28 martie 2024
ActualitateSite-urile de socializare după atacurile de la Paris, un mediu toxic al...

Site-urile de socializare după atacurile de la Paris, un mediu toxic al dezinformării extrem de facile

Portalurile de social media oferă platformele pe care se poate exprima oricine cu privire la orice. Este vorba despre o “democratizare” absolută a accesului la informații și la instrumentele necesare producerii de informații. Această “democratizare” înseamnă însă că și oameni care au o agendă, așa-zișii “postaci”, au acces la aceste canale deschise și, după cum vom vedea într-un experiment realizat de un tânăr newyorkez, Rurik Bradbury, manipularea pe site-urile și portalurile de socializare se face cu extrem de multă ușurință pentru că nimeni nu verifică informația postată și o ia drept bună, chiar dacă există indicii serioase și vizibile că este vorba de o farsă sau o intoxicare, conform unui material publicat de Washington Post.

‘Cred că am văzut chiar și o companie de presă profesionistă postând pe Twitter un mesaj despre cum au fost stinse luminile Turnului Eiffel în memoria victimelor” atacurilor teroriste produse vineri seară la Paris, a susținut Bradbury, specialist de marketing la o companie de software din New York. În confuzia orelor de după atacuri și în goana nebună după cât mai multe accesări, după cât mai multe like-uri, după dobândirea statutului de mesaj viral, cineva a confundat obișnuita stingere a luminilor Turnului Eiffel de la ora 01:00 dimineața cu un omagiu emoționant adus victimelor atentatelor.

Bradbury a postat pe contul de Twitter al alter-ego-ului său, @ProfJeffJarvis — un binecunoscut cont de parodie în care se râde pe seama așa-numiților ‘thinkfluencers’, cei care “impun tendințele” de opinie pe portalurile de socializare — și a scris un tweet sec despre emblematicul turn parizian coborât în întuneric.



Mesajul postat la @ProfJeffJarvis este simplu, fără echivoc: “Wow. Au fost oprite luminile Turnului Eiffel pentru prima oară din 1889″.

Acest mesaj pe Twitter a fost perfect încadrat în nota celorlalte mesaje care au început să circule în acea noapte, multe dintre ele întocmite pe genunchi, fără surse verificate dar păstrând aparențele expertizei în domeniu. Mai mult decât atât, acest mesaj al personajului fictiv ProfJeff a devenit viral. Până duminică, aproximativ 30.000 de utilizatori de Twitter au retransmis această informație cu totul falsă, ceea ce demonstrează că în mediile online de socializare oamenii sunt înclinați să creadă orice.

‘În general, sunt fascinat de modul în care faptele, și în special faptele false, sunt diseminate pe Twitter și de ștacheta foarte joasă a unor mesaje virale acceptate de un public foarte credul”, susținea Bradbury într-un interviu.

De această dată însă farsa a luat proporții mai mari decât de obicei după ce câteva companii și organizații profesioniste de știri au retransmis mesajul personajului ProfJeffJarvis, chiar dacă acest mesaj avea un conținut “prima facie” fals, iar avatarul sursă era un bătrân cu o față plictisită care poartă pe cap o șapcă dotată cu două doze de bere. În plus, orice om, cu atât mai mult jurnalist, care a preluat acest mesaj putea să-și dea seama foarte ușor că este o farsă pornind doar de la datele personale ale contului, sau de la istoricul mesajelor transmise de pe el. Un astfel de personaj care postează o astfel de informație imploră practic să nu fie luat în serios și a obținut efectul contrar.

‘Ar trebui să fie evident, după o mică pauză de gândire, că luminile Turnului Eiffel nu au rămas aprinse din 1889 și până în prezent. Un asemenea nivel de iluminare nu ar fi fost disponibil la sfârșitul secolului XIX. Mai mult decât atât, sistemul de iluminare al celebrului turn parizian a fost instalat abia în 1925. În plus, 14 ani mai târziu avea să înceapă cel de-al Doilea Război Mondial, ca să nu mai menționăm cât de costisitoare ar fi fost menținerea permanent aprinsă a acestui sistem de iluminare timp de mai bine de un secol”, subliniază Bradbury.

Pornind de aici, unele organizații de presă nu au făcut decât să toarne gaz pe focul dezinformării. Câteva organizații de presă au postat fotografii cu luminile stinse ale Turnului Eiffel din luna ianuarie, un gest făcut în memoria victimelor atacului de la săptămânalul satiric Charlie Hebdo, dar au modificat data în 13 noiembrie.

Reacția din social media după o astfel de tragedie este ca un ghiveci în care unele ingrediente sunt OK dar coexistă cu multe altele care nu-și au locul. Pot fi semnalate elemente pozitive, cel puțin la nivelul intenției, așa cum sunt “#porteouverte” sau Facebook ‘Safety Check’ din Paris, deși rămâne de văzut cât de mulți oameni au avut de câștigat de pe urma acestor inițiative, mai subliniază Bradbury într-un mesaj pentru Washington Post. “De asemenea, mă deranjează faptul că Facebook a obținut o victorie de PR profitând de tragedia de la Paris, extinzându-și agenda până la a deveni identitatea socială de facto a tuturor oamenilor și apoi monetizând acest monopol. Dacă acest sistem Safety Check devine un lucru obișnuit, oare Facebook va deveni responsabil, în vreun fel, pentru eventualele operațiuni de urgență pe care ar putea să le declanșeze? Care ar putea fi implicațiile dacă cineva nu-și postează statutul la Safety Check și așa mai departe?”, a continuat el.

“Însă partea care mi se pare cea mai inutilă”, continuă Rurik Bradbury, “este legată de implicarea mijlocită a oamenilor în acest eveniment care în realitate este o tragedie oribilă dar în mediul virtual capătă tot felul de valențe sau substraturi care nu au nicio legătură cu realitatea”. Milioane de oameni care nu au nicio legătură cu evenimentele de la Paris s-au înghesuit să-și spună părerea fără a se obosi să-și “rumege” gândurile și diseminând informații de multe ori false pur și simplu pentru a se simți implicați, empatici cu victimele tragediei. “Ori dacă oamenii doreau să ajute, ar fi putut să o facă mai bine păstrând tăcerea sau postând ceva după un minim efort cognitiv”, adaugă el.

În loc de tăcere și disponibilitate la ajutor, social media “a vomitat” în aceste zile prostie prin intermediul conturilor unor oameni aflați la mii de kilometri distanță de Paris, oameni care vor rămâne “implicați” timp de două zile, după care vor acoperi această tragedie pe conturile lor cu alte mesaje, cu ultimul videoclip al nu știu cărei formații sau cu bancul zilei.

AGERPRES

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri