vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4754

Bacaul, „oras european” fara cosuri de gunoi

    Bacauanii plimba ambalajele in buzunar

    Artera principala a Bacaului nu are cosuri de gunoi. De la statuia domnitorului Stefan cel Mare pana la Parcul Cancicov, nu exista decat un singur cos. Bacauanii sustin ca din cauza asta au buzunarele pline de hartiute si pungute. In realitate, multe dintre ele ajung pe trotuare sau pe zona destinata straturilor de flori.

    Pavarea trotuarele pe segmentul dintre Parcul Trandafirilor si cladirea fostei biblioteci judetene a avut si efecte nedorite. Bacauanii s-au plans redactiei ca dupa modernizarea zonei au disparut cosurile de gunoi. Nici intre bibloteca si Policlinica Veche nu exista cosuri. "Nu e normal, daca bei o cafea nu ai unde arunca paharul", spun oamenii. Hartiile in care sunt ambalate napolitanele, ciocolata sau biscuitii trebuie pastrate in buzunar, pana acasa. Nimeni nu recunoaste ca arunca deseurile pe jos. Daca nu exista cosuri, "trebuie sa strangem hartia si sa o punem intr-o plasuta. Eu asa o fac, o duc acasa si o pun in cosul meu, nu arunc pe jos, ca nu-i frumos", afirma Rodica Birtan. Toti cei intrebati au afirmat ca plimba deseurile prin oras, in buzunar, in poseta sau in sacosa. Cu toate astea, spatiul destinat straturilor de flori e plin de chistoace, bucati de staniol in care au fost ambalate bomboane si chiar coji de banane. Oamenii descopera ca sunt necesare cosurile de gunoi mai ales atunci cand sunt insotiti de copii, iar acestia consuma dulciuri sau fructe. "Trebuie sa existe, mai ales ca acum suntem in «Uniune». Sunt necesare cosurile de gunoi. Eu am nepot de 5 ani si cand iesim din magazin, daca mananca o inghetata, arunca hartia in cos. Daca nu exista cos, o punem in sacosa", afirma Maria Paiu. Cetatenii sustin ca la periferie exista cosuri de gunoi pe fiecare stalp, iar in centrul municipiului esti nevoit sa mergi doi kilometri cu hartiile in mana. Unii bacauani dau vina pe primarie, altii pe semenii lor, care distrug tot ce se afla in spatiul public. "E groaznic, dar cosuri au fost, afirma Maria Marinovici. Cineva le ia, stiti dumneavoastra! Este groaznic, am vazut destule persoane care arunca pe strada. Dar ce putem face? Se pun altele si tot la rezultatul asta ajugem. Eu nu dau nimic pe jos. Uitati-va ce am in buzunare, nu dau pe jos!" Primaria Bacau este institutia care ar trebui sa monteze cosuri de gunoi "macar din 50 in 50 de metri". Daca acestea ar exista, poate macar o parte dintre cetateni le-ar folosi, iar orasul ar fi mai curat.
    Silvia Patrascanu

    Colinde si traditii pe scena Teatrului Bacovia

      Uniunea Nationala pentru Progresul Romaniei (UNPR) – Filiala Bacau le-a oferit, aseara, bacauanilor spectacolul de colinde si traditii de Craciun "In clinchet de clopotei". Evenimentul a avut loc la Teatrul Municipal Bacovia, pe scena caruia au urcat zece coruri si ansambluri din Bacau si din tara. "Spectacolul este organizat cu ocazia sarbatorilor de iarna si am vrut sa trezim ceva mai devreme spiritul Craciunului. Suntem bucurosi sa vedem ca sunt foarte multi cei care au raspuns invitatiei noastre si chiar a fost un program artistic atractiv", a declarat Adrian Mironescu, presedintele UNPR Bacau. Au fost doua ore magice in care artistii au interpretat pentru publicul numeros cele mai frumoase colinde si cantece populare. Copiii de la trupa de dans Class si Clubul de seniori de la Fundatia "Constantin Brancoveanu" din Bacau au facut spectacol pentru cei prezenti in sala. (G.P.)

      Studentii bacauani au aflat cum pot obtine o bursa in America

        Mihaela Arsene, directorul Serviciului de Consultanta al comisiei nationale din cadrul Educational Advising Center USA, s-a intalnit ieri cu studentii bacauani de la Universitatea "Vasile Alecsandri" si Universitatea "George Bacovia", intr-o conferinta ocazionata de lansarea in judetul Bacau a programului “Vino sa studiezi in S.U.A.! – Study in the U.S.A". Actiunea a fost organizata de Casa Corpului Didactic, prin Centrul "American Corner Bacau" si in diferite colegii/licee. Astfel, elevii si studentii au putut afla "direct de la sursa" despre cum pot obtine burse de studiu in America, despre cum isi pot continua studiile de master si doctorat in Statele Unite, la cele mai bune universitati din lume. Mihaela Arsene le-a vorbit tinerilor despre cum pot candida si cum pot obtine finantare pentru studii universitare si postuniversitare, in conditiile in care peste 2.000 de studenti din Romania studiaza acum in Statele Unite, cu fonduri oferite de universitatile americane, dar si despre cum se poate realiza o asemenea performanta, cum se construieste acest succes si ce beneficii vor avea in planul dezvoltarii profesionale si personale. Reprezentantii centrului se afla pentru a treia oa in Bacau. Ei au mai sustinut seminarii la Colegiul Sportiv "Nadia Comaneci" Onesti, Colegiul National "Dimitrie Cantemir" Onesti si Colegiul National "Vasile Alecsandri" Bacau, unitati de invatamant de la care, in ultimii ani, au plecat sa studieze in America foarte multi elevi, atat in scolile de arhitectura, cat si in cadrul "American University", din districtul Washington. Sub coordonarea Institutului International de Educatie (IIE), programul de burse stabileste legaturi, sub forma schimbului de experienta, intre studentii americani si studentii din alte tari. (R. Neagu)

        Primaria Ungureni, supravegheata video

          Primaria din comuna Ungureni este monitorizata video. Este una din putinele institutii de acest gen, din intreg judetul, care are un astfel sistem de supraveghere. Primarul Vasile Bibire isi monitorizeaza angajatii cu 4 camere video: una este amplasata in spatele sediului, unde este si intrarea in arhiva, o alta pe scari care "bate" pana in fata usii de la casierie, inca una este la intrarea in cladire si una, mobila, chiar in biroul edilului, dar cu posibilitate de a fi mutata zilnic si in diferite camere din primarie. “Este un sistem pe care l-am implementat acum cinci ani, ne-a declarat primarul Vasile Bibire. Este un lucru util, care ma face sa ma simt mai in siguranta. Asa macar stiu si hotii ca nu au nicio sansa cu mine. Nu am avut probleme pana acum, dar stiu in orice moment ce se intampla in primarie, cati oameni am la audiente, cine intra si cine iese. Am considerat ca e mai bine cu un astfel de sistem, pentru ca sediul primariei este mai izolat, in partea de nord a comunei”. Doua camere stocheaza imaginile intr-un calculator 24 de ore din 24, iar alte doua inregistreaza si vocal tot ce se intampla in jur. Investitia a costat in jur de 50 de milioane de lei vechi. De cand a fost montat nu s-a mai facut nimic la sistem, pentru ca edilul intentioneaza sa-l extinda si in comuna. Mai mult, acum in localitate se lucreaza la ridicarea unui alt sediu de primarie, nou, in care va fi instalat un sistem de monitorizare video mult mai extins si mai performant. “Este bine ca lumea sa stie ca la primarie nu e ca pe strada. Au mai intrat pe aici prin curte oameni care cautau fier vechi, de exemplu. M-am trezit cu ei si in birou, desi afara se innoptase deja, dar am fost «pe faza», pentru ca-i vazusem pe camera. In sediul cel nou vor fi mai multe camere. Intentionez sa extind sistemul si in comuna, sa mai amplasez camere in parcul central, in satul Bibiresti pentru ca acolo mai vin hoti de lemne si de animale, dar si pe drumul judetean care tranziteaza comuna, pentru ca e trafic intens si acolo. Daca vor fi bani, o sa mai instalez camere si la cele opt scoli pe care le am in sate”, a mai spus Vasile Bibire. Investitia s-ar ridica la circa 7.000 de euro, in total. Banii vor fi alocati din bugetul local. (R. Neagu)

          Atentie la jucarii! Campanie pentru siguranta celor mici

            Jucariile sunt vedetele cumparaturilor in aceasta perioada a anului. Normele Uniunii Europene sunt stricte in privinta conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca produsele destinate copiilor, pentru siguranta celor mici. La nivel european, national si local se deruleaza o campanie de informare a adultilor, a parintilor in special, cu privire la pericolele care se pot ascunde in spatele unei jucarii aparent nevinovate. Campania are sloganul „Sa asiguram siguranta copiilor nostri” si este menita sa ne arate cum sa obtinem jucarii sigure si cum sa le utilizam fara riscuri. „Parintii ar trebui sa aiba in vedere cateva aspecte atunci cand achizitioneaza jucarii sau cand le permit copiilor sa se joace cu cele primite de la altcineva, ne-a declarat Anda Dumitrescu, purtator de cuvant DSP Bacau. Nu cumparati jucarii care nu au marcajul CE, care certifica faptul ca jucaria respecta toate normele UE de siguranta aplicabile. Nu trebuie acceptate jucariile cu parti detasabile mici pentru copiii sub trei ani. Adultii ar trebui sa citeasca toate avertismentele si instructiunile de pe ambalajul sau eticheta jucariilor si sa achizitioneze produsele numai din magazine si puncte de vanzare online demne de incredere. Foarte important, toate neregulile depistate este bine a fi semnalate Protectiei Consumatorului.” Specialistii mai atrag atentia asupra faptului ca nu este suficient sa alegem jucaria in functie de varsta si temperamentul copilului. Supravegherea este la fel de importanta, deoarece le permite celor mici sa se distreze si, in acelasi timp, sa fie in siguranta. Directia de Sanatate Publica a postat pe site-ul sau informatii detaliate despre aceasta campanie si va distribui materiale informative prin gradinite si magazine care comercializeaza jucarii. (D. Mincu)

            Oameni care traiesc fara bani

              Sute de localnici din comunele judetului Bacau sunt nevoiti sa traiasca fara bani. Oamenii nu-si gasesc serviciu, iar inasprirea conditiilor de acordare a ajutoarelor sociale le-a luat si ultima posibilitate de a mai avea un venit cat de cat sigur.

              Pare greu de crezut, dar sunt localitati din judetul Bacau unde doar 10 la suta din populatia activa este cu adevarat ocupata. Ceilalti incearca sa-si castige existenta din activitati agricole sau cresterea de animale. Pentru altii alocatia copiilor reprezinta singurul venit al familiei. "Este jale, ce sa spun. La mine in comuna daca lucreaza 125 de oameni, din cei 3.400, este mult. Si avem noroc ca este aici spitalul acela si s-au mai angajat femeile ca infirmiere sau asistente. Mai avem asistenti maternali si personal de serviciu pe la scoli. Restul muncesc pe unde apuca. Mai cresc animale, mai pun ceva la camp", spune primarul comunei Ungureni. Nici ajutorul social nu mai reprezinta o varianta. Inasprirea conditiilor de acordare a banilor de la stat a redus la mai putin de jumatate numarul beneficiarilor. "Aveam 340 de dosare, acum mai avem doar 80. Primesc doar cei care au peste 50 de ani si au probleme de sanatate. Am un tanar foarte bolnav, nu are un ochi, nu are degete la un picior si s-a dus la Somaj sa ia adeverinta ca sa poata primi ajutor. A fost trimis sa se incadreze la o societate pe la URA. Dar el e om de angajat? L-am bagat pe medical. Nu are pe nimeni. E singur pe lume. Ce sa-i faci? Pe altul l-a trimis la o ferma de legume de pe Calea Barladului. I se dadea un salariu de 400 de lei. Cat dadea pe abonament, nu mai ramanea cu mai nimic. Si cazuri de-astea tot sunt", mai spune primarul.

              Putine locuri de munca

              O alta comuna, aceleasi probleme. In Parincea numarul celor care lucreaza este si mai mic. Doar 90 de oameni aduc luna de luna un salariu in casa. "Sunt profesorii, cei care lucreaza pe la primarie, la dispensarul medical, la cel veterinar, la farmacie. Ceilalti sunt zilieri in agricultura sau cresc animale. Nu sunt locuri de munca si sa te apuci sa faci naveta este foarte greu. Am avut o situatie cu o persoana care are noua copii. Era in putere si in loc de ajutor social a fost trimis sa se angajeze. Aici nu are unde. Oamenii nu au unde munci. Asta este adevarul", spune Guta Stiuca, edilul din comuna Parincea. Si aici, numarul celor care primesc bani de la stat a scazut de la 147 la 49 de beneficiari. Ceva mai multi salariati sunt in comuna Horgesti. „Cred ca lucreaza in jur de 20% din totalul persoanelor active. Unii in constructii, altii pe la magazinele din zona sau la societatile de aici”, a spus Ioan Albeiu, viceprimarul comunei. Alte 130 de persoane traiesc din ajutorul social, bani pe care-i primesc numai daca muncesc in folosul comunitatii.
              Geta Panaite

              Groapa de gunoi are administrator provizoriu maximum 12 luni

                Dupa luni intregi in care a functionat fara administrator, groapa de gunoi a Bacaului are un administrator temporar. Directia de Servicii Publice a Primariei a preluat aceasta sarcina, dar nu va putea sa se ocupe de ea mai mult de 12 luni, dupa cum au convenit consilierii locali la sedinta de miercuri.

                Consilierii locali au aprobat in sedinta din luna noiembrie delegarea temporara a administrarii gropii de gunoi a Bacaului catre Directia de Servicii Publice din aparatul de specialitate al Primariei Bacau. Procedura de achizitie publica pentru desemnarea operatorului depozitului de deseuri a fost lansata abia in luna iulie a acestui an, desi inca de la inceputul lui 2011, municipalitatea trebuia sa caute un administrator pentru groapa. In lipsa acestuia, deseurile au fost depozitate pe teren, fara a respecta vreo norma impusa de autoritatile de mediu si cu o serie de consecinte negative pentru locuitorii din apropiere. Pentru ca licitatia treneaza, Primaria a venit cu un artificiu, delegand temporar administrarea gropii catre serviciul de specialitate.

                Administrator temporar, doar 12 luni

                La sedinta extraordinara de ieri, consilierii au aprobat o serie de modificari in textul initial al hotararii de Consiliu Local. "A fost o completare a unei hotarari dintr-o sedinta anterioara, dupa cerintele pe care le-a formulat Autoritatea de Reglementare in domeniul Serviciilor. Ei au facut niste precizari: ca in textul hotararii sa apara autorizarea provizorie, deci depozitarea sa se faca nu mai mult de 12 luni. Am fost obligati sa introducem aceste precizari in text", a explicat viceprimarul Roxana Mironescu. Consilierii mai au de aprobat si lista drepturilor si obligatiilor ce revin Directiei de Servicii Publice, prin Regulamentul de organizare si functionare al institutiei.
                Directia nu este insa licentiata pentru a presta servicii de administrare a depozitelor de gunoi. Cu toate acestea, 2012 este ultimul an de implementare a proiectului ISPA de construire a unei noi gropi de gunoi, iar delegarea temporara a administrarii acestui serviciu s-a facut pentru a demonstra Comisiei Europene functionalitatea investitiei. Concesionarea serviciului de administrare a depozitului de deseuri se cifreaza, potrivit anuntului publicat pe situl de achizitii publice, la 68 de milioane lei (fara TVA). Procedura de achizitie publica este in plina desfasurare, spun autoritatile. "Luna aceasta, pana la final, speram sa incheiem licitatia care e in curs de desfasurare si sa avem un operator", a completat Mironescu. Castigatorul licitatiei va gestiona intreaga activitate din rampa de gunoi, statia de compostare, dar se va ocupa si de eliminarea deseurilor menajere/nepericuloase, respectiv eliminarea namolului.
                Andreea Gavrila

                Facturile „musca” serios din bugetul familiei

                  Bacauanii, saraciti de numeroasele dari

                  Daca jumatate din veniturile lunare se duce pe alimente, o parte semnificativa din ceea ce castigam alocam pentru plata facturilor sau pentru alte servicii de care nu ne putem lipsi. Acestea sunt o povara pentru bugetul unei gospodarii.

                  Bugetul unei gospodarii din Regiunea Nord-Est se imparte intre cheltuielile pe alimente si plata facturilor si serviciilor. Potrivit statisticilor, din venitul total mediu lunar pe persoana, 709 lei in cazul locuitorilor din zona de nord-est, cheltuielile pentru plata serviciilor, ajung, intr-o gospodarie, sa depaseasca 300 de lei. "In trimestrul doi al acestui an o gospodarie din Regiunea Nord-Est a cheltuit 322,4 lei pentru plata serviciilor, ocupand locul 7 dintre regiunile din tara. Din total cheltuieli pe servicii 42 la suta reprezinta cheltuieli pentru plata serviciilor legate de locuinta, adica taxe si impozite locale, 16,5 la suta sunt cheltuieli pe servicii de telefonie, 8,6 la suta pentru servicii de transport, 7,4 la suta pentru abonamente radio-TV", a detaliat Eugenia Harja, director la Directia Judeteana de Statistica.
                  In bani, paleta de cheltuieli se prezinta astfel: facturile la energia electrica sunt in medie de 65 de lei, serviciile de telefonie ne scot din buzunar 53 de lei, facturile la gaze naturale sunt in medie de 31 de lei, iar cele de apa, canal si salubritate sunt de 30 de lei. Serviciile de transport ne costa 27 de lei, abonamentele radio-tv – 23 de lei, iar serviciile de sanatate 20 de lei.

                  "70 la suta dam pe facturi"

                  Bacauanii sustin ca aceste cheltuieli sunt resimtite destul de mult la sfarsit de luna. "Dintr-un salariu normal, cam 60-70 la suta dam pe facturi. Cei care au 500 de lei pe luna nu au cu ce plati. Dam mai putin pe telefon – un abonament de 20-30 de lei. Eu as fi multumit daca acest abonament ar fi un euro. Mi-ar ajunge 20 de minute, nu am ce face cu mii de minute", ne-a spus Constantin Pascal. Majoritatea renunta, insa, la anumite cheltuieli. "Transport prea putin, telefon nu am. Sunt mai in varsta si incerc sa stau cuminte. Aproape jumatate din pensia mea inseamna facturi. Apa nu e prea scumpa, dar gazul si curentul se ridica si atunci ce ne facem cand va ninge?", ne spune si Maria Andronic. "Toate facturile sunt mari. Necesitatile sunt la fel de mari ca atunci cand aveam serviciu. Acum ca suntem someri este greu. Stam la bloc, nu avem la ce sa facem economie. Alte cheltuieli au fost reduse la maximum", adauga Vica Pascal.
                  In comparatie cu alte cheltuieli, cei din Regiunea Nord-Est aloca cei mai putini bani pentru serviciile de sanatate – 6,3 la suta si cele de educatie – 3,1 la suta.
                  Andreea Gavrila

                  Cheltuieli pentru plata serviciilor:
                  – energie electrica – 65,33 lei
                  – servicii telefonie – 53,19 lei
                  – gaze naturale – 30,87 lei
                  – apa, canal, salubritate – 29,9 lei
                  – servicii transport – 27,66 lei
                  – abonamente radio-tv – 23,8 lei
                  – servicii de sanatate – 20,16 lei

                  Campanie electorala pe bani publici pentru primarul din Moinesti

                    Edilul Viorel Ilie isi pune numele pe tichetele date pensionarilor

                    Dupa modelul brevetat de primarul Bacaului, edilul moinestean a promovat un proiect vizand acordarea de tichete cadou pensionarilor. Viorel Ilie (PC) a fost criticat la ultima sedinta a Consiliului Local (CL) Moinesti de o parte a alesilor. Acestia l-au acuzat pe edil ca intentioneaza sa-si faca imagine pe bani publici, trecandu-si numele si semnatura pe tichete. In replica, primarul moinestean a afirmat ca initiativa ii apartine si, in calitate de autor al proiectului de acordare a tichetelor, e liber sa-si inscrie numele pe acestea. Pe un ton iritat, edilul a lansat un atac virulent la adresa Prefecturii Bacau, institutie care in ultima perioada a contestat legalitatea mai multor hotarari dubioase promovate de executivul moinestean.

                    La initiativa primarului Viorel Ilie, CL Moinesti a aprobat, ieri, un proiect de hotarare vizand acordarea de tichete cadou pentru pensionarii ale caror venituri individuale nu depasesc suma de 670 de lei, salariul minim pe economie. Proiectul promovat de edilul moinestean a suscitat discutii aprinse in plenul CL, Ilie fiind acuzat de o parte a consilierilor locali ca, prin intermediul tichetelor, intentioneaza sa-si promoveze imaginea in perspectiva localelor de anul viitor. De altfel, edilul a confirmat ca pe tichetele ce urmeaza a fi distribuite prin intermediul SPAS Moinesti va fi imprimat numele sau. Edilul si-a motivat decizia prin faptul ca este initiatorul proiectului si ca beneficiarii tichetelor trebuie sa stie acest lucru.
                    "Eu imi rezerv acest drept (n.r. – de inscriere a numelui pe tichet). Care e problema? Eu sunt initiatorul acestui proiect. Nici vorba de campanie electorala, am analizat si ce au facut alte primarii. Dati-mi un singur exemplu in care am epatat cu realizarile mele", a cerut primarul moinestean, pe un ton iritat.

                    Forma tichetului, o necunoscuta

                    Oficialii municipalitatii moinestene nu au prezentat in sedinta CL varianta finala a tichetelor ce vor fi distribuite catre peste 2200 de pensionari din cei 5488 cati numara, in prezent, orasul. Edili s-au multumit sa afirme ca au avut ca sursa de inspiratie tichetele concepute de alte primarii din tara.
                    "Nu sunt impotriva tichetului, dar nu stim cum va arata el, ce va scrie pe tichet? Nu mi se pare normal sa apara numele primarului, in locul Consiliului Local. Apare ca o campanie electorala", a afirmat consilierul local Gabriela Balan. Ea a aratat ca tichetele vor fi sustinute din fonduri publice si ca in Moinesti exista persoane cu venituri mult sub 670 de lei, dar care nu vor beneficia de tichete. Consilierul Iulian Busuioc a afirmat ca nu poate sustine un proiect care, desi finantat de la bugetul local, va fi doar un exercitiu de imagine pentru edilul moinestean.
                    "Nici nu stiu cati bani mai are acum primaria, devreme ce noi ne-am gandit sa facem un credit. Fiecare gandeste cum vrea si sa nu credeti ca pentru ce votam acum nu vom ajunge sa dam cu subsemnatul mai tarziu. Sa se scrie pe tichet Consiliul Local. Sunt bani publici, aprobati de noi, consilierii locali", a afirmat Busuioc. Acesta a fost criticat de primarul Viorel Ilie, care l-a acuzat ca nu e capabil sa-si asume raspunderea pe un proiect de hotarare.

                    Tichete valabile doar de Craciun

                    Tichetele cadou, in valoare de 100 de lei, vor fi acordate – conform edililor moinesteni – doar pentru luna decembrie, cu prilejul Craciunului. Ilie a precizat, in schimb, ca alesii pot aproba distribuirea de tichete si pentru Paste sau Craciunului anului viitor. Tichetele se acorda nominal, nu pe familie, astfel incat daca intr-o familie exista doi pensionari – sot si sotie – cu venituri individuale sub 670 de lei, ambii vor primi tichete. Primaria Moinesti acorda pentru prima data astfel de ajutoare pensionarilor, cu mai putin de un an inainte de alegerile locale, motiv pentru care alesii din opozitie au acuzat caracterul electoral al proiectului initiat de Ilie. Consilierul Neculai Avataji a propus marirea sumei de la 100 la 150 de lei, motivand ca situatia materiala a pensionarilor nu este cea mai fericita. Edilul moinestean a aratat ca valoarea de 100 de lei/tichet a fost stabilita in conformitate cu capacitatea financiara a primariei.
                    Lucian Bogdanel

                    Pensionarii, vesnica masa de manevra electorala

                    Executivul moinestean pare sa se fi inspirat de la Primaria Bacau, institutie ce acorda – de mai multi ani – tichete cadou pensionarilor. De altfel, prietenia Romeo Stavarache – Viorel Ilie este de notorietate in peisajul administratiei bacauane. In municipiul Bacau, acordarea tichetelor cadou a devenit o practica strict electorala. In intervalul 2007-2008, in preajma localelor, SPAS Bacau a distribuit zeci de mii de tichete cadou ce aveau imprimate numele primarului Romeo Stavarache. Mai mult, recuzita electorala a edilului bacauan s-a imbogatit in timp si cu scrisori, Stavarache "sufocandu-i" in ultima perioada pe pensionari cu epistolele sale electorale. Distribuirea tichetelor cadou din semestrul 2 al anului in curs a fost insotita de un imens scandal administrativ, motivat in principal de folosirea functionarilor SPAS pe post de agenti electorali. Astfel, lucratorii care au distribuit tichete pensionarilor au inmanat acestora si o scrisoare din partea lui Stavarache. Mustind de invective, epistola denigra mai multi lideri politici bacauani in frunte cu Viorel Hrebenciuc (PSD) si Gabriel Berca (PDL). Ulterior, Stavarache a pus in circulatie o alta scrisoare, in care numele competitorilor politici ai penelistului nu se mai regaseau (n.r. – vezi materialul: "13.000 de pensionari bacauani, cobaii electorali ai angajatilor SPAS").

                    Suparat ca Prefectura ataca hotararile dubioase

                    La finalul sedintei de ieri a CL Moinesti, primarul Viorel Ilie a atacat virulent Prefectura Bacau pe motiv ca aceasta ar interfera politic in problemele administratiei bacauane. Edilul a acuzat conducerea Prefecturii de incompetenta. Cauza iesirii o constituie faptul ca institutia amintita a contestat in instanta legalitatea faimoasei HCL nr. 121, prin care CL Moinesti "stingea" un litigiu derulat – timp de mai multi ani – cu Petrom si fixa un pret modic pentru chiria platita de gigantul petrolier la terenurile pe care le exploateaza in Moinesti. La momentul aprobarii HCL nr. 121, 3 consilieri locali – toti angajati ai OMV Petrom – au votat favorabil proiectul municipalitatii, fiind in conflict de interese cu statutul de ales local (n.r. – vezi materialul: "Banii OMV Petrom rup Moinestiul in doua"). Controversata hotarare a fost, in cele din urma, contestata de Prefectura in instanta de contencios administrativ (n.r. – vezi materialul: "Primaria Moinesti, pusa sa dea banii inapoi Petromului"). Prefectul Bacaului, Constantin Scripat, declara in urma cu o luna ca primarul si juristii municipalitatii moinestene ii pun pe consilieri in situatia de a vota proiecte ilegale. "Pentru juristii Prefecturii lucrurile au fost clare. Hotararea avea multe puncte vulnerabile", preciza – la acea data – prefectul.

                    Schi Parc Slanic Moldova are finantare

                      Miercuri, in sala mare a Palatului Administrativ, a fost semnat contractul pentru un proiect la care CJ Bacau viseaza de mult: Schi Parc Slanic Moldova. Investitia va costa 5,7 milioane de euro, din care 2 milioane de euro reprezinta asistenta financiara nerambursabila.

                      Dupa cinci ani de asteptare, Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean (CJ) Bacau, si Constantin Apostol, directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord-Est, au semnat, ieri, in sala mare a Palatului Administrativ, contractul de finantare a proiectului Schi Parc Slanic Moldova. "Judetul Bacau va avea partie si acest lucru este, astazi, o certitudine", a declarat Dragos Benea, presedintele CJ Bacau. "Infiintarea partiei de schi va contribui la transformarea acestei statiuni preponderent balneara intr-un puternic centru de gravitatie turistica", sustine Dragos Benea. Proiectul Schi Parc Slanic Moldova va fi realizat in 18 luni si va costa 5,7 milioane de euro, din care doua milioane vor fi asigurate din fonduri europene prin Programul Operational Regional – Axa 5, destinata dezvoltarii infrastructurii de turism.

                      De pe partie, in piscina!

                      Pentru "tandemul Slanic Moldova – Tg. Ocna", administratia judetului are planuri mari. Unul dintre obiectivele care vor completa oferta turistica, in anii urmatori, va fi un aqua-land, care va costa 8 milioane de euro si al carui proiect e aproape finalizat. Parcul acvatic va cuprinde, pe langa piscine, un patinoar si un parc de joaca cu piste pentru role. "Desi avem o legislatie in achizitii publice destul de precara si ineficienta, trag nadejde ca, in aceste 2-3 luni de iarna, sa facem toate procedurile si in martie-aprilie cel tarziu, cu contestatii si tot ce vom avea, sa fim capabili sa semnam contractul de executie", a declarat presedintele CJ. Constantin Apostol, director general ADR N-E, a afirmat ca turismul este o provocare si o sansa pentru judetul Bacau: "Alaturi de mediul universitar si de industrie, domenii in care judetul Bacau are parte deja de recunoasterea binemeritata a rezultatelor obtinute, iata ca autoritatile publice isi concentreaza atentia acum pe turism, ca premisa pentru dezvoltarea socio-economica."

                      "Una din conditii s-a indeplinit"

                      Pentru Schi Parc, CJ Bacau va trebui sa asigure din bugetul propriu 2 milioane de euro, la care se vor adauga 600.000 de euro, reprezentand cheltuieli neeligibile. CL Slanic Moldova a pus la dispozitie terenul pe care va fi construita partia. In plus, va raspunde de intretinerea obiectivului. Partia de schi va avea 1,5 km si va fi amenajata pe versantul nordic al Muntilor Nemira, intre 470 si 720 de metri altitudine. Obiectivul mai cuprinde o instalatie de transport pe cablu, tip telescaun, tunuri de zapada, o instalatie de iluminat nocturna si cladiri. Complexul de agrement va ocupa 7,2 ha. Dragos Benea a folosit acest prilej pentru a sugera ca Schi Parc va conta in 2012, la alegeri: "In 2008, la o sedinta a CL Slanic Moldova, am facut o afirmatie de care eram perfect constient. Am spus atunci ca daca nici in al doilea mandat nu voi fi capabil sa contractez finantarea pentru acest obiectiv probabil ca nu voi mai candida la functia de presedinte al CJ. Astazi, una dintre conditii s-a indeplinit. Mai sunt si alte conditii, dar e o afirmatie pe care am facut-o si care a aparut in presa vremii. Probabil ca multi asteptau sa ma traga de urechi la momentul potrivit." Dragos Benea a mai facut, insa, o afirmatie interesanta: daca Bacaul nu va avea sosea de centura in 2012, "va trebui sa plecam toti acasa", indiferent de partid.
                      Silvia Patrascanu

                      Unirea spitalelor TULBURA apele: SPAIMA printre angajatii Spitalului de PEDIATRIE

                        Spitalul de Pediatrie va fi "inghitit" de Spitalul Judetean de Urgenta la inceputul anului 2012. Personalul TESA de la spitalul de copii se teme ca va ramane pe drumuri. Prin comasare, potrivit normativului in vigoare, compartimentul administrativ din Spitalul Judetean va creste cu patru posturi. Personalul TESA din spitalul care va fi preluat numara 12 salariati.

                        Comasarea celor doua spitale de rang judetean la inceputul anului 2012 a devenit certa. In data de 9 decembrie pe site-ul Ministerului Sanatatii a fost postat proiectul de hotarare privind trecerea Spitalului de Pediatrie la Spitalul Judetean de Urgenta. Proiectul ramane in dezbatere publica timp de 30 de zile, dupa care va fi aprobat. Actul normativ va fi pus in practica in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

                        Teama in randul personalului TESA

                        Unei parti din personalul Spitalului de Pediatrie apropierea momentului ii da frisoane. Angajatii de la TESA se tem ca-si vor pierde locul de munca. Deocamdata, nu se stie daca va trebui sa plece cineva din spitalul de copii. Dar este sigur ca schimbari vor fi facute in schema de personal, insa in niciun caz in randul celor care asigura direct ingrijirea copiilor. "Comitetul director se va dizolva, ne-a spus dr.Aurelia Taga, managerul Spitalului de Pediatrie. Nu va mai fi manager, director medical si nici director financiar-contabil. Cat priveste personalul TESA, cel putin patru de la noi ar trebui sa fie preluati de Spitalul Judetean de Urgenta. Pentru ca prin trecerea celor 239 de paturi de la noi se schimba normativul de personal al Spitalului Judetean. Mai exact creste cu patru numarul personalului TESA. Deci macar atatia oameni de la noi ar trebui sa se regaseasca la Spitalul Judetean." Conducerea Spitalului de Pediatrie este convinsa ca nici ceilalti 8 salariati de la compartimentul TESA nu vor ramane pe drumuri si ca ei vor fi redistribuiti pe alte posturi in Spitalul Judetean de Urgenta.

                        „Vom ramane pe drumuri”

                        Salariatii TESA nu sunt, insa, la fel de increzatori. „Vom ramane pe drumuri, ne-a declarat unul dintre angajati. Suntem convinsi de asta, mai ales dupa ce am vazut ca Spitalul Judetean face angajari. Este anunt de angajare a unui economist pe un post temporar. In loc sa ne preia la comasare pe noi, de la Pediatrie, ca suntem zece cu studii economice, Spitalul Judetean face angajari!” Mirela Romanet, purtator de cuvant al Spitalului Judetean de Urgenta Bacau, a explicat ca se procedeaza la scoaterea la concurs a unor posturi temporar vacante pentru ca acestea sa nu fie pierdute din schema de personal. „Concursul este deschis oricui, chiar si angajatilor de la Pediatrie. Nu stiu de unde a aparut ideea asta ca, dupa comasare, vor fi dati oameni afara de la Spitalul de Pediatrie.”

                        La SJU sau in alte unitati sanitare

                        Potrivit proiectului supus dezbaterii publice, managementul Spitalului de Pediatrie va fi preluat, dupa comasarea cu Spitalul Judetean de Urgenta, de Consiliul Judetean Bacau. Structura organizatorica a Spitalului Judetean de Urgenta Bacau, rezultat? în urma reorganiz?rii, se aproba prin act administrativ al conducatorului unitatii administrativ-teritoriale. Personalul de specialitate medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in cadrul Spitalului de Pediatrie se preia de catre Spitalul Judetean de Urgenta. Personalul TESA se preia de catre Spitalul Judetean de Urgenta cu incadrarea in normativul de personal sau, dupa caz, se redistribuie la alte unitati sanitare.
                        Elena Tintaru
                        Doina Mincu

                        Sprijin pentru elevii din mediul rural

                          La Colegiul Economic "Ion Ghica" Bacau se va derula un program de formare continua, avizat de Ministerul Educatiei, si intitulat "Ajuta-l sa iasa in lume". Este vorba despre un curs care are ca scop principal calificarea cadrelor didactice privind sprijinirea elevilor din clasele a VII-a si a VIII-a, care provin din mediul rural si isi doresc sa-si continue studiile la colegiile/liceele de la oras (Bacau, Onesti sau Moinesti). Suportul de curs il constituie lucrarea "Ajuta-l sa iasa in lume – caietul dirigintelui", autori: prof. Elena Hussar si prof. Diana Aprodu. Aceasta se adreseaza dirigintilor si tuturor dascalilor care lucreaza in mediul rural si sunt preocupate sa pregateasca elevii, deopotriva sub aspect curricular, dar si sub aspectul abiltatilor de viata, necesare adaptarii si integrarii, dincolo de mediul in care au trait pana acum. Programul de formare urmareste facilitarea accesului copiilor din zonele rurale sarace si izolate la educatie, obtinerea in viitor a locurilor de munca, dar si reducerea decalajului dintre oras si sat, prin crearea si dezvoltarea unor aptitudini pentru o viata independenta, normala si competitiva. La acest curs participa, in egala masura si cadre didactice din mediul urban, facilitandu-se astfel schimbul de bune practici intre cadrele didactice din intreg invatamantul preuniversitar. Aceste sesiuni de formare ca fi ulterior organizat si in scolile din mediul rural. (R. Neagu)

                          Vindeau covoare si paturi fara documente de provenienta

                          In baza Planului general de actiune specific acestei perioade, Gruparea de Jandarmi Mobila Bacau organizeaza si desfasoara, in cooperare cu alte institutii abilitate, actiuni specifice in domeniul prevenirii si combaterii comercializarii ilegale a unor bunuri. "In cadrul unei actiuni de acest gen, un echipaj de jandarmi din cadrul unitatii noastre a identificat 3 persoane care incercau sa ofere spre vanzare, intr-un loc public, covoare si paturi. Cele 3 persoane au fost identificate ca fiind Tibor M., de 49 de ani, din localitatea Beresti Bistrita, Stefan G., de 41 de ani, din aceeasi localitate si Matyas R., de 36 de ani, din Gheorgheni, judetul Harghita", a precizat mr. Marius Taranu, ofiter. Barbatii au declarat jandarmilor ca nu au documente de provenienta a marfurilor oferite spre vanzare si nici documente pe baza carora sa le poata comercializa. In conformitate cu prevederile legale, fiecare a fost sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 1.000 lei, iar bunurile au fost ridicate in vederea confiscarii si depuse la camera de corpuri delicte a unitatii. Este vorba despre 4 covoare, 2 traverse si o patura, cu o valoare totala de aproximativ 700 de lei). Conform Legii 12/1990, constituie activitati comerciale ilicite, printre altele, vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate, conditionarea vanzarii unor marfuri sau prestarii unor servicii de cumpararea altor marfuri sau de prestarea de servicii, expunerea spre vanzare sau vanzarea de marfuri fara specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate expirat, efectuarea de acte sau fapte de comert cu bunuri a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii, prin facturi fiscale, aviz de insotire a marfii, documentele vamale sau factura externa. Nedeclararea de catre operatorii economici la organele fiscale a adaosurilor comerciale si a celor de comision, omisiunea afisarii preturilor, vanzarea cu lipsa la cantar sau masuratoare si falsificarea de marfuri constituie si acestea acte de contraventie. Nerespectarea prevederilor legale in tot ce inseamna comert se sanctioneaza cu amenzi usturatoare, care pornesc de 500 de lei si pot ajunge chiar la 18.000 de lei. (R. Neagu)

                          Fals angajat al Casei de Pensii retinut pentru furt

                            Barbatul de 26 de ani este acuzat ca a intrat in locuintele a sase pensionari din Bacau, cu varste cuprinse intre 73 si 81 de ani, si a furat mai multe sume de bani. Potrivit anchetatorilor, Ioan S. se prezenta ca fiind angajat al Casei Judetene de Pensii si le spune batranilor ca trebuie sa intocmeasca documentatia pentru a le mari pensiile ori pentru a le acorda ajutoare de inmormantare. Creduli, oamenii il primeau in casa, iar intr-o clipa de neatentie le sustragea banii. Este vorba de sume cuprinse intre 80 si 2.500 de lei. "Tanarul a fost retinut pentru 24 de ore si va fi prezentat Parchetului de pe langa Judecatoria Bacau cu propunere de arestare preventiva. Cercetarile continua in vederea documentarii intregii activitati infractionale a suspectului", a spus inspectorul Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvant al Inspectoratului de Politie Judetean Bacau. Pentru a nu cadea victime unor astfel de indivizi, politistii recomanda, in special varstnicilor, sa nu primeasca in locuinta persoane straine care se ofera sa ii ajute sub diverse pretexte ori sa le ofere anumite bunuri ca venind din partea unor institutii de stat. Daca au dubii cu privire la cei care le trec pragul, oamenii sunt sfatuiti sa sune la Politie. (Geta P.)

                            Fost boxer bacauan acuzat de falsificare de carduri

                              Mascatii au descins, miercuri dimineata, la cinci adrese din Bacau, de unde au „saltat” mai multi bacauani acuzati ca au falsificat cardurile si au golit conturile mai multor cetateni straini. Actiunea a fost coordonata de procurorii de la Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, care au mai dispus perchezitii in Bucuresti si Campulung. Anchetatorii au urmarit destructurarea a doua grupari infractionale care actionau organizat. Membrii gruparii sunt acuzati de infractiunile de detinere de echipamente in vederea falsificarii instrumentelor de plata electronica si efectuarea de operatiuni financiare in mod fraudulos. Potrivit informatiilor furnizate de procurorii DIICOT, fostul sportiv bacauan pare sa fi fost pionul principal in comiterea infractiunilor. „In cursul anului 2010, învinuitii Dancuta Ric Daniel, Patrichi Florinel si Prisecaru Gabriel au constituit un grup infractional organizat, la care au aderat si alte persoane, în scopul obtinerii unor beneficii financiare substantiale din fabricarea si comercializarea de dispozitive de fraudare a mijloacelor de plata electronice, la pretul de 1.500 de Euro/bucata”, se arata in comunicatul remis de DIICOT. Aceiasi anchetatorii mai spun ca Florinel Patrichi ar fi constituit si el in paralel o alta grupare si ca folosea componente achizitionate de la Daniel Dancuta cu ajutorul carora confectiona echipamente de fraudare a mijloacelor de plata electronica si activitati de skimming pe teritoriul mai multor state din Europa, dar cu ceva mai multa frecventa in Italia. Fata de boxerul bacauan, oamenii legii mai spun ca el ar fi coordonat activitatea infractionala a gruparii si este suspectat ca a asigurat mijloacele financiare necesare fabricarii dispozitivelor de fraudare a bancomatelor. În urma perchezitiilor domiciliare au fost gasite si ridicate mai multe echipamente de contrafacere a cartilor de credit si dispozitive pentru instalarea la bancomate, sume de bani si autoturisme, asupra carora urmeaza sa se puna sechestru. Prejudiciul estimat se ridica la suma de aproximativ 40.000 de euro. In total, 12 persoane au fost duse la audieri la sediul central al DIICOT Bucuresti, iar in acest dosar au colaborat si cu ajutoritatile judiciare din Italia, Suedia, Slovenia si Olanda, tari in care membrii gruparilor ar fi golit mai multe conturi. (Geta P.)

                              Serviciul de Pasapoarte, pregatit de un eventual asalt

                                Ca in fiecare an, lucratorii Serviciului Public Comunitar pentru Evidenta si Eliberarea Pasapoartelor Simple Bacau sunt pregatiti in cazul in care vor inregistra prea multe cereri pentru eliberarea documentelor. Fata de alti ani, insa, numarul solicitarilor este constant.

