miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1205

Începe ȘCOALA DE VARĂ HAPPY CINEMA. Te premiem cu bilete gratuite la filme!

    Din 1 iulie, începe Școala de vară Happy Cinema”. Singura materie din programă este vizionare de film”. Iar dacă te afli printre premianți, primești bilete gratuite!

    În perioada 1 iulie – 31 august, în cinematografele Happy Cinema din București, Buzău, Focșani, Alexandria, Bacău, Bistrița, Botoșani și Vaslui se desfășoară campania Școala de vară Happy Cinema”, care se adresează preșcolarilor și elevilor din clasele I-XII. Elevii școlii de vară beneficiază de o ofertă specială: pentru fiecare 4 bilete achiziționate, al cincilea este gratuit!

    Înscrie-te și tu acum!

    Solicită carnetul de elev de la casa de bilete a cinematografului, apoi prezintă carnetul de fiecare dată când mergi la film, împreună cu biletul achiziționat, și te premiem cu o intrare gratuită la orice film din program.

    Și vara aceasta ai ce să vezi!

    Minionii 2, Thor: Iubire și tunete, Gașca Animăluțelor DC, Animăluțe furioase: Legenda lui Hank sunt doar câteva dintre titlurile care rulează în perioada următoare pe marele ecran.

    Mai multe informații despre programul proiecțiilor din cadrul rețelei Happy Cinema sunt disponibile pe www.happycinema.ro 

    Regulamentul complet al campaniei este disponibil pe: https://www.happycinema.ro/promotii

    HAPPYCINEMA® este a doua rețea de cineplex-uri din România după numărul de locații, fiind prezent în 8 orașe (București, Buzău, Focșani, Alexandria, Bacău, Bistriția, Botoșani și Vaslui). De asemenea, Happy Cinema a dezvoltat în 2020 propria platformă de streaming online – www.play.happycinema.ro.

     

     

     

     

     

     

    Program Happy Cinema Bacau, 1- 7 iulie

    Vineri,1 Iulie
    13:00 Chickenhare and the Hamster of Darkness – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Romantic, Dragoste, Normal, AG
    13:20 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    13:40 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    14:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    15:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:20 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    17:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    17:30 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    19:00 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    20:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    20:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    21:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    22:00 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    22:10 The Black Phone – Horror, Normal, N15

    Sâmbătă,2 Iulie
    11:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    11:20 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    11:40 Chickenhare and the Hamster of Darkness – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Romantic, Dragoste, Normal, AG
    12:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:20 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    13:40 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    14:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    15:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:20 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    17:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    17:30 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    19:00 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    20:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    20:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    21:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    22:00 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    22:10 The Black Phone – Horror, Normal, N15

    Duminică,3 Iulie
    10:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    10:40 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    11:00 Chickenhare and the Hamster of Darkness – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Romantic, Dragoste, Normal, AG
    11:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    12:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    12:40 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    13:00 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    13:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:40 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    15:10 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    15:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:40 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    17:20 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    17:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    19:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    19:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    21:10 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    21:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12

    Luni,4 Iulie
    12:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    13:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:30 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    14:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:30 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:20 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    16:30 Sonic the Hedgehog 2 (dub) – Acţiune, Aventuri, Comedie, Familie, SF, Normal, AG
    17:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:50 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    19:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:00 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    21:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15

    Marţi,5 Iulie
    12:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    13:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:30 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    14:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:30 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:20 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    16:30 Sonic the Hedgehog 2 (dub) – Acţiune, Aventuri, Comedie, Familie, SF, Normal, AG
    17:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:50 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    19:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:00 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    21:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15

    Miercuri,6 Iulie
    12:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    13:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:30 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    14:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:30 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:20 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    16:30 Sonic the Hedgehog 2 (dub) – Acţiune, Aventuri, Comedie, Familie, SF, Normal, AG
    17:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:50 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    19:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:00 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    20:30 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    21:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15

    Joi,7 Iulie
    12:30 Dreambuilders – Animaţie, Aventuri, Comedie, Dramă, Familie, Fantastic, Normal, AG
    12:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    13:00 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    13:30 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    14:30 Fireheart – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Normal, AG
    15:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    15:20 Lightyear (dub)3D – Animaţie, Aventuri, Familie, Fantastic, SF, Normal, AG
    16:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    16:30 Sonic the Hedgehog 2 (dub) – Acţiune, Aventuri, Comedie, Familie, SF, Normal, AG
    17:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    17:30 Elvis – Biografic, Dramă, Muzical, Normal, AP12
    18:00 Minions: The Rise of Gru – Animaţie, Aventuri, Comedie, Familie, Premiera, AG
    18:50 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    19:00 Thor: Love and Thunder 3D – Acţiune, Aventuri, Fantastic, Avanpremiera, AP12
    20:00 Jurassic World: Dominion – Acţiune, Aventuri, SF, Thriller, Normal, AP12
    20:30 Thor: Love and Thunder 3D – Acţiune, Aventuri, Fantastic, Avanpremiera, AP12
    21:00 The Black Phone – Horror, Normal, N15
    21:30 Thor: Love and Thunder 3D – Acţiune, Aventuri, Fantastic, Avanpremiera, AP12

    BACALAUREAT 2022, sesiunea iunie-iulie: 82% rată de promovare

      rezultate finale, după soluționarea contestațiilor

      Rezultatele finale obținute de absolvenții studiilor liceale la probele scrise ale examenului național de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2022, au fost afișate astăzi,
      1 iulie, în centrele de examen și pe site-ul dedicat http://bacalaureat.edu.ro .

      În judeţul Bacău, rata cumulată de promovare (calculată după mediile finale obținute atât de absolvenții din promoția curentă, cât și de absolvenții din promoțiile anterioare) este de 81,9% (peste rata înregistrată la nivel național care este de 75.2%), în creștere cu 1,4%, față de rezultatele inițiale, când rata cumulată de promovare a fost de 80,5% (față de 73,3% rata națională, înainte de contestații).
      Pentru promoția curentă, rata finală de promovare este 85,8% (înainte de contestații 84,4%), iar pentru promoțiile anterioare de 36,6% (înainte de contestații 35,2%).
      Astfel, din totalul celor 3.627 de candidați prezenți (3.340 – promoția curentă și 287 – promoțiile anterioare) au promovat 2.972 de candidați (2.921 înainte de contestații), din care: 2.867 de candidați (2.820 înainte de contestații) aparțin promoției curente și 105 candidați (101 înainte de contestații) provin din promoțiile anterioare.

      A crescut, de asemenea, și numărul mediilor generale de 10 (zece), înregistrate la nivelul județului Bacău, de la 3 înainte de contestații (un absolvent de la Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Onești, specializarea Matematică-Informatică, un absolvent de la Liceul Teoretic „Spiru Haret” Moinești – Științe ale Naturii și un absolvent de la Colegiul Tehnic „Dimitrie Ghika” Comănești – Filologie) la 5 (după contestații), prin alți doi absolvenți, unul de la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”, specializarea Matematică-Informatică, și unul de la Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Onești, Matematică-Informatică. Toți cei cinci candidați sunt din promoția curentă.

      Medii de promovare – rezultate finale:
      • 5 (3 înainte de contestații) candidați au obținut media 10 (zece);
      • 846 (800 înainte de contestații) de candidați au obținut medii între 9 și 9.99;
      • 862 (889 înainte de contestații) de candidați au obținut medii între 8 și 8.99;
      • 659 (667 înainte de contestații) de candidați au obținut medii între 7 și 7.99;
      • 600 (562 înainte de contestații) de candidați au obținut medii între 6 și 6.99.

      În total, s-au depus 1.222 de contestaţii. Cele mai multe au fost la Limba și literatura română – 470, Matematică – 179 și Istorie – 196. La proba a treia, cea la alegere în funcție de profil și specializare, au fost 377 contestații.

      A doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2022 este programată între 16 august și 3 septembrie, pentru care înscrierile vor avea loc în perioada 18 – 25 iulie.
      Calendarul complet al acestei sesiuni, după etapa de înscriere, este următorul:
      • 16 august: proba scrisă la Limba și literatura română;
      • 17 august: proba scrisă obligatorie a profilului;
      • 18 august: proba scrisă la alegere a profilului și specializării;
      • 19 august: proba scrisă la Limba și literatura maternă;
      • 22-23 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română;
      • 24 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă;
      • 25 august: Evaluarea competențelor digitale;
      • 26 și 29 august: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională;
      • 31 august: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor (orele 12.00 – 18.00);
      • 1- 2 septembrie: Rezolvarea contestațiilor;
      • 3 septembrie: Afișarea rezultatelor finale.

      Ajutoare de peste 1,5 milioane euro, plătite de APIA crescătorilor de animale din județul Bacău

      Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) – Centrul Județean Bacău a efectuat plățile aferente schemelor de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele bovin, suin și avicol, pentru anul 2022, în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 51/21.04.2022.

      Suma totală autorizată la plată este de 7.499.309,65 lei (1.516.819,97 euro), din care:
      • sectorul bovin – 3.096.934,94 lei pentru un număr de 2.080 beneficiari;
      • sectorul suin – 1.870.085,16 lei pentru un număr de 4 beneficiari;
      • sectorul avicol – 2.532.289,55 lei pentru un număr de 6 beneficiari.

      Valoarea totală a ajutorului ce poate fi acordată pentru fiecare beneficiar nu depăşeşte echivalentul în lei a 290.000 euro, la cursul de schimb valutar stabilit de Banca Națională a României, valabil la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență nr.51/2022, respectiv 4,9441 lei/euro.

      Nu se acordă plăţi ulterior datei de 30 iunie 2022, dacă se constată că acestea nu au putut fi efectuate dintr-o cauză imputabilă beneficiarului, respectiv nedeclararea unui cont valid la APIA.

      Pisică blocată în motorul unei mașini, salvată de pompierii băcăuani

      Înainte să iasă din tura de serviciu, doi pompieri, Plt. Ungureanu Gabriel și Plt. Adj. Tatariu Marius, au mai salvat o viață.

      „De această dată, misiunea pe care au avut-o a fost diferită față de celelalte, însă la fel de importantă, întrucât pentru noi, salvatorii băcăuani, fiecare suflet contează”, se arată într-un comunicat al ISU Bacău.

      Printr-un apel primit pe Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112, o doamnă a solicitat ajutorul pentru a elibera o pisică. Aceasta rămăsese blocată timp de o zi în compartimentul motor al unui autoturism.

      Misiunea a fost finalizată cu succes, cei doi pompieri reușind să elibereze patrupedul în siguranță.

      Ce și cât mai mănâncă românii

      Institutul Național de Statistică a publicat un barometru care poate arăta trendul modului de viață al românilor prin prisma consumului de alimente

      Pâinea şi produsele de franzelărie au reprezentat unele dintre alimentele de bază în 2021, consumul mediu lunar pe ansamblul gospodăriilor fiind de 7,38 kg/persoană, faţă de 7,60 kg/persoană în anul anterior, însemnând anual 88,57 kg/persoană (91,19 kg/persoană în 2020), conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

      Consumul de carne şi preparate din carne a fost, potrivit INS, la un nivel relativ scăzut comparativ cu standardele din ţările dezvoltate. Consumul mediu lunar de carne proaspătă pe o persoană a fost, în 2021, de 3,88 kg/persoană, în creştere faţă de 2020. Împreună cu preparatele din carne, acesta se ridică la 5,37 kg/persoană lunar, în creştere faţă de anul anterior cu 0,31 kg/persoană lunar, ceea ce înseamnă un consum mediu anual de 64,38 kg/persoană.

      Diferenţe semnificative se constată între gospodăriile care au în componenţă un număr diferit de persoane. Gospodăriile formate dintr-o singură persoană au cel mai bogat consum de carne (5,57 kg/persoană lunar carne proaspătă şi respectiv 7,69 kg/persoană lunar carne proaspătă şi preparate din carne)”, subliniază INS.

      Consumul de lapte a fost, în anul 2021, în medie, lunar, de 5,45 litri/persoană (5,33 litri/persoană în 2020). Nivelul cel mai înalt s-a înregistrat în gospodăriile de pensionari (5,81 litri/persoană în 2020 şi 5,95 litri/persoană în 2021), iar cel mai scăzut în cele de şomeri (4,58 litri/persoană în 2020 şi 4,03 litri/persoană în 2021).

      Între gospodăriile din mediul rural (5,445 litri/persoană) şi cele din mediul urban (5,448 litri/persoană) s-a înregistrat un decalaj lunar foarte mic de 0,003 litri/persoană. Cel mai mare consum de lapte s-a înregistrat în gospodăriile formate dintr-o singură persoană (7,50 litri/persoană lunar). Aceasta se explică şi prin faptul că în cele mai multe cazuri în gospodăriile formate dintr-o singură persoană predomină persoanele vârstnice, menţionează INS.

      Consumul de brânzeturi şi smântână a fost mai ridicat la gospodăriile de pensionari (1,77 kg/persoană) şi mai scăzut la cele de şomeri (1,25 kg/persoană). Nivelul consumului de brânzeturi şi smântână este diferenţiat mai mult în funcţie de numărul persoanelor din gospodărie, cel mai înalt înregistrându-se la gospodăriile formate dintr-o singură persoană (2,40 kg/persoană).

      Cartoful a fost un aliment consumat în cantităţi relativ apropiate în toate categoriile de gospodării. Pe ansamblul gospodăriilor, în anul 2021, consumul mediu lunar pe o persoană a fost de 3,02 kg. Pensionarii a depăşit acest nivel cu un consum de 3,26 kg, consumul cel mai scăzut înregistrându-se în gospodăriile de salariaţi.

      Consumul de legume şi conserve din legume a fost, anul trecut, de 8,46 kg, în medie lunar pe o persoană, în creştere faţă de anul anterior cu 0,46 kg/persoană. Consumul cel mai mare s-a înregistrat în gospodăriile formate dintr-o singură persoană (12,89 kg/persoană) şi în gospodăriile fără copii (9,97 kg/persoană), iar cel mai mic în gospodăriile cu 4 şi mai mulţi copii (5,66 kg/persoană) şi, respectiv, în cele compuse din 6 şi mai multe persoane (6,27 kg/persoană).

      În ceea ce priveşte consumul de fructe, acesta a fost la un nivel relativ scăzut pe ansamblul gospodăriilor, consumul mediu lunar pe o persoană fiind de 4,29 kg în anul 2021 şi 4,06 kg în 2020. Diferenţieri semnificative s-au constatat între gospodăriile grupate după mărimea acestora, în gospodăriile formate dintr-o singură persoană consumându-se 6,40 kg/persoană (6,08 kg/persoană în 2020) fructe lunar, mai mult decât dublu faţă de consumul mediu al gospodăriilor de 6 şi mai multe persoane 2,84 kg/persoană în 2021 şi 2,64 kg/persoană în 2020, conform datelor INS.

      Misiunile jandarmilor băcăuani în acest sfârșit de săptămână

        Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău vor asigura măsurile de ordine publică la toate manifestările publice cultural-artistice sau sportive organizate pe raza județului, astfel:

        – în perioada 01-03 iulie 2022, în Parcul Cancicov, la Festivalul ASI BAKLAVA STEET FOOD;

        -în perioada 02-03 iulie 2022, în comuna Mănăstirea Cașin, la Zilele satului Pârvulești;

        – în perioada 02-03 iulie 2022, în Răcăciuni, la „Bâlciul Anual „;

        -în data de 02 iulie 2022, la concertul din Parcul Municipal Onești;

        -in data de 02 iulie 2022, în Slănic Moldova, la ” Maratonul montan-Legendele Nemirei”2022;

        -în data de 02 iulie 2022, în Parcul Cancicov, la proiecție de film în aer liber;

        -în data de 02 iulie 2022, în Parcul Catedralei, la teatru stradal, expoziții de grafică și pictură.

        Jandarmii montani din stațiunile Slănic Moldova și Târgu-Ocna vor fi prezenți în zonele de agrement și pe traseele turistice adiacente, unde vor acționa pentru informarea și îndrumarea turiștilor, dar și pentru sprijinul acestora în cazul producerii unor incidente nedorite.

        Jandarmii montani vă recomandă ca în cazul apariţiei unor animale sălbatice în zona în care vă aflați să nu interveniți, să nu le hrăniți şi să nu vă apropiați de acestea pentru a le filma sau fotografia.

        Apelați, la nevoie la ajutorul oferit de către jandarmi în orice împrejurare care vă poate pune în pericol integritatea fizică şi nu numai, sau apelați Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112.

        A venit canicula. Ce măsuri trebuie să luăm

        Având în vedere prognozele Agenției Naționale de Meteorologie, referitoare la unele fenomene meteo extreme din perioada pe care o traversăm, carcaterizată în special printr-o vreme caniculară, cu temperaturi ridicate – care impun emiterea atenționărilor meteo de Cod Portocaliu sau chiar de Cod Roşu, în multe dintre regiunile ţării -, trebuie puse în aplicare măsurile preventive pentru astfel de situaţii, conform „OUG nr. 99/2000 privind protecţia persoanelor încadrate în muncă pe timpul temperaturilor extreme”, act normativ care prevede, între altele:

        Pentru ameliorarea condiţiilor de muncă:

        – reducerea intensităţii şi a ritmului activităţilor fizice;
        – asigurarea ventilaţiei la locurile de muncă;
        – alternarea efortului dinamic cu cel static;
        – alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus în locuri umbrite, aerisite.

        Pentru menţinerea stării de sănătate a angajaţilor:
        – asigurarea apei minerale adecvate, câte 2-4 litri/persoană/schimb;
        – asigurarea echipamentului individual de protecţie;
        – asigurarea de duşuri.

        Sfaturi medicale utile

        Modificările produse de temperatura crescută pot fi agravate de umiditatea sau uscăciunea aerului. O umiditate excesivă împiedică evaporarea transpiraţiei, iar organismul nu mai face faţă în reglarea temperaturii corpului. Corpul trebuie să îşi menţină temperatura în jur de 37 de grade Celsius, iar pierderile de apă şi săruri prin transpiraţie trebuie înlocuite adecvat în timpul caniculei. De aceea este obligatoriu consumul de apă.

        Efectele caniculei asupra organismului sunt: deshidratarea, epuizarea, crampele, insolaţia, şocul hipertermic, infarctul miocardic, accidentul vascular cerebral, ischemic sau hemoragic.

        În şocul hipertermic, organismul nu mai este capabil să-şi regleze temperatura, motiv pentru care pot să apară: temperatura peste 40°C, piele foarte caldă, roşie şi uscata, dureri de cap, dezorientare, leşin, convulsii. În acest caz, este necesară intervenţia medicală de urgenţă.

        Insolaţia apare din cauza expunerii directe şi prelungite la soare, pacienţii acuzând dureri de cap, somnolenţă, greaţă, leşin, arsuri de piele. Primele simptome pe care le întâlnim în astfel de cazuri sunt slabiciunea, hipotensiunea, tahicardia, vărsăturile, transpiraţiile abundente.

        Accidentul vascular cerebral hemoragic este cauzat de o sângerare în interiorul creierului (numita hemoragie intracerebrală) sau în spaţiul din jurul creierului. Sângerarea în interiorul creierului poate fi rezultatul unei valori crescute pe un timp îndelungat a tensiunii arteriale.

        Măsuri de prim-ajutor:

        – se întinde persoana afectată, de preferat în loc răcoros şi umbrit, bine ventilat;
        – în caz de leşin, se ridică picioarele pacientului la un unghi de 30 grade;
        – se încearcă hidratarea, în cazul în care nu varsă şi e conştient;
        – se aplică comprese cu apă rece;
        – se apelează la serviciul medical de urgenţă în cazul în care starea pacientului este staţionară sau se agravează.

        Bani de la CJ pentru Aeroport și pentru refacerea unui drum afectat de calamități

        Aleșii județeni s-au reunit, joi, 30 iunie, în cadrul ultimei ședințe din această lună, pentru a se pronunța în privința unor proiecte importante pentru județul Bacău.

        La ședința din ultima zi a lunii iunie, consilierii județeni au decis să susțină în continuare financiar activitatea Aeroportului Internațional „George Enescu”, serios afectată de pandemia de COVID-19. Astfel, potrivit reglementărilor legale, aeroportul din Bacău ar fi avut dreptul să primească de la stat un sprijin total de maximum 7,97 milioane de lei, sumă din care a primit aproape 3,47 milioane de lei, mai puțin decât deficitul de lichiditate, de peste 3.6 milioane de lei, raportat la finele anului 2021. Prin urmare, aeroportul va urma să mai încaseze o diferență de 144.930 lei.

        5 milioane de lei pentru refacerea unui drum din Corbasca

        În aceeași ședință a CJ, consilierii județeni au mai aprobat și o finanțare de peste 5 milioane de lei pentru refacerea unui drum din comuna Corbasca, care traversează satele Scărișoara și Rogoaza, afectat de calamitățile naturale din ultimii ani. În cadrul lucrărilor, se va realiza, printre altele, stabilizarea zonei, prin devierea cursului de apă și a albiei pârâului Rogoaza, pentru a evita formarea meandrelor și a proteja taluzul versantului pe care se află amplasat drumul. În plus, se va umple cu pământ spațiul dintre cursul de apă și taluzul natural existent și se vor ridica niște ziduri de sprijin din gabioane pentru protejarea malurilor nou create ale pârâului, inclusiv traverse din beton armat etc. Durata de execuție a investiției va fi cel mai probabil de 12 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

        Birou de „Evidența Populației”, la Filipești

        În fine, consilierii județeni s-au mai pronunțat și în privința arondării localităților din județ la Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor, după ce, anul trecut, s-a decis înființarea unui birou de „Evidența Populației” la Filipești. Astfel, biroul de aici va urma să deservească, pe linie de evidență a persoanelor, peste 8.000 de locuitori din localitățile Berești-Bistrița, Itești și Filipești, care, în prezent, trebuie să se deplaseze în Bacău pentru chestiuni legate de documentele de identitate ș.a. Prin urmare, Direcția Publică de Evidență a Persoanelor a Municipiului Bacău va deservi restul populației, de peste 267.000 persoane, care provin din localitățile Bacău, Gioseni, Hemeiuși, Horgești, Faraoani, Letea Veche, Luizi-Călugăra, Măgura, Nicolae Bălcescu, Parincea, Sarata, Săucești și Ungureni.

        Hramuri în două secole. Alți oameni, alte timpuri

        Îmi amintesc din copilărie, dar și din tinerețe, înainte de a pleca în lume, să-mi caut norocul, cum îmi spunea bunica, Dumnezeu s-o țină acolo sus, lângă el: aici nu mai e de trai, c-au venit bolșevicii și ne-au luat tot. Unde ai mai văzut tu țăran fără pământ și fără car. La nebuni, la sărăntoci, nu i-aș mai vedea! Eram copilandru, nu știam eu de pământ, dar caii și căruța erau dragostea mea. Au venit într-o zi, pe seară, și i-au luat la colectiv:

        Ce credeați, o să împărățiți lumea!, ziceau. A venit și timpul nostru. Și a venit. Numai sărbătorile nu ni le-au luat. Încă, spunea și tata. Cel mai frumos era la hram, de Sfânta Maria Mare. Cu mult timp înainte, mama scotea totul din casă, văruia peste tot, spăla, făcea brâuri, dădea cu flit, să omoare gângăniile, văruia casa și pe afară: un albastru frumos, senin, arunca cu var și prin cotețe, apoi aranja totul la loc. Tata orândui curtea, grajdul, repara totul, mătura ulița. Veneau musafirii, rudele din alte sate. Apoi tata tăia niște păsări, umbla la borcanele cu tochitura făcută peste iarnă, iar mama făcea mâncare, cocea cozonaci, pâine și colăcei. Așa a învățat de la părinții ei.

        Primăria curăța șanțurile și malurile pârâului, cu oamenii de la prestație, reapra drumul de piatră, aranja locurile unde se montau scrânciobele cu lanțuri și cele cu bărcuțe, tarabele cu tot felul de lucruri, înghețată, arbuji, era frumos, foarte frumos. Gospodinile puneau pe garduri covoarele, scoarțele și carpetele țesute în iarnă. Veneau neamurile, stăteau la masă, petreceau, se veseleau, nu se văzuseră de anul trecut, făceau planuri, mai aranjau de-o nuntă, de un botez. Nouă ne dădeau câțiva bănuți, pe care-i prăpădeam la prima ieșire…la hram, de dimineață, apoi ne întorceam și mai ceream de la mama, de la bunici. Copii…După amiaza, ieșeam cu părinții, cu neamurile, cumpăra tata cu arbuz mare, îl crăpa și mâncam toți din el. La căminul cultural era Horă, iar seara Bal. Erau bucuriile satului, ale noastre, țineam minte tot și povesteam jumate de an întâmplările.

        A fost Hramul Bacăului. V-ați primenit casele, ați făcut curat în jurul blocului? N-am văzut ca primăria să fi pregătit orașul de sărbătoare. Nimic. Era o bună ocazie să mai scoatem mizeria din oraș și să arătăm că suntem gospodari. Nu se poartă, ba, din contra, de Hramul Bacăului s-a adus toată mizeria în centrul orașului. Ca la nimenea, cum ar fi spus bunica, Dumnezeu s-o țină, acolo, lângă el. Toate s-au făcut fără cap și coadă, grămadă, laolaltă, zgomot, fum, mizerie, multă mizerie, bețivi și drogați, destrăbălare, veceu public peste tot. Și unde? Lângă Catedrală, în jurul Catedralei. De pomină, de dat la ziar, să vadă, să știe toată lumea cum știe administrația locală băcăuană să-și serbeze orașul și simbolurile lui. Atât ne duce capul, ar spune și bunicul, care, la Hram, își punea straiele de sărbătoare, albe, albe, bocancii noi, cu blacheuri, pălăria maro și mergea la biserică.

        Vântul schimbării

        Prinși în certurile noastre cu mize mici, fără un orizont liber care să ne permită să vedem cum evoluează lucrurile și convinși că totul va fi veșnic așa cum este acum, nu ne dăm seama ce schimbări au loc în lume.

        Și mai ales, cât de mare este viteză cu care lumea se schimbă.

        Desigur, noi îi vedem pe politrucii noștri cum se scuipă unii pe alții, îi vedem pe Biden, Macron și Schulze făcând giumbușlucuri cu BoJo, ne uităm la prețurile din magazine și ne resemnăm.

        Dar dincolo de Cortină, lucrurile evoluează. Politic și economic, diplomatic și militar.

        Indiferent cum vor reacționa europenii și americanii, schimbările îi vor atinge și pe ei. Tâmpeniile pe care le votează la Bruxelles vor fi istorie în câțiva ani. Toate iluziile visate de birocrați sunt doar un semn al decadenței ce însoțește sfârșitul unui imperiu. Deși nu e clar dacă nu cumva decadența este chiar produsul prăbușirii imperiului.

        Vom asista la reconfigurarea geopolitică a întregii planete; este foarte posibil să se retraseze sferele de influență.

        UE așa cum o știm va trebui ori să se schimbe, ori să dispară. Este momentul în care economicul determina politicul. O prăbușire a nivelului de trai nu va rămâne fără consecințe și într-acolo ne îndreptăm.

        Vă apasă așa-zisul Pact Verde, interzicerea mașinilor cu combustie internă, promovarea agresivă a viermilor și insectelor în alimentație, restricțiile de tot felul venite de la Bruxelles? În câțiva ani vor fi uitate, nu se va mai ști nimic de astfel de enormități. Și mi-ar fi plăcut să cred și că aceia care le-au scos la înaintare vor primi o binemeritată pedeapsă.

        Nu vă gândiți la războiul din Ucraina; acesta are consecințe minore în comparație cu schimbările de natură economică la nivel mondial. Cu extinderea BRICS, noua monedă de rezervă, reconfigurarea politică a Sudului Global, alianțele aparent imposibile (Venezuela și Iran, de exemplu), sistemele de plată paralele și așa mai departe.

        Nu am iluzii că în România vor înțelege prea mulți politicieni noul spirit al timpului; noi vom fi luați de val, fie că vrem, fie că nu vrem.

        Emailuri false în numele ANAF

          Agenţia Naţională de Administrare Fiscală îi atenţionează pe contribuabili că sunt trimise mai multe e-mailuri false în numele instituţiei de către o persoană care nu lucrează în cadrul ANAF.

          Mesajul ANAF a fost postat pe pagina oficială de facebook.

          În respectivele email-uri, contribuabilii sunt înştiinţaţi că au plăţi fiscale restante şi sunt rugaţi să viziteze banca sau orice birou fiscal din apropiere cu factura fiscală ataşată, pentru a plăti imediat impozitul. Reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală îi sfătuiesc pe contribuabili să nu deschidă aceste emailuri, iar în cazul în care au fost deschise, să nu acceseze documentele anexate sau linkurile din conținut.

          INTERVIU / Attila Vizauer, regizorul spectacolului ”Cenușăreasa”: Actorii de la Teatrul din Bacău au harul și grija de a putea da viață păpușilor”

          Sâmbătă, 2 iulie, și duminică, 3 iulie, Teatrul Municipal ”Bacovia” vă invită la o nouă premieră a Secției de Animație, un proiect complex, inedit, care îmbină muzica de operă cu arta păpușăriei: ”La Cenerentola sau Cenușăreasa, povestită altfel, după Gioachino Rossini”. În interviul care urmează, Attila Vizauer, regizorul artistic al producției, ne vorbește despre acest proiect și despre procesul de creație.

          Attila Vizauer a absolvit în 1996 Academia de Teatru şi Film (actual UNATC), secţia Regie, la clasa Tudor Mărăscu şi Mihai Manolescu, a obţinut, în 2011, titlul de doctor în teatru, sub îndrumarea prof. univ. dr. Alexa Visarion. Este redactor șef al redacției Teatru a Societății Române de Radiodifuziune și profesor asociat UNATC, la Departamentul Studii teatrale, unde ţine cursul Teoria și practica presei. A fost distins cu Premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – secţia română (1997), Premiul UNITER (în 2007 şi 2015), Premiul de Excelenţă „Mihaela Tonitza Iordache” al Asociaţiei Culturale Diallog (2011) și cu numeroase premii la festivalurile internaționale de teatru de animație și teatru radiofonic.

          – Bine ați revenit la Teatrul Municipal ”Bacovia”! Care sunt precedentele colaborări cu teatrul din Bacău?

          – La Teatrul de Animație, cred că acum vreo 20 de ani, am montat ”Dl. Goe”, cu o parte dintre actorii distribuției din spectacolul la care lucrăm acum, cu Laurențiu (Laurențiu Budău, nota mea.), cu Mihai (Mihai Chihaia, n.m.), cu Andreea (Andreea Sandu, n.m.). Și mi-aduc aminte că am fost cu acest spectacol la un festival la Cluj, unde, spre bucuria mea, am avut o reacție foarte bună din partea publicului, dar și a juriului care a fost în festival. Iar la Teatrul dramatic (Secția Dramă a Teatrului Municipal ”Bacovia”, n.m.), am montat în 2005 un text al lui Sławomir Mrożek, ”Priveliște minunată”.

          – Cum a luat naștere acest nou proiect, ”Cenușăreasa”? De ce ați optat pentru a face un spectacol ”Cenușăreasa” după Rossini, și nu după clasicul basm al Fraților Grimm?

          – E un proiect foarte vechi al meu, de foarte mulți ani am încercat să conving directorii să montăm acest spectacol. De mult, de mult, am fost în Cehia, la Praga, și am văzut un spectacol foarte renumit al lor, o variantă, la teatrul de păpuși, din ”Don Giovanni”, a lui Mozart. Cei care îl jucau au ales să prezinte o formulă ușor ironică la adresa întregii povești, dar, în același timp, muzica lui Mozart era cuceritoare, iar felul în care păpușile intrau în rolul personajelor era foarte spectaculos. Știu că am ieșit cu un sentiment de mare plăcere, văzând acest spectacol, chiar dacă el era înscris ușor în cheie parodică.

          Cred că, după aceea, lucrurile acestea s-au așezat, m-am întrebat mereu cum ar fi să montez un spectacol de păpuși pe muzică de operă și am descoperit, cu mare plăcere, că muzica foarte plăcută și foarte șlăgăroasă a lui Rossini, din ”La Cenerentola”, s-ar potrivi foarte bine unui spectacol pentru copii, fără ca el să aibă această latură parodică ci, dimpotrivă, acest basm excelent – ”Cenușăreasa” – să fie povestit sincer copiilor, dar pe muzică de operă. Evident, în istoria teatrului de animație din România este celebrul spectacol ”Cenușăreasa”, montat de Silviu Purcărete, la Teatrul ”Țăndărică”, cu mulți ani înainte. L-am văzut, mi-a plăcut foarte mult, și-acolo sunt câteva fragmente, instrumentale, mai ales, din muzica lui Rossini, din ”Cenușăreasa”. De data aceasta, însă, formula propusă de noi presupune ca întreg spectacolul să fie jucat pe ariile, pe duetele, pe sextetele, cvartetele, pe care Rossini le-a compus pentru opera sa ”La Cenerentola”. Am avut această idee, am lucrat pentru a alege formula cea mai bună, ca durată și ca intensitate muzicală, și am colaborat apoi cu Ema Stere pentru a construi un scenariu coerent și foarte ușor de descoperit.

          – Ce diferențe esențiale există, la nivel de poveste, între opera lui Rossini, și povestea Fraților Grimm, și cum le-ați tratat în spectacolul dumneavoastră?

          – Libretul operei ”La Cenerentola” e puțin diferit, el nu presupune existența unei mame vitrege, cu cele două fiice ale sale, ci a unui tată vitreg, cu fiicele sale. Și, de asemenea, presupune câteva scene, pe care basmul ”Cenușăreasa” nu le are, acele scene în care sfetnicul merge în căutarea unei fete bune și frumoase, scene în care prințul decide nu numai să organizeze un bal, pentru a-și alege mireasa, ci să-și schimbe hainele cu valetul său, astfel încât incognito să-și caute și el fata cea frumosă, dar și bună la suflet, generoasă. Am schimbat așadar această poveste, am păstrat însă, și cred că Ema Stere a avut o alegere foarte bună, scena în care pantofiorul acelei necunoscute de la bal, care se dovedește a fi al Cenușăresei, să rămână în poveste, pentru că în libretul operei ”La Cenerentola” nu e vorba de un pantofior, ci e vorba de o brățară pe care Cenușăreasa o păstrează. Dar am simțit că acest semn este atât de puternic și atât de cunoscut de toți cei care cunosc povestea ”Cenușăreasa”, încât el trebuie să rămână în spectacolul nostru.

          „E o mare încercare să pui pe scenă și muzica lui Rossini, muzică de operă”

           

          Pe ce va fi pus accentul în acest spectacol, dacă e să ne referim la mijloace de creație artistică? Va fi un spectacol clasic sau cu accente moderne?

          – Clasic, evident că nu, și nu știu dacă este vorba de accente moderne. Am constatat, gândindu-mă, și construind acest spectacol în imaginația mea că ar fi păcat dacă ar fi construit în modul clasic, în care vedem marionetele sau păpușile mânuite și am constatat că mult mai frumos, mult mai emoționant și mult mai puternic poate fi transmisă emoția către public dacă păpușile trăiesc muzica. De aceea, m-am gândit că o variantă în care, în afară de arta actorului în a mânui păpușile, în a da viață păpușilor, pentru că asta este teatrul de animație, am completa cu un alt aspect, cel coregrafic. De aceea, am decis, și repetițiile au dovedit, etapă cu etapă, că păpușile, alături de actori, devin personajul. Personajul, așadar, ”Cenușăreasa” nu este format numai din păpușa care-o arată, ci și din actrița și actorul care-o mânuiesc. La fel și toate celelalte păpuși. De fiecare dată, personajul este completat, pe lângă păpușă, de către corpul actorului, care se află în mișcare, care se află în dans, în mișcare coregrafică, pe scenă. Cred că această soluție, această variantă, această opțiune de a prezenta acest spectacol este mult mai puternică în a putea transmite emoția unei povești care este spusă pe muzică de operă. E o mare încercare să pui pe scenă și să inviți publicul, indiferent dacă este copil sau nu, să asculte împreună cu tine muzica lui Rossini, muzică de operă. Este o încercare foarte serioasă, dar sunt convins că soluția pe care o avem și talentul și energia și pofta de joc și bucuria cu care actorii vor interpreta acest spectacol nu numai că ne vor convinge să stăm cumințăi în sală (zâmbește, n.m.), ci ne vor crea un sentiment de bucurie, de plăcere, de entuziasm.

          – Proiectul beneficiază de participarea coregrafei Vava Ștefănescu. Va fi un spectacol de teatru – dans cu păpuși, veți opta pentru această formulă?

          – Nu știu ce să spun, habar nu am, nu m-am gândit cum se va numi acest tip de spectacol, dacă este un spectacol de animație, cu elemente coregrafice, sau dacă este un teatru – dans cu păpuși. Nu-mi dau seama, este ”La Cenerentola” și cred că spectatorii, criticii, cei care au intenția de a găsi o definiție bună, o vor găsi după felul în care au primit acest semn estetic nou, zic eu, vor ști să-l catalogheze ei. Sincer să fiu, nu m-am gândit la acest spectacol ca fiind un spectacol de teatru contemporan, m-am gândit ca fiind un spectacol de teatru de animație, dar, este adevărat, componenta coregrafică este foarte puternică și importantă.

          – De ce ați ales să lucrați la acest spectacol cu Vava Ștefănescu?

          – Vava Ștefănescu este un foarte important coregraf, este directoarea Centrului Național al Dansului din România. Am colaborat pentru prima dată cu Vava Ștefănescu – chiar îmi aduc aminte că a fost surprinsă – tot pentru un spectacol de animație, la Teatrul ”Țăndărică” unde am montat ”Muzicanții din Bremen”, în care erau momente muzicale foarte multe și, evident, pe acele momente muzicale, personajele acestui spectacol trebuiau să danseze. Bun, spunem sunt păpuși, dansează păpușile, dar și păpușile, chiar dacă nu dansează actorii, trebuie să aibă o coregrafie, nu trebuie să le miște cineva după propria inspirație, ci trebuie să vină cineva profesionist să ne învețe cum se face acest lucru și am invitat-o pe Vava Ștefănescu. Acolo, în acel spectacol, componenta corpului actorului era mai puțin importantă, acolo, într-adevăr, mișcarea păpușilor conta, și nu felul în care actorul era implicat în mișcarea coregrafică. Al doilea spectacol pe care l-am făcut, iarăși un spectacol foarte bine primit, și de succes, a fost ”Bambi”, realizat la Teatrul ”Excelsior”, în care elementul coregrafic este foarte important, iar Vava Ștefănescu a dat viață acestui univers special într-un mod spectaculos, într-un mod foarte frumos. De altfel, Vava Ștefănescu a și câștigat Premiul de Coregrafie, cred că la Festivalul ”Gulliver” de la Galați, pentru spectacolul pe care l-am realizat la Teatrul ”Excelsior”. E adevărat că și eu am luat Premiul de regie, dar aici era vorba de colaborarea mea cu Vava Ștefănescu și trebuie să menționez acest lucru. A fost o etapă a colaborării noastre foarte importantă și încununată cu succes după cum s-a văzut.

          De data aceasta, i-am propus Vavei Ștefănescu să revenim la teatrul de animație și în această formulă, în care păpușa și actorul formează împreună un personaj și sperăm că vom fi convingători.

          – Care va fi aportul Cvartetului ”Consonanțe” al Filarmonicii ”Mihail Jora” în ecuația spectacolului?

          – Spectacolul este realizat dintr-o suită de arii, de duete, de sextete, care sunt interpretate de cântăreți importanți de operă și de orchestra Teatrului Comunale din Bologna, care sunt înregistrări. Replicile personajelor păpuși, care interpretează fiecare scenă, sunt, desigur, în italiană, și presupun că păpușile ar trăi pe muzica lui Rossini. Pe de altă parte, există multe momente, în care intervin actorii, la vedere, și spun povestea. și fac trecerile dintre scene, dezvoltă emoția, tensiunea, sunt construite pe muzică instrumentală și ne-am gândit că n-ar fi rău – mărturisesc, este inițiativa domnului Eduard Burghelea, directorul Teatrului Municipal ”Bacovia”, care mi-a propus să facem această colaborare cu Filarmonica ”Mihail Jora”. Și, sincer să fiu, m-am bucurat foarte mult. Am constatat în cariera mea regizorală că prezența muzicii live este foarte puternică, completează și întregește valoarea estetică a unui spectacol. De aceea, convins fiind că muzica live, muzica pe care cvartetul o va interpreta, nu poate decât să aducă un câștig spectacolului nostru. Am zis că trebuie să încercăm și să facem câteva repetiții, să fim împreună, și împreună să oferim publicului această formulă de spectacol.

          ”Attila, e timpul! Hai! Împlinește-ți visul!”

          Într-un interviu din 2017, vă adresați creatorilor de teatru cu recomandarea: ”Fă un spectacol pentru că te arde.”. Ce vă ”arde” în legătură cu proiectul ”Cenușăreasa”, pe care îl realizați acum la Teatrul Municipal ”Bacovia”?

          – Cred că deja e mai mult decât ”arde”, deja, cum spuneam, mulți ani am mers cu acest proiect către directorii de teatre de animație, și în general răspunsul era că ”Cenușăreasa” se află în repertoriul lor – ea, de astfel, o poveste foarte importantă, și, desigur, majoritatea teatrelor de animație din țară o au în repertoriul lor. S-a-ntâmplat anul trecut, când m-am întâlnit cu Eduard Burghelea, să vorbim despre propuneri – am avut o listă de propuneri – și, la un moment dat, mi-am adus aminte, că este acest titlu care tot timpul a fost refuzat. Și chiar i-am și spus lui Eduard Burghelea: ”Edi, eu mai am un proiect la care țin foarte mult, sunt mai mult de zece ani de când tot încerc să îl propun, toată lumea m-a refuzat, toată lumea a zis că există, uite eu îți propun, și trebuie să-ți spun, pentru că mă ”arde”, e o mare încercare, e o formulă nouă, e o formulă nefăcută până acum, în această formă, în această formulă de expresie artistică, și cred că sunt dator să fac încă o încercare. Și, sunt convins, 90 la sută, că îmi vei spune Am Cenușăreasa în repertoriu, nu mă interesează”. Ei bine, am avut surpriza ca, după ce s-a uitat la toate titlurile pe care le-am propus, Eduard Burghelea să spună: ”Mie, dintre toate proiectele pe care mi le-ai propus, mi se pare cel mai interesant, cel mai provocator, ”Cenușăreasa”. Hai să-l facem!”. Ei, nu vă spun ce-am simțit. Că se deschid toate cerurile și că, în sfârșit, undeva, ”există cineva acolo sus care mă iubește” și care zice: ”Attila, e timpul! Hai! Împlinește-ți visul!”.

          ”Sunt convins că felul în care noi știm să spunem această poveste va trece bariera acestor prejudecăți”

          Credeți că un spectacol cu această formulă, mai multă mișcare, mai multă muzică, mai puțin text, va prinde mai bine la copiii de astăzi? Cum vă așteptați să fie primit?

          – E o încercare foarte grea, există, cum spuneam, această prejudecată ”Hai, măi, vino și spune copiilor o povestioară!”…. Michiri, chichiri, țum, țum, țum, vine păpușica, fuge încolo, și-ncoace, și ce bucuroși vor fi cu toții! ”Ce educator, ce profesor, ce părinte o să vină să-și aducă copilul ca să asculte operă? Vai de capul meu!”. Ei, bine, părerea mea este, în primul rând, că muzica aceasta de operă nu este grea, este formidabil de melodioasă, de șlăgăroasă, pleci din sală fredonând muzica lu Rossini, e foarte frumoasă, e foarte atractivă, și, în același timp, formula prin care noi încercăm să creăm acest spectacol este o formulă foarte prietenoasă. Există și ”Opera Comică pentru Copii de la București”, care face astfel de povești și are succes. Sunt convins că felul în care noi știm să spunem această poveste va trece bariera acestor prejudecăți și, mai mult decât că va trece bariera, va deveni un lucru atât de frumos și de interesant și de atractiv încât lumea va da năvală să vadă. ”Băi, cum e Cenușăreasa aia a lui Rossini?! Hai să mergem s-o vedem!”. Am foarte mare încredere în această reacție și după felul în care merg repetițiile sunt convins că actorii teatrului din Bacău vor fi la înălțimea și la arderea care vor face ca spectacolul să fi deschis pentru toată lumea.

          Cum ați lucrat cu echipa Secției de Animație a Teatrului Municipal ”Bacovia”? Care au fost provocările întâmpinate?

          – În primul rând, am norocul că sunt niște oameni foarte deschiși și foarte profesioniști. Și spun ”deschiși” în sensul că în momentul în care vii cu o astfel de propunere și există o anumită suspiciune, o anumită reținere, ei ți-o spun. Și, e adevărat, am avut momente în care am avut discuții cu actorii despre această viziune. ”De ce păpușile nu joacă pe masă?”, ”De ce păpușile plutesc tot timpul?”, ”Dar de ce actorul trebuie să se miște și el în ritmul muzicii și de ce se vede?”. Dicuțiile acestea sunt piatră de încercare. Deci, în momentul în care reușești să convingi actorul care sincer, pe bune, profesionist fiind, își pune astfel de întrebări, înseamnă că povestea merită să meargă mai departe. Pentru că – am să folosesc acum o poveste foarte frumoasă – într-o zi am venit la repetiție și le-am citit actorilor un sonet de Mihai Eminescu, cu ritmul, rima, muzicalitatea perfecte, o poezie clasică, construită, acesta este sonetul și Eminescu a făcut-o magistral, și, pe altă parte, o poezie a lui Marin Sorescu, în vers alb, fără rimă, fără ritm, o poezie contemporană, modernă. Amândouă sunt poeme, sunt poezii, una care respectă pe deplin legile sonetului, iar alta care este liberă și care trasmite emoția altcumva decât respectând regulile acestea de versificație, de ritm, de topică ș.a.m.d. Și le-am zis că, iată, se poate și altcumva. Dacă reușim să trecem, cu încredere, și cu bucurie, de la rigorile sonetului, spre libertatea versului alb, dar oferind aceeași emoție poetică, suntem câștigători. Și iarăși am revenit subliind faptul că au dreptul să își pună întrebări, pentru că și sonetul lui Eminescu, și poemul lui Marin Sorescu respectă însă aceleași reguli, regulile gramatiicii limbii române.

          Și aici, la fel, în momentul în care decidem că încălcăm regulile clasice ale mânuirii păpușii și propunem o variantă în care aceste reguli sunt eludate, trebuie să nu uităm niciodată regulile de bază ale animației, pentru că animația înseamnă, în primul și în primul rând, să dai viață obiectului, pentru că păpușa este un obiect, este un obiect din lemn și pânză, iar ea capătă viață datorită talentului pe care actorii îl au, iar actorii de la Teatrul din Bacău știu acest lucru și au harul și grija de a putea da viață păpușilor, astfel încât nicio secundă să nu am senzația că e un obiect pe scenă, ci că sunt ființe vii, care trăiesc, suferă, năzuiesc, și acestea sunt personajele poveștii.

          – De ce poartă toți actorii (personaje) o baghetă de dirijor?

          – Aceasta este o soluție pe care am găsit-o pe parcursul lucrului, nu era în proiectul meu inițial, dar lucrând la acest spectacol am simțit nevoia, și cred că este un semn foarte puternic, pe care spectatorul îl va decoda foarte ușor. Bagheta de dirijor este semnul trecerii din realitatea imediată, din realitatea unei povești spuse, în mod oral, în realitatea în care povestea se spune prin muzică, deci dirijorul este cel care creează magia transformării cuvântului de zi cu zi, cuvântului cotidian, prozei, în muzică. Și cum în spectacolul nostru simțeam nevoia să intervenim și noi în poveste, astfel încât Cenușăreasa să poată ajunge la balul în care tatăl ei vitreg i-a refuzat accesul, a negat-o și a trimis-o să stea la ea, în bucătărie, să culeagă mazărea și lintea din cenușă, am zis ”Bun, în povestea noastră nu avem Zâna, nu avem niciun lucru care să facă magia, astfel încât Cenușăreasa să poată ajunge la bal”. Și lucrul prin care ne-am propus să facem această magie a fost ca actorii, cei care spun povestea, să decidă împreună cu copiii, cu spectatorii, s-o ajute pe Cenușăreasă și să creeze acel moment magic în care Cenușăresei i se va oferi o rochie frumoasă de bal, pantofiorii aceia de bal și caleașca cu care să poată ajunge la bal. Și atunci bagheta dirijorului care face magia muzicii se transformă în bagheta magicianului care o transformă pe Cenușăreasă, din fata aceea care stă lângă sobă, în bucătărie, în prințesă și în atracția balului de la curtea prințului.

          Cărui segment de vârstă i se adresează acest spectacol?

          Eu întotdeauna când lucrez un spectacol decid sau îmi doresc să îl construiesc astfel încât el să fie pe gustul, pe interesul tuturor oamenilor indiferent de vârstă, și al copiilor, și al părinților. Niciodată nu am construit un spectacol de copii, cu gândul că, bun, lasă să înțeleagă copiii, să le fie lor ușor și părinții o să fie drăguți, o să fie binevoitori, în timp ce copiii se vor distra iar ei vor deschide telefoanele, se vor uita pe internet s.a.m.d. Nu, întotdeauna, dar absolut întotdeauna, pariul a fost ca spectacolul să fie construit în așa fel încât să fie foarte interesant, foarte atractiv, plin de suspans și plin de semne estetice pe care și un copil, dar și un adult să le savureze și de care să se bucure.

          Sunteți redactorul șef al Teatrului Național Radiofonic și aveți două premii UNITER pentru producții teatrale de gen. Cum v-a marcat gândirea regizorală acest tip de teatru?

          Aici sunt două capcane pentru un regizor sau două capete ale poveștii. Primul este faptul că, evident, teatrul radiofonic este o artă specială, o artă a sunetului simfonic, fie că este muzică, fie că este voce umană, fie că este efect. Absolut toate aceste lucruri se combină și creează un tablou sau o simfonie în care maeștri sunt inginerii de sunet, regizorii sau compozitorii și regizorul artistic, actorii, iar faptul că ești în mijlocul unui univers în care se creează o astfel de operă artistică, operă teatrală, care, by the way, seamănă – foarte mult cu filmul, felul în care se fac înregistrările și apoi alegerea celei mai bune înregistrări și apoi se lucrează enorm la masa de montaj, mult mai mult decât în timpul înregistrărilor, în care se construiește etapă, cu etapă, ca și cum ai țese o tapiserie, tot adăugând cu atenție elementele din care este format spectacolul radiofonic. Deci, venind din această lume, evident că ești atent la valoarea sunetului din spectacol, este foarte important. Spuneam, pe de altă parte, că există o capcană atunci când, având această cunoaștere a construcției unui spectacol sonor, să te limitezi la ea, capcana e pentru regizor, evident, pentru că el are senzația că, dacă a făcut un teatru radiofonic bun, în care replicile sunt foarte frumoase, foarte bine decupate, foarte bine spuse, dacă universul sonor este extraordinar și foarte bogat, este suficient, și nu ești atent în aceeași măsură la elementele vizuale, care, de asemenea, într-un teatru de scenă sunt foarte importante, și toate celelalte elemente, care țin altcumva de teatru decât replica, textul, vorba și background-ul sonor. Mărturisesc, am văzut câteva spectacole care au fost cuceritoare pe scenă pentru că regizorul care avea experiența teatrului radiofonic, a completat și a îmbogățit tot ceea ce construise pe scenă și din punct de vedere sonor, era un element atât de puternic și de frumos dar bine îmbinat în întreg scenariul spectacolului; pe de altă parte, am văzut și spectacole în care regizorul de teatru radiofonic a rezolvat problemele scenice, a rezolvat vorbele, replicile, a rezolvat universul sonor, dar erau atâtea elemente scăpate, pentru că n-a mai fost atent sau n-a avut abilitate, nu știu, ceva s-a întâmplat și lucrul acesta, cum spuneam, e foarte important, să știi de a conduce cu la fel de bună măestrie și universul vizual ca acela pe care știe atât e bine să-l facă, și anume universul sonor.

          Care este rolul vizualului în spectacolul dumneavoastră? Cum ați lucrat cu scenograful Mihai Pastramagiu?

          Eu cred că pentru orice spectacol de teatru este foarte important semnul vizual, cu atât mai mult la teatrul de animație, cu atât mai mult felul în care arată păpușile, felul în care este decorul construit, felul în care luminile îmbracă tot acest univers. Mihai Pastramagiu este un scenograf renumit și foarte talentat. Am avut norocul să îl cunosc și să lucrăm împreună încă de la începutul carierei mele regizorale. Este  scenograful care, prin soluțiile sale plastice, oferă o bogăție vizuală cuceritoare, soluții scenice surprinzătoare. Îmi amintesc cu plăcere de câteva din creațiile sale din spectacole ca City Sugar de Stephen Poliakoff, Facerea lumii – legendă din „Popol Vuh” – Cartea Sacră a vechilor mayași – la Teatrul Gulliver din Galați, Dl. Goe de I.L. Caragiale – montat, acum 20 de ani la Teatrul Municipal ”Bacovia” din Bacău, Muzicanții din Bremen de Frații Grimm – la Teatrul Țăndărică. Suntem prieteni de mulți ani, avem un limbaj comun, prin care dezvoltăm exponențial universul fiecărui spectacol. Aș asemăna colaborarea noastră cu mirajul și rigoarea construcției din Concertul pentru două viori si orchestră de Johan Sebastian Bach.

          Cred că teatrul de animație este o artă foarte grea, foarte dificilă și creată pentru oameni cu har”

           

          Ce așteptări aveți, ca regizor, de la echipa de actori cu care lucrați un nou spectacol?

          În primul rând, cred că teatrul de animație este o artă foarte grea, foarte dificilă și creată pentru oameni cu har. Primul și primul nivel pe care un artist al teatrului de animație trebuie să-l îndeplinească este cel de a da viață păpușii. În momentul în care acest lucru nu se întâmplă, spectacolul este ratat. Dacă o singură secundă în timpul spectacolului pierd vraja aceea și observ că, de fapt, păpușa aceea este o bilă de lemn sau două bețe legate cu o sfoară înseamnă că artistul păpușar n-a reușit să dea viață acelui obiect și lucrul s-a pierdut. După acest prim nivel, care este eliminatoriu, este un nivel pe care îl solicit, cer actorilor să cunoască foarte bine povestea în care ei interpretează personajele, să cunoască întreaga poveste de la început până la sfârșit și să cunoască exact cum decurg acțiunile în acea poveste în lanț cauzal sau necauzal dar care este înlănțuirea acelei acțiuni, să cunoască textul pe care-l au de spus. Și nu spun mari lucruri. E foarte important pentru un actor să știe în general toată povestea și să-și cunoască foarte bine textul. Un al treilea nivel este să știe în ce context personajul său naște în acea clipă pe scenă replicile sau acțiunile pe care le face. În nicio secundă, ochiul meu regizoral nu are voie să scape actorul astfel încât să am senzația că ceea ce face el în clipa aceea este un lucru deja stabilit, pre stabilit, pentru că eu, ca spectator, trebuie să am tot timpul sentimentul că atunci se naște situația și în clipa aceea actorul, prin personajul său, reacționează și reacția sa este vie, atunci se naște. Dacă simt că ei deja știu dinainte ce urmează, atunci iar este un lucru foarte pierdut. Și, mai este, iarăși, un alt nivel, e nivelul în care, așa cum se spune în teatru, ”pogoară duhul”, se deschid cerurile. Sunt momente în repetiție dar și în reprezentații când ai senzația că există o legătură dincolo de vorbe, o legătură între povestea ta, între personaje, între oamenii care dau viață acestor personaje, un nod… SUS… pe care cu toții îl intuim într-o respirație, într-o tăcere, într-o clipire, simțim că acolo s-a picurat ceva din harul lui Dumnezeu. Ei, acel lucru când se întâmplă înseamnă că spectacolul este împlinit.

          Premiera ”Cenușăreasa” va fi în ajun de ziua dumneavoastră, pe care o sărbătoriți pe 5 iulie. Care sunt darurile pe care le așteaptă Attila Vizauer în acest moment?

          – Păi, în primul rând, aplauze la premieră (râde, n.m.). Sper să aibă succes, sper să nu se fi dovedit o eroare felul în care am gândit acest spectacol și felul în care, cu colegii mei, cu toată echipa, l-am construit împreună. Sper din tot sufletul ca lumea să se bucure de ce-a văzut și să recomande entuziast și altor oameni să vină să vadă ”La Cenerentola”.

          Interviu realizat de Laura Huiban, secretar literar al Teatrului Muncipal ”Bacovia”

          Canicula pune frână trenurilor

            Meteorologii anunță câteva zile de caniculă extremă, cu temperaturi în aer care pot depăși 38 de grade Celsius. În aceste condiții, reprezentanții CFR SA anunță restricții de viteză pe calea ferată, în intervalele orare în care temperatura în șină va depăși 50 de grade.
            Măsura a intrat deja în vigoare, urmând a se aplica cel puțin până vineri, 1 iulie, când sunt anunțate temperaturi care vor depăși 37 – 38 de grade, în aer.

            De altfel, în această perioadă, personalul de întreţinere a infrastructurii feroviare va face revizii suplimentare pe reţea, în regiunile aflate sub atenționare de Cod Galben și Cod Portocaliu. Vor fi verificate direct căile ferate, măsurându-se şi înregistrându-se permanent evoluţia temperaturilor la nivelul şinei, spun responsabilii CFR SA.

            În plus, în intervalele orare în care temperatura în șină va depăși 50 de grade C, acolo unde va fi cazul, în anumite intervale de stații, va fi redusă viteza de circulaţie a trenurilor cu 20 – 30 km/oră față de valoarea normală, astfel încât traficul feroviar să se desfăşoare în depline condiţii de siguranţă.

            „Aceasta este o măsură obligatorie pentru siguranţa traficului feroviar, aplicată de majoritatea administraţiilor de cale ferată din lume, nu doar din România”, au transmis reprezentanții societății de cale ferată. De altfel, aceste măsuri sunt aplicate de toate companiile care operează pe căile ferate române. „CFR SA va aviza permanent operatorii de transport feroviar de călători şi de marfă (OTF) când se impune reducerea vitezei de circulație și pe ce intervale de stații se va lua această măsură, astfel încât operatorii de transport feroviar de călători să informeze pasagerii din trenurile aflate deja în circulație, sau care urmează să circule în ziua respectivă, despre condițiile de trafic”, mai aflăm de la compania națională de cale ferată.

            Informații, în timp real, despre situația trenurilor aflate în circulaţie

            În același context, CFR SA le recomandă călătorilor să se informeze, la casele de bilete, înainte de efectuarea călătoriei, în privința orelor de sosire și de plecare a trenurilor în stațiile CFR. Informații în timp real despre localizarea exactă a unui tren aflat în circulaţie pot fi obținute și de pe site-ul administratorului de infrastructură feroviară www.cfr.ro – domeniul Trenul meu sau accesând direct link-ul http://www.cfr.ro/index.php/cauta-tren. Pentru asta, va trebui să fie introdus numărul exact al trenului, iar printr-un click pe „Informații tren”, vor fi afișate informațiile referitoare la minutele de întârziere, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire la destinaţie. Informații mai pot fi solicitate și la numărul de telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).

            Recomandările CFR

            CFR Călători le recomandă tuturor pasagerilor, în special celor cu sensibilitate crescută la căldură sau care nu suportă temperaturile ridicate din cauza unor afecțiuni medicale, să se hidrateze permanent şi să aibă cel puţin o sticlă cu apă în bagaj. În plus, nu trebuie să le lipsească medicația necesară în caz de nevoie, alertând imediat personalul de tren dacă se simt rău în timpul călătoriei sau dacă observă o persoană care are nevoie de ajutor. „În caz de nevoie, în unele trenuri și în gări personalul CFR Călători este pregătit să ofere apă călătorilor”, au precizat reprezentanții CFR Călători.

            Totodată, compania îi atenționează pe pasageri că, din cauza temperaturilor exterioare crescute, de peste 35 de grade (care, la nivelul şinei şi a cutiei vagonului, pot însemna și peste 50 de grade Celsius) sau a deschiderii geamurilor în parcurs, este posibil să apară situații nedorite la instalaţiile de climatizare (mai exact, să funcționeaze fără a mai asigura răcirea în parametri normali).

            Atletism/ CN Seniori și Tineret: CSM Onești, lideră incontestabilă

            O nouă probă de forță din partea atleților legitimați la CSM Onești. Cu ocazia Campionatelor Naționale de Seniori și Tineret derulate la Craiova în ultimul weekend din iunie, gruparea de pe Trotuș s-a laureat lideră incontestabilă, cucerind 25 de medalii, dintre care 16 la Seniori și 9 la Tineret. Din cele 25 de medalii, nouă sunt de aur, opt de argint și opt de bronz.

            „Cu șase seniori, cinci reprezentanți la Tineret și 12 juniori am cucerit 25 de medali la Naționalele de la Criova. Acest rezultat nu face decât să confirme politica noastră pe linie de performanță ce ne-a plasat în permanență pe podiumul FRA în ultimii 11 ani”, a sintetizat directorul CSM Onești, Ingrid Istrate, care a fost prezentă la întrecerile din Bănie, alături de Elena Pascu, reprezentantă a Consiliului Local Onești.

            „Cred că este suficient să spun că în curând CSM Onești va putea sărbători medalia nr. 1000 la Campionatele Naționale de atletism pentru a înțelege la ce nivel a ajuns secția care în urmă cu peste un deceniu nici nu conta în întrecerile autohtone”, a adăugat consilierul sportiv al CSM Onești, Dorin Arădăvoaicei.

            În Bănie, Valentin Tănase s-a laureat campion național de Seniori la 100 m (10.50) și 200 m (20.88), celelalte titluri la seniori fiind obținute de Alin Anton la 110 mg (14.19), Gabi Bitan, la lungime (7.91 m) și Alin Firfirică, la disc (64.15). Alin Anton a plusat și cu două titluri la tineret la 100 m și la 110 mg, tot la Tineret urcând pe cea mai înaltă treaptă a podiumului Diana Ion la lungime (6.19) și triplusalt (13.55)

            Medaliile de argint la Seniori au revenit Dianei Ion la triplusalt, Iuliei Banaga la 400 mg (59.79), lui Alin Anton la 100 m (10.57) și ștafetelor de 4×100 m masculin (Ștefan Cobjuc, Alin Anton, Gabriel Țone, Valentin Tănase) și 4×100 feminin (Diana Ion, Ioana Sabina Știrbu, Raluca Răduca, Cosmina Balaban), în timp ce la Tineret, oneștenii au urcat pe treapta a doua a podiumului la prăjină, prin Robert Tabacu și prin ștafeta feminină de 4×100 m (Ion, Știrbu, Răduca, Balaban).

            În fine, din cele opt medalii de bronz, cinci au fost înregistrate la Seniori de Cosmina Balaban la 100 mg, Anna Berghii la 400 mg, Sorin Ionescu la înălțime, Diana Ion la lungime și ștafeta de 4×400 m compusă din Diana Fieraru, Ștefania Mușulete, Anna Berghii și Iulia Banaga, restul de trei fiind contabilizate la categoria de Tineret și aparținând Biancăi Coșerariu la heptatlon, Iuliei Banaga la 100 mg și Ioanei Sabina Știrbu la săritura în lungime.

             

            Karting/ CN FRK: Etapa a treia, în Bacău

            Cea de-a treia etapă din totalul de șase ale Campionatului Național de karting organizat de FRK se va desfășura la finalul acestei săptămâni, pe circuitul „Speed Park” din Bacău. Zilele de vineri și de sâmbătă sunt rezervate antrenamentelor libere și manșelor de calificare, pentru ca dumninică, 3 iulie să aibă loc cele două manșe de concurs.

            Astfel, manșa de concurs 1 se va derula în intervalul orar 9.00-11.50, în timp ce manșa finală este programată între orele 13.00 și 16.00. Festivitatea de premiere va avea loc în jurul orei 17.00.

            Ca și la precedentele etape de campionat, la start se vor prezenta 12 clase de concurs: KZ2 (16 tururi), Junior Vortex (14), Junior Rotax (14), Senior Rotax (16), OKJ (14), Pufo (7), Micro Rotax (7), Micro Vortex (7), Promo BB (6), Mini Rotax (10), Mini 60 (10). Conform datelor publicate de FRK, numărul total de piloți înscriși este de 134, clasa cea mai numeroasă fiind Senior Rotax, cu 22 de sportivi, urmată de Pufo, cu 20.

            Etapa următoare va fi găzduită de circuitul de la Târgu-Secuiesc, între 5 și 7 august, campionatul urmând să revinâ în Bacău pentru runda a cincea, din 9-11 septembrie. Finalul competiției interne se va produce la București, odată cu runda din 7-9 octombrie.

            Atletism/ CE Juniori 2: Pleacă spre Ierusalim

            Sâmbătă, delegația României va pleca spre Ierusalim, acolo unde săptămâna viitoare vor avea loc întrecerile Campionatelor Europene de atletism pentru juniori 2.

            Din lotul tricolor fac parte șase sportivi băcăuani: Ștefania Zediu (SCM Bacău) care va concura la probele 400 m individual și ștafetă 1,2,2,3, 400m, Ioana Adnana Vrânceanu (SCM Bacău)- 200 m, triplusalt și ștafetă 1,2,3, 400 m, Mario Ștefan Cobjuc (CSȘ Iași/ CSM Onești)- 200 m, Raluca Monica Răduca (CSM Onești/ CSȘ 6 București)- lungime și Alexandra Maria Iacob (CSM Onești)- aruncarea ciocanului.

            Totodată, în delegația ce va reprezenta România la Europenele de juniori 2 figurează și antrenorul SCM Bacău, Cristi Nemțeanu.

            Ziua comunei Colonești

              După o pauză de 2 de ani la Colonești s-a reluat, cu ocazia sărbătorii creștin ortodoxe a Sfinților Petru și Pavel, organizarea Zilei Comunei.

              În acest an organizarea evenimentului s-a făcut sub motoul „Servicii medicale de calitate –populație sănătoasă” și asta datorită faptului că în localitate, cu ajutorul mai multor instituții (MDRAP, Consiliul Județean Bacău, DGASPC Bacău, Instituția Prefectului Bacău, Direcția de Sănătate Publică Bacău și UNICEF România) a fost inființat Centrul Comunitar Integrat de Servicii – primul astfel de proiect la nivel național, unde cu fonduri europene-granturi norviegene se vor asigura servicii de educație sociale și medicale cu sprijinul UNICEF și Clinica Sfânta Maria, unde beneficiari din comunele Colonești, Răchitoasa, Motoșeni, Vultureni și Dealu Morii vor primi servicii medicale în specialitățile: stomatologie, kinetoterapie, psiholog, psihiatrie, neurologie, logopedie, ginecologie, neuropsihiatrie , pediatrie infantilă, precum și medicină de familie.

              Ziua Comunei organizată de Primăria și Consiliul Local Colonești a cuprins organizarea tradiționalului bâlci, depunere de coroane la Monumentul Eroilor locali căzuți în cele Două Războaie Mondiale, au fost premiate familiile care au împlinit anul acesta 50 respectiv 60 de ani de căsătorie dar și un spectacol artistic unde pe lângă mici artiști locali, programul a mai cuprins următorii artiști: Adriana Ochișanu, Andreea Hăisan, Mădălina Petrache, Ansamblul Roua Precistei și Grupul Vocal Călugărenii. Totodată la Centrul Comunitar Integrat Colonești a avut loc activitatea „Ziua Porților Deschise” unde vizitatorii au putut să vadă condițiile oferite.

              „Creștem verde! Creștem mari!” alături de Bronx People

                Asociația Bronx People a implementat, în perioada 1.05 – 1.07 2022, proiectul „Creștem verde! Creștem mari!”, inițiativă finanţată de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România în cadrul apelului de proiecte „Spații verzi”, componenta „Permacultură în zone urbane”. 100 de elevi ai Colegiului Național de Artă George Apostu” Bacău, ai Școlii Gimnaziale „Domnița Maria”, ai Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” și ai Liceului cu Program Sportiv Bacău au beneficiat de sesiuni de informare organizate în incinta Complexului Muzeal de Științele Naturii „Ion Borcea” Bacău, dar și de ateliere de grădinărit susținute la Centrul Familial Maria Bronx. Ce a adus proiectul la nivel de comunitate? Elevi mai responsabili în utilizarea resurselor naturale, atenți nu doar la mediul în care trăiesc, ci și la nevoile celor din jur… Permacultura este despre păstrarea unui echilibru între resursele naturale, în relațiile dintre oameni și în acțiunea de reinvestire a surplusului.

                Rezultate? Continuitate? 100 de elevi au lucrat împreună pentru a amenaja o grădină urbană, care este începutul unui program de lungă durată în ceea ce privește responabilitatea față de mediu și față de comunitate, pe care Asociația Bronx People dorește să-l implementeze. Grădina este formată dintr-o seră, care va constitui o sursă de legume, fructe, ierburi aromatice și microplante pentru copiii de la Centrul Familial Maria Bronx, și dintr-un spațiu verde de relaxare, unde toți copiii din comunitate vor putea veni pentru a-și petrece timpul liber. Condiția de acces? Să facă ceva pentru natură (să ajute la îngrijirea plantelor) sau pentru ceilalți copii (să-i ajute la teme, să petreacă timp împreună etc.). Pentru mai multe detalii legate de programul Grădinii Urbane Bronx, se poate lua legătura cu responabilul de comunicare al asociației, la numărul de telefon 0759021146.

                „Creștem verde! Creștem mari!” a fost o experiență unică, inedită. Am avut șansa să cunosc mulți copii, cu care am construit ceva de care se va putea bucura întreaga comunitate… Atelierele de grădinărit au fost ceva nou pentru mine, nu credeam că într-un oraș poate înflori ceva atât de mare, de frumos… Nu credeam că ne putem distra așa de bine săpând, plantând, mi se părea greu… însă, mi-am dat seama că pentru noi, copiii, e chiar util să învățăm toate aceste aspecte legate de permacultură, pentru că, astfel, putem face mediul în care trăim mai frumos, mai bun, mai cald, mai curat… Practic, ni s-a readus aminte ce important e să avem grijă de verdele din jurul nostru, nu să facem planeta să plângă prin iresponsabilitate și neglijență, dar și unii față de alții. Abia aștept să revin cu prietenii mei la Grădina Urbană Bronx”, a spus Denisa, benficiară în acest proiect.

                Ce au decis consilierii locali

                  Consilierii locali băcăuani s-au întâlnit în ultima zi din iunie într-o ședință cu peste 50 de puncte pe ordinea de zi.

                  În primul rând, consilierii băcăuani au respins proiectul de Plan Urbanistic care ar fi provocat tăierea unuia dintre așa-numiții „Stejari ai Unirii”, plantați pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza. Consilierii liberali au anunțat că nu vor vota acest proiect iar lor li s-au raliat și ceilalți consilieri care fie au votat contra, fie s-au abținut.

                  Consilierii au mai aprobat actualizarea devizelor la proiectele privind Traseul pentru biciclete – semicircular- Mioriței, Construirea corpului de clădire pentru Centru documentare și informare și Cabinete școlare. A fost aprobată actualizarea indicatorilor tehnico-economici și a devizului general pentru obiectivele de investiții ”Construire strada Corbului și LTE- alimentare cu apă și canalizare”, ”Supralărgire strada Dr. Victor Babeș și documentația tehnico-economică, faza SF, pentru obiectivele de investiții ”Extindere clădire Școala ”Octavian Voicu” și înființarea unui spațiu de joacă”, ”CENTRU COMUNITAR INTEGRAT (SOCIAL-MEDICAL-EDUCAȚIONAL)”, AMENAJARE PIAȚETA IZVOARE”. Au mai fost aprobate protocoalele de colaborare cu societatea DEDEMAN, care va construi două sensuri giratorii în oraș.

                  Consilierii au mai aprobat mandatarea împuterniciţilor Municipiului Bacău în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor Societăţii Thermoenergy Group SA Bacău pentru aprobarea contractării de angajamente sub formă de Scrisoare de Garanţie Bancară de Bună Plată în valoare de 400.000 lei, pe o perioadă de 12 luni. Consiliul local a mai votat și asocierea dintre Municipiul Bacău și Județul Bacău în vederea finanțării și realizării în comun a obiectivului de investiții„Ameliorarea conectivității între Bacău și Letea Veche prin crearea unei legături rutiere (inclusiv pietonale și ciclabile) între str. Milcov și rețeaua stradală Letea Veche”. Consilierii au aprobat subvenționarea călătoriilor cu autobuzul pentru pensionarii cu venituri până la 5.000 de lei. Cei cu pensiile până la 1.800 de lei nu vor plăti nimic, în vreme ce restul pensionarilor vor achita o contribnuție modică, proporțională cu valoarea pensiei.

                  O firmă privată va ridica mașinile parcate ilegal

                  Mașinile parcate ilegal vor putea fi ridicate de către o societate privată care va primi concesiunea acestui serviciu. Dacă o mașină nu va fi revendicată în 45 de zile de la ridicare, va fi vândută de către operatorul serviciului. Proprietarii mașinilor ridicate vor plăti 200 sau 270 de lei (în funcție de masă) pentru ridicare, 150 de lei pentru primele 24 de ore de depozitare și câte 50 de lei pentru fiecare 24 de ore ulterioare. Operatorul va plăti Primăriei o redevență de 5 la sută din sumele încasate.