luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1266

Ședința Consiliului Local Bacău – LIVE

Ordinea de zi:

1.Proiect de hotărâre privind acordarea unui premiu în valoare de 5000 lei domnului Bejan Ștefan, care a împlinit vârsta de 100 de ani.
2.Proiect de hotărâre privind asocierea Municipiului Bacău cu Universitatea ”Vasile Alecsandri” în vederea derulării proiectului european ”101072702- E.D. Bacău”, perioada contractuală ianuarie-decembrie 2022.
3.Proiect de hotărâre privind darea în folosință gratuită către Oficiul Teritorial al Uniunii Artiștilor Plastici Bacău a unui spațiu situat în incinta P.T. nr.3 din Bacău, str. Miron Costin
4.Proiect de hotărâre pentru modificarea completarea HCL nr. 295 /2021 privind aprobarea Regulamentului privind regimul de acces și circulație, staționare și parcare pentru diferite categorii de vehicule rutiere în municipiul Bacău și abrogarea HCL nr. 305/2018.
5.Proiect de hotărâre privind darea în administrare către Teatrul Municipal ”Bacovia” Bacău a unui spațiu situat în incinta PT nr.15 din Bacău, str. Letea nr.9C.
6.Proiect de hotărâre privind aprobarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2027 a Municipiului Bacău (SIDU Bacău).
7.Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2021-2027 al Municipiului Bacău (PMUD Bacău).
8.Proiect de hotărâre privind aprobarea PLANULUI URBANISTIC ZONAL întocmit pentru CONSTRUIRE IMOBIL LOCUINȚE COLECTIVE ȘI SPAȚII COMERCIALE LA NIVELUL PARTERULUI; LUCRĂRI TEHNICO-EDILITARE – RACORD UTILITĂȚI EDILITARE- ALIMENTARE CU ENERGIE ELECTRICĂ, GAZE NATURALE ȘI APĂ-CANALIZARE; ORGANIZARE A EXECUȚIEI LUCRĂRILOR, STRADA BRADULUI, NR.25 din municipiul Bacău, obiectiv ce se va realiza pe teren proprietate privată BENEFICIAR: S.C. CASA VALITO S.R.L.
9.Proiect de hotărâre privind punerea la dispoziție cu titlu gratuit pe o perioadă determinată a sălii Teatrului de Vară ”Radu Beligan”, Fundației Teatrale ”Neghiniță” Bacău în vederea organizării unui eveniment cultural pentru copii și tineri.
10.Proiect de hotărâre privind punerea la dispoziție cu titlu gratuit pe o perioadă determinată a sălii Teatrului de Vară ”Radu Beligan” unor instituții de învățământ din municipiul Bacău în vederea organizării unor evenimente .
11.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-extindere spațiu comercial situat în municipiul Bacău, str. Republicii, nr.31, în suprafață de 30,00 mp
12.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-extindere spațiu comercial situat în municipiul Bacău, Pasajul Revoluției, nr. 1, în suprafață de 14,00 mp .
13.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-extindere birou, situat în municipiul Bacău, str. Ștefan cel Mare, nr.38, în suprafață de 19,00 mp
14.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-extindere birou, situat în municipiul Bacău, str. Banatului, nr.18, în suprafață de 13,18 mp
15.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-balcon situat în municipiul Bacău, str. Republicii nr.17, în suprafață de 4,00 m.p.
16.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-balcon locuință situat în municipiul Bacău, str. Ștefan cel Mare nr.23, Sc. A, Ap.1, în suprafață de 23,00 m.p.
17.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-spațiu comercial cu destinația alimentație publică, situat în municipiul Bacău, str. 9 Mai nr.94 bis, în suprafață de 73,72 mp
18.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-spațiu comercial prestări servicii, situat în municipiul Bacău, str. Miron Costin, nr.47, în suprafață de 16,50 mp
19.Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării cu drept de preempțiune, către constructorul de bună credință, a terenului aflat în proprietatea privată a Municipiului Bacău, aferent imobilului-spațiu comercial situat în municipiul Bacău, str. Primăverii nr.1, în suprafață de 20,00 mp
20.Proiect de hotărâre privind cesionarea Contractului de Concesionare nr.68506 din 24.05.2011, așa cum a fost modificat prin Actul Adițional nr. 147046/13.07.2021, încheiat între Municipiul Bacău și doamna Mârza Claudia Mariana, reprezentant legal al C.M.I. DR. MÂRZA CLAUDIA – MARIANA către S.C. CABINETE MEDICALE DR. MILENA IONESCU S.R.L.
21.Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuție al bugetului local pe trimestrul I anul 2022, al Municipiului Bacău
22.Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii duratei prevăzută în unele contracte de concesionare
23.Proiect de hotărâre privind completarea contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat din municipiul Bacău, nr.69695/1088/15.11.2018.
24.Proiect de hotărâre privind majorarea cuantumului alocației zilnice de hrană pentru consumurile colective din cadrul Căminului pentru Persoane Vârstnice Bacău, de la 17 lei/zi/beneficiar la 30 lei/zi/beneficiar.
25.Proiect de hotărâre de aprobare a Regulamentului privind regimul finanțărilor acordate de la bugetul local al Municipiului Bacău pentru activitățile sportive, în baza prevederilor Legii nr.69/2000 a educației fizice și sportului, cu modificările și completările ulterioare
26.Proiect de hotărâre de aprobare a Regulamentului privind acordarea unor premii sportivilor și antrenorilor acestora care au obținut performanțe deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale.
27.Proiect de hotărâre privind includerea în domeniul public al Municipiului Bacău a unor bunuri – mijloace fixe și terenuri, urmare a Deciziei nr.91 din 16.02.2022, pronunțată de Curtea de Apel Târgu Mureș în dosarul nr.12095/180/2015 privind acțiunea de revendicare formulată de Municipiul Bacău împotriva CET SA.
28.Proiect de hotărâre privind scoaterea unui bun din domeniul public al Municipiului Bacău ca urmare a dublei înregistrări.
29.Proiect de hotărâre privind declararea unui teren ca bun de uz și de interes public local și introducerea acestuia în domeniul public al Municipiului Bacău.
30.Proiect de hotărâre privind trecerea din domeniul public în domeniul privat al Municipiului Bacău a unor bunuri – mijloace fixe, în scopul scoaterii din funcțiune, casării și valorificării acestora în condițiile legii..
31.Proiect de hotărâre privind completarea Hotărârii Consiliului Local nr.61/2022 pentru modificarea Anexei la HCL nr. 22/2018 privind însușirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiul Bacău
32.Proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea H.C.L. 84/2008 privind aprobarea reglementării serviciilor publice de întreținere şi exploatare a parcărilor publice auto din municipiul Bacău şi regimul contravențiilor în folosirea acestor parcări, cu modificările și completările ulterioare.
33.Proiect de hotărâre privind aprobarea dreptului de uz și servitute către DELGAZ GRID SA asupra unor suprafețe de teren situate în Bacău.
34.Proiect de hotărâre privind aprobarea Raportului aferent trimestrului I 2022 privind stadiul realizării măsurilor cuprinse în ,,Planul de calitate a aerului în municipiul Bacău pentru dioxid de azot și oxizi de azot (NO2/NOx) perioada 2019 – 2023”.
35.Proiect de hotărâre privind însușirea de către Consiliul Local al Municipiului Bacău a întâmpinării formulată în dosarul nr.751/110/2022.
36.Proiect de hotărâre privind alegerea ”Președintelui de ședință” al Consiliului Local al Municipiului Bacău pentru ședințele din lunile mai, iunie, iulie 2022
37A.Proiect de hotarare privind mandatarea împuterniciţilor Municipiului Bacău în Adunarea Generală a Acţionarilor Societăţii de Servicii Publice Municipale Bacău SA
37.B.Proiect de hotarare privind soluționarea plângerii prealabile formulată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Bacău, prin care se solicită anularea în totalitate a HCL nr. 82/28.02.2022
37.C.Proiect de hotarare privind transmiterea dreptului de concesiune prevazut in unele contracte de concesionare
37.D.Proiect de hotarare privind punerea la dispoziție cu titlu gratuit pe o perioadă determinată, a sălii „Amfiteatru” din cadrul Centrului de Afaceri si Expoziții, Colegiului „Mihai Eminescu” Bacău respectiv Casei Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău, în vederea organizării unor evenimente
37E.Proiect de hotarare privind solutionarea plangerii prealabile formulată de către Consiliul Județean Bacău împotriva H.C.L. nr. 386 din 3.11.2021
37F.Proiect de hotărâre privind modificarea HCL nr.386/19.10.2018 privind solicitarea de trecere a unui mijloc fix din domeniul public al statului în domeniul public al Municipiului Bacău, completată prin HCL nr.314 din 20.09.2021 și modificată prin HCL nr.42 din 07.02.2022.
37G.Proiect de hotărâre privind modificarea art.1 din H.C.L. nr.212/2021 privind aprobarea Regulamentului Intern, Regulamentului de Organizare și Funcționare, Organigramei și Statului de Funcții ale Spitalului de Pneumoftiziologie Bacău.
37H.Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de manager persoană fizică al ”Spitalului de Pneumoftiziologie” Bacău.
37I.Proiect de hotărâre privind utilizarea unei sume din Fondul de întreținere, înlocuire și dezvoltare aferent Proiectului ” Sistem integrat de management al deșeurilor solide în municipiul Bacău și 22 de comune limitrofe” .
37J.Proiect de hotărâre privind modificarea art.2 alin.(1) din HCL nr.51/28.02.2022.
37K.Proiect de hotărâre privind acceptarea unei donații făcută de SC DEDEMAN SRL Bacău către Municipiul Bacău.
37L.Proiect de hotărâre privind acordarea avizului de către Consiliul Local al Municipiului Bacău, operatorului economic S.C. ÎN PARADISUL VEȘNIC S.R.L. cu sediul în municipiul Bacău, pentru activități de pompe funebre și similare.
37M.Proiect de hotărâre privind completarea HCL 443/23.12.2021 privind aprobarea documentației tehnico-economice, faza Studiu de Fezabilitate, pentru obiectivul de investiții ” Reabilitarea rețelelor termice de transport pentru creșterea eficienței energetice a sistemului centralizat de termoficare din municipiul Bacău”.
37N.Proiect de hotărâre privind actualizarea inventarului domeniului privat al Municipiului Bacău însușit prin H.C.L. nr.157/2018.
370. Proiect de hotărâre pentru completarea HCL NR. 61 din 19.02.2018 privind înființarea ,,Serviciului Municipal de Utilități Publice Bacău”, modificată prin HCL nr.9/2021 și HCL nr.309 din 20.09.2021 și revocarea HCL nr.149/2022
37P.Proiect de hotărâre privind declararea unor terenuri din municipiul Bacău, ca bunuri de uz și de interes public local
37R.Proiect de hotărâre privind includerea în domeniul privat al Municipiului Bacău a unor bunuri imobile terenuri și aprobarea închirierii prin licitație publică a unor terenuri.
37S.Proiect de hotărâre privind aprobarea participării Municipiului Bacău în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Investiția I.1.4 Elaborarea / actualizarea în format GIS a documentelor de amenajare a teritoriului și de planificare urbană și depunerii proiectului ”Actualizare Plan Urbanistic General al Municipiului Bacău”
37T.Proiect de hotărâre privind aprobarea participării Municipiului Bacău în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Investiția I.1.1 Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante) și depunerii proiectului ” Modernizarea și extinderea transportului public la nivelul zonei metropolitane a Municipiului Bacău”
37.U.Proiect de hotărâre pentru modificarea Anexei nr. 2 la H.C.L. 284/30.08.2021 privind aprobarea organigramei și statului de funcții al Aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Bacău .
37.V.Proiect de hotărâre privind aprobarea asocierii de principiu între UAT Municipiul Bacău și UAT Comuna Hemeiuș în vederea realizării în comun a proiectului de investiții ” Coridor pentru deplasări nemotorizate pe traseul Centrul Bacău – Cartier Gherăiești – Lilieci – Hemeiuș” .

Astăzi este Ziua Mondială a Dansului

-două evenimente care promovează dansul sunt programate în acest weekend

Ziua de 29 aprilie a fost instituită drept Ziua internaţională a dansului, în 1982, la iniţiativa Comitetului de Dans al Institutului Internaţional de Teatru (ITI) din cadrul UNESCO. În acest fel este celebrat atât dansul, cât şi fondatorul baletului modern, Jean Georges Noverre, născut la 29 aprilie 1727.

Dansul este o formă universală de expresie artistică, ce depăşeşte frontierele politice, culturale şi etnice. De obicei, manifestările de Ziua Dansului includ spectacole speciale, cursuri deschise publicului, repetiţii publice, expoziţii, seri dansante, programe radio şi TV, vizite, spectacole de stradă etc.

Cine a fost Jean Georges Noverre

Jean Georges Noverre (1727-1810), maestru francez al dansului şi baletului, s-a născut la Paris şi este considerat creatorul baletului modern. Prima apariţie într-un spectacol a avut loc la Fontainebleau, în 1743, iar în 1747 a compus primul spectacol de balet pentru Opera Comică. Doi ani mai târziu, a montat spectacole de balet – ”Iphigenie en Tauride”, ”Alceste”, colaborând cu Christoph Willibald Gluck.

Între 1758 şi 1760, a realizat o serie de spectacole de balet la Lyons – ”Fetes du serail”, ”Les Rejouissances flamandes”, ”La Mort d’Ajax”, ”Orphee aux Enfers”, şi şi-a publicat lucrarea ”Lettres sur la danse et sur les ballets” (1760), în care a definit dansul ca ”o pictură plină de pasiuni, moravuri, obiceiuri”. În 1775, la cererea reginei Maria Antoaneta, a fost numit maestru al spectacolelor de balet la Opera din Paris. A murit la Saint-Germain-en-Laye, la 19 noiembrie 1810.

Seară de bal la Conac

Chiar în ziua aniversării dansului, Conacul Buzdugan organizează începând cu ora 19.00 o seară de bal. Invitați vor fi sportivii clubului Adamas care vor oferi celor prezenți reprezentații dansante, cel mai probabil valsul fiind vedeta serii. Mai mult decât atât, cei de la Adams vor susține și un curs simplu de dans pentru toți participanții. Așadar va fi o seară plină cu show de dans, dans interactive și lecții de dans, toate de Ziua Mondială a Dansului. Intrarea la eveniment se face în baza unei înscrieri telefonice, locurile fiind limitate. Conacul Buzdugan se află în comuna Gheorghe Doja, la 22 de kilometri sud de municipiul Bacău.

Buhuși Dance Fest

Al doilea eveniment „dansant” al weekend-ului se va desfășura sîmbătă, 30 aprilie, la Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” din Buhuși unde va avea loc ediția a II-a Buhuși Dance Fest, un festival de dans organizat de Școala de Dans Adamas Buhuși, Primăria Orașului Buhuși și Casa de Cultură „Elisabeta Bostan”. La eveniment și-au anunțat participarea dansatori membri ai mai multor școli de dans și cluburi ale copiilor din Buhuși, Bacău, Moinești, Onești, Comănești și Piatra Neamț. Intrarea este liberă.

 

Elevă de la Alecsandri cu bursă de studii în SUA

Rianna Fundulea este elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Bacău și anul acesta a aplicat pentru o bursă în programul FLEX dezvoltat de Departamentul de Stat al Statelor Unite pentru elevi din toate țările din Europa și Asia. Pentru anul acesta, respectiv anul școlar 2022-2023, departamentul american a alocat României 30 de locuri, elevii admiși urmând să studieze un an în Statele Unite. Rianna este unul dintre cei 30 de elevi români admiși, dintre cei peste 2000 de elevi aplicanți.

„Eu am aplicat pentru această bursă în septembrie anul trecut. În decembrie am primit primul rezultat, că sunt semifinalistă după care a urmat un test în limba engleză, un interviu plus trei eseuri online cu ei, plus foarte multe acte de întocmit și vize medicale”, ne-a povestit Rianna Fundulea care a explicat că rezultatele finale ar fi trebuit să vină în luna mai. Numai că rezultatele au venit pe 21 aprilie iar bucuria a fost imensă pentru eleva de la „Alecsandri” care a aflat că este finalistă și va pleca la studii în America.

Rianna ne-a povestit că au mai fost elevi din Bacău care au aplicat în acest program, mulți fiind de la ea din liceu.Din câte a aflat tânăra de la profesrorii din liceu, în runda secundă au trecut ea, o colegă de a ei de clasă și o elevă de la altă clasă. În ultima rundă Rianna a fost singura calificată din Bacău.

Programul FLEX a fost activat în România în urmă cu șase-șapte ani, iar acum câțiva ani au mai obținut burse de studiu prin acest program în Statele Unite și alte eleve de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” dar și de la Colegiul Național „Gheorge Vrănceanu”.

„Acum mi se pare un vis devenit realitate. Mă așteptam și nu mă așteptam, știind câți aplicanți au fost și cât de mult își doreau cu toții. Iar faptul că nu e doar pentru clasa a XI-a, cum e cazul meu, ci pentru clasele IX-XII, a fost să spunem așa…o concurență foarte mare. E cel mai mare vis al meu împlinit”, a spus Rianna Fundulea plină de emoții, dar care este foarte conștientă de avantajele pe care le va avea. Pentru ea acest schimb cultural, spune Rianna, o va ajuta să se maturizeze și să își dezvolte abilitățile în limba engleză.

În momentul de față încă nu a fost stabilit în ce stat va merge și nici la ce familie va locui, pentru că acolo va fi în plasament și va urma cursurile într-un liceu din acea localitate. „Plecarea va fi undeva în august, iar până atunci am timp să primesc plasamentul. Dar în principal o să stau la o familie gazdă, am masa și cazarea acoperite de ei iar bursa mai acopră și o alocație lunară de 125 de dolari, plus asigurare medicală, zbor, viză, tot”, a explicat Rianna care va locui și va învăța un an în America timp în care nu va reveni acasă nici măcar în vacanțe. „Voi studia clasa a XI-a acolo după care mă voi întoarce să mă pregătesc pentru examenul de bacalaureat. Sper ca studiile de acolo să îmi fie echivalate în România. Nu știu cum va fi din acest punct de vedere, dar am încredere că totul va fi bine”, a mai spus proaspăta beneficiară a unei bursei de studii în Statele Unite.

