29 aprilie 2024
OpiniiRomâna pentru toțiRăni sângerânde

Răni sângerânde

Mai mult decât deschise

Dacă spunem că domeniul aflat sub reflector este şcoala, aveţi încă o dovadă că subiectul a fost în atenţia academicianului Solomon Marcus (1 mart. 1925, Bacău  17 mart. 2016, Bucureşti), în anii de după 2000. Matematicianul numea fără menajamente „rănile deschise” (sintagma îi aparţine) ale educaţiei din România în ocazii diverse: apariţii la radio-TV, vizite în şcoli, licee şi universităţi, simpozioane etc., pentru ca apoi să le expună pe larg în volume editoriale. Nu ştim care este proporţia reuşitei campaniei sale de salvare a şcolii publice, dar pentru două dintre aceste plăgi ne vedem siliţi să înlocuim atributul „deschise” cu „sângerânde”.

 



O himeră: limba română în liceele pedagogice

              Sunt ani de când aşteptăm îndreptarea greşelii Ministerului sau măcar instituirea unei soluţii de avarie. (Revista „Ateneu” a înregistrat al 50-lea episod dintr-un ciclu de materiale din campania de reintroducere a limbii române în liceele pedagogice.) Am întrebat, am vizitat (licee sau clase cu acest profil), am telefonat/ scris pe net şi am notat câteva palide iniţiative. În unul dintre cele mai vechi licee pedagogice din România (l-am vizitat şi mi s-a permis să le vorbesc elevilor dintr-a XII-a), părinţii au cerut printr-o petiţie internă ca opţionalul alocat clasei să fie cedat limbii române. În alt oraş, acelaşi gest al familiilor a avut un efect negativ: nu numai că opţionalul a fost atribuit altui obiect, dar relaţia profesor-elev a avut de suferit. „Noi am dat matematicii opţionalul, pentru că rezultatele de la bacalaureat au fost slabe la această disciplină”, mi s-a răspuns la un apel telefonic. „Ce opţional doriţi?” i-a întrebat o dirigintă, profesoară de română, pe cei dintr-a X-a. S-au ales cu ore de… gramatică „pentru titularizare”.

 

Soarta unui opţional

              Nu este deloc veselă: pluteşte într-un aer de provizorat, temele sunt facultative, iar notele nu coboară niciodată sub 9 (eventual, pentru absenţe). În catalog, îmi spunea o elevă de pedagogic din sudul ţării, disciplina se numeşte „Gramatică” (cuvânt scris cu litere de mână, slăbindu-i autoritatea), iar ceea ce se preda era morfosintaxa şi nu fonetica (cea mai importantă componentă pentru un educator/ învăţător) sau vocabularul. Nu există manual, ci nişte fişe care seamănă în conţinut cu materia din gimnaziu.

 

A doua rană, tot sângerândă

              Priveşte lectura publică, adică putinţa elevului de a decodifica un text şi a-i transmite unui ascultător, prin citire, mesajul. Degeaba se încearcă ascunderea realităţii: elevul promovat pe scenă pentru a recita/ citi un text literar/ nonliterar trădează gradul de pregătire la nivelul clasei respective, adică pe învăţătorul/ educatorul/ profesorul de română. Este poate cea mai elocventă dovadă a analfabetismului funcţional, iar una dintre cauze a fost numită în aceste zile de dezbatere a legilor educaţiei: şcoala românească pune prea mult accent pe evaluarea elevului şi nu pe învăţarea lui. Şi nici evaluarea nu este conformă cu statutul clasic al ei. Un exemplu: mai sunt corectate temele elevilor?

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri