sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 958

Eveniment important

CĂTRE:

BURSA DE VALORI BUCUREȘTI

 

AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ

Sectorul Instrumentelor și Investițiilor Financiare

 

Raport curent conform: Legii nr. 24/2017, Reg. ASF nr. 5/2018

Data raportului: 24.03.2023

Piața reglementată pe care se tranzacționează valorile mobiliare emise: Bursa de Valori București, categoria Premium

 

Eveniment important

 

Convocarea Adunărilor generale extraordinară și ordinară ale acționarilor în 27/28 aprilie 2023

 

Consiliul de administrație a hotărât convocarea Adunărilor generale extraordinară și ordinară ale acționarilor EVERGENT Investments pentru data de 27/28 aprilie 2023, cu ordinea de zi din Convocatorul anexat. La cele două adunări sunt invitați toți acționarii înregistrați în registrul acționarilor la sfârșitul zilei de 13 aprilie 2023, dată de referință.

 

Între cele mai importante propuneri de pe ordinea de zi ale Adunărilor generale se regăsesc:

  1. În Adunarea generală ordinară a acționarilor:
  • aprobarea repartizării de dividende în valoare maximă de 82,7 milioane lei din rezultatul net realizat în exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2022, compus din profitul net și câstigul net reflectat în rezultatul reportat din vânzarea instrumentelor de capitaluri proprii clasificate la valoarea justă prin alte elemente ale rezultatului global (FVTOCI) și un dividend brut de 0,09 lei/acțiune (reprezentând 70% payout și 7,1% dividend yield, la prețul de închidere din data de 23 martie 2023), pentru acționarii înregistrați la data de 9 iunie 2023. Data plății este 28 iunie 2023.
  • aprobarea Programului de activitate și a Bugetului de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2023.
  1. În Adunarea generala extraordinara a acționarilor se propune aprobarea a două programe de răscumpărare a acțiunilor proprii -”Programele 8 și 9”. Societatea va răscumpăra acțiuni în număr maxim de 9.200.000 acțiuni prin operațiuni în piață (0,9566% din capitalul social înregistrat) în vederea derulării de programe de tip “stock option plan” (Programul 8), precum și maxim 10.000.000 acțiuni (1,0398% din capitalul social înregistrat) prin ofertă publică de cumpărare, pentru reducerea capitalului social, prin anularea acțiunilor (Programul 9).

 

EVERGENT Investments continuă să ofere investitorilor la BVB o rentabilitate competitivă, prin acordarea de dividende și prin creșterea valorii acțiunii EVER. Compania menține o politica de remunerare a acționarilor cu un mix optim între politica predictibilă de dividend și programe anuale de răscumpărare, care oferă randamente superioare în prezent și pe termen lung. Acest aspect este susținut de ratele de distribuire a dividendelor din ultimii ani care demonstrează stabilitatea fluxurilor de numerar ale companiei și implicit o poziție financiară puternică pe piață.

 

Acționarii sunt invitați să consulte toate materialele suport pentru AGEA și AGOA, disponibile pe site-ul www.evergent.ro, începând de luni 27 martie 2023, data publicării Convocatorului în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a.

 

Claudiu Doroș

Președinte Director general                                                                                     Gabriel Lupascu

Ofițer Conformitate

C O N V O C A T O R

 

Consiliul de administrație al EVERGENT Investments SA (Societatea), cu sediul în Bacău, str. Pictor Aman nr. 94C, judeţul Bacău, înregistrată la Registrul Comerţului sub numărul J04/2400/1992 și în registrul ASF cu numărul PJRO9FIAIR/040003, încadrată ca Fond de investiții alternative destinat investitorilor de retail (autorizația ASF nr. 101 din 25.06.2021) și ca Administrator de Fond de investiții alternative (autorizația ASF nr. 20 din 23.01.2018), ISIN ROSIFBACNOR0, codul unic de înregistrare 2816642, EUID: ROONRC: J/04/2400/1992, având capitalul social subscris și vărsat de 96.175.359,2 lei

C O N V O A C Ă

 

Adunarea generală extraordinară a acționarilor EVERGENT Investments SA (AGEA) pentru data de 27 aprilie 2023, la ora 1000

 

 și

 

Adunarea generală ordinară a acționarilor EVERGENT Investments SA (AGOA) pentru data de 27 aprilie 2023, la ora 1100.

 

Ședințele Adunărilor generale ale acționarilor se vor desfășura la sediul social al EVERGENT Investments din Bacau, strada Pictor Aman, nr. 94C, parter, sala “Ioan Măric”.

 

Convocarea se realizează în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată, Regulamentului ASF nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, Legii nr. 243/2019 privind fondurile de investiții alternative, Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri alternative si reglementările Autorității de Supraveghere Financiară pentru aplicarea acestora, Legii nr. 31/1990 privind societățile și a prevederilor “Actului constitutiv” al EVERGENT Investments SA (autorizație ASF nr. 108/13.07.2022 – www.evergent.ro).

 

Capitalul social al Societăţii este format din 961.753.592 acţiuni nominative, cu valoare nominală de 0,1 lei, dematerializate şi indivizibile, fiecare acțiune dând dreptul la un vot în cadrul Adunărilor generale ale acționarilor, cu excepția unui număr de 51.472.896 acțiuni, reprezentând 5,35% din capitalul social, răscumpărate conform Hotărârilor Adunării generale extraordinare a acționarilor EVERGENT Investments, care au drept de vot suspendat, potrivit art. 105 alin. 2 din Legea nr. 31/1990 privind societățile.

 

La Adunările generale extraordinară și ordinară ale acţionarilor sunt îndreptățiți să participe şi să voteze doar acţionarii înregistraţi în registrul acţionarilor, ținut de Depozitarul Central SA, la sfârşitul zilei de 13 aprilie 2023, stabilită ca dată de referinţă.

 

ORDINEA DE ZI A AGEA

 

 

1Alegerea secretariatului ședinței Adunării generale extraordinare a acționarilor, format din 1-3 persoane dintre acționarii societății, înscriși pe buletinele de vot.
2Aprobarea unor programe de răscumpărare a acţiunilor proprii – ”Programele 8 și 9”, cu respectarea prevederilor legale aplicabile și întrunind următoarele caracteristici principale:

a) Scopul programelor: Societatea va răscumpăra acţiuni în vederea derulării de programe de tip “stock option plan” (Programul 8), precum și pentru reducerea capitalului social, prin anularea acțiunilor (Programul 9).

b) Numărul de acţiuni ce pot fi răscumpărate: (i) maxim 9.200.000 acțiuni prin operațiuni în piață (0,9566% din capitalul social înregistrat) în vederea distribuirii către angajați, administratori și directori ai Societății, în cadrul unor programe de tip “stock option plan” (Programul 8) și (ii) maxim 10.000.000 acțiuni (1,0398% din capitalul social înregistrat) prin ofertă publică de cumpărare, în scopul reducerii capitalului social prin anularea acțiunilor (Programul 9).

c) Preţul minim per acţiune: prețul minim de achiziție va fi prețul de piață de la BVB din momentul efectuării achiziției.

d) Preţul maxim per acţiune: 2 lei.

e) Durata fiecărui Program: maximum 18 luni de la data înregistrării hotărârii în Registrul Comerțului.

f) Plata acțiunilor răscumparate va fi făcută din profitul distribuibil sau din rezervele disponibile ale societății, înscrise în ultima situație financiară anuală aprobată, cu excepția rezervelor legale înregistrate în situațiile financiare 2022, conform prevederilor art. 103 indice 1 din Legea nr. 31/1990 privind societățile.

Împuternicirea Consiliului de administrație și în mod individual a membrilor acestuia pentru adoptarea tuturor deciziilor necesare în vederea ducerii la îndeplinire a hotărârii, incluzând parcurgerea tuturor etapelor şi formalităţilor pentru implementarea programelor, aplicarea criteriilor de alocare, determinarea beneficiarilor și a numarului de drepturi/opțiuni de a achiziționa acțiuni, perioada de exercitare a drepturilor, întocmirea şi publicarea documentelor de informare în condiţiile legii.