În altă ordine de idei, Rianna a mai avut o experiență asemănătoare, dar la alt nivel. Împreună cu alte patru colege și cu profesoara Mariana Andonie au participat într-un program Erasmus în Grecia, un proiect ecologic iGO ECO „Respect and care about the Earth”, derulat anul trecut în octombrie. „A fost într-o perioadă dificilă pentru că era cu pandemia, dar am nimerit chiar când s-au ridicat din restricții. Atunci trebuia să locuim, tot așa, la familii. Dar din cauza virusului planurile au fost schimbate și am stat la hotel. A fost tot așa…un schimb de experiență. Am fost participanți din Grecia, Turcia, Polonia, Italia, Spania și România. Atunci m-am simțit timp de o săptămână ca un elev grec. A fost foarte interesant”, ne-a împărtășit Rianna din experiența elenă.

Iar lucrurile nu se opresc aici. De curând Rianna s-a înscris la un concurs ce îi poate aduce participarea într-o tabără din Anglia. Eleva de la „Alecsandri” ne-a oferit mai multe detalii, dintre cele mai interesante, și despre acest proiect:

„Am depus un proiect pentru a putea participa la această tabără din Anglia – Mirunette. Pentru a putea ajunge acolo a trebuit să înscriem în concurs acest proiect în care trebuia să creăm un fake-news de două minute și jumătate. Cum ar fi o păcăleală de 1 aprilie. Eu am făcut un fake-news despre părul blond și încălzirea globală, cum că persoanele cu părul blond trebuie să plătească o taxă deoarece acestea influențează activ încălzirea globală.”

Iată știrea fake-news integrală pe care Rianna a prezentat-o de la pupitrul unui buletin de știri tv completată cu un stand-up.

„Părul blond schimbă vremea

Părul blond purtat de miliarde de oameni de pe toate meridianele Terrei are un efect important asupra schimbărilor climatice. Este o concluzie a unui grup de oameni de știință britanici, de la Universitatea Casterbridge, din Extettershire.Potrivit cercetătorilor britanici, părul blond reflectă înapoi și aproape în totalitate în atmosferă energia primită de la soare. De la o singură persoană, căldura nu pare mare, dar pe planetă sunt circa 2,5 miliarde de oameni cu părul blond, un număr imens.

Mai ales în mediul urban, blonzii determină schimburi de căldură între straturile de aer și o mișcare a curenților atmosferici, insesizabilă de la fața locului, precum în cazul curenților oceanici de convecție. Cercetătorii au dat și un nume fenomenului – Goldstream, cu referire la celebrul Gulfstream, ce se crează în Golful Mexic, iar apoi scaldă apele insluleor britanice și Norvegiei, înainte de a se estompa în Oceanul Arctic.

Influente organizații ecologiste propun guvernelor măsuri de reducere a Goldstream. În primul rând, ar fi vorba despre o taxă ecologică pe vopseaua de păr blond, reținută de la fiecare producător, proporțional cu numărul de tuburi scoase pe piață. Apoi, o taxă percepută la cabinetul cosmetic, dublată de un control strict, din partea statului, al folosirii vopselurilor de păr. În al treilea rând, fiecare doritor de a-și schimba nuanța părului în dintr-una închisă în una deschisă la culoare ar trebui să plătească o taxă.

Persoanele blonde din naștere ar putea fi scutite de unele taxe locale, dacă își schimbă voluntar părul în negru sau castaniu.

Dar, oriunde în lume și peste toate argumentele raționale, se ridică o chestiune ce ține de publicitate și de puternica industrie a modei, care practic a decretat că părul blond este o caracteristică de bază a frumuseții și distincției. Problema este că schimbările climatice se petrec deja. Suntem în ceasul al 13-lea și omenirea trebuie să se hotărască rapid între deșertificare și actualele standarde de frumusețe.”

În cazul în care va câștiga un loc în această tabără, Rianna va putea să își aleagă perioada de participare în intervalul iunie-septembrie, ceea ce nu va afecta plecarea în America.

 

Economia județului își revine încet după pandemie

    Direcția Județeană de Statistică Bacău a dat publicității informațiile cu privire la economia județului pe luna februarie a acestui an. Multe cifre sunt îmbucurătoare și arată o revenire a industriei și serviciilor după restricțiile din pandemie.

    A crescut producția industrială

    Producţia industrială totală realizată în luna februarie 2022 a scăzut cu 3,0% în serie brută faţă de media anului 2021. Comparativ cu luna februarie 2021 producţia industrială totală a fost mai mare cu 13,9%, iar faţă de luna ianuarie 2022 aceasta a crescut cu 4,4%. În perioada 1.01.-28.02.2022 producția industrială totală crescut faţă de perioada corespunzătoare din anul 2021 cu 13,0%, datorită creșterilor înregistrate în producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (+46,9%) și în industria prelucrătoare (+12,4%). În luna februarie 2022 indicele valoric al cifrei de afaceri a unităţilor industriale din judeţul Bacău a fost mai mare cu 35,4% comparativ cu luna februarie 2021, iar faţă de luna ianuarie 2022 a crescut cu 10,3%. În perioada 1.01.-28.02.2022 cifra de afaceri din industrie, în termeni nominali, a fost mai mare cu 33,2% faţă de perioada corespunzătoare din anul 2020.

    Probleme în zona construcțiilor

    Autorizaţiile de construire eliberate pentru clădirile rezidenţiale de către administraţiile locale la nivelul judeţului Bacău au fost în luna februarie 2022 în număr de 72 (29,2% în mediul urban şi 70,8% în mediul rural), în scădere cu 9 autorizaţii, respectiv cu –11,1% mai puține faţă de luna februarie 2021 şi în scădere cu 11 autorizaţii, respectiv –13,3% faţă de luna ianuarie 2022. În perioada 1.01.-28.02.2022 numărul total al autorizaţiilor pentru clădiri rezidenţiale a fost de 155, din care 45 în mediul urban (29,0%) şi 110 în mediul rural (71,0%). Comparativ cu perioada 1.01.-28.02.2021, numărul acestora a crescut cu 4 autorizaţii, respectiv cu +2,6%. Numărul de locuinţe din clădirile rezidenţiale pentru care s-au eliberat autorizaţii de către administraţiile locale la nivelul judeţului Bacău a fost în luna februarie 2022 în număr de 72 (29,2% în mediul urban şi 70,8% în mediul rural), în scădere cu 152 autorizaţii, respectiv cu –67,9% mai puține faţă de luna februarie 2021 şi în scădere cu 260 locuinţe, respectiv –78,3% mai puține faţă de luna ianuarie 2022. În perioada 1.01.-28.02.2022 numărul locuinţelor din clădirile rezidenţiale a fost de 404, din care 290 în mediul urban (71,8%) şi 114 în mediul rural (28,2%). Comparativ cu perioada 1.01.-28.02.2021, numărul acestora a crescut cu 107 locuinţe, respectiv cu +36,0%.

    Mai multă carne

    În perioada 1.01-28.02.2022 s-a obţinut o producţie de carne din sacrificări şi vânzări pentru sacrificare de 10.794 tone, mai mare cu 750 tone comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021. 96,6% din producţia de carne s-a vândut la piaţă (direct sau unităţilor de creştere, îngrăşare, industrializare), diferenţa de 3,4% fiind consum familial. De asemenea, s-au mai obţinut 121,8 mii hl lapte de vacă şi 18,9 milioane bucăţi ouă consum.

    Vești bune din turism

    În luna februarie 2022 în judeţul Bacău numărul unităţilor de cazare (cu o capacitate de cazare existentă de minim 10 locuri-pat) care au funcţionat a fost de 94 unităţi, acestea oferind un număr de 3.750 locuri de cazare. Comparativ cu luna februarie 2021, numărul de unităţi a crescut cu o unitate (+1,1%), iar numărul de locuri oferite turiştilor a scăzut cu 29 locuri (-0,8%). Comparativ cu luna ianuarie 2022, numărul de unităţi a scăzut cu 3 unități (-3,1%), iar numărul de locuri oferite turiştilor a scăzut cu 87 locuri (-2,3%). Pe total judeţ Bacău, în luna februarie 2022 s-a realizat un indice de utilizare netă a locurilor de cazare de 18,7%, mai mare decât cel înregistrat în luna februarie 2021 (17,0%) şi mai mare decât cel înregistrat din luna ianuarie 2022 (16,8%). Pe tipuri de unităţi de cazare cel mai mare indice s-a înregistrat în vile turistice (24,0%), în timp ce pe zone turistice cel mai mare indice s-a înregistrat în stațiuni balneare (23,5%). Numărul sosirilor turiştilor în luna februarie 2022 a fost de 10.026 persoane (92,9% români şi 7,1% străini). Comparativ cu luna februarie 2021, numărul sosirilor turiştilor a crescut cu 1.637 persoane (+19,5%), iar faţă de luna ianuarie 2021 acesta a înregistrat o scădere cu 863 persoane, respectiv -7,9%. În perioada 01.01.-28.02.2022, numărul de sosiri ale turiştilor în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică a fost în judeţul Bacău de 20.915 persoane, din care 94,6% turişti rezidenţi în România şi 5,4% turişti nerezidenţi. Comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021, numărul acestora a crescut cu 3.454 sosiri pe total (+19,8%), ca urmare a creșterii numărului de sosiri a turiştilor rezidenţi cu 2.698 (+15,8%), în timp ce numărul sosirilor celor nerezidenţi a crescut cu 756 (de 3,0 ori ).

