despre educație, despre învățare, creativitate, idealuri, viață cu tot ceea ce presupune ea, cu elevii și profesorii colegiului.

              Excelența elevilor colegiului și merituoasele lor parcursuri profesionale sunt un atribut firesc al actului instructiv-educativ al epocii căci în fața învățăceilor se ridica, impunătoare, figura unor dascăli („pedanți profesori”) excepționali prin profunzimea cunoașterii, talentul pedagogic și calitatea umană. Și-au pus amprenta asupra formării elevilor un Garabet Ibrăileanu – critic și istoric literar, latinistul Vasile Luca, naturalistul Veniamin Lascăr, care a ocupat și funcția de director al liceului „Principele Ferdinand” și care a scris prima monografie a acestuia, păstrată în manuscris în actuala bibliotecă școlară. Matematicianul Adolf Haimovici, care introducea teme cu conținut științific ce depășea pe cel prevăzut de programe, filologul Aețiu Hogaș, care aborda literatura interdisciplinar, în conexiune cu istoria, filosofia sau arheologia, se alătură celor dintâi, dacă este să amintim doar o infimă parte dintre aceia care au scris istorie între zidurile școlii – cetate a învățării veritabile, care au oferit, prin exemplul personal, un model de erudiție, ambiție, efort, perseverență, consecvență, flexibilitate, vizionarism – ingrediente dintotdeauna esențiale pentru succesul personal și profesional.

              Acestei pleiade de personalități de prestigiu național și internațional, la care perioada contemporană a adăugat alte și alte nume care s-au făcut remarcate într-o multitudine de domenii, ne înclinăm noi, cei de azi, elevi și profesori deopotrivă. Dar și acelora mulți, cu o existență ferită de notorietate, însă care și-au aflat menirea, care își urmează destinul cu decență, cu satisfacția împlinirii sinelui și a idealurilor. De la ei toți ne luăm seva, ei ne sunt rădăcinile, iar noi, cu recunoștință, cu smerenie, deschidem noi ferestre, privim către orizonturi proaspete, ne avântăm spre alte piscuri, nădăjduind că nu vom rămâne oameni ai lucrurilor mărunte și că vom purta mai departe, cu omenie, cu demnitate, cu integritate, cu profesionalism, numele Colegiului Național „Ferdinand I”.

              Laudatio Domnului Profesor Gheorghi Iorga

              Distinsul profesor doctor Gheorghi Iorga, un adevărat reper și model de dascăl pentru noi toți și, totodată, critic și istoric literar, eseist, publicist și traducător recunoscut la nivel național, s-a născut în 1954, în localitatea Parincea, județul Bacău. Absolvent al Facultății de Limba și Literatura Română, Secția Română-Franceză din cadrul Universității București, domnul profesor s-a specializat ulterior în limba și literatura persană pentru care, de altfel, a beneficiat și de o bursă de studii, timp de doi ani, între 1977-1978, la Universitatea din Teheran,  Iran. În anul 2009, domnul profesor obține titlul de Doctor în Filologie, Magna cum laude, la Universitatea  ”Al. Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Litere, Secția Literatură Comparată, cu teza „Opera lui Omar Khayyam și receptarea ei în cultura europeană”.

              De la debutul profesoral, domnul profesor a format, cu măiestrie, multe generații de elevi, mai întâi la Colegiul „Henri Coandă”, Bacău, (1979-2001), apoi, la Colegiul Național „Ferdinand I”, din 2001 până în 2022, când se hotărăște să se retragă, discret, în atelierul creației, dedicându-se în totalitate vieții de familie și, desigur, scrisului.

              De-a lungul carierei sale, domnul profesor Gheorghi Iorga a ocupat importante funcții de conducere: a fost director-adjunct al Colegiului „Henri Coandă”, Bacău, în perioada 1990-2001, a ocupat funcția de inspector general în corpul de control al Ministrului Învățământului (1993-1994), inspector școlar general al Inspectoratului Școlar General al județului Bacău – 2001-2005, director al Colegiului Național „Ferdinand I” – 2005-2006, inspector școlar de management educațional, evaluare și dezvoltare instituțională al ISJ Bacău – 2006-2020.

