sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1657

Cum s-a construit noua pistă a Aeroportului Bacău – VIDEO

Un film realizat de antreprenorul spaniol FCC documentează modernizarea pistei de la Aeroportul Bacău, proiect finanțat din fonduri europene în valoare de 35 milioane euro.

„Construcția propriu-zisă a noii piste s-a suprapus peste pandemia Covid19 şi consecințele acesteia în Europa: asta nu a împiedicat constructorul să-şi vadă, cu seriozitate, de treabă şi să livreze cea mai modernă pistă din țară”, explică europarlamentarul Dragoș Benea.

„Fără lamentații, aşa cum fac unii constructori autohtoni care, sub privirile îngăduitoare şi permisive ale fostei şi actualei administrații locale, nu reuşesc să încheie nici astăzi lucrările la Rezerva de Apă a Bacăului, invocând efectele negative ale pandemiei”, mai spune acesta.

„La Aeroport, pentru o investiție infinit mai complexă decât o banală conductă de apă, nu a fost pandemie. Scepticii & părerologii de serviciu ai Bacăului, ajunşi la butoane în Primărie (primar + viceprimari), au ocazia să facă în următorii 4 ani proiecte de anvergură similară celui de la Aeroport!”
Dragoș Benea, europarlamentar

Președintele CJ s-a întors la muncă și a inspectat Centrul de vaccinare de la Spitalul de Urgență

    După două săptămâni de convalescență, la capătul cărora s-a vindecat de infecția Covid19, președintele Consiliului Județean Bacău a revenit astăzi în activitate.

    Primul drum l-a făcut la Spitalul Județean de Urgență (SJU) Bacău pentru a se asigura că centrul de vaccinare anti-Covid19 amenajat la spital funcționează la parametri optimi.

    „Este singurul centru de vaccinare operațional, la acest moment, în municipiul Bacău. A fost amenajat în doar 5 zile, la începutul anului și dat în funcțiune pe 4 ianuarie. Nu m-am deplasat întâmplător aici: este inadmisibil ca într-un oraș ca Bacăul primăria să fie incapabilă să amenajeze centre de vaccinare, conform ordinului ministrului Sănătății, în condițiile în care ordinul este emis de o lună, iar despre campania de vaccinare autoritățile centrale vorbesc de cel puțin două luni!”, spune Valentin Ivancea.

    Acesta consideră ca personalul medical de la centrul de vaccinare al SJU a ajuns la limita de epuizare: aici se vaccinează de 5 ori mai multe persoane decât fusese planificat la început, respectiv peste 300 persoane zilnic (în 4 fluxuri de vaccinare/zi, în 2 schimburi, inclusiv în week-end), față de 65 persoane/zi, în etapa inițială.

    Mai mult, pe 8 ianuarie, la centru s-au vaccinat aproape 460 de persoane, spitalul fiind sufocat de solicitări în acest moment! Totul, din cauza neorganizării centrelor de vaccinare în municipiul Bacău și a modului dezastruos în care e gestionată campania de vaccinare la nivelul orașului.

    „În ședința CJSU de astăzi voi cere, imperativ, urgentarea amenajării și operaționalizării centrelor de vaccinare din municipiu, potrivit obligațiilor legale în vigoare – un singur centru de vaccinare, cel de la SJU, este vădit insuficient (raportat la solicitări), iar personalul medical de aici e pe punctul să clacheze”, spune președintele Ivancea.

    Acesta a mai verificat stadiul lucrărilor privind extinderea UPU și construirea Heliportului, investiție cu fonduri europene aflată în implementare la SJU Bacău. Lucrările sunt în grafic, iar punerea în funcțiune a Heliportului, în acest an, va spori capacitățile spitalului de intervenție în cazuri de urgență.

    „Mă bucur să văd că echipa managerială de la SJU, care în ultimii 7-8 ani a atras investiții de peste 40 milioane euro la spital (fonduri europene, naționale și județene), își continuă munca în același ritm susținut și eficient, cu responsabilitate pentru sănătatea semenilor noștri. Împreună, vom crește ritmul absorbției de fonduri europene pe sănătate și vom continua dezvoltarea infrastructurii medicale de la SJU Bacău”, a mai declarat Valentin Ivancea.

    „Căutăm soluții pentru ca activitatea UPU să continue sub sarcină, având în considerare lucrările menționate, dar mai ales reticența Primăriei Bacău care tergiversează un răspuns pozitiv la propunerea de parteneriat lansată de Consiliul Județean, vizând operaționalizarea etajelor 3,2,1 și parter de la pavilionul „Spital Municipal”, astfel încât să putem reloca aici Unitatea de Primiri Urgențe de la SJU. Încă mai aștept, din partea primăriei, o decizie și pași concreți în direcția operaționalizării pavilionului medical „Spital Municipal”, care să arate preocupare față de pacienți și nu față de cine conduce (sau nu) un spital. Sănătatea concetățenilor depinde, într-o mare măsură, de întărirea capacităților medicale anti-Covid19, iar punerea în funcțiune a pavilionului ar sprijini, decisiv, acest obiectiv”.
    Valentin Ivancea, președintele CJ Bacău

    Comuna Parava și-a sărbătorit ultimul veteran de război, ajuns la 100 de ani

    Ultimul veteran de război pe care îl mai are comuna Parava, Ion V. Chelaru, a fost sărbătorit la împlinirea a o sută de ani de viață. Alături de el au venit la acest mare eveniment frații și copiii, o mulțime de nepoți și strănepoți, dar și primarul comunei, Costel Dediu, și vicepreședintele Filialei Bacău „Col. Corneliu Chirieș” a Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria”, Cristinel Aioanei.

    Mic la stat, dar mare la fapt – cum ar spune cronicarul -, Ion V. Chelaru ne-a întâmpinat cu o privire senină și cu o față curată, luminoasă. Nu-i dădeai vârsta la care a ajuns. Dar când am stat și de vorbă, ne-a uimit și mai mult cu sprinteneala rostirii. Am văzut în veteranul Ion Chelaru frumusețea bunicilor noștri și înțelepciunea, dar și bunul-simț ale omului de la sat, trecut prin multe ale vieții.

    Pe front, de la Nistru până în Munții Tatra

    Flăcăul Ion V. Chelaru, din comuna Parava, a fost luat, pe 10 februarie 1942, la armată. Ca și el au mai îmbrăcat haina militară alți trei frați dintre cei nouă ai familiei Chelaru. „Am stat numai trei luni la Regiment, după care am plecat pe frontul din Rusia – spune veteranul. Am ajuns în Transnistria, dar și prin zonele nordice. Însă am avut  comandanți buni, care ne-au ținut în viață până la sfârșitul războiului. Am fost soldat și mă ocupam cu instalarea liniilor telefonice pentru comunicațiile armatei. Mi-am văzut de treabă, nu am reclamat pe nimeni, mi-am căutat, cum se spune, numai de drumul meu. Auzeam multe lucruri, dar nu le-am destăinuit nimănui”.

    Ion Chelaru își amintește că, acolo, pe front, a fost de multe ori în pericol, dar – crede el – în viață în general te afli așa, pentru că atunci când pleci știi ce faci, dar cum și când te mai întorci nu mai știi. Poate cel mai greu a fost când au traversat râurile mari, de la Nistru până în Cehoslovacia. „Am plecat pe front împotriva rușilor și ne-am întors după ce am luptat împotriva nemților – spune veteranul. Noaptea de 10 mai 1945 nu pot să o uit. Ne-a prins în Cehoslovacia. Grozavă noapte a fost, brăzdată de mulțime de trasoare, dar războiul era gata”.

    Militarul din Parava s-a întors acasă tot soldat. „Nu am căutat grade,  deși am stat numai în linia întâi– mai spune Ion Chelaru. Mulțumesc lui Dumnezeu că din război ne-am întors acasă, în viață, toți cei patru frați. M-am căsătorit după ce am venit de la război și am avut cinci copii. Combatanților li s-a dat și pământ, dar eu l-am refuzat, pentru că era unul pietros, cam departe, la deal, pe Cioca, la Orbeni. Cel mult puteam crește pe acolo oi, dar eu am rămas agricultor și m-am ocupat mult cu grădinăritul”.

    Flori, medalii și diplome de recunoștință

    Primarul Costel Dediu a intrat în casa lui Ion Chelaru cu un buchet de flori roșii, galbene și albastre, dar și cu un tort pe care erau aprinse lumânările care întruchipau cifra „100”. „Prețuire și recunoștință!” era înscris pe tort. Veteranul a stins lumânările dintr-o suflare, apoi, cu ochii umezi, a primit din partea Asociației Cultul Eroilor medalia Centenarul Făuririi României Reîntregiteși Diploma și medalia Aniversară Centenarul Zborului Marii Uniri, iar din partea Asociației Naționale a Veteranilor de Război o diplomă aniversară. „De-acum – a mai spus veteranul – îmi doresc să fim cu toții bine și să nu avem ură pe nimeni. Numai așa va merge totul cum trebuie!”.

    „Am onorat cu mare drag misiunea încredințată de președintele  Filialei Bacău Cultul Eroilor, col. (rtr.) Paul-Valerian Timofte, de a reprezenta Asociația Națională Cultul Eroilorși Asociația Națională a Veteranilor de Război, Filiala «Eremia Grigorescu» Bacău, la evenimentul din comuna Parava. A fost unul dintre evenimentele emoționante la care rareori îți este dat să participi. Ei, veteranii, bunicii noștri, sunt eroii noștri, sunt oamenii care au înțeles la timpul lor că interesele țării și apărarea culorilor tricolorului românesc sunt mai presus de orice. Cu greu îți găsești cuvintele care să exprime recunoștința pentru acești Eroi încă în viață. Fără a folosi cuvinte mari, cred că toată România ar trebui să îi ureze veteranului Ion Chelaru «La mulți ani» și să-i mulțumească pentru tot ce a făcut pentru țară. De asemenea, vreau să-l felicit pe domnul primar Costel Dediu pentru munca depusă și implicarea din viața cetățenilor din comună!” Cristinel Aioanei, vicepreședinte al Filialei Bacău „Cultul Eroilor”

    Ce sesizează pacienții despre relația lor cu medicii de familie

    Conform datelor oferite de Casa de Asigurări de Sănătate Bacău, dintre sesizările pe care asigurații le transmit în legătură cu relația lor cu medicii de familie, o pondere importantă o reprezintă următoarele situații :

    solicită plata pentru eliberarea adeverintelor medicale necesare înscrierii în colectivitate;

    solicită plata pentru eliberarea documentelor medicale necesare pentru evaluarea/reevaluarea în grad de handicap;

    nu asigură administrarea tratamentului medicamentos în cabinetele medicale;

    nu acordă servicii medicale femei gravide care nu are calitatea de asigurată în Sistemul Informatic Unic Integrat al asigurărilor de sănătate (SIUI);

    nu emit certificatele de deces sâmbătă sau duminică sau la decedați care nu sunt înscriși în lista lor.

    Iar CJAS Bacău răspunde acestor sesizări. În primul rând, actele normative care reglementează obligațiile și drepturile  medicilor de familie în relația contractuală cu CJAS și obligațiile și drepturile medicilor de familie sunt în principal Legea 95/2006, HG 140/2018 – contractul cadru, Ordinul 397/2018 – Normă de aplicare. Lista de capitație (numărul persoanelor în evidență) a medicilor de familie cuprinde atât persoane asigurate, cât și neasigurate.

    Pentru persoanele neasigurate, medicul de familie asigură obligatoriu serviciile din Pachetul minimal, respectiv:

    – Servicii medicale pentru situaţiile de urgenţă medico-chirurgicală;

    – Supraveghere şi depistare de boli cu potenţial endemo-epidemic;

    – Consultaţii de monitorizare a evoluţiei sarcinii şi lehuziei;

    – Consultaţiile de planificare familială;

    – Servicii de prevenţie;

    Activităţi de suport: examinare pentru constatarea decesului cu sau fără eliberare de acte medicale, eliberarea certificatului medical constatator al decesului, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesită expertiză medico-legală (conform Ordinului ministrului Justiţiei şi ministrului Sănătăţii nr. 1134/C-255/2000 pentru aprobarea Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale).

    NOTĂ:  Se decontează un serviciu (consultaţie- examinare) pentru constatarea decesului, indiferent dacă s-a eliberat sau nu certificatul constatator de deces unui neasigurat înscris sau nu pe lista medicului de familie.

    Pentru persoanele care au calitatea de asigurat, pachetul de servicii medicale de bază în asistenţa medicală primară cuprinde următoarele tipuri de servicii medicale:

    – servicii medicale curative;

    – servicii medicale de prevenţie şi profilaxie;

    – servicii medicale la domiciliu;

    – servicii medicale adiţionale;

    activităţi de suport, respectiv:

    • eliberarea gratuită a documentor medicale, urmare a unui act medical propriu – concediu medical.
    • eliberarea gratuită de bilete de trimitere, prescripţii medicale (rețete), adeverinţe medicale pentru copii în caz de îmbolnăviri, acte medicale necesare copiilor pentru care a fost stabilită o măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, adeverinţe medicale pentru înscrierea în colectivitate – eliberate la efectuarea examenelor anuale de bilanţ ale preşcolarilor şi elevilor şi numai la înscrierea în fiecare ciclu de învăţământ şi avize epidemiologice pentru (re)intrare în colectivitate, conform Ordinului ministrului Educaţiei şi al ministrului Sănătăţii nr. 5298/1668/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, cu modificările şi completările ulterioare.
    • eliberarea gratuită a certificatului medical constatator al decesului, ca urmare a examinării pentru constatarea decesului, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesită expertiză medico-legală, conform Ordinului ministrului Justiţiei şi ministrului Sănătăţii nr. 1134/C-255/2000 pentru aprobarea Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale.
    • eliberarea gratuită a fişei medicale sintetice necesară copiilor cu dizabilităţi pentru încadrarea şi reevaluarea în grad de handicap, conform Ordinului ministrului Muncii, ministrului Sănătăţii şi ministrului Educaţiei nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale.
    • eliberarea gratuită de adeverinţe de încadrare în muncă pentru şomerii beneficiari ai pachetului de bază.
    • eliberarea gratuită a documentelor medicale, potrivit domeniului de competenţă, necesare pentru evaluarea şi reevaluarea în vederea încadrării în grad de handicap.

    servicii de administrare de medicamente: – intramuscular, subcutanat, intradermic, intravenos sau perfuzabil, după caz, pentru medicamentele recomandate de către medicii de familie că urmare a actului medical propriu, se acordă asiguraţilor de pe lista proprie a medicului de familie, în timpul programului de lucru în cabinet, respectiv administrarea schemei de tratament direct observat (DOT) pentru bolnavul TBC confirmat (se acordă asiguraţilor de pe lista proprie a medicului de familie, în timpul programului de lucru în cabinet, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului Sănătăţii nr. 6/2018 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului Sănătăţii 1171/2015 pentru aprobarea Ghidului metodologic de implementare a Programului naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei.)

    NOTĂ 1: Activităţile de suport sunt consecinţă a actului medical acordat pentru serviciile prevăzute în pachetul de servicii medicale de bază.

    NOTĂ 2: Se decontează un serviciu – examinare pentru constatarea decesului, indiferent dacă s-a eliberat sau nu certificatul constatator de deces unui asigurat înscris sau nu pe lista medicului de familie.

    Tehnologii uimitoare din lumea cazinoului

    Tehnologia stă la baza vieții moderne. O mare parte dintre sectoarele vieții de zi cu zi au fost acaparate de cele mai moderne tehnologii. Acestea au ca scop modernizarea și simplificarea felului în care se desfășoară activitățile cotidiene. Lumea s-a adaptat imediat la noile schimbări, motiv pentru care fiecare industrie a introdus astfel de tehnologii în sistem.

    Lumea cazinoului s-a dezvoltat foarte mult de-a lungul timpului, având în vedere că această activitate a apărut acum multe secole. Cel mai important moment au fost anii 1990 atunci când internetul a fost preluat și de către cazinouri. Însă de atunci au tot apărut diverse tehnologii care au ca scop îmbunătățirea experienței utilizatorului. Iată care sunt acestea:

    Diverse metode de plată

    Lumea cazinoului are la bază atât jocuri de poker cât și tranzacții. În trecut existau destul de multe metode de fraudă. Însă lucrurile s-au schimbat mult de când tehnologia a fost introdusă în ecuație. În primul rând, jucătorii au parte de tranzacții sigure în timp ce metodele de plată sunt securizate.

    Deși există încă persoane sceptice când vine vorba de plata cu cardul online, putem spune că în prezent acest mediu este mult mai sigur în ceea ce privește plățile. Tranzacțiile au loc imediat și datele sunt criptate pentru ca nimeni să nu poată intra în posesia acestora.

    Cu toate că o mare parte dintre utilizatori preferă să facă tranzacții cu cardul în cadrul cazinourilor online, acestea din urmă le oferă mai multe modalități de plată. Portmoneele digitale sau chiar moneda bitcoin sunt câteva dintre opțiuni.

    Experiență mobilă de joc


    Având în vedere că o mare parte dintre utilizatori folosesc telefonul mobil pentru a accesa platformele de cazinou online, furnizorii au trebuit să se adapteze cererii.

    Drept urmare, cazinourile au început să își personalizeze serviciile pentru a putea atrage cât mai mulți clienți. De asemenea, cazinourile au căutat metode de a-și păstra clienții prin optimizarea platformelor mobile și prin oferirea a cât mai multor jocuri de cazinou care sunt disponibile cu o singură atingere de buton.

    În prezent jucătorii pot efectua multe operațiuni cu ajutorul telefonului inteligent, așadar platformele de jocuri de mobil, inclusiv cazinourile, s-a adaptat nevoilor. Atât aplicațiile mobile cât și website-urile sunt convenabile și îi oferă jucătorului posibilitatea de a juca cât de multe jocuri dorește indiferent de locul în care se află.

    Inteligență artificială

    Industria cazinoului a profitat din plin de introducerea inteligenței artificiale. Câteva dintre zonele care au câștigat de pe urma acestei tehnologii sunt automatizarea marketingului, recunoașterea facială dar și vocală, detectarea fraudei și analiza sentimentelor.

    Cu alte cuvinte, inteligența artificială nu a făcut altceva decât să colecteze date pe care să le analizeze ulterior și să ofere predicții cât mai precise.

    Spre exemplu, când vine vorba de baza de date a jucătorilor, această tehnologie le poate oferi soluții personalizate pe baza informațiilor colectate. Inteligența artificială (AI) poate și să evalueze cât de eficientă a fost o campanie prin analizarea bazei de date.

    Realitate virtuală


    În secolul al XXI-lea, realitatea virtuală nu mai face parte din scenariul unui film de ficțiune, acesta este un concept cât se poate de real. Tot mai multe cazinouri au integrat această tehnologie pentru a le oferi jucătorilor o experiență cât mai apropiată de realitate. Jocurile sunt interactive, iar experiența de joc este similară cu ceea ce simți când joci într-un cazinou de renume din Las Vegas.

    Câteva dintre elementele pe care realitatea virtuală le include sunt mașinăriile de slot realiste, mesele de joc 3D, sălile de jocuri care includ detalii, sunetele foarte apropiate de realitate și conversațiile cu alți jucători.

    Cu toate că în prezent nu există foarte multe cazinouri de acest tip, din ce în ce mai mulți jucători achiziționează accesorii și sisteme de software necesare acestei operațiuni, motiv pentru care acest sector prosperă.

    Jocuri în cloud

    Jocurile în cloud au revoluționat felul în care percepem tehnologia. Acesta este una dintre cele mai recente tendințe în materie de jocuri.

    Utilizatorii nu mai au nevoie de o anumită unitate de stocare. Astfel ei nu mai sunt limitați în momentul în care joacă de pe telefon sau de pe un alt dispozitiv. Prin intermediul tehnologiei cloud ei pot să acceseze imagini și jocuri de diferite dimensiuni direct de pe internet.

    Cu ajutorul acestei revoluții oricine poate avea parte de jocuri la o rezoluție mare, un lucru excelent pentru cei care nu au la dispoziție cele necesare.

    Tehnologia a adus schimbări mari și a schimbat radical felul în care ne trăim viața. Nici industria cazinoului nu a rămas în urmă. Ultimele dezvoltări au făcut această industrie mai sigură, convenabilă și ușor de accesat.

     

    S-a rezolvat avaria de la Tg. Ocna. A apărut însă una la Buhuși

      S-a rezolvat problema apei la Târgu Ocna, urmare a unei avarii care s-a constatat pe 18 ianuarie. E rândul însă acum a locuitorilor din Buhuși să-și facă provizii. Asta după ce S.C. CRAB S.A. a anunțat că a constatat, ieri, o defecțiune la conducta de aducțiune apă potabilă Poiana Morii din oraşul Buhuşi.

      „Pentru a oferi timp consumatorilor noștri să ia măsuri de stocare a acelor cantități de apă care să le acopere necesitățile pe perioada efectuării lucrărilor de reparații, întreruperea alimentării cu apă a aducțiunii s-a făcut în data de 21.01.2021, începând cu ora 09:00. În această situație, în intervalul 09:00 – 17:00, pentru consumatorii orașului Buhuși furnizarea apei potabile va fi întreruptă. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat” – informează CRAB Bacău.

      La reluarea programului de furnizare a apei poate aparea, în anumite zone ale orașului Buhuși, fenomenul de turbiditate (apă murdară).

      5 tiruri cu pachete de la UE pentru Bacău

        Începe cea de a treia tranșă a Programului operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate- POAD! Potrivit Ordonanței de Urgență cu nr.84 din 21 mai 2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate- POAD, de astăzi începe tranșa a III a, în cadrul căreia, județul Bacău va primi 63.512 pachete cu produse de igienă ce vor fi distribuite de firma care a câștigat licitația la cele 93 de unități administrativ teritoriale, care le vor depozita, urmând a le distribui în 60 de zile către beneficiari.

        În primele 45 de zile, vor fi distribuite pachetele pentru beneficiarii cu venit minim garantat și alocație de susținere de familie și, în următoatrele 15 zile, vor fi distribuite pachetele pentru beneficiarii încadrați în grad de handicap grav și accentuat, precum și cei aflați în riscul excluziunii sociale, în baza unei unei anchete sociale realizate de serviciile de specialitate în asistență socială ale unităților administrativ teritoriale.

        Astăzi, 21 ianuarie 2021, vor ajunge în Bacău 5 tiruri cu primele 17.317 pachete.

        Instituția Prefectului – județul Bacău, alături de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Bacău, Direcția de Sănătate Publică a județului Bacău, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bacău și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, în baza ordinului prefectului, coordonează toate acțiunile întreprinse în derularea POAD, astfel încât să fie asigurată respectarea unitară atât a prevederilor OUG nr.84/2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate, cât și a tuturor actelor normative în vigoare cu privire la prevenirea și combaterea pandemiei de COVID-19, provocată de SARS-Cov 2.

        „Terapie ocupațională pentru copii cu boli incurabile”, un nou proiect al Asociației „Lumina”

          Asociația băcăuană „Lumina” implementează în această perioadă, până la sfârșitul lunii iunie 2021, proiectul „Terapie ocupațională pentru copii cu boli incurabile”, finanțat de TELUS Internațional. Copiii și tinerii dignosticați cu afecțiuni limitatoare de viață sau amenințătoare de viață  internați în Centrul de Îngrijiri Paliative pentru Copii sunt principalii beneficiari ai acestui proiect. Aceștia primesc îngrijire paliativă adaptată nevoilor lor: asistență medicală, asistență socială, kinetoterapie, consiliere psihologică și spirituală.