                                La Serviciul de Pasapoarte vin zilnic, in medie, 50 de persoane care depun dosare pentru eliberarea unui pasaport. Este un inceput timid de decembrie, daca este sa comparam cu cifrele din alti ani. "De la inceputul lunii decembrie si pana pe 13 decembrie am inregistrat 500 de cereri de pasapoarte. Comparativ cu anul trecut, numarul cererilor a crescut doar cu 23", a explicat scms. Florentina Ciobanu, sef serviciu. Dar, comparativ cu 2010, in aceasta perioada s-au inregistrat mai multe cereri pentru pasapoartele electronice, semn ca bacauanii au devenit mai increzatori. Deocamdata, programul de functionare al serviciului este acelasi, in fiecare zi cu incepere de la 8.30 la 16.30 si miercuri pana la 18.30. In cazul in care numarul solicitarilor va creste, se vor lua masuri suplimentare. Ca si in luna august si acum s-ar putea limita concediile de odihna, se va prelungi programul de lucru si se va reintroduce sistemul de eliberare a bonurilor nominale. Cu toate acestea, este bine de stiut ca si cererile si documentele de calatorie pot fi ridicate, incepand din acest an, si de la oficiile consulare din strainatate si de la alte servicii publice comunitare din tara, daca se face aceasta solicitare la depunerea documentelor.
                                In plus, potrivit legislatiei in vigoare, parintii care solicita pasaport temporar (valabil 12 luni) pentru minorii sub 14 ani pot depune doar cele doua fotografii tip pasaport (3,5×4,5) ale copilului, fara a fi necesara prezenta sa fizica. Parintii vor completa in schimb o declaratie pe propria raspundere cu privire la conformitatea fotografiilor. Pasaportul simplu temporar se elibereaza in aceeasi zi, este valabil 12 luni si costa 216 lei, iar cel electronic in 14 zile, este valabil 5 ani si costa 276 de lei. In perioada 1 ianuarie 2010-13 decembrie 2010 au fost emise 23.907 pasapoarte, in timp ce anul acesta au fost emise, in acelasi interval, 24.887 documente.
                                "Orice nemultumiri legate de serviciile oferite de angajatii serviciului pot fi mentionate in condica de sugestii si reclamatii, iar sesizarile de coruptie pot fi anuntate la linia verde anticoruptie: 0800.806.806", a mai spus seful serviciului, scms. Floretina Ciobanu. (Andreea G.)

                                Jumatate de Bacau in frig: Doua avarii mari intr-o saptamana

                                  La cateva zile de la avaria care a lasat Cartierul Nord fara caldura, o problema asemanatoare a racit din nou caloriferele din apartamente. Daca in primul caz a fost vorba despre o conducta sparta pe pe circuitul primar, care face legatura dintre CET si punctele termice, identificata pe strada Oituz, de aceasta data avaria a aparut pe strada 9 Mai, in zona numarului 80. SC CET SA a informat ca a sistat din nou furnizarea agentului termic pentru zona de nord a municipiului. „Este strigator la cer ce se intampla, ne-a declarat Ciprian Parinceanu, presedintele Asociatiei de proprietari 116. Ne-au lasat iar fara caldura! Si daca i-ar urmari cineva cum lucreaza! Avem pe Aprodu Purice o problema si abia s-au invrednicit sa ridice dalele. Unu-doi muncitori muncesc si o armata se uita la ei. De aceea, fiindca este Luna Cadourilor, tinem sa facem CET-ului cele mai calde urari, adica sa aiba parte de aceleasi bucurii pe care ni le face noua.” Lucan Alexandru, locatar intr-un bloc de pe strada Banca Nationala, se intreaba cum este posibil sa fie lasati mii de consumatori fara caldura in luna decembrie. „Abia a fost o avarie si a aparut alta. Si nici macar nu se tin de cuvant cu reparatiile, asa cum anunta in presa. Saptamana trecuta, de exemplu, CET a anuntat ca va relua furnizarea caldurii sambata. Abia duminica pe la ora 22.00 s-au incalzit caloriferele din apartamentul meu.” Si locatarii de pe strada Mihai Viteazu se plang din acelasi motiv. „De aproape doua saptamani nu avem caldura de la CET, ne-a semnalat E. Cernat. De fapt, de la inceputul sezonului rece caldura a fost furnizata cu intermitente, iar cand se dadea, agentul termic nu avea temperatura corespunzatoare, caloriferele fiind abia dezmortite. Pana acum a fost relativ cald, dar ce vom face in curand, cand se va raci puternic?” (D. Mincu)

                                  Batran accidentat mortal la Filipesti

                                    Accidentul a avut loc miercuri seara, in satul Harlesti, din comuna Filipesti. Un batran de 80 de ani, din localitate, a fost surprins si accidetat mortal de un autoturism. Politistii ajunsi la fata locului au stabilit, dupa primele verificari, ca localnicul s-a angajat in traversarea strazii prin loc nepermis. (G.P.)

                                    Urmariti international prinsi de politisti

                                      Doi barbati cautati de autoritatile franceze si italiene pentru diferite infractiuni au fost retinuti de politistii bacauani de la Serviciul de Investigatii Criminale. Marius E. (35 de ani) era cautat de francezi pentru infractiuni prin mijloace de plata electronice. In catuse a plecat de acasa si Ainald M. (40 de ani), cautat de autoritatile italiene pentru trafic de persoane si prostitutie. Cei doi au fost retinuti pentru 24 de ore si urmeaza sa se declanseze procedurile de predare in tarile in care au savarsit faptele. (G.P.)

                                      A ranit doua persoane si a omorat un cal

                                        Evenimentul rutier s-a petrecut pe DN 11, in interiorul localitatii Oituz. Sorin A. (37 de ani) a incercat sa depaseasca un alt autoturism, insa nu s-a asigurat si s-a trezit in fata cu o caruta care circula regulamentar din sens opus. Nu a mai putut evita impactul si a intrat in plin in atelaj. In urma impactului a rezultat ranirea usoara a carutasului, Gheorghe S. (59 de ani), din localitate si a soferului si ranirea grava a lui Vasile I. (78 de ani), care se afla pe acostament si a fost accidentat in urma evenimentului. Batranul a ramas internat in Sectia de Chirurgie a Spitalului Onesti cu mai multe coaste fracturate. Pentru calul inhamat la caruta, medicii veterinari sositi la fata locului nu au putut face nimic sa-l salveze si au decis eutanasierea sa. Politistii de la Rutiera il cerceteaza pe conducatorul auto pentru vatamare corporala din culpa. (Geta P.)