              Pe parcursul anilor, domnul profesor a publicat peste 10 volume de critică și istorie literară, peste 150 de articole, studii de specialitate, dar și eseuri critice pe teme de literatură universală și comparată, fiind autor și coautor de lucrări didactice. În portofoliul său sunt incluse și 15 traduceri din autori persani, deopotrivă clasici și moderni, semn al unei remarcabile vocații de traducător. A tradus din limba persană versurile marelui poet Omar Khayyam, alături de lucrări ale autorilor Sadegh Hedayat, Ahmad Samlu și Sohrab Sepehri. A tradus, de asemenea, din limba română în cea persană versuri din creația lui Nichita Stănescu dar și ”Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”, o antologie a basmului popular românesc.

              Aventura intelectuală a domnului profesor continuă și în prezent, îmbogățindu-se și îmbogățindu-ne deopotrivă pe noi, cititorii, cu volumul intitulat “Sfidarea secundarului”, publicat recent la Editura Tracus Arte, 2023.

              Vasta contribuție adusă culturii, literaturii și învățământului românesc nu a trecut neobservată, domnului profesor fiindu-i acordate numeroase distincții pe parcursul întregii activități, dintre care amintim:

              – Premiul Uniunii Scriitorilor din România (Filiala Bacău) pentru traducerea romanului „Bufnița oarbă” de SadeGh Hedayat în 2003;

              – Ordinul „Meritul pentru învățământ în grad de mare ofițer” conferit de Președintele României în  2004;

              – Premiul pentru cea mai bună traducere („Un arian în umbra moscheii” – Rubayatele lui Omar Khayyam), decernat la Salonul internațional al cărții românești, Iași, 2004;

              – Marele premiu al Centrului Internațional de Cultură și Arte „George Apostu” din Bacău în 2012;

              – Premiul revistei „Ateneu” pentru traducere în 2013.

              Contribuția adusă literaturii și culturii de domnul profesor doctor Gheorghi Iorga este recunoscută la nivel local, în anul 2019, când domnul profesor devine cetățean de onoare al județului Bacău.

              Cu alte cuvinte, domnul Gheorghe Iorga este omul complet: profesor, profesor – asociat al Universității din Iași, profesor doctor, critic și istoric literar, eseist, publicist, traducător, scriitor, director-adjunct, director, inspector școlar, inspector școlar general, coleg, prieten. Nu ne rămâne decât să ne bucurăm în continuare de prezența dumnealui alături de noi și să-i dorim să rămână inspirat.

              Aducem mulțumiri  tuturor celor care ne-au fost alături pe întreg parcursul acestui demers cu valoare simbolică: susținători, sponsori generoși, reprezentanți ai administrației locale și colaboratori!

              Prof. dr. Simona Nicoleta Zărnescu

              Prof. Cristina Frânculescu

              Prof. Nicoleta Grozav, director adjunct al Colegiului Național „Ferdinand I”, Bacău

               

              Adolescenții care au furat cafea, prinși, din nou. De data aceasta, cu conserve de ton

                O patrulă de polițiști locali care asigura măsurile de ordine publică în zona pieței a surprins miercuri, 07.02.2024, în jurul orelor 12.00, două persoane care au sustras dintr-un supermarket mai multe conserve de ton.
                În urma identificării și conducerii la sediu s-a constatat faptul că cei doi tineri au mai fost depistați că au săvârșit aceleași fapte, cu o zi înainte în altă zonă a municipiului Bacău.
                Atunci au fost prinși după ce au furat 9 pachete de cafea.
                Față de persoanele în cauză s-au întocmit documentele procedurale de constatare a infracțiunii flagrante de furt, care au fost înaintate Secției 2 Poliție Bacău pentru continuarea cercetărilor, iar produsele sustrase au fost predate reprezentantului supermarketului.

                Proiecție specială Complotul Bonelor, în prezența echipei, la

                Happy Cinema! Iura Luncașu, Anamaria Prodan, Bogdan Mărginean, Ioana Petric, Mădălina Dobre și alții vin la Bacău!

                Joi, 8 februarie, Happy Cinema Bacău invită publicul la o proiecție specială Complotul Bonelor, în prezența echipei, cu startul proiecției de la ora 19:30. Astfel, spectatorii prezenți în sală vor avea ocazia de a cunoaște o parte din echipa filmului și de a afla detalii captivante din culisele peliculei. Iura Luncașu, Anamaria Prodan, Adrian Pescariu, Andreea Onea, Bogdan Mărginean, Ioana Petric, Marius Grosu, Beatriz Kondev, Mădălina Dobre vin la Bacău!

                 

                Complotul Bonelor, cel mai nou film de comedie în scenariul și regia lui Iura Luncașu, va fi distribuit de Vertical Entertainment în cinematografele din întreaga țară din 9 februarie. Producția românească aduce pe marile ecrane nume cunoscute și apreciate de public, avându-i în rolurile principale pe Anamaria Prodan și Cristi Iacob, alături de mulți alții.

                 

                Virgil este un afacerist român de succes. În plan sentimal însă, lucrurile nu stau așa cum te-ai putea aștepta. În urma a trei căsătorii, s-a pricopsit cu nouă copii pe care îi crește cu ajutorul a trei bone. Astăzi, îl găsim din nou îndrăgostit și pregătit să le prezinte copiilor noua mamă, pe Valentina. Doar că, surpriză, copiii au o altă propunere: vor să-l însoare cu una din bone. În primă instanță!

                 

                Alături de protagoniștii Anamaria Prodan, în rolul Valentinei și Cristi Iacob, în rolul lui Virgil, pe marile ecrane joacă actorii Mădălina Dobre, Ioana Petric, Andreea Onea, Dan Oancea, Adrian Pescariu, și copiii: Laurențiu Reghecampf Jr., Ilinca Luncașu, Karina Moldovan, Sergiu Călugăru, Timon Dimir Socolov, Irina Pop-Trif, Beatriz Kondev, Ionuț Bădoiu, Lucas Roșca, Maia și Raisa Chișiu, Anna Moldovan, Eliza Furca, Georgia Crișan, Amira Dobre, Mara Lechițan, Matei Stan și Ian Ilieș.

                 

                Echipa de producție a filmului Complotul Bonelor este formată din Răzvan Crișan și Iura Luncașu. Ca producători executivi, sunt Ana Crișan și Bogdan Mărginean, iar în rolul coordonatorului producției este Sergiu Imre. Imaginea este semnată de Lorand Marton, montajul fiind realizat de Alex Rotea. Directorul de sunet Răzvan Crișan asigură și muzica, iar sunetul este realizat de Ionuț Geadău. Alina Botea este scenograf, iar costumele sunt create de Diana Flore împreună cu Alina Botea, în timp ce machiajul a fost realizat de Angela Kis și hairstyling-ul de Ioana Teanc.

                 

                Complotul Bonelor va fi disponibil începând cu 9 februarie în toate cinematografele din rețeaua Happy Cinema. Biletele pentru proiecțiile speciale în prezența echipei se pot achiziționa de aici.

                 

                SNPAP Târgu Ocna a finalizat cu succes proiectul „Tabăra de învățare”

                  În perioada 29.01-02.02.2024 Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” Târgu Ocna a găzduit a doua serie de elevi participanți la „Tabăra de învățare”, activitate organizată în cadrul proiectului Correctional, finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2014-2021, Programul „Justiție”.

                              La această activitate au participat 103 de elevi din cadrul liceelor din județul Bacău, care s-au arătat interesați de obiectivele și programul taberei.

                              Luni, 29.01.2024, după sosirea elevilor la școala noastră, a avut loc prezentarea regulamentului taberei, a instrucțiunilor privind sănătatea și securitatea în muncă și comportarea în cazul situațiilor de urgență. Participanților le-au fost prezentate, de asemenea, activitățile interactive la care vor participa, precum și activitățile de relaxare care vor încheia fiecare zi petrecută la sediul școlii noastre.

                  Ziua de marți, 29.01.2024, a început cu deschiderea oficială  a taberei și a continuat cu vizitarea școlii, ocazie cu care oaspeții noștri au aflat mai multe despre dotările de care dispune instituția noastră și au avut, de asemenea, oportunitatea de a afla informații privitoare la oferta educațională a Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum și despre activitățile care sunt organizate în cadrul SNPAP, atât pe parcursul procesului didactic, cât și în sfera extra-curriculară.

                  În cea de-a treia zi, oaspeții noștri au redescoperit cât de dăunător este consumul de droguri și au învățat cum să recunoască situațiile în care oamenii vulnerabili devin victime ale traficului de persoane. Aceste informații le-au fost diseminate de către specialiștii din cadrul Agenției Naționale Antidrog – Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău și de către specialiștii din cadrul Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane Centrul Regional Bacău.

                  De asemenea, tot în această zi le-au fost prezentate tehnicile de bază pe care le pot utiliza în acordarea primului ajutor și au avut ocazia să vadă armamentul din dotarea poliției penitenciare, seara fiind dedicată tinerelor talente care s-au înscris la competiția lansată de  către organizatori.

                  A patra zi a „Taberei de învățare” a continuat cu activitățile despre prevenirea consumului de droguri și a traficului de persoane. Cursurile din această zi au inclus, de asemenea, informații despre armamentul aflat în dotarea poliției penitenciare, despre tehnici de autoapărare, tehnici de prim ajutor și noțiuni de bază privind consecințele încălcării legilor.

                  „Tabăra de învățare” a cuprins, nu doar activitățile de învățare, ci și activități informale în cadrul cărora elevii au avut posibilitatea să socializeze, să se cunoască mai bine și să lege prietenii.

                  Încheierea taberei s-a realizat în data de 02 februarie, când personalul implicat în organizarea și desfășurarea activităților din cadrul taberei s-a întâlnit cu elevii participanți pentru a face schimb de impresii, pentru a-și exprima recunoștința pentru timpul petrecut împreună și pentru amintirile construite în această perioadă.

                  În afara celor două tabere de învățare  de la Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare „Constantin Brâncoveanu” Târgu Ocna în care au fost implicați 200 de elevi, tabere de învățare similare au fost organizate și în cadrul Penitenciarului Timișoara, Penitenciarului Arad, Penitenciarului Aiud și Penitenciarului București Jilava în care au fost implicați alți 200 de elevi.

                  Proiectul încheiat cu succes în data de 2 februarie 2024, organizat în cadrul proiectului Correctional, finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2014-2021, Programul „Justiție”, a avut ca obiectiv atât prezentarea ofertei educaționale a sistemului penitenciar românesc cât și dezvoltarea abilităților sociale și creșterea gradului de conștientizare cu privire la provocările și riscurile specifice tinerilor din categoriei lor de vârstă.

                  Lipseste apa pe mai multe străzi din municipiul Onești!

                    Pentru remedierea unei avarii survenite astăzi – 08 februarie 2024, pe conducta principală de alimentare cu apă, cu diametrul de 600 mm, din municipiul Onești (zona pod rutier), echipele RAJA sunt nevoite să reducă presiunea apei potabile din instalație, în intervalul orar 09.00 – 13.00.

                    Sunt afectați de lipsa apei consumatorii din Cartierul Mal, precum și cei pe str. Alexandru Ioan Cuza, Doctor Victor Babeș, Stadionului, Pajura, Armoniei, Daciei, Buciumului, Pinului, Ana Ipătescu, Cireșoaiei, Trotușului, bd. Republicii și Calea Mărășești.