          „Prin acest proiect dorim să dezvoltăm terapia ocupațională ca element inovativ la nivelul țării noastre în îngrijirea paliativă. Un terapeut ocupațional este un profesionist din domeniul sănătății care lucrează cu copiii și familiile lor pentru a-i ajuta să se implice în activități de zi cu zi. Când medicul comunică pacientului sau familiei că «din păcate ne se mai poate face nimic», atunci ai nevoie, mai mult ca oricând, să primești servicii de îngrijire paliativă care să dea viață zilelor ce au mai rămas. Atunci când un copil este diagnosticat cu o afecțiune limitatoare de viață, situația devine dramatică. Copilul nu are capacitatea de a întelege de ce viața i se schimbă radical, de ce nu se mai poate bucura de copilărie, de ce trebuie să urmeze tratament, de ce i se impun restricții și limitări, de ce nu mai poate juca fotbal sau nu mai merge la școală, de ce trebuie să stea în spital pe perioade îndelungate. Este momentul în care, copilul și familia acestuia are nevoie de îngrijiri paliative”, a explicat Lavinia Porubiu, manager proiect.

          Astfel, din dorința de a îmbunătăți calitatea vieții acestor copii și profitând de existența secției de Terapie Ocupațională a Facultății de Știinţe ale Mișcării, Sportului și Sănătății din Bacău, Asociația „Lumina” intenționează să introducă o nouă specializare, cea de terapeut ocupațional, în echipa complexă ce furnizează serviciile de îngrijiri paliative, pentru a păstra capacitatea copiilor de a fi implicați, cât se poate de mult timp, în activități uzuale, pentru a resimți, cât mai puțin restricțiile vieții în spital, pentru a găsi modalitățile prin care pot fi ajutați să se bucure de participarea activă la activitățile specifice copilăriei (pictat, dans, joacă cu ceilați pacienți etc.).

          Impactul proiectului

          Pe termen scurt, proiectul vizează:

          – dezvoltarea unor programe de terapie ocupațională în îngrijirea paliativă pediatrică (inovație la nivel național);

          – dezvoltarea de competențe la nivelul specialiștilor în terapie ocupațională;

          – creșterea încrederii în forțele proprii și a stimei de sine a copiilor diagnosticați cu afecțiuni limitatoare de viață;

          – diminuarea riscului de apariție a depresiei și anxietății copiilor diagnosticați cu afecțiuni limitatoare de viață.

          Pe termen lung, obiectivele sunt:

          • creşterea calităţii vieţii copiilor diagnosticați cu afecțiuni limitatoare de viață, beneficiari ai serviciilor oferite de Asociaţia Lumina și a familiilor acestora;
          • creşterea numărului de voluntari care se vor implica în activitățile asociației.

          „Noi, echipa Asociaței «Lumina», facem eforturi permanente să creștem calitatea serviciilor, să dezvoltăm modele de bune practici, să învățăm din experiențele altor state sau parteneri, iar acest proiect este o continuare firească a dezvoltării  serviciilor pe care le oferim copiilor diagnosticați cu boli limitatoare de viață”, a conchis managerul de proiect, Lavinia Porubiu.

          Asociația „Lumina” a fost înființată în 1998 de Fundația Cry în the Dark și desfășoară două proiecte. Unul este Centrul rezidențial „Casa Lumina”, care înseamnă „acasă” pentru tinerii cu nevoi speciale. Prin acest proiect se oferă servicii de calitate copiilor/tinerilor instituționalizați prin activități concentrate în direcția oferirii unui adevărat cămin pentru aceștia, asistență medicală, asistență socială și suport spiritual. Un al doilea proiect amplu este „Hospice Casa Albert”, care a luat ființă în noiembrie 2006 și unde o echipă de oameni inimoși acordă îngrijiri paliative copiilor și tinerilor adulți, cu vârsta până la 24 de ani, care au fost diagnosticați cu o boală limitatoare de viață. În cadrul Hospice, copiii și tinerii beneficiari au ocazia să participe o zi pe săptămână la Centrul de zi „Albert”, unde sunt implicați în diverse activități pregătite conform vârstei și capacităților lor.

          Reprezentanții UNPR au fost la Senat

            O delegație a Uniunii Naționale a Patronatului Român (UNPR), din care a făcut parte și băcăuanul Corneliu Pricope – prim-vicepreședinte, a fost primită de președinta Senatului României, Anca Dragu. Delegația, din care au mai făcut parte Laura Ciuhu – prim-vicepreședinte și Teodor Buzatu – vicepreședinte UNPR-Oltenia, a fost condusă de președintele Ioan Lucian.

            Pe agenda de discuții s-au aflat propuneri pentru întâlniri periodice de consultare între Comisia Economică, Industrie și Servicii, Comisia de Afaceri Europene, Comisia de Agricultură și Industrie Alimentară, Comisia Muncă, Familie, Dezvoltare rurală și Protecție socială, Comisia Buget, Finanțe, Activități Bancare și Piața de capital și reprezentanții UNPR, dar și ai celorlalte confederații patronale naționale.

            „Este nevoie de o nouă abordare a modului în care mediul de afaceri, prin reprezentanții săi, interacționează cu Senatul României prin comisiile sale, astfel încât legislația română, inițiativele legislației care influențează mediul de afaceri să fie dezbătute și corectate. Parlamentul, prin Senat și Camera Deputaților, trebuie să aibă ușile deschise pentru reprezentanții mediului de afaceri, în dorința sinceră și constructivă de a contribui la realizarea unui climat prietenos pentru antreprenorii noștri” – a subliniat Ioan Lucian în dialogul cu președinta Senatului.

            Laura Ciuhu a dezvoltat subiectul susținerii companiilor românești dornice de a investi și exporta în străinătate, precum și modul total defectuos în care funcționează Consiliul de Export. Iar Teodor Buzatu a trecut în revistă câteva legi privind domeniul Dezvoltării și Lucrărilor Publice, Legea privind autorizarea construcțiilor, Legea privind amenajarea teritorială și Legea privind locuințele.
            Anca Dragu a dat asigurări că după 8 februarie, când se va cunoaște bugetul pe anul în curs, va mijlocii întâlnirile dintre comisiile Senatului și reprezentanții UNPR și ale celorlalte confederații patronale din România.

            „Mediul de afaceri dorește să beneficieze de o legislație stabilă și predictibilă, calibrată pe situația economică reală din toate sectoarele, dar și pe o disponibilitate a legiuitorului, a ministerelor de resort, de a arăta prin legi, hotărâri de guvern, programe de finanțare și dezvoltare susținerea reală a economiei românești, astfel încât rezultatele activității economice să mărească PIB pe locuitor, să redreseze balanța comercială și să se înregistreze creșterea profitului companiilor.”
            Corneliu Pricope, prim-vicepreședinte al UNPR

            Box: Croșeuri pentru Mondiale și Europene

            Lotul național de Tineret antrenat de Relu Auraș și-a început pregătirile în Bacău în vederea principalelor două competiții ale anului.

            Sunt 22. Cât un lot de fotbal participant la Mondiale sau Europene. Și, chiar dacă de data aceasta vorbim de boxeri și nu de fotbaliști, ei tot vor ajunge la Mondiale și Europene. Ce-i drept, nu toți 22; doar cei mai buni dintre cei buni. Lotul național de box pentru Tineret antrenat de Relu Auraș și-a început pregătirile în Bacău pe 11 ianuarie și trage tare. Tare de tot! Are și de ce; în primăvară este Campionatul Mondial, iar în toamnă, Europenele. Până la prima competiție, Mondialele din Polonia, programate în perioada 10-23 aprilie, calendarul este unul foarte comprimat. Astfel, în intervalul 2-7 februarie va avea loc Cupa României la Brăila, iar între 14- și 19 februarie este programat un turneu internațional în Muntenegru. Martie vine cu alte trei borne importante pentru oamenii lui Auraș: între 1 și 7 va avea loc o pregătire comună cu naționala de profil a Ucrainei, între 12 și 19 se va desfășura un turneu internațional în Bulgaria, pentru ca din 22 și până pe data de 30 să urmeze o nouă pregătire comună, de data aceasta cu reprezentativa Ungariei, „la ei”.

