Dupa ce parlamentarii au decis anul trecut sa paseze responsabilitatea cu privire la gestionarea problemei câinilor comunitari catre autoritatile locale, Curtea Constitutionala a rasturnat miercuri decizia lor. Judecatorii au admis sesizarea privind neconstitutionalitatea acestei legi, depusa de 70 de deputati PSD si 54 de deputati PNL. Semnatarii sesizarii sustin ca principala problema a legii este introducerea eutanasierii si a conditiilor in care este dispusa aceasta. Camera Deputatilor a decis in 22 noiembrie ca eutanasierea animalelor fara stapân se va putea realiza de catre administratiile locale dupa consultarea in prealabil a populatiei prin referendum, sondaje de opinie sau adunari de cartier. Acum, autoritatile locale mai au la indemâna solutia crearii de adaposturi pentru câinii fara stapân, asadar revin la solutiile pe care le aveau inaintea adoptarii acestei legi. "Cred ca trebuie sa avem o bucurie temperata pentru ca se pot gasi solutii sa treaca legea. Am sperat 1 la suta ca legea nu va trece. Noi sustinem in continuare sterilizarea cu returnarea in mediu, iar in câtiva ani numarul lor se va reduce semnificativ. Pastrarea lor in adaposturi nu este solutia cea mai buna", sustine presedintele Asociatiei Prieteni Necuvântatori din Bacau, dr. Zenovia Dumbrava. (A. Gavrila)
Directia Sanitara Veterinara trage linie
Sanatatea publica si sanatatea animala au fost principalele directii de actiune ale Directiei Sanitar-Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor Bacau (DSVSA). Numarul amenzilor pe cele doua domenii in 2011 a fost 204.
Anul trecut, inspectorii sanitar-veterinari au urmarit sa imbunatateasca calitatea controalelor efectuate in unitatile de prelucrare, procesare, depozitare si comercializare a produselor alimentare. In plus, acestia au actualizat baza de date privind identificarea animalelor si au efectuat controale si in domeniul asistentei sanitar-veterinare. Actiuni s-au facut si pe respectarea normelor de biosecuritate la nivelul fermelor sau prevenirea infectarii cu virusul gripal suin. "In anul 2011, la nivelul DSVSA, prin controalele efectuate s-au aplicat 204 sanctiuni in valoare de 153.520 lei, sanctiuni care au fost in special pentru nerespectarea conditiilor de igiena, etichetare si raionare necorespunzatoare, comercializarea de produse in spatii neinregistrate, nerespectarea cerintelor de depozitare, produse expirate si deficiente in domeniul bunastarii animalelor in special comercializarea animalelor fara documente sanitar-veterinare", a explicat dr. Vlad Gheorghita, purtator de cuvânt al DSVSA Bacau. Inspectorii au aplicat nu doar amenzi, ci si 162 de avertismente.
Tone de carne confiscate
In 2011, inspectorii sanitar-veterinari au implementat si masurile privind pesta porcina clasica astfel incât la finele anului trecut tara noastra a beneficiat de ridicarea restrictiilor privind schimburile intracomunitare cu carne de porc. Tot in cadrul actiunilor de control s-au identificat cazurile de trichineloza si a fost confiscata carnea contaminata. "Au fost eliminate din circuitul alimentar un porc cu trichineloza, cinci mistreti cu trichineloza si circa 700 de tone de carne, produse alimentare si subproduse. Acestea au fost ridicate in cadrul controalelor din cele patru abatoare si circa 4.200 de unitati alimentare cu profiluri diverse din judetul Bacau", a mai spus dr. Gheorghita Vlad.
Judetul Bacau are la inceput de 2012, 26 de unitati de industrie alimentara pentru schimburi intracomunitare. O realizare deosebita a anului trecut este modernizarea fabricii de conserve din Bacau, unitate care are pentru toata productia de conserve contracte pentru schimburi intracomunitare. In ceea ce priveste calitatea laptei materie prima, procentul de lapte conform cu cerintele europene este de 100 la suta. In anul 2011 au fost inregistrate un numar de 650 de unitati de comercializare a alimentelor.
Obiective pentru 2012
– cresterea exigentei in exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor administrative;
– modernizarea institutiei;
– gestiunea eficienta a resurselor proprii;
– informarea crescatorilor de animale, transportatorilor si prelucratorilor cu privire la necesitatea identificarii si inregistrarii in vederea asigurarii trasabilitatii produselor de origine animala.
Andreea Gavrila
Incendii unul dupa altul
Miercuri dimineata, la o distanta de jumatate de ora, doua incendii au izbucnit in municipiu. Primul s-a produs pe strada Nicu Enea, in timp ce al doilea a avut loc la fostul Teatru de Animatie. Trei persoane au fost salvate de pompierii veniti la fata locului.
"In mai putin de o ora Detasamentul de Pompieri Bacau a fost solicitat la doua interventii. Prima a fost la intersectia strazilor 9 Mai cu Mioritei, la statia de autobuz, unde s-a produs un incendiu. In urma acestuia au ars mase plastice pe o surpafata de 3 metri patrati. Nu s-au inregistrat alte pagube materiale, iar magazinele care se aflau in interiorul constructiei nu au fost afectate", a precizat lt. Andrei Grecu, purtator de cuvânt al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Bacau.
Câteva zeci de minute mai târziu, la ora 07.40, un alt incendiu a izbucnit la fostul Teatru de Animatie. "Se pare ca aici a fost vorba de un inceput de incendiu care a avut drept cauza folosirea focului intr-un spatiu inchis de trei persoane fara adapost. In urma incendiului au ars mase plastice. Focul nu s-a extins, iar cele trei persoane au fost predate unui echipaj SMURD", a mai spus Grecu. Pentru stingerea focului la fata locului s-a deplasat Garda de Interventie cu trei autospeciale de interventie si zece subofiteri. In cazul incendiului de pe strada Nicu Enea, pompierii au stabilit drept cauza probabila un scurtcircuit la un conductor electric defect sau izolat necorespunzator, in timp ce la fostul teatru, cele trei persoane, cu vârste cuprinse intre 23 si 40 de ani, au folosit focul pentru a se incalzi, cauzând astfel incendiul. Acestea au fost deja preluate de politisti pentru a stabili exact conditiile in care a izbucnit focul.
Andreea Gavrila
76 de entitati bacauane, in vizorul Curtii de Conturi
Raportul Curtii de Conturi arata ca, in Bacau, au fost verificate anul trecut 76 de entitati. Este vorba de 53 de ordonatori principali de credite, 2 ordonatori secundari de credite si 20 de ordonatori tertiari de credite. Din categoria celor care au intrat sub lupa Curtii de Conturi face parte si o companie nationala.
Institutia are ca principal obiect de activitate sa certifice acuratetea si veridicitatea datelor cuprinse in situatiile financiare. In 2011, Curtea de Conturi a organizat peste 3.200 de actiuni de verificare: peste 1.500 de misiuni de audit financiar, 302 misiuni de audit al performantei, 613 actiuni de control si a pus in aplicare aproape 600 de decizii. Majoritatea entitatilor verificate au fost ale administratiei publice locale. In urma misiunilor de audit financiar, doar 4 la suta din unitatile verificate au primit certificate de conformitate. (A. Gavrila)
Amenzi de peste 60.000 de lei
Inspectorii sanitari au controlat in ultima luna a anului trecut 86 de unitati cu profil alimentar. Cele mai multe dintre acestea au fost prinse pe picior gresit, cu numeroase abateri de la normele sanitare de functionare. Printre acestea s-au numarat: deficientele in efectuarea curateniei, a dezinfectiei si a dezinsectiei; nereguli in transportul, depozitarea si expunerea produselor; lipsa certificatului de instruire care sa ateste ca angajatii au absolvit cursuri de igiena; lipsa controlului medical periodic al angajatilor, defectiuni in spatiile frigorifice. S-au aplicat 66 de amenzi in valoare de 62.600 de lei. (D.M.)
Urmarit prins la Comanesti
Un barbat care poseda madat de executare a unei pedepse cu inchisoarea a prins si incatusat. Radu F. (39 de ani) avea o condamnare de 3 ani si 6 luni pentru infractiunea de furt calificat si a fost depus dupa gratii pentru a-si ispasi pedeapsa. Barbatul a fost ridicat de politistii de la Serviciul de Investigatii Criminale. (G.P.)
Spatii comerciale goale la inceput de an
Numeroase spatii comerciale, in special in centrul orasului, sunt goale. Chiar la inceput de an, când vânzarile nu sunt din cele mai bune, numeroase locatii au ramas fara chiriasi.
"De inchiriat" sau "De vânzare" apare scris pe numeroase spatii comerciale care au ramas, chiar la inceput de an, fara chiriasi. O parte au renuntat pentru ca afacerile merg prost, altii pentru ca au regândit strategia de vânzare si pleaca intr-o locatie cu un vad mai bun. Indiferent de motiv, numeroase vitrine sunt goale, in special in centrul orasului. "Multe magazine s-au inchis pentru ca chiria in centru, care este acum in jur de 30 de euro pe metrul patrat, s-a dovedit a fi mare pentru chiriasi. In plus, nici vânzarile nu merg bine la inceput de an", a explicat Florin Popovici, presedintele filialei Bacau a Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare. Cel putin cinci spatii comerciale sunt deschise la inchiriere in centrul municipiului, dar "vor fi inchiriate doar daca si proprietarii sunt flexibili. Daca ei tin la pret si nu se pliaza, vor ramâne cu spatiul gol", mai spune Popovici. Asadar, doar negocierea asigura multumirea de ambele parti.
Preturi la jumatate fata de 2008
Daca in anii de boom economic, centrul orasului era rezervat doar pentru firmele care isi permiteau cu adevarat sa plateasca o chirie deloc modica, din 2009 incoace preturile au scazut si la jumatate. Astfel, daca in 2008 metrul patrat in centru era de 50 de euro, acum media este undeva la 20-30 de euro. In Pasajul Revolutiei si pe Bulevardul Nicolae Balcescu chiriile sunt in jur de 20 de euro pe metrul patrat, pe strada Mihai Viteazul se inchiriaza cu 15 euro, in timp ce la Orizont, unde sunt destul de multe spatii comerciale unul lânga altul, chiria variaza intre 10 si 15 euro. Pe strazile Energiei si Mioritei chiriile sunt undeva in jur de 5-10 euro, in timp ce in sudul orasului, la URA, spatiile comerciale cu suprafete mari se inchiriaza cu 3 euro pe metrul patrat.
Andreea Gavrila
50 de euro pentru introducerea unui celular in Penitenciar
Inca un bacauan a fost retinut pentru dare de mita. De aceasta data a fost vorba de incercarea de corupere a unui gardian de la Penitenciarul Bacau. Omul i-a propus agentului sa-i dea suma de 50 de euro pentru a introduce in unitatea de detentie un telefon mobil. Aparatul ar fi trebuit sa ajunga la o ruda a acestuia, arestat pentru tentativa la omor deosebit de grav, dar planurile au fost date peste cap de un flagrant pus la punct de ofiterii de la Directia Generala Anticoruptie, Serviciul Judetean Bacau.
Dupa incercarea de mituire a unui politist si a unui jandarm, a venit si rândul gardienilor din Penitenciarul Bacau. Un fost detinut i-a propus unui agent al unitatii de detentie, care are atributii de supraveghere, sa-l ajute sa introduca un telefon mobil dupa gratii. Evident, seviciul ar fi fost platit. Omul i-a dat de inteles ca accepta târgul, dar s-a oprit la Directia Generala Anticoruptie, Serviciul Judetean Bacau unde a facut denuntul. Ofiterii au organizat un flagrant, in municipiul Bacau, in urma caruia l-au prins pe recidivistul Ionut M. „Agentul s-a prezentat la sediul nostru unde a formulat un denunt cu privire la faptul ca i s-a oferit suma de 100 de euro pentru a introduce in unitatea de detentie doua telefoane mobile pe care sa le inmâneze unor detinuti. S-a organizat flagrantul, sub coordonarea unui procuror de la Parchetul de pe lânga Tribunalul Bacau, in urma caruia asupra denuntatorului s-a gasit suma de 50 de euro si un telefon mobil cu un incarcator. Acesta ar fi trebuit sa ajunga la unchiul mituitorului, incarcerat pentru infractiuni savârsite cu violenta”, a declarat inspectrorul Roland Filipescu, purtatorul de cuvânt al DGA Bacau. Ieri dupa amiaza, instanta de judecata a dispus arestarea preventiva a recidivistului pentru 29 de zile si daca va fi gasit vinovat risca sa petreaca pâna la sapte ani de inchisoare.
Peste 100 de telefoane, gasite in celule
Telefonul mobil ii era destinat lui Jenica M., de 41 de ani, din Saucesti, ajuns dupa gratii, iarna trecuta, pentru tentativa la omor deosebit de grav. La vremea respectiva, barbatul si-a incendiat iubita pe un câmp de la marginea localitatii. „Un agent de la noi a facut un denunt la DGA dupa ce un cetatean i-a promis o suma de bani ca sa introduca telefoane in unitate. S-a organizat un flagrant si acum se continua cercetarile”, a spus si inspectorul Madalina Matasaru, purtatorul de cuvânt al unitatii de detentie din Bacau. Anul trecut, in urma perchezitiilor efectuate in celulele persoanelor private de libertate de la Penitenciarul Bacau s-au gasit 102 telefoane mobile, iar asupra vizitatorilor alte 11 telefoane.
Geta Panaite
O lege pentru directorii PDL
Vor din nou in Parlament!
Comisarii sefi, directorii, secretarii unitatilor administrativ-teritoriale si prefectii, mai exact, functionarii publici cu functii de conducere, vor putea candida, in toamna, fara sa demisioneze din functie. Asta daca legea initiata de senatorul Gabriel Berca si colegii sai va fi votata in plen. Toata artileria grea a PDL, aflata acum in posturi vizibile, va fi impinsa in batalia pentru locale si parlamentare.
O initiativa legislativa promovata de senatorul Gabriel Berca si alti cinci colegi din PDL va permite, daca va fi votata, participarea functionarilor publici la alegerile din noiembrie 2012, fara ca acestia sa-si dea demisia din functie. Cu alte cuvinte, prefectul, secretarii de comuna sau municipiu si directorii de deconcentrate vor avea dreptul sa-si depuna candidatura pentru fotoliul de parlamentar, presedinte de consiliu judetean, consilier sau primar, exercitându-si atributiile de sef de institutie. Unii sustin ca la baza acestei propuneri se afla criza de resurse umane din PDL, multi dintre oamenii de valoare fiind blocati in functii de conducere, precum si dorinta unora dintre ei de a reveni in politica dupa ce s-au prafuit patru ani in deconcentrate. Altii spun ca PDL vrea sa se foloseasca de toate avantajele Puterii. In prezent, Statutul functionarilor publici ii obliga sa-si dea demisia inainte de a candida. Daca pierd alegerile ramân pe drumuri, si fara fotoliul de parlamentar, si fara postul de director. Se doreste, prin urmare, revenirea la prevederile valabile in mandatul 2000-2004.
Candidatii se vor autosuspenda
"Ei au venit prin concurs in postul de director si ar trebui sa demisioneze ca sa poata candida, ceea ce nu este corect, arata Gabriel Berca, senator PDL, initiatorul legii. Oamenii se tem ca isi pierd functia. Cum sa atragem specialisti in Parlamentul României sau in Consiliul Judetean daca acestia nu au dreptul sa candideze? Si directorul juridic dintr-o primarie PSD poate candida, prin urmare modificarea nu are legatura cu politica." Unii social-democrati sustin ca prefectul va fi si organizator al alegerilor, si candidat. Gabriel Berca sustine ca nu-i deloc asa: "Nu e adevarat. Daca vrea sa candideze, prefectul se suspenda cu trei luni inainte de alegeri. De ce un functionar public fara functie de conducere poate sa candideze, iar cel care e director sau prefect nu poate?" Proiectul de modificare a Statutului functionarilor publici a fost depus la Senat si urmeaza sa fie dezbatut in comisii, apoi in plen.
„Ma lasa rece legea asta”
Gabriel Vlase, deputat PSD, nu este de acord cu initiativa democrat-liberalilor: "Este una dintre multele incercari ale PDL de a modifica tot ce se poate modifica in tara asta. Scopul lor este sa diminueze esecul pe care il vor inregistra la alegerile din toamna, pentru ca de pierdut sigur vor pierde." Deputatul PSD afirma ca aceasta prevede avantajeaza in mod evident Puterea. "Daca prefectul candideaza la mine in colegiu, seful de post va sta drepti in fata lui, afirma Gabriel Vlase. Daca directorul DSV candideaza, la fel se va intâmpla: toti crescatorii de animale il vor sprijini. Pe mine ma lasa rece legea asta, dar un tânar, care e mai putin cunoscut in teritoriu, va fi net dezavantajat." E clar ca PDL incearca sa-si maximizeze sansele, afirma deputatul: "Daca bagi 15.000 de functionari publici in campanie nu câstiga toti, dar aduci un plus de 2-3 procente." Mai sunt si resursele materiale din institutii, care vor fi la dispozitia directorilor PDL, arata Vlase, adica benzina, masina, hârtie, copiator etc. Nu e de acord ca actuala lege este nedreapta: "Când ai devenit functionar public ai stiut ca te situezi in afara politicii. Nu poti sa invoci o nedreptate de vreme ce ai acceptat sa fii apolitic."
Nu se face campanie de dimineata pâna seara!
"Este o propunere foarte buna pentru ca orice cetatean are dreptul de a candida si de a fi ales. Mi se pare normal ca un sef de institutie sa candideze daca asta doreste", afirma Cristian Cucuian, seful Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Bacau. Acesta sustine si faptul ca o campanie electorala nu afecteaza atributiile de serviciu, in conditiile in care "actiunile de campanie nu se fac de dimineata pâna seara. Ai o echipa de campanie in spate", mai spune Cucuian. Si directorul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bacau crede ca este dreptul constitutional ar oricarei persoane de a candida si a fi ales. "Asta nu inseamna ca la nivelul institutiilor toata lumea va candida. Nu sunt, in definitiv, atât de multe functii", crede Liviu Miroseanu. Seful de la Cadastru mai spune ca o eventuala candidatura "nu inseamna ca institutiile nu vor mai functiona. Chiar daca un director nu este in institutie o anumita perioada de timp, are in loc un director adjunct cu drept de semnatura". Prefectul Constantin Scripat sustine, in schimb, ca o astfel de modificare legislativa "ar putea fi benefica pentru o administratie sanatoasa pe care ne-o dorim. Acesti functionari publici au grade profesionale, s-a investit in ei, au dobândit experienta si sunt dedicati administratiei publice. Bineinteles, a candida nu inseamna ca esti si ales, dar acum se restrictioneaza un drept".
Silvia Patrascanu
Andreea Gavrila
Recensamantul decimeaza consiliile locale din judet
Scaderea masiva a populatiei, in special in zonele urbane, reliefata de recensamântul din acest an va avea repercusiuni majore asupra administratiilor locale din judet. Zeci de consilii locale isi vor diminua numarul de alesi, in conformitate cu reducerea populatiei, precum si cu prevederile existente in Legea 215/2001 ce reglementeaza organizarea si functionarea administratiei publice locale. Statisticienii spun ca diminuarea populatiei poate fi chiar mai mare decât cea evidentiata de primele date rezultate in urma recenzarii. Municipiul Bacau ar putea pierde 2 consilieri locali (din 23 câti sunt in prezent in CL), in timp ce Consiliul Judetean Bacau se va „subtia” cu 2 alesi (din 37 câti exista acum).
Administratiile locale din judetul Bacau vor fi afectate in mod direct de rezultatele recensamântului derulat pe parcursul anului trecut. Pe fondul scaderii masive a populatiei – evidentiata de primele cifre date publicitatii in urma recenzarii – mai multe consilii locale din judet isi vor reduce numarul de alesi, in conformitate cu noile realitati demografice rezultate in urma recensamântului. Depopularea afecteaza, in principal, mediul urban, astfel incât mai multe orase sau municipii vor functiona cu consilii locale „intrate la apa”.
Municipiul Bacau ar putea pierde 2 consilieri locali din cauza scaderii masive a populatiei (de la 175.000 la recensamântul din 2002, la 148.000 la recensamântul din 2011-2012). Potrivit Legii 215/2001, municipiul functioneaza cu un CL alcatuit din 23 de alesi, la data alegerilor locale din 2008 Bacaul figurând in categoria localitatilor cu populatia cuprinsa intre 200.001 si 300.000 de locuitori. Aceeasi lege prevede, in schimb, un numar de 21 de consilieri locali pentru localitatile cu o populatie cuprinsa intre 100.001 si 200.000 de locuitori.
„Va fi o decizie politica”
Statisticienii recunosc ca diminuarea populatiei ar putea fi chiar mai mare, in conditiile in care persoanele care au parasit judetul figureaza, inca, cu domiciliu stabil in Bacau, desi nu mai locuiesc – de fapt – pe raza judetului. Eugenia Harja, sefa Directiei Judetene de Statistica (DJS), a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca decizia de a lua in calcul cifrele preliminarii ale recensamântului va fi strict politica. Harja a atras atentia, in schimb, ca discrepantele dintre populatia cu domiciliul legal in judetul Bacau si cea care locuieste in mod real in judet ar putea influenta rezultatul unor procese consultative, de pilda a referendumurilor. „Populatia stabila din judetul Bacau ar putea sa nici nu atinga 600.000. Imi amintesc ca si la recensamântul din 2002 a fost tot o scadere masiva de populatie, undeva pe la 44.000. Eu zic ca scaderea va fi si mai mare, pentru ca din 2002 si pâna astazi au migrat foarte multi si nu doar in afara tarii, ci si in interior. Daca se vor lua datele statistice de la ultimul recensamânt finalizat – cel din 2002 – nu vor aparea mari schimbari. Datele de la recensamântul din 2011 nu pot fi luate in calcul decât daca se da o lege in acest sens, prin care sa se organizeze alegeri pornind de la datele preliminare existente. Decizia e una politica”, a afirmat ea. Harja a adaugat ca posturile din administratia publica locala vor fi stabilite in conformitate cu populatia stabila si ca adevaratele efecte ale recensamântului se vor vedea abia peste un an sau doi.
CJ, mai subtire cu 2 consilieri
In situatia municipiului de resedinta se afla si judetul Bacau. In noiembrie 2011, contabilizarea populatiei din judet arata ca au fost recenzate aproximativ 630.000 de persoane. Intre timp, sustin statisticienii, cifra a crescut la aproximativ 650.000. Ea este insa mult mai mica daca luam in calcul doar populatia stabila a judetului. In urma recensamântului din 2002, judetul Bacau numara 706.000 persoane. Potrivit Legii 215/2001, CJ Bacau s-a organizat si functionat cu 37 de consilieri judeteni. Scaderea populatiei evidentiata de recensamânt face ca numarul de consilieri judeteni sa se diminueze cu doi, in acord cu prevederile legii amintite (populatia fiind sub nivelul de 650.000).
„Am avut 21 de consilieri, acum am 19”
Edilii din judet recunosc ca au simtit pe pielea lor rigorile demografice impuse de scaderea populatiei. Viorel Miron (PNL), primarul orasului Comanesti, a declarat ca pâna in 2004 CL a functionat cu 21 de alesi, iar din 2004 cu 19. Primarul a spus ca populatia din Comanesti se ridica la aproximativ 20.000 de locuitori, fapt ce va duce la o viitoare restrângere a CL la 17 consilieri. „Am fost consilier local intre 2000 si 2004. Pe atunci aveam 21 de consilieri in CL Comanesti. Acuma am scazut la 19 din cauza ca legislatia facea referire la populatie. E posibil sa mai scada numarul alesilor daca astea-s cifrele de la recensamânt”, a afirmat Miron. Legea 215 precizeaza ca localitatile cu populatie cuprinsa intre 20.001 si 50.000 de locuitori vor avea consilii alcatuite din 17 alesi.
Onestiul pierde cei mai multi alesi
Municipiul Onesti, confruntat si el cu o masiva depopulare, dublata de o imbatrânire accentuata a populatiei, functioneaza in prezent cu un CL alcatuit din 21 de alesi. La recensamântul din 2002, Onestiul figura cu peste 51.000 de locuitori. Cifra acestora s-a diminuat pâna la aproximativ 40.000. Conform Legii 215, Onestiul ar trebui sa dispuna de un CL alcatuit din doar 17 consilieri locali, cu 4 mai putini decât in prezent.
Parlamentari redusi pe cale naturala
Scaderea semnificativa de populatie inregistrata la recensamânt va afecta inclusiv numarul de parlamentari pe care Bacaul ii va trimite in Legislativ. In mod normal, judetul va pierde cel putin 3 parlamentari (doi deputati si un senator). Pierderile ar putea fi mai mari daca norma de reprezentare va fi crescuta in cazul deputatilor si senatorilor. Puterea pare sa fi abandonat aceasta pista, in conditiile in care Parlamentul se va diminua cu aproximativ 50 parlamentari doar din simpla scadere a populatiei. De altfel, alegerile locale si parlamentare din toamna acestui an se prefigureaza a fi organizate pe baza cifrelor de populatie din vara lui 2011. Legea 215/2001 precizeaza, la alineatul 1 al Articolului 29, ca „numarul membrilor fiecarui consiliu local se stabileste, prin ordin al prefectului, in functie de numarul locuitorilor comunei, orasului sau municipiului, raportat de Institutul National de Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau, dupa caz, la data de 1 iulie a anului care preceda alegerile”. O prevedere similara guverneaza si stabilirea numarului membrilor consiliului judetean (Art. 102/Legea 215).
