Un tanar care a provocat un accident a iesit din masina si a inceput sa alerge pe digul raului Bistrita, dar a fost prins de politisti si dus la audieri. Pe numele lui s-a intocmit un dosar penal cu trei capete de acuzare dupa ce a refuzat sa fie testat cu aparatul etilotest si s-a constatat ca autoturismul inmatriculat in Bulgaria nu mai avea drept de circulatie pe drumurile noastre. In urma accidentului o persoana a fost ranita.
A provocat un accident rutier cu victima si a vrut sa scape. Asta a fost in mintea unui tanar conducator auto, in varsta de 24 de ani, din Bacau, care conducea un autoturism inmatriculat in Bulgaria si care nu a respectat distanta fata de masina care circula in aceeasi directie de mers si a intrat in coliziune cu aceasta. Evenimentul a avut loc la intersectia Bulevardului Unirii cu strada Vadu Bistritei si imediat dupa impact soferul vinovat, Cezar B., a coborat de la volan si a inceput sa fuga pe digul de pe raul Bistrita. In urma accidentului, celalalt sofer a suferit un traumatism de coloana si a fost transportat la spital pentru ingrijiri medicale.
„Eu mergeam spre aeroport si a intrat in mine din spate. A intrat frontal, mergea fara lumini. Acum a fugit de aici”, spune Daniel I., conducator auto. Politistii au reusit sa puna mana pe soferul vinovat si l-au dus la audieri. „In urma accidentului rutier, conducatorul auto de 24 de ani a incercat sa paraseasca locul evenimentului. A fost insa prins si imobilizat de catre politisti. A refuzat sa se supuna testarii cu aparatul etilotest, dar si a recoltarii de probe de sange. In urma verificarii documentelor autoturismului inmatriculat in Bulgaria s-a constatat ca acesta avea polita de asigurare – carte verde, expirata din luna noiembrie”, a declarat inspectorul Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvant al IPJ Bacau.
Barbatul este cercetat penal pentru vatamare corporala din culpa, refuz de recoltare de probe biologice in vederea stabilirii alcoolemiei si conducere pe drumurile publice a unui autovehicul care nu avea drept de circulatie pe drumurile din Romania.
Geta Panaite
A provocat un accident cu victima si a vrut sa fuga de la locul faptei
Minune de Craciun la Maternitatea Bacau
Operatie in premiera
Viata unei gravide de 37 de ani a fost salvata in Maternitatea Bacau printr-o interventie chirurgicala in premiera. Medicii au aplicat o tehnica prezentata pentru prima data la un congres medical din primavara acestui an. Femeia este acum in afara pericolului. Fetita ei, care a cantarit la nastere doar cateva sute de grame, lupta sa traiasca. O ajuta personalul medical din sectia de neonatologie a maternitatii. Acest caz este considerat o adevarata minune de Craciun.
O gravida si copilasul ei au fost salvati printr-o interventie chirurgicala practicata in premiera in Bacau si, probabil, in tara. Femeia de 37 de ani, din comuna Rachitoasa, era insarcinata in luna a saptea. Saptamana trecuta, intr-o seara a inceput sa se simta foarte rau. A crezut ca are o indigestie si s-a tratat cu ceai si un calmant. „M-au apucat niste dureri puternice, isi aminteste Luminita Oanca. Nu mi-au trecut, orice am facut. Am chemat Salvarea, care a venit foarte repede si am ajuns aici, la domnul doctor.” In Spitalul Judetean de Urgenta, pacienta a fost preluata de dr. Vladimir Corneliac. „Am constatat ca avea o forma foarte grava a unei afectiuni care apare in general iarna la gravide din cauza unui regim alimentar nesanatos, ne-a declarat medicul. A mancat carne de porc, muraturi cu multa sare. Ea era si inainte de sarcina usor hipertensiva. Nu ne-am imaginat ca aceasta hipertensiune, agravata prin regimul alimentar, a dat atatea repercusiuni grave: insuficienta hepatica, de genul celei din hepatita cronica, anemie prin liza eritrocitelor si un nivel al trombocitelor scazut de la 150.000 la 29.000.” In ciuda tratamentului cu medicamente de ultima generatie, care au costat, dupa cum a declarat dr. Corneliac, sute de milioane de lei vechi, starea femeii s-a inrautatit. S-a decis scoaterea fatului prin operatie cezariana. Au aparut imediat alte complicatii.
O decizie rapida
„Avea o insuficienta pluriorganica si semnele unui ficat necrozat. Exista riscul unei hemoragii de nestapanit. In mod normal, am fi trecut la histerectomie, adica la scoaterea uterului, dar sangele pacientei nu se coagula deloc. Am decis sa practicam o operatie in premiera. Este vorba despre o procedura care a fost prezentata in primavara acestui an la un congres de la Lyon. Am facut un gen de ligatura vasculara si pe partea stanga, si pe partea dreapta a uterului. Sangerarea s-a oprit. Decizia a fost rapida, interventia la fel, iar meritul este al intregii echipe, mai ales al anestezistilor.” Operatia a reusit, iar femeia este acum in afara pericolului. Fetita ei mai are de dus o batalie lunga. La nastere avea doar 650 de grame „si se pare ca vrea sa traiasca”, spune dr. Corneliac.
Lupta neobosita pentru fiecare respiratie
Bebelusul, Lenuta Madalina, a castigat putin in greutate, dar va mai sta multe saptamani in incubator, sub supravegherea personalului din sectia Neonatologie. „Este unul dintre prematurii nostri foarte mici, a prezentat cazul dr. Camelia Husac. Acestia necesita o atentie deosebita si tratament special. A stat la ventilator pentru problemele pulmonare. Acum suntem la incercarea de a vedea daca poate sa manance ceva. In general, salvam acesti copii, dar cu o munca titanica. Sunt care stau in sectie si trei luni. Din fericire, avem o dotare exceptionala.” Chiar daca va fi externata cu greutate normala, micuta va necesita ingrijiri speciale multa vreme: alimentatie de foarte buna calitate, vizite frecvente la medici, analize. Va fi greu, poate chiar imposibil, fiindca parintii ei nu au niciun venit pe langa alocatia copilului mai mare, de 15 ani. Din acest motiv, Luminita Oanca a dus sarcina fara a fi urmarita de un medic specialist. Nici macar analizele medicale obligatorii nu le-a efectuat. Nu a avut bani sa mearga la spital. In sectia Neonatologie pot fi vazute poze ale copiilor prematuri pe care personalul medical i-a salvat. Parintii le-au trimis dupa externare, in semn de multumire si recunostinta. Medicii si asistentele vor lupta pentru ca micuta Madalina, o adevarata minune de Craciun, sa-si gaseasca locul printre bebelusii care zambesc din fotografii. Dupa externare, totul depinde de parinti si de cei care vor sa ii ajute.
Doina Mincu
Transportatorul Grup Atyc a ramas fara licenta
Consiliul Judetean a pus piciorul in prag
Dupa ce timp de trei ani a fost bombardat cu sesizari impotriva Grup Atyc SRL, CJ a trecut la sanctiuni. Mai exact, i-a retras licenta pentru traseul 60. E de asteptat ca firma sa faca plangere in instanta, dar de data asta autoritatile sunt decise sa mearga pana in panzele albe.
Locuitorii comunei Nicolae Balcescu s-au plans mereu ca merg inghesuiti ca sardelele, ca soferii vorbesc urat, nu respecta orarul si nu opresc in statiile intermediare. Sesizarile au ajuns la CJ Bacau, Prefectura si ARR. A mai existat o tentativa de a disciplina firma, dar nu s-a mers pana la capat. In martie 2009, CJ Bacau i-a retras licenta pentru traseul N. Balcescu – Bacau, dar a revocat hotararea doua luni mai tarziu. Reclamatiile legate de traseul respectiv au reaparut in septembrie 2011, odata cu inceperea anului scolar. Erau aceleasi nereguli din anii anteriori: capacitate insuficienta de transport la orele de varf, nepreluarea din statiile intermediare a abonatilor in favoarea platitorilor de bilete, nerespectarea graficului, utilizarea unor autobuze cu capacitatea de 50 la suta fata de a celor inscrise in documentatia depusa la licitatie.
