Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău a anunțat recent lansarea unor noi destinații internaționale pentru sezonul de iarnă, oferind pasagerilor oportunități extinse de călătorie.
Începând cu luna decembrie, pasagerii vor putea zbura direct către Paris și Dortmund cu compania aeriană DAN AIR, iar Roma se alătură destinațiilor disponibile, cu zboruri directe operate de Wizz Air începând din 27 octombrie.
Destinațiile disponibile și frecvența zborurilor:
Paris: Începând cu data de 16 decembrie, pasagerii pot călători spre Paris de trei ori pe săptămână, în zilele de luni, miercuri și vineri. Parisul, cunoscut pentru frumusețea sa inegalabilă și atracțiile turistice celebre, devine astfel și mai accesibil locuitorilor din Bacău și împrejurimi.
Dortmund: Din 18 decembrie, Aeroportul Bacău introduce zboruri directe către Dortmund, un important centru economic și cultural din Germania. Zborurile vor fi disponibile în zilele de miercuri și duminică.
Roma: Începând cu 27 octombrie, Wizz Air va opera zboruri directe către Roma, oferind patru curse săptămânale, în zilele de marți, joi, sâmbătă și duminică. Roma, cunoscută ca „Orașul Etern”, este o destinație de top pentru iubitorii de istorie, cultură și artă.
Aceste noi rute nu doar că îmbunătățesc accesibilitatea la destinații europene de top, dar și consolidează poziția Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău ca un hub important pentru călătorii internaționale din regiune.
Pasagerii sunt încurajați să rezerve din timp biletele pentru a beneficia de cele mai bune oferte și de a se asigura că au locuri disponibile în perioada aglomerată a sărbătorilor de iarnă.
În cadrul ședinței Biroului Politic Județean al PNL Bacău, organizația locală a Partidului Național Liberal a făcut un pas decisiv în vederea pregătirilor pentru viitoarele alegeri prezidențiale și parlamentare. Liderul PNL Bacău, Mircea Fechet, a anunțat demararea procesului electoral, subliniind hotărârea echipei sale de a oferi cetățenilor din Bacău un trai mai bun.
„Avem o echipă puternică și hotărâtă să dea tot ce este mai bun pentru ca băcăuanii să aibă un trai mai bun, de la zi la zi”, a declarat Fechet, accentuând importanța mobilizării întregii organizații în acest context crucial.
Un moment semnificativ al ședinței a fost adoptarea rezoluției prin care PNL Bacău își exprimă susținerea pentru candidatura președintelui partidului, Nicolae Ciucă, la funcția de Președinte al României. Fechet a evidențiat faptul că Partidul Național Liberal este cel mai puternic partid al dreptei din România, angajându-se să ofere țării un lider onest și bine pregătit.
„Nicolae Ciucă este omul care și-a dedicat întreaga carieră slujirii patriei și este cel care poate asigura un viitor mai sigur și mai prosper pentru România”, a adăugat Mircea Fechet.
În contextul pregătirilor pentru alegeri, PNL Bacău își propune să își mobilizeze toate resursele și să asigure o campanie electorală solidă și orientată către nevoile cetățenilor. Echipa locală este hotărâtă să contribuie activ la succesul național al partidului, având ca obiectiv principal bunăstarea băcăuanilor și asigurarea unui viitor promițător pentru toți românii.
Echipele Centrului Regional de Ecologie (CRE) Bacău au surprins în flagrant două persoane care desfășurau activități de braconaj piscicol pe lacul Bacău. În urma intervenției, au fost confiscate șapte plase monofilament, cu o lungime totală de 500 de metri liniari, precum și o ambarcațiune utilizată de braconieri. Peste 50 de kilograme de pește au fost eliberate și redate mediului natural.
Acțiunea s-a desfășurat în colaborare cu structurile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), însă două alte persoane, care ajutau braconierii, au reușit să fugă cu un autoturism de teren înainte de sosirea autorităților.
Acest incident vine la doar câteva zile după ce alte patru persoane au fost prinse în flagrant în timp ce braconau pe lacul Galbeni, într-o acțiune similară. Intervențiile rapide și eficiente ale CRE Bacău, alături de colaborarea strânsă cu MAI, au dus la rezultate notabile în combaterea braconajului piscicol în județul Bacău. În anul 2024, aproape 20 de braconieri au fost prinși, peste 6 kilometri de plase au fost confiscate, iar sute de kilograme de pește au fost redate mediului natural.
CRE Bacău are în gestiune două zone de pescuit importante, Lacul Bacău și Lacul Galbeni, dintr-un total de 21 de astfel de zone desemnate de Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA) în județul Bacău. La nivel național, sunt desemnate peste o mie de zone de pescuit, la care se adaugă Dunărea, Delta Dunării și Marea Neagră.
Cu toate acestea, în România, combaterea braconajului piscicol rămâne la un nivel scăzut de prioritate în comparație cu alte infracțiuni asupra resurselor biologice. Acest lucru este în contrast evident cu politica celorlalte state europene, unde protejarea resurselor piscicole și combaterea braconajului sunt tratate cu o mai mare seriozitate și alocare de resurse.
Filarmonica „Mihail Jora” Bacău, în colaborare cu Consiliul Județean Bacău, organizează între 30 august și 1 septembrie a treia ediție a mult așteptatului Festival al Serilor Băcăuane. Evenimentul va avea loc în Piața Tricolorului și, ca în fiecare an, intrarea este liberă, oferind publicului acces la trei seri de concerte extraordinare.
Programul Festivalului:
Vineri, 30 august 2024: Muzică de Film
Prima seară a festivalului va fi dedicată iubitorilor de muzică de film. De la ora 21:00, Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” Bacău, sub bagheta dirijorului Alexandru Ilie, va transporta publicul în lumea magică a cinematografiei. Vor răsuna coloane sonore celebre din filme precum Stăpânul Inelelor, Gladiatorul, Superman, Pirații din Caraibe și Titanic. Este o seară de neuitat, unde sunetul captivant al orchestrei va fi îmbogățit de proiecții vizuale spectaculoase.
Sâmbătă, 31 august 2024: Jazz de înaltă clasă cu Sorin Zlat Quintet
Cea de-a doua seară a festivalului, programată pentru sâmbătă, 31 august, de la ora 21:00, va fi o seară dedicată rafinamentului muzicii jazz. Băcăuanul Sorin Zlat, unul dintre cei mai apreciați pianiști de jazz ai generației sale, va urca pe scenă alături de Sorin Zlat Quintet. Grupul, care îi include pe Mihaela Alexa (voce), Sorin Zlat Sr. (saxofon), Ciprian Parghel (contrabas) și Tudor Parghel (tobe), va interpreta lucrări din The Great American Songbook, aducând în prim-plan compoziții de Cole Porter, Nat King Cole, Michel Legrand, Victor Young și George Gershwin.
Duminică, 1 septembrie 2024: Holograf Simfonic
Ultima seară a festivalului, duminică, 1 septembrie, promite să fie punctul culminant al evenimentului. De la ora 21:00, Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” Bacău și îndrăgita trupă Holograf, conduse de dirijorul Alexandru Ilie, vor prezenta un concert spectaculos Holograf Simfonic. Publicul va avea ocazia să se bucure de hiturile clasice ale formației, reinterpretate într-o manieră simfonică, oferind o experiență muzicală unică și emoționantă.
Intrare liberă pentru toate evenimentele
Festivalul Serilor Băcăuane, ajuns la cea de-a treia ediție, este o ocazie deosebită de a celebra muzica într-un cadru deschis, în inima orașului. Organizatorii invită toți locuitorii Bacăului și nu numai să participe la aceste seri de neuitat. Intrarea este liberă la toate concertele, oferind astfel tuturor iubitorilor de muzică șansa de a se bucura de evenimente de calitate.
Vă așteptăm în Piața Tricolorului pentru a trăi împreună magia muzicii și a artei!
În urma unui control efectuat la o societate comercială din județul Bacău, comisarii Gărzii de Mediu au descoperit multiple nereguli privind respectarea autorizației de mediu. Conform raportului, societatea a efectuat modificări ale amplasamentului fără a notifica autoritățile competente, așa cum prevede legislația în vigoare.
Printre modificările constatate se numără mutarea utilajelor de prelucrare a pietrei într-o hală nouă, amenajarea unei centrale termice și a unui decantor, gestionarea incorectă a deșeurilor rezultate din activitate, precum și lipsa evidenței deșeurilor. Toate aceste acțiuni au fost realizate fără avizul necesar din partea autorităților de mediu.
Ca urmare a acestor încălcări, societatea a fost sancționată cu două amenzi care însumează 57.500 de lei.
Garda de Mediu Bacău reamintește tuturor operatorilor economici importanța respectării stricte a legislației de mediu și a condițiilor stabilite prin autorizațiile emise. Controalele vor continua în vederea asigurării protecției mediului înconjurător și a conformării cu reglementările în vigoare.
Strada George Bacovia transformată în șantier de două luni din cauza unei porțiuni de piatră cubică – Nemulțumirea cetățenilor crește
De două luni, strada George Bacovia din Bacău este un șantier deschis, iar locuitorii din zonă încep să-și piardă răbdarea. Cauza? O mică porțiune de piatră cubică ascunsă sub asfalt, descoperită în timpul lucrărilor de reabilitare. Conform primarului Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, această descoperire neașteptată este motivul pentru care lucrările au stagnat atât de mult.
Primarul a explicat că în urmă cu mai mulți ani, strada George Bacovia a fost asfaltată direct peste piatra cubică care acoperea inițial carosabilul. În momentul în care echipele de muncitori au început să decoperteze strada pentru lucrări de reabilitare, au dat peste această piatră cubică, care a complicat situația. Potrivit primarului, decizia de a se reamenaja întreaga stradă a fost luată pentru a elimina orice problemă viitoare care ar putea fi cauzată de această piatră cubică.
Cu toate acestea, locuitorii din zonă se arată sceptici și nemulțumiți. „Nu am avut niciodată probleme cu asfaltul de pe această stradă. Nu circulă mașini grele pe aici, iar asfaltul a fost întotdeauna în regulă,” ne-a declarat un localnic. Oamenii nu înțeleg de ce s-a ajuns la această soluție extremă, mai ales că strada a fost practic inaccesibilă timp de două luni.
În timp ce autoritățile încearcă să justifice lucrările de pe strada George Bacovia, o altă problemă majoră persistă în imediata apropiere. Strada Banca Națională, care se intersectează cu strada George Bacovia, este și ea un șantier deschis de mai bine de două luni. Aici, lucrările au început pentru implementarea senzorilor care ar trebui să furnizeze informații Sistemului de management al traficului, dar de atunci totul a rămas în așteptare. Deși strada a fost decopertată, nu s-au mai făcut progrese vizibile, iar cetățenii din zonă încep să fie din ce în ce mai frustrați.
Un alt localnic ne-a spus: „Nu știm ce se întâmplă. Au început lucrările acum câteva luni, dar de atunci nu s-a mai mișcat nimic. Totul este lăsat în paragină, iar noi ne stricăm mașinile prin gropi.”
Primarul și autoritățile locale nu au oferit încă explicații clare referitoare la stadiul lucrărilor de pe strada Banca Națională sau la motivele întârzierii acestora. De asemenea, nu au fost anunțate termene clare pentru finalizarea proiectelor, ceea ce contribuie la nemulțumirea generală a locuitorilor.
Un nou festival gastronomic, Festivalul „Chef Cătălin Scărlătescu”, a adus din nou mii de băcăuani împreună la Insula de Agrement. Dacă pentru toți a fost motiv de distracție, bucurie și răsfăț culinar, pentru câțiva elevi de la Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” a fost motiv de…învățare, fiind pe final de vacanță în practică.
„Este un eveniment gastronomic axat pe mâncare stradală, unde o echipă de elevi de la liceul nostru participă pentru a ne forma atitudinile și competențele pentru că noi, pe această perioadă suntem pe stagii de pregătire practică”, ne-a explicat prof. Carmen Mitrofan de la Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” Bacău.
Practica elevilor a avut loc chiar la standul lui chef Cătălin Scărlătescu, elevii arătându-se încântați de acest lucru, afirmând că le face plăcere și onoare să lucreze în echipa acestuia.
„Noi avem experiență în cadrul tuturor evenimentelor. Faptul că suntem experimentați și ne-am fundamentat deja cu competențe de bază, elevii noștri care sunt pe profilul gastronomie-alimentație publică și turism vin cu mult entuziasm de a participa la acest eveniment.
Experiența de aici le va folosi la încheierea nivelului III și nivel IV, pentru că ei vor susține proiecte pe domeniul de alimentație și vor obține calificarea pe gastronomie – bucătari, ospătari și chiar în turism.
Deci diplome care sunt valabile atăt în România cât și în Uniunea Europeană”, a mai spus prof. Carmen Mitrofan.
Între elevii participanți la această ediție, l-am regăsit pe Ironim Maxmilian Feer, cu care am stat de vorbă și la ediția precedentă, tânărul afirmând că experiența de anul trecut a fost foarte importantă și că nu avea cum să rateze această ocazie.
„Participarea la acest festival înseamnă să înveți să munești în echipă și mai important, să deprinzi munca sub presiune. Sunt convins că toată această experiență îmi va fi de mare folos în cariera mea”, ne-a spus Ironim Maximilian Feer, elev în clasa a XII-a, profil tehnician în gastronomie la Liceul „Antipa”.
Întotdeauna mi s-a părut o mare indecență, o cruzime chiar, expunerea degradării fizice umane aduse de boală, de suferință, de bătrânețea înaintată. Refuz, de aceea, să mă uit la imaginile cu oamenii îndrăgiți cândva, la actorii pe care i-am admirat, surprinși în anii lor din urmă, măcinați de boli, neputincioși, aproape descompuși, cu un chip tragic. Așa că mă umpleam de furie când vedeam câte o poză cu Alain Delon, la cei 88 de ani ai lui, greu încercați, și treceam repede mai departe. Nu voiam să-l știu decât „nepermis de frumos”, așa cum se zicea despre el. Despre cel supranumit „ultimul samurai al cinematografiei franceze”.
Declarând că datorează totul în viață femeilor, celebrul actor le-a făcut fericite și pe o mulțime de doamne și domnișoare cinefile, prezente la Festivalul International de Film Transilvania de la Cluj, în 2017. Românii l-au admirat și l-au iubit, dovadă numărul mare de copii care primeau numele de Alin, prin anii ’60 -’70, și mult doritele cojoace Alain Delon, în mare vogă în acei ani, după ce actorul a jucat în filmul „A fost cândva hoț”, în care purta o astfel de haină. În rândul francezilor nu prea se bucura de popularitate, deși talentul și marea clasă actoricească (își trăia rolurile, nu le juca, după cum avea să mărturisească, refuzând termenul de „comedian”) îi erau recunoscute. Omul era considerat antipatic. Prea le spunea lucrurilor pe nume, fiind dur, cinic, arogant, excesiv. Era megaloman (vorbea despre el la persoana a III-a), provocator, cu multe opinii radicale, inclusiv cele politice (a fost prieten și partizan al lui Le Pen) și era homofob. Dincolo de toate acestea a fost un mit al cinematografiei mondiale, un produs național al Franței, alături de Brigitte Bardot, doi monștri sacri. Foarte diferiți, însă din punctul de vedere al carierei, Delon având în palmares mari creații, pentru că nu a fost doar unul dintre cei mai frumoși actori din toate timpurile, un sex symbol greu de egalat. A avut marele noroc (Dumnezeu i-a pus mâna în cap) încă de la început, când Visconti, Pygmalionul său, l-a făcut celebru cu „Rocco și frații săi” și apoi cu „Ghepardul”, dar lista marilor regizori cu care a lucrat este mult mai lungă, îi amintesc pe Melville, pe Antonioni, iar dintre rolurile importante trec rapid în revistă pe cele din „În plin soare” (în regia lui René Clćment), „Eclipsa”, „Borsalino” (cu Belmondo, un duo de neuitat), „Clanul sicilienilor”, „Doi oameni în oraș” (acestea cu inegalabilul Jean Gabin), „Samuraiul”, „Aventurierii”, „Cercul roșu”, apoi popularele „Laleaua neagră”, „Zorro”, și cele din ciclul policier, „Afacerea Pigot”, „Polițistul” etc. Dar nu uit, bineînțeles, de „Domnul Klein”, încununat cu un premiu César. O lungă perioadă din filmul francez a fost dominată de actorul cu o frumusețe ieșită din comun. Un cunoscut confrate, din altă generație, Vincent Lindon, spunea despre el: „Delon tânăr avea o frumusețe infernală, magnetică, hipnotică, copleșitoare”.
Când a venit la Cluj, unde a fost premiat, adulat de toată lumea, l-am privit cu ochii semiînchiși. Sigur că nu mai regăseam aproape nimic din insolenta, fatala frumusețe a lui Alain Delon. Dar nu aveam cum să nu fi remarcat aerul lui special, alura, zâmbetul ironic din colțul gurii, distincția glacială. Sigur că fața, gâtul erau ridate, dar ținuta era tot de macho, cu cămășile descheiate dezinvolt, la câțiva nasturi, într-un fel nonconformist, tineresc. Îi revăd în minte și pozele în care purta o helancă neagră sau un trench cu gulerul ridicat, și pe cele cu borsalină. Iar în toate are inimitabilul său zâmbet un pic „voyou”. Nu uit reclama de la „ Eau sauvage” a lui Dior, el fiind imaginea perfectă pentru acest parfum bărbătesc (care-mi place și mie, si chiar folosesc câte un strop, vara, în melanjurile mele olfactive). A fost un om solitar, dificil, coleric, cu o viață particulară dezastruoasă, cu multe iubite, cu scandaluri, despărțiri. Conflicte a avut și cu proprii copii, pentru că era dur, inflexibil, intratabil. Cu băieții, mai precis, nu si cu marea lui slăbiciune, Anouchka, fiica sa, care i-a fost și parteneră de scenă.
Am urmărit câteva necrologuri din presa internațională, cu elogii, în general, evocând „fața lui perfectă”, „frumusețea diabolică”, „seducția felină, magnetică a privirii lui”, „sexualitatea lui rasată”. Un tip dur cu un chip de înger., era una dintre formule. Au fost și câteva notițe mai puțin amabile, chiar acide, amintind, printre altele, că era „incult”. Da, era neșcolit, dar a avut abilitatea să asculte de cunoscători, așa că și-a dezvoltat și cizelat gusturile, ajungând un redutabil colecționar de artă.
Cea care l-a înțeles cel mai bine și l-a apărat mereu a fost marea lui iubire de odinioară, Mireille Darc (au fost împreună cincisprezece ani si au rămas buni prieteni, cu inoxidabile legături de tandră complicitate), ea spunând că, „Alain trăiește o mare suferință, pentru că nu cunoaște gustul fericirii”. Avea, într-adevăr, niște ochi triști și personajele sale mureau, de cele mai multe ori, în final.
Ne-a făcut, în schimb, fericiți pe noi, care i-am văzut filmele și le vom revedea când ne va fi dor de actorul seducător, rebel, dar cu un misterios aer de „grand seigneur”.
În ultimii ani, drogurile au devenit un subiect de discuție inevitabil în societatea noastră. Accidentele provocate de șoferi sub influența drogurilor, festivalurile transformate în adevărate piețe de desfacere pentru stupefiante, și tragediile familiale cauzate de dependență au transformat drogurile într-o problemă de primă importanță. Comunicatele DIICOT, în care sunt anunțate capturi record și arestări de traficanți, completează tabloul sumbru al unei societăți ce se confruntă cu un fenomen pe care nu a reușit să-l gestioneze la timp.
Este interesant, dar în același timp trist, să ne amintim că această situație a fost prevăzută cu mulți ani în urmă. Am fost unul dintre cei care, acum 15 ani, în timp ce mulți priveau cu indiferență sau ignoranță fenomenul drogurilor, au avertizat că ceea ce atunci părea o problemă minoră va deveni în curând o criză națională. La acea vreme, „drogurile serioase” nu erau încă la modă. Tinerii experimentau cu ceea ce se numea „etnobotanice”, substanțe sintetice vândute legal în magazine aflate în apropierea școlilor și liceelor. Aceste substanțe, numite în mod înșelător „legale”, erau de fapt o poartă deschisă către drogurile „adevărate”.
În acei ani, autoritățile naționale păreau incapabile sau, mai grav, neinteresate să ia măsuri împotriva acestui flagel. Politicienii care se aflau la putere contribuiau la campaniile electorale cu fonduri obținute din afaceri dubioase și aveau grijă ca etnobotanicele să rămână disponibile pentru publicul tânăr. Între timp, tinerii, expuși la aceste substanțe, deveneau treptat o generație de dependenți.
Vorba cuiva, „a fost nevoie să moară oameni” pentru ca autoritățile să înceapă să acționeze. Nu era săptămâna în care sa nu moară câțiva tineri din motive aparent necunoscute. Rapoartele toxicologice standard nu găseau nimic în neregulă. Pe mulți alții îi adunau ambulanțele de pe băncile din parc; erau „muți”.
Nu trebuie să ne imaginăm că inițiativa a venit de la București. Capitala încă insista că „nu avem legislație” pentru a combate fenomenul. Motivele invocate erau adesea absurde, precum dificultatea de a codifica legal formulele chimice în continuă schimbare ale etnobotanicelor. Într-un final, lupta împotriva acestor droguri a fost pornită din provincie, de către autorități locale precum Consiliul Local Bacău. Apoi, pompierii au găsit totuși metode creative pentru a închide magazinele de etnobotanice, folosindu-se de orice pretext legal, precum lipsa stingătoarelor, de exemplu.
Încet-încet, și alte instituții au început să se implice, până când, într-un final, legislația națională a fost schimbată. Însă, după cum se întâmplă adesea, măsurile au venit prea târziu. Tinerii, care fuseseră expuși ani de zile la aceste substanțe, erau deja captivi în cercul vicios al dependenței. Astfel, s-a creat o piață robustă care astăzi cere de la marijuana și amfetamine până la cocaină și heroină.
Ați înțeles cum se creează o piață? Cum se formează cererea prin manevre oculte și cum autoritățile, deși ar trebui să protejeze cetățenii, se prefac că nu văd pericolul iminent? Cazul drogurilor nu este singular și ar trebui să ne pună pe gânduri în privința altor fenomene similare care, deși par inofensive la început, ajung să distrugă vieți și să destabilizeze societatea. În spatele fiecărei piețe obscure, fie că vorbim despre droguri, arme sau orice alt produs periculos, există actori cu interese clare, care manipulează opinia publică, legislația și chiar structurile statului pentru a-și atinge scopurile.
Acest proces de creare a cererii prin mijloace dubioase este extrem de insidios. Se începe de la normalizarea treptată a unui comportament sau a unui produs, adesea prin intermediul unor canale de influență subtile, cum ar fi media, divertismentul sau chiar educația. Pe măsură ce oamenii se obișnuiesc cu ideea că acel produs face parte din viața lor de zi cu zi, cererea crește organic, susținută de un marketing bine direcționat și de o legislație permisivă sau absentă. În tot acest timp, autoritățile care ar trebui să reglementeze și să protejeze se eschivează, invocând lipsa de resurse, complexitatea problemei sau ambiguități legislative.
Imaginați-vă câte alte piețe au fost create în acest fel, prin manipulări subtile și corupție sistemică.
România se află, din nou, în fruntea clasamentului privind inflația anuală în Uniunea Europeană, conform datelor publicate de Eurostat pentru luna iulie 2024. Cu o rată anuală a inflației de 5,8%, România depășește toate celelalte state membre, fiind urmată de Belgia (5,4%) și Ungaria (4,1%).
La polul opus, cele mai scăzute rate ale inflației au fost înregistrate în Finlanda (0,5%), Letonia (0,8%) și Danemarca (1,0%).
Evoluția inflației în zona euro și UE
În zona euro, rata anuală a inflației a fost de 2,6% în iulie 2024, în creștere față de 2,5% în iunie. Cu un an în urmă, în iulie 2023, rata inflației în zona euro era de 5,3%. În ansamblul Uniunii Europene, rata inflației a crescut la 2,8% în iulie 2024, față de 2,6% în iunie, deși rămâne semnificativ mai scăzută decât cea din iulie 2023, când se situa la 6,1%.
Contribuția sectoarelor la inflație
În iulie 2024, principalul factor care a contribuit la creșterea inflației în zona euro a fost sectorul serviciilor, cu o contribuție de +1,82 puncte procentuale. Alimentele, alcoolul și tutunul au adăugat +0,45 puncte procentuale, bunurile industriale neenergetice +0,19 puncte procentuale, iar energia +0,12 puncte procentuale.
Tendințele în statele membre
Comparativ cu luna iunie 2024, inflația anuală a scăzut în nouă state membre, a rămas stabilă în patru și a crescut în paisprezece. România, aflată în fruntea clasamentului, rămâne un caz deosebit, cu o rată a inflației care depășește cu mult media europeană, subliniind provocările economice majore cu care se confruntă țara în acest moment.
În contextul actual, consumatorii români continuă să resimtă presiunea creșterii prețurilor, ceea ce ar putea genera și mai multe dificultăți sociale și economice în lunile următoare.
Începând chiar de luna viitoare, românii se vor confrunta cu o nouă majorare a facturilor la gaze, după ce Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat o creștere cu 24,1% a tarifelor de distribuție pentru cel mai mare operator de distribuție gaze naturale din țară.
Această scumpire vine ca urmare a încercării companiilor de distribuție de a recupera fondurile investite în conectările „gratuite” la sistemul de gaze naturale, realizate în baza unor reglementări legale introduse în 2020.
Asociația Energia Inteligentă (AEI) a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul acestor creșteri asupra consumatorilor casnici, subliniind că aceste majorări repetate nu par să se oprească aici.
„Această majorare vine după alte majorări stabilite de ANRE pentru aceste tarife de distribuție gaze: cu 11% în anul 2022 și cu 52,2% în anul 2023, respectiv în 3 ani am avut o dublare a tarifului de distribuție pentru acest operator. Această creștere a tarifelor se datorează în special ‘gratuitățiilor’ introduse în anul 2020 prin Legea 155/2020, care modifică vechea lege a energiei electrice și gazelor”, a declarat Dumitru Chisăliță, președintele AEI.
Majorările de tarife au fost motivate de necesitatea companiilor de a-și recupera investițiile făcute pentru extinderea rețelelor și conectarea consumatorilor noi. Însă, aceste costuri sunt acum transferate direct către consumatori, care vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunar pentru a-și plăti facturile la gaze.
Îngrijorător este faptul că experții anticipează noi scumpiri pe parcursul iernii. Deși măsura actuală este deja o povară considerabilă pentru mulți români, se așteaptă ca tarifele să continue să crească, punând și mai multă presiune pe bugetele familiilor.
Situația devine din ce în ce mai complicată pentru românii de rând, care, pe fondul inflației și al altor creșteri de prețuri, vor trebui să facă față unor facturi la energie tot mai mari. În acest context, autoritățile sunt chemate să intervină pentru a proteja consumatorii vulnerabili și a găsi soluții care să atenueze impactul acestor scumpiri.
Deși inițial conectările „gratuite” la rețeaua de gaze păreau o măsură benefică pentru extinderea accesului la energie, costurile ascunse ale acestei inițiative încep acum să iasă la iveală, sub forma unor facturi tot mai mari pentru consumatori. Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile și dacă vor fi luate măsuri pentru a preveni alte majorări semnificative în viitorul apropiat.
Duminică seara, cinci vagoane ale trenului Claudiopolis InterCity, care sosea din Cluj-Napoca, România, au deraiat în apropierea șinelor care duc spre gara Keleti din Budapesta. Din fericire, conform unei declarații oficiale a companiei feroviare din Ungaria, MÁV, nimeni nu a fost rănit în urma incidentului.
Traficul oprit la gara Keleti
Din cauza deraierii, accesul la șinele care duc spre gara Keleti a fost complet blocat, ceea ce a dus la oprirea tuturor plecărilor și sosirilor pentru restul serii de duminică. Autoritățile au indicat că investigația și eforturile de recuperare ar putea dura o perioadă extinsă.
Cititorii publicației Telex au raportat că pasagerii din trenurile oprite nu au primit informații despre situație. Mulți dintre aceștia au început să se deplaseze pe jos spre gară.
„După ce am așteptat 10-15 minute, pasagerii au început să coboare și să meargă de-a lungul șinelor. Nu am primit nicio actualizare. După aproximativ 20 de minute, am coborât și noi și am părăsit zona prin cea mai apropiată ieșire, care era o poartă în gardul antifonat. Nu a fost panică, doar oameni nerăbdători”, a scris un cititor.
Pagina de Facebook a MÁV a furnizat mai multe detalii despre întreruperile serviciilor feroviare: Trenurile de pe ruta Budapesta–Hatvan–Miskolc vor circula doar până la Kőbánya felső și vor reveni de acolo către Hatvan.
Trenurile de pe ruta Budapesta–Újszász–Szolnok–Békéscsaba se vor opri la Rákos, de unde se vor întoarce către Újszász.
Trenurile de pe rutele Budapesta–Pécs și Budapesta–Győr–Hegyeshalom vor întoarce la gara Kelenföld.
În plus, biletele de tren vor fi valabile pentru călătoria cu opțiuni alternative de transport public, inclusiv linia de metrou M2 între stațiile Keleti și Déli, întreaga linie de metrou M4, tramvaiul 37A și autobuzele 161 și 168E.
Cernăuți, 25 august 2024 – Într-o atmosferă încărcată de tensiune și emoție, zeci de credincioși români s-au adunat în fața Capelei Mitropolitane „Sfinții Trei Ierarhi” din Cernăuți pentru a participa la o slujbă religioasă oficiată în aer liber. Decizia de a ține slujba în afara locașului de cult a fost luată în urma sigilării capelei de către autoritățile ucrainene, pe motiv că ar aparține Patriarhiei Moscovei, ca urmare a unei noi legi care interzice funcționarea cultelor afiliate Rusiei.
Capela Mitropolitană, un loc de profundă semnificație pentru comunitatea românească din nordul Bucovinei, a fost ridicată de români și a servit timp de decenii drept spațiu de închinăciune și comemorare pentru personalități istorice precum Aron Pumnul și Eudoxiu Hurmuzachi. Deși nu a fost niciodată afiliată Bisericii Ortodoxe Ruse, capela a fost închisă în baza unei hotărâri judecătorești, decizie care a stârnit indignarea comunității românești, informează BucPress, agenția de presă a românilor din Bucovina.
Preotul Cristofor, parohul Capelei Mitropolitane, a oficiat slujba în aer liber, în fața capelei închise, predicând atât în limba română, cât și în ucraineană. Discursul său a fost unul de încurajare, îndemnând la unitate și solidaritate în fața dificultăților cu care se confruntă comunitatea. „Suntem aici, în fața unei biserici care a fost construită de strămoșii noștri, și nu vom renunța la dreptul nostru de a ne ruga în limba română, în locul nostru de cult”, a spus preotul.
Prezența forțelor de ordine la fața locului a adus o notă de tensiune suplimentară. Deși poliția a monitorizat desfășurarea evenimentului, slujba s-a desfășurat fără incidente majore. Credincioșii au rămas până la final, rugându-se sub cerul liber, în fața capelei care le-a fost temporar refuzată.
Istoricul Dragoș Olaru, prezent la eveniment, a comentat pe rețelele de socializare: „Prima slujbă religioasă sub cerul liber de la Cripta Mitropolitană din Cernăuți a fost un moment de rezistență spirituală pentru comunitatea românească din Bucovina, dar și un semnal de alarmă privind drepturile religioase și culturale ale minorităților din Ucraina.”
Situația este tensionată și pe fundalul unor dispute mai largi între autoritățile ucrainene și Biserica Ortodoxă Română (BOR). La începutul acestui an, BOR a luat decizia istorică de a înființa Biserica Ortodoxă Română din Ucraina, structură subordonată canonic Patriarhiei Române. Această inițiativă a stârnit critici atât din partea Bisericii Ortodoxe Autocefale a Ucrainei, cât și din partea Bisericii Ortodoxe Ucrainene, subordonată Patriarhiei Moscovei.
În ciuda opoziției din partea autorităților ucrainene, care au propus integrarea comunității românești în structura Bisericii Ortodoxe a Ucrainei , românii din nordul Bucovinei își păstrează neclintită credința și identitatea națională. Evenimentele recente au demonstrat încă o dată rezistența lor spirituală și culturală, în fața unor provocări care amenință să le submineze drepturile fundamentale.
Pentru comunitatea românească din Cernăuți, Capela Mitropolitană rămâne nu doar un loc de rugăciune, ci și un simbol al identității lor istorice și culturale, un simbol pentru care sunt hotărâți să lupte în continuare.
Aurelian Cazan, un motociclist din Bacău cunoscut în comunitate sub numele de Biker-Man, a creat un clip educativ cu scopul de a conștientiza importanța purtării echipamentului de protecție în rândul motocicliștilor. În materialul video, Biker-Man subliniază că multe dintre accidentele în care sunt implicați motocicliști lasă urme adânci, nu doar pe corp, ci și în suflet.
Prin respectarea regulilor de circulație și prin purtarea echipamentului adecvat, multe dintre aceste traume pot fi prevenite. „Casca îți poate salva viața, o mănușă îți poate salva degetele, o geacă pielea, iar ghetele îți pot salva laba piciorului”, afirmă Aurelian Cazan în mesajul său.
El întreabă retoric: „De ce să rămâi invalid, când ai la îndemână soluția? De ce să fii ignorant, când poți fi conștient?”
În încheiere, Biker-Man îi invită pe toți motocicliștii să își exprime părerea în comentarii cu privire la obligativitatea purtării unui echipament de protecție, îndemnându-i cel puțin să nu plece la drum fără mănuși și ghete, pe lângă casca deja obligatorie.
Clipul, care a devenit rapid popular în mediul online, își propune să facă o diferență reală în comunitatea motocicliștilor și să reducă numărul accidentelor grave pe șosele.
Comunitatea sportivă din Bacău este în doliu după ce, în decurs de doar o săptămână, doi tineri judoka legitimați la CSM Onești au murit în urma unor accidente tragice. Ambii sportivi, Victor Mihăilă, de 18 ani, și Rareș Molea, de 21 de ani, erau originari din Târgu Ocna și se pregăteau sub îndrumarea antrenorului Cristinel Panțîru.
Prima tragedie a avut loc în Anglia, unde Victor Mihăilă, aflat în vizită la tatăl său, a fost implicat într-un grav accident rutier. În ciuda eforturilor medicilor, tânărul nu a supraviețuit rănilor suferite. Înmormântarea lui a avut loc ieri, în prezența familiei, prietenilor și colegilor de echipă, scrie unupetrotus.ro.
Al doilea eveniment nefericit s-a produs la barajul Zetea, în județul Harghita, unde Rareș Molea se afla în vacanță cu familia. Tânărul de 21 de ani a intrat în apă pentru a înota, dar nu a mai reușit să iasă. Echipele de salvare au fost alertate vineri seara, iar operațiunea de căutare, desfășurată de pompierii din Odorheiu Secuiesc și de echipaje Salvamont, a continuat și în dimineața zilei de sâmbătă. Din nefericire, Rareș a fost găsit fără viață, aducând un nou val de durere în comunitatea sportivă din Bacău.
Federația Română de Judo a transmis un mesaj de condoleanțe: „Dublă tragedie pentru judoul băcăuan! De astăzi, antrenorul Panțâru Cristinel are doi judoka mai puțini în Dojo. Molea Rareș și Mihăilă Victor, ambii legitimați la CSM Onești, au agățat judogiurile în cuier pentru eternitate. Tinerii sportivi au părăsit lumea aceasta în urma unor tragedii de nedescris. Dumnezeu să îi odihnească în pace!”
Antrenorul Cristinel Panțîru, îndurerat de pierderea elevilor săi, a adăugat: „Cuprinși de tristețe și lacrimi, regretăm din tot sufletul trecerea la cele veșnice a sportivilor Mihăilă Victor și Rareș Molea. Pentru ei a fost ultimul concurs cu viața. Veți rămâne veșnic în inima noastră, așa cum v-am cunoscut, niște copii abili cu suflet mare și ambițioși. Dormiți în pace, suflete bune! Dumnezeu să vă ierte și să vă odihnească în pace! Sincere condoleanțe familiilor îndurerate și putere să treacă peste această grea încercare.”
Această dublă pierdere a lăsat un gol imens în inimile celor care i-au cunoscut și apreciat pe acești tineri talentați. Comunitatea sportivă și întreaga zonă din Târgu Ocna își exprimă solidaritatea cu familiile celor doi judoka, încercând să le ofere sprijin în aceste momente de neimaginat.
Pe scena Foișorului de Muzică din Parcul Central al stațiunii Slănic-Moldova, a avut loc, duminică, 18 august, cea de-a patra ediție a Festivalului de Umor ,,Marin Cimponeriu”, dedicat omagierii celui care a fost reputatul regizor, actor și scenarist slănicean, Marin Cimponeriu (1937-1998).
În cadrul acestei noi ediții, actori ai Teatrului ,,Ararat” din Baia-Mare au susținut, în premieră, două reprezentații, cu piesele ,,Soacra cu trei nurori”, adaptare după povestea lui Ion Creangă și ,,Piatra din casă”, după nuvela lui Vasile Alecsandri.
A fost un adevărat maraton și răsfăț teatral, de peste patru ore, rezultat și din faptul că, primul spectacol, care trebuia să fie prezentat sâmbătă, 17 august, adică în prima zi a festivalului, a fost amânat din cauza condițiilor meteo total nefavorabile.
Dar, de acolo, din înaltul cerului, Dumnezeu i-a zâmbit lui Marin Cimponeriu și i-a dăruit o zi cum nu se poate mai frumoasă și mai plină de sensuri profunde, dar și de nostalgii, care nu putea fi alta, decât sfânta zi de duminică. Darurile lui Dumnezeu…
Iar prin viziunea, harul, talentul și altruismul său, Marin Cimponeriu a dăruit la rându-i, de-a lungul anilor petrecuți la Slănic-Moldova, alături de toți cei de aici care s-au pus în slujba Thaliei (căci ,,dăruind vei dobândi”), bucuria spectacolului de teatru și de estradă, pe care publicul spectator a simțit-o și a trăit-o din plin…
În alocuțiunile rostite înainte de începerea spectacolelor, poeta și artista plastică slăniceană, Ionica Bandrabur, a mulțumit deopotrivă, atât autorităților locale pentru sprijinul acordat în organizarea acestui festival, cât și artiștilor băimăreni, pentru că au răspuns cu onor invitației de a i se alătura în timp, lui Marin Cimponeriu, creațiilor sale artistice. Din care, bineînțeles, nu a lipsit comedia. Și într-adevăr, comedie de calitate a reieșit și din cele două piese jucate de actorii din Baia-Mare, care au abordat-o însă, cu multă seriozitate și profesionalism, întrucât așa cum spunea în scurtul său discurs, Radu-Adrian Cimponeriu, fiul lui Marin Cimponeriu și invitatul de onoare al evenimentului, tatăl său a insuflat echipei sale de actori amatori, ideea că ,,umorul este o chestie foarte serioasă și trebuie făcută de oameni serioși”. În continuare, domnia-sa a mai evocat o serie de momente din viața și activitatea tatălui său și a trupei Teatrului Popular de Comedie din Slănic-Moldova, prima instituție de acest gen din țară, pe care a înființat-o, Marin Cimponeriu. De asemenea, referitor la piesa de teatru ,,Soacra cu trei nurori”, care urma să deschidă festivalul, Radu Cimponeriu a ținut să precizeze că în această vară s-au împlinit 60 de ani de la stagiunea teatrului slănicean (1963-1964), când pe scena teatrului din incinta Cazinoului, a avut loc, premiera piesei ,,Ochiul Babei”, comedie în trei acte, o adaptare după ,,Soacra cu trei nurori” a lui Ion Creangă, regia fiind semnată de artistul emerit, George Vasilescu, în tandem cu Marin Cimponeriu.
,,Din 1963 și până spre finele anilor ’80, `Ochiul Babei` a cunoscut variante multiple de distribuție, cât și formule regizorale și scenografice diverse, cea mai de succes fiind adaptarea muzical-teatrală de inspirație folclorică, care s-a aflat în repertoriul teatrului slănicean, de prin 1968, până spre finele anilor ’70”, a mai spus Radu Cimponeriu.
Dincolo de magia celor două spectacole de teatru, care au electrizat publicul spectator, rămâne demn de remarcat jocul actoricesc, presărat cu improvizații bine alese și plasate, cu particularități ale unui limbaj specific doar lui Ion Creangă, ca și interpretarea de excepție, în cel mai viu și mai colorat grai moldovenesc (cu mențiunea că actorii băimăreni vorbesc de regulă în dulcele grai maramureșean). Totul, magistral condus și pus în scenă, de regizorul, actorul, scenaristul și scenograful, Claudiu Pintican, și el, cu o spectaculoasă interpretare, în roluri multiple.
La fel de interesant de remarcat este și faptul că s-a creat și există o legătură de suflet, de rudenie între Slănicul-Moldovei și Maramureș, consfințită atât prin prezența actorilor băimăreni, care nu sunt pentru prima oară în stațiunea de la poalele Nemirei, cât și prin cea a Adrianei-Angela Buciu Cimponeriu, soția lui Radu Cimponeriu și fiica îndrăgitei interprete băimărene de muzică populară, Angela Buciu.
Ingenioasă a fost și amplasarea scenei, poziționată pe o axă paralelă cu edificiul Cazinoului, acolo unde, în urmă cu 60 de ani, Marin Cimponeriu, punea bazele Casei de Cultură a oraşului şi ale Teatrului Popular de Comedie Slănic-Moldova…
În acea duminică superbă, undeva, printre nouri, chipul lui Marin Cimponeriu s-a luminat și s-a înclinat, așa cum a făcut-o de atâtea ori în fața publicului, în slujba căruia s-a pus, cu întreaga lui ființă…
A consemnat, Romulus-Dan BUSNEA, în semn de respect și apreciere față de valorile noastre eterne, precum familia Cimponeriu.
Cu binecuvântarea înaltpreasfințitului părinte arhiepiscop Ioachim, arhiepiscopul Romanului și Bacăului, în perioada 1 iulie – 23 august 2024, Asociația Profesorilor de Religie „Sfânta Paraschiva” Bacău a desfășurat împreună cu Biserica „Precista” Bacău a opta ediție a Proiectului educațional „Cu Hristos în vacanță”.
Au participat 99 de copii, în zilele de luni, miercuri și vineri, și, printre activitățile curente ce presupun îmbinarea rugăciunii cu lectura, cu jocurile de mișcare și jocuri de cultură generală, s-au bucurat de participarea la trei ateliere interesante susținute de doamna muzeografă și arheologă Brîndușa-Elena Popovici („Manuscrise și miniaturi medievale”,
„Despre comerțul antic în bazinul Mării Negre” și „Marketing în cetățile antice grecești de la malul Mării Negre”) și patru prezentări ale doamnei profesoare Livia-Liliana Sibișteanu, despre originea și semnificația unor expresii folosite frecvent în limbajul românesc.
Un moment deosebit din cadrul Proiectului a fost pelerinajul pe ruta Bacău – Borzești – M-rea Bogdana – Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” Onești – M-rea Berzunți – Bacău, în cadrul căreia copiii au învățat lucruri noi despre istoria locală, despre trecutul Bisericii strămoșești și realizările prin muncă și rugăciune ale generațiilor anterioare.
Ca un plus față de anii precedenţi, copiii s-au bucurat că părintele paroh Mihail Tomozei i-a învățat Imnul școlilor de vară, alcătuit de înaltpreasfințitul părintele nostru Ioachim, pe care l-au cântat de fiecare dată cu înflăcărare.
Tot părintele Mihail, cu sprijinul preotului coslujitor Adrian-Constantin Bârdan, i-a învățat troparul Adormirii Maicii Domnului și tot din grija sa, la fiecare întâlnire, li s-a pregătit copiilor câte o gustare delicioasă. Aceasta a fost și o ocazie pentru a exersa rugăciunea înainte și după masă.
O altă noutate în cadrul Proiectului a fost momentul de lectură al fiecărei întâlniri, care a avut ca finalitate concursul de lectură publică și premierea – de către dl conf. univ. dr. Ioan Dănilă, preşedintele Societăţii Cultural-Ştiinţifice „Vasile Alecsandri” Bacău, sprijinit de dna profesoară Gabriela Veliche, de la Şcoala Gimnazială „Spiru Haret” Bacău – a celui mai bun cititor cu o medalie având chipul poetului Vasile Alecsandri (botezat în Biserica „Precista”, la 22 iunie 1818) și cel al poetului Gheorghe Sion, autorul poeziei „Limba românească”.
Premiaţi au fost Gabriel Tomozei, elev în clasa a IV-a la Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Bacău, medaliat, care a citit în ultimii trei ani 82 de cărţi, şi Andra Suman, de 5 ani şi jumătate, căreia Revista de Cultură „Ateneu” i-a acordat un premiu special.
Considerăm că prin activitățile desfășurate și anul acesta la Biserica „Precista”, ne-am îndeplinit obiectivele propuse pentru acest proiect: familiarizarea copiilor cu spațiul ecleziastic, învățarea unor rugăciuni, fixarea deprinderilor de lectură ş.a.
Prof. Teodora Plăeşu,
preşedinta Asociației Profesorilor de Religie „Sfânta Paraschiva” Bacău
Elevi de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Nr. 2 Comănești, însoțiți de cadre didactice și voluntari și elevi de la Școala Gimnazială „Ciprian Porumbescu” din Comănești și de la Școala Gimnazială „Ștefan Luchian” din Moinești au desfășurat activități de ecologizare, de terapie prin artă, activități ludice și de loisire, degustări de produse tradiționale și au avut parte de multă relaxare prin Proiectul „Școala de vară”.
Proiectul – ne-a informat prof. Ancuța Starparu – a fost derulat în locația Hilldide Lake din Moinești, cu sprijinul constant al Asociației „Dă-mi mâna prietene” – AFJ, din Comănești, și a avut ca scop crearea unui context care să îi obișnuiască pe copii să aprecieze și să respecte natura, să aplice noțiunile învățate în cadrul educației ecologice, să se sprijine reciproc, să recunoască diversitatea calităților pe care le are fiecare copil.
