sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 407

Capela Ghert: Un simbol al istoriei și devotamentului în comuna Luizi Călugăra

    Situată la aproximativ opt kilometri vest de municipiul Bacău, pe pantele estice ale dealurilor subcarpatice Sinislău, Calvar și Gherț, Capela Ghert se află în comuna Luizi Călugăra. Această capelă, cu un istoric bogat și o semnificație deosebită, reprezintă un important simbol al devoțiunii și istoriei locale.

    Istoric și fundal
    Localitatea Luizi Călugăra, unde este situată capela, este menționată într-un document semnat de domnitorul Alexandru cel Bun la 28 ianuarie 1409. Această dovadă documentară subliniază adâncimea istorică a regiunii și importanța sa în contextul istoric al Moldovei. Locuitorii actuali ai comunei sunt urmași ai ceangăilor transilvăneni care s-au refugiat în zonă din Depresiunea Brașovului între secolele XII și XIV.

    Capela Ghert și semnificația sa
    Capela Ghert, situată pe dealul Ghert care delimitează spre nord teritoriul comunei Luizi Călugăra, este o clădire cu o semnificație specială. Acesta domină satul Osebiti, unul dintre satele componente ale comunei. Capela a fost construită după Primul Război Mondial și servește ca un monument în cinstea eroilor locali căzuți în luptele de atunci și în Războiul de Independență din 1877-1878. Numele eroilor sunt gravate pe două plăci de piatră aflate în interiorul capelei.

    Hramul și rolul comunității
    Capela Ghert are hramul „Înălțarea Domnului”, același cu cel al satului Osebiti. Această alegere simbolică reflectă profunditatea credinței și respectul față de tradițiile religioase ale comunității. Capela nu este doar un loc de rugăciune, ci și un loc de întâlnire și comemorare pentru localnici, fiind un punct central în viața spirituală și culturală a comunei.

    Moștenire și patrimoniu
    Capela Ghert reprezintă un exemplu remarcabil al modului în care istoria și cultura se îmbină într-o comunitate mică. Ea rămâne un monument de onoare pentru eroismul și sacrificiul localnicilor, precum și un simbol al legăturii dintre trecut și prezent în comuna Luizi Călugăra.

     

    Sursa video

    Mutarea unei case victoriene pe strada Steiner în San Francisco, 1908

    În anul 1908, o casă victoriană a fost mutată pe strada Steiner din San Francisco, California, exemplificând un efort remarcabil de inginerie și logistică a începutului de secol 20. Folosind cai și un sistem de scripeți, această mutare reflectă provocările și ingeniozitatea necesare pentru a reloca clădiri mari și ornamentate în acea perioadă.

    Casele victoriene: Stilul arhitectural victorian, caracterizat prin detalii complexe și designuri ornamentate, era predominant în San Francisco la sfârșitul secolului 19 și începutul secolului 20. Aceste case erau adesea mari și complexe, ceea ce le făcea dificil de mutat.

    Procesul de mutare: Relocarea unei case victoriene necesita o planificare atentă și o coordonare precisă. Utilizarea cailor și a unui sistem de scripeți era o metodă comună pentru mutarea acestor structuri. Sistemul de scripeți ajuta la ridicarea și deplasarea clădirii, în timp ce caii furnizau puterea necesară pentru a o trage pe parcurs.

    Strada Steiner: Strada Steiner, situată în cartierul Pacific Heights, era cunoscută pentru frumoasele sale case victoriene. Mutarea unei case pe această stradă era o întreprindere semnificativă din cauza străzilor înguste și a dimensiunii caselor.

    Realizare inginerească: Procesul de mutare a unei case folosind cai și scripeți necesita muncitori calificați și o execuție precisă. Muncitorii trebuiau să navigheze provocările manevrării unei structuri mari prin străzi urbane, deseori confruntându-se cu obstacole precum borduri și linii de utilități.

    Context istoric: În San Francisco de la începutul secolului 20, orașul trecea prin schimbări semnificative, inclusiv dezvoltarea urbană și îmbunătățiri ale infrastructurii. Relocarea clădirilor era uneori necesară pentru a face loc noilor construcții sau pentru a păstra casele istorice.

    Moștenire: Imaginea unei case victoriene mutată în 1908 subliniază ingeniozitatea și determinarea primilor mutatori. Aceasta reflectă eforturile istorice mai largi de a păstra și adapta clădirile istorice în fața creșterii și schimbării urbane.

    Jocurile Olimpice de la Paris: Echipele australiene și argentiniene, victime ale jafurilor

      Jocurile Olimpice de la Paris sunt marcate de incidente neașteptate și nedorite. După ce echipa olimpică australiană de ciclism a fost jefuită, acum și echipa argentiniană de fotbal se confruntă cu probleme similare.

      „Ieri ne-au fost furate ceasurile și inelele… în timpul antrenamentului”, a declarat un membru al echipei argentiniene. Incidentul s-a produs în Paris, iar echipa argentiniană a fost jefuită de migranți, conform declarațiilor oficiale.

      Javier Mascherano, antrenorul echipei olimpice de fotbal a Argentinei, a rezumat primele rezultate ale Jocurilor Olimpice de la Paris, care încă nu au început oficial, cu o notă de îngrijorare.

      Aceste incidente ridică semne de întrebare privind măsurile de securitate din cadrul Jocurilor Olimpice și pun presiune asupra organizatorilor să asigure un mediu sigur pentru toți participanții.

      Până în prezent, răspunsul autorităților pariziene nu a fost suficient de eficient, iar sportivii și oficialii își exprimă îngrijorarea cu privire la securitatea lor pe durata evenimentului.

