luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 407

ADMITERE LICEU: 3.434 absolvenți de gimnaziu au fost admiși în învăţământul liceal de stat din județul Bacău, în prima etapă de repartizare computerizată

Ministerul Educației a publicat miercuri, 24 iulie, pe platforma dedicată http://admitere.edu.ro, rezultatele repartizării computerizate în învățământul liceal de stat a absolvenților clasei a VIII-a, pentru anul școlar 2024-2025.

În județul Bacău au fost repartizați computerizat, în această primă etapă, 3.434 elevi în învățământul liceal de stat, adică 99,05% din totalul celor 3.467 de înscriși cu opțiuni completate. Pentru că nu au completat suficiente opțiuni, nu au fost repartizați 33 de candidați. Aceștia vor fi validați în etapele următoare de repartizare, pe locurile neocupate în această primă etapă.

Cei 2 candidați cu media de generală de admitere 10 (zece) au fost repartizați la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău, unde au ales să-și continue studiile la specializarea Matematică-informatică.

Conform calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, în perioada 25-30 iulie, candidații repartizați în prima etapă vor transmite/depune dosarele de înscriere la secretariatele liceelor în care au fost admiși, iar între 31 iulie și 2 august, Comisia județeană de admitere va rezolva situațiile speciale apărute după această etapă (situații medicale speciale, schimburi de elevi, redistribuirea candidaților gemeni, distribuire/ redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu etc.)

Au aplicat și au fost admiși în liceele din județul Bacău, prin repartizare computerizată, și 50 de candidați care au absolvit gimnaziul în alte județe (Iași, Galați, Neamț, Vrancea, Suceava, Argeș și Călărași).

Calendarul pentru etapa a II-a de admitere:
* 3 august: afișarea locurilor libere rămase neocupate după finalizarea primei etape;
* 12-14 august: înscrierea candidaților;
* 19-20 august: repartizarea candidaților la nivel de Comisie județeană de admitere.

Pentru următoarea etapă de admitere în clasa a IX-a au rămas 238 locuri libere în învățământul liceal din județul Bacău, din cele 3.672 stabilite.

Cod galben hidrologic pe râurile din spațiul hidrografic Siret

    Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor a emis o avertizare hidrologică cu cod galben pentru râurile din spațiul hidrografic Siret, valabilă de astăzi, 24 iulie, ora 12:00, până mâine, 25 iulie, ora 12:00.

    Conform prognozei meteorologice pentru perioada următoare, avertizarea vizează următoarele râuri și bazine hidrografice:

    • Suceava: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județul Suceava)
    • Moldova: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele Suceava și Neamț)
    • Bistrița: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele Suceava, Harghita, Neamț și Bacău)
    • Trotuș: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele Harghita, Bacău, Neamț, Covasna și Vrancea)
    • Putna: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județul Vrancea)
    • Râmnicu Sărat: bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele Buzău și Vrancea)

    Pe durata avertizării, există riscul producerii de scurgeri importante pe versanți, torenți și pâraie, viituri rapide pe râurile mici, care pot duce la inundații locale, precum și creșteri de debite și niveluri ale apelor, cu depășirea cotelor de atenție.

    Specialiștii Administrației Bazinale de Apă (ABA) Siret monitorizează constant evoluția cursurilor de apă și lucrările hidrotehnice aflate în administrarea lor.

    Recomandăm populației să manifeste prudență sporită și să evite activitățile în zonele vizate de avertizare pentru a preveni posibilele pericole.

    Generația Tech oferă 150 de burse locuitorilor din Județul Bacău pentru dezvoltarea competențelor digitale

      Bacău, 23 iulie 2024 – Pe 14 august va începe o nouă ediție a programului Generația Tech, prin care aproximativ 2.000 de tineri și adulți din România vor beneficia gratuit de formare în abilități digitale. În județul Bacău, vor fi acordate 150 de burse, restul fiind distribuite la nivel național în județele Arad, Bistrița-Năsăud, Brașov, Constanța, Dolj, Neamț și Suceava. Aceste burse sunt oferite prin sprijinul municipalităților și al mediului de afaceri.

      Programul se adresează oricărei persoane cu vârsta de minimum 16 ani care dorește să-și dezvolte abilități digitale în domenii precum Web Development (nivel începător și avansat), Web Design, Java, JavaScript, Marketing Digital și Project Management. Înscrierile sunt deschise până la 5 august 2024 și se pot realiza accesând site-ul Generația Tech.

      Generația Tech, dezvoltat de Digital Nation, oferă participanților o experiență completă, compusă din formare în domeniul ales, dezvoltarea abilităților de angajabilitate și implicarea în microproiecte. Programul a fost conceput pentru a transforma modul în care oamenii învață, îmbinând puterea comunității și a tehnologiei. Acesta se adresează atât celor care doresc să exploreze o carieră în domeniul tehnologic, cât și celor care doresc să-și schimbe direcția profesională.

      Până în prezent, Generația Tech a ajutat peste 9.000 de români, cu vârste cuprinse între 16 și 65 de ani, să dobândească abilități digitale esențiale. Absolvenții programului au acces la locuri de muncă remote sau experiențe de internship plătite, contribuind astfel la creșterea economică a comunităților lor.

      „Cele 19 ediții anterioare ale programului au evidențiat sute de povești de succes. Îi invităm pe toți cei care doresc să facă o schimbare în carieră să se alăture, deoarece procesul este mai accesibil decât pare. Indiferent dacă cineva dorește să se supra-specializeze sau să obțină primul loc de muncă, Generația Tech oferă sprijinul necesar pentru a învăța competențele viitorului”, a declarat Medeea Katerina Petrovan, Program Manager Generația Tech.