Lucian Bogdanel
Conducerea la Iasi, activitatea in Bacau
Incepând din acest an, la decizia Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, inspectoratele in constructii din intreaga tara au intrat intr-un amplu proces de reorganizare. In dorinta de a mai subtia structura de personal pentru a reduce cheltuielile, s-a renuntat la mai multi angajati, iar conducerea, in Moldova, s-a mutat la Iasi, la Directia Regionala in Constructii Nord-Est. "Inspectoratele din teritoriu functioneaza normal. Cetatenii se vor adresa in continuare compartimentelor de control si inspectie pentru calitatea lucrarilor in constructii din Bacau, unde pot lasa cereri sau depune sesizari. Singura diferenta este ca raspunsul il vor primi de la Directia Regionala in Constructii Nord-Est", a explicat seful Inspectoratului Teritorial in Constructii Iasi, Valerica Andronache. Deocamdata nu se stie câti oameni vor fi inclusi pe lista angajatilor in Bacau pentru ca in aceasta luna se sustin inca examene. Schema va fi definitivata la inceputul lunii februarie. Procesul de reorganizare era anuntat inca din vara anului 2011, la acel moment, conducerea ministerului apreciind ca aproximativ 125 de posturi ar putea disparea, majoritatea fiind sefi, secretare sau soferi. Demersul ministerului are drept scop reducerea cheltuielilor cu 15 la suta, dar si a personalului, cu 18 la suta. Directia Regionala in Constructii Nord-Est mai cuprinde inspectoratele din Iasi, Botosani, Suceava, Vaslui si Neamt. Sediul este la Iasi.
Andreea G.
Inca un bacauan retinut pentru dare de mita
Ofiterii de la Directia Generala Anticoruptie – Serviciul Judetean Bacau au retinut ieri un barbat care a incercat sa mituiasca un gardian de la Penitenciarul Bacau. Barbatul, recidivist, i-a propus acestuia sa-i dea 50 de Euro pentru a introduce dincolo de gratii un telefon mobil ce ar fi trebuit sa ajunga la o ruda a acestuia. Vom reveni cu amanunte. (G.P.)
Ne asteapta scumpiri ale alimentelor in primavara
Scumpirea carburantilor de la inceputul anului nu se va reflecta deocamdata in preturile alimentelor. Cu toate acestea, in primavara, cand se vor fi epuizat stocurile vom vedea primele cresteri de preturi.
Companiile petroliere au majorat la inceputul lunii ianuarie preturile la benzina si motorina, cu cate 8 bani pe litru.
Ca de obicei, reprezentantii companiilor petroliere au dat vina pe cresterea cotatiilor la produsele petroliere, generata la randul ei de tensiunile din Iran si evolutia cursului valutar. Atat benzina, cat si motorina au depasit pragul psihologic de 6 lei pe litru. Desi au trecut doar 11 zile din noul an, combustibilii s-au scumpit chiar de doua ori, la 1 ianuarie 2012 fiind aplicata o scumpire pe fondul actualizarii cursului de schimb la care se plateste acciza si din cauza cresterii accizei pentru motorine. Or, aceste scumpiri repetate se vor simti cat de curand si in preturile de la raft ale alimentelor. "In luna ianuarie nu vom modifica preturile. Am intrat in noul an cu un stoc de materie prima, dar in functie de cum va evolua piata cerealelor sau daca vor mai fi modificari de preturi la combustibili vom ajusta si noi preturile", a explicat Alin Giurea, presedinte Pambac. Si Agricola va opera scumpiri, dar asta abia in primavara. "La inceput de an vanzarile merg prost si chiar daca am vrea sa facem scumpiri nu am reusi. Cu siguranta in primele doua luni ale acestui an nu vom scumpi produsele", a explicat presedintele grupului, Grigore Horoi. In acest caz, o eventuala crestere de preturi va fi influentata si de achizitia de materie prima, in special cereale.
Fermierii raman cu paguba!
Majorarea preturilor la combustibili va duce la dublarea costurilor de productie in societatile agricole. Asta din cauza ca "valoarea motorinei reprezinta 70 la suta din cheltuieli", explica Ion Furdui. Fermierii bacauani sustin ca pretul cerealelor nu va creste in 2012, chiar daca motorina s-a scumpit cu 60 la suta numai in doi ani, iar subventia e mica: "Din pacate suntem singurul sector care are o putere mica de a stabli preturile la cereale sau legume. Preturile produselor agricole sunt stabilite de bursa si de piata. La noi, niciodata nu s-a tinut pasul cu cresterea preturilor la motorina sau la ingrasaminte. Noi suntem cu paguba", a declarat Viorel Ilas, administrator SC Comis SRL Solont. (A. Gavrila & S. Patrascanu)
O noua indemnizatie de insotitor pentru pensionari
Pensionarii de invaliditate de gradul I vor primi din aceasta luna o indemnizatie de insotitor raportata la valoarea punctului de pensie. De la 1 ianuarie 2012, conform Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aceasta indemnizatie va reprezenta 80 la suta din valoarea punctului de pensie, care este tot de 732,8 lei, ca si anul trecut. Astfel, indemnizatia lunara va fi de 587 lei si va fi acordata lunar fiecarui pensionar de invaliditate de gradul I. In judetul Bacau, in prezent sunt 768 persoane care primesc pensie de invaliditate de gradul I. Pensia medie la aceasta categorie de pensionari este de numai 563 lei, mai mica decat indemnizatia. Pana in 2011, aceasta era in suma fixa si era stabilita prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. (E.T.)
Buget din primele luni la Ambulanta
Anul 2012 aduce o noutate la Serviciul Judetean de Ambulanta. Pentru prima data, acesta nu mai asteapta pana in luna aprilie sau mai semnarea contractului de finantare cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS) Bacau. „Printr-un ordin comun al Ministerului Sanatatii si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, serviciul nostru va beneficia in 2012 de acelasi buget ca in 2011, ne-a declarat dr. Adrian Colibaba, director medical SJA Bacau. La ora actuala ne aflam in procedura de depunere a documentelor pentru incheierea actelor aditionale la contractul de anul trecut. Beneficiul faptului ca avem buget de la inceputul anului este acela ca vom putea finanta activitatile pe care le vom derula, astfel incat efectul lunar sau trimestrial sa fie redus.” Alocarea bugetului din prima luna a anului nu rezolva insa toate problemele cu care se confrunta acest furnizor de servicii medicale. Cea mai stringenta este lipsa de personal. Ultima deblocare de posturi a avut loc in anul 2009. De atunci, singurii angajati noi au fost cei 4 asistenti si un medic redistribuiti de la Spitalul Orasenesc „Ioan Lascar” Comanesti. In schimb, numarul solicitarilor a crescut cu peste 10.000 fata de acum 4 sau 5 ani. In 11 luni ale anului trecut, SJA a raspuns unui numar de 48.957 de solicitari de la pacienti care au avut nevoie de servicii de urgenta prespitalicesti. „Numarul de interventii pe echipaje a crescut foarte mult, explica dr. Colibaba. De exemplu, aseara (luni, n.r.) medicul nostru de garda a plecat la Iasi cu doua cazuri de infarct de miocard mai deosebite. Anumite categorii de infarct se trateaza obligatoriu intr-un centru universitar. A aparut un al treilea caz, de la Onesti, iar acesta a trebuit insotit de unul dintre medicii de la spitalul din localitate.” Deficitul de personal obliga la gasirea de solutii pe plan local. La nivel inalt, decizional, intarzie luarea unor decizii care sa asigure resursa umana de la serviciile de ambulanta. (D. Mincu)
„Partidul Verde” si-a facut filiala in Bacau
Grupul de initiativa care a format Organizatia Judeteana Bacau a "Partidului Verde" s-a intrunit in prima sedinta, cea prin care si-a anuntat in mod oficial infiintarea. Au venit de la Bucuresti, ca sa semneze actul de nastere, presedintele partidului, Ovidiu Iane, secretarul Silviu Dumitru si vicepresedintele Georgeta Ionescu. Alaturi de Mircea Sandulescu, liderul filialei bacauane, au fost 30 de persoane care s-au inscris in partid. Partidul Verde are 31 de filiale judetene, din care 24 sunt functionale. “Avem asteptari mari la urmatoarele alegeri din cauza neincrederii generale in clasa politica. Noi vom veni cu un mesaj complex, cu actiuni care vor duce la un trai sanatos, la impunerea produselor naturale romanesti pe piata”, a declarat Ovidiu Iane. Cei care au format grupul de initiativa au cel mult 35 de ani si s-au mai implicat in actiuni cu rol ecologist: au plantat arbori, au strans deseuri si au luat atitudine fata de problemele de mediu ale municipiului Bacau. “Ma bazez pe aceasta echipa, pe acesti oameni tineri care deja au realizat ceva in viata lor. Printre ei sunt multi avocati, economisti, contabili, medici, oameni cu studii care stiu ca pot face o altfel de politica. Curand ne vom organiza pe filiale, ne vom imparti atributiile, pentru a face fata alegerilor locale si parlamentare din acest an”, a spus arh. Mircea Sandulescu, presedintele organizatiei judetene. Pana pe 31 martie va avea loc organizarea filialelor locale, dupa care vor fi desemnati candidatii pentru alegerile locale si parlamentare. (Silvia P.)
95 de lei in plus la ajutorul de deces
In acest an, ajutorul de deces pentru pensionarii si asiguratii in sistemul public de pensii va fi mai mare decat a fost in 2011. In cazul decesului unui pensionar sau asigurat, sprijinul de inmormantare acordat va fi de 2.117 lei, cu 95 lei mai mult decat anul trecut. Daca a decedat un membru al familiei pensionarului ori asiguratului (sot, sotie, copil, parinte), atunci ajutorul va fi de 1.059 lei fata de 1.011 lei, cat a fost in 2011. Pana acum, anual, Casa Judeteana de Pensii a achitat intre 6.500 si 7.000 de ajutoare de deces. (Elena T.)
Inscrierile in clasa I, pe linie moarta
Inspectoratul Scolar Judetean Bacau vine cu precizari clare. Inscrierea copiilor in clasa I si in clasa pregatitoare, pentru anul scolar viitor 2012-2013, se va face doar dupa stabilirea retelei scolare. "Chiar daca avem metodologii, chiar daca se vorbeste si de un calendar care sa reglementeze trecerea clasei pregatitoare la scoala, nu se poate vorbi nimic inca de aceste inscrieri la clasa I sau 0. Pana pe 20 ianuarie avem termen sa definitivam reteaua scolara si apoi stim exact ce avem de facut. Lucram si la un program electronic pentru inscrierea de date, dar pana atunci inscrierile sunt interzise", a spus categoric prof. Florin Lazar, inspector scolar general. Trebuie sa se clarifice cum vor functiona clasele si unde anume, care este numarul exact de copii pentru clasa I si cea pregatitoare, precum si daca va fi nevoie de noi desemnari si pregatiri a cadrelor didactice. Se va tine cont si de arondarea pe domiciliu a gradinitelor si scolilor si se va interzice inscrierea dubla a copiilor la mai multe unitati scolare. Documentele necesare la inscrierea in clasa I sunt: cerere tip, certificat de nastere copil – copie xerox in 2 exemplare, cartea de identitate de la ambii parinti – copie xerox in 2 exemplare, adeverinta medicala cu avizul "Apt pentru scoala" de la medicul de familie in original si fisa medicala ce se va preda la scoala dupa ce va fi eliberata de gradinita. (R. Neagu)
Mii de tigarete disimulate intr-o autoutilitara
Retineri intr-un nou caz de contrabanda cu tigari
Contrabanda cu tigari provenite din Republica Moldova si Ucraina continua sa dea batai de cap inspectorilor vamali. Un nou transport de astfel de produse a fost depistat in trafic, de catre un echipaj al Politiei Rutiere. Tigarile au fost confiscate, iar Serviciul de Investigare a Fraudelor a intocmit deja dosar penal. Cercetarile continua pentru depistarea intregii retele.