            „Programarea Mondialelor atât de devreme, la mijlocul lui aprilie, ne-a forțat să mergem pe repede înainte cu pregătirea. Din acest motiv, am combinat încă de pe acum antrenamentele fizice cu cele specifice”, a declarat coordonatorul lotului național de Tineret, Relu Auraș, care are la dispoziție sub tricolor mai mulți pugiliști ai Bacăului; la 49 kg, medaliatul cu bronz la Europenele de juniori de anul trecut, Saly Palapuic, la 52 kg pe Marco Manea, la 60 pe Camel Luis, la 69 pe Daniel Hermeziu, la 75 pe Lucian Mititelu, iar la 91, pe Alex Macovei.

            Auraș consideră că 2021 va fi un an foarte solicitant pentru această generație de boxeri, una cu un viitor foarte promițător: „La Mondiale va fi greu pentru că, anulându-se ediția de anul trecut, s-a decis să participe boxerii cu anii de naștere 2002 și 2003. În mod normal, competiția era rezervată anilor 2003 și 2004, iar noi la 2003 avem o serie de băieți foarte buni, cu care mergeam sigur la medalii. Așa, prin apariția celor de 2002, lucrurile se complică, dar avem speranțe. Marea lovitură o putem da însă în toamnă, la Campionatul European”.

            Între timp, Bacăul se reconfirmă capitala boxului românesc, de luni, aici fiind așteptați și cei opt boxeri ai lotului Olimpic al României, pentru un mini-cantonament de trei zile la comun cu lotul de tineret. Astfel, în loc de 22, vor fi 30. Cei mai buni dintre cei buni.

            Cronica teatrală: O comedie lejeră, pe gustul unui public larg

              Revenirea în sala de spectacol, la Teatrul „Bacovia”, după o perioadă sumbră, impusă de pandemie, și după ce ne-am săturat cu toții de atâta online, a fost o reală bucurie pentru public. S-a văzut asta după reacțiile lui în seara premierei cu piesa lui Pierre Chesnot „Iar te sinucizi, iubito ?”, și aceasta o revenire pe afișul teatrului băcăuan, după spectacolul de succes din  anul 2004, cu Doina Iacob, Florin Crăciunescu și Eliza Noemi Judeu. Regia era a lui Gheorghe Balint, tot el fiind semnatarul variantei de acum, căreia îi asigură traducerea și adaptarea textului, direcția de scenă și scenografia (aceasta, esențializată și adecvată). Traducerea e fluentă, sună bine, iar adaptarea liberă nu e deranjantă, stridentă, dimpotrivă, ea „prinde” la public, multe replici având amuzante trimiteri la actualitate. Gheorghe Balint face o bună alegere când o distribuie pe Florina Găzdaru în Sophie, o femeie drăguță, isteață și sensibilă, dar singură la 42 de ani, de unde și starea ei despresivă, și pe Florin Zăncescu, experimentat actor de comedie, în profesorul Bertrand, un bărbat bătrâior, ursuz, pasionat de istorie, de arhivistică, și celibatar convins. La fel de potrivită în rolul aventuroasei, exoticei Suzanne, prietena lui Sophie, care o ajută pe aceasta să iasă din impasul existențial, este Corina Goranda, cu un bine plasat accent de șiretenie  feminină, de pragmatism în intervențiile ei.

              Continuând cunoscuta tradiție franceză a vodevilului, Pierre Chesnot scrie o comedie de situații fără mari pretenții, dar construită cu meserie,  alertă, scopul său fiind  acela de a oferi spectatorilor o seară de teatru în care să se simtă bine, să se distreze. Nici regizorul Gheorghe Balint nu complică lucrurile, punând simplu în scenă, fără artificii inutile, această comedie lejeră despre doi vecini de bloc, o ea și un el, care se cunosc și se războiesc, la început, din pricina unei inundații, ajungând apoi la sentimente mai bune, chiar la dragoste, căsătorie și copii, nu mai puțin de trei, deodată, anunțul ivirii tripleților venind în finalul fericit al piesei. Florina Găzdaru și Florin Zăncescu sunt un cuplu scenic care funcționează, cei doi actori rezolvându-și cu talent și farmec partiturile, păstrându-și vie relația pe parcursul întregului spectacol. Știu să traverseze inspirat diferitele situații, alternând momentele de enervare, tristețea singurătății cu scenele de haz, de pasiune, de lirism și tandrețe.

              „Iar te sinucizi, iubito ?” este o montare plăcută, presărată cu aluzii erotice, agrementată cu muzică franțuzească, cu șansonete celebre, (alegerea ambianței sonore aparținându-i lui Ciprian Manta), care va fi, cu siguranță, pe gustul unui public foarte larg.

              Sprijin de 5.000 de euro pentru legumicultorii băcăuani

              După ce Programul „Tomata” a fost tras pe dreapta de către guvernanți, o nouă promisiune se îndreaptă către producătorii agricoli băcăuani. De data asta, ar fi vorba despre un sprijin de 5.000 de euro acordat fiecărui fermier care va cultiva legume în spații protejate de cel puțin 1.000 de metri pătrați.

              Astfel, va fi susținută producția în sere și solarii de tomate, castraveți, ardei, varză, vinete. Ajutorul financiar va fi virat în conturile legumicultorilor începând cu luna aprilie 2021, în cadrul programului „Ajutor de minimis pentru legumele cultivate în spații protejate”, demarat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Cererile de sprijin vor putea fi depuse de luna viitoare, banii urmând să fie virați după ce inspectorii Direcției Agricole vor finaliza verificările în teren. Cert este că legumicultorii trebuie să îndeplinească aceleași condiții impuse și în Programul „Tomata” pentru a primi sprijinul financiar, respectiv deținerea unei suprafețe minime de 1.000 de metri pătrați cultivați cu legume în spații protejate și a unui certificat de producător agricol. Nu se știe ce cantități minime vor fi impuse a fi obținute (minimum 3 kg tomate/mp, în cazul tomatelor) și nici dacă se va impune evidențierea într-un registru special tratamentelor cu produse de protecție aplicate plantelor.

              „Doamne ajută!”

              Bogdan Tiliță este un legumicultor din zona Răcăciuni care s-a înscris în programul „Tomata” încă din primul an. Are peste 3.000 de metri pătrați de spații protejate.

              „Doamne ajută! Mi-a fost de folos, dintotdeauna, programul ăsta, pentru că 3.000 de euro nu se iau de oriunde. Îți scoteai cheltuielile și te lăsa să câștigi ceva din ce vindeai. Cam tot ce am recoltat am dat la aprozarele din Bacău, pentru că trebuia să facturez. Acum, că s-a renunțat la program, nu știu…Noi tot o să cultivăm, pentru că asta facem de-o viață. Dacă o să se dea bani și pentru alte legume, cel mai probabil o să cultiv pe 1.000 de metri pătrați roșii, pe alte 1.000 de metri, vinete și pe restul, altceva – castraveți, ardei..”, spune fermierul din Răcăciuni. De altfel, de la jumătatea lunii viitoare, ar fi trebuit să înceapă pregătirile de sezon: să desțelenească pământul, să procure semințele sau să încălzească solariile etc. „Asta costă cel mai mult, pentru că noi încălzim fie cu lemne, fie cu gaz sau motorină, care nu sunt chiar ieftine”, încheie Bogdan Tiliță.

              Programul „Tomata”, cu bune și rele

              Deși a fost bine primit de fermierii băcăuani, programul „Tomata” nu a reușit să producă efectele dorite pe piața băcăuană, în continuare pe tarabe fiind valorificate cantități semnificative de roșii aduse din import. În plus, nici prețurile nu au scăzut, în sezonul trecut, în piețele băcăuane, tomatele autohtone valorificându-se și cu 5-6 lei kilogramul.