      Echipele afectate speră că aceste probleme vor fi rezolvate rapid, astfel încât să se poată concentra pe pregătirile și competițiile lor fără teama de a fi jefuiți. Jocurile Olimpice, un simbol al sportivității și unității internaționale, nu ar trebui să fie umbrite de astfel de incidente nefericite.

      Germania: Un moldovean și-a ucis soția româncă și apoi s-a sinucis

        Mainz, Germania – O tragedie s-a petrecut vineri, 19 iulie, într-un hotel din Mainz, unde un bărbat de 30 de ani din Moldova și-a atacat mortal soția română, în vârstă de 26 de ani. Cei doi tineri au fost găsiți morți în camera de hotel, după ce o altercație violentă a dus la deznodământul tragic.

        Potrivit primelor informații, conflictul a început în camera de hotel, unde femeia, angajată ca personal de curățenie, a încercat să se apere și a fugit pe coridor. Bărbatul a urmărit-o și a reușit să o prindă, aplicându-i multiple lovituri de cuțit în gât și stomac. Ulterior, atacatorul și-a înfipt cuțitul în propriul gât.

        Cuplul nu a putut fi salvat, în ciuda intervenției rapide a paramedicilor care au încercat resuscitarea.

        Autopsiile celor doi au fost efectuate miercuri, 24 iulie. Femeia, originară din România, avea 26 de ani, în timp ce bărbatul, din Moldova, avea 30 de ani. Niciunul dintre ei nu era înregistrat oficial în Germania.

        Poliția continuă investigațiile pentru a stabili contextul exact al crimei. Deși se pare că între cei doi a izbucnit o ceartă, autoritățile nu au confirmat încă nicio versiune oficială a incidentului.

        Cazul rămâne deschis, iar anchetatorii încearcă să clarifice motivele și circumstanțele care au dus la această tragedie.

        ISU Bacău pe primul loc: Concursurile Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență – etapa zonală a ajuns la final

        Timp de două zile, loturile reprezentative ale inspectoratelor pentru situații de urgență din Bacău, Botoșani, Iaşi, Neamț, Suceava, Vaslui și Vrancea și-au testat abilitățile specifice în cadrul Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență, etapa zonală.

        Competiția, găzduită în acest an de ISU Bacău, a reunit cei mai buni pompieri din zona Moldovei. Participanții au avut de trecut prin patru probe solicitante: scara de fereastră, pista cu obstacole pe 100 metri, ștafeta 4×100 și realizarea dispozitivului de intervenție la motopompă.

        După desfășurarea tuturor probelor, clasamentul general a fost următorul:

        • Locul 1: ISU Bacău
        • Locul 2: ISU Botoșani
        • Locul 3: ISU Suceava
        • Locul 4: ISU Iași
        • Locul 5: ISU Vrancea
        • Locul 6: ISU Vaslui

        ISU Neamț a fost calificat din oficiu la etapa națională, ca urmare a rezultatelor excelente obținute în cadrul competiției anterioare.

        „Ne-am bucurat ca în acest an să fim gazdele competiției și, totodată, să participăm alături de cei mai buni pompieri din zona Moldovei. Îi felicităm pe toți participanții și le transmitem întreaga noastră apreciere pentru profesionalismul demonstrat, nu doar în cadrul competiției, ci și în misiunile încredințate,” a declarat un reprezentant al ISU Bacău.

        Aeroitalia va deschide o bază operațională pe Aeroportul „George Enescu” din Bacău

          Bacău, România — Aeroitalia a anunțat deschiderea unei baze operaționale pe Aeroportul „George Enescu” din Bacău, marcând prima bază a companiei aeriene în afara Italiei. Baza va fi inaugurată oficial pe 12 august 2024.

          Noua bază operațională va include zboruri regulate către trei destinații importante din Italia:

          • Bergamo: 5 zboruri pe săptămână
          • Roma: 10 zboruri pe săptămână
          • Cuneo: 2 zboruri pe săptămână

          Această extindere semnificativă a rețelei Aeroitalia reprezintă un pas important în creșterea prezenței sale internaționale și oferă noi oportunități de călătorie pentru pasagerii din regiunea Bacău.

          Detalii suplimentare despre programul de zbor și tarife vor fi disponibile pe site-ul oficial al Aeroitalia. Pasagerii sunt încurajați să verifice frecvent pentru a beneficia de cele mai bune oferte și pentru a se asigura că sunt la curent cu toate noutățile legate de noile rute.

          Deraiere la Bacău: O locomotivă a CFR Călători afectează circulația trenurilor

            Bacău, România — Vineri dimineață, la ora 03:45, la ieșirea din SELC Bacău, o locomotivă diesel DA 1355 aparținând Depoului Iași a deraiat de prima osie în sensul de mers. Locomotiva urma să fie pusă la tracțiunea trenului Regio 5471.

            Accidentul feroviar a avut loc în timpul manevrelor și a afectat circulația trenurilor din și către SELC Bacău, perturbând programul mai multor trenuri. Trenul Regio 5471, care trebuia să circule pe ruta Bacău-Bicaz cu plecare la ora 03:49, a fost anulat, la fel ca și trenul Regio 5417 pe ruta Bacău-Iași, programat să plece la ora 04:19.

            Trenul Interregio 1658, care trebuia să plece la ora 04:25 spre București Nord, a suferit o întârziere semnificativă, reușind să plece abia la ora 06:59, acumulând o întârziere de 154 de minute, care ulterior s-a redus la 144 de minute.

            În plus, trenul Regio 5401 pe ruta Mărășești-Pașcani a înregistrat o întârziere de 15 minute, deoarece a trebuit să atașeze vagoanele de la trenul Regio 5417 în stația Bacău.