Lucratorii de la Serviciul Politiei Rutiere si Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau au depistat in trafic un autoturism, inmatriculat in Bulgaria, plin cu mii de pachete de tigari. In urma controlului masinii s-a stabilit ca marfa era disimulata sub o platforma, in mod intentionat, pentru a fi sustrasa de la controlul vamal si de la accizare. Toata incarcatura a fost preluata apoi de Directia Judeteana de Accize si Operatiuni Vamale Bacau. "La un control de rutina a fost identificat acest mijloc de transport care pe elementele constructive a devenit suspect. Masina a fost insotita la sediul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau unde, dupa ce a fost indeparata platforma de rezistenta, s-a depistat ca avea un compartiment amenajat special pentru disimularea marfii. Inspectorii vamali, dupa ce au preluat autoutilitara, au desfacut complet elementul de caroserie si au depistat in interior 6.430 de pachete de tigari, de diferite marci, cu timbre de Republica Moldova si Ucraina", a explicat Valentin Grosu, director executiv DJAOV Bacau.
Traficantii sunt din Calarasi
Mai exact, soferul era un barbat din Calarasi, iar la mijloc este vorba de nu mai putin de 128.600 de tigarete ascunse in platforma utilitarei. "Totodat? au fost identificati si condusi la sediul IPJ Bacau pentru cercetari conducatorul autoutilitarei si pasagerii acesteia, Aurel M., de 43 de ani, Costel M., de 32 de ani si Florin M., de 25 de ani, toti din judetul Calarasi", a declarat si agent Raluca Ciobanu, purtator de cuvant la Inspectoratul de Politie Judetean Bacau. Cei trei transportau tigarile din judetul Suceava catre localitatea de domiciliu in vederea comercializarii acestora.
Cercetarile continua
Pe piata neagra insa, marfa are o valoare de 10.000 de euro, un astfel de pachet fiind vandut cu 7 sau 9 lei. "Urmeaza sa fie intocmit referatul cu valoarea de prejudiciu creat catre bugetul de stat, iar lucratorii de politie continua cercetarile pentru identificarea si a altor aspecte de interes operativ", a mai precizat directorul Valentin Grosu. Conform procedurilor vamale, marfa a fost confiscata. In cauza a fost intocmit dosar penal sub aspectul savarsirii infractiunii de detinere de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal, iar fata de cei trei barbati a fost luata masura retinerii pentru 24 de ore.
Roxana Neagu
Falsificatori de pasapoarte descoperiti
Anul trecut, angajatii Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Simple Bacau au descoperit mai multi cetateni care au incercat sa fenteze autoritatile prezentand documente false sau copii proaste in incercarea de a obtine un pasaport.
In 2011, organele de cercetare penala au fost sesizate in cinci cazuri pentru infractiuni savarsite la regimul pasapoartelor. Este vorba de infractiuni de fals de identitate, uz de fals si fals in inscrisuri oficiale. Trei persoane sunt cercetate pentru ca aveau pasapoarte emise cu fals de identitate in baza unor carti de identitate false. Documentele au fost emise intre anii 2001-2006, dar descoperite abia acum de organele de ancheta. O alta cauza vizeaza acuzatia de uz de fals. Un bacauan a incercat sa obtina un alt pasaport folosindu-se de o copie a cartii de identitate plastifiata. Reprezentantii Serviciului de Pasapoarte atrag atentia, in lumina acestor cazuri, ca solicitarea unui document de calatorie se face doar cu prezentarea actelor originale. In fine, ultima sesizare s-a facut pentru fals material in inscrisuri oficiale. Este vorba de un pasaport din anul 2001 in care titularul a incercat sa schimbe fotografia cu cea a altei persoane.
Amenzi pentru documentele pierdute
Tot anul trecut, reprezentantii Serviciului de Pasapoarte au amendat 343 de persoane pentru ca si-au pierdut documentul de calatorie sau l-au deteriorat. Amenzile au ajuns la un total de 11.720 de lei. Anul trecut, la nivelul serviciului au fost primite 28.087 cereri pentru eliberarea pasapoartelor simple, din care aproape 18.100 de cereri au fost pentru pasapoarte electronice. Misiunile diplomatice ale Romaniei in strainatate au transmis in sistem informatizat un numar de 3629 de cereri pentru eliberarea pasapoartelor care au fost validate si aprobate de lucratorii serviciului. Totodata, au fost solutionate 801 cereri pentru emiterea de pasapoarte pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate. In fine, 48 de persoane au depus cereri pentru restabilirea domiciliului in Romania.
Activitatea Serviciului de Pasapoarte in cifre:
Incasari de 6.079.896 lei din care:
– venit la bugetul de stat: 1.781.112 lei
– amenzi: 11.720 lei
– taxe contravaloare pasaport: 4.298.784 lei
– taxe pentru alte servicii: 1.968 lei
Andreea Gavrila