    Crește numărul salariaților

    La sfârşitul lunii februarie 2022 efectivul de salariaţi din judeţul Bacău a fost de 120.529 persoane, mai mare cu 312 persoane comparativ cu sfârşitul lunii ianuarie 2022 (+0,3%) şi cu 2.806 persoane mai multe faţă de finele lunii februarie 2021 (+2,4%). În judeţul Bacău la sfârşitul lunii februarie 2022, 2,5% din salariaţi lucrau în “agricultură, vânătoare, servicii anexe, silvicultură şi piscicultură”, 38,5% în “industrie şi construcţii” şi 59,0% în “servicii”. Salariaţii din judeţul Bacău reprezintă 19,3% din totalul salariaţilor din Regiunea de Nord-Est.

    Salariile, tot mici

    În luna februarie 2022 câştigul salarial mediu brut a fost în judeţul Bacău de 5.248 lei (RON)/persoană, cu 811 lei (RON)/persoană mai mic decât cel înregistrat la nivelul economiei naţionale (-13,4%). Salarii medii brute peste media judeţului s-au înregistrat în “servicii”, iar sub media salariului din judeţ se află activitățile “agricultură, vânătoare şi servicii anexe, silvicultură şi pescuit” şi “industrie şi construcţii”. Faţă de luna ianuarie 2022 câştigul salarial mediu brut la nivelul judeţului a scăzut, în preţuri comparabile, cu –1,2%, iar faţă de luna februarie 2021 acesta a crescut, în preţuri comparabile, cu +0,6%. Câştigul salarial mediu net a fost în judeţul Bacău de 3.263 lei (RON)/persoană, cu 458 lei (RON)/persoană mai mic decât cel înregistrat la nivelul economiei naţionale (-12,3%). Salarii medii nete peste media judeţului s-au înregistrat în “servicii”, iar sub media salariului din judeţ se află activitățile “agricultură, vânătoare şi servicii anexe, silvicultură şi pescuit” şi “industrie şi construcţii”. În prețuri comparabile, faţă de luna ianuarie 2022 câştigul salarial mediu net la nivelul judeţului a scăzut, în preţuri comparabile, cu –0,6%, iar faţă de luna februarie 2021 acesta a înregistrat o creștere, în preţuri comparabile, cu +0,6%.

    UE nu prea e

    Eu n-am ținut musai să fim în UE. Chit că devenind membri ai Europei unite, să zicem, au apărut și unele mici avantaje, dacă pot spune asta. Cum ar fi, de pildă, faptul că putem călători prin aproape toată Europa, fără viză pe pașaport. Am început să cred că asocierea asta nu e prea ok dinainte ca britanicii, principalii inițiatori ai făuririi unei Europe unite, să facă ceva pe idee și să se cărăbănească iute, cât a-i zice „fish”.

    M-am convins și mai mult când i-am văzut pe unguri cum fac pe „Gică Contra” la mai tot ce zice Bruxelles-ul. Acum, și nemții, alături de austrieci, de olandezi, de francezi, se comportă similar, văzând în războiul de la granițe mai mult o oportunitate politică și comercială. E interesul siguranței lor alimentare, energetice, economice și … electorale, până la urmă. Ei nu pot accepta o eventuală austeritate, determinată de războiul din Ucraina, nici nu-și pot reduce profiturile, pentru că, deh, sunt bogații Europei.

    Din start n-am prea crezut în unitate, la nivel de Europa, pentru simplul motiv că discutăm de națiuni diferite, cu tradiții și convingeri distincte. Iar, mai apoi, s-a și văzut că mai ales interesele erau altele, dincolo de faptul că am intrat cam în genunchi în UE, dacă e să socotim prețul păguboaselor privatizări (petrol și gaze, energie etc), iar acum stăm cu mâna întinsă la nemți, austrieci, olandezi și mai știu eu cine. Mai sunt diferențele evidente vizavi de cum suntem tratați. Și nu mă refer doar la privirea chiorâșă pe care ne-o aruncă unii vameși străini, atunci când dau cu ochii de actul de identitate pe care scrie România.

    Ci mai curând la dubla măsură pe care mai toți colegii de Uniune o aplică, în special când e vorba să ne bage pe gât alimentele lor (și nu numai). Dacă nemților, de exemplu, li se etalează produse alimentare de înaltă calitate (priviți, măcar de curiozitate, ingredientele, dar și cantitățile accesoriilor care intră în compoziția oricărui produs), ei bine, la noi o să vedeți mereu alt fel de bucate pe rafturi, deși sunt „îmbrăcate” la fel.

    Lor li se livrează cartofii și alte asemenea, spălați, curățați de mizerie, nouă mai mult pământ decât … În fine, poate că au venit bani de la UE, mai mulți decât am tot cotizat, cum zic unii. Mă gândesc, însă, că ar fi trebuit să se simtă asta, în ideea în care, de exemplu, agricultura noastră ar fi trebuit s-ajungă, hăt!, departe. Așa cum, de pildă, vezi la polonezi, campioni în atragerea de fonduri în acest domeniu, care acum fac legea în piață.

    Să vă spună cei care au fost pe la ei, cam ce au reușit să facă oamenii ăștia! Noi tot cu U 650 intrăm în brazdă. Poate unii, mai norocoși, s-au pricopsit cu un utilaj Claas, dar și ăla la mâna a doua sau a treia, de care se împiedicau cei mai de la Vest. Ce-ar fi fost să fi rămas nemembru UE și să fi muncit cum știam noi pământurile, vânzând apoi producțiile prelucrate, nu brute, și pe bani buni, nu pe doi lei! Ar fi fost cine să ni le cumpere.

    Garantat. Să fi păstrat uzinele în picioare, și fabricile și CAP-urile ori tot ce-am dat aproape gratis „investitorilor strategici” sau am lăsat să se părăginească … Iar banii din economie ar fi rămas la noi, în vistierie, nu s-ar fi dus, necontrolat, la bogații Europei. De vizitat, să se știe, nu am reușit să ne vedem locurile faine de pe la noi. De ce m-aș duce să le pozez pietrele altora?! Un lucru bun s-a întâmplat, de când nu mai suntem „prieteni” cu rușii: am devenit parte din umbrela NATO, care sper să ne fie de folos, în caz de…Doamne ferește! Sper și eu.

     

    Plăieșii, concert în Bacău

    Ansamblul etnofolcloric Plăieșii, condus de Nicolae Gribincea, anunță lansarea Turneului “Partea noastră de iubire”, eveniment artistic în care tradiționalul, autenticul și contemporanul își dau întâlnire.

    Turneul este prilejuit de lansarea oficială a albumului de cântec orășenesc “Partea noastră de iubire” – un album ce cuprinde 26 de cântece pe versurile marilor scriitori basarabeni Dumitru Matcovschi, Grigore Vieru, Petru Zadnipru, etc. Muzica pentru toate cele 26 de cântece a fost compusă de Nicolae Gribincea. Grație acestui album, publicul va avea ocazia să descopere și talentul de compozitorde cântec orășenesc al conducătorului artistic al ansamblului, Nicolae Gribincea.

    În programul spectacolelor au fost incluse cântece în primă audiție care vor fi prezentate într-o atmosferă de neuitat, așa cum le stă în fire Plăieșilor.

    “Anul 2022 va fi anul reîntâlnirilor multașteptate! Venim cu partea noastră de dragoste, frumos și lumină pentru a pune umărul la valorificarea și întregirea culturii neamului nostru. Vă așteptăm cu drag!”, menționează Nicolae Gribincea.

    Șirul de spectacole programate pentru primăvară vor avea loc la Chișinău, Constanța, Galați, Bacău și Suceava. În toamnă, turneul va continua cu spectacole în alte orașe ale țării: Piatra Neamț, Botoșani, Iași, București. Pentru mai multe detalii despre turneu consultați pagina oficială  a ansamblului www.plaiesii.md/spectacole.

    Ansamblul etnofolcloric Plăieșii a fost fondat în anul 1989, la Chișinău. Este alcătuit din 14 membri, 7 vocaliști și 7 instrumentiști. Repertoriul ansamblului este constituit din folclor autentic, cântece și dansuri bărbătești specifice zonei Basarabiei. Prin activitatea sa artistică, ansamblul contribuie la conservarea și promovarea patrimoniului cultural imaterial.

    O parte considerabilă a repertoriului Plăieșilor îl constituie colindul de ceată bărbătească care în decembrie 2013, a devenit parte a patrimoniului cultural imaterial al umanității UNESCO. A fost primul element de patrimoniu cultural din spațiul basarabean protejat de UNESCO la care și-a adus aportul considerabil Ansamblul etnofolcloric Plăieșii.

     

    Ultrascurte

    Orașul sârb Ruma va avea un parc în onoarea lui Marinos Ritsoudis, fost ofițer al fregatei grecești Themistocles, care în 1999 a refuzat să participe la atacul NATO asupra Iugoslaviei. În orașul Nis, una dintre străzi a primit numele grecului iar un monument al lui Marinos va apărea în curând în Zrenjanin.

    La o luna după ce și-a anunțat plecarea de pe piață rusească, rețeaua de magazine de bricolaj OBI a redeschis operațiunile în Rusia.