              Reamintim că programul „Tomata” fusese gândit în scopul sprijinirii fermierilor locali în lupta pentru contracararea invaziei de roșii importate din țări unde sectorul legumicol este puternic susținut de stat. Potrivit reprezentanților Direcției Agricole Bacău, numărul beneficiarilor de ajutorul de minimis la tomate a crescut anual. Numai anul trecut, considerat unul atipic, din toate punctele de vedere, legumicultorii înscriși în program au recoltat aproape 39 de tone de roșii care au fost valorificate, cu acte, pe piață.

              Ultrascurte

              * Ceea ce se întâmplă la nivel internațional n-are legătură cu marxismul, socialismul, leninismul. Marxismul nu privatizează resursele și serviciile publice, ba din contra, naționalizează mijloacele de producție. Cât despre asemănările cu revoluția culturală maoistă, există două probleme: în primul rând Mao nu a fost marxist decât cu numele, iar, în al doilea rând, să ne amintim de „revoluția culturală” din Germania anilor ’30, când universitățile erau expurgate de profesorii neconformi, cărțile interzise erau arse în piața publică iar cei care gândeau altfel, internați în lagăre.

              * Cum moare câte unul care a denunțat măsurile haotice anti-COVID, toată „lumea bună” explodează de bucurie că s-a împlinit profeția, uitând imediat de zecile de persoane care au luat virusul deși, au zis cu lacrimi în ochi – că au respectat toate măsurile impuse de autorități…

              * „În Guvern incompetenți / E de-ajuns să fie trei/ Da’ bătuți în cap de tot / Să putem conta pe ei”. Tudor Gheorghe, spectacolul «Degeaba 30». E pe Youtube, merită văzut și ascultat.

              * Dionisie: Când înjur pe cineva pe Facebook, mi se spune că rețeaua este spațiu public și trebuie să se aplice legea și să suport consecințele.  Când rețeaua îmi blochează o postare, mi se spune că e spațiu privat și, deci, nu se aplică nici Constituția, nici legislația referitoare la libertatea de exprimare, ci doar regulile proprietarului…

              * Ca să fie „mai diversificată”, Universitatea Cambridge nu va mai accepta doar studenți de la AAA în sus (echivalent nota 9,2), ci de la BBB (echivalent 7,5).

              * La o discuție despre vaccin e simplu: ăia cu vaccinul îi fac pe ăilalți conspirționiști idioți, ăia care-s contra îi numesc pe ceilalți imbecili cipați și se despart apele… Ei, dacă vreți să vedeți dezbatere profundă, cu argumente, old school gen, care nu se mai termină, pe pagini întregi de comentarii, puneți în discuție problema încadrării în sensul giratoriu !

              * Știți cum se simte un dependent care-și cumpără porția de drog? Habar n-am, dar cred că se simte ca mine după ce am mai dat o comandă de cărți: pe jumătate fericit că-și împlinește viciul, pe jumătate vinovat pentru că-și cheltuie banii pe viciu.

              * Domnu’ ministru Vlad, domnu’ Bulai, domnii de la CNA și alte instituții de anchetă! Ce mi-a fost dat să văd, ieri, pe Boomerang TV! Se făcea mișto de vicepreședintele SUA! Bugs Bunny își permitea ca, prin mimică și mesaje, să ironizeze pe unul dintre cei mai importanți oameni din lume, pe vicepreședintele partenerului nostru strategic! Trebuie luate măsuri urgente! Bugs Bunny trebuie arestat și cercetat  cât mai repede, până nu pune la cale o altă necuviință!  Transmitem pe această cale scuzele noastre domnului vice Leslie P. Lilylegs, care a fost grav ironizat în acest videoclip scandalos.

              Căței și pisici cu coronavirus. Dr. Alin Moscu ne explică ce trebuie să facem

                Toată babilonia din ultimul an creată de noul coronavirus a stârnit diverse disensiuni și controverse, la care noi, românii, să recunoaștem, suntem maeștri. Iar numărul de probleme este infinit. Începând de la cum poți lua un virus și mai ales cum îl poți trata. Mai ales la tratamente, suntem ași. Pentru că fiecare dintre noi știm ce a făcut știm noi cine și s-a vindecat. Deci așa trebuie făcut, nu așa cum zice nenea doctorul, că ce știe el?!. Apoi, fiecare își mai pune un pic și din amprenta personală, că deh, noi știm cel mai bine. Iar din sumedenia de probleme pe care noi le rezolvăm că le știm pe toate, azi alegem să vorbim de coronavirus la animalele de companie. Sunt convins că deja există cel puțin un cititor care știe ce să facă în acest caz. Și pentru că au fost fel de fel de reacții în această situație, am zis să alegem calea cea mai sigură și să apelăm la un medic veterinar. Astfel, doctorul Alin Moscu a fost mai mult decât încântat să vorbim de acest subiect, dar și de alte lucruri care să vină în ajutorul proprietarilor de animale de companie.

                – Înainte de toate, suntem în perioada sezonului rece și trebuie să avem mai multă grijă de animăluțe. Care ar fi bolile specifice din această perioadă?

                – În primul rând, nu cred că mai există o perioadă specifică pentru anumite boli. E adevărat că în perioada rece animăluțele pot să răcească, la fel ca omul, și pot face boli bacteriene sau virale specifice sezonului. Dar să știți că oamenii au început să conștientizeze că prevenția este mult mai bună decât combaterea și au început să își deparaziteze animalele atât intern, cât și extern, și să le vaccineze. O mare greșeală pe care o fac proprietarii în ultimul timp este că nu mai aplică soluții de deparazitare pe animale în perioada rece, operațiuni ce ar trebui susținute lunar. Mai există bolile respiratorii, dar, spre bucuria noastră, proprietarii au învățat să aibă o grijă mai mare față de animale. Oamenii sunt din ce în ce mai responsabili, privind întreținerea animăluțelor, le îmbracă atunci când le scot la plimbare, consultul la medic e din ce în ce mai des.

                – Ați pomenit de prevenție. La ce anume v-ați referit mai exact?

                – De fapt, pornim de la alimentație, de la regulile de creștere și adăpostire a animalului și până la cele de prevenție medicală, acolo unde este vorba de vaccinare și deparazitare internă și externă. Dacă sunt respectate aceste condiții, vor fi eliminate 60-70% din bolile pe care animalul ar putea să le facă. Din păcate, sunt și boli pentru care nu putem să protejăm animalele. Aici putem enumera peritonita infecțioasă la pisici, care este produsă de un coronavirus, o afecțiune, de altfel, foarte periculoasă și pentru care nu există încă un vaccin.

                – Sigur, oamenii când aud de coronavirus se gândesc la COVID-19. Să explicăm un pic acest fenomen.

                – Coronavirus este o familie. La animale acționează alfacoronavirusul, care nu se transmite la om. Și dacă am ajuns la acest capitol, deocamdată nu sunt evidențe clare de existența Sars-Cov-2 la animale. S-a identificat în China un cățel cu o încărcătură virală mică, nepatologică, cu o parte din virus, dar nu se poate spune că animalele au această tulpină de coronavirus care se transmite la om. Cu toate acestea, revin la prevenție, de această dată pentru oameni. Este bine ca după ce punem mâna pe câine sau pisică să ne spălăm pe mâini. După ce facem curat în litiera pisicii, la fel, să ne spălăm pe mâini. Să nu intrăm în contact cu materiile fecale ale animăluțelor. Încercăm să nu folosim degetele pentru a le șterge la ochi… Dacă ținem cont de regulile astea nu o să ne îmbolnăvim de la animale.

                – Totuși, în această perioadă când circulă Sars-Cov-2, ce trebuie să facă medicul veterinar?

                – În primul rând trebuie începută vaccinarea câinilor împotriva coronavirusului canin. Vaccinul împotriva coronavirusului canin este destinat să protejeze împotriva infecției cu un coronavirus enteric, dar nu este autorizat pentru protecția împotriva infecțiilor respiratorii, conform site-ului Colegiului Medicilor Veterinari. Așadar, la cățel este un virus care dă probleme digestive, la om coronavirusul afectează respirator, iar la pisică produce peritonita infecțioasă, o boală care, din păcate, dacă este dezvoltată, pisicile pierd lupta cu ea. Dar toate acestea sunt diferite.