            Trenul Regio 5412 a fost de asemenea afectat, detașând locomotiva EA 769 care remorca trenul Interregio 1658 și atașând locomotiva EA 717 sosită izolat de la stația Pașcani.

            Conform solicitării SNTFC CFR Călători, trenul Regio 5462 care trebuia să circule pe ruta Piatra Neamț-Bacău a fost anulat, iar vagoanele acestuia au fost atașate la garnitura Interregio 1858, care circulă pe ruta Piatra Neamț-București Nord.

            Echipele tehnice lucrează la remedierea situației și la restabilirea circulației normale a trenurilor. Pasagerii sunt rugați să verifice informațiile actualizate privind circulația trenurilor și să ia în considerare posibilele întârzieri.

            Festivalul Ospitalității și Generozității își deschide porțile pentru a treia ediție

              Luizi Călugăra — Asociația Arta în Dar anunță cu bucurie desfășurarea celei de-a treia ediții a Festivalului Ospitalității și Generozității (FOG), care va avea loc în perioada 26-27 iulie 2024. Evenimentul, dedicat promovării traseului turistic pedestru „Pelerinaj 7 Capele”, va aduce împreună comunitatea locală și turiștii într-o celebrare a artei, generozității și ospitalității.

              Festivalul va debuta pe 26 iulie la Capela Ghert din Osebiți-Luizi Călugăra, continuând pe 27 iulie la Capela Buchila-N. Bălcescu, ambele evenimente începând de la ora 19:00.

              Programul festivalului include:

              1. Concert de vioară și pian susținut de David Marcian și Ozana Kalmuski-Zarea.
              2. Scenetă „Gunoaie” scrisă și interpretată de actorul Valentin Braniște.
              3. Recital de poezie cu Selena Cristina Stoica.
              4. Discuție despre „Dezvoltare personală și generozitate” prezentată de Valentina Stan.

              Evenimentul va fi prezentat de Valentina Stan și Cornel Mutu.

              Pe lângă aceste activități, festivalul va cuprinde și:

              • Dezvelirea unei plăci comemorative la Capela Ghert.
              • O expoziție de pictură cu tematica capelelor văzute de artiști generoși.
              • O expoziție de port tradițional „Fareasq Felicitas”.

              În caz de vreme nefavorabilă, evenimentele se vor muta la Biserica Catolică din Luizi Călugăra sau în Sala Multifuncțională din V. Seacă – N. Bălcescu.

              Intrarea este liberă, iar organizatorii invită pe toți cei interesați să participe și să se bucure de spiritul generozității și ospitalității.

              Parteneri:

              • Primăria Luizi Călugăra
              • Parohia Catolică Luizi Călugăra
              • Primăria Nicolae Bălcescu
              • Parohia Catolică Valea Seacă

              Ediția cu numărul 5 a Trofeului Valea Uzului aduce la start 39 de piloți

              Campionatul Național de Viteză în Coastă – desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv – continuă la sfârșitul acestei săptămâni cu etapa băcăuană de la Valea Uzului, organizată pentru al cincilea sezon consecutiv de Clubul Sportiv Rally Spirit Onești și Team Adi Răspopa

              Singura etapă de viteză în coastă din zona Moldovei – Trofeul Valea Uzului – se desfășoară pe Drumul Județean 123 ce leagă orașul Dărmănești de zona istorică a Văii Uzului. Traseul de concurs • în lungime totală de 2,92 km • însumează aproape 25 de viraje și o diferență de nivel de 120 metri. Evenimentul a fost organizat pentru prima oară în anul 2020, atunci când viziunea regretatului Adi Răspopa de a avea o etapă de viteză în coastă și în zona Moldovei s-a materializat, Trofeul Valea Uzului rămânând an de an în calendarul competițional.

              Dacă este să vorbim despre piloții care vor fi prezenți la start, aici îi putem aminti pe singurii învingători ai acestei etape, și anume liderul la zi al naționalului de viteză în coastă – Emil Ghinea, care va pilota același monopost Norma M20F Evo – respectiv pe învingătorul ultimelor două ediții consecutive – Octavian Ciovică, care continuă și în acest an la comenzile modelului Radical SR8 Evo. Ultimul dar nu cel din urmă model de categorie II înscris în etapa moldavă este Osella PA21 pilotată în acest an de bucureșteanul Julien Răduță.

              Deși nu mai punctează în clasamentul categoriei I, sinăianul Dominic Marcu va dori să puncteze acolo unde a reușit și la ediția precedentă, și anume clasamentul OPEN. Pilotul ce revine la Dărmănești cu aceeași Tesla Model 3 Performance – prima de acest gen din întreg continentul european – va da tot ce este mai bun pentru a repeta performanța din 2023, atunci când obținea primul podium absolut din carieră. Revenind la automobilele categoriei I, îl regăsim pe lista de înscrieri atât pe tânărul clujean Bogdan Duma (Mitsubishi Lancer Evo) cât și pe brașoveanul Sorin Huțanu (Audi RS3 LMS TCR) – cei doi fiind prim-favoriți pentru lupta absolută a turismelor. Totuși, pot apărea surprize, întrucât Alin ‘PYP’ Oprițescu nu va mai pilota modelul Seat Leon de culoare albă cu care l-am văzut performând la ediția anterioară, ci cu un Volkswagen Scirocco de grupă 2 cu care se înțelege din ce în ce mai bine, în vreme ce Bogdan Toma revine pe traseul dărmăneștean tot cu o mașină cu tracțiune pe o singură punte, însă nu Peugeot-ul 208 R2 ci un Porsche 718 GT4 Clubsport.

              Sportivii locali nu puteau lipsi de la singura etapă de viteză în coastă a regiunii moldave, aici putându-i regăsi pe Ionuț Șimon și pe Cristian Barbu.

              Lista de înscrieri poate fi accesată integral aici

               

              Pentru buna desfășurare a evenimentului, organizatorul etapei – împreună cu autoritățile publice – au impus mai multe restricții de circulație în zilele de sâmbătă (27 Iulie 2024) respectiv duminică (28 Iulie 2024), după cum urmează:

              • Sâmbătă | 27 Iulie 2024

              08:30 – 14:30 & 15:00 – 20:00

              • Duminică | 28 Iulie 2024

              09:00 – 13:30 | 14:30 – 19:00

               

              Trofeul Valea Uzului este un eveniment cofinanțat de Primăria Orașului Dărmănești și organizat de Asociația Club Sportiv Rally Spirit și Team Adi Răspopa. Etapa se desfășoară sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv și contează ca a șasea etapă a Campionatului Național de Viteză în Coastă.

               

               

              Continuă seria drumețiilor prin munții din județul Bacău      

              În scopul promovării traseelor turistice montane și a zonelor cu potențial turistic din județul Bacău, Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău (SPJPTCAS), invită iubitorii de drumeții pe un nou traseu montan aflat în curs de omologare, cu punctul de sosire în Vârful ,,Grindușu” din Munții Tarcăului, cel mai înalt pisc din județul Bacău (1.664 m).

              Punctul de întâlnire și de plecare al participanților va fi Postul ,,Salvamont” din comuna Agăș, miercuri, 31 iulie, ora 8.00. Va urma apoi deplasarea cu mașinile spre satul Tărhăuși, comuna Ghimeș-Făget, de unde se va urca în Șaua/Pasul Hanului, o trecătoare din Munții Tarcăului, situată la granița județelor Bacău și Neamț. După ce mașinile vor fi lăsate în parcare, se va continua încă două ore de mers pe jos, pe traseul marcat cu triunghi galben, până pe Vârful ,,Grindușu”. Dupa o pauză binemeritată pe acoperișul județului Bacău, drumeția va continua pe traseul marcat cu triunghi albastru, iar după alte vreo 3 – 4 ore, se va ajunge pe Valea ,,Tărhăuși”, unde se va și încheia traseul.

              Munții Tarcăului sunt așezați în nord-estul României, la exteriorul grupei centrale a arcului Carpaților Orientali, având o direcție generală de la nord-nord-vest spre sud-sud-est, cale de aproximativ 65 de km (în zona axială – de-a lungul văilor Tarcăului și Asăului). Au o lățime medie de 40 km și ocupă o suprafață de circa 1810 km². Administrativ sunt așezați pe teritoriul a trei județe, Neamț și Bacău în principal, precum și o mică porțiune spre sud-vest, în Harghita.

              Aceste drumeții necesită condiție fizică generală bună, echipament adecvat (încălțăminte cu talpă aderentă, pelerină de ploaie, rucsac, apă și alimente etc).

              În cazul în care vremea va fi neprielnică, va fi anunțată amânarea drumeției pentru o dată ulterioară.

              Pentru înscrieri și informații suplimentare, persoana de contact este Olivian Darie, inspector de specialitate în cadrul SPJPTCAS Bacău, telefon: 0740 431 276.

              Romulus-Dan BUSNEA

              Foto: Olivian DARIE

              Săucești: Tratament avio împotriva insectelor

                Primăria Comunei Săucești anunță că duminică, 28 iulie, de la ora 5.30, se va efectua un tratament pentru combaterea țânțarilor, căpușelor și muștelor prin pulverizarea unor substanțe din avion.

                Posesorii de familii de albine sunt rugați să le țină închise până la ora 10.00 pentru a evita orice tip de incident.

                Substanțele folosite sunt insecticide – biocide, avizate de către Comisia Națională pentru Produse Biocide din cadrul Ministerului Sănătății.

                În cazul în care condițiile meteorologice vor fi nefavorabile, tratamentul va fi amânat.

                Moinești: Începutul proiectului de reabilitare și amenajare a incintelor și aleilor de acces pe Strada Plopilor

                  Municipiul Moinești a dat startul unui nou proiect ambițios de infrastructură, vizând reabilitarea și amenajarea incintelor și aleilor de acces blocuri pe strada Plopilor. Constructorul a început deja lucrările, iar muncitorii și utilajele sunt pe terenul trasat conform planurilor detaliate.

                  Proiectul prevede amenajarea corespunzătoare a drumului de acces, care va avea o lungime totală de 275 de metri, trotuare pe ambele părți și rigole pentru apa pluvială, asigurând astfel o infrastructură modernă și funcțională pentru locuitorii din zonă.

                  „Strada Plopilor este una importantă în municipiul nostru, aici se derulează, de exemplu, parteneriatul administrației locale cu Habitat for Humanity, care a dus la construirea a 37 de locuințe, cu încă patru în lucru. Vom avea și aici un mini-cartier frumos, elegant, așa cum am dovedit că știm să amenajăm aproape peste tot și așa cum vom continua să facem în întreaga noastră comunitate. Perioada de execuție a lucrărilor este de patru luni, iar valoarea totală a contractului este de 1,286 milioane de lei, inclusiv TVA,” a declarat Valentin Vieru, primarul municipiului Moinești.

                  Acest proiect este parte a eforturilor continue ale administrației locale de a îmbunătăți infrastructura urbană și de a crea un mediu de viață mai confortabil și mai atractiv pentru locuitorii săi. Strada Plopilor va beneficia astfel de o transformare semnificativă, contribuind la creșterea calității vieții în zonă și la dezvoltarea comunității locale.

                  După recalculare, unii pensionari vor plăti mai mult pentru un bilet la tratament balnear

                    Pensionarii care vor avea, din septembrie, pensii mai mari după recalculare și care vor dori să meargă într-o stațiune vor trebui să scoată din buzunar bani mai mulți pentru biletul la tratament balnear distribuit. Și aceasta deoarece, potrivit criteriilor de acordare a biletului, criterii valabile de ani de zile, toți pensionarii beneficiari suportă 50 la sută din cuantumul total brut al drepturilor de pensie.

                    50 la sută se determină din pensia brută, și nu din cea netă (suma luată în mână, rezultată după perceperea impozitului din ceea ce depășește 2.000 lei), din luna anterioară celei în care se acordă biletul. Așadar, din octombrie, pensionarii care vor primi o pensie majorată vor trebui să plătească mai mult pentru un bilet. Dar în cazul în care contribuția de 50 la sută din pensie depășește tariful biletului, cei în cauză vor achita prețul integral al acestuia. În ceea ce-i privește, ca și în prezent, asigurații ale căror venituri salariale brute sunt mai mici sau egale cu câștigul salarial mediu brut pe economie (7.567 lei) vor suporta 50 la sută din prețul biletului de tratament.

                    Cei ale căror venituri salariale brute trec de câștigul salarial mediu brut pe țară vor plăti integral biletul. Șomerii vor contribui cu 50 la sută din indemnizația de șomaj, iar personalul didactic și didactic auxiliar, indiferent de venituri, va suporta 50 la sută din prețul biletului. Pentru anul acesta, în stațiunile unde baza de tratament aparține Casei Naționale de Pensii Publice, prețul unui bilet este de 2.968 lei, la un hotel de trei stele, și de 2.824 lei, la cel de două stele. Cât despre stațiunile unde au bază de tratament firme private, tariful variază de la 2.500 lei (Eforie Nord) la 2.968 lei, respectiv de la 2.248 lei la 2.824 lei.

                    Anul acesta, până acum, Casei Județene de Pensii (CJP) Bacău i-au fost atribuite 1.307 bilete din care au fost vândute (cele din seria a XI-a sunt în curs de valorificare) 1.129. Anul trecut, instituției județene i-au fost repartizate 3.044 bilete, din care au fost valorificate 2.740. La fiecare serie, mulți pensionari care au depus cerere și li s-a aprobat renunță la biletul alocat. Motivele renunțării sunt diverse.

                    Potrivit informațiilor furnizate de către conducerea CJP Bacău, unii invocă evenimente familiale neprevăzute, starea de sănătate (internare, afecțiuni acute etc.) sau faptul că trebuie să aibă grijă de nepoți. Alții, pur și simplu, nu mai doresc să meargă în stațiunea pentru care au optat ori vor în alta la care au mijloc de transport direct. Biletele care rămân de la cei cu repartiție sunt scoase la vânzare liberă, dar, după cum s-a văzut mai sus, anual, câteva sute nu se reușește a fi valorificate.

                    Cum cei care vor avea pensii mai mari din septembrie vor trebui să suporte o contribuție mai substanțială, este de așteptat să fie și cazuri în care, din acest motiv, pensionarii cu repartiție să renunțe la biletul alocat.

                    Festivalul „Play on Hills” aduce teatrul adolescenților în Moinești

                      Între 1 și 4 august, Moineștiul se transformă într-un epicentru cultural cu ocazia Festivalului de Artele Spectacolului „Play on Hills”. În cadrul acestui eveniment de amploare, Breasla Actorilor își aduce aportul cu două spectacole de teatru regizate de Alex Floroiu, având ca protagoniști tinerii actori din Moinești.

                      Festivalul va fi deschis pe 1 august, dar spectacolele cu trupa de adolescenți vor fi prezentate în următoarele zile, oferind publicului ocazia să se bucure de talentele locale. Iată programul complet al reprezentațiilor:

                      1. Chatroom

                      • Regia: Alex Floroiu
                      • Data și ora: Vineri, 2 august, ora 20:00
                      • Locația: Centrul Cultural Lira Moinești
                      • Distribuție: Alex Floroiu, Raul Oboroceanu, Ema Huszar, Daria Ghirasim, Mihai Neagu, Rebecca Oglan
                      • Rezervări: 0765 855 702
                      • Preț bilet: 25 lei

                      2. Povestea lui Stan Pățitul

                      • Regia: Alex Floroiu
                      • Data și ora: Sâmbătă, 3 august, ora 15:00
                      • Locația: Parcul Băi Moinești
                      • Distribuție: Alex Floroiu, Raul Oboroceanu, Mihai Neagu, Ema Huszar, Daria Ghirasim

                      Aceste spectacole, pregătite cu mare atenție și dăruire de către tinerii actori, sunt o oportunitate rară de a vedea talentul emergent din Moinești și de a susține cultura locală. „Chatroom” și „Povestea lui Stan Pățitul” promit să ofere experiențe teatrale captivante, aducând în prim-plan emoțiile și perspectivele adolescenților.

                      Festivalul „Play on Hills” este dedicat promovării artele spectacolului și încurajării tinerelor talente, iar cele două spectacole de la Moinești sunt doar o parte dintr-un program diversificat care include și alte manifestări artistice.

                      Nu ratați ocazia de a vă bucura de teatrul de calitate în inima orașului Moinești! Rezervați-vă locurile și veniți să celebrați arta și talentul local în cadrul acestui festival extraordinar.