    Ministrul turc al Apărării, Hulusi Akar, a declarat că Turcia nu împărtășește planurile SUA de a crea o forță de desfășurare a NATO în Marea Neagră. Ankara solicită, de asemenea, Bulgariei și României să nu se grăbească să ia o decizie în această problemă.

    Li Jinzao, fostul viceministru al culturii și turismului din China, a fost condamnat la 15 ani de închisoare și amendat cu 6 milioane de yuani (0,91 milioane de dolari) pentru că a acceptat 65,5 milioane de yuani mită.

    Camera inferioară a parlamentului din Belarus a adoptat o lege privind posibilitatea aplicării pedepsei cu moartea pentru o tentativă de atac terorist.

    O mașină din coloana premierului Armeniei a lovit mortal o tânăra însărcinată care traversa strada pe trecerea pentru pietoni. Incidentul a fost surprins de camerele de supraveghere și a produs o puternică emoție în țară, premierul fiind în conflict deschis după ce a fost acuzat că trădează interesele țării, renunțând la apărarea Nagorno Karabah, enclava armeană de pe teritoriul Azerbaigeanului.

    Forțele aeriene israeliene au lansat lovituri la periferia Damascului. Și, totuși, nici o sancțiune pentru Israel care – nu-i așa? – atacă militar un alt stat…

    În Turcia a avut loc schimbul studentului american Trevor Reed, condamnat în Federația Rusă la 9 ani de închisoare pentru lovirea unui polițist, cu Konstantin Yaroșenko, condamnat la 20 de ani de închisoare în Statele Unite pentru că ar fi făcut trafic de droguri. Yaroșenko, pilot de avion, a fost arestat în Africa acum vreo 10 ani și extrădat în SUA în vremea în care americanii vânau un traficant de arme rus.

     

    Cât de pregătit este sistemul bancar pentru consumatorii care vor avea dificultăți la plata ratelor

      18 aprilie, București. Creșterea accentuată a prețurilor, războiul de lângă România, majorarea dobânzilor, reprezintă motive de îngrijorare pentru consumatorii români de servicii și produse financiare. Reprezentanții sistemului bancar transmit consumatorilor, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (@CSALB), că se încearcă găsirea de soluții pentru problemele întâmpinate în relație cu băncile și că sistemul bancar este pregătit pentru posibile situații neprevăzute. Oamenii sunt sfătuiți să anunțe banca din timp atunci când întâmpină dificultăți.

      Podcasturile CSALB de educație financiară

      Consumatori, reprezentanți ai Asociației Române a Băncilor, președinți sau vicepreședinți ai băncilor comerciale participă alături de conciliatorii CSALB la o serie de întâlniri care au ca obiectiv educația financiară a consumatorilor și recomandarea concilierii în relație cu banca, pentru rezolvarea problemelor financiare. O secțiune a site-ului CSALB este dedicată educației financiare, iar mesajele campaniei de informare pe care CSALB o lansează sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor.

      Video-reportaj:

      Ce spun băncile despre situația de incertitudine din prezent?

      Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor: Vorbesc în numele tuturor băncilor și vă asigurăm că avem toate serviciile pregătite, iar în acest moment nu ne-am modificat apetitul pentru risc. Într-adevăr, suntem precauți pe partea de finanțare, dar ne-am luat toate măsurile necesare pentru a face față acestei perioade. Vedem foarte bine că am făcut față și retragerilor de cash, deși s-a văzut ulterior că panica aceasta nu este justificată. Păstrarea banilor în conturi curente în bănci este cea mai sigură alegere. Vechea poveste cu banii la saltea nu a făcut decât să atragă din ce în ce mai multe probleme. Consumatorii trebuie să știe că este mult mai multă nesiguranță să ai la tine sume mari de bani decât să păstrezi banii în bancă, mai ales când există legi speciale care garantează depozitele. Și în perioada pandemiei, și acum, sistemul bancar din România demonstrează că este mereu “upper running”. Mereu disponibil să se adapteze și să facă față unor situații total neprevăzute care vin fără un manual precis.

      Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: Estimăm că va fi o creștere a numărului de clienți cu dificultăți de plată, temporar cel puțin, în perioada următoare. Dar, pe de altă parte, în ultimii ani am văzut și o creștere destul de rapidă a veniturilor în România. Așa că, o parte din impact va fi probabil absorbit de această creștere a veniturilor. Am văzut că în România – și mă bucur să văd asta – economisirile au crescut. Clienții noștri persoane fizice și juridice au creat un buffer, o rezervă pentru perioada aceasta. Dacă dobânzile vor rămâne sus și o să vedem o schimbare semnificativă a politicii monetare cu o creștere a dobânzilor în continuare, vom veni cu propuneri proactive ca să depășim împreună cu clienții perioada dificilă.

      Flavia Popa, secretar general BRD: Oamenii s-au speriat în perioada aceasta și au început să scoată banii de la bancă. Dar au văzut că sunt bani și nu era niciun fel de risc. Și atunci lucrurile s-au oprit. Doar panica noastră, uneori, poate să conducă la dezastrul de care ne temem. Sistemul bancar românesc este foarte solid. Are o lichiditate excelentă. Chiar are toate resursele să facă față unor scenarii negândite. Rolul nostru în bancă este să ne asigurăm că atunci când celălalt ne dă încrederea, trebuie să i-o întoarcem neclintită. Dacă ați ști câte stress-teste facem, ce scenarii de criză … Ducem lucrurile în extrem, iar acolo încă avem un buffer ca să ne putem mișca. Până la urmă bancherii cu ce se ocupă? Să analizeze riscurile cât se poate de bine și să găsească soluții.

      Irina Rîmaru, consumator CSALB: Sunt foarte mulți consumatori, ca și noi, care suntem de bună credință și de aceea, băncile ar trebui să fie mai maleabile, să vină în ajutor.  Ne dorim să avem o relație bună cu banca și pe viitor, dar dacă apropiații sau membri ai familiei văd că banca ne pune bețe în roate, cum se spune, apropiații noștri nu vor mai apela niciodată la acea bancă. De aceea, recomand oamenilor să fie foarte atenți când aleg banca cu care vor colabora. Să îi analizeze istoricul în ceea ce privește ajutorul pe care l-a dat consumatorilor care au întâmpinat dificultăți. 

      Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Mesajele transmise de reprezentanții băncilor comerciale sunt cel mai important argument pentru încrederea de care are nevoie sistemul financiar-bancar într-o perioadă dificilă, așa cum este aceasta. Faptul că aceste mesaje sunt transmise în cadrul unor dezbateri organizate de CSALB arată faptul că băncile din sistemul financiar românesc au înțeles utilitatea concilierii, dar și necesitatea răspunsului imediat la problemele semnalate de propriii clienți.

      Recomandările conciliatorilor pentru relația consumator-bancă în această perioadă

      Mihai Tănăsescu, conciliator CSALB: Trebuie să ne obișnuim cu ideea că relația cu banca face parte din viața noastră. Se poate să fi fost nechibzuit, se poate să ai la un moment dat dificultăți la serviciu, sunt multe cazuri. Sau decedează unul dintre soți, rămâne celălalt singur cu copilul… sunt lucruri omenești. Când vom înțelege că tot ce e omenesc e natural și poate fi folosit ca să supraviețuiești până la urmă, și nu trebuie să îți fie rușine de asta, cred că deschiderea către CSALB va fi și mai mare. Atât din partea consumatorilor, cât și a băncilor. 

       

      Nela Petrișor, conciliator CSALB: Pentru consumator, cu siguranță atunci când și-a cumpărat o casă sau un bun, și l-a dorit. De multe ori, dintr-o bucurie un bun se transformă într-o povară. De aceea vin oamenii la CSALB, pentru că nu mai pot duce povara unei bucurii. Pentru a readuce lucrurile acolo unde și le-au dorit, pentru că și banca vrea să aibă clienți mulțumiți, trebuie să îi ajutăm să înțeleagă și să meargă mai departe, prin concesii reciproce.

      Camelia Popa, conciliator CSALB: Îi sfătuiesc pe consumatori să își urmărească propriul interes, nu să se uite la alte cazuri sau să compare concilierea cu instanța. Să vadă dacă soluția pe care o primesc este bună pentru ei. Nu doar acum, ci și peste 6 luni sau un an. Am observat o evoluție a acestor soluții propuse de bănci în negociere. Sunt diversificate, aplicate la situația concretă a consumatorului. Pentru orice negociere contează în ce stadiu se află contractul, câte restanțe sunt, ce a plătit, ce nu a plătit consumatorul? Toate aceste aspecte sunt luate în analiză și pe baza acestora se construiește soluția de la finalul concilierii.

      Evoluția primelor trei luni din 2022

      În primele trei luni din 2022, 133 consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală acceptată de ambele părți) și 112 au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB.

      Față de aceeași perioadă a anului trecut, se observă o creștere a numărului de cazuri soluționate prin hotărâri (negocieri intermediate de conciliatorii Centrului și finalizate cu succes): astfel, de la 82 de hotărâri existente la finalul T1 2021, s-a ajuns la 133 hotărâri în primele trei luni ale anului 2022 (creștere cu 62%). În același timp, T1 2022 este al doilea trimestru din punct de vedere al numărului de dosare formate (n.n. cereri acceptate de bănci spre negociere), din întreaga perioadă de activitate a Centrului.

