Taxiurile "politice" aduse la sapa de lemn
Afacerile cu taxiuri ale consilierului local Nicoale Nechita (PNL) se clatina serios. Lichidatorul judiciar al societatii Taxi Trans Bacau (TTB), in care Nechita este unic asociat si administrator, a solicitat in instanta anularea contractelor de vanzare a 40 de masini. Autoturismele au functionat pe firma TTB pentru ca apoi, la preturi mult subevaluate, sa fie vandute catre o alta societate, Transtaxi Nic, detinuta in parti egale de Nechita si sotia sa. Un calcul sumar arata ca posibilul prejudiciu pe care instanta l-ar putea retine in dauna penelistului se ridica la cateva miliarde lei vechi. Mai mult, Fiscul a obtinut in instanta deschiderea procedurii de insolventa a TTB pentru o datorie de aproximativ 8 miliarde lei vechi pe care firma o inregistreaza catre stat. Ingineriile financiare instrumentate de consilierul local PNL ar putea lasa fara autoturisme un numar de 10 soferi. Acestia si-au inscris masinile pe firma lui Nechita, ele urmand a fi valorificate de lichidator.
Consilierul liberal Nicolae Nechita si-a transformat firma de taxiuri TTB intr-o jucarie personala prin intermediul careia a reusit performanta de a vinde aproximativ 40 de autoturisme la preturi mult subevaluate. Vanzarea nu s-a produs oricum, la acest capitol Nechita bifand o alta "performanta": zecile de masini au fost vandute de TTB catre firma Transtaxi Nic, societate detinuta tot de Nicolae Nechita. In momentul in care asupra TTB planau incertitudinile financiare, administratorul firmei a decis sa scoata la vanzare activele detinute de aceasta. Practic, Nechita si-a vandut lui insusi autoturismele care au functionat pe TTB, insa la un pret infinit mai mic decat valoarea de piata a acestora.
Vanzare pe loturi
Scoaterea la mezat a celor 40 de autoturisme s-a produs in mai multe transe. Vanzarile dubioase fac acum obiectul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Bacau in care lichidatorul firmei TTB solicita anularea contractelor. Un prim lot de 9 autoturisme a fost vandut catre Transtaxi Nic in intervalul 18 ianuarie 2007 – 24 ianuarie 2008. Suma de vanzare a celor 9 autoturisme se cifreaza, conform datelor din dosarul aflat la Tribunal, la 8293 RON fara TVA, adica aproape 83 de milioane de lei vechi, in conditiile in care numai aparatele de taxat si statiile de emisie receptie prezente pe cele 9 masini valoreaza, pe piata, aproape 20.000 RON (200 de milioane lei vechi). Pretul mediu cu care Nechita si-a vandut o masina lui insusi este de 921 RON, valoarea a 4 anvelope. Pe 21 aprilie 2008, TTB a mai vandut un autoturism, de aceasta data cu suma de 2521 RON.
Un al doilea lot de masini a fost vandut de TTB catre Transtaxi Nic sau catre terti care, la randul lor, au revandut masinile catre Transtaxi Nic in intervalul 18 septembrie 2009 – 17 decembrie 2009, perioada in care dosarul privind insolventa TTB se afla pe rolul instantei de judecata. In perioada amintita, TTB a vandut 24 de masini la pretul de 30.000 RON (fara TVA).
Practic pe cele 34 de masini vandute de TTB catre Transtaxi Nic, intre ianuarie 2007 si decembrie 2009, TTB a incasat 36.000 RON cu tot cu TVA, adica aproximativ 1000 RON pe masina (10 milioane lei vechi). La data cumpararii celor 34 de autoturisme, TTB a achitat suma de 503.621 RON (peste 5 miliarde lei vechi), valoarea de vanzare a acestora fiind de 5,4 la suta din pretul de achizitie.
Skode vandute cu 1600 RON
Elocvent pentru modul in care s-au desfasurat vanzarile de masini o reprezinta situatia unor contracte ce au ca obiect autoturisme straine (Skoda, Volkswagen etc.). TTB a vandut pe 28 septembrie 2009 o masina Skoda Octavia pentru care a primit 1680 RON, desi valoarea de piata a acesteia era de peste 25.000 RON. Masina fusese achizitionata pe 27 decembrie 2007. De asemenea, un Opel Astra cu valoare de 39.000 RON a fost vandut, pe 18 septembrie 2009, catre firma Transtaxi Nic care, la randul ei, a vandut masina catre o persoana fizica, pe 29 decembrie 2009, cu pretul de 1500 RON. Masina fusese cumparata pe 21 noiembrie 2007. Intr-o situatie identica se afla un autoturism VW Golf, cumparat de TTB pe 12 octombrie 2007. Acesta avea o valoare de 22.000 RON, insa a fost vandut catre Transtaxi Nic contra sumei de 840 RON, la data de 15 noiembrie 2009. Exemplele pot continua, pentru ca toate autoturismele vandute de Nechita pe filiera TTB – Transtaxi Nic au fost puternic subevaluate.
Vanzare cu aroma penala
Un numar de alte 5 masini au fost vandute de TTB dupa deschiderea procedurii de faliment. Autoturismele au fost vandute in intervalul 9 decembrie 2009 – 14 decembrie 2009, in conditiile in care Directia de Finante Publice a obtinut in instanta declansarea procedurii de faliment a TTB pe 8 decembrie 2009. Cele 5 masini au fost vandute contra sumei de 5000 RON cu tot cu TVA (1000 RON bucata). La data cumpararii lor, cele 5 masini valorau aproape 100.000 RON, adica un miliard de lei vechi. Vanzarea celor 5 vehicule contravine legislatiei in vigoare care interzice comercializarea activelor dupa deschiderea procedurii de faliment. Toate cele 39 de masini vandute de TTB catre Transtaxi Nic au valorat, la data cumpararii, peste 600.000 RON, 6 miliarde lei vechi. Ele au fost vandute contra sumei de 41.000 RON cu tot cu TVA, adica 410 milioane lei vechi. De asemenea, potrivit lichidatorului judiciar – Expert Bc – in instanta urmeaza a mai fi depuse alte 9 actiuni de anulare a vanzarilor de autoturisme de la TTB catre diferite persoane fizice sau catre Transtaxi Nic care, ulterior, le-a revandut unor persoane fizice la preturi derizorii.
"Vom merge pe bunurile administratorului Nechita"
Potrivit lichidatorului Toader Barbu, creditorii TTB asteapta anularea contractelor de vanzare de autoturisme, fapt ce ar face ca masinile sa ramana in patrimoniul firmei. Acesta urmeaza a fi valorificat prin licitatie publica.
"Daca instanta va dispune anularea vanzarilor efectuate, masinile vor reveni in patrimoniul societatii TTB. Ele vor fi evaluate si vor fi vandute la licitatia publica. Banii obtinuti vor merge la creditori. De asemenea, exista si obligatia legala de a merge pe bunurile detinute de Nicolae Nechita personal. Acolo se va ajunge pentru ca la TTB, Nechita era unic asociat si administrator", a explicat Barbu. El a mai spus ca la un calcul sumar paguba creata in patrimoniul TTB de administratorul Nicolae Nechita se cifreaza la aproximativ 24 de miliarde lei vechi (600.000 de euro).
"Masinile au fost vandute de societatea de leasing"
In replica, patronul TTB afirma ca lichidatorul judiciar ar fi luat in calcul in mod eronat mai multe masini care ar fi fost vandute – de fapt – de catre societatea de leasing. Nechita a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca intr-o astfel de situatie s-ar afla aproximativ 30 de autoturisme. "Deocamdata am acest proces cu lichidatorul si pe urma vedem. Lichidatorul mi-a bagat acolo niste masini care au fost vandute de societatea de leasing. El le-a bagat pe toate pe firma. Ele exista doar in documentele lichidatorului pentru ca au fost vandute demult. Banii au fost recuperati de catre societatea de leasing care s-a ocupat de vanzarea acestor masini", a afirmat consilierul PNL.
10 taximetristi raman fara masini
In urma prabusirii TTB aproximativ 10 taximetristi vor ramane fara autoturisme proprietate personala. Pentru ca nu aveau statut de persoana fizica si, prin urmare, nu detineau autorizatie de taximetrie, acestia au optat sa-si inscrie masinile pe firma lui Nechita, prin contracte de vanzare-cumparare incheiate cu aceasta. Tehnic, taximetristii care au ales aceasta solutie vor ramane fara masini, autoturismele urmand a fi valorificate de lichidator. "Am vorbit cu lichidatorul. Ar fi cam 7-8 cazuri de acest fel. Vom vedea ce va fi", a mai spus liberalul.
Jonglerii cu autorizatii de taximetrie
Din postura de sef al Camerei Taximetristilor din Bacau, Nicolae Nechita a influentat semnificativ regimul acordarii autorizatiilor de taximetrie. Sub protectia anonimatului, unii dintre taximetristi sustin ca nu au primit autorizatie, insa ar fi fost indrumati – cu caldura – sa-si inscrie masinile in societatea lui Nechita – TTB. In aprilie 2010, cotidianul Desteptarea a dezvaluit modul in care consilierul liberal a modificat regulamentul de acordare a autorizatiilor de taximetrie, promovand un proiect in acest sens la ultima sedinta a Consiliului Local din 2008.
Astfel, in februarie 2008 CL a aprobat un Regulament privitor la organizarea transportului de persoane in regim de taxi in municipiul Bacau. Regulamentul a fost modificat prin HCL nr. 445 din 22 decembrie 2008. Proiectul de modificare a fost initiat si sustinut de Nechita in persoana. Regulamentul instituie emiterea de catre municipalitate de autorizatii pentru taximetrie cu program partial. La data respectiva, taximetristii independenti s-au plans ca masinile cu "program partial" stau cel putin 8 ore in trafic, adica in program normal, fapt ce contravine Regulamentului aprobat in februarie 2008. In aprilie 2010 Nechita declara cotidianului Desteptarea ca TTB a luat-o la vale de la criza. "In 2008 taximetria mergea. Baietii faceau planul in cateva ore. Acum, nici in 24 de ore nu reusesc sa faca banii", explica alesul liberal.
Lucian Bogdanel