3Aprobarea datei de 9 iunie 2023 ca dată de înregistrare (ex-date 8 iunie 2023) a acționarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârilor adoptate de către Adunarea generală extraordinară a acționarilor.
4Mandatarea Consiliului de administrație și individual a membrilor acestuia pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adoptate de Adunarea generală extraordinară a acționarilor. Împuternicirea Președintelui Director general și/sau a Directorului general adjunct, cu posibilitate de substituire, să efectueze toate procedurile și formalitățile legale și să semneze orice documente necesare pentru implementarea hotărârilor Adunării generale extraordinare a acționarilor, inclusiv formalitățile de publicare și înregistrare in Registrul comerțului.

 

 

 

ORDINEA DE ZI A AGOA

 

1Alegerea secretariatului ședinței Adunării generale ordinare a acționarilor, format din 1-3 persoane dintre acționarii societății, înscriși pe buletinele de vot.
2Aprobarea Situaţiilor financiare consolidate pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2022, întocmite în conformitate cu Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS) aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de ASF, aprobate prin Norma ASF nr. 39/2015 (inclusiv în formatul conform cu prevederile Regulamentului Delegat al UE 2019/815 al Comisiei în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic), însoțite de Raportul auditorului independent și Raportul anual al Consiliului de administrație aferent situațiilor financiare consolidate pentru exercițiul financiar 2022.
3Aprobarea Situaţiilor financiare individuale pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2022, întocmite în conformitate cu Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS) aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de ASF, aprobate prin Norma ASF nr. 39/2015 (inclusiv în formatul conform cu prevederile Regulamentului Delegat al UE 2019/815 al Comisiei în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic), însoțite de Raportul auditorului independent, Raportul anual al Consiliului de administrație aferent situațiilor financiare individuale și Raportul de remunerare al EVERGENT Investments aferent exercițiului financiar 2022.
4Aprobarea repartizării de dividende din rezultatul net realizat în exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2022, compus din profitul net și câștigul net reflectat în rezultatul reportat din vânzarea activelor financiare (instrumente de capitaluri proprii) clasificate la valoarea justă prin alte elemente ale rezultatului global (FVTOCI) și a dividendului brut de 0,09 lei/acțiune.

 

Suma totală a dividendelor plătibile acționarilor se va determina în funcție de numărul de acțiuni care conferă dreptul de a încasa dividende la data de înregistrare (excluzând acțiunile proprii răscumparate de Societate deținute la data de înregistrare), fiind de maxim 82.712.573 lei.

 

Repartizarea dividendelor se va face din profitul net al Societății, iar diferența până la valoarea totală a profitului net se va repartiza la “Alte rezerve”.

 

Costurile aferente plăților se suportă din valoarea dividendului net. Plata dividendelor se efectueaza prin Depozitarul Central și agentul de plată Banca Transilvania.

Aprobă data de 9 iunie 2023 ca dată de înregistrare (ex-date 8 iunie  2023) și a datei de 28 iunie 2023 ca dată a plății dividendului.

5Aprobarea Programului de activitate pentru anul 2023 în acord cu “Strategia și politica de investiții a EVERGENT Investments S.A.” și a Bugetului de venituri și cheltuieli pentru exercițiul financiar 2023.
6Aprobarea descărcării de gestiune a administratorilor pentru exercițiul financiar 2022.
7Aprobarea prescrierii dividendelor aferente exercițiului financiar 2019 stabilite prin Hotărârea Adunării generale ordinare a acționarilor din 27.04.2020, neridicate până la data de 11 iunie 2023 și înregistrarea lor conform reglementărilor aplicabile.
8Aprobarea datei de 9 iunie 2023 ca dată de înregistrare (ex-date 8 iunie 2023) a acționarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârilor adoptate de către Adunarea generală ordinară a acționarilor.
9Mandatarea Consiliului de administrație și individual a membrilor acestuia pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adoptate de Adunarea generală ordinară a acționarilor. Împuternicirea, cu posibilitate de substituire, a Președintelui Director general și/sau a Directorului general adjunct să efectueze toate procedurile și formalitățile legale și să semneze orice documente necesare pentru implementarea hotărârilor Adunării generale ordinare a acționarilor, inclusiv formalitățile de publicare și înregistrare la Registrului comerțului.

 

  1. Dreptul acţionarilor de participare la Adunările generale ale acționarilor conform reglementărilor aplicabile, a prevederilor Actului constitutiv și a Procedurilor de organizare și desfășurare a Adunărilor aprobate de Consiliul de administrație și publicate pe site-ul evergent.ro.

 

Doar acţionarii înscrişi în registrul acţionarilor la data de referinţă 13 aprilie 2023 pot participa la Adunările generale ale acționarilor:

  1. personal ori prin reprezentanţii legali (în cazul persoanelor juridice);
  2. prin reprezentant pe bază de împuternicire specială sau împuternicire generală;
  3. buletin de vot scris sau electronic, conform procedurilor afişate pe website-ul evergent.ro.

 

Accesul acţionarilor persoane fizice, cu drept de participare la Adunările generale ale acționarilor este permis prin simpla probă a identităţii acestora, făcută cu actul de identitate al acestora.

 

Acţionarii persoane juridice sau entitățile fără personalitate juridică pot participa la Adunările generale ale acționarilor prin reprezentant legal.

 

Calitatea de reprezentant legal se constată în baza listei acţionarilor de la data de referinţă, primită de la Depozitarul Central. În cazul în care datele privind calitatea de reprezentant legal nu au fost actualizate la Depozitarul Central de către acţionarul persoană juridică corespunzator datei de referinţă, dovada de reprezentant legal se face pe baza unui certificat constatator eliberat de Oficiul Registrul Comerţului, în copie conformă cu originalul, sau orice alt document emis de către o autoritate competentă din statul în care acţionarul este înmatriculat legal şi care atestă calitatea de reprezentant legal, emis în termenul de valabilitate.

 

Documentele care atestă calitatea de reprezentant legal, întocmite într-o limbă străină, alta decât limba engleză, vor fi însoţite de o traducere realizată de un traducător autorizat în limba română sau în limba engleză.

 

Acționarii care nu au capacitate de exercițiu, precum şi persoanele juridice pot fi reprezentaţi/reprezentate prin reprezentantul legal care, la rândul său, poate da împuternicire altei persoane pentru respectiva Adunare generală.

 

În cazul în care un acţionar este reprezentat de o instituţie de credit care prestează servicii de custodie, aceasta va putea vota în Adunarile generale ale acţionarilor pe baza instrucţiunilor de vot primite prin mijloace electronice de comunicare, fără a mai fi necesară întocmirea unei împuterniciri speciale sau generale de către acţionar. Custodele votează în Adunarea generală exclusiv în conformitate şi în limita instrucţiunilor primite de la clienţii săi având calitatea de acţionari la data de referinţă. Instituţia de credit care prestează servicii de custodie va transmite la sediul EVERGENT Investments, în original sau cu semnătură electronică extinsă (aga@evergent.ro), până la data limită 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA, o Declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal al instituției de credit, întocmită în conformitate cu prevederile legale aplicabile şi Procedurilor Adunărilor generale ale EVERGENT Investments afișate pe website-ul www.evergent.ro.

 

 

     Împuternicirea specială, Împuternicirea generală şi Buletinul de vot scris sau electronic

 

Împuternicirile speciale şi buletinul de vot conforme cu dispozițiile legale incidente se pun la dispoziţia acţionarilor la sediul societăţii şi pe website-ul www.evergent.ro.

Exercitarea votului electronic, prin corespondență sau prin împuternicire specială se face începând cu data de 13 aprilie 2023.

Exprimarea opţiunilor de vot prin împuterniciri, buletine de vot scris sau electronic se va realiza până în data de 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA, sub sancţiunea pierderii dreptului de vot în Adunările generale ale acționarilor.

Împuternicirea specială se acordă de către acţionar unei persoane și conține instrucțiuni specifice de vot din partea acționarului emitent, pentru fiecare punct înscris pe ordinea de zi.

Acţionarul poate desemna o singură persoană care să îl reprezinte şi un reprezentant supleant pentru situaţiile în care reprezentantul desemnat este în imposibilitate de a-şi îndeplini mandatul. Unui acţionar îi este permis să acorde o Împuternicire specială unui singur reprezentant.

Reprezentarea acţionarilor în cadrul Adunării generale de către alte persoane se poate face şi în baza unei împuterniciri generale, însoţită de Declaraţia pe proprie răspundere dată de reprezentantul legal al intermediarului (definit conform art. 2 alin. (1) pct. 19 din Legea nr. 24/2017) sau avocatului care a primit împuternicirea de reprezentare în condiţiile legale aplicabile şi Procedurilor Adunărilor generale ale EVERGENT Investments afișate pe website-ul www.evergent.ro.

Împuternicirea generală este acordată de acţionar pentru întreaga deţinere la data de referinţă şi se depune la Societate în copie, cuprinzând menţiunea conformităţii cu originalul sub semnătura reprezentantului. Împuternicirile generale se depun sau transmit, însoţite de documente conform Procedurilor, la sediul societăţii (Bacau, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94 C, etaj 2, secretariat) în zilele lucrătoare, între orele 9-16, sau se transmit ca document electronic cu semnătură electronică extinsă, conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro, până în data limită 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA.

Formularele de împuterniciri speciale, formularele de buletine de vot scrise, semnate olograf, în original, însoţite de documente conform Procedurilor aprobate și publicate în baza prevederilor Actului constitutiv, se depun sau se transmit, la sediul societăţii (Bacau, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94 C, etaj 2, secretariat) în zilele lucrătoare, între orele 9-16 sau se transmit ca document electronic cu semnătură electronică extinsă, conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro, până în data limită25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA.

Documentele depuse dupa data si ora limita vor fi luate in calcul la stabilirea cvorumului de prezenta, fara drept de vot in cadrul Adunărilor generale.

Revocarea unei împuterniciri generale sau speciale se poate face în scris, prin oricare dintre formele de desemnare şi se transmite până cel mai târziu în data de 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA.

Împuternicirile generale sau speciale purtând o dată ulterioară (înregistrate până în data limită 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA) au ca efect revocarea împuternicirilor datate anterior.

Acţionarii care au votat prin împuterniciri speciale sau buletine de vot îşi pot modifica opţiunea iniţială de vot, fiind valabil ultimul vot exprimat, cu conditia sa fie exprimat şi înregistrat până în data limită 25 aprilie 2023, ora 1000 pentru AGEA, respectiv ora 1100 pentru AGOA.

În situaţia în care acţionarul, care şi-a exprimat votul prin corespondenţă, participă personal sau prin reprezentant la Adunările generale ale acționarilor, votul exprimat prin corespondenţă este anulat, fiind luat în considerare doar votul exprimat personal sau prin reprezentant.

Dacă persoana care participă la Adunările generale este alta decât cea care şi-a exprimat votul prin corespondenţă, pentru valabilitatea votului său acesta va prezenta la Adunările generale ale acționarilor o revocare scrisă a votului prin corespondenţă semnată de acţionar sau de reprezentantul care a exprimat votul prin corespondenţă.

Participarea directă a acţionarului în Adunarile generale ale acționarilor, personal sau prin reprezentantul legal, înlătură orice alte opţiuni de vot transmise anterior.

 

Votul electronic se poate exercita pe bază de certificat digital calificat, accesând aplicaţia securizată “vot electronic” de pe site-ul www.evergent.ro, conform Procedurii de exercitare a votului  prin  corespondență, afișată pe site-ul www.evergent.ro.

 

Votul în Adunările generale, prin oricare din modalitățile de vot permise acționarilor, poate fi exprimat în condițiile Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, doar prin una din opțiunile de vot “pentru” sau “împotrivă”.

În conformitate cu prevederile art. 105, alin. (233) din Legea nr. 24/2017: ”(…) în situaţia în care actul constitutiv al emitentului nu dispune altfel, poziţia de «abţinere» adoptată de un acţionar cu privire la punctele înscrise pe ordinea de zi a unei adunări generale a acţionarilor nu reprezintă un vot exprimat”.

Actul Constitutiv al EVERGENT Investments nu califică în niciun fel “poziția abținere”, astfel că această poziție va putea fi adoptată de acționar, fără ca mențiunea ”abținere” să fie considerată vot valabil exprimat, în condițiile legii.

 

  1. Dreptul acţionarilor de a introduce noi puncte pe ordinea de zi a Adunărilor generale ale acționarilor şi de a face propuneri de hotărâri pentru punctele existente sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi.

 

            Unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social al Societății, îşi pot exercita drepturile prevăzute de art. 105 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă și de art. 189, art. 199 din Regulamentul ASF nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă coroborat cu prevederile art. 117 indice 1 din Legea nr. 31/1990 privind societățile, numai în scris, până la data de 10 aprilie 2023, ora 1700, prin depunerea documentelor, în original, la sediul societăţii (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94C, etaj 2, Secretariat) sau prin transmiterea cu semnătură electronică extinsă, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro (conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică). Solicitările trebuie să fie însoțite de o justificare și/sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare Adunărilor generale ale acționarilor.

 

Calitatea de acţionar şi calitatea de reprezentant legal, în cazul acţionarilor persoane juridice sau al entităţilor fără personalitate juridică, se dovedeşte pe baza documentelor eliberate de Depozitarul Central sau participanţii definiți la art. 2, alin. (1) pct. 19 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 (conform prevederilor art. 194 din Regulamentul ASF nr. 5/2018): extras de cont din care rezultă calitatea de acţionar şi numărul de acţiuni deţinute împreună cu documente care atestă înscrierea informaţiei privind reprezentantul legal la Depozitarul Central/respectivii participanți (art. 105 alin. (11) Legea nr. 24/2017).

 

  • Dreptul acţionarilor de a adresa întrebări referitoare la ordinea de zi a Adunărilor generale ale acționarilor

 

Acţionarii îşi pot exercita drepturile prevăzute de art. 198-199 din Regulamentul ASF nr. 5/2018 până la data de 25 aprilie 2023, ora 1000. EVERGENT Investments poate răspunde prin postarea răspunsului pe site-ul propriu, la Secţiunea „Intrebări frecvente” sau în cadrul ședințelor Adunărilor generale, dacă informaţiile solicitate respectă caracterul de informaţie publică şi nu se regăsesc în materialele aferente ordinii de zi sau în raportările instituţionale efectuate.

 

Întrebările acţionarilor vor fi transmise în scris, prin depunerea documentelor, în original, la sediul societăţii (Bacău, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94C, etaj 2, “secretariat”) sau prin transmiterea cu semnătură electronică extinsă, prin e-mail la adresa aga@evergent.ro (conform Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronică).

 

Cerințele menționate la punctul II din prezentul Convocator sunt aplicabile și acționarilor care adresează întrebări privind punctele de pe ordinea de zi a AGEA sau AGOA.

 

 

  1. Documentele aferente Adunărilor generale ale acţionarilor

 

         Documentele aferente punctelor de pe ordinea de zi se pun la dispoziţia acţionarilor pe site-ul www.evergent.ro şi se pot consulta la sediul societăţii (Bacau, cod 600164, str. Pictor Aman nr. 94 C, etaj 2, secretariat) în zilele lucrătoare între orele  9-16.

Materialele corespunzatoare punctelor de pe ordinea de zi, Procedurile de organizare și  desfășurare ale Adunărilor generale, proiectele de hotărâri și formularele de vot se pun la dispoziția acționarilor odată cu publicarea Convocatorului în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a.

            Procedurile de organizare și desfășurare a Adunărilor generale ale acționarilor aprobate de Consiliul de administrație, conform prevederilor Actului constitutiv, publicate pe website-ul www.evergent.ro, sunt: Procedura generală a Adunărilor generale ale acționarilor, care cuprinde modul de funcţionare a organelor Adunărilor acționarilor şi precizări privind desfaşurarea ședintelor Adunărilor generale, Procedura de vot prin reprezentant (împuternicire specială, împuternicire generală), Procedura de vot prin corespondenţă (buletin de vot scris sau electronic).

 

Ședințele Adunărilor generale extraordinară și ordinară pot fi vizualizate pe baza elementelor de acces de către acţionarii înregistraţi la data de referinţă – prin accesarea site-ului www.evergent.ro (precizări în Procedura de organizare și desfăşurare AGA).

 

În situaţia neîndeplinirii condiţiilor de cvorum la prima convocare, conform prevederilor legale și ale Actului constitutiv al Societății, Adunarea generală extraordinară a acţionarilor este convocată pentru data de 28 aprilie 2023, ora 1000, iar Adunarea generală ordinară a acţionarilor EVERGENT Investments este convocată pentru data de 28 aprilie 2023, ora 1100, cu menţinerea ordinii de zi, a locului de desfăşurare și a datei de referință.

Toate reperele orare menționate în prezentul Convocator sunt raportate la ora oficială de vară a României (GMT+1).

 

Este asigurată traducerea live a dezbaterilor în limba engleză.

 

 

Claudiu DOROȘ

Președinte Director general

 

 

                                                                                                                       

Michaela Pușcaș, Manager Conformitate

 

Georgiana Dolgoș, Director

 

Irina Bibire, Șef SGC&RI

Odaia cu Hăinuțe     

    În urmă cu doi ani eram doar o familie cu un nou născut în brațe care căutam disperați în orașul Bacău și apoi în cadrul labirintului informatic numit Google, produse de puericultură și hăinuțe cât mai comode și călduroase pentru minunea din viața noastră.

    Am căutat mult timp, lumea ridica din umeri la auzul unor cuvinte precum: sistem de înfășare, tăviță scurgere și uscare biberoane, jucării dentiție colorate și cu atașament de pluș, hăinuțe cu mesaje haioase din bumbac 100%. Și tot căutând și negăsind niciun rezultat am zis stop: vom aduce noi în Bacăul nostru drag toate acestea, astfel toți copilașii din acest oraș, și nu numai, să se bucure de culoare, calitate și eficiență.

    Astfel în ziua de 16 martie 2023 și-a deschis larg ușile și rafturile Odaia cu Hăinuțe. Un magazin  cochet de hăinuțe și articole de puericultură pentru copilași între 0-3 ani si cu lucrușoare pentru botezul celor mici și aniversarea de 1 anișor. Bumbacul plin de culoare, mesajele haioase de pe print-ul hăinuțelor, jucăriile de dentiție care zâmbesc de pe raft, toate așteaptă să fie purtate și folosite de cei mici cumpărate de cei mari. Suntem prezenți de luni până vineri în Odaie cu zâmbetul și voia bună la purtător, pe o stradă din spatele Pieții Sud, Frasinului 4C, unde soarele mângâie vitrina cu razele sale și trezește parcă la viață micile manechine.

    Vă așteptăm cu drag în locul unde deveniți : Suflețele fericite cu hăinuțe atent croite.

            Link-ul unde ne puteti găsi și în spațiul virtual:          https://www.facebook.com/odaiacuhainute

     

    La defilare în Bacăul de altădată

    În imaginea de sus avem o defilare, în preajma Primului Război Mondial, după uniforme, poate prin anii’20.

    O imagine din aproximativ acceași zonă avem, doua decenii mai târziu, cu o înmormântare militară, probabil, după 23 augist 1944, pentru că se văd bonete sovietice.

    Imaginea următoare este datată 24 ianuarie 1935:

    În fine, imaginea următoare nu este datată, dar caschetele gradaților si ofițerilor sunt model 1934, deci nu poate fi dinainte de acest an. Căștile trupei sunt model „Adrian”, franceze, din Primul Război Mondial, dar au fost folosite de militari și în Al Doilea Război Mondial, de militarii din garnizoane.

    Pod de cale ferată sprijinit cu proptele. CFR spune că nu e nici o problemă

    FOTO: g4media.ro

    Podul CFR din oraşul Târgu-Ocna din judeţul Bacău, care este traversat zilnic de zeci de trenuri şi se află într-o stare vizibilă de degradare, este susţinut de luni de zile cu ajutorul unor proptele din lemn.

    În ciuda sesizărilor primite de la locuitorii din zonă, Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” S.A. a negat existenţa oricărui pod care să pună în pericol siguranţa trenurilor în zona respectivă, informează G4media.ro.

    Locuitorii din proximitatea podului au făcut mai multe sesizări către CFR pentru a preveni o posibilă tragedie, însă acestea au rămas fără niciun răspuns concret din partea companiei. Mai mult decât atât, într-unul dintre răspunsurile primite de la CFR, aceştia au declarat că nu există niciun pod care să pună în pericol siguranţa trenurilor în localitatea Târgu-Ocna.

    Cu toate acestea, situaţia este alarmantă, iar locuitorii sunt foarte îngrijoraţi de starea în care se află podul şi de faptul că acesta este susţinut de proptele din lemn de luni de zile. În cazul unui eventual colaps, consecinţele ar putea fi extrem de grave.

    A trăi zilele lui ”Bucură-te!”

    În această perioadă de postire, când ne vrem a fi ai Bisericii, suntem chemați să împlinim exercițiul strădaniei de a ne ține mintea lipită de Cer. Spre a înțelege Bucuria, a cărei icoană, Maica Domnului, cere mereu să-I fie ei după voia lui Dumnezeu, Cel care Și-a ales-o a fi Maică și Mireasă. Serbată în fiecare an pe data de 25 martie, sărbătoarea Bunei Vestiri însumează toate praznicele creștine. Cu acest eveniment se inaugurează plinirea vremii, descoperindu-ni-se taina cea din veci ascunsă. Ea este praznic al Întrupării Domnului, prin umbrirea Duhului Sfânt și, în acest sens, început al iconomiei mântuirii realizate de Fiul lui Dumnezeu Întrupat.
    Duminica aceasta, a patra din post, ne va aduce aminte de Sfântul Ioan Scărarul, dar și de Părinții care au rânduit lecturile din Scriptură, ce leagă nevoința și strălucirea urcușului duhovnicesc de încântătoarele pericope evanghelice ale izbăvirii unui suflet nevinovat din duh necurat (Marcu 9, 17-32) și ale Fericirilor, din Predica de pe Munte a Mântuitorului (Matei 5,25; 5, 1-12). Pomenirea Sfântului Ioan, supranumit ”Scărarul” (sau Scholasticul, semn că devenise din timpul vieții – se naște în 579 d.Hr. – un Învățător recunoscut), egumen al Mănăstirii Sinai, nu se face în această perioadă pe motivul trecerii sale la cele veșnice. Autorul cunoscutei lucrări ascetice intitulată ”Scara Raiului” sau ”Scara dumnezeiescului urcuș” este prăznuit pe 30 martie, însă este menționat astăzi pe temeiul de a fi ”scară” sau întărire celor ce vor să înainteze duhovnicește pe cărarea Învierii, urmând pilda vieții sale. Prezentată sub forma unei scări cu 30 de trepte, ascensiunea duhovnicească, considerată a fi jurnalul vieţii sfântului, reprezintă expresia metamorfozată a trăirilor dobândite de ascet în isihie, prin stăruinţă, despătimire, înfrânare, post, priveghere şi rugăciune.
    Tot întărire pe Cale ne este și lectura pericopei duminicale. Un cărturar iese înaintea Domnului și realizează o expunere dialogală: Învățătorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut. Un act de curaj, dar și de desnădejde nădăjduitoare. Tatăl epuizase totul. Nicio soluție nu-i mai era la îndemână, pentru că „am zis și ucenicilor Tăi să-l alunge, dar nici ei nu au putut”. Cuvintele prin care intră în inima Mântuitorului sunt teribilele: ”Cred, Doamne, ajută necredinței mele!” Adus înainte, copilul se zvârcolește. Hristos nu doar că-l izbăvește de îndrăcire, ci îl înviază de-a dreptul, reașezându-l în viață. Căci, El este nu doar Învățătorul, ci Dumnezeul Vieții. Ucenicii rămân dezorientați. Iar Domnul le explică în ce mod această neputință poate fi îndreptată prin post și rugăciune. Nu-i ceartă că nu pot. Îi învață ce au de făcut pentru a putea.
    Imaginile zilei sunt și poveștile noastre. Neputincioși în a crede, ne dăm știutori. Fără Hristos, nici a ști și nici a crede nu au valoare. Să fim, dar, prieteni ai Domnului, întru bucuria Maicii!

    Inspector scolar,
    pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu

    Eu sunt învierea şi viaţa

    Deşi suntem în atmosfera Postului Mare, timp de meditaţie asupra suferinţelor Domnului nostru Isus Cristos, în Duminica a V-a din acest timp sfânt, Biserica ne propune să reflectăm despre speranţă, viaţă, înviere.
    În Evanghelia după sfântul Ioan, îl vedem pe Isus cum săvârşeşte o înviere, aceea a prietenului său Lazăr. Citind evangheliile, ne putem da seama că această înviere nu este unică; Isus l-a înviat pe tânărul din Naim, a înviat-o pe fiica lui Iair. Dar, dintre toate învierile făcute de Isus, cea a lui Lazăr are o importanţă deosebită; atât pentru faptul că i-a dat lui Isus ocazia să se proclame „învierea şi viaţa”, cât şi pentru faptul că această înviere a fost făcută cu puţin înainte de patima, moartea şi învierea sa glorioasă. El, care s-a proclamat „învierea şi viaţa”, va călca asupra morţii, umplând inimile apostolilor şi ale celor care l-au urmat pe drumul calvarului cu bucurie şi pace.
    Cu toate că apostolii nu înţeleg, Isus merge în Betania. Înainte de a ajunge, Marta, care a auzit de venirea lui, i-a ieşit în întâmpinare. Acest dialog al lui Isus cu Marta ocupă un loc central în fragmentul evanghelic, deoarece acum Isus pune problema credinţei în persoana sa. Marta este convinsă că Dumnezeu Tatăl ascultă rugăciunea Fiului, crede că morţii vor învia în ziua de apoi, dar rămâne surprinsă când Isus îi spune că fratele ei va învia. Acum e momentul ales de Isus pentru a proclama învăţătura sa: „Eu sunt învierea şi viaţa. Cine crede în mine nu va muri nicicând.” (In 11,25). Şi această învăţătură va fi confirmată, va fi întărită de învierea sa glorioasă, după suferinţa şi moartea sa. Întrebată de Cristos, Marta, asemenea lui Petru, dă o adevărată mărturie de credinţă spunând: „Da, Doamne, eu cred că tu eşti Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel ce vine în lume” (In 11,27).
    Şi pe fiecare dintre noi ne întreabă Cristos: crezi tu în mine? Crezi tu că eu sunt învierea şi viaţa? Acestea sunt întrebări, sunt provocări la care trebuie să răspundem, fiecare în conştiinţa proprie şi în faţa lui Cristos. Să ne întărim şi noi alegerea noastră de a-l urma pe Cristos. Când vom fi în noaptea de Paşti vom putea să facem mai conştienţi acea reînnoire a făgăduinţelor de la botez.
    Pr. Richardo-Dominic Baciu

    Bacău contra Bacău în fotbalul feminin

    Duminică, de la ora 11.00, în etapa a 12-a din Seria 1 a Ligii a 2-a, AFC Măgura 2012 Bacău va întâlni echipa de fotbal feminin Farul Constanța.

    În clasament, Farul ocupă locul 1 cu 27p, iar Măgura Bacău se află pe locul 6 cu 6p.

    Multipla campioana internațională Andreea Laiu, originară din județul Bacău, va evolua cu numărul 10 pe tricou pentru Farul, fiind căpitanul echipei și totodata ocupând funcția de antrenor secund al echipei manageriate de Gheorghe Hagi.

    Un bărbat a murit când taxiul în care se afla s-a răsturnat. Șoferul era băut

      pieton

      Tragic accident rutier pe DN12A la ieșirea din Onești spre Târgu Ocna sâmbătă dimineața, soldat cu un deces și două persoane rănite.

      Un taxi s-a răsturnat în afara carosabilului într-o curbă deosebit de periculoasă, iar un bărbat de 46 de ani, care se afla pe bancheta din spate a mașinii, a decedat în urma rănilor suferite.

      Conducătorul auto și o femeie de pe scaunul dreapta-față au fost transportați la spital cu răni.

      După testarea cu aparatul etilotest, conducătorul auto a fost găsit cu o alcoolemie de 0,79 mg/l alcool pur în aerul expirat.

      Polițiștii au întocmit dosar penal pentru săvârșirea infracțiunilor de omor din culpă, vătămare corporală din culpă și de conducere pe drumurile publice a unui autoturism sub influența băuturilor alcoolice.

      Polițiștii din cadrul I.P.J. Bacău și băcăuanii, împreună în parcul Cancicov, de Ziua Poliției Române

        Astăzi, polițiștii de la IPJ Bacău au primit cu brațele deschise zeci de copii veniți în Parcul Cancicov din Bacău, pentru a sărbători împreună cei peste două secole de existență instituțională a Poliției Române. Activitățile organizate au inclus o miniexpoziție cu Laboratorul Criminalistic mobil, Laboratorul de Siguranță Rutieră, echipamentul de protecție și armamentul folosite în activitățile polițienești, precum și tehnica și dotarea polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și a Biroului pentru Protecția Animalelor.

        Polițiștii au vorbit cu entuziasm copiilor despre importanța educației rutiere și despre alte aspecte ale profesiei de polițist. De asemenea, colegii din cadrul Prevenirii, Proximității, Biroului Siguranță Școlară și Serviciului Resurse Umane i-au ajutat pe cei mici să înțeleagă mai bine activitatea polițiștilor și cei mai tineri au primit sfaturi valoroase despre cum pot deveni polițiști.

        În cadrul evenimentului, copiii s-au bucurat de ocazia de a urca în autospecialele de poliție și au descoperit fascinanta lume a poliției. Evenimentul a fost documentat cu zeci de fotografii, care au surprins doar o mică parte din momentele frumoase trăite împreună cu polițiștii.

        IPJ Bacău a mulțumit tuturor celor care au participat la eveniment, în special celor mici, întotdeauna sinceri și autentici, și reprezentanților mass-media care au fost alături de ei. Sărbătoarea a fost cu atât mai specială cu cât a adunat comunitatea în jurul profesiei de polițist și a adus la lumină importanta muncii depuse de aceștia pentru protejarea cetățenilor și a societății. La mulți ani, polițiștilor români! La mulți ani, Poliția Română!

        Municipalitatea a retrasat benzile pe Mioriței ca să repare problema creată. Primarul Viziteu: „Reparăm greșelile trecutului”

          Primăria a retrasat benzile de circulație pe strada Mioriței, în apropierea sensului giratoriu de la Podul Mărgineni, după ce, din cauza construcției unui scuar chiar pe prima bandă, curculația a fost ștrangulată.

          Timp de o săptămână, construcția realizată pe prima bandă a determinat o situație ciudată din punct de vedere al codului rutier: din cauza liniei continue, autobuzele care opreau nu ar mai fi avut voiie să iasă din stație iar șoferii de pe banda a doua care ar fi trecut de zebră nu ar mai fi avut voie să facă dreapta spre pod, fiind nevoiți, teoretic, să facă o tura prin sensul giratoriu.

          Primarul Lucian – Daniel Stanciu-Viziteu a dat vina pentru această situație pe actualul prefect care ar fi desenat proiectul de realizare al pistelor de bicicletă, lucru contrazis de prefect, care a spus că proiectul a fost aprobat de Consiliul Local, inclusiv în actuala legislatură.

          Pentru a se retrasa benzile pe sensul de mers spre sensul giratoriu, pe celălalt sens a mai răms doar o banda si jumătate.

          FOTO: Bacau.net

          Primarul a postat un video pe pagina sa de facebook cu noile marcaje, cu titlul „Reparăm greșelile trecutului”.

          Podul de la Narcisa

          Oficial i se spune „Pasarela Letea” și supratraversează Magistrala feroviară 500. Imaginea este din anii ’70, când încă mai existau case în zonă.

          Sondaj Deșteptarea.ro: 88,6% din cititori sunt pentru testarea antidrog a elevilor băcăuani

            Evenimentele din ultimele zile și informațiile care circulă prin oraș cu privire la consumul de droguri în unitățile de învățământ ne arată că adolescenții băcăuani nu sunt străini de acest flagel.

            Având în vedere atitudinea părinților care nu pot accepta ideea că fiii și fiicele lor se droghează, am întrebat cititorii Deșteptarea.ro dacă elevii ar trebui testați măcar o dată pe lună pentru a se descoperi dacă se droghează sau nu?

            Răspunsurile cititorilor au fost clare: 88,6% consideră că în școlile și liceele din Bacău ar trebui să se testeze elevii pentru a se vedea dacă s-au drogat sau nu, în vreme ce doar 8,3% sunt împotriva acestui lucru. La sondaj au participat 132 de cititori.

            În Statele Unite ale Americii, de exemplu, majoritatea statelor au politici care permit testarea antidrog a elevilor în școli. În alte țări, cum ar fi Marea Britanie, testarea antidrog a elevilor este mai rară și poate fi permisă doar în anumite situații.

            În general, politica de testare antidrog a elevilor este o problemă la nivel local, fiind decizia școlilor și a autorităților locale de a implementa sau nu astfel de politici.
            Aceasta este o problemă controversată, deoarece ridică întrebări privind drepturile individuale, intimitatea și eficacitatea sa. În timp ce unele școli și autorități susțin că aceasta este o măsură necesară pentru a combate consumul de droguri în rândul elevilor, alții argumentează că testarea antidrog ar putea fi invazivă și că există riscul de a încălca drepturile elevilor la intimitate și confidențialitate.

            În plus, există dezbateri cu privire la eficacitatea politicii de testare antidrog în reducerea consumului de droguri în rândul elevilor. Unii susțin că aceasta poate fi o metodă utilă pentru a identifica elevii care consumă droguri și pentru a le oferi ajutorul necesar pentru a înceta consumul. Alții argumentează că această metodă poate fi costisitoare și că există riscul de a se crea un mediu de încredere scăzut între elevi și personalul școlii.

            Peste 3,8 milioane de țigări de contrabandă, descoperite într-un camion ucrainean

              Inspectorii vamali au descoperit 3.868.000 de țigarete într-un ansamblu rutier înmatriculat în Ucraina, oprit în trafic pentru un control de rutină pe centura orașului Brașov.

              Documentele prezentate indicau că ansamblul rutier se afla în tranzit pe teritoriul României și transporta dulciuri din Ucraina pentru o societate comercială din București.

              După verificarea documentelor, inspectorii au decis să efectueze controlul fizic asupra mărfurilor transportate, aflate sub sigiliu vamal, și au descoperit 3.838.000 de țigarete COMPLIMENT BLUE, 10.000 de țigarete KENT, 10.000 de țigarete KENT KRISTAL, toate cu marcaj DUTY FREE și 10.000 de țigarete ASHIMA, fără marcaje fiscale de acciză.

              Prejudiciul estimat este de 2.301.343,96 lei pentru accizele aferente cantității de țigarete descoperite.

              Încă trei obiective de investiții rutiere, finanțate prin Programul Anghel Saligny

                La sediul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, au fost semnate contractele pentru încă trei obiective de investiții rutiere care vor fi finanțate prin P.N.I. „Anghel Saligny” 2022-2028.

                Este vorba despre modernizarea DJ 252B, Gioseni – Pâncești, cu o valoare totală de 58 milioane lei; reabilitarea și modernizarea DJ 241A, Roșiori (intersecție cu DJ241C)- Pădureni (intersecție cu DJ159), valoare totală 28,5 milioane lei și,respectiv, reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ119, Bacău –Faraoani (tronson Sărata- Nicolae Bălcescu), cu o valoare totală de 20,7 milioane lei.

                Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, a semnat 53 de noi contracte de finanţare prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”, în valoare totală de 655.046.591,66 de lei.

                Contractele semnate vizează reabilitarea şi modernizarea infrastructurii rutiere, înfiinţarea şi extinderea sistemelor de alimentare cu apă, a reţelelor de canalizare şi a staţiilor de epurare, precum şi construirea unor podeţe, potrivit unui comunicat de presă al MDLPA.
                Cu aceste proiecte, numărul contractelor semnate, până în prezent, în cadrul Programului Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”, se ridică la 798, în valoare totală de 8.554.288.659,12 lei.

                Pneumoniile și bronho-pneumoniile rămân o problemă majoră de sănătate publică

                  În perioada 13-19 martie 2023, conform datelor furnizate de Directia de Sanatate Publica  au fost înregistrate un total de 1862 de cazuri de îmbolnăvire, în judetul Bacau . Dintre acestea, 209 au fost înregistrate la sugari cu vârsta cuprinsă între 0-1 an, 354 la copii cu vârsta între 2-4 ani, 745 la copii cu vârsta între 5-14 ani, 337 la persoane cu vârsta între 15-49 ani, 102 la persoane cu vârsta între 50-64 ani și 115 la persoane cu vârsta de peste 65 de ani.

                  În ceea ce privește mediul de îmbolnăvire, majoritatea cazurilor, adică 745, au fost înregistrate în mediul urban, iar 1117 în mediul rural. Din totalul de 1862 de cazuri, 48 de pacienți au necesitat internare în spital, dintre care 5 sugari cu vârsta între 0-1 an, 18 copii cu vârsta între 2-4 ani, 23 copii cu vârsta între 5-14 ani, 1 persoană cu vârsta între 15-49 ani și 1 persoană cu vârsta de peste 65 de ani.

                  În ceea ce privește diagnosticul, 266 de cazuri au fost diagnosticate cu pneumonii și bronho-pneumonii, dintre care 19 au fost la sugari cu vârsta între 0-1 an, 38 la copii cu vârsta între 2-4 ani, 64 la copii cu vârsta între 5-14 ani, 36 la persoane cu vârsta între 15-49 ani, 34 la persoane cu vârsta între 50-64 ani și 75 la persoane cu vârsta de peste 65 de ani. Din cele 266 de cazuri, 53 de pacienți au necesitat internare în spital, dintre care 4 sugari cu vârsta între 0-1 an, 8 copii cu vârsta între 2-4 ani, 15 copii cu vârsta între 5-14 ani, 6 persoane cu vârsta între 15-49 ani, 4 persoane cu vârsta între 50-64 ani și 16 persoane cu vârsta de peste 65 de ani. Nu s-au înregistrat decese ca urmare a acestor cazuri de pneumonie și bronho-pneumonie.