      Totodată, în primele trei luni ale anului, 112 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii): 24 cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 88 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri. Numărul de soluționări amiabile a crescut în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut cu peste 200%. 

      Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

      Contract istoric al spitalului buhușean

        Echipa managerială a Spitalului „Prof. dr. Eduard Apetrei” Buhuși și primarul Vasile Zaharia, împreuna cu reprezentanții C.A.S. Bacău, au semnat contractul de servicii medicale pentru anul 2022.

        ,,Am reușit să încheiem cel mai bun contract, cu cea mai mare creștere din ultimii ani, o creștere ce ne va permite să mărim numărul spitalizărilor continue, a spitalizărilor de zi și, mai ales, să îmbunătățim și să diversificam serviciile medicale oferite și calitatea acestora.

        Acest contract favorabil, istoric chiar,  nu ar fi fost posibil fără atingerea unor indicatori de performanță care au fost în creștere, de la an la an.

        Mulțumim celor care au avut încredere în noi, celor care au sprijinit și încurajat actualul trend de dezvoltare al spitalului buhușean, celor care s-au implicat în negocierea acestui contract, celor care au sprijinit și promovat imaginea Spitalului «Prof. dr. Eduard Apetrei” Buhuși»”, ne-a spus ing. Constantin Poiană, managerul instituției.

         

         

        Orașul Dărmănești, marea surpriză în cea mai importantă competiție de promovare a turismului românesc

        În cadrul celei de-a doua ediții a competiției ,,Destinația anului”, eveniment realizat și prezentat de PrimaTV, în parteneriat cu Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și Alianța pentru Turism, orașul Dărmănești (Bacău) a câștigat etapa regională la categoria ,,Localități turistice”, ajungând în finala anului 2022, alături de orașele Brezoi (Vâlcea) și Toplița (Harghita).

        Această categorie a adus multe noi descoperiri. O competiție puternică între destinații cu natură, cultură, experiență și poveste. În acest an, toate cele trei câștigătoare ale etapei regionale sunt destinații de munte, remarcabile prin cadrul natural dar și prin experiențele deosebite, fie ele sportive sau culturale pe care le oferă, orașul Dărmănești fiind introdus în competiție prin ,,Open Air Blues in the garden, Dărmănești – jazz blues festival”, unul dintre evenimentele muzicale de top din România.

        ,,Suntem onorați și bucuroși în același timp și le mulțumim din suflet tuturor celor care au crezut în șansele localității noastre”, a spus Marius Diaconescu, inițiatorul și principalul organizator al festivalului internațional de blues și jazz de la Dărmănești.  

        La categoria ,,City Break”, orașele Brașov, Iași și Târgoviște câștigă etapa regională ,,Destinația anului 2022”.

        Peste 21.000 de români au nominalizat destinațiile preferate în competiția vacanțelor în România, iar 25 de membrii ai juriului format din bloggeri și experți în turism au adus propria perspectivă asupra destinațiilor calificate în finala etapei regionale. Trei criterii au stat la baza jurizării: (1) atractivitatea obiectivelor și experiențelor turistice din destinație, (2) implicarea comunității evidențiată prin investiții în infrastructură și acțiuni de promovare realizate în ultimii doi ani și (3) puterea brandului de destinație. 

        Urmează ca prezentatoarea evenimentului, Gianina Corondan, să viziteze cele 6 destinații câștigătoare în regiunea si categoria lor, împreună cu o echipă completă de producție TV, pentru a descoperi atracțiile și noutățile din toate aceste destinații. Filmările vor avea simultan o componentă de producție TV clasică, dar și una interactivă. În același timp, începând cu 5 mai publicul este invitat să participe în direct și să voteze pe www.destinatiaanului.ro pentru a stabili podiumul final al competiției. În vara lui 2022, telespectatorii Prima TV vor urmări seria de emisiuni de promovare dedicată acestui proiect. În 6 episoade, toate destinațiile câștigătoare vor fi prezentate publicului. Acestea vor beneficia și de prezențe în media internațională și la mari târguri de turism din Europa.

        Despre proiectul ,,Destinația anului: Este o importantă competiție de promovare a turismului intern prin popularizarea destinațiilor turistice ale României în mediul online, în emisiuni PrimaTV, prin implicarea directă a românilor pe site-ul destinatiaanului.ro, dar și prin colaborarea cu bloggeri și influenceri de turism. Aflată la a doua ediție, respectiv ,,Destinația anului 2022”, competiția ridică ștacheta prin parteneriatul cu Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și Alianța Pentru Turism, prin introducerea unei jurizări extinse în două etape (pe regiuni și națională) și o dublare a intensității comunicării.

        Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău este printre partenerii evenimentului internațional ,,Open Air Blues in the garden, Dărmănești – jazz blues festival”.

        Sursa: http://turism.gov.ro/web/2022/03/28/, www.destinatiaanului.ro

        Romulus-Dan BUSNEA

        IMM-urile resping taxa pentru înscrierea în catalogul Camerei de Comerț și amenință cu proteste

        Gina Plantos, prim-vicepreședinta Patronatului Județean Bacău al IMM

        Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) private resping introducerea de noi taxe care le vizează și acuză acordarea unor drepturi exclusive unei asociații private – ne informează economista Gina Plantos, prim-vicepreședinta Patronatului Județean Bacău al IMM, organizație afiliată Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). La Senat a fost înregistrată o inițiativă legislativă în acest sens, iar CNIPMMR protestează împotriva ei. 

        Inițiativa reia propuneri mai vechi care au fost respinse sau declarate neconstituționale (propunerea de a transfera gratuit terenurile ROMEXPO către o asociație privată).

        Noua propunere legislativă prevede introducerea de noi obligații birocratice și taxe pentru toți întreprinzători:

        Prima este obligarea acestora de a se înscrie într-un registru – Catalogul Firmelor – realizat de o asociație, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, de a plăti o taxă anuală aferentă acestei înscrieri și de a raporta orice modificare a actelor constitutive. Nivelul taxelor propuse este stabilit astfel:

        a) 100 de euro/an pentru întreprinderi mari;

        b) 75 de euro/an pentru întreprinderi mijlocii;

        c) 50 de euro/an pentru întreprinderi mici;

        d) 20 de euro/an pentru microîntreprinderi;

        e) 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale.

        De asemenea, se prevede obligativitatea de a se obține un certificat de competențe pentru administrarea propriei activități, contra cost, în primul an de la înființare.

        Întreprinzătorii susțin că proiectul încearcă, mascat, să substituie Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) cu o asociație privată prin acordarea dreptului de a ține evidența tuturor profesioniștilor și a oricăror modificări ale actelor constitutive ale acestora. ONRC va fi obligat să pună la dispoziție, cu titlul gratuit, înscrierile din registrul comerțului, pentru a fi corelate cu Catalogul Firmelor, în fapt transferul bazei de date.

        CNIPMMR mai susține că noul proiect încalcă dreptul constituțional la liberă asociere, obligând profesioniștii (societăți comerciale, PFA, întreprindere individuale și familiale) să se înscrie în Catalogul firmelor. Și sunt enumerate alte asemenea abuzuri.

         „Solicităm Senatului și Camerei Deputaților – spune Gina Plantos -să respingă această inițiativă legislativă, care se înscrie în ciclul de propuneri reluate în mod suspect și constant, prin care se acordă unei asociații private atribuții de natura autorităților publice și introducerea de taxe publice exclusiv pentru interesul privat al acesteia”.

         

        Petru Done

        Prima teză de doctorat susținută public la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, după pandemie

          La Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a avut loc, pe 28 aprilie 2022, ora 11:00, în Aula Universității „Vasile Alecsandri” din Bacǎu, susținerea onsite a tezei de doctorat cu titlul „Influența activităților miniere asupra calității apelor de suprafață și subterane”, elaborată de doamna COCHIORCA Alina, conducător științific Prof.univ.dr.ing.Dr.h.c. Valentin NEDEFF.

          Este prima susținere desfășurată față-în-față după pandemie, fiind reluată seria de susțineri publice a tezelor de doctorat. Comisia de doctorat a fost formată din: Președinte – Prof.univ.dr. Adriana- Luminița FÎNARU de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Referenți științifici: Prof.univ.dr.habil. Florentina-Daniela MUNTEANU de la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Prof.univ.dr. Maricel AGOP de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Conf.univ.dr.ing. Alexandra-Dana CHIȚIMUȘ de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău.

          Președintele CJ s-a consultat cu consilierii județeni în privința Spitalului Municipal

          Președintele CJ Bacău s-a consultat consilierii județeni, reuniți în ședința CJ de astăzi, cu privire la o inițiativă hotărâtoare în privința dezvoltării sistemului sanitar din Bacău: trecerea clădirii fostului Spital Municipal, desființat prin hotărâre de guvern în 2020, din domeniul public al municipiului, în cel al județului.
          Consultarea aleșilor survine adresei- răspuns transmisă, la 1 aprilie, prilej cu care Ministerul Sănătății a trasat foaia de parcurs în vederea punerii în funcțiune a clădirii fostului spital.
          Concret, acest lucru nu se poate împlini decât prin preluarea imobilului în cadrul Spitalului Județean de Urgență și integrarea sa cu SJU, într-o singură unitate medicală, de sine stătătoare.
          „În spiritul soluției indicate de Ministerul Sănătății, singura în măsură să ne scape de improvizații păguboase pe subiectul fostului Spital Municipal, am convocat forul deliberativ județean la o dezbatere transparentă, în care fiecare consilier să-și spună – argumentat – punctul de vedere și să-și facă auzită vocea.
          Discuțiile au arătat că soluția propusă de minister este însușită – cu câteva excepții – de majoritatea aleșilor, care văd în preluarea fostului spital de către SJU Bacău oportunitatea de a da sens și funcționalitate unei clădiri aflată în construcție de 15 ani și neterminată până astăzi.
          De prea multe ori s-au vândut iluzii pe seama șantierului de la fostul Spital Municipal și realitatea dureroasă băcăuanii o văd cu ochii lor: oricâte tichete de analize gratis s-au dat, oricâte promisiuni s-au făcut, șantierul a rămas tot… șantier, iar spitalul nu a furnizat serviciile medicale așteptate de contribuabili. Pentru că nu a funcționat niciodată.
          După consultarea de astăzi a deliberativului județean, sunt și mai încredințat că dacă pornim, cu pragmatism, pe drumul bunei-credințe – fără festivisme care nu-și mai au locul şi rostul – Consiliul Local va aproba soluția propusă de Ministerul Sănătății şi, împreunā, vom reuși să terminăm lucrările & să punem în funcțiune o clădire pentru care cetățenii județului au plătit o sumă considerabilă. E timpul să se și folosească de ea!
          Precizez că, până acum, CJ finanțează lucrări de peste 20 milioane lei la fostul Spital Municipal, constând în amenajarea parterului clădirii (sumă în care am inclus şi convertirea etajelor 4 şi 5 în spații de tratare a pacienților Covid).”, a declarat președintele Valentin Ivancea.

          Parfumuri damă: cele mai bune parfumuri pentru ocazii speciale

          Acele parfumuri damă afrodisiace sunt opțiuni grozave pentru a face momentul în doi și mai de neuitat. În special pentru că parfumul este ceva ce observăm din prima la o persoană atunci când o întâlnim. În acest fel, pentru a face alegerea și mai ușoară, vom împărtăși cele mai bune parfumuri damă care vrăjesc și care oferă o aromă complet specială. Cu atât de multe opțiuni pentru parfumuri damă în magazine, va fi greu să alegi doar una.

          Parfumul este cel care competează o ținută și există parfumuri damă potrivite pentru fiecare ocazie. De exemplu, în cele mai călduroase anotimpuri ale anului, se recomandă folosirea parfumurilor de citrice. Pentru nopțile mai reci, ideal este să pariezi pe cele mai intense parfumuri. Acum, dacă vrei să cucerești persoana iubită, poți miza pe parfumuri dama afrodisiace. Iar sfatul special sunt parfumurile care au note calde, precum chilli. Merită să ne amintim că parfumurile seducătoare sunt perfecte pentru a fi folosite la ocazii speciale. Prin urmare, evitați să-l folosiți zilnic.

          Apă de parfum Lady Million Empire

          Acest parfum este clasificat ca floral, produs de parfumierii Anne Flipo și Jean Christophe Herault. Notele de vârf sunt compuse din esențe de portocală, neroli și coacaze negre. Notele de mijloc sunt de magnolie, floare de portocal, osmanthus și prune. În cele din urmă, notele de bază sunt reprezentate de coniac, paciuli și mosc alb.

          Apă de parfum Euphoria

          Acest parfum Calvin Klein este extrem de seducător. Cu un parfum floral fructat, are note de rodie, lemn, orhidee și mosc. În acest fel, este potrivit pentru femeile încrezătoare și sofisticate, pe care să-l folosească la întâlniri romantice.

          Apă de toaleta Black Opium Glow

          Acesta este unul dintre parfumurile de damă clasice ale lui Yves Saint Laurent, fiind catalogat drept un parfum oriental. Parfumierii responsabili de creație sunt Nathalie Lorson, Marie Salamagne, Honorine Blanc și Olivier Cresp. În plus, notele de vârf sunt reprezentate de esența de cafea, lămâie, bergamotă și pere. Inima are floare de portocal și iasomie Sambac. Notele de bază se termină cu cedru, paciuli și mosc.

          Apă de parfum Olympea Legend

          Parfumul este identificat ca parfum oriental floral, iar parfumierul responsabil pentru aceasta creație este Loc Dong. Esențele de sare de mare, prune și caise reprezintă notele de vârf. Cât despre inimă, puteți găsi floare de ghimbir și note florale. În cele din urmă, notele de bază au vanilie, chihlimbar și boabe de tonka.

          Apă de parfum So Scandal! Jean Paul Gaultier

          Clasificat drept floral, acest parfum se ridică la nivelul numelui său. Cu notele sale de floare de portocal, tuberoză, iasomie și note lăptoase, parfumul nu trece neobservat nicăieri. A fost creat de către Fabrice Pellegin și Daphne Bugey și este un parfum cu adevărat seducător.

          Apă de parfum Miss Dior

          Parfumul Miss Dior este produs cu trandafiri recoltați în Grasse, Franța, locul de naștere al parfumeriei. Doar cu această frază, te face să-i simți mirosul, nu-i așa? În plus, are bergamotă, iasomie și paciuli în notele sale de vârf și de bază. François Demachy, parfumierul care a creat Miss Dior, a definit parfumul în aceste cuvinte: „ O declarație de dragoste pentru dragoste!”. Asta rezumă foarte bine ce emană acest parfum, pe lângă o latură feminină și dulce.

          Apă de parfum Good Girl Carolina Herrera

          Carolina Herrera este creatorul celebrului parfum 212 VIP. În 2016, ea a lansat un nou parfum iubit de femei, care a făcut furori încă de la debut. Vorbim despre parfumul Good Girl, care a fost dezvoltat gândindu-se la dualitatea femeilor: bun și rău, îndrăzneț și sexy,  elegant și enigmatic. Aroma sa florală orientală are în fundal o notă enigmatică și senzuală de cacao și boabe de tonka, care este dulce și oarecum amară. Sticla cu toc înalt reprezintă simbolul suprem al puterii feminine. The Good Girl este perfectă pentru ținutele de seară și pentru femeile care doresc să simtă că stăpânesc.

          Încep lucrările de modernizare a iluminatului public

          Astăzi, a fost semnat ordinul de începere a lucrărilor de modernizare a iluminatului public în municipiul Bacău. Evenimentul a avut loc la sala de ședințe a Centrului de Afaceri și Expoziții (CAEX), în prezența, pe de o parte, a primarului Lucian Stanciu Viziteu și a echipei de la Agenția de Dezvoltare Locală Bacău, care s-a ocupat de întocmirea proiectului, și pe de alta, a reprezentanților firmei care urmează să execute lucrările.

          Un amplu proiect de modernizare a iluminatului public în municipiul Bacău va fi implementat, începând de luna viitoare. Cu o valoare totală de peste 46 de milioane de lei, inclusiv proiectarea, investiția va fi derulată de o firmă din Timișoara, Elba Com, cu o experiență de peste 100 de ani în domeniu, aceasta fiind desemnată câștigătoare încă de acum un an. „Suntem într-o perioadă de criză energetică, vedem cu toții noile prețuri, la toate utilitățile, astfel încât implementarea acestui proiect este bine-venită, atât sub aspectul reducerii cheltuielilor care implică sistemul de iluminat public, cât și prin amplasarea la subteran a unei bune părți din rețeaua aeriană de cabluri”, a declarat primarul Lucian Stanciu Viziteu.

          A urmat prezentarea proiectului de către Andrew Levkonyuk, expertul care se va ocupa de supervizarea contractului de execuție. „Va însemna, în primul rând, eficiență energetică, după înlocuirea stâlpilor de iluminat. Apoi, va crește siguranța publică, mulțumită creșterii iluminatului în aceste zone. Nu în ultimul rând, este vorba și de reducerea emisiilor de dioxid de carbon, mediul înconjurător având mult de beneficiat în urma acestei investiții (…) Va fi un contract cu clauze care va fi cu siguranță implementat. ”, a subliniat Andrew Levkonyuk, reprezentantul Urban Technology Alliance, consultantul proiectului de modernizare a iluminatului public.

          Acesta a asigurat administrația locală că, deși contractul conferă flexibilitate constructorului, la sfârșitul proiectului, obiectivele vor fi atinse, mai ales că sunt prevăzute și penalități, în cazul în care lucrările nu vor fi executate la timp. De altfel, constructorul va prezenta inclusiv măsurări de luminanță, la fiecare recepție a lucrărilor din contract.

          Sistem de telegestiune

          Execuția lucrărilor va demara pe 2 mai 2022, urmând a fi încheiate în termen de 12 luni. Valoarea investiției se ridică la aproximativ 11 milioane de euro, bani asigurați de administrația locală printr-un împrumut care va fi contractat de la BERD și de la Fondul Special pentru Energie Verde (Green Energy Special Fund – GESF). Creditul urmează a fi achitat în termen de zece ani. Circa 6 milioane de euro vor proveni de la BERD, la o dobândă EURIBOR la șase luni plus 1,35%, iar 5 milioane de euro din GESF (dobânda EURIBOR plus 0,6 puncte procentuale).