                – Acționează acești coronaviruși la animale acum când sunt și probleme la om?

                -Nu. Eu sunt de 23 de ani în branșă și de tot atât timp există pe piața românească vaccin împotriva coronavirusului la cățel. Nu are nici o legătură cu ce s-a întâmplat cu tulpina Sars-Cov-2. La pisică boala există de mult, dar nu există vaccin. Chiar dacă a fost o perioadă tulbure, am urmat câteva cursuri online. Surprinzător, la unul dintre acestea, o doctoriță din Bulgaria a spus că s-au identificat niște focare, că au fost recoltate niște probe de la niște căței din câteva țări europene și s-a identificat tulpina de Sars-Cov-2. Dar fără să avem studii depline și clare. Totuși, conform site-urilor de specialitate, reiese că nu este patologică pentru om. Deci, sub nicio formă nu trebuie să ne speriem, să dăm cățelul afară…

                – Au fost cazuri când v-au întrebat oamenii dacă pot lua boala de la animale?

                -Da. Se pot lua boli de la animale, dacă nu suntem atenți, dar nu COVID-19. Despre bolile transmise de la animale la oameni poate vom vorbi cu o ocazie viitoare.

                – Din experiența dumneavoastră și din ce ați observat în ultimii ani, a crescut numărul de iubitori de animale în Bacău?

                – Eu cred că toți iubim animalele. Asta nu înseamnă că dacă un om nu are animal în casă, nu iubește necuvântătoarele. Eu am tot respectul, pentru că un om care iubește un animal și îl crește în casă, este un om deosebit. Și vă spun și de ce. Fie ploaie, fie vânt, ceață, sau alte condiții meteo nefavorabile, omul își scoate cățelul la plimbare. Are această responsabilitate pe care o respectă. E de scos pălăria în fața lui. Noi credem că un câine, un animal de companie pe care îl crești în casă este un membru al familiei, cu drepturi depline. Dacă ar fi să vorbim de numărul de proprietari de animale, nu cred că este o statistică în acest sens. Dar, prin microciparea cățeilor cam asta s-a vrut să se întâmple. Ar fi foarte benefică o evidență clară a numărului de câini și de pisici cu proprietar, cel puțin.

                – Sunt mai mulți proprietari de câini sau de pisici?

                – Asta e greu de spus pentru că pe proprietarii de câini îi vezi la plimbare cu animalul, dar pisicile stau mai mult în casă. La mine la cabinet, să zic, proporția ar fi de 50-50, sau poate 60% pisici și 40 căței, dar este un raport care se schimbă. Eu vreau să cred că numărul de proprietari de animale a crescut. A fost un declin din acest punct de vedere în urmă cu șase-șapte ani, dar văd că lumea a început din ce în ce mai mult să crească un animal de companie, și ce mă bucură cel mai mult este faptul că au început să fie achiziționați tot mai mulți câini de rasă din canise, am început să avem rase cu pedigree, inclusiv de pisici.

                – Aici cred că am putea discuta și despre adopții.

                -Sigur. Este un lucru extraordinar. Părerea mea este că dacă ești iubitor de animale nu contează câte pete are cățelul sau pisica, ci mă interesează să am animalul pe care îl iubesc în casă, pentru că un cățel de rasă sau unul de rasă comună îți oferă aceeași dragoste și te iubește cu aceeași intensitate. La noi, în Bacău, numărul adopțiilor de la adăpostul de câini a crescut, ceea ce este extraordinar. Oamenii salvează niște vieți. Așa trebuie să gândim…

                Tenis: Amalia Nicoli a câștigat Cupa Unirii

                Amalia (dreapta), eleva antrenorului Eugen Lupeș

                Debut cu dreptul în 2021 pentru jucătoarea de tenis băcăuană Amalia Nicoli. Sportiva legitmată la SCM Bacău și-a adjudecat grupa de vârstă 12 ani feminin a Cupei Unirii, turneu de categoria 2 încheiat săptămâna aceasta la Roman.

                Creditată drept favorita numărul doi a turneului, Amalia a avut un tur liber, după care s-a impus cu 6-4, 6-1 în „sferturi” contra Anamariei Bălașca (TCM Roman) și cu 6-3, 6-4 în semifinale împotriva Deliei Roman (Sense Roman). În finală, eleva lui Eugen Lupeș a avut câștig de cauză cu 7-5, 6-4 în fața unei alte sportive din Roman, Miruna Niculăeș (Sense). „Amalia Nicoli a avut o evoluție bună la Roman, demonstrând că este în grafic cu pregătirea”, a declarat antrenorul Eugen Lupeș.

                Et in… Alfania ego!

                Am fost, pentru câteva zile, oaspete al minunatei țări Alfania. Concediu. Natură de vis: munți, zăpadă, ozon, natură încă nepervertită. Alfanienii obișnuiți, de pus la rană. Într-o pauză de schiat am exclamat: „Et in Alfania ego!” Pastișam, desigur, epigraful celebrului tablou al lui Nicolas Poussin: Et in Arcadia ego!, acel ținut legendar al vieții idilice care depune mărturie pentru fericirea pierdută.

                Discutând cu alfanienii obișnuiți, am priceput însă de ce țara se numește Alfania. Proțăpit în jilțul cel mare al nației, masculul Alfa repetă obsesiv, rar, ca o flașnetă hodorogită, aproape ca în Orwell, ori de câte ori deschide nerepedea sa gură: „Vreau guvernul meu!” Chiar și atunci când are guvernul său, tot așa zice. Mutatis mutandis, povestea asta țicnită m-a dus cu gândul către Republica Irlanda.

                În Ulster înflorise sloganul „Un parlament protestant pentru un popor protestant!”. La Belfast, străzile erau incendiate în luptele dintre diferitelor confesiuni. Bandele ucigașe făceau ravagii. În oraș circula o glumă despre cei care erau opriți la bariera orașului și întrebați cărei religii aparțin. Ca să scape de represalii, unii răspundeau: „Ateu”. Venea și întrebarea întrebărilor:

                „Ateu protestant sau ateu catolic?”…
                L-am surprins pe masculul Alfa din Alfania tocmai când, erijat (și) în Tătuc al Învățământului, stabilea scenarii pentru evadarea școlilor/ universităților din ficționalul online. A cuvântat rar, apăsând pe fiecare silabă, chiar și despre vaccinarea din școli/ universități. Alfanienii cu scârț orwellian îi aprobau jenant zisele, aidoma unui cor de gâște. Am întrebat apoi pe unii și pe alții…

                Vor fi vaccinați toți salariații acestor instituții, până la redeschiderea cursurilor? Știți că platformele pentru vaccinare în universități sunt kafkiene? Ce se întâmplă, dacă unii profesori refuză vaccinarea? Se vorbește și despre o testare a elevilor. Cu sau fără acordul părinților? Nimeni nu știa. Există condiții de igienă/ medicale pentru asemenea testări? Toți știau că nu există. Numai masculul Alfa, orwellian, credea altceva.

                Ce transmite Direcția de Sănătate Publică Bacău celor care vor să se vaccineze anti-COVID 19

                  După cum am anunțat deja, modalitățile de programare la vaccinarea împotriva COVID-19, a celor care au vârsta peste 65 de ani, sunt:

                  • Prin medicul de familie,
                  • Prin pagina web de programări: vaccinare-covid.gov.ro,
                  • Prin call center, la telefon 021/414.44.34,
                  • Prin direcția de asistență socială din localitate.

                  Acest lucru a fost transmis, printr-un răspuns la solicitarea noastră, și de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău.

                  „Menționăm că eventualele disfuncționalități în accesarea platformei de programare la vaccinare pot fi generate în contextul în care volumul cererilor a depășit posibilitatea alocării vaccinurilor la acest moment. Reamintim, cu acest prilej, că programările la vaccinare sunt condiționate atât de numărul dozelor de vaccin aflate în stoc la momentul efectuării operațiunii, cât și de dinamica solicitărilor de înscriere la momentul respectiv”, a mai transmis dr. Mihaela Arim, directorul executiv al DSP Bacău.

