miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 4674

Un singur formular pentru doua prestatii sociale

    Ajutorul social si alocatia de sustinere familiala vor fi acordate in baza unui singur formular de cerere si declaratie pe propria raspundere. Formularul este, insa, foarte complicat, ca si acum. Povara completarii lui cade tot in spatele primariilor.

    Solicitantii de ajutor social, care au dreptul si la alocatie de sustinere familiala, vor completa un singur formular de cerere si declaratie pe propria raspundere privind numarul membrilor familiei, veniturile si bunurile acesteia. Un proiect de act normativ in acest sens prevede pentru ambele prestatii sociale un formular unic. In prezent pentru acordarea ajutorului social si a alocatiei de sustinere familiala solicitantii trebuie sa completeze câte un formular distinct de cerere si declaratie pe propria raspundere. Conducerea Ministerului Muncii motiveaza ca a initiat un asemenea proiect pentru a reduce birocratia si a le usura munca beneficiarilor de aceste doua prestatii sociale. Dar, chiar daca ei vor trebui sa completeze un singur formular, acesta ramâne la fel de stufos, de complicat si greu accesibil intelegerii solicitantilor. Lasând la o parte faptul ca unele rubrici sunt ambigui (E1-copiii familiei, E2-copiii familiei), cele referitoare la bunurile si veniturile familiei sunt de-a dreptul naucitoare. Se stie, marea majoritate a beneficiarilor de ajutor social sau/si alocatie de sustinere au un nivel de instructie extrem de scazut. De exemplu, câti dintre ei stiu sa raspunda la intrebarea care sunt "veniturile din transferurile proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si al dezmembramintelor acestuia"? Evident, mai mult ca sigur, niciunul! Tocmai de aceea misiunea primariilor va fi la fel de grea.

    Ajutor social numai pentru invalizi

    Primarii sustin ca lucrurile ar trebui simplificate. Documentatie stufoasa inseamna, in continuare, timp mult si costuri mari. "O sa ne dea de munca. Pentru a obtine un leu vom cheltui 10 lei. Nu mi se pare normal sa-i chinuiesti pe oameni", declara Marcelin Solot, primarul comunei Margineni. Nici pâna acum, cetatenii nu-si scriau singuri CNP si alte date prevazute in formulare. "Tot angajatii primariei erau cei care ii ajutau sa completeze cererile pentru ajutorul de incalzire sau pentru venitul minim garantat", afirma Marcelin Solot. "Ma tem ca vor transforma primaria in Casa de Ajutor Reciproc de pe vremuri, când un singur angajat, care era stiutor de carte, ii ajuta pe cetateni, majoritatea analfabeti, sa-si scrie cererile", arata Mihai Coman, primarul comunei Bârsanesti. Edilul sustine ca el nu-i de acord sa-i ajute pe puturosi, mai ales ca, desi sunt buni de munca, nu vor sa iasa la curatat zapada. "Am auzit de la alti cetateni ca cer 600.000 de lei pe zi si nici nu fac treaba de calitate." Exista, insa, o metoda de a-i departaja pe smecheri de cei cu adevarat neputinciosi, sustine Mihai Coman. "Eu nu incurajez lenea. Corect ar fi ca doar bolnavii si invalizii sa primeasca venitul minim garantat. Era mult mai simplu sa li se ceara o adeverinta de la medicul specialist, nu de la medicul de familie, si daca, intr-adevar, nu pot munci si nu au venituri, sa beneficieze de ajutor social. Cei care pot munci trebuie sa aiba si venituri."

    Aproape 300.000 de prestatii sociale

    Primariile vor avea mari batai de cap si de acum incolo, judetul Bacau având in continuare un numar foarte mare de persoane asistate social. Anul trecut, s-au cheltuit nu mai putin de 60 milioane euro pentru plata prestatiilor sociale, precum alocatii, ajutoare si indemnizatii. In 2011 au fost acordate lunar, in medie, 295.784 de prestatii sociale, care au insemnat pe intregul an 258.264.063 lei. Anul trecut s-au achitat lunar peste 16.000 alocatii de sustinere, suma totala platita ajungând la 11.731.691 lei. Tot in 2011 s-au platit lunar peste 7.000 de ajutoare sociale, care au insumat 13.330.938 lei. In ianuarie 2012 situatia a fost neschimbata. Sunt comune unde sute de familii au dreptul la ambele prestatii sociale. Dar peste 9.000 de familii au dreptul doar la alocatie de sustinere iar alte câteva mii, numai la ajutor social. Pentru acestea primariile vor trebui sa completeze separat cererea si declaratia pe propria raspundere.
    Silvia Patrascanu
    Elena Tintaru

    Adio bilete de odihna subventionate

      Dupa ce le-a diminuat salariile, acum Guvernul României le ia bugetarilor si biletele de odihna subventionate. Un proiect de act normativ, afisat pe site-ul Ministerului Muncii, prevede ca anul acesta nu va fi acordat niciun astfel de bilet. In nota de fundamentare a proiectului se precizeaza ca guvernul a luat aceasta decizie, deoarece nu sunt fondurile necesare pentru a atribui bugetarilor o asemenea facilitate. Anul trecut, prin intermediul Casei Judetene de Pensii, au beneficiat de un bilet de odihna subventionat 635 bugetari, 44 soti/sotii si 161 copii ai lor. In total, au fost alocate 840 bilete, oferta care a reprezentat 89 la suta din cerere. Biletele au fost impartite sindicatelor reprezentative ale angajatilor din institutiile publice, unde nu este constituit fond social pentru compensarea biletelor de odihna. Au fost pentru 14 serii, cuprinse in perioada 7 iulie – 23 septembrie. Sejurul fiecarei serii a fost de sase zile. Pentru prima serie, 41 la suta din bilete i-au fost distribuite Confederatiei Sindicale Democratice din România, 33,7 la suta CNSLR Fratia, 20 la suta Cartelului Alfa, 3,9 la suta Blocului National Sindical si 1,4 la suta Sindicatului Meridian. Pentru urmatoarele serii, 83,7 la suta din bilete au fost alocate acestor confederatii iar 16,3 la suta au fost pastrate de catre Casa de Pensii pentru bugetarii care nu au sindicat. Sindicatele, la rândul lor, au impartit biletele intre ele dupa care le-au repartizat membrilor de sindicat. Pretul unui bilet a fost intre 350 si 500 lei, dar costurile, in realitate, au fost mult mai mari, diferenta fiind acoperita din bugetul asigurarilor sociale. Angajatii din sectorul bugetar ale caror venituri salariale s-au situat sub salariul mediu brut pe economie sau au fost egale cu acesta au suportat, insa, doar 50 la suta din pretul biletului. Pentru copiii scolari, cu vârsta intre 6 si 18 ani, tariful a fost de 50 la suta din contributia parintelui. Bugetarii care au avut venituri salariale brute ce au depasit salariul mediu brut pe economie au suportat integral pretul biletului, dar, oricum, acesta a fost mai mic decât cel real. Prin urmare, bugetarii pierd o facilitate insemnata.
      Elena Tintaru

      Dispar comisiile judetene de expertiza

        Legea Asistentei Sociale nr. 292/2011, care a intrat in vigoare din acest an, aduce câteva noutati importante, dar nu neaparat dintre cele dorite de asociatiile persoanelor cu handicap sau ale altor beneficiari ai serviciilor sociale. E vorba de institutii nou-aparute, care vor prelua din sarcinile Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS) si ale comisiilor judetene de evaluare a persoanelor cu handicap si ale celor care au ajuns in incapacitate de munca. Astfel, Observatorul Social National va avea rolul de a colecta date privind politicile publice in domeniul muncii, protectiei sociale, justitiei, le va analiza si va propune recomandari privind imbunatatirea programelor. O alta noutate este infiintarea Institutului National de Expertiza Medicala si Recuperarea Capacitatii de Munca. Va fi singura institutie care va evalua persoanele cu incapacitate sau handicap in vederea incadrarii in "grad de dizabilitate" sau in "grad de invaliditate". Comisiile judetene de evaluare si expertizare vor fi desfiintate, dar specialistii vor fi valorificati, urmând ca cei mai buni dintre ei sa fie preluati de institut. (Silvia P.)

        Bani pentru comunele inzapezite

          Cincisprezece judete vor primi bani de la Guvern pentru limitarea efectelor calamitatilor naturale. Executivul a aprobat ieri alocarea sumei totale de 20 milioane lei din Fondul de interventie aflat la dispozitia Guvernului din bugetul pe 2012, în scopul limitarii efectelor calamitatilor naturale în localitati din 15 judete afectate de caderile masive de zapada si viscol din ultima perioada.
          Pentru judetul Bacau suma alocata este de 1,32 milioane lei. Decizia a fost luata pentru a ajuta autoritatile locale din zonele afectate sa acopere cheltuielile aferente actiunilor operative de deszapezire a drumurilor comunale si judetene. Prefectii judetelor, în calitatea lor de presedinti ai comitetelor judetene pentru situatii de urgenta, vor verifica modul de executare a acestor lucrari.
          “Trebuie sa aprobam alocarile prin Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta. Cele mai afectate comune au fost in sudul judetului, la limita cu Vrancea, unde era cod portocaliu, dar impartirea banilor se va face si pe un alt criteriu. Este vorba de suprafata comunelor, pentru ca acolo unde sunt intinderi mari au fost si multe drumuri de deszapezit”, a precizat prefectul Constantin Scripat. Acesta a mai precizat si ca banii se vor repartiza atent in asa fel incât sa contrabalanseze alocarile de la inceput de an de la Consiliul Judetean. “La unii a plouat cu bani, la altii a fost seceta. Trebuie sa ne gândim ca sunt comune care au primit 300 de milioane pentru un an intreg. Cu ce sa faca deszapeziri sau sa repare drumuri?”, a mai spus Scripat. Banii vor ajunge in bugetele comunelor, iar de aici primarii vor putea sa deconteze cheltuielile prilejuite de sezonul rece.
          A. Gavrila

          Accidente auto pe banda rulanta din cauza zapezii

            Strazile transformate in patinoar sau impracticabile din cauza zapezilor mari au devenit repede un pericol pentru soferi. Nici cei mai priceputi nu au avut ce face daca s-au lovit de o alta masina in trafic sau au fost, la rândul lor, accidentati. Numarul celor care au incheiat constatarea amiabila sau au ajuns la politie in urma unor tamponari a crescut in ultimele saptamâni.

            Soferii care au avut curajul sa scoata masina in trafic in ultimele doua saptamâni cât a nins aproape neincetat au regretat amarnic. Daca au fost norocosi au ajuns la destinatie cu bine, dar cei urmariti de ghinion s-au ales cu masina zgâriata, tamponata sau serios avariata. Soferii nu au avut ce face decât sa se resemneze si sa caute ajutor la asiguratori, daca au semnat o constatare amiabila. Numarul celor care s-au adresat firmelor de asigurari in ultimele zile a crescut simtitor. "In ultimele doua saptamâni, pe fondul caderilor de zapada am inregistrat mai multe dosare de daune. Numarul lor s-a dublat fata de perioada anterioara. Avem in lucru 25 de astfel de dosare deschise numai in acest interval", a explicat Ionut Mihaila, directorul unei agentii de asigurari din Bacau.

            Ce pasi sunt de facut dupa un incident

            Soferii care sunt implicati in accidente minore, fara victime, trebuie sa se adreseze asiguratorilor, iar aici sa urmeze mai multi pasi pentru a obtine reparatia masinii. "Persoanele care sunt implicate in evenimente fara victime se pot adresa direct societatilor de asigurari unde primul pas este constatul amiabil. Pasul doi inseamna instrumentarea dosarului de dauna si trimiterea masinii intr-un service agreat de noi. In cazul existentei victimelor, persoanelor vor trebui sa se adreseze politiei pentru incheierea unui proces verbal de constatare a daunei, urmând ca plata sa mearga pe acelasi fir", a mai spus Mihaila. Este bine de stiut ca polita obligatorie acopera daunele pe care soferul le-a facut unui alt participant la trafic. Daca sunteti lovit in trafic de un alt autoturism, conducatorul auto al acelui autoturism trebuie sa aiba o polita RCA in baza careia sa va reparati masina. Pe o polita CASCO, in schimb, se pot face reparatii si in cazul in care soferul derapeaza cu masina sau produce alte avarii din vina sa.

            Tamponarile la politie s-au dublat

            Asa cum era de asteptat, si numarul tamponarilor inregistrate la Biroul Rutier din Bacau a crescut. Potrivit datelor furnizate de oficialii de la Inspectoratul de Politie Judetean Bacau, pentru perioada 1 – 16 ianuarie si 1 – 16 februarie, numarul soferilor care le-au batut la usa atunci când strazile erau pline de zapada sau gheata a fost cu 140% mai mare. „In prima parte a lunii ianuarie s-au inregistrat 17 tamponari, iar in aceeasi perioada a lunii februarie au fost 42 de evenimente rutiere soldate doar cu pagube materile”, a spus inspectorul Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvânt al IPJ Bacau. O buna parte dintre ei n-au mai putut stapâni masina pe carosabilul necuratat, dar au fost si soferi care s-au grabit ori nu au respectat regulile de circulatie. La politie ajung cei care nu se inteleg asupra vinovatiei si nu vor sa semneze constatatul amiabil, daca masina a derapat si a ajuns in decor sau intr-un gard, in accident a fost implica si al treilea autoturism.
            Andreea Gavrila
            Geta Panaite

            Bani nerecuperati de la proprietarul drumului

            Reprezentantii firmelor de asigurari spun si ca sunt putine sanse sa ceara Primariei Bacau restituirea sumelor pe care le-au cheltuit cu reparatiile in aceasta perioada. Motivele sunt simple. De multe ori, sunt procese care dureaza ani de zile in care se cheltuiesc resurse financiare importante si fara prea mari rezultate.