      Noua ediție a programului va începe oficial pe 14 august, la Vibes Fest, un festival organizat în Piața Sfatului din Brașov. Aici, participanții vor putea interacționa cu mentori și colegi, și se vor bucura de experiențe foto-video, show-uri de lasere și concerte susținute de Argatu, Lupii Lui Calancea și Surorile Osoianu. Participarea la Vibes Fest este opțională și nu condiționează înscrierea în programul Generația Tech.

      Programul va continua cu workshop-uri de dezvoltare personală derulate între septembrie și decembrie 2024, iar în ianuarie 2025, participanții vor putea beneficia de un modul de angajabilitate, axat pe îmbunătățirea CV-ului și a profilului de LinkedIn, și pe implementarea proiectelor reale alături de companiile partenere. De asemenea, aceștia vor avea acces la hub-ul Digital Nation din Piatra Neamț, unde vor putea participa la întâlniri de lucru și networking.

      O noutate a acestei ediții este introducerea versiunii actualizate a Saro, primul AI motivațional din educație, dezvoltat în România cu sprijinul Google.org. Saro urmărește performanțele participanților și oferă suport personalizat, adaptându-se la nevoile fiecăruia și oferind ajutor proactiv prin mesaje personalizate. Instrumentul include recunoaștere vocală, generare de imagini și capacitatea de a trimite știri sau oportunități relevante direct pe WhatsApp.

      Generația Tech își propune să echipeze tinerii și adulții din România cu competențele necesare pentru a reuși într-o economie digitală în continuă evoluție.

      Boala diareică acută în județul Bacău: 50 de cazuri în ultima săptămână

      Image by teksomolika on Freepik

      Bacău, 24 iulie 2024 – Conform metodologiei în vigoare, Direcția de Sănătate Publică (DSP) monitorizează, în perioada iunie-octombrie 2024, morbiditatea prin boli digestive, inclusiv boala diareică acută, enterocolita, dizenteria și alte afecțiuni similare.

      În județul Bacău, în săptămâna 15–21 iulie 2024, au fost diagnosticate 50 de cazuri de Boală Diareică Acută (BDA). Dintre acestea, 3 cazuri au fost diagnosticate la nivelul cabinetelor medicilor de familie, iar 47 de cazuri au necesitat internare. Cele mai multe cazuri internate s-au înregistrat la grupele de vârstă 15-64 ani (7 cazuri) și peste 65 de ani (5 cazuri).

      Pentru prevenirea acestor boli, DSP recomandă următoarele măsuri:

      • Spălarea pe mâini cu apă și săpun înainte de masă, după folosirea toaletei și ori de câte ori este nevoie.
      • Spălarea fructelor și legumelor înainte de consum.
      • Prepararea termică corespunzătoare a alimentelor perisabile.
      • Păstrarea alimentelor în condiții corespunzătoare, acoperite pentru a le feri de vectori.
      • Păstrarea apei în recipiente curate și închise sau acoperite.
      • Menținerea curățeniei în locuință și îndepărtarea corectă a gunoiului menajer.
      • Evitarea consumului de alimente de la comercianții stradali sau magazinele care nu dețin instalații frigorifice funcționale pentru păstrarea alimentelor.

      DSP continuă să monitorizeze situația și să ia măsuri pentru prevenirea răspândirii acestor boli.

      Directorul Casei Naționale de Pensii, despre creșterea pragului de impozitare a pensiilor

        Directorul Casei Naționale de Pensii, Daniel Baciu, a răspuns întrebărilor legate de posibila creștere a pragului de impozitare a pensiilor, în contextul indexărilor și majorărilor recente. Baciu a subliniat că așteaptă o decizie oficială din partea Guvernului, însă consideră normală o ajustare a pragului de impozitare, având în vedere creșterile pensiilor. Noul prag va fi aplicat pensiilor ce depășesc 3000 de lei.

        „Este firesc să creștem pragul de impozitare, dat fiind faptul că pensiile au fost indexate și majorate în ultima perioadă. Totuși, acest lucru trebuie să se concretizeze printr-un act normativ asumat de Guvern. Când vom avea acest act normativ publicat în Monitorul Oficial, va fi obligatoriu să ținem cont de el”, a declarat Daniel Baciu.

        Creșterea pragului la 3000 de lei

        Directorul Casei Naționale de Pensii a specificat că se are în vedere creșterea pragului de impozitare de la 2000 la 3000 de lei. „Practic, se ridică impozitul. Calculatorul va ajusta formula de calcul, iar impozitul va fi aplicat doar pensiilor ce depășesc 3000 de lei, și nu celor ce depășesc 2000 de lei, cum era anterior.”

        OUG 89/2024 stabilește modul în care cei aproape cinci milioane de pensionari, ale căror pensii au trecut deja de etapa de evaluare, vor primi deciziile de recalculare. Conform Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii, casele teritoriale de pensii emit deciziile de recalculare, care sunt apoi trimise subunităților Poștei Române pentru a fi livrate beneficiarilor.

        Livrarea deciziilor de recalculare

        Plicurile ce conțin deciziile de recalculare a pensiilor vor fi transmise de poștași direct beneficiarilor, pe bază de semnătură. În cazul în care pensionarii nu sunt găsiți acasă, aceștia vor putea ridica deciziile de la oficiul poștal de care aparțin, conform înștiințării primite.

        Implementarea noului sistem de calcul

        În toamnă, actualul punct de pensie va fi înlocuit de un punct de referință. După aplicarea noului mod de calcul, pensiile stabilite pe baza legislației anterioare vor fi recalculate prin înmulțirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referință. Deciziile vor fi emise în două exemplare: unul pentru beneficiar și unul pentru dosarul de pensie.

        „În prezent, există aproximativ 4.900.000 de pensionari în sistemul public de pensii, care au fost evaluați în etapa premergătoare recalculării”, au precizat autoritățile.

        Aceste modificări legislative sunt menite să asigure o mai bună corelare a pensiilor cu creșterile economice și să ajusteze impozitarea în funcție de noile valori ale pensiilor. Autoritățile continuă să monitorizeze impactul acestor schimbări și să ia măsuri suplimentare, dacă este necesar.