Autobuze prea mici pentru acest traseu
Primaria N. Balcescu a anuntat CJ Bacau ca masinile care figurau in parcul auto din 2008 au fost inlocuite cu altele neinregistrate in judetul Bacau si fara avizul Autoritatii Judetene de Autorizare in Transporturi, fiind incalcata Legea 92/2007. Din cauza asta, arata Maricica Luminita Cosa, vicepresedinte CJ, "zilnic, la orele de varf de sarcina, raman neimbarcati in statiile intermediare din N. Balcescu 20-40 de calatori." CJ Bacau a cerut lamuriri ARR-ului, dar nu a primit niciun raspuns. Constatand ca, in perioada martie 2010 – decembrie 2011, operatorul "a incalcat sistematic prevederile referitoare la transportul de persoane din Legea 92", precum si faptul ca a refuzat sa semneze contractul de delegare a gestiunii pe 24 de trasee si sa depunta fundamentarea tarifelor, s-a propus retragerea licentei pentru traseul nr. 60. Proiectul a fost dezbatut si aprobat in ultima sedinta a CJ Bacau. "Vom incepe acest demers care se va lungi in instanta, dar trebuie parcursa aceasta etapa procedurala, de aprobare in CJ", a declarat Dragos Benea, presedintele CJ.
"Acolo se intampla minuni"
CJ Bacau arata ca firma a fost instiintata asupra retragerii licentei, dar si in privinta altor masuri care vor fi luate, din ianuarie 2012, ca urmare a plangerilor pasagerilor din Oituz, Stefan cel Mare, Caiuti, Pralea, Tg. Trotus. "Chiar nu stiu nimic. Aflu acum, de la dumneavoastra", a declarat Mihai Tanase, sef departament licente, Grup Atyc SRL. E de asteptat ca firma sa deschida un proces, iar Silviu Bondor, consilier PDL, a vrut sa stie daca CJ Bacau are sanse sa castige: "Problema este veche. Am mai avut o tentativa si nu am reusit tocmai din cauza hatisului legislativ si, ma rog, a unor opuneri din partea ARR. Sper ca acum suntem mai bine blindati pentru ca, intr-adevar, acolo se intampla minuni si trebuie luata o masura." Nu s-a reusit "din cauza cardasiei dintre ARR si Grup Atyc", a raspuns Dragos Benea, adaugand: "Ne inhamam la acest razboi de uzura si de durata cu Grup Atyc pentru ca aceasta societate din Dambovita nu intelege sa-si faca datoria fata de cetatenii judetului si fata de ceea ce s-a angajat la o licitatie organizata de ARR. Din pacate, noi toti, de la presedintele CJ pana la cetatenii judetului, avem de suferit din cauza unor decizii strambe luate la Bucuresti."
Silvia Patrascanu
Cazurile de la Zemes si Martir Horia, nerezolvate dupa un an de zile
Familiile afectate de cele doua explozii din 2010 din comuna Zemes si din municipiu, de pe strada Martir Horia, au petrecut al doilea Craciun in case straine. Autoritatile le-au ajutat pe jumatate, anchetele sunt in intarziere, iar ei vor intra in noul an cu aceeasi stare de incertitudine.
"Rezolvarea acestor cazuri depine numai si numai de justitie. Sunt anchete in derulare, uneori imi pun si eu intrebarea «de ce a durat atat de mult?»", a spus prefectul Constantin Scripat, la ora bilantului. La un an de zile de la ambele explozii, 15 familii de pe strada Martir Horia din municipiu si 33 de sinistrati din Zemes locuiesc la rude, in apartamentele puse la dispozitie de compania E-ON sau in baza sportiva a comunei. "Compania noastra nu va intrerupe contractele de inchiriere pentru apartamentele in care locuiesc familiile afectate de explozia de pe strada Martir Horia", a spus Corneliu Zait, purtator de cuvant al E-ON Moldova. Cu toate acestea, pentru cei care au ramas fara caminul lor, nu pot spune <acasa> oricarui acoperis.
Nu si-au dat acordul
Doar 5 familii, din cele 15 afectate de suflul exploziei de pe Martir Horia si-au exprimat acordul scris pentru executarea lucrarilor de proiectare si executie in varianta de consolidare a blocului. Potrivit studiului DALI, consolidarea ar costa 1,7 milioane de lei, dar daca nu se obtine acordul proprietarilor, lucrarile nu pot incepe. Din milionul de lei alocat de catre Guvern sinistratilor au mai ramas 900.000 de lei, diferenta fiind cheltuita pe montarea stalpilor de sustinere si pentru studiul DALI. Potrivit expertilor, tergiversarea situatiei ii pune in pericol si pe vecinii care locuiesc in zona. "Stalpii de sustinere montati provizoriu sunt, de fapt, acolo, de un an de zile. Este prea mult. Exista un adevarat pericol in cazul unui cutremur pentru ca nu cade doar scara de bloc afectata de explozie, ci intregul bloc", declara in urma cu putin timp, Romulus Strugariu, directorul Inspectoratului de Stat in Constructii Bacau. Iar ancheta a ajuns doar in faza analizei probelor.
Au un vinovat, nu au solutii
"Potrivit expertizelor din dosarul penal, societatea OMV Petrom se face vinovata de producerea incidentului de la Zemes. Dosarul se afla la Parchetul de pe langa Judecatoria Moinesti cu propunere de trimitere in judecata. Sunt suficiente datele pentru ca sa raspunda penal, probabil de asta ei nu au venit cu sprijin material, ca sa nu recunoasca faptul ca au gresit", sustine seful Inspectoratului de Politie Judetean Bacau, cms.sef Vasile Oprisan, vizavi de situatia din Zemes. De cealalta parte, masuratorile care se fac in zona dovedesc ca "acest fenomen al emanatiilor de gaze nu poate fi stapanit si zona nu poate fi scoasa de sub statutul de zona cu pericol de explozie", a spus inspectorul guvernamental Gheorghe Hura. Asta nu inseamna ca oamenii nu trebuie sa isi continue viata. Din cei 33 de sinistrati, doar o familie a avut o locuinta la dispozitie pentru a se muta imediat dupa explozie, o alta locuieste intr-o sala de clasa din Scoala Bolatau, iar restul stau la baza sportiva.
Andreea Gavrila
"Sunt sume alocate de la Guvern pentru inceperea lucrarilor in municipiu, dar cineva sa spuna clar: reabilitam, reconstruim, sa spuna solutia si vinovatul. Si la Zemes sunt niste anchete care ne fac neputinciosi. Noi trebuie sa asteptam rezultatele."
prefectul Constantin Scripat
PSD, gata sa se transforme intr-o anexa a PNL: Stavarache dicteaza in partidul lui Hrebenciuc prin Benea
PSD e pe cale sa devina remorca politica a primarului de Bacau. Organizatia lui Hrebenciuc a devenit dependenta de relatia cu Romeo Stavarache (PNL). Pentru a recastiga functia de presedinte al Consiliului Judetean (CJ), revenita PSD conform protocolului USL, pesedistii sunt obligati – in aparenta – sa „danseze” dupa cum canta edilul bacauan. Importatorul oficial al relatiei cu Stavarache in PSD – presedintele CJ Bacau, Dragos Benea – le-a cerut, inainte de Craciun, consilierilor locali pesedisti sa voteze, neconditionat, toate proiectele de hotarare initiate de primarul Stavarache, indiferent de natura acestora. „Somatia” lui Benea survine unor critici formulate la adresa alesilor PSD chiar de primar. Acesta i-a acuzat pe consilierii social-democrati ca au votat „stramb” proiectul privind premierea sportivilor bacauani.
Romeo Stavarache a ajuns sa dicteze alesilor PSD ce si cum sa voteze in CL Bacau. Edilul bacauan si-a intensificat presiunile asupra grupului social-democrat din consiliu in urma unei sedinte a CL desfasurate in prima parte a lunii decembrie (n.r. – vezi articolul: „Campionii Bacaului, umiliti de Primarie”). Cu acest prilej, cei 3 consilieri PSD prezenti la sedinta s-au abtinut de la votarea unui proiect de hotarare vizand premierea sportivilor cu rezultate deosebite, pe fondul mai multor lacune semnalate de consilierul Dumitru Munteanu (PDL). Desi legitima, abtinerea de la vot a pesedistilor nu a fost inghitita de Stavarache. Acesta i-a criticat virulent pe alesii PSD la urmatoarea sedinta a CL (20 decembrie), cand edilul i-a acuzat ca au pus bete-n roate din proprie initiativa demersului de premiere a sportivilor. „Consilierii PSD au fost dusi in eroare, dar cu voia lor au votat asa, fara sa intrebe pe nimeni”, a declarat Stavarache, vizavi de votul exprimat de pesedisti in sedinta CL din 9 decembrie. Ionel Floroiu, consilier local din partea PSD, i-a replicat imediat lui Stavarache ca alesii PNL i-au indus in eroare pe social-democrati, aproband mai multe amendamente formulate de acelasi Dumitru Munteanu. Ulterior, Floroiu si-a nuantat pozitia, el declarand cotidianului Desteptarea ca PSD va sustine neconditionat toate proiectele propuse de administratia Stavarache. „Eu nu stiu ce nemultumiri a avut dumnealui (n.r. – primarul Stavarache), dar noi sustinem toate proiectele primariei pentru ca suntem parteneri in USL”, a afirmat Floroiu.
Municipala sub asediu
Presiunile lui Stavarache sunt exercitate asupra consilierilor PSD prin intermediul sefului CJ Bacau, Dragos Benea, cu care edilul bacauan deruleaza – de mai multi ani – o extrem de profitabila relatie administrativa. Chiar in saptamana Craciunului, Benea – acompaniat de Ionel Floroiu, Dan Tataru si Dumitru Braneanu – a avut o intalnire cu unii dintre alesii locali ai PSD, incercand sa-si impuna propria agenda in fata acestora. Seful CJ le-ar fi solicitat consilierilor sa voteze, neconditionat, orice proiect de hotarare initiat de administratia Stavarache, indiferent de natura acestuia sau de gradul sau de legalitate. „Asaltul” lui Benea asupra reprezentantilor municipalei PSD (n.r. – in acest caz, consilierii locali ai partidului) atesta revigorarea agendei comunei Stavarache-Benea, vizand „impartirea” sferelor de influenta pe municipiu si judet, precum si faptul ca seful CJ nu mai reuseste sa-si impuna vointa in economia deciziilor care se iau la varful organizatiei municipale, asa cum o facea in urma cu mai multe luni.
PSD la judet, PNL la municipiu
In luna septembrie, cotidianul Desteptarea dezvaluia culisele intelegerii Benea – Stavarache, intelegere ce avea si are drept scop stabilirea unor zone de influenta distincte pentru cei doi lideri politici (n.r. – vezi articolul: „Stavarache si Benea coc «reciprocitatea» pentru locale”). Astfel, pe fondul unor frictiuni existente – la acea data – intre conducerile PSD si PNL, Benea si Stavarache au incercat sa impuna o formula de lucru menita a-l mentine sub „cupola” USL pe primarul Bacaului. Potrivit intelegerii, Stavarache ar fi urmat sa aiba mana libera la municipiu, propunand – sub sigla USL – o lista de candidati impanzita de liberali. In contrapartida, intelegerea prevedea ca Benea sa aiba mana libera la judet, unde actualul presedinte al CJ ar fi venit cu o lista de candidati dominata de PSD. Proiectul politic al celor doi nu a fost, se pare, abandonat, Benea tinand cu dintii de intelegerea parafata – informal – cu Stavarache.
Interese economice
Dincolo de interesul politic comun, relatia Benea – Stavarache e guvernata si de un noian de interese de sorginte economica. Acestea graviteaza, preponderent, in jurul unor proiecte administrative cu o consistenta finantare europeana, proiecte care au incaput, in cea mai mare parte a lor, pe mana mai multor societati afiliate intereselor aliantei Benea – Stavarache. „Tortul” cu fonduri UE aflat la cheremul tandemului din administratia bacauana include, de asemenea, mai multe contracte ce au drept scop modernizarea sistemelor de apa/apa uzata din Bacau, respectiv salubrizarea judetului. Contractele pe apa uzata sunt apanajul Companiei Regionale de Apa Bacau, operator patronat de Primaria Bacau si CJ, in timp ce proiectul privind managementul deseurilor din judet este tutelat de CJ Bacau prin intermediul Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Salubrizare (n.r. – vezi articolul: „Casatorie din interes: «Alianta» Stavarache – Benea valoreaza 160 de milioane de euro”).
VEZI ARTICOLELE:
„Branpis, capusa care a supt de bani sistemul de termoficare”
„Elsaco Electronic, sponsorul PNL de la grupul 2 cogenerare”
„Stavarache a vandut Bacaul «clanului» Flutur”
„Curtea de Apel Bacau a «umplut» de bani o firma de repartitoare din Botosani”
Hrebenciuc mai sta cu arma la picior?
Schimbarea operata de Viorel Hrebenciuc la varful organizatiei municipale a PSD, unde omul de afaceri Virgil Mandru a fost confirmat in functia de presedinte cu un mandat extins pana dupa alegerile locale/parlamentare din 2012, s-a vrut un sah dat binomului Benea – Stavarache, in contextul in care primarul Bacaului duce, de luni bune, o intensa campanie de discreditare a conducerii PSD Bacau. Operata la finele lui septembrie, reconfirmarea lui Mandru in functia de presedinte a coincis cu anuntul lui Hrebenciuc potrivit caruia PSD va acorda o atentie deosebita organizatiei municipale (n.r. – vezi articolul: „Reglare de conturi in PSD: Hrebenciuc, cu arma la picior in municipiu”). Pe fondul acestei „reorientari”, social-democratii au lansat o campanie politica in municipiul Bacau – „Vino in PSD sa-ti faci un viitor!” – menita a promova statutul partidului de principala forta politica de stanga, precum si de a intari pozitia pesedistilor in municipiul de resedinta (n.r. – vezi articolul: „Campania «Vino in PSD sa-ti faci un viitor», o incercare de a contrabalansa pierderile din judet”). In mod natural, efervescenta aparenta a municipalei nu convine nici lui Benea, nici lui Stavarache. Ea incalca prevederile intelegerii informale „PNL la municipiu, PSD la judet” care guverneaza relatia politica a celor doi sefi din administratia bacauana (n.r. – vezi, din nou, articolul: „Stavarache si Benea coc «reciprocitatea» pentru locale”).
Presedintele PSD Bacau declara, la inceputul lui septembrie, ca PSD va sustine candidatura lui Stavarache la Primaria Bacau din partea USL. „Deci, Benea la judet, Stavarache la municipiu cum am spus de un an de zile, e logic. Nu-i nimic spectaculos. Asta a fost de la inceput, de un an de zile stim de-acuma. Eu stiu ca asa e logic, asta spun si sondajele. Daca vrea sa castige USL-ul in Bacau, astea-s cele doua candidaturi si astea vor fi”, afirma – la data respectiva – deputatul Viorel Hrebenciuc.
PSD nu mai e primul partid din judet
In chip paradoxal, desi detine – prin intermediul lui Dragos Benea – functia de presedinte al Consiliului Judetean, PSD nu mai este primul partid din judet. La capitolul primarii controlate, partidul a fost depasit de PDL, care inregimenteaza – teoretic – 45 de primari, din care 15 „importati” de la PNL. Impreuna cu UNPR, democrat-liberalii controleaza 54 de primarii. PSD e pe punctul sa-l piarda si pe primarul Buhusiului, Ionel Turcea, acesta fiind in negocieri cu UNPR de mai multe luni. In ciuda faptului ca la nivel politico-administrativ alianta Benea – Stavarache functioneaza ireprosabil, pentru PSD beneficiile acestei intelegeri sunt inca departe de a se materializa. In realitate, Benea si Stavarache par sa se fi „debarasat” de propriile partide, luand pe cont propriu extrem de profitabila mezalianta ai carei unici beneficiari sunt.
Lucian Bogdanel
O scoala chiar… altfel
Buhuseanul Alin Stefan Misca Vlad a plecat, de vreo doi ani, în Anglia, unde este elev în clasa a VII-a, la o scoala aflata la vreo 70 km de Londra. Alin si familia sa ne-au prezentat specificul scolii englezesti (de stat!), o scoala care, date fiind resursele financiare, pare, cu adevarat… altfel. Iata cateva caracteristici ale scolii…
Elevul este vedeta
Copiii sunt recompensati mereu: cu diplome, scrisori trimise familiei si felicitari semnate de directorul de an. Pentru orice eveniment care are loc în scoala, primesti un document informativ. Cei care merg în grup la cinema trebuie sa completeze un formular cu datele doctorului sau, daca elevul are, de pilda, vreo alergie, pentru ca personalul medical al scolii sa-i poata acorda eventualul prim-ajutor. Elevii au un fel de agenda de la scoala, în care scriu ce teme au în ziua respectiva, orarul, harta scolii. În agenda se consemneaza zilnic pozitivurile, cu stampila. Daca elevul primeste un negativ, profesorul îl noteaza tot aici. În situatia în care parintele nu semneaza agenda la sfarsitul saptamanii, copilul primeste negativ. Pozitivuri nu primesti numai pentru teme; daca participi la o seara de „scoala deschisa”, unde parintii copiilor din ultimul an la scoala primara vin sa viziteze scoala, elevul primeste un pozitiv. La lectia de drama, de exemplu, elevii trebuiau sa se ridice si sa adreseze un salut comic. Alin s-a dus în mijlocul salii si a spus „Hello my fans!”. A primit 3 pozitivuri pentru asta, întrucat toti s-au amuzat copios. Elevul poate primi negativ în situatii precum: nu are uniforma completa sau echipamentul de sport complet (care e tot o uniforma); poarta gulerul de la tricou peste pulover sau sosete rosii… Sedinta cu parintii nu e publica. Parintele are o întrevedere privata cu dirigintele, de 10 minute. Ceilalti parinti nu aud ce i se spune despre copil. Dirigintele trimite o scrisoare acasa, pentru ca parintele sa aleaga ora întalnirii. Situatia la învatatura a fiecarui copil e confidentiala. De exemplu, atunci cand familia lui Alin a primit o scrisoare prin care era întrebata daca accepta ca Alin sa fie înscris în registrul de copii supertalentati, i s-a precizat ca aceasta consemnare va fi confidentiala. În primii ani de scoala secundara elevii nu ies, în pauze, din curtea scolii. Pedeapsa pentru cei care nu respecta aceasta regula este detentia: pana la ora 8 seara, cand vine unul dintre parinti sa-i ia… Într-o clasa sunt… 17 elevi. Dirigintele nu are ore de predare, ci este doar cel care gestioneaza întreaga problematica a colectivului de elevi. Pentru a evidentia rigoarea, responsabilitatea manifestata de cadrele didactice, prezentam scrisoarea primita de familia lui Alin, pentru participarea acestuia la o activitate.
Epistola responsabilitatii
„Stimate parinte,
Dupa cum bine stiti, Sistemul nostru de Pozitive realizate a lucrat cu norma întreaga cu elevii care au acumulat rezultate pozitive pentru eforturile si contributiile lor la lectii. As dori sa-i recompensez pe acei elevi care merita cu adevarat recunoasterea unei perioade (un semestru) de munca asidua, care au adus contributii la învatarea desfasurata în salile noastre de clasa. Asadar, am selectat 5 elevi din fiecare clasa care au acumulat cel mai mare numar de Pozitive/Plusuri în aceasta perioada. Aceasta înseamna nu numai recunoasterea elevilor cu cel mai mare numar de pozitive, ci si a celor care au primit un numar minim de negative sau pedepse. Sunt încantat sa va informez ca fiul dumneavoastra a castigat un loc binemeritat în excursia la Reel Cinema, care va avea loc în dupa-amiaza zilei de miercuri, 14 decembrie. Filmul, o parte a seriilor Shrek, este «Motanul încaltat», 3D, va începe la 1:20 p.m. si se va termina la 2:50 p.m. Vom merge sub forma unui grup, pe Blossom Street, parasind scoala în jurul orei 12:50 p.m. În timpul pranzului, cantina va servi o masa specifica de Craciun. Pentru a permite elevilor castigatori sa se bucure de asta înainte de plecare, ei vor primi un tichet auriu care le va permite sa paraseasca lectia „Period 3” la ora 12 si sa ia pranzul mai devreme. Elevii doritori sa ia masa de Craciun, vor fi nevoiti sa ia tichet în avans. Daca fiul dumneavoastra nu a luat tichetul, va fi nevoit sa aduca pranzul de acasa. Si acestia vor parasi sala de clasa la ora 12. Dupa pranz, elevii se vor întalni în holul principal, la 12.45. Intentia noastra este de a trimite copiii acasa, dupa cinema. Daca preferati ca fiul dvs. sa fie escortat înapoi la scoala, va rugam sa precizati asta în raspunsul de mai jos. Desigur, scoala va subventiona si va sponsoriza pentru acoperirea cheltuielilor si va permite staff-ului sa însoteasca grupul. Va vom ruga sa contribuiti la pretul tichetului. Fiind 3D, filmul va costa 5,60 Lire. Vom încerca, în orice caz, reducerea pretului. Vom fi recunoscatori, daca veti putea trimite copilul cu 5,60 Lire, bani pe care îi vom strange de la elevi înaintea plecarii la cinema. Daca vom reusi sa obtinem o reducere, vom colecta doar suma necesara de la elevi. Ca o alta recompensa pentru castigatori, li se va permite sa vina la scoala fara uniforma pentru o zi. Permiteti-mi sa va felicit copilul dumneavoastra, pentru toate eforturile depuse în decursul acestei perioade. Va dorim o dupa-amiaza placuta, în continuare”.
Comentariile sunt de prisos. Vorbim despre o scoala care are bani, resurse de tot felul…
Ion Fercu
Program normal in servicii inainte de Revelion
Serviciile de eliberare a documentelor vor lucra vineri cu program normal. Chiar daca este inainte de ajunul Anului Nou, Pasapoartele, Permisele, Buletinele si Starea Civila vor avea program ca in timpul saptamanii. Astfel, la Serviciul Public Comunitar pentru Evidenta si Eliberarea Pasapoartelor Simple Bacau si la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor Bacau, vineri ghiseele vor fi deschise in intervalul orar 8.30-16.30. Singurul compartiment care nu va fi deschis publicului este cel de examinari auto. Vineri nu se vor sustine probe teoretice sau practice pentru obtinerea permiselor de conducere. Serviciul Public de Evidenta a Persoanelor din municipiul Bacau va avea acelasi regim normal de lucru, la fel si Biroul de Stare Civila, care vineri are program doar pana la ora 13. Aici insa se va asigura permanenta pentru decese si in zilele de sarbatoare. Toate aceste servicii vor fi inchise pe 1 si 2 ianuarie, urmand ca activitatea sa fie reluata abia marti, pe 3 ianuarie. Directia de Taxe si Impozite Locale va fi inchisa pe 29 si 30 decembrie 2011 din cauza lucrarilor de inchidere a anului fiscal. Nici pe 1, 2 si 3 ianuarie 2012 nu se lucreaza cu publicul, programul normal urmand a fi reluat abia pe 4 ianuarie. (Andreea G.)
Se deschide „Scoala bonelor” in Bacau, Moinesti si Buhusi
La inceputul anului 2012, in Bacau, Moinesti si Buhusi se deschide "Scoala Bonelor". Proiectul este derulat de Directia de Protectia Copilului si Fundatia Roumanian Angel Appeal. Cursurile sunt gratuite si sunt destinate femeilor care nu au un loc de munca.
Fundatia Roumanian Angel Appeal (RAA) ofera, incepand din 2012, cursuri gratuite de calificare, pentru femeile somere sau inactive, pentru ocupatia de bona sau babby-sitter. Cursurile sunt cerificate de Autoritatea Nationala pentru Calificari si sunt oferite in cadrul unui proiect derulat de Fundatia Roumanian Angel Appeal si Directia Generala Protectia Copilului (DGPC) din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Dosarele cu actele de studii si de de identitate, precum si cererea de inscriere pot fi depuse pana pe 13 ianuarie. "Urmand cursul gratuit de calificare, participantele vor dobandi cunostinte despre comunicarea cu familia si copilul, dezvoltarea fizica a acestuia, cum gandeste si cum simte un copil, modul in care socializeaza, notiuni de prim ajutor si de nutritie", arata Sorin Brasoveanu, director general al DGASPC Bacau. Cursurile incep in luna februarie, dureaza doua luni si jumatate, iar certificatele obtinute sunt recunoscute in UE. Acest proiect vine in sprijinul femeilor fara un loc de munca, dar si al studentelor si pensionarelor care vor sa practice meseria in Romania. Viitoarele bone vor urma atat ore de teorie, cat si ore de pregatire practica in centre de zi, gradinite si alte unitati de ingrijire a copiilor. "Pe piata muncii, absolventele acestui curs vor avea avantajul de a putea demonstra familiilor care au nevoie de baby-sitter ca sunt mult mai bine pregatite sa lucreze cu copiii, iar familiile cu siguranta vor aprecia faptul ca persoana care doreste sa fie angajata are o diploma de calificare recunoscuta in UE", declara Sorin Brasoveanu. Candidatele la "Scoala Bonelor" trebuie sa aiba intre 18 si 64 de ani, sa nu aiba loc de munca, sa nu realizeze venituri dintr-o activitate economica, cu contract sau in mod independent, sa aiba 8 clase, sa nu fi fost niciodata decazute din drepturile parintesti si sa nu le fi fost interzise drepturile parintesti, sa nu fi suferit o condamnare printr-o hotarare ramasa definitiva. Inscrierile se fac la sediul DGASPC Bacau, pe str. Condorilor, la Primaria Buhusi si la SPAS Moinesti.
Silvia Patrascanu
Absolventii au cele mai mici sanse de angajare
Somajul in alb si negru
Pana la inceputul acestei luni, Agentia de Forta de Munca a reusit angajarea unui numar de 9.600 de someri, prin actiunile proprii. Pentru 2011 si-a propus incadrarea unui numar de 10.500 someri. Aproape 90 la suta din angajari s-au facut prin informare, consiliere si mediere. Doar 10 la suta din incadrari s-au realizat prin acordarea de subventii. Cei mai putini angajati sunt din randul absolventilor.
Pana la inceputul lunii decembrie, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Bacau a inregistrat un numar de 9.601 persoane care s-au angajat prin intermediul ei. Raportat la cele 11 luni care s-au scurs din acest an rezulta o medie lunara de angajari de aproape 900, datorita actiunilor desfasurate de catre agentie. Cum era de asteptat, marea majoritate a angajararilor s-au facut ca urmare a acordarii de catre AJOFM a serviciilor de informare, consiliere si mediere. Prin aceasta metoda s-a reusit incadrarea a 8.073 de someri. Alti 416 au fost angajati din randul celor care au absolvit un curs de calificare ori recalificare. Un numar mult mai mic de someri a fost, insa, angajat prin subventionarea locurilor de munca. Astfel, pe parcursul acestui an si-au gasit o slujba prin intermediul AJOFM 407 someri care au depasit varsta de 45 de ani sau sunt unici intretinatori ai familiei. Pentru fiecare angajat din aceasta categorie, firmele beneficiaza pe o perioada de 12 luni de o subventie lunara egala cu indicatorul social de referinta (500 lei), daca il mentine in activitate timp de doi ani. Tot in 2011prin subventionarea locului de munca au fost incadrati 90 de absolventi. Alti 71 absolventi au beneneficiat de o prima deoarece s-au angajat inainte de expirarea perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj. In plus de acestia, 512 someri care si-ua gasit un loc de munca si s-au incadrat pana la epuizarea perioadei de plata a ajutorului au beneficiat de o alocatie. Fata de ceea ce AJOFM si-a propus pentru anul 2011, reprezentantul acestuia considera bilantul destul de bun. "Pe ansamblu, programul de ocupare a fortei de munca pe anul 2011 a fost atins, ne-a spus Daniela Balan, consilier superior, purtatorul de cuvant al AJOFM. Chiar si la capitolele care vizeaza angajarea somerilor prin acordarea de subventii ne apropiem de plan."
Disponibilizarile bat cu mult angajarile
AJOFM si-a propus pentru anul 2011 angajarea unui numar de 10.500 de someri. Cei mai multi dintre acestia, adica 7.950 de persoane, urmau sa-si gaseasca o slujba, datorita actiunilor de mediere dintre agentie si angajatori. Alti 700 someri trebuiau sa se incadreze ca urmare a serviciilor de informare si consiliere profesionala. Dintre cei 1.014 cursanti ai unor cursuri de formare profesionala ce au fost derulate in 2011 de catre AJOFM, se preconiza ca 450 sa fie angajati. Totodata, institutia judeteana miza pe fonduri din bugetul asigurarilor de somaj pentru a subventiona locurile de munca pe care sa fie angajate anumite categorii de someri. Astfel, conducerea institutiei judetene si-a propus sa le gaseasca un loc de munca la cel putin 450 de someri care au depasit varsta de 45 de ani. Subventii urmau sa fie acordate si angajatorilor care vor incadra 200 de absolventi. Alti 600 de absolventi urmau sa beneficieze de alocatie, daca se incadrau inainte de expirarea perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj iar 100 de absolventi urmau sa primeasca o prima la angajare. Daca in ce priveste angajarea somerilor peste 45 de ani, tinta a fost aproape atinsa, la incadrarea absolventilor mai este cale lunga. In plus, desi numarul celor carora AJOFM le-a oferit o sansa de angajare pare destul de mare, in realitate, nu este daca facem o comparatie cu somajul din judetul nostru. In fiecare luna numarul somerilor este de peste 13.000 de persoane. Lunar, in randul somerilor, intra cateva mii si ies mai putin, dar, marea majoritate a acestora, nu ca urmare a faptului ca s-au angajat, ci deoarece au terminat perioada de acordare a indemnizatiei.
Elena Tintaru
Bacauanii pleaca in vacanta dupa Anul Nou
Chiar daca mai sunt doar cateva zile pana la petrecerea de Anul Nou, multi bacauani si-au facut planuri de vacanta si vor petrece nu pe 31 decembrie, ci de pe 2-3 ianuarie incolo. Cei care nu au avut un buget mare alocat Revelionului sau unui concediu de sarbatori, au optat pentru pachete mai ieftine in luna ianuarie.
Ca in fiecare an, cei care au calculat din timp si au decis unde vor sa petreaca trecerea in noul an au optat pentru pachete turistice in tara noastra. "Cele mai solicitate destinatii au fost si in acest an Bucovina, Maramures, Valea Prahovei si Poiana Brasov pentru ski", a explicat Dumitru Nanescu, vicepresedintele patronatului ANAT. Totusi, preturile au fost destul de piperate pentru un buget mediu. La Vatra Dornei cazarea la un hotel de trei stele in perioada 30 decembrie – 3 ianuarie, pensiune completa si masa festiva de Revelion costa 1.200 de lei de persoana, in timp ce la Predeal, la patru stele, cinci nopti de cazare cu ultra all inclusive costa 2.500 de lei de persoana. In Poiana Brasov pachetele turistice au preturi de pornire de la 1.600 de lei. Primesc turisti si statiunile balneo. La Baile Felix, de exemplu, pachetele turistice au avut pret de pornire de 1.193 de lei, la trei stele, pentru patru nopti de cazare, masa festiva si Carnavalul de pe 1 ianuarie. Preturi mai mici se practica la Baile Herculane, unde pentru aceleasi servicii preturile pornesc de la 793 de lei. Nici mai aproape de casa, adica tot in judetul Bacau, preturile nu sunt mai mici. Pentru a petrece cateva zile in Slanic Moldova, un sejur costa in jur de 1.000 de lei, in timp ce la Durau, in functie de numarul de stele, concediul porneste de la 550 de lei si poate ajunge la 1.100 de lei.
Oferte la preturi comparabile in strainatate
Nu au fost refuzate nici ofertele in afara tarii. Aici, s-a optat in principal pentru pachete tip citybreak, in capitalele culturale europene, de la Paris si Roma la Budapesta sau Viena. "Fata de anul trecut, am vandut mai putine pachete", a mai spus Nanescu. Cel mai ieftin pachet s-a vandut pentru Istanbul, 3 nopti la un hotel de patru stele – 290 de euro, iar cel mai scump de 560 de euro in Antalya, Barcelona, Cipru, Lisabona. Paris, Roma si Viena costa 400 de euro. Pachetele turistice pentru destinatii exotice pot ajunge si la 3000 de euro daca vorbim de Filipine.
Vacanta dupa 3 ianuarie
Cine nu a avut insa bani de astfel de oferte, a platit deja un concediu in luna ianuarie, cand preturile sunt la 65-70 la suta fata de aceasta perioada. "Avem numeroase solicitari in ianuarie, pentru ca in statiunile de la munte preturile sunt mai mici si nu mai includ mese festive. Aceasta perioada coincide si cu vacanta elevilor, asadar am dat multe pachete pentru familii", a conchis Dumitru Nanescu. Oferta este insa la fel de bogata, partiile de ski vor fi deschise o perioada buna de timp de acum incolo si un alt avantaj este ca nu va mai fi la fel de aglomerat, tocmai bine pentru cei care vor sa se odihneasca.
Andreea Gavrila
Foarte putine sesizari din partea clientilor bancilor
Anul acesta la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor au fost depuse doar cateva sesizari la adresa unor banci. Niciuna din sesizari nu s-a confirmat. Dar comisarii consumatorilor le recomanda acestora sa fie foarte atenti la incheierea contractului de imprumut.
Cei care au facut un credit la o banca inainte de intrarea in vigoare a OUG 50/2010 s-au resemnat. Dovada sta faptul ca la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) nu mai curg sesizarile la adresa bancilor. Daca in vara anului trecut, inainte de adoptarea ordonantei amintite institutia judeteana mentionata era asaltata de plangeri care le vizau pe mai multe banci, in 2011 au fost extrem de rare asemenea cazuri. "Au fost doar cateva sesizari cu privire la nerespectarea dispozitiilor Ordonantei 50, ne-a spus Toader Fratila, comisarul-sef al CJPC. In urma verificarilor intreprinse de comisarii nostri, niciuna dintre sesizari nu s-a confirmat. Contractele incheiate intre banca si client respectau normele legale. Chiar daca pana la urma clientul plateste mult mai mult decat imprumutul luat, clauzele contractuale sunt in conformitate cu legea si noi nu avem ce face. Noi nu putem decat sa-i atentionam pe clienti sa fie foarte atenti la incheierea contractului de creditare, eventual sa se consulte cu un specialist in domeniu inainte de a-l semna."
Nicio schimbare a contractului, fara acceptul celui creditat
Comisarii CJPC recomanda clientilor sa analizeze cu grija ce tipuri de dobanzi (fixa sau variabila) sunt prevazute in contract si sa opteze in cunostinta de cauza. Sa se uite atent si la comisioanele mentionate, care trebuie sa fie in conformitate cu articolul 36, din OUG 50/2010. La acest articol se precizeaza ca pentru creditul acordat, banca poate percepe un comision de analiza a dosarului, de administrare a creditului sau de administrare a contului curent. In plus, are dreptul sa mai pretinda o compensatie in cazul rambursarii anticipate a creditului, costuri aferente asigurarilor, dupa caz, penalitati, precum si un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Rata dobanzii in cazul creditelor restante nu va depasi cu mai mult de doua puncte procentuale rata dobanzii aplicata la momentul achitarii la zi, daca persoana imprumutata ori sotul ei este somer, suporta o reducere cu minimum 15 la suta a salariului, se afla in concediu de boala prelungit, in divort sau a decedat. Dar orice notificare cu privire la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisa clientului inainte cu 30 de zile. Neprimirea unui raspuns din partea consumatorului nu va fi considerata ca acceptarea lui tacita, astfel ca banca nu va putea schimba contractul. Toate aceste conditii prevazute de OUG 50/2010 vor trebui aduse la cunostinta clientilor si mai riguros. "De la 1 ianuarie 2012, toate obligatiile privind comisioanele, dobanzile, tot ce inseamna costuri vor trebui sa fie afisate electronic de catre banci la fiecare unitate. In plus, ele sunt obligate sa acorde consultanta de specialitate", a mai spus comisarul sef al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor.
Elena Tintaru
Proiecte pierdute din lipsa de finantare
Tot mai multe comune din judetul nostru, in lupta zilnica a primarilor de a obtine bani pentru a mai imbunatati calitatea vietii localnicilor, pierd proiecte peste proiecte importante din cauza lipsei finantarii.
Este si cazul comunei Ungureni unde, Vasile Bibire – edil, ne-a spus "dintr-un foc" de ce este suparat pe actuala guvernare. "Eu n-am nimic cu nimeni, dar ma supara faptul ca atunci cand mi se promite ceva si raman doar cu promisiunea. Sunt la al treilea mandat de primar, dar acum ma simt ca legat de maini. Am dosare intregi de acte, am facut zeci de drumuri si in Bacau, la Prefectura si Consiliul Judetean, dar si in Bucuresti, dar tot degeaba", ne-a declarat. Asa am aflat ca pe marele proiect de canalizare si apa (estimat la 25 de miliarde de lei vechi) inceput din 2008, prin care urma sa realizeze 40 km de aductiune de apa spre satele Bibiresti – Tociloasa – Botesti – Viforeni – Garla Anei, 2 rezervoare de 300 mp de apa, 2 puturi forate, conducta apa si hidranti, a "murit acum doi ani". "Am primit ceva bani, dar mai trebuie 10 miliarde. Proiectul e aproape finalizat, insa nu mai sunt bani. Imi doresc ca macar sa nu se distruga ce am facut pana acum", a mai spus edilul. Un alt proiect "abandonat" este scoala noua, din centrul comunei Ungureni, in care s-a construit de 12 miliarde, dar ar mai fi nevoie de inca 6 miliarde. "Mai aveam de facut finisajele interioare si de montat centrala. Nu s-a mai facut nimic pentru ca nu mai sunt bani. De aceea cei peste 100 de elevi invata acum in doua schimburi, la scoala veche", mai explica Vasile Bibire. Nici drumul comunal DC 93 de 3,4 km nu a putut fi finalizat, desi proiectul a fost aprobat inca din 2008. "Este un drum important, ce face legatura cu doua drumuri judetene, DJ 252 si DJ 252F. Am nevoie de 10 miliarde de lei si nici 20 la suta din lucrare nu am facut, ca nu mai sunt fonduri", a spus din nou primarul. Un alt mare proiect depus la Ministerul Dezvoltarii, pentru realizarea a 8,7 km de drum, ce ar face legatura intre satele Viforeni si Bijghir (Buhoci) "care ar scuti 25 de km de drum spre Bacau", a murit din fasa. "A fost un proiect bun, eligibil, care ar fi insemnat peste 100 de miliarde, dar nefinantabil. Acesta a fost raspunsul pe care l-am primit. Era un drum care trebuia sa treaca prin padure, pe care trebuia sa construim si poduri, sa amenajam rigole", a conchis primarul Bibire.
Proiect de 4 ani
Si in Horgesti, autoritatile locale se lupta de 4 ani pentru aprobarea unui proiect de apa si canalizare. "Am avut studiul de fezabilitate aprobat. Am trimis dosarul cu 80 de puncte la Bacau, iar la Bucuresti a ajuns cu numai 60 de puncte. Sunt fonduri neguvernamentale pe Mediu. Inca mai asteptam raspuns. De doua ori am pus dosarul spre aprobare. Nu stim ce sa mai zicem", ne-a declarat Ioan Albeiu, viceprimarul comunei. Proiectul ar fi insemnat forarea a doua puturi de captare apa, construirea a doua rezervoare, dar si instalarea a 15 km de conducta de canalizare. "Pana acum am primit doar promisiuni. Numai pe intocmirea proiectului si a actelor s-au cheltuit 200 de milioane de lei vechi, ce sa mai spunem?", a mai adaugat edilul. Un alt proiect care a ramas fara finantare in aceasta comuna este cel de modernizare a drumurilor comunale si satesti. Era vorba de circa 9 km de asfalt pentru cele 7 sate ale comunei, respectiv Horgesti, Sohodor, Recea, Racatau de Sus si Racatau de Jos, Razesti, Bazga.
Roxana Neagu
Statistici din 2011: 400 de lei pentru tigari si imbracaminte
Oricat de greu este, financiar vorbind, bacauanii gasesc bani pentru tutun si imbracaminte. O spun statisticile care arata ca, din categoria marfurilor nealimentare, cel mai mult se da pe aceste doua categorii de produse.
Daca jumatate din salariu se duce pe alimente, cealalta jumatate din leafa se imparte intre marfuri nealimentare si cheltuielile cu serviciile. Potrivit statisticilor, doar 10 la suta dintr-o leafa medie poate fi considerata economie la sfarsit de luna. Daca de facturi nu putem fugi, iar de mancare avem nevoie, la capitolul alte cheltuieli, bacauanii dau sume considerabile pe articole de imbracaminte si incaltaminte si, in mod surprinzator, pe tutun. "Pentru categoria de marfuri nealimentare o gospodarie din Regiunea Nord Est a cheltuit in medie 384, 7 lei pe luna, ocupand locul al 7-lea pe regiuni. Din totalul cheltuielilor pentru cumparaturi de marfuri nealimentare, ponderea cea mai ridicata, 21,6 la suta, este pentru imbracaminte, 17 la suta pentru tigari, 15,1 la suta pentru produse medicale, 9,2 la suta pentru carburanti, 8,5 la suta pentru combustibili lichizi si solizi si doar 8,3 la suta pentru articole si produse de ingrijire personala", a explicat Eugenia Harja, director al Directiei Judetene de Statistica Bacau.
Concret, fumatorii dau in medie 65 de lei pe tigari, tutun si articole pentru fumat, cu 1,5 la suta mai mult decat in semestrul al doilea din 2010. Si cheltuielile unei gospodarii pentru cumpararea de produse medicale au crescut in acest an, cu 9 procente. Cu aproape 60 de lei cheltuiti lunar pe aceste produse ne situam pe locul al doilea in tara, dupa capitala. 46 de lei sunt pentru haine, in scadere cu 1,7 la suta si 36 de lei pentru incaltaminte, in scadere cu aproape 3 procente. Dupa statistici, cei care locuiesc in regiunea nord-est au redus drastic si bugetul alocat pentru benzina. O gospodarie cheltuieste 26,92 de lei acum, cu 33 la suta mai putin decat aceeasi perioada din anul 2010. Cu aceasta suma, avem cel mai mic nivel din tara alocat acestui capitol.
Andreea Gavrila
Afaceristii spera la stabilitate in 2012
Optimism rezervat pentru primele trei luni ale anului viitor
Activitatea economica va stagna in primele trei luni ale anului viitor si, pentru anumite domenii, managerii se asteapta chiar la scaderi ale activitatii. De stabilitate vor avea parte cei care lucreaza in domeniul comertului cu amanuntul, in timp ce industria prelucratoare, serviciile si constructiile vor inregistra scaderi in raport cu ultimele trei luni din acest an.
Specialistii au inclus in statistici opiniile managerilor societatilor comerciale din aceste domenii. Potrivit lor, activitatea economica va fi intr-o usoara scadere in industria prelucratoare, constructii si servicii si constanta in domeniul comertului cu amanuntul. In acest ultim domeniu, angajatorii prognozeaza o crestere moderata a volumului comenzilor adresate de catre unitatile comerciale furnizorilor de marfuri.
Aceleasi tendinte sunt valabile si in ceea ce priveste numarul de salariati. Constant va ramane numarul angajatilor din industrie si comert, dar cei care au afaceri in constructii si servicii vor mai renunta la oamenii pe care ii au. Managerii din domeniul constructiilor estimeaza scaderea stocului de contracte si comenzi, dar va scadea destul de mult si numarul salariatilor.
La capitolul preturi, in schimb, potrivit estimarilor, se vor inregistra cresteri. Industria, comertul si serviciile se inscriu intr-un astfel de trend ascendent. Cele mai mari scumpiri se vor produce in sectorul comertului cu amanuntul, aproxiamativ 16 procente, in timp ce produsele rezultate din industria prelucratoare, dar si servicii se vor scumpi, in medie, cu 9 la suta.
Anchetele s-au efectuat pe baza unor esantioane reprezentative: 2000 de agenti economici din industrie, 1.610 din constructii, 2.110 din comert cu amanuntul si aproape 2.500 din domeniul serviciilor.
Andreea Gavrila
In 2011, sectorul constructii a cunoscut aceeasi descrestere care a inceput inca din 2009. In primele 11 luni din acest an s-au eliberat cu 6,5 la suta mai putine autorizatii de construire fata de perioada similara din 2010. Cele mai semnificative scaderi s-au inregistrat in regiunea noastra, Nord-Est, cu 1.120 de autorizatii mai putin decat anul trecut.
Proiect fiscal pentru eficientizarea sistemului de colectare a veniturilor publice
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a inceput implementarea proiectului "Dezvoltarea unui parteneriat viabil intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si beneficiarii directi ai serviciilor furnizate de aceasta – premisa a eficientizarii sistemului de colectare a veniturilor publice", cu un orizont de timp de 24 de luni. Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational "Dezvoltarea Capacitatii Administrative", la nivelul Axei prioritare 1 – imbunatatiri de structura si proces ale managementului ciclului de politici publice, Domeniul major de interventie 1.2 – Cresterea responsabilizarii administratiei publice. "Valoarea totala a proiectului, fara TVA, este de 7.294.725,63 lei. Din aceasta suma 6.187.766,79 lei provenind din Fondul Social European si 1.091.958,84 lei reprezinta cofinantarea eligibila a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in calitate de beneficiar al finantarii nerambursabile. 15.000 lei reprezinta valoarea neeligibila a proiectului", a explicat Sabina Zeres, lider de proiect. Proiectul are drept scop crearea unui mecanism decizional consultativ pentru activitatea de administrare a veniturilor publice prin dezvoltarea si implementarea unei analize a componentei relationale contribuabil – administratie fiscala, constientizarea si educarea fiscala a contribuabililor si elaborarea si dezvoltarea noilor proceduri si a instrumentelor de comunicare in vederea eficientizarii relatiei cu contribuabilul. Prin implementarea proiectului se are in vedere, in principal, obtinerea unor rapoarte de analiza si de interpretare cantitativa si calitativa de date statistice, a unui manual de identitate vizuala ce va contribui la “rebranding-ul” institutional prin reconfigurarea siglei institutiei, dezvoltarea unei campanii de constientizare si educare fiscala a contribuabililor (media, directa si outdoor), o consultare publica pilot, elaborarea de proceduri de comunicare in vederea eficientizarii relatiei cu contribuabilii, precum si instruirea unor functionari publici pentru gestionarea unei campanii media si in tehnici de comunicare. "In acest sens, proiectul vizeaza atingerea obiectivului Axei prioritare privind imbunatatirile de structura si proces ale managementului ciclului de politici publice, prin crearea conditiilor pentru intarirea responsabilitatii administratiei fiscale, ca parte a administratiei publice, in raport cu cetatenii", a mai precizat liderul de proiect. (Roxana N.)
