marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1763

11 pentru Primăria Bacău

    Începe campania electorală pentru alegerile locale programate în data de 27 septembrie. Cei 11 candidați pentru funcția de primar al municipiului Bacău se prezintă, astăzi, în ordinea pe care o vor ocupa pe buletinele de vot, în urma tragerii la sorți.

    Cosmin Necula – Pro România

    Cosmin Necula, primarul băcăuanilor din ultimii patru ani, a absolvit Dreptul și are un master în Drept Internațional Privat. Și-a dedicat viața profesională administrației publice, câștigând experiență în Prefectura Bacău și Guvernul României pentru ca, mai apoi, să reprezinte Bacăul în Parlament, ca deputat. Este, a fost și rămâne un politician de stânga, pentru care oamenii, familia și credința în Dumnezeu sunt pe primul loc. Cosmin Necula îi cheamă pe băcăuani să «Meargă Înainte» continuând schimbarea începută acum patru ani pentru un Bacău mai curat, mai verde, fără favoritism și fără corupție în administrație. Economia Bacăului este principala preocupare a următorilor ani, cu accent pe investiții, de la infrastructura rutieră (asfaltări și locuri de parcare), până la un nou stadion cu bază sportivă și un cartier de locuințe pentru tineri, toate finanțate și cu aportul fondurilor europene. Cosmin Necula ocupă prima poziție pe buletinul de vot.

    Dragoș Daniel Ștefan – Partidul Mișcarea Populară

    Dragoș Ștefan (44 de ani) a fost membru al Partidului Ecologist din România, a trecut, apoi, la UNPR, și a candidat, acum patru ani la funcția de primar din partea ALDE. Anul acesta candidează ca membru PMP. Este licenţiat în studii economice, absolvent al Universității ,,George Bacovia” Bacău. A lucrat în mediul privat: reprezentant vânzări, director vânzări, administrator de fermă agricolă. Din 2012 este consilier local iar din 2016, viceprimar al municipiului Bacău. „Suntem mulți cei care ne dorim un oraș sigur, curat, prietenos cu cetățenii, dar și cu mediul, ne dorim locuri în creșe și grădinițe, cartiere moderne, cu locuri de parcare, locuințe eficiente energetic (anvelopate cu bani europeni), infrastructură rutieră, terenuri de sport pentru a ne menține sănătoși. Dincolo de acestea, cea mai mare gură de oxigen o vor aduce investitorii, pentru care trebuie să creăm facilități, o definire clară a zonei industriale”, a declarat Dragoș Ștefan.

    Constantin Scripăț – ALDE

    Absolvent al Institutului Politehnic Iași, fost prefect de Bacău în timpul Guvernării Boc, cu o bogată experiență în administrația locală, Constantin Scripat candidează a doua oară la funcția de primar, de data aceasta pentru ALDE, după ce, în urmă cu patru ani, candidase din partea PMP. Absolvent al Institutului Național Administrativ, forul cel mai important din punct de vedere administrativ, Constantin Scripăț are peste 25 de ani de administrație, timp în care a evoluat de la administrator, director și consilier local până la cele două mandate de viceprimar și de subprefect, prefect și inspector guvernamental. Consideră că datoria sa morală este să explice celor care l-au votat în 2016 ce a făcut și ce nu a făcut. „Am mai multe priorități, între care reactivarea Zonei Metropolitane. Consider acest lucru foarte important pentru că mulți investitori ne-au ocolit și au ales orașe ca Roman sau Piatra Neamț. Iar Bacăul ar trebui să fie mult mai atractiv, mai ales că beneficiem de aeroport. Dacă auziți un primar care zice că el crează locuri de muncă să știți că e o minciună. Ca primar trebuie să facilitezi niște investitori care să vină și să creeze locuri de muncă”, spune el.

    Vasile Grecu – Partidul Verde

    Născut în 1958, Vasile Grecu a absolvit Dreptul la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și, apoi, Asistența Socială la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. Are un masterat în Gerontologie obținut la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca. În prezent este șeful Centrului de Îngrijire și Asistență pentru persoane adulte cu dizabilități Răchitoasa. De-a lungul timpului a mai lucrat la Combinatul Siderurgic din Călărași, la IMU Bacău, a fost referent în Parlamentul României și director al Inspectoratului teritorial pentru persoane cu handicap. Pe linie politică, a fost președintele Partidului Ecologist Bacău, între 1997 și 2012 și președinte executiv al formațiunii politice la nivel național, între 2000 și 2012. În legislatura 1996 – 2000 a fost consilier local.

    Lucian Daniel Stanciu Viziteu – Alianța PNL-USR-PLUS

    După finalizarea studiilor și susținerea examenului de doctorat, în 2013, devine consultant la SIF Moldova iar un an mai târziu îl găsim ca liber profesionist – consultant în proiecte multidisciplinare. Până în 2016, când intră în politică și este ales deputat pe listele USR. „Vrem să dezvoltăm municipiul Bacău și să vă dovedim că se poate și altfel. Bacăul poate deveni o comunitate prosperă, dezvoltată la adevăratul potențial pe care îl are. Vrem ca funcțiile să fie ocupate de oameni profesioniști, care să muncească pentru voi, în folosul comunității noastre. Vom implementa un proiect administrativ care este croit pe nevoile și cerințele băcăuanilor. Vrem ca băcăuanii plecați în alte zări, goniți de lipsa perspectivei, să se întoarcă acasă. Copiii lor au nevoie de familie, comunitatea noastră are nevoie de oameni harnici, bine pregătiți în meseriile lor, cu mentalitate occidentală. Prin investiții în educație, infrastructură, cultură și urbanism, vom crea toate condițiile pentru un oraș prietenos cu cetățenii lui, primitor pentru frații noștri plecați peste hotare”, a declarat el.

    Sorin Umbrărescu – Alianța Social Umanistă (PSD – PPU)

    Absolvent al Facultății de Drept a Universității Al. I. Cuza Iași, a activat ca notar public. S-a implicat în politică, prin Forța Civică, PLR, ALDE și, în prezent, PPU (social-liberal). Din 2017 este consilier județean, președintetele Comisiei Economice si membru al ATOP. „Astăzi, aproximativ 90 la sută din bugetul municipalității e consumat pe cheltuieli de funcționare și doar 10 la sută în investiții și dezvoltare. Mi se pare foarte mult – mai ales că toți acești bani care se duc pe «funcționare» nu se văd în calitatea serviciilor publice sau în îmbunătățirea relației dintre funcționar și cetățean. Ambele au regresat. Ar fi multe de spus, dar – ca să concluzionez – Bacăul nu poate să rămână un oraș în care apa e un lux, iar trasarea marcajului rutier sau cositul ierbii un eveniment local. Am coborât foarte mult nivelul în ultimii ani și lucruri simple, normale, au devenit «mari realizări»”, spune el.

    Iulian Vișoiu – Partidul Băcăuanilor

    Dr. Iulian Vișoiu a absolvit facultatea de aeronave a Politehnicii București în 1987, a făcut numeroase studii postuniversitare, specializări și schimburi de experiență în țară și în străinătate, între care un curs postuniversitar la Anger (Franța) și un masterat în Managementul și administrarea afacerilor, la CETEX. În perioada 2008 – 2009, a publicat diverse articole în reviste de specialitate privind managementul riscului, referențiale documentare specifice spațiului NATO, implementarea în spațiul NATO a managementului riscului s.a. în 2009 a ținut prelegeri despre implementarea managementului riscului în cadrul Programului MBA – CETEX, la Iași. După o lună, a repetat acțiunea și la Bacău, în același Program al Universității Politehnice – Gheorghe Asachi. În luna mai 2010 a fost invitat și la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, unde a ținut o prelegere similară, în programul de masterat. În prezent este inginer la compania AEROSTAR.

    Cristi Manolache – Partidul Ecologist Român

    În vârstă de 49 de ani, Cristi Manolache a fost luptător în Legiunea Străină franceză, din 1992 până în 2008, timp în care a participat la diferite misiuni, printre care și cele din fosta Iugoslavie. Având și cetățenie franceză, după revenirea în țară, a devenit om de afaceri și s-a implicat în politică, fiind membru în mai multe partide. A trecut prin Partidul Conservator, Partidul Ecologist Român, UNPR iar în 2016 a candidat din partea PSRo, obținând 16,44% din voturile pentru funcția de primar, ceea ce l-a clasat pe locul 2. Anul acesta candidează din nou din partea Partidului Ecologist. „Avem nevoie de un oraș în care să trăim confortabil, să ne fie drag, să avem condiții decente: cartiere curate și străzi asfaltate; parcuri bine îngrijite; să te simți la fel de respectat și dacă locuiești în centrul orașului, și dacă locuiești la ieșirea din municipiu; să ai apă și la parter, și la etajul 10; să te bucuri de o plimbare cu familia; să găsești oaze de relaxare, unde să-ți aduni gândurile după zilele istovitoare de muncă, unde să poți zâmbi”, spune Cristi Manolache.

    Ioan Popa – Alianța pentru Unirea Românilor

    Absolvent al Institutului Militar de Transmisiuni „Decebal” din Sibiu, Ioan Popa are în spate o carieră militară de peste 23 de ani. În decembrie 1989 – ianuarie 1990 a participat la apărarea Televiziunii Române dar nu a cerut certificat de revoluționar. A urmat cursurile Facultății de Jurnalistică a Universității Lucian Blaga din Sibiu, pe care le-a absolvit în 2007. A intrat în politică în 2017 și candidează din partea Alianței pentru Unirea Românilor – AUR. Este pasionat de istorie, poezie, electronică, astronomie, cosmonautică, literatură SF, foto-film, inventica. „AUR vrea introducerea votului electronic, pentru că vrem să voteze la alegerile locale și parlamentare toți românii, inclusiv cei plecați în pribegie, care acum nu au șansă să voteze, pentru că cei care guvernează nu au vrut că să voteze și frații noștri plecați la muncă grea în Vest, pentru un trăi mai bun și pentru că în România nu ai unde munci”, a declarat acesta.

    Sergiu Sechelariu – candidat independent

    Născut în 1957, căsătorit, absolvent Facultii de Construcții Industriale “Gheorghe Asachi” Iași, Sergiu Sechelariu a lucrat ca inginer la Trustul de Construcții Bacău, apoi și-a înființat propria firmă de construcții, Conimpuls SA Bacău, societate cu 1500 angajați. A avut lucrări în Turkmenistan, Rusia, Germania și Italia. Compania a realizat o seamă de lucrări și în Bacău, între care Catedrala, Vama, BCR, Bancorex, Gara, Clădirea albastră, Universitatea G. Bacovia. A construit 38.000 de locuințe ANL, din care 1.200 în Bacău, alimentări cu apă în 350 localități, 480 săli de sport, centurile orașelor Sibiu, Cluj, Ploiești, drumul expres București-Bacău-Iași, proiecte Sapard de asfaltări drumuri, proiectarea și construirea Autostrăzii Soarelui. Este cel care a promovat și lăsat în faza de proiectare centura Bacăului. A scris și publicat împreună cu economistul Ioan Bejan în anul 2002, prima carte despre “Creditul Ipotecar” în România (actualul program Prima Casă). Este cetățean de onoare al mai multor orașe, Moinești, Roman, Beclean, etc.; A fost ministru secretar de stat în Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței. „Bacăul, deși a rămas foarte mult în urmă, cam la coada orașelor din țară, are încă potențial, dar încă este foarte mult de lucru. Alte orașe au mers pe plus arhitectural și economic în fiecare an, iar noi am mers pe minus. De aici rezultă marea diferență între orașe. Trebuie să alegem un primar priceput, altfel tot în jos vom merge. Personal, sunt optimist și cred că de data aceasta băcăuanii vor alege EXPERIENȚA ȘI PROFESIONALISMUL”, arată Sergiu Sechelariu.

    Dorin Chirilescu – independent

    Dorin Chirilescu este un activist civic băcăuan în vârstă de 38 de ani, căsătorit, specialist IT la o companie națională și care lucrează în mediul privat de aproape două decenii. A terminat două facultăți, Marketing și Informatică, în cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, și a absolvit două mastere, unul în cadrul aceleiași Universități „Vasile Alecsandri”, specializarea Informatică aplicată în Științe și Tehnologie, și unul la cea mai veche universitate din țară, respectiv Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, specializarea Administrarea Afacerilor.
    „Vă spun sincer că noi, băcăuanii, merităm să trăim într-un oraș cel puțin la fel de bine administrat ca și Clujul sau Oradea, dar pentru a ajunge la acest nivel, trebuie să creăm o cale de comunicare între cei care iau decizii în numele comunității și membrii acesteia. 30 de ani de clasă politică ne-au demonstrat că nu există un dialog real între cetățeni și administrație, iar cei care ne conduc ascultă vocea electoratului doar prin presiuni publice sau în prag de alegeri, pentru a formula promisiuni.”, a precizat Dorin Chirilescu, candidat independent la Primăria și Consiliul Local Bacău.

    Au început lucrările pe tronsonul I al drumului interjudețean Bacău-Neamț

      Vești bune pentru mii de săteni care locuiesc pe traseul drumului interjudețean Bacău-Neamț. Astfel, Consiliul Județean Bacău anunță demararea lucrărilor la lotul 1 din această investiție la infrastructura județeană de drumuri, proiect care se ridică la peste 41 de milioane de euro, din fonduri europene.

      Constatarea începerii lucrărilor a fost făcută miercuri, la fața locului, de către președintele CJ Bacău, Sorin Brașoveanu, însoțit de deputatul Ionel Floroiu și fostul prefect Valentin Ivancea, precum și de Vasilică Răileanu, candidat la primăria comunei Dămieneşti, împreună cu actualul primar, Puiu Ciobanu, primarul comunei Prăjești, Damian Jicu și Dănuţ Patriche, viceprimarul din Negri.

      „Ca președinte al Consiliului Județean Bacău am satisfacția, la final de mandat, că acest drum de 95 de kilometri se asfaltează, că nu există niciun impediment birocratic sau financiar.

      Amintesc că eforturile pentru realizarea documentațiilor și obținerea finanțării pentru acest proiect au început în urmă cu șase ani, în 2014, când președinte al Consiliului Județean Bacău era Dragoș Benea, actual deputat în Parlamentul European”, a arătat Sprin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean Bacău. În total, vor fi modernizați 95,5 kilometri de drum județean, arteră rutieră care străbate județul Bacău de la nord la sud, până la limita cu județul Vrancea, de la Dămienești, până la Podul Turcului.

      Proiectul este finanțat prin POR -2014-2020, iar 95% sunt fonduri europene, nerambursabile. Se speră ca investiția să aducă dezvoltare în această parte a județului și noi oportunități, de care vor beneficia zeci de mii de băcăuani. De altfel, în acest an, Consiliul Județean Bacău realizează investiții ce depășesc 393 de milioane de lei în județul Bacău.

      Ultima probă în Bac-ul de toamnă

        Bacalaureatul de toamnă (cu susținerea probelor scrise) s-a încheiat ieri, 26 august, pentru candidații din Bacău. Deși astăzi mai este încă o probă, cea la Limba și literatura maternă, județul nostru nu are niciun înscris la această etapă. Așadar, ieri, absolvenții băcăuani care și-au depus dosarele la această a doua sesiune a examenului maturității din 2020, au susținut ultima probă scrisă, cea la alegere în funcție de profil și specializare.

        Au fost înscriși 689 de candidați, iar dintre aceștia doar 576 s-au prezentat efectiv în examen. Cei prezenți au susținut proba fie la Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică, dacă sunt absolvenți de profil real, fie la Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie sau, după caz, Sociologie, dacă au absolvit profilul uman.

        Până pe 1 septembrie se vor echivala și probele orale, conform metodologiei noi impuse de pandemia de coronavirus, adică nu se vor susține efectiv probele (la Limba și literatura română, o limbă străină și competențe digitale), ci vor fi stabilite calificative (mediu, avansat sau experimentat) în funcție de notele obținute de candidat la aceste discipline în timpul orelor de curs.

        Așa cum prevede metodologia de organizare, în această sesiune a Bacalaureatului 2020 au participat absolvenții care nu au reușit să ia examenul în prima sesiune (integral sau pe anumite probe), dar și cei care au avut de trecut una sau mai multe corigențe pe vară. Sunt, în total, absolvenți de anul acesta, dar și din anii anteriori (696 din promoția curentă și 386 din seriile anterioare).

        Primele rezultate vor fi afișate pe 2 septembrie, cele finale, după rezolvarea eventualelor contestații, urmând să fie publicate pe 5 septembrie. Pentru a promova examenul, candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 la fiecare dintre probele scrise și media generală minim 6. Și de această dată, rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui şi a prenumelui, în conformitate cu Regulamentul general privind protecţia datelor .

        Cosmin Necula: În vreme ce spitalul amenajat de Primărie are deja primii pacienți, spitalul de campanie încă nu este funcțional

          Primarul Bacăului a anunțat că jumătate din spațiile de cazare ale secției externe a Spitalului de Pneumoftiziologie sunt deja ocupate cu pacienți. Secția a fost amenajată pe Baza Sportivă Letea, unde Primăria a instalat 20 de module cu 50 de paturi. Lângă acestea au fost instalate corturile spitalului de campanie cumparat de Guvern, spital care încă nu e pus în funcțiune și nici nu are personal medical.

          „Spitalul de campanie, care nu are nici un fel de legătură cu Baza Sportivă Letea, este simbolul eșecului Guvernului în gestionarea acestei crize”, spune primarul Cosmin Necula. „În vreme ce modulele aduse de muncipalitate sunt deja ocupate cu pacienți și exista personal medical, spitalul militar continuă să rămână nefuncțional”.

          Mădălin Pârâianu, managerul Spitalului de Pneumoftiziologie, a dorit și el să lămureasca confuzia care s-a creat între cele două unități medicale: „În partea stânga a terenului sunt instalate 20 de module pentru pacienții cu forme ușoare sau asimptomatici și avem personalul necesar pentru supravegherea și tratarea acestora. E secția externa a spitalului de Penumoftiziologie. În partea cealaltă a terenului este spitalul militar, care e nefuncțional și care nu are nici personalul medical necesar”.

          Primarul Bacăului a făcut, din nou, apel la colegii de campanie de la alte partide să nu puna viața oamenilor în pericol și să poarte masca la întâlnirile cu electroratul. „Nu va jucați cu sănătatea oamenilor!”, le-a transmis Cosmin Necula contracandidaților.

          S-au tras la sorți locurile candidaților pe buletinele de vot

            Nu mai puțin de noua candidați s-au înscris în cursa pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Bacău. În urma tragerii la sorți de la Biroul Electoral de Circumscripție, cei nouă candidați vor fi tipăriți pe buletinele de vot în următoarea ordine:

            1. Valentin Ivancea – PSD
            2. Maricica Coșa – ALDE
            3. Valerian Vreme – PMP
            4. Aurelia Țaga – Pro România
            5. Mihai Iftime – Alianța pentru Unirea Românilor
            6. Constantin Negru – PNȚCD
            7. Ion Pascaru – Partidul Ecologist Român
            8. Ionel Palăr – Alianța PNL USR PLUS
            9. Maria Munteanu – Partidul Verde

            Ordinea pe buletinele de vot pentru funcția de primar al municipiului Bacău este după cum urmează:

            1. Cosmin Necula – Pro România
            2. Daniel-Dragoș Ștefan – PMP
            3. Scripăț Constantin – ALDE
            4. Grecu Vasile – Partidul Verde
            5. Lucian-Daniel Stanciu – Viziteu – Alința PNL – USR – PLUS
            6. Sorin Ștefan Umbrărescu – Alianța Social Umanistă PSD PPU
            7. Iulian Vișoiu – Partidul Băcăuanilor
            8. Cristinel Manolache – Partidul Ecologist Român
            9. Ioan Popa – Alianța pentru Unirea Românilor
            10. Sergiu Sechelariu, candidat independent
            11. Dorin Chirilescu, candidat independent

            Adolescent băcăuan, oprit cu focuri de armă. Băiatul conducea o mașină și n-a oprit la semnalul polițiștilor

              La data de 25 august în jurul orei 22.55, polițiști din cadrul Secţiei 1 Poliţie Rurală Feldioara, în timp ce se aflau în executarea atribuțiilor de serviciu, au efectuat semnal regulamentar de oprire, prin intermediul semnalelor acustice și luminoase ale autospecialei din dotare, unui bărbat care conducea pe DJ112A, pe raza localității Bod un autoturism care nu avea montate plăcuțe cu numere de înmatriculare.

              Conducătorul auto nu a respectat indicațiile polițiștilor, a accelerat, continuându-și deplasarea, motiv pentru care cadrele de poliție au procedat la urmărirea autovehiculului, cu semnalele acustice și luminoase ale autospecialei în funcțiune.

              La intersecția DJ112A cu strada Avram Iancu din localitatea Hărman, conducătorul auto a pierdut controlul asupra direcției de deplasare și a acroșat un monument aflat în centrul intersecției.

              În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a două persoane, pasageri în autoturism, care au fost transportate la spital pentru investigații medicale.

              Pentru oprirea autoturismului, polițiștii au folosit armamentul din dotare, efectuând focuri de avertisment, atât în plan vertical, cât și orizontal. În urma intervenției forțelor de ordine, conducătorul auto a devenit recalcitrant, manifestându-se violent fizic, față de cadrele de poliție.

              Cu ocazia verificărilor efectuate, conducătorul auto a fost identificat ca fiind un tânăr în vârstă de 17 ani din județul Bacău, care nu posedă permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

              La testarea din punct de vedere al prezenței alcoolului în aerul expirat, rezultatul a fost 0.

              În continuarea cercetărilor, cadrele de poliție au constatat faptul că autoturismul nu are inspecția tehnică periodică în termen de valabilitate.

              Ca urmare a probatoriului administrat în cauză, tânărul a fost reținut pentru 24 de ore și introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Brașov.

              În cauză, a fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ”ultraj”, “conducerea unui vehicul fără permis de conducere” și ”vătămare corporală din culpă”, dosar instrumentat sub coordonarea unității de parchet competente, în care se va propune soluție legală la finalizarea cercetărilor.

              PSD: La Moinești s-au tras la sorți pozițiile pe buletinul de vot până când a ieșit PNL pe primul loc!

                Deși marți, în urma tragerii la sorți, candidatul PNL figura pe locul șase pe buletin. astăzi, acuză PSD Bacău, loteria electorală de la Moinești a refăcut „cărțile” și, întâmplător, candidatul PNL a ajuns primul pe buletin!

                Într-un comunicat de presă, organizația PSD Bacău îl atenționează pe șeful liberalilor moineșteni, Viorel Ilie să nu uite ca toate au o limită, inclusiv imunitatea parlamentară.

                PSD mai acuză și ca la Onești, s-a făcut un ghiveci electoral, totul doar pentru că alianța PNL-ului să fie pe poziția 1 pe buletinul de vot: la tragerea la sorți, partidele au fost puse la grămadă cu alianțele, deși legea spune altceva – întâi se trag la sorți partidele și, separat, alianțele electorale.

                „Avem convingerea că președinții și locțiitorii celor două birouri de circumscripție (Moinești și Onești) sunt oameni care respectă legea, venind din domenii unde aplicarea și respectarea legii sunt regula, nu excepția. Organizația Județeană PSD Bacău va contesta la Biroul Electoral Județean aceste nereguli flagrante, comise doar pentru că PNL e disperat că Palăr va rămâne șomer într-o lună de aici încolo „, se arată în comunicatul PSD.

                Încep lucrările la noul buncăr al Secției de Radioterapie

                  Construcția clădirii estimată, conform devizelor, la aproximativ 5,6 milioane de lei este finanțată din bugetul propriu al Consiliului Județean Bacău.

                  În luna decembrie 2019 a fost semnat contractul de proiectare și execuție pentru cel de-al doilea buncăr și au fost parcurse toate etapele de obținere a avizelor și autorizațiilor.

                  Achiziția acceleratorului de particule din dotarea buncărului, care a fost deja comandat este finanțată tot din bugetul Consiliului Județean Bacău, valoarea acestuia fiind de 17,7 milioane de lei.

                  160 de milioane de lei investite în Spitalul Județean Bacău, numai în ultimii trei ani

                  Comitetul director al spitalului (de la stânga la dreapta): asist. med. licențiat Geanina Pricopi - director de îngrijiri medicale, ec. Adrian Popa - managerul spitalului, dr. Ioana Dinu - director medical și ec. Adriana Anton - director financiar contabil

                  De zece ani Spitalul Județean de Urgență Bacău este într-un șantier continuu, de dezvoltare și modernizare, iar numai din 2017 încoace aceste investiții s-au ridicat la 160 de milioane de lei. S-a lucrat pe infrastructură, sub sarcină, adică activitatea medicală nu a fost întreruptă pe perioada lucrărilor, și s-au efectuat dotări în aparatura medicală și nu numai. Acești bani provin de la Consiliul Județean, în administrarea căruia se află spitalul, dar și de la Compania Națională de Investiții. Sunt investiții importante, prezentate de managerul Adrian Popa, într-un raport de activitate al ultimului mandat, 2017-2020.

                  Astfel:
                  * 2017 a fost anul în care Ambulatoriul pediatric și Unitatea de Primiri Urgențe Pediatrie au primit cheile unei noi case, au fost modernizate cabinetele din policlinică și s-au realizat circuite noi (5 milioane de lei), Pavilionul HIV a fost transformat în Secție de Oncologie modernă, unde se asigură servicii medicale de înaltă calitate, unice în județ (1,5 milioande de lei) și, după 10 ani, reintră în funcțiune cel mai modern Compartiment de Radioterapie din zona Moldovei, cu o investiție de peste 30 de milioane de lei, prin CNI.

                  * în 2018 investițiile au continuat, de data aceasta la Pediatrie, care intră într-o reabilitare și consolidare totală, pe o lucrare care se va întinde și în 2021, unde sunt create condiții europene pentru toți copiii internați, fiind modernizate secții precum Pediatrie, Chirurgie pediatrică, compartiment ATI aferent, Blocul operator și Recuperarea pediatrică, cu peste 10 milioane de lei. Tot în 2018 s-a semnat un contract important pentru execuția unei rezerve autonome de apă (cu instalații, echipamente tehnologice, stații de pompare și rezervoare), care asigură acum spitalului independența totală în alimentarea cu apă (investiție de 9 milioane de lei, finalizată acum, în 2020). Tot în 2018 s-au mai investit 700.000 de lei pentru o stație de aer comprimat.

                  * în 2019, alte 3 milioane de lei sunt investite în reabilitarea și modernizarea fostelor ateliere tehnice, unde va funcționa Serviciul de Medicină Legală, ce se va reloca în incinta spitalului, acum fiind prezent într-o locație exterioară, care nu oferă condiții conforme desfășurării activității. Tot în 2019 a început un amplu proces de extindere a Unității de Primiri Urgențe, care va fi reamenajată, iar pacienții critici vor avea acces mult mai ușor la serviciile de sănătate prin construirea inclusiv a unui heliport de acces direct pe clădirea unde funcționează Urgențele. Valoarea investiției este de 13 milioane de lei, iar lucrările vor fi finalizate în 24 de luni. Tot în 2019, pavilionul vechi al spitalului a intrat în reparație capitală, printr-o investiție de 25 de milioane de lei prin Compania Națională de Investiții, și a început și extinderea Compartimentului de Radioterapie, pentru construirea unui buncăr nou, unde va fi amplasat un al doilea accelerator de particule de ultimă generație, pe două contracte semnate în valoare de circa 22 de milioane de lei, din care 17 sunt numai pentru achiziționarea aparatului. Tot anul trecut s-a extins rețeaua de curenți vitali (700.000 de lei) și s-a început amenajarea unei parcări moderne în curtea interioară, care asigură acum și un acces mai facil al ambulanțelor la Unitatea de Primiri Urgențe, investiție care s-a finalizat în acest an, în luna aprilie, și a costat peste 2 milioane de lei.

                  Alte investiții au constat în achiziționarea de aparatură medicală (echipamente și dispozitive medicale), dar și paturi de terapie intensivă, ecografe, mese chirurgicale, spirometre, aparat de radiologie mobilă, incubatoare pentru Secția Neonatologie, monitoare de funcții vitale, sterilizatoare, un cranitom pentru Compartimentul de Neurochirurgie, trusă de videobronhoscopie pentru Compartimentul de pneumologie, tomograf pentru Oftalmologie, fribroscan, aparat de radiologie RX cu două posturi etc, toate în valoare de peste 23 de milioane de lei, din 2017 până în prezent.

                  „Sunt lucrări care anul acesta au continuat, chiar dacă este un an afectat de pandemia de coronavirus. Am reușit, întreaga echipă și cei peste 2.000 de angajați, să păstrăm un spital curat, fără riscul de a fi căzut pradă acestui virus, așa cum s-a întâmplat cu alte spitale, și țin să mulțumesc public tuturor salariaților spitalului pentru efortul susținut depus de fiecare în parte. Suntem o unitate publică ce se finanțează din venituri proprii, de aceea am fost foarte atenți și am monitorizat fiecare indicator de performanță, atât calitativ cât și cantitativ, pentru a aduce cât mai mulți bani prin contractul cu Casa de Sănătate, am accesat și fonduri prin programele naționale, și fonduri europene, investițiile sunt făcute în marea lor majoritate cu bani de la Consiliul Județean, spitalizările de zi și serviciile din ambulatoriu aproape că s-au dublat în ultimii ani, ceea ce a dus la creșterea încasărilor.”
                  Adrian Popa, managerul spitalului

                   

                  Dr. Ioana Dinu a prezentat și activitatea medicală din ultimii trei ani, cu premierele medicale despre care Deșteptarea a scris la momentele respective, amintind doar de câteva dintre intervențiile de succes din sfera Chirurgiei bucomaxilofaciale, care în mod firesc se execută doar în centre universitare, de protezarea de șold pentru corecția de nivel dintre oase, la o pacientă de 68 de ani, de reconstrucția calotei și a feței, de către medicii de Neurochirurgie și Chirurgie plastică la un pacient de 25 de ani, de o intervenție chirurgicală laparoscopică pe o tumoră pancreatică în Secția de Chirurgie pediatrică, dar și despre succesul programelor de prelevare de organe, de creșterea asistenței medicale în cazul copiilor cu diabet, despre tratamentul cu electroni în Radioterapie sau Programul național pentru tratamentul intervențional al accidentului vascular, premiat anul trecut la Conferința Națională de Stroke.

                  Acum, în pandemie, Spitalul Județean de Urgență Bacău a reușit să deschidă un laborator de microbiologie RT-PCR, pentru testările de coronavirus, și să realizeze și o transfuzie de plasmă unui pacient infectat cu virusul COVID-19, care s-a vindecat astfel total.

                   

                  Avarie pe Calea Adjudului!

                    Foto arhivă

                    Pentru remedierea unei avarii apărută astăzi pe Calea Adjudului nr. 276, RAJA SA a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile astăzi, miercuri, 26 august 2020, în intervalul orar 10.00 – 15.00.

                    Sunt afectați de lipsa apei potabile locuitorii din Calea Adjudului, parțial Calea Mărășești și Zona Industrială.

                    Ne cerem scuze față de abonații care vor suferi de lipsa apei potabile și îi asigurăm că echipele care execută lucrările vor face tot posibilul pentru finalizarea intervențiilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.

                    Biroul de presă

                    Avarie pe strada Sintezei!