        Găteşte sănătos şi rapid: 7 reţete gata în 15 minute

        Gătitul rapid ţi se pare SF? Ei bine, lucrurile nu mai stau deloc aşa, mai ales de când internetul îţi oferă reţete din ce în ce mai creative şi tehnologia îţi oferă aparate ce îţi uşurează muncă, precum multicookerul sau grătarul electric. Nenumărate reţete se prepară în timp record, fără să faci rabat de la calitatea ingredientelor.

        Iată 7 reţete pe care le poţi prepara în timp record, cu ingrediente sănătoase:

        Carne la grătar

        Carnea la grătar, de la pui şi până la vita sau porc, se prepară rapid, în doar 10-15 minute şi reprezintă o sursă foarte bună de proteine. Dacă vrei să prepari carnea uşor, optează pentru un grătar electric. Acesta se poate instala pe blatul din bucătărie, pe masă sau chiar în grădină şi te ajută să prăjeşti carnea rapid. Mai mult, poţi să foloseşti grătarul electric şi pentru alte preparate, precum sandwichurile sau legumele.

        Salată de sezon

        O salată de sezon e întotdeauna o idee bună. Legumele sunt pline de micronutrienti esenţiali, precum vitaminele şi mineralele, dar şi slab calorice în acelaşi timp. Dacă îţi doreşti un preparat gustos şi hrănitor, gata în 15 minute, pregăteşte rapid o salată cu legume de sezon, pe care să o asezonezi cu sare, piper şi un strop de ulei de măsline. Aceasta merge de minune cu brânză, carne la grătar sau pâine proaspătă.

        Terci de ovăz

        Terciul de ovăz e un preparat perfect dacă îţi doreşti un deşert sănătos. Se prepară uşor, cu ovăz, lapte, apă sau lapte vegetal şi alte ingrediente precum nucile, pudră proteică, fructele, dulceaţă sau ciocolată. Un terci de ovăz se poate asezona şi decora într-o mulţime de feluri, în funcţie de ingredientele tale preferate.

        Pizza pe lipie

        O pizză pe lipie e gata cât ai clipi. Tot ce trebuie să faci este să ungi lipia cu sos de roşii şi să adaugi toppingurile preferate. Poţi pune mozzarella, măsline, ardei, carne de pui la grătar, ton sau orice altceva preferi pe pizza. Mai apoi, dai lipia la cuptor sau air-fryer pentru câteva minute, până când se rumeneşte. Ai grijă să nu o laşi prea mult, deoarece lipia se arde uşor.

        Tacos cu salata coleslaw

        Tacos se număra printre cele mai iubite preparate internaţionale. Vestea bună e că există variante de tacos uşor de preparat şi fără carne. Ai nevoie de coşuleţe sau lipii de tacos rumenite, pe care să le umpli cu salată de tip coleslaw, cu varză sau legume rădacinoase. Salată coleslaw sau salată de crudităţi se prepară rapid, dar ai şi varianta de a o cumpăra gata făcută.

        Salată cu fasole verde

        Salată cu fasole verde e gata în doar 5 minute. Ai nevoie de un borcan de fasole verde, un strop de usturoi granulat şi puţin ulei de măsline. Amestseca bine toate ingredientele într-un castron şi serveşte cu pâine prăjită. De asemenea, mai poţi pune în salată şi brânză, dar şi alte legume sau fructe, precum roşiile sau avocado.

        Dacă alegi să serveşti cu pâine prăjită, foloseşte grătarul electric pentru a obţine un toast delicios.

        Paste cu spanac şi roşii

        Dacă vrei să prepari un sos pentru paste în doi timpi şi trei mişcări, trage la tigaie roşii tăiate cubuleţe, baby spanac proaspăt şi ulei de măsline. Nu uita nici de condimente, de la sare şi piper până la oregano şi busuioc. Vei obţine un sos pentru paste gustos şi hrănitor, cu ingrediente fresh. Acesta merge de minune atât cu spaghette, cât şi cu ravioli sau tortellini.

        Ca să dai extra gust pastelor, poţi să adaugi şi un strop de parmezan înainte de servire.

        Foloseşte reţetele de mai sus ca sursa de inspiraţie pentru momentele în care vrei să mănânci sănătos, fără să petreci prea mult timp în bucătărie. De la carne la grătar şi până la salate de sezon, paste cu legume şi pizza pe lipie, o mulţime de mâncăruri gustoase se prepară în timp record.

         

        DEFINITIVAT 2024: desfășurarea probei scrise, număr de candidați, calendar

          Proba scrisă din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământ, sesiunea 2024, programată, potrivit calendarului oficial, în data de miercuri, 24 iulie, a fost organizată în județul Bacău, într-un singur centru de examen, stabilit la Colegiul „N.V. Karpen”. Din cei 205 candidați care și-au depus dosar de înscriere, au fost admiși pentru susținerea acestei probe 202 de candidați.

          Disciplinele de examen/specializările cu cel mai mare număr de candidați înscriși sunt: învățământ preșcolar în limba română (educatoare), învățământ primar în limba română (învățători) și educație fizică și sport.

          Accesul candidaților în centrul de examen s-a făcut în intervalul 7:30 – 8:00, pe baza unui act de identitate valabil (carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate – ori, în lipsa acestuia, pașaportul în termen de valabilitate). Proba scrisă a început la ora 9:00 și a avut o durată de 4 ore. După finalizarea probei scrise, subiectele și baremele de evaluare vor fi afișate pe site-ul dedicat și la avizierul centrului de examen.

          Toate spațiile destinate desfășurării acestui examen (sălile în care se desfășoară proba, precum și sălile în care își desfășoară activitatea comisiile de examen, comisiile de evaluare a lucrărilor scrise și comisiile de soluționare a contestațiilor etc) sunt monitorizate audio-video.

          Calendar:
          • 24 iulie: Susţinerea probei scrise;
          • 30 iulie: Afişarea rezultatelor inițiale (pe pagina dedicată a examenului);
          • 30/31iulie: Înregistrarea contestaţiilor;
          • 31iulie/5 august: Soluționarea contestaţiilor;
          • 6 august: Afişarea rezultatelor finale;
          • 6/9 august: Transmiterea la Ministerul Educației a tabelelor nominale cu rezultatele candidaţilor promovați;
          • 12/26 august: Validarea rezultatelor examenului prin ordin al Ministerului Educației.

          Definitivarea în învățământ reprezintă un examen de intrare și avansare în cariera didactică. Examenul poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice. Procedura de acordare a definitivării și a titlului de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar reprezintă recunoașterea competențelor necesare pentru exercitarea profesiei didactice.

          De joi, vânzătorii trebuie să legitimeze clienții care cumpăra țigări și alcool

            Image by wirestock on Freepik

            În ciuda interdicțiilor legale privind vânzarea produselor din tutun și alcool minorilor, statisticile arată că un număr semnificativ de tineri intră în contact cu aceste substanțe înainte de a deveni majori. Pentru a combate acest fenomen, a fost votată o nouă lege care obligă vânzătorii din magazine și localuri să verifice actele de identitate ale clienților, asigurându-se astfel că aceștia au vârsta legală pentru a achiziționa astfel de produse.

            Modificările aduse Legii 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, prin Legea 233/2024, au intrat în vigoare începând cu data de 25 iulie 2024. Acestea stabilesc clar obligativitatea verificării vârstei cumpărătorilor și consumatorilor de băuturi alcoolice, băuturi energizante și produse din tutun.

            Conform noilor prevederi, vânzătorii și personalul din localurile publice trebuie să solicite actele de identitate ale clienților pentru a verifica dacă aceștia au împlinit vârsta de 18 ani. Legea prevede explicit:

            „În vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor și consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice, băuturilor energizante și/sau produselor reglementate de dispozițiile art. 2 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor de tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor de tutun (…), membrii personalului localurilor publice și vânzătorii din unitățile comerciale au obligația de a solicita consultarea actelor de identitate ale consumatorilor.”

            Cei care nu respectă această nouă reglementare vor fi sancționați cu amenzi semnificative, cuprinse între 10.000 și 30.000 de lei. Scopul acestei măsuri este de a reduce accesul minorilor la produse dăunătoare sănătății lor și de a asigura un control mai strict asupra comercializării acestor substanțe.

            Cod portocaliu de ploi și galben pentru vreme instabilă

              Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, miercuri, avertizări Cod galben şi Cod portocaliu de ploi, valabile până joi dimineaţa în peste trei sferturi din ţară.

              Potrivit meteorologilor, pe parcursul acestei zile, între orele 12:00 – 21:00, va fi Cod portocaliu de instabilitate atmosferică în zone din judeţele Suceava, Neamţ, Bacău, Vrancea, Buzău, Prahova, Braşov, Harghita, Covasna, Sibiu, Argeş, Vâlcea, Dâmboviţa, Gorj, Caraş-Severin, Mehedinţi, Hunedoara şi Alba.

              În aceste areale, vor fi perioade cu averse torenţiale, iar în intervale scurte de timp sau prin acumulare cantităţile de apă vor ajunge la 30 – 40 l/mp şi pe arii restrânse la peste 50 – 70 l/mp.

              De asemenea, în intervalul 24 iulie, ora 10:00 – 25 iulie, ora 10:00, va fi în vigoare o avertizare Cod galben de instabilitate atmosferică temporar accentuată la munte, în sudul Banatului, în Oltenia, Maramureş, Moldova, Muntenia, în Dobrogea continentală şi în cea mai mare parte a Transilvaniei.

              Instabilitatea se va manifesta la început în zonele montane, iar spre seară şi noaptea şi în celelalte regiuni. Vor fi averse torenţiale, intensificări ale vântului şi descărcări electrice. În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantităţile de apă vor fi de 20 – 30 l/mp, izolat de peste 40 l/mp. Pe alocuri vor fi vijelii (cu rafale în general de 50 – 70 km/h) şi căderi de grindină.

              În Bucureşti, miercuri, vremea va fi călduroasă, disconfortul termic ridicat, iar indicele temperatură-umezeală (ITU) se va situa în jurul pragului critic de 80 de unităţi. Spre seară şi noaptea instabilitatea atmosferică se va accentua şi vor fi averse ce vor avea şi caracter torenţial, descărcări electrice, intensificări ale vântului şi, posibil, vijelie.

              Cantităţile de apă pot fi însemnate (10 – 15 l/mp, izolat peste 20 l/mp). Temperatura maximă va fi de 32 – 34 de grade, iar cea minimă de 18 – 19 grade.

              ANM precizează că vremea instabilă se va menţine şi în următoarele două zile, în cea mare parte a ţării.  AGERPRES

              Spitalul “Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși oferă noi servicii medicale pentru persoanele neasigurate

              Buhuși, 24 iulie 2024 – Spitalul “Prof. Dr. Eduard Apetrei” din Buhuși a anunțat recent o serie de măsuri menite să îmbunătățească accesul la servicii medicale pentru persoanele neasigurate. Începând cu luna iulie, aceștia vor beneficia de servicii medicale esențiale pentru depistarea și confirmarea unor boli grave, cum ar fi cancerul, hepatitele B și C, și HIV/SIDA la femeile însărcinate.

              Medicii de familie pot acum să emită bilete de trimitere pentru analize și consultații de specialitate, care vor fi decontate de Casa de Asigurări de Sănătate. Această schimbare este parte a unui efort mai amplu de a asigura accesul la îngrijiri medicale precoce și de calitate pentru toți pacienții, indiferent de statutul lor de asigurat.

              Măsurile adoptate de Spitalul “Prof. Dr. Eduard Apetrei” urmăresc să reducă inegalitățile în accesul la servicii medicale și să promoveze sănătatea publică prin depistarea timpurie a bolilor grave, asigurând astfel tratamente eficiente și o mai bună gestionare a stării de sănătate a pacienților.

              Această inițiativă reprezintă un pas important în direcția asigurării unor servicii medicale accesibile și de calitate pentru întreaga comunitate, contribuind semnificativ la îmbunătățirea stării de sănătate a populației din regiune.

              Programe de reintegrare socială organizate cu persoanele condamnate

                În perioada 30  mai – 6 iunie 2024 s-a desfășurat în cadrul Serviciului de Probațiune Bacău, trei programe de reintegrare socială destinate persoanelor condamnate pentru comiterea de infracțiuni de corupție și de serviciu, dar și pentru infracțiuni cu violență și patrimoniale,  aflate în supravegherea acestei instituții.

                Programele de reintegrare socială se derulează în colaborare cu Direcția Generală Anticorupție Bacău – stuctură specializată în prevenirea și combaterea corupției și cu Inspectoratul Județean de Poliție – Compartimentul de Prevenire a Infacționalității și Serviciul de Investigații Criminale.

                Serviciile de probațiune sunt structuri aflate în subordinea Direcției Naționale de Probațiune din cadrul Ministerului Justiției și sunt organe execuțional-penale, ce au ca atribuții supravegherea persoanelor condamnate la  pedepse neprivative de libertate, care, prin sentința penală de condamnare au de îndeplinit și obligația de a urma un program de reintegrare socială.

                Programele derulate în perioada 30 mai–6 iunie 2024 au ca scop informarea persoanelor aflate în supravegherea Serviciului de Probațiune Bacău, în vederea prevenirii comiterii de noi infracțiuni;

                Obiectivele programului sunt raportate la nevoile criminogene ale persoanei condamnate și urmăresc:

                – prevenirea săvârșirii de noi infracțiuni, de către persoana supravegheată prin informarea cu privire la legislația penală;

                -să dezvolte atitudini favorabile respectării legii penale;

                -să își analizeze și să înțeleagă mecanismele comportamentului propriu prin punerea în balanță a costurilor și beneficiilor acțiunilors ale;

                – să conștientizeze factorii care o predispun la  comiterea de infracțiuni și să își dezvolte capacitatea de a exercita control asupra lor, astfel încât să reducă riscul de a comite alte fapte penale.

                 

                În anul 2024, în cadrul Serviciului de Probațiune Bacău s-au derulat de 20 de programe de reintegrare socială cu un număr de 205 de persoane condamnate pentru infracțiuni patrimoniale, cu violență, de corupție și la regimul rutier, care au fost stabilite prin sentințele penale de condamnare.

                Proiect de lege privind responsabilitatea pentru efectele adverse ale vaccinului COVID-19, înregistrat la Senat

                  Recent, a fost depus spre dezbatere la Senat un proiect de lege care vizează modificarea Legii nr. 56/2020, pentru recunoașterea meritelor personalului medical implicat în lupta împotriva COVID-19. Inițiativa legislativă introduce un articol unic ce reglementează răspunderea civilă, penală și administrativă pentru efectele adverse medii și grave, precum și pentru decesele cauzate de administrarea vaccinului împotriva COVID-19.

                  Conform propunerii legislative, în cazul apariției efectelor adverse medii și grave în urma vaccinării, responsabilitatea va reveni producătorului vaccinului, personalului medical care a efectuat vaccinarea, unității sanitare unde a fost administrat vaccinul, angajaților Ministerului Sănătății, precum și miniștrilor și prim-miniștrilor care au promovat campania de vaccinare. Aceștia vor fi obligați să despăgubească victima cu sume pornind de la 1.000.000 de euro.

                  În situația în care vaccinarea împotriva COVID-19 conduce la decesul persoanei vaccinate, aceleași categorii de responsabili vor trebui să despăgubească moștenitorii cu sume începând de la 5.000.000 de euro.

                  „Vinovăția și despăgubirile vor fi stabilite de către instanța de judecată, la solicitarea victimelor și moștenitorilor, precum și a oricăror alte persoane fizice sau juridice interesate. În caz de deces, organele de cercetare penală se pot sesiza și din oficiu”, se specifică în proiectul de lege.

                  Această inițiativă legislativă vine într-un context de preocupare sporită față de efectele secundare ale vaccinurilor și reflectă nevoia de a clarifica și de a reglementa responsabilitățile juridice ale tuturor părților implicate în campania de vaccinare. Proiectul urmează să fie dezbătut în cadrul comisiilor de specialitate ale Senatului, înainte de a fi supus votului plenului.

                  Modificări legislative privind performanța energetică a clădirilor intră în vigoare săptămâna aceasta

                    Legislația privind performanța energetică a clădirilor suferă modificări importante începând din această săptămână, vizând clarificarea unor noțiuni și extinderea tipurilor de clădiri pentru care nu sunt obligatorii cerințele minime de performanță energetică. De asemenea, amenzile pentru nerespectarea prevederilor legale din acest domeniu vor crește semnificativ, unele dintre ele fiind majorate de până la patru ori.

                    Legea 238/2024, aplicabilă din 25 iulie, urmărește să alinieze legislația națională la noutățile legislative europene în materie de eficiență energetică în clădiri, consolidând cadrul legal existent prin armonizarea standardelor și a metodologiei de calcul al performanței energetice a clădirilor.

