Beneficiarii din centrele Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bacaau (DGASPC) au expus ieri, in fata Casei de Cultura, numeroase obiecte specifice sarbatorilor pascale pe care au incercat sa le vanda bacauanilor. Le-au realizat manual, alaturi de indrumatorii lor, cu toata pasiunea si priceperea. "Ne apropiem de sarbatorile pascale si am incercat sa aducem aceste produse traditionale care sunt realizate de beneficiari impreuna cu personalul. Am dorit sa se bucure de aprecierea semenilor si sa arate ce produse pot face chiar daca au anumite dizabilitati sau dificultati. Sunt lucruri facute cu migala, cu suflet, prin care si-au exprimat creativitatea", a declarat Sorin Brasoveanu, director general DGASPC Bacau. De la persoanele cu dizabilitati la varstnici, toti beneficiarii si indrumatorii lor s-au implicat in organizarea celei de-a treia editii a expozitiei "Cel mai frumos ou de Paste". "Pentru acest proiect s-a inceput lucrul acum o luna de zile. A fost o participare a tuturor beneficiarilor. Ei sunt in general implicati, doresc sa contribuie si au bucuria si satisfactia realizarilor lor", a explicat Ovidiu Necula, seful Centrului de Recuperar si Reabilitare neuropsihiatrica Racaciuni. De aceeasi implicare au dat dovada si varstnici asistati in Centrul de ingrijire si asistenta Rachitoasa. "Beneficiarii nostri sunt persoane de varsta a treia. S-au implicat si este cu atat mai mult de apreciat pentru ca se stie ca este mai dificil sa lucrezi cu aceasta categorie de varsta. Am venit cu produse traditionale, picturi, insa atractia standului nostru a fost un iepuras viu", a detaliat Vasile Grecu, seful centrului.
Au raspuns pozitiv invitatiei de a participa si asociatiile non-profit sau alte partenere ale DGASPC. "Ne-am implicat pentru ca este o actiune plina de culoare. Venim in fata comunitatii cu produse unicat, facute cu mult drag de beneficiari si ne mandrim cu ele", a spus Gabriela Achihai, presedinte al Fundatiei de Sprijin Comunitar. Si copiii de la Casa de Copii din Barati au fost angrenati in proiect. "Acceptam invitatiile Directiei de Protectie a Copilului pentru ca suntem o casa deschisa, ne place sa facem schimb de experienta, sa vedem ceva nou", a explicat sora Monica Ante, director la Casa de Copii Barati. Si pentru ca a fost vorba despre o expozitie concurs, centrele de asistenta au fost premiate fie cu produse necesare in ergoterapie si pentru activitatile manuale, fie cu diplome de participare. Banii stransi in urma activitatii vor fi directionati spre alte actiune de acest tip.
Andreea Gavrila
„Cel mai frumos ou de Paste”
Criza acuta de personal la unele institutii ale Muncii
Salariati impovarati cu sarcini noi
In toamna anului trecut, personalul Agentiei de Prestatii Sociale a fost redus la aproape jumatate. Cel al Agentiei de Ocuparea a Fortei de Munca a fost diminuat cu 38 la suta. Salariatii ramasi au preluat si atributiile celor disponibilizati. Ulterior, prin adoptarea unor legi noi, pe umerii salariatilor ramasi au fost puse si mai multe sarcini suplimentare, carora le fac fata cu greu.
O parte dintre institutiile ministerului Muncii se confrunta cu o acuta criza de personal. Dupa ce le-au redus drastic numarul de posturi, guvernantii au venit cu noi acte normative prin care pun pe umerii salariatilor scapati de disponibilizare sarcini cat nu pot duce. Au schimbat legislatia privind unele prestatii sociale, precum alocatia de sustinere si venitul minim garantat, astfel ca le-au dat in plus de lucru angajatilor de la doua institutii. Este vorba despre cei de la Agentia Judeteana de Prestatii Sociale (AJPS) si despre cei de la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) care au primit noi atributii in ce priveste aplicarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat (ajutorul social). In acelasi timp, personalul acestora a fost diminuat semnificativ. "Anul trecut 38 la suta din personal a fost redus, ne-a spus Ioan Silitra, directorul AJOFM. Am ramas cu 47 de posturi, dar si din acestea sunt ocupate 45. La punctele de lucru din judet avem un singur om." Pana in octombrie, anul trecut, la randul ei AJPS a avut 45 de posturi in schema. Din noiembrie i-au fost taiate 25, astfel ca a ramas cu 27. De la 1 ianuarie ministerul i-a mai dat 3 posturi, din care sunt ocupate doua.
Munca peste program
Dar chiar si cu trei posturi mai mult decat au fost la sfarsitul anului trecut, la AJPS sunt numeroase zilele in care angajatii acesteia trebuie sa rezolve sarcini suplimentare si sa stea peste program. "Acum lucram la dosarele de ajutor social si la cele de alocatie de sustinere familiala cu 14 oameni in loc de sase, ne-a spus Gheorghe Apostu, directorul AJPS. Le-am dat sarcini de serviciu suplimentare, pentru ca altfel ar dura doi ani. Nu este suficient personalul in perioada in care la noi este avalansa de dosare (asa cum se intampla din ianuarie incoace – n.n.), dar apoi se intra in normal." La solutii de acest gen a trebuit sa recurga si conducerea AJOFM. De doua ori pe luna, prin rotatie, cate doi consilieri ai acesteia merg la punctele de lucru pentru a elibera adeverinte persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca si care au solicitat de la primaria de domiciliu ajutor social. "Pleaca din Bacau dimineata la ora sapte si se intorc la 5 sau la sase, seara, afirma directorul AJOFM. Daca nu am proceda asa, salariatul de la fiecare punct de lucru nu ar face fata numarului mare de probleme pe care trebuie sa le rezolve."