          Cert este că proiectul de modenizare a iluminatului public va presupune, pe lângă înlocuirea a circa 2.000 de stâlpi metalici și din beton, precum și a lămpilor cu mercur cu surse de iluminat din generația nouă, de tip LED, dotate cu controlere, și executarea de ample lucrări de subtraversare a căilor de circulație.

          „Vom derula un proiect destul de amplu, în care nu vom schimba doar corpurile de iluminat, ci vom integra și un sistem de telegestiune, capabil să monitorizeze și controla întreaga rețea. În condițiile în care toate aparatele vor fi echipate cu surse LED, din start, se va obține o reducere a consmului de energie. În plus, prin acest sistem de telegestiune, vom avea posibilitatea, suplimentar, să facem o diminuare a iluminației, în anumite perioade din noapte, în condițiile unui trafic rutier mai redus. Mai mult, putem implementa și un sistem de senzori, atât pentru urmărirea mediului, a prezenței, de monitorizare a traficului auto și al pietonilor etc”, a arătat Ioan Păuț, directorul tehnic al companiei Elba Com Timișoara, firma care va executa lucrările la iluminatul public.

          În total, vor fi circa 45 de kilometri de rețea complet nouă, cu o garanție de cinci ani, printre străzile care vor beneficia de această investiție numărându-se str. Miorița, unde deja s-au executat lucrări demostrative, dar și str. Milcov și str. I.L.Caragiale, relativ lăsate în umbră de administrațiile precedente.

          Sala Sporturilor din Bacău se va numi «Narcisa Lecușanu»

          Ministrul sporturilor, Eduard Novak, a decis să atribuie mai multor săli de sport și baze sportive din țară nume ale unor campioni români.

          Astfel, Sala Sporturilor din Bacău va purta numele vicecampioanei mondiale la handbal seniori, câştigătoare a Cupei Cupelor EHF şi finaliste a Ligii Campionilor, Narcisa Lecușanu.

          Sala de Gimnastică din cadrul Clubului Sportiv Municipal Onești va purta numele multiplei campioane olimpice Nadia Comăneci iar Sala de Sport din cadrul Clubului Sportiv Municipal Onești va purta numele campionului olimpic la lupte libere Vasile Pușcașu.

          „Am semnat ordinele de ministru pentru o serie de noi redenumiri de săli și baze sportive din țară. Este un proiect frumos, chiar de suflet pentru mine, fiindcă vin din sport și știu cât de importante sunt și motivația, dar și recunoașterea.

          Copiii merită modele, iar eroii sportului merită cinstire. E un pas în direcția normalității, căruia îi vor urma și alții, alături de toți cei care doresc să contribuie la definirea unei noi identități pentru sportul românesc.

          Pentru că sportul este important și imaginea sa trebuie să se schimbe!”,a declarat ministrul Novak

          Sectorul de Autostradă Bacău – Pașcani (A7) este cu un pas mai aproape de construcție

          Consiliul Interministerial a avizat astăzi indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada Bacău – Pașcani (77 km).
          După ce indicatorii vor fi aprobați, prin Hotărâre de Guvern, se va putea intra în faza de avizare a Proiectului Tehnic.
          Finalizarea acestor etape va permite demararea procedurilor pentru lansarea în licitație a contractului de construcție efectivă a celor 77 de km ai acestui sector din Autostrada Moldovei (A7).
          „Construcția Autostrăzii Moldovei (Ploiești – Pașcani), cu o lungime de aproximativ 320 de km, va avea un cost estimat de 25,8 miliarde de lei (fără TVA) și va fi finanțată prin PNRR”, a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

          Tânără, de 16 ani, dispărută

            Poliţiştii au fost sesizaţi cu privire la dispariţia numitei NIȚU FRANCESCA DENISA de 16 ani, din comuna Coțofănești, județul Bacău.

            La data de 25 aprilie a.c., tânăra ar fi plecat voluntar de la adresa de domiciliu, însă nu a revenit până în prezent.

            SEMNALMENTE

            Înălţime 1,60 m, greutate 55 de kilograme, ochi căprui, păr șaten, lung.

            ÎMBRĂCĂMINTE

            blugi de culoare albastră, bluză de culoare albă, geacă de blană de culoare neagră, încălţăminte sport.

            Cetăţenii care pot furniza orice informaţii în legătură cu această persoană sunt rugaţi să contacteze Poliția Municipiului Onești, tel. 0234.312222, Dispeceratul IPJ Bacău, tel.0234202000 sau să apeleze 112.

            Doi şoferi de TIR din judeţele Galaţi şi Bacău au fost răniţi, în noaptea de miercuri spre joi, într-un accident rutier

              Doi şoferi de TIR din judeţele Galaţi şi Bacău au fost răniţi, în noaptea de miercuri spre joi, într-un accident rutier produs pe drumul european E85, în comuna Săbăoani.

              Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Neamţ, agentul principal Georgiana Puşcaşu, a declarat că accidentul s-a produs după ce şoferul din Galaţi nu a acordat prioritate de trecere.

              „Din primele cercetări a reieşit că, în timp ce un bărbat de 47 ani, din judeţul Galaţi, conducea un ansamblu de vehicule pe drumul judeţean 208, la intersecţia cu E 85, în afara localităţii Săbăoani, a intrat în coliziune cu un autotren condus de un bărbat de 33 ani, din judeţul Bacau. În urma evenimentului rutier a rezultat rănirea ambilor conducători auto”, a precizat purtătorul de cuvânt al IPJ Neamţ.

              „În urma coliziunii, unul dintre conducătorii auto a rămas blocat în interiorul cabinei. Cu ajutorul echipamentelor şi procedeelor specifice, pompierii au intervenit pentru scoaterea unui bărbat de 47 ani, conştient, cu politraumatisme. Acesta a primit îngrijiri medicale la locul evenimentului de la echipajul SMURD, ulterior fiind transportat la Centrul de Primiri Urgenţe Roman. Cel de-al doilea conducător auto, un bărbat de 33 ani, conştient, cu poltraumatisme, a primit îngrijiri medicale la locul evenimentului de la echipajul Serviciului de Ambulanţă Judeţean, ulterior fiind transportat la Centrul de Primiri Urgenţe Roman”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ, locotenentul Irina Popa.

              Şoferul care a provocat accidentul le-a declarat poliţiştilor rutieri că autovehiculul a rămas fără frâne şi nu a reuşit să oprească în intersecţie.

              Cei doi şoferi au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative.

              Traficul rutier s-a desfăşurat restricţionat pentru aproximativ trei ore.

              Poliţiştii continuă cercetările într-un dosar penal deschis pentru săvârşirea infracţiunii de vătămare corporală din culpă. AGERPRES

              Ajutoare guvernamentale pentru fermieri

              Prefectul de Bacău a solicitat instituțiilor cu atribuții în domeniul agriculturii (Direcția pentru Agricultură a Județului Bacău, filiala teritorială de Îmbunătățiri Funciare/ANIF, respectiv APIA), în ședința Colegiului Prefectural de astăzi, să prezinte un raport detaliat referitor la consecințele secetei pedologice care, în contextul lipsei acute a precipitațiilor, a afectat culturile agricole din județul Bacău, precum și modalitățile în care pot fi sprijiniți, nu doar instituțional, fermierii loviți de această calamitate.
              „Am cerut, de asemenea, conducerii DAJ să afișeze pe site-ul instituției, într-o zonă de maximă vizibilitate și accesabilitate, oportunitățile de finanțare din fonduri europene & naționale destinate fermierilor români/băcăuani (inclusiv pentru implementarea noilor tehnologii agricole), respectiv tipurile de ajutoare oferite de Guvernul României, prin intermediul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru combaterea urmărilor negative induse activității acestora de pandemie”, a declarat prefectul Lucian Bogdănel.
              „Grație eforturilor ministrului social-democrat Adrian Chesnoiu, Guvernul a promovat un pachet de susținere a fermierilor a cărui valoare totală se ridică la peste 1,1 miliarde lei (aprox. 224 milioane euro), bani alocați prin intermediul Ajutoarelor Naționale Tranzitorii, în sectorul vegetal și zootehnic (pentru anul de cerere 2021). A scurta drumul birocratic până la obținerea acestor ajutoare, inclusiv prin informarea promptă și corectă a beneficiarilor, simplifică mult eforturile pe care fermierii le fac pentru redresarea activității lor agricole”, a mai declarat acesta.
              Plafoanele alocate Ajutoarelor Naționale Tranzitorii în SECTORUL VEGETAL sunt în sumă totală de 88.562.700 euro și se repartizează astfel:
              85.301.500 euro pentru culturile amplasate pe teren arabil;
              5.500 euro pentru in pentru fibră şi cânepă pentru fibră;
              1.656.200 euro pentru tutun;
              84.000 euro pentru hamei;
              1.515.500 euro pentru sfeclă de zahăr.
              Plafoanele alocate Ajutoarelor Naționale Tranzitorii în SECTORUL ZOOTEHNIC sunt în sumă de 135.414.250 euro și se repartizează astfel:
              18.516.917 euro pentru schema decuplată de producție, specia bovine, în sectorul lapte;
              77.839.917 euro pentru schema decuplată de producție, specia bovine, în sectorul carne;
              39.057.417 euro pentru schema cuplată de producție, speciile ovine/caprine.