Celebra expozitie de la Paris pregatita aproape in secret de Angela Calapod (Scarlat) timp de cateva luni s-a dovedit a fi o mare inselatorie. Artistii bacauani au primit o ireparabila lovitura de imagine. In timp ce Angela Scarlat, impreuna cu cativa invitati ai sai de seama, au fost cazati in conditii civilizate, pictorii bacauani – care au platit cu lucrarile lor intreaga poveste – au dormit sub un pod, impreuna cu niste imigranti columbieni. Pentru ca nu aveau punct sanitar, la locul de cazare, artistii din Bacau au fost “sponsorizati&#8221 sa foloseasca toaleta unui hotel din apropiere, cu cartela reincarcabila la fiecare folosire. “Masa&#8221 gratuita promisa de Angela Calapod a fost o “mancare pentru porci&#8221 facuta la cazan de columbienii care au facut cheta pentru “artistii romani saraci si flamanzi&#8221.

Angela Calapod si-a luat parte din vanzarea tablourilor

Printr-o adresa oficiala, in urma cu cateva saptamani Prefectura Bacau cerea celor mai importanti agenti economici din judet sa achizitioneze lucrari de la artistii plastici Cristina Ciobanu, Carmen Poenaru, Dumitru Macovei, Ion Mihalache, Viorel Cojan, Vasile Craita Mandra, Marius Craita Mandra, pentru ca acestia sa poata participa la o expozitie organizata de Ziua Portilor Deschise la Paris. Autoritatea Prefecturii si calitatea lucrarilor acestor artisti renumiti a facut ca Angelei Calapod sa-i reuseasca planul. Surse care s-au ocupat indeaproape de vanzarea tablourilor ne-au informat ca s-au cumparat lucrari in valoare de 10.000 de euro. Bani suficienti ca artistii bacauani sa fi dispus de o cazare civilizata la Paris. Angela Calapod nu numai ca nu s-a ocupat ca acestia sa aiba un minim confort o data ajunsi in Franta, dar i-a si pus sa semneze ca sunt de acord ca 25 la suta din banii luati pe lucrari sa-i ramana ei. In plus, pentru eforturile depuse de a pune pe roate aceasta poveste, Angela Calapod a cerut ca plata de la artistii bacauani doua tablouri. Carmen Poenaru si Cristina Ciobanu au decis sa se retraga din aceasta poveste cumplita. Ele spun ca Angela Calapod si-a parasit artistii pe care i-a adus in Paris si nu a mai raspuns la telefon, pentru a primi reclamatiile lor cu privire la conditiile mizerabile in care i-a lasat. Cristina Ciobanu a dat o lucrare de 800 de euro ca afisele sa fie fara cusur. Artistii nu au banuit nici o clipa ce ii va astepta pentru ca Angela Calapod a implicat in aceasta poveste institutii importante din tara si strainatate, de la Prefectura Bacau, pana la ministere si ambasade, o pacaleala ascunsa de nume mari.

&#8222Cazare” in ghetourile pariziene

Angela Calapod, organizatoarea excursiei, Ramona Valentina Rusu, de la Directia de Integrare Europeana a Prefecturii Bacau, si Eugenia Antonescu, cercetator in domeniul istoriei artelor, au fost cazate “in casa de oameni&#8221, mai exact acasa la fiica Angelei Scarlat, care locuieste la Paris. In timp ce artistilor care au platit cu lucrarile lor toata aceasta deplasare li s-a pregatit o supriza de mari proportii. Misterioasa Asociatie “La Vache Bleue&#8221 care facuse chipurile invitatia in Franta isi avea atelierele – promisul spatiu de cazare – sub un pod de cale ferata

dezafectat. “Artistii&#8221 Asociatiei erau imigranti columbieni care dormeau pe ciment, pe saltele subtiri. De aceleasi conditii “s-au bucurat&#8221 si artistii bacauani, care urmau sa-si petreaca timpul pe durata a zece zile in acest spatiu fara incalzire, fara apa curenta, fara toaleta, fara dusuri. Acelasi spatiu urma sa fie transformat in expozitie pentru pictorii bacauani. Refuzand sa-si petreaca noaptea in ghetoul parizian, Carmen Poenaru si Cristina Ciobanu au cerut sa fie cazate intr-un spatiu care sa iaba macar punct sanitar si dus. Insa povestea nu avea sa se opreasca aici. Dupa lungi discutii, cele doua pictorite au fost “incarcate&#8221 cu bagaje cu tot intr-o masina si duse la marginea Parisului, intr-o balastiera. Ciment, buldozere, frig, muncitori fiorosi si doua pictorite. Dupa o noapte in care au inghetat de frig si de frica, Cristina Ciobanu si Carmen Poenaru au scotocit Parisul pentru un hotel accesibil la pret si o cursa care sa le poarte spre casa. &#8222Chiar langa &#171galeria&#187 unde ne-a adus Angela era un hotel foarte ieftin, pentru familisti unde am fi putut fi cazati cu noua euro de persoana pe zi, in niste conditii cat se poate de civilizate. Deci daca voia, se putea. Dar nu a vrut”, a spus extrem de revoltata Carmen Poenaru. Subprefectul de Bacau Constantin Avram, cel care i-a facilitat Angelei Calapod reusita in acest demers s-a aratat foarte surprins de datele finale ale povestii si spune ca a sprijinit aceasta initativa, perfect convins ca este vorba de o cauza buna, ca ajuta de fapt ca artistii bacauani sa-si contureze o imagine pozitiva la Paris. Ba chiar, Avram se numara printre cei care au cumparat tablouri ca aceasta deplasare sa fie posibila. Chiar daca am dorit sa va oferim si o varianta de raspuns din partea Angelei Scarlat, acest lucru nu a fost posibil pentru ca poeta bacauana are telefonul inchis, ea aflandu-se in continuare la Paris, unde va ramane se pare pana in ianuarie.

Terci de porci

pentru &#8222artisti romani saraci si flamanzi”

Pentru ca distractia sa fie cat mai economicoasa, se pare, organizatoarea excursiei a scazut pretul artistilor bacauani cat a putut de mult. Masa gratuita care li se promisese s-a preparat intr-un cazan de cazarma, in care columbienii au aruncat ce au putut cumpara cu putinii bani gasiti prin buzunare, niste coaste de provenienta incerta, dovleci si alte legume de calitate dubioasa. Momentul de maxima umilinta l-au simtit artistii bacauani cand gazdele i-au chemat la “hrana pentru porci&#8221. Infometati de pe drum si obositi ca vai de ei, bacauanii au mancat din hrana pregatita de “artistii&#8221 columbieni. Carmen Poenaru si Cristina Ciobanu care au avut curajul sa strambe din nas la acest ospat li s-a spus verde in fata, spre surprinderea lor si mai mare: “Nu avem obligatia sa va cazam sau sa va dam de mancare. Si noi suntem saraci si nu avem bani. Dar ni s-a spus ca artistii romani sunt flamanzi si saraci si sa-i ajutam cu masa si cazarea. Am facut niste eforturi disperate ca sa cumparam sa va facem mancare&#8221, ar fi declarat un reprezentant al Asociatiei “La Vache Bleue&#8221. “Angela le-a spus ca suntem artisti romani saraci. Si colegii mei asta au demonstrat. S-au purtat ca niste romani saraci, daca au aceptat sa bea vinul lor acru si sa manance un ghiveci pentru ! Care este demnitatea noastra ca artist si ca om? Sa ne culce pe jos ca pe niste animale?!, a spus revoltata artistul Carmen Poenaru. Dupa ce ca am platit cu banii nostri toata deplasarea asta, pentru ca nimic nu a fost gratuit, asa cum s-a spus, sa ajungem niste boschetari in Paris? Pai sa-i fi vazut pe colegii mei cum aratau dupa o noapte de somn acolo. Cu hainele botite, cu paltoane zoioase pe ei, cu ciorapi de lana in slapi de plastic. Sa n-ai tu unde face un dus?!. Am fost niste boschetari de Paris”.

Expozitia pe scara de serviciu a unui hotel

Cele doua spatii de expozitie cu care au fost ademeniti la plecare artistii bacauani, au fost de fapt, povestesc Cristina Ciobanu si Carmen Poenaru la intoarcere, “ghetoul&#8221 de sub podul parizian si o scara de serviciu, unde pictorii nostri se duceau sa-si rezolve necesitatile fiziologice, cu cartela de unica folosinta. Din aceasta cauza, singurele pictorite din grup, Carmen Poenaru si Cristina Ciobanu, au refuzat sa mai participe la expozitie si si-au retras lucrarile. Ceilalti artisti, Vasile Craita Mandra, Marius Craita Mandra, Viorel Cojan, Dumitru Macovei si Ion Mihalache au decis sa profite de aceasta “sansa&#8221 pariziana.

&#8222Ne pare rau ca suntem pe afis”

Cele doua pictorite revoltate de “experienta pariziana&#8221 sunt de parere ca aceasta deplasare a adus un mare deserviciu imaginiii artistului roman. “Nu mai sunt vremurile cand expui oriunde. Asta fac studentii, tinerii incepatori, a declarat artistul plastic Cristina Ciobanu. Noi suntem profesionisti, nu poti expune in orice conditii. Daca tu nu te respecti, nici altii nu te respecta. Acceptand acele conditii, colegii mei au aratat ca acesta e standardul lor. Noi am avut o reactie de bun simt la ceva ce nu ni se potrivea din nici un punct de vedere. Nici una n-am avut vreodata o expozitie intr-o astfel de

promiscuitate&#8221. Aceeasi parere o impartaseste si Carmen Poenaru. “Iti dai cu firma in cap. Daca o data apuci sa expui intr-un loc impropriu, nu te mai accepta nici o galerie serioasa. Povestea asta a fost un dezavantaj din toate punctele de vedere. Ne pare rau ca suntem pe afis”.Scris de Laura Huiban

Alte articole