                    Noile prevederi introduc o serie de clarificări și completări privind categoriile de clădiri exceptate de la cerințele minime de performanță energetică. Conform modificărilor, aceste excepții se aplică următoarelor clădiri:

                    • Clădiri și monumente protejate care fac parte din zone construite protejate sau au valoare arhitecturală ori istorică deosebită, în cazul cărora aplicarea cerințelor ar modifica inacceptabil caracterul sau aspectul exterior;
                    • Clădiri utilizate ca lăcașuri de cult sau pentru activități religioase, care nu asigură condiții de confort interior conform destinației declarate;
                    • Clădiri provizorii destinate utilizării pe perioade de până la doi ani;
                    • Clădiri utilizate mai puțin de patru luni pe an sau care necesită un consum redus de energie pentru perioade scurte de timp;
                    • Clădiri independente cu o suprafață utilă mai mică de 50 mp.

                    Pe lângă aceste excepții, se extinde lista tipurilor de clădiri pentru care sunt obligatorii cerințele minime de performanță energetică. Lista completată include acum:

                    • Clădiri rezidențiale, colective sau individuale;
                    • Birouri;
                    • Clădiri pentru învățământ;
                    • Clădiri pentru sănătate;
                    • Hoteluri și restaurante;
                    • Clădiri pentru sport;
                    • Clădiri pentru comerț;
                    • Clădiri pentru alte funcțiuni cu ocupare umană.

                    Printre modificările introduse, se clarifică noțiunea de anvelopă termică a clădirii, definită ca totalitatea elementelor ce delimitează spațiul interior încălzit/răcit/climatizat al unei clădiri de mediul exterior sau de spațiile neîncălzite/nerăcite/neclimatizate. De asemenea, se introduce conceptul de raport de conformare pentru clădirile cu consum de energie aproape egal cu zero (nZEB), care va fi elaborat de un auditor energetic pentru clădiri gradul I, analizând conformitatea clădirilor existente sau în fază de proiectare cu această categorie.

                    Amenda minimă pentru nerespectarea obligațiilor auditorilor energetici și a experților tehnici, cum ar fi înscrierea certificatelor de performanță energetică și a rapoartelor de audit energetic în registrul propriu de evidență, crește de la 1.250 lei la 5.000 lei. Aceste sancțiuni mărite subliniază angajamentul autorităților de a asigura respectarea noilor standarde și de a promova eficiența energetică în construcții.

                    Garda de Mediu Bacău a sancționat o activitate ilegală de reparații auto în comuna Hemeiuș

                      Bacău, 24 iulie 2024 – Garda de Mediu Bacău a desfășurat recent un control riguros în comuna Hemeiuș, unde au fost descoperite nereguli semnificative legate de desfășurarea activităților de reparații auto fără autorizația necesară de mediu.

                      În urma investigațiilor, comisarii Gărzii de Mediu au constatat că activitățile de vopsire și reparații auto se desfășurau fără autorizație din punct de vedere al protecției mediului. Aceasta constituie o încălcare gravă, având potențialul de a afecta negativ atât mediul înconjurător, cât și sănătatea publică.

                      Ca rezultat, Garda de Mediu a dispus oprirea imediată a acestor activități neautorizate și a aplicat o sancțiune contravențională, constând într-o amendă de 10.000 lei. Această acțiune subliniază angajamentul Gărzii de Mediu Bacău de a asigura respectarea legislației de mediu și protecția mediului înconjurător.

                      BACALAUREAT 2024, sesiunea a doua: candidați înscriși, calendar, centre de examen

                      Pentru această sesiune a examenului de Bacalaureat 2024, în județul Bacău s-au înscris în total 834 de candidați (583 din promoția curentă și 251 din promoțiile anterioare). Aceștia vor susține probele în 4 centre de examen, stabilite la Colegiul „Mihai Eminescu” și Colegiul „N.V. Karpen”, ambele din municipiul Bacău, Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești și Colegiul Tehnic „Grigore Cobălcescu” Moinești. Centrul zonal de evaluare este organizat la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău. Și în această sesiune lucrările candidaților vor fi corectate digitalizat.
                      Candidații înscriși la acest examen vor susține probele, după următorul calendar:
                      • 8-14 august: evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română/maternă /de circulație internațională și digitale;
                      * 19 august: proba scrisă la Limba și literatura română;
                      * 20 august: proba scrisă obligatorie a profilului (Matematică sau Istorie);
                      * 21 august: proba scrisă la alegere a profilului și specializării.
                      Pe 26 august se vor afișa primele rezultate la probele scrise (până la ora 12.00), iar în aceeași zi se  depun și contestațiile (între orele 12:00-18:00), între 27 și 29 august se vor rezolva aceste contestații, urmând ca rezultatele finale ale acestei sesiuni de Bacalaureat să fie afișate în data de 30 august.
                      Candidații care depun contestații, completează și semnează o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora. Afișarea rezultatelor, se face prin anonimizarea numelui și a prenumelui candidaților, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul General Privind Protecția Datelor – RGPD/GDPR).

                      Ionel Floroiu: Controlul populației de urși, pentru siguranța românilor și restabilirea echilibrului în natură!

                      Ionel Floroiu

                      Parlamentul României a aprobat recent modificările legislative care permit un control mai bun al populației de urși, care s-au înmulțit după 2016, când a fost impusă interdicția vânătorii acestora în România.

                      De atunci, an de an, numărul acestora a crescut dar și numărul victimelor și pagubele materiale. Pădurile României pot oferi hrană și teritoriu pentru aproximativ 4 mii de urși bruni. În prezent, după diferite estimări, numărul acestora se situează între 8 și 10 mii de exemplare, fapt care a determinat migrarea acestora în zonele locuite de oameni și în păduri din zona de deal și câmpie.

                      În județul nostru, după datele consultate la Direcția Silvică Bacău, în fondurile de vânătoare gestionate de această instituție, numărul estimat al urșilor este de 188 de exemplare față de 46 de urși, cât ar fi numărul ideal raportat la habitatul natural și suprafața forestieră.