Coordonatorii programului au fost director prof. Teddi-Constantin Acsente și profesorii Ancuța Starparu, Iuliana Stamate, Nicoleta-Mădălina Hîrlea, Maria Necșoiu și Andra Bertescu
«Isus le-a zis celor doisprezece: „Nu cumva vreţi să plecaţi şi voi?” Simon Petru i-a răspuns: „Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice, iar noi am crezut şi am cunoscut că tu eşti Sfântul lui Dumnezeu”» (In 6,67-69).
Evanghelia din această duminică încheie frumosul discurs despre Pâinea Vieții, în cadrul căruia Isus ne spune într-un mod clar tuturor: „Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncaţi trupul Fiului Omului şi nu beţi sângele lui, nu aveţi viaţă în voi”.
La începutul fragmentului evanghelic, după ce au ascultat noua învățătură a lui Isus, mulți dintre ucenicii săi au murmurat între ei spunând: „Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?” Această învățătură a lui Isus este „grea” în sensul că necesită o credință profundă pentru a o înțelege pe deplin. Dar dacă un lucru este greu de înțeles, nu înseamnă că nu ar trebui să îl acceptăm.
Declarația lui Petru, amintită mai sus, ne oferă cuvintele pe care ar trebui să le spunem ori de câte ori voința lui Dumnezeu sau învățătura sa ni se par greu de acceptat. Când se întâmplă acest lucru, trebuie să-l auzim pe Isus punându-ne aceeași întrebare pe care le-o adresează și celor doisprezece: „Vreți să plecați și voi?”
Isus nu vrea să ne țină cu forța. Dar nici nu renunță la exigențele pe care le presupune urmarea sa. În schimb, el ne oferă libertatea de a crede sau de a pleca.
Însă, atunci când avem tendința de a pleca, de a ne îndepărta de el din diferite motive, ar trebui să ne amintim de cuvintele lui Petru: „Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice”.
Declarația lui Petru ne amintește care trebuie să fie atitudinea noastră în fața oricărui conflict interior cu privire la credința noastră. Îl putem părăsi pe Isus și să ne vedem de ale noastre. Dar unde vom merge? Să îmbrățișăm plăcerile trecătoare ale lumii? Și ce câștig vom avea?
Dacă trăim cu convigerea că Isus este Sfântul lui Dumnezeu, atunci, în fața oricărei greutăți, a oricărei suferințe, vom putea trăi cu fidelitate credința noastră în Dumnezeu. Și această fidelitate, mai ales în momentele de dubiu și de încercare, îi va permite lui Dumnezeu să acționeze cu putere în viața noastră.
Pr. Octavian Sescu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae”, Bacău
Evanghelia din duminica a noua după Rusalii ne înfățișează o minune ce ne dovedește biruinţa covârşitoare a lui Hristos asupra firii.
Era după slăvita minune a înmulţirii pâinilor. Seara, când ucenicii porniseră pe mare cu corabia, apele erau liniştite, dar stârnindu-se vântul, valurile s-au ridicat uriaşe, corabia se clătina mânată încolo şi încoace iar ucenicii erau îngroziţi. Pe când ucenicii se dau de ceasul morţii, deodată le apare Hristos umblând pe apă.
Cum a urcat Domnul în corabie, vântul a stat. La această nouă mare minune ucenicii nu se mai miră și este prima oară când toţi Îl mărturisesc pe Iisus Fiul lui Dumnezeu. Asemenea furtuni şi încercări ne sunt date şi nouă spre a le trce în viaţa noastră de zi cu zi.
Una din suferinţele des întâlnite este că aproape nu există casă sau familie unde părinţii să nu se plângă de copiii lor că sunt neascultători, răi şi obraznici, făcându-le mari greutăţi. În altă parte lipseşte pacea dintre soţi: certuri, bătăi, despărţiri. În altă parte, furtuna morţii s-a abătut şi a smuls pe unul dintre soţi, rămânând celălalt în haină de doliu. Pricina tuturor relelor este, aşa cum se ştie, păcatul şi depărtarea de Dumnezeu, căderea omului în necredinţă. De aceea îngăduie Dumnezeu să vină asupra noastră vânturi potrivnice iar marea acestei vieţi să se înfurie şi să loveasca greu corabia vieţii noastre pentru ca noi, să strigăm la El, să-L căutăm pe El, să ne rugăm Lui strigând ca şi Sf. Apostol Petru: “Doamne, scapă-ne, ca pierim!”.
Viaţa noastră este o corabie prinsă de furtună în mijlocul mării. Dacă trăim o viaţă cu Domnul, dacă suntem împăcaţi cu El prin trăirea noastră faţă de legea Lui, venind la Biserică, spovedindu-ne şi împărtăşindu-ne, nu avem de ce să ne temem în toate furtunile vieţii acesteia, căci apare Stăpânul nostru, scăparea noastră şi se face lumină în întunericul nopţii. Când vine vreme rea în viaţa ta, strigă la Dumnezeu, că se iveşte Mântuitorul tău şi-ţi spune şi ţie ca lui Petru: ” Nu te teme, nu te înspăimânta, că Eu sunt cu tine şi te scap.
În Evanghelie vedem dimensiunea umilirii omului prin păcat, prin neascultare, prin abandonarea lui ca fiinţă suverană. Această dimensiune a degenerării duce pâna în fundul oceanului, al universului, până în pământ. Acolo ajunge omul: în pământul pe care el trebuia să-l stăpânească şi să-l crească până la Dumnezeu. Pământul îl striveşte în dedesubtul lui.
Tot în această Evanghelie descoperim direcţia efortului nostru : direcţia slavei, mutaţia de la cele materiale la cele spirituale. Nu vom învinge universul material decât prin urcuș duhovnicesc, prin spiritualizare. Unde se face, cum se face această mutaţie a omului de la cele umilitoare la condiţia lui de fiinţă de excelenţă, suverană de împărat al făpturii? Este o singură cale: unirea plenară cu Hristos.
Să-L rugăm pe Dumnezeu şi noi, ca şi ucenicii Săi, să călătorească cu noi pe marea aceasta a vieţii tulburată cu fel de fel de ispite şi necazuri. Să departeze El toate vânturile cele potrivnice. Să-L rugam pe Domnul nostru, Iisus Hristos să ne întărească credinţa, să ne înveţe cum să ne rugăm, să ne dea lacrimi de pocăinţă ca să ne închinăm şi noi cu Apostolii, zicând: Cu adevărat, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu! Tu eşti Mântuitorul şi Salvatorul lumii! Mântuieşte-ne să nu pierim, că după Tine suspină toată făptura !
Pr. Liviu Burlacu
Centrul “Izvorul Tămăduirii”-Bacău