            Eleva ranita de zapada cazuta de pe scoala

              S-a intâmplat la Scoala cu clasele I-VIII din satul Galbeni, comuna Nicolae Balcescu. O fetita, in vârsta de 9 ani, eleva in clasa a II-a, a fost accidentata chiar la iesirea de la cursuri. „Dupa terminarea orelor, a parasit cladirea scolii deplasându-se prin curte spre iesirea din unitatea de învatamânt. In timp ce se deplasa pe lânga cladirea cu destinatia gradinita, situata în aceeasi curte cu scoala, de pe acoperis s-a desprins o cantitate de zapada care a lovit eleva. In cauza s-a întocmit dosar penal sub aspectul savârsirii infractiunii de vatamare corporala din culpa”, a declarat insp. Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvânt al Inspectoratului de Politie Judetean Bacau. La fata locului a ajuns un echipaj de la Ambulanta care a transportat copila la spital. „Se afla in continuare internata in Sectia de Chirurgie pediatrica. Acuza dureri la nivelul coapselor. Nu are fracturi sau leziuni grave. Mai mult s-a speriat. Oricum va mai ramâne in spital pentru investigatii amanuntite”, ne-a spus dr. Petru Papuc, din cadrul Spitalului de Pediatrie Bacau. Primarul comunei spune ca incidentul nu este chiar atât de grav. „Copiii ieseau din gradinita si a cazut putina zapada. Noi ne-am mobilizat sa degajam acoperisurile unde zapada era in cantitate mare si pericolul era crescut. Aici nu era chiar asa”, a explicat Anton Siler, edilul comunei Nicolae Balcescu. (Geta P.)

              „La camin am descoperit adevarata viata”

              Mândita Tariu sau „Milica”, cum ii spun apropiatii, a descoperit ca viata la Caminul de Batrâni este mult mai frumoasa decât cea de acasa. Aici poate trai asa cum doreste si nu are sentimentul ca deranjeaza.

              Doamna Mândita are 72 de ani, insa nu se considera o persoana batrâna. A ajuns la Caminul de Batrâni dupa ce s-a despartit de tovarasul de viata alaturi de care a stat 34 de ani. Avea 70 de ani când si-au spus “La revedere”. Sotul a ramas in apartament, iar ea a trebuit sa ia viata de la capat. Nu s-a lamentat si nici nu a cersit mila nimanui. „Am stat o perioada la fratele meu. Nu avea suficient spatiu si atunci am decis sa vin la Camin. Am vizitat locatia, mi-a placut si acum pot spune cu sinceritate ca abia aici traiesc adevarata viata. Am prieteni, are cine sa-mi poarte de grija, hrana este asigurata. Ce pot sa vreau mai mult de atât”, spune doamna Mândita. Copii nu a avut, asa ca fratele si prietenele sunt singura ei familie.

              „Inainte sa fii domn, trebuie sa fii om”

              Plina de energie, pozitiva si gata oricând sa-i ajute pe cei din jur, si-a facut imediat prieteni. Ii multumeste lui Dumnezeu ca nu a impovarat-o cu vreo boala chinuitoare si cu cei mai putin norocosi din acest punct de vedere este mereu atenta. „Eu nu am probleme de sanatate. Sunt aici destui care sufera si le mai dau o mâna de ajutor atunci când pot. Si prin camera imi fac singura curatenie, ma aranjez, imi fac manichiura. Mi-a placut tot timpul sa fiu cocheta. Viata de camin nu este chiar asa cum si-o inchipuie unii. Ai multe avantaje. Nu trebuie sa mai gatesti, daca te doare ceva sunt aici medici care sa te consulte, sunt sali de gimnastica, ai tot confortul”, a mai spus femeia. Toata viata a fost o persoana activa. A lucrat la un Ocol Silvic din zona Moinestiului si a facut naveta zi de zi. In zilele insorite iese la plimbare prin parc si nu-si neglijeaza nici prietenele, pe care le viziteaza de câte ori are ocazia. Nu se da la o parte nici când vine vorba de munca voluntara si cot la cot cu angajatii caminului a plantat trandafiri in fata unitatii, iar la organizarea de evenimente este prima cooptata in echipa. A trecut prin multe si chiar daca nu se considera o femeie batrâna are câteva sfaturi pentru cei mai tineri „in viata, ca sa reusesti, trebuie sa ai vointa si sa fii indraznet. Si am mai invatat in toti acesti ani ca inainte sa fii domn, trebuie sa fii om si inainte sa fii destept, trebuie sa fii intelept”, a spus Mândita. In Caminul de Batrâni sunt cazate acum 184 de persoane. Cea mai tânara are 68 de ani, iar cea mai in vârsta 99 de ani.
              Geta Panaite

              Fondul forestier, „tocat” de proprietari

                Noroc de „regenerarea naturala”

                Aproape jumatate din suprafata judetului Bacau este acoperita cu paduri: 41,9 la suta. Pâna in 1990, toate erau administrate de stat. In 22 de ani, au fost retrocedate 102.000 ha. Din pacate, urmasii proprietarilor le-au tocat fara mila. Specialistii ne linistesc: padurile se regenereaza. In circa o suta de ani.

                La padure, ne gândim doar atunci când suntem in pericol de a ne confrunta cu noi inundatii, ca acum, sau atunci când vorbim despre economia judetului. Din acest punct de vedere, suntem norocosi, padurile ocupând aproape jumatate din teritoriul judetului, mai exact, 41,9 la suta. La o suprafata de 6.603 kilometri patrati, judetul Bacau are un fond forestier care se intinde pe 276.851 hectare. Mare parte dintre suprafetele impadurite si-au schimbat stapânul in ultimii 22 de ani, padurile statului, administrate de Directia Silvica, fiind de 174.270 ha, la ora asta, cu 102.000 ha mai putin decât in 1990. Mai are in grija 24.781 ha padure, in baza a 5.414 contracte de paza. Diminuarea suprafetelor impadurite aflate in proprietatea statului s-a facut prin restituiri in baza Legii 18/1991, Legii 1/2000 si Legii 247/2005. Mostenitorii care au putut dovedi ca bunicii sau strabunicii lor au fost proprietari au intrat in posesia padurii fara sa intâmpine piedici. “Nu trebuie sa prezinte decât certificatul de nastere, certificatul de deces al proprietarului si actul de proprietate sau un extras din Registrul Agricol”, arata ing. Gheorghe Manaila, directorul DS Bacau. Au cerut sa li se restituie suprafete de padure si unele persoane care nu aveau acest drept: fie ca rudele lor deja vândusera proprietatile la instalarea regimului comunist, fie ca nu aveau calitatea de mostenitor, legea recunoscând drepturile celor care sunt rude pâna la gradul IV inclusiv. Cu acestia, Directia Silvica s-a judecat si inca se mai judeca.

                „Vom solicita stramutarea cazului”

                Procesul cu Paltin Sturdza este, din perspectiva suprafetei pentru care Directia Silvica se lupta – 34.000 ha de padure -, cel mai important din ultimii 22 de ani. Institutia are termen pe 6 martie, la Judecatoria Sf. Gheorghe: “Vom solicita la Inalta Curte de Casatie si Justitie stramutarea dosarului deoarece judecatorii acestui complet ne-au defavorizat. In loc sa se pronunte pe tardivitate, ei s-au pronuntat si pe inadmisibilitate”, arata Gheorghe Manaila, directorul DS Bacau. Intrucât instanta nu a fost impartiala, “cerem reasezarea termenului de pe 6 martie pâna când se judeca stramutarea dosarului”, arata Carmen Dudas, juristul DS Bacau. Padurea de pe mosia Ghika este cea mai mare suprafata de padure revendicata in judet dupa 1990. Paltin Sturdza este stranepotul Mariei Mavrocordat, care a primit de la Dimitrie Ghika, tatal ei, o suma de bani, padurea fiind lasata fratelui ei, Nicolae. Mai târziu, Maria s-a adresat instantei, cerând anularea succesiunii, si a câstigat, dar nepotii au facut recurs. Tribunalul a anulat sentinta favorabila Mariei si a decis ca speta sa fie rejudecata de Tribunalul Bacau. Instalarea comunismului a tulburat tot sistemul. Directia Silvica are dovezi ca dosarul nu s-a rejudecat, partajul decis de Dimitrie Ghika fiind legal. Mariei Mavrocordat, strabunica lui Paltin Sturdza, nu i s-a recunoscut dreptul de a mosteni padurea, iar fata de verii sai, proprietarii padurii, solicitantul nu este mostenitor de gradul IV.

                Mosii exploatate de firme din Austria si Finlanda

                Peste 90 la suta dintre procesele de fond funciar ale DS Bacau au fost câstigate. Din pacate, institutia a pierdut in instanta doua marii mosii: Grozesti-Hirja, care cuprinde 9008 ha de padure, câstigate de familia Grigorescu-Negropontes, care a vândut imediat unei firme de exploatarea lemnului din Finlanda, si 6500 ha la Darmanesti, padure de pe fosta mosie Stirbey, care a ajuns, in final, in posesia unei societati austriece. “Exista o banca agricola – Creditul Funciar Rural – de la care proprietarii se puteau imprumuta garantând cu padurea, arata ing. Gh. Manaila. Unii nu-si mai achitasera datoriile si pierdusera padurea, in momentul instalarii regimului comunist. Cutoate astea, urmasii lor au solicitat, dupa 1990, restituirea proprietatii. Se pare ca asa au stat lucrurile la Darmanesti.” DS Bacau a trebuit, insa, sa respecte decizia instantei. La ora asta, pe fond funciar, sunt 30 de dosare pe rol, unele având ca obiect suprafete mici, altele, paduri de sute de hectare. E cazul padurii din Solont, de 400 ha, care a apartinut familiei Krupenschi. La Judecatoria Moinesti, s-a judecat fara DS, care nu a fost admisa ca parte, si a fost anulata decizia Comisiei judetene de fond funciar. “Directia Silvica a facut recurs, ni s-a admis cererea si urmeaza sa se judece recursul la Tribunalul Bacau”, explica jr. Carmen Dudas.

                Ultimul cuvânt il are instanta

                Directia Silvica (DS) Bacau se impotriveste retrocedarii padurii din Solont deoarece solictantul nu are calitatea de mostenitor pâna la gradul IV inclusiv. Institutia se mai judeca, de asemenea, cu Composesoratele Aklos si Ciucani, primul solicitând 500 ha in Darmanesti – Asau, iar celalalt, 470 ha din zona Ciobanus. “Sunt in stare de judecata, dar dureaza foarte mult expertizele”, arata Gh. Manaila. Reprezentantii DS sustin ca solicitantii nu sunt indreptatiti deoarece au primit suprafetele mentionate in actele de proprietate, iar “ce mai depun acum sunt carti funciare pentru paduri care nu era proprietatea lor, ci a comunei, a unitatii administrativ-teritoriale.” Si mai e ceva: din padurea care a apartinut unui composesorat, se retrocedeaza exact cât se solicita de catre mostenitorii care mai sunt in viata, nu de catre alti membri ai asociatiei. Este cazul celor 1130 ha padure cerute de Composesoratul Salina Tg. Ocna: “Parte dintre mostenitori nu mai traiesc, iar cei care traiesc au primit deja padurea. Eu cred ca avem sanse sa câstigam”, afirma juristul.

                Unii impaduresc, altii defriseaza!

                Valoarea pe care o are padurea pentru sanatatea unei comunitati – a oamenilor si a intregului ecosistem in care este inclusa – e mult mai importanta decât valoarea economica. Directia Silvica taie arbori si vinde lemnul, aducând venituri statului, dar asta numai daca este necesar. Când o padure ajunge la 110-120 de ani, se aplica tratamentele de regenerare in 3 interventii: prima e “taierea de insamântare”, apoi taierea de “punere in lumina” si ultima, când 70 la suta din padure s-a regenerat natural, este “taierea definitiva”, care vizeaza arborii batrâni. In 2012, sunt planificate regenerari pe 558 hectare, din care pe 401 ha vor fi “naturale”, iar pe 157 ha, prin interventia DS. Silvicultorii impaduresc doar in completare, pe cel mult 30 la suta din suprafata. Pe lânga taierile efectuate de DS Bacau pentru a ajuta padurea sa se refaca, exista si altfel de taieri, cele efectuate in scop strict economic si fara respectarea regimului silvic. "Este foarte interesant un fenomen care e mai rar intâlnit in lume si chiar in Europa: padurea o taie, in primul rând, insusi proprietarul. Deci, de el trebuie sa pazim padurea. E extrem de greu. E ca si cum ai pazi un individ cu gânduri sinucigase. Oricât de atent ai fi, el tot va gasi un mijloc sa-si ia viata daca vrea neaparat. Apoi au fost padurile proprietarilor care au murit, iar copiii sunt plecati in cele patru zari. Lumea din sat stie ca de acolo se poate fura", afirma Mihai Florescu, inspector sef, la inceputul acestui an.

                Odata cu disparitia padurilor, s-au imputinat si gaterele

                "Vârful perioadei cu taieri ilegale s-a inregistrat dupa aparitia Legii 18, când au fost defrisate foarte multe suprafete si presiunea lemnului era foarte mare deoarece pe Valea Muntelui erau peste 250 de gatere care procesau lemnul. Odata cu epuizarea masei lemnoase din zonele retrocedate, gaterele s-au inchis, iar taierile ilegale s-au redus", arata Gheorghe Manaila, directorul DS Bacau. Defrisarile ilegale au scazut si din cauza ca e mai greu de furat, arata Mihai Florescu, seful ITRSV, caci "padurile accesibile au fost tocate de-a lungul celor doua decenii." Hotii de lemn sunt tot mai putini si din cauza ca institutiile statului si-au unit fortele si au declansat un adevarat razboi impotriva taierilor ilegale.