                  Aceste date indică faptul că îmbolnăvirile cu pneumonii și bronho-pneumonii continuă să reprezinte o problemă majoră de sănătate publică în România, cu impact semnificativ asupra populației cu vârsta sub 65 de ani.

                  Analiză – Cu cât vor crește costurile autoturismelor prin strategia de decarbonare?

                  Proiectele și programele viitoare de decarbonare la nivelul Europei vor adduce implicit și costuri mai mari la nivelul autoturismelor fie în calitate de proprietar de autortusim, fie în calitate de utilizator.

                  Pachetul „Pregătiți pentru 55 – Strategia de Decarbonare” conține o serie de obligații pentru reducerea emisiilore nete de gaze în sectorul mobilității:

                  Noile standarde privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete,

                  Dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi,

                  Impunerea unui mecanism de ajustare la frontieră în funcție de carbon,

                  Instituirea Fondului pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice (prin care vor trebui să fie achiziționate certificate de emisii pentru transportul rutier),

                  Impozitarea suplimentară a combustibililor clasici (adică creșterea prețului acestora),

                  Creșterea ponderii biocombustibililor în combustibilii folosiți în transporturi.

                  Planul de decarbonare va determina:

                  1. Creșterea prețurilor mașinilor datorită:

                   

                  a. Noi standarde privind emisiile de CO2 pentru autoturisme

                  Astăzi limita de poluare cu care se pot vinde autoturismele noi este de 95 g CO2/Km, aceasta urmează să se reducă din anul 2025 la un nivel de 80,75 g CO2/Km și să se înjumătățească din anul 2030 (42,75 g CO2/Km). Aceste nivele de emisii vor face ca mulți producptori să – și oprească producția, neavând cum să atingă aceste norme și astfel vom avea o ofertă mult mai mică decât cererea, aspect care va aduce salturi importante de prețuri la nivelul mașinilor noi care se vor vinde, în următorii 10 ani, cu până la 40-60%. Potrivit unui studiu realizat de platforma de anunțuri pentru vehicule second-hand Autovit, prețul mediu al unei mașini noi a crescut cu 46% de la sfârșitul lui 2020 până la finalul anului 2022.

                  b. Mecanismului de ajustare la frontieră în funcție de carbon

                  Importatorii din UE care importă diferite materii prime sau piese, vor fi obligați să achiziționeze certificate de carbon corespunzătoare prețului carbonului care ar fi fost plătit dacă mașinile ar fi fost produse în conformitate cu normele UE. Această nouă taxă pe CO2 va crește prețul materiei prime (tablă, plastic etc.) și a componentelor și subansamblelor mașinilor importate din țări non UE sau care nu au implementate mecanisme cerute de normele UE. Având în vedere prognozele evoluției taxelor de CO2 în următorii ani, acest mecanism va aduce creșteri semnificative de preț atât la nivelul mașinilor noi cât și la nivelul mașinilor second hand, după implementarea ei.

                  2. Creșterea costurilor cu mașinile care utilizează combustibili clasici datorită:

                   

                  a. Creșterii taxelor pentru mașinile care utilizează combustibili clasici

                  Chiar dacă această direcție nu este cuprinsă explicit în Fit for 55, este o direcție care se dezvoltă în toate țările Europene, adăugând creșeterea costurilor cu utilizarea mașinilor clasice. Discutăm atât de creșeterea taxelor locale și naționale, cât și interdicția de a pătrunde în anumite zone sau localități, care în fapt necesită costuri suplimentare pentru utilizatorul acesteia, odată cu plasarea mașinii în parcări cu plată, aflate la marginea localității și deplasarea cu un alt mijloc de transport în localitate.

                  b. Înființării Fondului pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice

                  Se instituie obligația ca deținătorii mașinilor cu combustibili clasici să achite o taxă prin care vor trebui să fie achiziționate certificate de emisii. Această nouă taxă va crește costurile cu utilizarea mașinilor clasice.

                  3. Creșterea costurilor cu combustibilii datorită:

                   

                  a. Impozitării suplimentare a produselor energetice

                  În scopul diminuării utilizării mașinilor care folosesc combustibili clasici, se vor aplica impozitări suplimentare și la nivelul combustibilului de tip benzină/motorină. Această situație se va suprapune peste o creștere a prețului acestor combustibili urmare a diminuării în viitor a capacitățiilor de producție a țițeiului și a capacităților de rafinare, oferta devine mult mai mică decât cererea.

                  b. Creșterii ponderii biocombustibililor

                  Începând cu anul 2025, este obligatoriu ca 10% din combustibili vânduți la pompă să fie de tipul bio, dar biocombustibilul folosit să fie maxim 7% produs din plante tehnice, iar restul din biocombustibili produși din resturi alimentare sau din alge. Creșterea cantității de bicombustibil, dar și reducerea ponderii biocombustibilului produs din pante tehnice, va necesita investiții importante în rețe de colectare a deșeurilor vegetale, dezvoltarea de capacități de rafinare și stocare, aspect care se va reflecta în creșterea prețului cu combustibilul. Dacă în present costul cu biocombustibili în prețul benzinei este de cca 10%, el se va dubla în viitor, ce va adduce creșteri la prețul litrului de benzină datorat doar acestei măsuri de cca. 12%.

                  c. Dezvoltării infrastructurii pentru combustibili alternativi

                  Refugierea în achiziția mașinilor care nu consumă combustibil clasic nu va aduce în următorii 10 ani prețuri mai mici, nici la achiziția și nici la costurile reale cu utilizarea mașinii. Cererea mare care va apărea pe aceste mașini urmare a măsurilor de decarbonare, va aduce prețuri mai mari pentru acestea. Creșterea cererii de energie electrică, hydrogen, LNG etc. va determina creșteri de preț pentru aceste forme de energie, necesară funcționării mașinilor. La acestea se vor adăuga costurile mari necesare dezvoltării foarte rapidă a infrastructurii necesare alimentării mașinilor ”ecologice”.

                   

                  În concluzie aprecime că prețul mașinilor cu combustibil clasic va crește cu minim 50% în următorii 10 ani, iar costurile cu utilizarea mașini (taxe, impozite, combustibili) se vor dubla față de costurile din prezent. De asemenea apreciem că prețurile mașinilor, second hand clasice vor avea cele mai mari creșteri în următorii 10 ani.

                  Previziuni privind creșterea prețului aferente autoturismelor noi, în următorii 10 ani

                  Mașini clasice

                  Mașini electrice

                  Contravaloarea mașini

                  81%

                  30%

                  Costurile cu combustibilii

                  75%

                  75%

                  Costurile administrative, taxe, impozite și mentenanță

                  113%

                  50%

                  Cost mediu total anual considerând amortizarea achiziției în 10 ani

                  83%

                  41%

                   

                  În același timp trebuie să remarcăm că și mașinile pe combustibili alternativi, vor avea prețuri peste prețurile mașinilor cu combustibili alternativi de astăzi și costuri de utilizare de asemenea mai mari decât costurile de astăzi.

                  Dumitru Chisalita

                  Asociația Energia Inteligentă

                  Clienții și păgubiții Euroins pot depune cererile de despăgubire la FGA

                  Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat recent decizia numărul 262/2023 prin care a retras autorizația de funcționare a societății Euroins România. Decizia ASF vine în urma constatării indiciilor stării de insolvență a companiei, iar Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a hotărât promovarea unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților ca administrator interimar al societății.

                  Conform legii, începând cu publicarea deciziei în Monitorul Oficial numărul 233/2023, se pot depune cereri de despăgubire la Fondul de Garantare a Asiguraților, fără a mai fi necesară declararea definitivă a falimentului de către instanțe. La 60 de zile după publicarea deciziei în Monitorul Oficial vor putea începe și plățile, la 90 de zile după deschiderea procedurii de faliment expiră automat toate polițele Euroins, iar la 90 de zile după declararea definitivă a falimentului expiră perioada în care pot fi depuse cereri de despăgubire, scrie site-ul studiifinanciare.ro.

                  Euroins România a făcut obiectul unor acțiuni intense de control începând cu anul 2020, iar în perioada februarie 2020 – ianuarie 2023, ASF a aplicat societății 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi totale de peste 16 milioane de lei. Toate sancțiunile aplicate de ASF societății Euroins România au fost confirmate de instanțele de judecată.

                  Pentru o completă documentare cu privire la rezultatele procesului de supraveghere și control, ASF a pus la dispoziție o Sinteză a deciziilor luate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară în legătură cu societatea Euroins România. De asemenea, în sinteză sunt detaliate neregulile identificate la Euroins România și motivele pentru care ASF a decis să nu avizeze transferul de active către societatea EIG Re, înregistrată în Bulgaria.

                  Pentru Euroins România, situația nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție, iar pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei.

                  Daruri din suflet în Parohia Huțu

                    În cadrul Proiectului educațional interșcolar „BUCURII GÂNDEȘTI, FAPTE ÎMPLINEȘTI, SUFLETU-ȚI MULȚUMEȘTI!”, din cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Lespezi, comuna Gârleni, reprezentată de director prof. Camelia Furieșu, prin coordonator S.N.A.C local – prof. Anamaria Domnina Gînju, a inițiat o amplă campanie socială, în parteneriat cu instituțiile de învățământ: Colegiul Economic „Ion Ghica” din Bacău, reprezentat de director prof. Teodora Craus și de director adjunct prof. Gabriel Gabor, Școala Gimnazială „Constantin Platon”-director prof. Sorin Bostan și coordonator prof. Anamaria Bostan, Școala Gimnazială „Alecu Russo”-director prof. Maria Abaza și prof. înv. primar Ramona Gabor, Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron”-director prof. Marius Dragomir și director adjunct prof. Claudia Benchea, Școala Gimnazială „Ion Borcea” Racova- director prof. Cornelia Cozma, coordonator prof. Simona Ionică.

                    Proiectului de suflet i s-a alăturat un număr de 52 de cadre didactice, membri în echipa de implementare, ce s-au implicat activ alături de elevi și părinți voluntari, cu toții dornici de fapte bune, realizând o colectă ce a constat în hăinuțe, jucării, produse alimentare, produse de igienă, dulciuri și fructe. Activitatea de voluntariat a vizat 10 familii nevoiașe din parohia Huțu, comuna Găiceana, copii și vârstnici aflați în dificultate. În data de 23 martie, voluntarii inimoși s-au deplasat la Biserica „Sfântul Dimitrie” din satul Huțu unde am fost întâmpinați cu multă căldură de părintele paroh Gheorghiță Ardeleanu și de copiii din parohie. Voluntarii de fapte bune au împărțit darurile micuților prezenți la Sfânta Biserică. După acest moment emoționant, și-au îndreptat pașii sfioși spre casa unor familii nevoiașe, nedeplasabile alături de părintele paroh, pentru a continua distribuirea pachetelor.

                    „Piatra de încercare a omeniei e fapta bună căci omenia nu se manifestă prin vorbe, ci prin fapte. Prin aceste activități de voluntariat, cu toții vom înțelege că valoarea unui om rezidă în ceea ce este capabil să dea și nu în ceea ce este capabil să primească. Prin aceste mici acțiuni caritabile nu numai că sădim un zâmbet pe chipul celor care prea rar zâmbesc, dar învățăm totodată să fim responsabili, receptivi la problemele celorlalți, într-un cuvânt: Să fim oameni, mereu, alături de semenii noștri!”, afirmă în încheiere inițiatorul proiectului, prof. Anamaria Domnina Gînju (Școala Gimnazială Mihai Eminescu” Lespezi)

                     

                    Valeriu Nicolae va fi prezent în Bacău

                    Parohia Romano-Catolica „Sf. Nicolae” în colaborare cu Centrul de Cercetare „Academia Petru Tocănel” din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, anul acesta, și-au propus să abordeze tematici de actualitate prin care să propună prin evenimentele desfășurate lunar, tuturor oamenilor care doresc, o înțelegere mai profundă a credinței și a problemelor societății în care trăim. Credem că numai astfel putem fi protagoniști ai istoriei, aducând înaintea lui Dumnezeu problemele oamenilor de astăzi și întrupând credința noastră prin gesturi, atitudini și decizii prin care să construim o lume mai bună. Citind semnele timpului dorim să-i sensibilizăm pe credincioși, dar și pe toți băcăuani de bunăvoința la importanța solidarității, a colaborării, lăsându-ne provocați de o altă întrebare: „Dincolo de diferențe… putem crea o lume fraternă?”

                    Scopul acestor evenimente este acela ca, prin întâlnirea cu oameni care prin pasiunea, generozitatea, și uneori curajul lor, schimbă lumea acolo unde își desfășoară activitatea, să regăsim entuziasmul de a ne implica din ce în ce mai mult în activități care promovează binele comun, ca să nu mai vorbim că dimensiunea credinței ne invită să asumăm activ istoria pe care o trăim, făcând ca în ea să strălucească din ce în ce mai mult dreptatea, respectul, toleranța și caritatea.

                    Tocmai de aceea, marți 28 martie, la ora 19.00, în sala mare de la subsolul Bisericii „Ss. Petru și Paul” va avea loc o conferință cu titlul: Fraternitatea între stereotipuri și prejudecăți în societatea Românească, invitat fiind Valeriu Nicolae.

                    Valeriu Nicolae este jurnalist, scriitor și activist pentru drepturile omului. A lucrat cu migranți și refugiați în Europa, Turcia și Liban, a condus numeroase traininguri pe tema instituțiilor europene pentru organizații guvernamentale, ONG-uri și companii multinaționale și deține o firmă ce oferă traininguri de comunicare și diplomație pentru instituții financiare, ministere de externe și organizații din Europa, Africa și Asia. Activitatea sa la Bruxelles a dus la adoptarea unor serii de strategii europene și naționale în domeniul social. În 2007, împreună cu actualul vicepreședinte al Uniunii Europene, Frans Timmermans, a inițiat una dintre cele mai eficiente campanii împotriva rasismului. În 2009 a fondat și a condus, până în 2013, fundația Policy Center for Roma and Minorities și este cofondator al Coaliției pentru o Strategie Europeană pentru Romi. Din 2012, vreme de trei ani, a fost directorul regional al celui mai mare ONG care lucrează cu refugiați – World Vision.

                    În 2016, în timpul guvernului tehnocrat, a fost consilier de stat și secretar de stat. În 2017, a fost reprezentant special al secretarului general al Consiliului Europei. O bună parte a veniturilor sale din ultimii 15 ani a fost folosită pentru a ajuta copiii săraci din Ferentari să rămână în școală. Pentru eforturile depuse în Ferentari, Valeriu a primit premiul onorific World’s Children’s Prize Award de la regina Suediei (2018). În 2009, campania de promovare a cititului în comunitățile sărace inițiată de Valeriu Nicolae a primit premiul doi în cadrul unei festivități în New York. A primit și Premiul Parlamentului European pentru „Cetățeanul Anului“ (2013) și Premiul UNICEF pentru cel mai bun proiect în sport și educație, pentru munca sa cu unii dintre cei mai vulnerabili copii (2012). Este unul dintre producătorii filmului documentar Toto și surorile lui (2014). Are un masterat în diplomație acordat Summa cum Laude de Universitatea din Malta. A prezentat peste o sută de lucrări științifice la conferințe naționale și internaționale. A publicat trei cărți, două în engleză și una în italiană. Scrie săptămânal în Dilema veche, precum și în Libertatea și pe platforma Ziare.com.

                    Vă așteptăm cu drag la această conferință mult așteptată. Intrarea este liberă.