                      Pentru remedierea unei avarii apărută astăzi pe strada Sintezei nr. 8, RAJA SA a fost nevoită să scadă presiunea apei potabile astăzi, miercuri, 26 august 2020, în intervalul orar 09.30-12.00.

                      Sunt afectați de scăderea presiunii apei potabile locuitorii străzilor Stirenului, Sintezei, Belvedere și locuitorii ansamblului ANL.

                      Ne cerem scuze față de abonații care vor suferi de scăderea presiunii sau lipsa apei potabile si ii asigurăm că echipele care execută lucrările vor face tot posibilul pentru finalizarea intervențiilor și reluarea furnizării apei potabile în parametri, în cel mai scurt timp.

                      Biroul de presă

                      Concedii medicale… „de pandemie”

                        Dacă în luna martie, când abia se declanșase epidemia de coronavirus în țara noastră, numărul concediilor medicale eliberate de medici pentru confirmări pe această patologie sau carantină (suspiciuni de infectare) a fost de circa 300 (cele mai multe, bineînțeles, pe carantină), în perioada stării de urgență (aprilie-mai) s-a înregistrat o creștere semnificativă, care s-a menținut și ulterior în perioadele de alertă.

                        Pe de altă parte, din cauza restricțiilor impuse de autorități, în luna mai, față de martie, de exemplu, numărul concediilor medicale „simple” eliberate de specialiști a scăzut aproape la jumătate. Din evidențele Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS), situația concediilor medicale eliberate în baza contextului epidemiologic arată astfel:

                        În luna martie: din cele 7.581 de concedii medicale înregistrate pentru decontare, din care 5.186 de către medicii de familie, 2.176 de medicii specialiști și 219 de medicii din spitale, două au avut cod de boală 05 (confirmare COVID-19) și 309, codul 07, adică perioadă de carantină de 14 zile (suspiciune de infectare).

                        În luna aprilie: din cele 5.425 eliberate de medicii de familie (3.550), medicii specialiști (1.715) și medicii din spitale (160), 52 au fost pe cod 05 și 741 pe cod 07.

                        În luna mai: s-au înregistrat în total 4.510 concedii medicale (2.335 eliberate de medicii de familie, 1.936 de medicii specialiști și 239 de cei din spitale), iar dintre acestea 103 cu fost pe confirmare coronavirus și 206 pe carantină.

                        În luna iunie: sunt în total 5.468 de concedii medicale trimise spre decontare, din care 2.639 eliberate de medicii de familie, 2.496 de medicii specialiști și 333 de medicii din spitale, iar dintre acestea 79 au fost pe cod 05 și 265 pe cod 07.

                        În luna iulie: trendul crește, respectiv din cele 7.172 de concedii medicale eliberate (3.608 de medicii de familie, 3.179 de medicii specialiști și 385 de cei din spitale), 110 au fost pe cod 05 și 352 pe cod 07.

                        „La aceste concedii medicale prezentate pe cod de indemnizație 05 și 07 se mai adaugă și un număr de concedii medicale care au fost acordate pentru pacienți infectați cu COVID-19, dar pentru care medicii au folosit codul de indemnizație 01 – boală obișnuită, respectiv 103 concedii medicale, și cod de indemnizație 06 – urgență medicală, respectiv 81 de concedii medicale. În total, suma decontată angajatorilor pentru aceste tipuri de concedii medicale, dacă este să ne referim doar la cele calculate pentru codurile de indemnizație specifice infecțiilor cu noul coronavirus, până la 31 iulie (pe luna august încă se fac înregistrări, iar decontările se fac de luna viitoare) este de 412,66 mii lei”, a explicat Dan Stoica, directorul CJAS Bacău.

                        În concluzie, de la declanșarea epidemiei de coronavirus, în perioada martie-iulie 2020, au fost acordate 530 concedii medicale pentru pacienți confirmați cu COVID-19 și 1.873 concedii medicale pentru carantină. În continuare, medicii specialiști din spitale și medicii de familie eliberează astfel de concedii medicale, fie în baza internărilor de confirmări pozitive coronavirus, fie în baza documentelor eliberate de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău (instituția abilitată să elibereze adeverințe sau decizii, în baza anchetelor epidemiologice), chiar și la o dată ulterioară episodului de carantinare sau izolare.

                        412, 66 mii lei. Aceasta este suma care a fost cheltuită până acum pe aceste concedii medicale!

                        Concediile medicale de carantină se acordă, de către medicii de familie, asiguraților cărora li se interzice continuarea activității din cauza unei suspiciuni asupra unei boli contagioase, pe durata stabilită printr-un certificat (aviz) eliberat de Direcția de Sănătate Publică (în general 14 zile). Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantină este de 75% din salariul de bază, stabilit conform legii. Concediile medicale de confirmare cu noul virus se eliberează numai de către medicii specialiști și, în funcție de gravitatea cazului, poate fi de 75% sau de 100% – urgență medicală.

                        Un nou serviciu pentru contribuabili: Programarea online

                        Ministerul Finanţelor Publice a dezvoltat şi implementat un nou serviciu electronic, Programarea online, prin intermediul căruia contribuabilii se pot programa online pentru întâlnirea cu un inspector fiscal.

                        Conform unui comunicat al ANAF, serviciul de programări online este o disponibil pe site-ul www.anaf.ro, la rubrica Servicii online, poziţia 5, unde contribuabilii se pot programa atât pentru întâlnirea cu un inspector ANAF, cât şi pentru identificarea vizuală on-line în vederea aprobării înregistrării în Spaţiul Privat Virtual. De asemenea, serviciul este disponibil şi în Spaţiul Privat Virtual.

                        Astfel, contribuabilii persoane fizice şi persoane juridice se pot programa on-line la sediile Administraţiilor Judeţene ale Finanţelor Publice şi la Administraţiile Sectoarelor 1 – 6 ale Finanţelor Publice. Contribuabilii, în funcţie de problematica fiscală, vor fi primiţi de funcţionari fiscali în funcţie de domeniul selectat, personal care aparţine următoarelor structuri din cadrul unităţilor fiscale: declaraţii fiscale persoane fizice; declaraţii fiscale persoane juridice; evidenţă pe plătitor persoane fizice; evidenţă pe plătitor persoane juridice; avize şi autorizaţii (case de marcat); executare silită persoane fizice; executare silită persoane juridice; cazier fiscal; asistenţă contribuabili; evitarea dublei impuneri. Serviciul de programare online este pus la dispoziţia contribuabililor pentru aspecte ce nu necesită timp îndelungat de soluţionare, timpul alocat fiecărei programări fiind de maximum 30 de minute, precizează reprezentanţii ANAF.

                        În cazul în care contribuabilii întârzie sau nu se prezintă conform programării, aceştia vor fi preluaţi în limita timpului ce le-a fost alocat (în intervalul celor 30 de minute, conform programării).

                        „Având în vedere contextul pandemic, accesul contribuabililor va fi permis numai după ce s-a efectuat operaţiunea de termometrizare şi doar dacă aceştia poartă mască de protecţie (care să acopere gura şi nasul). În situaţia în care contribuabilii nu îndeplinesc aceste condiţii vor fi informaţi că întâlnirea se anulează şi că este necesară reprogramarea acesteia cu respectarea condiţiilor mai sus menţionate. Precizăm că, pentru primirea contribuabililor pe bază de programare, în incinta unităţilor fiscale sunt amenajate încăperi dedicate, de regulă în apropierea punctelor de acces în sedii, astfel încât să se limiteze pe cât posibil contactul dintre vizitatori si personalul ANAF. De asemenea, la nivelul fiecărui sediu ANAF au fost organizate sensuri de intrare/ieşire dedicate acestor spaţii, precum şi montarea de indicatoare privind păstrarea distanţei de doi metri”, se mai arată în comunicat.

                        Proba a doua în Bac-ul de toamnă: Matematica vs Istoria

                          Ieri, 25 august, s-a desfășurat a doua probă scrisă a Bac-ului de toamnă. Candidații au susținut examenul la Matematică (absolvenții de profil real) sau Istorie (absolvenți de profil uman).

                          „S-au înscris la această probă 720 de absolvenți de liceu, respectiv 590 la Matematică și 130 la Istorie, din cei 1.082 de înscriși în total la sesiunea a doua a Bacalaureatului. Dintre aceștia, la cea de a doua probă, 120 au absentat, deci s-au prezentat doar 600, adică 498 la Matematică și 102 la Istorie. Nu s-a înregistat însă niciun incident în organizare și nu au fost candidați eliminați pe motiv de fraudare”, a declarat pentru Deșteptarea, prof. Anca Constantinescu, inspector școlar la Inspectoratul Școlar Județean Bacău.

                          Bacalaureatul de toamnă continuă astăzi, 26 august, cu proba scrisă la alegere a profilului şi specializării (Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică, pentru cei de la profilul real, sau Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie sau, după caz, Sociologie, pentru candidații de la profilul uman), unde sunt înscriși 689 candidați. Mâine, 27 august, Bac-ul de toamnă se încheie cu ultima probă scrisă, cea la Limba și literatura maternă, unde pe Bacău nu sunt însă candidați înscriși.

                          Așa cum prevede metodologia de organizare, în această sesiune a Bacalaureatului 2020 participă absolvenții care nu au reușit să ia examenul în prima sesiune (integral sau pe anumite probe, obligativitatea de a fi admis la o probă fiind condiționată de obținerea cel puțin a notei 5), dar și cei care au avut de trecut una sau mai multe corigențe pe vară. Sunt absolvenți de anul acesta, dar și din anii anteriori (696 din promoția curentă și 386 din seriile anterioare). Examenele se susțin în 5 centre, respectiv Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, Colegiul Economic „Ion Ghica” și Liceul Teoretic „Grigore Antipa”, în Bacău, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Onești și Colegiul Tehnic „Dimitrie Ghika” Comănești.

                          Ca și la prima sesiune, probele orale nu se mai susțin, acestea fiind echivalate cu notele din timpul orelor de curs, aferente disciplinelor de examen (Limba și literatura română, o limbă străină și competențe digitale). Primele rezultate vor fi afișate pe 2 septembrie, cele finale, după rezolvarea eventualelor contestații, urmând să fie publicate pe 5 septembrie. Pentru a promova examenul, candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 la fiecare dintre probele scrise și media generală minim 6. Și de această dată, rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui şi a prenumelui, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecţia datelor – RGPD).

                          Românii primesc ceea ce și-au dorit

                          Sistemul capitalist este, până la urmă, o schemă Ponzi ceva mai elaborată: câțiva șmecheri îi amețesc pe restul că ar putea câștigă jocul dacă respectă regulile impuse.

                          Adică, dacă muncesc de se spetesc pentru un salariu de nimic, dacă acceptă să fie conduși de elitele care au „reușit” în viață, dacă sunt de acord să susțină din taxe și impozite o gașcă de politruci care, chipurile, le apară interesele dar care se ocupă să securizeze situația celor 1% care dețin 99% din bogății și care conduc, cu adevărat, țara.

                          Și așa mai departe, tot felul de sofisme din astea, care dau bine la popor dar care nu valorează absolut nimic, deoarece sunt doar vorbe-n vânt, menite să țină ocupată marea masă a cetățenilor, în vreme ce „elitele” îi mulg.

                          Problema principala a acestui Caritas nu este că jocul e câștigat doar de unii; asta n-au timp s-o vadă amețiții. Nu, problema principala este Educația care poate determina procente însemnate de populație să iasă din Matrix și să vadă realitatea.

                          „Iar adevărul vă va face liberi”, zice Evanghelia după Ioan. Din acest motiv, Capitalismul se teme de Educație. De o Educație clasică, clară, care să facă omul să gândească singur, nu în șabloane.

                          Din același motiv, o să vedeți, anul acesta, cum Învățământul o să ajungă ciuca bătăilor, cea mai mare bătaie de joc posibilă, totul sub scuza COVID-ului.

                          Cel mai bun cetățean pentru sistem este acela care nu pune întrebări, care cumpără și cumpără întruna, care muncește mult pe bani puțini și care, astfel, nu pune în pericol societatea de consum.

                          România este o țară care nu mai are nevoie de cetățeni educați. La ce i-ar folosi?! Noi, oricum, nu mai producem aproape nimic. Industria e distrusă. Agricultură e în Evul Mediu, desigur, acolo unde pământul nu a fost cumpărat de investitorii străini. Românul n-are nevoie de literatură clasică, de matematici complicate sau de fizică ori chimie!

                          Pe șantier în Anglia sau la șparanghel în Germania nu-ți trebuie așa ceva! Nici pe videochat nu discuți fizică relativistă când cerșești câțiva bănuți ca să-i arăți clientului locurile în care nu te bate soarele.

                          Ăsta e sistemul și așa merg lucrurile! Până la urmă, asta au dorit și românii. Deci, e win-win. Toată lumea e mulțumită. Sau, cum spunea un personaj din filmul Matrix, „ignoranța e o binecuvântare”.

                          Vi se pare că-s marxist? Stați, liniștiți, nu sunt. Dar promit să mă fac!

                          Prefectul Sorin Ailenei: „Sunt, cumva, liniștit, în privința situației COVID – 19 la nivelul județului”

                            Prefectul județului, Sorin Ailenei, a susținut, ieri, 25 august, prima sa conferință de presă de când ocupă această funcție. Discuțiile s-au desfășurat pe cele două tematici, dinainte anunțate, respectiv organizarea alegerilor, de luna viitoare, și gestionarea situației create de pandemia de Covid – 19.

                            Referindu-se la organizarea alegerilor locale, prefectul Ailenei a precizat că pregătirile care trebuiau făcute „sunt în grafic”, subliniind că sediul Biroului Electoral Județean va fi amplasat în Sala mare a Palatului Administrativ, astfel încât să se preîntâmpine răspândirea noului coronavirus, asigurându-se totodată desfășurarea în maximă siguranță sanitară a întregului proces electoral. Totodată, primarii și secretarii unităților adminstrativ teritoriale au fost instruiți pe tematica alegerilor.

                            A mai rămas doar să fie avizați informaticienii care vor asigura interfața în cadrul scrutinului din septembrie, în aceste zile urmând să primească tabletele special configurate de Servicul de Transmisiuni Speciale (STS) . „Avem în pregătire stabilirea ordinii de pe buletinele de vot, operațiune care va fi definitivată până la sfârșitul acestei săptămâni. După cum știți, pe 24 august, au rămas definitive candidaturile și, prin urmare, de-abia de atunci încolo se putea organiza procedeul de extragere a ordinii de pe buletinele de vot”, a precizat prefectul Sorin Ailenei. În rest, acesta a indicat pagina de web a instituției, tuturor celor care vor să obțină informații privind legislația care reglementează procesul electoral, inclusiv eventualele prevederi pe care le va stabili Biroul Electoral Județean sau cel Central.

                            Noul coronavirus, în retragere

                            În privința pandemiei de SARS – COV -2, prefectul Sorin Ailenei a declarat că situația noilor infectări este pe un trend descendent, după o scurtă perioadă de stabilizare. „Astăzi, 25 august, numărul de cazuri confirmate este de 29, după ce cu o zi în urmă fuseseră 42, iar în urmă cu două zile, au fost 58. O scădere destul de semnificativă. De asemenea, sunt 301 persoane infectate cu noul coronavirus, 1.267 de persoane vindecate și 141 de probe recoltate. Nu este niun fel de conspirație, pur și simplu acestea au fost solicitările făcute pentru recoltare. Pe 19 august, au fost recoltate 303 probe, pe 20 august – 318, iar vârful a fost înregistrat pe 21 când s-a ajuns la 376 de probe.

