Groapa de gunoi a Bacaului miroase a minciuna

1


Tone de gunoi s-au adunat in ultimii ani in celula 1 a gropii asa-zis ecologice a Bacaului. Deseurile au fost puse de-a valma, fara a fi sortate asa cum cere legea, in timp ce lichidul rezultat in urma depozitarii lui ajunge in pânza freatica. Autoritatile tac, in timp ce firma care a câstigat contractul de administrare a gropii refuza sa o preia cu acte in regula.

In anul 2006, Primaria Bacau a accesat o finantare europeana, pe fonduri ISPA de preaderare pentru infiintarea unui depozit de deseuri, proiect in valoare de 20 de milioane de euro, din care 5 milioane erau contributia beneficiarului. Municipalitatea a acoperit suma dintr-un credit cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si a achizitionat si utilajele necesare functionarii depozitului. La finalizarea constructiei, in anul 2011, când a si fost dat in folosinta, Primaria era nevoita sa faca o licitatie pentru darea in administrare a noii gropi. Contractul de 68 de milioane de lei a fost scos la licitatie, iar de acesta s-au aratat interesate 7 consortii de firme. Rezultatul (firma Iridex Group Import Export SRL) a fost contestat in instanta, aceasta din urma hotarând sa dea câstig de cauza firmei Eco Sud SA. Pe perioada blocajului, groapa de gunoi a fost administrata de Directia de Servicii Publice, in baza unei licente temporare obtinute de la ANRSC, autoritatea de reglementare a serviciilor publice, valabila pâna in decembrie 2014, potrivit HCL 7675/14.10.2013.

Desi Eco Sud SA trebuia sa se apuce de treaba la inceputul acestui an, potrivit unui raspuns remis cotidianului Desteptarea, societatea nu a preluat „instalatiile si facilitatile”. Aceasta nu a fost de acord sa preia administrarea de vreme ce a gasit o serie de nereguli peste care nu poate trece si pe care le vrea remediate de catre Primaria Bacau: „nefunctionarea statiei de epurare a levigatului din punct de vedere tehnic, depozitarea improprie a deseurilor in celula pâna la momentul semnarii contractului de concesiune, inexistenta unei autorizatii de gospodarire a apelor pentru depozit”, dupa cum explica purtatorul de cuvânt al societatii, Irina Cuturescu.

Deseuri puse de-a valma

Dovada ca primaria a gestionat gresit depozitul de deseuri, neavând oameni specializati sau stiinta necesara, este tocmai ce a gasit Eco Sud SA la momentul la care a ajuns la groapa. „Toate deseurile generate in municipiul Bacau au fost depozitate pe celula fara a fi sortate in prealabil la statia de sortare, desi prin programul de finantare depozitul de deseuri este unul construit dupa exigentele europene, ce ar fi trebuit sa reprezinte o solutie completa de tratare a deseurilor”, se mai arata in comunicatul societatii. In plus, depozitul functioneaza fara autorizatie de gospodarire a apelor, o cerere de reinoire a acesteia fiind depusa in aprilie 2015, la Administratia Bazinala de Apa (ABA) Siret. „Va pot confirma ca in acest moment se deruleaza procedura de autorizare”, a confirmat Georgiana Cernat, purtator de cuvânt al ABA Siret.

In fine, societatea mai reclama ca deseurile nu au fost compactate la un grad corespunzator, motiv pentru care „operarea pe celula reprezinta un pericol pentru mediu si pentru siguranta lucratorilor din amplasament”.

Statia de epurare nu functioneaza cum trebuie

Aceasta statie are menirea de a purifica lichidele rezultate in urma depozitarii deseurilor (levigat). Lesne de inteles, o astfel de unitate este importanta pentru a respecta cerintele de mediu. La momentul la care trebuia sa preia groapa, societatea a gasit rezervorul de levigat plin, iar statia cu probleme tehnice. „Managementul defectuos al apelor pe amplasament (levigat, ape pluviale, etc) a creat prejudicii mediului inconjurator care nu au fost remediate, in conditiile in care autoritatile de mediu au fost adesea sesizate”, a mai spus Cuturescu. Desi am solicitat informatii cu privire la aceste sesizari, Garda de Mediu Bacau nu ne-a transmis un raspuns in acest sens.

Dovada ca aceste informatii au ajuns si la primarie, la sedinta ordinara din luna octombrie a.c., consilierii locali au votat, fara prea multe intrebari, alocarea unei sume de 124.000 lei pentru a moderniza statia, iar permeatul rezultat in statie sa mai treaca printr-o treapta de filtrare (HCL 8500/28.10.2015).

Proiectul de hotarâre a aparut peste ordinea anuntata, ca o concidenta, la doar o zi dupa ce presedintele CJ, Dragos Benea, sustinea intr-o conferinta de presa, ca „intreaga cantitate de levigat va trebui epurata. Epurarea e prinsa in taxa de salubritate, dar nu se face. De altfel, nici colectarea nu se face asa cum trebuie! Noul operator nu va epura mizeria care este acolo.”
Managerul public al municipiului, Leonard Padureanu nu este de acord cu aceasta opinie, aratând ca statia a functionat, dar acum s-au ivit niste probleme, motiv pentru care nici societatea Eco Sud nu a dorit sa preia groapa. „La ultimele analize au aparut niste probleme. Vom face un upgrade la statie si apoi operatorul va putea sa o preia”, a spus acesta.
Despre celelalte nereguli, nimeni nu sufla o vorba.

Celula 1 a depozitului de deseuri se va umple cât de curând. De altfel, contractul de administrare al Eco Sud, semnat in ianuarie 2015 va expira in 18 luni, iar operatorul trebuie sa inchida depozitul. Noile deseuri vor fi depozitate in celula 2 a gropii, construita de Consiliul Judetean cu bani europeni. Pentru celula 2, operatorul de colectare si transport in 65 de localitati este Romprest, in baza contractului semnat anul acesta. CJ a organizat si licitatia pentru administratorul gropii. A fost desemnat un câstigator, dar, evident, rezultatul a fost contestat. Se astepta rezultatele.

Primaria Bacau nu are probleme doar cu administrarea gropii. Institutia trebuia sa transmita Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Salubritate (ADIS) Bacau si caietul de sarcini pentru organizarea licitatiei pentru desemnarea unui nou operator de colectare si transport deseuri in municipiu si in cele 22 de comune limitrofe orasului. A taraganat procedura, fiind in derulare un contract de colectare si transport deseuri cu societatea SOMA, prelungit cu acordul consilierilor pâna in anul 2025 sau mai devreme, daca se desemneaza un nou operator in urma unei licitatii. Potrivit unor documente prezentate de primarul Romeo Stavarache in cadrul unei conferinte de presa, in vara acestui an s-a facut actualizarea documentatiei de atribuire, pentru care s-a facut achizitia unor servicii de consultanta.

„Apreciem ca in decursul lunii noiembrie putem demara licitatia pentru delegarea serviciului de colectare si transport”, se arata intr-un raspuns la o nota interna semnat de administratorul public Leonard Padureanu.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