                      Practic, avem de patru ori mai mulți urși față de cât ar fi normal. În ultima perioadă s-au semnalat urși în pădurile de foioase din zona de deal de la Fântânele, Corbasca sau Parincea, fapt nemaiîntâlnit până acum. Odată cu prezența lor s-au înmulțit atacurile și pagubele produse la stâni și gospodăriile oamenilor.

                      Inconștiența guvernării de Dreapta, din timpul premierului Cioloș, dar și interesele unor ONG-uri sunt direct responsabile de situația dramatică din ultimii ani-zeci de oameni uciși sau răniți grav de aceste animale și pagube materiale importante.

                      Mai mult, la toate acestea contribuie și lipsa de educație a unor cetățeni, care aruncă resturile de mâncare și resturile menajere în natură, fapt care atrage animalele sălbatice în zonele de interes turistic. Cazul dramatic al tinerei de 19 ani, sfâșiată și ucisă de un urs pe un traseu din munții Bucegi, ne arată că trebuie să punem definitiv siguranța noastră pe primul loc.

                      Vânătoarea controlată a ursului nu pune în pericol această specie, care nu are niciun adversar pe măsură în pădure. Măsura readuce atât echilibrul în natură dar și un plus de siguranță pentru noi toți.

                      Deputat PSD Ionel Floroiu

                      Evaluarea activității IPJ Bacău în primele șase luni

                        În prima jumătate a anului 2024, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău a desfășurat activități specifice în baza şi pentru aplicarea și respectarea legilor, protecţia drepturilor fundamentale, protecţia vieţii şi siguranţei cetăţenilor şi apărarea statului de drept.

                         

                        Polițiștii au acţionat cu fermitate și responsabilitate pe raza de competenţă, pentru menținerea sub control a infracționalității, fapt pentru care, la nivelul Inspectoratului de Poliţie Județean Bacău, a crescut numărul de infracţiuni descoperite în flagrant delict cu 125 față de anul precedent.

                         

                        Pentru siguranța cetățeanului, au fost organizate 389 de acțiuni cu efective mărite și executate 881 de controale directe, în urma cărora au fost aplicate 51.206 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 18,9 milioane de lei.

                        S-a intervenit la 13.205 sesizări, dintre care 11.585 prin S.N.U.A.U. 112.

                         

                        Principalele misiuni desfășurate în cooperare cu unitățile teritoriale M.A.I. din județul Bacău, în domeniul ordinii și siguranței publice, au fost cele prilejuite de: sărbătorile religioase, manifestările comemorative, manifestările cultural-artistice, sezonul estival și sezonul rece, vizitele oficiale ale unor demnitari români și străini, manifestații de protest și alte manifestări.

                         

                        Pentru îndeplinirea obiectivelor în domeniul prevenirii criminalităţii, au fost elaborate şi implementate 3 programe prioritare de acţiune care au vizat perfecţionarea sistemului relaţional şi prevenirea comiterii unor categorii de fapte antisociale, respectiv, program de prevenire a victimizării minorilor, a infracţiunilor de violență domestică și program de prevenire a criminalității informatice. În cadrul celor trei programe au fost initiate și derulate 9 campanii preventive, în cadrul cărora au fost informați 11.900 de beneficiari.

                         

                        În privința infracţionalității, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Bacău indicatorii statistici prezintă, pentru primele 6 luni ale anului 2024, o diminuare cu 7,2% a infracţiunilor sesizate.

                        În perioada analizată, a crescut numărul de infracţiuni descoperite în flagrant delict, la 854, reprezentând 13,3 % din totalul infracţiunilor sesizate.

                        Din totalul infracţiunilor sesizate, 53,9% au fost înregistrate în mediul urban, iar 45,1% în mediul rural.

                        Furturile din locuințe au înregistrat o scădere cu 21,6 %, furturile din buzunare cu 12,8 %, iar cele din auto cu 33,8%.

                         

                        Pentru prevenirea violenței în familie, pe parcursul anului 2024, polițiștii au emis 222 de ordine de protecție provizorii. În cursul primelor 6 luni ale anului 2024, la nivelul județului au fost emise în total 161 de ordine de protecție, din care 66 provenite din ordine de protecție provizorii.

                         

                        În ceea ce priveşte urmărirea şi supravegherea judiciară, a fost dispusă măsura urmăririi, la nivel naţional, a 81 de persoane, pentru 22 dintre acestea fiind solicitată şi urmărirea internaţională. A fost solicitată revocarea unei astfel de măsuri pentru 74 de persoane, dintre aceştia 22 fiind dați şi în urmărire internaţională.

                         

                        Structurile de supravegheri judiciare ale I.P.J. Bacău au înregistrat şi luat în supraveghere 199 de persoane, faţă de care organele judiciare au dispus măsuri preventive neprivative de libertate. În 28 de situații, polițiștii au formulat sesizări către organele judiciare cu privire la nerespectarea măsurilor dispuse, fiind admise 20. În consecință, au fost emise de instanţele de judecată 19 mandate de arestare preventivă, iar faţă de o persoană bănuită a fost dispusă înlocuirea măsurii preventive a controlului judiciar cu măsura preventivă a arestului la domiciliu.

                         

                        Urmare a activităților specifice la regimul armelor și munițiilor au fost confiscate 19 arme de foc, 124 de elemente de muniție, fiind totodată indisponibilizate 65.626 de kg produse de protecția plantelor.

                         

                        În domeniul silvic, la nivelul județului, s-a acționat în cadrul Planului comun de măsuri privind prevenirea și combaterea activităților ilegale din domeniul circulației, depozitării, prelucrării și comercializării materialului lemnos, cu sprijinul Inspectoratului de Jandarmi Județean, Grupării de Jandarmi Mobile, Direcției Silvice, Gărzii Forestiere Județene și al Biroului Vamal, fiind diminuate tăierile ilegale de material lemnos din fondul de stat.