Va fi si mai greu
Dar incarcarea personalului existent nu se opreste aici. In proiectul Legii asistentei sociale se mentioneaza, printre altele, ca AJPS va avea ca atributii si administrarea, stabilirea si plata prestatiilor banesti suportate din bugetul de somaj. Aceasta nu inseamna ca AJOFM va fi degrevata de obligatiile amintite. "Documentatia primara, prin care se justifica un drept, va fi intocmita tot de catre institutia care il initiaza, a precizat directorul AJPS. Originalele stau la ea. Asa cum de la 1 ianuarie 2011 se procedeaza si in cazul venitului minim garantat. Primariile intocmesc dosarele iar noua ne trimit dispozitiile de stabilire a dreptului, copia dupa cerere si fisa de calcul a ajutorului social." In cazul indemnizatiei de somaj, dosarul va fi facut de catre AJOFM iar decizia de punere in plata va fi emisa de catre AJPS. Aceasta va trebui sa verifice elementele care au stat la baza stabilirii dreptului. In cazul in care va constata nereguli, va returna AJOFM documentele pentru a fi refacute. "Evident ca ne va incarca pe noi cu o munca in plus", a conchis directorul Agentiei de Prestatii Sociale.
Elena Tintaru
Proiecte care asteapta aprobari
Pe modelul colegilor primari din intreg judetul, primarul comunei Racaciuni, Lucian Cheta (PNL) a depus nenumarate documentatii pentru asfaltare de drumuri in comuna sa. „Totul depinde de cum te misti ca primar”, spune edilul local, care ar vrea sa aduca asfalt in valoare de zece milioane de lei pentru localnici.
A depus deja studii de fezabilitate si alte documente pe care i le-au cerut cei din Ministerul Dezvoltarii pentru asfaltarea drumului comunal din Fundu Racaciuni de 4,8 kilometri. Potrivit calculelor specialistilor, acesta ar costa patru milioane de lei. La acesta se adauga 1,8 kilometri din catunul Dumbraveni, acelasi sat, cu o valoare estimata de 3 milioane de lei. Mai putin ar urma sa coste asfaltarea si modernizarea portiunii de drum Siliste, adica 3,5 kilometri, cu o valoare de 2,8 milioane de lei. „Am fost deja la Minister pentru a depune documentele pe care mi le-au cerut. Am avize favorabile la comisii, acum sa vad rezultatul final. Depinde si cat de tare te implici. Eu fac saptamanal drumuri la Consiliul Judetean si la Bucuresti, ca sa fiu pregatit cu documentele”, a declarat edilul comunei. Pana la a reusi sa asfalteze, comuna a primit de la Consilul Judetean 200.000 de lei pentru balastare, reparatii si intretinerea drumurilor macar la stadiul in care se gasesc acum.
Proiect si pe apa si canalizare
Documente a depus si pentru ca sa se realizeze in comuna si retele de apa si canalizare. Proiectele sunt facute pentru 4 kilometri de canalizare si sase de retea de apa la Gheorghe Doja (cu o valoare de 1,3 milioane de euro). „Lumea vrea in egala masura apa si canalizare. Daca Ministerul nu va aproba proiectul, trebuie sa caut o alta sursa de finantare, externa, bineinteles, pentru ca bugetul local nu imi permite o astfel de investitie”, a spus primarul Cheta.
Andreea Gavrila
Targul saptamanal din Buhusi, prilej de incursiuni geografice
Targul saptamanal buhusean are ceva din pupaza din tei a lui Creanga, umorul lui Caragiale si absurdul lui Ionesco. Adica este un targ specific romanesc, ambulant, pentru ca onor comerciantii sai se muta mereu dintr-un oras in altul, in cautarea clientilor. Ocupa vreo trei-patru strazi acest targ asezat in coasta lui DN 15, artera care-i zambeste cu ingaduinta, dar si cu teama, caci pe trecerea sa de pietoni e mereu un carambol de toata frumusetea. Ce vezi in targ? Masini cu botul/capota-taraba. Covoare turcesti, linguri de lemn, mistrii, bigudiuri otomane, slapi si flori de plastic, rosii / usturoi / ceapa / struguri / prune / mere / pere bosforicesti, ulei, pufuleti, leacuri naturiste, radacini-minune, otet, morcovi, scoabe, farase, piulite, surubase, topoare, lopeti, harlete, blugi, pufuleti, cozi de topor de toate felurile si regnurile, confectii istanbulesti, mici sfaraitori pe gratar fier beton ruginit / autorizatie sanitara, imitatii madeinchina, cercei si podoabe din aur care n-au legatura cu aurul, gumari patriotici, sandale uz/urgent/deteriorare/rapida, pantofi de lac numai buni pentru o inmormantare stil eco, cruci de marmura tip bucurie-mostenitori. intr-o zona mai metafizica sunt explozii de frumusete: flori, rasaduri de flori de toate felurile. E un microunivers care contrasteaza strident cu macrouniversul targului. O armonie ar putea fi gasita, totusi, cu lumea crucilor din marmura, de vis-a-vis, daca ne gandim ca doar pentru morti mai avem, cei mai multi dintre noi, bani de flori. Ceva frumusete iti face cu ochiul, daca ai miopie accentuata, de peste drum: tablouri pictate recent, la comanda, chiar pentru acest targ. Cand te apropii, te loveste kitsch-ul in toata splendoarea sa, dar cumparatorii mizeaza probabil pe faptul ca nu toti musafirii lor de Paste or fi experti in pictura contemporana. Primavara autentica e la ea acasa. Sunt prezenti in targ vanzatorii de puieti de mar, par, cires, piersici, de butasi de vita-de-vie. Bineinteles ca tot materialul saditor este exceptional, provine din statiuni de cercetari pomicole celebre, dar nimeni nu poate arata o patalama in acest sens. Unul singur zice: „is di la Plopana, marfa garantata”. il cred. Zona cea mai interesanta a targului este cea de pe platforma amenajata din coasta SC STOFE. Privita din avionul in care noi n-am fost, apare ca o simpatica tabara de refugiati injghebata din vreo suta de corturi, masini, masinute, bicicluri, mopede si marfuri de calitate. Un targovet da sa cumpere, pe mai nimic, o pereche amarata de tenisi si intreaba, ca tot mioriticul scolit, despre certificat de calitate. Agentul economic – ma rog, patronul de tenisi – se tine, si el, tare: „La paralele astea poate vrei si contract de service gratuit”. E o idee. A, sa nu uit: daca-i vreme de mini-diluviu, targul are pe alocuri si usoare accente de Venetie. Fara gondole, dar cu avertismente acvatice: „Ba, chiorule, esti chior, nu vezi ca ma stropesti?!” in alta ordine de idei, primarul Ionel Turcea stie ca amplasarea targului n-a fost realizata in cel mai nimerit loc. Daca va ramane ceva teren in incinta SC STOFE, dupa licitatia din aceste zile, sau daca in marea sa marinimie AVAS se va hotari, dupa ani si ani (etc.) de solicitari, sa atribuie domeniului public al localitatii terenul aferent fostei livezi din strada Stadionului, targul saptamanal ar putea fi mutat aici. S-ar schimba amplasamentul, dar farmecul sau, spre bucuria condeiului nostru, va ramane chiar daca ar fi amplasat pe Luna.
Ion Fercu
Prima de Paste se reduce la salariu
Iepurasul ii ocoleste pe cei mai multi bugetari
Foarte putine unitati bugetare acorda prima de Paste. La institutiile Muncii nu se da de ani de zile. Anul trecut, insa, salariatii au beneficiat de stimulente. Acestea au fost taiate, din ianuarie 2011. In spitale, angajatii sunt multumiti sa primeasca macar salariul.
Angajatii institutiilor Ministerului Muncii sunt resemnati. De multi ani nu-si mai pun nadejdea ca vor avea parte de vreo prima de Paste. "Ca de obicei, nu vom beneficia nici in acest an de o astfel de prima, ne-a spus Gheorghe Apostu, directorul Agentiei Judetene de Prestatii Sociale (AJPS). Salariatii stiu, s-au obisnuit cu ideea, si nici nu mai intreaba". "De cand sunt la conducerea Inspectoratului de Munca nu a fost acordata nicio prima de Paste. Asa va fi si in acest an", ne-a declarat si Cristian Cucuian, directorul Inspectoratului Teritorial de Munca Bacau. Dar se poate spune ca anul acesta, pentru angajatii institutiilor Muncii, Sarbatorile de Paste sunt si mai austere. Anul trecut au beneficiat, totusi, de stimulente. Din acest an, insa, au disparut stimulentele, al 13-lea salariu si alte beneficii. Pentru angajati este o pierdere destul de mare. Numai stimulentul lunar era de 40-80 la suta din salariul de baza. La unele ajungea sa fie chiar cat acesta. Din ianuarie 2011 angajatii tuturor institutiilor bugetare primesc doar salariul de incadrare. Aceasta inseamna salariul de baza, la care se adauga sporurile cu caracter permanent. Cei cu functii de conducere mai au cuprinsa in salariu si indemnizatia pentru aceasta. Salariul net al directorului unei institutii a Ministerului Muncii nu depaseste 3.700 de lei. La Casa Judeteana de Pensii, de exemplu, in februarie a fost un castig salarial de 302 lei si altul de 420 lei. In rest, veniturile salariale nete s-au situat intre 622 (arhivarul) si 3.624 lei (directorul executiv). Un expert superior si un consilier superior au castigat 1.999 lei, un inspector superior – 1.752 lei si un inspector principal – 1.296 lei. Referentii au primit intre 623 si 1.106 lei, functie de grad, treapta si clasa. Nici cadrele medicale de la cabinetele de expertiza a capacitatii de munca nu sunt de invidiat. Medicul primar a avut in februarie un salariu net de 1.965 lei, medicul specialist – 1.643 lei iar asistentii medicali principali, intre 904 lei si 1.117 lei.
In spitale, angajatii sunt multumiti ca au salariu
Nici angajatii spitalelor nu spera la prima de Paste. "Vorbiti de lucruri sfinte! Nu am beneficiat niciodata de prima de Paste. Abia am putut sa asiguram salariile in aceasta luna", ne-a spus dr.Aurelia Taga, managerul Spitalului de Pediatrie. "Din moment ce, pe luna mai, Casa de Sanatate nu ne deconteaza servicii nici macar cat sa acoperim cheltuielile salariale, nu putem vorbi despre prima de Paste! Noi suntem multumiti sa primim salariul!", ne-a declarat si Mirela Romanet, purtatorul de cuvant al Spitalului Judetean de Urgenta. Situatia spitalelor din judet este fara precedent. Pentru aprilie suma alocata din bugetul asigurarilor de sanatate va fi mai mica decat in lunile anterioare iar in mai va fi si mai redusa. Prin urmare, cele mai multe spitale vor trebui sa limiteze drastic numarul internarilor.
Elena Tintaru
Unii primesc, altii ba
Angajatii din cadrul Administratiei Bazinale de Apa Siret vor primi si anul acesta prime de Paste. Cei aproximativ trei sute de angajati din judet, aici fiind inclusi si cei de la Sistemul de Gospodarire a Apelor, vor incasa 50 la suta din al 13-lea salariu. "Este mai mult un premiu. Valoarea lui va fi de 700 de lei brut. Anul trecut, s-au dat prime de 500 de lei", a explicat directorul Emil Vamanu. Si angajatii de la Directia Silvica asteapta un raspuns in privinta primelor de la Regia Nationala Romsilva. "Contractul colectiv de munca prevede acest drept. Conform documentului, ar urma sa primim 200 de lei si tichete cadou in valoare de 150 de lei. Asteptam un raspuns de la Regie", ne-a spus purtatorul de cuvant al institutiei, Oliver Burghelea. Anul trecut, angajatii Romsilva au primit doar cei 200 de lei prima de Paste. De cealalta parte, cei care lucreaza in institutiile de mediu, Directia Sanitar-Veterinara si Garda Financiara nu au primit niciodata astfel de prime, asadar vor trebui sa se multumeasca doar cu salariile de baza. Aceeasi situatie se intalneste si la Consiliul Judetean Bacau. "Nu s-au primit niciodata prime. In 2008, 2009 se dadeau tichete cadou, dar de cand au fost anulate prin actele normative ale Guvernului, nu se mai primesc nici acestea", a declarat Angela Bogea, director executiv resurse umane la Consiliul Judetean Bacau.
Andreea Gavrila
Asa cum s-au obisnuit de mai bine de doi ani, lucratorii din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Bacau nu se vor bucura nici in acest an de primele de Pasti. “Conform legislatiei in vigoare, nici anul acesta nu se dau prime. Acestea au fost suspendate pentru bugetari, din cauza ca nu sunt fonduri”, a declarat comisar sef Vasile Oprisan, comandantul IPJ Bacau. (S. Filimon)
Sindicalistii din Invatamant se revolta
O noua lege de salarizare pentru cadrele didactice
La nivel central, guvernul si-a asumat raspunderea pe o noua lege privind salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si nedidactic auxiliar din invatamant. Acest lucru insa a creat nemultumiri. Sindicalistii ameninta deja cu noi actiuni de protest.
Prim-ministrul Emil Boc si-a asumat raspunderea pentru legea care esaloneaza plata majorarilor salariale ale profesorilor obtinute in instanta. Acest act normativ a fost adoptat de Guvern pentru a contracara deciziile judecatoresti prin care a fost dispusa reincadrarea dascalilor luand in considerare salariile de baza aferente lunii decembrie 2009, rezultate din aplicarea Legii 221/2008, privind majorarea salariilor cu 50 la suta, in trei transe. Mai mult, prin noua lege toate salariile din sistemul de Educatie sunt uniformizate, cel putin pentru acest an.
O alta stare de nemultumire
Acest lucru a creat deja nemumtumiri in randul cadrelor didactice, dar mai ales la nivelul Sindicatului Liber din Invatamant (SLI). “N-as discuta prea mult pe aceste noi decizii, pentru ca nu am de ce. O lege unitara in invatamant nu face altceva decat sa creeze o alta stare de nemultumire. Asta in conditiile in care la nivel national sunt zeci de mii de procese castigate in instanta. Era corect ca un guvern responsabil sa fi pus in aplicare macar vechea lege a invatamantului 284. Nu mai sunt cuvinte. Nu mai pricep nimic. Nimeni nu mai intelege nimic”, ne-a declarat Manole Chiriac, liderul SLI – filiala Bacau. Conform noii legi asumate de Guvern, salariatii din invatamant vor fi remunerati cu salarii brute pornind de la 670 de lei pe luna/norma intreaga (minimum pe economie) pentru posturile de profesor, invatator, educator, maistru-instructor, cu studii medii si vechime in munca de pana la 10 ani. Pe de alta parte, salariul brut de incadrare maxim, in invatamantul preuniversitar, ajunge la 1.894 de lei pentru un profesor cu studii superioare de lunga durata, cu grad didactic I si vechime de peste 40 de ani. Prin aplicarea legii, toate cadrele didactice vor primi, in anul 2011, un salariu calculat la nivelul de dinainte de Legea 221/2008 privind majorarea cu 50%, la care se adauga 17%. Cuantumului rezultat astfel i se aplica diminuarea cu 25% dispusa de Guvernul Boc in iulie 2010, dupa care se aplica o majorare cu 15% la venitul brut, acordata tuturor bugetarilor, incepand cu ianuarie 2011.
Atac la integritate
Tocmai din acest motiv, aceasta lege este insa considerata de sindicalisti drept un atac la integritatea sociala si profesionala. “Nu se intelege ca Educatia inseamna viitorul unei tari. Nu se intelege ca salariile nu sunt motivante in invatamant, ca e nevoie de un sistem bine pus la punct si performant. Daca vorbeam de un guvern responsabil, acesta ar fi trebuit sa gaseasca solutii pentru aplicarea noii Legi a Educatiei 1/2011, nu sa se raporteze tot la vechea lege. E un haos total”, a mai spus sindicalistul Chiriac. Repezentantii SLI considera, totodata, ca frecventa utilizarii asumarii raspunderii ca metoda de promovare a legilor trebuie sa fie un semnal ca “lucrurile nu sunt intr-o stare buna”. Si ca, in mod sigur, se va ajunge din nou la masuri radicale, la actiuni sindicale de anvergura, care pot duce chiar la greve generale si la inghetarea anului scolar in curs.
Roxana Neagu
Copii in pericol
Primele semne de primavara i-au scos din casa pe bacauani. In fiecare dupa-amiaza, parintii aleg sa-si ia copiii si sa iasa la o plimbare cu ei prin parc. Pentru ca Parcul Central este mult prea departe pentru multi dintre ei, singura posibilitate este sa-i duca in spatiile de joaca de cartier special amenajate. Ce se intampla insa daca acestea nu reprezinta o siguranta pentru parinti?
Un copil de 7 ani din Bacau a ajuns luni dupa-amiaza la spital, cu fractura de femur si de antebrat, dupa ce a cazut dintr-un tobogan amplasat in spatiul de joaca de pe strada Bradului. Acesta nu este un caz singular. Neatentia parintilor, dar si instalatiile defecte pot duce la astfel de evenimente. Locurile de joaca pentru copii amenjate in cartierele periferice pot fi un real pericol. Din ce in ce mai multe sesizari vin aproape zilnic din partea parintilor care sunt nemultumiti de stadiul in care se afla aceste parculete. In cartierul Nord, de exemplu, locul de joaca destinat celor mici este o adevarata capcana, incepand de la leagane si pana la gardurile imprejmuitoare. Treptele scarilor de aces la tobogane au fost de mult rupte si nici pana la aceasta ora nimeni nu le-a inlocuit. Fibra de sticla din care sunt confectionate leaganele este crapata sau chiar lipseste in unele locuri. Pe ici, pe colo s-au mai facut improvizatii. Mai exact, cu ajutorul unor bucati de sarma au fost legate fiarele ruginite. Asta in cel mai fericit caz. Unele balansoare au fost rupte cu totul, iar bucati mari de fier atarna punand in pericol vietile copiilor. Parintii sunt constienti la ce isi expun copiii si atunci multi prefera sa le interzica celor mici accesul la aceste leagane. Pentru ca nimeni nu a miscat un pai in rezolvarea acestei probleme, unii parinti s-au decis sa repare singuri scrancioburile defecte. „Am fost nevoiti noi, parintii, sa reparam unele leagane, pentru ca nimeni de la primarie nu a venit sa le repare. Parculetul asta nu este sigur pentru copiii nostri. Toate instalatiile sunt rupte”, a spus nemultumit Constantin Furdu.
Noaptea este ca in jungla
Daca micutii nu se pot juca in siguranta, nici parintii nu se pot bucura de acest petic de verdeata. Bancile amplasate in spatiul de joaca arata jalnic. Scaunele fie au fost rupte, fie sunt pline de noroi. Gunoaiele si cainii comunitari sunt la tot pasul. Groapa de nisip e doar o amintire. Cei mici trebuie sa se multumeasa doar cu pietris sau pamant. Noaptea este insa si mai rau. Multi locatari si-ar dori sa stea la aer curat, dar nu au unde. Reflectoarele cu care este prevazut acest spatiu de joaca nu mai functioneaza de mult. Daca in urma cu cativa ani, aici era angajat un gardian, acum nu mai este nimeni care sa-i poarte de grija.
Fug de responsabilitati
Cei care au avut de suferit din cauza acestor instalatii defecte trebuie sa stie ca raspunzatori pentru aceste parcuri sunt administratorii spatiilor de joaca, respectiv primariile, in cele mai multe cazuri. Tot administratorii spatiilor de joaca sunt cei care sunt obligati sa verifice functionalitatea si modul in care sunt intretinute aceste scrancioburi. Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului are deja in atentie aceste spatii de joaca, urmand sa desfasoare o serie de controale. Reprezentantii institutiei spun ca pentru a amenaja acest tip de parculete trebuie avute in vedere o serie de norme obligatorii. „Pentru exploatarea acestor locuri de joaca, administratorul trebuie sa respecte niste norme. In primul rand, el trebuie sa informeze consumatorii printr-un panou amplasat la intrare, despre denumirea acestei locatii, numarul autorizatiei de functionare emisa de primarie, dar sa aiba afisate si numerele de telefon de urgenta, in cazul producerii unui accident. Instalatiile trebuie ingradite, astfel incat accesul in raza de actiune a leaganului sa fie interzis”, a declarat Toader Fratila, comisar sef CJPC Bacau. Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului Bacau va putea aplica si sanctiuni contraventionale administratorilor acestor spatii de joaca daca nu se iau masurile ce se impun.
Sinziana Filimon
„DRUMUL OASELOR”, Moinesti – Zemes – Bolatau, victima a rafuielilor politice
Uitat in paragina
Drumul judetean 117, care face legatura intre Moinesti si Zemes, este uitat in paragina de autoritati. In ultimii ani doar protestele disperate ale localnicilor au mai atras atentia asupra starii execrabile in care se afla artera rutiera. Costurile de modernizare a drumului se ridica la cateva sute de miliarde lei vechi, iar reprezentantii Consiliului Judetean Bacau sustin ca n-au fonduri pentru reabilitarea sa. In replica, oficialii Primariei Zemes sustin ca au batut in repetate randuri la poarta CJ Bacau insa au obtinut, tot timpul, raspunsuri politice. Reprezentantii Guvernului in teritoriu afirma ca situatia in care se afla drumul este folosita politic de conducerea CJ care, in realitate, n-ar dori modernizarea lui.
Unul dintre cele mai proaste drumuri din judet, DJ 117, a ajuns victima unor rafuieli politice intre conducerea CJ Bacau, administratorului arterei, si guvernanti. Disputele politice fac victime colaterale, cei peste 5000 de locuitori ai comunei Zemes, principalii utilizatori ai drumului alaturi de lucratorii de la sondele petroliere avand viata grea cu hartoapele din asfalt. In urma cu mai multi ani, locuitorii comunei, exasperati de neputinta autoritatilor si de lipsa lor de implicare, au organizat un protest de amploare blocand drumul in dreptul satului Bolatau. Ultimul protest de acest fel dateaza din toamna lui 2010, cand aproximativ 200 de localnici din satul Bolatau au blocat circulatia pe drum. Protestatarii au sustinut ca autoritatile incaseaza 3 miliarde lei vechi din licentele de traseu si chiriile pe conducte dar nu investesc un leu in modernizarea drumului.
"Am facut o mie una sesizari"
Emil Ciubotaru (PDL), viceprimarul comunei Zemes, spune ca oficialitatile au facut sute de sesizari, insa nu au rezolvat nimic. Drumul, mai spune Ciubotaru, nu e inclus nici in planul national de modernizare a 10.000 de kilometri de drumuri propus de Ministerul Dezvoltarii Regionale condus de Elena Udrea. "Eu stiu ca drumul nu a fost propus spre modernizare. Drumul e administrat de CJ. Din partea CJ nu s-au facut solicitari pentru modernizarea drumului. Noi am facut o mie si una de sesizari, inclusiv pe plan politic, dar nu s-a rezolvat nimic. Nu e drumul nostru, e al CJ Bacau", a declarat viceprimarul.
Conducerea Serviciului Judetean de Drumuri (SJD), aflat in subordinea CJ, afirma ca modernizarea DJ 117 este mult prea costisitoare si ca in primavara se va incerca o balastare a arterei rutiere. "Noi l-am propus pentru programul cu 10.000 de kilometri. In paralel vom face si niste lucrari de intretinere a drumului, pentru ca nu se stie ce finalitate va avea acest program 10.000 de kilometri. CJ cu siguranta nu are bani pentru modernizarea drumului. Ne-ar trebui cam 10 milioane de euro. E si drum de munte, foarte accidentat", a afirmat Valentin Palea, seful SJD.
"In 8 ani, daca se dorea se moderniza"
Reprezentantii Guvernului in teritoriu declara ca administratorul a transformat starea drumului intr-o problema politizata. Prefectul Constantin Scripat a apreciat ca in ultimii 8 ani, daca ar fi dorit, conducerea CJ ar fi reabilitat drumul. "Este, in primul rand, drumul CJ. Nu se face din niste ambitii politice. Noi am propus sa se treaca drumul la comuna insa nu s-a vrut. Pe domnul Benea nu prea il intereseaza acel drum. Daca l-ar fi interesat, in 8 ani de zile facea ceva concret. Avem numai studii de fezabilitate pe care s-a cheltuit o groaza de bani. CJ a tinut lucrurile incurcate in privinta acestui drum", a explicat prefectul.
Program hipercentralizat
Conducerea CJ Bacau afirma ca nu dispune de sumele necesare pentru modernizarea DJ 117 si ca reabilitarea arterei ar costa intre 18 si 20 de milioane de euro. Dragos Benea, seful CJ, a declarat ca este necesara inclusiv regularizarea albiei raului Zemes. "Atat timp cat nu se regularizeaza cursul de apa, nu am de gand sa propun CJ o astfel de investitie. Vine o semi-viitura si distruge tot drumul si astfel am arunca pe geam 18 milioane de euro", a afirmat Benea. El a mai spus ca o alta varianta ar fi fost introducerea drumului in programul de modernizare a 10.000 de kilometri, insa – apreciaza Benea – programul este utilizat politic de PDL. "Programul este hipercentralizat si e folosit de PDL atat in perspectiva alegerilor locale din 2012, cat si la alegerile interne din mai. Primarii care vor vota cu Boc vor avea sute de kilometri de drumuri. Noi am pus acest drum pe lista transmisa doamnei Udrea la minister, dar nu am primit niciun raspuns", spune seful CJ.
Moinesti – Zemes, reabilitat pentru 3 milioane de euro
Tronsonul de 5,5 kilometri dintre Moinesti si Zemes urmeaza a fi reabilitat cu bani europeni. Potrivit primarului moinestean Viorel Ilie (PC), proiectul a fost declarat eligibil saptamana trecuta. "Portiunea dintre Moinesti si Zemes e prinsa intr-un proiect pe Axa 1 a Planului Operational Regional. Saptamana trecuta am primit instiintare de la ADR Nord-Est ca cei 5,5 kilometri vor fi modernizati. Costul proiectului este de aproximativ 3 milioane de euro", a afirmat Ilie.
Drumul nimanui
DJ 117 Moinesti – Bolatau are o lungime de peste 20 de kilometri. Drumul e administrat de un serviciu judetean aflat in subordinea CJ Bacau. Aproximativ 5,5 kilometri intre Moinesti si Zemes sunt in administrarea Primariei Moinesti, iar restul in administrarea CJ.
"Benea si USL blocheaza modernizarea drumurilor in judet"
Reprezentantii principalului partid de guvernamant afirma ca DJ 117 nu poate fi refacut cu bani de la Ministerul Dezvoltarii pentru ca el a fost… scos la licitatie de CJ. Gabriel Berca, seful PDL Bacau, sustine ca – in plus – CJ refuza transmiterea catre minister a drumurilor ce vor face obiectul modernizarii. "Drumul nu e prins in proiect pentru ca el a fost scos la licitatie de CJ. E blocat, ministerul nu poate intra cu bani, nu poate finanta. In plus, ca drumurile judetene sa fie finantate trebuie sa existe hotarari de CJ prin care drumurile sa fie transferate la minister pe perioada executarii lucrarilor. Toate consiliile locale care au drumuri in proiect au emis astfel de hotarari. Benea refuza sa faca treaba asta la CJ. E in USL, sa explice bacauanilor de ce blocheaza modernizarea drumurilor", a afirmat Berca.
Lucian Bogdanel
Flagrant cu tigari de contrabanda – VIDEO
Patru persoane au fost conduse la sediul Politiei pentru cercetari dupa ce politistii au gasit în masina unui sucevean 11.000 de tigarete disimulate în bancheta si portiere.
Politistii Inspectoratului de Politie Judetean Bacau cu sprijinul ofiterilor Serviciului Judetean de Informatii si Protectie Interna Bacau, sub coordonarea procurorilor din cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Bacau, au efectuat, ieri, o actiune de prindere în flagrant a unor persoane suspectate de comercializarea de tigarete provenite din contrabanda. Astfel, în municipiul Bacau a fost identificat un autoturism înmatriculat în judetul Suceava, în interiorul caruia au fost gasite disimulate în bancheta si în portiere 11.000 de tigarete cu marcaje fiscale de Republica Ucraina. „Au fost identificati si condusi la sediul IPJ Bacau pentru cercetari S.V., de 25 de ani si C.I.R., de 31 de ani, din Suceava si T.M., de 35 de ani si S.L., de 36 de ani, ambii din municipiul Bacau. Politistii au stabilit ca cei patru, în baza unei întelegeri prealabile, se întalneau în municipiul Bacau pentru a preda, respectiv pentru a prelua în vederea comercializarii tigaretele de contrabanda”, a declarat Narcisa Butnaru, purtator de cuvant IPJ Bacau. Concomitent cu flagrantul, politistii au efectuat trei perchezitii domiciliare în Bacau, la locuintele suspectilor, ocazie cu care au fost identificate 300 de materiale pirotehnice interzise la detinere. În cauza s-a întocmit dosar penal sub aspectul savarsirii infractiunilor de detinere de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal, evaziune fiscala si detinere ilegala de materiale pirotehnice.
Anca Seres
Romania, prima tara care va detecta cancerul in 6 minute
Cu ajutorul senzorului premiat in 2010 la Geneva se va putea depista cancerul in saliva sau in sange in timp-record. Inventia cercetatoarei romane Raluca Ioana van Staden ar putea transforma Romania in prima tara care face scanare in masa pentru cancer. Este vorba despre un dispozitiv care ar putea functiona similar unui glucometru si, deci, ar putea fi utilizat la scara larga nu doar de catre personalul medical, ci si de fiecare dintre noi, acasa.
Senzorul este special pentru ca, spre deosebire de metodele actuale de depistare a cancerului, este mult mai usor de utilizat, mai eficient si mult mai rapid. „Are marimea unui varf de ac. in acest moment este inglobat intr-o microcelula in care se pune o picatura de sange sau de saliva. Raspunsul se obtine rapid (n.r. – in mai putin de sase minute)", explica prof.dr. Raluca Ioana van Staden.
Sursa: Adevarul.ro
Cadavrul unui „extraterestru”, descoperit in Siberia – VIDEO
Un videoclip care prezinta ramasitele unui extraterestru in Irkutsk, Siberia, a devenit noua senzatie a internetului, dupa ce a fost accesat de peste un milion de ori in doar doua zile de la postarea lui pe YouTube. Videoclipul, considerat de cei mai multi drept o farsa, se spune ca a fost filmat langa orasul Irkutsk, din apropierea lacului Baikal din Rusia, in urma cu cateva saptamani. Un localnic conduce cameramanul intr-o zona inzapezita de la marginea padurii, unde arata ramasitele "extraterestrului", o fiinta micuta, cu un picior smuls. Creatura pare a fi aterizat direct de pe platourile hollywoodiene: are un craniu imens in comparatie cu corpul, ochi mari si un corp cu nuante galbui-rosiatice. Clipul a iscat numeroase controverse despre posibila prabusire a unui OZN in zona, mai ales ca localnicii sustin ca vad adesea obiecte zburatoare ciudate.
Un pui de pinguin de tot hazul – VIDEO
Cookie este un pui de pinguin de la Zoo Bird House din Cincinnati. Puiul de pinguin, care este totodata si mascota acestei gradini zoologice, a devenit foarte repede noua senzatie pentru sute de mii de internauti. In filmuletul postat pe YouTube, Cookie este gadilat de ingrijitoarea sa si-i place la nebunie. Asa a aflat lumea cum rade un pinguin.
Vintu renunta la stramutarea procesului dupa ce a scapat de judecatorul incomod
Tribunalul Bucuresti va relua, vineri, judecarea dosarului in care Sorin Ovidiu Vintu este acuzat de favorizarea infractorului, dupa ce avocatii omului de afaceri au retras, astazi, cererea de stramutare a procesului la o alta instanta. Potrivit Mediafax, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) trebuia sa decida astazi daca admite sau respinge cererea de stramutare formulata de avocatii lui Vintu luna trecuta dar acestia au depus la instanta o noua cerere, de retragere a actiunii, afirmând ca nu mai au motive sa doreasca stramutarea procesului in conditiile in care judecatoarea Camelia Bogdan a fost inlocuita din dosar. Astfel, la termenul de vineri, 22 aprilie, al acestui proces, dosarul va fi preluat de un alt magistrat al Tribunalului Bucuresti. Magistratii de la instanta suprema urmeaza sa ia act de cererea de retragere a actiunii de stramutare.
Sursa: evz.ro
DIETA de 7 zile. Rezultate vizibile fara infometare
Un mare avantaj al dietei de 7 zile este ca in timpul ei nu te vei simti infometat, iar regimul alimentar nu va suferi mari schimbari fata de cel normal. Aceasta dieta presupune imbinarea unui regim alimentar echilibrat cu sportul. Conform site-ului site-ul buzzle.com, pentru atingerea rezultatelor dorite sfaturile nutritionistilor trebuie urmate cu strictete.
Totusi, acest regim alimentar nu este recomandat persoanelor care sufera de tulburari gastro-intestinale. Marele avantaj al dietei de 7 zile este ca in timpul ei nu te vei simti infometat. Zilnic se recomanda un fruct si o leguma. Acestea trebuie mancate in stare naturala sau usor inabusite, fara a fi gatite in ulei, deoarece uleiul creste numarul de calorii din alimente. Eliminati sursele de grasimi "rele" din dieta, deoarece acestea ingreuneaza procesul de slabire. Fara fast-food, prajituri si produse de patiserie.
In fiecare dimineata, specialistii recomanda un pahar de apa calduta cu lamaie, care se bea pe stomacul gol. Abia la o ora dupa ce ai baut acest amestec poti trece la micul dejun.
Masa de pranz trebuie sa contina carne alba in portii mici, la care se asezoneaza salate din legume verzi, precum broccoli, castraveti, spanac si salata.
La cina, este recomandata o portie de supa din linte, mazare sau alte legume. Seara nu trebuie sa mananci mai mult de o felie de paine integrala, iar fructele trebuie evitate la ultima masa a zilei.
In timpul dietei de 7 zile, portiile de mancare trebuie sa fie mai mici. In plus, mesele trebuie luate la ore fixe in fiecare zi.
Dintr-un program sanatos de slabire nu poate lipsi miscarea. Pentru inceput sunt recomandate miscari cardio: mersul pe jos intr-un ritm alert sau alergatul timp de 45 de minute pe zi. Exercitiile de tip stretching trebuie incluse dupa trei zile de la inceputul dietei, perioada in care organismul este obisnuit deja cu sportul.
Sursa: Gandul.info
Foto: Euforia.tv
Sistemul ALERTA RAPIRE COPIL, in Romania din 20 mai
De pe 20 mai, Romania va avea un sistem de semnalare a cazurilor de rapire a minorilor. Informatia va aparea imediat pe net, in gari sau in autobuze. Larisa Chelaru, Roxana Iakab, Andreea Simon sau Elvira Ghioaca. Sunt numele unor copile devenite subiectele unor anchete care au tinut primele pagini ale ziarelor in ultimii ani. in primele doua cazuri, micutele au fost gasite moarte, in ultimele doua, investigatiile sunt inca deschise. Deznodamantul putea fi insa cu totul altul daca in Romania ar fi existat la acea vreme o alerta de tip AMBER. Sistemul – functional in mai multe tari – face ca autoritatile si publicul larg sa se mobilizeze pentru a impiedica planurile rapitorilor de copii. Televiziunile, presa scrisa, calatorii din trenuri sau din autobuze primesc imediat vestea rapirii minorului si pot sari, daca e cazul, in ajutorul politistilor.
In momentul de fata este pusa la punct o varianta romaneasca a sistemului: Alerta rapire copil in Romania. Pentru inceput, timpul estimat pentru propagarea informatiei prin toate canalele de informare posibile ar putea fi de maximum trei ore.
Sursa: evz.ro
Ajutorul social pe martie, la o parte dintre familiile nevoiase
Nici in aceasta luna ajutorul social nu va ajunge la toate familiile indreptatite sa-l primeasca. La Agentia Judeteana de Prestatii Sociale a fost depusa in timp util documentatia pentru 7.856 familii fata de media de 10.700, care a fost anul trecut. Astfel, in aceasta luna vor beneficia de ajutorul cuvenit pe martie cele 7.856 familii. Dintre acestea, 4.970 vor lua banii si pe luna februarie. Lor nu li s-au dat in martie, deoarece nu a fost depusa la timp documentatia pentru ele. Plata restantei pe februarie si a ajutorului pe luna martie se va face in perioada 21-28 aprilie, prin mandat postal. (E. Tintaru)
O noua sedinta de Consiliu Judetean
Consilierii judeteni se reunesc miercuri, de la ora 12, in sedinta ordinara. Pe ordinea de zi se afla proiectele de hotarare vizand constatarea vacantarii mandatului de consilier judetean al domnului Nicolae Huiban, participarea judetului Bacau la Programul de stimulare a innoirii parcului auto national si trecerea unor imobile din domeniul public in cel privat al judetului in vederea casarii acestora. Totodata, consilierii vor aproba finantarile nerambursabile pentru activitatile nonprofit de interes public judetean si isi vor da acordul pentru componenta Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap. Alesii mai au pe ordinea de zi si cateva proiecte vizand bugetul Consiliului Judetean si aprobarea indicatorilor tehnico-economici la obiectivul "Extindere Compartiment Primire-Urgente la Spitalul Moinesti". In final, administratorul SC Parc Industrial HIT, Adrian Iordache, va prezenta raportul de activitate pe anul 2010 si se vor stabili noile tarife minime de inchiriere a spatiilor aflate in administrarea aceleiasi societati. (A. Gavrila)
Programul de spalare a strazilor continua
Primaria continua demersul de spalare a strazilor, chiar daca in urma cu o saptamana, in ziua de debut a actiunii, rezultatele au fost slabe. Tocmai din acest motiv, ieri, lucratorii din cadrul Directiei de Servicii Publice au reluat curatenia in cartierul Nord, primul vizat de marea curatenie. Astazi, urmeaza cartierul Bistrita Lac si strada Milcov, miercuri Cornisa si strada Izvoare, joi cartierul Republicii, iar vineri, cartierul Tache. Soferilor li se reaminteste ca au obligatia de a nu parca pe strazile unde se executa lucrari de salubrizare. Programul de curatenie este zilnic, in intervalul orar 9-17. (A. Gavrila)
Mai multe bilete la tratament
Astazi, Casa Judeteana de Pensii incepe vanzarea biletelor pentru cea de-a cincea serie din acest an, al carei sejur va debuta in 27 aprilie. Pentru aceasta serie judetului Bacau i-au fost repartizate locuri in toate statiunile, nu numai in cele care apartin Casei Nationale de Pensii Publice, asa cum i s-au dat de la inceputul anului. Astfel, daca pentru fiecare din cele patru serii anterioare din anul 2011 CJP Bacau a avut doar 48 de bilete, acum a primit 324. Sunt locuri si in statiunile 1 Mai, Baltatesti, Calimanesti, Caciulata, Eforie Nord, Eforie Sud, Felix, Govora, Herculane, Lacul Sarat, Mangalia, Nicolina, Olanesti, Pucioasa, Singiorz, Sarata Monteoru, Slanic Moldova, Sovata, Tirgu Ocna, Techirghiol, Tusnad si Vatra Dornei. "I-am anuntat deja pe cei care sunt pe listele de alocare a biletelor, ne-a spus Daniela Adjudeanu, purtator de cuvant al CJP Bacau. Ei au prioritate pana vineri, inclusiv. Dupa aceea, de saptamana viitoare, biletele nevalorificate vor fi scoase la vanzare libera." Pretul unui bilet a ramas acelasi ca anul trecut, respectiv intre 1.300 si 1.500 lei, dar pensionarii contribuie doar cu jumatate din pensia lor. Dintre cei care au repartizat un bilet la seria de la sfarsitul lunii aprilie, peste 80 la suta sunt pensionari. (E. Tintaru)
Se schimba modul de stabilire a beneficiilor sociale
Toate prestatiile sociale vor fi stabilite raportat la acelasi venit minim de care ar trebui sa beneficieze cei indreptatiti sa le primeasca. Proiectul Legii asistentei sociale care urmeaza sa fie aprobat prevede ca se va institui o noua modalitate de stabilire a cuantumurilor si nivelurilor beneficiilor sociale. Aceasta se va face prin aplicarea unui coeficient de echivalenta asupra indicatorului social de referinta utilizat la determinarea unor drepturi de asigurari de somaj. In prezent, indicatorul social de referinta, in functie de care se stabileste, de exemplu, indemnizatia de somaj, este de 500 de lei. Asadar, coeficientul de echivalenta se va determina din aceasta suma. Pana acum ajutorul de incalzire, de exemplu, se acorda celor care aveau pana in 615 lei venit pe fiecare membru de familie. Rezulta ca odata cu aplicarea indicatorului social de referinta, numarul celor care vor beneficia de prestatii sociale va scadea. (E. Tintaru)