                    Ne cerem scuze pentru neplăcerile create utilizatorilor din zonă, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea lucrărilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.

                    Biroul de comunicare

                    Pensiune din Bacău, închisă de pompieri pentru că avea prea multe etaje

                    Pentru creșterea gradului de siguranță în rândul cetățenilor, inspectorii de prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău desfășoară acțiuni de control inopinat la operatorii economici din categoriile comerț, turism și alimentație publică.

                    Activitățile de prevenire desfășurate de cadrele unității noastre vizează, în principal, verificarea accesibilității căilor de evacuare și de intervenție, respectiv nivelul de dotare a construcțiilor cu instalații de protecție împotriva incendiilor.

                    În cursul zilei de ieri, 07 februarie a.c., pe timpul controlului efectuat de personalul specializat la o unitate cu destinația turism și alimentație publică, regim de înălțime P+2E+M, cu aria construită la sol de 1300 mp, au fost constatate încălcări grave ale cerinței esențiale de securitate la incendiu.

                    Drept urmare, obiectivul a fost sancționat contravențional cu amendă, în valoare de 30.000 lei, iar ca măsură complementară, a fost dispusă oprirea funcționării ori utilizării construcției.

                    Neregulile care au stat la baza luării acestei măsuri sunt: depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistență la foc, neechiparea construcției cu instalație de detectare, semnalizare și avertizare la incendiu, lipsa hidranților interiori, precum și lipsa autorizației de securitate la incendiu.

                    Întrucât securitatea celor care aleg să își petreacă timpul liber în astfel de locații este primordială, aceste acțiuni vor continua și în perioada următoare.

                    Solicităm tuturor administratorilor obiectivelor din categoria turism, cluburi, baruri să inițieze demersurilor necesare pentru intrarea în legalitate în ceea ce privește procesul de avizare și autorizare privind securitatea la incendiu, sens în care instituția noastră manifestă întreaga deschidere și disponibilitate pentru acordarea sprijinului necesar.

                    Educație prin Virtuți și Povești

                    În perioada 2-3 februarie, peste 200 de profesori, directori, elevi şi părinţi, din regiunea Moldovei şi din ţară, au participat la prima ediţie a Forumului MERITO Moldova, din Bacău, cu tema „Întoarcerea la DE CE în era digitalizării”, privind problematici specifice, de didactica disciplinei, pentru a modifica practicile la clasă.

                    Programul evenimentului a inclus, în cea de-a doua zi a Forumului MERITO Moldova, la Școala Gimnazială ”Al.I.Cuza”, ateliere pe teme de actualitate, la care au luat parte profesori din diferite niveluri de învățământ. Cel la care am asistat eu a fost atelierul de “Educație prin Virtuți și Povești”, susținut de Anamaria şi Alec Blenche, co-fondatori şi facilitatori EduVit, şi Adina Mătieş, consultant şi antreprenor în educaţie.

                    Cuvintele cheie ale atelierului au fost ”povești”, ”virtuți”, ”caracter” iar strategiile folosite au avut ca scop ca participanții să înțeleagă că în spatele acțiunilor unui elev stă mereu o virtute; chiar și atunci când ora este deranjată de un copil, o virtute este prezentă acolo, posibil chiar cea a perseverenței sau a determinării față de lucru pe care și-l dorește. O nouă perspectivă asupra unor întâmplări obișnuite din clase, ce în mod normal ar avea ca efect o ceartă sau o pedeapsă pentru întreruperea lecției.

                    Ce mi-a rămas în minte, în mod special, din discuțiile din cadrul atelierului a fost determinarea lui Alec Blenche, ”cel mai cunoscut scriitor de cărți pentru copii, din acest moment”, de a-i face pe profesorii prezenți să înțeleagă cât de importantă este construcția caracterului pentru cei mici, deoarece caracterul unei persoane este ceea ce va determina destinul unui om și îl va însoți toată viața, și nu crearea unei personalități, pentru că aceasta este o mască ce se poartă în public. Creatorul cunoscutului personaj Erus și a seriei de povești despre vituți a explicat diferența dintre caracter și personalitate.

                    ”Un lucru care lipsește din societatea noastră, din familie, din relațiile de la școală dintre copii sunt relațiile autentice, a declarat în debutul întâlnirii Alec Blenche. Noi nu ne cunoaștem. Ăsta este și motivul pentru care este atâta furie, atâta răutate, atâta dușmănie, copiii nu se cunosc între ei, nu au relații autentice, nu au ocazia să se cunoacă între ei. Și pentru că nu avem relații autentice, nu reușim să ne deschidem sufletul, să discutăm și să-nvățăm, să creștem. Suntem mereu în nevoia de-a ne apăra. Ceea ce vrem să facem prin proiectul ”Educație prin virtuți și povești” este să educăm inima, anima, sufletul, și apoi mintea, pentru că, dacă le faci invers, este foarte greu. În primul rând, trebuie să pui o fundație clară, de bază, a structurii sufletului, a caracterului. După ce ai făcut structura de bază a caracterului, după aceea poți să construiești și să faci achiziții academice câte vrei, pentru că ai cum să lucrezi cu copiii. Când un copil are format caracterul, el este deja conștient de ceea ce este important. Cărțile pe care le scriu sunt despre educația caracterului. Încercăm să privim virtutea ca pe o putere.”

                    Una dintre întrebările puse în cadrul atelierului a fost: ”Care este scopul educației?”, iar răspunsurile au fost diferite, toate în aceeași direcție, dar niciun răspuns nu a fost despre materie acumulată și despre lecțiile clasice din programă. Toate au fost despre și pentru copii: dezvolterea lor în oameni de caracter, ce vor forma următoarele generații de adulți, oamenii care vor alege cum va arăta lumea, ce drepturi vom avea, cine va conduce țara. Altfel spus, despre faptul că ”mai întâi, omul trebuie să aibă o structură morală, și apoi trebuie învățat cum să se descurce, pentru că el se va descurca în funcție de structura morală”.

                    Caracterul nu este ceva pe care îl ai dintr-odată, este un lucru ce se deprinde, se predă, se învață, din obiceiurile și faptele văzute de copii, nu din cuvintele auzite. ”Copilul face ceea ce vede, el învață din ceea ce vede”. Un exemplu discutat despre cum funcționează crearea unui caracter a fost virtutea răbdării. Nu poți învăța un copil răbdarea doar spunându-i despre ea, trebuie să vadă la tine, ca adult, cum arată aceasta. Apoi ea sau el va începe să înțeleagă cum funcționează, ce comportament trebuie să aibă. Nu poți vorbi despre răbdare, apoi să țipi dacă aceasta lipsește.

                    Worshop-ul a pus în discuție o altfel de educație, una care nu învață elevii să fie roboți, ci oameni, persoane cu caracter, dar și cu personalitate, copii care să aibă opinii și care să pună întrebări. Dacă toți profesorii ar începe să pună în aplicare lecțiile virtuțiilor, cu siguranță elevii ar pleca din școală cu o nouă idee despre ce înseamnă să fii om și să ai un caracter de care să fii mândră sau mândru.

                    Ediția băcăuană a Forumului MERITO Moldova a fost organizată voluntar de profesorii din comunitatea MERITO locală sau regională: Mirela Spiţă (inițiator al evenimentului, profesor pentru învățământ primar al Școlii ”Al.I.Cuza” Bacău), Adina Stratulat, Alexandra Adochiţei, Ana-Maria Rusu, Bianca DarabăDaniela Marinescu, Ema Patrichi, împreună cu colegii din comunitate, facilitatori de ateliere; cu sprijinul Şcolii Gimnaziale „Al. I. Cuza” şi al Teatrului Municipal Bacovia din Bacău. Parteneri ai Forumului MERITO Moldova au fost Inspectoratul Școlar Județean Bacău; Casa Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău; Asociaţia „Atelier EFIN”. Provocarte; Asociaţia Educaţie3D; Parteneri strategici pentru transformarea meseriei de profesor în România, în 2024: Bitdefender; NEPI Rockcastle; Dedeman; Crowe România.

                    Cronică & foto credits: Maria – Alexandra Vaman (clasa a IX-a), elevă la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

                    Prof.coord. Laura Huiban

                    Generații, generații – II

                    La Galeriile „Alfa” ale Muzeului de Artă din cadrul Complexului „Iulian Antonescu” Bacău, publicul amator de artă poate vizita expoziţia „Generații, generații”, ediția a II-a.

                    Continuare a proiectului cu același nume început în anul 2022, actuala expoziție cuprinde 80 de lucrări de pictură, grafică, design și sculptură realizate de peste 20 de artiști.

                    Printre profesorii expozanți se regăsesc nume cunoscute ale artei plastice băcăuane precum Ilie Boca, Petru Pinca, Vasile Crăiță Mândră, precum și pictorul ieșean Constantin Tofan.

                    Expoziția va fi deschisă publicului pentru vizitare până în data de 8 martie a.c.

                    Numai drepturi?

                    Acum mai bine de 10 ani, elevii de la Colegiul bacăuan Mihai Eminescu au blocat o stradă în semn de protest față de faptul că nu au fost lăsați să intre la ore pentru că nu aveau uniformă. Aproape în mod unanim, adulții au decis că elevii nu aveau voie să protesteze și că trebuiau să respecte cerința conducerii instituției. La mai bine de un deceniu, câțiva elevi de la Colegiul Pedagogic sunt lăsați pe dinafară pentru că au întârziat la prima oră. De data asta nu a mai fost unanimitate, au existat foarte mulți adulți care au susținut că ceea ce a făcut conducerea liceului este ilegal și că nu se face să lași copiii în frig, să înghețe.

                    Faptul că într-un deceniu s-au schimbat niște mentalități cu privire la scopul și necesitatea școlii face să nu ne mai mirăm când vedem ce cerințe dezvoltă asociațiile elevilor. De la dreptul de a primi tablete gratuite de la școală, până la dreptul de a nu mai fi pedepsiți disciplinar pentru obrazniciile pe care le fac decât dacă au 14 ani, pentru că „în civilie” de atunci începe răspunderea penală parțială. Elevii mai vor imunitate în cazul în care devin turnători (sau, cum se spune în noua limbă – whistleblowers), teme mai puține, mai mult timp liber și așa mai departe.

                    Vrutul este liber, se știe, dar, în ultimii ani, ni s-a demonstrat că aproximativ tot ce au vrut unii s-a dus la îndeplinire dacă rezultatul era distrugerea unui domeniu. În mod surprinzător, în actualul regulament școlar există posibilitatea ca elevul să ceară ca profesorul să-i raporteze elevului în termen de cinci zile care au fost motivele pentru care i-a dat o anumită notă. Organizațiile elevilor vor acum să implementeze și posibilitatea ca, în cazul în care elevul nu este mulțumit de notă, lucrarea sa fie corectată de examinatori din alte școli. Nu vorbim de lucrările de la examene, ci de lucrările din timpul anului școlar.

                    De ani de zile aud mereu că elevilor trebuie să li se dea mai mult timp, mai puține teme, mai puțină muncă. Rezultatul este că crește de la an la an procentul celor care trec prin școală ca voda prin lobodă, fără să se prindă nimic de ei. Iar acest lucru are consecințe în societate, economie și chiar în politică.

                    La începutul anilor ’90, elevii au protestat cerând să li se asigure loc de fumat și să fie eliminați anumiți profesori considerați prea duri. Astăzi, elevii țipă că sunt discriminați pentru că nu pot intra în școală prin aceeași ușă ca profesorii. Ne uimește modul în care China și alte țări din Asia au evoluat economic în ultima perioadă, dar nu ne uităm la sistemul de educație din aceste țări, de la care elevii noștri ar putea învăța câte ceva.