                Apogeul defrisarilor a fost in 2004

                In padurile judetului s-a intrat cu drujba imediat dupa Revolutie, dar mai ales dupa retrocedarea lor catre urmasii proprietarilor din perioada antecomunista. In 1990, volumul taierilor ilegale a fost de 4.608 metri cubi, pentru ca in 1991 si 1992 sa se dubleze: 8.847 mc, apoi 16.398 mc. Au urmat câtiva ani in care defrisarile au scazut si s-au mentinut la un nivel constant, insa din 1999 au explodat din nou, ajungând de la 8.716 mc la peste 12.000, apoi, in anul 2000, la 19.222 mc. In 2004, au atins apogeul: 27.016 mc. Ingroziti de amploarea defrisarilor, reprezentantii Guvernului au inceput o campanie in toate judetele, actiunile fiind coordonate de prefecti. "La nivel national, exista un protocol intre institutii – RNP, ITRSV, Garda de Mediu, Garda Financiara, Politie, Jandarmerie etc. – cu trimitere in teritoriu, care vizeaza controlul circulatiei materialului lemnos si al instalatiilor de debitat. Protocolul a functionat foarte bine si in judetul Bacau si a dat rezultate spectaculoase", sustine ing. Gh. Manaila. Raziile au avut ca scop prinderea hotilor, dar mai ales prevenirea furturilor si descurajarea taierilor ilegale. Ase se face ca de la 27.016 mc taiati ilegal in 2004, in anul urmator s-a ajuns la 6.824 mc, iar de atunci taierile au scazut continuu, ajungând in 2010 la 1.498 mc, din care doar 507 mc, nejustificati. O alta veste buna este ca padurile defrisate din 1990 incoace s-au refacut in totalitate si continua sa se refaca. Din pacate, vor avea nevoie de o suta de ani ca sa ajunga din nou la maturitate.

                Statul a pierdut o suta de mii de hectare

                Pâna la data de 31 ianuarie 2012, Comisia judeteana pentru reconstituirea dreptului de proprietate a validat 22.306 hectare in baza Legii 18, suprafata din care 22.249 hectare au fost predate comisiilor locale, iar 58 de hectare sunt nepredate. In baza Legii 1/2000, persoanele fizice au fost puse in posesie cu 20.880 ha, formele asociative, cu 13,843 ha, unitatile de cult cu 667 ha, iar unitatile administrativ-teritoriale (comune si orase) cu 8.366 ha. Fata de suprafata validata, mai sunt de predat doar 4260 ha. In baza Legii 247 au fost solicitate 150.000 de hectare de padure, insa Comisia judeteana a validat doar 41.498 ha, din care au ajuns la urmasii proprietarilor 36.585 ha. Cele mai mari suprafate de paduri au intrat in posesia unor persoane fizice (28.634 ha) si a bisericilor (7.189 ha). In judetul Bacau, de-a lungul celor doua decenii, au intrat in sistemul privat 102.581 ha padure. Statul mai are in proprietate 174.270 de hectare, cea mai mare parte fiind acoperite cu foioase: 112.908 ha.
                Silvia Patrascanu

                Unde trebuie depuse dosarele pentru clasa I sau pregatitoare: Circumscriptiile pentru inscrierea copiilor la scoala

                  Pentru anul scolar 2012-2013, Inspectoratul Scolar a publicat reteaua circumscriptiilor scolare arondate. Desteptarea va prezinta astazi ce strazi sunt alocate fiecarei unitati scolare.

                  Din luna martie, parintii vor trebui sa isi inscrie micutii la clasa prgatitoare sau clasa I. Dar, alegerea intre cele doua cicluri o vor face tot adultii, in functie de recomandarile formulate in urma evaluarii psihosomatice. Astfel, daca prescolarul are 6 ani impliniti pâna la 31 august 2012, la solicitarea parintelui, acesta poate fi inscris in clasa I sau in clasa pregatitoare, iar daca prescolarul va implini 6 ani intre 1 septembrie si 31 decembrie 2012, parintele poate opta pentru clasa pregatitoare sau grupa pregatitoare de la gradinita. Copiii care au implinit deja 7 ani pâna la 31 august 2012 vor merge in clasa I in toamna.

                  Mai multe etape

                  Înscrierea în clasa pregatitoare si in clasa I se face in mai multe etape. In perioada 5-16 martie 2012 vor fi inscrisi copiii care solicita inscrierea la scoala de circumscriptie. Etapa a doua se va derula in perioada 20-27 martie 2012, când vor fi inscrisi copiii care solicita inscrierea la o alta unitate scolara decât cea de circumscriptie, pe locurile ramase libere dupa repartizarea copiilor din circumscriptia scolara a unitatii. Urmatoarele etape se vor desfasura in aprilie si mai pentru parintii care nu si-au inscris copiii, sau cei care nu au primit o repartitie in etapele anterioare. Dar, criteriul cel mai important in admiterea elevilor va fi arondarea la scoala in functie de domiciliu. Doar daca mai sunt locuri libere in urma repartizarii copiilor din circumscriptie se poate vorbi de inscrierea altor micuti, din alte zone. In acest caz, daca sunt mai multe cereri de inscriere decât locuri libere, unitatea va decide alte criterii de departajare.

                  Care sunt circumscriptiile

                  Copiii care locuiesc pe strazile Apusului, Armoniei, Avram Iancu, Banatului, Bogdan Voievod, Casele nationale, Energiei, Erou Gh. Nechita, Fundatura Trotus, Garii, Ionita Sandu Sturdza, Maramures, Magura Casin, Mihai Eminescu, Mioritei (80, 82, 86, 88), Oituz, Titulescu si Veniamin Costache vor merge la Scoala "Alexandru cel Bun".
                  La Scoala "Octavian Voicu" sunt arondati copiii de pe strazile Aeroportului (1, 2, 4), Bicaz (15, 17, 21, 23, 156, 160, 162, 164, 166), Calea Republicii (27, 29, 31, 33, 72, 74, 76, 78, 80, 82, 84, 86), Chimiei, Ciprian Porumbescu, Ciresoaia, Corbului, Electricienilor, Infratirii, Maxim Gorki, Metalurgiei (14), Micronului, Plopilor, Proiectantului, Toporasi.
                  La Scoala "Gh. Platon" trebuie sa depuna dosarele de inscriere parintii care locuiesc pe strazile 1 Mai, 9 Mai, Alexandru cel Bun, Ana Ipatescu, Aurel Vlaicu, Banu Maracine, Cazar Boliac, Doctor Aroneanu, Dumbravei, Florilor, I.L. Caragiale, Ioan Neculce, Livezilor, Nicolae Balcescu, Nicu Enea, Nufarului, Petru Rares, Plantelor, Turbinei, Unirii, Vadu Bistritei, Valea Alba, Vântului, Visinului.
                  La Scoala "G.M. Cancicov" trebuie inscrisi copiii de pe strazile 22 Decembrie (19, 21, 30, 34, 36), Alunului (1, 1bis, 3, 4, 6), Bucium case si 4, 6, 8, Calugareni (1-9, 9bis, 10, 12, 12bis, 14), Hatman Berescu (2, 4, 6, 8, 10, 12), Ion Ionescu de la Brad, Martir Closca, Martir Crisan, Martir Horia, Mioritei (16, 18, 20, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 38, 40 si case), Prieteniei, Primaverii (3, 4, 5, 7, 9, 10, 11), Radu Negru, Venus (1, 3, 4, 6, 8, 10), Zimbrului la case.
                  La Scoala "Ion Creanga" se primesc dosare de la parintii de pe strazile Bradului, Bucovinei, Depoului, Energiei, Ion Luca, Mioritei (partea dreapta de la bl. 76-88) si Mioritei (partea stânga de la blocul 29), Nordului, Prelungirea Bradului, Tipografilor.
                  La Scoala "Mihail Sadoveanu" vor avea intâietate la inscriere copiii de pe strazile 8 Martie, Aprodu Purice (10, 12, 13, 14, 15, 17), Bucium 83, Calugareni (11, 13, 16, 18, 20), Digu Bârnat la blocuri, Fagului toate casele, Ion Ionescu de la Brad (69, 84, toate casele), Lunei toate casele, Prelungirea Bradului (toata strada din Mioritei, case si blocuri), Sucevei (10 si toate casele), Tazlaului (9 la blocuri), Traian Vuia toate casele, Venus (12, 14, case), Vrancei, Vulturului (2 si toate casele), Zefirului la blocuri.
                  La Scoala "Domnita Maria" sunt arondate strazile 13 Septembrie, Alexandru Lapusneanu, Bucegi (28, 54, 111, 113, 115, 117, 119, 121, 123, 129, 131, 133, 136, 138, 139, 140, 141), Crinului, Daciei, Fagaras (1-8), George Enescu, Gheorghe Glod, Marasesti (120, 189, 191, 193, 195), Marasti, Narciselor (2, 4, 6, 8, 10), Nicolae Copernic, Orizontului (2, 4, 6, 8, 10), Orizontului (2, 4, 6, 8, 10, 11, 12) si Republicii 1.
                  La Scoala "Alexandru Safran" vor invata elevii de pe strazile Aeroportului (fara 1, 2, 4), Agudului, Aviatori, Calea Republicii (2, 4-88, partea scolii), Condorilor, Henri Coanda, Narciselor, Neptun, Victor Babes, iar la Scoala "Nicolae Iorga" – strazile Aleea Metalurgiei, Bicaz, Bucegi, Constructorului, Letea, Narciselor, Otelarilor, Republicii.
                  La Scoala "Spiru Haret" vor merge copiii de pe strazile 9 Mai (de la BCR la Policlinica Veche), Aleea Parcului (de la inceput la Teatrul de Vara), Cremenea, Erou Gh. Rusu, Luminii, Marasesti (de la inceput la Parcul Cancicov), Nicolae Balcescu 1, Pictor Aman, Progresului, Razboieni, Soimului, Vasile Alecsandri.
                  La Scoala 10 vor merge copiii de pe strazile Alecu Russo(42, 44, 46), Cornisa Bistritei, Marasesti (E1-E7, 110, 114), Pictor Andreescu, Toamne, iar la Scoala "Ion Luca" sunt arondati micutii de pe strazile Alecu Russo (33, 39, 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 57), Izvoare, Letea, Milcov (53-81 blocuri impare si 97, 134, 136, 138, 140, 142, 144, 146), Muscatelor, Ogorului, Orizontului, Rodnei, Rozelor, Vasile Lupu.
                  La Scoala "Mihai Dragan" sunt prioritare dosarele de inscriere care sosesc de la parinti cu domiciliul pe 22 Decembrie (1-8, 15, 16, 18, 20, 22, 28), Costache Negri (1, 3, 5, 6, 7, 8, 10 – toata strada) Iosif Cocea (1-13, 16, toata strada), Logofat Tautu (1-12, 14, toata strada), Mioritei (2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, de la 1-7), in timp ce la Scoala "Miron Costin" au prioritate cei de pe Aleea Ghioceilor, Cremenea, Lalelor, Milcov (intre Alexandru cel Bun si Stadionului), Mircea Eliade, Miron Costin, Pictor Aman, Progresului, Stadionului – partea nordica, Viorelelor, Visinilor.
                  Parintii de pe strazile Ardealului, Bradului, Bucovinei, Cuza-Voda, Decebal, Emil Racovita, Fundatura Ardealului, Fundatura Crisan, George Bacovia, Lucretiu Patrascanu, Mioritei 13-19, Neagoe Voda, Nicolae Balcescu 5, Nuculu, Oituz, Pacii, Slanicului, Traian, Trandafirilor trebuie sa depuna dosarele la Scoala "Al.I. Cuza".
                  Strazile Alecu Russo, Milcov, Pictor Stefan Luchian, Scânteii, Stadionului partea sudica sunt arondate la Scoala "Alecu Russo".
                  La Scoala "Nicu Enea" sunt arondate strazile Nicu Enea, Calea Bârladului partea sudica, Calea Romanului, Câmpului, Capitan Tirtescu, Capitan Ioan Bolos, Capitan Vasile Merica, Capitan Victor Precup, Colonel Ion Zarnescu, Colonel Nicolae Graghici, Constantin Platon, C. Radu, General Dragomir Badiu, General Irimia Grigorescu, Gh.Hociug, Gh. Negel, Grigore Cantili, Iasomiei, Ilaerie Voronca, Leon Sakellary, Lupeni, Maior Alexandru Velican, Maresal Averescu, Mos Ion Roata, Pomilor, Prof. Marinescu, Romantei, Salciei, Silistei, Siretului, Spicului, Serbanesti, Stefan Zeletin, Triumfului, Vadu Pomilor, Viitorului.
                  Colegiului Tehnic “Petru Rares” ii sunt alocate strazile Artarului, Calea Bârladului, Calea Romanului, Cezar Uncescu, Dimitrie Busila, Dorului, General Dragomir Badiu, General Sova, Gheorghe Vranceanu, Grigore Tabacaru, Holtului, Ilarie Voronca, Licurici, Lt. Victor Botocan, Luceafarului, Maresal Averescu, Muncii, Nicolae Lascar Bogdan, Plaiului, Prunului, Razoare, Silozului, Sublocotenent Adam, Stefan Zeletin, Tecuciului, Teodor Neculuta, Trecatoarea Holtului, Izlaz, Tecuciului, Ulmilor, Unirii, Viselor.
                  Colegiul National Pedagogic "Stefan cel Mare" are arondate strazile Bujorului (la case), Carpati 1-9, Erou Ciprian Pintea, Marasesti (89, 90, 94, 151, 159), Panselelor 1-12, Tolstoi (1, 2, 3), Spiru Haret 8, iar Colegiul "Ferdinand I": strazile George Bacovia, Pacii, Cuza Voda.
                  Totodata, la Colegiul "Anghel Saligny", de care apartine scoala din cartierul CFR, vor avea prioritate copiii de pe strazile Alba Iulia, Arcadie Septilici, B.P. Hasdeu, Brândusei, Ceahlaului, Dimitrie Cantemir, Doctor Istrate, Dragos Voda, G. Cosbuc, Gh. Sincai, Gh. Donici, Gh. Lazar, Iasilor, Independentei, Ion Creanga, Mihai Eminescu, Militari, Morii, Ozanei, Poet Cârlova, Procopie Strat, Tineretului, Tudor Vladimirescu, Vasile Pârvan, Viilor.
                  Andreea Gavrila

                  Pentru inscriere, parintii trebuie sa completeze o fisa tip. Este necesara depunerea unei copii de buletin si unei copii dupa certificatul de nastere al copilului. Acestea vor fi certificate conforme cu orginalul de secretariat. Dupa introducerea datelor, parintii vor semna pentru validarea corectitudinii datelor.

                  0800.816.234 este telverde la care puteti primi toate informatiile privind clasa pregatitoare.

                  Pompierii si-au deschis portile

                    Pompierii bacauani si-au deschis portile pentru copiii curiosi sa le cunoasca activitatea. Cu ocazia zilei Protectiei Civile din România, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta al judetului organizeaza o serie de activitati in care le arata elevilor tehnica din dotare, in ce consta meseria de pompier si cea de paramedic.

                    Au vazut cu ochii lor cum este echipata o autospeciala a pompierilor, cum se acorda primul ajutor si au facut cunostinta cu Mara, câinele de urma al militarilor. Vorbim de zeci de elevi de la scolile din Bacau care au trecut, ieri, pragul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta al judetului. Aici s-a organizat o serie de activitati cu ocazia Zilei Protectiei Civile, institutie care la 28 februarie implineste 79 de ani de la infiintare. „Ziua Portilor Deschise cuprinde activitati cu tematica specifica privind popularizarea si constientizarea populatiei, a salariatilor si elevilor, cu privire la riscurile specifice judetului nostru, reducerea lor, precum si la modul de comportare în diferite situatii de urgenta. De-a lungul celor sase zile, aproximativ 300 de elevi vor trece pragul Inspectoratului având ocazia sa afle cât mai multe lucruri despre tehnica de interventie folosita de catre militari pe timpul unei situatii de urgenta. De asemenea, copiilor le sunt împartite pliante privind modul de comportare în momentul producerii unui incendiu, cutremur, inundatii si munitie ramasa neexplodata din timpul conflictelor militare”, a spus lt. Andrei Grecu, purtatorul de cuvânt al ISUJ Bacau. Copiii au fost atrasi de tehnica de interventie si unii dintre ei se gândesc chiar sa imbrace uniforma de pompier atunci când va veni vreme sa-si aleaga o meserie. „Mi s-a parut foarte interesant pentru ca actioneaza repede. Cel mai mult mi-a placut autospeciala pentru interventii, Smurdul, cu care se salveaza vietile oamenilor. Mi-ar placea sa ma fac pompier, chiar daca implica anumite riscuri”, a spus Florin Deju.
                    G. Panaite

                    Servicii rapide la posta

                      In unitatile de posta din tot judetul functioneaza serviciul "MoneyPost-transfer in valuta". Acesta permite transferul unor sume in euro, numai in numerar, intre persoane fizice, rezidente si nerezidente prin care expeditorul anunta destinatarul ca este disponibil la plata. Pentru a incasa banii, destinatarul trebuie sa stie numarul de prezentare din 13 caractere al MoneyPost – transfer in valuta, numele si prenumele expeditorului, suma expediata si localitatea de expeditie. Ambii trebuie sa prezinte un act de legitimare. Sumele expediate sunt in limita a 5000 de euro, iar plata catre destinatar se efectueaza in aceeasi moneda, in maximum o ora. Acest serviciu este valabil numai pe teritoriul tarii noastre. (A.G.)

                      A cazut de la etajul patru

                        Un barbat din Bacau a vrut sa dea jos turturii formati la streasina blocului si a cazut in gol de la etajul patru. Cristian I. (38 de ani) se afla in vizita la un prieten si dupa ce a consumat ceva alcool s-a gândit sa-i dea acestuia o mâna de ajutor. A luat o coada de matura, s-a urcat pe balustrada blocului si s-a apucat sa dea jos turturii. Nu a apucat sa faca mare lucru pentru ca la scurt timp s-a dezechilibrat si a cazut. In urma impactului, barbatul s-a ales cu o fractura si un traumatism cranian, iar acum este internat in spital pentru ingrijiri medicale. Politistii au deschis, totusi, o ancheta si fac cercetari pentru a stabili cu exactitate cum s-a petrecut incidentul. (Geta P.)

                        Accidentata pe zebra

                          Veronica P. (21 de ani), din comuna Stanisesti, a ajuns la Unitatea de Primiri Urgente a Spitalului Judetean dupa ce a fost accidentata pe trecerea pentru pietoni. Iulian C. (54 de ani) nu i-a acordat prioritate pe o zebra din centrul orasului si s-a ales cu mai multe rani. Tânara a ramas internata in sectia de Chirurgie, iar pe numele soferului s-a intocmit dosar penal pentru vatamare corporala din culpa. (G.P.)

                          FCM Bacau si-a luat revansa in fata CSMS Iasi

                          FCM Bacau – CSMS Iasi 3-1 (2-0)

                          In primul meci de verificare sustinut pe teren propriu in aceasta iarna, FCM Bacau a invins colega de serie CSMS Iasi. "Galben-albastrii" au facut diferenta pe finalul reprizei inaugurale prin golurile semnate de Boghian (’40) si Dobos (’44). Oaspetii au recuperat din handicap in minutul 68, prin Gado, pentru ca rezultatul final sa fie stabilit de Curiliuc (’80). (D.P.)

                          Ajutor din Bacau

                            Tinerii pedelisti bacauani au participat saptamâna trecuta la deszapezirea oamenilor din judetul Vrancea. Astfel, ei au initiat o campanie de ajutorare a acestor sinistrati prin colectarea de alimente pe care le-au inmânat personal celor in nevoie. Sâmbata trecuta ei au ajuns in comuna Ruginesti unde au impartit alimentele locuitorilor din satele Ruginesti, Anghelesti, Copacesti si Valeni. De asemenea, tinerii au ajutat la deszapezirea curtilor oamenilor in vârsta. "Am impartit 150 de pachete cu alimente, pâine, apa. Am dorit sa fim solidari cu acesti oameni incercati. Vreau sa salut participarea la aceasta actiune si a altor persoane din afara partidului care ne-au insotit la fata locului", a spus presedintele Organizatiei de Tineret a PDL, Dorin Chirilescu.
                            Andreea G.

                            Se liberalizeaza o parte din tarifele notariale

                              Guvernul a adoptat, in sedinta de marti, un memorandum ce vizeaza proiectul pilot privind onorariile percepute de notari. Proiectul vizeaza liberalizarea tarifelor notarilor publici, dar si crearea unei competitii mai puternice intre cabinetele notariale. Concret, initiativa isi propune sa identifice o serie de lucrari si acte notariale pentru care sa nu mai fie perceput un onorariu minim stabilit de Ministrul Justitiei la propunerea notarilor, ci sa se aplice tarife stabilite pe baza unor referinte. Ministerul Justitiei va elabora un proiect de lege in acest sens, daca semnalele pe care le va avea in urma testarii pietei vor fi pozitive. "Uniunea Europeana si Consiliul Concurentei ne-au cerut sa liberalizam tarifele, dar cred ca aceasta va bulversa profesia. Nu putem anticipa rezultatele, dar timp de un an de zile la anumite categorii de acte vom liberaliza tarifele. Dupa aceasta se va face o analiza in ceea ce priveste numarul de acte incheiate in acest an cu perioada anterioara si se va decide daca sa extindem liberalizarea la toate catogoriile", a explicat Stefan Isache, presedintele Camerei Notarilor Bacau.
                              Ministerul va identifica pâna pe 6 martie 2012 actele si lucrarile notariale care vor face obiectul proiectului pilot, iar pâna in luna aprilie 2012 va fi redactat proiectul de lege. Printre actele la care s-ar putea liberaliza tarifele se numara autentificarile, legalizarile de acte sau consultatiile juridice. Proiectul va fi actualizat pe masura ce Ministerul Justitiei va primi un feedback pe baza unor chestionare care vor fi aplicate atât notarilor, cât si cetatenilor, pe marginea acestei masuri.
                              Eliminarea onorariului minim ar putea fi aplicata pentru toate categoriile de servicii oferite de cabinetele notariale si inlocuirea lor cu pretul de referinta, daca acest proiect pilot se va dovedi a fi de succes.
                              Proiectul se desfasoara pe perioada unui an calendaristic si este derulat alaturi de Consiliul Concurentei si Uniunea Nationala a Notarilor Publici.
                              Andreea Gavrila

                              APIA face controale la munte si pe Valea Zeletinului

                              Angajatii Centrului Judetean Bacau al APIA au demarat, luni, verificarea efectivelor de vaci cu lapte din zonele defavorizate ale judetului. Sunt vizati crescatorii de bovine care au depus cerere pentru prima asigurata din Fondul European de Garantare Agricola. In judetul Bacau sunt considerate defavorizate comunele din zona de munte si cele de pe Valea Zeletinului, zona defavorizata de conditiii naturale specifice. APIA Bacau va verifica un esantion format din 398 de exploatatii, sarcina de care se vor ocupa 5 inspectori. Pentru a beneficia de subventie, producatorii de lapte trebuie sa fie inscrisi in Registrul National al Exploatatiilor, sa detina cota de lapte pentru livrari sau vânzari directe si sa mentina efectivul pâna la data efectuarii platii. Valoarea primei va fi stabilita dupa terminarea controalelor, prin impartirea sumei totale alocate prin FEGA la numarul animalelor din exploatatiile considerate eligibile, dar nu poate depasi 250 de euro/cap de vaca. Controlul va dura pâna pe 20 martie. Crescatorii de vaci care vor fi depistati cu nereguli vor fi exclusi de la plata sau vor fi sanctionati prin reducerea sumei la care ar fi avut dreptul. (Silvia P.)

                              Indemnizatia de somaj, cat sa nu mori

                                Indemnizatia de somaj nu le asigura nici pe departe un trai decent celor ramasi fara loc de munca si care au dreptul la acest ajutor. In foarte multe cazuri ea nu satisface nici macar strictul necesar al celui caruia i se cuvine asemenea ajutor, in virtutea faptului ca a contribuit ani de zile la bugetul asigurarilor de somaj. La nivelul judetului Bacau cea mai mare indemnizatie de somaj nu este deloc de invidiat. Persoana care beneficiaza de ea primeste lunar 1.386 lei. Si nu a fost un simplu palmas. Beneficiarul a fost disponibilizat dupa ce a ocupat functia de director mai multi ani in domeniul telecomunicatiilor. Pe lânga aceasta, are in spate peste 20 de ani de munca. Marea majoritate a somerilor, insa, nu primesc mai mult de 600 lei pe luna. Destul de multi dintre ei iau doar 250 lei. Este vorba despre absolventi care au dreptul la numai 50 la suta din indicatorul social de referinta, adica din 500 lei. Alti someri au dreptul la 75 la suta din acest indicator la care se adauga intre 3 si 10 la suta din media salariilor brute pe ultimele 12 luni inainte de data disponibilizarii. Mai exact cei care au un stagiu de cotizare la bugetul asigurarilor de somaj de cel putin 3 ani primesc 3 la suta, somerii care au lucrat macar 5 ani, iau 5 la suta, cei cu minimum 10 ani-7 la suta iar cei care au muncit si cotizat peste 20 de ani au dreptul la 10 la suta din media salariilor pe ultimele 12 luni. Dar foarte multi someri nu mai au dreptul la indemnizatie, pentru ca le-a expirat perioada de acordare a acesteia. Legea prevede ca persoanele care au un stagu de cotizare la bugetul de somaj de pâna in 5 ani, beneficiaza de ajutor timp de 6 luni. Cei care au lucrat cu contract de munca intre 5 si 10 ani, iau indemnizatie o perioada de 9 luni. Cei care au o vechime in munca de peste 10 ani au dreptul sa primeasca ajutor de somaj 12 luni. In judetul Bacau, la inceputul lunii februarie 2012 erau inregistrati la Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca 13.974 someri. Dintre acestia numai 6.621 au dreptul si beneficiaza de indemnizatie.
                                E. Tintaru

                                Chitante pentru carti si reviste

                                  Inspectoratul Scolar solicita conducerilor unitatilor de invatamânt sa se asigure ca toate operatiunile ce vizeaza vânzarea catre elevi a cartilor, culegerilor de probleme, revistelor, biletelor pentru organizarea concursurilor si spectacolelor sa fie realizate cu emiterea de facturi, chitante, bonuri fiscale. Totodata, aceste vânzari trebuie inregistrate in evidentele contabile. Unitatile de invatamânt sunt somate sa dispuna si actiuni de prevenire a unor practici ilegale si actiuni specifice pe linia controlului pentru depistarea celor vinovati si aplicarea sanctiunilor corespunzatoare prevazute de lege. (A.G.)

                                  Centrul de neuropsihiatrie Darmanesti va fi modernizat

                                    Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica (CRRN) Darmanesti va primi peste un milion de lei pentru recompartimentarea si modernizarea unui imobil. Unitatea functioneaza in cladirile fostei Mine Vermesti, dar acestea nu au nevoie de lucrari de consolidare, in ciuda vechimii lor. Spatiul care trebuie reabilitat este format din doua corpuri separate de un rost, care au inaltimi diferite si o suprafata totala de 524 mp. Complexul se afla in proprietatea CJ Bacau si este administrat de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Bacau. Consilierii judeteni au aprobat indicatorii tehnico-economici ai investitiei fara amendamente. Dupa recompartimentarea pe orizontala si verticala, in aceste incaperi, adultii cu afectiuni neuropsihice vor beneficia de asistenta medicala si sociala, consiliere psihologica si vor desfasura diverse activitati de grup. Obiectivul “Compartimentare si reabilitare cladire existenta pentru birouri multifunctionale si cabinete medicale” va avea o valoare de 1.080.021 lei si va fi realizat in sase luni. (Silvia P.)