                        În acest sens, au fost organizate 408 acțiuni și controale, în urma cărora au fost verificate 103 obiective și controlate 1.326 de vehicule. De asemenea, au fost înregistrate 273 de dosare penale, dintre care 42 din oficiu și au fost constatate și aplicate 284 de sancțiuni contravenționale la Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice.

                        Concomitent cu aplicarea sancțiunilor principale, s-a dispus confiscarea a 1.517 m.c. material lemnos în valoare de 664.000 de lei, în mare parte identificat în trafic.

                         

                        Pentru creșterea gradului de siguranță rutieră, în județul Bacău, în primele 6 luni ale anului 2024, au fost organizate 591 de acţiuni preventive. Ca urmare a acestor activităţi preventive, precum şi în urma celor desfăşurate zilnic, au fost întocmite acte de sesizare pentru 601 fapte de natură penală, dintre care 254 la regimul circulaţiei şi 347 de altă natură.

                        De asemenea, au fost aplicate 27.397 sancțiuni contravenționale, au fost reținute 3.248 de permise de conducere, retrase 1.425 de certificate de înmatriculare și indisponibilizate 183 de vehicule.

                        În primele 6 luni anul 2024, au fost înregistrate mai puține accidente rutiere față de perioada similară a anului precedent.

                        Principalele cauze generatoare de accidente au fost indisciplina pietonilor, neacordarea de prioritate și abateri săvârșite de bicicliști.

                         

                        Criminaliștii inspectoratului au efectuat în cele 6 luni, 2.227 de deplasări pentru cercetarea locului faptei. Astfel, au fost ridicate 2.862 de urme și mijloace materiale de probă, dintre care 1.001 papilare și 410 biologice, au fost realizate 116 lucrări de expertiză și constatare criminalistică, fiind examinate 2884 de materiale și au fost efectuate 148 de identificări criminalistice și 37 de percheziții informatice asupra a 109 dispozitive.

                         

                        Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au aplicat 348 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a acestora fiind de 86.960 de lei, au fost emise 12 ordine de plasare a animalelor în adăpost, fiind plasate, în total, 33 de exemplare.

                         

                        Pentru siguranța elevilor și a personalului didactic în școli și imediata lor apropiere, au fost efectuate patrulări, iar polițiștii Biroului Siguranță Școlară au desfășurat 196 de activități educativ-preventive în unitățile de învățâmânt preuniversitar pentru prevenirea și combaterea delicvenței juvenile, cu un total de 6.000 de beneficiari elevi.

                         

                        Pe linie de resurse umane, în cursul acestui an, au fost desfășurate programe formative de inițiere în carieră și dezvoltare a carierei. Totodată, polițiștii Biroului de Pregătire Profesională au desfășurat activități de pregătire și evaluare a polițiștilor inspectoratului, conform planurilor de formare profesională. Astfel, au fost realizate 107 activități de pregătire și evaluare în domeniul educației fizice, 31 de ședințe de tragere și 19 sesiuni de instruire teoretică și practică pentru conducerea în regim prioritar.

                         

                        Pentru anul 2024, obiectivele generale ale inspectoratului sunt în concordanță cu cele stabilite la nivel național, prin documentele de planificare strategică.

                         

                        Rămâne o prioritate asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, protejarea vieții cetățenilor, siguranța rutieră, precum și legalitatea mediului de afaceri prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei, contrafacerii de mărfuri, a infracţiunilor din domeniul achiziţiilor publice, precum şi prin protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene, prevenirea şi combaterea infracţionalităţii pe raza de competenţă şi destructurarea grupărilor infracţionale.

                         

                        Pentru atingerea acestor obiective Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău va continua desfăşurarea activităţilor în cooperare cu structurile de aplicare a legii la nivelul judeţului, în scopul asigurării unui management corespunzător al situaţiei operative.

                        Prima lucrare de corectare a torenților, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, finalizată la Direcția Silvică Bacău

                          Direcția Silvică Bacău a anunțat finalizarea primei lucrări de corectare a torenților finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Lucrarea a fost realizată la Ocolul Silvic Comănești, în UP IV Bartea, u.a. 130, și a vizat pârâul Asău, o zonă cu risc ridicat de alunecare de teren și afectată în trecut de viituri devastatoare.

                          Investiția a consolidat versanții și albiile pârâului Asău, prevenind eroziunea de adâncime. Acest proiect protejează drumul comunal 146 și gospodăriile din mai multe localități, pădurile și lucrările hidrotehnice din, zonă reducând considerabil riscul de inundații cauzate de viituri.

                          Proiectul a fost realizat de silvicultorii Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, care construiesc astfel de lucrări în zonele montane pentru a proteja comunitățile locale, așezările umane, căile de comunicație și rețelele de transport sau construcțiile hidrotehnice din aval.

                          Lucrările de corectare a torenților sunt construcții complexe ce includ baraje, praguri de scurgere, ziduri de sprijin și consolidări de mal. În plus, au fost realizate lucrări de împădurire pentru stabilizarea solului din jur, contribuind astfel la durabilitatea proiectului.

                          Aceste amenajări au rolul de a prelua undele de viitură formate în zonele de munte, de a reduce viteza scurgerii apelor în torenți și de a consuma energia cinetică prin trepte cu energie potențială. Efectul barajelor se observă în special în perioadele cu ploi torențiale, protejând astfel infrastructura și comunitățile locale.

                          Regia Națională a Pădurilor – Romsilva derulează un program amplu, în valoare de 109,56 milioane de lei, fără TVA, pentru realizarea lucrărilor de corectare a torenților, în urma semnării unui contract cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în cadrul PNRR. Programul prevede refacerea a cel puțin șase structuri de reținere a aluviunilor, ridicarea a cel puțin 30 de noi construcții aluvionare, reîmpădurirea a patru hectare de teren și construirea de garduri de vegetație, urmând a fi reabilitați peste 30 de kilometri de albii torențiale.