                            Este o situație care poate varia de la o zi la alta”, a precizat prefectul județului. Și în privința deceselor provocate în județ de SARS – COV – 2, se înregistrează cam același variații, în condițiile în care timp de trei zile – 19, 20 și 21 august – nu a fost anunțat niciun astfel de eveniment tragic, pentru ca, ulterior, într-o singură zi, să piardă lupta nu mai puțin de 8 bolnavi, crescând bilanțul total la 133 de morți, de la declanșarea pandemiei. În rest, sunt 2006 decizii de carantină, cu 870 de persoane izolate în unitățile sanitare și alte 521 la domiciliu sau la o locație declarată. Cert este că la nivelul județului, sunt 9 focare, trei sunt raportate la diverși agenți economici din Onești, Comănești și Bacău, iar șase sunt la centre rezidențiale.

                            Prefectul e liniștit. Etajele 4 și 5 de la spitalul municipal mai pot aștepta.

                            În privința paturilor de la ATI, prefectul a declarat că „suntem, cumva, acoperiți”, arătând că, în data de 24 august erau libere trei din totalul de 16 paturi existente în cele două unități COVID, de la Onești și Bacău. Din păcate, nici până la data redactării articolului, cele două etaje superioare ale spitalului municipal nu puteau fi folosite, deși sunt date toate avizelel de funcționare. De vină se pare că ar fi „niște motorașe care să asigure deschiderea unor geamuri în caz de incendiu”, prefectul indicând ca dată probabilă a dării în folosință…1 septembrie.

                            „Sunt cumva liniștit, pentru că de la DSP, m-au informat că avem un grad de ocupare de circa 85 la sută. În plus, ținând cont că suntem pe un trend descendent vizavi de noile îmbolnăviri, eu zic că mai putem rezista până când dăm în folosință și această amenajare”, crede prefectul Sorin Ailenei. Rămâne nerezolvată acuta problemă a personalului medical (medici, dar în special, cadre medii) care ar urma să asigure activitatea pe sectoarele amenajate la cele două etaje.

                            În prezent, mai ales cadrele medii sunt suprasolicitate de efortul intens depus pentru salvarea bolnavilor de COVID – 19 (la un program de lucru de 6 ore), iar o eventuală redirijare a lor pe noile sectoare nu ar fi deloc o decizie înțeleaptă. În această situație, specialiștii susțin cu insistență angajarea de personal medical calificat în domeniul terapiei intensive. „Ni s-a comunicat că se lucrează la diverse scenarii. Se poate merge până la 700-800 de persoane care ar putea să fie aduse să lucreze în Terapie Intensivă. Pot fi detașate pesoane care au calificare medicală, din diverse domenii, fie de la cabinetele medicale, fie de la cabinete ale unor diferiți agenți economici ș.a.m.d”, a încheiat prefectul Sorin Ailenei.

                            Toma necredinciosul și picătura chinezească

                            Dom´le, eu știu una și bună, dincolo de ce cred unii sau alții: cine nu a fost responsabil până acum, nu va fi nici de acum încolo. Cel care nu a respectat regulile toată viața, puțin probabil că o va face vreodată. Pentru că așa este el format, educat, „programat” să se comporte. Pentru el sau ea, regula nu înseamnă nimic. Ei nu respectă interdicțiile, eventual, le impun, crezându-se superiori oricui și, mai cu seamă, intangibili.

                            Prin urmare, nu m-aștept de la ei să poarte mască. Ei vor dori să facă baie în mare, slip lângă slip, să sufoce insula, în fiecare weekend, umăr la umăr. Prin natura meseriei, întâlnesc tot soiul de oameni, de la cei mai simpli, la cei mai „sofisticați”, să zicem, cu toate că, în esență, provin din același aluat plămădit de Dumnezeu. I-am auzit pe unii zicând:

                            „Eu nu spun că nu există «coroanavirusul» ăsta, dar parcă e prea umflată chestia asta. Prea se face caz pe seama lui”. O fi, n-am de unde ști toate dedesupturile. Și nimeni n-ar putea să spună ceva cert despre „măgăriile” care se nasc în astfel de situații.

                            Nici nu încerc să le neg, pentru că, se știe, în perioadele de crize, mereu a fost cineva care să câștige. Mă refer strict la ce am văzut de 4-5 luni încoace, la cum se moare, la cum se chinuie bieții „atinși” de Covid (c-o fi fost și vreun „Toma necredinciosul” printre ei, nu știu), la cum îi chiniue pe „eroii” din linia întâi, înainte să-și dea duhul. La cât de multe întrebări își pun (până să le vină rezultatul testului Covid) cei care au avut contact cu bolnavii: oare sunt și eu „prins”? O fi scăpat vreun „invizibil” pe sub combinezon, cizmele de cauciuc și cele trei perechi de mănuși, ochelari, mască, vizieră etc.

                            E picătura chinezească ce te macină mai ceva ca bormașina vecinului în plină zi de weekend. Aproape că am obosit să tot repet că pandemia asta nu e deloc o glumă. O spun cu maximă răspundere, mai ales după câte am văzut, în ultima vreme. În loc de final: nu sărăcește nimeni dacă poartă mască! Dimpotrivă, câștigă, garantat, zile, luni, ani în plus, de viață.

                            Florentin Radu

                            După o lună de întârziere, subvențiile ajung la angajatori

                              Banii pentru subvenționarea unei părți din salariul angajaților care s-au întors la lucru după ce s-au aflat în șomaj tehnic le vor fi virați în cont agenților economici în cauză începând de astăzi, 25 august.

                              Deocamdată, la angajatorii care se încadrează în prevederile legale vor ajunge sumele aferente lunii iunie, pentru că abia acum a fost dată undă verde de către conducerea Ministerului Muncii. Operațiunea va fi efectuată de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, unde se depune documentația necesară decontării. Pentru luna iunie, din județul Bacău 1.572 angajatori vor beneficia de plata a 41,5 la sută din salariul unui număr de aproximativ 11.000 de angajați. Suma totală ce le va fi virată este în jur de 11 milioane lei.

                              Amintim că, potrivit OUG 92/2020, agenții economici care și-au reluat activitatea după expirarea perioadei de șomaj tehnic (31 mai) și mențin raporturile de muncă, respectiv contractul, cu angajații lor vor beneficia, pentru o perioadă de 3 luni, de subvenții care să acopere 41,5 la sută din salariul de bază al fiecărui lucrător. Subvenția nu va depăși 41,5 la sută din câștigul salarial mediu brut pe economie.

                              Sprijinul financiar le va fi acordat acelor angajatori care își păstrează salariații cel puțin până la 31 decembrie 2020. Ei vor primi subvenția pentru acei angajați cărora le-au suspendat minimum 15 zile contractul de muncă pe perioada stării de urgență sau de alertă. De această măsură vor beneficia și persoanele care au convenții individuale de muncă, încheiate în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației. Pentru decontarea sumelor aferente lunii iunie, agenții economici au depus în termen la AJOFM Bacău o cerere, o declarație pe propria răspundere și lista persoanelor care vor beneficia de sprijin.

                              Decontarea sumelor, potrivit aceleiași ordonanțe, trebuie să se facă în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor și avizarea lor, după verificarea îndeplinirii obligațiilor declarative și de plată a salariilor. Ordonanța mai prevede că suma le va fi decontată agenților economici după data de 25 a lunii următoare celei în care ei vor suporta contravaloarea salariilor angajaților. Dar, după cum se constată, termenul nu este respectat de către ministerul de resort, plata începând cu întârziere de o lună.