                      Cum am devenit un popor de anticomuniști

                      La treizeci de ani de la căderea comunismului, România pare să fie într-un consens remarcabil: aproape toată lumea este anticomunistă. De la cei mai în vârstă până la cei mai tineri, majoritatea românilor își afirmă cu tărie opoziția față de regimul trecut, fiecare având o poveste personală de suferință sau de rezistență. Este fascinant cum, după decenii de tăcere și conformism, acum, aproape fiecare român are o poveste despre cât de anticomunist era el sau familia lui.

                      Odată cu căderea regimului comunist în 1989, a avut loc și o schimbare dramatică în modul în care românii își percepeau trecutul.  Pe măsură ce anticomunismul a devenit o valoare socială respectabilă, tot mai mulți români au început să-și construiască povești de rezistență. Astfel, s-a creat o veritabilă mitologie postcomunistă, în care fiecare familie a fost, într-un fel sau altul, o victimă a regimului.

                      Un fenomen interesant este cel al familiilor care, înainte nu aveau mai nimic, își amintesc acum cum li s-au confiscat proprietăți și averi.

                      În mod similar, mulți dintre cei care au beneficiat de pe urma sistemului sau care au fost implicați în activități mai puțin onorabile își rescriu acum istoria personală, prezentându-se ca victime ale regimului comunist. Un exemplu notoriu este cel al celor care au fost implicați în activități de speculă și comerț ilegal, care s-au declarat persecutati politic. Chiar și cei care au colaborat cu Securitatea au găsit modalități de a se prezenta ca fiind victime sau opozanți ai sistemului.

                      Este important de menționat că, spre deosebire de alte țări din blocul comunist, România nu a avut o mișcare de rezistență anticomunistă semnificativă și organizată, comparabilă cu Solidaritatea în Polonia sau cu activitatea disidenților din Cehoslovacia. Deși au existat câteva încercări izolate de opoziție, ele nu au avut amploarea și impactul mișcărilor din alte țări. De asemenea, așa-zișii disidenți români care călătoreau nestingheriți prin Europa nu aveau o influență majoră asupra populației din țară.

                      Un alt aspect fascinant este reprezentat de tinerii care, deși nu au trăit niciodată sub comunism, par să fie profund anticomuniști. Aceștia au preluat narativele părinților și bunicilor lor și le-au transformat într-o veritabilă ideologie personală. Mulți dintre acești tineri sunt foarte vocali pe rețelele sociale, criticând vehement perioada comunistă și prezentând o viziune extrem de negativă asupra acelei epoci. Totuși, aceștia tind să aibă o percepție distorsionată, adesea lipsindu-le o înțelegere completă și echilibrată a complexităților acelei perioade istorice.

                      Românii au devenit, în mod paradoxal, un popor de anticomuniști, într-o măsură în care pare să fie aproape universală. Aceasta este rezultatul unei combinații de factori, inclusiv dorința de a se distanța de un trecut perceput ca fiind rușinos, nevoia de a se justifica în fața propriilor eșecuri și influența noilor narative anticomuniste propagate de generațiile tinere. Totuși, în acest proces de reevaluare a trecutului, este important să menținem un echilibru și să recunoaștem atât aspectele negative, cât și pe cele pozitive ale perioadei comuniste, pentru a avea o înțelegere completă și autentică a istoriei noastre.

                      Paradoxul constă în faptul că înainte de 1990, majoritatea românilor nu și-au exprimat în mod deschis opoziția față de regimul comunist și nu au contestat în mod activ sistemul, ci, dimpotrivă, s-au adaptat și s-au conformist pentru a beneficia cât mai mult din oportunitățile oferite de acesta

                      Comunismul, în ciuda criticilor și abuzurilor sale, a adus pentru o parte semnificativă a populației o îmbunătățire notabilă a nivelului de trai. Comparând condițiile de viață din 1945 cu cele din 1989, diferențele sunt evidente și semnificative. Această creștere, chiar și în contextul unor lipsuri și abuzuri, a influențat profund percepția românilor față de sistemul comunist, care, în mod paradoxal, a fost privit cu o anumită îngăduință în perioada sa de apogeu.

                      Astăzi, la decenii distanță de căderea comunismului, tendința de a condamna vehement regimul din trecut a devenit o parte integrantă a discursului public și al identității naționale.

                      Într-un climat în care democrația și libertatea de exprimare sunt valorificate, este natural ca fostul regim să fie analizat și criticat cu mult mai sever decât a fost în perioada sa de funcționare.

                      Totuși, este important de subliniat că aceste evaluări sunt adesea influențate de perspectiva actuală și de contextul economic și social prezent, care poate colora percepțiile asupra trecutului.

                      În concluzie, deși este esențial să recunoaștem și să discutăm despre abuzurile și nedreptățile din perioada comunistă, este la fel de important să nu pierdem din vedere complexitatea și contextul în care aceste evenimente s-au desfășurat. Faptul că suntem încă atât de aproape de această eră complică posibilitatea de a emite un diagnostic complet și echitabil al regimului comunist. Discuția despre comunism rămâne, prin urmare, una complexă, influențată de perspective multiple și adesea contradictorii, care reflectă evoluția societății românești și schimbările profunde care au avut loc de-a lungul timpului.

                      Transport agabaritic. Atenție la drum!

                        În perioada 25.07.2024 – 29.07.2024, se vor desfășura două transporturi agabaritice pe traseul Săvinești – Port Constanța Poarta 10, cu tranzit prin județul Bacău. Aceste transporturi vor traversa următoarele drumuri:

                        • Săvinești – DN15 – Buhuși – DN2U – A7 – DN2 – Râmnicu Sărat – Urziceni – DN2A – Slobozia – Giurgeni – Ovidiu – A4 – DN39 – Agigea – DN39A – Port Constanța Poarta 10.

                        Vehiculele implicate vor transporta câte un rezervor, având următoarele dimensiuni: lățimea maximă de 4,10 metri, masa totală de 106 tone, lungimea de 35,50 metri și înălțimea de 4,70 metri. Viteza de deplasare a acestor vehicule va fi adaptată condițiilor de trafic, respectând OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care prevede o viteză maximă de deplasare de 70 km/oră pentru vehiculele cu depășiri.

                        Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră, iar vehiculele vor fi însoțite de autovehicule autorizate și echipaje ale poliției rutiere. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum afectate de fenomene meteorologice periculoase, identificate prin codurile galben, portocaliu sau roșu.

                        Pentru informații suplimentare privind starea rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, publicul poate contacta Dispeceratul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. la numerele de telefon 021/264.33.33 și 021/9360, sau poate accesa site-ul www.cnadnr.ro, secțiunea DISPECERAT – Situația Drumurilor Naționale, precum și pagina oficială de Facebook a companiei.

                        Autoritățile mulțumesc pentru înțelegere și solicită participanților la trafic să respecte indicațiile și să manifeste prudență sporită în zonele unde se desfășoară aceste transporturi agabaritice.

                        Încep „sferturile” la simplu și semifinalele la dublu

                        Cea de-a 23-a ediție a Trofeului Dedeman & Simba Invest la tenis, turneu ITF dotat cu premii în valoare de 25.000 dolari plus ospitalitate intră în faza „ascuțită” a tabloului principal. Joi, pe terenurile SCM Bacău s-au disputat meciurile turului doi ale probei de simplu, care au decis sfert- finaliștii competiției.

                        Trei dintre aceștia sunt români: favoritul 1, Cezar Crețu, Luca Preda (ambii beneficiari de wild-card-uri, ceea ce arată că organizatorii competiției au avut mână bună) și Radu Mihai Papoe.

                        De altfel, în mod cert, România va da un semifinalist, în condițiile în care unul dintre sferturile de finală îi va aduce față în față pe Cezar Crețu și Radu Mihai Papoe. Alături de trio-ul român, se vor mai bate pentru un loc în semifinale italianul Pennaforti, spaniolul Pujolras, uruguayanul Roncadelli, belarusul Haliak și moldoveanul Snitari. Toate „sferturile” vor avea loc vineri, atunci când sunt programate și semifinalele probei de dublu.

                        Rezultatele turului doi: Cezar Crețu (România)- Ștefan Andreescu (România) 6-3, 6-4, Radu Mihai Papoe (România)- Valerio Aboian (Argentina) 7-6 (6), 6-4, Luca Preda (România)- Iliya Belobodorodko (Ucraina) 3-6, 6-3, 6-0, Mikalai Haliak -Paulo Andre Saralva dos Santos (Brazilia) 6-3, 6-3, Gabriele Pennaforti (Italia)- Rareș Teodor Pieleanu (România) 6-3, 6-4, Alex Marti Pujolras (Spania)- Nicholas David Ionel (România) 6-2, 6-4, Franco Roncadelli (Uruguay)- Bogdan Pavel (România) 6-2, 6-1, Ilya Snitari (Republica Moldova)- Mihai Alexandru Coman (România) 1-6, 7-6 (4), 6-7 (1).

                        Programul zilei de vineri, 26 iulie

                        Sferturi de finală la simplu

                        Terenul 1, ora 10.30: Gabriele Pennaforti (Italia)- Alex Marti Pujolras (Spania). Urmat de: Cezar Crețu (România)- Radu Mihai Papoe (România).

                        Terenul 5, ora 10.30: Franco Roncadelli (Uruguay)- Ilya Snitari (Republica Moldova). Urmat de: Luca Preda (România)- Mikalai Haliak.

                        Semifinale la dublu

                        Terenul 1, nu înainte de ora 14.00: Sergs Kyratzis (Cipru)/ Eleftherios Neos (Cipru)- Bogdan Pavel (România)/ Ilya Snitari (Republica Moldova).

                        Terenul 5, nu înainte de ora 14.00: Franco Roncadelli (Uruguay)/ Paulo Andre Saralva dos Santos (Brazilia)- Alexandru Cristian Dumitru (România)/ Valentin Vanță (România).

                        Primarul Bacăului explică de ce sunt găurite străzile abia asfaltate

                        Bacău, 25 iulie 2024 – Primarul Bacăului, Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, a oferit clarificări cu privire la lucrările recente care implică săparea și tăierea carosabilului proaspăt asfaltat. Într-o postare pe rețelele sociale, primarul a explicat necesitatea introducerii buclelor de inducție, parte esențială a unui sistem complex de management al traficului.

                        Necesitatea buclelor de inducție

                        „M-ați întrebat de ce săpăm sau tăiem în carosabilul proaspăt asfaltat? Pentru că este nevoie să introducem buclele de inducție, iar acest lucru se face la o anumită adâncime, indicată de proiectant. În aceste zile, lucrarea se desfășoară pe Calea Republicii și va continua spre centrul orașului. Pe Calea Moldovei și Aprodu Purice sunt deja realizate. Se poate vedea acolo forma finală,” a explicat primarul Viziteu.

                        Cum funcționează sistemul

                        Trecerea unui autovehicul, practic o bucată mare de metal, induce în buclă un curent electric. Acesta este detectat de un alt circuit montat în cutiile de control, iar un fir de la fiecare buclă ajunge la controllere. Aceste dispozitive numără câte mașini trec prin intersecție și sunt parte integrantă a sistemului de management al traficului.

                        Sistemul de management al traficului

                        Primarul a detaliat componentele sistemului de management al traficului, subliniind complexitatea acestuia:

                        • Sisteme de monitorizare video CCTV: Amplasate în intersecții și pe traseele de transport public, inclusiv în mijloacele de transport public.
                        • Sisteme de semnalizare și semaforizare adaptivă și sincronizată: Pot asigura prioritizarea mijloacelor de transport în intersecțiile semnalizate/semaforizate.
                        • Sisteme de localizare a mijloacelor de transport public urban.
                        • Sisteme de informare în timp real a pasagerilor: Amplasate în stațiile de transport public.
                        • Aplicație software pentru informarea în timp real a utilizatorilor.
                        • Senzori de detectare a vehiculelor.
                        • Dotarea centrului de comandă pentru managementul traficului.
                        • Lucrări punctuale de reabilitare/modernizare a infrastructurii rutiere din zona intersecțiilor.
                        • Subsisteme destinate sancționării abaterilor de la regulile de circulație și de amenajare a străzilor.
                        • Rețea de fibră optică: Asigură sistemul de comunicații între punctele semaforizate și Centrul de Management și Comandă.

                        Beneficiile pe termen lung

                        Primarul Viziteu a subliniat că, la încheierea acestor etape, circulația în oraș va fi mult mai fluidă, datorită optimizării timpilor de deplasare. De asemenea, se preconizează o disciplinare mai riguroasă a participanților la trafic.

                        „Acest sistem este esențial pentru un management eficient al traficului și va contribui semnificativ la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor noștri. Știm că lucrările pot fi deranjante pe termen scurt, dar beneficiile pe termen lung sunt considerabile,” a concluzionat primarul.

                        S-a schimbat modul de calcul la RCA. Vezi cât vei plăti după noua schemă

                        O asigurare pentru o Skoda Octavia cu o putere maximă de 74 KW va costa 2.281 de lei dacă proprietarul băcăuan are sub 30 de ani și 1214 dacă are peste 60 de ani. Pentru o Dacia Logan cu puterea maximă de 67KW, asigurarea va costa 2.033 de lei pentru proprietarul sub 30 de ani sau 1.073 dacă proprietarul are peste 60 de ani.

                        Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat în această săptămână noile tarife de referință pentru polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), care vor influența direct sumele plătite de șoferi pentru asigurarea obligatorie.

                        Noile modificări introduse în calculul tarifelor de referință iau acum în considerare factori precum puterea motorului, în loc de capacitatea cilindrică utilizată anterior, și regiunea în care este înmatriculată mașina. Astfel, diferențele de tarif între diverse regiuni ale țării sunt mai evidente ca niciodată.

                        Conform datelor publicate de ASF, șoferii din București și județul Ilfov vor plăti considerabil mai mult pentru asigurarea RCA comparativ cu cei din alte regiuni. În anumite cazuri, diferențele de tarif depășesc 1.000 de lei. Tarifele de referință pentru mașinile mici sunt împărțite acum în două categorii distincte: cele înmatriculate în București/Ilfov și cele din alte județe, indiferent dacă acestea sunt deținute de persoane fizice sau juridice.

                        În cazul mașinilor deținute de firme, tariful de referință se calculează exclusiv în funcție de puterea mașinii și zona geografică. De exemplu, pentru vehicule cu o putere cuprinsă între 76 și 100 kW (103-136 CP), tariful de referință pentru București/Ilfov este de 1.785 de lei, mai mic decât tariful pentru persoanele fizice, în timp ce pentru restul țării, tariful este de 1.310 lei.

                        Pentru mașinile de transport marfă cu masa de până la 3.500 kg deținute de persoane fizice, tariful de referință este de 1.421 de lei, în timp ce pentru vehiculele cu masa cuprinsă între 16 și 21 de tone, tariful urcă la 7.582 de lei.

                         

                        110 ani de la începerea Primului Război Mondial

                        Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău organizează luni, 29 iulie 2024, ora 11,30, la sediul din str. 9 Mai, nr. 7, o manifestare dedicată unor momente importante din istoria națională şi internaţională.

                        În data de 29 iulie, conform Legii nr. 99 din 26 mai 1998, sărbătorim Ziua Imnului Național. Actualul imn, “Deşteaptă-te române” este unul dintre simbolurile naţionale consfinţit în Constituţia României la art. 12, Simboluri naţionale. Instituţia noastră va propune o scurtă istorie a evoluţiei imnului de stat.

                        Cel de-al doilea eveniment este dedicat împlinirii a 110 ani de la izbucnirea Primului Război Mondial, participarea României la conflict finalizându-se cu realizarea statului naţional unitar român. Distinsul cercetător ieşean dr. Corneliu Ciucanu, de la Centrul de Istorie și Civilizație Europeană – Filiala Iaşi a Academie Române va susţine, cu această ocazie, conferinţa ştiinţifică: Prima Conflagraţie mondială şi România. De la neutralitate la Războiul de Întregire Naţională.

                        Conferenţiarul are o carieră ştiinţifică deosebită. Este una dintre personalităţile recunoscute în istoriografia românească pentru studiile și articolele de istorie modernă și contemporană. Domeniile de cercetare ale domniei sale sunt: dreapta românească interbelică; politică și cultură în România interbelică; generație și elită în anii ’30 ai solului XX; regim electoral, cultură politică și comportament electoral (1866-1938); rezistența armată anticomunistă (1944-1964); securitatea și exilul românesc; naţionalism, etnicitate, minorităţi în spaţiul central-est european.

                        Dincolo de studiile și articolele publicate în diverse reviste științifice, inclusiv în anuarul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, dr. Corneliu Ciucanu a contribuit în caliate de autor, coautor sau coordonator la apariţia a 7 volume ştiinţifice.