                  În România, alocarea dozelor de vaccin se realizează conform calendarului de livrare pus la dispoziție de firma producătoare, sens în care, săptămânal, țara noastră primește tranșele de vaccin necesare imunizării populației. Pe măsură ce acestea ajung în România, aplicația se actualizează și permite continuarea procesului de programare pentru categoriile populaționale aflate în etapă curentă (a doua).

                  La nivelul județului Bacău, până la data de 18.01.2021, conform DSP, s-au vaccinat împotriva COVID-19 un număr total de 3.707 de persoane, din care 554 doar, luni, 18 ianuarie.

                  Una caldă, alta rece

                  Miercuri, divizionara secundă Aerostar Bacău a bifat două jocuri la Piatra Neamț. Primul, susținut în compania gazdelor de la Ceahlăul, a fost câștigat de „aviatori” cu 3-1 (0-1), prin golurile marcate de Mihalcea (min. 57), Tofan (73) și Zaharia (77).

                  Al doilea, disputat contra Bucovinei Rădăuți, a fost pierdut cu 3-2 de băcăuani, care au condus la pauză cu 2-0 prin goluri semnate de Corban și Burlacu.

                  Pentru cele două teste, antrenorul Aerostarului Daniel Munteanu și-a împărțit lotul în două, astfel încât să poată monitoriza cât mai bine jucătorii nou veniți sau susceptibili unui transfer.

                  Vineri. Aerostar va bifa o nouă partidă de pregătire, contra Șomuzului Fălticeni, fie la Roman, fie tot la Piatra Neamț. Acesta va fi ultimul meci al „aviatorilor” dinaintea plecării în cantonamentul de la Miercurea-Ciuc.

                  Bilanț portabilitate: Peste 945.000 de numere portate în anul 2020

                  În anul 2020 au fost portate 945.186 de numere de telefon, din care 92% (873.519) sunt numere de telefonie mobilă și 71.667 numere de telefonie fixă. Media lunară de portări aferentă anului 2020 este scădere față de anul anterior, de la 79.902 în 2019 la 78.766 de portări. În lunile decembrie, octombrie și ianuarie s-au portat cele mai multe numere: 99.828, 93.249, respectiv 86.947 de numere portate.

                  În 2020, 84% din numărul de portări au fost realizate de către persoane fizice și 16% de către persoane juridice, iar 31 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă au fost implicați în procesele de portare desfășurate în acest an.

                  În total, de la introducerea serviciului de portabilitate în România în 2008, aproape 7,3 milioane de numere au fost transferate între rețele. Dintre acestea, 6,4 milioane sunt numere de telefonie mobilă (87%) și peste 900 de mii de numere sunt de telefonie fixă.

                  Telefonie mobilă

                  873.519 utilizatori de telefonie mobilă și-au schimbat furnizorul în 2020. Cei mai mulți utilizatori au optat pentru rețeaua RCS & RDS – 377.536, în timp ce Telekom Romania Communications a primit prin portare 141.795 de utilizatori, Vodafone – 133.158, Orange – 125.633, iar Telekom Romania Mobile Communications – 95.375.

                  Furnizor

                  Numere de telefonie mobilă portate în 2020

                  RCS & RDS

                  377.536

                  Telekom Romania Communications  

                  141.795

                  Vodafone

                  133.158

                  Orange

                  125.633

                  Telekom Romania Mobile Communications

                  95.375

                  Alții

                  22

                   

                  Din cele 873.519 numere de telefonie mobilă portate în 2020, 55% au fost numere utilizate pe bază de abonament.

                  Telefonie fixă

                  În anul 2020 au fost portate 71.667 de numere de telefonie fixă, reprezentând 8% din totalul numerelor portate în acest an. Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărțite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 34.014, Orange – 13.671, Vodafone – 12.792, Telekom Romania Communications – 4.899 și GTS Telecom – 3.200.

                   

                  Furnizor

                  Numere de telefonie fixă portate în 2019

                  RCS & RDS

                  34.014

                  Orange

                  13.671

                  Vodafone

                  12.792

                  Telekom Romania Communications

                  4.899

                  GTS Telecom

                  3.200

                  Alții

                  3.091

                   

                  Din cele 71.667 de numere fixe portate în 2020, 11.445 au fost numere independente de locație, numere cu acces gratuit și numere cu tarif special.

                  Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 211 de petiții pe tema portabilității, utilizatorii semnalând în special realizarea cu întârziere a procesului de portare, apariția unor probleme tehnice în derularea procesului de portare (cum ar fi întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată sau probleme de rutare), precum și aspecte legate de anularea portării.

                  Bine de știut

                  Portabilitatea numerelor de telefon oferă utilizatorilor libertate deplină de alegere pentru că permite păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.

                  ANCOM a creat pentru informare site-ul portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon folosit în România, dacă acesta a fost portat, precum şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.

                  ANCOM acordă sprijin operatorilor pentru desfăşurarea corespunzătoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor și cu respectarea legislației în vigoare).

                  Utilizatorii care doresc să-și porteze numărul de telefon sunt sfătuiți să verifice contractul pe care îl au cu operatorul actual; în cazul în care perioada minimă contractuală nu a expirat, cel mai probabil vor fi în situația de a plăti penalități pentru rezilierea anticipată a contractului, în special dacă a fost achiziționat și un terminal odată cu serviciile de comunicații.

                  În cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din rețeaua furnizorului la care vor să-și porteze numărul, în zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, ce cuprinde rezultatele măsurătorilor realizate de Autoritate în 2019 și 2020 și este pusă la dispoziția publicului în acest scop.

                   

                  Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat Strategia 2021-2023

                  Autoritatea de Supraveghere Financiară a lansat Strategia pentru perioada 2021-2023, document ce a fost elaborat în conformitate cu noul context generat de pandemia COVID-19.

                  Obiectivele strategice aferente intervalului menționat au fost reanalizate și actualizate, în strânsă corelare cu cele mai recente politici adoptate la nivel European: noul Plan de acțiune pentru Uniunea Piețelor de Capital și integrarea piețelor financiare, dezvoltarea durabilă, digitalizarea și inovația tehnologică în sectorul serviciilor financiare.

                  De asemenea, Programul de activități pentru anul 2021 cuprinde acțiuni punctuale menite să asigure promovarea stabilității financiare, asigurarea convergenței intersectoriale, armonizarea cadrului de reglementare și întărirea funcțiilor de supraveghere. Totodată, programul presupune și continuarea procesului de întărire a capacității instituționale, în acord cu măsurile, practicile și prioritățile strategice promovate la nivelul autorităților europene ESMA și EIOPA.

                  Incertitudinile şi riscurile sporite la adresa evoluţiei şi stabilităţii economiei globale generate de efectele pandemiei COVID-19, dar şi de măsurile restrictive, aplicate pe plan național și european, presupun adaptarea continuă și considerabilă a modului de funcționare a Autorității de Supraveghere Financiară, precum și ridicarea standardelor profesionale și a vitezei de reacție la nivel instituțional.

                  Criza COVID-19 a însemnat și intensificarea utilizării tehnologiei în toate procesele și activitățile Autorității, fapt care a condus la o reașezare și o regândire a priorităților și a obiectivelor instituționale, pentru a răspunde cât mai eficient provocărilor legate de riscurile emergente și pentru a dispune măsurile optime menite să asigure încredere în piețele financiare.

                  Așadar, atât obiectivele strategice, cât și programul de activități sunt adaptate noilor realități și provocărilor fără precedent aduse de pandemia COVID-19 și urmăresc îndeplinirea rolului strategic al instituției, prin asigurarea funcționării corecte a piețelor supravegheate, dar și prin corelarea prevederilor legislative naționale cu legislația europeană și cu cele mai bune practici în domeniu.

                  Strategia Autorității de Supraveghere Financiară 2021-2023 poate fi consultată AICI.