                              ”Să ne râdem de învățământul românesc…,,

                              Asta ar fi expresia potrivită pentru a traduce ce se întâmplă acum cu învățământul românesc la început de an școlar. Din 16 ianuarie a.c., Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 a suferit la propriu dar și la figurat 17 modificări operate prin legi, ordonanțe, OUG ori rectificări. Penultima normă de modificare, a paisprezecea și o să vedeți de ce e penultima, a fost OUG 141/2020 din 19 august privind instituirea unor măsuri pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ (?!!) … publicată în M.O. din 21 august a.c.. Ciudățeniile de aici încep. Ultima modificare după OUG nu e făcută de o lege, ci simultan de… patru. Legile 184; 185; 186 și 187, fiecare modificand cate ceva. Aceste legi se remarcă pentru că au domeniu unic de reglementare, completeaza aceeași lege a educatiei si sunt publicate în același monitor official (nr. 762 din 20 august), adică fix în ziua emiterii. La promulgare președintele a semnat patru decrete 469; 470; 471; și 472, emise în aceeași zi…. 20 august, zi în care au și fost publicate în același M.O. nr. 762. Remarcabil e că nici unul din decrete nu precizează ce lege promulgă. Toate decretele au un conținut identic și spun așa;

                              ” Se promulgă Legea pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.,, Practic nici unul dintre decrete nu individualizează numărul legii ce o promulgă respectivul decret. Asta în condițiile când avem patru legi publicate în același monitor oficial cu același domeniu de reglementare. Nu vedem nici o justificare pentru emiterea a patru legi simultan în vederea reglementării unui singur domeniu. Misterul se adâncește dacă încercăm să corelăm aceste norme cu ce se întâmplă în viața reală. Astfel, Legea nr. 187 din 20 august, care spune că; ” În situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu potrivit prevederilor constituţionale, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar se pot desfăşura şi online pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură..,, reiterează parțial Legea nr. 109/2020 din 3 iulie a.c., prin care, Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obliga să asigure elevilor şi profesorilor; ” infrastructura necesară, constând în dispozitive şi acces la internet, pentru accesarea Bibliotecii Şcolare Virtuale, Platformei şcolare de e-learning şi a altor platforme educaţionale agreate și să asigure, la cerere, fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev un dispozitiv – laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activităţile de e-learning.,, Cum se asigură acest drept, dacă, așa cum declara vicepremierul Raluca Turcan, ”Din nefericire, sunt și zone în România în care nu există acoperire cu internet…,, În aplicarea legii, conform evaluărilor guvernamentale trebuiau achiziționate, prin licitație publică minim 250.000 de tablete.

                              Rezultatul licitației, organizată prin Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) de la jumătatea lunii iulie, ce avea data limită pentru depunerea ofertelor 28 iulie 2020, conform informațiilor din SEAP, a rămas incert. Bacăul era nominalizat în Lotul 3 – Regiunea Nord-Est 1 ( Bacău, Botoșani, Neamț) cu suma de – 14.873.948,00  RON Dispozitivele încă nu au fost…achiziționate. Premierul Ludovic Orban anunța încă din luna mai că Guvernul şi Ministerul Educaţiei caută soluţii pentru a găsi resursele necesare pentru achiziţionarea tabletelor pentru elevii care nu deţin mijloace pentru a participa la lecţiile online. Suntem la sfarsitul lunii august. Cadrele didactice vor începe activitatea în urmatoarea săptămână fără a ști exact ce se va întâmpla în acest an școlar. Și normele continuă să fie emise născând obligații pentru cetățeni în timp ce statul înțelege să nu-și respecte propriile angajamente. Prin Ordinul comun M.S. și M.A.I. nr. 874/81/2020 și Ordinul Nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție dar și celelalte norme adiacente, Inclusiv Legea 55/2020, nepurtarea măștii în spațiile închise se sancționează cu amenda. În școală această obligație este subânțeleasă.

                              Pe data de 22 august, vicepremierul Raluca Turcan a declarat că „Este absolut imposibil ca Guvernul să asigure măşti pentru toţi copiii din ţara aceasta, pentru toţi profesorii.” Mai nou, încercând să se derobe de responsabilități guvernul a inițiat ”o găselniță legislativă,, și să plaseze culpa pe părinți, în caz de îmbolnăviri. Astfel se află în dezbatere Ordinul M.S. pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19. În anexa nr. 3 a ordinului propus găsim o nouă declarație-tip ce ar urma să devină obligatorie pentru părinţii care îşi vor duce copiii la şcoală. Adultul semnează că cel mic nu este suspect de Covid, nu a intrat în contact cu o persoană infectată, etc. Declarația nu e doar o simplă declarație. Cităm din conținutul acesteia; ”Declaratia condiționeaza primirea copilului in colectivitate la inceputul fiecarui ciclu de prezenta fizica in spatiul scolar si va fi prezentata la triajul epidemiologic la intarea in unitate. ,, Declararea inexactă/necorespunzătoare a stării de sănătate a copilului ori a contacților posibil infectați cu care acesta a avut legături, poate atrage după sine pedeapsa închisorii pentru semnatarul declarației. Așa cum se precizează și în formular; ”… cunoscând prevederile art. 292 Cod Penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe proprie răspundere că…,, Dar nu toți părinții sunt medici și nu toți știu să facă o anchetă epidemiologică. Ce facem cu ei dacă greșesc ? Dar medicii care în situația dată pun greșit un diagnostic de covid și dispun arestarea medicală, ori cei care dispun nelegal carantinarea unor localități ( a se vedea cazurile localităților Seleuș și Gornet), ori cu autoritatile care încalcă legea nepunând la dispoziția populației amendate și hăituite măștile, tabletele, acesul la tratament medical, etc. la care sunt obligați prin lege. Adică autoritățile răspund în vreun fel dacă încalcă legea? Nu. Și nu răspund nici atunci când e vizibil că sunt niște habarniști siniștri. Prevederile ,,art. 292 Cod Penal,, invocate în modelul de declarație ca fiind infracțiunea de fals în declarații se referă de fapt la  infracțiunea de cumpararea de influență. Falsul in declaratii se regaseste ceva mai sus, la art. 326 din Codul penal.

                              La data redactării prezentului material, 24.08. pe situl Ministerului Sanatății http://www.ms.ro/wp-content/uploads/2020/08/DRAFT-ANEXA-3-LA-ANEXA.pdf modelul de declarație nu fusese încă rectificat. Stă așa de cca. o săptămână. Pentru că… nu le pasă.
                              Jr. Adrian M. Ionescu

                               

                              A căzut cortina peste Cupa DJDT-SCM la tenis

                              Disputată în condiții speciale dictate de criza sanitară, ediția 2020 a Cupei DJST-SCM la tenis și-a desemnat câștigătorii. Cu un număr record de participanți, peste 100, și cu un număr considerabil de meciuri, tot peste 100, turneul băcăuan de categoria I-a s-a bucurat de prezența sportivilor de la cluburi din București, Galați, Brăila, Focșani, Bîrlad, Vaslui, Roman, Iași, Suceava, Piatra Neamț, Botoșani, Dorohoi, Brașov, Baia Mare, Onești, Comănești, Moinești și Bacău. Ultima zi de concurs a programat marți, 25 august, finalele, jocuri în care s-au stabilit câștigătorii după următoarele rezultate:

                              Categoria U 10 fete: Andra Sănătescu (Iași)-Ana Maria Bălașca (Roman), 4-1; 4-0.

                              Categoria U 10 băieți: Teodor Tudor (Roman)- David Dumitru (Preoțești), 4-2; 5-3.

                              Categoria U 12 fete: Ilinca Drăgan (CSS Bacău)- Diana Cojocaru (Brăila), 6-1; 2-6; 10-7.

                              Categoria U 12 băieți: Călin Pîrjol (Bacău)- Oliver Lovin (Bacău), 3-6; 6-3; 10-6.

                              Categoria U 14 fete: Ana Maria Chiriță (Bacău)- Maria Manolache (Iași), 6-4; 6-4.

                              Categoria U 14 băieți, Sergiu Urzică (Moinești)- Andrei Dascălu (Pașcani), 6-0; 6-3.

                              Categoria U 16 băieți, Mihai Negură (Bacău)- Andrei Alexandru (Baia Mare), 7-5; 6-3.

                              Cu o zi înainte s-a disputat finala U 16 fete în care Claudia Călin (Piatra Neamț) a dispus cu 6-1; 6-1 de Alessia Ispir (Iași).

                              Premiile, constând în cupe și diplome, au fost asigurate de Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bacău și trebuie subliniat că, din cauza situației create de noul coronavirus, comeptiția nu s-a putut bucura de festivități de premiere, organizatorii punând pe primul loc securitatea participanților.