duminică, 28 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4785

Casa mistuita de flacari de la o lumanare

    Bunuri distruse in totalitate, acoperis ars partial, alte materiale degradate din cauza fumului. Acestea sunt pagubele produse in urma unui incendiu izbucnit intr-o vila, situata pe Calea Moldovei, imediat dupa zona cunoscuta drept Podul cu lanturi.

    Panica la primele ore ale diminetii de ieri, in zona de nord a orasului, unde mai multi locatari au constatat cum iese fum dintr-un imobil situat imediat dupa Podul cu Lanturi, pe Calea Moldovei. Au fost anuntati pompierii militari de la Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta (ISUJ), care au intervenit cu doua autospeciale de lucru. A ajuns la fata locului si o masina SMURD, pentru transportul eventualelor victime, dar si o echipa de la Politie. Locuitorii casei au fost evacuati, iar reprezentantii E-ON au intrerupt furnizarea cu energie electrica in zona. "Imobilul este de tip P+2. Garda de interventie a Detasamentului Bacau s-a deplasat la locul unde a fost solicitata. La sosire s-a constatat ca incendiul se manifesta in interiorul unei camere de locuit si ca s-a extins si la acoperis, partial", a declarat de la fata locului mr. Ilie Halasanu, ofiter specialist ISUJ Bacau. S-a intervenit cu scara mecanica, dar si cu apa si spuma, iar dupa aproape jumatate de ora focul a fost lichidat in limitele gasite. Flacarile nu au cuprins si alte imobile din jur, insa fumul gros a degradat tot nivelul cladirii, mobilierul, peretii si bunurile din interior. Din primele verificari s-a stabilit ca o cauza probabila a incendiului a fost o lumanare aprinsa, lasata nesupravegheata, in dreptul unor materiale combustibile.
    Roxana Neagu

    60.000 lei amenda pentru utilizarea neconforma a caselor de marcat

    Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, sa emita si sa predea clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate. In caz contrar, sunt pasibili de amenzi usturatoare.

    Pentru a nu cadea in plasa inspectorilor de inspectie fiscala sau a comisarilor Garzii Financiare, care organizeaza inopinat controale in ceea ce priveste modul de utilizare a caselor de marcat, agentii economici trebuie sa stie ca au aparut reguli noi in aceasta privinta. "Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa solicite Directiei Finantelor Publice judetene in a carei raza se va instala aparatul, pe baza de cerere, atribuirea numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale. Apoi se realizeaza fiscalizarea, respectiv operatiunea care se asigura de tehnicianul unitatii de service acreditata, la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal. Declaratiile de instalare si registrele speciale se vor viza si de reprezentantul unitatii fiscale pe raza caruia este instalat aparatul electronic de marcat fiscal", a explicat Adrian Anghel, purtator de cuvant la Directia Finantelor Publice Bacau.

    Reguli stricte

    Memoria aparatului de marcat electronic fiscal trebuie schimbata obligatoriu ori de cate ori capacitatea de stocare a memoriei a fost epuizata, in cazul defectarii sau in cazul transferului aparatului la un alt punct de lucru. In toate situatiile utilizatorul trebuie sa anunte distribuitorul autorizat, unitatea de service acreditata, precum si organul fiscal teritorial la care s-a depus declaratia de instalare a aparatului. "Mai trebuie stiut faptul ca in cazul încetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie, utilizatorii trebuie sa solicite în scris la DGFP Bacau anularea numarului de ordine atribuit din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, anexand la cerere documente probatoare ale motivelor încetarii activitatii, respectiv închiderea punctului de lucru, înstrainarea aparatului, lichidarea, fuziunea, divizarea sau altele, dupa caz, precum si dovada predarii memoriei fiscale la organul fiscal teritorial", a mai precizat reprezentantul DGFP Bacau. In acelasi mod trebuie procedat si in cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal instalat de la un punct de lucru la altul situat în judete diferite.

    Inregistrarea eronata

    In cazul in care s-a gresit inregistrarea pe casa de marcat, pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal, utilizatorul intocmeste un dosar ce se va pastra la unitate si care va cuprinde: sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate (emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii), copie dupa nota de receptie si constatare de diferente si nota de contabilitate care reflecta operatiunea de corectie sau de anulare efectuata. In cazul in care aparatul se defecteaza, tranzactiile efectuate se inregistreaza intr-un registru special, care se completeaza fara stersaturi sau fara spatii neutilizate. Pana la repunerea în functiune a aparatului defect, utilizatorii (cu exceptia caselor de schimb valutar – care folosesc buletinul de schimb valutar) elibereaza clientilor, la cererea acestora, facturi fiscale. Aceeasi procedura se foloseste si in cazul in care se intrerupe curentul electric, iar aparatul nu poate fi utilizat.
    Roxana Neagu

    Nu se folosesc aparate de marcat fiscale in cazul:
    – producatorilor agricoli care desfasoara comert ocazional cu produse agricole autohtone, in baza unei autorizatii, in piete, targuri, oboare
    – detinatorilor de automate comerciale, ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
    – distribuitorilor specializati in vanzarea de ziare si reviste
    – transportului public de calatori pe baza de bilete/abonamente tiparite conform legii
    – vanzarii obiectelor de cult/ servicii religioase
    – comertul cu amanuntul prin comis-voiajori
    – serviciilor de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului
    – vanzarii pachetelor de servicii turistice de catre agentiile de turism
    – efectuarii lucrarilor de constructii/reparatii/ amenajari/intretinere de locuinte

    Care sunt sanctiunile ce se pot aplica?
    – neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate la termenele legale se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 60.000 lei.
    – totodata neindeplinirea obligatiilor cu privire la dotarea cu aparate de marcate electronice fiscale, neutilizarea acestora si neemiterea bonurilor fiscale atrage si suspendarea activitatii agentului economic.
    – sumele gasite la punctele de vanzare a bunurilor/de prestare a serviciilor care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise de casele de marcat electronice fiscale, se confisca si se transforma ca venit la bugetul de stat.

    Craciun de austeritate

      Sarbatori frumoase, dar sarace

      Nici in acest an bugetul bacauanilor pentru sarbatorile de iarna nu va fi mai generos. Dimpotriva, unii vor aloca bani doar pentru mancare si foarte putin pentru cadouri. Cu toate acestea, marile magazine au deschis deja apetitul pentru cumparaturi aducand primele produse pentru impodobirea bradului de Craciun.

      Craciunul va fi sub semnul austeritatii si in acest an. Chiar daca sunt imbiati cu oferte din ce in ce mai atractive, in special de marile magazine, bacauanii spun ca sarbatorile vor fi simple anul acesta, la limita cheltuielilor. Asta pentru ca salariile au scazut, pensiile sunt la fel de mici, in timp ce alimentele continua sa fie scumpe, iar facturile, mai ales in aceasta perioada, foarte mari.

      Oferta bogata in magazine

      Paradoxal insa, oferta magazinelor este mai bogata de la un an la altul, pe principiul ca romanul rupe de unde rupe si tot mai scoate ceva bani din buzunar, macar pentru mancare si bautura, daca nu pentru cadouri scumpe sau concedii. In marile magazine au aparut deja ghirlande si globuri, iar parintii primesc deja sugestii de cadouri pentru noaptea de Craciun. In curand si magazinele din zona pietelor se vor aproviziona cu produse specifice si promit ca preturile vor concura cu cele ale supermarketurilor. La capitolul decoratiuni, ofertele in marile magazine pornesc de la 4 lei un set de decoratiuni colorate, 20 de lei un set de 36 de globuri de toate culorile. Felinarele costa in jur de 20 de lei, in timp ce figurinele intruchipandu-l pe Mos Craciun pot ajunge si la 30 de lei. Instalatiile luminoase pornesc de la 9 lei setul.

      Brazi si molizi la 20 de lei

      Directia Silvica Bacau va vinde, anul acesta, doar 1.500 de brazi, deoarece terenurile de pe care recolta s-au imputinat cu circa 20.000 de hectare in urma retrocedarii padurilor de pe Valea Trotusului catre composesorate si urmasii unor boieri. Anul trecut, DS a scos la vanzare 3.000 de brazi. Pomii de Craciun vor putea fi cumparati direct de la ocoalele silvice din Comanesti, Moinesti, Tg. Ocna, Darmanesti si Ciobanus. Brazii si molizii vor avea acelasi pret ca in 2010. Oferta se adreseaza doar persoanelor fizice, nu si firmelor, pentru care ar fi trebuit organizate licitatii. "Deoarece avem doar 1500 de pomi, vom vinde numai catre populatie si unor institutii publice: spitale, scoli, camine de batrani sau centre de plasament", arata Neculai Arsinte, sef birou "Productie" in cadrul Directiei Silvice Bacau. Brazii de 0,7 – 1,3 metri vor costa 20 lei, cei cu inaltimea intre 1,3 si 2 metri, 25 de lei, iar cei intre 2 si 3 metri, 30 de lei. La aceste preturi se va adauga taxa pe valoare adaugata. Molizii vor fi mai ieftini, preturile fiind de 10, 15 sau 20 de lei, tot in functie de inaltime. Daca vreti sa faceti insa o investitie pe termen lung, in magazine gasiti oferte variate pentru bradul de plastic. In functie de inaltime, preturile pornesc de la 50 de lei.
      Andreea Gavrila
      Silvia Patrascanu

      Mii de bacauani isi cauta dreptatea in justitie

        Sufocati de dosare

        Mii de dosare pe rolul Tribunalului Bacau. In fiecare luna, instanta de judecata inregistreaza aproape 1.000 de cauze noi care se adauga la cele aflate deja pe rol. Volumul de activitate este in crestere fata de anul trecut, iar un singur judecator ajunge sa intre intr-o sedinta chiar si cu 100 de dosare. La toate acestea se adauga si numarul insuficient al personalului auxiliar.

        Ne judecam cu miile. Numai la Tribunalul Bacau sunt inregistrate in fiecare luna aproape 1.000 de cauze noi. Cele mai multe spete ajung la Sectia Comerciala unde de la declansarea crizei economice volumul de activitate a explodat. Cea mai recenta analiza a instantei arata faptul ca mai bine de jumatate din cauzele luate in evidenta in primele sase luni ale acestui an au fost pe probleme comerciale. Toate aceste dosare au trecut si trec in continuare prin mainile acelorasi grefiere, pentru ca numarul lor nu s-a mai suplimentat. "Daca anul trecut am avut peste 13.700 de cauze, anul acesta, numai in primul semestru, avem deja aproape 6.000 de dosare noi intrate. La momentul actual stam foarte prost in ceea ce priveste personalul auxiliar. La sectia de Contencios sunt trei grefieri care intra in sedinta cu sase judecatori, ceea ce inseamna un deficit de personal auxiliar si este singurul aspect negativ in ceea ce priveste activitatea instantei", a declarat judecator Maria Oborocianu, purtatorul de cuvant al Tribunalului Bacau.

        Mai multe falimente

        O crestere semnificativa s-a inregistrat si la falimente, acolo unde in prima parte a anului s-au luat in evidenta aproape 370 de dosare, fata de circa 600 cate au fost in tot anul 2010. "A crescut numarul de dosare. Se prefigureaza o intelegere a debitorilor fata de situatia socio-economica existenta in tara, in sensul ca debitorii care stiu ca sunt in stare de insolventa isi solicita singuri deschiderea procedurii, eventual realizarea unui plan de reorganizare, in asa fel incat activitatea sa continue", a mai spus judecatorul Oborocianu. In prima parte a acestui an au intrat pe rolul instantei un numar de aproape 6.000 de dosare, din care mai bine de 1.900 la civil si putin peste 700 la penal. In aceeasi perioada au fost solutionate 50% din cauzele aflate in judecata. Daca trendul se mentine ascendent, atunci judecatorii au toate sansele sa doboare recordul de anul trecut cand un singur magistrat a avut in lucru aproape 3.600 de dosare. Un dosar de natura comerciala poate sa dureze intre 6 luni si 10 ani, in functie de numarul partilor implicate si problemele care pot aparea pe parcursul judecarii.
        Geta Panaite

        Start la Simpozionul National de Estetica

          Academicieni, cadre didactice universitare, profesori bacauani si iubitorii de cultura si arte s-au reunit ieri seara la Centrul de Cultura si Arte „George Apostu”, la deschiderea Simpozionului National de Estetica.

          Ajuns la editia a XVII-a, evenimentul se va derula pe parcursul a trei zile, timp in care vor avea loc dezbateri pe teme de estetica, dar si momente culturale, prezentari de carte si vernisaje. „Simpozionul reuneste la Bacau nume importante ale culturii, stiintelor, artei din Romania, este un eveniment important nu numai pentru cultura moldava, ci spunem noi, pentru ce inseamna cultura in Romania si in afara granitelor ei. Este unul din cele mai importante evenimente culturale ale anului in Bacau”, a explicat Geo Popa, directorul centrului. Aceasta editie vine in momentul in care se implinesc 25 de ani de la trecerea in nefiinta a celui care a dat numele centrului. „Este o modalitate de a ne arata iubirea pentru valorile culturii din Romania”, a mai spus Geo Popa.

          Un program incarcat

          Simpozionul a debutat cu spectacolul cartii. Academicianul Solomon Marcus a prezentat publicului cea mai recenta carte a sa: „Paradigme universale”. „Este o carte care strange la un loc cinci carti anterioare si propune o alta privire asupra culturii, diferita de ceea ce prezinta scoala, o segmentare a cunoasterii pe discipline. Cartea mea li se adreseaza tinerilor, pentru ca ei au mintea mai proaspata si sunt mai receptivi la lucruri noi, altele decat i-a invatat scoala”, a explicat academicianul. Prezentarea acestuia a fost urmata de cea a lui Dan Petrusca, a cartii „Si toate celelalte cuvinte”. Si lansarea nr.37 a revistei „Vitraliu” a fost pe agenda deschiderii evenimentului. Iar acestea au fost doar introducerea pentru lucrarile propriu-zise ale simpozionului. „Unicitatea acestei manifestari consta in faptul ca pe langa temele pe care punem in discutie aici, avem si alte activitati care se desfasoara, care inseamna o estetica aplicata. Nu ramanem la discutarea unor concepte si principii estetice, ci vedem cum sunt acestea aplicate in diferitele domenii de cultura, muzica, arta plastica”, a explicat secretarul stiintific al Academiei Romane, prof.univ.dr. Marin Aiftinca, un prieten mai vechi al actiunii.

          Dezestetizare artei, in discutie

          Astazi si maine, oamenii de cultura isi vor prezenta opiniile cu privire la tema din acest an a simpozionului: „Opera de arta si dezestetizarea artei”. Prima dezbatere are loc la Universitatea „George Bacovia”, astazi de la ora 11. „Cred ca este o tema care va atrage atentia oamenilor, dar si a consumatorilor de cultura, mai ales in aceasta perioada. Este o manifestare unica in tara, iar centrul universitar Bacau este alaturi de acest eveniment”, a explicat rectorul Universitatii „George Bacovia”, prof. Dumitru Bontas. Tot astazi, se vor decerna diplomele de excelenta si premiile Centrului de Cultura. Festivitatea este urmata de un concert de gala. A doua dezbatere este gazduita de Universitatea „Vasile Alecsandri”, vineri, de la ora 11.
          Andreea Gavrila

          Intalnire „speciala” cu parintii unui fost consumator de heroina

            In Aula Moldova a Universitatii "George Bacovia", Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog Bacau a organizat o noua intalnire cu tinerii, pentru a discuta despre etnobotanice si riscul consumului acestor substante halucinogene. Pentru prima data in Bacau, la aceasta intalnire au participat, pentru a impartasi din experienta lor, si parintii unui fost consumator de droguri.

            Aula Universitatii “George Bacovia” Bacau a fost locul in care Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog (CPECA) a organizat o noua dezbatere pe tema consumului de etnobotanice si droguri. Motivul desfasurarii acestei activitati instructiv-educative este dat si de faptul ca, in continuare, consumul de substante psihoactive, denumite generic “etnobotanice” face victime printre adolescentii si tinerii din comunitatea noastra. S-a vorbit si despre magazinele care vand astfel de produse, dar si despre modul in care acesti comercianti incearca sa fenteze legea si pun spre vanzare substante care sunt considerate legale, dar care combinate pot avea efecte dezastruoase asupra consumatorului de droguri. "Din nefericire, preceptia generala este ca autoritatile nu iau atitudine. Poate ca asa este. Numai ca o parte din societatea romaneasca este deja otravita si e foarte greu sa o aducem din nou pe calea cea buna. Oricat incercam sa luam atitudine, ei vor gasi imediat o alta substanta", a precizat Radu Nafornita, sef CPECA Bacau. Au participat adolescenti, tineri, studenti si, pentru prima oara, parintii unui fost consumator de droguri. "Stim cu totii ca dependenta intervine foarte repede. Chiar de la a doua injectare. E un drum ca si o groapa neagra in care nu stii cum sa reactionezi, in ce te-ai bagat. La vremea aceea nu aveam informatii, nu stiam nimic despre heroina. Pentru parinti este poate cel mai greu sa reactioneze in astfel de situatii. Nu e o gripa, nu e o boala usoare, tratabila imediat, ci un drum foarte lung, greu de recuperat, cu multe piedici. Din fericire acum exista si centre private, care ne poate ajuta. Care ii poate ajuta pe ei, consumatorii care au cazut prada acestor substante", a explicat tinerilor Elena Olteanu. Elena si Marcel Olteanu sunt parintii lui Alexandru, un tanar de 26 de ani, care timp de cinci ani a consumat droguri. A inceput cu o tigara de marijuana, iar la 20 de ani deja isi injecta heroina. S-a degradat complet ca om, s-a ridicat, a cazut, a recazut, a fost la un pas de moartea alba. A gasit insa puterea de a pune punct, de a se ridica si de a renaste. Ajutat, bineinteles de familie.
            Roxana Neagu

            Plusuri si minusuri in activitatea agentilor economici: Economia Bacaului a depasit perioada critica

            Economia Bacaului pare ca s-a mai dezmortit in acest an. O arata statisticile de la Oficiul Registrului Comertului, incasarile de la Fisc, activitatea pe linie vamala. Cu toate acestea, specialistii nu sunt optimisti in ceea ce priveste viitorul, care este amenintat, spun tot ei, de o noua criza. Pe de alta parte, chiar daca in unele domenii activitatea agentilor economici a cunoscut o anumita crestere pe cifra de afacere, inspectorii fiscali si organele de control nu au stat degeaba, iar infractionalitatea economico-financiara le-a dat in continuare de furca. Tocmai de aceea multe dosare penale au ajuns pe masa procurorilor, iar pe partea de incasari, Finantele au luat masuri drastice de executare silita a rau-platnicilor.

            Economia bacauana "vede" luminita de la capatul tunelului crizei. Cel putin asta rezulta in urma analizei operatiunilor efectuate la Registrul Comertului (ORC) Bacau in 2011. Pentru firmele bacauane anul de cumpana a fost, de fapt, 2010, cand putine persoane au indraznit sa porneasca o afacere si aproape 7.500 au pus lacatul pe usa din lipsa de clienti. In cifre, in perioada ianuarie-octombrie 2011, numarul inmatricularilor de firme a ajuns la 2.772, mai multe decat in 2010, cand doar 2.590 de afaceri au fost inregistrate in Bacau. Ordonanta de Urgenta a Guvernului 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprizatorii tineri a mai dat un impuls economiei. Desi ajutorul oferit de stat este de doar 10.000 de euro, 112 tineri bacauani cu varste pana in 35 de ani au facut un drum la ORC si si-au deschis o firma. Si studentii au profit de facilitatile oferite de stat si 20 dintre ei si-au deschis o mica afacere.

            Radierile au scazut de 5 ori

            "La capitolul radieri, in 2011 au fost radiate 1.431 de firme, cu mult mai putine decat in 2010, cand au fost radiate 7.474 de intreprinderi. Din cele 1.431 de firme, 929 au fos inchise chiar de patronii lor", a explicat Gheorghita Patrichi, directorul ORC Bacau. Pe de alta parte, suspendarile din activitate, la fel ca si dizolvarile voluntare sunt in scadere. Daca in primele zece luni din 2010 au fost suspendate din activitate 1.532 de firme, in perioada similara din acest an au fost suspendate 300 de afaceri. Si la indicatorul dizolvari voluntare situatia este imbucuratoare: de la 43 anul trecut, la 7 anul acesta. Aceste doua actiuni (de suspendare si dizolvare voluntara) sunt intreprinse de patroni ca o solutie de compromis. Pentru ca nu mai au cum sa isi desfasoare activitatea, ei pot decide suspendarea activitatii pe o perioada de pana la 3 ani, cu posibilitatea reluarii ei cand vor considera ca este necesar. Singura constanta in ultimii doi ani sunt intrarile in insolventa, diferenta fiind de la 449 in 2010, la 371 in 2011.

            Serviciile si comertul cu amanuntul, domeniile cele mai afectate

            Cum era de asteptat, anumite domenii de activitate au suferit mai mult decat altele. Cele mai multe firme radiate in acest an au fost din domeniul serviciilor. Din totalul de 1.431 de firme, 465 au activat in plaja larga a serviciilor. Urmeaza in "top" micile afaceri din domeniul comertului cu amanuntul – cu 402 radieri si 217 firme din domeniul productiei industriale. Mai putin afectati au fost in acest an cei care au investitii in constructii. Doar 72 de firme din acest sector au disparut in primele zece luni ale lui 2011. Aceeasi ordine este valabila si pentru firmele din registrul comertului care si-au intrerupt activitatea temporar. 117 sunt din sfera serviciilor, 105 din cea a comertului cu amanuntul si 28 apartinand productiei industriale.

            Cifrele sunt bune, afaceristii pesimisti

            Daca pe cifre avem motive sa fim optimisti vizavi de noul an, cei din bransa sustin ca nu ne asteapta vremuri prea bune. "Rezultatele de anul acesta nu sunt mai bune decat in 2010. Toate sectoarele continua sa fie afectate de criza si eu cred ca vom intra intr-o criza si mai mare, pentru ca, in continuare, nu se iau masurile care trebuie de incurajare a intreprinzatorilor", este de parere Mihai Tulbure, directorul Camerei de Comert si Industrie Bacau. Constructiile sunt, in continuare, un domeniu un dificultate nu doar pentru ca cererea a scazut, ci si pentru ca statul nu isi achita datoriile catre constructori. "Acelasi declin continua sa il resimta si comertul, agricultura sau industria alimentara. Avem nevoie de coerenta pentru a gasi o solutie de iesire din criza", a mai spus directorul Tulbure.

            Incasari bune si la Fisc

            Pe partea incasarilor la bugetul consolidat al statului, un alt indicator economic care "ia pulsul" activitatii agentilor economici activi pe pe piata locala, Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Bacau a realizat pana in acest moment de la cei aproape 11.000 de contribuabili 425,351 de milioane lei la bugetul de stat (realizare de 96 la suta fata de program), 386 milioane la bugetul asigurarilor sociale de stat (realizare de 122 la suta), 170 milioane la bugetul de sanatate (realizare de 114 la suta), aproape 12 milioane la bugetul de somaj (realizare de 105 la suta). Cele mai mari incasari au fost la Adminsitratia Financiara Bacau si de la cea din Onesti, dar si de pe partea Marilor Constribuabili ."Numai in ultima luna de raportare, octombrie 2011, am incasat 54,077 milioane lei la bugetul de stat – adica 88 la suta din program, 37,325 milioane la bugetul asigurarilor sociale de stat – adica 109 la suta, 20,428 milioane la bugetul de sanatate, adica 124 la suta si 1,386 milioane la bugetul de somaj, adica 101 la suta", a precizat Mircea Muntean, director DGFP Bacau.

            Executari silite pe capete

            Si pentru ca neplata datoriilor catre stat se lasa cu urmari grave, Directia Finantelor Publice a fost nevoita sa apeleze si la masuri mai dure pentru rau-platnici, prin aplicarea prevederilor legii privind executarea silita. Astfel, de la inceputul anului, in perioada analizata, au fost emise si comunicate, prin procedura de executare silita, 57.110 de somatii in valoare totala de 358.176.295 lei, din care s-au incasat deja 58.969.859 de lei. Pe partea de popriri instituite pe conturile bancare ale contribuabililor, Directia Finantelor Publice a emis 14.984 astfel de documente, in valoare totala de 149.938. 555 lei, din care s-au incasat 41.314.012 lei. Si pe partea de sechestre, Finantele au executat 416 astfel de masuri executorii, pe o suma totala de 69.346.586 lei, din care s-au recuperat deja 206.248 lei. Incasarile prin masurile de executare silita se mentin la acelasi nivel ca si anul trecut.
            Roxana Neagu
            Andreea Gavrila

            Deficiente constatate de inspectorii fiscali in evidentele contabile ale firmelor:
            – deducerea unor cheltuieli pentru care nu au fost prezentate documente justificative;
            – necolectarea si nedeclararea TVA pentru toate veniturile impozabile evidentiate in balanta de verificare si situatiile financiare anuale;
            – neevidentierea/nedeclararea/neachitarea in termenul legal a contributiilor reprezentand CAS angajator, CAS angajat, accidente de munca, somaj angajator, somaj angajat, fond garantare, sanatate angajator, sanatate angajat, concedii si indemnizatii, aferente veniturilor suplimentare de natura salariilor obtinute lunar de personalul tehnic si de conducere din contractele de performanta si contractele individuale de munca inregistrate la ITM Bacau, care se cumuleaza;
            – nedeclararea livrarilor efectuate si a veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor;
            – neimpozitarea veniturilor rezultate din valorificarea de achizitii intracomunitare;
            – diminuarea bazei de impunere cu venituri reprezentand servicii IT evidentiate in facturi fiscale si neinregistrate in contabilitate;
            – necolectarea si nedeclararea TVA pentru vanzare de active/efectuarea de achizitii intracomunitare de servicii;
            – inregistrarea eronata in deconturi a TVA colectata;
            – lipsa documentelor justificative pentru deductibilitatea fiscala a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile;
            – necalcularea impozitului aferent dividendelor repartizate din profitul contabil;
            – deducerea TVA in baza unor inscrisuri care nu au calitatea de documente justificative;
            – deducerea unor cheltuieli care nu sunt destinate realizarii operatiunilor taxabile;
            – neinregistarea in evidenta contabila a tuturor documentelor fiscale emise;
            – neprezentarea documentelor care sa justifice realitatea si legalitatea operatiunilor de export direct/in comision si a operatiunilor intracomunitare;
            – deducerea unor cheltuieli pentru proiecte care nu au fost finalizate;
            – deducerea TVA de pe documente care ulterior au fost stornate de furnizori;
            – deducerea TVA fara a face dovada provenientei bunurilor;
            – deducerea de cheltuieli cu dobanzile bancare in conditiile in care capitalul propriu este negativ;
            – nejustificarea cu documente legale a lipsei stocului de marfa;
            – aplicarea masurilor simplificate a TVA pentru operatiuni care nu au fost facute in beneficiul societatii;
            – deducerea TVA in baza documentelor emise de contribuabili inactivi.

            Criminalitatea economico-financiara

            De cealalta parte, din evidentele Inspectoratului de Politie Judetean Bacau, in ceea ce priveste constatarea, infractionalitatea economico-financiara a cunoscut o scadere de 586 de infractiuni (cu 37 la suta), de la 1.577 in 2010 la 991 de fapte, in 2011. Activitatile pentru depistarea acestor infractiuni s-au desfasurat de catre Grupul de lucru operational pentru combaterea evaziunii fiscale. In acest sens, au fost organizate 55 de actiuni la nivel local, cu sprijinul comisarilor Garzii Financiare – Sectia Judeteana Bacau (26), a Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Bacau (6), Inspectoratul Teritorial de Munca (11) si alte institutii (12). Numai de la inceputul anului au fost constatate 368 de infractiuni din care:
            – in domeniul procesarii/comercializarii produselor petroliere si derivatelor – 16
            – in domeniul producerii/valorificarii alcoolului si bauturilor alcoolice – 5
            – in domeniul comercializarii produselor de tutun – 36
            – in domeniul producerii/comercializarii marfurilor agro-alimentare – 20
            – in domeniul transporturilor – 22
            – in domeniul turismului – 8
            – in domeniul constructiilor si materialelor de constructii – 85
            – in domeniul exploatarii/prelucrarii lemnului – 50
            – in domeniul utilizarii fortei de munca "la negru" si "la gri" – 11

            In ceea ce priveste incasarile la bugetul local, cel mai mare aport la vistieria municipiului l-au avut, si in 2011, persoanele juridice care au virat in conturile Primariei Bacau, pana acum, peste 24 de milioane de lei, comparativ cu persoanele fizice care au platit cu putin peste 20 de milioane de lei la taxe si impozite locale. In 2010, aceleasi persoane juridice au achitat la bugetul local 32.794.645 lei.

            Importurile si exporturile pe partea vamala sunt in crestere

            Pe de alta parte, in ceea ce priveste activitatile de import/export, in judetul Bacau inca se mai desfasoara activitati rentabile cu produse extracomunitare, asa cum reiese din evidentele Directiei Judetene de Accize si Operatiuni Vamale. "Pe partea de exporturi, fata de anul 2010 cand am intocmit 358 de declaratii vamale, acum, in primele 10 luni ale lui 2011 deja avem 615 de astfel de documente, deci o crestere de 175 la suta. Si la importuri stam bine. De la 254 pe total an 2010 acum, din ianuarie si pana la finele lunii octombrie, deja am inregistrat 270 de astfel de activitati. Tranzitele vamale sunt si ele in crestere de la 254 in 2010 la 270 in 2011, fara noiembrie si decembrie", a precizat Valentin Grosu, director DJAOV Bacau. Exporturile de produse extracomunitare sunt pe partea de produse electronice, cherestea, produse chimice si produse energetice, iar pe partea de importuri cel mai bine "merg" obiectele de uz casnic, materialele de constructii, mobilierul, scule/dispozitive, flori si cereale, pe care agentii economici locali le comercializeaza in magazinele proprii de desfacere.

            Fotbal, Liga a II-a: Probleme cu „ai batrani”

            FCM Bacau risca sa nu poata utiliza cel mai bun "unsprezece" contra Sagetii Navodari, in ultimul joc programat pe "Municipal" in acest tur de campionat. Cei mai experimentati jucatori ai "galben-albastrilor", Stefan Apostol, Marius Dobos si Eugen Baciu acuza probleme medicale si sunt incerti pentru confruntarea de sambata. Primii doi sunt s-au accidentat in meciul de sambata trecuta, cu Victoria Branesti, in timp ce Baciu nu este inca refacut dupa o leziune mai veche, care l-a facut sa rateze ultimele partide.

            Alternativa

            Chiar daca Dobos si Apostol nu s-au putut antrena saptamana aceasta, antrenorul Bacaului, Gheorghe Poenaru, nu a renuntat la ideea recuperarii lor in vederea jocului de sambata. "Eu sper, totusi, sa pot conta pe ei. Vom vedea cum stau lucrurile joi", a declarat tehnicianul bacauan. "Simt in continuare dureri in zona coastelor, dar nu exclud definitiv posibilitatea de a juca sambata", a admis Dobos. In cazul in care niciunul dintre cei trei "veterani" nu va fi recuperat in timp util, FCM Bacau va prezenta sambata o formula de echipa, care il va avea ca lider de varsta pe Lipovanu (24 de ani)!

            Arbitraj

            Partida dintre FCM Bacau si Sageata Navodari, din penultima etapa a turului va fi arbitrata de o brigada compusa din "centralul" Lucian Rusandu (Sfantu-Gheorghe) si asistentii Daniel Hulubei (Vaslui) si Joszef Peter (Sfantu-Gheorghe), ca rezerva fiind desemnat ieseanul Bogdan Hanceariuc. "Sper ca macar pe final de tur sa beneficiem si noi de un arbitraj fara greseli. Ne-am saturat sa tot fim dezavantajati etapa de etapa", a declarat antrenorul Bacaului, Gheorghe Poenaru.
            Dan Sion

            Fotbal, Liga a III-a: Arbitrii penultimei etape

            Comisia Centrala a Arbitrilor a desemnat ieri brigazile care vor oficia jocurile din penultima etapa a ligii a treia, programata maine, de la ora 14.00. Meciul Sport Club- Ceahlaul II Piatra Neamt va fi condus de un trio botosanean avandu-l la centru pe Ionut George Branzei, iar la cele doua linii pe Adrian Mihaita Noroc si Adrian Vornicu, in timp partida dintre Sporting Suceava si Aerostar va fi arbitrata de o brigada bistriseana, alcatuita din Calin Sangeorzan, Mihai Ungur si Paul Tamas. (D.S.)

            Handbal feminin / Divizia A: In prima jumatate

            La sfarsitul turului, "studentele" ocupa un loc in prima jumatate a Seriei A din divizia secunda, in stationare pe pozitia pe care Stiinta a avut-o inaintea etapei de final, in care a pierdut cu 16-31 duelul de acasa cu liderul Terom Iasi. "Fetele au luptat cat au putut, dar sunt copile, nu au experienta. Echipa din Iasi este una puternica, rodata, cu veleitati. Noi astia suntem deocamdata", a comentat dupa meci antrenorul Ion Arsene. "Important este ca ne-am luat toate punctele. Trebuie sa ne gandim sa abordam fiecare joc seriozitate maxima pentru ca, daca ne dorim sa promovam, ne asteapta ceva total diferit fata de ceea ce se intampla in divizia secunda. Ma bucur ca fetele au inteles cum sa trateze fiecare meci, indiferent de valoarea pe care clasamentul o da fiecarei echipe", a concluzionat antrenoarea Teromului, Victorina Bora.
            Celelalte rezultate: HCF Piatra Neamt – National Ramnicu Valcea 29-20, CSM Slobozia – "U" Targoviste 32-15, Handbal Municipal Buzau – ACS Bucuresti 29-33, Spartac Bucuresti – "U" Bucuresti 26-26, Rapid – Activ Ploiesti 44-31. Prima etapa din retur este programata pentru 4 februarie 2012. (D.P.)

            Handbal masculin / Divizia A: Gazdele, favorite

            CSM Bacau – Interhandball Bucuresti (joi, ora 17.00, Sala Sporturilor)

            Dupa ce a trecut fara probleme de "lanterna rosie", Universitatea Targoviste, cu 36-30, lidera CSM Bacau se pregateste pentru doua jocuri in decurs de trei zile. Joi, de la ora 17.00, bacauanii vor primi vizita echipei Interhandball Bucuresti, pentru ca duminica sa joace, tot pe teren propriu, contra unei alte formatii de mijlocul clasamentului, CSM Calarasi. Avand in vedere diferenta de valoare dintre CSM Bacau si adversarele sale din aceste doua jocuri, este de presupus ca elevii lui Nicolai Gomeniuc si Sebastian Hagiu sa contabilizeze doua noi succese.
            Programul celorlalte meciuri ale etapei a noua: CSM Calarasi – Universitatea Targoviste, Politehnica Iasi – LPS Piatra Neamt, Universitatea Bucovina II Suceava – Universitatea Galati, ASC Teleorman – Dinamo, CSM Focsani 2007 – CS Universitar Bucuresti. (D.S.)

            60 de ani de la infiintarea Arhivelor bacauane

              Vineri, 18 noiembrie 2011, Directia Judeteana Bacau a Arhivelor Nationale organizeaza cea de-a XVII-a Sesiune nationala anuala de comunicari stiintifice „Arhivele si Istoria”. Manifestarea marcheaza implinirea a 60 de ani de la infiintarea Arhivelor bacauane. De asemenea, sub genericul „Omagiu arhivistilor”, va fi omagiat, la implinirea venerabilei varste de 85 de ani, doctorul in istorie Dumitru Zaharia, profesor, istoric si director al Arhivelor Statului Bacau timp de peste 22 de ani, cercetator recunoscut in Arhivele din Romania, Italia si de la Vatican, autor al unui impresionant numar de lucrari de reala valoare stiintifica. Programul evenimentului va cuprinde, intre orele 11-13, lucrarile in plen la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacau, in cadrul carora vor fi lansate volumele „Acta bacoviensia”, Anuarul Arhivelor Nationale Bacau, nr. VI/2011 si „Dumitru Zaharia la 85 de ani”, iar de la 15 la 19, la Serviciul Judetean Bacau al Arhivelor Nationale, lucrari pe trei sectiuni: arhivistica, istorie bacauana si istorie generala. (D.V.)

              Daca simtiti miros de gaz, sunati la E.ON Gaz

                "Un simplu apel telefonic poate preveni aparitia unor evenimente grave", spun reprezentantii companiei E.ON Gaz care au remis un comunicat prin care ii roaga pe locatarii care simt miros de gaze intr-un imobil sau pe strada sa anunte imediat dispeceratul. Un lucrator va raspunde la numerele de telefon 0265/200928 (numar taxabil) sau 0800 800 928 (numar gratuit). Numerele de telefon vin si cu un set de recomandari daca simtim miros de gaz: sa stingem toate focurile, sa deschidem toate usile si ferestrele, sa nu manevram aparate electronice, sa nu aprindem lumina si in nici un caz sa nu verificam cu flacara instalatiile de gaze naturale. Dispeceratul E.On Gaz Distributie functioneaza in regim non-stop si asigura servicii de preluare a apelurilor si interventie pentru locuitori din peste 1.000 de localitati din cele 20 de judete pe care le are in competenta. (Andreea G.)

                Programul „Prima Casa” schiopateaza, dar merge inainte

                Autoritatile centrale au anuntat ca programul "Prima Casa" merge inainte si in 2012. Daca bancile au crezut la debutul "Prima Casa 4" ca acest program va fi gura de aer atat de necesara atat lor, cat si pietei imobiliare, cifrele le-au aratat contrariul. "Pentru noi programul a mers mai prost in 2011 decat in 2010. Scaderea este chiar de zece procente. Un motiv este ca preturile apartamentelor, ale caselor nu au scazut pe masura scaderii pietei in general. La asta se adauga scaderea puterii de cumparare, presiunea psihologica, disponibilizarile sau scaderile de salarii", a explicat Marius Savin, directorul sucursalei Bacau a unei unitati bancare. De cealalta parte, cei care activeaza in domeniul imobiliarelor sustin contrariul. Piata a scazut, si chiar a stagnat in ultimii doi ani. "Abia acum preturile arata adevarata valoare a locuintelor. Cred personal ca evaluarile de anul viitor vor arata chiar preturi mai mici cu cateva procente", spune presedintele Camerei Notarilor Publici Bacau, Stefan Isache. Chiar si asa, "ne asteptam la o usoara scadere si in 2012. Dar, decat deloc, este mai bine. Initiativa este buna, atractiva datorita costurilor reduse, de aceea vom ramane in program", a mai spus Marius Savin. Prima Casa 4 a venit cu o serie de modificari fata de precedentele editii. Cea mai importanta a fost faptul ca riscurile de neplata sunt impartite acum in mod egal intre banci si Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, motiv pentru care o parte din banci au si renuntat la a mai intra in program. In premiera, la actuala editie, au putut accesa credite persoanele cu varsta peste 35 de ani sau cele care detin deja o locuinta cu suprafata utila mai mica de 50 de metri patrati. Bilantul de pana acum al programului arata ca 51 la suta din credite au fost acordate pentru locuinte cu doua camere, iar un sfert pentru locuinte cu trei camere. Unitatile bancare care nu au intrat in program au gandit intre timp programe asemanatoare pentru clientii care nu vor sa accepte conditiile impuse de stat. (Andreea G.)

                Spitalele mai au nevoie de cel putin 35 de medici

                  Deblocarea posturilor vacante din spitale pare sa nu mai fie chiar atat de departe, precum a fost pana acum. Conducerea Ministerului Sanatatii i-a solicitat autoritatii sanitare judetene sa-i transmita numarul de cadre medico-sanitare de care au nevoie, in plus fata de cel existent in prezent, spitalele. Conform situatiei inaintate ministerului de catre Directia de Sanatate Publica, managerii spitalelor au cerut deblocarea macar a 103 posturi, in total, dintre care 71 sunt unice. Toate cele 103 posturi sunt de stricta necesitate, din care 20 de medici si 32 de asistenti sunt unice. In momentul de fata, in unitatile medicale cu paturi mai trebuie angajati cel putin 35 de medici, 1 farmacist, 42 asistenti medicali, 24 personal auxiliar si un sofer de autosanitara. Numai in unitatile si compartimentele de primiri urgente se impune incadrarea a 3 medici, 12 asistenti, 9 infirmiere si un sofer de autosanitara. Aceasta "foame" de personal a spitalelor este urmarea faptului ca din 2009 este permisa o singura angajare la 7 posturi vacantate. (Elena T.)

                  Burse mai mari pentru elevii din Republica Moldova

                    Bursele oferite prin programul social "Bani de liceu" sunt diferite. Elevii straini care studiaza in scolile bacauane, respectiv cei din Republica Moldova, primesc mai multi bani. Sprijinul financiar se acorda elevilor care frecventeaza cursuri de zi la liceu, scoli de arta si meserii, scoli profesionale si care fac parte din familii a caror venituri sunt mici, care nu depasesc 150 de lei brut pe fiecare membru. Bursa este in cuantum de 180 lei lunar, pentru elevii romani, si de 283 lei/ luna, pentru elevii din Republica Moldova. Sumele sunt alocate de Ministerul Educatiei prin unitatile scolare, la care beneficiarii si-au depus dosarul. Inspectoratul Scolar Judetean Bacau a definitivat lista beneficiarilor programului social "Bani de liceu" din acest an scolar. In total sunt validati 5.094 de elevi. Dintre acestia, in jur de 300 sunt elevi din Republica Moldova. (R.N.)

                    Aproape 200 de asistenti medicali au avansat in grad

                      Examenul pentru obtinerea gradului principal, organizat, cu aprobarea Ministerului Sanatatii, pentru personalul sanitar de catre Directia de Sanatate Publica, s-a incheiat. Dupa comunicarea rezultatelor, nu a fost nicio contestatie, deoarece toti candidatii au obtinut nota de trecere, adica minimum 7.00. La concurs au participat 133 de asistenti generalisti, 33 de asistenti de farmacie, 3 de laborator si 2 de igiena. Cea mai mica nota acordata de catre comisia de examinare a fost 7,10 iar cea mai mare, 9,70. La concurs, care s-a desfasurat la Colegiul “Mihai Eminescu”, au participat asistenti care au cel putin 5 ani de experienta in specialitate. Ei urmeaza sa primeasca adeverinta de grad principal pana la sfarsitul acestui an. In baza adeverintei vor putea fi promovati si, astfel, sa castige la salariu. De regula, un astfel de concurs se organizeaza in fiecare an. In 2010, insa, conducerea Ministerului Sanatatii a decis sa nu aiba loc o astfel de competitie profesionala. (Elena T.)

                      Standarde europene la fumat: Tigarile, un pericol mai mic

                        Din 17 noiembrie nu vor mai fi acceptate pe piata decat tigarile cu tendinta redusa de aprindere. Cei care vor produce sau comercializa alt fel de tigari vor fi aspru sanctionati. Pachetele de tigari neconforme, gasite in stoc, vor fi confiscate si distruse.

                        Producatorii si distribuitorii de tigari mai au la dispozitie o zi pentru a se conforma noilor reglementari privind calitatea tigarilor. Din data de 17 noiembrie ei nu mai au voie sa produca ori sa comercializeze decat tigari cu tendinta redusa de aprindere. Aceasta inseamna ca tigara trebuie sa se stinga de la sine cat mai repede, inainte de a ajunge la capat, in cazul in care a fost aprinsa si nu este fumata. Producatorii si comerciantii de tigari au avut la dispozitie peste noua luni de zile pentru a se adapta noilor cerinte, valabile in toata Uniunea Europeana. Asociatia de Standardizare din Romania a adoptat inca din data de 10 martie 2011 standardele comunitare. Bacauanii considera mai mult decat necesara o asemenea masura. “Fiecare poate sa fumeze, conditia este, insa, sa aiba in vedere pericolele pe care le prezinta acest consum pentru el si cei din jurul lui. Or, unii fumatori lasa ori arunca tigara aprinsa la voia intamplarii. Evident ca masura aceasta va duce la reducerea numarului incendiilor”, este de parere Lili Borosanu. Acest lucru este confirmat si de autoritatile implicate in transpunerea in practica a masurii amintite. “Noile reglementari au fost impuse de mai multe accidente nefericite care s-au intamplat ca urmare a faptului ca o tigara aprinsa si nefumata nu s-a stins imediat, a spus Toader Fratila, comisar-sef al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bacau. Actul normativ vine sa protejeze sanatatea consumatorilor si sa le asigure securitatea.”

                        Sanctiuni dure pentru neconformitate

                        Tigarile cu tendinta redusa de aprindere trebuie sa respecte cerintele impuse de standardele europene si sa fie conforme cu normele de securitate obligatorii. Acestea din urma sunt prevazute in Directiva 2001 pe 95 a Comunitatii Europene privind securitatea generala a produselor si sunt transpuse in legislatia nationala prin Legea 245 pe 2004. Punerea pe piata a tigaretelor care nu au tendinta redusa de aprindere va atrage dupa sine sanctionarea atat a producatorilor cat si a distribuitorilor. Noile reglementari prevad ca producatorii vor fi sanctionati pentru nerespectarea lor cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 30.000 de lei. Pentru aceeasi abatere distribuitorii risca amenzi intre 700 si 7.000 de lei. Totodata, distribuitorii au obligatia sa participe, in limitele activitatilor lor respective, la monitorizarea securitatii produselor puse pe piata. Ei trebuie sa pastreze si sa furnizeze autoritatilor competente documentele pentru determinarea originii tigarilor. Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor va demara verificarea respectarii standardelor europene si a documentelor inca de maine, 17 noiembrie. Acolo unde va depista pachete de tigari neconforme le va confisca si distruge.
                        Elena Tintaru

                        BUHUSI: Gardul viu-minune si vandalii

                          Edilii buhuseni au cumparat 1.300 de fire de gard viu-minune. Ei au fost impresionati nu doar de proprietatile plantei – crestere rapida (3 m în 2 ani), capacitate de umbrire excelenta, pretentii minime în privinta solului si a îngrijirii, proprietati antizgomot – ci si de pretul accesibil. Deja, plantarea gardului viu-minune a început. Mai sunt vreo 900 de fire care asteapta sa faca buna casa cu solul buhusean. Viceprimarul Vasile Zaharia spera ca acest gard-minune va produce, în sfarsit, o minune… civica: „Anul trecut am plantat 100 de mesteceni. O frumusete… Stiti cati mai sunt? Vreo zece… Vandalii si-au facut «datoria». Speram sa nu se întample asa ceva si cu gardul viu-minune”. Sperantele au cucerit si un orizont care vizeaza anul 2012, spune acelasi interlocutor: „Pentru primavara am fundamentat un proiect care vizeaza rasadirea a 15.000 de flori. Avem un proiect aparte si pentru nou-reabilitata strada Mihai Eminescu. Vrem ca aceasta strada sa devina o strada a trandafirilor. Am vazut ca unii cetateni au început sa planteze deja aceste flori. Se cuvine sa sprijinim si noi aceasta frumoasa initiativa”.
                          Ion Fercu

                          Sanse de angajare si pentru cativa someri cu studii superioare

                          Surprinzator, desi sunt peste 13.000 de someri la nivelul judetului Bacau, este pentru a doua saptamana in care paleta de locuri de munca vacante se mentine la fel de diversa si la aceleasi dimensiuni. Si pentru zilele urmatoare sunt disponibile posturi nu numai pentru cei cu studii medii, ci si pentru cei care au absolvit o facultate. Acum, in evidenta Agentiei Locale pentru Ocuparea Fortei de Munca Bacau sunt 224 posturi libere. In sfera serviciilor se gasesc 13 locuri de agent vanzari, 4 de brutar, 5 de barman, 2 de gestionar, 5 de instalator instalatii sanitare, 4 de ingrijitor cladiri, 2 de incarcator-descarcator, 20 de operator vanzari prin telefon, 2 de peisagist, 2 de sofer camion si 3 de vanator. Cateva locuri de munca sunt si in constructii. Aici sunt libere 2 posturi de fierar-betonist, 5 de dulgher, 3 de electrician constructor, 5 de fierar betonist, 1 de maistru, 2 de mozaicar, 2 de pavator, 2 de sapator manual, 2 de tinichigiu, 4 de zidar si 5 de zugrav. In alte domenii de activitate se cauta 2 chesonieri, 3 electricieni echipamente electrice, 1 functionar economic, 2 lacatusi mecanici, 2 muncitori necalificati, 2 slefuitori-lacuitori, 3 sudori, 2 tamplari mecanici la frezat si gaurit, 11 tamplari universali, 5 tehnicieni retele de telecomunicatii si 10 vopsitori industriali. Firme de confectii imbracaminte continua si ele sa puna la dispozitia somerilor calificati in domeniu 70 de posturi de confectioner, 1 de maistru si 1 de mecanic. Pentru somerii cu studii superioare este cate un loc de expert in prevenirea si reducerea riscurilor tehnologice, inginer constructor, inginer mecanic, inginer energetician, inginer in industria alimentara, inginer in textile si medic de expertiza a capacitatii de munca. (Elena T.)