Numeroase concedieri si dupa Revelion
Pentru sute de salariati din judetul Bacau, sfarsitul acesta de an si debutul lui 2012 vor fi foarte triste. Unii dintre ei si-au pierdut ori vor ramane fara locul de munca pana la Revelion iar altii, dupa acesta. Potrivit proiectului de concediere colectiva, depus de catre conducerea SC Conbac SA Bacau la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), ieri, 28 decembrie, toti cei 98 de angajati ai acestei firme de constructii au fost disponibilizati. Angajatii de la alte firme au fost concediati chiar inainte de Craciun. Firma Consizo Serv, care are ca obiect de activitate tot constructiile, a ramas, incepand cu data de 17 decembrie, cu 19 angajati din cei 106, existenti. La randul ei, Confer Group, tot de constructii, revine cu un nou proiect de concediere colectiva prin care precizeaza ca in cursul lunii ianuarie va renunta la 90 dintre cei 114 salariati. La randul ei, firma General Constructii Plus va renunta la 21 de angajati incepand cu data de 30 decembrie 2011. La o saptamana, respectiv din data de 8 ianuarie 2012, Agentia Romana de Securitate Bucuresti, care are puncte de lucru si in judetul Bacau, va concedia 175 de salariati dintr-un numar de 1.299. Dar si una din bancile cunoscute va fi nevoita sa recurga la concedieri. Piraeus Bank va reduce 152 de posturi din cele 1.861 cate are ocupate in intreaga tara. Aceasta se va intampla in decursul lunilor ianuarie si februarie 2012. Tot in 2012, dar incepand cu lunile martie-aprilie, si Compania Regionala de Apa va da in somaj 60 de angajati dintre cei 851, cati are in prezent. Radiografia concedierilor arata ca, in continuare, cei mai multi dintre viitorii someri provin din randul celor care lucreaza in constructii, aceeasi situatie fiind in toata tara. (Elena T.)
Contractele colective pe ramura, inlocuite de cele pe sector
Sectoarele de activitate care iau locul ramurilor au fost stabilite deja printr-o hotarare de guvern. Noile reglementari, elaborate in conformitate cu Legea 62/2011 a asistentei sociale, definesc 29 de sectoare de activitate. In cadrul acestora pot fi negocieri ale contractului de munca pe fiecare sector, contract care va fi supus dezbaterii Consiliului National Tripartit pentru dialog social. Aceasta, in vederea analizarii oportunitatii extinderii aplicarii contractului la nivelul intregului sector. In contractul colectiv la nivel de sector partile pot stabili clauze in domeniul protectiei sociale, al conditiilor de munca si programului de lucru, precum si orice alte prevederi convenite intre ele, care sa fie in spiritul Legii 62/2011. Asadar, contractele colective pe ramura vor disparea odata cu expirarea lor. La momentul respectiv noile contracte vor fi negociate si incheiate la nivelul fiecaruia dintre cele 29 sectoare, conditiile de reprezentativitate a partenerilor sociali mentinandu-se cele din prezent. Prin aplicarea noului act normativ, unele ramuri vor fi inghitite de altele, cum sunt apele si protectia mediului, pielaria si incaltamintea, fabricarea hartiei, constructia de masini, editurile si poligrafia si altele. Dar sunt si ramuri care au fost desfacute in mai multe. Astfel, transporturile au fost despartite in trei: terestre, pe apa si serviciile conexe, aeriene si serviciile conexe. Apar si ramuri noi, ca de exemplu, tehnologia informatiei, care cuprinde si telecomunicatiile, sau serviciile de asistenta, consultanta, suport, activitatile asociative, unde intra si posta si curieratul. Sportul va fi un sector distinct care va avea si jocurile de noroc, pariurile si alte activitati diverse. Modificarile vin dupa ce confederatiile sindicale au cerut insistent sa se precizeze clar sectoarele de activitate in care se pot incheia contractele colective de munca. (Elena T.)
Cursuri pentru maistrii din invatamant care nu detin atestat de pregatire psihopedagogica
Maistrii-instructori, toate calificarile, care nu detin atestatul de pregatire psihopedagogica, pot urma cursurile in vederea obtinerii acestui atestat, la Scoala Normala "Vasile Lupu" Iasi. Cursul se sustine in perioada ianuarie – mai 2012. Inscrierea candidatilor la aceste cursuri se poate face direct la scoala sau prin intermediul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Bacau. Trebuie depusa o cerere de inscriere adresata directorului unitatii de invatamant care organizeaza cursurile si semnata de catre candidat. Candidatii care doresc sa se inscrie la aceste cursuri prin intermediul ISJ Bacau, pot depune cererea de inscriere la institutie, vineri, 30 decembrie 2011 (orele 8-12) sau in perioada 4-6 ianuarie 2012. (R.N.)
Toate ajutoarele sociale vor fi suspendate pentru cei care nu-si platesc taxele
Guvernul a decis, printr-o Ordonan?? de Urgen??, ca tuturor românilor care nu î?i achit? taxele c?tre stat s? le fie suspendate toate ajutoarele sociale, pe o perioad? de cinci luni. "Actul normativ prevede unele modalit??i de penalizare pentru persoanele care primesc beneficii sociale ?i nu pl?tesc taxele ?i impozitele locale, astfel încât s? fie implementate prevederile Legii asisten?ei sociale. Astfel, se suspend? pe o perioad? de 5 luni beneficiul de asisten?? social? acelor persoane care nu î?i vor achita taxele ?i impozitele locale", este solu?ia Guvernului.
De asemenea, Guvernul a decis s? introduc? ?i sanc?iunea de suspendare a aloca?iei pentru sus?inerea familiei în situa?ia în care titularul nu depune în termen declara?ia pe propria r?spundere în vederea men?inerii acord?rii acestui drept. Aloca?ia de stat pentru copii, indemniza?ia de cre?tere a copilului, venitul minim garantat, aloca?ia pentru sus?inerea familiei vor fi raportate la indicatorul social de referin??, care are valoarea de 500 lei, mai arat? textul ordonan?ei.
Sursa: Realitatea.net
Handbal feminin: Joaca in deschidere
Miercuri si joi, CSM Bacau participa la Cupa „Otelul”
Intre Craciun si Anul Nou, handbalistele bacauane sunt la semicerc. Dupa ce au inceput verificarile de
iarna printr-o “dubla” cu HCM Roman (infrângere cu 30-33 in deplasare, victorie cu 32-30 acasa), jucatoarele pregatite de Gabriela Manea si Adrian Brezan participa in aceasta saptamâna la un “patrulater” organizat de vicelidera HC Otelul Galati. La turneul care se va desfasura astazi si mâine, CSM-ul se va intâlni si cu una dintre adversarele din meciurile oficiale programate in ianuarie, Dunarea Braila (locul III in Liga Nationala).
Adversar remaniat
Cupa “Otelul” se va deschide cu intâlnirea dintre echipa gazda si CSM Bacau. Gruparea antrenata de
Alexandrina Soare nu prea are parte de Sarbatori linistite intrucât se confrunta cu probleme financiare si risca sa-si piarda cele mai bune jucatoare, despartindu-se deja de golghetera Alina Horjea (Braila),
portarul Ionica Munteanu si interul Renata Ghionea. Intr-o formula remaniata, Otelul a participat
saptamâna trecuta la Cupa Dunarii si a obtinut o singura victorie: 38-30 cu Neptun Constan?a; in schimb, a fost invinsa de CSM Ploiesti (33-37) si Dunarea Braila (25-28).
Cunostinte vechi si noi
La Galati, in cea de-a doua zi de competitie, fiecare echipa va avea de sustinut doua meciuri. In primul test, CSM Bacau isi va masura fortele cu HC Dunarea Braila, grupare pe care o va infrunta in deplasare pe 25 ianuarie, in penultima etapa a turului. In intersezon, echipa braileana a sustinut pâna acum o “dubla” cu CSU Neptun (victorie cu 35-25, infrângere cu 28-27), dupa care a câstigat Cupa Dunarea cu maximum de puncte (34-25 cu CSM Ploiesti, 28-25 cu Otelul si 34-22 cu CSU Neptun). Joi dupa-amiaza, handbalistele bacauane se vor revedea cu CSM Bucuresti, adversar pe care l-au invins (30-28) acum o luna, in ultimul meci oficial al anului.
Programul Cupei „Otelul”
Miercuri, 28 decembrie
– 16.00: HC Otelul Galati – CSM Bacau
– 18.00: HC Dunarea Braila – CSM Bucuresti
Joi, 29 decembrie
– 9.30: HC Otelul – CSM Bucuresti
– 11.30: HC Dunarea Braila – CSM Bacau
-16.00: CSM Bucuresti – CSM Bacau
– 18.00: HC Otelul – HC Dunarea.






